Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 74 din 14 august 2009

pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea unor raporturi juridice între furnizori si consumatorii de gaze naturale

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 628 din 22 septembrie 2009



Având în vedere prevederile art. 8 alin. (1) lit. n) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 410/2007,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind stabilirea unor raporturi juridice între furnizori şi consumatorii de gaze naturale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Părţile din contractele de furnizare a gazelor naturale au obligaţia să ducă la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar compartimentele de resort din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea acestora.

Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 octombrie 2009.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare in Domeniul Energiei,

Petru Lificiu

ANEXĂ

REGULAMENT

privind stabilirea unor raporturi juridice între furnizori si consumatorii de gaze naturale

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1

Scop

Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte raporturile dintre furnizori şi consumatori privind contractarea, furnizarea şi utilizarea gazelor naturale.

SECŢIUNEA a 2-a

Definiţii

Art. 2. - (1) Termenii folosiţi sunt definiţi în Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) In înţelesul prezentului regulament, termenii folosiţi se definesc după cum urmează:

branşament - conducta de legătură prin care circulă gaze naturale din conducta de distribuţie până la ieşirea din robinetul de branşament, respectiv staţia sau postul de reglare;

- consumator noncasnic - consumatorul care achiziţionează gazele naturale ce nu sunt destinate consumului casnic propriu; acesta poate fi:

a) consumator industrial - consumatorul care utilizează gazele naturale pentru procese tehnologice în industrie:

- consumator din industria chimică - consumatorul care utilizează gazele naturale ca materie primă în industria chimică;

- producător de energie electrică şi/sau termică - consumatorul care utilizează gazele naturale pentru producerea de energie electrică şi/sau termică;

- alţi consumatori industriali- consumatorul care utilizează gazele naturale pentru procese tehnologice în industrie, altele decât ca materie primă în industria chimică sau pentru producerea de energie electrică şi/sau termică;

b)  consumator comercial - consumatorul care utilizează gazele naturale în sectorul comercial - restaurante, hoteluri, centre de afaceri, agricultură sau pentru utilizări similare;

c)  alţi consumatori noncasnici - consumatori noncasnici, alţii decât consumatorii industriali şi comerciali - persoane juridice de drept privat fără scop lucrativ, instituţii publice - unităţi din domeniile învăţământ, sănătate, cultură, apărare naţională, ordine publică, asistenţă socială, administraţie publică, culte şi altele asemenea;

- consum fraudulos - consumul în vederea obţinerii unui folos material injust, de natură să cauzeze un prejudiciu;

- debit maxim instalat - suma debitelor maxime, exprimate în mc/h, ale aparatelor de utilizare existente într-o instalaţie de utilizare;

- debit maxim - volumul de gaze naturale care trece timp de o oră printr-un aparat - contor, regulator, instalaţie de utilizare, arzător şi altele asemenea - la presiunea de lucru maximă indicată de producător;

- debit aprobat - debitul exprimat în mc/h care se acordă unui consumator în baza cererii de acces a acestuia, destinat asigurării necesarului de consum al acestuia;

 -   forţă majoră - împrejurarea externă cu caracter excepţional, absolut invincibilă şi imprevizibilă. Forţa majoră exonerează de răspundere partea care o invocă, cu condiţia ca împrejurarea în cauză să împiedice direct sau indirect partea respectivă să îşi îndeplinească obligaţiile ce îi revin conform contractului sau legii;

- furnizor de ultimă instanţă - titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale, desemnat sau selectat în condiţiile Regulamentului privind furnizarea de ultimă instanţă să asigure alimentarea cu gaze naturale a unui consumator, parte într-un contract de furnizare negociată a gazelor naturale încheiat cu un furnizor căruia i se retrage licenţa de furnizare a gazelor naturale;

- loc de consum - amplasamentul instalaţiilor de utilizare ale unui consumator, raportat la adresa poştală, unde măsurarea gazelor naturale consumate se face prin intermediul sistemului de măsurare; în cazul în care predarea/preluarea comercială a gazelor naturale se face prin mai multe staţii de reglare-măsurare (SRM) şi/sau posturi de reglare-măsurare (PRM) aflate la aceeaşi adresă poştală sau prin mai multe sisteme de măsurare comercială în cadrul aceluiaşi SRM ori PRM, amplasamentul instalaţiilor de utilizare trebuie considerat din punct de vedere comercial un singur loc de consum; face excepţie cazul în care soluţia tehnică de alimentare cu gaze naturale, pentru aceeaşi adresă poştală, a fost expres solicitată de consumator, precum şi situaţia în care la aceeaşi adresă poştală există ambele tipuri de consumatori, casnici şi noncasnici, consumul acestora fiind măsurat distinct;

- instalaţie de utilizare - ansamblul de conducte, aparate şi accesorii, inclusiv focarul şi coşul de evacuare a gazelor de ardere, situat după staţia/postul de reglare a presiunii şi măsurare a debitului, după caz, cu excepţia aparatului de măsurare a debitului, care face parte din sistemul de distribuţie;

- istoric de consum - consumul de gaze naturale realizat într-o anumită perioadă de un consumator de gaze naturale;

- operator de sistem - persoana juridică titulară a licenţei de distribuţie/transport/înmagazinare subterană a gazelor naturale, după caz;

revizie periodică - ansamblul de operaţiuni, definite conform reglementărilor în vigoare, desfăşurate în vederea asigurării funcţionării în condiţii de siguranţă a instalaţiilor de utilizare, efectuate la un interval de maximum 10 ani;

robinet de branşament - robinetul montat la capătul branşamentului, în aval, prin care se poate opri alimentarea cu gaze naturale a unui consumator;

- servicii reglementate - totalitatea activităţilor desfăşurate, după caz, de operatorii sistemelor de distribuţie/operatorul Sistemului naţional de transport/operatorii sistemelor de înmagazinare subterană, în baza licenţelor emise de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, cu respectarea contractelor-cadru şi a tarifelor reglementate de ANRE;

- staţia de reglare-măsurare - ansamblul instalaţiilor de reducere şi reglare a presiunii, măsurarea debitului, filtrare şi odorizare, conectate printr-un racord la conducte colectoare, de transport sau distribuţie şi care alimentează un sistem de distribuţie, un consumator sau un grup de consumatori;

verificare periodică - ansamblul de operaţiuni, definite conform reglementărilor în vigoare, desfăşurate în vederea asigurării funcţionării în condiţii de siguranţă a instalaţiilor de utilizare, efectuate la un interval de maximum 2 ani.

CAPITOLUL II

Contractarea

SECŢIUNEA 1

Alegerea regimului de furnizare a gazelor naturale

Art. 3. - (1) Furnizarea gazelor naturale se face numai în baza contractului de furnizare încheiat între consumator şi furnizor, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

(2) Persoanele fizice sau juridice care solicită încheierea unui contract de furnizare pentru un loc de consum trebuie să prezinte furnizorului acte doveditoare cu privire la dreptul de folosinţă pentru respectivul loc de consum, valabile pe durata contractului.

(3)  Furnizarea gazelor naturale se poate realiza în regim reglementat sau în regim negociat.

(4) In vederea asigurării securităţii şi continuităţii în furnizarea gazelor naturale, ANRE desemnează/selectează furnizorii cu atribuţii referitoare la furnizarea de ultimă instanţă, în condiţiile prevăzute în Regulamentul privind furnizorul de ultimă instanţă.

Art. 4. - După destinaţia consumului de gaze naturale, consumatorii se împart în:

a) consumatori casnici;

b) consumatori noncasnici.

Art. 5. - (1) Consumatorii de gaze naturale au dreptul să achiziţioneze gaze naturale, la alegere, prin încheierea unuia dintre următoarele tipuri de contracte:

a) contract de furnizare reglementată a gazelor naturale;

b) contract de furnizare negociată a gazelor naturale.

(2) Consumatorii de gaze naturale au dreptul să schimbe atât tipul de contract încheiat cu furnizorul, cât şi furnizorul de gaze naturale, în conformitate cu prevederile Metodologiei privind schimbarea furnizorului de către consumatorii casnici de gaze naturale şi ale Metodologiei privind schimbarea furnizorului de către consumatorii noncasnici de gaze naturale, aprobate prin ordine ale preşedintelui ANRE.

Art. 6. - (1) Consumatorii de gaze naturale pot avea unul sau mai multe locuri de consum.

(2) Consumatorii de gaze naturale pot încheia pentru acelaşi loc de consum:

a) un contract de furnizare reglementată a gazelor naturale; sau

b)  unul sau mai multe contracte de furnizare negociată a gazelor naturale.

(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) situaţiile în care la aceeaşi adresă poştală există ambele tipuri de consumatori, casnici şi noncasnici, consumul acestora fiind măsurat distinct, sau situaţiile în care soluţia tehnică de alimentare cu gaze naturale, pentru aceeaşi adresă poştală, a fost expres solicitată de consumator.

(4) Prezentul regulament se aplică în raport cu fiecare loc de consum al consumatorilor.

SECŢIUNEA a 2-a

Furnizarea reglementată a gazelor naturale

Art. 7. - (1) Furnizarea reglementată a gazelor naturale se face numai conform contractului comercial încheiat în baza contractelor-cadru de furnizare reglementată a gazelor naturale pentru consumatorii casnici sau, respectiv, noncasnici.

(2) Clauzele contractului comercial pot fi completate prin acordul părţilor, cu condiţia ca aceste noi clauze să nu contravină prevederilor contractului-cadru, precum şi altor prevederi legale.

Art. 8. - (1) Furnizarea reglementată a gazelor naturale se face la preţul final reglementat aferent categoriei de consumatori în care este încadrat fiecare loc de consum al consumatorului.

(2) Incadrarea într-o anumită categorie de consumatori se face de către furnizor, cu acordul operatorului sistemului de distribuţie/transport a/al gazelor naturale, în conformitate cu modalitatea de încadrare a consumatorilor în tranşe de consum, anexă la contractul-cadru de furnizare reglementată a gazelor naturale.

Art. 9. - (1) Consumatorii de gaze naturale care optează pentru furnizarea în regim reglementat vor încheia contractul de furnizare reglementată a gazelor naturale cu furnizorul care are această obligaţie, în baza licenţei emise de ANRE.

(2)  Furnizorul de gaze naturale prevăzut la alin. (1) are obligaţia să asigure furnizarea gazelor naturale cu servicii reglementate incluse.

(3)  Serviciile reglementate incluse pot fi, după caz, de transport/distribuţie/înmagazinare subterană al/a gazelor naturale, în conformitate cu prevederile legale.

Art. 10. - (1) Furnizorul va elabora contractul comercial de furnizare reglementată a gazelor naturale, la cererea solicitantului/consumatorului de gaze naturale, şi îl va remite acestuia spre semnare.

(2) In cazul în care consumatorul are mai multe locuri de consum, contractul de furnizare reglementată a gazelor naturale poate fi încheiat pentru toate aceste locuri de consum, cu precizarea distinctă a elementelor care le individualizează, în conformitate cu prevederile contractului-cadru, sau distinct, pentru fiecare dintre acestea.

SECŢIUNEA a 3-a

Furnizarea negociată a gazelor naturale

Art. 11. - Furnizarea negociată a gazelor naturale se face în baza contractului comercial de furnizare negociată a gazelor naturale, la preţul şi în condiţiile negociate între furnizor şi consumatorul de gaze naturale.

Art. 12. - (1) Consumatorul de gaze naturale care optează pentru furnizarea în regim negociat poate încheia contractul de furnizare negociată cu oricare dintre titularii licenţei de furnizare a gazelor naturale emise de ANRE.

(2) Contractele pentru prestarea serviciilor reglementate pot fi încheiate, după caz, de consumatorul care optează pentru furnizarea în regim negociat sau de furnizorul de gaze naturale, în conformitate cu prevederile legale.

(3)  Contractele pentru prestarea serviciilor reglementate aferente consumatorilor de gaze naturale care optează pentru furnizarea în regim negociat, asigurându-şi necesarul de gaze naturale de la 2 sau mai mulţi furnizori, pot fi încheiate atât de consumatori, cât şi de furnizori, în conformitate cu prevederile contractelor-cadru.

Art. 13. - Contractul de furnizare negociată a gazelor naturale poate fi încheiat pentru toate locurile de consum, cu precizarea distinctă a elementelor care le individualizează, sau pentru fiecare loc de consum al unui consumator de gaze naturale care are mai multe locuri de consum.

CAPITOLUL III

Condiţii de furnizare

SECŢIUNEA 1

Medierea neînţelegerilor precontractuale

Art. 14. - Părţile contractante au dreptul să se adreseze ANRE în vederea medierii neînţelegerilor apărute în procesul de perfectare a contractelor de furnizare a gazelor naturale.

Art. 15. - Medierea neînţelegerilor precontractuale se desfăşoară la solicitarea furnizorului şi a consumatorului de gaze naturale, în condiţiile prevăzute în Metodologia privind medierea neînţelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale - segmentul reglementat, aprobată prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 400/2005, şi în Metodologia privind medierea neînţelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale - segmentul concurenţial, aprobată prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 461/2006.

SECŢIUNEA a 2-a

Calitatea comercială a activităţii de furnizare

Art. 16. - (1) Furnizorii au obligaţia să respecte în relaţia cu fiecare consumator de gaze naturale condiţiile minime de calitate comercială impuse prin Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale.

(2) Furnizorii au obligaţia să acţioneze permanent în sensul creşterii calităţii serviciilor prestate în relaţia cu consumatorii de gaze naturale.

Art. 17. - Condiţiile minime de calitate comercială impuse prin Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale sunt determinate prin următorii indicatori de performanţă:

a)  indicatori de performanţă garantaţi - indicatori care stabilesc niveluri minime de performanţă pentru prestarea serviciului de către furnizor şi pentru a căror nerespectare furnizorul va plăti solicitantului/consumatorului afectat penalităţi, în cuantumul şi în condiţiile prevăzute în standardul de performanţă;

b) indicatori de performanţă anuali - indicatori care stabilesc niveluri anuale de performanţă pentru prestarea serviciului de furnizare a gazelor naturale şi al căror grad de îndeplinire trebuie raportat anual la ANRE.

SECŢIUNEA a 3-a

Drepturi şi obligaţii ale furnizorului de gaze naturale

Art. 18. - (1) Furnizorul de gaze naturale are dreptul să înceteze prestarea activităţii de furnizare sau să dispună limitarea prestării acesteia, după caz, în funcţie de condiţiile tehnice existente, în următoarele cazuri:

a) forţă majoră;

b)  starea de necesitate, când este periclitată viaţa sau sănătatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;

c) neachitarea  facturii reprezentând contravaloarea serviciilor prestate privind furnizarea gazelor naturale, la termenele stipulate prin contractul de furnizare a gazelor naturale;

d)   modificarea instalaţiei de utilizare fără respectarea prevederilor legale în vigoare;

e) deteriorarea unor instalaţii ale operatorului sistemului de distribuţie/transport a/al gazelor naturale, când aceasta se datorează culpei consumatorului;

f)   intervenţia consumatorului la instalaţiile de reglare-măsurare;

g) neexecutarea verificărilor sau a reviziilor tehnice periodice ale instalaţiei de utilizare, în conformitate cu reglementările în vigoare;

h) nerespectarea de către consumator a limitelor zonelor de protecţie şi de siguranţă ale instalaţiilor operatorului sistemului de distribuţie/transport a/al gazelor naturale aflate pe proprietatea consumatorului, conform legislaţiei în vigoare;

i) nepermiterea accesului persoanelor împuternicite ale operatorului sistemului de distribuţie/transport a/al gazelor naturale, în scopul de a monta, de a verifica sau de a citi aparatele de măsurare pentru decontarea contravalorii gazelor naturale consumate ori de a verifica şi de a remedia defecţiunile intervenite la instalaţiile operatorului, pe baza unei înştiinţări scrise transmise consumatorului, când acestea se află pe proprietatea consumatorului;

j) neasigurarea de către consumator a condiţiilor impuse de legislaţia în vigoare pentru funcţionarea în condiţii de siguranţă şi securitate a instalaţiilor de utilizare;

k) în cazul în care consumatorul, pentru aparatele de utilizare prevăzute în reglementările ISCIR, nu deţine autorizarea pentru funcţionare tehnică ISCIR sau nu efectuează verificarea tehnică periodică a aparatului de utilizare prin intermediul unităţilor autorizate ISCIR; în cazul în care există mai multe aparate de utilizare, se sigilează aparatele care se încadrează în condiţiile precizate anterior de către persoanele autorizate, conform legislaţiei în vigoare;

l) în cazul în care consumatorul nu a asigurat efectuarea verificării instalaţiei de utilizare după o perioadă mai mare de 6 luni consecutive de neutilizare a gazelor naturale;

m) întreruperile programate în sistemul de distribuţie/transport/conductele din amonte;

n) dispoziţia Dispeceratului Naţional de Gaze Naturale, în condiţiile în care sunt periclitate siguranţa şi integritatea Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, în conformitate cu reglementările în vigoare;

o) modificarea elementelor de natură juridică sau administrativă ale consumatorului, avute în vedere la data semnării contractului, fără notificarea furnizorului; furnizorul va notifica consumatorul cu minimum 15 zile anterior dispunerii măsurii de întrerupere a prestării activităţii de furnizare;

p) consum fraudulos.

(2) In completarea prevederilor alin. (1), furnizorul are următoarele drepturi:

a) să încaseze contravaloarea gazelor naturale furnizate, în conformitate cu prevederile contractelor încheiate;

b)  să solicite verificarea, ori de câte ori este necesar, a echipamentelor de măsurare, iar în cazul în care echipamentele de măsurare sunt situate în incinta consumatorului, să înştiinţeze consumatorul despre verificare;

c)  alte drepturi prevăzute de reglementările în vigoare sau convenite de consumator cu furnizorul de gaze naturale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 19. - (1) Furnizorul de gaze naturale are următoarele obligaţii:

a) să presteze activitatea de furnizare a gazelor naturale, în condiţiile prevăzute în contractele încheiate cu consumatorii de gaze naturale;

b) să pună la dispoziţia consumatorului modalităţi de plată care să îi permită acestuia să îşi îndeplinească obligaţiile de plată a facturii, în termenele şi în condiţiile prevăzute în contract;

c) să răspundă şi să soluţioneze solicitările consumatorului referitoare la prestarea serviciului de furnizare, conform reglementărilor în vigoare;

d)    să transmită operatorilor de sisteme solicitările consumatorilor al căror obiect este legat de domeniul de activitate al acestora;

e)  să respecte prevederile Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;

f)  să asigure întreruperea furnizării gazelor naturale, la cererea consumatorului de gaze naturale;

g)   să recalculeze contravaloarea facturii reprezentând serviciile prestate privind furnizarea gazelor naturale, în cazul în care se constată defectarea contorului de măsurare, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;

h) să procedeze la regularizarea sumelor încasate, în cazul modificării încadrării locului de consum al consumatorului pentru care a încheiat contractul de distribuţie a gazelor naturale;

i) să informeze consumatorul cu privire la datele de identificare ale operatorului de distribuţie;

j) să pună la dispoziţia consumatorului cel puţin 3 modalităţi de plată, care să îi permită acestuia să îşi îndeplinească obligaţiile de plată a facturii, prevăzute în contract;

k) alte obligaţii prevăzute de reglementările în vigoare sau convenite de consumator cu furnizorul de gaze naturale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(2) Furnizorul de gaze naturale răspunde pentru transmiterea şi sosirea facturilor la consumatorii de gaze naturale, precum şi a altor documente pe care are obligaţia să le notifice acestora.

SECŢIUNEA a 4-a

Drepturi şi obligaţii ale consumatorului de gaze naturale

Art. 20. - Consumatorul de gaze naturale are următoarele drepturi:

a)  să fie alimentat cu gaze naturale, în conformitate cu prevederile contractului de furnizare a gazelor naturale;

b)  să solicite furnizorului întreruperea furnizării gazelor naturale, în cazul în care întreruperea este legată de funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor consumatorului sau ale operatorului sistemului de distribuţie/transport a/al gazelor naturale;

c)  să modifice instalaţia de utilizare, cu condiţia respectării prevederilor legale;

d) să solicite şi să primească penalităţi pentru neîndeplinirea obligaţiilor furnizorului, în conformitate cu prevederile Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;

e)  alte drepturi prevăzute de reglementările în vigoare sau convenite de consumator cu furnizorul de gaze naturale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 21. - Consumatorul de gaze naturale are următoarele obligaţii:

a)  să achite integral şi la termen contravaloarea facturilor emise de furnizor;

b) să folosească exclusiv aparate de utilizare care respectă cerinţele legislaţiei în vigoare, să efectueze verificarea periodică a acestora;

c)  să păstreze intacte contorul, sigiliile metrologice şi să sesizeze imediat furnizorul în legătură cu orice defecţiune pe care o constată în funcţionarea contorului de măsurare, a instalaţiilor operatorului de sistem de distribuţie amplasate în incinta consumatorului sau a instalaţiei de utilizare;

d) să permită accesul împuternicitului operatorului sistemului de distribuţie/transport a/al gazelor naturale la postul/staţia de reglare-măsurare/echipamentul de măsură, în situaţia în care acestea se află pe proprietatea consumatorului;

e)  să permită accesul persoanelor abilitate în vederea verificării debitului maxim instalat faţă de debitul aprobat, precum şi pentru a efectua, în conformitate cu reglementările în vigoare, contra cost, verificarea sau revizia periodică a instalaţiei de utilizare; operaţiunile de verificare periodică se vor efectua la maximum 2 ani, iar cele de revizie periodică la maximum 10  ani;

f) să prezinte dovada, în scris, emisă de o firmă autorizată, cu maximum 6 luni înainte de data verificării instalaţiei de utilizare, privind curăţarea şi verificarea coşurilor de fum;

g) să suporte costul reparaţiei aparatelor de măsurare şi/sau a echipamentelor, când acestea s-au defectat ca urmare a culpei proprii;

h) să suporte cheltuielile aferente operaţiei de înlocuire temporară a contorului şi/sau expertizei metrologice, în cazul în care sesizarea sa cu privire la funcţionarea contorului de măsurare se dovedeşte neîntemeiată;

i) să nu ridice construcţii, să nu depoziteze materiale şi să nu efectueze lucrări subterane/supraterane pe traseele instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale, precum şi pe traseele instalaţiilor operatorului sistemului de distribuţie/transport a/al gazelor naturale aflate pe proprietatea consumatorului, fără acordul scris, prealabil, al operatorului;

j) să asigure efectuarea verificării instalaţiei de utilizare, după o perioadă mai mare de 6 luni consecutive de neutilizare a gazelor naturale;

k) să utilizeze combustibili alternativi pe perioada întreruperii sau limitării furnizării gazelor naturale, după caz, în cazul consumatorilor noncasnici a căror activitate se caracterizează prin continuitate - de tipul unităţilor cu foc continuu;

l) să suporte cheltuielile aferente înlocuirii de către operatorii economici autorizaţi a porţiunilor sau a armăturilor din instalaţia de utilizare în privinţa cărora în urma reviziilor/verificărilor periodice s-a constatat că au scăpări de gaze şi nu pot fi remediate;

m) să notifice furnizorului orice modificare a elementelor de natură juridică sau administrativă avute în vedere la data semnării contractului;

n) să efectueze verificarea şi revizia periodică a instalaţiei de utilizare, în conformitate cu prevederile Normelor tehnice pentru proiectarea, executarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2009;

o) alte obligaţii prevăzute de reglementările în vigoare sau convenite de consumator cu furnizorul de gaze naturale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

CAPITOLUL IV

Măsurarea gazelor naturale

Art. 22. - Măsurarea gazelor naturale furnizate se face în conformitate cu prevederile Regulamentului de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate în România, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.

Art. 23. - (1) Consumatorii de gaze naturale care optează pentru furnizarea în regim negociat şi care îşi asigură necesarul de gaze naturale de la 2 sau mai mulţi furnizori au obligaţia să încheie cu aceştia şi cu operatorul sistemului de distribuţie o convenţie privind alocarea cantităţilor furnizate lunar de fiecare dintre furnizori.

(2) In cazul în care cantităţile de gaze naturale furnizate înregistrează variaţii faţă de programele stabilite şi părţile nu încheie convenţia prevăzută la alin. (1), alocarea cantităţilor furnizate lunar de fiecare furnizor se face proporţional, conform principiului pro-rata.

Art. 24. -In cazul în care se constată defectarea contorului, recalcularea consumului de gaze naturale se va face în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare referitoare la măsurarea gazelor naturale.

CAPITOLUL V

Dispoziţii finale

Art. 25. - Delimitarea instalaţiei de utilizare a consumatorului faţă de conducta din amonte/sistemul naţional de transport/sistemul de distribuţie al/a gazelor naturale se face la ieşirea din staţia/postul de reglare-măsurare sau la ieşirea din robinetul de branşament, după caz.

Art. 26. - In cazul modificării preţului final reglementat al gazelor naturale, calculul contravalorii serviciilor pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale se face pe baza mediei zilnice a consumului lunar determinat prin citire directă/autocitire/estimare conform contractului, după caz, înmulţită cu numărul de zile corespunzătoare fiecărei perioade şi cu aplicarea preţului final reglementat al gazelor naturale.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 74/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 74 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 74/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu