ORDIN
Nr. 626 din 11 septembrie 2001
pentru aprobarea Normelor privind infiintarea si autorizarea unitatilor
farmaceutice, precum si a Conditiilor de organizare si functionare a acestora
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 629 din 8 octombrie 2001
Ministrul sanatatii si familiei,
in temeiul prevederilor art. 103 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman si ale art. 12 lit. h) din
Legea nr. 81/1997 privind exercitarea profesiunii de farmacist, infiintarea,
organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania,
tinand seama de Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice
din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei nr. DB 8.150 din 11 septembrie
2001,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba Normele privind infiintarea si autorizarea unitatilor
farmaceutice, prevazute in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul
ordin.
(2) Se aproba Conditiile de organizare si functionare a unitatilor farmaceutice,
prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
(3) In sensul prevederilor prezentului ordin unitatile farmaceutice sunt:
farmacia, drogheria, depozitul farmaceutic si unitatea de productie.
Art. 2
Prevederile Ordinului ministrului sanatatii nr. 201/1999 pentru aprobarea
Normelor privind autorizarea de functionare a unitatilor farmaceutice, precum
si a Normelor tehnice privind functionarea farmaciei, depozitului farmaceutic
si a drogheriei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 278
din 17 iunie 1999, isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 3
Directia generala farmaceutica, celelalte directii din cadrul Ministerului
Sanatatii si Familiei, Agentia Nationala a Medicamentului si Colegiul Farmacistilor
din Romania vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
NORME
privind infiintarea si autorizarea unitatilor farmaceutice
Art. 1
Unitatile farmaceutice (farmaciile, drogheriile, depozitele, unitatile de
productie) functioneaza pe baza autorizatiei de functionare emise de Ministerul
Sanatatii si Familiei, conform modelelor nr. I - IV.
Art. 2
Obtinerea autorizatiei de functionare pentru unitatile farmaceutice de
distributie-farmacie, depozit, drogherie - se face in baza cererii pentru
planificarea inspectiei farmaceutice si a urmatoarelor documente, care se depun
la Ministerul Sanatatii si Familiei - Directia generala farmaceutica:
a) cererea-tip (modelul nr. V);
b) personalul angajat - schema organizatorica a personalului in functie de
marimea unitatii, cerintele de calificare in domeniu, contractele de munca ale
personalului de specialitate angajat si avizul de libera practica;
c) avizul conform al colegiului farmacistilor judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, privind infiintarea unitatii farmaceutice respective;
d) actul constitutiv al societatii comerciale (statutul si/sau contractul);
e) incheierea irevocabila a judecatorului delegat pentru autorizarea si
inmatricularea societatii comerciale sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca
definitiva;
f) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si,
daca este cazul, cerere de mentiune la registrul comertului pentru
inregistrarea sediului unitatilor farmaceutice;
g) schita si memoriul tehnic privind localul unitatii;
h) dotarea cu mobilier, ustensile si aparatura;
i) autorizatia sanitara a unitatii farmaceutice;
j) dovada detinerii spatiului;
k) lista cuprinzand literatura de specialitate si legislatia in vigoare.
Art. 3
(1) In urma analizarii documentatiei complete depuse, solicitantului i se
va raspunde in termen de maximum 15 zile de la data inregistrarii cererii; in
cazul unei documentatii incomplete termenul de maximum 15 zile curge de la data
completarii acesteia.
(2) In cazul unui raspuns favorabil inspectorii din cadrul Serviciului de
inspectie al Directiei generale farmaceutice vor efectua inspectia in termen de
30 de zile de la data comunicarii.
(3) Inspectia se finalizeaza cu un raport de inspectie in vederea
autorizarii, intocmit in doua exemplare, dintre care unul va ramane la unitatea
inspectata.
(4) In cazul unui raport de inspectie favorabil solicitantul va plati suma
de autorizare prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999
privind produsele medicamentoase de uz uman, cu modificarile ulterioare.
Autorizatia de functionare va fi eliberata in termen de maximum 30 de zile de
la data efectuarii inspectiei.
(5) In cazul unui raport de inspectie nefavorabil solicitantul poate face
contestatie in termen de 3 zile de la data primirii raportului la Ministerul
Sanatatii si Familiei - Directia generala farmaceutica. Raspunsul la
contestatie se va comunica solicitantului in termen de 30 de zile de la data
depunerii contestatiei.
Art. 4
(1) In vederea obtinerii autorizatiei de functionare pentru unitatile de
productie solicitantul va depune la Ministerul Sanatatii si Familiei - Directia
generala farmaceutica cerere-tip (model nr. VI) pentru planificarea inspectiei,
insotita de urmatoarele documente:
a) personalul angajat, schema organizatorica in functie de capacitatea de
productie, cerintele de calificare in domeniu, programul de instruire conform
Regulilor de buna practica de fabricatie;
b) actul constitutiv al societatii comerciale (statutul si/sau contractul);
c) incheierea irevocabila a judecatorului delegat pentru autorizarea si
inmatricularea societatii comerciale sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca
definitiva;
d) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului pentru
modificarea sediului;
e) declaratia de intentie privind tipul de produse farmaceutice care se vor
fabrica (forma farmaceutica, grupa terapeutica, tipul de produs farmaceutic,
capacitatea de productie). Se va specifica daca se vor fabrica forme
farmaceutice cu antibiotice, hormoni, substante anticanceroase, substante
toxice si/sau puternic active;
f) date privind localul unitatii de productie (amplasare, constructie,
compartimentare, flux de productie, facilitati pentru asigurarea unor conditii
de productie conforme - sursa de apa potabila, echipament pentru prepararea
apei distilate, aer conditionat, aer filtrat, conditii de temperatura si
umiditate);
g) schita si datele privind dotarea cu instalatii, utilaje si aparatura:
- pentru productie;
- pentru control (materii prime, interfazic, produse finite);
h) manualul calitatii, care contine datele specifice ale unitatii de
productie;
i) autorizatia sanitara;
j) avizul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Comisiei
de urbanism si P.S.I.;
k) dovada detinerii spatiului;
l) documente care sa ateste competentele persoanelor responsabile prevazute
in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, cu modificarile ulterioare.
(2) Autorizatiile de functionare se emit in termenele prevazute la art. 41
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999.
Art. 5
(1) Pentru unitatile de productie inspectia in vederea obtinerii
autorizatiei de functionare se face de catre farmacistii inspectori din
Serviciul de inspectie al Directiei generale farmaceutice din cadrul
Ministerului Sanatatii si Familiei, impreuna cu inspectorii din Departamentul
de inspectie al Agentiei Nationale a Medicamentului.
(2) Autorizatia de functionare se elibereaza numai daca sunt indeplinite
conditiile prevazute la art. 35 si 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
152/1999.
Art. 6
(1) Pentru mediul urban pot solicita autorizatia de functionare pentru
farmacii si depozite farmaceutice farmacistii care detin titlul de farmacist
specialist, farmacist primar sau de doctor in farmacie.
(2) Pentru mediul rural pot solicita autorizatii de functionare pentru
farmacii si depozite farmaceutice farmacistii care nu au titlul de farmacist
specialist, dar care detin autorizatie de libera practica.
(3) Asistentii de farmacie pot solicita autorizatia de functionare pentru
drogherii in mediul urban, daca detin titlul de asistent principal, iar in
mediul rural, asistentii de farmacie cu o vechime de minimum 3 ani in
activitatea cu profil farmaceutic.
Art. 7
(1) In autorizatia de functionare a unitatilor farmaceutice de distributie
se va mentiona, dupa caz, calitatea de: farmacist-sef, farmacist-sef de
depozit, asistent de farmacie, sef de drogherie.
(2) In autorizatia de functionare pentru unitatile de productie se va
mentiona:
- tipul de productie (produse medicamentoase, ambalaje pentru uz
farmaceutic, cosmetice);
- in cazul produselor medicamentoase se vor face mentiuni speciale privind
formele farmaceutice care contin antibiotice, hormoni, substante
anticanceroase, substante toxice si/sau substante puternic active.
Art. 8
In unitatile de distributie schimbarea conducatorului de unitate se face
numai cu o persoana avand aceeasi calificare, prevazuta la art. 6, si in baza
urmatoarelor documente:
- cererea farmacistului care solicita schimbarea din functie sau plecarea
lui din unitate, insotita de autorizatia de functionare a unitatii, in
original;
- cererea farmacistului care solicita numirea;
- hotararea organului de conducere al societatii comerciale farmaceutice,
referitoare la aceasta schimbare;
- autorizatia de libera practica a noului conducator de unitate;
- dovada detinerii titlului de farmacist primar, specialist sau de doctor
in farmacie;
- dovada angajarii cu contract de munca pentru un program de 8 ore sau a
asocierii in unitatea respectiva.
Art. 9
In situatiile care impun inlocuirea farmacistului-sef si, respectiv, a
asistentului-sef pe o perioada determinata, care nu va depasi 90 de zile, se va
adresa o cerere in acest sens Ministerului Sanatatii si Familiei - Directia
generala farmaceutica, precizandu-se si motivele care au determinat aceasta
inlocuire.
Art. 10
Personalul farmaceutic (farmacistii si asistentii de farmacie) isi
desfasoara activitatea numai pe baza autorizatiei de libera practica emise de
Ministerul Sanatatii si Familiei conform modelelor nr. VII si, respectiv, VIII.
Art. 11
Autorizatia de libera practica pentru farmacisti si asistenti de farmacie
se acorda pe baza urmatoarelor documente:
- cerere;
- copie de pe diploma eliberata de o institutie de invatamant cu profil
farmaceutic, acreditata conform legii;
- certificat de cazier judiciar;
- certificat de sanatate;
- dovada detinerii titlului sau a gradului profesional;
- avizul conform al colegiului farmacistilor judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti;
- adeverinta de recomandare de la ultimul loc de munca pentru farmacisti si
asistentii de farmacie;
- dovada achitarii sumei prevazute de reglementarile in vigoare ale
Ministerului Sanatatii si Familiei.
Art. 12
Pregatirea personalului farmaceutic trebuie sa fie continua si se va
asigura prin cursuri de perfectionare de minimum 12 zile pe an.
Art. 13
Retragerea de catre Ministerul Sanatatii si Familiei a autorizatiei de
libera practica pentru farmacisti se face potrivit Legii nr. 81/1997 privind
exercitarea profesiunii de farmacist, infiintarea, organizarea si functionarea
Colegiului Farmacistilor din Romania, iar pentru asistentii de farmacie se face
in cazul nerespectarii de catre acestia a reglementarilor Ministerului
Sanatatii si Familiei, la sesizarea colegiului farmacistilor judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti, sau a altor autoritati competente.
Art. 14
(1) Unitatile farmaceutice de distributie vor fi amplasate in cladiri
adecvate, la parter, cu acces direct din artera de circulatie. Nu este admisa
amplasarea acestora in spatii cu destinatia de locuinta.
(2) In incinta spitalelor in cadrul carora functioneaza farmacii ca sectii
ale acestora nu este permisa infiintarea farmaciilor publice (de circuit
deschis).
(3) In mediul urban o farmacie se poate infiinta la o populatie de 5.000 de
locuitori. In calculul numarului de locuitori nu va intra si populatia
comunelor invecinate sau subordonate acestora, in care nu exista farmacii.
(4) In mediul rural se vor infiinta farmacii, de preferinta langa sediul
unitatilor sanitare, iar activitatea farmaceutica se poate desfasura in
unitatea farmaceutica care poate deservi una sau mai multe comune.
(5) In localitatile rurale izolate in care nu functioneaza farmacii
asigurarea cu medicamente a populatiei se va face de catre cele mai apropiate
farmacii, prin infiintarea de puncte de lucru. Farmaciile autorizate care pot
infiinta aceste puncte de lucru vor solicita acordul Ministerului Sanatatii si
Familiei si vor respecta urmatoarele conditii:
a) vor asigura un spatiu care sa indeplineasca conditiile de depozitare,
conservare si eliberare a produselor medicamentoase;
b) vor nominaliza farmacisti care sa se deplaseze in acele localitati;
c) vor stabili un program de activitate in acord cu programul unitatii
sanitare din localitatea respectiva;
d) vor anunta colegiul farmacistilor judetean;
e) punctul de lucru isi va inceta activitatea in momentul autorizarii unei
farmacii de sine statatoare in localitatea respectiva.
Art. 15
(1) In unitatile farmaceutice de distributie, la expirarea termenului de
valabilitate de 5 ani a autorizatiei (termen care are aceasta durata de la data
intrarii in vigoare a prezentului ordin) se efectueaza inspectia in vederea
reautorizarii de catre Inspectia de farmacie din cadrul Directiei generale
farmaceutice a Ministerului Sanatatii si Familiei.
(2) In acest scop se vor depune urmatoarele documente:
- cerere de planificare a inspectiei;
- avizul conform al colegiului farmacistilor judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti;
- autorizatia de functionare in original;
- autorizatia sanitara vizata pe anul respectiv;
- dovada detinerii spatiului;
- ordin de plata privind suma de reautorizare prevazuta de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 152/1999, cu modificarile ulterioare.
Art. 16
Mutarea sediului unei unitati farmaceutice dintr-un spatiu autorizat de
Ministerul Sanatatii si Familiei se poate face numai dupa obtinerea acordului
Ministerului Sanatatii si Familiei - Directia generala farmaceutica, in baza
motivatiei expuse si a raportului de inspectie favorabil intocmit de Inspectia
de farmacie din cadrul Directiei generale farmaceutice a Ministerului Sanatatii
si Familiei, si numai pentru motive obiective certificate ca atare de Colegiul
Farmacistilor din Romania.
Art. 17
(1) Inspectiile efectuate de inspectorii Serviciului de inspectie din
cadrul Directiei generale farmaceutice a Ministerului Sanatatii si Familiei in
vederea reautorizarii, mutarii sediului sau a verificarii conditiilor de
functionare a unitatilor farmaceutice si a respectarii Regulilor de buna
practica farmaceutica si de distributie se vor incheia cu un raport de
inspectie pe baza unei grile de inspectie. Raportul de inspectie va fi trimis
unitatii inspectate si va cuprinde neconformitatile gasite, termenele acordate
pentru remedierea acestora si concluzia provizorie. Raportul de inspectie poate
fi contestat in termen de 3 zile, in caz contrar concluzia ramanand definitiva.
(2) Documentele care se vor depune la Ministerul Sanatatii si Familiei -
Directia generala farmaceutica in vederea mutarii sediului unitatii
farmaceutice sunt urmatoarele:
- cerere in vederea efectuarii inspectiei la noul sediu;
- acordul Directiei generale farmaceutice;
- cerere;
- autorizatia de functionare in original;
- certificarea de catre Colegiul Farmacistilor din Romania privind
obiectivitatea motivelor care presupun schimbarea sediului;
- cerere de inscriere de mentiuni la registrul comertului pentru noua
adresa;
- autorizatia sanitara;
- schita noului spatiu;
- dovada detinerii spatiului;
- taxa de autorizare.
(3) Desfiintarea unitatilor farmaceutice se va face cu anuntarea
Ministerului Sanatatii si Familiei si a colegiului farmacistilor judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 18
Unitatile farmaceutice au obligatia de a comunica Ministerului Sanatatii si
Familiei - Directia generala farmaceutica programul lor de functionare, precum
si modificarile ce intervin in programul de functionare si in organigrama
unitatii.
Art. 19
Functia de sef al unei unitati farmaceutice poate fi exercitata intr-o
singura unitate cu profil farmaceutic.
Art. 20
(1) Pe firma unitatii farmaceutice se va inscrie cu litere de culoare verde
pe fond alb denumirea unitatii, precedata in mod obligatoriu de tipul de
unitate (farmacie, depozit, unitate de productie, drogherie) si de numarul de
inmatriculare la registrul comertului.
(2) Farmaciile vor purta ca semn distinctiv simbolul crucii cu laturile
egale in unghi drept, de dimensiuni egale, de culoare verde pe fond alb.
Art. 21
(1) Unitatile "Tehnofarm", infiintate si conduse de asistentii de
farmacie pana la data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 382/1996,
cu modificarile ulterioare, vor continua sa functioneze sub aceasta denumire
pana la expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei de functionare; o
data cu reautorizarea, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 152/1999, acestea vor purta denumirea de drogherii.
(2) Drogheriile vor elibera numai medicamentele ce se elibereaza fara
prescriptie medicala, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
Art. 22
Unitatile farmaceutice au obligatia de a respecta reglementarile
Ministerului Sanatatii si Familiei privind activitatea farmaceutica. Inspectia
de farmacie din cadrul Directiei generale farmaceutice a Ministerului Sanatatii
si Familiei si Colegiul Farmacistilor din Romania (conform Legii nr. 81/1997)
sunt abilitate sa controleze in aceste unitati aplicarea si respectarea
acestora, precum si a Regulilor de buna practica farmaceutica si de
distributie.
Art. 23
(1) Ministerul Sanatatii si Familiei decide daca sunt indeplinite
conditiile pentru emiterea autorizatiei de functionare a unitatilor
farmaceutice prevazute in anexa nr. 2, precum si pentru retragerea acesteia.
(2) Retragerea autorizatiei de functionare a unitatilor farmaceutice se
poate face in urmatoarele situatii:
a) in toate situatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
152/1999, cu modificarile ulterioare;
b) in cazul in care se constata abateri de la etica si deontologia
profesionala, sanctionate de organele competente si sesizate de Colegiul
Farmacistilor din Romania;
c) in cazul in care nu au obtinut in termenul legal autorizatia sanitara;
d) in cazul pierderii dreptului asupra spatiului in care functioneaza;
e) in cazul incetarii activitatii, la cererea titularului autorizatiei,
care va depune la Ministerul Sanatatii si Familiei - Directia generala
farmaceutica originalul autorizatiei.
(3) Autorizatia de functionare initiala sau cea depusa pentru reautorizare
se va ridica de la Ministerul Sanatatii si Familiei - Directia generala
farmaceutica in termen de 60 de zile de la semnarea ei de catre ministrul
sanatatii si familiei. In cazul neridicarii acesteia dupa expirarea acestui
termen autorizatia se anuleaza. Autorizatia de functionare se anuleaza, de
asemenea, si daca in termen de 6 luni de la eliberarea acesteia unitatea
farmaceutica nu isi incepe activitatea.
(4) Pentru situatiile prevazute la alin. (2) lit. a) si b) procedura de
retragere este urmatoarea: in baza raportului de inspectie intocmit la sediul
unitatii inspectate farmacistul inspector propune retragerea autorizatiei de
functionare; impotriva raportului de inspectie se poate face contestatie in
termen de 7 zile, iar raspunsul la aceasta se va trimite in termen de 15 zile.
Art. 24
In cazul aplicarii sanctiunilor prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 152/1999, cu modificarile ulterioare, se va intocmi un
proces-verbal de constatare, conform modelului nr. IX.
Art. 25
Daca retragerea autorizatiei de functionare este definitiva, aceasta va fi
radiata din evidentele Ministerului Sanatatii si Familiei. Ministerul Sanatatii
si Familiei comunica Colegiului Farmacistilor din Romania ridicarea temporara
sau definitiva a autorizatiei de functionare.
Art. 26
Pierderea autorizatiei de functionare atrage anularea acesteia, iar
emiterea unei noi autorizatii de functionare se face in baza urmatoarelor
documente:
- cerere;
- chitanta de publicare a pierderii intr-un cotidian de larga circulatie;
- copie de pe actele depuse la dosarul initial de autorizare.
Art. 27
Modelele nr. I - IX fac parte integranta din prezentele norme.
MODELUL Nr. I
ROMANIA
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din .........
In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu modificarile
ulterioare, ale Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 15/1991 privind
infiintarea societatilor comerciale farmaceutice - S.A., in baza documentatiei
inaintate la data de ............, Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza
functionarea farmaciei cu denumirea
.........................................................
................................................................................
...............................................................................,
condusa de farmacist-sef ................................ .
Orice modificare a conditiilor stabilite prin reglementarile Ministerului
Sanatatii si Familiei atrage anularea autorizatiei de functionare.
Autorizatia de functionare se va viza la Ministerul Sanatatii si Familiei -
Directia generala farmaceutica, la 5 ani de la data emiterii (vezi verso).
Data eliberarii ............
Ministrul sanatatii si familiei,
..................................
MODELUL Nr. II
ROMANIA
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din .........
In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu modificarile
ulterioare, ale Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 15/1991 privind
infiintarea societatilor comerciale farmaceutice - S.A., in baza documentatiei
inaintate la data de ............, Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza
functionarea drogheriei cu denumirea ........................................................
................................................................................
...............................................................................,
condusa de asistent de farmacie - sef de drogherie .......................... .
Drogheria este autorizata sa detina si sa elibereze produse medicamentoase
din grupa B, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Orice modificare a conditiilor stabilite prin reglementarile Ministerului
Sanatatii si Familiei atrage anularea autorizatiei de functionare.
Autorizatia de functionare se va viza la Ministerul Sanatatii si Familiei -
Directia generala farmaceutica, la 5 ani de la data emiterii (vezi verso).
Data emiterii ..............
Ministrul sanatatii si familiei,
......................................
MODELUL Nr. III
ROMANIA
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din .........
In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu modificarile
ulterioare, ale Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 15/1991 privind
infiintarea societatilor comerciale farmaceutice - S.A., in baza documentatiei
inaintate la data de ............, Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza
functionarea depozitului cu denumirea
.......................................................
................................................................................
...............................................................................,
condusa de farmacist-sef de depozit .................................. .
Orice modificare a conditiilor stabilite prin reglementarile Ministerului
Sanatatii si Familiei atrage anularea autorizatiei de functionare.
Autorizatia de functionare se va viza la Ministerul Sanatatii si Familiei -
Directia generala farmaceutica, la 5 ani de la data emiterii (vezi verso).
Data emiterii ................
Ministrul sanatatii si familiei,
....................................
MODELUL Nr. IV
ROMANIA
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din .........
In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu modificarile ulterioare,
ale Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
si ale Hotararii Guvernului nr. 15/1991 privind infiintarea societatilor
comerciale farmaceutice - S.A., in baza documentatiei inaintate la data de
............, Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza functionarea
unitatii de productie cu denumirea
.............................................
................................................................................
...............................................................................,
cu sediul in localitatea ................. .
Orice modificare a conditiilor stabilite prin reglementarile Ministerului
Sanatatii si Familiei atrage anularea autorizatiei de functionare.
Valabilitatea, fluxurile si clasa de produse pentru care a fost autorizat
producatorul sunt inscrise pe verso.
Data eliberarii ............
Ministrul sanatatii si familiei,
.....................................
MODELUL Nr. V
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
DIRECTIA GENERALA FARMACEUTICA
Catre
Ministerul Sanatatii si Familiei
DIRECTIA GENERALA FARMACEUTICA
Subsemnatul/subsemnata ....................., nascut/nascuta la data de
............., cu domiciliul in ................., de profesie
................, posesor/posesoare al/a autorizatiei de libera practica
eliberata de Ministerul Sanatatii si Familiei nr. ..........,
salariat/salariata la .................., confirmat/confirmata
(specialist/primar) prin Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. .....,
va rog sa binevoiti a analiza urmatoarele documente anexate:
a) avizul conform al colegiului farmacistilor judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, pentru infiintarea unitatii farmaceutice (farmacie,
depozit sau drogherie);
b) personalul angajat, schema organizatorica in functie de marimea
unitatii, cerintele de calificare in domeniu, contractele de munca ale
personalului de specialitate angajat si autorizatiile de libera practica;
c) actul constitutiv al societatii comerciale, statutul si/sau contractul societatii
comerciale;
d) incheierea irevocabila a judecatorului delegat pentru autorizarea si
inmatricularea societatii comerciale sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca
definitiva;
e) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si,
daca este cazul, cerere de mentiune la registrul comertului pentru modificarea
sediului;
f) schita si datele privind localul unitatii (amplasare, constructie,
compartimentare, legaturi functionale conforme cu prezentele norme - sursa de
apa potabila, echipament de preparare a apei distilate, conditii de temperatura
si umiditate);
g) dotarea cu mobilier, ustensile si aparatura, masa de analiza;
h) lista cuprinzand literatura de specialitate aflata in dotarea unitatii:
Farmacopeea Romana, Nomenclatorul de medicamente si produse biologice de uz
uman, legislatia farmaceutica in vigoare;
i) autorizatia sanitara;
j) dovada detinerii spatiului;
k) autorizatia de libera practica (copie), contract de munca pentru un
program de 8 ore (copie); farmacistii vor depune dovada detinerii titlului de
specialist, primar sau doctor in farmacie; asistentii de farmacie vor depune
dovada vechimii minime prevazute in normele de autorizare sau, dupa caz, a
gradului profesional.
Va rog sa binevoiti a planifica efectuarea inspectiei la sediul unitatii
farmaceutice (farmacie, depozit farmaceutic, drogherie) in vederea obtinerii
autorizatiei de functionare a unitatii farmaceutice din localitatea
............
................................................................................
................................................................................
................................................................................
Data ................ Semnatura
.......................
MODELUL Nr. VI
Catre
Ministerul Sanatatii si Familiei
DIRECTIA GENERALA FARMACEUTICA
Societatea Comerciala .................., avand sediul social in
localitatea ....................., cu punct de lucru in localitatea
................, va rog sa binevoiti a analiza urmatoarele documente anexate:
a) personalul angajat, schema organizatorica in functie de capacitatea de
productie, cerintele de calificare in domeniu, programul de instruire conform
Regulilor de buna practica de fabricatie;
b) actul constitutiv, statutul si/sau contractul societatii comerciale;
c) incheierea irevocabila a judecatorului delegat pentru autorizarea si
inmatricularea societatii comerciale sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca
definitiva;
d) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si,
daca este cazul, cerere de mentiune la registrul comertului pentru modificarea
sediului;
e) declaratia de intentie privind tipul de produse farmaceutice care se vor
fabrica (forma farmaceutica, grupa terapeutica, tipul de produs farmaceutic -
de uz stomatologic, fitofarmaceutic, dietetic, parafarmaceutic, cosmetic - si
capacitatea de productie). Se va specifica daca se vor fabrica forme
farmaceutice cu antibiotice, hormoni, substante anticanceroase, substante
toxice si/sau puternic active;
f) date privind localul unitatii de productie (amplasare, constructie,
compartimentare, flux de productie, facilitati pentru asigurarea unor conditii
de productie conforme - sursa de apa potabila, echipament pentru prepararea
apei distilate, aer conditionat, aer filtrat, conditii de temperatura si umiditate);
g) schita si datele privind dotarea cu instalatii, utilaje si aparatura:
- pentru productie;
- pentru control (materii prime, interfazic, produse finite);
h) manualul calitatii, care contine datele specifice ale unitatii de productie;
i) autorizatia sanitara;
j) avizul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, al
Comisiei de urbanism si P.S.I.;
k) dovada detinerii spatiului;
l) documentele care sa ateste competentele persoanelor responsabile,
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Va rog sa binevoiti a planifica efectuarea inspectiei la sediul unitatii de
productie ..................., in vederea obtinerii autorizatiei de functionare
pentru urmatoarele fluxuri de productie:
.......................................
................................................................................
................................................................................
Data ................. Semnatura
.......................
MODELUL Nr. VII
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
DIRECTIA PENTRU PRIVATIZARE SI RELATII
CU INVESTITORII STRAINI SI AUTOHTONI
AUTORIZATIE DE LIBERA PRACTICA
Nr. ....... din ...........
Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza pe
............................
de profesie farmacist, specialitatea ......................................,
a doua specialitate .................., gradul profesional
................,
domiciliat/domiciliata in
.................................................,
sa practice profesia de farmacist in unitati farmaceutice autorizate de
Ministerul Sanatatii si Familiei, indeplinind atributiile corespunzatoare
pregatirii profesionale, in conformitate cu dispozitiile legale si cu
reglementarile Ministerului Sanatatii si Familiei privind activitatea
farmaceutica.
Autorizatia de libera practica se elibereaza pentru urmatoarele activitati
farmaceutice: activitate in farmacie, depozit de medicamente si de alte produse
farmaceutice, unitate de productie de produse medicamentoase,
igienico-cosmetice, parafarmaceutice.
Director,
.......................
MODELUL Nr. VIII
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
DIRECTIA PENTRU PRIVATIZARE SI RELATII
CU INVESTITORII STRAINI SI AUTOHTONI
AUTORIZATIE DE LIBERA PRACTICA
Nr. ...... din ...........
Ministerul Sanatatii si Familiei autorizeaza pe ........................,
de profesie ....................., gradul profesional ................,
domiciliat in ............................., sa practice profesia de asistent
de farmacie ..................... in unitati farmaceutice autorizate de
Ministerul Sanatatii si Familiei, indeplinind atributiile corespunzatoare
pregatirii profesionale, in conformitate cu dispozitiile legale si cu
reglementarile Ministerului Sanatatii si Familiei privind activitatea
farmaceutica.
Director,
.......................
MODELUL Nr. IX
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
DIRECTIA GENERALA FARMACEUTICA
Serviciul de inspectie Bucuresti,
Str. Ministerului nr. 1 - 3, sectorul 1
Telefon: 315.02.00, int. 399
PROCES-VERBAL DE CONSTATAREA CONTRAVENTIEI
Nr. ...................
Incheiat astazi: ziua ....... luna ............... anul ..........
Subsemnatul/subsemnata ....................., in calitate de
............... la ..............., am constatat ca unitatea farmaceutica
....................., cu sediul in ........................, str.
........................ nr. ......, nr. de inmatriculare la registrul
comertului .................................., reprezentata prin domnul/doamna
.................., in calitate de ............, domiciliat/domiciliata in
....................., str. ....................... nr. ........,
legitimat/legitimata cu buletinul/cartea de identitate seria .... nr. .......,
emis/emisa de ....................., se face vinovata de urmatoarea fapta
................, savarsita la data de ...................., constatata ca
urmare a inspectiei efectuate, contravenind prin aceasta dispozitiilor art.
............ alin. ............. din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
152/1999, care atrag sanctionarea cu amenda de la ...................... pana la
.............. lei. In termen de 48 de ore contravenientul poate achita la CEC
jumatate din minimul contraventiei .......................... lei, prezentand
in acelasi termen chitanta in original la sediul .............................
Plata se face la Trezoreria ............................
in contul ..............................................
Agent constatator, Contravenient,
Am primit copia de pe procesul-verbal.
Contravenientul nu este de fata, refuza sau nu poate semna.
Martor: numele ....................... prenumele .....................,
buletinul/cartea de identitate, seria ....... nr. ..................,
domiciliul ......................................
Semnatura
...........................
REZOLUTIA DE APLICARE A SANCTIONARII SI INSTIINTAREA DE PLATA
Nr. .............. din ...................
Subsemnatul/subsemnata ..............., in calitate de
...................., aplic contravenientului sus-numit o amenda de
................ lei, pe care o va achita la Trezoreria
............................ in termen de 15 zile de la comunicare, urmand ca
in acelasi termen sa prezinte chitanta de plata la Inspectoratul
........................., localitatea .........................., str.
.................... nr. ............
Nerespectarea acestui termen atrage executarea silita conform Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996, cu modificarile ulterioare. Impotriva procesului-verbal
de constatare a contraventiei se poate face plangere in termen de 15 zile de la
comunicare, care se depune impreuna cu copia de pe procesul-verbal la organul
care a aplicat sanctiunea.
Semnatura organului care a aplicat sanctiunea,
................................................. Am luat cunostinta,
Contravenient,
Catre
Administratia financiara .................
Str. ..................... nr. ...............
Va rugam ca in temeiul dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, cu
modificarile ulterioare, sa ne confirmati luarea in evidenta, in vederea
executarii debitului, a contravenientului
,...................................., domiciliat/domiciliata
......................., cu suma de ................. lei pentru incalcarea
normelor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Semnatura conducatorului unitatii
L.S. .....................
ANEXA 2
CONDITIILE
de organizare si functionare a unitatilor farmaceutice
CAP. 1
Farmacia
A. Farmacia de circuit deschis (comunitara)
Definitie
Art. 1
Farmacia de circuit deschis (comunitara) este unitatea sanitara care
asigura asistenta in ambulatoriu a populatiei cu produse medicamentoase,
igienico-cosmetice, dispozitive medicale, produse parafarmaceutice, medicamente
de uz veterinar si in care se executa prescriptii magistrale si oficinale.
Art. 2
(1) Eliberarea produselor medicamentoase catre populatie se face numai cu
amanuntul, fiind interzisa autoservirea.
(2) Farmacia poate elibera produse medicamentoase si materiale sanitare pe
condici de aparat pentru dispensare medicale, de intreprindere, scolare si din
cluburi sportive.
Programul farmaciei
Art. 3
(1) Programul de functionare a farmaciei in zilele lucratoare va fi
stabilit de farmacistul-sef al farmaciei in cadrul intervalului cuprins intre
orele 7,00/8,00 si 20,00/21,00, in functie de volumul activitatii si de
incadrarea cu personal de specialitate.
(2) In zilele nelucratoare si de sarbatori legale programul farmaciei va fi
stabilit de seful farmaciei de comun acord cu colegiul farmacistilor judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, dupa un grafic bine stabilit, astfel incat
in functie de marimea localitatii sa fie asigurata asistenta cu medicamente in
mod corespunzator.
(3) Farmacia ca unitate sanitara de interes public, trebuie sa asigure
asistenta cu medicamente si pe timpul noptii, in intervalul cuprins intre orele
20,00 - 7,00, respectiv 21,00 - 8,00.
(4) Programul de permanenta pe timpul noptii va fi stabilit de seful
farmaciei de comun acord cu colegiul farmacistilor judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, si va trebui sa fie mentinut pe o perioada de minimum 6
luni.
(5) Pe toata perioada de functionare a farmaciei, inclusiv in timpul
noptii, activitatea se va desfasura in prezenta farmacistului.
(6) Programul farmaciilor permanente va fi comunicat organelor
administratiei publice locale si va fi publicat in mass-media, pentru
informarea populatiei.
(7) Programul tuturor farmaciilor va fi afisat la loc vizibil si va fi
comunicat Directiei generale farmaceutice din cadrul Ministerului Sanatatii si
Familiei.
Personalul farmaciei
Art. 4
(1) In farmacie isi desfasoara activitatea, pe baza autorizatiei de libera
practica, personalul de specialitate compus din:
- farmacisti;
- farmacisti specialisti;
- farmacisti primari;
- farmacisti rezidenti;
- doctori farmacisti;
- asistenti de farmacie;
- asistenti principali de farmacie.
(2) Farmacia este condusa de farmacistul-sef care desemneaza si un
inlocuitor al sau pe perioadele absentei sale din farmacie.
(3) Farmacistii rezidenti sau studenti in farmacie si asistentii de
farmacie aflati in stagiu de practica pot desfasura activitate in farmacie sub
indrumarea farmacistilor specialisti sau primari.
(4) In afara personalului de specialitate in farmacie pot lucra urmatoarele
categorii de personal:
- contabili;
- programatori, casieri;
- ingrijitori etc.
Art. 5
(1) Incadrarea cu farmacisti si asistenti de farmacie se face astfel incat
sa se asigure functionarea corespunzatoare a farmaciei pe durata programului
declarat si corelat cu volumul de activitate.
(2) Personalul de specialitate va fi angajat pe baza de contract de munca,
inregistrat la camera de munca, sau de alte forme de angajare prevazute de
lege.
(3) Activitatea personalului angajat in farmacie se va desfasura conform
fisei postului, intocmita potrivit pregatirii profesionale de catre
farmacistul-sef si semnata de fiecare angajat.
Art. 6
(1) Atributiile farmacistului sunt:
a) asigura prepararea, conservarea si eliberarea preparatelor magistrale si
oficinale;
b) asigura conservarea si eliberarea produselor medicamentoase, a
produselor igienico-cosmetice, precum si a dispozitivelor medicale;
c) efectueaza receptia calitativa si cantitativa a produselor
medicamentoase si a altor produse de uz uman la primirea lor in farmacie;
d) efectueaza, in conformitate cu prevederile Farmacopeei Romane in
vigoare, controlul de calitate al apei distilate;
e) participa la activitatea de farmacovigilenta;
f) coopereaza cu medicul in legatura cu schema terapeutica in cazul
asocierilor de medicamente si al prescrierii de retete magistrale;
g) urmareste noutatile terapeutice pe plan national si international;
h) trebuie sa cunoasca legislatia sanitara si pe cea farmaceutica in
vigoare;
i) se informeaza asupra legislatiei si reglementarilor organismelor
internationale in domeniul medicamentului, la care Romania a aderat;
j) supravegheaza activitatea asistentului de farmacie si a asistentilor de
farmacie aflati in practica;
k) asigura si urmareste stagiile practice ale studentilor, farmacistilor
rezidenti si stagiari;
l) in intreaga sa activitate farmacistul va respecta principiile eticii si
deontologiei profesionale.
(2) Farmacistul-sef sau inlocuitorul acestuia raspunde de activitatea
farmaciei in ansamblu si de reprezentarea farmaciei fata de orice control al
autoritatilor competente, neputand fi substituit de o persoana de alta
profesie.
Atributiile asistentului de farmacie
Art. 7
(1) Asistentul de farmacie este personal sanitar absolvent al scolii
postliceale cu profil farmaceutic sau al altor forme de invatamant postliceal
ale carui studii au fost echivalate si care are titlul de asistent de farmacie.
(2) Asistentul de farmacie isi desfasoara activitatea in farmacie sub
indrumarea directa a farmacistului. El este personal de executie.
(3) Asistentul de farmacie poate elibera produse medicamentoase care se
elibereaza fara prescriptie medicala, fiind interzisa manipularea de catre
acesta a produselor toxice si stupefiante.
(4) Asistentul de farmacie trebuie sa cunoasca legislatia sanitara si pe
cea farmaceutica in vigoare.
Localul farmaciei
Art. 8
(1) Localul farmaciei trebuie sa fie amplasat pe strazi accesibile, la
parterul cladirilor; in complexele de sanatate, daca nu poate fi amplasat la
parter, acesta poate fi situat numai la etajul 1.
(2) In cladirile in care se afla si locuinta farmacistului farmacia va fi
complet separata de aceasta.
(3) Este interzisa amplasarea farmaciei in baraci de lemn, aluminiu, garaje
si in apartamente cu destinatie de locuinta.
(4) Localul farmaciei va avea o suprafata utila de minimum 50 mp, excluzand
din aceasta suprafata holurile si grupurile sociale.
Art. 9
(1) Localul farmaciei in mediul urban va avea urmatoarele incaperi:
a) oficina - incaperea in care are acces publicul si in care se face
eliberarea produselor medicamentoase, a produselor igienico-cosmetice si a
dispozitivelor medicale:
- are o suprafata de minimum 16 mp;
- cuprinde un spatiu destinat discutiei confidentiale cu pacientul;
- dotarea cu mobilier va cuprinde mese de oficina, dulapuri si rafturi
destinate pastrarii medicamentelor, produselor igienico-cosmetice si
dispozitivelor medicale;
b) receptura - incaperea in care se prepara prescriptiile magistrale; in
aceasta incapere este interzis accesul altor persoane decat al celor care
lucreaza in farmacie:
- receptura trebuie sa aiba un loc special amenajat pentru masa de analiza;
- dotarea cu mobilier trebuie sa cuprinda mese de receptura, dulapuri
pentru substante toxice si stupefiante (Separanda si Venena), dulapuri pentru
pastrarea substantelor farmaceutice;
- receptura va fi dotata cu vesela si cu aparatura de masura, necesare
pentru prepararea retetelor magistrale; aceasta aparatura va fi verificata
metrologic anual sau ori de cate ori este nevoie;
c) laboratorul - incaperea in care se prepara produsele oficinale elaborate
conform Farmacopeei Romane in vigoare:
- laboratorul va fi dotat cu sursa de apa potabila, gaze, canalizare;
- dotarea cu mobilier va cuprinde mese de laborator, dulapuri si rafturi
destinate pastrarii diviziunilor, ambalajelor de uz farmaceutic si veselei
folosite in farmacie;
- laboratorul va fi dotat cu vesela si aparatura de masura, necesare pentru
prepararea produselor oficinale.
In cazul in care spatiul destinat recepturii este suficient de mare, se
poate organiza si laboratorul in aceeasi incapere;
d) spatiul destinat prepararii apei distilate - spatiul boxat in incinta
laboratorului, in care este instalat aparatul pentru obtinerea apei distilate
si in care are loc si colectarea acesteia.
In cazul in care localitatea nu are apa curenta sau calitatea apei potabile
nu este corespunzatoare, farmacia va putea achizitiona apa distilata de la o
unitate autorizata de Ministerul Sanatatii si Familiei, care va fi insotita de
documente care sa ateste calitatea acesteia;
e) depozitul - incaperea in care se stocheaza si se asigura conservarea
produselor medicamentoase, a produselor igienico-cosmetice si a dispozitivelor
medicale. Separat se vor organiza spatii destinate depozitarii substantelor
farmaceutice, substantelor inflamabile si ambalajelor de uz farmaceutic:
- depozitul va fi dotat cu un sistem de asigurare a temperaturii si a
umiditatii necesare conservarii produselor farmaceutice;
- dotarea cu mobilier va cuprinde rafturi metalice sau din alt material
usor lavabil si rezistent la foc, paleti, daca este cazul, si dulapuri;
- depozitul va fi dotat cu frigidere pentru pastrarea produselor
medicamentoase care impun conditii de pastrare speciale;
- depozitul va cuprinde spatii sau dulapuri destinate pastrarii produselor
toxice si stupefiante, amenajate conform legislatiei specifice;
f) grupul social - va cuprinde vestiar, spalator si toaleta;
g) biroul farmacistului-sef.
Incaperile farmaciei vor fi astfel amplasate incat sa existe legaturi
functionale intre ele, iar cele destinate prepararii retetelor magistrale si
oficinale, cele destinate prepararii apei distilate, precum si ale grupului social
vor avea peretii acoperiti cu materiale lavabile, iar pardoselile vor fi
acoperite cu mozaic, gresie sau linoleum.
(2) In mediul rural farmacia va fi amplasata in cladiri adecvate, la
parter, de preferinta langa sau in cladirile destinate dispensarelor medicale.
Dotarea farmaciei cu mobilier, aparatura si vesela va fi la fel cu cea a
farmaciei din mediul urban, iar localul va cuprinde urmatoarele incaperi:
a) oficina;
b) receptura - laborator;
c) depozit;
d) grup sanitar.
B. Farmacia de circuit inchis (de spital)
Art. 10
Farmacia de circuit inchis (de spital) este unitatea sanitara care asigura
asistenta cu produse medicamentoase de uz uman a bolnavilor internati in
unitatile sanitare aflate in structura Ministerului Sanatatii si Familiei, a
altor ministere cu retea sanitara proprie si a altor institutii sau asociatii.
Art. 11
Farmaciile de circuit inchis sunt integrate in structura organizatorica a
unitatilor sanitare in cadrul carora functioneaza ca sectii ale acestora.
Art. 12
Programul farmaciei este stabilit de conducerea spitalului impreuna cu
farmacistul-sef.
Art. 13
Conducerea spitalului va stabili, dupa caz, cu acordul conducerii
farmaciei, un serviciu de urgenta care sa asigure asistenta cu medicamente a
spitalului pe timpul in care farmacia este inchisa.
Art. 14
Personalul farmaciei este acelasi cu cel al farmaciei de circuit deschis,
prevazut la art. 4.
Art. 15
Incadrarea cu personal a farmaciei se face in functie de numarul de paturi
deservite, si anume:
- un farmacist la 110 paturi si un asistent la 40 de paturi in spitalele
clinice;
- un farmacist la 175 de paturi si un asistent de farmacie la 60 de paturi
pentru celelalte tipuri de spitale; si
- un farmacist la 280 de paturi pentru sanatorii.
Art. 16
(1) Farmacistul-sef sau inlocuitorul acestuia va face parte din consiliul
de administratie al unitatii sanitare in care functioneaza farmacia. El face
parte din comisia de licitatie pentru achizitionarea de medicamente.
(2) Farmacistul-sef sau inlocuitorul acestuia este membru al comitetului
pentru stabilirea necesarului de medicamente si materiale consumabile si va
pastra in farmacie o copie de pe procesul-verbal intocmit la sedintele acestui
comitet.
(3) Farmacistul-sef sau inlocuitorul acestuia va participa la raportul de
garda in vederea imbunatatirii permanente a actului terapeutic.
(4) Farmacistul-sef sau inlocuitorul acestuia face parte din colectivul de
farmacovigilenta.
Art. 17
Farmacistul va urmari drumul parcurs de medicament pana la administrarea
acestuia bolnavului, precum si valabilitatea medicamentelor aflate pe sectii in
dulapurile de urgenta.
Art. 18
Localul farmaciei va fi amplasat in spatii adecvate, evitandu-se situarea
lui in vecinatatea sectiilor care pot contamina sau influenta negativ calitatea
medicamentelor.
Art. 19
Amplasarea farmaciei se va face astfel incat sa existe o cale directa de
acces pentru o buna aprovizionare cu medicamente.
Art. 20
Farmacia va cuprinde urmatoarele incaperi:
a) o incapere destinata primirii condicilor din sectii si pastrarii
condicilor de preparate. Camera este dotata cu rafturi sau cu mese pentru
pastrarea condicilor. Distribuirea condicilor pe sectii de catre personalul
farmaciei se face in cutii inchise, inscriptionate cu numele sectiei
respective;
b) receptura este incaperea destinata prepararii retetelor magistrale;
c) laboratorul este incaperea destinata prepararii produselor oficinale -
cand spatiul o permite, aceste doua incaperi pot functiona impreuna;
d) depozitul cuprinde doua sau mai multe incaperi destinate depozitarii
produselor medicamentoase:
- spatii sau zone destinate produselor returnate din sectii sau, dupa caz,
retrase din consum;
- dulapuri destinate produselor toxice si stupefiantelor;
- spatii special amenajate pentru pastrarea substantelor inflamabile;
e) boxa distilator este destinata prepararii si colectarii apei distilate;
f) sectia de sterile este amenajata intr-un spatiu separat si va functiona
in conformitate cu Regulile de buna practica de fabricatie in vigoare;
g) spalatorul este incaperea destinata spalarii veselei si ambalajelor de
uz farmaceutic;
h) biroul farmacistului-sef;
i) grupul social este compus din: vestiar, dus, spalator si toaleta.
Art. 21
Amenajarea si dotarea cu mobilier, vesela si aparatura de masura a
recepturii si a laboratorului sunt aceleasi cu cele ale farmaciei comunitare.
Art. 22
Farmaciile de circuit inchis si deschis detin si elibereaza numai produse
medicamentoase care au autorizatie de punere pe piata si pe care le
achizitioneaza de la unitati farmaceutice autorizate de Ministerul Sanatatii si
Familiei.
Art. 23
Farmaciile vor detine literatura de specialitate care sa asigure informarea
personalului medico-farmaceutic in legatura cu orice aspect legat de actiunea
si de administrarea medicamentului:
- Farmacopeea Romana in vigoare;
- Nomenclatorul de medicamente si produse biologice de uz uman in vigoare;
- legislatia farmaceutica.
Art. 24
Farmaciile trebuie sa detina urmatoarele documente:
a) documente care sa ateste provenienta si calitatea produselor
medicamentoase: facturi, note de transfer, buletine de analiza, certificate de
calitate; facturile vor cuprinde in mod obligatoriu si denumirea, seria de
fabricatie si buletinul de analiza ale produsului respectiv;
b) documente de evidenta a retetelor magistrale si a elaboratelor: caiet de
copiere a retetelor si caiet de elaborate;
c) documente care sa ateste receptia calitativa a substantelor farmaceutice
si calitatea apei distilate: fise pentru reactii de identificare si controlul
apei distilate conform Farmacopeei Romane in vigoare;
d) documente care sa ateste eliberarea medicamentelor psihotrope si a altor
grupe terapeutice care se elibereaza pe baza de prescriptie medicala care se
retine in farmacie: caiet de barbiturice, retete retinute.
Art. 25
Documentele se vor arhiva si se vor pastra in farmacie in spatii speciale
si pe timpul prevazut de legislatia in domeniu in vigoare.
CAP. 2
Depozitul farmaceutic
Definitie
Art. 26
(1) Depozitul farmaceutic este unitatea sanitara care are ca obiect de
activitate distributia angro a produselor medicamentoase, incluzand:
procurarea, stocarea, supravegherea calitatii si difuzarea acestora.
(2) La nivelul depozitului farmaceutic pot fi stocate si distribuite, pe
langa produsele farmaceutice, ambalaje de uz farmaceutic, dispozitive medicale,
produse igienico-cosmetice, suplimente alimentare, medicamente de uz veterinar
si produse parafarmaceutice.
Tipuri de depozite
Art. 27
Ministerul Sanatatii si Familiei elibereaza autorizatie de functionare
pentru urmatoarele tipuri de depozite:
- depozit de medicamente;
- depozit de substante farmaceutice;
- depozit de produse stomatologice;
- depozit de ambalaje de uz farmaceutic.
Art. 28
Depozitul farmaceutic functioneaza in baza autorizatiei de functionare
emise de Ministerul Sanatatii si Familiei potrivit cap. IV din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 152/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 29
(1) Pot solicita autorizatie de functionare pentru depozitul farmaceutic
farmacistii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 6 alin (1) si (2) din
Normele privind infiintarea si autorizarea unitatilor farmaceutice.
(2) La depozitul de produse stomatologice seful de depozit poate fi
farmacist sau medic stomatolog.
Art. 30
Depozitul farmaceutic distribuie numai acele produse medicamentoase care
detin autorizatii de punere pe piata, eliberate de Agentia Nationala a
Medicamentului.
Amplasarea si organizarea spatiului
Art. 31
(1) Depozitele farmaceutice vor fi amplasate in zone in a caror vecinatate
nu exista poluanti, astfel incat sa se elimine riscul contaminarii produselor
farmaceutice.
(2) Cladirea in care functioneaza depozitul farmaceutic trebuie sa fie
asigurata pentru evacuarea produselor in situatii de necesitate (inundatii,
incendii etc.).
(3) Depozitele vor fi amplasate in cladiri adecvate, la parter sau parter +
etajul 1, dispunand de doua cai de acces: una de primire si alta de expeditie a
produselor.
Art. 32
Depozitele de substante farmaceutice active, auxiliare si de de ambalaje
primare farmaceutice trebuie sa indeplineasca conditiile conforme cu Regulile
de buna practica farmaceutica si de fabricatie.
Art. 33
Depozitul farmaceutic va prezenta Ministerului Sanatatii si Familiei lista
proprie cuprinzand produsele medicamentoase pe care le distribuie.
Art. 34
Intreruperea de catre detinatorul unei autorizatii de functionare pentru un
depozit farmaceutic a distributiei unui produs din lista proprie aprobata
potrivit art. 33 va fi comunicata Ministerului Sanatatii si Familiei cu 90 de
zile inainte sau cel mai tarziu la data livrarii ultimului lot din produsul
respectiv.
Art. 35
Depozitul farmaceutic este organizat pe sectii sau diviziuni; este
obligatorie delimitarea in spatiul de depozitare a zonelor de expeditie si de
receptie, precum si a celei pentru eventualele rechemari sau returnari.
Art. 36
Depozitul farmaceutic trebuie sa aiba un spatiu special amenajat si dotat
pentru depozitarea produselor farmaceutice din categoria toxicelor si
stupefiantelor.
Art. 37
Dotarea depozitului farmaceutic este urmatoarea:
- rafturi metalice si paleti;
- sistem de verificare si mentinere a temperaturii si umiditatii;
- sistem pentru asigurarea conditiilor optime de climatizare;
- sistem de protectie impotriva rozatoarelor si a insectelor;
- echipamente de masurare pentru depozitele de substante farmaceutice;
- mijloace de transport care sa asigure transportul la beneficiar in
conditii care sa nu pericliteze calitatea medicamentelor.
Art. 38
Depozitele detin evidente scrise care cuprind:
a) data operatiunii efectuate;
b) numele produsului medicamentos, denumirea si tara de origine a
producatorului;
c) modul de prezentare, forma farmaceutica, concentratia substantei active,
marimea ambalajului;
d) seria si data expirarii;
e) certificatul de calitate si/sau buletinul de analiza, dupa caz;
f) cantitatea primita si distribuita;
g) denumirea si sediul furnizorului.
Documente
Art. 39
Depozitul farmaceutic trebuie sa detina urmatoarele documente:
- facturi de intrare a produselor farmaceutice;
- facturi de expeditie a produselor farmaceutice;
- lista proprie cuprinzand medicamentele distribuite;
- lista cuprinzand furnizorii de medicamente;
- lista cuprinzand beneficiarii;
- documente financiare;
- documente privind calitatea produselor.
Art. 40
Depozitele farmaceutice au obligatia de a intocmi proceduri scrise
referitoare la: receptia, pregatirea comenzilor, distrugerea medicamentelor
expirate, curatarea spatiilor si a echipamentelor, expeditia, rechemari,
returnari, reclamatii.
Art. 41
Personalul depozitului farmaceutic este compus din urmatoarele categorii:
farmacisti primari, farmacisti specialisti, farmacisti rezidenti, asistenti de
farmacie, asistenti de farmacie principali; sub indrumarea farmacistilor isi
pot desfasura stagiul de practica farmacistii stagiari si studentii aflati in
practica, precum si asistentii de farmacie aflati in stagiul de practica.
CAP. 3
Drogheria
Definitie
Art. 42
Drogheria este unitatea sanitara care asigura asistenta in ambulatoriu a
populatiei cu produse medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie
medicala, igienico-cosmetice si cu dispozitive medicale.
Programul drogheriei
Art. 43
(1) Programul de functionare a drogheriei in zilele lucratoare va fi
stabilit de asistentul de farmacie-sef de drogherie, in functie de volumul
activitatii si de incadrarea cu personal de specialitate.
(2) In zilele nelucratoare si de sarbatori legale programul drogheriei va
fi stabilit de asistentul de farmacie-sef de drogherie de comun acord cu
colegiul farmacistilor judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
(3) Pe toata perioada de functionare a drogheriei activitatea se va
desfasura in prezenta asistentului de farmacie.
Personalul drogheriei
Art. 44
(1) In drogherie isi desfasoara activitatea, pe baza autorizatiei de libera
practica, personalul de specialitate compus din:
- asistenti de farmacie;
- asistenti de farmacie principali.
(2) Drogheria va fi condusa de asistentul de farmacie-sef care va desemna,
pe perioada absentei sale din unitate un inlocuitor al sau, cu aceeasi
calificare. In lipsa inlocuitorului cu aceeasi calificare unitatea se inchide.
(3) Sub indrumarea asistentului de farmacie isi pot desfasura activitatea
in drogherie asistenti de farmacie in stagiu de practica.
(4) In afara personalului de specialitate in drogherie pot lucra:
contabili, programatori, casieri si ingrijitori.
Art. 45
(1) Incadrarea cu asistenti de farmacie se face astfel incat sa se asigure
functionarea corespunzatoare a drogheriei pe perioada programului declarat si
corelat cu volumul de activitate.
(2) Personalul de specialitate va fi angajat pe baza de contract de munca,
inregistrat la camera de munca, sau de alte forme de angajare prevazute de
lege.
(3) Activitatea personalului angajat in drogherie se va desfasura conform
fisei postului, intocmita potrivit pregatirii profesionale de catre asistentul
de farmacie-sef si semnata de fiecare angajat.
Art. 46
(1) Atributiile asistentului de farmacie sunt:
a) asigura aprovizionarea, conservarea si eliberarea produselor medicamentoase
care se elibereaza fara prescriptie medicala, a produselor igienico-cosmetice
si a dispozitivelor medicale;
b) efectueaza receptia cantitativa si calitativa a produselor
medicamentoase de uz uman la primirea lor in drogherie;
c) participa la activitatea de farmacovigilenta;
d) trebuie sa cunoasca legislatia sanitara si pe cea farmaceutica in
vigoare, sa participe la programe de instruire profesionala continua;
e) supravegheaza activitatea asistentilor de farmacie aflati in stagiul de
practica;
f) in intreaga sa activitate respecta principiile eticii si deontologiei
profesionale;
g) asistentul de farmacie-sef sau loctiitorul acestuia raspunde de
activitatea drogheriei si reprezinta drogheria in cazul oricarui control al autoritatilor
competente, neputand fi substituit de o persoana de alta profesie.
Localul drogheriei
Art. 47
(1) Localul drogheriei trebuie sa fie amplasat pe strazi accesibile, la
parterul cladirilor.
(2) In cladirile in care se afla si locuinta asistentului de farmacie
drogheria va fi complet separata de aceasta.
(3) Este interzisa amplasarea drogheriei in baraci de lemn, aluminiu, in
garaje si in apartamente cu destinatie de locuinta.
(4) Localul drogheriei va avea o suprafata utila de minimum 30 mp,
excluzand din aceasta suprafata holurile, grupul social si biroul asistentului
de farmacie-sef.
(5) Localul drogheriei va avea urmatoarele incaperi:
a) oficina, cu suprafata de minimum 16 mp, este dotata cu mobilier format
din masa de oficina, dulapuri si rafturi;
b) depozitul, dotat cu rafturi si dulapuri in care se vor asigura conditii
de temperatura si umiditate corespunzatoare conservarii medicamentelor.
Depozitul va fi dotat cu frigider;
c) grupul social care va cuprinde: vestiar, spalator si toaleta;
d) biroul asistentului de farmacie-sef.
Art. 48
Drogheria poate detine si elibera numai produse medicamentoase care au
autorizatie de punere pe piata si care sunt procurate de la unitati
farmaceutice de distributie autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 49
Drogheriile vor detine literatura de specialitate care sa asigure
informarea personalului farmaceutic in legatura cu orice aspect legat de
actiunea si de administrarea medicamentului:
- Nomenclatorul de produse farmaceutice in vigoare;
- Farmacopeea Romana in vigoare;
- legislatia farmaceutica.
Art. 50
(1) Drogheriile trebuie sa detina urmatoarele documente:
a) documente care sa atesteze provenienta si calitatea produselor
medicamentoase: facturi, note de transfer, buletine de analiza;
b) lista cuprinzand furnizorii;
c) documente care sa ateste efectuarea receptiei calitative a produselor
medicamentoase.
(2) Documentele se vor arhiva si se vor pastra in spatii speciale in
perioada prevazuta de lege.
CAP. 4
Unitatea de productie
Art. 51
Unitatea de productie functioneaza in baza autorizatiei de functionare
emise de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 52
Unitatea de productie trebuie sa fie amplasata intr-o zona nepoluata, de
preferinta in afara localitatilor, dar cu cai de acces pentru
aprovizionare-desfacere.
Art. 53
Planul constructiei trebuie sa fie in concordanta cu specificul activitatii
de productie care se desfasoara, iar materialele utilizate in constructie
si/sau pentru finisari, amenajari trebuie sa asigure conditiile impuse de
Regulile de buna practica de fabricatie.
Art. 54
Unitatile de productie pentru fabricarea produselor medicamentoase trebuie
sa dispuna de urmatoarele utilitati: sursa de apa potabila, energie electrica,
sistem de canalizare, de epurare a reziduurilor provenite din fabricatie si,
dupa caz, instalatii de climatizare cu clase de clima, sisteme de exhaustare,
generatoare de aer comprimat, de gaze inerte, de abur etc.
Art. 55
(1) Unitatile de productie pentru fabricarea ambalajelor de uz farmaceutic
trebuie sa dispuna de urmatoarele utilitati: sursa de apa potabila, sistem de
canalizare, sursa de energie electrica, sistem de ventilatie, precum si alte
utilitati si echipamente specifice tehnologiei folosite la fabricarea
ambalajelor.
(2) In fabricarea ambalajelor de uz farmaceutic se vor asigura un flux de
productie si unul de personal.
Art. 56
In fabricarea produselor medicamentoase de uz uman se vor asigura fluxuri
de fabricatie si de personal in concordanta cu forma farmaceutica si cu clasa
de produse medicamentoase fabricate; pentru urmatoarele clase de produse:
antibiotice, citostatice, hormoni, substante puternic active, radiofarmaceutice
se impun fluxuri de fabricatie separate.
Art. 57
Pentru produsele medicamentoase cu risc terapeutic crescut (parenterale,
colire) sunt obligatorii conditiile de clasa si de clima prevazute de Regulile
de buna practica de fabricatie.
Art. 58
(1) Organigrama unitatii de productie a produselor medicamentoase de uz
uman si a ambalajelor de uz farmaceutic (prezentata in proiect), la solicitarea
autorizarii, se va intocmi in conformitate cu specificul si volumul activitatii.
(2) Persoanele responsabile cu activitatea de fabricatie, control si
distributie trebuie sa faca dovada competentei necesare pentru ocuparea
posturilor respective si sa fie angajate cu contract de munca pe perioada
nedeterminata si cu norma intreaga.
Art. 59
Unitatea de productie trebuie sa dispuna de echipamentele si de aparatura
necesare pentru fabricarea produselor medicamentoase de uz uman si a
ambalajelor de uz farmaceutic pentru care solicita autorizatia de functionare
(montate, in curs de montare sau in probe tehnologice) si va face dovada
functionarii acestora la parametrii pentru care au fost proiectate si
executate.
Art. 60
Unitatea de productie va functiona cu laborator propriu de control
(interfazic si produs finit), care va dispune de spatiu, dotare cu echipamente
de lucru si aparatura necesare pentru controlul produselor medicamentoase
proprii, autorizate de punere pe piata si va face dovada functionarii acestora
la parametrii pentru care au fost proiectate si executate.
Art. 61
Unitatea de productie va desemna o persoana care va fi instruita si va fi
responsabila cu asigurarea calitatii.