ORDIN
Nr. 703 din 19 noiembrie 1998
pentru aprobarea Reglementarilor aeronautice civile romane RACR-IA /
Inchirierea de aeronave de catre operatorii aerieni romani autorizati pentru
transport aerian public
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 29 aprilie 1999
Ministrul transporturilor,
pentru indeplinirea indatoririlor ce revin Ministerului Transporturilor ca
autoritate de stat in domeniul transporturilor,
in vederea cresterii sigurantei prestatiilor in aviatia civila,
in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, al
art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, al Hotararii
Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor, cu modificarile si completarile ulterioare, si al Hotararii
Guvernului nr. 405/1993 privind infiintarea Regiei Autonome "Autoritatea
Aeronautica Civila Romana",
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Reglementarile aeronautice civile romane RACR-IA / Inchirierea de
aeronave de catre operatorii aerieni romani autorizati pentru transport aerian
public, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare dupa 15 zile de la data publicarii.
Art. 3
Departamentul Aviatiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor si
Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica Civila Romana" vor lua masuri
pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
REGLEMENTARI AERONAUTICE CIVILE ROMANE RACR-IA / INCHIRIEREA DE AERONAVE DE
CATRE OPERATORII AERIENI ROMANI AUTORIZATI PENTRU TRANSPORT AERIAN PUBLIC
Sectiunea A
Prevederi generale si definitii
CAP. 1
Prevederi generale
RACR-IA 0001 Generalitati
a) Reglementarile aeronautice civile romane - partea privind inchirierea de
aeronave (RACR-IA) se refera la aspectele economice, juridice si tehnice ale
activitatii privind inchirierea de catre operatorii aerieni romani autorizati a
aeronavelor utilizate in transportul aerian public.
b) Inchirierea aeronavelor este o activitate complementara a operatorilor
aerieni romani autorizati, avand ca obiectiv principal satisfacerea unor nevoi
temporare ale acestora (pe linie comerciala: cresterea capacitatii de
transport, datorata unor cerinte sporite de trafic; pe linie
operationala/tehnica: inlocuirea unor aeronave indisponibile, inchirierea
temporara a aeronavelor in vederea cumpararii lor etc.).
c) Un operator aerian roman autorizat va opera o aeronava inchiriata numai
dupa aprobarea prealabila de catre Regia Autonoma "Autoritatea Aeronautica
Civila Romana", denumita in continuare A.A.C.R., a intelegerilor
contractuale de inchiriere referitoare exclusiv la satisfacerea reglementarilor
aeronautice aplicabile.
Clauzele contractuale privind tarifele aplicate, precum si alte prevederi
de natura strict comerciala nu fac obiectul prezentelor reglementari.
d) Prezenta reglementare s-a intocmit in baza prevederilor Manualului ICAO
nr. 8335-AN/879, ale art. 83 bis al Conventiei privind aviatia civila
internationala, semnata la Chicago, ale art. 8 si 10 din Reglementarea
Consiliului Uniunii Europene nr. 2.407/1992 referitoare la licentierea
transportatorilor aerieni, ale Recomandarii ECAC nr. 21/1 si ale documentului
JAR-OPS 1.
RACR-IA 0005 Aplicabilitate
Prezenta reglementare RACR-IA cuprinde cerintele si procedurile aplicabile
pentru operarea in siguranta a aeronavelor inchiriate de catre operatorii
aerieni romani autorizati.
CAP. 2
Definitii
RACR-IA 0010 Definitii
In sensul prezentei reglementari, termenii folositi se definesc astfel:
a) lease/leasing (inchiriere de aeronave) - intelegere contractuala prin
care un operator aerian autorizat care ia cu chirie o aeronava dobandeste
detentia si controlul comercial asupra acesteia, fara transferul proprietatii
asupra aeronavei;
b) dry-lease - inchirierea unei aeronave care este operata in baza
certificatului de operator aerian al operatorului care a luat cu chirie
aeronava; in mod normal, este o inchiriere de aeronava fara echipaj. Operatorul
care a luat aeronava cu chirie obtine detentia si controlul comercial al
acesteia, iar in exploatarea aeronavei se folosesc codul sau de operare, precum
si drepturile sale de trafic;
c) wet-lease - inchirierea unei aeronave care este operata in baza
certificatului de operator aerian al celui care a dat cu chirie aeronava. In
mod normal, este o inchiriere de aeronava cu echipaj. Operatorul care a luat
aeronava cu chirie obtine detentia si controlul comercial al acesteia, iar in
exploatarea aeronavei se folosesc codul sau de operare, precum si drepturile
sale de trafic;
d) operator aerian - persoana juridica angajata sau care intentioneaza sa
se angajeze in operarea aeronavelor;
e) operator aerian autorizat - persoana juridica angajata in operarea
aeronavelor, detinatoare a unui certificat de operator aerian.
Sectiunea B
Cerinte minime obligatorii privind obtinerea aprobarii inchirierii de
aeronave
RACR-IA 0015 Cerinte generale
a) In scopul respectarii cerintelor si standardelor privind
responsabilitatea si asigurarea sigurantei zborurilor, precum si a cerintelor
comerciale aplicabile, prevederile specifice din intelegerile contractuale de
inchiriere a aeronavelor de catre operatorii aerieni romani vor fi aprobate, in
prealabil, de catre A.A.C.R.
b) 1. In vederea obtinerii aprobarii pentru inchirierea de aeronave, un
operator aerian roman va furniza A.A.C.R. informatii privind:
(i) tipul inchirierii;
(ii) partile contractante; numele proprietarului, in cazul inchirierii
aeronavei/aeronavelor in sistem dry-lease;
(iii) data inceperii si durata propusa pentru inchiriere, detalii privind
operatiunile de zbor planificate (zone geografice sau rute cu cerinte
operationale specifice);
(iv) numarul si tipul aeronavelor, insemnele de inmatriculare si tara de
inmatriculare;
(v) certificatul de zgomot (daca este cazul), certificatul pentru
echipamente de navigatie B-RNAV, alte certificate necesare pentru operarea in
zone geografice sau pe rute cu cerinte operationale specifice (MNPS, RVSM, ACAS
etc.);
(vi) certificatul de navigabilitate; declaratia de conformitate, emisa de
catre detinatorul inregistrat care atesta ca aeronava/aeronavele
indeplineste/indeplinesc cerintele de navigabilitate ale statului de
inmatriculare, in cazul inchirierii in sistem dry-lease;
(vii) modul de asigurare a intretinerii aeronavei/aeronavelor;
(viii) asigurarea pasagerilor si asigurarea pentru raspundere civila fata
de terti;
(ix) numele operatorului aerian sub al carui certificat de operator aerian
va/vor fi operata/operate aeronava/aeronavele;
(x) numele operatorului aerian care detine controlul comercial al
aeronavei/aeronavelor;
(xi) componenta, nationalitatea si calificarile echipajelor de zbor.
2. Aceste informatii vor fi transmise A.A.C.R. de catre operatorul aerian
roman, inaintea incheierii intelegerii contractuale de inchiriere, indiferent
de durata pentru care acesta intentioneaza sa inchirieze aeronava/aeronavele.
RACR-IA 0020 Cerinte privind inchirierea in sistem wet-lease
a) Inchirierea aeronavelor straine in sistem wet-lease va fi aprobata numai
in conditiile in care A.A.C.R. se va asigura, daca este necesar prin efectuarea
unei inspectii (audit), ca operatorul aerian strain, sub al carui certificat va
opera aeronava, indeplineste cerintele si standardele nationale privind
asigurarea sigurantei zborului.
b) Un operator aerian roman autorizat poate lua cu chirie in sistem
wet-lease alte tipuri de aeronave decat cele cuprinse in certificatul sau de
operator aerian, numai daca A.A.C.R. este convinsa ca prin aceasta nu este
afectata mentinerea standardelor privind asigurarea sigurantei zborurilor, care
trebuie sa fie cel putin echivalente cu cele pe care operatorul aerian care ia
cu chirie aeronava trebuie sa le respecte in conformitate cu propriul sau
certificat de operator.
c) Aprobarea pentru inchirierea de aeronave in sistem wet-lease se acorda
pe o perioada limitata, de maximum 12 luni; daca nevoile operationale ale
operatorului o cer, aceasta aprobare poate fi prelungita cu cel mult 4 perioade
de cate 6 luni fiecare.
d) 1. Prin derogare de la prevederile reglementarii RACR-IA 0015 a), atunci
cand un operator aerian roman autorizat, din necesitati de operare
exceptionale, doreste inchirierea ad-hoc a unei aeronave (in sistem wet-lease)
pe termen scurt, de maximum 72 de ore, poate fi incheiata o intelegere
contractuala, fara o aprobare prealabila din partea A.A.C.R., dar cu
notificarea imediata a acesteia si cu respectarea urmatoarelor conditii:
(i) operatorul care da cu chirie aeronava detine un certificat de operator
aerian, emis de catre un stat semnatar al Conventiei de la Chicago;
(ii) operatorul aerian roman s-a convins ca partenerul contractual opereaza
cu respectarea standardelor si cerintelor privind responsabilitatea si
asigurarea sigurantei zborurilor, impuse de A.A.C.R.;
(iii) perioada de inchiriere nu va depasi 72 de ore consecutive de la data
inceperii operarii cu aeronava inchiriata.
2. Folosirea aeronavei inchiriate va fi notificata A.A.C.R., prin
comunicarea modului in care se indeplinesc conditiile prevazute la RACR-IA 0020
lit. d) 1.
e) A.A.C.R. poate impune operatorilor aerieni romani autorizati, din
considerente de siguranta a zborului, precum si in concordanta cu
reglementarile nationale si internationale aplicabile, restrictii sau limitari
privind desfasurarea activitatilor lor operationale cu aeronave straine inchiriate
in sistem wet-lease.
Sectiunea C
Proceduri privind inchirierea de aeronave
RACR-IA 0025 Prevederi generale
a) In vederea obtinerii aprobarii de utilizare pe termen lung a aeronavelor
inchiriate, operatorii aerieni romani, detinatori ai certificatului de operator
aerian, vor transmite A.A.C.R. informatiile cerute, in conformitate cu RACR-IA
0015 lit. b), insotite de o cerere, cu minimum 10 zile lucratoare inainte de
incheierea contractelor de inchiriere a aeronavelor.
b) In functie de tipul inchirierii (dry-lease sau wet-lease) si de
inmatricularea aeronavelor (romana sau straina), vor fi respectate urmatoarele
proceduri de lucru:
RACR-IA 0030 Luarea cu chirie de catre un operator aerian roman a unei
aeronave straine, in sistem dry-lease
a) Un operator aerian roman autorizat poate opera una sau mai multe
aeronave inchiriate in sistem dry-lease, numai cu aprobarea prealabila a
A.A.C.R. Eventualele cerinte suplimentare ale A.A.C.R. vor fi incluse in
contractul de inchiriere. A.A.C.R. isi rezerva dreptul de a verifica
contractele de inchiriere finalizate in partile referitoare la satisfacerea
reglementarilor aeronautice aplicabile.
b) 1. In cazul in care aeronava se inmatriculeaza in Romania, programul ei
de intretinere va fi aprobat de catre A.A.C.R., iar organizatia responsabila cu
intretinerea tehnica va fi autorizata de catre A.A.C.R.
2. Un operator aerian roman va putea obtine dreptul de a opera o
aeronava/aeronave inchiriata/inchiriate in sistem dry-lease si de a o/le
inmatricula in Romania, numai daca problemele referitoare la inmatricularea si
radierea inmatricularii aeronavei/aeronavelor, sunt clarificate intre partile
contractante, iar A.A.C.R. a eliberat un document privind clauza de radiere a
inmatricularii.
3. In cazul in care aeronava isi pastreaza inmatricularea straina, in
conditiile indeplinirii cerintelor aplicabile din RACR-COA (certificarea
operatorilor aerieni), programul de intretinere, precum si organizatia
responsabila cu intretinerea tehnica a aeronavei respective vor trebui sa fie
acceptate de A.A.C.R.
c) in vederea operarii aeronavei/aeronavelor luate cu chirie, operatorul
aerian roman autorizat:
1. va solicita amendarea certificatului de operator aerian prin
introducerea aeronavei/aeronavelor inchiriata/inchiriate;
2. va inainta spre aprobare un amendament corespunzator la Manualul
operational;
3. va scolariza si va califica in mod corespunzator personalul sau
navigant, tehnic si de serviciu la sol (daca este cazul);
4. va pune la dispozitie A.A.C.R.:
(i) situatia activitatii de zbor, realizata de aeronava/aeronavele
inchiriata/inchiriate si a activitatii de intretinere la zi, precum si
scadentele pentru activitatile de intretinere urmatoare; similar pentru motoare
si elice (dupa caz);
(ii) copia de pe certificatul de operator aerian al operatorului aerian de
la care se inchiriaza aeronava;
(iii) copia de pe contractele care sa acopere intretinerea de baza si de
linie;
(iv) copia de pe programul de intretinere, aprobat/acceptat de autoritatile
competente.
De asemenea, operatorul aerian va pune la dispozitie A.A.C.R. si alte
documente solicitate, in conformitate cu prevederile specifice ale
reglementarii privind certificarea operatorilor aerieni.
d) Aeronava/aeronavele inchiriata/inchiriate in sistem dry-lease va/vor fi
radiata/radiate din orice alt certificat de operator aerian pe perioada de
inchiriere.
e) 1. Operatorul aerian roman autorizat are obligatia de a folosi personal
navigant si tehnic avand documente de calificare si licente in termen de
valabilitate, emise, validate sau recunoscute de catre A.A.C.R.
2. Daca o aeronava isi pastreaza inmatricularea straina, operatorul aerian
roman are obligatia de a folosi personal navigant avand documente de calificare
si licente in termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute si de
catre autoritatea statului de inmatriculare.
f) Cererea de inmatriculare/radiere a aeronavei in/din Registrul unic de
inmatriculare a aeronavelor din Romania se inainteaza A.A.C.R. de catre
operatorul aerian roman sau strain, cu acordul scris al partenerului
contractual.
RACR-IA 0035 Darea cu chirie de catre un operator aerian roman a unei
aeronave/unor aeronave unui operator aerian strain, in sistem dry-lease
a) Operatorul aerian roman autorizat nu va da cu chirie in sistem dry-lease
o aeronava/niste aeronave unui operator aerian strain decat cu aprobarea
A.A.C.R. si cu respectarea urmatoarelor conditii:
1. A.A.C.R. a radiat aeronava/aeronavele din certificatul de operator
aerian al operatorului roman;
2. operatorul aerian roman a prezentat aranjamente contractuale de
intretinere pentru aeronava/aeronavele data/date cu chirie, acceptate de
A.A.C.R.
b) Aeronava/aeronavele care isi pastreaza inmatricularea in Registrul unic
de inmatriculare a aeronavelor din Romania va/vor fi operata/operate potrivit
reglementarilor autoritatii aeronautice a operatorului care a luat cu chirie
aeronava/aeronavele, cu respectarea urmatoarelor conditii:
1. manualul de zbor, programul de intretinere si lista echipamentului minim
(MEL) sa fie aprobate de A.A.C.R.;
2. sa fie aplicate directivele pe linie de navigabilitate, emise de
A.A.C.R.;
3. modificarile si reparatiile majore ale aeronavei/aeronavelor sa fie
aprobate de A.A.C.R.;
4. prelungirea valabilitatii certificatului de navigabilitate sa fie facuta
de A.A.C.R.;
5. accidentele si incidentele de zbor sa fie notificate A.A.C.R.
c) Operatorul aerian strain are obligatia, in cazul in care aeronavele isi
pastreaza inmatricularea in Registrul unic de inmatriculare a aeronavelor din
Romania, de a folosi personal navigant si tehnic avand documente de calificare
si licente in termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute de catre
A.A.C.R.
d) Aeronava/aeronavele care se radiaza din Registrul unic de inmatriculare
a aeronavelor din Romania va/vor fi operata/operate potrivit reglementarilor
autoritatii aeronautice a operatorului aerian strain.
e) Contractul de inchiriere in sistem dry-lease va intra in vigoare numai
daca autoritatea aeronautica nationala a operatorului care ia cu chirie
aeronava/aeronavele accepta atributiile si responsabilitatile privind
supravegherea operationala si tehnica (de intretinere) a aeronavei/aeronavelor
inchiriata/inchiriate, in conformitate cu art. 83 bis al Conventiei de la
Chicago.
RACR-IA 0040 Luarea cu chirie de catre un operator aerian roman a unei
aeronave straine, in sistem wet-lease
a) Operatorul aerian strain care da cu chirie aeronava/aeronavele este
operatorul aeronavei, fiind raspunzator de indeplinirea tuturor reglementarilor
aeronautice aplicabile referitoare la siguranta zborurilor.
b) In cazul inchirierii de aeronave in sistem wet-lease, operatorul aerian
roman autorizat va verifica daca:
1. cerintele si standardele referitoare la siguranta zborului sunt
echivalente cu cele cerute de A.A.C.R. (prin auditare, verificare de documente
etc.), constatarile urmand a fi raportate intr-o forma acceptata de catre
A.A.C.R.;
2. compania aeriana care da cu chirie aeronava/aeronavele este un operator
aerian detinator al unui certificat de operator aerian, emis de catre un stat
membru O.A.C.I., prin care este abilitat sa efectueze transport aerian public;
3. documentele emise de catre autoritatea operatorului, care se inainteaza
A.A.C.R., sunt redactate si in limba engleza.
c) In baza unei clauze care trebuie trecuta in contractul de inchiriere,
operatorul aerian roman autorizat va asigura, pe perioada inchirierii,
supervizarea, din punct de vedere al intretinerii tehnice si al operatiunilor
de zbor, a operatorului care da cu chirie aeronava, pentru ca standardele
privind siguranta zborului sa fie aceleasi sau echivalente cu cele impuse de
A.A.C.R. pentru operatiunile proprii si sa fie respectate ca atare.
d) Supravegherea din punct de vedere al intretinerii tehnice si al
operatiunilor de zbor, mentionata la lit. c), va acoperi cel putin:
1. navigabilitatea si intretinerea aeronavei/aeronavelor;
2. competenta echipajelor de zbor (calificarea si valabilitatea
licentelor).
e) Operatiunile de zbor si de intretinere tehnica a aeronavei/aeronavelor
inchiriata/inchiriate se supun si activitatilor de inspectie si supraveghere
ale A.A.C.R.
RACR-IA 0045 Darea cu chirie de catre un operator aerian roman a unei
aeronave/unor aeronave unui operator aerian strain, in sistem wet-lease
a) Operatorul aerian roman autorizat ramane operatorul
aeronavei/aeronavelor si este responsabil pentru indeplinirea tuturor
cerintelor reglementarilor aeronautice aplicabile referitoare la siguranta
zborurilor.
b) Operatiunile de zbor si de intretinere tehnica a aeronavei/aeronavelor
inchiriata/inchiriate se supun si activitatilor de inspectie si de supraveghere
tehnica si operationala ale A.A.C.R.
RACR-IA 0050 Alte situatii
A.A.C.R. poate aproba incheierea unor aranjamente contractuale intre 2
operatori aerieni in vederea darii/luarii cu chirie a unei/unor aeronave si in
alte conditii decat cele specifice la RACR-IA 0030-0045, in conformitate cu
standardele si cu recomandarile O.A.C.I. si ECAC, precum si cu reglementarile
aeronautice nationale aplicabile.
Sectiunea D
Dispozitii finale
RACR-IA 0055
a) In contextul prezentei reglementari, A.A.C.R. poate aproba unui operator
roman sa ia cu chirie o aeronava/niste aeronave si de la o organizatie care nu
este operator aerian, numai daca operatorul respectiv demonstreaza ca sunt
indeplinite cerintele privind operarea in siguranta, iar A.A.C.R. este
satisfacuta in ceea ce priveste supravegherea operarii, in conformitate cu
standardele si cu reglementarile in vigoare.
b) Prevederile prezentei reglementari se aplica si in cazul inchirierii de
aeronave intre operatorii aerieni romani, mai putin cele referitoare la
schimbarea inmatricularii aeronavei/aeronavelor.
c) De asemenea, prevederile prezentei reglementari se aplica si
solicitantilor de certificat de operator aerian, care urmeaza sa opereze
aeronave inchiriate in sistem dry lease.
d) Nerespectarea de catre un operator aerian roman autorizat a prevederilor
acestei reglementari atrage dupa sine revocarea sau suspendarea de catre
A.A.C.R. a certificatului de operator aerian detinut de acesta.