ORDIN Nr. 320
din 15 februarie 2007
privind aprobarea
continutului Contractului de administrare a sectiei/laboratorului sau
serviciului medical din cadrul spitalului public
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 23 februarie 2007
Avand în vedere prevederile art. 184 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările ulterioare,
în temeiul Hotărarii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii Publice,
văzand
Referatul de aprobare al Direcţiei generale politici, strategii şi managementul
calităţii în sănătate nr. E.N. 1.389 din 12 februarie 2007,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă conţinutul Contractului de
administrare a secţiei/laboratorului sau serviciului medical, încheiat între
spital prin manager şi şeful secţiei/ laboratorului sau serviciului medical,
prevăzut în anexă.
Art. 2. - (1) Lista indicatorilor specifici de
performanţă ai secţiei/laboratorului sau serviciului medical, anexă la
Contractul de administrare a secţiei/laboratorului sau serviciului medical, se
propune de comitetul director al spitalului şi se aprobă de către manager.
(2) Nivelul indicatorilor specifici de performanţă ai
secţiei/laboratorului sau serviciului medical se aprobă anual de către managerul spitalului, avand în vedere valorile
medii naţionale ale indicatorilor specifici.
Art. 3. - Şefii de secţii, şefii de laborator sau şefii
de servicii medicale, numiţi pe bază de concurs organizat conform legii sau pe
baza funcţiilor didactice, cu respectarea prevederilor
în vigoare, încheie contract de administrare conform modelului anexat.
Art. 4. - Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 5. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie,
precum şi unităţile sanitare cu paturi vor duce la îndeplinire dispoziţiile
prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA
CONTRACT DE ADMINISTRARE
a sectiei/laboratorului/serviciului medical.......
I. Părţile
contractului
Spitalul
..............................................., reprezentat
prin domnul/doamna .....................................,în calitate de manager,
şi domnul/doamna
.............................................................., şef al secţiei/laboratorului sau serviciului
medical ...................................., domiciliat/domiciliată în ...............................................................,
posesor/posesoare al/a BI/CI seria ........... nr..................,CNP
.............................,
au convenit încheierea prezentului contract de
administrare.
II. Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract de administrare este organizarea
şi conducerea activităţii secţiei/laboratorului
sau serviciului medical ......................., pe baza obiectivelor şi a
indicatorilor specifici de performanţă cuprinşi în proiectul de management, prevăzuţi în anexa la
prezentul contract de administrare, în scopul furnizării de servicii medicale
şi alte servicii, pe baza principiilor privind echitatea, necesitatea,
eficacitatea, calitatea şi eficienţa.
III. Durata contractului
(1) Prezentul contract de administrare a
secţiei/laboratorului sau serviciului medical se încheie pe o perioadă de 3
ani.
(2) Prezentul contract de administrare poate fi
prelungit sau poate înceta, înainte de termen, în principal, în cazul neîndeplinirii indicatorilor specifici de performanţă.
IV. Drepturile şi obligaţiile
părţilor
A.1. Drepturile şefului de secţie/laborator/serviciu
medical:
1. dreptul la concediu de odihnă anual, conform
prevederilor legale;
2. dreptul de a fi sprijinit,
la cerere, de către manager, consiliul medical şi comitetul director în
implementarea activităţilor specifice;
3. dreptul la informare nelimitată asupra activităţii
secţiei/laboratorului sau serviciului medical, avand
acces la toate documentele privind activitatea
medicală şi economico-financiară a acesteia/acestuia;
4. dreptul de a suspenda, pe perioada existenţei
contractului de administrare, eventualul contract de muncă încheiat cu o altă
instituţie publică din domeniul sanitar;
5. dreptul să desfăşoare
activitate conform pregătirii profesionale în secţia/laboratorul sau serviciul
medical în care deţine funcţia de conducere.
A.2. Obligaţiile şefului de
secţie/laborator/serviciu medical, după caz:
1. îndrumă şi realizează activitatea de acordare a
îngrijirilor medicale în cadrul secţiei respective şi răspunde de calitatea
actului medical;
2. organizează şi coordonează activitatea medicală din
cadrul secţiei/laboratorului sau serviciului medical, fiind responsabil de
realizarea indicatorilor specifici de performanţă ai secţiei/laboratorului sau
serviciului medical, prevăzuţi în anexa la prezentul contract de administrare;
3. răspunde de crearea condiţiilor necesare acordării
de asistenţă medicală de calitate de către personalul din secţie/laborator sau
serviciul medical;
4. propune directorului medical planul anual de
furnizare de servicii medicale al secţiei/laboratorului sau serviciului medical
şi răspunde de realizarea planului aprobat;
5. răspunde de calitatea serviciilor medicale
prestate de către personalul medico-sanitar din cadrul secţiei/laboratorului
sau serviciului medical;
6. evaluează necesarul anual de medicamente şi
materiale sanitare al secţiei/laboratorului sau serviciului medical,
investiţiile şi lucrările de reparaţii curente şi capitale necesare pentru
desfăşurarea activităţii în anul bugetar respectiv, pe care le transmite spre
aprobare conducerii spitalului;
7. angajează cheltuieli în limita bugetului
repartizat;
8. aplică strategiile de dezvoltare ale spitalului,
adecvate la necesarul de servicii medicale specifice secţiei/laboratorului sau
serviciului medical;
9. înaintează comitetului director propuneri privind
proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al secţiei/laboratorului sau
serviciului medical, elaborate cu sprijinul
compartimentului economico-financiar;
10. înaintează comitetului director propuneri de
creştere a veniturilor proprii ale secţiei/laboratorului sau serviciului
medical, conform reglementărilor legale, inclusiv din donaţii, fonduri ale
comunităţii locale ori alte surse;
11. întreprinde măsurile necesare şi urmăreşte
realizarea indicatorilor specifici de performanţă ai secţiei/laboratorului sau
serviciului medical, prevăzuţi în anexa la prezentul contract de administrare;
12. elaborează fişa postului
pentru personalul aflat în subordine, pe care o supune aprobării managerului
spitalului;
13. răspunde de respectarea la nivelul
secţiei/laboratorului sau serviciului medical a regulamentului de organizare şi
funcţionare, a regulamentului intern al spitalului;
14. stabileşte atribuţiile care vor fi prevăzute în
fişa postului pentru personalul din subordine, pe care le înaintează spre
aprobare managerului, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
15. face propuneri comitetului
director privind necesarul de personal, pe categorii şi locuri de muncă, în
funcţie de volumul de activităţi, conform reglementărilor legale în vigoare;
16. propune programul de lucru pe locuri de muncă şi
categorii de personal, pentru personalul aflat în subordine, în vederea
aprobării de către manager;
17. propune aplicarea de sancţiuni administrative
pentru personalul aflat în subordine care se face vinovat de nerespectarea
regulamentului de organizare şi funcţionare, a regulamentului intern al spitalului;
18. supervizează conduita terapeutică, avizează
tratamentul, prescrierea investigaţiilor paraclinice, a indicaţiilor operatorii
şi programului operator pentru pacienţii internaţi în cadrul secţiei;
19. aprobă internarea pacienţilor în secţie, pe baza
criteriilor de internare, cu excepţia internărilor de urgenţă;
20. hotărăşte oportunitatea continuării spitalizării
în primele 24 de ore de la internare;
21. avizează şi răspunde de modul de completare şi de
întocmirea documentelor medicale eliberate în cadrul secţiei/laboratorului sau
serviciului medical;
22. evaluează performanţele profesionale ale
personalului aflat în subordinea directă, conform structurii organizatorice şi
fişei postului;
23. propune planul de formare şi perfecţionare a
personalului aflat în subordine, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pe
care îl supune aprobării managerului;
24. coordonează activităţile de control al calităţii
serviciilor acordate de personalul medico-sanitar din cadrul
secţiei/laboratorului sau serviciului medical;
25. răspunde de asigurarea condiţiilor adecvate de
cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nosocomiale în cadrul
secţiei/laboratorului sau serviciului medical, în conformitate cu normele
stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice;
26. asigură monitorizarea şi raportarea indicatorilor
specifici activităţii medicale, financiar-economici, precum şi a altor date
privind activitatea de supraveghere, prevenire şi control din cadrul
secţiei/laboratorului sau serviciului medical, în conformitate cu
reglementările legale în vigoare;
27. răspunde de respectarea prevederilor legale
privind drepturile pacientului de către personalul medical din subordine şi ia
măsuri imediate cand se
constată încălcarea acestora, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
28. asigură respectarea prevederilor legale în
vigoare referitoare la păstrarea secretului profesional, păstrarea
confidenţialităţii datelor pacienţilor internaţi, informaţiilor şi documentelor
referitoare la activitatea secţiei/laboratorului sau serviciului medical;
29. urmăreşte încheierea contractelor de asigurare de
malpraxis de către personalul medical din subordine;
30. în domeniul financiar îndeplineşte atribuţiile
conducătorului compartimentului de specialitate, conform normelor şi
procedurilor legale, şi face propuneri de angajare, lichidare şi ordonanţare a
cheltuielilor, care se aprobă de conducătorul spitalului;
31. propune protocoale specifice de practică medicală,
care urmează să fie implementate la nivelul secţiei/laboratorului sau
serviciului medical, cu aprobarea consiliului medical;
32. răspunde de soluţionarea sugestiilor, sesizărilor
şi reclamaţiilor referitoare la activitatea secţiei/laboratorului sau
serviciului medical;
33. propune managerului un înlocuitor pentru perioada
cand lipseşte din spital.
B.1. Drepturile managerului spitalului:
1. dreptul la informare nelimitată asupra activităţii
secţiei/laboratorului sau serviciului medical, putand
solicita documente referitoare la activitatea medicală
şi economico-financiară a acesteia, cu respectarea Legii drepturilor
pacientului nr. 51/2003;
2. dreptul de a elibera din funcţie şeful de
secţie/laborator sau serviciu medical în cazul nerealizării indicatorilor
specifici de performanţă ai managementului secţiei/laboratorului sau
serviciului medical, după caz, timp de cel puţin un an;
3. dreptul de a fi informat prompt asupra
evenimentelor deosebite legate de activitatea secţiei/laboratorului sau
serviciului medical.
B.2. Obligaţiile managerului spitalului:
1. asigură şefului de secţie/laborator sau serviciu
medical libertate în conducerea şi organizarea activităţii
secţiei/laboratorului sau serviciului medical, în vederea îndeplinirii
indicatorilor prevăzuţi în contract;
2. monitorizează îndeplinirea obiectivelor şi
indicatorilor de performanţă ai secţiei/laboratorului sau serviciului medical
de către şeful de secţie/laborator sau serviciu medical;
3. oferă suport consultativ privind strategia de
dezvoltare a spitalului şi cea specifică secţiei/laboratorului sau serviciului
medical, date comparative privind performanţa altor spitale ori
secţii/laboratoare sau serviciului, suport tehnic privind elaborarea planurilor
de dezvoltare, management financiar, colectare şi analiza de date pentru
indicatori de performanţă;
4. evaluează lunar, trimestrial sau ori de cate ori este nevoie realizarea
indicatorilor de performanţă şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al
secţiei/laboratorului sau serviciului medical;
5. analizează trimestrial sau ori de cate ori este nevoie realizarea planului
de achiziţii publice, a investiţiilor şi a lucrărilor de reparaţii curente şi
capitale ale secţiei/laboratorului sau serviciului medical;
6. numeşte, la propunerea şefului de secţie/laborator
sau serviciu medical, un înlocuitor al acestuia pentru
perioadele cand acesta nu este prezent în spital.
V. Răspunderea părţilor
(1) Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute de prezentul contract de
administrare, părţile răspund potrivit prevederilor
legale.
(2) Şeful secţiei/laboratorului sau serviciului
răspunde civil, contravenţional, material sau penal, după caz, pentru
nerespectarea prevederilor legale şi pentru daunele produse spitalului prin
orice acte contrare intereselor acestuia.
VI. Incetarea contractului
Prezentul contract de administrare încetează prin:
a) expirarea perioadei pentru care a fost încheiat,
dacă părţile nu au convenit prelungirea acestuia;
b) revocarea din funcţie a şefului de secţie/laborator
sau serviciu medical, în cazul:
- nerealizării indicatorilor de performanţă ai
managementului secţiei/laboratorului sau serviciului medical, timp de minimum
un an, din motive imputabile acestuia;
- neîndeplinirii obligaţiilor asumate prin prezentul
contract;
c) acordul de voinţă al părţilor semnatare;
d) apariţia unei situaţii de incompatibilitate sau
conflict de interese, prevăzută de lege;
e) decesul sau punerea sub interdicţie judecătorească
a şefului de secţie/laborator sau serviciu medical;
f) renunţarea şefului de
secţie/laborator sau serviciu medical în situaţia neasigurării condiţiilor
prevăzute în contract sau în cazul apariţiei altor situaţii întemeiate;
g) împlinirea varstei de
pensionare prevăzute de lege.
VII. Modificarea contractului
Prezentul contract de administrare poate fi modificat
cu acordul părţilor sau pe baza unor reglementări legale ulterioare încheierii
acestuia.
VIII. Litigii
Litigiile izvorate din
încheierea, executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor
prezentului contract de administrare se rezolvă pe cale amiabilă, iar în cazul
în care litigiile nu se rezolvă pe cale amiabilă, părţile se pot adresa
instanţelor judecătoreşti competente.
IX. Dispoziţii
finale
Prevederile prezentului contract de administrare pot fi completate cu dispoziţii specifice, corelate cu
specificul fiecărei secţii/laborator sau serviciu medical.
Prezentul contract de administrare a fost încheiat în
două exemplare, cate unul pentru fiecare parte, astăzi, ...................................., şi
constituie act adiţional la contractul individual de muncă, conform art. 17 alin. (4) din Codul muncii.
Manager, Şef
secţie/laborator sau serviciu medical,
.........................
........................................................