ORDIN
Nr. 2690 din 30 decembrie 1998
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si de depunere
a declaratiilor de impozite si taxe
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 59 din 11 februarie 1999
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 68/1997 privind
procedura de intocmire si de depunere a declaratiilor de impozite si taxe,
aprobata si modificata prin Legea nr. 73/1998 si modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 78/1998, si ale art. 12 din Hotararea Guvernului nr.
447/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu
modificarile ulterioare,
avand in vedere necesitatea imbunatatirii procedurii de intocmire si de
depunere a declaratiilor de impozite si taxe,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si de depunere a
declaratiilor de impozite si taxe, aprobata si modificata prin Legea nr.
73/1998, cu modificarile ulterioare, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului finantelor nr. 964 din 12 mai 1998 privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/1997
privind procedura de intocmire si de depunere a declaratiilor de impozite si
taxe, aprobata si modificata prin Legea nr. 73/1998.
Art. 4
Directia generala proceduri fiscale si sistem informational pentru
veniturile statului si directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, precum si
unitatile lor subordonate vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/1997 privind
procedura de intocmire si de depunere a declaratiilor de impozite si taxe, cu
modificarile si completarile ulterioare
A. Regimul derogatoriu de depunere a declaratiilor de impozite si taxe
1. In caz de inactivitate temporara, anuntata organelor fiscale si inscrisa
in registrul comertului, potrivit prevederilor art. 232 alin. (2) din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, depunerea declaratiilor de
impozite si taxe poate fi facuta conform unui regim de declarare derogatoriu.
2. Regimul de declarare derogatoriu consta in depunerea anuala a
Declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cod M.F.
14.13.01.01.
3. Regimul de declarare derogatoriu se aproba de catre organul fiscal in a
carui evidenta este inregistrat platitorul, pe baza unei cereri formulate de
acesta.
Cererea poate fi depusa, concomitent cu anuntarea inactivitatii temporare,
la organele fiscale, potrivit pct. 1.
O data cu cererea, platitorul este obligat sa depuna dovada inscrierii
inactivitatii temporare la registrul comertului.
4. Regimul de declarare derogatoriu va fi aplicat pentru perioade de
inactivitate temporara mai mari de 12 luni. Obligatiile de declarare aferente
activitatii desfasurate anterior perioadei de inactivitate temporara se mentin.
5. Cererea va fi aprobata cu conditia ca platitorul sa nu aiba, la data
aprobarii, obligatii fiscale restante catre bugetul de stat.
Cererea poate fi respinsa si in cazul in care organul fiscal considera,
motivat, ca acordarea regimului de declarare solicitat poate conduce la
aparitia unor cazuri de evaziune fiscala.
Organul fiscal care solutioneaza cererea poate conditiona aprobarea
acesteia de indeplinirea unor obligatii fiscale rezultate din situatia concreta
a platitorului.
6. O data cu aprobarea cererii, platitorului ii vor fi comunicate, in
scris, conditiile in care aceasta a fost aprobata.
7. Regimul de declarare derogatoriu aprobat se intrerupe, daca:
a) platitorul obtine in perioada pentru care s-a aprobat regimul
derogatoriu venituri financiare sau exceptionale mai mari de 10 milioane lei.
In acest caz, pentru perioadele in care s-au obtinut aceste venituri,
declaratiile vor fi depuse la termenele legale aplicabile regimului normal de
declarare;
b) platitorul depune cerere de rambursare. In acest caz, se aplica
prevederile legale privind regimul normal de declarare.
8. Regimul derogatoriu aprobat isi inceteaza valabilitatea, iar platitorul
este obligat sa reintre, din oficiu, in regimul normal de declarare, daca:
a) nu indeplineste conditiile stabilite de organul fiscal la aprobarea
cererii;
b) obtine orice fel de venituri din exploatare;
c) are angajati carora le plateste venituri de natura salariilor.
B. Procedura intocmirii si depunerii declaratiei rectificative
1. Declaratiile de impozite si taxe pot fi corectate de catre platitori,
din proprie initiativa, prin depunerea unei declaratii rectificative la organul
fiscal competent.
Sumele rezultate din corectarea taxei pe valoarea adaugata, facturate in
mod eronat de platitor, precum si cele rezultate din corectarea erorilor de
inregistrare in evidenta, reprezentand taxa pe valoarea adaugata, se
inregistreaza la randurile de regularizari din decontul lunii in care au fost
operate corectiile. In acest caz, nu se va depune declaratie rectificativa.
2. Declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular ca
si declaratia de impozite si taxe care se corecteaza, inscriindu-se langa
cuvantul "Declaratie" mentiunea "rectificativa".
3. Declaratia rectificativa va fi completata inscriindu-se toate datele si
informatiile prevazute de formular, inclusiv cele care nu difera fata de
declaratia initiala. Randurile si coloanele care contin date si informatii
modificate vor fi marcate printr-un asterisc [*)].
4. Declaratia rectificativa va fi semnata si se va depune la acelasi organ
fiscal la care a fost depusa declaratia initiala, fie direct la registratura
acestuia, fie la oficiul postal, prin scrisoare cu valoare declarata.
5. Depunerea declaratiei rectificative in termenul de prescriptie a
dreptului organelor fiscale de a stabili diferente de impozite si taxe conduce
la intreruperea prescriptiei. De la data depunerii declaratiei rectificative
incepe sa curga o noua prescriptie pentru perioada la care aceasta se refera.
Depunerea declaratiei rectificative dupa expirarea termenului de
prescriptie constituie o recunoastere voluntara a impozitelor si diferentelor
de impozite astfel declarate, acestea fiind considerate legal stabilite si
datorate.
6. Declaratia rectificativa poate fi depusa ori de cate ori platitorul
constata erori in declaratia initiala.
Daca platitorul depune declaratia rectificativa in 15 zile de la termenul
stabilit de organul fiscal competent pentru efectuarea corecturilor - termen
comunicat, in scris, platitorului, conform procedurii stabilite la art. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 68/1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 73/1998
-, platitorul va fi sanctionat cu avertisment pentru intocmirea incorecta a
declaratiei initiale.
7. Declaratia rectificativa nu mai poate fi depusa in cazul in care
organele de control fiscal se prezinta la sediul, domiciliul sau resedinta
platitorului pentru desfasurarea unei actiuni de control fiscal pentru
impozitele si taxele aferente perioadelor supuse controlului.
C. Procedura verificarii modului de completare a declaratiei de impozite si
taxe
1. Organul fiscal va verifica modul de completare a declaratiei depuse de
platitor.
2. In cazul in care in declaratia depusa de platitor se poate identifica
tipul erorii, respectiv eroare de calcul, de completare sau eroare de aplicare
a cotelor de impozitare, stabilirea obligatiei de plata se va face prin corectarea
erorii si prin inscrierea sumelor corecte, avandu-se in vedere urmatoarele:
a) aplicarea corecta a cotelor de impozitare prevazute de legislatia
fiscala in vigoare;
b) inscrierea corecta a sumei reprezentand impozitul sau taxa datorata, rezultata
din inmultirea cotei legale de impozitare cu baza impozabila sau taxabila;
c) inscrierea corecta a sumelor in rubricile prevazute de formular si
anularea celor inscrise eronat in alte rubrici;
d) corectarea calculelor aritmetice care au avut drept rezultat inscrierea
in declaratie a unor sume eronate.
3. Daca in declaratia depusa se constata erori a caror cauza nu se poate
stabili sau se constata elemente lipsa, importante pentru stabilirea obligatiei
fiscale, organul fiscal va solicita, in scris, platitorului sa se prezinte la
sediul sau pentru efectuarea corecturilor necesare.
D. Procedura stabilirii din oficiu a impozitelor si taxelor
1. Organele fiscale competente au dreptul de a stabili, din oficiu,
obligatia de plata, daca:
a) platitorul nu se prezinta in termen de 15 zile de la termenul stabilit
de organul fiscal pentru efectuarea corecturilor, in cazul depunerii unei
declaratii in a carei completare au fost constatate erori;
b) platitorul nu depune declaratia de impozite si taxe in termen de 15 zile
de la primirea instiintarii prin care organul fiscal ii notifica depasirea
termenului legal de depunere a declaratiei.
2. Daca in declaratia depusa se constata erori a caror cauza nu se poate
stabili sau se constata elemente lipsa, importante pentru stabilirea obligatiei
fiscale, precum si in cazul in care platitorul nu depune declaratia de impozite
si taxe, organele fiscale vor stabili, din oficiu, obligatia de plata, folosind
metoda estimarii.
Estimarea obligatiei de plata se va face pe baza documentelor existente la
dosarul fiscal al platitorului, referitoare la perioade de raportare din
ultimele 12 luni:
- declaratii privind obligatiile de plata la bugetul de stat, depuse pentru
perioadele anterioare;
- procese-verbale de control;
- raportari contabile.
In cazul in care la dosarul fiscal al platitorului nu exista astfel de
documente, platitorul in cauza va fi supus de indata unui control fiscal.
3. Din documentele prevazute la pct. 2 se va selecta ultimul debit cunoscut
al platitorului, care va fi folosit drept etalon in cadrul procedurii de
estimare.
4. Prima etapa in stabilirea obligatiei de plata va fi actualizarea
debitului folosit drept etalon, avandu-se in vedere rata inflatiei comunicate
de Comisia Nationala pentru Statistica, aferenta perioadei cuprinse intre data
stabilirii debitului folosit drept etalon si data stabilirii din oficiu.
Rezultatul astfel obtinut va fi ajustat pe baza oricaror date si informatii
detinute de organele fiscale (de exemplu: date si informatii obtinute in urma
controalelor efectuate la alti contribuabili care au legaturi de afaceri cu
platitorul in cauza, date din dosarul fiscal al platitorului, informatii de la
terti etc.).
5. Debitul stabilit conform pct. 4 va fi majorat cu 20% .
6. In aplicarea acestei proceduri organul fiscal va intocmi o nota de
constatare, care va cuprinde, in mod obligatoriu, elementele care au fost avute
in vedere la stabilirea din oficiu, modul de calcul al debitului, precum si
penalitatile aplicate pentru nedepunerea la termen a declaratiei de impozite si
taxe.
Nota de constatare va fi aprobata de catre conducatorul unitatii fiscale,
iar impozitele si taxele stabilite prin aceasta vor fi comunicate platitorului
printr-o instiintare de plata, transmisa conform legii.
7. Impozitele si taxele stabilite din oficiu de organele fiscale competente
se corecteaza:
a) la data depunerii efective de catre platitor a declaratiei referitoare
la impozitele si taxele care au fost stabilite din oficiu;
b) la data efectuarii unui control fiscal care se desfasoara pentru
impozitele si taxele care au fost stabilite din oficiu.
8. Penalitatile calculate la suma impozitelor si taxelor stabilite din
oficiu sunt datorate asa cum au fost stabilite, indiferent de modalitatea de
regularizare ulterioara a impozitelor si taxelor.