ORDIN
Nr. 171 din 23 ianuarie 2004
pentru aprobarea unor formulare financiar-contabile, comune pe economie,
privind taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 73 din 28 ianuarie 2004
In temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, in baza
prevederilor art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba modelele si normele de intocmire si utilizare a unor formulare
financiar-contabile, comune pe economie, privind taxa pe valoarea adaugata,
prevazute in anexele nr. 1 - 5*) care fac parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. 1 - 5 sunt reproduse in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
Executor emitent ...........................
............................................
(denumirea, forma juridica)
Codul de inregistrare fiscala ..............
Sediul (localitatea, str., nr.) ............
............................................
Judetul/sectorul ...........................
Contul .....................................
Banca ......................................
FACTURA FISCALA DE EXECUTARE SILITA
___________________________________
| Nr. facturii .................... |
| Data (ziua, luna, anul) ......... |
| Nr. avizului de insotire a |
| bunurilor/nr. procesului-verbal |
| de licitatie .................... |
| (daca este cazul) |
|___________________________________|
Furnizor (debitor/garant) .......... Cumparator (adjudecatar) ...........
.................................... ....................................
(denumirea, forma juridica) (nume, prenume/denumirea, forma
juridica)
Codul de inregistrare fiscala ...... Codul de inregistrare fiscala ......
Sediul (localitatea, str., nr.) .... Sediul/adresa (localitatea, str.,
.................................... nr.) ...............................
Judetul/sectorul ................... Judetul/sectorul ...................
Contul ............................. Contul .............................
Banca .............................. Banca ..............................
______________________________________________________________________________
| | | | | Pret | |
|
| | Denumirea | | | unitar | | Valoarea
|
|Nr. | bunurilor |U.M.| Cantitatea | (fara | Valoarea | T.V.A.
|
|crt.| | | | T.V.A.) | - lei - | - lei -
|
| | | | | - lei - | |
|
|____|____________________|____|____________|___________|___________|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 (3 x 4) | 6
|
|____|____________________|____|____________|___________|___________|__________|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|____|____________________|____|____________|___________|___________|__________|
| Semnatura si| Date privind expeditia: | TOTAL | |
|
| stampila | Numele delegatului .......... | | |
|
| emitentului | Buletinul/cartea de identitate| | |
|
| | seria ........ nr. .......... | | |
|
| | eliberat/a .................. | | |
|
| | Mijlocul de transport .......
|_________|___________|__________|
| | ............................. |Semnatura| Total de plata
|
| | nr. ......................... | de | (col. 5 + col. 6)
|
| | Expedierea s-a efectuat in | primire |
|
| | prezenta noastra la data de | |
|
| | ............................. | |
|
| | Semnaturile ................. | |
|
|_____________|_______________________________|_________|______________________|
MODALITATEA SI TERMENELE DE PLATA
Plata integrala
Avans ............ lei Achitat:
- executare cu scrisoare de garantie
bancara la data de .................
- la casierie la data de .............
- prin virament, nr. ordinului de
plata/data .........................
Nr. rate .... esalonate astfel: Termene de plata .....................
14-4-10/B
FACTURA FISCALA DE EXECUTARE SILITA
(cod 14-4-10/B)
Formular cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare
Tiparit in blocuri cu cate 150 de file, formate din 50 de seturi cu cate 3
file in culori diferite: albastru - exemplarul 1, rosu - exemplarul 2, verde -
exemplarul 3.
1. Serveste ca:
- document pe baza caruia se intocmeste instrumentul de decontare a
bunurilor supuse executarii silite;
- document de insotire a bunurilor pe timpul transportului;
- document de incarcare in gestiunea cumparatorului (adjudecatar);
- document justificativ de inregistrare in contabilitatea executorului
emitent, furnizorului (debitor/garant) si a cumparatorului (adjudecatar).
2. Se intocmeste manual sau cu ajutorul tehnicii de calcul, in trei
exemplare, la livrarea bunurilor supuse executarii silite, de catre executorul
emitent pe baza avizului de insotire a marfii sau a altor documente si se
semneaza de executorul emitent, furnizor (debitor/garant) si cumparator (adjudecatar).
Atunci cand factura nu se poate intocmi in momentul livrarii datorita unor
conditii obiective si cu totul exceptionale, bunurile sunt insotite pe timpul
transportului de avizul de insotire a marfii. In vederea corelarii documentelor
de livrare numarul si data avizului de insotire a marfii se inscriu in
formularul de factura.
Pentru bunurile executate silit de catre Agentia pentru Valorificarea
Activelor Bancare, in factura pretul de adjudecare a bunurilor se va inscrie in
dolari S.U.A. (USD), precum si echivalentul in lei al acestuia la data
licitatiei. In acest caz factura fiscala de executare silita se intocmeste la
data organizarii licitatiei si nu constituie titlu de proprietate.
In partea stanga jos a facturii fiscale vor fi mentionate si datele de
identificare a persoanei care efectueaza livrarea bunurilor, si anume: numele
si prenumele, seria si numarul actului de identitate (buletin de identitate,
carte de identitate sau pasaport), codul numeric personal.
3. Circula:
- la executorul emitent (exemplarul 3);
- la furnizor (debitor/garant):
- la compartimentul desfacere, in vederea inregistrarii in evidentele
operative si pentru eventualele reclamatii ale clientilor (exemplarul 2 al
facturii, la care se anexeaza dispozitia de livrare);
- la compartimentul financiar-contabil, pentru inregistrarea in
contabilitate (exemplarul 2);
- la cumparator (adjudecatar):
- la compartimentul aprovizionare, pentru confirmarea operatiunii, avand
atasat exemplarul din avizul de insotire a marfii care a insotit produsul sau
marfa, daca este cazul, inclusiv nota de receptie si constatare de diferente,
in cazul in care marfa nu a fost insotita de factura pe timpul transportului
(exemplarul 1);
- la compartimentul care efectueaza operatiunea de control financiar
preventiv, pentru acordarea vizei (exemplarul 1, impreuna cu avizul de insotire
a marfii, inclusiv nota de receptie si de constatare de diferente, dupa caz);
- la compartimentul financiar-contabil, pentru acceptarea platii, precum
si pentru inregistrarea in contabilitate (exemplarul 1, impreuna cu avizul de
insotire a marfii, inclusiv nota de receptie si de constatare de diferente,
dupa caz).
4. Se arhiveaza:
- la executorul emitent (exemplarul 3);
- la furnizor (debitor/garant):
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 2);
- la cumparator (adjudecatar):
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1).
ANEXA 2
JURNAL PENTRU VANZARI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
C - Codul de inregistrare fiscala
B - Baza de impozitare
V - Valoarea T.V.A.
- lei -
______________________________________________________________________________
|N | | | Total |Operatiuni |Operatiuni | Operatiuni
|
|r.|Documentul| Beneficiarul |document |scutite, |scutite, | taxabile
|
| | | |(inclusiv|operatiuni |operatiuni
|______________|
|c |__________|_______________| T.V.A.) |pentru |pentru | - cota|-
cota|
|r | Data |Nr.|Denumirea| C | |care locul |care locul | 19% -| 9% -
|
|t.| | | | | |livrarii/ |livrarii/
|_______|______|
| | | | | | |prestarii |prestarii | B | V |B | V
|
| | | | | | |este in |este in | | | |
|
| | | | | | |strainatate|strainatate| | | |
|
| | | | | | |si alte |si alte | | | |
|
| | | | | | |operatiuni |operatiuni | | | |
|
| | | | | | |- cu drept |- fara | | | |
|
| | | | | | | de |drept de | | | |
|
| | | | | | |deducere - |deducere - | | | |
|
|__|______|___|_________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
|0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |10|
11|
|__|______|___|_________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
|__|______|___|_________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
|__|______|___|_________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
|__|______|___|_________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
|__|______|___|_________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
|__|______|___|_________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
|Intocmit |Verificat |Total| | | | | | |
|
|_________|_____________|_____|_________|___________|___________|___|___|__|___|
14-6-12/a
JURNAL PENTRU VANZARI
(cod 14-6-12/a)
Format X4, tiparit pe ambele fete, in carnete a cate 100 de file
1. Serveste ca:
- jurnal auxiliar pentru inregistrarea livrarilor de bunuri si/sau a
prestarilor de servicii;
- document de stabilire lunara sau trimestriala, dupa caz, a taxei pe
valoarea adaugata (T.V.A.) colectate;
- document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul
tehnicii de calcul cu respectarea modelului formularului tipizat, in care se
inregistreaza, fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru
determinarea corecta a T.V.A. colectate.
Acest jurnal se completeaza la compartimentul financiar-contabil pe baza
documentelor tipizate comune si specifice (facturi fiscale sau alte documente
legal aprobate) privind livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii, pe
baza Borderoului de vanzare (incasare) - cod 14-6-15/a si/sau pe baza
raportului fiscal de inchidere zilnica emis de casele de marcat.
Livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate sunt evidentiate in
jurnalul pentru vanzari cu respectarea prevederilor Titlului VI din Codul
fiscal precum si a normelor metodologice de aplicare a acestuia.
Prestarile de servicii si livrarile de bunuri pentru care locul prestarii,
respectiv locul livrarii nu sunt considerate a fi in Romania, conform art. 132
si art. 133 din Codul fiscal efectuate de persoane impozabile inregistrate ca
platitori de taxa pe valoarea adaugata, se evidentiaza in jurnalul de vanzari
pe baza facturilor externe emise.
Pentru operatiunile pentru care se aplica reguli speciale se tin jurnale de
vanzari, sau dupa caz borderouri de vanzari (incasari), separate de
operatiunile pentru care se aplica regim normal de taxa pe valoarea adaugata,
in care se evidentiaza numai totalul documentului de vanzare inclusiv taxa pe
valoarea adaugata.
Importatorii care au obtinut certificate de exonerare de la plata taxei pe
valoarea adaugata in vama, in baza art. 157 alin. (4) din Codul fiscal,
evidentiaza baza de impozitare si taxa aferenta importului in jurnalul pentru
vanzari pe baza declaratiei vamale de import, sau, dupa caz, a actului
constatator emis de autoritatea vamala.
In cazul operatiunilor prevazute la art. 150 alin. (1) lit. b) si art. 151
alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, persoanele impozabile inregistrate ca
platitori de taxa pe valoarea adaugata inregistreaza in jurnalul de vanzari
baza de impozitare si taxa aferenta pe baza facturii fiscale emise prin
autofacturare conform art. 155 alin. (4) din Codul fiscal.
Persoanele impozabile care sunt in regim special de scutire trebuie sa tina
evidenta operatiunilor taxabile si a operatiunilor scutite cu drept de deducere
in jurnalul de vanzari, conform art. 152 alin. (3) din Codul fiscal, numai in
scopul de a face dovada ca nu au depasit plafonul de scutire stabilit, conform
legii.
Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata pentru care perioada fiscala este trimestrul vor totaliza informatiile
evidentiate in jurnalul de vanzari numai la finele trimestrului.
3. Circula:
- la compartimentul financiar-contabil, pentru verificarea sumelor inscrise
in conturi si a respectarii dispozitiilor legale referitoare la T.V.A.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
ANEXA 3
JURNAL PENTRU CUMPARARI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
B - Baza de impozitare
V - Valoarea T.V.A.
- lei -
______________________________________________________________________________
|N | | | Total |Cumparari |Cumparari cu T.V.A.
|
|r.|Documentul| Furnizor/prestator |document |scutite
de|____________________|
| | | |(inclusiv| T.V.A. |- cota | - cota
|
|c |__________|______________________| T.V.A.) | | 19% - | 9% -
|
|r | Data |Nr.|Denumirea| Codul de | |
|_________|__________|
|t.| | | |inregistrare| | | B | V | B | V
|
| | | | | fiscala | | | | | |
|
|__|______|___|_________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
|0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8| 9 |
10|
|__|______|___|_________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
|__|______|___|_________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
|__|______|___|_________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
|__|______|___|_________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
|__|______|___|_________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
|__|______|___|_________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
|Intocmit |Verificat |Total | | | | | |
|
|_________|_____________|____________|_________|__________|_____|___|______|___|
14-6-17/b
JURNAL PENTRU CUMPARARI
(cod 14-6-17/b)
Format X4, tiparit pe ambele fete, in carnete a cate 100 de file
1. Serveste ca:
- jurnal auxiliar pentru inregistrarea achizitiilor de bunuri si servicii;
- document de stabilire lunara sau trimestriala, dupa caz, a taxei pe
valoarea adaugata (T.V.A.) deductibile;
- document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, avand paginile numerotate, in care se
inregistreaza, fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru
determinarea corecta a T.V.A. deductibile, pe baza documentelor prevazute la
art. 145 alin. (8) si alin. (9) din Codul fiscal.
Platitorii de taxa pe valoarea adaugata cu regim mixt intocmesc jurnale
separate pentru achizitiile de bunuri sau servicii destinate realizarii de
operatiuni care dau drept de deducere a T.V.A., pentru achizitiile de bunuri
sau servicii destinate realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere a
T.V.A. si pentru achizitiile de bunuri sau servicii destinate atat realizarii
operatiunilor care dau drept de deducere, cat si celor care nu dau drept de
deducere a T.V.A.
Achizitiile destinate realizarii operatiunilor pentru care se aplica reguli
speciale se evidentiaza in jurnale de cumparari separate de operatiunile pentru
care se aplica regimul normal de taxa pe valoarea adaugata.
Importatorii care au obtinut certificate de exonerare de la plata taxei pe
valoarea adaugata in vama, in baza art. 157 alin. (4) din Codul fiscal,
evidentiaza taxa aferenta importului in jurnalul pentru cumparari pe baza
declaratiei vamale de import, sau, dupa caz, a actului constatator emis de
autoritatea vamala.
Operatiunile, prevazute la art. 150 alin. (1) lit. b) si art. 151 alin. (1)
lit. b) din Codul fiscal, se inregistreaza de catre beneficiarii, persoane
impozabile inregistrate ca platitori de T.V.A., in jurnalele de cumparari pe
baza facturii fiscale emise prin autofacturare, conform art. 155 alin. (4) din
Codul fiscal.
Achizitiile de bunuri si servicii sunt evidentiate in jurnalele pentru
cumparari cu respectarea prevederilor din Titlul VI - T.V.A. a Codului fiscal
precum si a normelor de aplicare a acestuia.
Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata pentru care perioada fiscala este trimestrul vor totaliza informatiile
evidentiate in jurnalul de cumparari numai la finele trimestrului.
3. Circula:
- la compartimentul financiar-contabil, pentru verificarea sumelor inscrise
in conturi si a respectarii dispozitiilor legale referitoare la T.V.A.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
ANEXA 4
BORDEROU DE VANZARE (INCASARE)
data ...............
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
B - Baza de impozitare
V - Valoarea T.V.A.
- lei -
______________________________________________________________________________
|N | Documentul | | Vanzari (incasari)
|
|r.|___________________|
|____________________________________________|
| |Denumirea|Nr. |Data| | |Scutite |Scutite |- cota | - cota
|
|c | | | |Explicatii|Total|cu drept| fara | 19% - | 9% -
|
|r | | | | | | de |drept
de|_________|__________|
|t.| | | | | |deducere|deducere| B | V | B | V
|
|__|_________|____|____|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
| 0| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11
|
|__|_________|____|____|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
|__|_________|____|____|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
|__|_________|____|____|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
|__|_________|____|____|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
|__|_________|____|____|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
|__|_________|____|____|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
| Intocmit |Verificat| Total | | | | | | |
|
|____________|_________|__________|_____|________|________|_____|___|_____|____|
14-6-15/a
BORDEROU DE VANZARE (INCASARE)
data...............
(cod 14-6-15/a)
Format X4, tiparit pe ambele fete, sub forma de carnete a cate 100 de file
1. Serveste:
- ca document de centralizare zilnica a vanzarilor (incasarilor) realizate
de unitatile care nu au obligatia, conform legii sa utilizeze aparate de marcat
electronice fiscale;
- la inregistrarea vanzarilor (incasarilor) in Jurnalul pentru vanzari (cod
14-6-12/a);
- la stabilirea taxei pe valoarea adaugata colectate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar de compartimentul financiar-contabil pe
formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul cu respectarea modelului
formularului tipizat, pe baza monetarelor sau a documentelor de centralizare a
vanzarilor (incasarilor) pe unitati.
3. Circula:
- la persoana care intocmeste jurnalul pentru vanzari.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
ANEXA 5
BORDEROU
cuprinzand livrari de bunuri si/sau prestari de servicii pentru care nu se
emite factura fiscala, realizate in luna/trimestrul ............
- lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Documentul | Explicatii | Operatiuni taxabile
|
|crt.|___________________| privind
|_______________________________________|
| |Denumirea|Nr.|Data | natura | - cota 19% - | - cota 9% -
|
| | | |
|operatiunilor|___________________|___________________|
| | | | | |Baza de |Valoarea|Baza de
|Valoarea|
| | | | | |impozitare|T.V.A. |impozitare|T.V.A.
|
|____|_________|___|_____|_____________|__________|________|__________|________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
|
|____|_________|___|_____|_____________|__________|________|__________|________|
|____|_________|___|_____|_____________|__________|________|__________|________|
|____|_________|___|_____|_____________|__________|________|__________|________|
|____|_________|___|_____|_____________|__________|________|__________|________|
|____|_________|___|_____|_____________|__________|________|__________|________|
|____|_________|___|_____|_____________|__________|________|__________|________|
| Intocmit |Verificat| Total | | | |
|
|______________|_________|_____________|__________|________|__________|________|
14-6-15/b
BORDEROU
cuprinzand livrari de bunuri si/sau prestari de servicii pentru care nu se
emite factura fiscala, realizate in luna/trimestrul .............
(cod 14-6-15/b)
1. Serveste:
- ca document pentru inregistrarea taxei pe valoarea adaugata pentru alte
operatiuni care se considera livrari de bunuri si/sau prestari de servicii in
sensul taxei pe valoarea adaugata, dar pentru care nu se emite factura fiscala,
cum sunt:
- bunurile constatate lipsa din gestiune pentru care este obligatorie
colectarea T.V.A., prevazute la art. 128 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, cu
exceptia celor prevazute la art. 128 alin. (9);
- bunurile, prevazute la art. 128 alin. (4) din lege, achizitionate sau
fabricate de orice agent economic, care sunt utilizate in scopuri care nu au
legatura cu activitatea economica desfasurata, sau pentru a fi puse gratuit la
dispozitia altor persoane, in masura in care s-a dedus T.V.A. pentru aceste
bunuri;
- bunurile, prevazute la art. 128 alin. (5) din Codul fiscal,
distribuite din activele unei societati comerciale catre actionarii sau
asociatii sai, efectuata cu ocazia lichidarii;
- orice distribuire de bunuri din activele unei societati comerciale
catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de
lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a societatii, prevazute la art. 128
alin. (5) din Codul fiscal;
- prestarile de servicii prevazute la art. 129 alin. (3) din Codul fiscal;
2. Se intocmeste intr-un exemplar de compartimentul financiar-contabil pe
baza datelor din contabilitate.
3. Nu circula, fiind document de inregistrare in contabilitate.
4. Se arhiveaza la compartimentul financiar contabil.