ORDONANTA DE URGENTA Nr. 71 din 24 mai 1999 * Republicata
privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 742 din 11 octombrie 2002

*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 546/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie 2001,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 71/1999 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 232 din 25 mai 1999, a fost aprobata si modificata prin
Legea nr. 206/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
212 din 26 aprilie 2001, si ulterior modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 17/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 83 din 19 februarie 2001 (aprobata si modificata prin Legea nr. 546/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie
2001).
Art. 1
Protectia plantelor cultivate, a padurilor, pasunilor si fanetelor naturale
si a altor forme de vegetatie utila, precum si a produselor vegetale depozitate
impotriva bolilor, daunatorilor si buruienilor este o problema de interes national
si constituie o obligatie pentru autoritatile publice, producatorii agricoli si
pentru toti cetatenii Romaniei.
Art. 2
Directia fitosanitara are urmatoarele atributii:
a) organizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara
pe intregul teritoriu al tarii dupa o conceptie unitara, care sa asigure
sanatatea plantelor cultivate, a padurilor, pasunilor si fanetelor naturale si
a altor forme de vegetatie utila si a produselor agricole depozitate;
b) coordonarea, indrumarea tehnica si controlul activitatii in domeniul
fitosanitar si al omologarii si utilizarii produselor de uz fitosanitar;
c) stabilirea normelor fitosanitare, unice si obligatorii pentru toate
persoanele fizice sau juridice detinatoare de culturi agricole si alte forme de
vegetatie utila, precum si pentru cei care depoziteaza, transporta si
valorifica vegetale si produse vegetale;
d) elaborarea strategiei fitosanitare privind apararea sanatatii plantelor,
prevenirea introducerii si diseminarii pe teritoriul tarii a organismelor de
carantina;
e) elaborarea proiectelor de lege, hotararilor, ordinelor si a altor acte
normative care privesc activitatea de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara si regimul produselor de uz fitosanitar, in scopul imbunatatirii
si perfectionarii legislatiei nationale si al armonizarii acesteia cu
legislatia comunitara, organizarii, dotarii si functionarii serviciilor
nationale fitosanitare;
f) elaborarea sau, dupa caz, reactualizarea regulamentului de organizare si
functionare a directiilor fitosanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, precum si a altor regulamente care privesc activitatea de protectie
a plantelor, carantina fitosanitara si produsele de uz fitosanitar;
g) controlul aplicarii si respectarii tuturor dispozitiilor legale,
normelor tehnice in domeniul fitosanitar si al produselor de uz fitosanitar;
h) organizarea si urmarirea asigurarii dotarii tehnice si materiale a
directiilor fitosanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
Laboratorului Central pentru Carantina Fitosanitara si punctelor de control
fitosanitar vamal;
i) organizarea unui sistem informational unic pentru monitorizarea
vegetalelor si produselor vegetale care se exporta, se importa sau tranziteaza
Romania;
j) stabilirea necesarului de cadre si elaborarea, in conditiile legii si
ale normativelor in vigoare, a criteriilor tehnice privind incadrarea si
asigurarea personalului de specialitate pentru directiile fitosanitare
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Laboratorul Central pentru
Carantina Fitosanitara si punctele de control fitosanitar vamal;
k) participarea la omologarea produselor de uz fitosanitar si la elaborarea
periodica a Codexului cu produsele de uz fitosanitar omologate pentru a fi
utilizate in Romania;
l) organizarea la nivel national a politiei fitosanitare;
m) participarea la organizarea concursurilor pentru obtinerea gradelor
profesionale;
n) abilitarea agentilor economici pentru importul produselor de uz fitosanitar,
in conditiile legii;
o) fundamenteaza si face propuneri anual privind necesarul de fonduri
pentru actiunile de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, finantate
de la bugetul de stat;
p) reprezinta Romania la organismele internationale O.E.P.P., F.A.O.,
O.M.S., I.U.P.A.C. si altele.
Art. 3
(1) Directia fitosanitara coordoneaza din punct de vedere tehnic
urmatoarele institutii publice:
a) Laboratorul Central pentru Carantina Fitosanitara;
b) directiile fitosanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
c) Institutul de Cercetari pentru Protectia Plantelor.
(2) Directiile fitosanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
sunt unitati bugetare cu personalitate juridica, in subordinea directiilor
generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti. Regulamentul de organizare si functionare si structura
organizatorica ale directiilor fitosanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor.
Art. 4
Directiile fitosanitare judetene si a municipiului Bucuresti efectueaza
urmatoarele activitati:
a) diagnoza si prognoza agentilor de daunare si avertizarea producatorilor
agricoli, persoane fizice sau juridice, privind aparitia si evolutia acestora;
b) controlul fitosanitar al vegetalelor si produselor vegetale importate si
exportate;
c) depistarea si monitorizarea bolilor, a daunatorilor si buruienilor de
carantina;
d) testarea actiunii biologice a produselor de uz fitosanitar, in vederea
omologarii in conditii de productie;
e) abilitarea agentilor economici pentru actiuni de comercializare si
prestare de servicii cu produse de uz fitosanitar in conditiile legii;
f) controlul calitatii pesticidelor;
g) controlul reziduurilor de pesticide din vegetale si produse vegetale;
h) monitorizarea intregii activitati de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara pe intregul teritoriu al tarii;
i) elaborarea si urmarirea aplicarii tehnologiilor din domeniul protectiei
plantelor;
j) activitatea de politie fitosanitara;
k) urmarirea respectarii legislatiei in vigoare in domeniu;
l) eliberarea autorizatiilor de import pentru vegetale si produse vegetale
supuse regimului de carantina fitosanitara, a pasapoartelor fitosanitare,
certificatelor fitosanitare si a altor documente prevazute de lege;
m) alte activitati specifice.
Art. 5
(1) In subordinea consiliilor judetene si a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti se organizeaza servicii publice de protectie a
plantelor, unitati cu personalitate juridica, care indeplinesc urmatoarele
activitati publice de interes local:
a) combaterea bolilor, daunatorilor si buruienilor la toate culturile
agricole, pentru toti producatorii agricoli;
b) tratamentul chimic al semintelor destinate insamantarii;
c) dezinfectia, dezinsectia si deratizarea depozitelor de cereale si a
produselor agricole depozitate;
d) dezinfectia materialului saditor si de plantare;
e) aprovizionarea cu produse de uz fitosanitar, depozitarea si
comercializarea acestora;
f) alte activitati specifice.
(2) Centrele de protectie a plantelor si carantina fitosanitara trec din
structura inspectoratelor de protectie a plantelor si carantina fitosanitara
judetene si a municipiului Bucuresti in structura serviciilor publice de
protectie a plantelor, judetene si al municipiului Bucuresti.
(3) Serviciile publice de protectie a plantelor sunt coordonate din punct
de vedere tehnic si metodologic de catre directiile fitosanitare judetene si a
municipiului Bucuresti, care controleaza modul de aplicare a normelor
fitosanitare si dispun masuri in acest sens.
Art. 6
Finantarea serviciilor publice de protectie a plantelor, judetene si a
municipiului Bucuresti, se face de la bugetele consiliilor judetene si al
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si din venituri
extrabugetare.
Art. 7
(1) In situatia aparitiei agentilor de daunare, care prin atacul lor pun in
pericol productia agricola, atat din punct de vedere calitativ, cat si
cantitativ, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor aloca fonduri de
la buget pentru actiunea de combatere a acestora, in scopul achizitionarii
produselor de uz fitosanitar si achitarii contravalorii lucrarilor de combatere
a agentilor daunatori.
(2) Agentii de daunare se nominalizeaza prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor.
Art. 8
Personalul din cadrul centrelor de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara, care efectueaza activitatile de protectie a plantelor prevazute
la art. 5 alin. (1), se transfera in cadrul serviciilor publice de protectie a
plantelor, judetene si al municipiului Bucuresti, potrivit art. 5 alin. (2), si
se salarizeaza in conformitate cu prevederile anexei nr. VI*) la Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar
si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica.
------------
*) Anexa nr. VI din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica a fost abrogata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 31 martie 2000, aprobata prin Legea
nr. 383/2001.
Art. 9
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Guvernul, la propunerea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor si a Ministerului Administratiei Publice, va stabili
patrimoniul aferent activitatilor prevazute la art. 5 alin. (1), care va fi dat
in administrarea serviciilor publice de protectie a plantelor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 10
Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor
stabili tarife pentru activitatile prevazute la art. 5 alin. (1).
Art. 11
(1) Punctul 10.2 "Venituri din incasarea contravalorii lucrarilor de
combatere a daunatorilor si bolilor in sectorul vegetal - de la centrele locale
pentru protectia plantelor" din capitolul II al anexei nr. 1 si punctul
8.1 "Combaterea daunatorilor si bolilor in sectorul vegetal - centre
locale pentru protectia plantelor" din capitolul II al anexei nr. 2 la
Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale se abroga, cu exceptia
bugetului propriu al municipiului Bucuresti.
(2) Litera A "Venituri curente" din capitolul I "Venituri
proprii care se prevad in bugetele proprii ale judetelor" al anexei nr. 1
la Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale se completeaza cu
punctul 6 care va avea urmatorul cuprins:
"6. Venituri din incasarea contravalorii lucrarilor de combatere a
daunatorilor si bolilor in sectorul vegetal - servicii publice de protectie a
plantelor."
(3) Capitolul I "Cheltuieli care se prevad in bugetele proprii ale
judetelor" din anexa nr. 2 la Legea nr. 189/1998 se completeaza cu punctul
12 care va avea urmatorul cuprins:
"12. Agricultura*)
12.1. Combaterea daunatorilor si bolilor in sectorul vegetal - servicii
publice de protectie a plantelor."
------------
"*) Cheltuielile care se finanteaza din bugetele proprii ale judetelor
si al municipiului Bucuresti sunt urmatoarele: cheltuieli de personal,
materiale si servicii si cheltuieli de capital."
Art. 12
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga art.
11, art. 15, art. 16 lit. h) din sectiunea I a cap. II, art. 21 din sectiunea a
II a si alin. 2, 3 si 4 ale art. 28 din cap. IV din Legea nr. 5/1982 privind
protectia plantelor cultivate si a padurilor si regimul pesticidelor, publicata
in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 105 din 20 noiembrie 1982, precum si orice
alte prevederi contrare prezentei ordonante de urgenta.