ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 400 din 23 octombrie 2001
privind aprobarea Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea
activitatii personalului sanitar veterinar in unitatile prevazute la art. 30
alin. 3 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si privind aprobarea tarifelor care se
percep pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar
de stat in unitatile de taiere a animalelor, inclusiv a pasarilor, de colectare,
prelucrare, procesare, depozitare si valorificare a produselor de origine
animala
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 742 din 21 noiembrie 2001
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
avand in vedere prevederile art. 33 alin. 4 din Legea sanitara veterinara
nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
pe baza Referatului de aprobare intocmit de Agentia Nationala Sanitara
Veterinara nr. 144.787 din 15 octombrie 2001,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile pentru organizarea si desfasurarea activitatii
personalului sanitar veterinar in unitatile prevazute la art. 30 alin. 3 din
Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba unitatile in care este necesara asigurarea personalului sanitar
veterinar de stat pentru desfasurarea activitatii de asistenta, inspectie si
control sanitar veterinar de stat, prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3
Se aproba tarifele care se percep pentru activitatea de asistenta,
inspectie si control sanitar veterinar de stat in unitatile de taiere a
animalelor, inclusiv a pasarilor, de colectare, prelucrare, procesare,
depozitare si valorificare a produselor de origine animala, prevazute in anexa
nr. 3.
Art. 4
Directiile sanitare veterinare, judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de aplicare a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 6
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7
Orice prevedere contrara prezentului ordin se abroga.
Art. 8
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
pentru organizarea si desfasurarea activitatii personalului sanitar veterinar
de stat in unitatile prevazute la art. 30 alin. 3 din Legea sanitara veterinara
nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele instructiuni stabilesc cadrul organizatoric in care, in
conformitate cu prevederile legislatiei sanitare veterinare in vigoare,
personalul sanitar veterinar de stat isi desfasoara activitatea de asistenta,
inspectie si control sanitar veterinar de stat in unitatile care taie animale,
inclusiv pasari, colecteaza, prelucreaza, proceseaza, depoziteaza si valorifica
produse de origine animala.
Art. 2
In sensul prezentelor instructiuni, expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) personal sanitar veterinar de stat - medicii veterinari si personalul
mediu ajutator, contractant, angajat in conditiile legii cu contract individual
de munca pe perioada determinata, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu prevederile art. 30 alin. 4 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in unitatile
care taie animale, inclusiv pasari, colecteaza, prelucreaza, proceseaza, depoziteaza
si valorifica produse de origine animala;
b) asistenta sanitara veterinara de stat - activitatea de supraveghere pe
care o asigura personalul sanitar veterinar de stat in unitatile prevazute la
art. 30 alin. 3 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
c) inspectie si control sanitar veterinar de stat - totalitatea
investigatiilor efectuate de personalul sanitar veterinar de stat la animalele
destinate taierii, la produsele de origine animala in timpul obtinerii,
prelucrarii, depozitarii si valorificarii lor, precum si la alte produse si
materii prime supuse controlului sanitar veterinar;
d) unitati - unitatile care taie animale, inclusiv pasari, colecteaza,
prelucreaza, proceseaza, depoziteaza si valorifica produse de origine animala,
stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor,
potrivit prevederilor art. 30 alin. 3 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) tarife - valoarea operatiunilor, stabilita in euro, care se realizeaza
in exercitarea activitatii de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar
de stat in unitati si care se vireaza lunar de catre acestea in contul
directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, la
cursul oficial al zilei in care se efectueaza plata.
Art. 3
Tarifele pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar
veterinar de stat sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin.
Tarifele pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar
veterinar de stat desfasurata in zilele nelucratoare si in sarbatorile legale
se majoreaza conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 4
Unitatile in care personalul sanitar veterinar de stat isi desfasoara
activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat sunt
cuprinse in anexa nr. 2 la ordin.
Art. 5
Functionarea unitatilor cuprinse in anexa nr. 2 la ordin este permisa numai
daca au asigurate asistenta, inspectia si controlul sanitar veterinar de stat,
in conditiile legii.
Art. 6
Asistenta, inspectia si controlul sanitar veterinar de stat se asigura pe
baza contractului incheiat in acest scop intre directia sanitara veterinara si
unitate.
CAP. 2
SECTIUNEA 1
Obligatiile directiilor sanitare veterinare
Art. 7
Directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, identifica unitatile in care este necesara asigurarea asistentei, a
inspectiei si controlului sanitar veterinar de stat.
Art. 8
Directia sanitara veterinara inscrie intr-un registru special unitatile
nominalizate, cu toate datele de identificare.
Art. 9
Directia sanitara veterinara stabileste numarul de personal sanitar
veterinar de stat necesar fiecarei unitati in functie de specificul activitatii
acesteia, de capacitatea de productie, fluxul tehnologic si de sistemul de
organizare.
Directia sanitara veterinara desemneaza circumscriptia sanitara veterinara
pentru controlul alimentelor sau, dupa caz, circumscriptia sanitara veterinara
zonala in a carei subordine directa se desfasoara activitatea de asistenta,
inspectie si control sanitar veterinar de stat a personalului sanitar veterinar
de stat si numeste medicul veterinar sef de circumscriptie. Medicul veterinar
sef de circumscriptie intocmeste prezenta pentru personalul sanitar veterinar
de stat din subordine, vizeaza documentul justificativ intocmit de medicul
veterinar de stat din unitate si il depune la directia sanitara veterinara
concomitent cu raportul de activitate lunar.
Art. 10
(1) Directia sanitara veterinara incheie, in conditiile legii, contract cu
unitatile identificate si inregistrate, pentru plata activitatii de asistenta,
inspectie si control sanitar veterinar de stat, asigura personalul sanitar
veterinar de stat necesar si incaseaza lunar sumele reprezentand contravaloarea
activitatii desfasurate, calculata in baza tarifelor prevazute in anexa nr. 3
la ordin.
(2) Sumele rezultate, virate de catre unitati in contul directiilor
sanitare veterinare, sunt evidentiate distinct in contabilitate si constituie
pentru acestea fonduri extrabugetare care se utilizeaza in scopul prevazut de
Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 11
Directiile sanitare veterinare angajeaza personal sanitar veterinar de stat
in conditiile legii, in baza unui contract individual de munca pe perioada
determinata, cu norma intreaga sau partiala, dupa caz.
Se poate angaja si personal pensionat, numai in conditiile in care nu se
asigura o norma intreaga pentru personalul sanitar veterinar de stat sau atunci
cand conditiile geografice o impun.
Art. 12
In primele 3 zile lucratoare ale lunii curente directia sanitara veterinara
inainteaza unitatilor documentele de plata pentru activitatea depusa in luna
precedenta; sumele se stabilesc pe baza documentului justificativ intocmit si
semnat de medicul veterinar de stat din unitate si de reprezentantul legal al
unitatii si vizat de catre medicul veterinar sef al circumscriptiei sanitare
veterinare in a carui subordine directa isi desfasoara activitatea.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile unitatilor
Art. 13
Unitatile, persoane fizice si/sau juridice, incheie cu directia sanitara
veterinara contract pentru asigurarea si finantarea asistentei, inspectiei si
controlului sanitar veterinar de stat.
Art. 14
In interesul desfasurarii nestingherite a activitatii unitatii, al
prevenirii perioadelor neproductive, pentru asigurarea numarului necesar de
personal sanitar veterinar de stat si pentru diminuarea costurilor ocazionate
de inspectia si de controlul sanitar veterinar de stat, unitatile inainteaza
directiei sanitare veterinare, saptamanal, programul de activitate pentru
saptamana urmatoare.
Art. 15
Pentru o buna desfasurare si exercitare a activitatii de asistenta,
inspectie si control sanitar veterinar de stat, in conformitate cu prevederile
legale, unitatile asigura permanent conditii optime pe intreg fluxul
tehnologic, inclusiv vestiare, birouri, facilitati pentru pastrarea sigiliilor
si documentelor sanitare veterinare in conditii de securitate, echipament de
lucru si de protectie, materiale de igienizare, ustensile de lucru, personal
ajutator si altele asemenea.
Art. 16
Unitatile vireaza in contul directiei sanitare veterinare sumele calculate
de aceasta pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar
veterinar de stat desfasurata de personalul sanitar veterinar de stat in luna
precedenta, in termen de 3 zile de la data primirii documentelor de plata.
In ultima zi a lunii medicul veterinar de stat din unitate intocmeste si
inainteaza medicului veterinar sef de circumscriptie spre avizare documentul
justificativ care cuprinde sumele calculate conform tarifului legal pentru
activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat
desfasurata de personalul sanitar veterinar de stat existent in unitate pentru
luna expirata si care constituie actul oficial in baza caruia directia sanitara
veterinara intocmeste formalitatile de plata.
SECTIUNEA a 3-a
Obligatiile personalului sanitar veterinar de stat
Art. 17
Personalul sanitar veterinar de stat este subordonat tehnic si
administrativ directiei sanitare veterinare prin medicul veterinar sef de
circumscriptie sanitara veterinara si are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) desfasurarea activitatii conform prevederilor Legii sanitare veterinare
nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
normelor sanitare veterinare de aplicare a acesteia, precum si ale
dispozitiilor, instructiunilor si ale oricaror alte reglementari legale;
b) respectarea prevederilor contractului semnat cu directia sanitara veterinara;
c) intocmirea si inaintarea la directia sanitara veterinara prin medicul
veterinar sef de circumscriptie sanitara veterinara, la termenele si in
conditiile stabilite de catre aceasta, a situatiilor si documentelor
solicitate, precum si a celor prevazute de reglementarile in vigoare.
d) pastrarea confidentialitatii activitatii desfasurate in unitate, in
raport cu persoanele fizice.
Art. 18
In exercitarea atributiilor de serviciu medicii veterinari de stat
contractanti emit documente sanitare veterinare oficiale pentru certificare,
intocmesc acte de prelevare a probelor, sechestru si confiscare.
Art. 19
Personalul sanitar veterinar de stat contractant poarta intreaga raspundere
pentru activitatea prestata, deciziile stabilite, documentele si situatiile
intocmite.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 20
Refuzul unitatii de a semna cu directia sanitara veterinara contractul
pentru asigurarea si finantarea asistentei, inspectiei si controlului sanitar
veterinar de stat sau neplata la timp a sumelor stabilite conform prevederilor
legale, precum si neasigurarea conditiilor necesare desfasurarii optime a
activitatii sanitare veterinare oficiale conduc la retragerea personalului
sanitar veterinar de stat din unitate si la pierderea dreptului de functionare
a acesteia pana la intrarea in legalitate.
Art. 21
Nu este permisa rambursarea directa sau indirecta a tarifelor pentru
asigurarea asistentei, inspectiei si controlului sanitar veterinar de stat.
Art. 22
(1) In cazul in care unitatea nu vireaza directiei sanitare veterinare suma
de bani necesara pentru plata personalului sanitar veterinar de stat, directia
sanitara veterinara actioneaza unitatea in instanta pentru obligarea la plata
sumelor datorate.
(2) Pana la solutionarea litigiului in instanta unitatea nu mai beneficiaza
de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat, motiv pentru care
isi pierde dreptul de functionare.
Art. 23
Nerespectarea dispozitiilor cuprinse in prezentele instructiuni conduce la
aplicarea sanctiunilor legale fata de cei care se fac vinovati.
ANEXA 2
UNITATILE
in care se asigura personal sanitar veterinar de stat pentru desfasurarea
activitatii de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat
1. Unitati pentru taierea mamiferelor si pasarilor
2. Unitati independente de transare a carnii
3. Unitati independente de transare/prelucrare a carnii (fabrici de
produse din carne, inclusiv ateliere pentru preparate din carne)
4. Unitati independente de prelucrare a membranelor naturale
5. Depozite/antrepozite frigorifice si/sau depozite alimentare
6. Antrepozite frigorifice cu sala de transare
7. Unitati de prelucrare a laptelui/produselor lactate
8. Unitati de prelucrare a produselor din pescuit, molustelor,
gasteropodelor, batracienilor
9. Unitati de prelucrare a oualor/produselor din oua
10. Unitati de comercializare cu sectii de transare a carnii si/sau
prelucrare a produselor de origine animala
11. Hala de desfacere a produselor de origine animala.
ANEXA 3
TARIFE
pentru activitatea de asistenta, inspectie si control sanitar veterinar de stat
in unitatile prevazute la art. 30 alin. 3 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
______________________________________________________________________________
| | Specificatie | Tarif |
|_____|________________________________________________|_______________________|
| I.| a) carne de bovine, bubaline adulte | 3 euro/animal
|
|
|________________________________________________|_______________________|
| | carne de bovine, bubaline tineret | 1,5 euro/animal
|
|
|________________________________________________|_______________________|
| | b) carne de solipede, ecvine | 3 euro/animal
|
| | |_______________________|
| | - examinare pentru trichina (daca unitatea | conform prevederilor
|
| | nu detine echipa proprie) | legale in vigoare
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| | c) carne de porcine | 0,8 euro/animal
|
| |
|_______________________|
| | - examinare pentru trichina (daca unitatea nu | conform prevederilor
|
| | detine echipa proprie) | legale in vigoare
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| | d) carne de ovine, caprine | |
| | - tineret < 18 kg | 0,2
euro/animal |
| | - animale > 18 kg | 0,3
euro/animal |
|_____|________________________________________________|_______________________|
| | e) carne de pasare | 0,01 euro/animal
|
|
|________________________________________________|_______________________|
| | f) carne de vanat mic in pene si vanat mic in | 0,03 euro/animal
|
| | blana |
|
|
|________________________________________________|_______________________|
| | g) carne de vanat mare in blana |
|
| | - mistret | 1,3 euro/animal
|
| |
|_______________________|
| | - examinare pentru trichina | conform prevederilor
|
| | | in vigoare
|
| |
|_______________________|
| | - rumegator (cerb, caprior etc.) | 4,4 euro/animal
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| II.| transarea carnii in unitati independente | 3 euro/tona produs
|
| | | finit rezultat din
|
| | | transare
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| III.| transarea si/sau prelucrarea carnii in unitati | 3 euro/tona produs
|
| | independente | finit rezultat din
|
| | | transare/prelucrare
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| | - daca operatiunile de transare si/sau de prelucrare se efectueaza in
|
| | unitatile in care s-a obtinut carnea (abatoare), la tarifele
|
| | prevazute la pct. I se adauga 2,1 euro/tona carne intrata la
transare|
| | si/sau prelucrare
|
| | - daca in unitatile cu abatorizare se receptioneaza pentru transare
|
| | si/sau prelucrare carne din alte surse decat abatorizarea proprie,
|
| | pentru aceasta carne se percep tarifele precizate la pct. III
|
|_____|________________________________________________________________________|
| IV.| unitati independente de prelucrare a | 3 euro/tona produs
|
| | membranelor | finit
|
| |________________________________________________|_______________________|
| V.| depozite/antrepozite frigorifice si/sau | 2 euro/produs/10.000
|
| | depozite alimentare pentru carne si produse de | oua receptionate
|
| | origine animala |
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| VI.| antrepozite frigorifice cu sala de transare | la tariful de la
|
| | | pct. V se adauga
|
| | | tariful de la pct. II
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| VII.| unitati de prelucrare a laptelui/produselor | 0,2 euro/hl lapte
|
| | lactate | receptionat
|
| | | 1,5 euro/tona
|
| | | materie prima
|
| | | receptionata
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
|VIII.| unitati de prelucrare a produselor din pescuit,| 1,5 euro/tona produs
|
| | molustelor, gasteropodelor, batracienilor | receptionat
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| IX.| unitati de prelucrare a oualor/produselor din | 3 euro/10.000 buc.
|
| | oua | oua/tona produs finit
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| X.| unitati de comercializare cu sectii de transare| 2 euro/tona produs
|
| | a carnii si/sau de prelucrare a produselor de | de origine animala
|
| | origine animala | depozitat
|
| | | 3 euro/tona de produs
|
| | | finit rezultat din
|
| | | transare si/sau
|
| | | prelucrare
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
| XI.| hala de desfacere a produselor de origine | 2 euro/tona
|
| | animala | produs/10.000 oua
|
| | | receptionate
|
|_____|________________________________________________|_______________________|
Tariful pentru unitatile care taie animale si pasari, precum si pentru cele
care prelucreaza produse de origine animala nu poate fi mai mic de 150
euro/luna.
|