ORDONANTA
URGENTA Nr. 54 din 23 iunie 2010
privind unele masuri pentru
combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 421 din 23 iunie 2010
Având în vedere necesitatea combaterii în regim de
maximă urgenţă a fraudei fiscale în domeniul TVA pentru livrările de: cereale,
plante tehnice, legume, fructe, carne, zahăr, făină, pâine şi produse de
panificaţie,
având în vedere necesitatea stabilirii unor standarde
minime comune pentru înregistrarea şi scoaterea din evidenţă a persoanelor
impozabile care efectuează operaţiuni de comerţ intracomunitar, în special
achiziţii intracomunitare de bunuri, în vederea diminuării evaziunii fiscale în
domeniul TVA,
pentru asigurarea unei mai bune monitorizări a
operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni cu produse accizabile,
respectiv produse energetice, alcool şi băuturi alcoolice şi tutun prelucrat,
în vederea accelerării încasării accizelor la bugetul de stat şi a diminuării
evaziunii fiscale în domeniu,
în scopul întăririi supravegherii şi controlului vamal
al activităţii de introducere şi comercializare a mărfurilor în regim
duty-free,
pentru instituirea unor pârghii care să conducă la
creşterea gradului de colectare a veniturilor bugetare,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii extraordinare, a căror
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Denumirea articolului 1581 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Baza de date privind operaţiunile
intracomunitare"
2. După articolul
1581 se introduce un nou articol, articolul 1582, cu
următorul cuprins:
„Registrul operatorilor intracomunitari
Art. 1582. - (1) Incepând cu data de 1
august 2010, se înfiinţează şi se organizează în cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală Registrul operatorilor intracomunitari care cuprinde toate
persoanele impozabile şi persoanele juridice neimpozabile care efectuează
operaţiuni intracomunitare, respectiv:
a) livrări intracomunitare de bunuri care au locul în
România potrivit art. 132 alin. (1) lit. a) şi care sunt scutite de taxă în
condiţiile prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a) şi d);
b) livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare prevăzute la art. 1321 alin. (5),
efectuate în statul membru de sosire a bunurilor şi care se declară drept
livrări intracomunitare cu cod T în România;
c) prestări de servicii intracomunitare, respectiv
servicii pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2), efectuate de
persoane impozabile stabilite în România în beneficiul unor persoane impozabile
nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, altele decât cele scutite
de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile;
d) achiziţii intracomunitare de bunuri taxabile care
au locul în România potrivit prevederilor art. 1321;
e) achiziţii intracomunitare de servicii, respectiv
cele pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2), efectuate în
beneficiul unor persoane impozabile stabilite în România, inclusiv persoane
juridice neimpozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 1531,
de către persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în
Comunitate, şi pentru care beneficiarul are obligaţia plăţii taxei potrivit
art. 150 alin. (2).
(2) La data solicitării înregistrării în scopuri de TVA
potrivit art. 153 sau 1531 persoanele impozabile şi persoanele
juridice neimpozabile vor solicita organului fiscal competent şi înscrierea în
Registrul operatorilor intracomunitari dacă intenţionează să efectueze una sau
mai multe operaţiuni intracomunitare, de natura celor prevăzute la alin. (1).
(3) Persoanele înregistrate în scopuri de TVA potrivit
art. 153 şi 1531 vor solicita înscrierea în Registrul operatorilor
intracomunitari dacă intenţionează să efectueze una sau mai multe operaţiuni
intracomunitare de natura celor prevăzute la alin. (1), înainte de efectuarea
respectivelor operaţiuni.
(4) In vederea înscrierii în Registrul operatorilor
intracomunitari, persoanele impozabile şi persoanele juridice neimpozabile
trebuie să depună la organul fiscal competent o cerere de înregistrare însoţită
şi de alte documente doveditoare, stabilite prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. In cazul persoanelor impozabile
este obligatorie prezentarea cazierului judiciar eliberat de autoritatea
competentă din România al asociaţilor, cu excepţia societăţilor pe acţiuni, şi
al administratorilor.
(5) In cazul persoanelor prevăzute la alin. (2),
organul fiscal va analiza şi va dispune aprobarea sau respingerea motivată a
cererii de înregistrare în Registrul operatorilor intracomunitari, în termen de
10 zile calendaristice de la data înregistrării cererii de înregistrare la
organul fiscal competent.
(6) In cazul persoanelor prevăzute la alin. (3),
organul fiscal va verifica îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (8) lit.
c) şi va dispune aprobarea sau respingerea de îndată a cererii.
(7) Aprobarea sau respingerea cererii de înscriere în
Registrul operatorilor intracomunitari se face prin decizie emisă de organul
fiscal competent, care se comunică solicitantului conform Codului de procedură
fiscală. Inregistrarea în Registrul operatorilor intracomunitari produce efecte
începând cu data comunicării deciziei în condiţiile prevăzute de Codul de
procedură fiscală.
(8) Nu pot fi înscrise în Registrul operatorilor intracomunitari:
a) persoanele impozabile şi persoanele juridice
neimpozabile care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 sau
1531;
b) persoanele impozabile care au ca asociat sau
administrator o persoană împotriva căreia s-a pus în mişcare acţiunea penală
şi/sau care are înscrise în cazierul judiciar infracţiuni în legătură cu
oricare dintre operaţiunile prevăzute la alin. (1).
(9) Organul fiscal competent va radia din Registrul
operatorilor intracomunitari persoanele impozabile care depun o cerere în acest
sens.
(10) Organul fiscal competent va radia din oficiu din
Registrul operatorilor intracomunitari:
a) persoanele impozabile şi persoanele juridice
neimpozabile care figurează în lista contribuabililor declaraţi inactivi
potrivit legii;
b) persoanele impozabile în inactivitate temporară,
înscrisă în registrul comerţului, potrivit legii;
c) persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA conform art. 153, care în anul următor înscrierii în registru nu au mai
efectuat operaţiuni intracomunitare de natura celor prevăzute la alin. (1);
d) persoanele înregistrate conform art. 153 sau 1531,
care solicită anularea înregistrării în scopuri de TVA, potrivit legii;
e) persoanele impozabile care au ca asociat sau
administrator o persoană împotriva căreia s-a pus în mişcare acţiunea penală în
legătură cu oricare dintre operaţiunile prevăzute la alin. (1).
(11) Radierea din Registrul operatorilor
intracomunitari se face în baza deciziei emise de către organul fiscal
competent, care se comunică solicitantului conform Codului de procedură
fiscală. Radierea din Registrul operatorilor intracomunitari produce efecte
începând cu data comunicării deciziei în condiţiile prevăzute de Codul de
procedură fiscală.
(12) Persoanele radiate din Registrul operatorilor
intracomunitari conform alin. (9) şi (10) pot solicita reînscrierea în acest
registru după înlăturarea cauzelor care au determinat radierea, dacă
intenţionează să efectueze una sau mai multe operaţiuni intracomunitare, de
natura celor prevăzute la alin. (1). Reînscrierea în Registrul operatorilor
intracomunitari se efectuează de către organele fiscale în condiţiile prevăzute
de prezentul articol. De asemenea pot solicita înregistrarea în Registrul
operatorilor intracomunitari persoanele prevăzute la alin. (8) lit. a), dacă la
data solicitării sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531,
precum şi persoanele prevăzute la alin. (8) lit. b), după înlăturarea cauzelor
pentru care persoanele respective nu au fost eligibile pentru înscrierea în
registru.
(13) Organizarea şi funcţionarea Registrului
operatorilor intracomunitari, inclusiv procedura de înscriere şi de radiere din
acest registru, se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(14) Persoanele care nu figurează în Registrul
operatorilor intracomunitari nu au un cod valabil de TVA pentru operaţiuni
intracomunitare, chiar dacă acestea sunt înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 153 sau 1531."
3. La articolul 160 alineatul (2), după litera b)
se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
,,c) livrarea de bunuri din următoarele categorii:
cereale, plante tehnice, legume, fructe, carne, zahăr, făină, pâine şi produse
de panificaţie, astfel cum sunt stabilite prin ordin al ministrului finanţelor
publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală."
4. La articolul 177, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 177. - (1) Pentru ţigarete, acciza datorată este
egală cu suma dintre acciza specifică şi acciza ad valorem, dar nu mai
puţin de 96% din acciza totală pentru ţigarete, care reprezintă acciza minimă.
Când suma dintre acciza specifică şi acciza ad valorem este mai mică
decât acciza minimă, se plăteşte acciza minimă."
5. La articolul 20621, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Depozitarea exclusivă a produselor accizabile în
regim suspensiv de accize poate avea loc în:
a) antrepozitele fiscale ale antrepozitarilor
autorizaţi pentru producţia de produse energetice şi ale persoanelor afiliate
acestora, în sensul prevăzut la titlul I art. 7 pct. 21, pentru un număr maxim
de 8 antrepozite fiscale de depozitare pentru fiecare antrepozitar autorizat
pentru producţia de astfel de produse din România, inclusiv persoanele afiliate
acestuia. In înţelesul acestei prevederi, antrepozitarul autorizat pentru
producţia de produse energetice este operatorul economic care deţine instalaţii
şi utilaje pentru rafinarea ţiţeiului şi prelucrarea fracţiilor rezultate în
vederea obţinerii de produse supuse accizelor;
b) antrepozitele fiscale aflate în zona aeroporturilor,
destinate exclusiv aprovizionării aeronavelor cu produse energetice, în baza
certificatelor eliberate în acest sens de autoritatea competentă în domeniul
aeronautic;
c) antrepozitele fiscale ale antrepozitarilor
autorizaţi pentru producţia de ţigarete a căror cotă de piaţă reprezintă peste
5% şi ale persoanelor afiliate acestora, în sensul prevăzut la titlul I art. 7
pct. 21, pentru un număr maxim de două antrepozite fiscale de depozitare pentru
fiecare antrepozitar autorizat pentru producţia de astfel de produse din
România, inclusiv persoanele afiliate acestuia."
6. La articolul 20621, alineatul (8) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(8) Fac excepţie de la prevederile alin. (6)
antrepozitele fiscale care livrează produse energetice către aeronave, în
condiţiile prevăzute în normele metodologice."
7. La articolul 20622 alineatul (3),
după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
,,g) capacitatea maximă de producţie a instalaţiilor şi
utilajelor în 24 de ore, declarată pe propria răspundere de persoana fizică sau
de administratorul persoanei juridice care intenţionează să fie antrepozitar
autorizat."
8. La articolul 20622, după alineatul
(6) se introduc şase noi alineate, alineatele (7)-(12), cu următorul cuprins:
„(7) In exercitarea atribuţiilor sale, Comisia poate
solicita orice informaţii şi documente de la structurile din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, de la Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală şi de la alte instituţii ale statului, pe care le consideră necesare în
soluţionarea cererilor înregistrate.
(8) In cazul în care solicitarea Comisiei este
adresată structurilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, aceasta este obligatorie, constituindu-se ca
sarcină de serviciu pentru personalul acestor instituţii. Nerespectarea acestei
obligaţii atrage măsurile sancţionatorii prevăzute de legislaţia în vigoare.
(9) Comisia poate solicita, după caz, participarea la
şedinţe a organelor de control care au încheiat actele de control, precum şi a
reprezentantului legal al societăţii comerciale în cauză.
(10) Activitatea curentă a Comisiei se realizează prin
intermediul secretariatului care funcţionează în cadrul direcţiei de
specialitate din Ministerul Finanţelor Publice, direcţie desemnată prin
hotărârea de organizare şi funcţionare a ministerului.
(11) In exercitarea atribuţiilor sale, direcţia de specialitate
poate solicita de la diferite structuri centrale şi teritoriale din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice şi, respectiv, de la Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală orice alte informaţii şi documente pe care le consideră
necesare în soluţionarea cererilor înregistrate.
(12) Dacă în urma analizării documentaţiei anexate la
cererea înregistrată direcţia de specialitate constată că aceasta este
incompletă, dosarul în cauză poate fi restituit autorităţii emitente."
9. La articolul 20623 alineatul (1),
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) locul urmează a fi folosit pentru producerea,
transformarea, deţinerea, primirea şi/sau expedierea produselor accizabile în
regim suspensiv de accize;".
10. La articolul 20623 alineatul (1),
după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
,,g) persoana care urmează să îşi desfăşoare
activitatea ca antrepozitar autorizat să nu înregistreze obligaţii fiscale
restante la bugetul general consolidat."
11. La articolul 20624 alineatul (2),
litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,g) perioada de valabilitate a autorizaţiei. Perioada
de valabilitate este de 3 ani în cazul contribuabililor mari şi mijlocii
stabiliţi conform reglementărilor în vigoare şi de un an în celelalte
cazuri;".
12. La articolul 20624, după alineatul
(6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) Antrepozitarul autorizat care doreşte continuarea
activităţii într-un antrepozit fiscal după expirarea perioadei de valabilitate
înscrise în autorizaţia pentru acel antrepozit fiscal va solicita în scris
autorităţii competente reautorizarea ca antrepozit fiscal cu cel puţin 60 de
zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate, conform precizărilor din
normele metodologice."
13. La articolul 20626 alineatul (1),
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să constituie în favoarea autorităţii competente o
garanţie pentru producţia, transformarea şi deţinerea de produse accizabile în
regim suspensiv de accize, precum şi o garanţie pentru circulaţia acestor
produse în regim suspensiv de accize, în conformitate cu prevederile art. 20654
şi în condiţiile stabilite prin normele metodologice;".
14. La articolul 20626, după alineatul
(2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu următorul cuprins:
„(3) Cesionarea ori înstrăinarea sub orice formă a
acţiunilor sau a părţilor sociale ale antrepozitarilor autorizaţi ori ale unui
antrepozitar a cărui autorizaţie a fost anulată sau revocată conform
prezentului capitol va fi adusă la cunoştinţa autorităţii competente cu cel
puţin 60 de zile înainte de realizarea acestei operaţiuni, în vederea
efectuării inspecţiei fiscale, cu excepţia celor care fac obiectul
tranzacţiilor pe piaţa de capital.
(4) Instrăinarea activelor de natura imobilizărilor
corporale care contribuie direct la producţia şi/sau depozitarea de produse
accizabile ale antrepozitarului autorizat ori ale unui antrepozitar a cărui
autorizaţie a fost anulată sau revocată conform prezentului capitol se va putea
face numai după ce s-au achitat ia bugetul de stat toate obligaţiile fiscale
ori după ce persoana care urmează să preia activele respective şi-a asumat
obligaţia de plată restantă a debitorului printr-un angajament de plată sau
printr-un alt act încheiat în formă autentică, cu asigurarea unei garanţii sub
forma unei scrisori de garanţie bancară la nivelul obligaţiilor fiscale
restante, la data efectuării tranzacţiei, ale antrepozitarului.
(5) Actele încheiate cu încălcarea prevederilor alin.
(3) şi (4) sunt anulabile la cererea organului fiscal."
15. La articolul 20628 alineatul (2),
litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) antrepozitarul autorizat înregistrează obligaţii
fiscale restante la bugetul general consolidat mai vechi de 60 de zile faţă de
termenul legal de plată."
16. La articolul 20630 alineatul (2),
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) de la locul de import către oricare dintre
destinaţiile prevăzute la lit. a), în cazul în care produsele în cauză sunt
expediate de un expeditor înregistrat. In sensul prezentului articol, locul
de import înseamnă locul unde se află produsele în momentul în care sunt
puse în liberă circulaţie, în conformitate cu art. 79 din Regulamentul (CEE)
nr. 2.913/92. Expeditorul înregistrat în România poate să îşi desfăşoare
activitatea în această calitate numai în baza autorizaţiei valabile emise de
autoritatea competentă."
17. La articolul 20654, alineatele (1),
(4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 20654. - (1) Antrepozitarul autorizat,
destinatarul înregistrat şi expeditorul înregistrat au obligaţia depunerii la
autoritatea competentă a unei garanţii, conform prevederilor din normele
metodologice, care să asigure plata accizelor care pot deveni exigibile. In
situaţia în care antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat şi
expeditorul înregistrat înregistrează obligaţii fiscale restante cu mai mult de
30 de zile, administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, garanţia
se extinde şi asupra acestora de drept şi fără nicio altă formalitate.
(4) Garanţia reprezintă 6% din valoarea accizelor
aferente produselor ce ar rezulta la nivelul unui an, potrivit capacităţilor
tehnologice de producţie pentru antrepozitul nou-înfiinţat. Pentru antrepozitarii
autorizaţi, valoarea garanţiei se va calcula prin aplicarea procentului de 6%
la valoarea accizelor aferente ieşirilor de produse accizabile din ultimul an,
dar nu mai puţin de 6% din valoarea accizelor aferente produselor ce ar rezulta
potrivit capacităţilor tehnologice de producţie. Tipul, modul de calcul,
valoarea şi durata garanţiei vor fi prevăzute în normele metodologice.
(5) Valoarea garanţiei va fi analizată periodic,
pentru a reflecta orice schimbări în volumul afacerii sau în nivelul de accize
datorat."
18. La articolul 20654, după alineatul
(5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Garanţia aferentă deplasării produselor accizabile
în regim suspensiv de accize efectuată de un expeditor înregistrat reprezintă
100% din valoarea accizelor corespunzătoare produselor deplasate, în condiţiile
prevăzute în normele metodologice."
19. La articolul 20657, după alineatul
(4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Modalitatea şi condiţiile de acordare a scutirilor
prevăzute la alin. (1)-(3) vor fi stabilite prin ordin al ministrului
finanţelor publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală."
20. La articolul 20669, alineatul (10) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(10) In cazul comercializării şi transportului de
tutun brut şi tutun parţial prelucrat, trebuie îndeplinite următoarele cerinţe:
a) operatorii economici care doresc să comercializeze
tutun brut sau tutun parţial prelucrat provenit din operaţiuni proprii de
import, din achiziţii intracomunitare proprii sau din producţia internă proprie
pot desfăşura această activitate numai în baza unei autorizaţii eliberate în
acest scop de către autoritatea competentă;
b) tutunul brut sau tutunul parţial prelucrat poate
fi comercializat către un operator economic din România numai dacă este
antrepozitar autorizat pentru producţia de tutun prelucrat, deplasarea
tutunului efectuându-se direct către antrepozitul fiscal al acestuia;
c) orice deplasare de tutun brut sau de tutun parţial
prelucrat pe teritoriul României, realizată de operatorii economici prevăzuţi
la lit. a), trebuie să fie însoţită de un document comercial în care va fi
înscris numărul autorizaţiei operatorului economic."
21. La titlul VII „Accize şi alte taxe
speciale", în anexa nr. 1, la nr. crt. 3 „Băuturi fermentate, altele decât
bere şi vinuri", subpunctul 3.1 „liniştite", nivelul accizei prevăzut
în coloana 5 se modifică şi va fi de 100 euro/hl de produs.
22. La titlul VII, în anexa nr. 1, la nr. crt. 4
„Produse intermediare", nivelul accizei prevăzut în coloana 5 se modifică
şi va fi de 165 euro/hl de produs.
23. La articolul 2961 alineatul (1),
după litera k) se introduc două noi litere, literele l) şi m), cu următorul
cuprins:
,,l) deţinerea de către orice persoană în afara
antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor
accizabile supuse marcării, potrivit titlului VII, fără a fi marcate sau
marcate necorespunzător ori cu marcaje false peste limita a 10.000 ţigarete,
400 ţigări de foi de 3 grame, 200 ţigări de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg
tutun de fumat, băuturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare de
alcool peste 300 litri;
m) folosirea conductelor mobile, a furtunurilor elastice
sau a altor conducte de acest fel, utilizarea rezervoarelor necalibrate, precum
şi amplasarea înaintea contoarelor a unor canele sau robinete prin care se pot
extrage cantităţi de alcool sau distilate necontorizate."
24. La articolul 2961 alineatul (2),
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) cu închisoare de la 1 an la 4 ani, cele prevăzute
la lit. c), d), e), g), i), l)şi m);".
25. La articolul 2961, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) După constatarea faptelor prevăzute la alin. (1)
lit. c)-i) şi k), organul de control competent dispune oprirea activităţii,
sigilarea instalaţiei în conformitate cu procedurile tehnologice de închidere a
instalaţiei şi înaintează actul de control autorităţii fiscale care a emis
autorizaţia, cu propunerea de suspendare a autorizaţiei de antrepozit
fiscal."
Art. II. - (1)
Prevederile art. I pct. 3 se aplică începând cu a 10-a zi următoare comunicării
de către Consiliul Uniunii Europene a aprobării derogării pentru aplicarea
acestor prevederi, până la data de 31 decembrie 2011. Ministerul Finanţelor
Publice va publica pe site-ul său oficial www.mfinante.ro data comunicării de
către Consiliul Uniunii Europene a aprobării derogării.
(2) Persoanele impozabile şi persoanele juridice
neimpozabile, înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 153 şi 1531
din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, care
intenţionează să desfăşoare după data de 1 august 2010 operaţiuni
intracomunitare de natura celor prevăzute la art. 1582 alin. (1) din
Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să
solicite organelor fiscale competente înscrierea în Registrul operatorilor
intracomunitari, potrivit prevederilor art. 1582 din Legea nr. 571/2003,
cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In cazul aprobării de către organul fiscal
competent a cererilor depuse până la data de 1 august 2010 de către persoanele
prevăzute la alin. (2), data înregistrării în Registrul operatorilor intracomunitari
va fi data de 1 august 2010. In cazul aprobării de către organul fiscal
competent a cererilor depuse după data de 1 august 2010 de persoanele prevăzute
la alin. (2), data înregistrării în Registrul operatorilor intracomunitari va
fi data comunicării deciziei în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. Cererile vor fi soluţionate în termenul şi în
condiţiile prevăzute la art. 1582 din Legea nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Incepând cu data de 1 august 2010, pentru
realizarea schimbului de informaţii în domeniul taxei pe valoarea adăugată cu
statele membre ale Uniunii Europene, vor fi utilizate informaţiile din Registrul
operatorilor intracomunitari.
Art. III. -
Solicitările de înscriere în Registrul operatorilor intracomunitari se depun la
organele fiscale competente începând cu data publicării prezentei ordonanţe de
urgenţă.
Art. IV. - (1)
Prevederile art. I pct. 4, 21 şi 22 se aplică începând cu data de 1 iulie 2010.
(2) Autorizaţiile deţinute de antrepozitarii autorizaţi
pentru antrepozitele fiscale de depozitare produse accizabile, cu excepţia
situaţiilor prevăzute la art. I pct. 5, îşi încetează valabilitatea la data de
1 septembrie 2010.
(3) Antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de
produse energetice şi antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de ţigarete,
inclusiv persoanele afiliate acestora, prevăzuţi la art. I pct. 5, care la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă deţin mai mult de 8
antrepozite fiscale de depozitare de produse energetice şi mai mult de două
antrepozite fiscale de depozitare ţigarete, au obligaţia ca în termen de 10
zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă să
comunice Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor
lista antrepozitelor fiscale de depozitare, în număr de maximum 8, respectiv
două, pentru care se intenţionează reautorizarea acestora.
(4) După 48 de ore de la data intrării în vigoare a
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, cu excepţia cazurilor prevăzute la
art. I pct. 5, se interzice deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv
de accize către antrepozite fiscale de depozitare.
(5) Antrepozitarii autorizaţi care la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă deţin autorizaţii valabile, care au
depăşit perioada de 3 ani în cazul contribuabililor mari şi mijlocii stabiliţi
conform reglementărilor în vigoare şi, respectiv, de un an în celelalte cazuri
de la data de începere a valabilităţii autorizaţiei şi doresc să îşi continue
activitatea ca antrepozitar autorizat, au obligaţia de a solicita reautorizarea
până la data de 31 august 2010 inclusiv, în condiţiile prevăzute în Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(6) Antrepozitarii autorizaţi care deţin autorizaţii
valabile la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, a căror
valabilitate, până la data de 31 august 2010, nu depăşeşte 3 ani în cazul
contribuabililor mari şi mijlocii şi, respectiv, un an în cazul
contribuabililor mici de la data de începere a valabilităţii autorizaţiei, au
obligaţia de a se conforma prevederilor art. I pct. 13, 15 şi 17 până la data
de 31 august 2010 inclusiv.
(7) Nerespectarea prevederilor alin. (5) şi (6)
atrage revocarea autorizaţiilor de antrepozit fiscal.
Art. V. -
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al
mărfurilor comercializate în regim duty-free, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 676 din 11 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 132/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. Titlul ordonanţei de urgenţă se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ DE URGENTĂ
privind comercializarea mărfurilor în regim
duty-free"
2. Articolul
1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
condiţiile în care se pot comercializa mărfuri în regim duty-free.
(2) Operatorii economici introduc mărfuri în vederea
comercializării în magazinele duty-free/duty-free diplomatice, numai după plata
accizei, taxei pe valoarea adăugată şi taxelor vamale, după caz.
(3) Operatorii economici autorizaţi conform
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă comercializează mărfurile prevăzute
la art. 2 alin. (2) în regim duty-free, în limita cantităţilor destinate uzului
personal, la preţuri care nu includ taxa vamală, taxa pe valoarea adăugată şi
acciza aferentă, după caz.
(4) Operatorii economici autorizaţi conform
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă comercializează mărfurile prevăzute
în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă, cu excepţia mărfurilor prevăzute la
art. 2 alin. (2), în regim duty-free, la preţuri care nu includ taxa vamală,
taxa pe valoarea adăugată şi acciza aferentă, după caz.
(5) Mărfurilor comercializate prin magazinele
autorizate, în valută, potrivit legii, în regim duty-free, li se aplică regimul
vamal de export.
(6) Operatorii economici autorizaţi pot solicita
restituirea taxei vamale, a taxei pe valoarea adăugată şi a accizei, după caz,
aferente produselor comercializate conform prezentei ordonanţe de urgenţă prin
magazinele duty-free/duty-free diplomatice.
(7) Pentru mărfurile prevăzute la art. 2 alin. (2),
operatorii economici autorizaţi să comercializeze mărfuri în regim duty-free
prin magazine situate în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat
terestre cu ţările terţe pot solicita restituirea taxei vamale, a taxei pe
valoarea adăugată şi a accizei, după caz, aferente produselor comercializate,
în limita cantitativă destinată uzului personal.
(8) Procedura şi condiţiile de restituire a taxei
vamale, a taxei pe valoarea adăugată şi a accizei aferente produselor
comercializate prin magazinele duty-free/duty-free diplomatice, conform
prezentei ordonanţe de urgenţă, se stabilesc prin ordin al ministrului
finanţelor publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală."
3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) In înţelesul prezentei ordonanţe de
urgenţă cantităţi destinate uzului personal reprezintă cantităţile care
sunt destinate folosirii la un nivel rezonabil pentru consumul individual,
familial ori pentru cadouri, fără a fi utilizate în scopul revânzării.
(2) Pentru produsele din tutun, băuturile distilate, rachiuri,
lichioruri şi alte băuturi spirtoase, bere, vinuri, vermuturi şi alte băuturi
fermentate, cantităţile destinate uzului personal pentru o persoană într-un
interval de 24 de ore sunt limitate la:
a) ţigarete - două pachete ţigarete/călător/zi;
b) ţigări (cu o greutate maximă de 3 grame/bucată) -
100 de bucăţi;
c) ţigări de foi - 20 de bucăţi;
d) tutun de fumat - 250 grame;
e) băuturi spirtoase - 1 litru;
f) produse intermediare - 2 litri;
g) vinuri sau băuturi fermentate - 20 litri;
h) bere - 25 litri."
4. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Lista cuprinzând mărfurile care pot fi
comercializate în regim duty-free este prevăzută în anexă."
5. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 4. - Comercializarea mărfurilor cu amănuntul, în
valută, în regim duty-free, se face numai în baza autorizaţiei eliberate de
Ministerul Finanţelor Publice."
6. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 5. - Pentru fiecare an de funcţionare a magazinelor
duty-free se datorează o taxă anuală de 100.000 euro pentru fiecare magazin.
Aceeaşi taxă se datorează şi în cazul comercializării mărfurilor în valută, în
regim duty-free, prin magazinele diplomatice sau la bordul aeronavelor care
efectuează curse directe având ca destinaţie un stat terţ."
7. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 8. - (1) Taxa pentru fiecare an de funcţionare a
magazinelor prin care se comercializează mărfuri în regim duty-free prin
magazinele duty-free/duty-free diplomatice şi, respectiv, de comercializare în
regim duty-free a mărfurilor la bordul aeronavelor se achită pentru următorii
ani cel mai târziu cu 10 zile calendaristice înainte de expirarea anului de
funcţionare precedent.
(2) In situaţia în care operatorii economici autorizaţi
renunţă la autorizaţiile de funcţionare a magazinelor în regim duty-free emise
în favoarea acestora, înainte de expirarea autorizaţiilor respective, taxa
anuală de autorizare se reduce în mod corespunzător cu perioada de nefuncţionare
din anul de funcţionare înscris în autorizaţiile emise.
(3) Restituirea diferenţelor de taxă de autorizare
anuală se va face la solicitarea operatorilor economici de către unităţile
Trezoreriei Statului în lei. Solicitarea va conţine obligatoriu perioada de
nefuncţionare a magazinului, însoţită de certificarea privind perioada de
nefuncţionare emisă de biroul/punctul vamal în a cărui rază de competenţă se
află magazinul. Valoarea în lei se determină prin transformarea sumei în euro
la cursul de schimb stabilit şi comunicat de Banca Naţională a României în
fiecare zi de joi. Acest curs se utilizează pe toată durata săptămânii
următoare pentru sumele de restituit în cursul acelei săptămâni.
(4) Perioada de nefuncţionare, în sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, reprezintă intervalul dintre data de la care încetează
comercializarea mărfurilor în regim duty-free şi data de expirare a anului de
funcţionare sau data de expirare a valabilităţii autorizaţiei de funcţionare,
după caz.
(5) Procedura de restituire a diferenţei din taxa de
autorizare anuală se va stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice,
la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
8. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 9. - Vânzarea mărfurilor în regim duty-free se
efectuează pe baza următoarelor documente:
a) pentru magazinele duty-free: pe baza paşaportului
sau a cărţii de identitate şi a cărţii de îmbarcare, în cazul transporturilor
aeriene;
b) pentru magazinele diplomatice: pe bază de comenzi
scrise, emise de misiunile diplomatice, avizate de autoritatea vamală
competentă, în limita cotelor stabilite de Ministerul Afacerilor Externe, cu
respectarea acordurilor internaţionale în domeniu semnate de România."
9. După articolul 9 se introduc şapte noi
articole, articolele 91-97, cu următorul cuprins:
„Art. 91. - (1) Mărfurile sunt
comercializate în regim duty-free numai în ambalaje şi în cantităţi destinate
uzului personal, astfel cum acestea sunt definite la art. 2.
(2) Preţurile mărfurilor destinate comercializării în
regim duty-free vor fi exprimate în euro şi vor fi afişate la vedere.
(3) Comercializarea mărfurilor către cumpărători se
face numai în condiţiile emiterii de bonuri sau de facturi.
(4) Bonurile trebuie să conţină următoarele date:
a) denumirea persoanei juridice autorizate, sediul
acesteia şi codul fiscal;
b) numărul bonului - numerele se dau în ordine
crescătoare;
c) identitatea cumpărătorului: numele şi prenumele,
felul şi numărul documentului de trecere a frontierei de stat, autoritatea
emitentă a actului de identitate;
d) numărul cursei, în cazul transportului aerian;
e) felul produsului vândut;
f) unitatea de măsură;
g) cantitatea;
h) valoarea unitară şi totală;
i) data vânzării.
Art. 92. - (1) Aparatele de marcat
electronice fiscale din dotarea magazinelor duty-free şi duty-free diplomatice
vor fi conectate on-line la un server din cadrul biroului/punctului vamal în a
cărui rază de competenţă se află magazinul duty-free.
(2) Aplicaţia informatică trebuie să permită din punct
de vedere tehnic semnalarea deconectării sau neconectării aparatelor de marcat
electronice fiscale.
(3) Cheltuielile necesare realizării acestui sistem
de monitorizare vor fi suportate de fiecare operator economic autorizat.
Art. 93. - (1) Comercializarea băuturilor
distilate, rachiurilor, lichiorurilor şi a altor băuturi spirtoase, precum şi a
produselor din tutun se va face numai după marcarea specifică, respectiv
aplicarea unui timbru cu inscripţia «EXPORT». Procedura privind marcarea se
aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) Timbrul confecţionat din hârtie autocolantă va avea
forma unui dreptunghi cu dimensiunile 4 cm lungime şi 1,5 cm lăţime, fondul de
culoare roşu purpuriu şi inscripţionarea «EXPORT» de culoare neagră de mărime 7
mm.
(3) Timbrele se tipăresc de Compania Naţională
«Imprimeria Naţională» - S.A., la solicitarea operatorilor economici autorizaţi
să comercializeze mărfuri în regim duty-free, care suportă şi contravaloarea
acestora.
(4) Aplicarea timbrelor constituie obligaţia
operatorului economic autorizat să comercializeze mărfuri în regim duty-free,
înainte de introducerea în magazin în vederea comercializării.
Art. 94. - Este interzisă comercializarea de
produse din tutun, de băuturi distilate, rachiuri, lichioruri şi alte băuturi
spirtoase, vinuri, vermuturi şi alte băuturi fermentate şi bere călătorilor
care au vârsta sub 18 ani.
Art. 95. - (1) Ministerul Finanţelor Publice
anulează autorizaţia de funcţionare a magazinului duty-free/duty-free
diplomatic, de comercializare a mărfurilor în regim duty-free la bordul
aeronavelor, în situaţia în care se constată că i-au fost oferite informaţii
inexacte sau incomplete în legătură cu autorizarea magazinelor
duty-free/duty-free diplomatice.
(2) Ministerul Finanţelor Publice revocă autorizaţia de
funcţionare a magazinului duty-free/duty-free diplomatic, de comercializare a
mărfurilor în regim duty-free la bordul aeronavelor, în următoarele situaţii:
a) neplata taxei anuale la termenul stabilit de art. 8
alin. (1);
b) comercializarea altor mărfuri în regim duty-free
decât cele prevăzute în anexă;
c) dacă în legătură cu operatorul economic autorizat a
fost deschisă procedura de faliment ori de lichidare;
d) dacă oricare dintre administratorii persoanei
juridice a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă, în
România sau într-un stat străin, pentru infracţiunea de abuz în serviciu, fals,
uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de
mită ori o infracţiune dintre cele reglementate de Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 86/2006
privind Codul vamal al României, cu modificările şi completările ulterioare,
Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, Legea nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru orice altă
faptă contra regimului fiscal, reglementată de Codul penal al României,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
e) în cazul în care operatorul economic autorizat
solicită renunţarea la autorizaţia de funcţionare a magazinului
duty-free/duty-free diplomatic;
f) când împotriva operatorului economic autorizat s-a
pronunţat o hotărâre definitivă pentru infracţiunea de abuz în serviciu, fals,
uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de
mită ori o infracţiune dintre cele reglementate de Legea nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 86/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, Legea nr. 241/2005, Legea nr. 82/1991, republicată,
Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru
orice altă faptă contra regimului fiscal, reglementată de Codul penal al
României, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
g) dacă în decurs de 2 ani de la data încetării
ultimei suspendări a autorizaţiei de funcţionare a magazinului
duty-free/duty-free diplomatic se constată că operatorul economic autorizat să
desfăşoare activitatea de comercializare a mărfurilor în regim duty-free
săvârşeşte în cadrul aceluiaşi magazin duty-free/duty-free diplomatic o faptă
care se sancţionează cu suspendarea autorizaţiei de funcţionare a magazinului
duty-free/duty-free diplomatic;
h) dacă s-a stabilit printr-o hotărâre judecătorească
definitivă că prin magazinele duty-free/duty-free diplomatice sunt
comercializate mărfuri care încalcă un drept de proprietate intelectuală sau
care sunt improprii uzului sau consumului uman.
(3) Ministerul Finanţelor Publice suspendă autorizaţia
de funcţionare a magazinului duty-free/duty-free diplomatic pe o perioadă de 6
luni, în cazul în care s-a constatat săvârşirea uneia dintre următoarele fapte:
a) comercializarea unor mărfuri peste limitele
destinate uzului personal, astfel cum acesta este prevăzut la art. 2;
b) comercializarea produselor supuse marcării conform
prevederilor legale, fără marcarea corespunzătoare a acestora, astfel cum este
prevăzut la art. 93;
c) refuzul operatorului economic de a prezenta
organelor de control documentele financiar-contabile solicitate de acestea;
d) operatorul economic autorizat nu respectă oricare
dintre cerinţele prevăzute la art. 9, 91 sau 92;
e) înscrierea de date incomplete sau nereale care
atestă vânzarea mărfurilor în regim duty-free.
(4) Ministerul Finanţelor Publice suspendă autorizaţia
de funcţionare a magazinelor duty-free/duty-free diplomatice până la
soluţionarea definitivă a cauzei penale, în cazul în care a fost pusă în
mişcare acţiunea penală împotriva operatorului economic autorizat sau împotriva
oricăruia dintre reprezentanţii legali ai acestuia pentru o faptă dintre cele
reglementate de Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
Legea nr. 86/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.
241/2005, Legea nr. 82/1991, republicată, Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, sau pentru orice altă faptă contra regimului
fiscal, reglementată de Codul penal al României, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare.
(5) In cazul în care operatorul economic autorizat
doreşte să renunţe la autorizaţia de funcţionare pentru un magazin
duty-free/duty-free diplomatic, acesta are obligaţia să notifice acest fapt la
autoritatea vamală în a cărei rază de competenţă îşi desfăşoară activitatea
magazinul în cauză, cu cel puţin 60 de zile înainte de data de la care
renunţarea la autorizaţie produce efecte.
(6) Operatorii economici autorizaţi cărora Ie-a fost
suspendată, revocată sau anulată autorizaţia de funcţionare a magazinului
duty-free/duty-free diplomatic pot valorifica produsele înregistrate în stoc la
data comunicării deciziei de revocare, suspendare sau anulare a autorizaţiei de
funcţionare, numai sub supravegherea biroului vamal în a cărui rază de
competenţă îşi desfăşoară activitatea magazinul în cauză.
(7) In cazul suspendării, revocării sau anulării
autorizaţiei de funcţionare a magazinului duty-free/duty-free diplomatic,
valorificarea mărfurilor înregistrate în stoc se poate efectua numai la preţuri
care să conţină taxa vamală, taxa pe valoarea adăugată şi acciza aferentă
mărfurilor respective, fără posibilitatea de a solicita restituirea acestor
taxe.
Art. 96. - (1) Faptele prevăzute la art. 95
alin. (2) lit. b) şi alin. (3) constituie contravenţii si se sancţionează cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către lucrătorii vamali din
cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Art. 97. - Contravenţiilor prevăzute la art.
96 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare."
10. După articolul 12 se introduce o anexă, având
cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă
de urgenţă.
Art. VI. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a) art. 1 lit. h), art. 6 alin. (2), alin. (4)-(8),
art. 7, art. 11 teza întâi, art. 12 alin. (2), art. 16 alin. (2) şi (3), art.
18 alin. (1) şi (2) şi art. 24 din anexa nr. 3 şi anexa nr. 6 la Ordinul
ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.007/2008 privind aprobarea
componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu
reglementări specifice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a
acesteia, precum şi a Normelor de organizare, funcţionare şi control vamal al
activităţii de comercializare a mărfurilor în regim duty-free şi/sau duty-free
diplomatic şi a Criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor
emitente de tichete, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
516 din 9 iulie 2008, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 202/2010
pentru modificarea anexei nr. 6 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor
nr. 2.007/2008 privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea
operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice şi a
Regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, precum şi a Normelor de
organizare, funcţionare şi control vamal al activităţii de comercializare a
mărfurilor în regim duty-free şi/sau duty-free diplomatic şi a Criteriilor
referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 12 februarie
2010.
Art. VII. - Procedura
şi condiţiile de restituire a taxei vamale, a taxei pe valoarea adăugată şi a
accizei aferente produselor comercializate prin magazinele duty-free/duty-free
diplomatice, precum şi Procedura de restituire a diferenţei din taxa de
autorizare anuală se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice, la
propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în termen
de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. VIII. - (1)
Autorizaţiile de funcţionare emise pentru magazinele duty-free/duty-free
diplomatice îşi încetează valabilitatea în termen de 5 ani de la data
eliberării, fără posibilitatea continuării activităţii de comercializare de
mărfuri în regim duty-free prin emiterea de noi autorizaţii.
(2) După data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor Publice nu mai eliberează
autorizaţii de funcţionare a magazinelor duty-free/duty-free diplomatice.
(3) Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare
activitatea de comercializare a mărfurilor, în valută, în regim duty-free,
situate în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat terestre cu
ţările terţe, după locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, vor
lua măsurile care se impun în vederea respectării întocmai a prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Operatorii economici care beneficiază de
autorizaţie de funcţionare a magazinelor în regim duty-free şi care au achitat
până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă taxa anuală
pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare a magazinelor duty-free/duty-free
diplomatice sau de comercializare a mărfurilor în regim duty-free la bordul
aeronavelor, prevăzută la art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free,
cu modificările şi completările ulterioare, vor achita cuantumul taxei
prevăzute la art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
104/2002, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu următorul
termen de plată a taxei anuale din perioada de valabilitate a autorizaţiei de
funcţionare.
(5) Prevederile art. 92 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 104/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
vor fi puse în aplicare în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă. Autoritatea Naţională a Vămilor verifică la
expirarea perioadei de 120 de zile îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art.
92 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
(6) Comercializarea băuturilor distilate, rachiurilor,
lichiorurilor şi a altor băuturi spirtoase, precum şi a produselor din tutun
netimbrate existente în magazinele duty-free este permisă 30 de zile
calendaristice de la data intrării în vigoare a dispoziţiilor prezentei
ordonanţe de urgenţă. După expirarea acestui interval de timp, stocurile
necomercializate existente în magazinele duty-free vor fi inventariate în
prezenţa unui reprezentant al autorităţii vamale şi retrase în vederea
aplicării marcajului specific acestor categorii de mărfuri.
(7) Ministerul Finanţelor Publice suspendă autorizaţia
de funcţionare a magazinului duty-free/duty-free diplomatic pe o perioadă de 6
luni, în cazul în care s-a constatat deţinerea în cadrul magazinului
duty-free/duty-free diplomatic, după termenul prevăzut la alin. (6), de produse
supuse marcării conform prevederilor legale, fără marcarea corespunzătoare a
acestora.
Art. IX. - Legea nr.
86/2006 privind Codul vamal al României, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 350 din 19 aprilie 2006, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 270, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Constituie, de asemenea, infracţiune de
contrabandă şi se pedepseşte potrivit alin. (1):
a) introducerea în sau scoaterea din ţară prin locurile
stabilite pentru controlul vamal, prin sustragere de la controlul vamal, a
bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal, dacă
valoarea în vamă a bunurilor sau a mărfurilor sustrase este mai mare de 20.000
lei în cazul produselor supuse accizelor şi mai mare de 40.000 lei în cazul
celorlalte bunuri sau mărfuri;
b) introducerea în sau scoaterea din ţară, de două ori
în decursul unui an, prin locurile stabilite pentru controlul vamal, prin
sustragere de la controlul vamal, a bunurilor sau a mărfurilor care trebuie
plasate sub un regim vamal, dacă valoarea în vamă a bunurilor sau a mărfurilor
sustrase este mai mică de 20.000 lei în cazul produselor supuse accizelor şi
mai mică de 40.000 lei în cazul celorlalte bunuri sau mărfuri;
c) înstrăinarea sub orice formă a mărfurilor aflate în
tranzit vamal."
2. La articolul 270, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Sunt asimilate infracţiunii de contrabandă şi se
pedepsesc potrivit alin. (1) colectarea, deţinerea, producerea, transportul,
preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a
mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin
din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia."
3. La articolul 281, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Organele competente vor crea o bază de date comună
pentru implementarea contravenţiilor la regimul vamal, în administrarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, în termen de 30 de zile de la încheierea
protocolului dintre acestea."
Art. X. -In termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
modifică în mod corespunzător prevederile Hotărârii Guvernului nr. 707/2006
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 520 din 15 iunie
2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. XI. - Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„ARTICOLUL 27
Răspunderea solidară
(1) Răspund solidar cu debitorul următoarele persoane:
a) asociaţii din asocierile fără personalitate
juridică, inclusiv membrii întreprinderilor familiale, pentru obligaţiile
fiscale datorate de acestea, în condiţiile prevăzute la art. 20, alături de
reprezentanţii legali care, cu rea-credinţă, au determinat nedeclararea şi/sau
neachitarea obligaţiilor fiscale la scadenţă;
b) terţii popriţi, în situaţiile prevăzute la art. 149
alin. (9), (10), (12) şi (15), în limita sumelor sustrase indisponibilizării.
(2) Pentru obligaţiile de plată restante ale
debitorului declarat insolvabil, în condiţiile prezentului cod, răspund solidar
cu acesta următoarele persoane:
a) persoanele fizice sau juridice care, anterior datei
declarării insolvabilităţii, cu rea-credinţă, au dobândit în orice mod active
de la debitorii care şi-au provocat astfel insolvabilitatea;
b) administratorii, asociaţii, acţionarii şi orice
alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare
prin înstrăinarea sau ascunderea, cu rea-credinţă, sub orice formă, a activelor
debitorului;
c) administratorii care, în perioada exercitării
mandatului, cu rea-credinţă, nu şi-au îndeplinit obligaţia legală de a cere
instanţei competente deschiderea procedurii insolvenţei, pentru obligaţiile
fiscale aferente perioadei respective şi rămase neachitate la data declarării
stării de insolvabilitate;
d) administratorii sau orice alte persoane care, cu
rea-credinţă, au determinat nedeclararea şi/sau neachitarea la scadenţă a
obligaţiilor fiscale;
e) administratorii sau orice alte persoane care, cu
rea-credinţă, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la
bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite debitorului.
(3) Persoana juridică răspunde solidar cu debitorul
declarat insolvabil în condiţiile prezentului cod sau declarat insolvent dacă,
direct ori indirect, controlează, este controlată sau se află sub control comun
cu debitorul şi dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele
condiţii:
a) dobândeşte, cu orice titlu, dreptul de proprietate
asupra unor active corporale de la debitor, iar valoarea contabilă a acestor
active reprezintă cel puţin jumătate din valoarea contabilă a tuturor activelor
corporale ale dobânditorului;
b) are sau a avut raporturi comerciale contractuale cu
clienţii şi/sau cu furnizorii, alţii decât cei de utilităţi, care au avut sau
au raporturi contractuale cu debitorul în proporţie de cel puţin jumătate din
totalul valoric al tranzacţiilor;
c) are sau a avut raporturi de muncă sau civile de
prestări de servicii cu cel puţin jumătate dintre angajaţii sau prestatorii de
servicii ai debitorului.
(4) In înţelesul alin. (3), termenii şi expresiile de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) control - majoritatea drepturilor de vot,
fie în adunarea generală a asociaţilor unei societăţi comerciale ori a unei
asociaţii sau fundaţii, fie în consiliul de administraţie al unei societăţi
comerciale ori consiliul director al unei asociaţii sau fundaţii;
b) control indirect- activitatea prin care o
persoană exercită controlul prin una sau mai multe persoane."
2. La articolul 54, după alineatul (3) se introduce
un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Instituţiile de credit au obligaţia ca, la
solicitarea organelor fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
să comunice toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea,
datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură, precum
şi dacă debitorul are sau nu închiriate casete de valori. Solicitarea se face
pentru fiecare titular în parte. Prin excepţie de la prevederile art. 11 alin.
(2), informaţiile astfel obţinute vor fi utilizate doar în scopul îndeplinirii
atribuţiilor specifice ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
3. La articolul 94, alineatul (4) se abrogă.
4. La articolul 129, alineatul (7) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(7) Bunurile perisabile şi/sau degradabile sechestrate
asigurătoriu pot fi valorificate:
a) de către debitor cu acordul organului de executare,
sumele obţinute consemnându-se la dispoziţia organului de executare;
b) prin vânzare în regim de urgenţă în condiţiile art.
159 alin. (4)."
5. La articolul 149, alineatele (5) şi (13) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) Poprirea asupra veniturilor debitorilor persoane
fizice sau persoane juridice se înfiinţează de către organul de executare,
printr-o adresă care va fi comunicată terţului poprit, dispoziţiile art. 44 cu
privire la comunicarea actului administrativ fiscal aplicându-se în mod
corespunzător. Totodată, va fi înştiinţat şi debitorul despre înfiinţarea
popririi.
(13) Incălcarea prevederilor alin. (9), (10), (12) şi
(15) atrage nulitatea oricărei plăţi."
6. La articolul 159, alineatul (4) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(4) Dacă au fost sechestrate bunuri perisabile sau
supuse degradării, acestea pot fi vândute în regim de urgenţă. Evaluarea şi
valorificarea acestor bunuri se vor face de către organele fiscale, la preţul
pieţei. Procedura de evaluare şi valorificare se aprobă prin ordin al
ministrului finanţelor publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală."
7. După articolul 2191 se introduce un
nou articol, articolul 2192, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 2192
Contravenţii şi sancţiuni la regimul
«Registrului operatorilor intracomunitari»
(1) Constituie contravenţie efectuarea de operaţiuni
intracomunitare de către persoanele care au obligaţia înscrierii în Registrul
operatorilor intracomunitari fără a fi înscrise, conform legii, în acest
registru.
(2) Contravenţia pentru fapta prevăzută la alin. (1)
se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei."
8. La articolul 220 alineatul (1), literele c) şi e)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) deţinerea în afara antrepozitului fiscal sau
comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării,
potrivit titlului VII din Codul fiscal, fără a fi marcate sau marcate
necorespunzător ori cu marcaje false sub limitele prevăzute la art. 2961
alin. (1) lit. I) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
e) practicarea, cu excepţia situaţiilor prevăzute de
lege, de către producători, importatori sau de către persoane care
comercializează, sub orice formă, de preţuri de vânzare mai mici decât
costurile ocazionate de producerea, importul sau desfacerea produselor vândute,
la care se adaugă acciza şi taxa pe valoarea adăugată, dacă fapta nu a fost
săvârşită astfel încât să constituie infracţiune."
9. La articolul 220 alineatul (1), litera t) se
abrogă.
10. Articolul 233 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
ARTICOLUL 233
Constatarea faptelor ce pot constitui infracţiuni
Constatarea faptelor ce pot constitui infracţiuni în
condiţiile art. 2961 din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, este de competenţa organelor fiscale din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Procesul-verbal întocmit constituie
mijloc de probă în condiţiile art. 214 din Codul de procedură penală."
11. După articolul 233 se introduce un nou
articol, articolul 2331, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 2331
Colaborarea cu organele de urmărire penală
(1) In situaţia în care sunt date sau indicii temeinice
cu privire la pregătirea sau săvârşirea unor infracţiuni ce vizează bunuri
prevăzute la art. 135 alin. (4) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, ce intră în sfera de aplicare a accizei, organele de
urmărire penală pot efectua activităţi de constatare, cercetare şi conservare
de probe.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) organele de
urmărire penală solicită de îndată organelor cu atribuţii de control din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală efectuarea de verificări fiscale
conform obiectivelor stabilite.
(3) La solicitarea organelor de urmărire penală, când
există pericol de dispariţie a unor mijloace de probă sau de schimbare a unei
situaţii de fapt şi este necesară lămurirea urgentă a unor fapte sau
împrejurări ale cauzei, personalul desemnat din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală efectuează verificări fiscale.
(4) In cazuri temeinic justificate, după începerea
urmăririi penale, cu avizul procurorului, poate fi solicitată Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală efectuarea de verificări fiscale, conform
obiectivelor stabilite.
(5) Rezultatul verificărilor prevăzute la alin.
(2)-(4) se consemnează în procese-verbale, care constituie mijloace de probă.
Procesele-verbale nu constituie titlu de creanţă fiscală în înţelesul art.
110."
Art. XII. -
Dispoziţiile art. XI pct. 7 intră în vigoare în termen de 10 zile de la
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. XIII. - Legea nr.
31/1990 privind societăţile comerciale, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 17. - (1) La autentificarea actului constitutiv
în cazurile prevăzute la art. 5 sau, după caz, la darea de dată certă a
acestuia se va prezenta dovada eliberată de oficiul registrului comerţului
privind disponibilitatea şi rezervarea firmei şi declaraţia pe propria
răspundere privind deţinerea calităţii de asociat unic într-o singură societate
cu răspundere limitată.
(2) Notarul public va refuza autentificarea actului
constitutiv sau, după caz, persoana care dă dată certă va refuza operaţiunile
solicitate, dacă din documentaţia prezentată rezultă că nu sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3) La înmatricularea societăţii comerciale şi la
schimbarea sediului social se va prezenta la sediul oficiului registrului
comerţului:
a) documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra
spaţiului cu destinaţie de sediu social înregistrat la organul fiscal din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripţie se
situează imobilul cu destinaţie de sediu social;
b) un certificat emis de organul fiscal prevăzut la
lit. a), care certifică faptul că pentru imobilul cu destinaţie de sediu social
nu a fost înregistrat un alt document ce atestă cedarea dreptului de folosinţă
asupra aceluiaşi imobil, cu titlu oneros sau gratuit, ori existenţa altor
contracte prin care s-a cedat dreptul de folosinţă asupra aceluiaşi imobil,
după caz;
c) în cazul în care din certificatul emis potrivit lit.
b) rezultă că sunt deja înregistrate la organul fiscal alte documente care
atestă cedarea dreptului de folosinţă asupra aceluiaşi imobil cu destinaţie de
sediu social, o declaraţie pe propria răspundere în formă autentică privind
respectarea condiţiilor referitoare la sediul social, prevăzute la alin. (4).
(4) La acelaşi sediu vor putea funcţiona mai multe
societăţi numai dacă imobilul, prin structura lui şi suprafaţa sa utilă,
permite funcţionarea mai multor societăţi în încăperi diferite sau în spaţii
distinct partajate. Numărul societăţilor comerciale ce funcţionează într-un
imobil nu poate depăşi numărul de încăperi sau spaţii distincte obţinute prin
partajare.
(5) Informaţiile privind calitatea de asociat unic şi
îndeplinirea condiţiilor privind sediul social se înregistrează în registrul
comerţului pe cheltuiala solicitantului."
2. La articolul 202, după alineatul (2) se introduc
patru noi alineate, alineatele (21)-(24), cu următorul
cuprins:
„(21) Hotărârea adunării asociaţilor,
adoptată în condiţiile alin. (2), se depune în termen de 15 zile la oficiul
registrului comerţului, spre a fi menţionată în registru şi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(22) Oficiul registrului comerţului va
transmite de îndată, pe cale electronică, hotărârea prevăzută la alin. (21)
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi direcţiilor generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(23) Creditorii sociali şi orice alte
persoane prejudiciate prin hotărârea asociaţilor privitoare la transmiterea
părţilor sociale pot formula o cerere de opoziţie prin care să solicite
instanţei judecătoreşti să oblige, după caz, societatea sau asociaţii la
repararea prejudiciului cauzat, precum şi, dacă este cazul, atragerea
răspunderii civile a asociatului care intenţionează să îşi cedeze părţile
sociale. Dispoziţiile art. 62 se aplică în mod corespunzător.
(24) Transmiterea părţilor sociale va opera,
în lipsa unei opoziţii, la data expirării termenului de opoziţie prevăzut la
art. 62, iar dacă a fost formulată o opoziţie, la data comunicării hotărârii de
respingere a acesteia."
3. La articolul 203, după alineatul (2) se introduce un
nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Actul de transmitere a părţilor sociale şi actul
constitutiv actualizat cu datele de identificare a noilor asociaţi vor fi depuse
la oficiul registrului comerţului, fiind supuse înregistrării în registrul
comerţului potrivit dispoziţiilor art. 204 alin. (4)."
Art. XIV. - Legea nr.
241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005, se modifică
după cum urmează:
1. La articolul 2, litera g) va avea următorul
cuprins:
,,g) organe competente - organele care au
atribuţii de efectuare a verificărilor financiare, fiscale sau vamale, potrivit
legii, precum şi organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare."
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă refuzul nejustificat al unei
persoane de a prezenta organelor competente documentele legale şi bunurile din
patrimoniu, în scopul împiedicării verificărilor financiare, fiscale sau
vamale, în termen de cel mult 15 zile de la somaţie."
3. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte
cu închisoare de la 2 ani la 7 ani şi interzicerea unor drepturi deţinerea sau
punerea în circulaţie, fără drept, a timbrelor, banderolelor sau formularelor
tipizate, utilizate în domeniul fiscal, cu regim special.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 3 ani la 12 ani şi interzicerea unor drepturi tipărirea,
deţinerea sau punerea în circulaţie, cu ştiinţă, de timbre, banderole sau
formulare tipizate, utilizate în domeniul fiscal, cu regim special, falsificate."
Art. XV. - La articolul
12 alineatul (1) din Legea nr. 508/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.089 din 23 noiembrie 2004, cu modificările
şi completările ulterioare, litera I) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,l) infracţiunile de contrabandă prevăzute în Codul
vamal al României, indiferent de valoarea prejudiciului, dacă sunt săvârşite de
persoane care aparţin unor grupuri infracţionale organizate sau unor asociaţii
sau grupări constituite în scopul săvârşirii de infracţiuni;".
Art. XVI. - (1) Cauzele
cu care Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism a fost sesizată până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă, privind infracţiuni care intrau în competenţa sa, vor fi
soluţionate în continuare de procurorii din cadrul acestei direcţii.
(2) Actele şi lucrările efectuate până la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă rămân valabile.
Art. XVII. - La
articolul 2 litera b) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea
criminalităţii organizate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 50 din 29 ianuarie 2003, punctul 16 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„16. contrabanda, evaziunea fiscală, precum şi
celelalte infracţiuni prevăzute de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
României, cu modificările şi completările ulterioare;".
Art. XVIII. - Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
republicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 670 din 3 august
2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. La articolul 29, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Participanţii la trafic sunt obligaţi să respecte
şi semnalele poliţiştilor de frontieră, ale îndrumătorilor de circulaţie ai
Ministerului Apărării Naţionale, ale organelor fiscale din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală aflaţi în îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu, ale agenţilor căilor ferate, ale persoanelor desemnate pentru
dirijarea circulaţiei pe sectoarele de drum pe care se execută lucrări de
reabilitare a acestora, ale membrilor patrulelor şcolare de circulaţie care
acţionează în imediata apropiere a unităţilor de învăţământ, precum şi ale
nevăzătorilor, potrivit prevederilor din regulament."
2. La articolul 32 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) pentru lumina albastră - autovehiculele aparţinând
poliţiei, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei
civile, Ministerului Apărării Naţionale care însoţesc coloane militare,
unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de
Protecţie şi Pază, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului
Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul
Public, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care
au caracter de urgenţă;".
3. La articolul 32, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Pe autovehiculele Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, inscripţionate vizibil cu denumirea şi sigla
instituţiei din care fac parte, pot fi instalate dispozitive luminoase cu
mesaje variabile, de care se poate face uz pentru oprirea în trafic a
autovehiculelor în scopul exercitării atribuţiilor de control specifice,
potrivit legii."
4. La articolul 35, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Funcţionarii din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, care în scopul exercitării atribuţiilor de
control specifice efectuează semnale de oprire pentru conducătorii
autovehiculelor, sunt obligaţi să poarte uniformă cu înscrisuri şi însemne
distinctive şi mijloace de protecţie fluorescent-reflectorizante pe fond de
culoare roşie, stabilite prin hotărâre a Guvernului."
5. La articolul 100 alineatul (1), punctul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. nerespectarea semnalelor poliţiştilor de frontieră
în punctele de trecere a frontierei de stat a României, ale îndrumătorilor de
circulaţie ai Ministerului Apărării Naţionale, ale organelor fiscale din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ale agenţilor de cale ferată, ale
persoanelor desemnate pentru dirijarea circulaţiei, pe sectoarele de drum pe
care se execută lucrări de reabilitare a acestora, precum şi cele ale
patrulelor şcolare de circulaţie şi ale nevăzătorilor;".
Art. XIX. -In termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
modifică şi se completează în mod corespunzător prevederile Regulamentului de
aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie
2006, cu modificările ulterioare.
Art. XX. - La articolul
11 din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 13 noiembrie 2009, după alineatul
(2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în
situaţia în care certificatul de cazier judiciar este eliberat în vederea
înregistrării în Registrul operatorilor intracomunitari, potrivit dispoziţiilor
art. 1582 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, în certificatul de cazier judiciar se
înscriu şi date notate în mod provizoriu privind persoanele fizice sau juridice
faţă de care s-a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale."
Art. XXI. - Prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru care nu s-a stipulat un termen expres de
intrare în vigoare, se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
ANEXĂ (Anexa la Ordonanţa de urgentă a Guvernului
nr. 104/2002)
LISTA
cuprinzând mărfurile care pot fi comercializate în
regim duty-free
1. Accesorii pentru birou
2. Apă minerală
3. Aparate fotografice, filme foto, albume foto, rame
foto
4. Aparatură de calcul de mici dimensiuni
5. Articole de sport
6. Articole de voiaj
7. Articole din blană naturală
8. Articole din piele naturală
9. Articole din sticlă, cristal, porţelan, lemn, metal
(exclusiv mobilă)
10. Articole şi accesorii de îmbrăcăminte şi
încălţăminte
11. Articole optice
12. Artizanat
13. Băuturi distilate, rachiuri, lichioruri şi alte
băuturi spirtoase
14. Băuturi răcoritoare
15. Bere
16. Bijuterii
17. Cartele telefonice
18. Casete video şi audio, baterii, CD-uri, DVD-uri
19. Cărţi, reviste, ziare
20. Ceasuri, brăţări de ceasuri, brichete
21. Instrumente muzicale
22. Jucării
23. Produse alimentare
24. Produse din tutun
25. Produse electrocasnice, electronice, digitale,
precum şi suporturile acestora
26. Produse preparate de parfumerie sau de toaletă şi
preparate cosmetice
27. Programe software
28. Săpunuri
29. Tablouri, picturi, desene, gravuri, stampe şi
litografii
30. Vinuri, vermuturi1 şi alte băuturi
fermentate
1 In această
categorie intră şi produsele intermediare definite conform prevederilor
titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.