ORDIN Nr. 1024
din 22 mai 2008
pentru aprobarea Normelor
metodologice cu privire la asigurarea continuitatii asistentei medicale primare
prin centrele de permanenta
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 401 din 28 mai 2008
Văzând Referatul de aprobare nr. E.N. 5.199 din 14 mai
2008,
având în vedere prevederile art. 7 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008,
în temeiul prevederilor art. IV din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2008 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare prin centrele de permanenţă şi ale titlului III din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul sănătăţii publice şi ministrul internelor
şi reformei administrative emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice cu privire la
asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate ale Ministerului
Sănătăţii Publice, direcţiile de specialitate ale Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, autorităţile
de sănătate publică, casele de asigurări de sănătate, autorităţile
administraţiei publice locale, serviciile de ambulanţă judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, precum şi personalul medical implicat în asigurarea
continuităţii asistenţei
medicale primare prin centrele de permanenţă vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii nr. 39/2004 privind asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 23 ianuarie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare prin centrele de permanenţă
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -In înţelesul
prezentului act normativ, termenii şi noţiunile folosite au semnificaţia
definită în conformitate cu prevederile titlului III „Asistenţa medicală
primară" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. -Asigurarea continuităţii asistenţei medicale
primare a colectivităţilor locale arondate în afara programului normal de lucru
al cabinetelor de medicină de familie se realizează prin intermediul centrelor
de permanenţă.
Art. 3. - Centrele de permanenţă se înfiinţează şi
funcţionează în una dintre următoarele forme de organizare a activităţii
medicale în sistemul sanitar:
a) centre de permanenţă fixe;
b) centre de permanenţă mobile.
Art. 4. - (1) Centrele de permanenţă fixe sunt unităţi
sanitare cu sediu stabil, fără personalitate juridică, în cadrul cărora se
asigură continuitatea asistenţei medicale primare pentru pacienţii din zona
arondată, după cum urmează:
a) la sediul centrelor de permanenţă;
b) la sediul centrelor de permanenţă, precum şi la
domiciliul pacienţilor, în situaţia în care acestea au la dispoziţie
autospeciale de consultaţii la domiciliu.
(2) Centrele de permanenţă mobile sunt forme de
organizare a activităţii medicale în cadrul cărora se asigură continuitatea
asistenţei medicale primare pentru pacienţii din zona arondată, prin deplasarea
medicului de familie la domiciliul pacientului, cu autospeciale de consultaţii
la domiciliu.
Art. 5. - (1) Centrele de
permanenţă funcţionează în regim de gardă.
(2) In zilele lucrătoare, garda se instituie în
centrul de permanenţă, de regulă între orele 15,00-8,00 şi numai după
terminarea programului stabilit pentru activitatea curentă a medicilor de
familie în cadrul cabinetelor de medicină de familie din zonele arondate.
(3) In zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale,
precum şi în zilele declarate libere de către Guvernul României, garda începe
de la ora 8,00 şi durează 24 de ore.
Art. 6. -In cadrul centrelor de
permanenţă, continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată de medici
de familie şi, după caz, de asistenţi medicali, care îşi exercită profesia în conformitate
cu prevederile legale în vigoare.
Art. 7. - Serviciile medicale acordate de medicii de familie în cadrul centrelor de permanenţă sunt
următoarele:
a) asistenţă medicală în urgenţele medico-chirurgicale,
în limitele competenţei medicului de familie şi posibilităţilor tehnice, cum ar fi: anamneză, examen clinic
general, diagnostic, tratament;
b) asistenţă medicală curentă, în cazul afecţiunilor
acute intercurente şi episoadelor acute ale afecţiunilor cronice, cum ar fi:
anamneză, examen clinic general, diagnostic, tratament;
c) trimitere către alte specialităţi sau în vederea
internării, în situaţiile prevăzute la lit. a) şi b) care depăşesc competenţele
medicului de familie;
d) prescriere de medicamente în tratament ambulatoriu
pentru afecţiunile acute, numai pentru o perioadă de maximum 72 de ore, în
condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (3) din anexa nr. 30 la Ordinul
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate nr. 522/236/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare
a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate pe anul 2008.
Art. 8. - (1) Serviciile medicale prevăzute la art. 7
se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de statutul de
asigurat al acestora.
(2) Serviciile medicale
ulterioare serviciilor medicale acordate prin centrele de permanenţă prevăzute
la art. 7 se suportă din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
cu respectarea condiţiilor acordării pachetului de servicii de bază, pachetului
minimal de servicii medicale şi pachetului de servicii pentru persoanele
asigurate facultativ, după caz.
CAPITOLUL II
Infiinţarea centrelor
de permanenţă
Art. 9. - Prin voinţa de asociere liber exprimată a
minimum 2 medici de familie, titulari de cabinete de medicină de familie,
şi/sau a reprezentanţilor legali ai medicilor de familie care îşi desfăşoară
activitatea în alte forme de exercitare a profesiei potrivit legii, se constituie
grupul de practică pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare
într-un centru de permanenţă.
Art. 10. - La constituirea grupului de practică pot
participa medici de familie care îşi desfăşoară activitatea:
a) în zonele arondate centrului de permanenţă;
b) în unităţi sanitare care aparţin ministerelor şi
instituţiilor cu reţea sanitară proprie;
c) în alte unităţi administrativ-teritoriale decât cele
arondate centrului de permanenţă.
Art. 11. - (1) Condiţiile constituirii grupului de practică,
potrivit voinţei părţilor, sunt cuprinse în convenţia de asociere, încheiată în
formă scrisă şi cu respectarea prezentelor norme metodologice.
(2) Convenţia de asociere a medicilor de familie
pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă va cuprinde următoarele elemente obligatorii:
a) părţile semnatare;
b) scopul asocierii;
c) sediul în care îşi va desfăşura activitatea grupul
de practică;
d) conducerea asocierii;
e) durata convenţiei de asociere şi modalităţile de
încetare a acesteia.
(3) La stabilirea sediului în care îşi va desfăşura
activitatea grupul de practică se vor avea în vedere următoarele:
a) în situaţia în care grupul de practică asigură
continuitatea asistenţei medicale primare în cadrul unui centru de permanenţă
mobil, se consemnează locaţia de la nivelul căreia fiecare medic de familie
participant la asociere asigură continuitatea asistenţei medicale primare;
b) în situaţia în care grupul de practică asigură
continuitatea asistenţei medicale primare în condiţiile prevăzute la art. 13
din Legea nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă, cu modificările şi completările ulterioare, se consemnează sediile
cabinetelor de medicină de familie ale medicilor de familie asociaţi;
c) în situaţia în care spaţiul necesar activităţii
centrului de permanenţă este asigurat de consiliul local, se consemnează
locaţia respectivă.
(4) Modelul-tip al convenţiei de asociere a medicilor
de familie pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin
centrele de permanenţă este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 12. - (1) Zonele în care se înfiinţează centre de
permanenţă sunt stabilite de către autorităţile de sănătate publică, cu acordul
caselor de asigurări de sănătate şi al consiliilor locale, pe baza criteriilor
următoare:
a) zone rurale izolate sau greu accesibile;
b) zone în care furnizorii de servicii medicale de
urgenţă prespitalicească nu asigură accesul populaţiei la serviciile medicale pentru
situaţiile de urgenţă în intervalul de timp prevăzut de indicatorii de
performanţă ai managementului serviciului de ambulanţă;
c) zone în care se înregistrează o proporţie mare a
cazurilor asistate la domiciliu de către personalul medical al serviciului de
ambulanţă;
d) zone cu risc crescut de dezastre sau calamităţi;
e) alte zone, în funcţie de
solicitări.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) centrele
de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea
sanitară proprie, care se înfiinţează în zonele stabilite de direcţiile
medicale din structura ministerelor şi instituţiilor respective, cu acordul
Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei
Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, respectiv al Casei Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
Art. 13. - (1) Actul de înfiinţare a centrului de
permanenţă îl constituie decizia de înfiinţare a centrului de permanenţă, emisă
de autoritatea de sănătate publică.
(2) Documentele în baza cărora se emite decizia de
înfiinţare a centrelor de permanenţă fixe sunt următoarele:
a) convenţia de asociere a medicilor de familie;
b) dovada deţinerii legale a spaţiului în care urmează
să funcţioneze centrul de permanenţă, după caz;
c) autorizaţia sanitară de funcţionare a structurii
sanitare în care funcţionează centrul de permanenţă sau raportul de inspecţie
sanitară prin care se confirmă îndeplinirea condiţiilor igienico-sanitare
prevăzute de lege;
d) după caz, copii ale contractelor de muncă sau ale
contractelor de prestări servicii pentru personalul medical care participă la
asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă;
e) documente care să ateste pregătirea profesională a
personalului medical şi dreptul acestuia de a profesa, în condiţiile prevăzute
de actele normative în vigoare;
f) după caz, acordul serviciului de ambulanţă judeţean
sau al municipiului Bucureşti ori hotărârea consiliului local privind punerea
la dispoziţia centrului de permanenţă fix a autospecialelor de consultaţii la
domiciliu.
(3) Documentele în baza cărora
se emite decizia de înfiinţare a centrelor de permanenţă mobile sunt
următoarele:
a) convenţia de asociere a medicilor de familie pentru
asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă;
b) acordul serviciului de ambulanţă
judeţean sau al municipiului Bucureşti sau, după caz, hotărârea consiliului
local privind punerea la dispoziţia centrului de permanenţă mobil a autospecialelor
de consultaţii la domiciliu;
c) după caz, copii ale contractelor de muncă sau ale
contractelor de prestări servicii pentru personalul medical care participă la asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă;
d) documente care să ateste pregătirea profesională a
personalului medical şi dreptul acestora de a profesa, în condiţiile prevăzute
de actele normative în vigoare.
Art. 14. - Decizia de înfiinţare a centrului de
permanenţă cuprinde obligatoriu următoarele elemente:
a) denumirea centrului de permanenţă;
b) tipul centrului de permanenţă;
c) sediul centrului de
permanenţă; în situaţia centrelor de permanenţă mobile se va consemna locaţia
de la nivelul căreia medicul de familie va asigura continuitatea asistenţei medicale
primare;
d) zonele arondate centrului de permanenţă;
e) personalul medical care asigură continuitatea asistenţei medicale în cadrul centrului de
permanenţă, cu menţionarea gradului profesional al acestuia;
f) coordonatorul centrului de permanenţă;
g) data începerii activităţii centrului de permanenţă.
Art. 15. - (1) Coordonatorul centrului de permanenţă asigură coordonarea activităţii acestuia din punct de
vedere administrativ.
(2) Raporturile dintre coordonatorul centrului de
permanenţă şi ceilalţi medici de familie ai centrului de permanenţă nu implică
nicio subordonare în plan profesional, medicii de familie având drept de
iniţiativă şi de decizie în exercitarea actului medical şi deplina răspundere
faţă de acesta.
Art. 16. - Pentru asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare prin centrele de permanenţă, medicii de familie organizaţi în
una dintre formele de exercitare a profesiei, potrivit legii, pot angaja ca
salariaţi medici de familie, precum şi asistenţi medicali, în condiţiile prevăzute
de Codul muncii, aprobat prin Legea nr. 53/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, sau pot încheia cu aceştia contracte de prestări de
servicii.
Art. 17. - Nivelul salariului personalului medical
angajat în cabinetele de medicină de familie pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare se stabileşte prin negociere şi nu poate fi mai mic
decât salariul de bază minim pe funcţii, grade şi trepte profesionale, prevăzut
în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind
salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile
sanitare publice din sectorul sanitar, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 125/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
proporţional cu timpul lucrat.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea centrelor de permanenţă
Art. 18. - (1) Centrele de
permanenţă fixe pot funcţiona:
a) într-un spaţiu pus la dispoziţie de către
autorităţile administraţiei publice locale;
b) într-un cabinet medical pus la dispoziţie de unul
dintre medicii de familie asociaţi;
c) prin rotaţie, în cabinetele medicale ale medicilor
de familie asociaţi.
(2) In cazul în care centrele de permanenţă fixe
funcţionează în spaţii puse la dispoziţie de către autorităţile administraţiei
publice locale, acestea trebuie să îndeplinească:
a) normele privind structura funcţională a
cabinetelor medicale, prevăzute de actele normative în vigoare;
b) standardele minimale privind dotarea centrelor de
permanenţă fixe, prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Existenţa condiţiilor minime de spaţiu şi a
circuitelor funcţionale, precum şi a dotării minime necesare funcţionării
centrelor de permanenţă fixe se verifică de către inspectorii autorităţilor de
sănătate publică.
(4) Centrele de permanenţă fixe care funcţionează în
spaţii puse la dispoziţie de autorităţile administraţiei publice locale vor face dovada conformării la normele
igienico-sanitare şi de sănătate publică, precum şi a dotării minime necesare,
în baza raportului de inspecţie sanitară al autorităţii de sănătate publică.
Art. 19. - (1) Centrul de permanenţă fix funcţionează
cu un număr de minimum 5 medici de familie şi 5 asistenţi medicali.
(2) In cadrul centrului de permanenţă fix, garda este
asigurată în mod obligatoriu de o echipă medicală formată din medic de familie
şi asistent medical.
(3) Echipa medicală prevăzută la alin. (2) acordă
servicii medicale tuturor persoanelor care se prezintă la sediul centrului de
permanenţă fix în afara programului normal de lucru al cabinetelor de medicină
de familie.
Art. 20. - (1) In situaţia în care centrul de
permanenţă fix are la dispoziţie o autospecială de consultaţii la domiciliu,
activitatea medicilor de familie în afara acestui centru este coordonată de
către dispeceratul medical de urgenţă după cum urmează:
a) în situaţia în care pacientul sau aparţinătorii
acestuia se adresează dispeceratului medical de urgenţă prin numărul unic de
apel 112, iar din informaţiile obţinute se apreciază că starea pacientului nu
este critică, dispeceratul medical de urgenţă solicită deplasarea la domiciliu
a medicului de familie care efectuează garda în cadrul centrului de permanenţă
fix;
b) în situaţia în care pacientul sau aparţinătorii
acestuia se adresează direct centrului de permanenţă, solicitând acordarea unei
consultaţii la domiciliu, medicul de familie care efectuează garda în centrul
de permanenţă fix se deplasează la domiciliul pacientului numai cu acordul
dispeceratului medical de urgenţă.
(2) In perioada în care medicul de familie se
deplasează la domiciliul pacientului, la nivelul centrului de permanenţă fix
îşi desfăşoară activitatea asistentul medical, în limita competenţei sale. Dacă
în această situaţie la sediul centrului de permanenţă fix se prezintă un
pacient, acesta va aştepta întoarcerea medicului de familie din misiune, sub
supravegherea asistentului medical. In situaţia în care starea pacientului este
critică, asistentul medical anunţă dispeceratul medical de urgenţă prin numărul
unic de apel 112 şi acordă primul ajutor, potrivit competenţelor pe care le
deţine, până la sosirea echipajului medical de urgenţă.
Art. 21. -Autospecialele de consultaţii
medicale la domiciliu care sunt la dispoziţia centrelor de permanenţă fixe
staţionează, între deplasările la domiciliul pacienţilor, după caz, la sediul:
a) serviciului de ambulanţă judeţean sau al
municipiului Bucureşti, staţiilor sau substaţiilor
acestora;
b) centrelor de permanenţă fixe.
Art. 22. - Centrul de permanenţă mobil funcţionează cu
un număr de minimum 5 medici de familie.
Art. 23. - (1) Activitatea centrelor de permanenţă
mobile este coordonată prin intermediul dispeceratului medical de urgenţă.
(2) In situaţia în care pacientul sau aparţinătorii
acestuia se adresează dispeceratului medical de urgenţă prin numărul unic de
apel 112, iar din informaţiile obţinute se apreciază că starea pacientului nu
este critică, dispeceratul medical de urgenţă solicită deplasarea la domiciliu
a medicului de familie care asigură continuitatea asistenţei medicale primare
în cadrul centrului de permanenţă mobil.
(3) Punctul de plecare în intervenţie al medicilor de
familie care asigură continuitatea asistenţei medicale primare în cadrul unui
centru de permanenţă mobil poate fi reprezentat de:
a) serviciul de ambulanţă judeţean sau al municipiului
Bucureşti, staţiile sau substaţiile acestora;
b) cabinetul de medicină de familie.
Art. 24. -Autospecialele de
consultaţii la domiciliu care sunt la dispoziţia centrelor de permanenţă mobile
staţionează, între deplasările la solicitări, după caz, la sediul:
a) serviciului de ambulanţă judeţean sau al
municipiului Bucureşti, staţiilor ori substaţiilor acestora;
b) cabinetelor de medicină de familie.
Art. 25. - Dacă, în urma consultaţiei la domiciliul
pacientului acordate de medicul de familie care asigură continuitatea
asistenţei medicale primare în cadrul centrului de permanenţă cazul s-a
rezolvat, medicul de familie se întoarce la centrul de permanenţă sau la
punctul de plecare în intervenţie al medicilor de familie care asigură
continuitatea asistenţei medicale primare în cadrul centrului de permanenţă.
Art. 26. -In situaţia în care în urma consultaţiei la
domiciliul pacientului medicul de familie care asigură continuitatea asistenţei
medicale primare în cadrul centrului de permanenţă apreciază că starea
pacientului nu este critică, dar necesită internare, acesta solicită
dispeceratului medical de urgenţă prin numărul unic de apel 112 trimiterea unei
ambulanţe pentru transport.
Art. 27. - (1) In situaţia în care în urma consultaţiei
acordate la domiciliul pacientului medicul de familie care asigură
continuitatea asistenţei medicale primare în cadrul centrului de permanenţă
apreciază că starea pacientului este critică, acesta solicită dispeceratului
medical de urgenţă prin numărul unic de apel 112 intervenţia unui echipaj
medical de urgenţă şi acordă primul ajutor până la sosirea acestuia, când
prezintă şi predă pacientul.
(2) Medicul de familie comunică dispeceratului medical
de urgenţă predarea pacientului către echipajul medical de urgenţă şi primeşte
permisiunea de a reveni la centrul de permanenţă sau la punctul de plecare în
intervenţie al medicilor de familie care asigură continuitatea asistenţei
medicale primare în cadrul centrului de permanenţă.
Art. 28. -Autospecialele de consultaţii la domiciliu
care sunt puse la dispoziţia centrelor de permanenţă sunt asigurate, după caz,
de către:
a) serviciul de ambulanţă
judeţean sau al municipiului Bucureşti;
b) consiliul local.
Art. 29. -Autospecialele de consultaţii la domiciliu
pot fi conduse de către următoarele categorii de personal:
a) conducător auto ambulanţier, angajat al serviciului
de ambulanţă judeţean sau al municipiului Bucureşti, în situaţia în care
autospeciala este pusă la dispoziţia centrului de permanenţă de către serviciul
de ambulanţă judeţean şi al municipiului Bucureşti;
b) conducător auto angajat al unităţii
administrativ-teritoriale sau, opţional, de către medicul de familie, dacă
autospeciala este pusă la dispoziţia centrului de permanenţă de către consiliul
local.
CAPITOLUL IV
Finanţarea activităţilor desfăşurate în centrele de permanenţă
Art. 30. - (1) Activitatea desfăşurată în centrele de
permanenţă se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice, de la capitolul 66.01 „Sănătate", titlul 51
„Transferuri între unităţi ale administraţiei publice", alineatul 51.01.11
„Transferuri de la bugetul de stat către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate" şi de la alineatul 51.01.25 „Programe de
sănătate".
(2) Sumele alocate potrivit alin. (1) se utilizează
pentru plata activităţii cabinetelor de medicină de familie ai căror medici
titulari/reprezentanţi legali participă la constituirea grupului de practică
pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă în condiţiile prevăzute de prezentele norme metodologice.
(3) La sfârşitul anului 2008, sumele rămase neutilizate
pentru plata activităţii aferente asigurării continuităţii asistenţei medicale primare la nivelul centrelor de
permanenţă se virează în contul Ministerului Sănătăţii Publice în condiţiile
legii.
Art. 31. - Costurile aferente medicamentelor şi
materialelor sanitare necesare pentru trusele de urgenţă ale centrelor de permanenţă
se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii Publice,
din fondurile alocate Programului de urgenţă prespitalicească.
Art. 32. - Serviciul de ambulanţă
judeţean şi al municipiului Bucureşti asigură:
a) cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi
operare a autospecialelor pentru consultaţii la domiciliu, puse la dispoziţia
centrelor de permanenţă;
b) cheltuielile salariale ale conducătorilor auto
ambulanţieri care conduc autospecialele puse la dispoziţia centrelor de permanenţă.
CAPITOLUL V
Documentele necesare desfăşurării activităţii
centrelor de permanenţă
Art. 33. - Documentele medicale utilizate în centrele
de permanenţă sunt următoarele:
a) registrul de consultaţii;
b) jurnalul de bord al autospecialelor de consultaţii
la domiciliu;
c) formulare de prescripţii medicale, bilete de
trimitere, adeverinţe medicale, după caz;
d) fişa de consum al medicamentelor şi materialelor
sanitare per gardă, detaliată pe tipuri de medicamente şi materiale sanitare,
semnată şi parafată de medicul de familie care a asigurat garda.
Art. 34. - Rapoartele de activitate ale centrelor de
permanenţă sunt următoarele:
a) raportul activităţii medicale desfăşurate în timpul
gărzii;
b) raportul lunar al activităţii medicale desfăşurate
în centrul de permanenţă;
c) raportul lunar al consumurilor de medicamente şi
materiale sanitare înregistrate per centru de permanenţă.
Art. 35. - Documentele justificative privind prezenţa
personalului medical care asigură continuitatea asistenţei medicale primare
prin centrele de permanenţă sunt următoarele:
a) condica de prezenţă pentru activitatea de gardă;
b) foaia colectivă de prezenţă a personalului medical.
CAPITOLUL VI
Atribuţii privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea centrelor
de permanenţă
Art. 36. - Pentru coordonarea activităţii centrelor de
permanenţă la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti se constituie
comitetul de coordonare al centrelor de permanenţă, identificat în continuare
prin abrevierea CCCP, format
din reprezentanţi ai autorităţii de sănătate publică, casei de asigurări de
sănătate, serviciului de ambulanţă judeţean sau al municipiului Bucureşti,
consiliilor judeţene şi consiliilor locale, precum şi ai centrelor de permanenţă.
Art. 37. -Atribuţiile CCCP sunt următoarele:
a) să identifice zonele în care se consideră necesară
înfiinţarea centrelor de permanenţă;
b) să identifice spaţiile în care se vor organiza
centrele de permanenţă fixe şi să stabilească responsabilităţile instituţionale
pentru asigurarea funcţionalităţii acestora;
c) să asigure coordonarea integrată a activităţii
centrelor de permanenţă;
d) să asigure monitorizarea şi evaluarea activităţii
centrelor de permanenţă;
e) să elaboreze un plan de măsuri pentru susţinerea
bunei organizări şi desfăşurări a activităţii centrelor de permanenţă şi să
asigure implementarea acestuia;
f) să îşi stabilească propriul regulament de organizare
şi funcţionare, precum şi procedurile specifice necesare realizării atribuţiilor
proprii.
Art. 38. -Atribuţiile autorităţii de sănătate publică
privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele:
a) să participe prin reprezentantul desemnat la
activităţile CCCP;
b) să emită deciziile de înfiinţare a centrelor de
permanenţă;
c) să realizeze arondarea teritorială a localităţilor
la centrele de permanenţă;
d) să identifice medicii de familie care îşi exprimă
opţiunea de a participa la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare
prin centrele de permanenţă;
e) să asigure dotarea cu medicamente şi materiale
sanitare a truselor de urgenţă ale centrelor de permanenţă, în conformitate cu
prevederile anexei nr. 3, şi să asigure refacerea stocurilor;
f) să asigure instruirea personalului medical cu
privire la acordarea asistenţei medicale în urgenţele medico-chirurgicale;
g) să realizeze îndrumarea metodologică a personalului
medical care îşi desfăşoară activitatea în cadrul centrelor de permanenţă;
h) să verifice existenţa condiţiilor minime de spaţiu
şi a circuitelor funcţionale, precum şi a dotării minime necesare funcţionării
centrelor de permanenţă fixe şi să emită raportul de inspecţie sanitară prin
care se confirmă îndeplinirea condiţiilor igienico-sanitare prevăzute de lege;
i) să efectueze controlul organizării şi desfăşurării
activităţii în centrele de permanenţă, în colaborare cu casele de asigurări de
sănătate;
j) să înmâneze, la momentul efectuării controlului,
sau, după caz, să comunice medicilor de familie titulari/reprezentanţi legali
ai cabinetelor de medicină de familie procesele-verbale şi/sau notele de
constatare ca urmare a efectuării controalelor în termen de 3 zile lucrătoare
de la data efectuării controlului;
k) să întocmească şi să transmită CCCP şi Ministerului
Sănătăţii Publice, până la data de 25 a lunii în curs pentru luna precedentă,
raportul activităţii desfăşurate în cadrul centrelor de permanenţă.
Art. 39. -Atribuţiile caselor de asigurări de sănătate
privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele:
a) să participe prin reprezentantul
desemnat la activităţile CCCP;
b) să încheie contracte distincte cu cabinetele de
medicină de familie ai căror titulari/reprezentanţi legali au constituit
grupuri de practică pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare
prin centrele de permanenţă, în limita sumelor primite prin transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii Publice;
c) să deconteze cabinetelor de medicină de familie cu
care au încheiat contracte, în termen de 20 de zile calendaristice de la
depunerea documentelor necesare decontării, contravaloarea orelor de gardă
efectuate în centrele de permanenţă, cu sau fără cheltuieli de administrare şi
funcţionare, după caz;
d) să efectueze controlul organizării şi desfăşurării
activităţii în centrele de permanenţă, în colaborare cu autorităţile de
sănătate publică în limita de competenţă;
e) să înmâneze la momentul efectuării controlului sau,
după caz, să comunice medicilor de familie titulari/reprezentanţi legali ai
cabinetelor de medicină de familie procesele-verbale şi/sau notele de
constatare ca urmare a efectuării controalelor în termen de 3 zile lucrătoare
de la data efectuării controlului;
f) să întocmească şi să transmită CCCP, în maxium 5
zile calendaristice de la data efectuării decontării de către casele de asigurări de sănătate, un
document care cuprinde contravaloarea orelor de gardă efectuate în centrele de
permanenţă, cu sau fără cheltuieli de administrare şi funcţionare, după caz.
Art. 40. - Atribuţiile serviciilor de ambulanţă
judeţene şi al municipiului Bucureşti privind funcţionarea centrelor de
permanenţă sunt următoarele:
a) să participe prin reprezentantul desemnat la
activităţile CCCP;
b) să asigure, în limita posibilităţilor,
autospecialele necesare centrelor de permanenţă pentru efectuarea consultaţiilor
la domiciliu;
c) să asigure funcţionarea, întreţinerea şi dotarea
autospecialelor de consultaţii la domiciliu;
d) să asigure încadrarea conducătorilor auto
ambulanţieri pentru autospecialele de consultaţii la domiciliu;
e) să participe, prin personalul propriu, la procesul
de instruire a personalului medical cu privire la acordarea asistenţei medicale
în urgenţele medico-chirurgicale, precum şi la îndrumarea metodologică a
acestuia;
f) să evidenţieze distinct activitatea de transport
sanitar efectuat de autospecialele de consultaţii la domiciliu în cadrul
raportării activităţii către casele de asigurări de sănătate;
g) să coordoneze, prin dispeceratul medical de
urgenţă, activitatea medicului de familie în afara centrului de permanenţă;
h) să întocmească graficul de lucru pentru conducătorii
auto ambulanţieri ai autospecialelor de consultaţii la domiciliu.
Art. 41. -Atribuţiile consiliilor judeţene şi
consiliilor locale privind funcţionarea centrelor de permanenţă sunt următoarele:
a) să participe prin reprezentantul desemnat la
activităţile CCCP;
b) să asigure spaţiile necesare desfăşurării
activităţii centrelor de permanenţă, acolo unde este cazul;
c) să asigure personalul auxiliar, respectiv: îngrijitoare,
paznic, statistician, registrator medical, după caz;
d) să asigure dotarea minimală necesară funcţionării
centrelor de permanenţă, după caz;
e) să asigure utilităţile necesare funcţionării
centrelor de permanenţă, după caz.
Art. 42. -Atribuţiile coordonatorului centrului de
permanenţă sunt următoarele:
a) să asigure coordonarea activităţilor administrative
şi organizatorice ale centrului de permanenţă;
b) să întocmească, prin consultarea medicilor de
familie care îşi desfăşoară activitatea în centrul de permanenţă, graficul
gărzilor şi să îl transmită casei de asigurări de sănătate, serviciului de
ambulanţă judeţean sau al municipiului Bucureşti şi primarilor unităţilor
administrativ-teritoriale interesaţi, până cel târziu la data de 20 a lunii în
curs pentru luna următoare;
c) să avizeze, până la data de 10 a lunii în curs
pentru luna precedentă, foaia colectivă de prezenţă a medicilor de familie şi a
asistenţilor medicali, după caz, care asigură continuitatea asistenţei medicale
primare în cadrul centrului de permanenţă;
d) să întocmească şi să transmită autorităţii de
sănătate publică, până la data de 15 a lunii în curs pentru luna precedentă,
raportul lunar al activităţii medicale desfăşurate în centrul de permanenţă;
raportul de activitate se va întocmi în baza indicatorilor de activitate ai
centrului de permanenţă;
e) să întocmească şi să transmită autorităţii de
sănătate publică, până la data de 15 a lunii în curs pentru luna precedentă,
raportul lunar al consumurilor de medicamente şi materiale sanitare
înregistrate per centru de permanenţă şi să solicite refacerea stocurilor;
f) să asigure repartizarea corectă, pe baza
consumurilor înregistrate de medicamente şi materiale sanitare necesare
funcţionării centrelor de permanenţă;
g) să verifice întreţinerea dotărilor centrului de
permanenţă şi să monitorizeze utilizarea corespunzătoare a acestora, informând
CCCPÎn cazul apariţiei unor disfuncţionalităţi;
h) să înainteze CCCP propuneri privind îmbunătăţirea
activităţii centrului de permanenţă.
Art. 43. - Obligaţiile cabinetelor medicale sau ale
medicilor de familie care asigură continuitatea asistenţei medicale primare în
centrele de permanenţă sunt următoarele:
a) să afişeze la cabinetul de medicină de familie în
care îşi desfăşoară activitatea următoarele date:
- centrul de permanenţă care
asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate;
- numărul de telefon al centrului de permanenţă;
- programul fiecăruia dintre medicii care îşi
desfăşoară activitatea în centrul de permanenţă;
- numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de
urgenţă;
b) să respecte programul de lucru corespunzător
graficului de gărzi întocmit. Schimbarea programului de lucru se poate face
numai în situaţii deosebite, cu înştiinţarea coordonatorului centrului de
permanenţă, casei de asigurări de sănătate şi serviciului de ambulanţă judeţean
şi al municipiului Bucureşti;
c) să întocmească şi să transmită coordonatorului
centrului de permanenţă, până la data de 10 a lunii în curs pentru luna
precedentă, desfăşurătoarele privind activitatea efectuată;
d) să ţină evidenţa consumurilor de medicamente şi
materiale sanitare, să întocmească şi să transmită coordonatorului centrului de
permanenţă, până la data de 10 a lunii în curs pentru luna precedentă, raportul
privind consumurile înregistrate;
e) să prezinte casei de asigurări de sănătate, în
primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare pentru luna precedentă,
următoarele documente în vederea decontării activităţii medicale:
- factura cuprinzând contravaloarea orelor de gardă efectuate;
- foaia colectivă de prezenţă a personalului medical;
- borderoul centralizator în format electronic şi pe
suport hârtie, parafat, ştampilat, conform modelului din anexa nr. 5;
f) să acorde necondiţionat serviciile medicale
prevăzute la art. 7 tuturor persoanelor care le solicită, pe toată durata
gărzii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare care reglementează
activitatea medicală;
g) să asigure consultaţia medicală la domiciliul
pacientului, la solicitarea dispeceratului medical de urgenţă, în situaţia în
care centrul de permanenţă are la dispoziţie o autospecială de consultaţii la
domiciliu. In situaţia în care solicitarea de deplasare la domiciliu a
medicului de familie este adresată direct centrului de permanenţă de către
pacient sau aparţinători, deplasarea se va face numai cu acordul dispeceratului
medical de urgenţă;
h) să solicite, atunci când consideră că starea
pacientului o impune, prin intermediul dispeceratului medical de urgenţă,
intervenţia unui echipaj medical de urgenţă pentru rezolvarea cazului sau
trimiterea unei ambulanţe de transport cu asistent medical, ambulanţier sau însoţitor, după caz;
i) să informeze dispeceratul medical de urgenţă imediat
după rezolvarea cazului pentru obţinerea acordului de a reveni la sediul
centrului de permanenţă;
j) să completeze documentele şi rapoartele de
activitate specifice centrului de permanenţă;
k) să respecte legislaţia privind prelucrarea datelor
cu caracter personal.
CAPITOLUL VII
Condiţii specifice pentru stabilirea relaţiilor
contractuale dintre
casele de asigurări de sănătate şi cabinetele de medicină de familie ai căror titulari/reprezentanţi legali au constituit grupuri de practică
pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
Art. 44. - (1) Cabinetele de medicină de familie ai
căror medici de familie titulari/reprezentanţi legali au constituit grupuri de
practică pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin
centrele de permanenţă încheie contracte distincte cu casele de asigurări de
sănătate, în baza următoarelor documente:
a) cerere semnată şi ştampilată de medicul de familie,
titular al cabinetului medical/reprezentant legal;
b) autorizaţie sanitară de funcţionare sau, după caz,
raportul de inspecţie eliberat de către autoritatea de sănătate publică, prin
care se confirmă îndeplinirea condiţiilor igienico-sanitare prevăzute de lege;
c) decizia de înfiinţare a centrului de permanenţă;
d) autorizaţia de liberă practică pentru personalul
mediu sanitar şi/sau certificatul de membru al Colegiului Medicilor din România
pentru medicii de familie care asigură continuitatea prin centrele de
permanenţă;
e) copii ale contractelor de muncă sau ale contractelor
de prestări de servicii ale personalului medical care participă la asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă;
f) dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul
medical, valabilă pe toată perioada derulării contractului pentru tot
personalul medical care participă la asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare în centrul de permanenţă;
g) cont deschis la Trezoreria Statului sau la o bancă.
(2) Termenul de valabilitate a contractelor încheiate
este până la 31 decembrie 2008, cu posibilitatea prelungirii acestora prin acte
adiţionale, în condiţiile legii şi în limita creditelor bugetare alocate cu
această destinaţie.
Art. 45. - Modelul contractului pentru asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă este
prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 46. - (1) Venitul cabinetelor de medicină de
familie care participă la constituirea grupului de practică pentru asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se
constituie din sumele obţinute prin înmulţirea valorii de referinţă a tarifului
orar, ajustate corespunzător gradului profesional, calităţii de coordonator al
centrului de permanenţă şi cu procentul corespunzător cheltuielilor de
administrare şi funcţionare, după caz, cu numărul de ore de gardă efectuate de
către fiecare medic de familie, în luna pentru care se face plata.
(2) Valoarea de referinţă a tarifului orar este
corespunzătoare gradului profesional al medicului specialist de medicină de
familie.
(3) Pentru prestaţia medicului primar de medicină de
familie tariful orar se majorează cu 20%.
(4) Pentru prestaţia medicului care nu a promovat un
examen de specialitate, tariful orar se diminuează cu 10%.
(5) Pentru medicul de familie care îndeplineşte rolul
de coordonator al centrului de permanenţă, tariful orar se majorează cu 15% din
tariful orar corespunzător gradului profesional pe care acesta îl deţine.
Art. 47. - (1) Valoarea de referinţă a tarifului orar
pentru medicul specialist de medicină de familie este de 10 lei/oră.
(2) Cabinetul de medicină de familie suportă şi
cheltuieli de administrare şi funcţionare pentru centrul de permanenţă fix,
inclusiv cheltuieli cu personalul angajat, altul decât medici, situaţie în care
tariful orar prevăzut la alin. (1) se majorează cu 50% pentru fiecare medic de
familie care îşi desfăşoară activitatea în centrul de permanenţă.
CAPITOLUL VIII
Controlul modului de organizare şi funcţionare a centrelor de permanenţă
Art. 48. - (1) Controlul privind
respectarea normelor în asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în
centrele de permanenţă se exercită de comisii mixte formate din reprezentanţi
ai autorităţii de sănătate publică şi ai casei de asigurări de sănătate, în
funcţie de domeniul de competenţă.
(2) Controlul prevăzut la alin. (1) va urmări, în
principal, următoarele:
a) respectarea de către personalul medical a
obligaţiilor care le revin în cadrul centrului de permanenţă;
b) identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în activitatea
centrului de permanenţă.
(3) Ca urmare a controalelor efectuate, se vor lua
măsurile legale care se impun. In cazul în care reprezentanţii autorităţii de
sănătate publică şi ai caselor de asigurări de sănătate identifică probleme
care nu pot fi soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise autorităţii
şi instituţiilor ierarhic superioare, respectiv Ministerului Sănătăţii Publice
şi/sau Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, potrivit competenţelor
conferite de lege.
CAPITOLUL IX
Monitorizarea şi
evaluarea activităţii centrelor de permanenţă
Art. 49. - (1) La nivel local, monitorizarea şi
evaluarea activităţii centrelor de permanenţă se realizează lunar de către CCCP
şi cuprinde, în principal, următoarele elemente:
a) analiza indicatorilor de
activitate realizaţi de centrele de permanenţă;
b) identificarea, analizarea şi soluţionarea, în
limitele competenţelor instituţionale, a problemelor apărute în cadrul
organizării şi funcţionării centrelor de permanenţă;
c) adoptarea măsurilor de îmbunătăţire a organizării
şi funcţionării centrelor de permanenţă şi implementarea acestora.
(2) CCCP are obligaţia de a elabora trimestrial un
raport privind activitatea tuturor centrelor de permanenţă, pe care îl va
transmite Ministerului Sănătăţii Publice până cel târziu la data de 30 a lunii
următoare încheierii trimestrului.
Art. 50. - La nivel naţional, evaluarea activităţii
centrelor de permanenţă se realizează de către un comitet naţional de evaluare
a activităţii centrelor de permanenţă, format din reprezentanţi ai Ministerului
Sănătăţii Publice, Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative,
comisiilor de specialitate medicină de familie şi medicină de urgenţă ale
Ministerului Sănătăţii Publice, reprezentanţi ai structurilor asociative ale
administraţiei publice locale.
Art. 51. - Evaluarea activităţii centrelor de
permanenţă se realizează pe baza următorilor indicatori care vor fi raportaţi
CCCP:
1. indicatorii de activitate raportaţi de centrul de
permanenţă:
a) numărul de bolnavi pentru care s-a asigurat
continuitatea asistenţei medicale primare prin centrul de permanenţă, detaliat
în funcţie de statul de asigurat sau neasigurat al acestora;
b) numărul de bolnavi pentru care s-a asigurat
continuitatea asistenţei medicale primare în centrul de permanenţă, detaliat pe
grupe de vârstă;
c) numărul de bolnavi pentru care s-a asigurat
continuitatea asistenţei medicale primare în centrul de permanenţă, detaliat pe
coduri de urgenţe medico-chirurgicale, potrivit prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 1.186/2000 pentru aprobarea listei cuprinzând urgenţele
medico-chirurgicale, precum şi bolile infectocontagioase din grupa A, pentru
care asiguraţii beneficiază de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de
muncă, fără condiţii de stagiu de cotizare;
d) numărul de bolnavi pentru care s-a solicitat
intervenţia unui echipaj de urgenţă şi repartiţia acestora pe coduri de urgenţe
medico-chirurgicale;
e) numărul de bolnavi pentru care s-a solicitat ambulanţa
de transport;
f) numărul de bolnavi pentru care s-a eliberat bilet
de trimitere către alte specialităţi;
g) numărul de bolnavi pentru care s-a asigurat
continuitatea asistenţei medicale primare la sediul centrului de permanenţă;
h) numărul de bolnavi pentru care s-a asigurat
continuitatea asistenţei medicale primare la domiciliul pacientului;
i) durata medie de răspuns pentru solicitările în afara
centrului de permanenţă.
2. indicatori raportaţi de casele de asigurări de
sănătate:
a) numărul de centre de permanenţă, detaliat pe formele
de organizare a centrelor de permanenţă;
b) sumele decontate cabinetelor de medicină de familie
pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă, detaliat pe formele de organizare a centrelor de permanenţă.
3. indicatori raportaţi de autorităţile de sănătate
publică:
a) consumul de medicamente;
b) consumul de materiale sanitare;
c) cheltuielile aferente materialelor sanitare;
d) cheltuielile aferente medicamentelor;
e) numărul personalului medical, pe categorii
profesionale, detaliat pe formele de organizare a centrelor de permanenţă.
4. indicatori raportaţi de către administraţia publică
locală:
a) numărul de centre de permanenţă care funcţionează
în sedii asigurate de către consiliile locale;
b) numărul autospecialelor de consultaţii la domiciliu
puse la dispoziţia centrelor de permanenţă de către consiliile locale;
c) cheltuieli efectuate pentru asigurarea utilităţilor;
d) cheltuieli efectuate pentru asigurarea personalului
auxiliar. Art. 52. - Centrele de permanenţă care sunt
organizate şi funcţionează în
sistemul de sănătate publică se reorganizează în conformitate cu prevederile
prezentelor norme metodologice. Art. 53. - Anexele nr. 1-5 fac parte
integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CONVENŢIE DE ASOCIERE
a medicilor de familie pentru asigurarea continuităţii asistentei medicale primare prin centrele de permanentă
Art. 1. - Părţile semnatare
In conformitate cu prevederile art. 60 lit. g) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr.
263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin
centrele de permanenţă, cu modificările şi completările ulterioare, s-a
convenit la asocierea următoarelor părţi:
1. Nume şi
prenume.........................................................., titular/reprezentant legal al cabinetului
de medicină de familie ....................................................................
2. Nume şi
prenume........................................................., titular/reprezentant legal al cabinetului
de medicină de familie
...................................................................
La asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare
prin centrele de permanenţă participă:
1. Medic de familie:
Nume:...............................Prenume:......................................
Din cabinetul de medicină de
familie:.......................................
Cod numeric
personal:...........................................................
Grad
profesional:...................................................................
Codul de parafă al medicului:.................................................
2. Asistent medical:
Nume:................................Prenume:.....................................
Din cabinetul de medicină de
familie:......................................
Cod numeric personal...........................................................
Art. 2. - Scopul asocierii
2.1. Scopul asocierii este constituirea grupului de
practică pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în forma
de organizare a activităţii medicale „centru de permanenţă".
2.2. Principiile care stau la baza activităţii grupului
de practică constituit pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale
primare în centrul de permanenţă sunt următoarele:
a) principiul independenţei juridice a cabinetelor de
medicină de familie;
b) principiul independenţei profesionale în
exercitarea profesiei de medic a medicilor de familie asociaţi;
c) principiul răspunderii individuale pentru actele medicale prestate.
2.3. Grupul de practică constituit pentru asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare în centrul de permanenţă îşi
desfăşoară activitatea cu respectarea prevederilor normelor metodologice cu
privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele
de permanenţă.
Art. 3. - Denumirea asocierii
3.1. Asocierea este
denumită.................................................. (numele părţilor semnatare prevăzute la
art. 1, urmate de sintagma „grup de practică pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare în centrul de permanenţă")
Art. 4. - Sediul asocierii
4.1. Grupul de practică constituit pentru asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare în centrul de permanentă fix va
funcţiona în sediul/sediile, după caz:
a)............................................................................................
b)..........................................................................................
c)............................................................................................
4.2 Grupul de practică constituit pentru asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare în cadrul centrului de permanentă
mobil va funcţiona în următoarele locaţii:
a).........................................................................................
b)..........................................................................................
c)..........................................................................................
Art. 5. - Durata asocierii
Asocierea se încheie pe o durată
de....................................
Art. 6. - Conducerea asocierii
6.1. Organul de conducere al asocierii este adunarea
generală formată din titularii/reprezentanţii legali ai cabinetelor de medicină
de familie care au constituit grupul de practică pentru asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare prin centrul de permanenţă.
6.2. Hotărârile adunării generale se iau prin consens.
6.3. în relaţiile cu terţii, răspunderea pentru
obligaţiile contractuale revine părţii care a dat naştere obligaţiei
respective.
Art. 7. - Exercitarea profesiei
7.1. In cadrul asocierii, medicii de familie îşi vor
consacra activitatea profesională în beneficiul asigurării continuităţii
asistenţei medicale primare în centrul de permanenţă şi se vor informa reciproc
în legătură cu aceasta.
7.2. Fiecare medic de familie îşi exercită profesia de
medic în numele cabinetului de medicină de familie al cărui titular sau angajat
este.
7.3. In situaţia în care cabinetele medicilor de
familie care au constituit grupul de practică pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrul de permanenţă au angajat personal
medical pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în centrul
de permanenţă, acesta îşi exercită profesia în numele cabinetului de medicină
de familie al cărui angajat este.
7.4. In situaţia în care medicii de familie au încheiat
contracte de muncă sau de prestări servicii pentru personalul medical care
participă la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în centrul de
permanenţă, acesta va fi menţionat într-o anexă la prezenta convenţie de
asociere, cu precizarea gradului profesional pe care acesta îl deţine.
Art. 8. - Prezenta convenţie încetează în următoarele
situaţii:
a) hotărârea comună a
medicilor de familie titulari/reprezentanţi legali ai cabinetelor medicale care
participă la constituirea grupului de practică pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrul de permanenţă;
b) expirarea duratei pentru
care s-a încheiat convenţia de asociere.
Art. 9. -Alte clauze.............................................................
Art. 10. - Dispoziţii finale
10.1. Asocierea altor medici de familie la realizarea
scopului prezentei convenţii de asociere se face numai cu acordul asociaţilor
fondatori.
10.2. Grupul de practică constituit pentru asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare în centrul de permanenţă va fi
coordonat de către dr..................
10.3. Prezenta convenţie de asociere, împreună cu
anexa care face parte integrantă din aceasta, reprezintă voinţa părţilor şi
înlătură orice altă înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau
ulterioară încheierii ei.
10.4. Prezenta convenţie va fi depusă la autoritatea
de sănătate publică în vederea emiterii deciziei de înfiinţare a centrului de
permanenţă.
Incheiată astăzi,....................,
la.................................,în..... exemplare, câte unul pentru fiecare parte semnatară şi unul pentru
autoritatea de sănătate publică.
Semnăturile medicilor de familie
titulari/reprezentanţilor legali şi ştampila fiecărui cabinet de medicină de
familie:
1........................................- cabinet
medicină de familie
2........................................- cabinet
medicină de familie
3........................................- cabinet
medicină de familie
Depusă azi..............la Autoritatea de Sănătate
Publică........
notă: Un exemplar al prezentei convenţii se depune şi
la primarii unităţilor administrativ-teritoriale direct implicate.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
STANDARDE MINIMALE
privind dotarea centrelor de permanenţă fixe
1. Mobilier specific:
a) pat/canapea de consultaţie;
b) birou pentru medic;
c) scaune;
d) dulap pentru instrumentar;
e) măsuţă pentru instrumentar;
f) suport perfuzie.
2. Aparatură/echipamente pentru resuscitare -
respiraţie:
a) tuburi staţionare pentru oxigen - minimum 2 x10 I, NTP, contor debit/ventil debit cu
capacitatea maximă de cel puţin 15 I/min. şi robinet de reglare conexiune
rapidă;
b) tuburi portabile pentru oxigen - minimum 5 I, NTP, contor debit/ventil debit cu capacitatea maximă de cel puţin
15 I/min. şi robinet de reglare conexiune rapidă;
c) balon ventilaţie adult/copil cu măşti de diferite
mărimi şi rezervor suplimentar pentru oxigen;
d) set căi orofaringiene adult/copil;
e) laringoscop cu lame de diferite mărimi
(adult/copil) şi cu mandren;
f) pensă McGill diferite mărimi.
3. Aparatură
defibrilare-monitorizare-evaluare-administrare:
a) glucometru;
b) stetoscop;
c) tensiometru manual;
d) lampă pentru examinarea pupilelor;
e) ciocan reflexe;
f) termometru;
g) cântar pentru sugari şi adulţi;
h) negatoscop pentru radiografii;
i) taliometru;
j) pelvimetru;
k) apăsător limbă;
l) deschizător gură;
m) canule rectale, uretrale, vaginale;
n) trusă completă de mică chirurgie;
o) masă ginecologică;
p) valve ginecologice şi pense de col;
q) seringa Guyon pentru spălaturi auriculare;
r) aţele Kramer.
4. Aparate pentru comunicaţii/avertizare: - sistem de
adresare publică.
5. Materiale şi dispozitive
auxiliare:
a) materiale pentru curăţenie şi dezinfecţie;
b) materiale necesare colectării şi neutralizării
deşeurilor periculoase;
c) stingătorde incendiu.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
TRUSA DE URGENTA
1. Materiale sanitare:
a) sonde de aspiraţie tip
Yankauer;
b) sonde de aspiraţie flexibile
endotraheale/inclusiv pediatrice;
c) seringi 5 ml şi 10 ml;
d) truse perfuzie;
e) sonde de intubaţie traheală (6, 7, 8, 9);
f) fese şi pansamente sterile şi nesterile;
g) truse sondaj urinar/pungi
colectoare de urină;
h) container materiale ascuţite;
i) mănuşi nesterile / consult /de unică folosinţă;
j) canule intravenoase periferice, de
diferite mărimi, adulţi/copii.
2. Medicamente şi soluţii:
a) Soluţii cristaloide (ser
fiziologic, Ringer, glucoza 5%, glucoza 10%);
b) Analgezice minore nemorfinice;
c) Aspirină;
d) Beta 2 mimetice inhalatorii;
e) Adrenalină;
f) Atropină;
g) Glucoza 33%;
h) Diazepam;
i) HCHS;
j) Nitorglicerină spray;
k) Nitroglicerină tablete;
l)Xilină;
m) Antiemetic injectabil;
n) Antiemetice orale;
o) Furosemid;
p) Vitamina B1;
q) Vitamina B6;
r) Miofilina IV;
s) Antihipertensive injectabile;
t) Antihipertensive orale;
u) Antispastice injectabile;
v) Antispastice orale;
w) Antibiotice injectabile;
x) Soluţii dezinfectante
(alcool, iod, rivanol).
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
CONTRACT
pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
I. Părţile contractante
Casa de Asigurări de Sănătate.............................., cu sediul în municipiul/oraşul .......................,
str...................... nr......, judeţul/sectorul ......................, telefon/fax
........................., reprezentată
prin preşedinte - director general.........................,
şi
Cabinetul de medicină de familie.........................,
organizat astfel:
- cabinetul individual
................................, cu sau fără punct
secundar de lucru......................, reprezentat prin medicul
titular.......................................;
- cabinetul asociat sau grupat.....................,
cu sau fără punct secundar de
lucru......................, reprezentat prin medicul
delegat.......................................;
- societatea civilă
medicală............................, cu sau fără punct secundar de lucru ......................, reprezentată prin administratorul.......................................;
- unitatea medico-sanitară cu personalitate juridică,
înfiinţată potrivit Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
.........................., reprezentată
prin..........................................,
având sediul cabinetului de medicină de
familie în municipiul/oraşul/comuna..................., str.....................nr....., bl.....,
sc....., et....., ap....., judeţul/sectorul ............, telefon ........, şi sediul punctului
secundar de lucru în comuna ....................,
str..........................nr....., telefon......................, cont
nr............................................ deschis la Trezoreria Statului
sau cont nr. deschis la Banca .........................., cod numeric personal
al reprezentantului legal...........................sau cod unic de
înregistrare....................................,
care participă la constituirea grupului de practică
pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin Centrul de permanenţă.........................,
înfiinţat prin Decizia Autorităţii de Sănătate Publică.........................nr......................,
II. Obiectul contractului
Art. 1. - Obiectul prezentului contract îl constituie
asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă, conform Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, cu modificările şi
completările ulterioare, şi Normelor metodologice cu privire la asigurarea
continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, aprobate
prin ordinul ministrului sănătăţii publice şi al ministrului internelor şi
reformei administrative nr. 1.024/496/2008.
III. Servicii medicale acordate
Art. 2. - Serviciile medicale acordate în cadrul
centrului de permanenţă sunt cele prevăzute în Normele metodologice cu privire
la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă, respectiv:
a) asistenţă medicală în urgenţele
medico-chirurgicale, în limitele competenţei medicului de familie şi a
posibilităţilor tehnice, cum ar fi: anamneză, examen clinic general, diagnostic,
tratament;
b) asistenţă medicală curentă, în cazul afecţiunilor
acute intercurente şi episoadelor acute ale afecţiunilor cronice, cum ar fi:
anamneză, examen clinic general, diagnostic, tratament;
c) trimitere către alte
specialităţi sau în vederea internării, în situaţiile prevăzute la lit. a) şi
b) care depăşesc competenţele medicului de familie;
d) prescriere de medicamente în tratament ambulatoriu
pentru afecţiunile acute, numai pentru o perioadă de maximum 72 de ore, în
condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (3) din anexa nr. 30 la Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 522/236/2008 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pe
anul 2008.
Art. 3. - (1) Serviciile medicale prevăzute la art. 2
se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de statutul de asigurat al acestora.
(2) Serviciile medicale ulterioare serviciilor medicale
acordate prin centrele de permanenţă prevăzute la art. 2 se suportă din Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate cu respectarea condiţiilor
acordării pachetului de servicii de bază, pachetului minimal de servicii
medicale şi pachetului de servicii pentru persoanele asigurate facultativ, după
caz.
(3) La asigurarea continuităţii asistenţei medicale
primare prin centrele de permanenţă participă:
1. Medic de familie:
Nume..................................Prenume...................................
Cod numeric
personal..........................................................
Grad
profesional..................................................................
Codul de parafă al
medicului................................................
2) Asistent medical:
Nume................................Prenume.....................................
Cod numeric
personal..........................................................
IV. Durata contractului
Art. 4. - Prezentul contract este valabil de la data
încheierii până la 31 decembrie 2008.
V. Obligaţiile părţilor
A. Obligaţiile casei de asigurări de sănătate
Art. 5. - Casa de asigurări de sănătate are următoarele
obligaţii:
a) să încheie contracte distincte cu cabinetele de
medicină de familie ai căror titulari/reprezentanţi legali au constituit grupul
de practică pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în centrele de
permanenţă, în limita sumelor primite prin transferuri de la bugetul
Ministerului Sănătăţii Publice;
b) să deconteze cabinetelor de medicină de familie cu
care au încheiat contract, în termen de 20 de zile calendaristice de la
depunerea documentelor necesare decontării, contravaloarea aferentă orelor de
gardă efectuate în centrele de permanenţă, cu sau fără cheltuieli de
administrare, după caz;
c) să efectueze controlul activităţii desfăşurate în
centrele de permanenţă, în colaborare cu autorităţile de sănătate publică;
d) să înmâneze la momentul efectuării controlului sau,
după caz, să comunice medicilor de familie titulari/reprezentanţi legali ai
cabinetelor care au încheiat contracte pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, procesele-verbale
şi/sau notele de constatare ca urmare a efectuării controalelor în termen de 3
zile lucrătoare de la data efectuării controlului;
B. Obligaţiile cabinetelor de medicină de familie ai
căror titulari au constituit grupul de practică pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale în centrele de permanenţă
Art. 6. - Medicul de familie titular/reprezentantul
legal al cabinetului de medicină de familie care asigură continuitatea
asistenţei medicale prin centrele de permanenţă are următoarele obligaţii:
a) să afişeze la cabinetul de medicină de familie în
care îşi desfăşoară activitatea următoarele date:
- sediul centrului de permanenţă care asigură
rezolvarea situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate;
- numărul de telefon al centrului de permanenţă;
- programul fiecăruia dintre
medicii de familie care îşi desfăşoară activitatea în centrul de permanenţă;
- numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de
urgenţă.
b) să respecte programul de lucru corespunzător
graficului de gărzi transmis casei de asigurări de sănătate şi serviciului de
ambulanţă. Schimbarea graficului de gardă se poate face numai în situaţii
deosebite, cu înştiinţarea casei de asigurări de sănătate şi serviciului de
ambulanţă;
c) să întocmească şi să transmită coordonatorului centrului
de permanenţă, până la data de 10 a lunii în curs pentru luna precedentă,
desfăşurătoarele privind activitatea efectuată;
d) să ţină evidenţa consumurilor de medicamente şi
materiale sanitare, să întocmească şi să transmită coordonatorului centrului de
permanenţă, până la data de 10 a lunii în curs pentru luna precedentă, un
raport privind consumurile înregistrate;
e) să prezinte casei de asigurări de sănătate, în
primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare pentru luna precedentă,
următoarele documente în vederea decontării:
- factura cuprinzând contravaloarea orelor de gardă
efectuate;
- foaia colectivă de prezenţă a personalului medical;
- borderoul centralizator în format electronic şi pe
suport hârtie, parafat, ştampilat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5;
f) să asigure necondiţionat serviciile medicale
prevăzute la art. 2 tuturor persoanelor care solicită aceasta la nivelul
centrului de permanenţă, pe toată durata gărzii, cu respectarea în totalitate a
prevederilor legale în vigoare care reglementează activitatea medicală;
g) să asigure consultaţia medicală la domiciliu, la
solicitarea dispeceratului medical de urgenţă, în situaţia în care centrul de
permanenţă are la dispoziţie o autospecială de consultaţii la domiciliu. In
situaţia în care solicitarea de deplasare la domiciliu a medicului de familie
este adresată direct centrului de permanenţă de către pacient sau aparţinători,
deplasarea se va face numai cu acordul dispeceratului medical de urgenţă;
h) să solicite, atunci când consideră că starea
pacientului o impune, prin intermediul dispeceratului medical de urgenţă,
intervenţia unui echipaj medical de urgenţă pentru rezolvarea cazului sau
trimiterea unei ambulanţe de transport cu asistent medical, ambulanţiersau
însoţitor, după caz;
i) să informeze dispeceratul medical de urgenţă imediat
după rezolvarea cazului pentru obţinerea acordului de a reveni la sediul
centrului de permanenţă;
j) să completeze documentele şi rapoartele de
activitate specifice centrului de permanenţă;
k) să respecte legislaţia privind prelucrarea datelor
cu caracter personal.
VI. Modalităţi de plată
Art. 7. - (1) Cabinetele de medicină de familie care
asigură continuitatea asistenţei medicale în centrele de permanenţă beneficiază
de un venit care se constituie din sumele obţinute prin înmulţirea valorii de
referinţă a tarifului orar, ajustate corespunzător gradului profesional,
calităţii de coordonator al centrului de permanenţă şi cu procentul
corespunzător cheltuielilor de administrare şi funcţionare, după caz, cu
numărul total de ore de gardă efectuate de către fiecare medic de familie în
parte, în luna pentru care se face plata.
(2) Valoarea de referinţă a tarifului orar este
corespunzătoare gradului profesional al medicului specialist de medicină de familie,
respectiv 10 lei/oră.
(3) Pentru prestaţia medicului primar de medicină de
familie, tariful orar se majorează cu 20%.
(4) Pentru prestaţia medicului care nu a promovat un
examen de specialitate, tariful orar se diminuează cu 10%.
(5) Cabinetul de medicină de familie suportă şi
cheltuieli de administrare şi funcţionare pentru centrul de permanenţă fix,
inclusiv cheltuieli cu personalul angajat, altul decât medici de familie,
situaţie în care tariful orar prevăzut la alin. (2) se majorează cu 50% pentru
fiecare medic de familie care îşi desfăşoară activitatea în centrul de
permanenţă.
(6) Pentru medicul de familie care îndeplineşte rolul
de coordonator al centrului de permanenţă, tariful orar se majorează cu 15% din
tariful orar corespunzător gradului profesional pe care acesta îl deţine.
(7) Decontarea activităţii medicale desfăşurate în
cadrul centrului de permanenţă se face lunar, în termen de maximum 20 de zile
calendaristice de la primirea documentelor, la data de.......................
(8) Venitul cabinetului de
medicină de familie se diminuează în luna în care se constată nerespectarea
obligaţiilor contractuale cu 10%, 15%, 20% din suma reprezentând contravaloarea
orelor de gardă efectuate în luna în care s-a săvârşit abaterea. Diminuarea se
aplică astfel:
- la prima constatare 10%;
- la a doua constatare 15%;
- la a treia constatare 20%.
VII. Controlul modului
de organizare, derulare, monitorizare şi raportare a activităţii desfăşurate în
cadrul centrelor de permanenţă
Art. 8. - (1) Controlul privind respectarea normelor în asigurarea continuităţii asistenţei medicale
primare în centrele de permanenţă se exercită de comisii mixte formate din
reprezentanţi ai autorităţii de sănătate publică şi ai casei de asigurări de
sănătate, în funcţie de domeniul de competenţă.
(2) Controlul prevăzut la alin. (1) va urmări, în
principal, următoarele:
a) respectarea de către personalul medical a
obligaţiilor ce le revin în cadrul centrului de permanenţă;
b) identificarea eventualelor disfuncţionalităţi în
activitatea centrului de permanenţă.
(3) Ca urmare a controalelor efectuate se vor lua
măsurile legale ce se impun. In cazul în care reprezentanţii autorităţii de
sănătate publică şi ai caselor de asigurări de sănătate identifică probleme ce
nu pot fi soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise autorităţii şi
instituţiilor ierarhic superioare, respectiv Ministerului Sănătăţii Publice
şi/sau Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, potrivit competenţelor
conferite de lege.
VIII. Răspunderea
contractuală
Art. 9. - In situaţia în care
se constată nerespectarea obligaţiilor contractuale după încetarea
contractului, sumele încasate necuvenit vor fi recuperate de casele de
asigurări de sănătate conform dispoziţiilor legale în vigoare.
IX. Clauză specială
Art. 10. - Orice împrejurare
independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării contractului şi
care împiedică executarea acestuia, este considerată ca forţă majoră şi
exonerează de răspundere partea care o invocă. Sunt considerate ca forţă
majoră, în sensul acestei clauze, împrejurări ca: război, revoluţie, cutremur,
mari inundaţii, embargo.
Partea care invocă forţa majoră trebuie să anunţe
cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de forţă
majoră şi să prezinte un act confirmativ eliberat de autoritatea competentă din
propriul judeţ, respectiv municipiul Bucureşti, prin care să certifice
realitatea şi exactitatea faptelor care au condus la invocarea forţei majore
şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz.
Dacă nu procedează la anunţarea, în termenele prevăzute
mai sus, a începerii şi încetării cazului de forţă majoră, partea care îl invocă suportă toate daunele
provocate celeilalte părţi prin neanunţarea în termen.
X. Incetarea, rezilierea
şi suspendarea contractului
Art. 11. - Contractul de
asigurare a continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă încetează în următoarele condiţii:
a) prin ajungere la termen;
b) prin acordul de voinţă al părţilor;
c) medicul titular al cabinetului de medicină de
familie renunţă sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor din
România;
d) denunţarea unilaterală a contractului de către
reprezentantul legal al cabinetului de medicină de familie sau al casei de
asigurări de sănătate, printr-o notificare scrisă, cu 30 de zile calendaristice
anterior datei de la care se doreşte încetarea contractului, cu indicarea
temeiului legal;
e) a survenit decesul titularului cabinetului de
medicină de familie.
Art. 12. - (1) Contractul de asigurare a continuităţii
medicale primare prin centrele de permanenţă se reziliază de plin drept, la
data producerii următoarelor situaţii:
a) dacă furnizorul de servicii nu începe activitatea în
termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data semnării contractului
pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă;
b) dacă din motive imputabile furnizorului acesta îşi
întrerupe activitatea pe o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice.
(2) Contractul pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se reziliază de plin
drept printr-o notificare scrisă a caselor de asigurări de sănătate, în termen
de maximum 10 zile calendaristice de la data constatării următoarelor situaţii:
a) expirarea perioadei de 30
de zile calendaristice de la ridicarea de către organele în drept a
autorizaţiei sanitare de funcţionare sau a documentului similar sau de la
încetarea termenului de valabilitate a acestora;
b) nerespectarea termenelor de depunere a facturilor
însoţite de documentele privind activităţile realizate conform prezentului
contract, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate a
activităţii realizate, pentru o perioadă de două luni consecutive în cadrul
unui trimestru, respectiv trei luni într-un an;
c) nerespectarea obligaţiilor contractuale prevăzute la
art. 6 lit. f), g), h), precum şi la constatarea, în urma controlului efectuat
de către serviciile specializate ale caselor de asigurări de sănătate şi
autorităţilor de sănătate publică, a faptului că activitatea raportată ca
efectuată conform contractului în vederea decontării nu a fost realizată;
d) la a doua constatare a nerespectării obligaţiilor
prevăzute la art. 6 lit. c), i) şi j);
e) la a patra constatare a nerespectării obligaţiilor
prevăzute la art. 6 lit. a), b) si d);
f) refuzul cabinetului de a pune la dispoziţia
organelor de control ale Ministerului Sănătăţii Publice, Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, caselor de asigurări de sănătate şi autorităţilor de
sănătate publică a actelor privind activitatea desfăşurată în centrul de
permanenţă.
Art. 13. - Contractul de asigurare a continuităţii
asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă se suspendă cu data la
care a intervenit una dintre următoarele situaţii:
a) expirarea termenului de
valabilitate a autorizaţiei sanitare de funcţionare sau a documentului similar
cu condiţia ca furnizorul să facă dovada demersurilor întreprinse pentru
prelungirea acesteia până la termenul de expirare; suspendarea se face pentru o
perioadă de maximum 30 zile calendaristice de la data expirării acesteia;
b) pentru cazurile de forţă majoră confirmate de
autorităţile publice competente, până la încetarea cazului de forţă majoră dar
nu mai mult de 6 luni sau până la data ajungerii la termen a contractului.
XI. Corespondenţa
Art. 14. - Corespondenţa legată de derularea
prezentului contract se efectuează în scris, prin scrisori recomandate cu
confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul părţilor.
Fiecare parte contractantă este obligată ca în termen
de 3 zile lucrătoare din momentul în care intervin modificări ale datelor ce
figurează în prezentul contract să notifice celeilalte părţi contractante
schimbarea survenită.
XII. Modificarea contractului
Art. 15 - In condiţiile apariţiei unor noi acte
normative în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului
contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod
corespunzător.
Art. 16. - Dacă o clauză a acestui contract ar fi
declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de
această nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie
înlocuită printr-o altă clauză care să corespundă cât mai bine cu putinţă
spiritului contractului.
XIII. Soluţionarea
litigiilor
Art. 17. - (1) Litigiile
născute în legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori
alte pretenţii decurgând din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri
prealabile de soluţionare pe cale amiabilă.
(2) Litigiile nesoluţionate conform alin. (1) vor fi
aduse la cunoştinţa Ministerului Sănătăţii Publice şi Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate spre soluţionare, în caz contrar fiind deduse Comisiei de
arbitraj sau, după caz, instanţelor de judecată.
Prezentul contract privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă a fost
încheiat astăzi,.............,
în două exemplare a câte........pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte contractantă.
XIV. Alte clauze*)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Casa de Asigurări de Sănătate
Preşedinte-director general,
.................................................................
Director executiv al Direcţiei economice,
...................................................................
Director executiv al Direcţiei relaţii cu
furnizorii, planificare şi prognoză,
...................................................................
Vizat
Compartiment juridic şi contencios
Cabinet medicină de familie
Reprezentant legal,
...................................................................
NOTĂ: Un exemplar al prezentului contract se depune şi
la primarii unităţilor administrativ-teritoriale direct implicate.
*) In cuprinsul contractelor pot fi prevăzute clauze
suplimentare, negociate între părţile contractante, în limita prevederilor legale în vigoare.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
Casa de Asigurări de Sănătate
Judeţul.....................................
Localitatea...............................
Cabinetul de Medicină de Familie ...........................................
Medic titular/reprezentant
legal................................................
BORDEROUL CENTRALIZATOR
al activităţii desfăşurate în centrul de permanenţă
Luna ………………./an ...........
Nr. crt.
|
Nume,
prenume
medic
de familie
|
Gradul
profesional
|
Data
efectuării
gărzii
|
Numărul
orelor
de gardă
efectuate
|
Tarif
orar*) (lei/oră)
|
Contravaloarea
orelor de gardă ajustată
corespunzător
gradului
profesional/calităţii
de coordonator al
centrului de permanentă
(lei)
|
Tarif orar
majorat cu %
corespunzător
cheltuielilor
de
administrare
şi
funcţionare pentru centrul
de
permanentă
fix (lei/oră)
|
Contravaloarea
orelor de gardă ajustată corespunzător cheltuielilor de administrare şi funcţionare pentru centrul de permanentă fix
(lei)
|
Venitul
cabinetului de
medicină
de
familie
(lei)
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
C5
|
C6
|
C7=C5XC6
|
C8
|
C9=C5XC8
|
C10**)
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
TOTAL:
|
X
|
|
X
|
|
|
*) După caz, tariful orar este:
1. pentru medicul specialist de medicină de familie -
10 lei/oră;
2. pentru medicul primar de medicină de familie - 12
lei/oră;
3. pentru medicul care nu a promovat un examen de
specialitate - 9 lei/oră.
In situaţia în care medicul de familie îndeplineşte
rolul de coordonator al centrului de permanenţă, tariful orar corespunzător
gradului profesional prevăzut la pct. 1, 2 sau 3 se majorează cu 15%.
**) Pentru centrele de permanenţă mobile col. C10 =
col. C7; în cazul centrelor de permanenţă fixe, col. C10 = col. C7 + col. C9.
Răspundem de realitatea şi exactitatea datelor.
Medic titular/reprezentant legal,
.......................................................................
Notă:
Borderoul se întocmeşte în două exemplare, dintre care
unul rămâne la medicul titular/reprezentantul legal, iar celălalt se depune la
casa de asigurări de sănătate de către reprezentantul legal al cabinetului de
medicină de familie, în primele 10 zile lucrătoare ale lunii următoare.
Borderoul va fi însoţit de lista CNP-urilor aparţinând persoanelor care au
beneficiat de servicii medicale acordate în timpul gărzilor efectuate în
centrul de permanenţă.