ORDIN
Nr. 1846 din 22 decembrie 2003
pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea
adaugata pentru exporturi si alte operatiuni similare, pentru transportul
international si pentru operatiunile legate de traficul international de
bunuri, prevazute la art. 143 alin. (1) si la art. 144 alin. (1) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 10 din 8 ianuarie 2004
In temeiul art. 12 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 735/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile
ulterioare, in baza prevederilor art. 143 si 144 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea
adaugata pentru exporturi si alte operatiuni similare, pentru transportul
international si pentru operatiunile legate de traficul international de
bunuri, prevazute la art. 143 alin. (1) si la art. 144 alin. (1) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cuprinse in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru exporturi si alte
operatiuni similare, pentru transportul international si pentru operatiunile
legate de traficul international de bunuri, prevazute la art. 143 alin. (1) si
la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
CAP. 1
Aplicarea scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru exporturi, alte
operatiuni similare si transportul international, prevazute la art. 143 alin.
(1) lit. a) - h), o) si p) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Art. 1
(1) Prin prezentele instructiuni se reglementeaza modul de justificare a
scutirilor de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere pentru persoanele
inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata.
(2) Persoanele impozabile stabilite in strainatate, care realizeaza
operatiuni scutite cu drept de deducere in Romania, pot sa-si desemneze un
reprezentant fiscal pentru aceste operatiuni potrivit art. 151 alin. (4) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Daca nu-si desemneaza reprezentant
fiscal pentru aceste operatiuni, aplica scutirea de taxa pe valoarea adaugata
pe care nu trebuie sa o justifice cu documente si nu au drept de deducere.
(3) Persoanele impozabile romane care nu sunt inregistrate ca platitori de
taxa pe valoarea adaugata aplica scutirile de taxa pe valoarea adaugata
prevazute la art. 143 si 144 din Legea nr. 571/2003, dar nu au drept de
deducere si nu sunt obligate sa justifice cu documente aplicarea acestor
scutiri.
(4) In situatia in care, din cauze independente de vointa furnizorului sau
prestatorului, nu pot fi prezentate toate documentele justificative prevazute
de prezentele instructiuni, scutirea de taxa pe valoarea adaugata se poate
aplica daca exista alte documente prin care se poate face dovada realizarii operatiunii.
(5) In sensul prezentelor instructiuni, prin contract se intelege si
comanda urmata de executarea acesteia.
Art. 2
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, in conformitate cu
prevederile art. 143 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003, livrarile de
bunuri expediate sau transportate in afara tarii de catre furnizor sau de alta
persoana in contul sau. Prin persoana care expediaza sau transporta bunuri in
afara tarii in contul furnizorului se intelege orice persoana care face transportul.
In situatia in care transportul este efectuat cu mijloace proprii sau
inchiriate, persoana care efectueaza serviciul este denumita transportator.
Orice persoana care contracteaza servicii de transport pe care nu le realizeaza
cu mijloace proprii sau inchiriate este denumita in prezentele instructiuni
casa de expeditie.
(2) Pentru exportul efectuat in nume propriu de exportator, justificarea
regimului de scutire se face cu:
a) factura fiscala si factura externa;
b) declaratia vamala de export din care sa rezulte ca s-a acordat liberul
de vama conform reglementarilor vamale in vigoare.
(3) Daca, potrivit contractului incheiat intre producatorul bunurilor si
exportator, expeditia sau transportul bunurilor catre beneficiarul extern se face
direct de la producator, scutirea se aplica atat de exportator, cat si de
producator.
a) Exportatorul justifica regimul de scutire pe baza documentelor prevazute
la alin. (2).
b) Producatorul bunurilor justifica regimul de scutire cu:
1. contractul incheiat cu unitatea exportatoare;
2. factura fiscala emisa catre unitatea exportatoare;
3. copia de pe declaratia vamala de export din care sa rezulte ca s-a
acordat liberul de vama conform reglementarilor vamale in vigoare, in care la rubrica
31 se inscrie denumirea producatorului si localitatea. In situatia in care
exista mai multi producatori care trebuie mentionati in declaratia vamala de
export se inscrie "conform anexei continand producatorii -
localitatea". Anexa se certifica prin semnatura si stampila de catre
declarant si se ataseaza la declaratia vamala de export, nefiind necesara viza
organului vamal.
(4) Pentru exportul realizat prin comisionari care actioneaza in nume
propriu, dar in contul unui comitent din tara, scutirea de taxa pe valoarea
adaugata se aplica atat de catre comisionar, cat si de catre comitent.
Comisionarul, care este exportatorul bunurilor in sensul taxei pe valoarea
adaugata, justifica scutirea cu documentele prevazute la alin. (2), inclusiv in
situatia in care, potrivit prevederilor contractuale, comisionul este facturat
separat comitentului. Comitentul justifica scutirea cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu comisionarul, din care sa rezulte cantitatile de
bunuri, precum si data la care trebuie efectuat exportul;
b) copia de pe declaratia vamala de export pentru care autoritatea vamala a
acordat liberul de vama si copia de pe lista-anexa la declaratia vamala, in
care comisionarul a inscris denumirea comitentului. Aceste documente sunt
prezentate obligatoriu la termenele prevazute in contract pentru efectuarea
exportului. Scutirea cu drept de deducere se aplica si in perioada in care
comitentul nu este in posesia copiei de pe declaratia vamala de export;
c) factura fiscala emisa de comitent catre comisionar.
Art. 3
(1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
571/2003, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri
expediate sau transportate in afara tarii de cumparatorul care nu este stabilit
in interiorul tarii sau de alta persoana in contul sau, pentru care se aplica
procedura de vamuire la domiciliu. Astfel de livrari au loc in cadrul unor
contracte precum cele in care conditia de livrare este ex works conform
normelor INCOTERMS. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se justifica pe baza
documentelor prevazute la art. 2.
(2) In cazul in care livrarea de bunuri se refera la bunuri cumparate din
Romania de persoane fizice cu domiciliul in strainatate, scoase din tara ca
bagaje insotite sau neinsotite, scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica
potrivit procedurilor si conditiilor stabilite printr-un ordin distinct al
ministrului finantelor publice.
Art. 4
(1) In situatia in care beneficiarul stabilit in strainatate, in vederea
obtinerii unui produs final, contracteaza livrari de bunuri si/sau prestari de
servicii cu fiecare unitate care concura la realizarea produsului final,
scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica de fiecare unitate potrivit
prevederilor prezentului articol, in baza art. 143 alin. (1) lit. a), c) si p)
din Legea nr. 571/2003.
(2) Exportul bunurilor poate fi efectuat de oricare dintre unitatile care
au participat la realizarea produsului final, precum si de catre un
intermediar.
(3) Predarea bunurilor intre unitatile care concura la realizarea
produsului final se efectueaza din dispozitia beneficiarului extern, potrivit
prevederilor contractuale, pe baza avizului de insotire a marfii cu mentiunea
"nu se factureaza".
(4) Unitatile care efectueaza livrari de bunuri care sunt incorporate in
produsul final, inclusiv ambalajele, justifica scutirea cu urmatoarele
documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul extern, din care sa rezulte
cantitatile de bunuri si unitatile la care se face predarea acestora, precum si
termenul pentru justificarea exportului;
b) copia de pe declaratia vamala de export intocmita de exportator, din
care sa rezulte ca s-a acordat liberul de vama pentru produsul final, conform
reglementarilor vamale in vigoare;
c) factura fiscala si factura externa, emise catre beneficiarul extern;
d) avizul de insotire a marfii cu mentiunea "nu se factureaza",
cu exceptia exportatorului.
(5) Unitatile care efectueaza prestari de servicii care concura la
realizarea produsului final justifica scutirea cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu partenerul extern, din care sa rezulte prestarile
de servicii efectuate si termenul pentru efectuarea exportului;
b) copia de pe declaratia vamala de export intocmita de exportator, din
care sa rezulte ca s-a acordat liberul de vama pentru produsul final, conform
reglementarilor vamale in vigoare;
c) factura fiscala si factura externa, emise catre beneficiarul extern.
Art. 5
(1) In baza art. 143 alin. (1) lit. a), c) si p) din Legea nr. 571/2003 se
aplica scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii
legate de bunurile plasate in regim de perfectionare activa, precum si pentru
livrarile de bunuri contractate cu beneficiarul stabilit in strainatate de
catre alte unitati decat cea care are autorizatia de perfectionare activa si
care sunt incorporate in produsele compensatoare.
(2) Unitatile care nu au autorizatia de perfectionare activa, dar au
contractat cu beneficiarul stabilit in strainatate livrari de bunuri care sunt
incorporate in produsele compensatoare justifica scutirea de taxa pe valoarea
adaugata cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul extern, din care sa rezulte
cantitatile de bunuri si unitatile la care se face predarea acestora, precum si
termenul pentru justificarea exportului;
b) copia de pe declaratia vamala de export intocmita de exportator, din
care sa rezulte ca s-a acordat liberul de vama pentru produsele compensatoare,
conform reglementarilor vamale in vigoare;
c) factura fiscala si factura externa, emise catre beneficiarul extern;
d) avizul de insotire a marfii cu mentiunea "nu se factureaza".
(3) Persoanele impozabile care au incheiat contracte de prestari de servicii
cu beneficiari din strainatate pentru bunurile plasate in regim de
perfectionare activa si care realizeaza exportul sau reexportul produselor
compensatoare justifica scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru
operatiunile efectuate pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul din strainatate;
b) autorizatia pentru perfectionare activa;
c) factura fiscala pentru prestarea de servicii si factura externa;
d) declaratia vamala de export sau, dupa caz, de reexport, din care sa
rezulte ca autoritatea vamala a acordat liberul de vama conform reglementarilor
vamale in vigoare, ori copie de pe declaratia vamala de export sau, dupa caz,
de reexport, intocmita de unitatea care realizeaza exportul/reexportul
produselor compensatoare, in cazul unitatilor care au cesionat regimul de
perfectionare activa.
(4) Unitatile care efectueaza prestari de servicii care concura la
realizarea produselor compensatoare sau orice alte prestari de servicii legate
direct de bunurile plasate in regim de perfectionare activa justifica scutirea
cu urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu titularul autorizatiei pentru operatiunile de
perfectionare activa sau cu beneficiarul din strainatate;
b) copia de pe autorizatia pentru operatiuni de perfectionare activa;
c) factura fiscala pentru prestatia efectuata.
(5) Se interzice facturarea bunurilor date spre prelucrare de catre
titularul operatiunii de perfectionare activa sau de persoana careia i-a fost
cesionat regimul de perfectionare activa catre unitatile care realizeaza
prelucrarea acestora. Bunurile respective se predau spre prelucrare pe baza
avizului de insotire a marfii. Unitatile care realizeaza prelucrarea predau
bunurile titularului operatiunii de perfectionare activa sau persoanei careia
i-a fost cesionat regimul de perfectionare activa, pe baza avizului de insotire
a marfii si a facturii fiscale pentru contravaloarea prestatiei efectuate.
(6) Scutirea pentru transportul, precum si pentru prestarile de servicii
accesorii transportului, aferente bunurilor plasate in regim de perfectionare
activa, se justifica conform prevederilor art. 6.
Art. 6
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, in conformitate cu
prevederile art. 143 alin. (1) lit. c) si p) din Legea nr. 571/2003, prestarile
de servicii, inclusiv transportul si prestarile de servicii accesorii
transportului, legate direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate in
regimuri vamale suspensive, precum si prestarile de servicii efectuate de intermediari
in astfel de operatiuni.
(2) In sensul art. 143 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 571/2003, prin
exportul de bunuri se intelege orice scoatere de bunuri de pe teritoriul
Romaniei.
(3) Scutirea pentru transportul efectuat la introducerea in tara a
bunurilor plasate in regimuri suspensive se justifica cu:
a) contractul incheiat cu titularul regimului vamal suspensiv sau cu
beneficiarul din strainatate ori cu casa de expeditie;
b) documentul specific de transport international, in functie de tipul
transportului, prevazut la alin. (6);
c) documentele din care sa rezulte ca bunurile transportate sunt in regim
vamal suspensiv.
(4) Scutirea pentru transportul bunurilor aflate in regim vamal suspensiv
pe teritoriul Romaniei se justifica cu:
a) contractul incheiat cu titularul regimului vamal suspensiv sau cu
beneficiarul din strainatate ori cu casa de expeditie;
b) factura fiscala sau alt document legal aprobat;
c) documentele din care sa rezulte ca bunurile transportate sunt in regim
vamal suspensiv.
(5) Scutirea pentru transportul international al produselor rezultate din
operatiuni de perfectionare pasiva care intra in Romania se justifica cu:
a) contractul incheiat cu titularul autorizatiei de perfectionare pasiva
sau cu prestatorul din strainatate ori cu casa de expeditie;
b) documentul specific de transport, in functie de tipul transportului, sau
copie de pe documentul de transport in cazul caselor de expeditie, prevazut la
alin. (6);
c) documentele din care sa rezulte ca bunurile respective sunt in regim de
perfectionare pasiva.
(6) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru transportul aferent
bunurilor exportate se justifica astfel:
a) in cazul transportului auto, cu urmatoarele documente: contractul
incheiat cu exportatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu
beneficiarul din strainatate; copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de
tranzit comunitar T, documentul de transport international sau copie de pe
acesta pentru casele de expeditie;
b) in cazul transportului feroviar, cu urmatoarele documente: contractul
incheiat cu unitatea exportatoare sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu
beneficiarul din strainatate; documentul de transport international pe caile
ferate, care sa poarte stampila statiei de expeditie pentru transportator, sau
copia acestuia pentru casele de expeditie; documentul de transmitere a
vagonului la calea ferata vecina, care sa confirme iesirea marfii din tara
pentru transportator;
c) in cazul transportului multimodal cale ferata - naval: contractul
incheiat cu unitatea exportatoare sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu
beneficiarul din strainatate sau comenzile acestora; scrisoarea de trasura si
foaia de conosament;
d) in cazul transportului feroviar si/sau combinat de vagoane, containere
si altele asemenea, fara incarcatura, pana la statia de incarcare a bunurilor
exportate, cu urmatoarele documente: contractul incheiat cu unitatea
exportatoare sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu beneficiarul din
strainatate; documentul de transport;
e) in cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene, precum si in cazul
transporturilor combinate, cu urmatoarele documente: contractul incheiat cu
exportatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu beneficiarul din
strainatate; documentul specific de transport;
f) in cazul transportului prin conducte, cu urmatoarele documente:
contractul incheiat cu exportatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu
beneficiarul din strainatate sau comenzile acestora; documentul emis de
transportator, cuprinzand date referitoare la bunurile transportate.
(7) Scutirea pentru prestarile de servicii accesorii transportului legat
direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate in regimuri vamale suspensive
se justifica cu:
a) contractul incheiat cu beneficiarul prestarii de servicii, care poate
fi: exportatorul, respectiv titularul regimului vamal suspensiv, beneficiarul
din strainatate, comisionari care actioneaza in numele si in contul unuia
dintre acestia, transportatorul sau casa de expeditii;
b) factura fiscala sau alte documente legal aprobate si, dupa caz, factura
externa;
c) documentele din care sa rezulte ca bunurile respective sunt plasate in
regimuri vamale suspensive sau sunt exportate.
(8) Scutirea pentru prestarile de servicii legate de bunurile aflate in
regimuri vamale suspensive, altele decat cele de transport si accesorii
transportului, se justifica cu:
a) contractul incheiat cu titularul regimului vamal suspensiv sau cu
beneficiarul din strainatate;
b) factura fiscala sau alte documente legal aprobate si, dupa caz, factura
externa;
c) documentele din care sa rezulte ca bunurile respective sunt plasate in
regimuri vamale suspensive.
(9) Pentru serviciile de intermediere a unor operatiuni de export realizate
de comisionari, atunci cand acestia actioneaza in numele si in contul
comitentului, scutirea de taxa pe valoarea adaugata se justifica cu:
a) contractul incheiat cu comitentul, care este fie exportatorul, fie
beneficiarul din strainatate;
b) factura fiscala si, dupa caz, factura externa;
c) copia de pe declaratia vamala de export pentru care autoritatea vamala a
acordat liberul de vama.
(10) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru alte prestari de servicii
legate de exportul de bunuri se justifica cu:
a) contractul incheiat cu exportatorul ori cu beneficiarul din strainatate
sau cu intermediari care actioneaza in numele ori in contul acestora;
b) documentele prezentate de exportator ori de intermediarul care
actioneaza in numele ori in contul sau, din care sa rezulte ca operatiunile
respective sunt legate direct de exportul bunurilor, sau factura externa, in
cazul prestarilor de servicii contractate cu beneficiari din strainatate sau cu
intermediari care actioneaza in numele ori in contul acestora.
(11) In baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. c) si d) din Legea nr.
571/2003, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata transportul si prestarile
de servicii accesorii transportului bunurilor personale care sunt scutite de
drepturi de import si de export conform Ordonantei Guvernului nr. 59/2003
privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 545/2003. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se
justifica cu:
a) factura fiscala;
b) documente specifice din care sa rezulte ca bunurile respective
beneficiaza de scutirea prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 59/2003, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 545/2003;
c) documente specifice de transport, pentru serviciile de transport.
Art. 7
(1) Pentru transportul marfurilor importate a carui contravaloare a fost
inclusa in valoarea in vama potrivit prevederilor art. 139 din Legea nr.
571/2003, scutirea de taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 143 alin.
(1) lit. d) din aceeasi lege, se justifica de transportatori, respectiv de
casele de expeditie, in functie de tipul transportului, astfel:
a) in cazul transportului auto, cu urmatoarele documente: contractul
incheiat cu importatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu furnizorul
din strainatate, copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de tranzit
comunitar T, documentul de transport international din care sa rezulte ca
bunurile transportate provin din import sau copie de pe acesta pentru casele de
expeditie;
b) in cazul transportului prin conducte, cu urmatoarele documente:
contractul incheiat cu importatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu
furnizorul din strainatate, documentul emis de transportator, cuprinzand date
referitoare la bunurile transportate;
c) in cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene, precum si al
transporturilor combinate, cu urmatoarele documente: contractul incheiat cu
importatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu furnizorul din
strainatate, documentul specific de transport cuprinzand date referitoare la
bunurile transportate;
d) in cazul transportului feroviar, cu urmatoarele documente: contractul
incheiat cu importatorul sau, dupa caz, cu casa de expeditie ori cu furnizorul
din strainatate sau comenzile acestora; documentul de transport international
pe caile ferate, care sa poarte stampila statiei de expeditie, sau copie de pe
acesta pentru casele de expeditie; documentul de transmitere a vagonului de la
calea ferata vecina, care sa confirme intrarea marfii in tara pentru
transportator;
e) in cazul transporturilor maritime sau fluviale care se continua cu
transport pe calea ferata pana la primul loc de destinatie care figureaza pe
documentul de transport care insoteste bunurile la intrarea in tara, cu
urmatoarele documente: pentru partea de transport maritim sau fluvial, cu
documentele mentionate la lit. c), iar pentru partea de transport intern
efectuat pe caile ferate, cu contractul incheiat cu persoana care angajeaza
transportul sau comanda acesteia, in care sa fie specificat primul loc de
destinatie al marfurilor importate, scrisoarea de trasura din care sa rezulte
ca bunurile transportate provin din import.
(2) Prestarile de servicii accesorii transportului si alte prestari de
servicii aferente marfurilor din import, a caror contravaloare a fost inclusa
in valoarea in vama potrivit prevederilor art. 139 din Legea nr. 571/2003, se
justifica de unitatile prestatoare cu:
a) contractul incheiat cu unitatea transportatoare, cu importatorul
marfurilor ori cu beneficiarul din strainatate sau cu intermediari care
actioneaza in numele ori in contul acestora sau comenzile date de acestia;
b) documentele prezentate de transportator sau de importatorul marfurilor
ori de intermediarul care actioneaza in numele ori in contul sau, din care sa
rezulte ca prestarile de servicii respective sunt accesorii transportului sau
sunt aferente marfurilor importate; factura externa, in cazul prestarilor de
servicii contractate cu beneficiari din strainatate sau cu intermediari care
actioneaza in numele ori in contul acestora.
Art. 8
(1) Transportul international de persoane pentru care se aplica scutirea de
taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. e) din Legea
nr. 571/2003, este transportul pentru care locul prestarii se considera a fi in
Romania potrivit art. 133 alin. (2) lit. b) din aceeasi lege.
(2) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru transportul
de persoane international cu mijloace auto se face cu urmatoarele documente:
a) licenta de transport;
b) caietul de sarcini al licentei de traseu, dupa caz;
c) foaia de parcurs sau alte documente din care sa rezulte data de iesire/intrare
din/in tara, vizate de organul vamal;
d) diagrama biletelor de calatorie sau, dupa caz, facturile fiscale in
cazul curselor ocazionale;
e) factura fiscala pentru contravaloarea biletelor vandute, in situatia in
care vanzarea biletelor se face prin intermediari.
(3) Pentru transportul international aerian, fluvial, maritim, feroviar, de
persoane, justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata se face de catre
transportatori cu:
a) documentele specifice de transport din care sa rezulte traseul
transportului, data de iesire/intrare din/in tara, dupa caz;
b) factura fiscala, in situatia in care biletele de calatorie au fost
vandute prin intermediari;
c) borderoul/diagrama biletelor de calatorie vandute sau, dupa caz, facturile
fiscale in cazul curselor ocazionale.
(4) Persoanele impozabile care vand bilete pentru transportul international
de persoane justifica scutirea de taxa pe valoarea adaugata cu:
a) borderoul/diagrama biletelor de calatorie vandute;
b) factura fiscala pentru comision sau, dupa caz, factura primita de la
transportator pentru biletele vandute.
(5) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru serviciile direct legate
de transportul international de persoane se justifica cu documente din care sa
rezulte natura prestatiei si legatura directa cu transportul international de
persoane.
(6) Agentiile companiilor aeriene straine care functioneaza pe teritoriul
Romaniei beneficiaza de scutire de taxa pe valoarea adaugata pentru vanzarile
de bilete aferente transportului international de persoane, conform art. 143
alin. (1) lit. e) si p) din Legea nr. 571/2003, pe baza de reciprocitate
acordata companiilor aeriene romane care au deschise agentii in strainatate.
Raspunderea pentru verificarea respectarii conditiilor de reciprocitate revine
Directiei generale de servicii transport aerian si aeroporturi din cadrul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Aceasta va comunica
Ministerului Finantelor Publice lista cu tarile in care companiile aeriene
romane au deschise agentii, daca acestea beneficiaza in tarile respective de
rambursarea taxei pe valoarea adaugata si in ce conditii. Informatiile
respective vor fi actualizate ori de cate ori intervin modificari in relatiile
reciproce dintre tari.
(7) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru vanzarile de bilete
efectuate in Romania de agentiile companiilor aeriene straine se realizeaza
prin restituirea de catre Ministerul Finantelor Publice prin directiile
generale ale finantelor publice judetene sau, dupa caz, a municipiului
Bucuresti a taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor si serviciilor
achizitionate destinate necesitatilor de functionare a agentiilor. Restituirea
taxei pe valoarea adaugata se efectueaza trimestrial pe baza de cerere depusa
de agentiile companiilor aeriene straine la directiile generale ale finantelor
publice judetene sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti. Cererile de
restituire a taxei pe valoarea adaugata vor fi justificate numai cu documente
aferente cumpararilor efectuate in trimestrul pentru care se solicita
restituirea taxei pe valoarea adaugata, insotite de documentele care atesta
efectuarea platii contravalorii bunurilor si serviciilor pana la data depunerii
cererii.
(8) Directiile generale ale finantelor publice judetene sau, dupa caz, a
municipiului Bucuresti analizeaza cererile de restituire, precum si documentele
insotitoare. In urma verificarii si analizei se intocmeste o nota in care se
consemneaza numarul si data cererii, rezultatul verificarii si propunerea
restituirii sau, dupa caz, respingerea cererii de restituire a taxei pe
valoarea adaugata. Nota se aproba de directorul general al directiei generale a
finantelor publice judetene sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti.
(9) In cazul aprobarii restituirii taxei pe valoarea adaugata, se intocmesc
comunicarile catre trezorerie, precum si comunicarea catre solicitant. In baza
comunicarii primite, trezoreria va intocmi ordine de plata tip trezorerie
(OPHT) pentru fiecare agentie, in care se va inscrie suma care se restituie.
Art. 9
(1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
571/2003, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri
destinate a fi acordate ca tratatie pasagerilor la bordul unui vapor, avion,
autocar sau tren, care efectueaza transport international de persoane, daca
locul livrarii se considera a fi in Romania.
(2) Se considera tratatie a pasagerilor bunurile consumate de pasageri la
bordul unui vapor, avion, autocar sau tren.
(3) Transportatorul sau alta persoana impozabila inregistrata ca platitor
de taxa pe valoarea adaugata, care efectueaza livrarea bunurilor acordate ca
tratatie pasagerilor la bordul unui vapor, avion, autocar sau tren, justifica
scutirea de taxa pe valoarea adaugata cu:
a) documentele de livrare si contractul incheiat cu transportatorul, in
cazul in care livrarea bunurilor se efectueaza de o alta persoana impozabila
decat transportatorul;
b) avizul de insotire a marfii de la magazie la bordul vaporului,
avionului, autocarului sau trenului, in cazul in care livrarea se face de
transportator, si decontul privind livrarile de bunuri efectuate pentru fiecare
calatorie, cuprinzand: felul, cantitatea, valoarea bunurilor consumate,
mijlocul de transport, ruta, numarul de locuri, numarul de pasageri.
Art. 10
(1) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile
prevazute la art. 143 alin. (1) lit. f) pct. 1 din Legea nr. 571/2003 se face
astfel:
a) in cazul livrarilor de bunuri pentru navele sub pavilion romanesc, cu
documentul stampilat si semnat de agentul vamal, care atesta ca bunurile
respective au fost efectiv introduse la bordul navei, si cu factura fiscala;
b) in cazul livrarilor de bunuri pentru navele sub pavilion strain, cu
urmatoarele documente: factura externa, factura fiscala, declaratia vamala de
export vizata de organele vamale.
(2) Pentru prestarile de servicii efectuate pentru nevoile directe ale
navelor si/sau pentru incarcatura acestora, justificarea scutirii de taxa pe
valoarea adaugata, prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
571/2003, se face cu factura fiscala si, dupa caz, cu factura externa, precum
si cu documente specifice din care sa rezulte ca serviciile sunt efectuate pentru
nevoile directe ale navelor si/sau pentru incarcatura acestora.
Art. 11
(1) Persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea
adaugata, care efectueaza livrari de bunuri destinate utilizarii sau
incorporarii pe aeronave sub pavilion romanesc, care presteaza transporturi
internationale de persoane si de bunuri, vor justifica scutirea de taxa pe
valoarea adaugata, prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. g) pct. 1 din Legea nr.
571/2003, cu documentul stampilat si semnat de agentul vamal, care atesta ca
bunurile respective au fost efectiv introduse la bordul aeronavei, si factura
fiscala sau alte documente legal aprobate.
(2) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru bunuri
destinate utilizarii pe aeronave ori incorporarii in aeronave sub pavilion
strain, care presteaza transporturi internationale de persoane si/sau de
bunuri, se face cu:
a) factura externa si factura fiscala;
b) declaratia vamala de export din care sa rezulte ca s-a acordat liberul
de vama, conform reglementarilor vamale in vigoare.
(3) Justificarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la art.
143 alin. (1) lit. g) pct. 2 din Legea nr. 571/2003, se face cu factura fiscala
si, dupa caz, cu factura externa, precum si cu documente specifice din care sa
rezulte ca serviciile sunt efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor
care efectueaza transporturi internationale de persoane si/sau de bunuri,
precum si pentru incarcatura lor.
Art. 12
Scutirea de taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 143 alin. (1) lit.
h) din Legea nr. 571/2003, se justifica de:
a) prestatorii serviciilor efectuate pentru navele aflate in proprietatea
companiilor de navigatie care isi desfasoara activitatea in regim special
maritim sau operate de acestea, cu urmatoarele documente: documentul specific
din care sa rezulte ca serviciul prestat este destinat navelor; factura fiscala
in care sa se specifice prestarea de servicii din documentul specific;
declaratia pe propria raspundere a persoanei care angajeaza raspunderea
juridica a companiei maritime, din care sa rezulte ca la data efectuarii
prestarii compania de navigatie este autorizata sa desfasoare activitatea in
regim special maritim in conformitate cu prevederile legale in vigoare, prin
mentionarea actului normativ, a certificatului, a altor documente care atesta
regimul special maritim;
b) furnizorii de nave in intregul lor catre companiile de navigatie care
isi desfasoara activitatea in regim special maritim, cu urmatoarele documente:
contractul incheiat cu compania de navigatie care isi desfasoara activitatea in
regim special maritim; factura fiscala in care sa se specifice obiectul
livrarii; declaratia pe propria raspundere a persoanei care angajeaza compania
maritima, din care sa rezulte ca la data efectuarii livrarii navei compania de
navigatie este autorizata sa desfasoare activitatea in regim special maritim in
conformitate cu prevederile legale in vigoare, prin mentionarea actului
normativ, a certificatului, a altor documente care atesta regimul special
maritim.
Art. 13
(1) Serviciile prestate de persoane din Romania in contul beneficiarilor cu
sediul sau cu domiciliul in strainatate, pentru bunurile din import aflate in
perioada de garantie, sunt scutite conform art. 143 alin. (1) lit. o) din Legea
nr. 571/2003. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se justifica cu:
a) facturile externe si facturile fiscale;
b) contractele incheiate cu partenerii externi.
(2) Pentru piesele de schimb care trebuie puse in mod gratuit la dispozitie
de producatorul marcii, taxa pe valoarea adaugata se datoreaza numai la
importul acestora in Romania. Piesele respective, utilizate pentru reparatii in
perioada de garantie, nu se factureaza catre clienti, intrucat contravaloarea lor
a fost inclusa in pretul de cumparare al bunurilor.
(3) Daca persoana care efectueaza service in perioada de garantie face
importul unor loturi de marfa din care o parte cuprinde si piese de schimb in
perioada de garantie, dar nu se cunoaste cu exactitate cantitatea acestora din
urma in momentul importului, nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata pentru
factura catre partenerul extern prin care se recupereaza contravaloarea
pieselor de schimb respective. Aceasta operatiune nu reprezinta livrare de bunuri,
reprezentand decontarea contravalorii pieselor de schimb pe care partenerul
extern trebuie sa le puna la dispozitie in mod gratuit in perioada de garantie.
CAP. 2
Aplicarea scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile
legate de traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Art. 14
(1) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri
plasate in regim de antrepozit vamal in vederea exportului/reexportului,
prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003, se justifica cu
urmatoarele documente:
a) contractul incheiat cu beneficiarul din strainatate;
b) factura fiscala si factura externa;
c) declaratia vamala de antrepozitare.
(2) Sunt, de asemenea, scutite de taxa pe valoarea adaugata prestarile de
servicii legate direct de operatiunile prevazute la alin. (1). Acestea se
justifica cu:
a) contractul incheiat cu unitatea care plaseaza bunurile in antrepozit
vamal, cu beneficiarul din strainatate sau cu intermediari care actioneaza in
numele ori in contul acestora;
b) documentele prezentate de unitatea care plaseaza bunurile in antrepozit
vamal, din care sa rezulte ca operatiunile respective sunt legate direct de
bunurile plasate in antrepozit, ori factura externa, in cazul prestarilor de
servicii contractate cu beneficiari din strainatate sau cu intermediari care
actioneaza in numele ori in contul acestora.
Art. 15
(1) Pentru livrarile de bunuri destinate plasarii in magazinele duty-free
si in alte magazine situate in aeroporturile internationale, prevazute la cap.
I sectiunea 1 din Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor
masuri in materie financiar-fiscala, justificarea aplicarii scutirii de taxa pe
valoarea adaugata, prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
571/2003, se face astfel:
a) contractul incheiat cu persoana juridica detinatoare a magazinelor
duty-free si/sau magazinelor situate in aeroporturile internationale, din care
sa rezulte ca bunurile livrate vor fi comercializate numai prin aceste
magazine;
b) factura fiscala.
(2) Pentru bunurile livrate in cursul unei luni prin magazine duty-free
si/sau in magazinele situate in aeroporturile internationale, scutirea de taxa
pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
571/2003, se justifica astfel:
a) in cazul magazinelor duty-free, cu:
1. declaratia vamala de import pentru bunurile straine;
2. declaratia vamala de export pentru bunurile din productia interna;
b) in cazul magazinelor situate in aeroporturile internationale, cu:
1. declaratia vamala de import pentru bunurile straine;
2. declaratia vamala de export atat pentru bunurile straine, cat si pentru bunurile
din productia interna.
(3) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii,
inclusiv transportul si prestarile accesorii transportului, legate direct de
operatiunile scutite de taxa pe valoarea adaugata, conform prevederilor art.
144 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003, se justifica cu:
a) contractul incheiat cu beneficiarul serviciilor, care poate fi
furnizorul bunurilor din tara, persoana juridica detinatoare a magazinelor
duty-free si/sau magazinelor situate in aeroporturile internationale,
transportatorul bunurilor sau casa de expeditie, dupa caz;
b) factura fiscala sau alte documente legal aprobate;
c) documente din care sa rezulte ca prestarile de servicii sunt direct
legate de livrarile de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea
nr. 571/2003.
Art. 16
(1) Scutirea de taxa pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 144 alin. (1)
lit. c) din Legea nr. 571/2003, se acorda atat timp cat bunurile straine nu
sunt importate sau plasate sub un alt regim vamal, dupa care se vor aplica
regulile sau regimul de impozitare in functie de regimul vamal sub care sunt
plasate bunurile straine.
(2) Prestarile de servicii, inclusiv transportul si prestarile accesorii
transportului, legate direct de operatiunile prevazute la art. 144 alin. (1)
lit. c) din Legea nr. 571/2003, sunt scutite conform art. 144 alin. (1) lit. d)
din aceeasi lege. Prestatorul serviciilor justifica scutirea de taxa pe
valoarea adaugata cu contractele incheiate cu beneficiarii serviciilor si alte
documente specifice care atesta efectuarea prestarii de servicii si legatura
directa cu operatiunile scutite conform prevederilor art. 144 alin. (1) lit. c)
din Legea nr. 571/2003.
(3) Bunurile straine care sunt introduse din zonele libere sau dintr un
port liber in Romania ori care se consuma sau se utilizeaza in zonele libere
vor fi supuse reglementarilor prevazute la art. 126 134 din Legea nr.
141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare, sau, dupa
caz, reglementarilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind
operatiunile de leasing si societatile de leasing, republicata.