ORDIN
Nr. 934 din 28 iunie 2000
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a procedurii de
solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind
impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 9 august 2000
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 10 din Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea
obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si
aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului
Finantelor si ale art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare unitara a procedurii de
solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind
impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri speciale.
Art. 2
Directia generala solutionarea plangerilor, Directia generala audit intern,
Directia generala control fiscal, Garda financiara, directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si unitatile lor subordonate vor lua masuri pentru aducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.495/1997 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare unitara a procedurii de solutionare a
obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor privind impozitele, taxele, alte
venituri bugetare si fonduri speciale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 232 din 5 septembrie 1997.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
NORME METODOLOGICE
de aplicare unitara a procedurii de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor
si a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare si fonduri
speciale
1. Referitor la art. 1 din Legea nr. 105/1997, denumita in continuare lege:
1.1. Fac obiectul cailor administrative de atac, prevazute la art. 1 alin.
1 din lege, masurile luate de organele Ministerului Finantelor, in cadrul
competentelor legale, privind impozitele, taxele, contributiile la fondurile speciale,
amenzile aferente acestora, majorarile de intarziere, penalitatile, masurile
privind recuperarea prejudiciului, in situatia in care persoana juridica nu isi
insuseste procesul-verbal.
1.2. Plangerile privind amenzile contraventionale, confiscarile si
celelalte masuri complementare aplicate de organele Ministerului Finantelor,
care nu sunt aferente impozitelor, taxelor, contributiilor la fondurile
speciale, urmeaza procedura prevazuta de Legea nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
1.3. In cazul in care obiectiunile, contestatiile sau plangerile sunt
astfel formulate incat au si alt caracter pe langa cel de cale administrativa
de atac, pentru aceste aspecte cererea se va inainta organelor competente de
catre organul investit cu solutionarea caii administrative de atac, dupa
solutionarea acesteia.
2. Referitor la art. 2 din lege:
2.1. Obiectiunile petentului se depun in termenul si la organul prevazute
la art. 2 alin. 1 din lege si nu pot avea ca obiect decat masuri si sume
inscrise in procesul-verbal sau in actul organului cu atributii de control sau
de impunere.
2.2. Obiectiunile vor fi insotite in mod obligatoriu de copia certificata
pe propria raspundere de pe actul de control sau de impunere si anexele la
acesta, asupra caruia se depun obiectiunile, precum si de orice documente pe
care petentul le considera necesare in sustinerea cauzei.
2.3. Obiectiunile si documentele depuse in sustinerea cauzei vor fi
analizate de organele de solutionare, pe baza datelor inscrise in
procesul-verbal si a documentelor anexate, iar in fundamentare se vor invoca si
se vor enunta actele normative si articolele acestora in vigoare la data
producerii situatiei si in perioada supusa controlului, pe baza carora se
formuleaza raspunsul la obiectiuni, pentru fiecare capat de cerere, care va fi
comunicat prin hotarare.
2.4. Obiectiunile, documentele depuse in sustinerea acestora, copia de pe
procesul-verbal impotriva caruia s-au formulat obiectiunile si copiile de pe
anexele la acestea, precum si celelalte documente avute in vedere la
solutionarea obiectiunilor, hotararea, precum si dovada comunicarii hotararii
(confirmarea de primire a acesteia) formeaza dosarul obiectiunilor, care se va
numerota si se va lega, cu certificarea numarului de pagini si a numelui
persoanei care le-a indosariat.
2.5. Organele de solutionare a obiectiunilor vor pastra in copie dosarul
obiectiunilor, la care se vor anexa si solutiile date de celelalte organe de
solutionare, investite potrivit competentei.
3. Referitor la art. 3 din lege:
3.1. Contestatia se depune la organul care a emis hotararea care este
atacata, in termenul prevazut la art. 3 din lege, astfel cum a fost modificat
prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1999.
In urma verificarii modului de respectare a procedurii de contestare se va
intocmi referatul cuprinzand propunerile de solutionare. Daca dupa verificarea
indeplinirii procedurii de contestare se constata neindeplinirea conditiilor de
procedura, referatul va cuprinde referiri la acestea, cu propuneri de
solutionare referitoare la taxa de timbru, termen, calitate procesuala, capete
de cerere, obiect.
Daca contestatia indeplineste conditiile de procedura, referatul nu va mai
cuprinde propuneri pentru solutionarea pe fond a contestatiei atata timp cat
hotararea este motivata si organul de solutionare a obiectiunilor isi mentine
punctul de vedere exprimat in hotarare, iar petentul nu aduce argumente noi.
3.2. Dosarul obiectiunilor, insotit de contestatia petentului, documentul
original de plata a taxei de timbru, precum si referatul cuprinzand propunerile
de solutionare ale organului de control, intocmit conform pct. 3.1, se remit
spre solutionare, in termen de 5 zile de la inregistrarea contestatiei,
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala isi
are sediul sau domiciliul, dupa caz, petentul.
Dosarul obiectiunilor, contestatia petentului, documentul de plata a taxei
de timbru, nota de constatare incheiata de organul de solutionare a
contestatiei impreuna cu reprezentantul organului care a emis hotararea
atacata, daca este cazul, celelalte documente analizate la emiterea dispozitiei
de organul care a solutionat contestatia, dispozitia privind solutionarea
contestatiei si confirmarea de primire a acesteia formeaza dosarul
contestatiei, care se numeroteaza, se leaga si se arhiveaza in ordinea
cronologica a numerelor de inregistrare.
4. Referitor la art. 4 din lege:
4.1. Impotriva dispozitiei date de directorul general al directiei generale
a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, dupa caz, petentul se poate adresa cu plangere Ministerului
Finantelor in termenul prevazut la art. 4 din lege.
5. Referitor la art. 5 din lege:
5.1. Plangerea impreuna cu documentul original de plata a taxei de timbru,
prevazut la art. 6 din lege, se depun la organul care a emis dispozitia atacata.
5.2. In urma verificarii indeplinirii procedurii se intocmeste referatul
cuprinzand propunerile de solutionare. In conditiile in care plangerea nu este
depusa in termen, nu este achitata taxa de timbru, semnatarul ei nu este
subiectul masurilor dispuse de organul de control sau de impunere, nu contine
aceleasi capete de cerere fata de contestatie sau sumele si masurile contestate
nu fac obiectul actului de control sau de impunere, referatul va cuprinde
referiri la acestea (termen, taxa de timbru, calitate procesuala, capete de
cerere, obiect), cu propuneri de solutionare referitoare la conditiile de
procedura. Daca plangerea indeplineste aceste conditii de procedura, referatul
nu va mai cuprinde propuneri pentru solutionarea pe fond a plangerii, atat timp
cat dispozitia este motivata si organul de solutionare a contestatiei isi
mentine punctul de vedere exprimat in dispozitie, iar petentul nu aduce
argumente noi.
5.3. Dosarul contestatiei, plangerea petentului, documentul original de
plata a taxei de timbru, precum si referatul cuprinzand propunerile de
solutionare ale organului care a solutionat contestatia, intocmit conform pct.
5.2, se remit spre solutionare, in termen de 5 zile de la inregistrarea
plangerii, Ministerului Finantelor.
5.4. Organele de solutionare a contestatiei vor pastra in copie dosarul
contestatiei, la care vor anexa si solutiile date de celelalte organe de
solutionare investite potrivit competentei.
5.5. Plangerile aflate in competenta de solutionare a Ministerului Finantelor,
avand ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei, se vor solutiona prin
decizie a Comisiei centrale pentru solutionarea plangerilor din cadrul
Ministerului Finantelor.
5.6. Comisia centrala pentru solutionarea plangerilor este alcatuita din
directorul general al directiei generale din cadrul Ministerului Finantelor,
competenta sa solutioneze plangerile, sau inlocuitorul acestuia, din sefii
serviciilor din cadrul acestei directii generale ori inlocuitorii acestora, din
consilierul juridic din cadrul directiei generale sau inlocuitorul acestuia si
din inspectorul de specialitate din cadrul directiei generale, caruia i-a fost
repartizata plangerea spre solutionare.
5.7. In situatia in care membrii comisiei au opinii divergente privind
modul de solutionare a cauzei decizia de solutionare se ia de catre
presedintele comisiei.
5.8. In acest caz exemplarele nr. 1 si 2 si, in unele cazuri, exemplarul al
3-lea al deciziei de solutionare, care se trimit petentului si directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si, in unele cazuri, si organului de
control, se vor semna numai de catre presedintele comisiei, iar pe celelalte
doua exemplare, dintre care unul ramane la dosarul cauzei si unul se
indosariaza la dosarul deciziilor, se vor retine, in josul deciziei, opiniile
divergente ale membrilor comisiei, ca opinii separate care trebuie sa fie
motivate.
Exemplarul al 3-lea al deciziei de solutionare se va trimite in toate cazurile
organului de control, daca acesta face parte din centrala Ministerului
Finantelor.
6. Referitor la art. 6 din lege:
6.1. In obiectiuni, contestatii sau plangeri, dupa caz, se va specifica
cuantumul sumei pentru care s-a declansat procedura administrativa de atac.
Contestatia si plangerea vor fi insotite de documentul original de plata a
taxei de timbru, care se va depune o data cu acestea.
6.2. Organele care solutioneaza contestatiile sau plangerile, dupa caz, au
obligatia de a mentiona pe versoul documentului original de plata a taxei de
timbru data primirii lui si numarul contestatiei sau al plangerii la care este
anexat. Cand taxa de timbru se achita prin aplicare de timbre mobile, acestea
se vor anula conform normelor legale in vigoare.
6.3. Documentul prin care se constata achitarea taxelor de timbru ramane la
dosarul cauzei.
6.4. La primirea contestatiilor sau a plangerilor organele competente vor
verifica indeplinirea procedurii de timbrare, iar in cazul cererilor la care
lipsesc dovezile achitarii taxei de timbru legale sau daca sumele achitate in
contul acestei taxe sunt inferioare celor datorate, organele care le primesc
vor instiinta petentii despre obligatia timbrarii sau completarii ei,
dandu-li-se acestora un termen pentru conformare de la primirea instiintarii
(la dosarul cauzei anexandu-se confirmarea de primire de catre petent a
instiintarii de plata), cu mentiunea ca nedepunerea documentului original de
plata in cuantumul legal atrage anularea contestatiei/plangerii ca netimbrata
sau ca insuficient timbrata. In acelasi mod se va proceda si in cazul in care
petentii nu specifica cuantumul sumei contestate sau asupra careia au formulat
plangere.
In cazul in care petitionarii contesta prin caile administrative de atac
doar impozitele, taxele, deci debitul principal, achitand taxa de timbru
aferenta acestora, fara a contesta si majorarile de intarziere stabilite in
sarcina acestora prin actele de control sau de impunere incheiate, la primirea
contestatiei sau a plangerii organele competente vor instiinta petitionarii,
prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, despre obligativitatea
achitarii diferentei de taxa de timbru asupra majorarilor de intarziere, sub
sanctiunea anularii caii administrative de atac ca insuficient timbrata.
7. Referitor la art. 8 din lege:
7.1. In situatia in care la solutionarea contestatiilor si/sau a
plangerilor, dupa caz, se constata neaplicarea sau aplicarea gresita a
prevederilor legale de catre organele de control, in sensul stabilirii unor
diferente de impozite, taxe, contributii la fondurile speciale, amenzi,
majorari de intarziere mai mici decat prevederile legale, organele de
solutionare vor sesiza in scris conducerea directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, dupa caz.
7.2. In cazul in care cu ocazia solutionarii cauzei se constata ca
fundamentarea sumelor ce fac obiectul acesteia nu a fost clarificata prin
procesul-verbal de verificare contestat, organul de solutionare poate dispune
efectuarea de controale incrucisate pentru lamurirea aspectelor.
7.3. Organele de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor si a
plangerilor vor analiza strict constatarile din actele de control sau de impunere
fata de sustinerile si argumentele petitionarilor, neputand extinde cadrul
procesual.
8. Referitor la art. 9 din lege:
8.1. Dosarele cauzelor impreuna cu confirmarea de primire de catre petent a
deciziei Ministerului Finantelor vor fi transmise intr-un singur exemplar
instantei judecatoresti competente, cu scrisoare recomandata cu confirmare de
primire, si intr-un exemplar Directiei generale juridic si contencios, in
situatia introducerii actiunii in instanta.
9. Dispozitii comune:
9.1. Obiectiunile, contestatiile sau plangerile se formuleaza in scris, se
semneaza de reprezentantul legal sau de imputernicitul acestuia, dupa caz, si
se depun la organul al carui act se ataca.
In cazul persoanelor juridice este obligatoriu ca semnatura
reprezentantului legal sa fie confirmata cu stampila.
Calitatea de reprezentant legal se dovedeste prin:
- copia de pe actele de constituire (cu modificarile ulterioare),
certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului, in cazul persoanelor
juridice;
- copia de pe autorizatia de functionare si copia de pe actul de
identitate, in cazul persoanelor fizice independente si al asociatiilor
familiale care desfasoara activitate autorizata, potrivit legii;
- copia de pe actul de identitate;
- alte documente din care sa rezulte proprietarul bunului;
- imputernicirea in original.
Obiectiunile, contestatiile si plangerile, dupa caz, depuse de petenti la
organele Ministerului Finantelor, vor cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) in cazul persoanelor juridice:
- denumirea, sediul, numarul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului, codul fiscal, capitalul social, conturile si bancile la care
acestea sunt deschise, numarul si data inregistrarii cererii in registrul de
corespondenta al petentului;
- institutia careia petentul i se adreseaza si sediul acesteia;
- identificarea actului de control sau de impunere, a hotararii,
dispozitiei ori deciziei, masurile si suma totala care face obiectul cererii
(defalcata si pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea sau
anularea, dovada luarii la cunostinta a consemnarilor din actul de control sau
de impunere, a hotararii, dispozitiei ori deciziei luate de organele
Ministerului Finantelor competente sa solutioneze obiectiunile, contestatia sau
plangerea;
- temeiul legal al obiectiunilor, contestatiilor ori plangerilor, dupa caz,
formulate si depuse de petenti;
- dovada platii taxei de timbru, cu anexarea documentului de plata in
original, in contul corespunzator deschis la trezoreria statului;
- documentele de care se serveste petentul in sustinerea obiectiunilor,
contestatiilor ori a plangerilor;
- semnatura, confirmata cu stampila, a reprezentantului legal al persoanei
juridice sau a delegatului imputernicit sa formuleze si sa depuna obiectiunile,
contestatia ori plangerea, cu anexarea imputernicirii in original;
b) in cazul persoanelor fizice:
- numele si prenumele, domiciliul sau resedinta, copia de pe actul de
identitate al petitionarului si copia de pe actul de proprietate al bunului ori
copia de pe autorizatia de functionare, precum si imputernicirea in original,
dupa caz;
- indicarea institutiei careia i se adreseaza petentul si a sediului
acesteia;
- dovada platii taxei de timbru, cu anexarea documentului de plata in
original, in contul corespunzator deschis la trezoreria statului;
- identificarea actului de control sau de impunere, a hotararii,
dispozitiei ori a deciziei atacate, masurile si suma totala care face obiectul
cererii (defalcata si pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea
sau anularea, dovada luarii la cunostinta a consemnarilor din actul de control
sau de impunere, a hotararii, dispozitiei ori a deciziei luate de catre
organele Ministerului Finantelor competente sa solutioneze obiectiunile,
contestatia sau plangerea;
- temeiul legal al formularii si depunerii obiectiunilor, contestatiei sau
plangerii, dupa caz;
- documentele de care se serveste in sustinerea obiectiunilor, contestatiei
ori a plangerii;
- semnatura titularului ori a imputernicitului, dupa caz.
Cererile sunt valabile chiar daca poarta o denumire gresita, organele de
solutionare procedand conform competentelor legale.
In termen de 15 zile de la depunerea cererii petitionarii trebuie sa o
motiveze sub sanctiunea anularii acesteia.
9.2. Actele administrative prin care se solutioneaza obiectiunile se numesc
hotarari, cele prin care se solutioneaza contestatiile se numesc dispozitii,
iar cele prin care sunt solutionate plangerile se numesc decizii. Hotararile,
dispozitiile si deciziile se compun din trei parti: preambulul, considerentele
sau motivarea si dispozitivul.
Preambulul va cuprinde:
- denumirea organului investit cu solutionarea;
- numele sau denumirea, sediul ori domiciliul petentului, dupa caz;
- numarul adresei prin care este sesizat organul de solutionare, actul
impotriva caruia s-au formulat obiectiunile, contestatia sau plangerea, dupa
caz, precum si organul emitent al acestuia;
- obiectul cauzei si sinteza sustinerilor facute de parti, cu prezentarea
dovezilor si a temeiului de drept invocat in sustinerea motivelor si a
masurilor dispuse, dupa caz.
Considerentele sau motivarea reprezinta partea substantiala a hotararilor,
dispozitiilor sau deciziilor si trebuie sa cuprinda motivele de fapt si de
drept care au format convingerea organului de solutionare, precum si cele
pentru care s-au inlaturat ori s-au admis cererile partilor. In considerente se
vor arata punctele de vedere ale partilor, probele care au fost administrate,
temeiurile pentru care unele dintre ele au fost retinute, iar altele
inlaturate, normele legale aplicate la situatia de fapt stabilita, precum si
raspunsurile la fiecare capat de cerere.
In considerente se va raspunde concret si pe text de lege la toate
motivatiile petentilor si pentru toate sumele care fac obiectul obiectiunilor,
contestatiilor sau al plangerilor, cu concluziile legale dupa analizarea
fiecarui capat de cerere.
Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, prin care se rezolva toate
capetele de cerere, referitoare la obiectul cauzei, pentru totalul sumei sau pe
naturi de debite, cand solutiile sunt diferentiate pe capete de cerere.
In dispozitiv se vor mai arata calea de atac pe care o poate exercita
petentul, precum si termenul in care aceasta poate fi exercitata.
Hotararile si dispozitiile date ca urmare a solutionarii obiectiunilor si
contestatiilor vor cuprinde in plus in dispozitiv si precizarea privind
obligativitatea timbrarii, cu precizarea cuantumului legal si a limitei minime
si cu mentiunea ca nedepunerea documentului de plata a taxei de timbru, in
original, in conditiile legii, atrage anularea actiunii ca netimbrata sau ca
insuficient timbrata.
9.3. Solutiile care pot fi date in urma rezolvarii obiectiunilor,
contestatiilor si plangerilor, dupa caz, sunt:
- admiterea totala, atunci cand petentul a dovedit, iar organul de
solutionare si-a insusit toate pretentiile formulate;
- admiterea partiala, atunci cand petentul a dovedit, iar organul de
solutionare si-a insusit numai o parte din pretentiile formulate;
- admiterea si anularea actului de control sau de impunere, in cazul in
care prin acesta s-au stabilit debite care nu intrau in competenta organelor
Ministerului Finantelor;
- respingerea ca neintemeiata, daca din probele administrate rezulta ca
pretentia nu este intemeiata;
- anularea cererii, in situatia in care petentul nu motiveaza in termen (15
zile de la depunerea cererii) pretentia formulata;
- respingerea cererii pentru nerespectarea procedurii de contestare
prevazute de Legea nr. 105/1997, in situatia in care masurile si sumele
contestate nu au facut obiectul solutionarii la organele administrative
competente anterioare, nefiind atacate de petenti prin obiectiuni si/sau
contestatii, dupa caz;
- respingerea ca fiind fara obiect, in situatia in care sumele contestate
nu au facut obiectul actului de control sau de impunere ori in situatia in care
petentii, pana la primirea hotararilor, dispozitiilor sau deciziilor, isi
retrag obiectiunile, contestatiile sau plangerile ori in cazul in care petentul
contesta sume admise prin hotarare si/sau dispozitie.
Retragerea obiectiunilor, contestatiilor sau a plangerilor se va face de catre
petenti printr-o cerere scrisa, din care sa rezulte fara echivoc aceasta
solicitare;
- respingerea cererii ca nedepusa in termen, in situatia in care aceasta nu
a fost depusa in termenul legal;
- anularea cererii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata, daca nu s-a
facut dovada achitarii taxei de timbru sau aceasta nu a fost achitata in
cuantumul legal si nu s-a depus documentul de plata in original;
- anularea cererii ca fiind formulata si introdusa de o persoana fizica sau
juridica care nu este subiectul masurilor dispuse de organele de control, cu
exceptia persoanelor imputernicite;
- desfiintarea totala sau partiala a actului de control ori de impunere
si/sau a hotararii si/sau a dispozitiei, dupa caz, in situatia in care din analiza
documentelor existente la dosarul cauzei, din sustinerile partilor, precum si
din alte acte si rapoarte de expertiza, care nu au fost avute in vedere de
organul de control, urmeaza sa se incheie un nou act de control sau de impunere
in conformitate cu cele precizate.
In aceasta situatie noul control va viza strict aceeasi perioada si
aceleasi sume care au facut obiectul cauzei.
In cazul in care actul contestat este desfiintat si in urma acestei solutii
se intocmeste un nou act de control sau de impunere, impotriva noului act de
control sau de impunere se pot exercita caile administrative de atac prevazute
de lege;
- desfiintarea totala sau partiala a hotararii si/sau a dispozitiei, cu
trimiterea spre reanalizare organului competent, in cazul in care hotararea
si/sau dispozitia au fost date cu nerespectarea prevederilor legale;
- transmiterea dosarului cauzei organului abilitat potrivit legii, in
situatia in care Legea nr. 105/1997 nu confera competenta materiala de
solutionare;
- respingerea cererii si mentinerea solutiei pronuntate prin hotarare
si/sau dispozitie, dupa caz, in situatia in care se ataca solutiile pronuntate
de organele competente, respectiv: de respingere ca nedepusa in termen sau de
respingere pentru nerespectarea procedurii de contestare, prevazuta de Legea
nr. 105/1997, ori de respingere ca fiind lipsita de obiect sau de anulare
pentru faptul de a nu fi fost formulata de subiectul masurilor dispuse ori de
anulare ca netimbrata sau insuficient timbrata, precum si de anulare pentru
nemotivarea cererii in termen, daca aceasta a fost data cu respectarea
prevederilor legale;
- desfiintarea dispozitiei si/sau hotararii si retrimiterea dosarului spre
solutionare, in situatia in care se constata ca solutia de respingere ca
nedepusa in termen sau de respingere pentru nerespectarea procedurii de
contestare, prevazuta de Legea nr. 105/1997, sau de respingere ca fiind lipsita
de obiect ori de anulare pentru faptul ca nu a fost formulata de subiectul
masurilor dispuse sau de anulare ca netimbrata ori ca insuficient timbrata,
precum si de anulare pentru nemotivarea cererii in termen este data cu
nerespectarea prevederilor legale.
9.4. La primirea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor organele
care au pronuntat solutia contestata verifica indeplinirea procedurii de
contestare, respectiv:
- depunerea documentului original de plata a taxei de timbru si cuantumul
acesteia, in cazul contestatiilor si al plangerilor.
In situatia in care se constata ca lipseste dovada achitarii taxei de
timbru sau ca aceasta nu este in cuantumul legal, organele competente vor
instiinta petitionarul in scris, cu confirmare de primire (care se va anexa la
dosarul cauzei), despre obligativitatea depunerii documentului original de
plata a taxei de timbru in cuantumul legal, in cadrul unui termen precizat, cu
mentiunea ca nedepunerea documentului de plata in cuantumul legal si in acest
termen atrage anularea cererii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata;
- depunerea in termen a cererii;
- daca cererea este semnata si stampilata, in cazul persoanelor juridice,
si daca este semnata, in cazul persoanelor fizice.
In cazul in care obiectiunile, contestatiile si plangerile sunt formulate
si introduse de un imputernicit, se va verifica depunerea in original a
imputernicirii.
In situatia in care cererea nu indeplineste aceste cerinte, se va pune in
vedere petentului sa completeze dosarul in cadrul unui termen;
- existenta acelorasi capete de cerere fata de caile administrative de atac
anterioare;
- daca sumele contestate au facut obiectul actului de control sau de
impunere.
In situatia in care obiectiunile, contestatia si/sau plangerea nu
indeplinesc una dintre aceste conditii de procedura prevazute de prezentele
norme, ele vor fi respinse pentru acest motiv, in speta pronuntandu-se o
singura solutie, fara a se analiza fondul.
In cazul in care contestatia si/sau plangerea nu indeplinesc mai multe
conditii de procedura, si, in plus, sunt si netimbrate sau insuficient timbrate,
in solutia pronuntata prioritate va avea timbrarea.
In toate situatiile se va verifica competenta materiala a organelor
Ministerului Finantelor de a incheia actul de control sau de impunere, precum
si de a solutiona cauza.
9.5. Schimbarea sediului sau a domiciliului petentului trebuie sa fie adusa
la cunostinta, in scris, de catre petent, organului de solutionare.
Daca petentul nu a comunicat schimbarea sediului sau a domiciliului, dupa
caz, actele de procedura si solutiile vor fi transmise la vechiul sediu sau
domiciliu, comunicat organului de solutionare, si la organul fiscal teritorial
care arhiveaza dosarul fiscal al petentului.
9.6. In situatia in care organul care a incheiat actul de control ori de
impunere sau organul care a solutionat obiectiunile dispune de acte si de
documente din care rezulta ca organul de solutionare a obiectiunilor si/sau a
contestatiei nu ar fi obiectiv in solutionarea cauzei (datorita legaturii de
rudenie sau de afinitate cu petentul, functiei detinute in cadrul activitatii
desfasurate la petent, precum si din alte asemenea motive), acesta va solicita
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, solutionarea
obiectiunilor de catre un alt organ si Ministerului Finantelor solutionarea
contestatiei de catre un alt organ de solutionare decat cel in a carui raza
teritoriala isi are sediul sau domiciliul, dupa caz, petentul.
Organul de solutionare a obiectiunilor sau a contestatiilor va solicita
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, respectiv Ministerului Finantelor, pe
baza de documente, in conditiile alineatului precedent, transmiterea dosarului
cauzei altui organ de solutionare.
In situatia in care sesizarea este intemeiata, directia teritoriala,
respectiv Ministerul Finantelor, va dispune transmiterea dosarului cauzei spre
solutionare altui organ de solutionare decat cel in a carui raza teritoriala
isi are sediul sau domiciliul, dupa caz, petentul, comunicand aceasta
petentului si organului care va solutiona obiectiunile sau contestatia, precum
si organului care ar fi trebuit sa solutioneze cauza.
Daca sesizarea nu este intemeiata, directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti,
respectiv Ministerul Finantelor, va dispune solutionarea obiectiunilor sau a
contestatiei de catre organul competent in a carui raza teritoriala isi are sediul
sau domiciliul, dupa caz, petentul.
9.7. Termenele prevazute la art. 3 si 4 din lege curg de la data
comunicarii, reprezentand data primirii efective a hotararii, respectiv a
dispozitiei, de catre petent, si se calculeaza pe zile libere, neintrand in
calcul nici ziua din care ele incep sa curga si nici ziua in care se sfarsesc.
9.8. Cererile trimise prin posta se socotesc indeplinite in termen daca au
fost predate cu scrisoare recomandata la oficiul postal inainte de implinirea
acestuia.
Raspunsul la obiectiuni, contestatii sau plangeri, dupa caz, se va comunica
prin posta, la domiciliul sau la sediul petentilor, dupa caz, cu scrisoare cu
confirmare de primire.
In situatia in care hotararea si/sau dispozitia nu sunt expediate prin
posta, ci sunt inmanate direct petitionarului sau unui imputernicit al
acestuia, exemplarul de pe actul care se comunica si care ramane la organul
emitent va trebui semnat si stampilat de primire, in cazul persoanelor
juridice, si semnat, in cazul persoanelor fizice; calitatea de imputernicit
trebuie dovedita prin imputernicire in original, termenul de contestare
prevazut de lege curgand de la data semnarii si stampilarii, respectiv a
semnarii.
9.9. In vederea verificarii sau constatarii unor situatii de fapt,
precizate de petenti la depunerea contestatiilor, in cazuri justificate organul
de solutionare a acestora poate dispune verificari pe teren, intocmind nota de
constatare care se va inregistra atat la petent, cat si la organul care a
intocmit-o, si care va sta la baza intocmirii referatului de solutionare.
Prin nota de constatare se vor face numai constatari privind documente sau
situatii invocate de petenti si neluate in calcul de organele de control, fara
a se recalcula obligatiile fiscale, iar in cuprinsul notei se va preciza ca
aceasta nu este supusa cailor administrative de atac prevazute de lege.
9.10. Pentru evitarea pronuntarii unor solutii contradictorii, in
situatiile in care organele competente au de solutionat doua sau mai multe cai
administrative de atac (obiectiuni, contestatii, plangeri), formulate de
aceeasi persoana fizica sau juridica impotriva unor masuri dispuse prin acte de
control ori de impunere, incheiate de aceleasi organe sau de organe diferite de
control din sistemul Ministerului Finantelor, vizand aceeasi categorie de
obligatii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul stabilirii
cuantumului se influenteaza reciproc, se va proceda la conexarea dosarelor,
daca prin aceasta se asigura o mai buna administrare si valorificare a probelor
in rezolvarea cauzei.
9.11. Organele care au inregistrat obiectiunile, contestatiile sau
plangerile, dupa caz, au obligatia sa comunice petentului solutia data sau
organul caruia i s-a trimis spre rezolvare.
9.12. Solutia data de fiecare organ competent se comunica petentilor,
organului de control, precum si organului a carui solutie a fost atacata prin
hotarare, dispozitie sau decizie, dupa caz, care va cuprinde: numarul sub care
a fost emisa, data emiterii, denumirea organului care a solutionat si stampila
rotunda a acestuia, precum si numele si semnaturile persoanelor competente.
9.13. Persoanele care sunt competente sa semneze hotararea sunt:
- seful perceptiei rurale sau inlocuitorul acestuia;
- seful circumscriptiei financiare sau inlocuitorul acestuia;
- directorul administratiei financiare si al trezoreriei sau inlocuitorul
acestuia;
- directorul directiei administrarii veniturilor statului din cadrul
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau inlocuitorul acestuia;
- directorul directiei controlului financiar-fiscal din cadrul directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, ori inlocuitorul acestuia;
- comisarul-sef al sectiei Garzii financiare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, sau inlocuitorul acestuia;
- directorul general al directiei generale control fiscal din cadrul
Ministerului Finantelor sau inlocuitorul acestuia;
- comisarul general al Garzii financiare sau inlocuitorul acestuia;
- directorul general al directiei generale din Ministerul Finantelor, cu
atributii de control pentru actele organelor din subordine sau inlocuitorul
acestuia.
Dispozitia va fi semnata de directorul general al directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, dupa caz, sau de inlocuitorul acestuia, iar decizia va
fi semnata de directorul general al directiei generale din cadrul Ministerului
Finantelor, competenta sa solutioneze plangerile, sau de inlocuitorul acestuia.
In situatia in care actul de control este intocmit de echipe de control
alcatuite din inspectori cu grad diferit de subordonare (de exemplu: inspectori
din Ministerul Finantelor impreuna cu inspectori ai directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti), solutionarea obiectiunilor se face de organul ierarhic
superior (dintre cele ce formeaza echipa de control).
Contestatiile se depun la organul care a emis hotararea, iar solutionarea
lor se va face de organul teritorial competent, caz in care dosarul
obiectiunilor se va trimite acestuia in termenul prevazut la pct. 3.2.
Hotararea se intocmeste in 3 exemplare cu valoare de original, din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 ramane la dosarul hotararii, prevazut la pct. 2.5;,
- exemplarul nr. 3 se va pastra la dosarul hotararilor, care se va tine, in
acest sens, la organul emitent.
In situatia in care organul de control nu este acelasi cu cel care
gestioneaza dosarul fiscal al petentului, hotararea se va intocmi in 4
exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 4 comunicandu-se organului
care gestioneaza dosarul fiscal al petentului, pentru a fi pastrat la acest
dosar.
Dispozitia se intocmeste in 4 exemplare cu valoare de original, din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al carui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 ramane la dosarul contestatiei;
- exemplarul nr. 4 se va pastra la dosarul dispozitiilor, care se tine, in
acest sens, la organul emitent.
In situatia in care organul de control nu este acelasi cu cel care
gestioneaza dosarul fiscal al petentului, dispozitia se va intocmi in 5
exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 5 comunicandu-se organului
care gestioneaza dosarul fiscal al petentului, pentru a fi pastrat la acest
dosar.
Decizia de solutionare se intocmeste in 4 exemplare cu valoare de original,
din care:
- exemplarul nr. 1 se comunica petentului;
- exemplarul nr. 2 se comunica organului al carui act se ataca;
- exemplarul nr. 3 ramane la dosarul plangerii;
- exemplarul nr. 4 se va pastra la dosarul deciziilor.
In situatia in care actul de control sau de impunere este incheiat de
organe de control din centrala Ministerului Finantelor, decizia de solutionare
se va intocmi in 5 exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 5
comunicandu-se organului care a efectuat controlul.
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, va transmite o copie
de pe decizia de solutionare organului care gestioneaza dosarul fiscal al
petentului.
9.14. Organele care solutioneaza obiectiunile, contestatiile sau plangerile
sunt obligate sa tina evidenta acestora intr-un registru de evidenta, din care
sa rezulte denumirea petentului, obiectul cauzei, suma care face obiectul
cauzei, cuantumul taxei de timbru, modul de solutionare si de comunicare a
solutiei, caile de atac, potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme
metodologice.
9.15. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene si, respectiv a municipiului Bucuresti vor inainta
Ministerului Finantelor - directia generala competenta sa solutioneze
plangerile, situatia privind contestatiile inregistrate si modul de rezolvare,
conform anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice, la data de 25 iulie
pentru semestrul I si, respectiv, la data de 25 ianuarie pentru intregul an
expirat. Aceeasi situatie se va intocmi si la nivelul Ministerului Finantelor
pentru plangerile inregistrate si solutionate.
9.16. Impotriva incadrarilor efectuate de alte organe prestatoare de
servicii supuse taxelor de timbru decat cele ale Ministerului Finantelor se va
urma procedura prevazuta la art. 3 si urmatoarele din lege si in prezentele
norme metodologice, referitoare la modul de solutionare a contestatiilor si a
plangerilor.
In acest caz contestatia se va depune la organul care a efectuat incadrarea
in tariful taxelor de timbru si a calculat cuantumul acesteia, in termen de 15
zile de la data comunicarii cuantumului sumei datorate, si va fi insotita de
documentul de plata a taxei de timbru, in original.
Organul care a primit contestatia va trimite directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, dupa caz, in termen de 5 zile dosarul contestatiei,
care va contine in mod obligatoriu, pe langa contestatie, documentul original
de plata a taxei de timbru si copia certificata de pe actul care face obiectul
taxarii, precum si actul organului care a efectuat incadrarea, din care sa
rezulte considerentele legale si de fapt care au condus la incadrarea care face
obiectul cauzei.
Contestatia se solutioneaza de directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz, in a carei raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul, dupa caz,
petentul, prin dispozitie motivata.
In situatia in care petentul este nemultumit de dispozitia emisa procedura
de contestare este cea prevazuta la art. 4 si urmatoarele din Legea nr.
105/1997.
Dupa emiterea dispozitiei si/sau a deciziei un exemplar al acesteia se va
comunica organului care a efectuat incadrarea in cuantumul taxelor de timbru.
ANEXA 1
la normele metodologice
REGISTRU DE EVIDENTA
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Admise
B - Respinse
C - Nr./data
D - Cui i s-a comunicat solutia
______________________________________________________________________________
|Nr. |Inregistrat|Denumirea |Obiectul |Suma ce | Taxa de timbru |Modul de
|
|crt.|Nr./data |petentului|cauzei |face |
|solutionare|
| | | |(obiectiuni/|obiectul|________________|___________|
| | | |contestatii/|cauzei |Suma|Documentul | A | B
|
| | | |plangeri | | |Nr./data | |
|
|____|___________|__________|____________|________|____|___________|_____|_____|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|____|___________|__________|____________|________|____|___________|_____|_____|
______________________________________________________________________________
|Comunicarea| Alte cai de atac administrative | Actiune la instanta
|
|solutiei | | judecatoreasca
|
|cauzei
|__________________________________|_______________________________|
|___________|Nr./data |Nr./data |Solutia|Nr./data |Numarul de
|Sentinta|
| C | D |inregistrarii|dispozitiei/|_______|dosarului|inregistrare|judeca-
|
| | |contestatiei/|deciziei | A | B | |la
|toreasca|
| | |plangerii | | | | |Ministerul |
|
| | | | | | | |Finantelor |
|
|_____|_____|_____________|____________|___|___|_________|____________|________|
| 10 | 11 | 12 | 13 |14 |15 | 16 | 17 | 18
|
|_____|_____|_____________|____________|___|___|_________|____________|________|
ANEXA 2
la normele metodologice
MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDETULUI ............../MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
privind contestatiile primite si solutionate in perioada ..............
______________________
Contestatii
______________________
Numarul Suma
de cazuri (lei)
______________________
1. Sold la inceputul perioadei
2. Primite in cursul perioadei
3. Total contestatii (3 = 1 + 2)
4. Solutionate in perioada ........
Modul de solutionare, din care:
4.1. Admise
4.2. Respinse
4.3. Trimise altor organe
5. Sold la sfarsitul perioadei (5 = 3 - 4)
Scaderi de impozite si taxe, din care:
- impozit pe profit si majorarile aferente;
- T.V.A. si majorarile aferente;
- accize si majorarile aferente;
- impozit pe dividende si majorarile aferente;
- impozit pe veniturile persoanelor fizice si ale asociatiilor familiale si
majorarile aferente;
- impozite si taxe locale si majorarile aferente;
- impozit pe salarii si majorarile aferente;
- alte venituri cuvenite bugetului de stat, bugetelor locale sau bugetelor
fondurilor speciale si majorarile aferente;
- o suma egala sau dublul diferentelor de impozite, taxe si contributii
stabilite de organul de control;
amenzi contraventionale.