ORDIN
Nr. 1219 din 29 august 2002
privind certificarea unor categorii de tehnica aeronautica si autorizarea
Aeroclubului Romaniei pentru atestarea unor categorii de personal aeronautic
civil navigant
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 15 octombrie 2002
Avand in vedere prevederile art. 1 alin. (2) si (3) din Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 284/2002 pentru delegarea
de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei a unor
competente in domeniul certificarii tehnicii de aviatie, inmatricularii si
identificarii aeronavelor civile, precum si al atestarii personalului aeronautic
civil,
in temeiul art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 197/1998,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 5 alin. (1),
art. 17 alin. (2) si al art. 74 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997
privind Codul aerian, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
130/2000, republicata, al art. 4 pct. 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 4.15, 4.16 si 4.17
din Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Aeronautice Civile
Romane, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 405/1993 privind infiintarea
Autoritatii Aeronautice Civile Romane, al art. 3 lit. c), j), k), l) si r) din
Hotararea Guvernului nr. 567/1991 privind organizarea si functionarea
Aeroclubului Romaniei, republicata, precum si al art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
pentru indeplinirea atributiilor ce revin Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei ca autoritate de stat in domeniul transporturilor,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Aeronavele ultrausoare, definite in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin, pot efectua zboruri in spatiul aerian national, cu respectarea
prevederilor prezentului ordin, fara a detine certificate de tip si
navigabilitate si fara a fi inmatriculate in Registrul unic de inmatriculare a
aeronavelor civile.
Art. 2
(1) Pentru a fi admisa la zbor, o aeronava ultrausoara motorizata sau
nemotorizata trebuie sa posede un certificat de identificare.
(2) In functie de clasa aeronavei si de categoriile de zboruri efectuate, o
aeronava ultrausoara motorizata trebuie sa posede, pe langa certificatul de
identificare, si o autorizatie de zbor in termen de valabilitate.
Art. 3
(1) Utilizarea aeronavelor ultrausoare prevazute la art. 1 este limitata la
efectuarea zborurilor in interes propriu, particulare si sportive, asa cum sunt
definite acestea la art. 51 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997, republicata,
precum si a zborurilor de instruire, cu respectarea reglementarilor aeronautice
si a legislatiei specifice in vigoare.
(2) Pentru orice alte categorii de zboruri, in afara celor prevazute la
alin. (1), operatorul aeronavei trebuie sa detina autorizatiile si/sau
certificatele specifice, conform legislatiei si reglementarilor in vigoare.
(3) Intreaga responsabilitate, precum si asumarea tuturor riscurilor legate
de intretinerea si zborul cu aceste categorii de aeronave revin persoanelor
fizice angajate in astfel de zboruri.
Art. 4
(1) Certificatele de identificare si autorizatiile de zbor prevazute la
art. 2 se elibereaza de catre Aeroclubul Romaniei, in numele Regiei Autonome
"Autoritatea Aeronautica Civila Romana".
(2) Activitatile de certificare si autorizare a aeronavelor ultrausoare se
efectueaza sub supravegherea si controlul Regiei Autonome "Autoritatea
Aeronautica Civila Romana".
(3) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
ordin vor fi elaborate de Aeroclubul Romaniei si aprobate de Regia Autonoma
"Autoritatea Aeronautica Civila Romana" normele procedurale si
tehnice de emitere a autorizatiilor de zbor si a certificatelor de identificare
prevazute la art. 2. Pana la aprobarea acestor norme se vor utiliza procedurile
actuale aplicate de Aeroclubul Romaniei.
(4) In cazul constatarii nerespectarii normelor procedurale si tehnice
prevazute la alin. (3) Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica Civila
Romana" poate decide suspendarea desfasurarii de catre Aeroclubul Romaniei
a activitatilor prevazute la alin. (2).
Art. 5
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
ordin vor fi elaborate de Aeroclubul Romaniei si aprobate de Regia Autonoma
"Autoritatea Aeronautica Civila Romana" normele procedurale si
tehnice de emitere a certificatelor de navigabilitate a autorizatiilor de zbor,
precum si procedurile de certificare/autorizare de functionare pentru
urmatoarele categorii de tehnica aeronautica: aerostate, planoare si
motoplanoare, aparate de lansare la zbor, turnuri de parasutism si parasute.
Pana la aprobarea acestor norme si proceduri se vor utiliza procedurile actuale
aplicate de Aeroclubul Romaniei.
(2) Normele si procedurile prevazute la alin. (1) vor fi aplicate de
Aeroclubul Romaniei, in numele Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica
Civila Romana", sub supravegherea si controlul acestei regii.
(3) In cazul constatarii nerespectarii normelor si procedurilor prevazute
la alin. (1) Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica Civila Romana"
poate decide suspendarea desfasurarii de catre Aeroclubul Romaniei a
activitatilor de certificare/autorizare a categoriilor de tehnica aeronautica
prevazute la alin. (1).
Art. 6
Se autorizeaza Aeroclubul Romaniei in vederea atestarii, in numele Regiei
Autonome "Autoritatea Aeronautica Civila Romana", a urmatoarelor
categorii de personal aeronautic civil navigant:
a) personal care desfasoara activitati de sport aeronautic;
b) personal care utilizeaza una dintre categoriile de aeronave ultrausoare
definite in anexa la prezentul ordin, pentru efectuarea zborurilor in interes
propriu, particulare si sportive, precum si a oricaror alte categorii de
zboruri pentru care exista autorizatiile specifice necesare, conform
reglementarilor in vigoare;
c) parasutisti.
Art. 7
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
ordin Aeroclubul Romaniei va elabora si va supune spre avizare Regiei Autonome
"Autoritatea Aeronautica Civila Romana" si spre aprobare Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei reglementarile aeronautice
aplicabile pentru atestarea categoriilor de personal aeronautic civil prevazute
la art. 6.
(2) Pana la intrarea in vigoare a reglementarilor aeronautice prevazute la
alin. (1), atestarea categoriilor de personal aeronautic civil prevazute la
art. 6 se va efectua de Aeroclubul Romaniei in baza "Metodologiei de
licentiere a personalului aeronavigant al Aeroclubului Romaniei", editia
1996.
Art. 8
(1) Activitatile de atestare a categoriilor de personal aeronautic civil
prevazute la art. 6 se efectueaza sub supravegherea si controlul Regiei
Autonome "Autoritatea Aeronautica Civila Romana".
(2) In cazul constatarii nerespectarii reglementarilor aeronautice
aplicabile prevazute la art. 7, Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica
Civila Romana" propune Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei suspendarea autorizarii acordate Aeroclubului Romaniei conform art.
6.
Art. 9
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin
Aeroclubul Romaniei va prezenta Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, spre aprobare, tarifele aplicate pentru atestarea
categoriilor de personal aeronautic civil prevazute la art. 6.
Art. 10
Normele procedurale si tehnice prevazute la art. 4 si 5, precum si
reglementarile aeronautice prevazute la art. 7 se pun la dispozitie celor
interesati, la cerere, de catre Aeroclubul Romaniei.
Art. 11
(1) Directia generala de servicii transport aerian si aeroporturi din
cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va
supraveghea modul de indeplinire a sarcinilor rezultate din prezentul ordin.
(2) Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica Civila Romana" si
Aeroclubul Romaniei vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 12
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Tudor Florescu,
secretar de stat
ANEXA 1
AERONAVE ULTRAUSOARE
- Definitii -
1. Aeronavele ultrausoare motorizate (denumite prescurtat ULM)
1.1. Aeronavele ultrausoare motorizate sunt: avioanele ultrausoare,
motodeltaplanele, motoparapantele, elicopterele ultrausoare, autogirele
ultrausoare si dirijabilele ultrausoare.
1.2. Cu exceptia dirijabilelor ultrausoare, aeronavele ultrausoare
motorizate sunt definite dupa cum urmeaza:
1.2.1. Aeronavele ultrausoare motorizate primare
Aeronavele ultrausoare motorizate primare sunt definite ca fiind una dintre
urmatoarele variante:
a) o aeronava cu un singur loc, care are o masa maxima echipata si
pregatita pentru zbor nu mai mare de 165 kg si o suprafata a aripii (numai
pentru avioane ultrausoare si motodeltaplane) nu mai mica de 10 mp;
b) o aeronava cu doua locuri, care are o masa maxima echipata si pregatita
pentru zbor nu mai mare de 195 kg, o suprafata a aripii (numai pentru avioane
ultrausoare si motodeltaplane) nu mai mica de 10 mp si o incarcare nu mai mare
de 25 kg/mp.
Nota:
Masa maxima echipata si pregatita pentru zbor a aeronavei include orice
echipament, instrumente, carburant si lubrifiant, dar nu include flotoarele a
caror masa maxima per flotor nu este mai mare de 35 kg, nu include masa
oricarei parasute balistice instalate si nu include ocupantii.
Incarcarea aripii va fi calculata prin insumarea masei maxime, echipata si
pregatita pentru zbor, a aeronavei si a 80 kg per ocupant;
c) o aeronava care nu are mai mult de doua locuri, cu sau fara flotoare si
parasute balistice, proiectata si construita pentru a avea o masa maxima la
decolare de 550 kg si o viteza limita in configuratia de aterizare nu mai mare
de 72 km/h.
1.2.2. Aeronavele ultrausoare motorizate avansate (avioane si
motodeltaplane)
Aeronavele ultrausoare motorizate avansate sunt aeronavele care:
a) sunt propulsate de elice;
b) sunt proiectate sa transporte maximum doua persoane, inclusiv pilotul;
c) au o masa maxima la decolare de:
1. in cazul aeronavelor care decoleaza si aterizeaza pe uscat:
(i) 285 kg pentru aeronavele cu un singur loc; sau
(ii) 480 kg pentru aeronavele cu doua locuri; sau
2. in cazul aeronavelor cu flotoare, o masa suplimentara admisa de:
(i) 35 kg pentru aeronavele cu un singur loc; sau
(ii) 70 kg pentru aeronavele cu doua locuri; si
d) viteza limita in configuratia de aterizare nu mai mare de 72 km/h; si
e) sunt limitate la manevre neacrobatice. Manevrele neacrobatice includ:
1. orice manevra aferenta zborului normal;
2. angajari si vrii (daca vria este aprobata pentru tipul respectiv de
aeronava);
3. opturi lente, sandele; si
4. viraje stranse, in care unghiul de inclinare laterala nu este mai mare
de 60 grade.
1.3. Dirijabilele ultrausoare
Dirijabilele ultrausoare sunt dirijabilele la care:
a) pentru dirijabilele cu un singur loc, puterea maxima continua nu este
mai mare de 60 kW;
b) pentru dirijabilele cu doua locuri, inclusiv pilotul, puterea maxima
continua nu este mai mare de 80 kW, iar volumul anvelopei de heliu nu este mai
mare de 900 mc sau 2.000 mc pentru anvelopa cu aer cald.
2. Aeronavele ultrausoare nemotorizate
2.1. Aeronavele ultrausoare nemotorizate sunt planoarele ultrausoare si
baloanele ultrausoare.
2.2. Planoarele ultrausoare (denumite prescurtat PUU)
Planoarele ultrausoare sunt: deltaplanele, parapantele, planoarele
ultrausoare (formula clasica) si giroplanoarele.
Acestea pot fi lansate de pe picioare sau cu ajutorul trenului de
aterizare, de pe uscat si/sau de pe apa si pot avea maximum doua locuri
(inclusiv pilotul).
In cazul planoarelor ultrausoare lansate cu ajutorul trenului de aterizare,
incarcarea aripii nu va depasi 25 kg/mp, iar masa maxima la decolare va fi mai
mica de 450 kg pentru cele cu doua locuri si de 300 kg pentru cele cu un loc.
2.3. Baloanele ultrausoare
Sunt baloanele cu maximum doua locuri, inclusiv pilotul, la care volumul
anvelopei de heliu nu este mai mare de 900 mc sau 2.000 mc pentru anvelopa cu
aer cald.