ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 61 din 12 august 2003
privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 353/1998 pentru
aprobarea Reglementarilor privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere,
inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica
periodica, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 596 din 21 august 2003
In temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 197/1998, republicata, ale art. 4 alin. (2) lit. b) si alin. (3) lit. c) si
k) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile
ulterioare, ale art. II alin. (1) din Legea nr. 167/2003 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea incadrarii vehiculelor
rutiere inmatriculate in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica
periodica, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998 pentru aprobarea
Reglementarilor privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere,
inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica
periodica, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 285 bis din
3 august 1998, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Certificarea incadrarii vehiculelor rutiere in normele tehnice privind
siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform
destinatiei se efectueaza conform reglementarilor prevazute la art. 1, pe baza
inspectiei tehnice periodice."
2. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Inspectiile tehnice periodice se efectueaza de Regia Autonoma
<<Registrul Auto Roman>>, denumita in continuare RAR, organism
tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, prin reprezentantele sale judetene, sau de agenti economici
autorizati si monitorizati de RAR.
(2) Activitatea de inspectie tehnica periodica se poate realiza de agenti
economici autorizati, numai pe baza unui contract de franciza incheiat cu RAR
de catre acestia, in conditiile legii.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului
nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 79/1998, republicata, institutiile publice care au dotarea tehnica
necesara pentru desfasurarea activitatii de inspectie tehnica periodica vor fi
autorizate si vor incheia contracte de franciza, aceste institutii dobandind
astfel si calitatea de beneficiar.
(4) In activitatea de inspectie tehnica periodica, autoritatea RAR se
concretizeaza prin folosirea marcii inregistrate RAR de catre agentii economici
autorizati sau institutiile publice autorizate, denumite in continuare persoane
autorizate.
(5) Persoanele autorizate, definite la alin. (4), care au incheiat cu RAR
contracte de franciza pentru inspectia tehnica periodica, nu au dreptul sa
cesioneze activitatea de inspectie tehnica periodica.
(6) Aparatura utilizata de persoanele autorizate in statiile de inspectie
tehnica periodica trebuie sa fie avizata metrologic si agreata de RAR.
(7) Monitorizarea persoanelor autorizate sa execute inspectia tehnica
periodica cuprinde: supravegherea tehnica a statiilor de inspectie tehnica
periodica, controlul executarii inspectiilor tehnice periodice in aceste
statii, precum si controlul tehnic in trafic.
(8) Inspectiile tehnice periodice la anumite categorii de vehicule se
efectueaza numai de RAR in statiile reprezentantelor sale, conform
reglementarilor anexate la prezentul ordin."
3. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Vehiculele rutiere aflate in trafic vor fi supuse controalelor tehnice in
trafic, prin sondaj, de catre RAR."
Art. 2
Anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza conform anexei la
prezentul ordin.
Art. 3
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
1. Caseta reglementarilor va avea urmatorul cuprins:
_______________________________________________________________________________
"MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
RNTR-1
_______________________________________________________________________________
Reglementari privind certificarea Aprobate prin:
incadrarii vehiculelor rutiere, Ordinul ministrului transporturilor
inmatriculate, in normele tehnice nr. 353/1998
privind siguranta circulatiei Modificate si completate prin:
rutiere, protectia mediului si Ordinul ministrului transporturilor
folosinta conform destinatiei, nr. 565/2000
prin inspectia tehnica periodica Ordinul ministrului transporturilor
nr. 418/2001
Ordinul ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 756/2002
Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr.
61/2003"
_______________________________________________________________________________
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezentele reglementari stabilesc cerintele, procedurile si aparatura
necesare efectuarii inspectiei tehnice periodice si controlului tehnic in
trafic pentru aprecierea, fara demontare, a starii tehnice a vehiculelor
rutiere inmatriculate in Romania, din punct de vedere al sigurantei circulatiei
rutiere, protectiei mediului inconjurator si folosintei conform destinatiei.
Inspectia tehnica periodica cuprinde, cumulativ, dupa caz, urmatoarele:
a) inspectia tehnica privind siguranta rutiera;
b) inspectia tehnica privind protectia mediului;
c) inspectia tehnica privind incadrarea in categoria de folosinta conform
destinatiei.
Controlul tehnic in trafic se efectueaza conform prezentelor reglementari".
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Inspectiile tehnice periodice se efectueaza de Regia Autonoma
<<Registrul Auto Roman>>, denumita in continuare RAR, organism
tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, prin reprezentantele sale judetene, sau de agenti economici
autorizati si monitorizati de RAR.
Activitatea de inspectie tehnica periodica se poate realiza de agenti
economici autorizati, numai pe baza unui contract de franciza incheiat cu RAR
de catre acestia, in conditiile legii.
Prin derogare de la prevederile art. 1 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr.
52/1997 privind regimul juridic al francizei, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 79/1998, republicata, institutiile publice care au dotarea tehnica necesara
pentru desfasurarea activitatii de inspectie tehnica periodica vor fi
autorizate si vor incheia contracte de franciza, aceste institutii dobandind
astfel si calitatea de beneficiar.
In activitatea de inspectie tehnica periodica, autoritatea RAR se
concretizeaza prin folosirea marcii inregistrate RAR de catre agentii economici
autorizati sau institutiile publice autorizate, denumite in continuare persoane
autorizate.
Persoanele autorizate, definite la alin. (4), care au incheiat cu RAR
contracte de franciza pentru inspectia tehnica periodica, nu au dreptul sa
cesioneze activitatea de inspectie tehnica periodica.
Aparatura utilizata de persoanele autorizate in statiile de inspectie
tehnica periodica trebuie sa fie avizata metrologic si agreata de RAR.
Atestarea personalului care efectueaza inspectia tehnica periodica se face
de RAR.
Monitorizarea persoanelor autorizate sa execute inspectia tehnica periodica
cuprinde: supravegherea tehnica a statiilor de inspectie tehnica periodica,
controlul executarii inspectiilor tehnice periodice in aceste statii, precum si
controlul tehnic in trafic."
4. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Vehiculele rutiere inmatriculate pot fi mentinute in circulatie numai daca
se face dovada incadrarii acestora in cerintele tehnice specifice prevazute in
prezentele reglementari, prin efectuarea inspectiilor tehnice periodice.
Obligatia efectuarii inspectiilor tehnice periodice, precum si a
respectarii periodicitatii acestora, in functie de categoria de vehicul, revine
detinatorului legal al vehiculului.
Categoriile de vehicule supuse inspectiei tehnice periodice si
periodicitatea inspectiei tehnice sunt urmatoarele:
a) autovehicule destinate transportului de persoane si care efectueaza
transport public de persoane sau transport de persoane in folos propriu - la 6
luni;
b) autovehiculele destinate transportului de persoane si care efectueaza
transport de persoane in interes personal, care au, in afara locului
conducatorului, cel mult 8 locuri pe scaune - la 2 ani;
c) autovehicule destinate transportului de persoane si care efectueaza
transport de persoane in interes personal, care au, in afara locului
conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune - la un an;
d) autovehicule utilizate pentru transportul de persoane in regim de taxi,
in regim de inchiriere si pentru invatarea conducerii auto - la 6 luni si cele
utilizate ca autospeciale ambulante - la un an;
e) autovehicule destinate transportului de marfuri, avand o masa totala
maxima autorizata mai mare de 3.500 kg - la un an;
f) remorci si semiremorci avand o masa totala maxima autorizata mai mare de
3.500 kg - la un an;
g) autovehicule cu cel putin 4 roti, destinate transportului de marfuri,
avand o masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg, cu exceptia
tractoarelor - la 2 ani;
h) remorci si semiremorci avand o masa totala maxima autorizata care nu
depaseste 3.500 kg - la 2 ani;
i) motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roti - la 2 ani;
j) tractoarele agricole sau forestiere inmatriculate, avand o masa totala
maxima autorizata mai mare de 3.500 kg - la un an;
k) tractoare agricole sau forestiere inmatriculate, avand o masa totala
maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg - la 2 ani;
l) remorci si semiremorci apicole - la 3 ani.
Autovehiculele destinate transportului de persoane si care efectueaza
transport public de persoane sau transport de persoane in folos propriu,
autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane in regim de taxi, in
regim de inchiriere si pentru invatarea conducerii auto se supun primei
inspectii tehnice periodice la un an, daca la data primei inmatriculari in
Romania au fost noi.
Termenul pentru efectuarea primei inspectii tehnice periodice se socoteste
de la data primei inmatriculari, iar pentru urmatoarea inspectie tehnica, de la
data celei precedente."
5. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
In intervalul dintre doua inspectii tehnice periodice detinatorul
vehiculului rutier are obligatia de a asigura mentinerea acestuia intr-o stare
tehnica corespunzatoare, in vederea incadrarii in normele tehnice privind
siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si categoria de folosinta
conform destinatiei."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Inspectia tehnica periodica la vehiculele rutiere certificate pentru
transportul de marfuri periculoase sau pentru transportul de marfuri
perisabile, la autospecializatele pentru transport de butelii de gaze, la
remorcile-cisterna lente destinate transportului de marfuri periculoase, la
autovehiculele de epoca, la autovehiculele pentru competitii sportive, la
autovehiculele echipate cu instalatii de alimentare cu gaz petrolier lichefiat
(GPL) si la vehiculele rutiere cu caracteristici speciale se efectueaza de RAR
in statiile reprezentantelor sale.
Pentru autovehiculele mentionate la primul alineat, precum si pentru
vehiculele destinate transportului de persoane, cu exceptia autovehiculelor
destinate transportului de persoane care efectueaza transport de persoane in
interes personal, nu se acorda inspectia tehnica periodica daca nu sunt
indeplinite conditiile privind incadrarea in categoria de folosinta conform
destinatiei."
7. Primul alineat al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Statia de inspectie tehnica este o (sub)unitate care apartine unei persoane
juridice ce are prevazut in statut ca obiect de activitate efectuarea de
inspectii tehnice conform nomenclatorului CAEN, precum si autorizarea acestei
activitati conform legislatiei in vigoare. Statia poate functiona numai daca
detine autorizatie tehnica de functionare eliberata conform prezentelor
reglementari. Spatiul destinat activitatii de inspectie tehnica trebuie sa fie
separat de spatiul destinat altor activitati ale persoanei juridice, astfel
incat activitatea de inspectie tehnica sa nu fie influentata de alte activitati
desfasurate de persoana juridica respectiva."
8. Litera a) a articolului 10 se completeaza cu un nou alineat care va avea
urmatorul cuprins:
"Dotarea cu platforme culisante pentru verificarea jocurilor este
obligatorie pentru clasa a III-a de inspectie tehnica;"
9. Litera b) a articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"b) instalatie pentru evacuarea fortata a gazelor arse;"
10. Litera c) a articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"c) lampa portabila de 12 V sau 24 V."
11. La primul alineat al punctului 1 al articolului 10 se inlocuieste
expresia "0 - 20 atm" cu "0 - 10 atm".
12. Punctul 1 al articolului 10 se completeaza cu un nou alineat care va
avea urmatorul cuprins:
"Programul standului de franare cu role trebuie sa permita tiparirea
rezultatelor masuratorii. Pe buletinul de proba trebuie sa fie tiparite cel
putin urmatoarele date:
- marca, tipul si numarul de inmatriculare al vehiculului verificat (aceste
date pot fi introduse de la tastatura sau completate manual de inspector pe
buletinul de proba);
- data, ora si minutul la care a fost efectuata verificarea;
- masa efectiva a vehiculului, in momentul efectuarii probei (in cazul
standurilor de franare ce nu sunt dotate cu cantar, trebuie asigurata
posibilitatea introducerii masei din cartea de identitate a vehiculului de la o
tastatura; in cazul in care statia este echipata cu cantar, indiferent de
categoria autovehiculului, nu este admisa introducerea manuala a masei si se va
folosi masa efectiva masurata prin cantarire);
- sistemul de franare verificat (serviciu sau stationare);
- axa verificata (axa 1, axa 2 etc.) si valorile fortelor de franare
masurate;
- valorile coeficientilor de franare (pentru frana de serviciu si cea de
stationare);
- valorile dezechilibrelor fortelor de franare pe axe (pentru frana de
serviciu si cea de stationare);
- valoarea masurata a fortei de apasare la pedala de frana (dupa caz,
calculul fortei la pedala maxim admisibile pentru autovehiculul respectiv va fi
efectuat manual de catre inspector pe buletinul de proba). Aceasta cerinta se
aplica numai in cazul dispozitivelor care pot asigura transmiterea semnalului.
Nu este obligatorie tiparirea pe buletinul de proba a valorilor limita pentru
coeficientii de franare si dezechilibre, precum si a rezultatului verificarii.
Totusi, in cazul respingerii vehiculului pentru neconformitati ale sistemului
de franare, inspectorul va consemna manual pe buletinul de proba valorile
limita ale parametrilor ce au condus la respingerea vehiculului;"
13. Punctul 2 al articolului 10 se completeaza cu un nou alineat care va
avea urmatorul cuprins:
"Programul analizorului de gaze trebuie sa permita tiparirea
rezultatelor masuratorii. Pe buletinul de proba trebuie sa fie tiparite cel
putin urmatoarele date:
- data, ora si minutul efectuarii probei;
- temperatura uleiului de motor, la momentul efectuarii probei;
- turatia de mers in gol incet, la care s-a efectuat proba;
- valoarea COcor la turatia de mers in gol incet;
- turatia de mers in gol accelerat la care s-a efectuat proba (numai in
cazul analizoarelor cu 4 gaze);
- valoarea COcor la turatia de mers in gol accelerat (numai in cazul
analizoarelor cu 4 gaze);
- valoarea coeficientului lambda la turatia de mers in gol accelerat (numai
in cazul analizoarelor cu 4 gaze)."
14. La alineatul al treilea al punctului 3 al articolului 10 se inlocuieste
termenul "instrumente" cu "dispozitive".
15. Punctul 3 al articolului 10 se completeaza cu un nou alineat care va
avea urmatorul cuprins:
"Programul opacimetrului trebuie sa permita tiparirea rezultatelor
masuratorii. Pe buletinul de proba trebuie sa fie tiparite cel putin
urmatoarele date:
- data, ora si minutul efectuarii probei (numai pentru prima proba);
- temperatura uleiului de motor la momentul efectuarii probei;
- timpul de baza;
- turatia de mers in gol incet;
- turatia de mers in gol maxima (de regulator);
- indicele de opacitate masurat.
Opacimetrul trebuie sa asigure validarea probelor pentru:
- un timp de baza mai mic decat valoarea specificata;
- o dispersie a indicelui de opacitate masurat, mai mica de 0,5 m^-1.
Pentru probele validate (minimum 3) opacimetrul trebuie sa permita calculul
si tiparirea valorii indicelui de opacitate mediu."
16. Punctul 7 al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"7. cantar pentru masurarea maselor (independent sau integrat in
cadrul standului de franare) cu o precizie de minimum +/- 2% din valoarea
masurata. Cantarul trebuie sa fie conectat la acelasi calculator ca si standul
de franare cu role;"
17. Punctul 8 al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"8. dispozitiv pentru verificarea suspensiei pentru clasa a II-a de
inspectie tehnica;"
18. Punctul 10 al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"10. dispozitiv de simulare a fortei de impingere la protapul remorcii
sau dispozitiv de ancorare dotat cu intinzator pentru statiile ce efectueaza
inspectia tehnica la remorcile cu sistem de franare cu actionare prin
inertie;"
19. Punctul 11 al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"11. dispozitiv de ancorare dotat cu intinzator pentru statiile ce
efectueaza inspectia tehnica la tractoare (cu exceptia statiilor dotate cu
decelerometru);"
20. Punctul 12 al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"12. calculator pentru evidenta inspectiilor tehnice cu urmatoarea
configuratie minimala:
- procesor: 850 MHz;
- memorie interna: Ram 128 Mb, Hdd 10 Gb;
- CD-ROM sau CD-W;
- placa video pentru rezolutie de 800 x 600 pixeli;
- port paralel si port USB;
- sistem de operare: Windows 98;
- modem adaptat modului de transmisie: 56 Kb.
Calculatorul trebuie folosit numai pentru activitati legate de inspectia
tehnica, nefiind permisa instalarea altor programe decat cele furnizate de
catre RAR. Instalarea si intretinerea programelor se fac numai de catre
angajatii RAR abilitati pentru aceasta activitate.
Utilizatorii aplicatiei de inspectii tehnice nu au voie sa altereze baza de
date (folosirea necorespunzatoare si neavizata a aplicatiei pentru aceasta
activitate sau prin alte mijloace software).
21. Articolul 10 se completeaza cu doua noi alineate care vor avea
urmatorul cuprins:
"Programele aparatelor de control utilizate pentru colectarea
parametrilor de masurare, prelucrarea, transmiterea si tiparirea datelor impuse
trebuie sa fie certificate de catre RAR.
Statia de inspectie tehnica trebuie sa dispuna de o linie telefonica
dedicata in permanenta activitatii de inspectie tehnica."
22. Litera a) a articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"a) sa aiba calificarea de inginer, subinginer, maistru sau tehnician
in domeniul vehiculelor rutiere ori calificarea de inginer, subinginer sau
maistru in domeniul mecanic sau electromecanic;"
23. Litera c) a articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"c) sa aiba vechime de minimum 3 ani in activitatea de intretinere
auto sau reparatii auto, cu exceptia inginerilor, subinginerilor sau maistrilor
cu calificare in domeniul vehiculelor rutiere;"
24. Litera e) a articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"e) ecuson de inspectie tehnica periodica (conform modelului prezentat
in anexa nr. 7)."
25. La prima liniuta a literei i) a articolului 12 se elimina urmatoarele
enunturi: "certificatele de conformitate pentru aparatura, emise de
Registrul Auto Roman (conform prevederilor art. 10)" si "contractul
de franciza."
26. La a doua liniuta a literei i) a articolului 12, enuntul "lista cu
parcul propriu destinat transportului in interes public, daca este cazul"
se inlocuieste cu "contractul de franciza."
27. La articolului 13, prima liniuta va avea urmatorul cuprins:
"- certificatul de inmatriculare sau dovada inlocuitoare a
certificatului de inmatriculare, eliberata de organele de politie (completata
in mod corespunzator cu datele necesare identificarii) sau, dupa caz,
autorizatia provizorie de circulatie;"
28. Alineatul al doilea al articolului 15 se abroga.
29. Primul alineat al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Pentru fiecare vehicul rutier prezentat la inspectia tehnica periodica se
completeaza de catre inspectorul tehnic un raport de inspectie tehnica,
corespunzator categoriei vehiculului rutier. Raportul de inspectie tehnica se
inregistreaza dupa finalizarea inspectiei tehnice a vehiculului respectiv in
calculator si in Registrul de evidenta a inspectiilor tehnice (pana la data
stabilita de RAR)."
30. Primul alineat al literei a) a articolului 16 va avea urmatorul
cuprins:
"a) daca vehiculul rutier corespunde cerintelor tehnice precizate in
Planul de operatiuni corespunzator, inspectorul tehnic consemneaza in Raportul
de inspectie tehnica <<Bun tehnic>>, semneaza, stampileaza si
aplica matca elementului de securizare; consemneaza in anexa la certificatul de
inmatriculare data pana la care trebuie efectuata urmatoarea inspectie tehnica
periodica, semneaza, stampileaza, noteaza numarul de inregistrare al inspectiei
tehnice periodice si aplica elementul de securizare corespunzator. In
continuare, inspectorul tehnic aplica pe placa cu numarul de inmatriculare din
fata ecusonul corespunzator inspectiei tehnice periodice (cu exceptia
remorcilor si autovehiculelor cu doua sau trei roti, in cazul carora acesta se
aplica pe placa cu numarul de inmatriculare din spate). Raportul de inspectie
tehnica completat se arhiveaza (la el atasandu-se, dupa caz, buletinul de proba
de la operatiunea de verificare a emisiilor poluante si/sau buletinul de proba
de la operatiunea de verificare a eficacitatii sistemului de franare)."
31. Litera b) a articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"b) daca vehiculul rutier inspectat nu corespunde cerintelor tehnice
precizate, inspectorul tehnic consemneaza defectiunile in Raportul de inspectie
tehnica la rubrica <<Observatii privind respingerea vehiculului la
inspectia tehnica>> (anexa nr. 4 sau 5) si marcheaza codurile defectelor
constatate in momentul identificarii acestor defecte.
Raportul de inspectie tehnica se inmaneaza persoanei care a prezentat
vehiculul la inspectia tehnica.
Datele de identificare si rezultatele inspectiei tehnice se inregistreaza
dupa finalizarea inspectiei tehnice a vehiculului respectiv in calculator si in
Registrul de evidenta a inspectiilor tehnice (pana la data stabilita de
RAR)."
32. La articolul 17 se elimina enuntul "si/sau la inspectia tehnica
pentru poluare".
33. Alineatul al doilea al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Hala de inspectie tehnica trebuie sa permita accesul corespunzator al
tuturor categoriilor de vehicule pentru care se solicita autorizarea. Fluxul de
efectuare a inspectiei tehnice poate sa fie continuu sau discontinuu. Daca
fluxul este discontinuu, statia de inspectie tehnica nu va fi autorizata pentru
efectuarea inspectiei tehnice pentru vehicule tractate (remorci si semiremorci)."
34. Alineatul al treilea al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Daca statia de inspectie tehnica este dotata cu elevator, inaltimea
minima interioara a incintei trebuie sa fie corespunzatoare pentru desfasurarea
normala a activitatii. Statiile de inspectie tehnica dotate numai cu elevator
(fara canal de vizitare) nu se autorizeaza pentru efectuarea inspectiei tehnice
periodice pentru vehicule tractate (remorci si semiremorci)."
35. Punctul 3 al alineatului al doilea al articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"3. copie de pe certificatul de inmatriculare sau inregistrare de la
registrul comertului, cu anexa la acesta, continand avizele de functionare
pentru activitatea de inspectii tehnice periodice conform codului CAEN pentru
locatia in care se desfasoara activitatea de inspectii tehnice periodice."
36. Punctul 7 al alineatului al doilea al articolului 21 se abroga.
37. Litera d) a articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"d) in cazul persoanelor care conform art. 11 lit. c) trebuie sa aiba
o vechime de minimum 3 ani in activitatea de intretinere auto sau reparatii
auto, copie de pe cartea de munca sau registrul de munca, care sa dovedeasca
indeplinirea acestei conditii;"
38. La articolul 24 se abroga literele e) si f).
39. La articolul 25 se abroga ultimul alineat.
40. La primul alineat al articolului 26 se abroga liniutele a patra si a
cincea.
41. Alineatul al doilea al articolului 26 se completeaza cu o noua liniuta
care va avea urmatorul cuprins:
"- se constata modificari sau interventii neautorizate la aparatura
utilizata sau la programele utilizate."
42. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Cerinta privitoare la dotarea standului de franare cu dispozitiv de
masurare a presiunii in instalatia de franare pneumatica este obligatorie in
cazul statiilor pentru clasa a III-a de inspectie tehnica, incepand cu data de
1 ianuarie 2004.
Cerintele privitoare la asigurarea posibilitatii de conectare a
analizorului de gaze, a opacimetrului si a standului de franare la un
calculator, precum si dotarea cu calculatorul respectiv sunt obligatorii
incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Cerinta privitoare la dotarea opacimetrului cu camera mobila este
obligatorie incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Cerinta privitoare la dotarea statiei de inspectie tehnica cu cantar pentru
masurarea maselor este obligatorie pentru statiile care efectueaza inspectia
tehnica la semiremorci si pentru statiile pentru clasa a III-a de inspectie
tehnica, iar incepand cu data de 1 ianuarie 2005, pentru statiile pentru clasa
a II-a de inspectie tehnica.
Metoda de verificare a suspensiei, caracteristicile dispozitivului de
verificare a suspensiei, precum si data introducerii obligatorii a acestui
dispozitiv se vor stabili in functie de prevederile legislatiei comunitare
referitoare la inspectia tehnica periodica.
Cerinta privitoare la dotarea statiei de inspectie tehnica cu decelerometru
cu compensare si inregistrare a datelor pentru verificarea eficacitatii
sistemului de franare prin probe functionale in parcurs este obligatorie
incepand cu data de 1 ianuarie 2004.
Cerinta privitoare la viteza periferica minima a rolelor standului de
franare nu se aplica la standurile de franare care raman in dotarea statiilor
de inspectie tehnica care au mai fost autorizate inainte de intrarea in vigoare
a prezentelor reglementari.
Cerintele pentru calculator precizate la art. 10 pct. 12 sunt obligatorii
incepand cu data de 1 ianuarie 2005 (pana la aceasta data este obligatorie
urmatoarea configuratie minimala pentru calculator: memorie Hdd 1 Gb, memorie
Ram 32 Mb, viteza 100 MHz si sa fie echipat cu UPS si modem).
Cerinta pentru existenta unei linii telefonice dedicate in permanenta
activitatii de inspectie tehnica este obligatorie incepand cu data de 1
ianuarie 2005."
43. Articolul 28 se completeaza un un nou alineat care va avea urmatorul
cuprins:
"In cazul utilizarii anexei la certificatul de inmatriculare (conform
modelului prezentat in anexa nr. 6), inspectorul tehnic trebuie sa completeze,
suplimentar fata de elementele mentionate la art. 16, numarul de inmatriculare
si seria certificatului de inmatriculare a vehiculului sau, dupa caz, numarul
de identificare al vehiculului."
44. La articolul 29 se elimina enunturile: "si de inspectie tehnica
pentru poluare (ambele)", respectiv, "sau inspectii tehnice pentru
poluare".
45. In anexa nr. 1 la reglementari, la coloana 3 a capului de tabel se
elimina enuntul "care impun remedierea imediata".
46. In anexa nr. 1 la reglementari, la coloana 4 a capului de tabel se
elimina enuntul "care impun remedierea in maximum 30 de zile".
47. In anexa nr. 2 la reglementari, la coloana 3 a capului de tabel se
elimina enuntul "care impun remedierea imediata".
48. In anexa nr. 2 la reglementari, la coloana 4 a capului de tabel se
elimina enuntul "care impun remedierea in maximum 30 de zile".
49. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 01, alineatul al
treilea de la coloana 4 va avea urmatorul cuprins:
"Conducte corodate excesiv sau fixate necorespunzator."
50. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 02, alineatul al
doilea de la coloana 3 "Catalizator neomologat" se abroga.
51. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 04, alineatul al
patrulea de la coloana 3 va avea urmatorul cuprins:
"Conducte neprotejate"
52. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 04, alineatul al
cincilea de la coloana 3 va avea urmatorul cuprins:
"Furtunuri nemarcate sau uzate"
53. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 04, textul de la
coloana 4 "Instalatie cu revizie neefectuata sau expirata" se abroga.
54. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 24, coloana 1 se
completeaza cu un nou alineat care va avea urmatorul cuprins:
"ETANSEITATE: accesorii hidraulice suplimentare"
55. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 24, coloana 4 se
completeaza un nou alineat care va avea urmatorul cuprins:
"Neetanseitati accesorii hidraulice suplimentare"
56. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 30, al doilea alineat
de la coloana 4 va avea urmatorul cuprins:
"Functionare necorespunzatoare (in cazul limitatorului de viteza se va
verifica, daca este posibil, viteza maxima reglata conform legislatiei in
vigoare, precum si daca limitatorul de viteza impiedica vehiculul respectiv sa
depaseasca aceasta viteza)"
57. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 37, coloana 1 se
completeaza cu o noua liniuta care va avea urmatorul cuprins:
"- sistem de refrigerare"
58. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 37, la coloana 4 al
doilea alineat va avea urmatorul cuprins:
"Scurgeri lichid instalatie climatizare, sistem de refrigerare"
59. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 38, alineatul de la
coloana 2: "La motoarele cu alimentare duala benzina/GPL controlul va fi
efectuat pentru ambele alimentari" va avea urmatorul cuprins:
"La autovehiculele cu alimentare duala benzina/GPL controlul va fi
efectuat pentru ambele moduri de functionare."
60. In anexa nr. 2 la reglementari, la numarul curent 38, alineatul de la
coloana 4: "Nerespectarea conditiilor de masurare impuse" va avea
urmatorul cuprins:
"Nu se poate asigura respectarea conditiilor de masurare impuse."
61. In anexa nr. 2 la reglementari, la numerele curente 40, 41 si 43, la
coloana 2 se elimina textul: "sau elevator".
62. In anexa nr. 4 la reglementari la rubrica "OBSERVATII PRIVIND
RESPINGEREA VEHICULULUI LA INSPECTIA TEHNICA" se elimina enuntul
"Remediere: Imediata/In max. 30 zile".
63. In anexa nr. 4 la reglementari, in tabelul "LISTA OPERATIUNILOR
PENTRU INSPECTIA TEHNICA", se elimina expresiile: "Imediat" si
"In max. 30 zile" din capul de tabel.
64. In anexa nr. 4 la reglementari, la rubrica "ATENTIE" se
inlocuieste enuntul "Pentru defectiuni din grupa cod 100, vehiculul nu are
drept de circulatie" cu "Pentru vehiculele cu defectiuni se aplica
prevederile legislatiei privind circulatia pe drumurile publice".
65. In anexa nr. 5 la reglementari, fata, la rubrica "OBSERVATII
PRIVIND RESPINGEREA VEHICULULUI LA INSPECTIA TEHNICA" se elimina enuntul
"Remediere: Imediata/In max. 30 zile".
66. In anexa nr. 5 la reglementari, fata, la rubrica "ATENTIE" se
inlocuieste enuntul "Pentru defectiuni din grupa cod 100, vehiculul nu are
drept de circulatie" cu "Pentru vehiculele cu defectiuni se aplica
prevederile legislatiei privind circulatia pe drumurile publice".
67. In anexa nr. 5 la reglementari, spate, la tabelul "LISTA
OPERATIUNILOR PENTRU INSPECTIA TEHNICA", se elimina expresiile:
"Imediat" si "In max. 30 zile" din capul de tabel.
68. In anexa nr. 9 la reglementari, punctul 2 va avea urmatorul cuprins:
"2. copie de pe certificatul de inmatriculare sau inregistrare de la
registrul comertului, cu anexa la acesta continand avizele de functionare
pentru activitatea de inspectii tehnice periodice conform codului CAEN pentru
locatia in care se desfasoara activitatea de inspectii tehnice periodice;"
69. In anexa nr. 9 la reglementari, punctul 6 se abroga.
70. Titlul anexei nr. 16 la reglementari va avea urmatorul cuprins:
"CONTROLUL TEHNIC IN TRAFIC"
71. In tot cuprinsul anexei nr. 16 la reglementari, enuntul
"verificare tehnica in trafic" se inlocuieste cu "control tehnic
in trafic".
72. In anexa nr. 16 la reglementari, la liniuta "verificari
referitoare la efectuarea ultimei inspectii tehnice", ultima liniuta se
abroga.
73. In anexa nr. 16 la reglementari, liniuta "dotare" se
completeaza cu doua noi puncte:
"- aparat de control (tahograf);
- limitator de viteza".
74. In anexa nr. 16 la reglementari, la "Raportul de verificare
tehnica in trafic", rubrica "Aplicare ecuson poluare" se abroga.
75. In anexa nr. 16 la reglementari, la "Raportul de verificare
tehnica in trafic", la numarul curent 20, coloana a doua se completeaza cu
enuntul "aparat de control (tahograf); limitator de viteza".
|