ORDIN
Nr. 2194 din 24 noiembrie 2004
pentru modificarea si completarea Reglementarilor privind conditiile tehnice pe
care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in
circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2, aprobate prin Ordinul
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 104 din 1 februarie 2005
In temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale art. 4 alin. (2) lit. f) si alin. (3) lit. e) din Ordonanta
Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile ulterioare, precum si
ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea
si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Reglementarile privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le
indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe
drumurile publice din Romania - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza conform anexei care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
1. Caseta reglementarilor va avea urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI - RNTR
2 |
|______________________________________________________________________________|
| Reglementari privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca
|
| vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice
|
| din Romania
|
|______________________________________________________________________________|
| Aprobate prin:
|
| Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei
|
| nr. 211/2003 |
| Modificate si completate prin:
|
| Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
|
| nr. 1.043/2003
|
| Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
|
| nr. 1.356/2004
|
| Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
|
| nr. 2.194/2004" |
|______________________________________________________________________________|
2. La sectiunea "Prescurtari si definirea unor termeni utilizati"
se introduce urmatoarea definitie:
"vanzare - comercializarea pentru prima oara in Romania a vehiculelor
noi, care nu au mai fost inmatriculate, inregistrate sau utilizate anterior,
ori comercializarea pentru prima oara in Romania a componentelor sau
entitatilor tehnice noi."
3. Subpunctul 1.1 al capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"1.1. Omologarea nationala de tip a vehiculelor rutiere se acorda
numai daca vehiculul respectiv indeplineste conditiile tehnice specifice
indicate in prezentele reglementari.
a) Pentru vehiculele speciale se vor aplica prevederile din anexa XI la
Directiva 70/156/CEE, modificata prin Directiva 2003/102/CE, apendicele 1 - 4,
in functie de destinatia vehiculului special.
b) Pentru tractoarele agricole sau forestiere pe roti ori pe senile, avand
cel putin doua axe si o viteza maxima constructiva mai mare sau egala cu 6
km/h, remorcile agricole ori forestiere si masinile tractate interschimbabile
agricole sau forestiere se vor aplica prevederile Directivei 2003/37/CE de la:
- data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pentru noile tipuri de
tractoare agricole sau forestiere pe roti din categoriile T1, T2 si T3
(omologare de tip);
- 1 iulie 2009, pentru toate tractoarele agricole sau forestiere pe roti
noi din categoriile T1, T2 si T3 (prima inmatriculare, prima inregistrare sau
prima utilizare);
- pentru noile tipuri de vehicule din celelalte categorii, la 3 ani dupa
intrarea in vigoare a ultimei directive specifice care mai trebuie adoptata
pentru categoria respectiva (omologare de tip);
- pentru toate vehiculele noi din celelalte categorii, la 6 ani dupa
intrarea in vigoare a ultimei directive specifice care mai trebuie adoptata
pentru categoria respectiva (prima inmatriculare, prima inregistrare sau prima
utilizare).
La cererea constructorului, prevederile Directivei 2003/37/CE se pot aplica
de la data de 1 iulie 2005 la omologarea nationala de tip a tractoarelor
agricole sau forestiere pe roti din categoriile T1, T2 si T3.
La cererea constructorului, prevederile Directivei 2003/37/CE se pot aplica
la omologarea nationala de tip a vehiculelor din celelalte categorii de la data
intrarii in vigoare a tuturor directivelor specifice aplicabile pentru
categoria respectiva."
4. Subpunctul 1.1.1 al capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"1.1.1. Omologarea nationala de tip a vehiculelor rutiere pentru care
exista omologare de tip CE (comunitara) a intregului vehicul se acorda in baza
documentelor care demonstreaza existenta unei omologari CE (comunitare) a
intregului vehicul, valabil acordata de catre autoritatile competente din
statele membre ale Uniunii Europene."
5. Subpunctul 2.5.1 al capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"2.5.1. Modificarile vehiculelor rutiere precizate la subpct. 2.2.4
lit. a) si b) si care impun omologarea individuala a acestora se pot efectua
numai in ateliere specializate, autorizate conform legislatiei in
vigoare."
6. La subpunctul 1.2 al capitolului III se abroga definitiile pentru
"autobuzul interurban" si "autocar".
7. La capitolul IV sectiunea 4 se adauga un nou punct, punctul 4.1^1, cu
urmatorul cuprins:
"4.1^1. Incepand cu 1 ianuarie 2007 tractoarele agricole sau
forestiere noi trebuie sa respecte la prima inmatriculare sau la prima
inregistrare prevederile anexei VI la Directiva 89/173/CEE, privind legatura
sistemului de franare cu remorca, modificata prin Directiva 2000/1/CE."
8. La capitolul IV sectiunea 4, subpunctul 4.3.2 va avea urmatorul cuprins:
"4.3.2. Autovehiculele din categoria M3 din clasele B, II sau III
trebuie sa satisfaca incercarea de tip II A, in conformitate cu prevederile
Directivei 71/320/CEE, modificata prin Directiva 98/12/CE."
9. La capitolul IV sectiunea 8 se adauga un nou subpunct, subpunctul
8.14.1.3^1, cu urmatorul cuprins:
"8.14.1.3^1. Incepand cu 1 ianuarie 2007, pentru noile tipuri de
motoare, si incepand cu 1 ianuarie 2008, pentru toate tipurile de motoare,
omologarile acordate trebuie sa ateste si buna functionare a echipamentelor
antipoluare pe durata de viata a motorului."
10. La capitolul IV sectiunea 9 se adauga un nou subpunct, subpunctul
9.1.9^1, cu urmatorul cuprins:
"9.1.9^1. Incepand cu 1 ianuarie 2007, autovehiculele din categoria
M1, cu masa maxima tehnic admisibila mai mica sau egala cu 2,5 tone, si din
categoria N1, cu masa maxima tehnic admisibila mai mica sau egala cu 2,5 tone,
si care provin din categoria M1 trebuie sa respecte conditiile tehnice privind
protectia pietonilor, prevazute la sectiunea 3.1 sau 3.2 din anexa I la
Directiva 2003/102/CE;
9.1.9^1.1. Cerintele subpct. 9.1.9^1 nu se aplica autovehiculelor care nu
difera, in ceea ce priveste elementele esentiale de constructie si conceptie
ale caroseriei, situate inainte de montantii A, pentru tipurile de vehicule
care au obtinut omologarea nationala inainte de 1 ianuarie 2007 sau omologarea
CE inainte de 1 octombrie 2005 si care nu au fost omologate conform cerintelor
Directivei 2003/102/CE.
9.1.9^1.2. Incepand cu 1 septembrie 2010, autovehiculele din categoria M1,
cu masa maxima tehnic admisibila mai mica sau egala cu 2,5 tone, si din
categoria N1, cu masa maxima tehnic admisibila mai mica sau egala cu 2,5 tone,
si care provin din categoria M1 trebuie sa respecte conditiile tehnice privind
protectia pietonilor, prevazute la sectiunea 3.2 din anexa I la Directiva
2003/102/CE.
9.1.9^1.3. Prescriptiile tehnice necesare pentru efectuarea incercarilor
specificate la sectiunea 3.1 sau 3.2 din anexa I la Directiva 2003/102/CE sunt
cele definite prin anexa la Decizia 2004/90/CE."
11. La capitolul IV sectiunea 9 se adauga un nou subpunct, subpunctul
9.6^1, cu urmatorul cuprins:
"9.6^1. Incepand cu 31 decembrie 2012, la prima inmatriculare si la
vanzare, autovehiculele noi din categoria M1, cu masa maxima tehnic admisibila
mai mica sau egala cu 2,5 tone, si din categoria N1, cu masa maxima tehnic
admisibila mai mica sau egala cu 2,5 tone, si care provin din categoria M1
trebuie sa respecte conditiile tehnice privind protectia pietonilor, prevazute
la sectiunea 3.1 sau 3.2 din anexa I din Directiva 2003/102/CE;
9.6^1.1. Incepand cu 1 septembrie 2015, la prima inmatriculare si la
vanzare, autovehiculele noi din categoria M1, cu masa maxima tehnic admisibila
mai mica sau egala cu 2,5 tone, si din categoria N1, cu masa maxima tehnic
admisibila mai mica sau egala cu 2,5 tone, si care provin din categoria M1
trebuie sa respecte conditiile tehnice privind protectia pietonilor, prevazute
la sectiunea 3.2 din anexa I la Directiva 2003/102/CE."
12. La capitolul IV sectiunea 9, punctul 9.7.1 va avea urmatorul cuprins:
"9.7.1. La omologarea individuala, vehiculele inmatriculate in Romania
si la care s-au efectuat, fata de varianta omologata, modificari privind
constructia caroseriei trebuie sa respecte conditiile tehnice privind
proeminentele exterioare prevazute in Directiva 78/483/CEE, modificata prin
Directiva 87/354/CEE sau Directiva 92/114/CEE, dupa caz, si/sau nu trebuie sa
prezinte proeminente si muchii taietoare;".
13. La capitolul IV sectiunea 11 se adauga un nou subpunct, subpunctul 11.1.3^1,
cu urmatorul cuprins:
"11.1.3^1. Incepand cu 1 ianuarie 2007 autovehiculele din categoriile
M si N trebuie sa respecte conditiile tehnice privind dispozitivele pentru
vizibilitate indirecta si montarea lor, prevazute in Directiva 2003/97/CE;
11.1.3 1^.1. Prin exceptie de la prevederile subpct. 11.1.3^1 se acorda
omologarea nationala de tip pentru orice tip nou de autovehicul articulat din
categoriile M2 si M3, clasa I, constituit din cel putin 3 parti rigide
articulate, care nu satisfac prevederile Directivei 2003/97/CE, cu conditia de
a fi respectate prevederile referitoare la campul de vizibilitate al
conducatorului, prevazute in anexa III pct. 5 din Directiva 2003/97/CE.
11.1.3^1.2. Prin exceptie de la prevederile subpct. 11.1.3^1, cerintele
respective se aplica incepand cu 26 ianuarie 2007 in cazul montarii pe
autovehicule a antevizoarelor (oglinzilor fata) din clasa VI."
14. La capitolul IV sectiunea 11 se adauga un nou punct, punctul 11.3^1, cu
urmatorul cuprins:
"11.3^1. Incepand cu 26 ianuarie 2010, pentru autovehiculele din
categoriile M1 si N1, si incepand cu 26 ianuarie 2007, pentru celelalte
autovehicule din categoriile M si N, la prima inmatriculare si la vanzare
autovehiculele noi trebuie sa respecte conditiile tehnice privind dispozitivele
pentru vizibilitate indirecta si montarea lor, prevazute in Directiva
2003/97/CE;".
15. La capitolul IV sectiunea 11 se adauga un nou punct, punctul 11.3^2, cu
urmatorul cuprins:
"11.3^2. La omologarea individuala a autovehiculelor din categoriile M
si N in vederea primei inmatriculari in Romania (autovehicule care au mai fost
inmatriculate in alte tari) se verifica respectarea coeficientului de
transparenta al geamurilor, in functie de amplasarea lor pe vehicul."
16. La capitolul IV sectiunea 11 se adauga un nou punct, punctul 11.4.1^1,
cu urmatorul cuprins:
"11.4.1^1. Incepand cu 1 ianuarie 2007 dispozitivele pentru
vizibilitate indirecta noi pentru autovehiculele din categoriile M si N trebuie
sa respecte conditiile tehnice prevazute in Directiva 2003/97/CE;
11.4.1^1.1. Prin exceptie de la prevederile subpct. 11.4.1^1, cerintele
respective se aplica incepand cu 26 ianuarie 2007 in cazul antevizoarelor
(oglinzilor fata) din clasa VI;
11.4.1^1.2. Prin exceptie de la prevederile subpct. 11.4.1^1, este admisa
omologarea sau extinderea omologarii pentru componente ori entitati tehnice
destinate a fi folosite pentru tipurile de vehicule care au fost omologate
inainte de 26 ianuarie 2007, cu respectarea conditiilor tehnice prevazute in
Directiva 71/127/CEE."
17. La capitolul IV sectiunea 11 se adauga un nou punct, punctul 11.4^1, cu
urmatorul cuprins:
"11.4^1. Incepand cu 26 ianuarie 2010 dispozitivele pentru
vizibilitate indirecta noi pentru autovehiculele din categoriile M1 si N1 si
incepand cu 26 ianuarie 2007 dispozitivele pentru vizibilitate indirecta noi
pentru celelalte autovehicule din categoriile M si N trebuie sa respecte, la
utilizare si la vanzare, conditiile tehnice prevazute in Directiva 2003/97/CE;
11.4^1.1. Prin exceptie de la prevederile pct. 11.4^1, sunt admise
utilizarea si vanzarea componentelor sau entitatilor tehnice noi destinate a fi
folosite pentru tipurile de vehicule care au fost omologate inainte de 26
ianuarie 2007, cu respectarea conditiilor tehnice prevazute in Directiva
71/127/CEE."
18. La capitolul IV, sectiunea 14 va avea urmatorul cuprins:
"14.1. Omologarea nationala de tip pentru un vehicul rutier se acorda
numai daca se respecta urmatoarele cerinte privind elementele de identificare,
datele prescrise, pozitia si modul lor de amplasare:
14.1.1. Vehiculele din categoriile M, N si O trebuie sa respecte conditiile
tehnice prevazute in Directiva 76/114/CEE, modificata prin Directiva 87/354/CE;
14.1.2. Autovehiculele cu doua sau 3 roti trebuie sa respecte conditiile
tehnice prevazute in Directiva 93/34/CEE, modificata prin Directiva 1999/25;
14.1.3. Tractoarele agricole sau forestiere trebuie sa respecte conditiile
tehnice prevazute in anexa V la Directiva 89/173/CEE, modificata prin Directiva
2000/1/CE."
19. La capitolul IV sectiunea 16, subpunctul 16.4.1 va avea urmatorul
cuprins:
"16.4.1. Pana la 13 februarie 2005, la prima inmatriculare si la
vanzare, aceste autovehicule trebuie sa respecte prevederile care afecteaza
direct siguranta activa si pasiva, precum si pe cele privind amenajarea
interioara, prevazute in Regulamentul CEE - O.N.U. nr. 36 sau in Regulamentul
CEE - O.N.U. nr. 52, dupa caz. Troleibuzele trebuie sa respecte suplimentar
conditiile tehnice de securitate precizate in anexa nr. 9."
20. La capitolul IV sectiunea 16, punctul 16.8.1 se abroga.
21. La capitolul IV sectiunea 17, subpunctul 17.1.7 va avea urmatorul
cuprins:
"17.1.7. Omologarea nationala de tip si omologarea individuala a unui
autovehicul din categoriile N2 si M3, avand masa maxima tehnic admisibila mai
mare de 10 t, precum si din categoria N3, echipat cu limitator de viteza sau cu
sistem integrat de limitare a vitezei, se acorda numai daca acesta respecta
conditiile tehnice prevazute in Directiva 92/24/CEE;
17.1.7.1. Incepand cu 1 ianuarie 2005, la omologarea nationala de tip,
omologarea individuala, prima inmatriculare si la vanzarea unui autovehicul nou
din categoriile N2, N3, M2 si M3, echipat cu limitator de viteza sau cu sistem
de limitare a vitezei, acesta trebuie sa respecte conditiile tehnice prevazute
de Directiva 92/24/CEE."
22. La Capitolul IV sectiunea 18, subpunctul 18.1.4 va avea urmatorul
cuprins:
"18.1.4. Limitatoarele de viteza noi si sistemele de limitare a
vitezei noi pentru autovehiculele din categoriile N2 si M3, avand masa maxima
tehnic admisibila mai mare de 10 t, precum si din categoria N3 trebuie sa
respecte, la omologare, vanzare si utilizare, conditiile tehnice prevazute in
Directiva 92/24/CEE;
18.1.4.1. Incepand cu 1 ianuarie 2005, limitatoarele de viteza noi si
sistemele de limitare a vitezei noi pentru autovehiculele din categoriile N2,
N3, M2 si M3 trebuie sa respecte, la omologare, vanzare si utilizare,
conditiile tehnice prevazute de Directiva 92/24/CEE."
23. Capitolul VI devine capitolul V.
24. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"Vehicule exceptate de la procedura de omologare pentru circulatie pe
drumurile publice sau de la prevederile prezentelor reglementari"
25. La capitolul VI, subpunctul 1.2.3.1.2 va avea urmatorul cuprins:
"1.2.3.1.2. numarul de vehicule dintr-un anumit tip este limitat la
vehiculele prevazute cu un certificat de conformitate sau cu CIV valabila,
eliberata la data fabricatiei ori dupa aceasta data, acest certificat sau CIV
ramanand valabila cel putin 3 luni de la data emiterii, dar pierzandu-si
valabilitatea prin intrarea in vigoare a unei directive specifice;".
26. La capitolul VI, subpunctul 1.2.3.2.2 va avea urmatorul cuprins:
"1.2.3.2.2. numarul de vehicule dintr-un anumit tip este limitat la
vehiculele prevazute cu un certificat de conformitate sau cu CIV valabila,
eliberata la data fabricatiei ori dupa aceasta data, acest certificat sau CIV
ramanand valabila cel putin 3 luni de la data emiterii, dar pierzandu-si
valabilitatea prin intrarea in vigoare a unei directive specifice.
27. La capitolul VI, punctul 6 va avea urmatorul cuprins:
"6. Pot fi exceptate, de asemenea, de la unele prevederi ale prezentelor
reglementari, inclusiv cele referitoare la transportul de persoane,
autovehiculele a caror destinatie nu permite respectarea prevederilor
respective, cum sunt cele destinate fortelor armate, protectiei civile,
pompierilor, fortelor responsabile pentru mentinerea ordinii publice."
28. La capitolul VI, punctul 8 se abroga.
29. Capitolul VII devine capitolul VI.
30. In anexa nr. 1 sectiunea A, la punctul 6 se elimina ultima propozitie.
31. In anexa nr. 1 sectiunea A, la punctul 7, la definitia "Tractor
agricol si forestier" se elimina ultima propozitie.
32. In anexa nr. 2 sectiunea A, tabelul 1, la pozitia "6. Balamale si
incuietori pentru usi", la a treia coloana se elimina "98/90".
33. In anexa nr. 2 sectiunea A, tabelul 1, randul corespunzator pozitiei
"8. Vizibilitatea inapoi" va avea urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "8. Vizibilitatea inapoi | 71/127| 88/321| x |x|x| x |x|x| | | |
| 46 |
| Dispozitive pentru | 2003/97| | x |x|x| x |x|x| | | | |
-" |
| vizibilitate indirecta | | | | | | | | | | | | |
|
|_____________________________|________|_______|___|_|_|___|_|_|_|_|_|_|_______|
34. In anexa nr. 2 sectiunea A, tabelul 1, randul corespunzator pozitiei
"9. Garnituri de frane de inlocuire" va avea urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "9. Garnituri de frane de | 71/320| 98/12| x |x| | x | | |x|x| |
| 90 |
| inlocuire | |2002/78| | | | | | | | | | |
" |
|_____________________________|________|_______|___|_|_|___|_|_|_|_|_|_|_______|
35. In anexa nr. 2 sectiunea A, randul corespunzator pozitiei "47. Limitatoare
de viteza" va avea urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "47. Limitatoare de viteza | 92/24|2004/11| |x|x| |x|x| | | |
| 89"|
|_____________________________|________|_______|___|_|_|___|_|_|_|_|_|_|_______|
36. In anexa nr. 2 sectiunea A, la tabelul 1 se adauga o noua pozitie,
pozitia 57, cu urmatorul cuprins:
______________________________________________________________________________
| "57. Protectia pietonilor |2003/102| - | x | | | x | | | | | |
| |
| | | |(6)| | |(6)| | | | | | |
|
| | | | | | |(7)| | | | | | |
" |
|_____________________________|________|_______|___|_|_|___|_|_|_|_|_|_|_______|
37. In anexa nr. 2 sectiunea A, tabelul 1, la nota de subsol (5) se
inlocuieste "67/01" cu "67".
38. In anexa nr. 2 sectiunea A, tabelul 1, la nota de subsol (5) se
inlocuieste "GNC" cu "GN".
39. In anexa nr. 2 sectiunea A, tabelul 1, se adauga doua note de subsol cu
urmatorul cuprins:
"(6) A caror masa maxima tehnic admisibila nu depaseste 2,5 tone.
(7) Care provin din autovehicule din categoria M1."
40. In anexa nr. 2 sectiunea B, coloana a cincea se abroga.
41. Sectiunea D a anexei nr. 2 la reglementari se abroga.
42. In anexa nr. 4 se inlocuieste expresia "LPG" cu expresia
"GPL".
43. In anexa nr. 8 subpunctul 2.2.2 va avea urmatorul cuprins:
"2.2.2. postul de conducere trebuie sa fie prevazut cu un parasolar,
care poate fi reglabil;".