ORDIN
Nr. 1495 din 22 august 1997
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a procedurii de
solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind
impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 232 din 5 septembrie 1997
In baza prevederilor art. 10 din Legea nr. 105 din 24 iunie 1997 pentru
solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor si ale art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor,
ministru de stat, ministrul finantelor, emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare unitara a procedurii de
solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind
impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale.
Art. 2
Directia generala de solutionare a plangerilor, Inspectia generala pentru
activitatea interna, Directia generala a controlului, Garda financiara,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene
si a municipiului Bucuresti si unitatile lor subordonate vor lua masuri pentru
aducerea la indeplinire a prezentului ordin.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 604/1996 privind modul de
rezolvare a cererilor de revizuire, a contestatiilor primite de la persoane
fizice si juridice: referitoare la impozite, taxe si alte venituri cuvenite
bugetului de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
NORME METODOLOGICE
de aplicare unitara a procedurii de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor
si a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri
speciale
1. Referitor la art. 1 din Legea nr. 105/1997, denumita in continuare lege:
1.1. Fac obiectul cailor administrative de atac, prevazute la art. 1 alin.
1 din lege, masurile luate de organele Ministerului Finantelor, in cadrul
competentelor legale, privind impozitele, taxele, contributiile la fondurile
speciale, amenzile aferente acestora, majorarile de intarziere, penalitatile,
sumele egale cu diferente, sau cu dublul diferentelor, de impozite, taxe,
contributii la fondurile speciale constatate, masurile privind recuperarea
prejudiciului etc.
1.2. Actiunile persoanelor fizice sau juridice indreptate impotriva actelor
emise de autoritatea vamala urmeaza, incepand cu 1 octombrie 1997, procedura
prevazuta de Legea privind Codul vamal al Romaniei nr. 141/1997, iar plangerile
privind amenzile contraventionale, confiscarile si celelalte masuri
complementare aplicate de organele Ministerului Finantelor, care nu sunt
aferente impozitelor, taxelor, contributiilor la fondurile speciale, urmeaza
procedura prevazuta de Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
2. Referitor la art. 2 din lege:
2.1. Obiectiunile petentului se depun in termenul si la organul prevazute
de alin. 1 al art. 2 din lege si nu pot avea ca obiect decat creante fiscale
sau diferente de impozite, taxe, sume inscrise in procesul-verbal sau in actul
organului cu atributiuni de control sau de impunere.
2.2. Obiectiunile vor fi insotite de copia certificata, pe propria
raspundere, de pe actul asupra caruia se depun obiectiunile, precum si de orice
documente pe care petentul le considera necesare in sustinerea cauzei.
2.3. Obiectiunile si documentele respective vor fi analizate de organul de
control sau de cel cu atributiuni de control sau de impunere, pe baza datelor
inscrise in procesul-verbal si a documentelor anexate, iar in fundamentare se
vor invoca actele normative si articolele acestora in vigoare la data
producerii faptei, pe baza carora se formuleaza raspunsul la obiectiuni, care
va fi comunicat prin hotarare.
2.4. Obiectiunile, documentele depuse in sustinerea acestora, copia de pe
procesul-verbal impotriva caruia s-au depus obiectiunile si copiile de pe
anexele acestuia, precum si alte documente avute in vedere la solutionarea
obiectiunilor, hotararea, precum si dovada comunicarii acesteia formeaza
dosarul obiectiunilor, care se va numerota si snurui, cu certificarea numarului
de pagini si a numelui persoanei care le-a indosariat.
2.5. Organele de control sau cu atributiuni de control sau de impunere vor
pastra in copie dosarul obiectiunilor, la care se vor conexa si solutiile date
de celelalte organe de solutionare, investite, potrivit competentei.
3. Referitor la art. 3 din lege:
3.1. Contestatia se depune la organul a carei hotarare se ataca. La
primirea contestatiei, organele care au emis hotararea contestata verifica
indeplinirea procedurii de contestare - depunerea in termen si depunerea
documentului original de plata a taxei de timbru, precum si cuantumul acesteia
-, analizeaza existenta acelorasi capete de cerere fata de obiectiunile depuse
si hotararea data la solutionarea acesteia si intocmesc referatul cu propuneri
de solutionare.
3.2. Dosarul obiectiunilor, insotit de contestatia petentului, documentul
original de plata a taxei de timbru, precum si referatul cu propunerile de
solutionare ale organului de control, fundamentat pe prevederile actelor
normative in vigoare la data producerii faptei, se remit spre solutionare, in
termen de 5 zile de la inregistrarea contestatiei, directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti in a carei raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul, dupa caz,
petentul.
Dosarul obiectiunilor, contestatia petentului, documentul de plata a taxei
de timbru, nota de constatare incheiata de organul de solutionare a
contestatiei impreuna cu reprezentantul organului care a emis hotararea
atacata, daca este cazul, dispozitia privind solutionarea contestatiei si
confirmarea de primire a acesteia formeaza dosarul contestatiei.
4. Referitor la art. 4 din lege:
4.1. Impotriva dispozitiei date de directorul general al directiei generale
a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, petentul se poate adresa cu plangere
Ministerului Finantelor, in termenul prevazut de art. 4 din lege.
5. Referitor la art. 5 din lege:
5.1. Plangerea, impreuna cu documentul original de plata a taxei de timbru
prevazute de art. 6 din lege, se depune la organul care a emis dispozitia
atacata.
5.2. La primirea plangerii, organele care au emis dispozitia atacata
verifica indeplinirea procedurii - depunerea in termen si depunerea
documentului original de plata a taxei de timbru, precum si cuantumul acesteia
-, analizeaza existenta acelorasi capete de cerere, fata de contestatia
solutionata si dispozitia data la solutionarea acesteia, si intocmesc referatul
cu propunerile de solutionare.
5.3. Dosarul contestatiei, plangerea petentului, documentul original de
plata a taxei de timbru, precum si referatul cu propunerile de solutionare ale
organului care a solutionat contestatia se remit, in termen de 5 zile de la
inregistrarea plangerii, Ministerului Finantelor, spre solutionare.
5.4. Plangerile din competenta de solutionare a Ministerului Finantelor,
avand ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei, se vor solutiona prin
decizia Comisiei centrale pentru solutionarea plangerilor din cadrul
Ministerului Finantelor.
5.5. Componenta Comisiei centrale pentru solutionarea plangerilor, denumita
in continuare comisie (anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice), cat si
cuantumul sumelor care se vor solutiona prin decizia comisiei se vor stabili la
sfarsitul anului, pentru anul urmator, prin ordin al ministrului finantelor.
5.6. In situatia in care membrii comisiei au opinii divergente privind
modul de solutionare a cauzei, decizia de solutionare se ia de catre
presedintele comisiei.
5.7. In acest caz, exemplarele nr. 1, 2 si, in unele cazuri, exemplarul al
3-lea al deciziei de solutionare, care se trimit petentului si directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, si in unele cazuri si organului de control, se vor
semna numai de catre presedintele comisiei, iar pe cele 2 exemplare, dintre
care unul ramane la dosarul cauzei si unul se indosariaza la dosarul
deciziilor, se vor retine, in josul deciziei, opiniile divergente ale membrilor
comisiei, ca opinii separate care vor trebui sa fie motivate.
6. Referitor la art. 6 din lege:
6.1. In contestatii sau plangeri, dupa caz, se va specifica cuantumul sumei
contestate sau asupra careia s-a inaintat plangerea, iar acestea vor fi
insotite de dovada in original a platii taxei de timbru.
6.2. Organele care solutioneaza contestatiile sau plangerile, dupa caz, au
obligatia de a mentiona pe versoul documentului original de plata a taxei de
timbru data primirii lui si numarul contestatiei sau al plangerii la care este
anexat. Cand taxa de timbru se achita prin aplicare de timbre mobile, acestea
se vor anula conform normelor legale in vigoare.
6.3. Documentul prin care se constata achitarea taxelor de timbru ramane la
dosarul cauzei.
7. Referitor la art. 8 din lege:
7.1. In situatia in care, la solutionarea contestatiilor si/sau a
plangerilor, dupa caz, se constata neaplicarea sau aplicarea gresita a
prevederilor legale de catre organele de control, in sensul stabilirii unor
diferente de impozite, taxe, contributii la fondurile speciale, amenzi,
majorari de intarziere etc., mai mici decat prevederile legale, organele de
solutionare vor sesiza, in scris, conducerea organelor de control.
8. Referitor la art. 9 din lege:
8.1. Dosarele cauzelor vor fi transmise curtilor de apel sau
judecatoriilor, cu scrisoare recomandata, cu confirmare de primire.
9. Dispozitii comune
9.1. Obiectiunile, contestatiile sau plangerile, dupa caz, se formuleaza in
scris, se semneaza de catre titularul dreptului procesual si se depun la
organul al carui act se ataca.
In cazul persoanelor juridice, semnatura titularului este obligatoriu sa
fie confirmata cu stampila.
Calitatea de titular al dreptului procesual se dovedeste prin:
- copia actelor de constituire, in cazul persoanelor juridice;
- copia autorizatiei de functionare si copia actului de identitate, in
cazul persoanelor fizice independente si al asociatiilor familiale care
desfasoara activitate autorizata, potrivit legii;
- copia actului de identitate si a altor documente, din care sa rezulte
proprietarul bunului sau al materiei impozabile, in celelalte cazuri.
Obiectiunile, contestatiile sau plangerile, dupa caz, pot fi introduse si
de un reprezentant al titularului dreptului procesual. In aceasta situatie,
petentii trebuie sa anexeze si procura in original sau in copie legalizata ori,
dupa caz, cererea de inmatriculare si de inscriere de mentiuni continand
specimenele de semnaturi depuse la Oficiul Registrului comertului, pentru
reprezentantii legali ai persoanelor juridice, sau delegatia scrisa semnata de
directorul sau managerul persoanei juridice, data unui reprezentant - in cazul
in care acesta din urma formuleaza si depune cererea.
Obiectiunile, contestatiile sau plangerile, dupa caz, depuse de petenti la
organele Ministerului Finantelor, vor cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) in cazul persoanelor juridice:
- denumirea, sediul, numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului
comertului, codul fiscal, capitalul social, conturile si societatile bancare
unde acestea sunt deschise, numarul si data inregistrarii cererii in registrul
de corespondenta al petentei;
- institutia careia petentul i se adreseaza si sediul acesteia;
- numele si prenumele, domiciliul sau resedinta si identificarea actului de
control sau de impunere, a hotararii, dispozitiei ori deciziei atacate,
masurile si suma totala (defalcata si pe naturi de debite), pentru care se
solicita diminuarea sau anularea, dovada luarii la cunostinta a consemnarilor
din actul de control (incheiat bilateral si inregistrat la petent) sau de
impunere, de hotararea, dispozitia sau decizia luata de catre organele
Ministerului Finantelor, competente sa solutioneze obiectiunile, contestatia
sau plangerea;
- temeiul legal al obiectiunilor, contestatiilor ori plangerilor, dupa caz,
formulate si depuse de petenti, si taxa de timbru platita, cu anexarea
documentului de plata, in contul corespunzator deschis la trezoreria statului;
- documentele de care se serveste petentul in sustinerea obiectiunilor,
contestatiilor ori a plangerilor;
- semnatura, confirmata cu stampila, a reprezentantului legal al persoanei
juridice sau a prepusului imputernicit sa formuleze si sa depuna obiectiunile,
contestatia ori plangerea;
b) in cazul persoanelor fizice:
- indicarea institutiei careia i se adreseaza petentul si sediul acesteia;
- numele si prenumele, domiciliul sau resedinta, copia actului de
identitate al titularului dreptului procesual si copia actului de proprietate
al bunului sau al materiei impozabile ori copia autorizatiei de functionare,
precum si procura legalizata data mandatarului;
- obiectul cererii, continand aceleasi elemente ca si in cazul persoanei
juridice;
- temeiul legal al formularii si depunerii obiectiunilor, contestatiei sau
plangerii, dupa caz, taxa de timbru platita, cu anexarea documentului de plata,
in contul corespunzator deschis la trezoreria statului;
- documentele de care se serveste in sustinerea obiectiunilor, contestatiei
ori a plangerii;
- semnatura titularului dreptului procesual ori a mandatarului, dupa caz.
Cererile sunt valabile chiar daca poarta o denumire gresita, organele de
solutionare procedand conform competentelor legale.
9.2. Actele administrative prin care se solutioneaza obiectiunile se numesc
hotarari, cele prin care se solutioneaza contestatiile se numesc dispozitii,
iar cele prin care sunt solutionate plangerile se numesc decizii.
Hotararile, dispozitiile si deciziile se compun din trei parti: preambulul,
considerentele sau motivarea si dispozitivul.
Preambulul va cuprinde:
- denumirea organului investit cu solutionarea;
- numele sau denumirea, sediul sau domiciliul petentului, dupa caz;
- numarul scrisorii prin care este sesizat organul de solutionare, actul
impotriva caruia s-au formulat obiectiunile, contestatiile sau plangerile, dupa
caz, precum si organul emitent al acestora;
- obiectul cauzei si sinteza sustinerilor facute de parti, cu prezentarea
dovezilor.
Considerentele sau motivarea reprezinta partea substantiala a actelor
administrative care fac obiectul hotararilor, dispozitiilor sau al deciziilor
si trebuie sa cuprinda motivele de fapt si de drept care au format convingerea
organului de solutionare, precum si cele pentru care s-au inlaturat ori s-au
admis cererile partilor sau masurile luate de acesta. In considerente se vor
arata punctele de vedere ale partilor, probele care au fost administrate,
temeiurile pentru care unele dintre ele au fost retinute iar altele inlaturate,
normele legale aplicate la situatia de fapt stabilita, precum si raspunsurile
la fiecare capat de cerere.
Motivarea trebuie sa fie clara, precisa si necontradictorie, astfel incat,
in baza tuturor probelor administrate in cauza, a argumentelor si
rationamentelor juridice, a principiilor si a regulilor de drept substantial si
procesual, sa se asigure justetea solutiei date.
Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata prin care se rezolva toate
capetele de cerere, referitoare la obiectul cauzei.
In dispozitiv se va mai arata calea de atac pe care o poate exercita
petentul, precum si termenul in care aceasta poate fi exercitata.
Hotararile si dispozitiile, date ca urmare a solutionarii obiectiunilor si
contestatiilor, vor cuprinde in dispozitiv si precizarea privind obligarea
timbrarii, cu mentiunea ca nedepunerea documentului, in original, de plata a
taxei de timbru, in conditiile legii, atrage anularea actiunii ca netimbrata
sau insuficient timbrata.
9.3. Solutiile care pot fi date in urma rezolvarii obiectiunilor,
contestatiei si plangerii, dupa caz, sunt:
- admiterea totala, atunci cand petentul si-a dovedit, iar organul de
solutionare si-a insusit toate pretentiile formulate;
- admiterea partiala, atunci cand petentul si-a dovedit, iar organul de
solutionare si-a insusit numai o parte dintre pretentiile formulate;
- respingerea ca neintemeiata, daca, din probele administrate, rezulta ca
pretentia nu este fondata sau nu este sustinuta cu documente depuse in termen;
- respingerea ca inadmisibila, in cazurile cand calea de atac a fost
formulata si introdusa de o persoana fizica sau juridica, fara a avea calitatea
procesuala activa;
- respingerea ca fiind fara obiect, in situatia in care cele solicitate nu
au facut obiectul actului de control sau de impunere;
- respingerea ca nedepusa in termen, in situatia in care calea de atac nu a
fost depusa in termenul legal;
- anularea ca netimbrata sau insuficient timbrata, daca nu s-a facut dovada
achitarii taxei de timbru sau aceasta nu a fost achitata in cuantumul legal.
9.4. In situatia in care se ataca solutia de respingere, ca nedepusa in
termen si/sau anulata ca netimbrata sau insuficient timbrata, se va analiza
legalitatea solutiei si, daca se constata ca aceasta a fost data cu respectarea
prevederilor legale, se va preciza acest lucru in motivarea solutiei si se va
dispune sau decide, dupa caz, respingerea actiunii si mentinerea solutiei.
In situatia in care se constata ca hotararea si/sau dispozitia de
respingere, ca nedepusa in termen, si/sau de anulare ca netimbrata sau
insuficient timbrata, este data cu nerespectarea prevederilor legale,
conducerea organului de solutionare va dispune sau va decide, dupa caz,
desfiintarea solutiei/solutiilor si remiterea dosarului cauzei organului
competent pentru a solutiona pe fond cauza.
9.5. Schimbarea sediului sau a domiciliului petentului trebuie sa fie adusa
la cunostinta organului de solutionare, de catre petent, prin adresa, care se
anexeaza la dosarul cauzei.
Daca petentul nu a comunicat schimbarea sediului sau a domiciliului, dupa
caz, actele de procedura si solutiile se vor transmite la vechiul sediu sau
domiciliu, comunicat organului de solutionare.
9.6. In situatia in care conducerea organului care a solutionat
obiectiunile dispune de acte si de documente din care rezulta incompatibilitatea
organului de solutionare a contestatiei cu functia detinuta in cadrul
activitatii desfasurate la petent (asociat, cenzor, membru in adunarea generala
a actionarilor etc.), acesta va solicita Ministerului Finantelor solutionarea
contestatiei de catre un alt organ de solutionare decat acela unde isi are
sediul sau domiciliul, dupa caz, petentul.
De asemenea, organul de solutionare a contestatiilor poate solicita
Ministerului Finantelor, pe baza de documente, in conditiile alineatului
precedent, transmiterea dosarului cauzei altui organ de solutionare.
Ministerul Finantelor, pe baza documentelor prezentate, va analiza si va
dispune asupra cererii.
In situatia in care cererea este intemeiata, Ministerul Finantelor va
dispune trimiterea dosarului cauzei spre solutionare altui organ de solutionare
decat acela unde isi are sediul sau domiciliul, dupa caz, petentul, comunicand
aceasta petentului si organului care va solutiona contestatia, cat si organului
care ar fi trebuit sa solutioneze cauza.
Daca cererea este neintemeiata, Ministerul Finantelor va dispune
solutionarea contestatiei de catre organul competent.
9.7. Neexercitarea in termen a cailor de atac si neindeplinirea oricarui
alt act de procedura in termenul legal atrag decaderea.
9.8. Actele de procedura trimise prin posta se socotesc indeplinite in
termen, daca au fost predate cu scrisoare recomandata la oficiul postal inainte
de implinirea acestuia.
Raspunsul la obiectiuni, contestatii sau plangeri, dupa caz, se va comunica
prin posta, la domiciliul sau la sediul petentilor, dupa caz, cu scrisoare
recomandata, cu confirmare de primire, sau prin proces-verbal incheiat de cel
insarcinat cu inmanarea actului.
9.9. Organele competente sa solutioneze obiectiunile sunt obligate sa faca
precizari in scris, in continutul actului administrativ emis, asupra depunerii
in termen, iar cele care solutioneaza contestatiile sau plangerile, dupa caz,
vor face precizari si asupra platii taxei de timbru legale.
9.10. In vederea verificarii sau constatarii unor situatii de fapt,
precizate de petenti la depunerea contestatiilor, in cazuri justificate,
organul de solutionare a acestora poate dispune verificari pe teren, la care va
participa si un reprezentant al organului care a emis hotararea atacata.
Nota de constatare se va inregistra atat la petent, cat si la organele care
au intocmit-o.
Daca petentii nu indica elemente sau situatii care sa necesite verificari
pe teren, iar motivele invocate sunt clare si lamurite prin documentele
existente in dosarul cauzei, organele teritoriale ale directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat intocmesc referatul cu
propuneri de solutionare pe care le inainteaza conducerii acestora.
9.11. Referatul cu propunerile de solutionare, fundamentat pe prevederile
actelor normative, se intocmeste de salariatul care a intocmit nota de
constatare sau de cel caruia i s-a repartizat lucrarea, se semneaza de catre
seful acestuia si se supune aprobarii conducatorului unitatii abilitate.
In situatia in care conducatorul unitatii abilitate nu este de acord cu
propunerile facute, va motiva in scris aceasta pe referatul supus aprobarii sau
pe alta adresa separata.
9.12. In situatia in care petentii demonstreaza cu documente ca organul de
control, cat si cel (cele) de solutionare, nu au tinut seama de acestea in
solutionarea cauzei, organul de solutionare poate dispune desfiintarea partiala
sau totala a dispozitiei si/sau a hotararii si a capitolului din
procesul-verbal de control (sau a procesului-verbal), referitor la cauza supusa
solutionarii, si refacerea controlului de catre un alt organ de control, in
conformitate cu prevederile legale si cu continutul solutiei.
In aceasta situatie, controlul va viza strict aceeasi perioada care a facut
obiectul cauzei.
9.13. Indiferent de competenta de solutionare, organele care au inregistrat
obiectiunile, contestatiile sau plangerile, dupa caz, au obligatia sa comunice
petentului fie solutia data, fie organul caruia i s-a trimis spre rezolvare.
9.14. Solutia data de fiecare organ competent sa solutioneze obiectiunile,
contestatiile, plangerile, dupa caz, se comunica petentilor, organului de
control, cat si organului a carui solutie a fost atacata, prin hotarare,
dispozitie, decizie, dupa caz, care va cuprinde: numarul sub care a fost emisa,
data emiterii, antetul si stampila rotunda a organului care a solutionat,
precum si semnatura, cu numele persoanelor din conducere care sunt competente
sa semneze.
9.15. Persoanele care sunt competente sa semneze hotararea sunt:
- seful circumscriptiei financiare orasenesti;
- directorul administratiei financiare;
- directorul directiei de impozite si taxe din cadrul directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti;
- directorul directiei controlului financiar de stat din cadrul directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti;
- comisarul-sef al sectiei Garzii financiare judetene sau a municipiului
Bucuresti;
- directorul general al Directiei generale a controlului din cadrul
Ministerului Finantelor;
- Comisarul general al Garzii financiare;
- directorul general al directiei din Ministerul Finantelor, cu atributiuni
de control pentru actele organelor din subordine.
In situatia in care actul de control este intocmit de echipe de control
alcatuite din inspectori cu grad diferit de subordonare (exemplu: inspectori
din Ministerul Finantelor, impreuna cu inspectori ai directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti), solutionarea obiectiunilor se face de catre organul ierarhic
superior.
Hotararea se intocmeste in patru exemplare cu valoare de original, in
situatia in care organul de control nu este acelasi cu cel care gestioneaza
dosarul fiscal al petentului, din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 ramane la dosarul hotararii, prevazut la pct. 2.5.;
- exemplarul nr. 3 se comunica organului care gestioneaza dosarul fiscal al
petentului, pentru a fi pastrat in acest dosar;
- exemplarul nr. 4 se va pastra la dosarul tuturor hotararilor, care se va
infiinta, in acest sens, la organul emitent;
In aceeasi situatie, dispozitia se intocmeste in cinci exemplare cu valoare
de original, dintre care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al carui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 se comunica organului care gestioneaza dosarul fiscal al
petentului;
- exemplarul nr. 4 ramane la dosarul dispozitiei;
- exemplarul nr. 5 se va pastra la dosarul tuturor dispozitiilor, care se
va infiinta, in acest sens, la organul emitent.
In situatia in care procesul-verbal de control este incheiat de organe din
Ministerul Finantelor, decizia se intocmeste in cinci exemplare cu valoare de
original, dintre care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al carui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 se comunica organului care a efectuat controlul;
- exemplarul nr. 4 ramane la dosarul deciziei;
- exemplarul nr. 5 se va pastra la dosarul tuturor deciziilor.
9.16. Organele care solutioneaza obiectiunile, contestatiile sau
plangerile, dupa caz, sunt obligate sa tina evidenta acestora intr-un registru
de evidenta, din care sa rezulte denumirea petentului, obiectul cauzei, suma
care face obiectul cauzei, cuantumul taxei de timbru, modul de solutionare si
de comunicare a solutiei, caile de atac, potrivit anexei nr. 2 la prezentele
norme metodologice.
9.17. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene si cea a municipiului Bucuresti vor raporta Ministerului
Finantelor - Directia generala de solutionare a contestatiilor situatia
contestatiilor inregistrate si a modului de rezolvare, conform anexei nr. 3 la
prezentele norme metodologice, la datele de 25 iulie pentru semestrul I si,
respectiv, de 25 ianuarie pentru intregul an expirat. Aceeasi situatie se va
intocmi si la nivelul Ministerului Finantelor pentru plangerile inregistrate si
solutionate.
9.18. In cazul obiectiunilor, contestatiilor, plangerilor referitoare la
taxele de timbru, se depun actele supuse taxarii, in original sau copii
certificate de pe acestea, precum si actele prin care s-au stabilit taxele de
timbru care fac obiectul cailor de atac.
Impotriva incadrarilor efectuate de alte organe decat cele ale Ministerului
Finantelor, prestatoare de servicii supuse taxelor de timbru, se va urma
procedura prevazuta de art. 3 si urmatoarele din lege si de prevederile
prezentelor norme metodologice referitoare la modul de solutionare a
contestatiilor si a plangerilor.
In aceasta situatie, se va depune, pe langa copia certificata a actului
respectiv, si actul organului care a facut incadrarea, din care sa rezulte
consideratiile legale si de fapt care au dus la incadrarea care face obiectul
cauzei.
9.19. Organele de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor, plangerilor,
dupa caz, se vor investi cu solutionarea cauzei si in situatia in care organele
de control sau de impunere au trimis organelor de urmarire sau de cercetare
penala procesele-verbale de verificare sau de impunere, dupa caz.
ANEXA 1
COMISIA CENTRALA
pentru solutionarea plangerilor avand ca obiect sume mai mari
de 100 milioane lei
1. Presedinte - directorul general al Directiei generale de solutionare a
plangerilor sau inlocuitorul acestuia;
2. Membru - seful serviciului de solutionare a plangerilor la actele de
control ale organelor de impozite si taxe sau inlocuitorul acestuia;
3. Membru - seful serviciului de solutionare a plangerilor la actele de
control ale organelor din cadrul Directiei generale a controlului si Garzii
financiare sau inlocuitorul acestuia;
4. Membru - seful serviciului de solutionare a plangerilor la actele de
control efectuate de organe mixte sau inlocuitorul acestuia;
5. Membru - inspectorul care a solutionat plangerea.
ANEXA 2
REGISTRUL DE EVIDENTA
-------------------------------------------------------------------------------
Nr.|Inregistrat|Denumirea |Obiectul |Suma | Taxa de | Modul de |
crt. Nr./data |petentului|cauzei |ce face | timbru | solutionare |
| | |(obiectiuni/|obiectul| | |
| | |contestatii/|cauzei | | |
| | |plangeri | | | |
---|-----------|----------|------------|--------|----|--------|------|--------|
| | | | |Suma|Document|Admise|Respinse|
| | | | | |Nr./data| | |
---|-----------|----------|------------|--------|----|--------|------|--------|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
-------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
| Comunicarea | |
| solutiei | Alte cai de atac administrative |
| cauzei | |
|----|---------|-------------|------------|---------------|
|Nr./| Cui s-a | Nr./data | Nr./data | |
|data|comunicat|inregistrarii|dispozitiei/| Solutia |
| | solutia |contestatiei/| deciziei | |
| | | plangerii | | |
|----|---------|-------------|------------|------|--------|
| | | | |Admise|Respinse|
|----|---------|-------------|------------|------|--------|
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
-----------------------------------------------------------
---------------------------------------
| Actiune la instanta judecatoreasca |
| |
|--------|-------------|--------------|
| Dosar | Nr. de | Sentinta |
|Nr./data|inregistrare |judecatoreasca|
| |la Ministerul| |
| | Finantelor | |
|--------|-------------|--------------|
| 16 | 17 | 18 |
---------------------------------------
ANEXA 3
MINISTERUL FINANTELOR
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ..........................
SITUATIA
contestatiilor primite si solutionate in perioada .........
Contestatii
------------------
Nr. cazuri Sume
---------- (lei)
-----
1. Sold la inceputul perioadei
2. Primite in cursul perioadei
3. Total contestatii (3 = 1 + 2)
4. Solutionate in perioada: ...........
Modul de solutionare, din care:
4.1. Admise
4.2. Respinse
4.3. Trimise altor organe
5. Sold la sfarsitul perioadei (5 = 3 - 4)
Scaderi de impozite si taxe, din care:
- impozit pe profit si majorarile aferente;
- T.V.A. si majorarile aferente;
- accize si majorarile aferente;
- impozit pe dividende si majorarile aferente;
- impozit pe veniturile persoanelor fizice si
ale asociatiilor familiale si majorarile
aferente;
- impozite si taxe locale si majorarile
aferente;
- impozit pe salarii si majorarile aferente;
- alte venituri cuvenite bugetului de stat,
bugetelor locale sau bugetelor fondurilor
speciale si majorarile aferente;
- o suma egala sau dublul diferentelor de
impozite, taxe si contributii stabilite de
organul de control;
amenzi contraventionale.