ORDONANTA
URGENTA Nr. 63 din 27 iunie 2007
privind regimul veniturilor
incasate de autoritatile contractante pe parcursul licitarii si implementarii
contractelor din cadrul proiectelor ex-ISPA si PHARE finantate de Uniunea
Europeana
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 28 iunie 2007
Având în vedere că:
- pe parcursul implementării programelor de
preaderare PHARE şi ISPA pot apărea o serie de venituri din vânzarea caietelor
de sarcini, executarea garanţiilor bancare sau din sumele reţinute şi din
penalităţile de întârziere în executarea obligaţiilor contractuale, precum şi
din dobânzi;
- aceste venituri trebuie să fie introduse imediat în
finanţarea proiectelor şi în fluxul de plăţi;
- Comisia Europeană a instruit autorităţile naţionale
cu privire la utilizarea acestor venituri, în temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
cadrul financiar general pentru utilizarea veniturilor încasate de autorităţile
contractante pe parcursul licitării şi implementării contractelor din cadrul
proiectelor ex-ISPA şi PHARE finanţate de Uniunea Europeană.
(2) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii
şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) autoritate contractantă -
organismul responsabil pentru implementare,
procedura de achiziţie, licitaţie, contractare şi efectuare de plăţi eligibile,
desemnat în memorandumurile de finanţare/acordurile de finanţare/ deciziile
Comisiei Europene;
b) contractant - ofertantul
care a devenit, în condiţiile legii, parte într-un contract de achiziţie
publică;
c) documentaţia de atribuire
- documentaţia ce cuprinde toate informaţiile
legate de obiectul contractului de achiziţie publică şi de procedura de
atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, după caz, documentaţia
descriptivă;
d) garanţie de participare -
scrisoare de garanţie bancară, care se prezintă în
original de către ofertant, în cuantumul şi pentru perioada prevăzută în
documentaţia de atribuire, şi care, în principiu, se returneaza ofertantului
care nu a câştigat licitaţia sau se transformă în garanţia de bună execuţie, în
cazul în care ofertantul semnează contractul, ori se execută, în cazul în care
ofertantul refuză să semneze contractul de achiziţie publică/acordul-cadru în
perioada de valabilitate a ofertei;
e) contract de achiziţie
publică - acordul scris semnat de autoritatea
contractantă şi contractant, având ca obiect execuţia de lucrări, prestarea de
servicii sau furnizarea de produse în conformitate cu cerinţele specificate de
autoritatea contractantă prin documentaţia de atribuire;
f) garanţie de bună execuţie
- scrisoare de garanţie bancară, care se prezintă
în original de către contractant, în scopul asigurării autorităţii contractante
de îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în perioada convenită a
contractului;
g) sume reţinute - sumele cuvenite contractorului, reţinute de autoritatea
contractantă din plăţile efectuate către contractor pe parcursul implementării
proiectului, până la expirarea perioadei de notificare a defectelor;
h) garanţie bancară aferentă
sumelor reţinute - scrisoare de garanţie bancară,
care se prezintă în original de către contractant, în cuantumul sumelor
reţinute acestuia şi pentru perioada prevăzută după finalizarea proiectului
până la expirarea perioadei de notificare a defectelor;
i) relicitare - relansarea
procedurii de achiziţii, în scopul atribuirii unui contract pentru îndeplinirea
obiectivelor din documentaţia de atribuire iniţială;
j) costuri suplimentare - costuri care depăşesc bugetul prevăzut în memorandumurile de
finanţare/acordurile de finanţare/deciziile Comisiei Europene, necesare pentru
îndeplinirea obiectivelor prevăzute de acestea;
k) venituri - sume
încasate de autorităţile contractante din:
1. vânzarea documentaţiei de
atribuire;
2. executarea garanţiilor de
bună execuţie, în cazul în care sunt necesare remedieri cauzate de contractant,
a garanţiilor de participare, în cazul în care ofertantul declarat câştigător
nu îşi menţine oferta până la termenul convenit şi nu semnează contractul, şi a
garanţiilor aferente sumelor reţinute, emise pentru acoperirea plăţilor
efectuate înainte de termenul convenit;
3. sumele reţinute şi
penalităţile de întârziere în executarea contractelor;
4. dobânzi acumulate în
conturile proiectelor ex-ISPA, pentru fondurile transferate de Comisia
Europeană.
Art. 2. - (1) Veniturile încasate din vânzarea
documentaţiei de atribuire se utilizează pentru acoperirea costurilor
administrative în scopul organizării şi desfăşurării procedurii de achiziţie,
în cadrul programului care Ie-a generat, şi anume:
a) servicii pentru publicarea anunţurilor de licitaţie;
b) consumabile şi servicii
pentru multiplicarea şi imprimarea documentaţiei de atribuire;
c) costuri aferente liniilor de
fax necesare asigurării comunicării cu ofertanţii pe parcursul desfăşurării
licitaţiilor.
(2) Preţul documentaţiei de atribuire trebuie să fie
rezonabil şi să nu fie prohibitiv pentru competitorii potenţiali. Ca regulă
generală, preţul trebuie să se limiteze la costurile administrative.
Art. 3. - (1) Veniturile încasate din executarea
garanţiilor de bună execuţie, din sumele reţinute şi garanţiile bancare
aferente acestora şi din penalităţile de întârziere în executarea contractelor
se utilizează pentru:
a) remedierea defecţiunilor
rezultate din culpa contractantului şi continuarea implementării proiectelor în
scopul realizării obiectivelor prevăzute în contracte;
b) costuri suplimentare rezultate inclusiv ca urmare a
extinderii sau relicitarii contractelor, rezultate din culpa contractantului.
(2) Autorităţile contractante trebuie să asigure că aceste
sume sunt raportate de o manieră clară şi auditabila şi că vor fi prezentate
atât comitetelor de monitorizare, cât şi în cadrul raportului
final.
(3) Veniturile neangajate
pentru scopurile propuse la alin. (1) lit. a) şi b) vor fi avute în vedere la calculul
plăţii finale a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene.
Art. 4. - (1) Veniturile încasate din dobânzi acumulate
în conturile proiectelor ex-ISPA, pentru fondurile
transferate de Comisia Europeană, se utilizează pentru:
a) înlocuirea cofinanţării naţionale a cheltuielilor
eligibile;
b) alte cheltuieli eligibile pentru proiect, cu acordul
Comisiei Europene.
(2) Raportul final va evidenţia
valoarea dobânzii şi modul în care a fost utilizată.
Art. 5. - Prin derogare de la art. 75 din Legea nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, veniturile
încasate de autorităţile contractante rămân la dispoziţia acestora şi se
utilizează, de regulă, pe durata de implementare a memorandumurilor de
finanţare/acordurilor de finanţare/deciziilor Comisiei Europene şi, în mod
excepţional, dar nu mai târziu de un an de la data de finalizare a acestora, în
conformitate cu destinaţiile prevăzute la art. 2-4.
Art. 6. - Veniturile neutilizate până la termenele
prevăzute la art. 5, aflate în conturile autorităţilor contractante, au
următoarele destinaţii:
a) veniturile încasate din
vânzarea documentaţiei de atribuire se utilizează pentru reîntregirea bugetelor
din care au fost efectuate cheltuielile aferente multiplicării documentaţiei de
atribuire, până la limita cheltuielilor efectuate; în cazul proiectelor PHARE,
diferenţa rămasă după reîntregirea bugetelor din care au fost efectuate
cheltuielile se repartizează bugetului Comisiei Europene;
b) veniturile încasate din
executarea garanţiilor de participare la licitaţii, executarea garanţiilor de
bună execuţie şi a garanţiilor aferente sumelor reţinute, precum şi din sumele
reţinute şi penalităţile de întârziere în executarea contractelor se
repartizează finanţatorilor prevăzuţi în contract, în mod corespunzător
procentelor de participare a acestor surse; sumele aferente contribuţiei
Comunităţii Europene vor fi lichidate, de regulă, cu ocazia declaraţiilor
finale;
c) veniturile încasate din dobânzi acumulate în
conturile proiectelor ex-ISPA, pentru fondurile transferate de Comisia
Europeană, pot fi alocate unor proiecte corelate în cadrul programelor
finanţate din fonduri nerambursabile ale Comunităţii Europene pentru perioada
de programare 2007-2013.
Art. 7. - Autorităţile contractante vor asigura gestionarea
veniturilor definite la art. 1 alin. (2) lit. k) în conformitate cu principiile
unui management financiar sănătos, precum şi:
a) reflectarea distinctă în
contabilitate a operaţiunilor privind încasarea şi utilizarea veniturilor,
potrivit reglementărilor legale în vigoare;
b) stabilirea procedurilor
adecvate şi menţinerea unei piste de audit corespunzătoare;
c) asigurarea accesului
autorităţilor de audit interne şi externe, precum şi a reprezentanţilor
Ministerului Economiei şi Finanţelor, pentru o perioadă de 5 ani după
finalizarea fiecărui proiect, la documentele justificative şi la înregistrările
scrise referitoare la gestionarea acestor venituri.
Art. 8. - In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Economiei şi Finanţelor
emite normele metodologice de aplicare, aprobate prin ordin al ministrului.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat