ORDIN
Nr. 507 din 16 martie 2004
pentru aprobarea reglementarii tehnice "Normativ privind reciclarea la
cald a imbracamintilor rutiere bituminoase", indicativ NE-026-2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 323 din 14 aprilie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In conformitate cu prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din
Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
avand in vedere Avizul nr. 100 din 27 februarie 2004 al Comitetului Tehnic
de Specialitate - CTS9,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba reglementarea tehnica "Normativ privind reciclarea la cald a
imbracamintilor rutiere bituminoase", indicativ NE-026-2004, elaborata de
Societatea Comerciala "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A., prevazuta in anexa*) care face parte integranta din
prezentul ordin.
------------
*) Anexa se publica si in Buletinul Tehnic Rutier editat de Compania Nationala
de Autostrazi si Drumuri Nationale.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia generala tehnica va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORMATIV
privind reciclarea la cald a imbracamintilor rutiere bituminoase, indicativ
NE-026-2004
CAP. 1
Principii generale
SECTIUNEA 1
Obiect si domeniu de aplicare
Art. 1
Prezentul normativ se refera la conditiile de reciclare la cald, in situ, a
imbracamintilor rutiere bituminoase cu adaos de lianti bituminosi si cu sau
fara adaos de agregate naturale.
Art. 2
Reciclarea la cald in situ consta in utilizarea integrala a materialului
recuperat prin frezarea sau incalzirea si scarificarea imbracamintilor rutiere
bituminoase existente, degradate, in adaugarea de lianti si agregate naturale
si in punerea in opera cu ajutorul unui utilaj de reciclare.
Art. 3
Reciclarea la cald este destinata ranforsarii, intretinerii si consolidarii
structurilor rutiere cu o stare tehnica necorespunzatoare si se aplica pe
drumuri de clasa tehnica II - V si strazi de categorie tehnica II - IV cu
imbracaminte rutiera bituminoasa.
SECTIUNEA a 2-a
Prescriptii generale si terminologie
Art. 4
(1) Tehnologia de reciclare la cald, in situ, a imbracamintilor rutiere
bituminoase se poate aplica in urmatoarele variante, ca principiu de lucru:
a) prin frezarea la rece a straturilor bituminoase existente, urmata de
reciclarea propriu-zisa, prin amestecarea la cald a mixturii frezate cu
materialele de aport, intr-o instalatie mobila tip uscator-malaxor;
b) prin incalzirea cu raze infrarosii (panouri radiante) a straturilor
bituminoase existente, urmata de scarificarea acestora si de malaxarea mixturii
asfaltice calde cu materialele de aport, fie direct pe suport, fie intr-o cuva
sau intr-un malaxor, deasupra stratului suport.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a), mixtura asfaltica reciclata
este preluata pentru asternere de un repartizator, iar in cazul prevazut la
alin. (1) lit. b), de o grinda prevazuta cu sistem de incalzire si vibrare.
(3) Operatia de compactare se realizeaza in aceleasi conditii ca si in
cazul mixturilor asfaltice cilindrate, clasice, realizate din materiale noi.
Art. 5
Straturile bituminoase prevazute in prezentul normativ, realizate prin
reciclarea la cald, servesc, de regula, ca strat de uzura in conditiile
protejarii acestuia, conform art. 7, dar pot servi si ca strat de legatura sau
de baza.
Art. 6
Reciclarea la cald a imbracamintei rutiere bituminoase se executa in
perioada 15 aprilie - 15 octombrie, cu conditia ca temperatura atmosferica sa
fie de minimum +5 grade C si fara precipitatii.
Art. 7
(1) In cazul in care capacitatea portanta a structurii rutiere este
corespunzatoare, straturile rutiere reciclate la cald se vor acoperi, in
functie de volumul traficului, respectiv de clasa tehnica a drumului sau de
categoria tehnica a strazii, cu un strat de rulare, conform tabelului 1.
Tabelul 1
________________________________________________________________________________
Nr. Tipul Tipul stratului Norma care Clasa
Categoria
crt. stratului de protectie reglementeaza tehnica a tehnica
dupa executia stratului drumului a
strazii
reciclare de protectie
________________________________________________________________________________
1. Baza Imbracaminte
bituminoasa SR 174-2 II - V II - IV
2. Legatura Strat de uzura SR 174-2 II - V II - IV
3. Uzura Straturi bituminoase Normativ AND
foarte subtiri, la rece indicativ 523 II - V II - IV
Tratament SR 599 Normativ
bituminos AND indicativ 555
sau indicativ 545 IV - V IV
________________________________________________________________________________
NOTA:
Prin reciclarea stratului de uzura existent se poate obtine, dupa
reciclare: strat de uzura, de legatura sau de baza.
Prin reciclarea stratului de uzura + legatura sau a stratului de uzura +
legatura + baza se poate obtine, dupa reciclare: strat de legatura sau strat de
baza.
(2) In cazul in care structura rutiera nu are asigurata capacitatea
portanta, se va proceda la ranforsarea acesteia.
Art. 8
Terminologia utilizata in prezentul normativ este in conformitate cu SR
4032/1.
SECTIUNEA a 3-a
Referinte
Art. 9
Reglementarile tehnice la care se face referire in prezentul normativ sunt
urmatoarele:
a) SR EN 45014-2000 - Criterii generale pentru declaratia de
conformitate de la furnizori;
b) SR EN 1427:2002 - Bitumuri. Determinarea punctului de inmuiere.
Metoda inel si bila;
c) SR 174-1:2002 - Lucrari de drumuri. Imbracaminti bituminoase
cilindrate la cald. Conditii tehnice de calitate;
d) SR 174-2:1997 - Lucrari de drumuri. Imbracaminti bituminoase
cilindrate la cald. Conditii tehnice pentru
prepararea si punerea in opera a mixturilor
asfaltice si receptia imbracamintilor executate;
e) STAS 539-79 - Filer de calcar, filer de creta si filer de var
stins in pulbere;
f) SR 599:2003 - Lucrari de drumuri. Tratamente bituminoase.
Conditii tehnice generale de calitate;
g) SR 662:2002 - Lucrari de drumuri. Agregate naturale de
balastiera;
h) SR 667:2001 - Agregate naturale si piatra prelucrata pentru
drumuri. Conditii tehnice generale de calitate;
i) STAS 730-89 - Agregate naturale pentru lucrari de cai ferate si
drumuri. Metode de determinare;
j) SR 754:1999 - Bitum neparafinos pentru drumuri;
k) STAS 863-85 - Lucrari de drumuri. Elemente geometrice ale
traseelor, prescriptii de proiectare;
l) STAS 1338/1-84 - Lucrari de drumuri. Mixturi asfaltice si
imbracaminti bituminoase executate la cald.
Prepararea mixturilor, pregatirea probelor si
confectionarea epruvetelor;
m) STAS 1338/2-87 - Lucrari de drumuri. Mixturi asfaltice si
imbracaminti bituminoase executate la cald.
Metode
de determinare si incercare;
n) STAS 1913/1-82 - Teren de fundare. Determinarea umiditatii;
o) STAS 1913/13-83 - Teren de fundare. Determinarea caracteristicilor
de compactare. Incercarea Proctor;
p) STAS 2900-89 - Lucrari de drumuri. Latimea drumurilor;
r) SR 4032-1:2001 - Lucrari de drumuri. Terminologie;
s) SR 7970:2000 - Lucrari de drumuri. Straturi de baza din mixturi
asfaltice cilindrate executate la cald. Conditii
tehnice de calitate si prescriptii generale de
executie;
s) STAS 4606-84 - Agregate naturale grele pentru mortare si betoane
cu lianti minerali. Metode de incercare;
t) STAS 8877-72 - Emulsii bituminoase cationice cu rupere rapida,
pentru lucrari de drumuri;
t) STAS 10969/1-83 - Lucrari de drumuri. Adezivitatea bitumurilor
pentru drumuri la agregatele naturale. Metoda de
determinare calitativa;
u) STAS 10969/3-83 - Lucrari de drumuri. Adezivitatea bitumurilor
pentru drumuri la agregatele naturale. Metoda de
determinare cantitativa;
v) Normativ AND, - Normativ privind executia straturilor bituminoase
ind. 523 foarte subtiri la rece, cu emulsie de bitum;
w) Normativ AND, - Normativ privind caracteristicile tehnice ale
ind. 537:2003 bitumului neparafinos pentru drumuri;
x) Normativ AND, - Metodologie de determinare a caracteristicilor
ind. 551 emulsiilor bituminoase cationice utilizate la
lucrarile de drumuri;
y) Normativ AND, - Normativ privind conditiile tehnice de calitate
ind 552 ale emulsiilor bituminoase cationice utilizate la
lucrarile de drumuri;
z) CD 16-2000 - Normativ privind conditiile de executie a
imbracamintilor bituminoase usoare;
aa) CD 155/2001 - Normativ privind determinarea starii tehnice a
drumurilor moderne;
bb) Ordinul ministrului - Norme tehnice privind stabilirea clasei tehnice a
transporturilor drumurilor publice;
nr. 46/1998
cc) Ordinul ministrului - Norme metodologice privind conditiile de
inchidere
de interne si al a circulatiei si de instituire a restrictiilor de
ministrului circulatie in vederea executarii de lucrari in
transporturilor zona drumului public si/sau pentru
nr. 1.112/411/2000 protejarea drumului;
dd) NGPM/1996 - Norme generale de protectia muncii;
ee) NSPM nr. 79/1998 - Norme privind exploatarea si intretinerea
drumurilor si podurilor;
ff) Ordinul ministrului - Norme generale de prevenire si stingere a
de interne incendiilor;
nr. 775/1998
gg) Ordin AND - Instructiuni proprii de securitatea muncii pentru
nr. 116/1999 lucrari de intretinere, reparare si exploatare a
drumurilor si podurilor;
hh) Normativ AND - Metodologie privind efectuarea receptiei
ind. 514 lucrarilor de intretinere si reparare a
drumurilor
publice;
ii) - Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicata, cu modificarile
ulterioare;
jj) - Norme de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 43/1997.
CAP. 2
Conditii tehnice
SECTIUNEA 1
Determinari preliminare
Art. 10
Scopul efectuarii determinarilor preliminare este acela de a stabili
oportunitatea aplicarii tehnologiei de reciclare la cald, de a stabili
conditiile de frezare (viteza, adancimea etc.) si de a furniza date necesare
intocmirii proiectului privind lucrarile de intretinere prin reciclare, in
urmatoarele doua variante:
a) prin reprofilarea partii carosabile in sens transversal si corectia
locala a profilului longitudinal in cadrul pasului de proiectare;
b) prin corectia retelei mixturii asfaltice existente, in functie de clasa
tehnica a drumului sau de categoria tehnica a strazii si de imbunatatirea
profilului.
Art. 11
Determinarile preliminare constau in:
a) efectuarea de sondaje (minimum 2 carote/km de banda de circulatie);
b) prelevarea de probe prin frezare (minimum 2 probe, la fiecare 500 m de
banda de circulatie, iar cantitatea de material prelevat pentru fiecare proba
este de 10 - 15 kg);
c) efectuarea de masuratori si ridicari topografice cu picheti din 10 in 10
m, in curbele cu raza minima din 5 in 5 m;
d) stabilirea starii tehnice a drumului (conform Normativului CD 155);
e) prelevarea de probe suplimentare in functie de natura stratului de uzura
inscris in cartea drumului, in cazul sectoarelor de drum eterogene.
Art. 12
Datele furnizate prin efectuarea sondajelor constau in:
a) dimensiunea maxima a granulei de agregate din straturile bituminoase
care trebuie sa fie de maximum 31 mm;
b) grosimea si numarul straturilor bituminoase;
c) grosimea stratului de baza si de fundatie;
d) tipul mixturii asfaltice;
e) continutul de bitum.
Art. 13
Probele prelevate prin frezare servesc la:
a) stabilirea granulozitatii materialului frezat (granula maxima sub 31
mm);
b) determinarea compozitiei mixturii frezate (continut de bitum si
granulozitatea agregatului natural);
c) stabilirea gradului de imbatranire a bitumului din mixtura frezata (prin
determinarea punctului de inmuiere IB pe bitumul extras).
SECTIUNEA a 2-a
Tipuri de mixturi asfaltice reciclate
Art. 14
Tipurile de mixturi asfaltice reciclate, cuprinse in prezentul normativ,
sunt prezentate in tabelul 2.
Tabelul 2
______________________________________________________________________________
|Nr. |Tipul mixturii |Simbolul |Domeniul |Norma de |Clasa
|Categoria|
|crt.|asfaltice reciclate| |de |referinta |tehnica a|tehnica
a|
| | | |utilizare | |drumului |strazii
|
|____|___________________|_________|__________|____________|_________|_________|
| 1.| Beton asfaltic | BA 16 | | | II - IV | II - IV
|
| | bogat in criblura |_________| | SR |_________|_________|
| | | BA 25 | | 174-1 | IV - V | IV
|
| | |_________| Uzura
|____________|_________|_________|
| | | BAPC 16 | | Normativ | IV - V | IV
|
| | | | | CD 16:2000 | |
|
|____|___________________|_________|__________|____________|_________|_________|
| 2.| Beton asfaltic | BAD 25 | Legatura | | II - V | II - IV
|
| | deschis |_________| | SR
|_________|_________|
| | | BADPC 25| | 174-1 | III - V | III -
IV|
| | |_________| |
|_________|_________|
| | | BADPS 25| | | IV - V | IV
|
|____|___________________|_________|__________|____________|_________|_________|
| 3.| Anrobat bituminos | AB 2 | Baza | SR 7970 | I - V | I - V
|
| | |_________|__________|____________|_________|_________|
| | | ABPC 31 | Legatura | Normativ | IV - V | IV
|
| | |_________|__________|
|_________|_________|
| | | ABPC 31 | Legatura | CD 16:2000 | V | IV
|
|____|___________________|_________|__________|____________|_________|_________|
NOTA:
Tipurile de mixturi asfaltice pentru stratul de uzura si de legatura,
obtinute dupa reciclare, precum si dimensiunea maxima a granulei trebuie sa
corespunda prevederilor SR 174-1 in vigoare la data executiei lucrarilor.
SECTIUNEA a 3-a
Elemente geometrice
Art. 15
Adancimea pana la care se frezeaza sau se scarifica imbracamintea rutiera
bituminoasa este limitata de alcatuirea structurii rutiere si de capacitatea
masinii de reciclare.
Art. 16
Latimea imbracamintii rutiere bituminoase dupa reciclare se mentine de
regula egala cu cea a imbracamintii existente inainte de reciclare si trebuie
sa corespunda prevederilor STAS 2900.
Art. 17
(1) Profilul transversal in aliniament se executa sub forma de acoperis cu
doua pante egale, conform SR 174-2.
(2) In curbe si in zonele aferente de amenajare profilul transversal se
executa in conformitate cu STAS 863/1.
Art. 18
Declivitatile maxime admise pentru profilul longitudinal sunt in functie de
tipul stratului de acoperire, conform SR 174-1 sau Normativ AND, indicativ 523.
Art. 19
(1) Abaterile limita locale admise in minus fata de grosimea prevazuta in
proiect pot fi de maximum 10% . Abaterile in plus nu constituie motiv de
respingere a lucrarii, cu conditia respectarii prescriptiilor privind gradul de
compactare si uniformitatea stratului.
(2) Abaterile limita locale admise la latimea imbracamintilor drumurilor
pot fi cuprinse in intervalul +/-50 mm.
(3) Abaterile limita admise la panta profilului transversal pot fi cuprinse
in intervalul +/-5 mm/m pentru drumuri si in intervalul +/-2,5 mm/m pentru
strazi cu doua benzi pe sens.
(4) La cotele profilului longitudinal se admite o abatere locala de +/-20
mm, cu conditia respectarii pasului de proiectare adoptat.
SECTIUNEA a 4-a
Materiale
Art. 20
(1) Agregatele naturale care se utilizeaza sunt:
a) agregate naturale de aport;
b) agregate naturale rezultate din mixtura asfaltica existenta.
(2) Agregatele naturale de aport sunt de regula cribluri sort 4 - 8, 8 -
16, 16 - 25, conform SR 667, sau pietris concasat sort 4 - 8, 8 - 16, 16 - 25,
conform SR 662, in functie de tipul mixturii asfaltice reciclate si de clasa
tehnica a drumului sau de categoria tehnica a strazii.
Art. 21
(1) Liantul bituminos din mixtura asfaltica reciclata este alcatuit din:
a) bitumul existent in imbracamintea rutiera;
b) bitumul de aport.
(2) Tipul de bitum de aport se alege in functie de gradul de imbatranire a
bitumului existent in imbracamintea rutiera bituminoasa si de zona climatica,
conform art. 25, si poate fi:
a) tip D 60/80, D 50/70, D 80/100, D 70/100 sau D 100/120, conform SR 754
si Normativ AND, indicativ 537;
b) bitum modificat cu polimeri, pentru lucrari speciale si la solicitarea
beneficiarului.
(3) Pentru imbunatatirea proprietatilor fizico-chimice ale bitumului
existent in mixtura frezata se poate utiliza un produs de regenerare. Produsul
respectiv trebuie sa fie agrementat tehnic si sa indeplineasca urmatoarele
conditii principale: sa fie compatibil cu bitumul, sa amelioreze compozitia
amestecului dintre bitumul de aport si cel existent din mixtura prin
compensarea fractiunilor deficitare (aromatice si rasini) si sa nu afecteze
celelalte caracteristici ale acestuia (adezivitate, susceptibilitate la
imbatranire, coeziune, stabilitate si susceptibilitate termica etc.). Tipul de
regenerator si procentul de adaos se aleg in functie de gradul de imbatranire a
bitumului existent in mixtura frezata, de catre un laborator de specialitate
profilele MD si D autorizat.
(4) Bitumul de aport, utilizat ca atare sau cu adaos de regenerator,
trebuie sa prezinte o adezivitate corespunzatoare fata de agregatele de aport
utilizate (minimum 80% in cazul criblurilor si minimum 75% in cazul
pietrisului). In caz contrar se vor utiliza aditivi pentru ameliorarea
adezivitatii. Adezivitatea se determina conform STAS 19969/3 in cazul
criblurilor si conform STAS 10969/1 - metoda dinamica, in cazul pietrisului.
Art. 22
Mixtura asfaltica frezata sau scarificata trebuie sa contina granule cu
dimensiunea de maximum 31 mm, iar punctul de inmuiere IB a bitumului continut
nu trebuie sa depaseasca 80 grade C. In cazul in care punctul de inmuiere IB
depaseste 80 grade C, mixtura asfaltica existenta se poate reutiliza ca agregat
natural.
Art. 23
Amorsarea stratului suport in cazul frezarii la rece se efectueaza cu emulsie
bituminoasa cationica cu rupere rapida, conform STAS 8877 sau Normativ AND,
indicativ 552.
SECTIUNEA a 5-a
Compozitia si caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice
reciclate
Art. 24
(1) Compozitia mixturii asfaltice reciclate se stabileste pe baza unui
studiu preliminar tinandu-se seama de respectarea conditiilor tehnice impuse de
prezentul normativ la proiectarea reciclarii straturilor bituminoase existente,
pe baza unui studiu de laborator.
(2) Studiul il face proiectantul sau constructorul in cadrul laboratorului
propriu autorizat sau il comanda la un alt laborator autorizat. In cazul
sectoarelor de drum eterogene din punct de vedere al compozitiei mixturii
asfaltice existente, se vor elabora retete pentru fiecare sector omogen.
Art. 25
(1) Studiul preliminar de laborator consta in efectuarea (pe probele
prelevate prin frezare sau carotare si a materialelor de aport) a urmatoarelor
incercari:
a) uscarea materialului frezat sau a carotelor in etuva, la temperatura de
60 - 80 grade C, si verificarea respectarii prevederii privind dimensiunea
maxima a granulei (31 mm);
b) determinarea compozitiei mixturii asfaltice frezate sau din carote:
continutul de bitum, granulometria agregatului natural si natura acestuia (de
balastiera sau de cariera);
c) determinarea punctului de inmuiere a bitumului recuperat;
d) determinarea granulozitatii agregatelor de aport;
e) elaborarea dozajelor pentru mixtura asfaltica reciclata, prin:
- stabilirea proportiei de agregate care trebuie adaugate pentru obtinerea
unei granulometrii corespunzatoare tipului de mixtura asfaltica reciclata;
- stabilirea tipului si dozajului de liant de aport, conform alin. (2);
f) stabilirea caracteristicilor fizico-mecanice ale mixturii asfaltice
reciclate, preparata in laborator.
(2) Tipul si dozajul liantului de aport se stabilesc astfel incat amestecul
constituit din bitumul existent si liantul de aport (bitum de aport +
regenerator) sa ateste caracteristici similare bitumului tip D 60/80 sau D
50/70 pentru zonele climatice calde, respectiv bitumului tip D 80/100 sau D
70/100 pentru zonele climatice reci. In acest sens se recomanda ca bitumul de
aport sa fie constituit din:
a) bitum tip D 80/100 sau D 70/100, in cazul in care bitumul existent are
un punct de inmuiere IB de maximum 60 grade C;
b) bitum tip D 100/120, in cazul in care bitumul existent are un punct de
inmuiere IB cuprins in intervalul 60 - 80 grade C.
NOTA:
1. Bitumul tip D 60/80 sau D 50/70 se va utiliza ca aport in zonele
climatice calde, in cazul in care bitumul existent are un punct de inmuiere IB
sub 55 grade C sau in cazul in care regeneratorul asigura conditiile mentionate
mai sus privind caracteristicile amestecului ternar.
2. Bitumul modificat se utilizeaza ca liant de aport in cazurile
specificate la art. 21 alin. (1) lit. b).
Art. 26
Granulozitatea amestecului de agregate naturale, pentru fiecare tip de
mixtura asfaltica reciclata, trebuie sa corespunda prevederilor SR 174-1,
Normativ CD 16:2000, sau SR 7970, in functie de tipul de mixtura reciclata si
de destinatia stratului ce urmeaza a fi executat.
Art. 27
Continutul optim de liant de aport se stabileste prin incercari preliminare
de laborator, conform STAS 1338/2.
Art. 28
Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice reciclate trebuie
sa corespunda prevederilor SR 174-1, Normativ CD 16:2000, sau SR 7970, in
functie de tipul mixturii reciclate si de destinatia stratului ce urmeaza a fi executat.
Art. 29
Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice se determina pe
mixturi preparate in laborator pentru stabilirea compozitiilor, pe probe de
mixtura prelevate de la asternere pe parcursul executiei, precum si din stratul
gata executat.
Art. 30
Corpurile de proba cilindrice tip Marshall se confectioneaza conform STAS
1338/1.
Art. 31
(1) In cazul reciclarii la cald cu corectarea retetei, abaterile admisibile
ale granulozitatii agregatului natural din mixtura reciclata fata de reteta
prescrisa trebuie sa se incadreze in limitele din tabelul 3.
Tabelul 3
__________________________________________________
|Nr. | Fractiunea | Abateri admise fata de dozaj |
|crt.| - mm - | - % - |
|____|______________|______________________________|
| 1.| 0 ... 0,1 | +/-3 |
|____|______________|______________________________|
| 2.| 0,1 ... 0,2 | +/-4 |
|____|______________|______________________________|
| 3.| 0,2 ... 0,63 | +/-5 |
|____|______________|______________________________|
| 4.| 0,63 ... 4 | +/-6 |
|____|______________|______________________________|
| 5.| 4 ... 8 | +/-6 |
|____|______________|______________________________|
| 6.| 8 ... 16 | +/-6 |
|____|______________|______________________________|
| 7.| 16 ... 25 | +/-6 |
|____|______________|______________________________|
(2) Pentru continutul de liant abaterea admisa fata de dozaj este de
+/-0,5% . (De exemplu, pentru un dozaj prescris de 6% liant in mixtura
reciclata, continutul de liant determinat la controlul executiei lucrarilor se
poate situa in intervalul 5,5 - 6,5%).
CAP. 3
Prescriptii generale de executie
SECTIUNEA 1
Lucrari pregatitoare
Art. 32
Inainte de inceperea lucrarilor de reciclare se va proceda la:
a) aprobarea instituirii restrictiei de circulatie in conformitate cu
prevederile normelor in vigoare;
b) amenajarea si semnalizarea sectorului de lucru conform Normelor
metodologice privind conditiile de inchidere a circulatiei si de instituire a
restrictiilor de circulatie in vederea executarii de lucrari in zona drumului
public si/sau pentru protejarea drumului, aprobate prin Ordinul ministrului de
interne si al ministrului transporturilor nr. 1.112/411/2000;
c) curatarea temeinica prin spalare, unde este cazul, si/sau prin periere
cu perii mecanice a suprafetei stratului ce urmeaza a fi reciclat.
Art. 33
Executia lucrarilor va fi condusa de un responsabil tehnic de drumuri si
poduri atestat, care raspunde de calitatea lucrarilor realizate.
SECTIUNEA a 2-a
Utilaje
Art. 34
Pentru adaugarea si raspandirea agregatelor naturale este necesar un
raspanditor mecanic care sa asigure asternerea uniforma a acestora si o
precizie a dozarii de +/-4% .
Art. 35
Operatiunile de reciclare a imbracamintei rutiere bituminoase se realizeaza
cu un ansamblu complex de reciclare mobil, a carui componenta difera in functie
de varianta de reciclare utilizata.
Art. 36
In cazul utilizarii procedeului de reciclare precedat de frezarea la rece a
straturilor bituminoase existente, componenta ansamblului complex de reciclare
mobil este urmatoarea:
a) freza cu sistem electronic de control al adancimii de frezare;
b) instalatia de reciclare propriu-zisa, alcatuita din:
b.1) parte automotrice: sistem de tractiune, conducere si producere a
energiei electrice;
b.2) parte de alimentare cu materiale: sistem de incarcare si transport al
materialului frezat si al criblurii de aport, elevator de cordon, rezervor de
bitum si sistem de incalzire cu ulei a acestuia;
b.3) parte de dozare-uscare-malaxare: sistemele de dozare a componentilor,
tambur uscator-malaxor;
b.4) sistem de evacuare a mixturii: buncar tampon, transportor cu racleti,
buncar de stocare, buncar antisegregare;
b.5) pupitru pentru comanda automata a operatiilor;
b.6) sisteme de inregistrare si afisaj al dozajelor si temperaturilor
bitumului, uleiului, mixturii si gazelor de ardere;
b.7) cilindri hidraulici pentru adaptarea utilajului la executia lucrarilor
pe drumuri in pante, rampe si curbe;
b.8) perii de sarma cu aspiratie si aspiratoare pentru recuperarea
fractiunilor fine din materialul frezat, dupa elevarea cordonului;
b.9) banda laterala si gura de vizitare la transportorul cu racleti pentru
controlul aspectului mixturii asfaltice reciclate si prelevarea de probe;
b.10) sistem de desprafuire a gazelor de ardere din uscatorul-malaxor;
b.11) rezervoare de emulsie, pompa si rampa de stropire cu duze pentru
amorsarea stratului suport inainte de asternerea mixturii asfaltice reciclate;
b.12) repartizator-finisor pentru asternerea mixturii asfaltice reciclate.
Art. 37
In cazul aplicarii procedeului de reciclare precedat de incalzirea cu raze
infrarosii, ansamblul complex de reciclare mobil este alcatuit din:
a) utilaj de preincalzire prevazut cu panouri de incalzire dispuse frontal,
central si posterior;
b) instalatie de reciclare propriu-zisa, dotata cu:
b.1) panouri de incalzire cu raze infrarosii;
b.2) scarificatoare rotative telescopice cu latime de lucru variabila;
b.3) sistem de pulverizare pentru bitum sau agent regenerator;
b.4) buncar de alimentare;
b.5) buncar de dozare (tampon);
b.6) malaxor cu amestec fortat;
b.7) snec distribuitor;
b.8) grinda nivelatoare;
b.9) grinda vibrofinisoare;
b.10) pupitru pentru comanda automata a operatiilor;
b.11) sisteme de inregistrare si afisaj al dozajelor si temperaturilor
bitumului si mixturii.
Art. 38
Compactarea mixturilor asfaltice reciclate se executa cu acelasi atelier de
compactare ca si in cazul mixturilor asfaltice clasice: compactor cu rulouri
netede de 8 - 12 t si, eventual, compactor cu pneuri sau mixt.
SECTIUNEA a 3-a
Procesul tehnologic de reciclare si punere in opera a mixturii asfaltice
reciclate
Art. 39
In cazul aplicarii variantei de reciclare prin frezarea la rece a
imbracamintii rutiere bituminoase existente, procesul tehnologic include
urmatoarele operatii principale:
a) frezarea imbracamintii rutiere bituminoase care se realizeaza cu una sau
doua freze ce lasa materialul in cordon. Materialul din cele doua cordoane este
adunat intr-un singur cordon cu ajutorul unui autogreder; adancimea de frezare
este controlata de un sistem electronic; se utilizeaza palpatorul pe cablu,
pozat prin masuratori topografice si inclinometru transversal in vederea
compensarii in profil longitudinal a surplusului de material frezat cu
necesarul de material de umplut, conform cotelor din proiectul de executie;
b) raspandirea agregatelor de aport peste cordonul de material frezat cu
ajutorul unui raspanditor mecanic, conform art. 34;
c) elevarea materialului frezat si a agregatelor de aport prin preluarea cu
ajutorul elevatorului de cordon si introducerea in buncarul predozator;
d) dozarea materialului prelevat si introducerea acestuia in
uscator-malaxor;
e) reciclarea propriu-zisa a mixturii asfaltice in uscator-malaxor, unde
are loc:
e.1) incalzirea si uscarea materialului frezat si a agregatelor de aport;
e.2) desfacerea granulelor de mixtura frezata;
e.3) topirea bitumului continut de aceasta si fluxarea lui cu liantul de
aport (bitum plus agenti regeneratori) incalzit in prealabil la 140 - 150 grade
C si dozat conform retetei;
e.4) anrobarea cu bitum a agregatelor de aport;
e.5) malaxarea si omogenizarea amestecului astfel obtinut care reprezinta
mixtura asfaltica reciclata. Temperatura acesteia la iesirea din malaxor este
de 150 - 160 grade C;
f) curatarea si amorsarea casetei frezate cu dispozitivul descris la art.
36. Dozajul de emulsie aplicat la amorsare este conform SR 174-2;
g) trecerea mixturii asfaltice reciclate din malaxor in buncarul
repartizatorului;
h) asternerea si precompactarea mixturii asfaltice reciclate la profilul
stabilit se realizeaza cu vibrofinisoare.
Art. 40
In cazul reciclarii in varianta cu incalzirea straturilor bituminoase
existente, procesul tehnologic se desfasoara, in principiu, astfel:
a) incalzirea cu panouri radiante a imbracamintii rutiere bituminoase ce
urmeaza a fi reciclata si a agregatelor de aport;
b) scarificarea mixturii existente si malaxarea acesteia cu agregatele si
liantul de aport (bitum + regenerator) sau mixtura noua, gata preparata;
c) descarcarea mixturii asfaltice reciclate din malaxor si distribuirea
uniforma, in cordon, peste suprafata incalzita, prin intermediul unui snec
distribuitor;
d) asternerea mixturii asfaltice reciclate cu ajutorul unei grinzi
vibrofinisoare.
Art. 41
(1) Reciclarea la cald in situ in varianta cu incalzirea straturilor
bituminoase existente se poate aplica la randul ei in mai multe subvariante, in
functie de tipul utilajului de reciclare folosit.
(2) Diferentele dintre aceste procedee se refera, in principal, la locul
reciclarii propriu-zise care se poate efectua direct pe stratul suport
incalzit, conform art. 42, sau prin elevarea mixturii asfaltice calde, conform
art. 43.
Art. 42
In cazul reciclarii mixturii direct pe stratul suport, procesul tehnologic
se desfasoara astfel:
a) raspandirea agregatelor de aport pe suprafata existenta, curatata
conform art. 34;
b) incalzirea agregatelor de aport si a mixturii existente pe o adancime de
circa 7 cm, la temperatura de 150 - 160 grade C, in etape, cu ajutorul a 3
preincalzitoare;
c) scarificarea stratului incalzit pe o adancime de circa 6 cm;
d) adaugarea liantului de aport;
e) malaxarea materialului frezat cu agregatele si liantul de aport cu
ajutorul unui dispozitiv cu brate de forma trapezoidala ce executa miscari de
dute-vino combinate cu miscari circulare;
f) repartizarea uniforma a mixturii reciclate, cu ajutorul unei grinzi
vibrante prevazute cu sistem de incalzire.
Art. 43
In cazul reciclarii cu incalzirea straturilor existente si cu elevarea
mixturii calde, fluxul tehnologic este similar cu cel descris la art. 42, cu
urmatoarele mentiuni:
a) mixtura existenta, dupa incalzire si scarificare (fara agregate de
aport), este adunata si elevata pentru malaxare cu materialele de aport intr-o
cuva situata deasupra stratului suport sau intr-un malaxor;
b) materialele de aport pot fi constituite din agregate si liant
(bitum+regenerator) sau din mixtura asfaltica preparata din materiale noi cu o
reteta astfel elaborata incat prin malaxarea cu mixtura recuperata sa conduca
la tipul de mixtura reciclata proiectata;
c) asternerea uniforma a mixturii asfaltice reciclate se realizeaza cu
ajutorul unui snec si al unei grinzi vibrofinisoare.
Art. 44
Indiferent de varianta aplicata, regimul termic la malaxare, asternere si
compactare pentru mixtura asfaltica reciclata este urmatorul:
a) dupa malaxare: 150 - 160 grade C;
b) la asternere: minimum 145 grade C;
c) la inceputul compactarii: minimum 140 grade C;
d) la sfarsitul compactarii: minimum 100 grade C.
Art. 45
Operatia de compactare a mixturii asfaltice reciclate se efectueaza conform
SR 174-2.
CAP. 4
Controlul calitatii lucrarilor
Art. 46
Controlul calitatii lucrarilor de executie a imbracamintilor rutiere
bituminoase reciclate se executa pe faze astfel:
a) controlul calitatii materialelor;
b) controlul procesului tehnologic de reciclare si punere in opera a
mixturii asfaltice reciclate;
c) controlul calitatii straturilor rutiere bituminoase reciclate.
SECTIUNEA 1
Controlul calitatii materialelor
Art. 47
(1) Materialele destinate prepararii mixturii asfaltice reciclate vor fi
verificate in conformitate cu prescriptiile din standardele respective si cu
conditiile prevazute la cap. II sectiunea a 4-a, dupa cum urmeaza:
a) la elaborarea dozajelor (analiza completa);
b) pe parcursul executiei lucrarilor, pe fiecare lot aprovizionat din
materialele de aport si pe mixtura existenta, conform alin. (2).
(2) Verificarile si determinarile ce se efectueaza pe parcursul executiei
lucrarilor se efectueaza de catre un laborator de specialitate autorizat si se
desfasoara conform tabelului 4.
Tabelul 4
______________________________________________________________________________
|Nr. | Tipul | Incercarile efectuate | Metoda de | Frecventa
|
|crt.| materialelor | | analiza |
|
|____|_________________|________________________|_____________|________________|
| 1.| Mixtura frezata | - compozitie | STAS 1338/2 |
|
| | sau scarificata |________________________|_____________| minimum o
proba|
| | | - punct de inmuiere IB | SR EN 1427 | la 7.000 mp
|
| | | pe bitum extras | |
|
|____|_________________|________________________|_____________|________________|
| 2.| Agregate de | - natura mineralogica | STAS 4606 |
|
| | aport (cribluri |________________________|_____________|
|
| | sau pietris | - granulozitate | STAS 4606 |
|
| | concasat) |________________________|_____________|
|
| | | - coeficient de forma | STAS 4606 |
|
| | |________________________|_____________|
|
| | | - corpuri straine | STAS 4606 | pe fiecare lot
|
| | |________________________|_____________| aprovizionat
|
| | | - parti levigabile | STAS 4606 |
|
| | | (pietris) | |
|
| | |________________________|_____________|
|
| | | - continut de fractiuni| STAS 730 |
|
| | | sub 0,1 mm | |
|
|____|_________________|________________________|_____________|________________|
| 3.| Liantul de aport| - punct de inmuiere IB | SR EN 1427 | pe fiecare lot
|
| | | | | aprovizionat
|
|____|_________________|________________________|_____________|________________|
(3) Materialele de aport trebuie sa aiba certificate de conformitate a
calitatii, conform anexei nr. 7 la Hotararea Guvernului nr. 766/1997 pentru
aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia celor reciclate, si declaratie de conformitate a
calitatii, conform SR EN 45014.
SECTIUNEA a 2-a
Controlul procesului tehnologic de reciclare si punere in opera a mixturii
asfaltice reciclate
Art. 48
Controlul se face pe faze, conform procedurii tehnice de proces.
Art. 49
In timpul reciclarii imbracamintii rutiere bituminoase se vor efectua
verificari privind:
a) raspandirea si dozarea agregatelor naturale de aport: zilnic;
b) dozarea liantului de aport: zilnic;
c) temperatura liantului de aport: permanent;
d) temperatura mixturii asfaltice la iesirea din uscator-malaxor: in
fiecare ora a programului de lucru;
e) aspectul si omogenitatea mixturii asfaltice reciclate: permanent;
f) compozitia mixturii asfaltice reciclate: o proba la 400 t mixtura
asfaltica reciclata, iar in cazul in care se constata ca rezultatele pentru o
proba nu se incadreaza in limitele de toleranta admise de SR 174-2 sau de SR
7970 fata de reteta prescrisa, determinarea se va face pe cate o proba la 200 t
mixtura reciclata);
g) caracteristicile fizico-mecanice ale mixturii asfaltice reciclate,
conform SR 174-1, Normativ CD 16: 2000 sau SR 7970: o proba la 7000 mp.
Art. 50
In timpul asternerii si compactarii mixturii asfaltice reciclate se va
urmari:
a) uniformitatea asternerii si grosimea stratului;
b) temperatura mixturii asfaltice la inceputul si sfarsitul compactarii;
c) modul de compactare si numarul de treceri.
SECTIUNEA a 3-a
Controlul calitatii imbracamintei rutiere bituminoase reciclate
Art. 51
Imbracamintea rutiera bituminoasa reciclata gata executata va fi supusa
urmatoarelor verificari:
a) verificarea gradului de compactare;
b) verificarea uniformitatii si a elementelor geometrice.
Art. 52
(1) Gradul de compactare se poate verifica prin prelevarea de carote sau
nedistructiv, utilizandu-se gamadensimetrul.
(2) Gradul de compactare trebuie sa fie de minimum 96% si se determina ca
raport procentual intre densitatea aparenta a mixturii asfaltice din stratul
gata executat (determinata pe carote prelevate din imbracamintea rutiera
bituminoasa reciclata sau cu gamadensimetrul) si densitatea aparenta
determinata pe epruvete Marshall confectionate in laborator din mixtura
asfaltica reciclata (la stabilirea dozajelor de lucru sau pe mixtura prelevata
pe parcursul executiei lucrarilor).
Art. 53
Planeitatea se determina cu dreptarul (lata) de 3 m sau cu analizorul de
profil in lung (APL), conform SR 174-2.
Art. 54
Grosimea imbracamintei rutiere bituminoase reciclate se verifica prin
efectuarea de sondaje, minimum doua/km.
Art. 55
(1) Verificarea cotelor profilului longitudinal se face conform SR 174-2 in
axa drumului, pe minimum 10% din lungimea traseului.
(2) La strazi cota in ax se verifica in proportie de 20% din lungimea
traseului, iar cotele rigolelor, pe toata lungimea traseului, in punctele de
schimbare a declivitatilor.
Art. 56
Verificarea profilului transversal se face conform SR 174-2.
CAP. 5
Receptia lucrarilor
SECTIUNEA 1
Receptia la terminarea lucrarilor
Art. 57
Receptia la terminarea lucrarilor de catre beneficiar se efectueaza conform
normelor in vigoare.
Art. 58
Comisia de receptie examineaza lucrarile executate conform documentatiei tehnice
aprobate si documentatiei de control intocmite in timpul executarii.
Art. 59
Evidenta tuturor verificarilor mentionate in cap. IV face parte din
documentatia de control a receptiei la terminarea lucrarilor.
SECTIUNEA a 2-a
Receptia finala
Art. 60
Receptia finala se face conform prescriptiilor legale in vigoare.
Art. 61
Perioada de verificare a comportarii in exploatare a lucrarilor definitive
va fi de minimum 12 luni de la data receptiei preliminare.
Masuri de tehnica securitatii muncii si PSI
Art. 62
Pe toata perioada de executie a lucrarilor de reciclare la cald a
imbracamintilor rutiere bituminoase se vor respecta prevederile din actele
normative prevazute la cap. I sectiunea a 3-a (dd - jj).
Art. 63
Actele normative mentionate la art. 62 nu sunt limitative, ele putand fi
completate de unitati cu masuri suplimentare specifice fiecarui loc de munca.