ORDIN Nr. 152
din 17 ianuarie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Garzii Financiare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 29 ianuarie 2008
In baza prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 533/2007
privind organizarea şi funcţionarea Gărzii Financiare, cu modificările
ulterioare,
ministrul economiei si finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Gărzii Financiare, cuprins în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă ordinul Autorităţii Naţionale de Control pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi
funcţionarea Gărzii Financiare.
Art. 2. - (1) Garda Financiară va duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
(2) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Gărzii Financiare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Garda
Financiară este instituţie publică de control, cu personalitate juridică, care
exercită controlul operativ şi inopinat privind prevenirea, descoperirea şi
combaterea oricăror acte şi fapte din domeniul economic, financiar şi vamal
care au ca efect evaziunea şi frauda fiscală, organizată ca organ de
specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului
Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Art. 2. - (1) Garda Financiară efectuează controlul
operativ şi inopinat sub forma controlului curent sau tematic, după caz, cu
privire la:
a) participarea, cu personal propriu sau în colaborare
cu organele de specialitate ale altor ministere şi
instituţii specializate, la acţiuni de depistare şi combatere a activităţilor
ilicite care generează fenomene de evaziune şi fraudă fiscală;
b) respectarea normelor de comerţ, urmărind
prevenirea, depistarea şi înlăturarea operaţiunilor ilicite;
c) modul de producere, depozitare, circulaţie şi
valorificare a bunurilor, în toate locurile şi spaţiile în care se desfăşoară
activitatea operatorilor economici;
d) respectarea actelor normative în scopul prevenirii,
descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte
interzise de lege, conform competenţei materiale.
(2) Garda Financiară poate, la solicitarea
procurorului, să efectueze constatări cu privire la faptele care constituie
încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează,
întocmind procese-verbale care constituie mijloace de probă, potrivit legii.
(3) Garda Financiară este în drept să constate
contravenţiile şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit competenţelor
prevăzute de lege.
(4) Garda Financiară efectuează controale tematice în
baza ordinelor date de conducerea Ministerului Economiei şi Finanţelor -
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi de comisarul general.
(5) Persoana care dispune controlul tematic
stabileşte obiectivele de verificat, entităţile supuse controlului, perioada
asupra căreia se efectuează verificarea, durata şi momentul declanşării
controlului.
(6) La orice acţiune de control participă minimum 2
comisari.
(7) Constatările rezultate ca urmare a controalelor
efectuate se consemnează în acte de control, în care se descriu faptele, se
menţionează prevederile legale încălcate, se aplică sancţiuni şi se dispun
măsurile prevăzute de lege.
(8) La acţiunile de control cu grad sporit de
periculozitate, echipele de comisari vor fi însoţite de membri ai subunităţilor
specializate de intervenţie rapidă ale poliţiei.
(9) Personalul Gărzii Financiare nu va fi antrenat în
acţiuni de control fiscal de natura celor privind stabilirea, urmărirea şi
încasarea veniturilor bugetare.
(10) In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
comisarii sunt învestiţi cu exerciţiul autorităţii publice, beneficiind de
protecţie, potrivit legii.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea Gărzii Financiare
Art. 3. - (1) Garda Financiară are următoarea
organizare teritorială:
a) Comisariatul General;
b) secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti.
(2) Comisariatul General este structura centrală a
Gărzii Financiare, organizată în divizii, servicii, birouri şi compartimente.
(3) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti
sunt unităţi teritoriale ale Gărzii Financiare, cu personalitate juridică, şi
sunt organizate în divizii, servicii, birouri şi compartimente.
(4) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti
ale Gărzii Financiare sunt subordonate conducerii
Comisariatului General.
(5) Numărul posturilor de conducere din cadrul
diviziilor, serviciilor, birourilor şi compartimentelor din structura Gărzii
Financiare este aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.
Art. 4. - (1) Garda Financiară este condusă de un
comisar general, înalt funcţionar public, numit, în condiţiile legii, prin
ordin al ministrului economiei şi finanţelor, şi dispune de un aparat central,
Comisariatul General, abilitat să acţioneze pe întregul teritoriu al României,
şi de un aparat teritorial, constituit în secţii judeţene şi Secţia
Municipiului Bucureşti, care au competenţe de control pe teritoriul judeţului,
respectiv al municipiului Bucureşti, în care îşi desfăşoară activitatea.
(2) Din dispoziţia comisarului general sau cu aprobarea
scrisă a acestuia, la cererea comisarilor şefi de secţie ai secţiilor judeţene
şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, la anumite operaţiuni de control pot
participa comisari din oricare dintre secţiile judeţene şi/sau din Secţia
Municipiului Bucureşti. In situaţiile operative care nu suportă amânare,
aprobarea scrisă poate fi obţinută ulterior începerii
controlului.
(3) Comisarul general este ajutat în activitate de un
comisar general prim-adjunct şi de 3 comisari generali adjuncţi, numiţi, în
condiţiile legii, prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor. In absenţa
comisarului general, Garda Financiară este reprezentată de comisarul general
prim-adjunct. In absenţa comisarului general şi a comisarului general
prim-adjunct, Garda Financiară este reprezentată de unul dintre comisarii
generali adjuncţi, pe baza împuternicirii comisarului general, cu înştiinţarea
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(4) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti
sunt conduse de un comisar şef de secţie. In activitatea de conducere,
comisarii şefi de secţie sunt ajutaţi de comisari şefi adjuncţi.
CAPITOLUL III
Atribuţii şi obligaţii
SECŢIUNEA 1
Comisariatul General
Comisarul general
Art. 5. - (1) Comisariatul General este subordonat
direct, în mod ierarhic, preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală şi are în subordine întregul aparat al Gărzii Financiare.
(2) Comisarul general are următoarele atribuţii:
1. reprezintă Garda Financiară în relaţiile cu terţii;
2. este ordonator terţiar de credite, exercitând
atribuţiile legale în această calitate pentru toate unităţile din structura
Gărzii Financiare, şi poate delega această calitate altor persoane
împuternicite în acest scop. Prin actul de delegare se precizează limitele şi
condiţiile delegării;
3. conduce structura centrală a Gărzii Financiare -
Comisariatul General, care asigură realizarea strategiei de control, urmăreşte
modul de realizare a atribuţiilor încredinţate secţiilor judeţene şi Secţiei
Municipiului Bucureşti, stabileşte măsuri operative pentru eficienţa
controlului curent şi a controlului tematic;
4. asigură, prin deciziile
luate, îndeplinirea corespunzătoare a atribuţiilor ce revin Gărzii Financiare
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi răspunde în faţa preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de întreaga activitate desfăşurată
de unităţile din structura Gărzii Financiare;
5. asigură conducerea unitară a activităţii de
control desfăşurate de comisarii Gărzii Financiare;
6. asigură controlul propriu, coordonează şi îndrumă
activitatea Comisariatului General şi a tuturor structurilor teritoriale din subordine;
7. dispune efectuarea de controale tematice,
stabilind obiectivele, durata şi momentul declanşării controlului;
8. asigură corelarea şi coordonarea planurilor de
control anuale, pe domenii de activitate, pentru structurile din subordine;
9. elaborează strategia şi obiectivele activităţii
Gărzii Financiare pe termen scurt şi mediu, în strânsă corelare cu strategia şi
cu obiectivele Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală;
10. monitorizează realizarea
programului de acţiuni şi prezintă preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală rapoarte periodice privind stadiul de realizare a
obiectivelor şi informează asupra rezultatelor deosebite obţinute din
activitatea de control;
11. urmăreşte, coordonează şi
monitorizează realizarea obiectivelor de control şi a programului de
activitate, în vederea asigurării operativităţii şi eficienţei în domeniile
specifice în care acţionează;
12. emite norme de lucru, metode şi proceduri privind
executarea controlului de către comisarii Gărzii Financiare, raportarea
rezultatelor, executarea serviciului de permanenţă, utilizarea mijloacelor
tehnice din dotare, folosirea echipamentului, pregătirea şi perfecţionarea
pregătirii profesionale a comisarilor, precum şi alte dispoziţii necesare
îndeplinirii atribuţiilor funcţiei;
13. numeşte, angajează, promovează, sancţionează şi
eliberează din funcţie personalul din structura Comisariatului General, precum
şi pe cel de conducere din teritoriu, cu excepţia comisarului general
prim-adjunct, a comisarilor generali adjuncţi şi a comisarilor şefi de secţie
ai secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti;
14. organizează elaborarea, fundamentarea şi
prezentarea de propuneri pentru bugetul Gărzii Financiare şi răspunde de buna
execuţie a acestuia potrivit dispoziţiilor legale şi metodologiei stabilite de
Ministerul Economiei şi Finanţelor;
15. aprobă repartizarea de credite bugetare pentru
secţiile judeţene, Secţia Municipiului Bucureşti şi aparatul
propriu al Comisariatului General, cu respectarea limitelor stabilite prin
bugetul aprobat de ordonatorul secundar de credite;
16. aprobă programul de investiţii pentru
Comisariatul General şi defalcarea acestuia pe structurile teritoriale ale Gărzii Financiare, în limitele stabilite prin bugetul aprobat;
17. organizează controlul financiar-preventiv propriu
şi activitatea de audit public intern;
18. propune spre aprobare preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală statul de funcţii pentru Comisariatul General
şi statele de funcţii pentru secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti;
19. organizează ţinerea evidenţei tuturor imobilelor
din proprietatea sau administrarea Gărzii Financiare, precum şi a celorlalte
bunuri aflate în patrimoniul acesteia;
20. urmăreşte şi răspunde de utilizarea cu eficienţă
a fondurilor primite de la bugetul de stat, potrivit legii;
21. organizează şi răspunde de activitatea contabilă,
precum şi de întocmirea şi prezentarea la termenele stabilite a situaţiilor
financiare asupra patrimoniului aflat în administrare, potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr.
82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
22. răspunde de organizarea şi efectuarea
inventarierii patrimoniului, în condiţiile legii;
23. răspunde de organizarea efectuării plăţilor
integrale şi la timp ale drepturilor băneşti cuvenite personalului Gărzii Financiare;
24. aprobă, cu avizul conducerii Ministerului
Economiei şi Finanţelor -Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi al
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, împuternicirea comisarilor din
aparatul central sau teritorial al Gărzii Financiare de a exercita, pe perioadă
determinată, atribuţiile funcţiilor publice de conducere;
25. propune spre aprobare
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală constituirea de
servicii, birouri, compartimente, respectiv divizii, altele decât cele
prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 533/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Gărzii Financiare, cu modificările ulterioare, în cadrul
structurii organizatorice a Comisariatului General şi, respectiv, a secţiilor
judeţene şi a Secţiei Municipiului Bucureşti, concomitent cu aprobarea
posturilor de conducere, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
26. analizează şi aprobă
fişele posturilor pentru personalul de conducere şi de execuţie din
Comisariatul General, pentru comisarii şefi şi comisarii şefi adjuncţi din
cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, stabilind
totodată atribuţiile, sarcinile şi limitele de competenţă ale acestora;
27. coordonează activitatea de întocmire a raportului
privind bilanţul activităţii anuale a Gărzii Financiare, pe care îl prezintă
Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală;
28. participă la prezentarea raportului anual de
activitate al structurilor Gărzii Financiare;
29. organizează activitatea de evaluare a
performanţelor profesionale pentru personalul Gărzii Financiare, în condiţiile
legii;
30. aprobă stimulentele pentru comisarii şefi adjuncţi
ai secţiilor judeţene şi ai Secţiei Municipiului Bucureşti, pentru comisarii
şefi de divizie, şefii de serviciu, şefii de birou, precum şi pentru personalul
de execuţie din aparatul Comisariatului General al Gărzii Financiare, la
propunerea şefilor ierarhici ai acestora;
31. propune spre aprobare preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală stimulentele pentru comisarul general
prim-adjunct, comisarii generali adjuncţi şi comisarii şefi ai secţiilor
judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti;
32. dispune, în condiţiile legii, verificarea
sesizărilor şi reclamaţiilor privitoare la personalul cu funcţii de conducere
şi cel cu funcţii de execuţie din cadrul Comisariatului General şi din
structurile teritoriale;
33. emite decizie de imputare în vederea recuperării
pagubelor aduse instituţiei de personalul cu funcţii de conducere, personalul
de execuţie şi contractual din cadrul Comisariatului General şi al structurilor
teritoriale, în condiţiile legii;
34. emite decizie de imputare
a contravalorii contravenţiei personalului care se face vinovat de
netransmiterea titlurilor executorii în termenul şi în condiţiile prevăzute de
lege;
35. aprobă programarea anuală a efectuării concediilor
de odihnă pentru întregul personal al Comisariatului General şi pentru cel cu
funcţii de conducere din structurile teritoriale;
36. aprobă prin decizie regulamentul privind dotarea,
păstrarea şi utilizarea armamentului din dotare, conform legii;
37. aprobă acreditarea ziariştilor şi
reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă la nivelul Comisariatului
General;
38. furnizează presei, prompt şi complet, orice
informaţie de interes public care priveşte activitatea Gărzii Financiare, în
condiţiile prevăzute de actele normative în vigoare;
39. încheie şi semnează protocoale sau convenţii de
colaborare între Garda Financiară şi organe cu atribuţii similare din ţară şi
din alte state, pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte
sau pe bază de reciprocitate, precum şi cu organismele de combatere a fraudei
din cadrul Uniunii Europene, în cauzele de interes comun;
40. desemnează, cu acordul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, persoanele competente în vederea
perfecţionării personalului Gărzii Financiare sau pentru susţinerea tematică la
diferite acţiuni organizate de Garda Financiară sau la invitaţia organismelor
similare din alte state;
41. desemnează, cu acordul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, persoane din cadrul Gărzii Financiare ca
reprezentanţi ai acestei instituţii în diverse colective, comisii sau organisme
interministeriale;
42. convoacă conducerea structurilor teritoriale
pentru prezentarea raportului privind bilanţul anual de activitate sau ori de
câte ori se impune;
43. exercită orice alte atribuţii de serviciu care îi
revin, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Comisarul general prim-adjunct
Art. 6. - (1) Comisarul general prim-adjunct este
subordonat comisarului general şi are în coordonare secţiile teritoriale ale
Gărzii Financiare.
(2) Comisarul general prim-adjunct îndeplineşte
următoarele atribuţii:
1. reprezintă Garda Financiară în absenţa comisarului
general, pe baza împuternicirii acestuia şi a informării preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală;
2. coordonează secţiile teritoriale ale Gărzii
Financiare în limita competenţelor delegate de comisarul general şi răspunde de
îndeplinirea sarcinilor stabilite de către acesta;
3. coordonează activitatea de control operativ şi
inopinat desfăşurată de secţiile teritoriale ale Gărzii Financiare, sub forma
controlului curent sau tematic, privind prevenirea, descoperirea şi combaterea
oricăror acte şi fapte din domeniul economic, financiar şi vamal care au ca
efect evaziunea şi frauda fiscală;
4. organizează şi conduce acţiuni de control tematic
la ordinul comisarului general;
5. asigură corelarea şi coordonarea planurilor de
control pe domenii de activitate ale secţiilor teritoriale ale Gărzii
Financiare;
6. corelează şi sistematizează propunerile de măsuri
rezultate în urma controalelor efectuate, în scopul asigurării îmbunătăţirii
activităţii;
7. coordonează acţiunile de control desfăşurate
împreună cu celelalte structuri de control din subordinea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală;
8. prezintă comisarului general rapoarte de activitate
cu privire la activitatea desfăşurată de secţiile teritoriale ale Gărzii Financiare
pe care le coordonează;
9. elaborează programe de colaborare cu alte
instituţii ale administraţiei publice, pe care le propune spre aprobare
comisarului general, nominalizând persoanele de contact, modul de colaborare şi
acţiune;
10. asigură schimbul de informaţii şi stabileşte de
comun acord cu reprezentanţii instituţiilor centrale şi deconcentrate strategii
de acţiune, valorificarea bazelor de date şi finalizarea acţiunilor;
11. organizează, îndrumă şi coordonează activităţile
de protecţie a muncii, precum şi pe cele referitoare la prevenirea şi stingerea
incendiilor;
12. răspunde de organizarea serviciului de permanenţă
şi a modului de intervenţie rapidă a Gărzii Financiare;
13. îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
comisarul general.
SECŢIUNEA a 3-a
Comisarii generali adjuncţi
Art. 7. - (1) Comisarii generali adjuncţi sunt
subordonaţi comisarului general şi conduc şi coordonează structurile aflate în
subordine.
(2) Comisarii generali adjuncţi îndeplinesc următoarele
atribuţii:
1. reprezintă Garda Financiară în absenţa comisarului
general şi a comisarului general prim-adjunct, pe baza împuternicirii comisarului general;
2. conduc şi coordonează structurile din subordine şi
răspund de îndeplinirea sarcinilor stabilite de către comisarul general;
3. organizează şi conduc acţiuni de control tematic la
ordinul comisarului general;
4. verifică legalitatea şi temeinicia măsurilor dispuse
în cadrul acţiunilor de control de către comisarii Gărzii Financiare;
5. verifică, sub aspect metodologic, actele de
control încheiate de către comisarii din diviziile pe care le conduc şi
coordonează;
6. asigură corelarea şi coordonarea planurilor de
control pe domenii de activitate ale fiecărei structuri din subordine;
7. corelează şi sistematizează propunerile de măsuri
rezultate în urma controalelor efectuate, în scopul asigurării îmbunătăţirii
activităţii;
8. conduc şi coordonează
controlul operativ şi inopinat pe domeniul lor de competenţă, inclusiv modul de
realizare a sarcinilor stabilite prin actele de control;
9. organizează acţiuni de control inopinat la
structurile aflate în subordine, având drept scop urmărirea stării disciplinare
şi instituirea unei conduite corecte şi morale a comisarului Gărzii Financiare;
10. cooperează, în acţiunile de control desfăşurate,
cu celelalte structuri de control din subordinea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală;
11. verifică periodic modul de
îndeplinire a atribuţiilor de către personalul aflat în subordine, calitatea
rapoartelor, a notelor, a evaluărilor şi a sintezelor privind rezultatele
controalelor efectuate, în vederea informării operative a comisarului general;
12. prezintă comisarului general rapoartele de
activitate ale structurilor subordonate;
13. organizează şi controlează modul în care se
execută serviciul de permanenţă la Comisariatul General, urmărind menţinerea
stării operative şi intervenţia imediată;
14. asigură şi coordonează activitatea de dotare,
păstrare şi utilizare a armamentului şi a altor mijloace de autoapărare;
15. asigură desfăşurarea şi realizarea programelor
săptămânale de perfecţionare profesională şi de pregătire fizică a comisarilor din subordine;
16. asigură realizarea planului de pregătire militară
prin organizarea şedinţelor de tragere cu armamentul din dotare pentru
comisarii din subordine;
17. răspund de organizarea evidenţei
cantitativ-valorice a bunurilor materiale, a obiectelor de inventar şi a
mijloacelor fixe aflate în patrimoniul Gărzii Financiare;
18. coordonează activitatea financiară a Comisariatului
General şi a secţiilor teritoriale, precum şi administrarea sediilor acestora,
luând măsuri pentru asigurarea condiţiilor materiale corespunzătoare;
19. îndeplinesc orice alte sarcini de serviciu
stabilite de comisarul general sau de preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
SECŢIUNEA a 4-a
Diviziile care exercită activităţile de control
operativ-inopinat
Art. 8. - (1) Diviziile din structura Comisariatului
General care exercită activităţi de control operativ-inopinat sunt:
a) Divizia 1 Control operativ-inopinat în domeniul
producţiei, distribuţiei şi transportului produselor energetice;
b) Divizia 2 Control
operativ-inopinat în domeniul producţiei, distribuţiei şi transportului
alcoolului şi băuturilor alcoolice;
c) Divizia 3 Intervenţie rapidă şi control
operativ-inopinat; control operativ-inopinat în domeniul jocurilor de noroc;
d) Divizia 4 Control operativ-inopinat
în domeniul producţiei, distribuţiei şi transportului altor produse accizate;
operaţiuni de import-export;
e) Divizia 5 Control operativ-inopinat; documentare
şi colaborare interinstituţională; combaterea fraudelor comunitare;
f) Divizia 6 Intervenţie
rapidă şi control operativ-inopinat; tranzacţii comerciale intracomunitare.
(2) Comisarii din cadrul diviziilor 1-6 au următoarele
atribuţii:
1. efectuează controale în spaţiile în care se produc,
se depozitează sau se comercializează bunuri ori se desfăşoară activităţi ce
cad sub incidenţa actelor normative în vigoare cu privire la prevenirea,
descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte care sunt interzise de
acestea;
2. verifică respectarea reglementărilor legale
privind circulaţia mărfurilor pe drumurile publice, în porturi, pe căile ferate
şi fluviale, în aeroporturi, în vecinătatea punctelor vamale, antrepozite, zone
libere, precum şi în alte locuri în care se desfăşoară o asemenea activitate;
3. verifică legalitatea activităţilor desfăşurate,
existenţa şi autenticitatea documentelor justificative în activităţile de producţie
şi prestări de servicii ori pe timpul transportului, depozitării şi
comercializării bunurilor;
4. opresc, în condiţiile legii, mijloacele de
transport pentru verificarea documentelor de însoţire a bunurilor şi
persoanelor transportate;
5. dispun măsuri cu privire la confiscarea în
condiţiile legii a bunurilor a căror fabricaţie, depozitare, transport sau
desfacere este ilicită, precum şi confiscarea veniturilor realizate din
activităţi comerciale sau prestări de servicii nelegale şi ridică bunuri şi
documente financiar-contabile şi de altă natură care pot servi la dovedirea
contravenţiilor sau, după caz, a infracţiunilor;
6. sigilează, în condiţiile legii, spaţiile sau
bunurile care fac obiectul verificării şi iau măsuri care să asigure conservarea
şi păstrarea în condiţii de siguranţă a corpurilor delicte, dacă din motive
obiective acestea nu pot fi ridicate, până la soluţionarea cauzei;
7. indisponibilizează, în
condiţiile legii, până la soluţionarea cazului ori până la primirea răspunsului
de autenticitate de la instituţiile autorizate, bunurile care fac obiectul
verificării şi pentru care există suspiciuni referitoare la producerea,
aprovizionarea, depozitarea şi comercializarea acestora;
8. solicită, în condiţiile şi potrivit Codului de procedură
penală, efectuarea de către organele abilitate de lege a percheziţiilor în
localuri publice sau particulare - case, curţi, dependinţe şi grădini, dacă
există indicii că în aceste locuri sunt ascunse documente, mărfuri sau se
desfăşoară activităţi care au ca efect evaziunea sau frauda fiscală;
9. constată şi comunică organelor de cercetare penală
acte şi fapte care au avut ca efect evaziunea şi frauda fiscală, solicită
organelor fiscale stabilirea obligaţiilor fiscale datorate în întregime, cer
organelor fiscale competente, potrivit Codului de procedură fiscală, luarea măsurilor asigurătorii ori de câte ori
există pericolul ca debitorul să se sustragă de la urmărire sau să îşi ascundă
ori să îşi risipească averea şi sesizează, după caz, organele de urmărire
penală;
10. comunică datele necesare completării cazierului
fiscal la organele fiscale competente;
11. transmit actele de control sau alte documente ori
înscrisuri la organele fiscale competente care
gestionează dosarul fiscal al contribuabilului verificat;
12. transmit la organul de executare silită titlurile
executorii, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală;
13. solicită administratorilor unităţilor controlate
şi persoanelor implicate copii certificate de pe documentele originale,
explicaţii, lămuriri, precizări verbale şi/sau în scris, după caz, cu privire
la faptele constatate;
14. ridică sau solicită organelor de specialitate
prelevarea de probe, eşantioane, mostre etc, necesare finalizării acţiunii de
control;
15. întocmesc acte de control privind rezultatele
verificărilor, aplică măsurile prevăzute de normele legale şi sesizează
organele competente în vederea valorificării constatărilor. Actele de control
vor fi întocmite cu respectarea normelor de lucru, a metodologiei şi a
procedurilor de control elaborate de Comisariatul General;
16. participă şi coordonează acţiuni de control pe
întregul teritoriu al ţării, urmărind aplicarea în mod unitar şi coerent a
normelor de lucru şi programelor stabilite de Comisariatul General;
17. întocmesc şi predau la compartimentul de
informatică fişa privind rezultatele controlului, în scopul evidenţierii şi
centralizării acţiunilor şi a actelor de control întocmite în baza proprie de
date, fiind răspunzători de informaţiile comunicate; fişa privind rezultatele
controlului împreună cu toate documentele de control întocmite de comisari vor
fi predate operativ persoanei desemnate pentru desfăşurarea activităţii de
arhivare, care vor fi luate în evidenţă în ordine cronologică;
18. solicită instituţiilor financiar-bancare, de
asigurări şi reasigurări, în condiţiile legii, date sau, după caz, documente,
în scopul instrumentării şi fundamentării constatărilor cu privire la
săvârşirea unor fapte ce contravin legislaţiei în vigoare;
19. poartă uniformă, păstrează, folosesc şi fac uz de
armamentul şi mijloacele de apărare din dotare, în condiţiile legii;
20. utilizează mijloacele auto purtând însemne şi
dispozitive de avertizare sonore şi luminoase specifice, în condiţiile legii;
21. organizează baza proprie de date care este
destinată să asigure cunoaşterea faptelor din domeniul de activitate,
programarea şi desfăşurarea acţiunilor, precum şi aplicarea măsurilor de
prevenire şi combatere a faptelor ilicite;
22. îndeplinesc orice alte sarcini de serviciu dispuse
de conducerea ierarhică.
(3) Diviziile de control operativ-inopinat sunt conduse
de un comisar şef de divizie, subordonat direct unui comisar general adjunct.
Comisarul şef de divizie îndeplineşte următoarele atribuţii:
1. organizează activitatea diviziei pentru
realizarea obiectivelor din cadrul programului de activitate aprobat de
comisarul general şi a celor din programul de activitate propriu;
2. asigură conducerea unitară a activităţilor de
control desfăşurate de comisarii din cadrul diviziei aflate în subordine;
3. organizează şi conduce acţiuni de control tematic
la ordinul sau cu aprobarea comisarului general adjunct;
4. verifică legalitatea şi temeinicia măsurilor dispuse
în cadrul acţiunilor de control de către comisarii din subordine şi analizează
modul în care se duc la îndeplinire măsurile stabilite prin actele de control,
consemnând neregulile în note observatorii;
5. dispune efectuarea
controlului operativ şi inopinat, conduce şi coordonează controlul operativ şi
inopinat pe domeniul său de competenţă cu privire la modul de realizare a
sarcinilor stabilite prin programele de control;
6. verifică periodic modul de îndeplinire a
atribuţiilor de către personalul aflat în subordine, calitatea rapoartelor, a
notelor, a evaluărilor şi a sintezelor privind rezultatele controalelor
efectuate, în vederea informării operative a comisarului general adjunct şi/sau
a comisarului general;
7. dispune măsuri în vederea
asigurării stării de disciplină şi instituirii unei conduite corecte şi morale
a comisarilor din subordine;
8. organizează şi efectuează verificări cu privire la
modul de aplicare şi respectare de către comisari a Normelor de lucru pentru
personalul Gărzii Financiare şi a Codului de conduită a personalului cu
atribuţii de control;
9. verifică modul de folosire a mijloacelor tehnice din
dotare, luând măsurile ce se impun pentru creşterea gradului de eficienţă în
utilizare, precum şi pentru prevenirea distrugerilor şi pierderilor acestora;
10. controlează trimestrial modul de folosire şi
păstrare a uniformei, a sigiliilor, a ordinului de serviciu, a legitimaţiilor,
a insignelor de împuternicire, a însemnelor şi a modului de păstrare şi
utilizare a formularelor cu regim special de către comisarii din cadrul diviziei;
11. participă împreună cu reprezentanţi ai
instituţiilor abilitate la desfăşurarea şedinţelor de verificare a cunoaşterii
şi utilizării armamentului din dotare, de formare a deprinderilor de trăgători
şi de executare a tragerilor;
12. verifică respectarea programului stabilit pentru
perfecţionarea pregătirii profesionale şi fizice;
13. programează concediile de odihnă pentru comisarii
din subordine şi urmăreşte efectuarea concediilor de odihnă conform
programării;
14. asigură, în conformitate cu legislaţia în
vigoare, respectarea normelor de disciplină de către salariaţii din subordine,
face propuneri comisiei de disciplină pentru aplicarea de sancţiuni persoanelor
care au săvârşit abateri;
15. propune stimulente pentru personalul din subordine
în condiţiile legii;
16. asigură efectuarea de către comisari, conform
programării, a serviciului de permanenţă la sediul Gărzii Financiare, perioadă
în care comisarii poartă răspunderea asupra bunurilor, armamentului şi muniţiei
din dotarea Gărzii Financiare, cu drept de recuperare şi odihnă, în condiţiile
legii;
17. îndeplineşte şi sarcinile prevăzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 5-a
Divizia 7 Analize, sinteze, metodologii,
proceduri, norme, relaţii mass-media, tehnologia informaţiei, control operativ-inopinat
Art. 9. - (1) Divizia 7 Analize, sinteze, metodologii,
proceduri, norme, relaţii mass-media, tehnologia informaţiei, control
operativ-inopinat este condusă de un şef de divizie
subordonat direct unui comisar general adjunct.
(2) Comisarii din cadrul Diviziei 7 au următoarele
atribuţii:
1. efectuează controale operativ-inopinate
conform atribuţiilor prevăzute la art. 8 alin. (2);
2. elaborează programul de activitate anual al Comisariatului General;
3. propun obiectivele de control pe termen scurt,
mediu şi lung, etape, zone şi arii de acţiune;
4. elaborează proiecte de planuri tematice şi
metodologia aferentă, în vederea punerii în aplicare a măsurilor necesare atingerii obiectivelor stabilite;
5. elaborează proiecte de norme de lucru şi proceduri
de control pentru personalul Gărzii Financiare;
6. emit propuneri de norme în vederea aplicării şi
instrumentării unitare a prevederilor unor acte normative, la solicitarea
diviziilor operative de control din cadrul Comisariatului General şi a
structurilor teritoriale;
7. elaborează rapoarte, note şi informări cu privire
la activitatea desfăşurată, gradul de realizare a obiectivelor, condiţiile
subiective/obiective determinante, propuneri de eficientizare, pe care le
prezintă conducerii Gărzii Financiare;
8. pregătesc şi organizează convocările periodice cu
conducerile structurilor teritoriale;
9. asigură furnizarea de date şi informaţii
compartimentului de audit public intern;
10. prezintă comisarului general solicitările care se
referă la informaţiile exceptate de la accesul liber;
11. organizează în cadrul punctului de
informare-documentare al Gărzii Financiare accesul publicului la informaţiile
furnizate din oficiu;
12. urmăresc încadrarea în termenele stabilite de lege
pentru soluţionarea cererilor de informaţii de interes public;
13. colectează şi prelucrează periodic (zilnic, lunar,
trimestrial şi anual) datele privind rezultatele obţinute din activitatea de
control a comisarilor din cadrul Comisariatului General, secţiilor judeţene şi
al Secţiei Municipiului Bucureşti;
14. elaborează lucrări statistice centralizatoare
periodice privind rezultatele obţinute din activitatea de control desfăşurată
la nivelul Gărzii Financiare şi, respectiv, la nivelul unităţilor din
subordine;
15. organizează activitatea de colectare, actualizare,
stocare şi prelucrare a informaţiilor aflate în banca proprie de date.
(3) Comisarul şef de divizie asigură coordonarea şi
îndrumarea subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile
prevăzute la art. 8 alin. (3) şi la art. 18.
SECŢIUNEA a 6-a
Divizia 8 Control şi îndrumare a activităţii
structurilor teritoriale; control
operativ inopinat
Art. 10. - (1) Divizia 8 Control
şi îndrumare a activităţii structurilor teritoriale; control operativ-inopinat
este condusă de un şef de divizie subordonat direct unui comisar general
adjunct.
(2) Comisarii din cadrul Diviziei 8 au următoarele
atribuţii:
1. efectuează controale operativ-inopinate conform
atribuţiilor prevăzute la art. 8 alin. (2);
2. efectuează din dispoziţia conducerii acţiuni de
control şi îndrumare a activităţii desfăşurate de secţiile judeţene şi de
Secţia Municipiului Bucureşti;
3. verifică aplicarea prevederilor Codului de conduită
a personalului cu atribuţii de control şi a măsurilor pentru prevenirea,
descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie stabilite prin legislaţia în
vigoare şi prin deciziile comisarului general emise în domeniu;
4. verifică sesizările primite cu privire la
existenţa/săvârşirea unor abateri de la legalitate de către personalul din
cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti în legătura cu
exercitarea atribuţiilor şi obligaţiilor ce îi revin în calitatea pe care o
deţine.
(3) Comisarul şef de divizie asigură coordonarea şi
îndrumarea subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile
prevăzute la art. 8 alin. (3) şi la art. 18.
SECŢIUNEA a 7-a
Divizia 9 Financiar-contabilitate, execuţie
bugetară; investiţii şi logistică; administrativ-protocol
Art. 11. - (1) Divizia 9 Financiar-contabilitate,
execuţie bugetară; investiţii şi logistică; administrativ-protocol este condusă
de un şef de divizie subordonat direct unui comisar general adjunct.
(2) Personalul din cadrul
Diviziei 9 are următoarele atribuţii:
1. elaborează proiectul de buget de venituri şi
cheltuieli şi face propuneri de repartizare a acestuia pe ordonatorii terţiari
de credite;
2. repartizează anual, trimestrial şi lunar, pe
ordonatorii terţiari de credite, indicatorii financiari aprobaţi prin bugetul Gărzii
Financiare şi propune spre aprobare comisarului general proiectele de buget ale
ordonatorilor terţiari; după aprobare le comunică acestora;
3. întocmeşte şi înaintează cererile de deschidere de
credite, efectuează documentaţia necesară repartizării creditelor bugetare
pentru Comisariatul General şi pentru secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti;
4. efectuează repartizări şi retrageri de credite,
precum şi virări de credite între articole bugetare,
începând cu trimestrul III;
5. organizează şi exercită controlul
financiar-preventiv propriu;
6. urmăreşte şi răspunde de utilizarea cu eficienţă a
fondurilor primite;
7. urmăreşte modul de executare a bugetului de
cheltuieli la nivelul Comisariatului General, la nivelul secţiilor judeţene şi
la nivelul Secţiei Municipiului Bucureşti, întocmind lunar situaţia
centralizată a „Execuţiei bugetare" şi „Monitorizarea cheltuielilor de
personal";
8. elaborează şi supune aprobării conducerii ANAF
Programul anual de achiziţii şi Lista de investiţii pentru Comisariatul
General, care stau la baza fundamentării bugetului;
9. realizează documentaţia de fundamentare a
propunerilor de rectificare a bugetului Gărzii Financiare;
10. îndrumă activitatea
financiar-contabilă la nivelul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului
Bucureşti;
11. propune spre aprobare angajamentele de plăţi şi
ordonanţarea plăţilor, în condiţiile legii, în limita creditelor aprobate prin
buget;
12. centralizează situaţiile
financiare ale ordonatorilor terţiari şi întocmeşte situaţiile financiare
centralizatoare trimestriale şi anuale şi transmite organelor în drept datele
statistice privind activitatea de investiţii;
13. asigură furnizarea de date şi informaţii
compartimentului de audit intern;
14. fundamentează necesarul de credite bugetare pentru
cheltuielile cu salariile şi monitorizează încadrarea în cheltuielile de
personal alocate;
15. asigură controlul şi plata drepturilor băneşti
cuvenite personalului angajat şi ţine evidenţa contabilă a acestora (salarii,
sporuri, indemnizaţii, stimulente etc);
16. asigură întocmirea documentelor necesare
alimentării cardurilor individuale cu drepturile băneşti cuvenite fiecărui
angajat al Comisariatului General;
17. stabileşte şi virează la buget obligaţiile ce
revin Comisariatului General privind contribuţia la Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj şi
contribuţiile de asigurări sociale;
18. întocmeşte şi transmite la termen la
administraţiile finanţelor publice fişele fiscale privind veniturile realizate
de salariaţi pentru anul fiscal anterior, în vederea determinării impozitului
pe venitul global;
19. asigură aplicarea prevederilor legale referitoare
la constituirea, repartizarea şi plata stimulentelor la nivelul Comisariatului
General, la secţiile judeţene şi la Secţia Municipiului Bucureşti;
20. asigură aplicarea prevederilor legale cu privire
la organizarea şi conducerea contabilităţii şi urmăreşte reflectarea în
evidenţa contabilă a întregului proces al executării bugetului Gărzii
Financiare, înregistrând cronologic şi sistematic toate operaţiunile privind
patrimoniul unităţii;
21. organizează şi conduce evidenţa contabilă şi
operativă privind materialele, obiectele de inventar şi mijloacele fixe, decontările
cu furnizorii etc;
22. răspunde de organizarea şi efectuarea
inventarierii patrimoniului Gărzii Financiare;
23. ţine evidenţa angajării, lichidării şi
ordonanţării cheltuielilor;
24. organizează şi asigură evidenţa imobilizărilor
necorporale şi corporale achiziţionate;
25. asigură preluarea, păstrarea în spaţiile de
depozitare proprii sau închiriate şi predarea spre valorificare/distrugere a
bunurilor confiscate şi, respectiv, a probelor, eşantioanelor, mostrelor etc,
în conformitate cu prevederile legale, întocmind evidenţele şi documentele
necesare;
26. asigură organizarea şi desfăşurarea activităţii
administrative şi de protocol;
27. asigură buna funcţionare a activităţii de
înregistrare a intrării şi ieşirii documentelor în/din Comisariatul General;
28. întocmeşte documentaţia pentru deschiderea
finanţării investiţiilor necesare Comisariatului General şi propune spre
aprobare investiţiile solicitate de secţiile judeţene şi de Secţia Municipiului
Bucureşti;
29. asigură organizarea procedurilor de achiziţii, în
condiţiile legii, şi întocmeşte contractele privind utilităţile gospodăreşti,
urmăreşte şi avizează toate facturile privind cheltuielile cu telefoanele,
consumul de energie, de apă şi alte utilităţi;
30. urmăreşte activitatea de intreţinere-deservire
transporturi şi servicii generale, asigură întreţinerea spaţiilor de lucru şi
buna funcţionare a instituţiei, a aparatelor, mijloacelor de inventar,
obiectelor de birotică;
31. urmăreşte realizarea programului de investiţii şi
participă la licitaţiile de mijloace fixe şi obiecte de inventar, cu
respectarea prevederilor legale;
32. asigură arhivarea
documentelor, păstrarea şi conservarea acestora în condiţii corespunzătoare;
33. asigură măsurile de prevenire a incendiilor;
34. aprovizionează, distribuie şi gestionează
legitimaţiile de control, însemnele, echipamentul şi celelalte mijloace tehnice
specifice activităţii, documentele şi formularele cu regim special şi asigură
verificarea modului de utilizare a acestora.
(3) Comisarul şef de divizie asigură coordonarea şi
îndrumarea subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile
prevăzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 8-a
Serviciul juridic şi contencios
Art. 12. - (1) Serviciul juridic şi contencios este
condus de un şef de serviciu subordonat direct comisarului general;
funcţionează la nivelul Comisariatului General.
(2) Personalul serviciului, cu
pregătire juridică, are următoarele atribuţii:
1. asigură reprezentarea şi apărarea drepturilor şi
intereselor Gărzii Financiare în litigiile aflate pe rolul instanţelor
judecătoreşti;
2. asigură evidenţa şi gestionează dosarele în care
sunt cuprinse puncte de vedere, mijloace de probă şi orice alte înscrisuri
privind litigiile pendinte;
3. exercită căile de atac împotriva hotărârilor prin
care nu s-a dat câştig de cauză Gărzii Financiare;
4. ia măsuri pentru transmiterea către agentul
constatator a hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile, spre
informare şi punere în aplicare;
5. asigură informarea personalului în vederea aplicării
unitare a prevederilor actelor normative în vigoare, din dispoziţia comisarului
general;
6. întocmeşte aprecieri privind legalitatea unor
propuneri, iniţiative, măsuri de natură să angajeze mijloacele financiare sau
să producă consecinţe juridice;
7. semnalează tuturor structurilor din Comisariatul
General şi secţiilor teritoriale apariţia unor noi acte normative sau
modificări legislative, incidente domeniului de activitate;
8. avizează sub aspectul legalităţii proiectele de
decizii ale comisarului general, documentaţiile pentru achiziţiile publice
elaborate în cadrul Comisariatului General, precum şi proiectele de contracte
încheiate cu furnizorii de bunuri şi servicii;
9. face propuneri, împreună cu celelalte
compartimente, pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul de
activitate al Gărzii Financiare;
10. participă la elaborarea actelor normative care
privesc funcţionarea, organizarea şi competenţele de control ale Gărzii
Financiare;
11. colaborează cu echipele de control şi asigură
asistenţa juridică în cadrul desfăşurării acţiunilor de control operativ şi
tematic, în situaţiile în care se impune sesizarea organelor de cercetare
penală, ca urmare a constatărilor efectuate, precum şi în cazul întocmirii
punctelor de vedere şi altor înscrisuri privind litigiile pendinte;
12. avizează sesizările adresate organelor de
urmărire penală privind transmiterea actelor intermediare sau a notelor de
constatare pentru fapte ce îmbracă caracter infracţional;
13. emite puncte de vedere asupra legalităţii şi
temeiniciei măsurilor dispuse în urma acţiunilor de control efectuate de
comisarii Gărzii Financiare;
14. asigură instruirea, coordonarea şi controlul
activităţii personalului din cadrul compartimentelor juridice ale structurilor
teritoriale;
15. asigură centralizarea şi valorificarea datelor
comunicate de structurile teritoriale ale Gărzii Financiare, conform normelor
de lucru, privind sesizările penale şi litigiile civile;
16. colaborează cu personalul de specialitate din
compartimentele juridice ale structurilor teritoriale în vederea soluţionării
dosarelor aflate pe rol prin delegare, pentru reprezentare juridică, cu
aprobarea şefului ierarhic.
(3) Şeful de serviciu asigură coordonarea şi îndrumarea
subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile generale
prevăzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 9-a
Serviciul organizare şi managementul resurselor umane
Art. 13. - (1) Serviciul organizare şi managementul
resurselor umane este condus de un şef de serviciu, funcţionează numai la
nivelul Comisariatului General şi se află în subordinea directă a comisarului
general.
(2) Personalul din cadrul
serviciului îndeplineşte următoarele atribuţii:
1. întocmeşte şi gestionează, după aprobare, statul
de funcţii şi de personal stabilit pentru Garda Financiară;
2. fundamentează necesarul cheltuielilor de personal
pentru Garda Financiară, în vederea elaborării bugetului de venituri şi
cheltuieli;
3. întocmeşte planul anual de ocupare a funcţiilor
publice pentru Garda Financiară şi îl supune aprobării;
4. întocmeşte documentele şi formalităţile necesare
în vederea numirii, angajării, definitivării, promovării, delegării, detaşării
şi încetării raporturilor de serviciu/de muncă;
5. comunică operativ Diviziei 9 modificările intervenite
în drepturile salariale ale personalului;
6. analizează şi supune spre aprobare solicitările
privind plata orelor suplimentare;
7. întocmeşte, completează şi gestionează registrul de
evidenţă cu toate elementele de identificare a personalului;
8. întocmeşte formele legale pentru pensionarea
personalului şi le înaintează la casa de pensii;
9. asigură evidenţa efectuării
concediului de odihnă legal şi a recuperărilor;
10. întocmeşte proiectele de decizii privind
stabilirea drepturilor salariale şi a altor drepturi cuvenite personalului
Comisariatului General;
11. redactează proiectele de decizii privind modificarea drepturilor salariale, potrivit legii;
12. examinează contestaţiile personalului Gărzii
Financiare cu privire la acordarea drepturilor salariale şi propune măsuri;
13. organizează examenele şi concursurile pentru
încadrarea şi promovarea personalului Gărzii Financiare;
14. ţine evidenţa sancţiunilor aplicate personalului
angajat şi comunică deciziile de sancţionare Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici şi persoanelor în cauză;
15. completează şi eliberează legitimaţiile de
serviciu şi adeverinţe privind calitatea de angajat;
16. gestionează baza de date privind personalul;
17. rezolvă cererile salariaţilor şi sesizările primite
pe probleme de personal;
18. asigură şi întocmeşte formalităţile privind
participarea la cursurile de formare şi perfecţionare profesională organizate
de instituţiile abilitate;
19. gestionează declaraţiile de avere şi declaraţiille
de interese.
(3) Şeful de serviciu asigură coordonarea şi îndrumarea
subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile generale
prevăzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 10-a
Compartimentul de audit public intern
Art. 14. - (1) Compartimentul de audit public intern
funcţionează în baza Legii privind auditul public intern şi a Normelor generale
privind exercitarea activităţii de audit public intern, este subordonat direct
comisarului general şi este condus de un şef de compartiment.
(2) Compartimentul de audit public intern se
organizează numai la nivelul Comisariatului General.
(3) Compartimentul de audit intern îşi desfăşoară
activitatea pe baza planului de audit intern anual aprobat de comisarul
general.
(4) Compartimentul de audit intern elaborează raportul
de audit intern, pe care îl prezintă comisarului general spre avizare.
(5) Auditul intern se exercită asupra tuturor
activităţilor desfăşurate de Garda Financiară sau care sunt în
responsabilitatea acesteia, asupra activităţii Comisariatului General, a
secţiilor judeţene şi a Secţiei Municipiului Bucureşti.
(6) Personalul din cadrul compartimentului de audit public intern îndeplineşte următoarele atribuţii:
1. elaborează norme metodologice de audit specifice
Gărzii Financiare, cu avizul Unităţii Centrale de Armonizare pentru Auditul
Public Intern (UCAAPI);
2. elaborează proiectul
planului anual de audit public intern, îndeplineşte obiectivele, acţiunile şi
măsurile cuprinse în acesta;
3. efectuează activităţi de audit public intern pentru
a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale Gărzii
Financiare sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
4. informează UCAAPI despre recomandările neînsuşite
de către conducerea secţiilor judeţene şi a Secţiei Municipiului Bucureşti,
precum şi despre consecinţele acestora;
5. raportează periodic asupra
constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activitatea proprie
de audit;
6. în cazul constatării unor iregularităţi sau posibile
prejudicii, raportează imediat conducerii Gărzii Financiare.
(7) In vederea îndeplinirii atribuţiilor
specifice, auditorul intern are acces la toate datele şi informaţiile, inclusiv
la cele existente în format electronic, pe care le consideră relevante pentru
scopul şi obiectivele stabilite pentru activitatea de audit public intern.
(8) Compartimentul de audit
public intern ajută conducerea Gărzii Financiare să menţină un sistem de
control adecvat prin evaluarea eficacităţii şi eficienţei acestuia, contribuind
la îmbunătăţirea lui continuă.
(9) Şeful de compartiment asigură coordonarea şi
îndrumarea activităţilor specifice şi îndeplineşte sarcinile generale prevăzute
la art. 18.
SECŢIUNEA a 11-a
Compartimentul relaţii internaţionale
Art. 15. - (1) Compartimentul relaţii internaţionale
este condus de un şef de compartiment, subordonat direct comisarului general.
Personalul compartimentului are următoarele atribuţii :
1. implementează la nivelul Gărzii Financiare
legislaţia specifică unor instituţii similare din Uniunea Europeană;
2. analizează legislaţia europeană în domeniul
prevenirii şi combaterii fraudelor fiscale şi propune măsuri de armonizare ale
acesteia cu activitatea specifică instituţiei;
3. asigură îndeplinirea la termen a angajamentelor
cuprinse în planurile de măsuri postaderare sau în alte documente programatice
ale României sau Uniunii Europene;
4. participă la elaborarea rapoartelor asupra
progreselor înregistrate după integrarea României în Uniunea Europeană;
5. asigură întocmirea documentaţiei necesare cooperării
cu organele cu atribuţii similare din alte state, precum şi cu organismele de combatere a fraudei din cadrul Uniunii Europene în
cauzele de interes comun, potrivit protocoalelor încheiate;
6. colaborează cu departamentele specializate
(divizii, compartimente, servicii) din cadrul Gărzii Financiare, al Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală şi din Ministerul Economiei şi Finanţelor, în
scopul elaborării documentelor cu incidenţă în procesul de postaderare a
instituţiei;
7. raportează, la solicitarea Ministerului Economiei
şi Finanţelor, stadiul realizării angajamentelor cuprinse în planurile de
măsuri postaderare;
8. participă, împreună cu reprezentanţii
Ministerului Economiei şi Finanţelor, la sesiunile diverselor grupuri de lucru
constituite în domeniul integrării europene şi care au incidenţă asupra
activităţii instituţiei.
(2) Şeful de compartiment asigură coordonarea şi
îndrumarea subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile
generale prevăzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 12-a
Compartimentul documente secrete
Art. 16. - (1) Compartimentul
documente secrete este organizat şi funcţionează potrivit prevederilor Legii
nr. 182/2002 privind protecţia informaţiile clasificate, cu modificările si
completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea
Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, cu
modificările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 781/2002 privind
protecţia informaţiilor secrete de serviciu.
(2) Compartimentul documente secrete este condus de un
şef de compartiment, subordonat comisarului general, care în condiţii obiective
poate desemna persoane responsabile cu problemele informaţiilor clasificate.
(3) Compartimentul documente secrete asigură evidenţa,
prelucrarea, procesarea, păstrarea, manipularea, multiplicarea, transmiterea,
distrugerea şi arhivarea informaţiilor clasificate.
(4) Şeful de compartiment asigură coordonarea şi
îndrumarea subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile
generale prevăzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 13-a
Compartimentul
arhivistică
Art. 17. - (1) Compartimentul arhivistică este condus
de un şef de compartiment, subordonat comisarului general, care în condiţii
obiective poate desemna persoane responsabile cu problemele de arhivă.
Personalul compartimentului are următoarele atribuţii:
1. înregistrarea şi ţinerea evidenţei tuturor
documentelor intrate, a actelor întocmite pentru uzul intern, precum şi a celor
ieşite, potrivit prevederilor legale;
2. arhivarea în ordine cronologică a tuturor
documentelor de control întocmite de comisari, împreună cu fişa privind
rezultatele controlului;
3. efectuarea grupării în unităţi arhivistice,
potrivit problematicii şi termenelor de păstrare;
4. înfiinţarea şi ţinerea evidenţei tuturor intrărilor
şi ieşirilor de unităţi arhivistice în registrul special înfiinţat conform
Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările
ulterioare;
5. efectuarea predării-primirii documentelor pe bază
de proces-verbal, conform modelului prevăzut de Legea
nr. 16/1996, cu modificările şi completările
ulterioare;
6 păstrarea documentelor create sau deţinute în spaţii
special amenajate, în condiţii corespunzătoare, asigurându-le împotriva
distrugerii, degradării ori sustragerii;
7. asigurarea respectării prevederilor Legii nr.
16/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Şeful de compartiment asigură coordonarea şi
îndrumarea subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplineşte sarcinile
generale prevăzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 14-a
Atribuţii generale
Art. 18. - Personalul cu
funcţii de conducere din structurile prevăzute la art. 8-17 şi 21-25
îndeplineşte următoarele atribuţii:
1. organizează, coordonează, îndrumă şi controlează
activitatea personalului din subordine, îndeplinind atribuţiile prevăzute în
fişa postului şi dispoziţiile şefilor ierarhici, şi răspunde de realizarea
acestora la termen şi cu respectarea prevederilor legale;
2. repartizează sarcinile şi lucrările personalului
din subordine, verifică, îndrumă, analizează şi avizează lucrările întocmite în
cadrul diviziei, serviciului sau compartimentului, pe care le prezintă
conducerii;
3. organizează activitatea de elaborare a lucrărilor
încredinţate şi participă efectiv la realizarea acestora;
4. întocmeşte materialele necesare soluţionării unor
probleme ce sunt de competenţa conducerii Gărzii Financiare;
5. asigură colaborarea cu celelalte divizii, servicii
şi compartimente din cadrul Gărzii Financiare;
6. asigură aplicarea dispoziţiilor legale privind
circuitul documentelor şi propune măsuri pentru păstrarea acestora până la
predarea la arhivă;
7. asigură securitatea documentelor, formularelor,
situaţiilor realizate şi a altor lucrări şi păstrează confidenţialitatea
informaţiilor pe care le gestionează;
8. urmăreşte efectuarea de către personalul din
subordine, conform programării, a concediilor de odihnă pe anul în curs;
9. îndeplineşte orice alte sarcini de serviciu dispuse
de conducerea ierarhică.
SECŢIUNEA a 15-a
Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti
SUBSECŢIUNEA 1
Comisarul
şef al secţiei
Art. 19. - (1) Comisarul şef al secţiei judeţene,
respectiv cel al Secţiei Municipiului Bucureşti, se află în subordinea directă
a comisarului general şi are următoarele atribuţii:
1. organizează activitatea secţiei pentru realizarea
obiectivelor din cadrul programului de activitate aprobat de comisarul general
şi a celor din programul de activitate propriu;
2. numeşte, angajează, promovează, sancţionează şi
eliberează din funcţie personalul de execuţie din subordinea sa. Prin act de
delegare în care se precizează limitele şi condiţiile delegării poate primi de
la comisarul general calitatea de ordonator terţiar de credite;
3. organizează şi conduce acţiuni de control tematic
la ordinul comisarului general;
4. conduce şi coordonează controlul operativ şi
inopinat, asigurând valorificarea integrală a constatărilor cuprinse în actele
de control;
5. verifică măsurile dispuse în cadrul acţiunilor de
control de către comisarii Gărzii Financiare;
6. corelează şi sistematizează propunerile de măsuri
rezultate în urma controalelor efectuate, în scopul asigurării îmbunătăţirii
activităţii secţiilor;
7. verifică periodic modul de îndeplinire a
atribuţiilor de către personalul aflat în subordine, calitatea rapoartelor, a
notelor, a evaluărilor şi a sintezelor privind rezultatele controalelor
efectuate, în vederea informării operative a comisarului general;
8. organizează şi efectuează verificări cu privire la
modul de aplicare şi respectare de către comisari a normelor de lucru pentru
personalul Gărzii Financiare şi a codului de conduită al personalului cu
atribuţii de control;
9. organizează şi controlează modul în care se execută
serviciul de permanenţă pe secţie, urmărind menţinerea stării operative şi
posibilitatea de intervenţie imediată;
10. urmăreşte utilizarea creditelor bugetare ce au
fost repartizate secţiei de către Comisariatul General conform destinaţiilor
legale;
11. propune programul de investiţii şi urmăreşte
realizarea programului aprobat;
12. organizează controlul financiar-preventiv propriu;
13. propune spre aprobare comisarului general
stimulente pentru comisarii şefi adjuncţi;
14. aprobă stimulentele pentru şefii de divizie şi
personalul de execuţie din subordine din cadrul secţiei judeţene şi al Secţiei
Municipiului Bucureşti, la propunerea şefilor ierarhici;
15. aprobă fişele postului pentru şefii de divizie şi
personalul de execuţie din cadrul secţiei;
16. organizează activitatea de evaluare a
performanţelor profesionale pentru personalul din subordine;
17. urmăreşte modul de folosire a mijloacelor tehnice
din dotare, luând măsurile ce se impun pentru folosirea eficientă, precum şi
pentru prevenirea distrugerii acestora;
18. controlează modul de folosire şi păstrare a
uniformei, a sigiliilor, a ordinului de serviciu, a legitimaţiilor, a
insignelor de împuternicire, a însemnelor, potrivit funcţiilor ierarhice;
19. asigură controlul periodic al armamentului din
dotare, al celorlalte mijloace de protecţie şi autoapărare;
20. programează concediile de odihnă pentru personalul
din subordine şi urmăreşte efectuarea concediilor de odihnă conform
programării;
21. asigură, în conformitate cu legislaţia în
vigoare, respectarea normelor de disciplină de către personalul din subordine,
sancţionează şi face propuneri comisiei de disciplină pentru aplicarea de
sancţiuni celor care au săvârşit abateri;
22. colaborează în activitatea sa cu direcţia generală
a finanţelor publice, direcţiile de specialitate din cadrul acesteia, cu
organele vamale şi cu celelalte instituţii deconcentrate;
23. furnizează presei prompt şi complet orice
informaţie de interes public care priveşte activitatea secţiei, cu respectarea
prevederilor legale privind confidenţialitatea informaţiilor;
24. îndeplineşte oricare alte sarcini primite de la
conducerea Comisariatului General.
(2) Comisarul şef al secţiei judeţene sau al Secţiei
Municipiului Bucureşti poate delega unele din atribuţiile sale unuia dintre
comisarii şefi adjuncţi, menţionând expres atribuţiile şi durata acestora, cu
informarea comisarului general.
SUBSECŢIUNEA 2
Comisarul şef adjunct
Art. 20. - (1) Comisarul şef adjunct este subordonat
comisarului şef al secţiei judeţene sau al Secţiei Municipiului Bucureşti şi
răspunde în faţa acestuia pentru activitatea depusă.
(2) Comisarul şef adjunct îndeplineşte următoarele
atribuţii:
1. conduce şi coordonează diviziile din subordine şi
răspunde de îndeplinirea sarcinilor stabilite de către comisarul şef;
2. coordonează nemijlocit, conform repartizării,
activitatea şefilor de divizie din cadrul secţiei şi răspunde de activitatea
acestora;
3. organizează şi conduce acţiuni de control la
operatorii economici situaţi în raza teritorială a secţiei Gărzii Financiare;
4. iniţiază acţiuni de verificare a modului în care au
fost realizate şi valorificate măsurile dispuse cu ocazia controalelor
efectuate;
5. cooperează, în acţiunile de control desfăşurate,
cu celelalte structuri teritoriale de control din subordinea Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală;
6. conduce şi răspunde de verificarea sub aspect metodologic
a actelor de control încheiate de comisarii din diviziile pe care le
coordonează;
7. dispune şi coordonează soluţionarea sesizărilor şi
reclamaţiilor primite;
8. organizează şi controlează modul în care se execută
serviciul de permanenţă pe secţie, urmărind menţinerea stării operative şi
intervenţia imediată;
9. asigură şi coordonează activitatea de dotare,
păstrare şi utilizare a armamentului şi a altor mijloace de autoapărare;
10. asigură realizarea programelor săptămânale de
perfecţionare profesională şi de pregătire fizică a comisarilor din subordine;
11. organizează şi conduce şedinţele de verificare a
cunoaşterii şi utilizării armamentului din dotare, de formare a deprinderilor
de trăgători şi de executare a tragerilor;
12. acordă acreditarea
ziariştilor şi a reprezentanţilor mijloacelor de informare în masă;
13. îndeplineşte oricare alte sarcini primite de la
conducerea ierarhică.
Art. 21. - (1) Comisarii din diviziile de control
operativ-inopinat îndeplinesc atribuţiile prevăzute la art. 8 alin. (2) pct.
1-15 şi pct. 17-22.
(2) Diviziile de control operativ-inopinat sunt conduse
de comisari şefi de divizie, care asigură coordonarea şi îndrumarea
subordonaţilor în activităţile specifice şi îndeplinesc sarcinile prevăzute la
art. 8 alin. (3) şi la art. 18.
Art. 22. - Activităţile specifice din domeniul
financiar-contabil, execuţie bugetară, achiziţii publice, prevăzute la art. 11,
vor fi realizate de experţii financiari-contabili încadraţi în secţiile
judeţene şi în Secţia Municipiului Bucureşti, în limita posturilor aprobate
prin statele de funcţii, conform Hotărârii Guvernului nr. 533/2007, cu
modificările ulterioare. Până la ocuparea posturilor vacante de expert,
activităţile respective vor fi realizate de comisari cu pregătire economică în
domeniu.
Art. 23. - Activităţile specifice din domeniul juridic
şi contencios, prevăzute la art. 12, vor fi realizate de comisarii şi
consilierii juridici încadraţi în secţiile judeţene şi în Secţia Municipiului
Bucureşti, în limita posturilor aprobate prin statele de funcţii, conform
Hotărârii Guvernului nr. 533/2007, cu modificările ulterioare. Până la ocuparea
posturilor vacante de consilieri juridici, reprezentarea în instanţă va fi
asigurată de către comisari cu pregătire juridică din cadrul secţiilor
teritoriale respective ale Gărzii Financiare sau de consilieri juridici din
cadrul Comisariatului General, desemnaţi prin decizie a comisarului general.
Art. 24. -Activităţile specifice organizării şi
managementului resurselor umane, prevăzute la art. 13, vor fi realizate de
experţi în domeniul resurselor umane, încadraţi în secţiile judeţene şi în
Secţia Municipiului Bucureşti, în limita posturilor aprobate prin statele de
funcţii, conform Hotărârii Guvernului nr. 533/2007, cu modificările ulterioare.
Până la ocuparea posturilor vacante de expert, activităţile respective vor fi
realizate de comisari cu pregătire economică sau juridică în domeniu.
Art. 25. -Activităţile de informatică, documente
secrete, arhivistică, prevăzute la art. 9 alin. (2) pct.12-14, art. 16 şi 17,
vor fi realizate de experţi în domeniu sau, după caz, de referenţi, încadraţi
în secţiile judeţene şi în Secţia Municipiului Bucureşti, în limita posturilor
aprobate prin statele de funcţii, conform Hotărârii Guvernului nr. 533/2007, cu
modificările ulterioare. Până la ocuparea posturilor vacante de expert,
activităţile respective vor fi realizate de personalul încadrat cunoscător al
problematicii respective.
CAPITOLUL IV
Ocuparea funcţiei publice specifice de comisar şi promovarea profesională
Art. 26. - (1) Ocuparea funcţiei publice specifice
vacante de comisar al Gărzii Financiare se face cu îndeplinirea condiţiilor
privind recrutarea funcţionarilor publici prevăzute de Legea privind Statutul
funcţionarilor publici şi conform dispoziţiilor prezentului regulament.
(2) Condiţia stării de sănătate corespunzătoare
pentru ocuparea unei funcţii publice specifice de comisar se atestă pe bază de
examen medical de specialitate şi testare psihologică, care se efectuează în
unităţi specializate agreate de Garda Financiară. Poate participa la concurs
candidatul declarat apt din punct de vedere psihologic, medical şi care a
obţinut avizul de port armă, în condiţiile legii.
(3) Concursul sau examenul pentru ocuparea funcţiei
publice specifice de comisar este organizat de Comisariatul General al Gărzii
Financiare.
(4) Persoanele care au promovat concursul pentru
ocuparea funcţiei publice specifice de comisar debutant vor efectua o perioadă
de stagiu, conform prevederilor legale.
(5) Comisarii nou-angajaţi vor
efectua un curs de pregătire profesională specifică în cadrul Şcolii de Finanţe
Publice şi Vamă, cu o durată de 4 săptămâni, având ca programă prelucrarea
legislaţiei fiscale şi, respectiv, tehnicile şi metodele de control pe domenii
de activitate specifice Gărzii Financiare.
(6) Programa de studiu a cursurilor se va aproba prin
decizie a comisarului general şi va cuprinde:
a) reguli procedurale de bază privind metodologia
controlului operativ-inopinat efectuat de Garda Financiară sub forma
controlului curent sau/şi tematic;
b) tehnici şi proceduri de control specifice
activităţii Gărzii Financiare;
c) domeniile de activitate supuse controlului Gărzii
Financiare;
d) acte normative ce reglementează în domeniul
economic, financiar şi vamal atribuţiile Gărzii Financiare;
e) evaziunea şi frauda fiscală, forme de manifestare,
activităţile sensibile la evaziune fiscală, contravenţii şi infracţiuni,
cazuistică;
f) acte normative ce reglementează domeniul juridic al
contravenţiilor.
(7) Pentru a participa la
concursul sau examenul pentru ocuparea posturilor vacante de conducere în
cadrul Gărzii Financiare, pe lângă condiţiile prevăzute de Legea privind
Statutul funcţionarilor publici, candidaţii vor îndeplini şi următoarele
condiţii de vechime minimă în funcţii economice sau juridice, astfel:
a) 5 ani - pentru funcţiile de comisar general,
comisar general prim-adjunct şi comisar general adjunct;
b) 5 ani - pentru funcţiile de comisar şef de divizie
în Comisariatul General, comisar şef şi, respectiv, comisar şef adjunct la
secţiile judeţene şi la Secţia Municipiului Bucureşti;
c) 2 ani - pentru funcţia de comisar şef de divizie în
cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti.
(8) Numirea în celelalte funcţii de conducere din
cadrul Gărzii Financiare a comisarilor, a celorlalţi funcţionari publici,
precum şi a personalului contractual se face cu respectarea condiţiilor şi
procedurilor stabilite de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, de legislaţia muncii şi de prezentul regulament.
(9) Promovarea, avansarea în gradele profesionale,
stabilirea nivelului de salarizare, evaluarea performanţelor profesionale,
angajarea răspunderii disciplinare, civile şi penale, după caz, pentru
comisarii Gărzii Financiare se fac în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Drepturile şi îndatoririle personalului
Art. 27. - (1) Personalul Gărzii Financiare care are
calitatea de funcţionar public beneficiază de drepturile recunoscute de Legea
privind Statutul funcţionarilor publici, de Statutul comisarului din Garda
Financiară sau, după caz, de legislaţia muncii, inclusiv de drepturile
salariale stabilite pentru personalul bugetar, şi de stimulente acordate
potrivit legii.
(2) Personalul contractual din cadrul Gărzii Financiare
beneficiază de toate drepturile prevăzute de lege, acordate acestei categorii
de personal.
Art. 28. - Personalul Gărzii Financiare este obligat să
cunoască şi să respecte prevederile legale care reglementează organizarea şi
funcţionarea instituţiei, Statutul comisarului din Garda Financiară, Statutul
funcţionarului public, dispoziţiile prezentului regulament, deciziile, normele
de lucru şi procedurile emise de comisarul general, să exercite atribuţiile
stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin fişa postului,
să îndeplinească la timp şi în condiţii de calitate îndatoririle profesionale,
să aibă o comportare civilizată, demnă şi echilibrată în raporturile de
serviciu şi în societate.
Art. 29. - (1) In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
personalul Gărzii Financiare are următoarele îndatoriri:
a) să fie loial instituţiei din care face parte, să
respecte principiile statului de drept şi să apere valorile democraţiei;
b) să îşi îndeplinească cu profesionalism,
imparţialitate şi în conformitate cu legea îndatoririle de serviciu şi să se
abţină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau
juridice ori prestigiului corpului funcţionarilor publici;
c) să respecte normele de conduită profesională şi
civică prevăzute de lege;
d) să dovedească solicitudine şi respect faţă de orice
persoană, să îşi consacre activitatea profesională îndeplinirii cu competenţă,
integritate şi corectitudine a îndatoririlor specifice de serviciu prevăzute de
lege;
e) să exercite prerogativele funcţiei în scopul
cunoaşterii, prevenirii, descoperirii faptelor de evaziune şi de fraudă fiscală
şi luării măsurilor prevăzute de lege pentru diminuarea şi eliminarea acestora,
inclusiv pentru sesizarea organelor de urmărire penală ori de câte ori apar
indiciile săvârşirii unor infracţiuni în acest domeniu;
f) să respecte prezumţia de nevinovăţie a persoanelor
care fac obiectul controlului, să acţioneze cu competenţă şi profesionalism, să
adopte un comportament civilizat, să manifeste obiectivitate şi nepărtinire, să
fie ferm şi exigent. Actele de control întocmite să prezinte situaţia de fapt
constatată;
g) să respecte dispoziţiile legale referitoare la
regimul informaţiilor clasificate şi să le aplice în mod corespunzător
documentelor, datelor, informaţiilor şi oricăror alte înscrisuri de care ia
cunoştinţă în exerciţiul atribuţiilor de serviciu;
h) să acorde sprijin profesional şi moral colegilor în
executarea acţiunilor de control. In cazul unor accidente generate de
agresiunile şi/sau de manifestările persoanelor ori reprezentanţilor
entităţilor controlate, comisarii prezenţi sunt datori să intervină pentru
apărarea colegilor aflaţi în pericol, inclusiv prin utilizarea armamentului din
dotare în condiţiile legii, şi să asigure protecţia şi transportul celor răniţi
la unitatea medicală cea mai apropiată;
i) să se abţină de la orice acte sau fapte de natură să
îi compromită demnitatea sau care să afecteze imaginea instituţiei;
j) să poarte uniforma, însemnele distinctive şi
armamentul numai în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu şi al
acţiunilor de control specifice. Incălcarea acestei prevederi constituie
abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit prevederilor legale;
k) să respecte prevederile legale referitoare la
regimul armelor şi muniţiilor, să asigure păstrarea şi conservarea armamentului
din dotare şi să participe la şedinţele de tragere conform planificării, în
scopul menţinerii şi dezvoltării capacităţii de autoapărare. Incălcarea acestor
prevederi sau neîndeplinirea obligaţiilor stabilite atrage răspunderea
disciplinară, civilă sau penală, după caz;
l) să se prezinte la serviciu
în afara programului de lucru stabilit, în situaţii justificate de desfăşurarea
de acţiuni operative de control, de supraveghere, culegere, investigare şi
valorificare a datelor şi informaţiilor în scopul surprinderii în flagrant a
faptelor de fraudă şi evaziune fiscală, în condiţiile reglementate de comisarul
general;
m) să prezinte, în condiţiile şi la termenele prevăzute
de lege, declaraţia de avere şi declaraţia de interese;
n) să respecte programul de lucru şi să folosească
integral şi eficient timpul de muncă pentru îndeplinirea sarcinilor de
serviciu;
o) să îşi perfecţioneze cunoştinţele profesionale prin
însuşirea reglementărilor, a procedeelor, a tehnicilor şi a celorlalte
deprinderi necesare îndeplinirii la standardele cerute a îndatoririlor de
serviciu;
p) să menţină ordinea şi disciplina la locul de muncă
şi să aibă o ţinută decentă şi o comportare corectă în relaţiile de serviciu';
r) să cunoască şi să respecte
atribuţiile comisarului care asigură serviciul de permanenţă la sediul Gărzii
Financiare;
s) să respecte şi să pună în aplicare prevederile legii
privind conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor ce pot interveni
în exercitarea funcţiei publice.
(2) Funcţionarii publici de conducere sunt obligaţi să
sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din subordine,
în vederea îmbunătăţirii activităţii autorităţii sau instituţiei publice în
care îşi desfăşoară activitatea, precum şi a calităţii serviciilor publice
oferite cetăţenilor.
(3) Personalului Gărzii Financiare îi este interzis ca
în sediile Gărzii Financiare:
a) să participe sau să faciliteze participarea la
organizarea de întruniri politice;
b) să participe sau să faciliteze participarea la
organizarea de manifestaţii sau afişarea de materiale care nu au legătură cu
activitatea Gărzii Financiare;
c) să folosească surse de foc sau să fumeze în alte
spaţii decât cele special amenajate;
d) să intre, în afara orelor de program, în sediile
Gărzii Financiare, fără aprobarea sau informarea prealabilă a şefului ierarhic;
e) să părăsească sediile Gărzii Financiare, în timpul
programului de lucru, fără aprobarea şefului ierarhic;
f) să întreprindă acţiuni care pun în primejdie
siguranţa sediilor Gărzii Financiare şi a personalului;
g) să introducă persoane străine, fără îndeplinirea
formalităţilor prevăzute de normele privind accesul în sediul Gărzii
Financiare.
(4) In cadrul procesului de gestionare, utilizare şi întreţinere a echipamentelor şi maşinilor din dotare,
personalul Gărzii Financiare are şi următoarele îndatoriri:
a) să cunoască cu stricteţe normele tehnice de
exploatare şi întreţinere a autoturismelor, instalaţiilor, echipamentelor de
calcul din dotare, pentru evitarea defectării acestora şi a eventualelor
accidente;
b) să folosească potrivit prescripţiilor tehnice şi
instrucţiunilor de utilizare echipamentele şi bunurile materiale din dotare şi
să evite risipa de materiale consumabile.
(5) Incălcarea cu vinovăţie a
obligaţiilor de serviciu, inclusiv a normelor de comportare în sediile Gărzii
Financiare, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform
prevederilor legislaţiei în vigoare.
(6) Personalul Gărzii Financiare răspunde patrimonial,
în temeiul normelor şi principiilor răspunderii civile contractuale, pentru
pagubele materiale aduse Gărzii Financiare, din vina şi în legătură cu munca
prestată; dispoziţiile din legislaţia muncii şi din Legea nr. 188/1999,
republicată, condiţiile şi procedura de angajare a răspunderii, cauzele care nu
atrag răspunderea şi termenele de prescripţie se aplică în mod corespunzător.
(7) Nerespectarea obligaţiilor care decurg din clauza
de confidenţialitate atrage răspunderea personalului Gărzii Financiare, atât în
perioada executării serviciului, cât şi după încetarea acestuia, în
conformitate cu prevederile legale.
(8) Personalul Gărzii Financiare răspunde
contravenţional şi penal pentru săvârşirea faptelor contravenţionale sau
infracţionale sancţionate ca atare prin actele
normative în vigoare.
Art. 30. - Personalului Gărzii Financiare care are
calitatea de funcţionar public îi sunt aplicabile dispoziţiile Codului de
conduită al personalului cu atribuţii de control şi ale Codului de conduită al
funcţionarilor publici.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 31. - Prevederile prezentului regulament se
completează de drept cu dispoziţiile aplicabile din reglementările legale în
vigoare privind organizarea şi funcţionarea Gărzii Financiare, cu prevederile
cuprinse în Legea nr. 188/1999, republicată, cu normele generale şi speciale
din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările
ulterioare, cu prevederile cuprinse în Statutul comisarului din Garda
Financiară, cu deciziile, normele de lucru şi procedurile emise de comisarul
general şi cu dispoziţiile interne date de şefii ierarhici în legătură cu
îndeplinirea atribuţiilor de serviciu şi cu respectarea normelor de conduită.
Art. 32. - (1) Personalul Gărzii Financiare are
obligaţia să cunoască prevederile prezentului regulament, să respecte normele
de lucru şi pe cele de comportare în timpul serviciului, să contribuie la
exercitarea funcţiilor şi la realizarea obiectivelor Gărzii Financiare.
(2) Comisarii generali adjuncţi, comisarii şefi de
divizie din cadrul Comisariatului General, comisarii şefi ai secţiilor judeţene
şi cel al Secţiei Municipiului Bucureşti vor lua măsuri de aducere la
cunoştinţa întregului personal din subordine a prevederilor prezentului
regulament.
(3) Persoanele care exercită
funcţii de conducere în cadrul Gărzii Financiare vor urmări modul de aplicare a
prevederilor prezentului regulament şi vor prezenta, ori de câte ori este
nevoie, propuneri de modificare sau de completare a acestuia.
(4) Fişa postului pentru fiecare funcţie din cadrul
Gărzii Financiare, întocmită după modelul aprobat de comisarul general, va
conţine atribuţiile concrete stabilite pentru fiecare salariat.
(5) Circuitul documentelor între compartimentele
funcţionale din cadrul Gărzii Financiare şi arhivarea
acestora se vor stabili prin decizie a comisarului general.