ORDIN
Nr. 29 din 14 ianuarie 2003
privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru
aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si
contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 28 ianuarie 2003
In temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
ale art. 4 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si ale
art. 1 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea
modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a
normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Activitatile de livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate direct
catre populatie, pentru care agentii economici sunt obligati sa emita facturi
fiscale, sunt urmatoarele:
a) vanzarea bunurilor de folosinta indelungata, definite potrivit legii;
b) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta,
cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de catre magazine;
c) serviciile de reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la
domiciliul clientului;
d) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau componente ale acestora de
catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
e) furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a
gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie
mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin
cablu, de Internet;
f) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si
intretinere de locuinte;
g) serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de
munca al clientului.
Art. 2
Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, precum si persoanele fizice autorizate sa desfasoare
activitati independente si care nu sunt impuse pe baza de norme de venit sau in
sistem forfetar, care au relatii contractuale cu persoane juridice pentru
livrari de bunuri, inchirieri sau prestari de servicii, vor intocmi pentru
sumele primite sau de primit, in conditiile stabilite prin contractele
respective, factura, factura fiscala sau alt document legal aprobat.
Art. 3
(1) In situatia in care bunurile nu se livreaza de la sediul social inscris
in antetul facturii fiscale sau al altui document legal aprobat pentru livrarea
bunurilor, se vor mentiona pe factura fiscala sau pe documentul respectiv, in
mod suplimentar, elementele de identificare a locului de expediere a bunurilor,
si anume: denumirea sucursalei, punctului de lucru etc., localitatea, strada si
numarul, sectorul/judetul.
(2) In partea stanga jos a facturii fiscale vor fi mentionate si datele de
identificare a persoanei care efectueaza livrarea bunurilor, si anume: numele
si prenumele, seria si numarul actului de identitate (buletin de identitate,
carte de identitate sau pasaport), codul numeric personal.
(3) Persoanele juridice care utilizeaza facturi fiscale specifice, aprobate
prin ordin al ministrului finantelor publice, care nu au rubrica speciala
pentru inscrierea datelor de identificare prevazute la alin. (2), pana la
modificarea (adaptarea) formularelor respective vor inscrie (completa) in
partea de jos a formularului datele persoanei autorizate sa efectueze livrarea
bunurilor.
(4) Pe facturile fiscale care se utilizeaza pentru prestari de servicii se
vor mentiona, in mod expres, numarul si data contractului, respectiv ale
comenzii, in cazul prestarilor de servicii ocazionale care nu au la baza un
contract.
(5) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica pentru livrarile de bunuri in
sistem cash & carry.
Art. 4
In cazul pierderii sau sustragerii formularelor cu regim special, agentii
economici sunt obligati:
a) sa anunte, in termen de 24 de ore de la constatare, pierderea sau
sustragerea formularelor cu regim special la directia generala a finantelor
publice judeteana, a municipiului Bucuresti, respectiv la administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz; pentru
sustragere vor fi anuntate si organele de politie;
b) sa transmita Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A.
lista seriilor si plajelor de numere ale formularelor cu regim special pierdute
sau sustrase, in termen de 48 de ore de la constatarea pierderii sau
sustragerii.
Art. 5
(1) Persoanele juridice care presteaza servicii de morarit, pentru
serviciile prestate atat catre persoane juridice, cat si catre persoane fizice,
vor intocmi Bonul de macinis cod 6-3-10/A, prevazut in anexa la prezentul
ordin, si Factura fiscala cod 14-4-10/A.
(2) Persoanele juridice beneficiare ale serviciilor de morarit vor intocmi
factura fiscala pentru contravaloarea produselor cedate prestatorului sub forma
de uium.
Art. 6
Persoanele juridice care au primit codul unic de inregistrare de la
registrul comertului vor inregistra pe documentele financiar-contabile acest
cod in rubrica alocata pana in prezent codului de inregistrare fiscala.
Art. 7
Directia de reglementari contabile, directiile generale ale finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si Compania
Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. vor lua masuri pentru
aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 8
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1*)
*) Modelul formularului este reprodus in facsimil.
Prestator ............................. Beneficiar ...........................
(denumirea, forma juridica) (denumirea, forma juridica/
numele si prenumele)
Codul unic de inregistrare ............ Codul unic de inregistrare/CNP .......
......................................
Sediul (localitatea, str., nr.) ....... Sediul/domiciliul (localitatea, str.,
....................................... nr.) .................................
Contul ................................ Contul ...............................
Banca ................................. Banca ................................
BON DE MACINIS Nr. ......
data ....................
Semnificatia coloanei P din tabelul de mai jos este urmatoarea:
P - Pierderi din fabricatie - kg -
______________________________________________________________________________
|
|_________________________________________________________________|
| |Primit | Uium retinut | | Produse eliberate |
|
| | la | | | beneficiarului - kg - |
|
|Specificatie|macinat|______________|Macinat|__________________________| P
|
| |- kg - | in | in |- kg - |Faina|Malai|Tarate|Corpuri|
|
| | |natura|numerar| | | | |straine|
|
| | |- kg -|- lei -| | | | | |
|
|____________|_______|______|_______|_______|_____|_____|______|_______|_______|
|____________|_______|______|_______|_______|_____|_____|______|_______|_______|
|____________|_______|______|_______|_______|_____|_____|______|_______|_______|
|____________|_______|______|_______|_______|_____|_____|______|_______|_______|
| Prestator, | Beneficiar,
|
|___________________________________________|__________________________________|
6-3-10/A
BON DE MACINIS Nr. ......
data ....................
(cod 6-3-10/A)
Formular cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare
1. Serveste ca:
- document de primire a cerealelor pentru macinat, in regim de prestatie,
cu plata in natura sau in bani;
- evidentierea uiumului retinut in natura sau plata prestatiei in numerar
si a produselor eliberate beneficiarului;
- document de inregistrare in gestiune a veniturilor realizate din
activitatea de prestatii de macinis a uiumului in natura sau a sumelor incasate
in numerar.
2. Se intocmeste, in doua exemplare, de catre unitatea prestatoare,
inscriindu-se cantitatea adusa la macinat, uiumul retinut in natura sau pretul
prestatiei in lei, precum si produsele eliberate beneficiarului.
Se semneaza de prestator si de beneficiar.
3. Circula:
- la beneficiar, pentru a face dovada pe timpul transportului a produselor
rezultate din macinis si pentru inregistrarea in contabilitate, dupa caz
(exemplarul 1);
- la prestator, pentru inregistrarea zilnic, pe baza recapitulatiei, a
cantitatilor de cereale din uium intrate in gestiune sau inregistrarea in
registrul de casa a numerarului incasat ca tarif al prestatiei (exemplarul 2).
Lunar, prestatorul morii intocmeste raportul de productie din macinis,
document centralizator pentru inregistrarea in contabilitatea sintetica si
analitica.
4. Se arhiveaza:
la prestator (exemplarul 2);
la beneficiar (exemplarul 1).