ORDIN Nr. 1228
din 9 octombrie 2006
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea sistemului de hemovigilenta, de asigurare a trasabilitatii,
precum si a Regulamentului privind sistemul de inregistrare si raportare in
cazul aparitiei de incidente si reactii adverse severe legate de colecta si
administrarea de sange si de componente sanguine umane
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 870 din 24 octombrie 2006
Având în vedere prevederile art. 32 alin. (2), ale art.
33, 34 şi 35 din Legea nr. 282/2005 privind organizarea activităţii de
transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană,
precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării
lor terapeutice, cu modificările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, văzând Referatul de
aprobare al Direcţiei generale relaţii externe şi afaceri europene nr. E.N.
5.055/2006,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind organizarea
sistemului de hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii, precum şi
Regulamentul privind sistemul de înregistrare şi raportare în cazul apariţiei
de incidente şi reacţii adverse severe legate de colecta şi administrarea de
sânge şi de componente
sanguine umane, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină,
centrele de transfuzie sanguină teritoriale, unităţile de transfuzie sanguină din spitale şi
Inspecţia sanitară de stat vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXĂ
NORME
privind organizarea sistemului de hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii şi Regulamentul privind sistemul de înregistrare şi
raportare în cazul apariţiei de incidente şi reacţii adverse severe legate de colecta şi administrarea de
sânge şi de componente sanguine umane
CAPITOLUL I
Norme privind organizarea sistemului de
hemovigilenţă
Art. 1. - Hemovigilenţă este un ansamblu de proceduri standardizate de supraveghere a
incidentelor sau reacţiilor adverse severe ce survin atât la donatorul, cât şi
la primitorul de sânge pe parcursul actului transfuzional, precum şi
supravegherea prin metode epidemiologice a donatorilor.
Art. 2. - Sistemul de hemovigilenţă are următoarea
structură:
a) coordonatorul naţional de hemovigilenţă este
Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină;
b) coordonatorii regionali de
hemovigilenţă sau centrele regionale de transfuzie sanguină, Centrul de
Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti şi institutele de sănătate
publică regionale;
c) coordonatorii judeţeni sunt centrele judeţene de
transfuzie sanguină şi autoritatea de sănătate publică judeţeană şi a
municipiului Bucureşti;
d) coordonatorii locali sunt comisiile de transfuzie
şi hemovigilenţă.
Art. 3. - Coordonatorul naţional de hemovigilenţă are
următoarele atribuţii:
a) asigură hemovigilenţă, stabileşte strategia
naţională şi o supune spre aprobare Ministerului Sănătăţii Publice, organizează
şi coordonează acţiunile diverşilor participanţi în sistem şi urmăreşte
respectarea procedurilor de supraveghere organizate;
b) centralizează rapoartele primite de la centrul
regional de transfuzie sanguină, centrul judeţean de transfuzie sanguină sau
Centrul de Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti, conform anexei nr. 2
- partea A şi anexei nr. 3 - partea A;
c) efectuează anchetele epidemiologice şi studiile
privind factorii implicaţi în producerea reacţiilor adverse severe sau
incidentelor adverse severe (donator, unitate de sânge sau produs sanguin
primitor) prin procedură comună cu Autoritatea de Sănătate Publică;
d) primeşte informaţii de confirmare a reacţiilor şi
incidentelor adverse severe, conform anexei nr. 2 - partea C şi anexei nr. 3 -
partea B;
e) transmite Autorităţii de Sănătate Publică din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice semnalarea reacţiilor şi incidentelor adverse
severe, precum şi nivelul de imputabilitate, conform anexei nr. 2 - partea B;
f) întocmeşte raportul anual al reacţiilor şi
incidentelor adverse severe, conform anexei nr. 2 - partea D şi anexei nr. 3 -
partea C, pe care îl transmite Ministerului Sănătăţii Publice - Autoritatea de
Sănătate Publică.
Art. 4. - Coordonatorii regionali de hemovigilenţă au
următoarele atribuţii:
a) asigură hemovigilenţă, propun strategia regională,
organizează şi coordonează acţiunile diverşilor participanţi ai sistemului şi
urmăresc respectarea procedurilor de supraveghere organizate în cadrul
unităţilor subordonate;
b) centralizează rapoartele de la centrele judeţene
de transfuzie sanguină sau de la unităţile de transfuzie sanguină din spitale
ori din instituţiile utilizatoare de sânge şi produse sanguine, conform anexei nr. 2 - partea A şi anexei nr.
3 - partea A;
c) efectuează anchete epidemiologice şi studii
privind factorii implicaţi în producerea reacţiilor sau incidentelor adverse
severe (donator, unitate de sânge sau produs sanguin primitor), printr-o
procedură comună a centrelor regionale de transfuzie sanguină, Centrului de
Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti şi institutelor de sănătate
publică regionale;
d) primesc confirmarea reacţiilor şi incidentelor
adverse severe, conform anexei nr. 2 - partea C şi anexei nr. 3 - partea B;
e) transmit coordonatorului naţional de hemovigilenţă
semnalarea reacţiilor şi incidentelor adverse severe, precum şi nivelul de
imputabilitate, conform anexei nr. 2 - partea B;
f) întocmesc raportul anual
al reacţiilor şi incidentelor adverse severe, conform anexei nr. 2 - partea D
şi anexei nr. 3 - partea C, pe care îl transmit coordonatorului naţional de
hemovigilenţă.
Art. 5. - Coordonatorii judeţeni de hemovigilenţă au
următoarele atribuţii:
a) asigură hemovigilenţă, stabilesc strategia
judeţeană, organizează şi coordonează acţiunile diverşilor participanţi şi
urmăresc respectarea procedurilor de supraveghere organizate în cadrul
acestora;
b) primesc informaţii de la coordonatorul judeţean de
hemovigilenţă sau de la coordonatorii locali din unităţile de transfuzie
sanguină din spitale ori din instituţiile utilizatoare de sânge, conform anexei
nr. 2 - partea A şi anexei nr. 3 - partea A;
c) efectuează anchete epidemiologice şi studii
privind factorii implicaţi în producerea reacţiilor adverse severe sau
incidentelor adverse severe (donator, unitate de sânge sau produs sanguin
primitor), printr-o procedură comună a centrelor judeţene de transfuzie
sanguină şi autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti;
d) primesc informaţii de confirmare a reacţiilor şi
incidentelor adverse severe, conform anexei nr. 2 - partea C şi anexei nr. 3 -
partea B;
e) transmit coordonatorului regional de hemovigilenţă
semnalarea reacţiilor şi incidentelor adverse severe, precum şi nivelul de
imputabilitate, conform anexei nr. 2 - partea D şi anexei nr. 3 - partea C;
f) întocmesc raportul anual al reacţiilor şi
incidentelor adverse severe, conform anexei nr. 2 - partea B, pe care îl
transmit coordonatorului regional de hemovigilenţă.
Art. 6. - (1) Se înfiinţează comisiile de transfuzie şi
hemovigilenţă la nivelul fiecărui spital utilizator de sânge şi de componente
sanguine.
(2) Comisia de transfuzie şi hemovigilenţă prevăzută la
alin. (1) este compusă din:
a) directorul instituţiei beneficiare de sânge şi
derivate sanguine;
b) directorul centrului judeţean de transfuzie
sanguină sau al Centrului de Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti;
c) coordonatorul unităţilor
de transfuzie sanguină din spitale;
d) reprezentanţi ai personalului sanitar şi
administrativ din unităţile utilizatoare.
(3) Membrii comisiei prevăzute la alin. (1) se
întrunesc de două ori pe an pentru evaluarea sistemului de hemovigilenţă sau ori de câte ori este necesar.
(4) Comisia prevăzută la alin. (1) funcţionează pe
baza regulamentului de ordine interioară, implementează regulile şi procedurile
de hemovigilenţă şi urmăreşte respectarea lor.
(5) Comisia prevăzută la alin. (1) asigură
hemovigilenţă astfel:
a) verifică dacă dosarul medical/foaia de observaţie
al/a bolnavului cuprinde documentele menţionate în anexa nr. 1 şi, după caz, în
anexa nr. 2 - partea A şi în anexa nr. 3 - partea A;
b) este sesizată în legătură cu orice problemă
privitoare la circuitul de transmitere a informaţiilor pentru ameliorarea
eficacităţii hemovigilenţei;
c) verifică condiţiile de preluare, de stocare şi distribuţie
a depozitelor de sânge din unitatea de transfuzie sanguină a spitalului;
d) întocmeşte rapoarte bianuale de evaluare a
hemovigilenţei, pe care le transmite coordonatorului judeţean de hemovigilenţă;
e) transmite coordonatorului judeţean de hemovigilenţă
rapoartele, conform anexei nr. 2 - partea A şi anexei nr. 3 - partea A;
f) participă la efectuarea anchetelor epidemiologice
şi a studiilor privind factorii implicaţi în producerea reacţiilor sau
incidentelor adverse severe (donator, unitate de sânge sau produs sanguin
primitor);
g) transmite coordonatorului judeţean de hemovigilenţă
rapoarte, conform anexei nr. 2 - partea C şi anexei nr. 3 - partea B.
CAPITOLUL II
Norme de asigurare a trasabilităţii
Art. 7. - (1) Trasabilitatea reprezintă ansamblul informaţiilor înregistrate şi al măsurilor
care permit urmărirea şi identificarea fiecărei etape a activităţii, pornind de
la admiterea persoanei la donare până la utilizarea terapeutică a sângelui şi a
componentelor sanguine umane; trasabilitatea permite stabilirea unei legături
între donator şi unul sau mai mulţi primitori şi de la primitor la donator,
fiind stabilită cu ajutorul unui sistem naţional unic de identificare a
unităţilor de sânge şi a persoanelor.
(2) Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină emite
proceduri scrise pentru trasabilitatea sângelui şi componentelor sanguine, în
termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a
prezentului ordin.
CAPITOLUL III
Regulamentul privind sistemul de înregistrare şi
raportare în cazul
apariţiei de incidente şi reacţii adverse severe legate de colecta şi administrarea de sânge şi de componente sanguine umane
Art. 8. - (1) Institutul Naţional de Transfuzie
Sanguină, Centrul de Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti şi centrele de transfuzie sanguină
teritoriale au un sistem de identificare unică a fiecărui donator prin codul
numeric personal, codul donării pe unitatea de sânge şi pe fiecare componentă
sanguină.
(2) Instituţiile prevăzute la alin. (1) stabilesc
modalităţi concrete de contactare a donatorului.
Art. 9. - Datele de identificare a unităţii de sânge şi
a componentelor sanguine recoltate, utilizate sau retrase sunt următoarele:
a) denumirea oficială sau codul de donare al unităţii
de sânge şi al componentelor sanguine şi, dacă este cazul, informaţii
suplimentare privind componentele sanguine;
b) introducerea sistemului unic de etichetare a sângelui şi componentelor sanguine, conform legii.
Art. 10. - Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină,
Centrul de Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti şi centrele de
transfuzie sanguină teritoriale introduc un cod unic de identificare a fiecărei instituţii în care se face
recoltarea.
Art. 11. - (1) Unităţile de transfuzie sanguină din
spitale introduc un sistem de înregistrare a fiecărei unităţi de sânge sau
componente sanguine primite, precum şi a destinaţiei finale a unitătii
respective, indiferent dacă aceasta a fost transfuzată, rebutată sau returnată
către centrul de transfuzie care a distribuit-o.
(2) Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină,
Centrul de Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti, centrele de
transfuzie sanguină teritoriale şi unităţile de transfuzie sanguină din spitale
introduc proceduri unice de verificare a faptului că fiecare unitate de sânge
sau componentă sanguină a fost transfuzată către primitorul respectiv pentru
care s-a făcut solicitarea.
(3) Primitorul de sânge la care se face referire în
alin. (2) este identificat şi arhivat prin codul numeric personal şi codul
secţiei.
Art. 12. - Stocarea şi arhivarea datelor informaţionale
privind trasabilitatea se efectuează de către Institutul Naţional de Transfuzie
Sanguină, Centrul de Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti şi centrele
de transfuzie sanguină teritoriale, unităţile de tranfuzie sanguină din spitale
şi din unităţile clinice, timp de 30 de ani, în condiţii adecvate şi cu
asigurarea confidenţialităţii datelor.
Art. 13. - Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină,
Centrul de Transfuzie Sanguină al Municipiului Bucureşti şi centrele de
transfuzie sanguină teritoriale se asigura că pentru importul şi exportul de
sânge şi produse sanguine din sau în alte ţări acestea au introdus un sistem de
trasabilitate similar cu prezentele norme.
Art. 14. - Tipurile de reacţii sau incidente adverse
severe care apar pe parcursul transfuziei, înscrise în baza de date privind
hemovigilenţă, sunt prevăzute în anexa nr. 4.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 15. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
ÎNREGISTRAREA DATELOR REFERITOARE LA
TRASABILITATE
Pentru centrele de transfuzie sanguină:
1. datele de identificare a centrului de
transfuzie sanguină;
2. datele de identificare a donatorului de sânge;
3. datele de identificare a unităţii de sânge;
4. identificarea individuală a fiecărei
componente sanguine;
5. data recoltării
(anul/luna/ziua);
6. instituţiile către care sunt distribuite unităţile
de sânge sau de componente sanguine ori redistribuite ulterior.
Pentru instituţii:
1. datele de identificare a furnizorului de sânge sau
de componente sanguine;
2. datele de identificare a componentei sanguine
livrate;
3. datele de identificare a primitorului transfuzat;
4. în cazul unităţilor netransfuzate,
confirmarea destinaţiei ulterioare a acestora;
5. data transfuzării sau destinaţiei (anul/luna/ziua);
6. numărul de lot al
componentei sanguine, dacă informaţia este considerată a fi relevantă.
ANEXA Nr. 2 la norme
RAPORTAREA REACŢIILOR ADVERSE SEVERE
PARTEA A
Formularul de raportare rapidă în cazul unei
suspiciuni de reacţii adverse severe
- Instituţia raportoare:
- Coordonatele instituţiei care face raportarea:
- Nr. de identificare a raportului:
- Data raportării (anul/luna/ziua):
- Data transfuzării (anul/luna/ziua):
- Vârsta şi sexul primitorului:
- Data producerii reacţiei adverse severe (anul/luna/ ziua):
- Reacţia adversă severă se presupune a fi urmarea
administrării de:
- sânge total;
- concentrat eritrocitar;
- concentrat trombocitar;
- plasmă;
- alte componente (specificaţi)]
- Tipul reacţiei/reacţiilor adverse severe:
- hemoliză imunologică prin incompatibilitate în
sistemul ABO;
- hemoliză imunologică datorată altor allo-anticorpi;
- hemoliză non-imunologică;
- infecţie bacteriană posttransfuzională;
- şoc anafilactic/hipersensibilitate;
- insuficienţă pulmonară acută de cauză
transfuzională;
- infecţie virală posttransfuzională (HBV);
- infecţie virală posttransfuzională (HCV);
- infecţie virală posttransfuzională (HIV-1/2);
- infecţie virală posttransfuzională de alt tip (specificaţi);
- infecţie parazitară posttransfuzională (malaria);
- infecţie parazitară posttransfuzională de alt tip (specificaţi);
- purpură posttransfuzională;
- boala grefei-contra-gazdă;
- alte reacţii adverse severe (specificaţi) - Niveluri de imputabilitate: NA, 0-3.
PARTEA B
Reacţii adverse severe - Niveluri de imputabilitate
Niveluri de imputabilitate pentru evaluarea reacţiilor
adverse severe
Nivel de imputabilitate
|
Explicaţie
|
IND
|
Indeterminabilă
|
Nu există suficiente date pentru evaluarea imputabilitătii.
|
0
|
Exclusă
|
Există evidente certe pentru a atribui reacţia adversă unor cauze
alternative.
|
Improbabilă
|
Dovezile indică clar că reacţia adversă poate fi atribuită altor
cauze decât sângele sau componentele sanguine.
|
1
|
Posibilă
|
Dovezile sunt neclare pentru atribuirea
unei reacţii adverse fie sângelui sau componentelor sanguine, fie unor cauze
alternative.
|
2
|
Probabilă
|
Dovezile sunt clar în favoarea atribuirii reacţiei adverse
sângelui sau componentelor sanguine.
|
3
|
Certă
|
Dovezi irefutabile pentru atribuirea unei
reacţii adverse sângelui sau componentelor sanguine.
|
PARTEA C
Formular de confirmare pentru reacţii adverse severe
Instituţia raportoare:
|
Nr. de identificare a raportului:
|
Data confirmării (an/lună/dată):
|
Data reacţiei adverse severe (an/lună/dată):
|
Confirmarea reacţiei adverse severe (DA/NU):
|
Nivel de imputabilitate (IND, 0-3):
|
Schimbarea tipului reacţiei adverse severe (DA/NU):
|
Dacă DA, specificaţi:
|
Evoluţia clinică (dacă se cunoaşte):
|
- vindecare completă
|
- sechele minore
|
- sechele severe
|
- deces
|
PARTEA D
Formularul de raportare anuală a reacţiilor adverse
severe
Instituţia raportoare:
|
Perioada de raportare:
|
Acest tabel se referă la:
|_| Sânge total
|_| Concentrat eritrocitar
|_| Concentrat trombocitar
|_| Plasmă
|_| Altă componentă sanguină (folosiţi
tabele separate pentru fiecare componentă sanguină)
|
Numărul de unităţi livrate (numărul total de unităţi livrate, cu
specificarea numărului de componente sanguine)
Numărul de primitori transfuzaţi (numărul total de primitori
transfuzaţi, cu specificarea numărului de componente sanguine transfuzate)
(dacă este posibil)
|
|
Numărul de unităţi
transfuzate [numărul total de componente sanguine (unităţi) transfuzate pe parcursul perioadei pentru care se face raportarea] (dacă este
posibil)
|
Nr. total raportat
|
Numărul de reacţii adverse severe cu nivel de imputabilitate de
la 0 la 3, după confirmare (a se vedea partea A)
|
Nr. de decese
|
|
|
IND
|
Nivel 0
|
Nivel 1
|
Nivel 2
|
Nivel 3
|
Hemoliză
imunologică
|
Prin
incompatibilitate ABO
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Prin alţi allo-Ac
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Hemoliză neimunologică
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Infecţii bacteriene posttransfuzionale
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Anafilaxie/Hipersensibilitate
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Insuficienţă pulmonară acută de cauză transfuzională
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Infecţii virale posttransfuzionale
|
HBV
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
HCV
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
HIV-1/2
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Altele
(specificaţi)
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Infecţii parazitare posttransfuzionale
|
Malaria
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Altele
(specificaţi)
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Purpură posttransfuzională
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Boala grefei-contra-gazdă
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
Alte restricţii adverse severe
(specificaţi)
|
total
|
|
|
|
|
|
decese
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 3 la norme
RAPORTAREA INCIDENTELOR ADVERSE SEVERE
PARTEA A
Formularul de raportare rapidă a incidentelor
adverse severe
Instituţia raportoare:
|
|
Nr. de identificare a raportului:
|
|
Data raportării (an/lună/dată):
|
|
Data incidentului advers sever (an/lună/dată):
|
|
Incident advers sever care poate afecta calitatea şi securitatea
componentei sanguine din cauza unei deviaţii în:
|
Specificaţia
|
Produs neconform
|
Eroare datorată echipamentului
|
Eroare umană
|
Altele (specificaţi)
|
Recoltarea sângelui total
|
|
|
|
|
Recoltarea prin afereză
|
|
|
|
|
Testarea unităţilor donate
|
|
|
|
|
Procesare
|
|
|
|
|
Stocare
|
|
|
|
|
Distribuţie
|
|
|
|
|
Materiale
|
|
|
|
|
Altele (specificaţi)
|
|
|
|
|
PARTEA B
Formularul de confirmare pentru incidente adverse
severe
Instituţia raportoare:
|
Identificarea raportului:
|
Data confirmării:
|
Data incidentului advers sever:
|
Analiza cauzelor determinante (detalii):
|
Măsuri corective întreprinse (detalii):
|
PARTEA C
Formularul de raportare anuală a incidentelor adverse severe
Instituţia raportoare:
|
Perioada de raportare:
|
1 ianuarie - 31 decembrie/anul
|
Nr. total de unităţi de sânge şi componente sanguine procesate:
|
Incident advers sever ce a afectat calitatea şi securitatea
componentei sanguine din cauza unei deviaţii în:
|
Nr. total
|
Specificaţia
|
Produs neconform
|
Eroare datorată echipamentului
|
Eroare umană
|
Altele (specificaţi)
|
Recoltarea sângelui total
|
|
|
|
|
|
Recoltarea prin afereză
|
|
|
|
|
|
Testarea unităţilor donate
|
|
|
|
|
|
Procesare
|
|
|
|
|
|
Stocare
|
|
|
|
|
|
Distribuţie
|
|
|
|
|
|
Materiale
|
|
|
|
|
|
Altele (specificaţi)
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 4 la norme
TIPURI
de reacţii şi incidente adverse severe apărute pe
parcursul transfuziei, înscrise în baza de date privind hemovigilenţa
Reacţii adverse severe definite:
1. reacţii adverse severe care
se referă la următoarele evenimente privind beneficiarul de sânge şi de
componente sanguine:
a) reacţii imediate în cursul transfuziei, precum
hemoliza, reacţii febrile nonhematice la transfuzie, erupţii, eritem urticarie,
şoc anafilactic, contaminarea bacteriană;
b) efecte nedorite întârziate ulterior transfuziei,
purpură posttransfuzie, sporirea ALT, hemocromatoza;
c) transmitere de infecţii virale (de exemplu: HCV,
HIV, Hbs, HTLV);
d) apariţia aloimunizării împotriva eritrocitelor, HLA sau antigenul trombocitelor;
e) componente inadecvate transfuzate (componente
sanguine care nu respectă procedurile de recoltare, conservare, transport);
2. reacţii adverse severe care se referă la
următoarele evenimente privind donarea şi donatorul de sânge şi de componente
sanguine:
f) efecte nedorite observate în cursul donării de
sânge;
g) date asociate selectării donatorului, precum
frecvenţa şi cauzele excluderii donaţiei sanguine;
h) date epidemiologice privind donatorii cu rezultate
pozitive la verificarea împotriva factorilor;
3. incidente adverse severe definite conform anexei
nr. 1 lit. i) la Legea nr. 282/2005 privind organizarea activităţii de
transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană,
precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării
lor terapeutice, cu modificările ulterioare.
Cele mai grave incidente adverse severe se datorează
neconformităţilor de detectare a agenţilor infecţioşi, erorilor de tipizare
OAB, etichetare eronată a sângelui şi componentelor sanguine, conform
Directivei CE 2002/98.