ORDIN
Nr. 308 din 10 octombrie 2001
pentru aprobarea Ghidului privind principiile de buna practica de fabricatie
pentru produsele cosmetice
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 699 din 2 noiembrie 2001
Ministrul industriei si resurselor,
avand in vedere prevederile art. 5 din anexa la Hotararea Guvernului nr.
670/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
178/2000 privind produsele cosmetice,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu
modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Ghidul privind principiile de buna practica de fabricatie pentru
produsele cosmetice, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la data publicarii lui.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
GHID
privind principiile de buna practica de fabricatie pentru produsele cosmetice
CAP. 1
Terminologie
Ambalaje - elemente destinate sa contina produsul, sa ii asigure o
protectie esentialmente fizica si sa poarte informatiile necesare in vederea
utilizarii sale si/sau referitoare la reglementarile in vigoare.
Ambalajele participa astfel la conservarea, identificarea si buna utilizare
a produsului. Ambalajele sunt numite primare sau secundare, dupa cum sunt sau
nu sunt destinate sa intre in contact direct cu produsul.
Asigurarea calitatii (conform ISO 8402) - ansamblu de actiuni prestabilite
si sistematice necesare pentru a asigura ca un produs sau serviciu va satisface
normele de calitate impuse.
Auditarea calitatii (conform ISO 8402) - examen metodic si independent
efectuat cu scopul de a stabili daca activitatile si rezultatele legate de
calitate corespund conditiilor prestabilite si daca respectivele conditii sunt
efectiv puse in practica si sunt adecvate pentru realizarea obiectivelor
urmarite.
Atunci cand respectivul examen este efectuat de persoane din afara
intreprinderii, este vorba de audit extern, comparativ cu auditul intern
realizat de persoane competente din interiorul intreprinderii.
Caiet de sarcini - colectie de specificatii si conditii diverse referitoare
la un produs, un echipament sau un serviciu, elaborata de un client in atentia
furnizorului.
Calibrare - pozitionarea materiala a reperelor (eventual numai a anumitor
repere principale) unui aparat de masura, in functie de valorile
corespunzatoare marimii masurate.
Conformitatea calitatii - starea unui produs/serviciu ale carui proprietati
sau caracteristici corespund exigentelor din specificatii.
Control (conform ISO 8402) - actiunea de masurare, examinare, incercare,
verificare a uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs sau serviciu
si compararea acestora cu exigentele din specificatii, in scopul stabilirii
conformitatii acestora.
Controlul calitatii (conform ISO 8402) - operatiunile tehnice si
activitatile utilizate cu scopul de a aduce la indeplinire cerintele
referitoare la calitate.
Esantion - unul sau mai multi indivizi reprezentativi prelevati dintr-o
populatie si destinati sa furnizeze informatii referitoare la aceasta.
Esantionare - ansamblu de operatiuni referitoare la prelevarea si
prepararea esantioanelor.
Etalonare - ansamblu de operatiuni care stabilesc relatia dintre valorile
indicate de un aparat sau sistem de masura si valorile cunoscute
corespunzatoare unei marimi masurate.
Evaluare (conform ISO 8402, anexa nr. 1) - examen sistematic realizat cu scopul
de a stabili in ce masura o entitate este capabila sa satisfaca exigentele din
specificatie.
Fabricatie - ansamblu de operatiuni cu caracter tehnic (operatiuni de
transformare a produselor cumparate, procesare, umplere si ambalare,
depozitare, intretinere, verificare, inspectare) necesare pentru obtinerea
produsului finit, precum si operatiunile cu caracter administrativ si economic
corespunzatoare.
Golirea liniei - operatiune constand in eliminarea de pe linia de ambalare
a oricarui element specific unei productii precedente, in asa fel incat sa se
evite orice amestecare.
Identificare - operatiune sau ansamblu de operatiuni simple (precum si
rezultatele acestora) care permit asigurarea ca in timpul fabricarii se
utilizeaza materii prime si/sau ambalaje corespunzatoare; cu toate acestea,
identificarea singura nu garanteaza conformitatea calitatii.
Instructiuni de fabricatie - documente ce descriu in mod detaliat
operatiunile referitoare la fabricarea unui produs.
Lot de fabricatie - cantitate definita si care poate fi considerata omogena
dintr-o materie prima, dintr-un material de ambalare sau dintr-un produs finit,
obtinuta printr-un proces sau printr-o serie de procese. In cazul unui proces
de productie continuu un lot de fabricatie poate fi definit ca fiind cantitatea
produsa intr-un interval de timp determinat.
Material - element necesar productiei: materie prima, ambalaj, produs vrac.
Materie prima - orice substanta care intra sau intervine in fabricarea unui
produs vrac.
Numar de lot de fabricatie - o combinatie distinctiva de numere si/sau de
litere, care in mod specific identifica un lot.
Pregatire - ansamblu de operatiuni pentru determinarea calitativa
(identificare) si cantitativa (masurare) privind componentii destinati sa fie
asociati conform retetei unui produs.
Procesare - ansamblu de operatiuni ce permit combinarea, conform unui
proces bine stabilit, a materiilor prime pregatite si care conduc la obtinerea
unui produs vrac.
Proces de fabricatie - toate operatiunile tehnice care constituie modul de
fabricare a unui produs dat.
Procedeu (conform ISO 8402) - maniera specifica de realizare a unei
activitati. Aceasta trebuie concretizata printr-un document.
Produs finit - produs obtinut dupa un proces de fabricatie complet, acesta
fiind produsul ce urmeaza sa fie comercializat.
Produs vrac - produs care a parcurs toate etapele de fabricatie, in afara
de ambalarea in ambalajul primar.
Produs semifinit - produsul obtinut in urma ambalarii primare si care
necesita cel putin o operatiune suplimentara pentru a putea fi considerat
produs finit.
Reclamatie - informatie exterioara referitoare la un presupus defect de
calitate al unui produs.
Retragere - decizia luata de o intreprindere de a retrage de pe piata un
lot de produse.
Returnare - inapoierea unuia sau mai multor produse care au fost deja puse
pe piata la locul de productie.
Sistemul calitatii (conform ISO 8402) - structura organizatorica,
responsabilitatile, procedeele, procesele si resursele necesare pentru
implementarea managementului calitatii.
Specificatii (conform ISO 8402) - documentele care descriu exigentele
carora trebuie sa li se conformeze produsul sau serviciul.
Subcontractare - executarea de catre o persoana, o companie sau un organism
exterior (subcontractantul) a unei operatiuni pentru o persoana, companie sau
organism (producatorul principal).
Supraveghere (conform ISO 8402) - supravegherea permanenta a starii
conditiilor de executie, proceselor, metodelor, procedeelor, produselor si
serviciilor, precum si analiza rezultatelor inregistrate comparativ cu
referinta, cu scopul de a se asigura ca exigentele de calitate din specificatii
sunt pe cale de a fi indeplinite.
Trasabilitate (conform ISO 8402) - capacitatea de a regasi istoricul,
utilizarea si localizarea unui produs pus pe piata prin intermediul unei
identificari inregistrate.
Verificare - confirmarea prin examinare si stabilirea dovezilor ca
exigentele din specificatii au fost indeplinite.
CAP. 2
Sistemul de asigurare a calitatii
1. Introducere
Pentru a-si atinge obiectivele propuse o intreprindere trebuie sa conceapa,
sa stabileasca si sa mentina un sistem al calitatii adaptat la activitatile
sale si la natura produselor sale.
La nivelul productiei sistemul calitatii consta dintr-un sistem complet,
incluzand structura organizatorica, responsabilitatile, resursele disponibile,
procedeele si procesele necesare pentru implementarea managementului calitatii.
2. Structuri organizatorice si responsabilitati
Structura organizatorica trebuie definita in mod clar, pentru a intelege
organizarea si functionarea intreprinderii.
Fiecare membru al personalului trebuie sa isi cunoasca responsabilitatile
si sarcinile specifice, sa fie apt sa isi gaseasca locul in structura
intreprinderii.
3. Resurse
Intreprinderea trebuie sa fie capabila sa se bazeze pe resurse adecvate din
punct de vedere al personalului, spatiilor, echipamentelor si utilajelor.
3.1. Personal
In functie de cantitatea si diversitatea productiei sale fiecare
intreprindere trebuie sa isi puna la punct structura organizatorica si sa
foloseasca echipe de lucru adecvate in toate domeniile de activitate; acestea
trebuie sa fie persoane ale caror cunostinte, experienta, competenta si
motivare sunt adaptate la sarcinile si responsabilitatile pe care le primesc.
3.2. Cladiri, dotari si aparatura
Cladirile trebuie proiectate, construite sau adaptate si intretinute pentru
a satisface conditiile impuse de activitatile corespunzatoare scopului propus.
In mod special iluminatul, temperatura, umiditatea si ventilatia nu trebuie
sa afecteze direct sau indirect calitatea produselor in timpul fabricarii sau
depozitarii lor.
Dotarile si utilajele trebuie amplasate astfel incat miscarea/deplasarea
materialelor, utilajelor, aparaturii si a personalului sa nu constituie nici un
risc posibil pentru calitate.
Intretinerea aparatelor si utilajelor trebuie realizata in mod eficient,
astfel incat acestea sa fie efectiv capabile sa serveasca scopului pentru care
au fost prevazute.
4. Procedee
Fiecare intreprindere trebuie sa isi elaboreze propriul sistem de procedee
si instructiuni de fabricatie, avand in vedere natura productiei sale si
structura organizatorica pe care a adoptat-o.
Procedeele si instructiunile de fabricatie trebuie stabilite si formulate
in mod corespunzator; ele descriu in detaliu operatiunile ce trebuie efectuate,
precautiile ce trebuie luate si masurile ce trebuie aplicate in toate
activitatile legate de fabricatie.
5. Procese de fabricatie
Procesele de fabricatie utilizate trebuie stabilite si avizate inainte de
punerea pe piata a oricarui produs.
Se va urmari ca implementarea proceselor de fabricatie sa se desfasoare in
conditii controlate in mod corespunzator.
CAP. 3
Fabricatia
1. Introducere
Pentru fiecare etapa de productie trebuie planificate si realizate efectiv
masuri care sa garanteze indeplinirea conditiilor esentiale pentru a se asigura
conformitatea calitatii.
Toate masurile luate trebuie sa corespunda si sa se aplice in conformitate
cu procedeele si instructiunile referitoare la fiecare etapa a procesului de
fabricatie.
Este necesar ca in orice moment sa se poata identifica o componenta din
dotare, un instrument, un ambalaj, o substanta consumabila (de exemplu,
produsele de curatenie) sau un document. Orice substanta, alta decat materiile
prime si produsul vrac, trebuie sa nu poata fi confundata cu cele mentionate
anterior, pentru a evita contaminarea.
Intreprinderea poate sa realizeze ea insasi toate operatiunile de productie
(fabricatie locala) sau poate sa apeleze pentru anumite operatiuni la
subcontractare (fabricatie externa).
Echipa de lucru trebuie sa aiba instructiuni, informatii si date pentru
operatiunile de procesare pe banda de lucru sau in statiile de lucru, pentru
operatiunile de ambalare, pentru marcarea si etichetarea produsului si pentru
activitatea de intretinere a utilajelor (golire, drenare, curatare,
dezinfectare etc.).
2. Fabricatia locala
2.1. Apa
Apei trebuie sa i se acorde o atentie deosebita, deoarece este o materie
prima importanta.
Instalatiile de producere a apei si sistemele respective trebuie sa
furnizeze in permanenta apa de o calitate care sa garanteze conformitatea
calitatii produsului finit.
Sistemele de apa trebuie sa permita dezinfectarea conform procedeelor bine
stabilite.
Conductele trebuie construite astfel incat sa evite stagnarea si riscurile
de contaminare.
Materialele trebuie alese astfel incat sa nu afecteze calitatea apei.
Identificarea conductelor de apa (calda, rece, demineralizata, industriala,
de spalare sau abur) trebuie realizata cu ajutorul unor marcaje adecvate.
Calitatea chimica si microbiologica a apei trebuie monitorizata regulat,
conform unor procedee scrise, orice abatere trebuind urmata de actiuni de
corectare.
2.2. Receptia materialelor
Receptia tuturor materialelor necesare productiei (materii prime, ambalaje,
produse vrac etc.) trebuie sa se desfasoare conform unui procedeu bine
stabilit; fiecare aprovizionare/comanda trebuie inregistrata si verificata cu
grija din punct de vedere al conformitatii calitatii.
Inregistrarile trebuie sa contina informatii care sa permita identificarea
materialelor. Principalele informatii ar trebui sa cuprinda:
- denumirea materialului, astfel cum este marcat in documentul de insotire
a materialului si pe container;
- denumirea data materialului in interiorul intreprinderii (daca difera de
cea data de furnizor) si/sau codul intern al materialului;
- data receptiei;
- numele furnizorului si lotul de referinta;
- cantitatea totala si numarul de containere primite.
Tipul de verificare efectuata la receptia materialelor cumparate depinde de
aprobarea verificarii furnizorului sau a subcontractantului, precum si de
sistemul de asigurare a calitatii.
Identificarea interna, precum si transportul materiilor prime, ambalajelor
si al altor produse trebuie sa se desfasoare conform unor procedee bine
stabilite.
Esantionarea trebuie efectuata de persoane autorizate si abilitate, pentru
a se garanta faptul ca esantioanele prelevate corespund intotdeauna din punct
de vedere al identitatii si calitatii cu lotul livrat.
2.3. Depozitarea
Toate materialele esentiale pentru fabricatie, precum si produsele finite
trebuie stocate in conditii corespunzatoare, in conformitate cu natura lor si
in mod ordonat, pentru a se asigura identificarea eficienta a loturilor si
rotatia stocurilor. Trebuie instituit un sistem care sa impiedice folosirea
oricarui material inacceptabil din punct de vedere calitativ.
Produsele vrac trebuie depozitate in conditii adecvate, mentionate in mod
clar in procedeele de lucru.
2.4. Procesarea
2.4.1. Cantarirea si dozarea materiilor prime
Indiferent de organizarea locului de productie toate materiile prime
trebuie identificate si cuantificate conform retetei produsului.
Respectivele materii prime trebuie masurate, cantarite si portionate
fiecare in recipiente adecvate, curate, inscriptionate cu informatiile necesare
sau dozate direct in utilajul de procesare, in functie de continuitatea sau
discontinuitatea procesului. In cursul cantaririi materiilor prime operatiunile
trebuie organizate astfel incat sa se evite intercontaminarea. Dupa cantarire
toate containerele cu materii prime (ambalaje externe, recipiente etc.) trebuie
puse sau repuse la locul lor, pentru a se evita orice risc de intercontaminare.
2.4.2. Procesarea
Toate instructiunile relevante referitoare la procesare trebuie sa fie
intocmite si puse la dispozitie operatorilor inainte de inceperea procesului.
Inainte de procesare, atunci cand utilajele sunt pregatite pentru un nou
proces de fabricatie, toate echipamentele de fabricatie trebuie verificate din
punct de vedere al curateniei si al starii tehnice de functionare. Ele nu
trebuie sa contina nici un rest de ambalaj sau produs care a apartinut unei
fabricatii anterioare. Fiecare produs cosmetic ce urmeaza sa fie fabricat
trebuie marcat (cu nume, numar etc.) astfel incat in fiecare etapa a procesului
oricare dintre operatori sa fie capabil sa urmareasca fluxul de productie si sa
efectueze orice verificare necesara.
Orice procesare necesita o reteta, precum si reguli detaliate de fabricatie
pentru fiecare produs cosmetic, pentru cantitatea corespunzatoare lotului
respectiv si pentru utilajul folosit.
De exemplu, regulile referitoare la procesare trebuie sa contina:
- utilajul necesar pentru fabricatie;
- reteta utilizata si marcarea precisa a produsului;
- o lista a materiilor prime, marcate conform regulilor stabilite de
intreprindere, cu mentionarea numerelor loturilor si a cantitatilor masurate;
- reguli detaliate de operare pentru fiecare etapa, de exemplu:
temperaturile, vitezele si duratele operatiunilor de procesare, esantionarea si
verificarile din cursul sau de la sfarsitul procesului de fabricatie, curatarea
utilajelor, conditiile de transferare a produsului vrac.
Daca se utilizeaza un proces continuu instructiunile trebuie adaptate la
acest tip de procesare.
2.5. Operatiunile de umplere si ambalare
2.5.1. Pregatirea
Indiferent de modul de organizare a etapelor de umplere si ambalare, toate
ambalajele esentiale, inclusiv produsele vrac, trebuie identificate efectiv si
corect.
2.5.2. Umplerea si ambalarea
Inainte de a incepe operatiunile de umplere si ambalare utilajele trebuie
inspectate pentru a se asigura ca se foloseste utilajul corespunzator, conform
planificarii.
De asemenea, este important sa nu existe nici un risc al prezentei sau
contactului vreunei componente de ambalaj sau de produs de la o operatiune
anterioara de umplere sau ambalare, pentru a se evita astfel orice amestecare
cu ambalajele care vor fi folosite sau cu produsul ce urmeaza sa fie ambalat.
Toate instructiunile referitoare la operatiunile de ambalare, esantionare
sau verificare trebuie sa fie intocmite si puse la dispozitie operatorilor
inainte de inceperea operatiunii.
Produsele ce urmeaza sa fie ambalate trebuie etichetate clar, pe banda de
lucru sau in statia de lucru.
2.5.3. Distributia
Trebuie sa existe instructiuni pentru expedierea si desfacerea produselor,
pentru a se asigura respectarea conditiilor necesare in vederea mentinerii
calitatii produsului cosmetic.
Inainte de a fi trimise pe piata toate produsele finite trebuie sa
corespunda specificatiilor de calitate.
3. Fabricatia externa: subcontractarea
3.1. Observatii generale
Intre producatorul principal si subcontractant trebuie incheiat un contract
care sa stipuleze clar responsabilitatile fiecarei parti.
Indiferent de tipul subcontractarii, cum ar fi: fabricarea partiala sau
completa a unui produs vrac, umplerea si ambalarea partiala sau totala a unui
produs, toate operatiunile efectuate de subcontractant trebuie stabilite in mod
clar. Operatiunile vor fi efectuate in mod corespunzator, pentru a obtine un
produs cosmetic care sa corespunda specificatiilor si sa prezinte conformitatea
calitatii.
3.2. Producatorul principal
Evaluarea capacitatii subcontractantului de a realiza corect operatiunile
si a existentei facilitatilor necesare in intreprinderea acestuia (personal,
spatii, utilaje, sistem de asigurare a calitatii) revine producatorului
principal. Daca este cazul, producatorul principal trebuie sa furnizeze
subcontractantului, prin intermediul unui document scris, toate informatiile
necesare referitoare la procedeele ce urmeaza sa fie aplicate in cadrul
etapelor de fabricatie care ii revin prin contract.
3.3. Subcontractantul
Subcontractantul trebuie sa respecte termenele si conditiile stabilite prin
contract. El trebuie sa acorde o atentie deosebita cerintelor tehnice asupra
carora s-a convenit prin contract.
De asemenea, el trebuie sa faciliteze orice verificari si auditari
solicitate de producatorul principal.
3.4. Clauze contractuale
Intre producatorul principal si subcontractant trebuie stabilite
responsabilitatile fiecaruia in fabricarea produsului cosmetic, respectiv
operatiunile care urmeaza sa fie executate de fiecare dintre cei 2 parteneri de
contract. Operatiunile vor fi executate in conformitate cu procedeele si
specificatiile corespunzatoare. Aspectele tehnice ale specificatiilor trebuie
stabilite de personal competent, care trebuie sa aplice principiile bunei
practici de fabricatie.
Contractul trebuie sa prevada masuri de autorizare a producatorului
principal de a efectua audituri prin care sa se asigure de implementarea
principiilor de buna practica de fabricatie.
4. Comercializarea produselor finite
Inainte de punerea pe piata a produsului finit este necesara dovedirea
conformitatii calitatii acestuia, ceea ce se realizeaza printr-un certificat de
conformitate a calitatii. Pentru eliberarea respectivului act este posibila
utilizarea mai multor metode, in functie de tipul procesului de fabricatie, de
natura produsului cosmetic, de calitatea impusa produsului cosmetic.
Produsele cosmetice fabricate prin subcontractare nu pot fi puse pe piata
pana nu sunt efectiv acceptate spre comercializare de catre producatorul
principal. Acceptarea comercializarii trebuie efectuata conform unui procedeu
in termeni clar definiti. Acesti termeni pot fi mentionati in contractul de
subcontractare.
CAP. 4
Conditii pentru asigurarea calitatii
1. Introducere
Asigurarea calitatii in timpul fabricatiei implica, practic, toate
activitatile intreprinderii. Pentru a reduce, a elimina si mai ales a
preintampina orice deficienta de calitate trebuie indeplinit un intreg set de
activitati atat de catre departamentul productie, cat si de catre celelalte
sectoare, legate direct sau indirect de fabricatie.
2. Fabricatia
Implicarea departamentului productie in asigurarea calitatii trebuie sa se
manifeste in urmatoarele directii principale:
- aplicarea si respectarea procedeelor si instructiunilor care au fost
intocmite de catre departamentele competente;
- incurajarea permanenta a personalului productiv in raportarea oricarei
anomalii sau a oricarui incident prin care este afectata calitatea;
- analizarea, cu luarea in considerare a tuturor operatiunilor implicate, a
anomaliilor de calitate, urmata de implementarea actiunilor de imbunatatire si
monitorizare necesare pentru corectarea deficientelor.
3. Aprovizionarea
Sectorul aprovizionare este un element important al sistemului de calitate
al unei intreprinderi de produse cosmetice. Activitatea de aprovizionare consta
in administrarea resurselor esentiale pentru fabricatie care provin din afara
intreprinderii.
Activitatea de aprovizionare se refera la:
- materii prime si ambalaje procurate de la furnizori si, acolo unde este
necesar, la utilaje;
- subcontractarea totala sau partiala a operatiunilor de ambalare, cum ar
fi umplerea;
- subcontractarea totala sau partiala a fabricarii produsului, de exemplu
de catre o intreprindere specializata.
Este esential ca toate conditiile cantitative si calitative de
aprovizionare sa fie specificate in stransa colaborare cu celelalte
departamente implicate, cum ar fi departamentele de cercetare-dezvoltare,
fabricatie, control de calitate.
Responsabilitatile pentru activitatile de aprovizionare trebuie definite in
mod clar, de exemplu:
- elaborarea specificatiilor pentru materii prime, ambalaje etc.;
- aprobarea furnizorilor si subcontractantilor din punct de vedere al
asigurarii calitatii;
- stabilirea conditiilor in relatiile si schimburile client-furnizor
(asistenta, auditare);
- luarea in considerare a inspectiilor realizate de furnizor sau de
subcontractant;
- stabilirea clauzelor contractuale (tipul de inspectie ce urmeaza sa fie
realizata, criteriile de acceptare sau de respingere, etapele ce trebuie urmate
in cazul modificarilor contractuale sau al unor neconcordante etc.);
- orice alte cereri, cum ar fi de exemplu: pretul, data livrarii si
instructiunile de livrare sau service dupa vanzare, daca este cazul.
Documentele de achizitionare trebuie sa contina date care sa descrie in mod
clar produsul achizitionat. In plus trebuie sa existe un procedeu care sa
defineasca in mod clar responsabilitatile ce tin de intocmirea comenzii si de
parametrii de calitate solicitati prin comanda.
4. Controlul si intretinerea utilajelor si a spatiilor de lucru
Utilajele nu trebuie sa prezinte nici un risc de contaminare si/sau de
deteriorare a produselor.
Vasele trebuie mentinute curate si uscate.
Utilajele de fabricatie trebuie proiectate, instalate si intretinute
conform scopurilor lor si nu trebuie sa prezinte nici un risc pentru calitatea
produselor.
Ele trebuie amplasate astfel incat sa se asigure spatii pentru operare,
intretinere si circulatie si trebuie curatate conform unor procedee bine
definite. Toate utilajele de fabricatie trebuie intretinute cu regularitate si
mentinute in buna stare de functionare, conform programelor prestabilite, fie
de catre departamentul de specialitate din interiorul intreprinderii, fie prin
intermediul unui contract de intretinere.
Zonele de fabricatie nu trebuie folosite de catre personalul care nu
lucreaza direct in sectorul respectiv.
Produsele de curatare nu trebuie sa vina in contact direct cu produsele
cosmetice. Fiecare operatiune efectuata asupra utilajelor trebuie inregistrata
conform conditiilor locale.
Pentru aparatele de cantarire de pe utilajele de fabricatie trebuie
efectuata cu regularitate calibrarea instrumentelor de masura.
5. Elaborarea procesului de fabricatie industrial
In general, independent daca se afla in interiorul sau in exteriorul
intreprinderii care a stabilit procesul de fabricatie a produsului (reteta si
ambalarea), departamentul productie trebuie sa efectueze cel putin o
sarja-pilot, conform prezentelor principii de buna practica de fabricatie.
Procesarea, umplerea si ambalarea trebuie sa se desfasoare conform unor
procedee bine definite si verificate.
In functie de natura produsului cosmetic, de dimensiunile si structura
intreprinderii trebuie sa existe un proces-pilot care sa conduca la un proces
industrial.
Trebuie sa existe asigurarea ca procesul de fabricatie, umplere si ambalare
a fost reprodus in mod adecvat, permitand obtinerea unui produs cosmetic
conform cu specificatiile de calitate.
6. Igiena industriala
In industria cosmetica un produs finit nu trebuie sa afecteze niciodata in
mod negativ sanatatea consumatorului, nici sa fie deteriorat din punct de
vedere calitativ ca urmare a prezentei sau dezvoltarii microorganismelor in
produs.
Pentru realizarea acestor cerinte este necesara conformarea cu regulile de
igiena impuse in domeniul fabricarii bunurilor.
Deoarece riscul contaminarii microbiologice este diferit pentru fiecare
produs, de exemplu parfumurile comparativ cu emulsiile, diversele etape de
productie trebuie executate in conditii de igiena industriala bine adaptate la
natura produsului, pentru a preveni orice risc de contaminare.
In toate sectoarele intreprinderii este esentiala mentinerea incaperilor, a
echipamentelor, utilajelor si instrumentelor, precum si a materiilor prime,
ambalajelor, produselor vrac si finite in conditii igienice riguroase.
In general prima implicata este zona de fabricatie care trebuie organizata
astfel incat sa se evite orice risc de stagnare a apei, de praf in atmosfera,
prezenta a insectelor si a altor animale.
Utilajele de umplere si de ambalare trebuie curatate si dezinfectate
conform modului lor specific de constructie si utilizare.
Personalul trebuie sa respecte practicile specifice in ceea ce priveste
igiena personala si sa urmeze instructiunile de lucru si de executare a
operatiunilor respective.
Este important sa se identifice sursa si natura oricarei contaminari
probabile, urmand sa se elimine respectivele surse pentru a preveni
contaminarea produselor.
7. Operatiunile de control al calitatii
Prin operatiuni de control al calitatii se intelege toate operatiunile
efectuate cu scopul de a monitoriza mentinerea calitatii in cursul fabricatiei.
Referitor la diversele operatiuni de control, acestea se pot diviza in doua
grupe:
- controlul materialelor intrate si cel al produselor finite reprezinta
responsabilitatea personalului de laborator;
- controlul procesului de fabricatie revine personalului productiv.
Pentru realizarea eficienta a acestor operatiuni de control atat
laboratoarele, cat si personalul productiv trebuie sa aiba la dispozitie
urmatoarele informatii:
- specificatiile;
- procedeele de prelevare a probelor;
- metodele de verificare si control;
- limitele de toleranta.
In ceea ce priveste controlul fabricatiei trebuie efectuate verificarile ce
se impun, ca de exemplu:
- identificarea (numarul intern de cod, numele comercial);
- numarul lotului si data de fabricatie.
Rezultatele obtinute trebuie indosariate, utilizate si inregistrate. Aceste
inregistrari trebuie sa contina minimum urmatoarele date:
- rezultatele verificarilor, masuratorilor sau controalelor, precum si
orice observatii ale echipei care a efectuat operatiunea;
- in cazul special al aprobarii unui produs situatia trebuie statuata in
mod clar: aprobat sau respins.
Se poate folosi orice sistem de inregistrare, cu conditia ca documentele sa
poata fi rapid consultate, reproduse si mentinute in buna stare.
Contraprobele de materii prime trebuie sa corespunda fiecarui lot analizat
si trebuie sa fie in cantitati suficiente, pentru a permite analize complete;
aceleasi conditii se aplica fiecarui lot de produs finit analizat, care trebuie
pastrat in ambalajul propriu.
Toate aceste probe, complet identificate, trebuie pastrate in zone cu acces
limitat, create special pentru acest scop.
8. Perfectionarea profesionala
Pentru a realiza un control de calitate eficient o intreprindere trebuie,
printre altele, sa fie capabila sa utilizeze personal care sa posede
cunostintele necesare, experienta, competenta si motivare. In acest scop prima
necesitate este identificarea nevoilor de perfectionare a personalului la toate
nivelurile ierarhice si elaborarea unui plan colectiv de perfectionare.
Tinandu-se seama de cunostintele si de experienta unei anumite parti a
personalului, trebuie elaborate si implementate cursuri de perfectionare
adaptate posturilor si responsabilitatilor acestora.
In consecinta, perfectionarea completa este esentiala pentru tot personalul
cu functii de raspundere si de productie, privind metodele si cunostintele
necesare pentru efectuarea diferitelor operatiuni, de exemplu: cantarire,
amestecare, preparare, procesare, intretinere, igiena industriala, proces de
fabricatie, controlul pe flux.
In conformitate cu posibilitatile si resursele existente in fiecare
intreprindere, aceste cursuri de perfectionare pot fi organizate chiar de
intreprinderea respectiva sau cu ajutorul unor organizatii externe,
specializate, conform unui program elaborat separat de la caz la caz.
Pentru orice eventualitate acest plan trebuie respectat si revizuit cu
regularitate.
9. Documentele
Pentru evitarea erorilor care pot aparea datorita comunicatiilor verbale
(discrepante, lipsa de precizie, omisiuni) sunt indispensabile documentele
scrise.
Administrarea acestor documente trebuie sa urmeze un procedeu care sa
indice indeosebi:
- persoana/persoanele care completeaza documentele;
- persoana/persoanele careia/carora ii/le sunt adresate documentele;
- locul si sistemul de arhivare a documentelor.
Procedeul trebuie sa defineasca, de asemenea, in mod clar tipul oricarei
modificari a acestor documente si persoanele responsabile implicate; totodata
trebuie mentionate motivele si data.
Toata documentatia trebuie revizuita cu regularitate si actualizata, avand
grija sa se inlature imediat orice document expirat.
In fiecare intreprindere trebuie sa existe un inventar complet si la zi al
tuturor documentelor existente.
Diferitele tipuri de documente trebuie sa se refere, in general, la
procedee, metode, instructiuni, specificatii. Documentatia trebuie realizata in
functie de natura specifica, de organizarea si de posibilitatile fiecarei
intreprinderi.
9.1. Procedee
Procedeele trebuie concretizate prin documente care stabilesc directiile
generale pentru operatiunile ce urmeaza sa fie executate. De exemplu,
procedeele trebuie sa contina metode specifice pentru:
- prelevarea probelor de materii prime si ambalaje;
- procesele de fabricatie, metodele de umplere si ambalare, metodele de
verificare a masinilor si utilajelor;
- operatiunile de curatare si/sau dezinfectare a vaselor si utilajelor
folosite in productie;
- actiunile ce urmeaza sa fie realizate inainte de inceperea oricarei
operatiuni de productie, de exemplu golirea liniei de fabricatie;
- masurile ce trebuie luate in cazul unor materii prime, ambalaje, produse
vrac sau finite, necorespunzatoare din punct de vedere calitativ;
- calibrarea instrumentelor de masura;
- retragerea produselor de pe piata.
9.2. Reguli de fabricatie
Pentru o fabricatie corecta este esential sa se defineasca reguli scrise
pentru toate operatiunile care se executa pentru fabricarea unui anumit produs
cosmetic.
Acestea trebuie sa dea o descriere detaliata a operatiunilor necesare
pentru fabricarea unui anumit produs cosmetic. Trebuie elaborate reguli de
preparare, de umplere si ambalare pentru fiecare produs sau grupa de produse
cosmetice.
9.3. Specificatii
Specificatiile trebuie sa descrie conditiile carora trebuie sa le
corespunda toate materiile prime, ambalajele, produsele vrac, produsele
semifinite si finite folosite sau obtinute in cursul procesului de productie.
Specificatiile trebuie sa cuprinda urmatoarele detalii:
- numarul intern de cod sau sistemul de identificare adoptat de
intreprindere;
- conditii calitative (chimice, fizice si microbiologice) si cantitative,
precum si limitele de toleranta permise;
- datele posibilelor reverificari;
- referiri la metodele de verificare a concordantei cu cerintele de
calitate impuse.
9.4. Trasabilitatea loturilor de fabricatie
Pentru realizarea eficienta a verificarilor necesare in cadrul posibilelor
incidente ce ar putea conduce la modificarea calitatii unui lot de fabricatie
este esential sa se inregistreze datele privind fabricarea si ambalarea pentru
fiecare lot de fabricatie, asigurandu-se astfel conditiile de urmarire a
loturilor de fabricatie.
Respectivele date ar trebui folosite, de asemenea, in scopul imbunatatirii
calitatii.
Inregistrarea datelor si operatiunile de monitorizare trebuie efectuate in
fiecare etapa de productie si trebuie sa cuprinda, printre altele:
- masuratorile si testele efectuate in cursul fabricarii si al ambalarii;
- datele furnizate de aparatele automate de inregistrare a parametrilor;
- observatiile echipelor de fabricatie si ambalare in cursul procesului de
productie.
Urmarirea loturilor de fabricatie se realizeaza printr-un sistem de
corelare intre documentele care contin date privind diferitele operatiuni de
fabricare si documentele care contin date privind controlul operatiunilor
efectuate asupra tuturor materialelor.
Aceste documente pot fi pastrate impreuna intr-un singur loc sau lasate in
compartimentele implicate in productie, pentru consultare.
10. Monitorizarea si utilizarea rezultatelor
Utilizarea rezultatelor este un element important in asigurarea calitatii.
Aceasta permite, pe de o parte, masurarea calitatii in cursul fabricatiei si,
pe de alta parte, monitorizarea rezultatelor actiunilor corective efectuate. Cu
ajutorul acestor informatii se poate realiza o analiza a cauzelor probabile ale
aparitiei defectelor, ceea ce permite adoptarea unor decizii referitoare la
actiunile corective ce trebuie intreprinse.
Monitorizarea permanenta a defectelor care necesita corectare imediata,
precum si sinteza periodica a rezultatelor obtinute dupa actiunile de corectare
respective sunt doua elemente esentiale ale unui sistem de calitate. Aceasta
este responsabilitatea departamentului productie si a departamentelor implicate
in asigurarea calitatii.
In caz de reclamatie se vor lua in considerare numai reclamatiile
intemeiate si corelate cu inregistrarea lotului de fabricatie. Reclamatia
trebuie inregistrata si trimisa la departamentele implicate, dupa care se
realizeaza o analiza a cauzelor si, daca este necesar, se iau masuri de
corectare.
11. Auditarea calitatii
Auditarea calitatii trebuie realizata in mod independent si detaliat, cu
regularitate sau la cerere, de catre persoane competente, special desemnate.
Aceste auditari pot avea loc fie in afara locului de productie, la furnizori,
subcontractanti sau direct la locul de productie. Ele trebuie sa evalueze
sistemul de calitate in general.
Scopul auditarilor este asigurarea respectarii principiilor bunei practici
de fabricatie in domeniul cosmeticelor si, daca este cazul, propunerea unor
actiuni corective.
Rezultatele auditului trebuie trimise conducerii intreprinderii si
comunicate personalului auditat, astfel incat acesta sa participe la elaborarea
unor actiuni de imbunatatire a activitatii. Ulterior trebuie verificat daca s
au efectuat actiuni corective.