ORDIN
Nr. 1043 din 15 decembrie 2003
privind modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003 pentru aprobarea
Reglementarilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca
vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania - RNTR 2
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 15 ianuarie 2004
In temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 197/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art.
4 alin. (3) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile
rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, cu
modificarile ulterioare, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea
Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Anexa la Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementarilor privind conditiile
tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea
admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 si 275 bis din 18 aprilie
2003, se modifica si se completeaza conform anexei care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
1. Caseta reglementarilor va avea urmatorul cuprins:
________________________________________________________________________________
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
RNTR 2
________________________________________________________________________________
Reglementari privind conditiile tehnice Aprobate prin:
pe care trebuie sa le indeplineasca Ordinul ministrului lucrarilor
publice,
vehiculele rutiere in vederea admiterii transporturilor si locuintei
in circulatie pe drumurile publice din nr. 211/2003
Romania Modificate si completate prin:
Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului
nr. 1.043/2003
________________________________________________________________________________
2. In tot cuprinsul reglementarilor si al anexelor la reglementari se
inlocuieste denumirea "Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei" cu denumirea "Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului".
3. In tot cuprinsul reglementarilor si al anexelor la reglementari se
inlocuieste sintagma "ECE - UN" cu sintagma "CEE - ONU".
4. La sectiunea "Prescurtari si definirea unor termeni utilizati"
se modifica urmatoarele definitii:
Masa proprie - masa vehiculului carosat gata de drum si, in cazul unui
a vehiculului autovehicul tractor, cu exceptia celor din categoria M1, cu
(masa vehiculului dispozitivul de remorcare, daca el este montat de
gata de drum) constructor, sau masa sasiului sau a sasiului cu cabina,
fara
caroserie si/sau dispozitivul de remorcare, daca fabricantul
nu monteaza caroseria si/sau dispozitivul de cuplare
(include
masa corespunzatoare lichidelor, sculelor, rotii de rezerva,
daca este cazul, conducatorului si, pentru autobuze si
autocare, a insotitorului, daca este prevazut in vehicul un
scaun pentru acesta)
Masa maxima - masa cea mai mare care indeplineste conditia de a fi mai
admisibila de mica sau egala cu masa maxima tehnic admisibila si mai mica
inmatriculare/ sau egala cu masa totala maxima admisa in conformitate cu
exploatare legislatia in vigoare privind regimul drumurilor (sau o masa
(pentru vehicul/ mai mica la cererea constructorului, cu acordul autoritatii
ansamblu de competente).
vehicule): Este permisa atribuirea de catre autoritatea competenta a
unei mase mai mari in limitele masei maxime tehnic
admisibile, pentru transportul de sarcini indivizibile sau
pentru operatiuni de transport national care nu afecteaza in
mod semnificativ concurenta in transportul international.
Masa maxima - masa corespunzatoare sarcinii verticale statice maxim
tehnic admisibila admisibila pe punctul de cuplare in functie de constructia
pe punctul de autovehiculului si/sau a dispozitivului de cuplare si care
cuplare al este declarata de constructorul autovehiculului. Prin
autovehiculului definitie, aceasta masa nu include masa dispozitivului de
cuplare al autovehiculului
Masa remorcabila - masa corespunzatoare sarcinii verticale statice totale
transmise la sol de axa sau grupul de axe ale vehiculului
remorcat/vehiculelor remorcate
Masa maxima - masa corespunzatoare sarcinii verticale statice maxim
tehnic admisibila admisibila transmise solului de axa/grupul de axe, stabilita
pe axa/grup de in functie de constructia vehiculului, tipul axei/grupului
de
axe axe si care este declarata de constructorul vehiculului.
5. La sectiunea "Prescurtari si definirea unor termeni utilizati"
se adauga urmatoarea definitie:
Masa maxima - masa maxima a ansamblului care cuprinde autovehiculul si
tehnic admisibila remorca/remorcile sale si care este declarata de catre
a ansamblului constructor. In cazul unui ansamblu care include o
semiremorca sau o remorca cu axa centrala, se utilizeaza
masa
maxima tehnic admisibila pe axele remorcii si nu masa maxima
tehnic admisibila a semiremorcii/remorcii cu axa centrala.
6. La capitolul IV, sectiunea 1, punctul 1.6 va avea urmatorul cuprins:
"1.6. Viteza maxima, prin constructie, a autovehiculelor rutiere,
inscrisa in Cartea de identitate a vehiculului, este cea indicata de
constructor. Ea se masoara:
- pentru autovehicule din categoria M1 si N1, conform Regulamentului nr. 68
CEE - ONU;
- pentru autovehicule cu 2 sau 3 roti, conform Directivei 95/1/CEE,
modificata ultima data prin Directiva 2002/41/CE;
- pentru tractoare agricole sau forestiere, conform Directivei 74/152/CEE,
modificata ultima data prin Directiva 98/89/CE.
Pentru autovehiculele prevazute cu limitator de viteza, in Cartea de
identitate a vehiculului se va inscrie viteza maxima care nu poate fi depasita
constructiv, datorita limitatorului."
7. La capitolul IV, sectiunea 1, la punctul 1.7 se inlocuieste textul
"iar pentru vehiculele cu 2 - 3 roti puterea si cuplul maxim se determina
conform prevederilor Directivei 95/1/CEE" cu urmatorul text: "iar
pentru autovehiculele cu 2 sau 3 roti puterea neta maxima si momentul maxim se
determina conform prevederilor Directivei 95/1/CEE, modificata ultima data prin
Directiva 2002/41/CE.".
8. La capitolul IV, sectiunea 2, punctul 2.1 va avea urmatorul cuprins:
"2.1. Latimea maxima a vehiculelor este de 2,55 m, cu exceptia
autovehiculelor din categoria M1, a caror latime maxima este de 2,50 m.
Vehiculele cu temperatura controlata pot avea latimea maxima de cel mult 2,60
m."
9. La capitolul IV, sectiunea 2, punctul 2.6 va avea urmatorul cuprins:
"2.6. Lungimea maxima a autovehiculelor (cu exceptia autobuzelor) sau
a remorcilor nu trebuie sa depaseasca 12,00 m.
Lungimea maxima a autobuzelor cu doua axe nu trebuie sa depaseasca 13,50 m,
iar a autobuzelor cu mai mult de doua axe nu trebuie sa depaseasca 15,00
m."
10. La capitolul IV, sectiunea 2, punctul 2.8 va avea urmatorul cuprins:
"2.8. Lungimea maxima a ansamblurilor de vehicule nu trebuie sa
depaseasca:
- 16,50 m pentru vehicule articulate;
- 18,75 m pentru trenuri rutiere;
- 18,75 m pentru autobuze articulate;
- 18,75 m pentru autobuze cu remorca."
11. La capitolul IV, sectiunea 2, punctul 2.14 va avea urmatorul cuprins:
"2.14. La omologarea de tip a vehiculelor, care se refera la
dimensiunile acestora:
- pentru autovehiculele din categoria M1 se vor respecta conditiile tehnice
prevazute in Directiva 92/21/CEE, modificata ultima data prin Directiva
95/48/CE;
- pentru celelalte categorii de autovehicule si pentru remorci se vor
respecta conditiile tehnice prevazute in Directiva 97/27/CE. De la 1 octombrie
2004 se vor respecta conditiile tehnice prevazute in Directiva 97/27/CE,
modificata ultima data prin Directiva 2003/19/CE (pana la aceasta data se pot
aplica aceste conditii tehnice la cererea solicitantului omologarii de tip);
- pentru tractoare se vor respecta conditiile tehnice prevazute in
Directiva 89/173/CEE, modificata ultima data prin Directiva 2000/1/CE;
- pentru autovehiculele cu 2 sau 3 roti se vor respecta conditiile tehnice
prevazute in Directiva 93/93/CEE."
12. La capitolul IV, sectiunea 3, la ultimul paragraf de la punctul 3.3,
dupa textul "in Directiva 97/27/CE" se introduce textul
"modificata ultima data prin Directiva 2003/19/CE in conformitate cu
prevederile pct. 3.12".
13. La capitolul IV, sectiunea 3, punctul 3.12 va avea urmatorul cuprins:
"3.12. La omologarea de tip a vehiculelor, care se refera la masele
acestora:
- pentru autovehiculele din categoria M1 se vor respecta conditiile tehnice
prevazute in Directiva 92/21/CEE, modificata ultima data prin Directiva
95/48/CE;
- pentru celelalte categorii de autovehicule si pentru remorci se vor
respecta conditiile tehnice prevazute in Directiva 97/27/CE. De la 1 octombrie
2004 se vor respecta conditiile tehnice prevazute in Directiva 97/27/CE,
modificata ultima data prin Directiva 2003/19/CE (pana la aceasta data se pot
aplica aceste conditii tehnice la cererea solicitantului omologarii de tip);
- pentru tractoare se vor respecta conditiile tehnice prevazute in
Directiva 89/173/CEE, modificata ultima data prin Directiva 2000/1/CE;
- pentru autovehiculele cu 2 sau 3 roti se vor respecta conditiile tehnice
prevazute in Directiva 93/93/CEE."
14. La capitolul IV, sectiunea 7, punctul 7.7 va avea urmatorul cuprins:
"7.7. Manevrabilitatea oricarui autovehicul sau ansamblurilor de
vehicule, cu exceptia autovehiculelor din categoria M1, trebuie sa respecte
prevederile tehnice precizate in Directiva 97/27/CE. De la 1 octombrie 2004 se
vor respecta conditiile tehnice prevazute in Directiva 97/27/CE, modificata
ultima data prin Directiva 2003/19/CE (pana la aceasta data se pot aplica
aceste conditii tehnice la cererea solicitantului omologarii de tip)."
15. La capitolul IV, sectiunea 8, punctul 8.1 va avea urmatorul cuprins:
"8.1. Autovehiculele din categoriile M2, M3, N1, N2 si N3 trebuie
echipate cu motoare a caror putere neta, determinata conform prevederilor
tehnice ale Directivei 80/1269/CEE, modificata ultima data prin Directiva
1999/99/CE, sau ale Regulamentului nr. 85 CEE - ONU, trebuie sa fie de cel
putin 5 kW pentru fiecare tona a masei maxime tehnic admisibile a ansamblului
de vehicule, conform prevederilor Directivei 97/27/CE. De la 1 octombrie 2004
se vor respecta conditiile tehnice prevazute in Directiva 97/27/CE, modificata
ultima data prin Directiva 2003/19/CE (pana la aceasta data se pot aplica
aceste conditii tehnice la cererea solicitantului omologarii de tip)."
16. La capitolul IV, sectiunea 16, paragraful al doilea de la punctul 16.8
se abroga.
17. La capitolul IV, sectiunea 16, punctul 16.9 se abroga.
18. La capitolul IV, sectiunea 19, liniuta a doua de la punctul 19.9 va
avea urmatorul cuprins:
"- trusa medicala auto de prim ajutor;"
19. La capitolul IV, sectiunea 19, liniuta a cincea de la punctul 19.9 va
avea urmatorul cuprins:
"- cate un bec electric din fiecare tip folosit la vehicul; aceasta
cerinta se refera numai la becurile care pot fi schimbate in mod uzual de catre
utilizatorul vehiculului, fara utilizarea unor dispozitive speciale."
20. La capitolul IV, sectiunea 19, paragraful al doilea al punctului 19.11
se abroga.
21. La capitolul IV, sectiunea 19, paragraful al treilea al punctului 19.11
se abroga.
22. In anexa nr. 2 la reglementari, sectiunea A, tabelul 1, la pozitia 48,
la a treia coloana se inlocuieste "-" cu textul "2003/19".
23. In anexa nr. 2 la reglementari, sectiunea A, tabelul 1, la pozitia 48,
la ultima coloana se inlocuieste textul "in vigoare" cu textul
"cap. IV pct. 2.14, 3.12 si 7.7".
24. In anexa nr. 2 la reglementari, sectiunea C, la pozitia "Viteza
maxima prin constructie, momentul si puterea maxima utila", la a treia
coloana se inlocuieste " " cu textul "2002/41".