ORDIN Nr.
113111 din 23 iunie 2006
pentru punerea in aplicare a
Normelor privind aprobarea fuziunii ori divizarii asiguratorilor, precum si a
autorizarii asiguratorilor rezultati astfel
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 560 din 28 iunie 2006
In temeiul prevederilor art. 4
alin. (27) şi ale art. 5 lit. e) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de
asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 20 iunie 2006, prin care s-au adoptat Normele
privind aprobarea fuziunii ori divizării asigurătorilor, precum şi a
autorizării asigurătorilor rezultaţi astfel,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun în aplicare Normele privind aprobarea
fuziunii ori divizării asigurătorilor, precum şi
a autorizării asigurătorilor
rezultaţi astfel, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Direcţia generală reglementări din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor asigură ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae Eugen Crişan
ANEXĂ
NORME
privind aprobarea fuziunii ori divizării
asigurătorilor, precum si a autorizării asigurătorilor rezultaţi astfel
Art. 1. - (1) Prezentele norme se aplică societăţilor
autorizate să desfăşoare activitate de asigurare în conformitate cu prevederile
art. 12 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi reglementează
condiţiile şi procedura de aprobare de către Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor a fuziunii ori divizării acestora, precum şi a asigurătorilor
rezultaţi astfel.
(2) Fuziunea sau, după caz, divizarea asigurătorilor
se realizează conform prevederilor titlului VI cap. II din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată,
cu modificările ulterioare, şi cu respectarea prevederilor prezentelor norme.
(3) Fuziunea constă în absorbirea unuia sau a mai
multor asigurători de către un alt asigurător (fuziune prin absorbţie) ori în
contopirea a 2 sau mai mulţi asigurători pentru a forma un asigurător nou
(fuziune prin contopire).
(4) Divizarea constă în împărţirea întregului
patrimoniu al unui asigurător care îşi încetează astfel existenţa între 2 sau
mai mulţi asigurători existenţi care se constituie astfel ori între două sau
mai multe societăţi.
Art. 2. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor aprobă
fuziunea sau, după caz, divizarea asigurătorilor, dacă se îndeplinesc cumulativ
următoarele condiţii:
a) fuziunea are loc între 2 sau mai mulţi asigurători;
b) în cazul divizării pot fi autorizate ca
asigurători numai societăţile pe acţiuni rezultate ca urmare a divizării unui
asigurător;
c) asigurătorii rezultaţi vor dispune de marja de
solvabilitate prevăzută la art. 16 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, după fuziune sau divizare;
d) asigurătorii rezultaţi vor deţine coeficientul de
lichiditate în conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) asigurătorii rezultaţi vor deţine rezerve tehnice
şi active admise să acopere rezervele tehnice suficiente pentru a acoperi
obligaţiile care decurg din contractele de asigurare;
f) îndeplinesc cerinţa
privind capitalul social minim al asigurătorilor rezultaţi în urma fuziunii sau
divizării, inclusiv în cazul în care aceştia sunt nou-constituiţi;
g) în vederea fuziunii asigurătorii deţin, potrivit
legii, avizul Consiliului Concurenţei pentru realizarea
acesteia.
Art. 3. - In vederea aprobării fuziunii sau, după caz,
a divizării, asigurătorii vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor
următoarea documentaţie:
a) cererea de aprobare, semnată de conducătorii
asigurătorilor rezultaţi în cazul fuziunii prin contopire sau al divizării,
prevăzută în anexă;
b) proiectul de fuziune, respectiv de divizare, potrivit
Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare; în cazul fuziunii
proiectul va fi însoţit de avizul eliberat de Consiliul Concurenţei;
c) copiile hotărârilor adunărilor generale ale
asigurătorilor respectivi privind fuziunea sau, după caz, divizarea;
d) proiectul actului/actelor constitutive sau al
actului/actelor de modificare a actului constitutiv al asigurătorilor rezultaţi, după caz, însoţit de o comunicare privind
repartiţia acţiunilor;
e) bilanţul contabil de fuziune sau, după caz, de
divizare, având ca dată de referinţă data încheierii proiectului de
fuziune/divizare;
f) studiile de fezabilitate pentru
asigurătorii rezultaţi, pentru următorii 3 ani, întocmite potrivit prevederilor
art. 12 alin. (4) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare;
g) raportările asigurătorilor implicaţi privind
marja de solvabilitate înainte de fuziune sau divizare şi estimarea acesteia
după fuziune sau divizare, având ca dată de referinţă data încheierii
proiectului de fuziune/divizare;
h) raportările asigurătorilor privind activele care
acoperă rezervele tehnice înainte de fuziune sau divizare, estimarea acestora
după fuziune sau divizare, având ca dată de referinţă data încheierii
proiectului de fuziune/divizare;
i) raportările asigurătorilor privind contribuţia la
Fondul de garantare şi taxa de funcţionare datorată conform prevederilor art.
13 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
normelor emise în aplicarea acesteia, având ca dată de referinţă data
încheierii proiectului de fuziune/divizare;
j) situaţiile rezervelor tehnice ale asigurătorilor
înainte de fuziune sau divizare şi estimarea situaţiei rezervelor tehnice ale
asigurătorilor după fuziune sau divizare, pe categorii şi clase de asigurări,
având ca dată de referinţă data încheierii proiectului de fuziune/divizare;
k) structura portofoliilor pe categorii şi clase de asigurări ale asigurătorilor înainte de fuziune sau
divizare, având ca dată de referinţă data încheierii proiectului de
fuziune/divizare;
l) situaţiile litigiilor
asigurătorilor pe categorii şi clase de asigurări înainte de fuziune sau
divizare, având ca dată de referinţă data încheierii proiectului de
fuziune/divizare;
m) situaţiile privind cedările în reasigurare ale asigurătorilor
pe clase şi categorii de asigurări, înainte de fuziune sau divizare, având ca
dată de referinţă data încheierii proiectului de
fuziune/divizare;
n) listele intermediarilor prin care asigurătorii
desfăşoară activitate de asigurare, precum şi creanţele acestora, înainte de
fuziune sau divizare;
o) raportul auditorilor externi independenţi ai
asigurătorilor participanţi privitor la fuziune,
respectiv la divizare;
p) comunicarea privind identitatea acţionarilor si a
persoanelor semnificative, ai asigurătorilor rezultaţi, insoţită, dacă este
cazul, de documentaţia prevăzută pentru aceştia în normele privind autorizarea
asigurătorilor emise în aplicarea legii;
q) cererea de retragere a autorizaţiei de funcţionare a
societăţii absorbite/divizate;
r) orice alte informaţii pe care Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor le consideră de natură să susţină viabilitatea
proiectului prezentat.
Art. 4. - (1) In cazul în care se realizează o fuziune
între un asigurător persoană juridică română şi un asigurător cu sediul social
pe teritoriul statelor membre, iar sediul social al asigurătorului absorbant
sau nou-înfiinţat va fi în România, acesta este obligat să obţină autorizaţia
de funcţionare de a desfăşura activitate de asigurare, după ce autoritatea competentă
a statului membru de origine al asigurătorului absorbit şi-a transmis acordul,
împreună cu confirmarea că acesta îndeplineşte condiţiile de solvabilitate.
(2) In cazul în care se realizează o fuziune între un
asigurător persoană juridică română şi un asigurător cu sediul social pe
teritoriul statelor membre, iar sediul social al asigurătorului absorbant sau
nou-înfiinţat va fi în teritoriul Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic
European, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va transmite acordul, împreună
cu confirmarea că asigurătorul persoană juridică română îndeplineşte condiţiile
de solvabilitate, autorităţii competente a statului membru în care asigurătorul
nou-înfiinţat îşi va avea sediul social.
(3) Sucursalele asigurătorilor cu sediul social pe
teritoriul Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori asigurătorii
care desfăşoară activitate de asigurare în baza dreptului de stabilire sau a
libertăţii de a presta servicii pe teritoriul României pot fuziona/se pot
diviza după consultarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor. Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor avizează favorabil fuziunea/divizarea, în termen de
3 luni de la data solicitării acesteia, dacă autorităţile competente ale
statelor membre de origine ale asigurătorilor implicaţi avizează favorabil
fuziunea/divizarea.
(4) In cazul în care asigurătorii care fuzionează sau
se divid au în portofoliu contracte de asigurare de răspundere civilă pentru
pagube produse terţilor prin accidente de autovehicule, asigurătorul absorbit
sau asigurătorii nou-înfiinţaţi trebuie să informeze asiguraţii asupra
reprezentanţelor de despăgubire.
(5) Fuziunea/divizarea realizată în condiţiile
prevederilor prezentului articol se publică în conformitate cu legislaţia
naţională din statul membru al angajamentului.
(6) Prevederile prezentului articol se aplică
începând cu aderarea României [a Uniunea Europeană.
Art. 5. - (1) In termen de maximum 90 de zile de la
primirea cererii de solicitare a aprobării fuziunii sau divizării
asigurătorilor, însoţită de documentaţia prevăzută în prezentele norme, Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor se va pronunţa asupra acesteia, prin decizie
motivată, în sensul aprobării fuziunii sau, după caz, a divizării ori a
respingerii cererii de aprobare.
(2) Apariţia unor modificări faţă de proiectul
iniţial va determina o nouă evaluare din partea Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor. In cazul în care aceste modificări sunt contrare prevederilor
legale sau prezentelor norme Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va revoca
decizia privind aprobarea fuziunii sau, după caz, a divizării şi va respinge
cererea de autorizare.
(3) In cazul unei decizii favorabile Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor va confirma faptul că procesul de autorizare s-a
încheiat şi va proceda, după caz, la eliberarea autorizaţiilor de funcţionare
pentru asigurătorii nou-înfiinţaţi sau la modificarea corespunzătoare a
autorizaţiilor asigurătorilor, în situaţia fuziunii prin absorbţie ori a
divizării realizate prin împărţirea întregului patrimoniu ori transmiterea unei
părţi din patrimoniu la 2 sau mai mulţi asigurători autorizaţi.
(4) Decizia Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor prin care se aprobă fuziunea sau divizarea devine
opozabilă terţilor după publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(5) Concomitent cu autorizarea fuziunii sau a
divizării, după caz, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va retrage
autorizaţia asigurătorilor care îşi încetează activitatea.
(6) Decizia privind retragerea autorizaţiei asigurătorilor
care îşi încetează activitatea va produce efecte conform prevederilor art. 249
din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare.
(7) Asigurătorii rezultaţi vor efectua menţiunile
corespunzătoare în registrul comerţului, referitoare la înmatricularea acestora
pe baza deciziei privind aprobarea fuziunii, respectiv a divizării, şi sunt
supuşi tuturor reglementărilor aplicabile asigurătorilor.
Art. 6. - (1) Asigurătorii implicaţi în
fuziune/divizare vor transmite Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor copii
ale documentelor care atestă realizarea operaţiunii de fuziune/divizare,
conform proiectului prezentat, copii ale documentelor emise de registrul
comerţului referitoare la înmatricularea asigurătorilor nou-înfiinţaţi,
radierea asigurătorilor care îşi încetează existenţa, precum şi celelalte
menţiuni, însoţite de actul constitutiv sau, după caz, de actul modificator al
actului constitutiv, în formă autentică.
(2) Asigurătorii nou-înfiinţaţi vor depune la
registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, în vederea obţinerii
autorizaţiei de funcţionare, documentaţia prevăzută în normele privind
autorizarea asigurătorilor.
Art. 7. - (1) In cazul în care documentaţia prezentată
potrivit prezentelor norme este incompletă sau insuficientă, Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor poate solicita orice informaţie şi documente
suplimentare, inclusiv actualizarea documentaţiei.
(2) Completarea documentaţiei potrivit alin. (1) se
va solicita cu cel puţin 30 de zile înainte de data încheierii termenelor
prevăzute ia art. 5.
(3) Intreaga documentaţie va fi prezentată în limba
română. Pentru documentele redactate într-o limbă străină se va prezenta şi
traducerea legalizată a acestora. Documentele întocmite sau legalizate de o
autoritate străină vor fi supralegalizate în condiţiile prevăzute de legislaţia
română.
Art. 8. - Cererea de autorizare
de funcţionare ca urmare a fuziunii sau, după caz, a divizării poate fi
respinsă în condiţiile prevederilor Legii nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 9. - Anexa face parte integrantă din prezentele
norme.
Art. 10. - Nerespectarea
prevederilor prezentelor norme se sancţionează în condiţiile şi potrivit
prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
ANEXA la norme
CERERE DE APROBARE*)
Subsemnatul/subsemnaţii
......................................................., în calitate de
conducător/conducători executiv/executivi al/ai asigurătorului ..............................................................,
solicit/solicităm autorizarea, conform proiectului prezentat, a
fuziunii/divizării acestora,
precum şi autorizarea asigurătorilor preconizaţi să rezulte în urma
fuziunii/divizării.
In susţinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm următoarea
documentaţie:
1. proiectul de fuziune/divizare, potrivit Legii nr.
31/1990, republicată, cu modificările ulterioare;
2. copia hotărârii adunării generale privind
fuziunea/divizarea;
3. proiectul actului/actelor constitutive sau, după
caz, al actului/actelor de modificare a actului constitutiv al asigurătorului
rezultat;
4. cererea de retragere a autorizaţiei
de funcţionare a societăţii absorbite/divizate;
5. avizul Consiliului Concurenţei, în cazul fuziunii;
6. bilanţul contabil de fuziune/divizare;
7. studiul de fezabilitate al asigurătorilor
nou-înfiinţaţi;
8. raportările privind marja de solvabilitate înainte
de fuziune sau divizare, având ca dată de referinţă data încheierii proiectului
de fuziune/divizare;
9. raportările estimative privind marjele de
solvabilitate de care vor dispune asigurătorii după efectuarea fuziunii sau
divizării, după caz, având ca dată de referinţă data încheierii proiectului de
fuziune/divizare;
10. raportările privind activele care acoperă
rezervele tehnice înainte de fuziune sau divizare, având ca dată de referinţă
data încheierii proiectului de fuziune/divizare;
11. raportarea privind
activele admise să acopere rezervele tehnice, după fuziune sau divizare, având
ca dată de referinţă data încheierii proiectului de fuziune/divizare;
12. raportările privind contribuţia la Fondul de
garantare şi taxa de funcţionare datorată conform prevederilor art. 13 din
Legea nr. 32/2000, cu modificările ulterioare, şi ale normelor emise în
aplicarea acesteia;
13. situaţia rezervelor tehnice înainte de fuziune
sau divizare şi estimarea situaţiei rezervelor tehnice după fuziune sau
divizare, pe clase şi categorii de asigurări, având ca dată de referinţă data
încheierii proiectului de fuziune/divizare;
14. structura portofoliilor pe categorii şi clase de
asigurări înainte de fuziune sau divizare;
15. situaţia litigiilor pe clase şi categorii de
asigurări înainte de fuziune sau divizare;
16. situaţia privind cedările în reasigurare pe clase
şi categorii de asigurări, înainte de fuziune sau divizare;
17. lista intermediarilor, precum şi creanţele
acestora înainte de fuziune sau divizare;
18. raportul auditorilor externi independenţi ai
asigurătorilor participanţi privitor la fuziune, respectiv la divizare;
19. repartiţia acţiunilor şi a drepturilor de vot
pentru asigurătorii rezultaţi;
20. informaţiile prevăzute în normele privind
autorizarea asigurătorilor, pentru fiecare acţionar semnificativ;
21. informaţiile prevăzute în normele privind
autorizarea asigurătorilor, pentru fiecare persoană semnificativă;
22. informaţiile prevăzute în normele privind
autorizarea asigurătorilor, pentru fiecare persoană cu funcţie specifică;
23. acordul şi/sau declaraţia autorităţii competente
din ţara de origine a asigurătorului străin participant la fuziune, conform
art. 4 alin. (1) din prezentele norme, dacă este cazul;
Adresa de contact
..................................................................................................................
...................................
(data)
..........................................................................
(semnătura şi ştampila)
*) Se va completa şi se va transmite de către toţi
asigurătorii implicaţi.