ORDIN Nr. 39
din 27 martie 2009
privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2006
pentru recunoasterea meritelor personalului armatei participant la actiuni
militare si acordarea unor drepturi acestuia si urmasilor celui decedat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 237 din 9 aprilie 2009
Pentru aplicarea dispoziţiilor art. II din Legea nr. 41/2009 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2008 privind modificarea şi
completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea
meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale,
cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor
personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi
acestuia şi urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr.
111/2007, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului apărării nr. M.190/2007*) pentru aplicarea prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor
personalului armatei participant la acţiuni militare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul apărarii naţionale,
Aurel Ionel Lascu,
secretar de stat
*) Ordinul
ministrului apărării nr. M.190/2007 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece
avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare şi securitate naţională a
ţării.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului
armatei participant la
acţiuni militare si acordarea unor drepturi acestuia si urmaşilor celui decedat
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice reglementează
modul de aplicare, în Ministerul Apărării Naţionale, a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei
participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi
urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de
urgenţă.
Art. 2. -In sensul prezentelor norme metodologice, acţiunile militare reprezintă
misiunile prevăzute la art. 2 lit. b) din ordonanţa de urgenţă, precum şi
următoarele misiuni cu potenţial ridicat de risc, desfăşurate pe teritoriul
statului naţional, după cum urmează:
a) misiunile executate de forţele aflate în „serviciu
de luptă";
b) exerciţiile de antrenament, certificare şi
evaluare executate în teren, cu sau fără trageri de luptă;
c) acţiunile de sprijin acordat autorităţilor civile în
situaţii de urgenţă;
d) misiunile de asistenţă umanitară.
CAPITOLUL II
Conferirea de titluri onorifice
Art. 3. - (1) Personalului armatei care a participat,
începând cu anul 1990, la acţiuni militare, astfel cum acestea sunt definite la
art. 2, timp de cel puţin 12 luni, neîntrerupt sau cumulativ, precum şi
personalului invalid, indiferent de durata participării la acţiuni militare, i
se conferă titlul onorific de „Militar Veteran", pentru cadrele militare
şi soldaţii şi gradaţii voluntari, respectiv titlul onorific de „Veteran",
pentru personalul civil.
(2) Titlurile onorifice prevăzute la alin. (1) se
conferă o singură dată, indiferent de numărul participărilor la acţiuni
militare, astfel cum acestea sunt definite la art. 2, prin ordin al şefului
Statului Major General, respectiv prin dispoziţie a directorului general al
Direcţiei generale de informaţii a apărării, pentru personalul din subordine,
pe baza propunerilor comandanţilor/şefilor structurilor care le-au organizat şi
condus.
(3) Statele majore ale categoriilor de forţe ale
armatei, comandamentele de armă şi Comandamentul operaţional întrunit
centralizează semestrial propunerile comandanţilor/şefilor structurilor care au
organizat şi condus acţiuni militare privind recunoaşterea meritelor
militarilor şi personalului civil, le analizează şi înaintează propuneri
şefului Statului Major General. Pentru personalul din structurile subordonate
Direcţiei generale de
informaţii a apărării propunerile se transmit directorului general al Direcţiei
generale de informaţii a apărării.
(4) Titlurile onorifice prevăzute la alin. (1) se
înscriu în registrele speciale înfiinţate la unităţile militare care au avut/au
personal participant la acţiuni militare, conform modelului stabilit de Muzeul
Militar Naţional. Inscrierea se face pe baza ordinului/dispoziţiei prin care se
conferă titlul onorific respectiv. O copie a ordinului/dispoziţiei se trimite
Muzeului Militar Naţional, cu excepţia personalului Direcţiei generale de
informaţii a apărării, şi în extras unităţii militare în care este încadrat la
momentul respectiv personalul armatei prevăzut în ordin/dispoziţie.
Art. 4. - Personalului armatei care a participat,
începând cu anul 1990, la acţiuni militare, indiferent de durata participării,
şi care, pe timpul misiunii, s-a remarcat săvârşind acte exemplare de curaj şi
devotament, i se conferă titlul onorific de „Militar Veteran", respectiv
titlul onorific de „Veteran", prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
ierarhică a comandanţilor/şefilor unităţilor militare din care au făcut parte,
pe baza evenimentelor consemnate în jurnalul acţiunilor militare/ordinul de zi
pe unitate.
Art. 5. - Conferirea titlului onorific de „Militar
Veteran" se înscrie şi în documentele de evidenţă nominală a personalului
militar, la rubrica „Decoraţii şi titluri de onoare". In acest scop, o
copie a ordinului privind conferirea titlului onorific se trimite la Direcţia
management resurse umane.
Art. 6. - Legitimaţia tip „Militar Veteran" şi
legitimaţia tip „Veteran" se confecţionează de către Centrul
tehnic-editorial al Armatei, prin grija Direcţiei personal şi mobilizare din cadrul
Statului Major General, conform precizărilor din anexă.
Art. 7. - Modulele de personal ale unităţilor militare
ţin evidenţa personalului militar şi civil care a participat la acţiuni
militare.
CAPITOLUL III
Menţinerea în activitate a personalului armatei
invalid şi reconversia
profesională a acestuia
Art. 8. - Personalul armatei invalid se menţine, se
încadrează sau se reîncadrează în structuri neluptătoare ale Ministerului
Apărării Naţionale, la cerere, în funcţii militare, respectiv civile, cu preponderenţă
în următoarele domenii de activitate: stat major, resurse umane, asigurare
logistică, financiar-contabil, asigurare tehnico-materială, asistenţă medicală,
asistenţă juridică, informare şi relaţii publice sau învăţământ.
Art. 9. - Menţinerea, încadrarea sau reîncadrarea
personalului armatei invalid se face cu respectarea următoarelor condiţii:
a) personalul în cauză
îndeplineşte condiţiile legale şi specificaţiile de personal ale postului
respectiv;
b) invaliditatea permite personalului în cauză
îndeplinirea atribuţiilor postului respectiv, fără riscul agravării afecţiunii,
corespunzător concluziilor formulate de către comisiile speciale de cercetare a
condiţiilor de dobândire a invalidităţii, precum şi avizului comisiilor de
expertiză medico-militară şi a medicului de medicina muncii, pentru cadrele
militare, sau de către medicul de medicina muncii în colaborare cu medicii de
expertiza capacităţii de muncă, pentru soldaţii şi gradaţii voluntari şi
personalul civil invalid;
c) există posturi vacante care pot fi ocupate de cel în
cauză, conform prevederilor lit. a) şi b), în unităţile şi garnizoanele solicitate.
Art. 10. - Comandanţii/şefii unităţilor militare vor
identifica posturile posibile care ar putea fi încadrate cu personal militar şi
civil cu diverse invalidităţi dobândite pe timpul participării la acţiuni
militare, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare
a prezentelor norme metodologice. Posturile se
comunică, se centralizează şi actualizează semestrial, ierarhic, până la
nivelul Direcţiei management resurse umane, urmând să fie încadrate cu personal
invalid, când va fi cazul.
Art. 11. - Personalul armatei,
încadrat în gradul III de invaliditate în urma participării la acţiuni
militare, care nu solicită sau căruia nu i se poate asigura menţinerea,
încadrarea ori reîncadrarea în condiţiile prevăzute la art. 8, beneficiază, cu
prioritate, de prevederile normelor în vigoare privind reconversia profesională
în cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
CAPITOLUL IV
Trimiterea la tratament în străinătate şi decontarea cheltuielilor pentru personalul
armatei rănit ca urmare a participării la acţiuni militare
Art. 12. - Personalul armatei, rănit sau invalid ca
urmare a participării la acţiuni militare, beneficiază de tratament în
străinătate, în cazul în care afecţiunile nu pot fi tratate în ţară, cu
suportarea contravalorii costului tratamentului şi a cheltuielilor aferente din
bugetul Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 13. - Personalul armatei care, la examenul medical
efectuat la înapoierea din misiunile în care a participat la acţiuni militare
sau ulterior executării acestora, este diagnosticat cu afecţiuni pentru care se
stabileşte legătura de cauzalitate cu participarea la acţiunile militare,
beneficiază de drepturile prevăzute la art. 12.
Art. 14. - Personalul armatei, rănit sau invalid în
urma participării la acţiuni militare, astfel cum acestea sunt definite la art.
2, poate fi trimis la tratament în străinătate la instituţii medicale de profil
în următoarele modalităţi:
a) direct din teatrele de operaţii la formaţiuni
medicale de Rol 4 sau similar, aparţinând altor ţări cu care România are
încheiate acorduri bilaterale, în conţinutul cărora să fie înscrise prevederi
referitoare la suportarea cheltuielilor pentru serviciile medicale în vederea
efectuării tratamentului de specialitate;
b) prin evacuare la un spital din reţeaua sanitară
proprie a Ministerului Apărării Naţionale de unde, dacă în urma analizelor şi
investigaţiilor efectuate, se stabileşte că afecţiunea nu poate fi tratată în
ţară.
Art. 15. - (1) In situaţia în care continuarea
tratamentului şi a recuperării pacientului, conform prevederilor art. 14 lit.
a), în cadrul aceleiaşi structuri sau la alte instituţii medicale de profil
necesită cheltuieli suplimentare în afara acordurilor bilaterale, continuarea
spitalizării ori transferul la altă unitate sanitară din străinătate se
efectuează numai cu avizul unei comisii medicale de evaluare, constituită din
specialişti din structurile medicale ale Ministerului Apărării Naţionale.
(2) Comisia medicală de evaluare, stabilită prin
dispoziţie a şefului Direcţiei medicale, va efectua deplasarea în străinătate
unde, împreună cu specialiştii de profil din structura medicală respectivă, va
evalua starea pacientului şi va stabili oportunitatea continuării tratamentului
în străinătate, numai în condiţiile în care afecţiunile nu pot fi tratate în
instituţii medicale publice sau private din ţară.
(3) In baza referatului întocmit de comisia medicală
de evaluare, şeful Direcţiei medicale înaintează un raport ministrului apărării
naţionale în vederea aprobării continuării tratamentului în străinătate pentru
personalul prevăzut la art. 12 şi 13.
(4) In situaţia în care comisia medicală de evaluare
consideră nejustificată continuarea tratamentului şi a activităţilor de
recuperare medicală în străinătate pentru că există instituţii medicale de
profil în ţară, poate propune evacuarea pacientului şi internarea acestuia în
instituţii medicale publice sau private din ţară, după caz.
Art. 16. - In situaţia în care, pentru continuarea
tratamentului şi a recuperării pacientului, conform art. 15 alin. (1), se
decide de urgenţă evacuarea medicală a acestuia la altă unitate sanitară din
străinătate, plata serviciilor medicale se face, până la derularea procedurii
prevăzute la art. 15, din bugetul Ministerului Apărării Naţionale, de către
ordonatorii de credite în subordinea cărora se află persoana respectivă, cu
avizul Direcţiei medicale.
Art. 17. - (1) Personalul armatei evacuat în ţară,
conform prevederilor art. 14 lit. b), precum şi cel care la examenul medical
efectuat la înapoierea din misiune sau ulterior executării acesteia este
diagnosticat cu afecţiuni pentru care se stabileşte legătura de cauzalitate cu
participarea la acţiunile militare pe baza procesului-verbal întocmit de către
comisia specială de cercetare a condiţiilor în care s-a produs evenimentul, dar
care nu poate fi tratat în instituţii medicale publice sau private din ţară, va
fi evaluat de o comisie medicală constituită din specialişti din structurile
medicale ale Ministerului Apărării Naţionale, precum şi din reţeaua sanitară a
Ministerului Sănătăţii, după caz, care va stabili oportunitatea trimiterii la
tratament în străinătate în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3).
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) va stabili dacă este
necesar ca pacientul să beneficieze de un însoţitor pe timpul tratamentului în
străinătate.
Art. 18. - (1) Decontarea serviciilor medicale
efectuate în străinătate, inclusiv a medicamentelor, protezelor, ortezelorşi a
altor dispozitive medicale, necesare personalului prevăzut la art. 13 şi 14, se
va face în baza facturilor emise, din bugetul Ministerului Apărării Naţionale,
de către ordonatorii de credite în subordinea cărora se află personalul
respectiv, cu avizul Direcţiei medicale.
(2) Cheltuielile aferente deplasării la tratament în
străinătate, cum ar fi: transport, cazare, masă, taxe de viză, pentru pacient,
precum şi, eventual, pentru un însoţitor se decontează de către structurile
prevăzute la alin. (1), pe baza documentelor justificative.
CAPITOLUL V
Acordarea indemnizaţiei
lunare de invaliditate şi
altor drepturi pentru personalul armatei rănit ca urmare a acţiunilor militare şi cel invalid
Art. 19. - Indemnizaţia lunară de invaliditate
prevăzută la art. 82 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se acordă de către Direcţia
financiar-contabila, pe baza unui dosar care cuprinde următoarele documente:
a) cerere scrisă;
b) certificat-decizie medicală de încadrare în grad
de invaliditate emis de către comisiile de expertiză medico-militară, pentru
cadrele militare;
c) certificat medical de
clasare „inapt pentru serviciul militar" emis de către comisiile de
expertiză medico-militară, precum şi decizie asupra capacităţii de muncă emisă
de către medicul expert al asigurărilor sociale pentru soldaţii şi gradaţii
voluntari;
d) decizie asupra capacităţii
de muncă emisă de către medicul expert al asigurărilor sociale pentru
personalul civil;
e) copie de pe actul de identitate al solicitantului.
Art. 20. - (1) In documentele prevăzute la art. 19 lit.
b) şi c) trebuie să se înscrie data dobândirii invalidităţii, precum şi
legătura de cauzalitate dintre invaliditatea dobândită şi acţiunea militară.
(2) Pentru personalul civil, dosarul cuprinde în plus
faţă de documentele prevăzute la art. 19 lit. a), d) şi e) şi o copie a
procesului-verbal întocmit de către comisia specială de cercetare a condiţiilor
în care s-a produs evenimentul.
Art. 21. - (1) Plata indemnizaţiei lunare de
invaliditate prevăzută la art. 82 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a
lunii următoare celei în care a avut loc evenimentul care a cauzat
invaliditatea, dacă dosarul a fost depus la Direcţia financiar-contabila în
termen de 90 de zile de la data producerii acestuia.
(2) Plata indemnizaţiei lunare de invaliditate
prevăzută la art. 82
alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu
data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus dosarul la Direcţia
financiar-contabila, dacă acesta a fost depus într-un termen ce depăşeşte 90 de
zile de la data producerii evenimentului care a cauzat invaliditatea.
Art. 22. - Plata indemnizaţiei lunare de invaliditate
prevăzută la art. 82 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă se face odată cu plata
pensiilor militare de stat şi drepturilor sociale, în contul bancar specificat
de beneficiar.
Art. 23. - (1) Plata
indemnizaţiei lunare de invaliditate prevăzută la art. 82 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă
încetează în următoarele situaţii:
a) când, după revizuirea periodică a gradului de
invaliditate, se constată că persoana beneficiară nu se mai încadrează în grad de invaliditate;
b) în caz de deces a persoanei beneficiare.
(2) Persoanele beneficiare a indemnizaţiei lunare de
invaliditate se supun revizuirii medicale periodice a gradului de invaliditate
până la vârsta legală de pensionare stabilită potrivit reglementărilor
aplicabile sistemului în care acestea sunt asigurate.
CAPITOLUL VI
Drepturile urmaşilor personalului armatei decedat ca urmare a participării la acţiuni
militare
Art. 24. - Copiii soldaţilor şi gradaţilor voluntari,
precum şi ai personalului civil decedat ca urmare a participării la acţiuni
militare pot fi transferaţi/înscrişi în instituţiile militare de învăţământ în
aceleaşi condiţii ca şi copiii cadrelor militare decedate, conform prevederilor
normelor în vigoare privind transferul şi înmatricularea elevilor şi
studenţilor în instituţiile militare de învăţământ.
Art. 25. - (1) Copiii personalului armatei decedat
beneficiază, pe durata studiilor în instituţii civile de învăţământ, de burse
de studii.
(2) Bursele prevăzute la alin. (1) se acordă astfel:
a) elevilor şi studenţilor care urmează cursurile unei
instituţii civile de învăţământ, până la împlinirea vârstei de 18 ani sau, dacă
îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii,
până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
b) pe întregul an calendaristic, pe durata pregătirii
în instituţiile civile de învăţământ de zi gimnazial, liceal, postliceal sau
universitar, după caz;
c) pentru o singură specializare sau calificare
profesională.
(3) Bursele prevăzute la
alin. (1) se plătesc lunar, iar cuantumul acestora se calculează prin aplicarea
unui coeficient de 1,10 asupra salariului mediu brut utilizat la fundamentarea
bugetului asigurărilor sociale de stat aferent anului pentru care se face plata.
(4) Anual, bursa de studii aferentă lunii august,
pentru anul şcolar următor, pentru copiii personalului armatei decedat,
înmatriculaţi în instituţiile civile de învăţământ, cuprinde, pentru cumpărarea
unor articole de îmbrăcăminte, şi contravaloarea echipamentului unui
elev/student din instituţiile militare de învăţământ, precum şi contravaloarea
în lei a sumei de 100 euro, la data de 15 iulie a anului în care se face plata,
pentru procurarea unor materiale de studii.
(5) Pentru acordarea drepturilor prevăzute la alin. (1) şi (4) solicitanţii vor depune la Direcţia
financiar-contabilă, în luna următoare decesului, dosarul pentru acordarea
bursei de studii pe care îl actualizează anual, în luna august, cu acte care să
facă dovada că cel în cauză este integralist şi înmatriculat în anul de studii
următor.
(6) Calculul şi plata drepturilor prevăzute la alin.
(1) şi (4) se face de către Direcţia financiar-contabilă.
Art. 26. - (1) Urmaşii personalului armatei decedat,
participant la acţiuni militare, pot beneficia de indemnizaţia lunară prevăzută
la art. 85 alin.
(1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă în baza următoarelor documente:
a) cerere scrisă;
b) certificat-decizie medicală emis de către comisiile
de expertiză medico-militară, pentru cadrele militare;
c) certificat medical emis de către comisiile de
expertiză medico-militară, pentru soldaţii şi gradaţii voluntari;
d) copie de pe certificatul de deces;
e) copie de pe actul de identitate al solicitantului;
f) copie de pe actele din care să rezulte calitatea de
urmaş a celui decedat;
g) declaraţie pe propria răspundere, autentificată de
notarul public, din care să reiasă că solicitantul nu realizează venituri din
salarii sau din activităţi independente.
(2) Părinţii personalului armatei decedat, participant
la acţiuni militare, pot beneficia, în condiţiile art. 85 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă,
de jumătate din indemnizaţia lunară prevăzută la alin. (1), în baza următoarelor
documente:
a) cerere scrisă;
b) copie de pe certificatul de deces;
c) copie de pe actul de
identitate al părinţilor;
d) copie de pe actele din care să rezulte calitatea de
urmaş al celui decedat;
e) declaraţie pe propria răspundere, autentificată de
notarul public, din care să reiasă că părinţii nu realizează venituri din
salarii sau din activităţi independente;
f) declaraţie pe propria răspundere, autentificată de
notarul public, din care să reiasă că cel decedat era singurul susţinător al
acestora.
Art. 27. - (1) Plata indemnizaţiei lunare prevăzută la
art. 85 alin. (1)
lit. b) şi art. 85
alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a lunii
următoare celei în care s-a produs evenimentul care a cauzat decesul, dacă
dosarul a fost depus la Direcţia financiar-contabilă în termen de 90 de zile de
la data producerii acestuia.
(2) Plata indemnizaţiei lunare prevăzută la art. 85 alin. (1) lit. b) şi art. 85 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă
se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus dosarul
la Direcţia financiar-contabilă, dacă acesta a fost depus într-un termen ce
depăşeşte 90 de zile de la data producerii evenimentului care a cauzat decesul.
Art. 28. - (1) Indemnizaţia lunară prevăzută la art. 85 alin. (1) lit. b) şi art. 85 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă
se plăteşte de către Direcţia financiar-contabilă.
(2) Plata indemnizaţiei lunare prevăzută la art. 85 alin. (1) lit. b) şi art. 85 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă
se face odată cu plata pensiilor militare de stat şi drepturilor sociale, în
contul bancar specificat de beneficiar.
Art. 29. - Plata indemnizaţiei
lunare prevăzută la art. 85 alin. (1) lit. b) şi art. 85 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă încetează în următoarele
situaţii:
a) de la data când persoana beneficiară/persoanele
beneficiare realizează venituri din salarii sau activităţi independente;
b) în caz de deces al persoanei/persoanelor beneficiare;
c) pentru copiii personalului armatei decedat,
participant la misiunile militare, elevi şi studenţi care nu urmează cursurile
unei instituţii de învăţământ, la împlinirea vârstei de 18 ani, sau dacă îşi
continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, la
terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani.
Art. 30. - Urmaşii personalului armatei decedat,
participant la acţiuni militare, beneficiază de drepturile prevăzute în
instrucţiunile privind folosirea de către personalul armatei şi alţi
beneficiari a fondului construit al Ministerului Apărării Naţionale, destinat
cazării, refacerii capacităţii de muncă şi activităţilor recreative şi
sportive.
Art. 31. - Membrii familiei
şi/sau alte persoane care participă la îngrijirea personalului armatei rănit
sau invalid ca urmare a acţiunilor militare, pe perioada cât acesta este
spitalizat pentru tratament, dacă aceştia nu au domiciliul în garnizoana în
care se află instituţia medicală, beneficiază de drepturile prevăzute în
instrucţiunile privind folosirea de către personalul armatei şi alţi
beneficiari a fondului construit al Ministerului Apărării Naţionale destinat
cazării, refacerii capacităţii de muncă şi activităţilor recreative şi
sportive.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 32. - Structurile cu responsabilităţi în aplicarea
prevederilor ordonanţei de urgenţă sunt:
a) structuri centrale: Statul Major General, Direcţia
generală de informaţii a apărării, Direcţia management resurse umane, Direcţia
financiar-contabilă şi Direcţia medicală;
b) structurile din compunerea şi subordinea Statului
Major General: Direcţia personal şi mobilizare, statele majore ale categoriilor
de forţe ale armatei, comandamentele de armă, Comandamentul operaţional
întrunit, Centrul tehnic-editorial al Armatei şi Muzeul Militar Naţional
„Regele Ferdinand I";
c) alte structuri.
Art. 33. -Acţiunile militare desfăşurate înainte de
intrarea în vigoare a Legii nr. 42/2004 privind participarea forţelor armate la
misiuni în afara teritoriului statului român, cu modificările ulterioare, se
asimilează cu tipurile de misiuni prevăzute de aceasta la art. 2 lit. a)-f),
prin ordin al ministrului apărării naţionale, la propunerea şefului Statului
Major General, pentru fiecare misiune în parte.
Art. 34. - (1) Persoanele care au participat la acţiuni
militare înainte de 10 iunie 2008, precum şi urmaşii sau părinţii acestora,
după caz, care fac obiectul aplicării prezentelor norme metodologice, vor
beneficia de drepturile prevăzute la cap. III1 din ordonanţa de urgenţă de la data de 10 iunie 2008, data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 10 iunie 2008, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
71/2008 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la
acţiuni militare.
(2) Pentru acordarea drepturilor, persoanele prevăzute
la alin. (1) pot formula o solicitare scrisă, însoţită de documente
justificative, pe care o adresează comandantului/şefului unităţii militare din
care fac parte sau centrului militar în raza căruia domiciliază, după caz.
(3) Unităţile militare din care fac parte sau centrele
militare transmit solicitările primite structurilor responsabile cu aplicarea
prezentelor norme metodologice.
Art. 35. -Anexa face parte integrantă din prezentele
norme metodologice.
ANEXA la normele metodologice
PRECIZĂRI
privind confecţionarea legitimaţiilor tip „Militar
Veteran" şi „Veteran"*)
Legitimaţiile tip „Militar Veteran" şi
„Veteran" vor avea copertele de culoarea bleu, vor fi confecţionate la
aceleaşi dimensiuni, din aceleaşi materiale ca legitimaţiile militare şi vor
conţine înscrisurile cerute de modelele de mai jos:
a) Modelul legitimaţiei tip
„Militar Veteran"
- exterior -
- interior -
b) Modelul legitimaţiei tip „Veteran"
- exterior -
*) Modelele
legitimaţiilor sunt reproduse în facsimil.
- interior -