ORDIN
Nr. 277/777 din 23 iunie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei
de urgenta acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sanatatii si
repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic
Judetean de Urgenta Targu Mures, aprobata prin Legea nr. 40/2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Nr. 277 din 23 iunie 2004
MINISTERUL SANATATII
Nr. 777 din 17 iunie 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 647 din 19 iulie 2004
Avand in vedere prevederile art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei de urgenta
acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sanatatii si repartizate
operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de
Urgenta Targu Mures, aprobata prin Legea nr. 40/2004,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, si al
art. 4 alin. (7) din Hotararea Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul administratiei si internelor si ministrul sanatatii emit
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei
de urgenta acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sanatatii si
repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic
Judetean de Urgenta Targu Mures, aprobata prin Legea nr. 40/2004, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea,
functionarea si finantarea asistentei de urgenta acordate cu elicopterele
achizitionate de Ministerul Sanatatii si repartizate operatorilor medicali
Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures,
aprobata prin Legea nr. 40/2004
I. Terminologie
In prezentele norme metodologice, termenii de mai jos au urmatoarele
acceptiuni:
a) operator aerian - Ministerul Administratiei si Internelor prin Unitatea
speciala de aviatie, ca persoana juridica autorizata si/sau licentiata,
angajata in operarea elicopterelor, ca operator aerian militar cu inmatriculare
militara a aeronavelor;
b) operator medical - Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures si
Institutul Clinic Fundeni, in cooperare cu Spitalul Clinic de Urgenta
Bucuresti, ca unitati sanitare care organizeaza si raspund de desfasurarea
asistentei medicale si tehnice de urgenta acordate prin utilizarea
elicopterelor;
c) interventie primara - interventie de urgenta la locul incidentului, unde
se acorda asistenta de urgenta si se efectueaza transportul victimei/victimelor
la cel mai apropiat spital competent pentru cazul respectiv;
d) interventie secundara - interventie care se desfasoara la solicitarea
unei unitati sanitare, in vederea transferului unui pacient internat, aflat in
stare critica, de la unitatea solicitanta la o alta unitate sanitara,
competenta in rezolvarea cazului respectiv, precum si pentru cazurile prevazute
in contractul-cadru de reglementare a conditiilor acordarii asistentei medicale
persoanelor asigurate in sistemul de asigurari de sanatate;
e) asistenta de urgenta - asistenta medicala si/sau tehnica asigurata in
cazul in care una sau mai multe persoane se afla in pericol imediat in urma
unui accident, unei imbolnaviri acute sau in cazul in care se afla intr-un
mediu ostil vietii;
f) zbor umanitar - zbor special executat cu aeronavele militare in
beneficiul persoanelor carora li se acorda ajutor prin transport in caz de
accident, imbolnavire acuta sau in cazul in care se afla intr-un mediu ostil
vietii. In contextul acestor norme metodologice sunt incluse toate misiunile de
urgenta (primare, secundare, speciale etc.);
g) echipaj - grup care este constituit din personal navigant militar si
personal medical si de salvare specializat, care indeplinesc atributii de
serviciu in timpul garzii la sol, precum si la bordul aeronavei pe timpul
zborului; comandantul echipajului este pilotul prim, iar loctiitorii acestuia
sunt pilotul secund si medicul-sef. In situatii speciale comandant de aeronava
poate fi numita si o alta persoana, autorizata de comandantul care a ordonat misiunea
de zbor;
h) asistenta tehnica - totalitatea activitatilor tehnice si logistice
necesare intretinerii aeronavelor si mentinerii starii de disponibilitate a
acestora;
i) tehnic de aeronava - mecanic cu studii de specialitate care poate indeplini
sarcinile conform art. 628 din Regulamentul asigurarii tehnice de aviatie;
j) punct de operare aeromedical si de salvare - heliport cu totalitatea
facilitatilor de infrastructura necesare operarii elicopterelor, aflat in
administrarea operatorilor medicali;
k) misiune - activitatea unui membru al echipajului din momentul in care
intra in serviciu, dupa o perioada de odihna corespunzatoare inaintea acesteia,
pana in momentul in care iese din serviciu;
l) ATS - serviciu de trafic aerian - termen generic insemnand:
- FIS - serviciu de informare a zborurilor;
- serviciu de alarmare;
- serviciu consultativ al traficului aerian;
- ATC service - serviciu de control al traficului aerian - introdus cu
scopul de a preveni coliziunile dintre aeronave (si pe suprafata de manevra
intre aeronave si obstacole) si pentru a accelera si a mentine un flux
sistematic (ordonat) de trafic aerian;
m) UPU - unitate de primiri urgente;
n) SMURD - serviciul mobil de urgenta reanimare si descarcerare, infiintat
in cadrul unitatilor de primiri urgente ale operatorilor medicali (Spitalul
Clinic de Urgenta Bucuresti si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures)
si functionand ca serviciu integrat, fara personalitate juridica, pe baza
normelor, ordinelor, dispozitiilor si protocoalelor in vigoare intre operatorii
medicali, Unitatea speciala de aviatie a Ministerului Administratiei si
Internelor si unitatile de pompieri militari din Bucuresti, in cazul SMURD
Bucuresti, si din Targu Mures, in cazul SMURD Mures;
o) unitate sanitara de referinta - o unitate sanitara care detine resursele
umane si tehnice necesare rezolvarii optime a unei categorii de cazuri
medicale;
p) mod de operare, functionare si finantare a asistentei de urgenta cu
elicopterele (din punctul de vedere al operatorului medical) - asigurarea de
catre acesta a infrastructurii necesare functionarii sistemului in regim de
garda permanenta, inclusiv a cazarii si mesei pilotilor aflati in detasare la
operatorul medical, cheltuieli ce se includ in costul serviciilor medicale.
II. Operarea aeriana si medicala
II.1. Operare aeriana
1. Operatorul aerian va stabili personalul navigant pregatit sa execute
misiuni de zbor cu cele doua elicoptere.
2. Pentru fiecare punct de operare aeromedical se va infiinta o functie de
comandant al punctului de operare aeromedical, care va fi incadrata cu un pilot
cu suficienta experienta pentru coordonarea activitatii de zbor. Pana la
incadrarea functiei activitatea poate fi coordonata de comandantul de echipaj
sau de un alt pilot numit de catre operatorul aerian.
3. Pana la definitivarea pregatirii pilotilor misiunile de zbor se vor
executa numai in conditiile meteorologice pentru care echipajele sunt
pregatite.
4. Echipajul va fi format din:
- personal navigant (comandant de echipaj, pilot);
- personal medical (medic, asistent medical);
- personal specializat (in functie de specificul misiunii):
- operator troliu;
- pompier descarcerare;
- salvamontist, salvamar etc.
5. Pentru misiunile care presupun aterizarea pe terenuri necunoscute,
nemarcate, zborul se va executa numai pe timp de zi.
6. Zborurile umanitare se vor executa conform regulamentelor si
reglementarilor militare in vigoare:
- Regulamentul de zbor al aviatiei militare AV-6;
- Regulamentul asigurarii tehnice de aviatie AV-5;
- Dispozitia pentru anul in curs privind instruirea fortelor aeriene ale
Statului Major al Fortelor Aeriene Romane (sectiunea a II-a Aviatie);
- Ordinul nr. 28/1986 al comandantului aviatiei militare - Norme privind
incercarea, receptionarea, verificarea si transportul in zbor al aeronavelor
aviatiei militare;
- Ordinul general al ministrului apararii nationale nr. 9 din 3 martie 1995
pentru aprobarea Normelor de atestare, clasificare si specializare a
personalului din aviatia militara;
- Ordinul nr. 20 al comandantului aviatiei militare privind instructorii si
conducatorii de zbor;
- Buletinul OY-2-C 045/1985 privind verificarea aeronavelor inainte de
zbor;
- C.P.L. - 81 Elicoptere (curs de pregatire de lupta);
- ordinele si dispozitiile comandantului Unitatii speciale de aviatie a
Ministerului Administratiei si Internelor;
- Codul aerian roman;
- A.I.P. - Romania (Aeronautical Information Publication);
- NOTAM-uri;
- alte documente care reglementeaza activitatea de zbor.
7. Din punct de vedere tehnic, operatorul aerian va asigura:
- intretinerea zilnica;
- reparatiile curente si lucrarile periodice care se vor executa la baza
tehnica a acestuia;
- stabilirea tehnicului de aeronava care are obligatia sa participe la
pregatirea elicopterului pentru zbor, se ingrijeste de buna functionare a
mijloacelor tehnice de aerodrom si hangar, remediaza micile defectiuni aparute
in procesul exploatarii aeronavelor, urmareste starea de disponibilitate a
acestora;
- controlul periodic al aeronavelor, care se executa de catre o echipa
tehnica in conformitate cu normativele in vigoare;
- periodicitatea activitatilor de intretinere a elicopterelor conform
regulamentelor si reglementarilor in vigoare, precum si prevederilor
constructorului.
Fondurile necesare lucrarilor tehnice de intretinere zilnica si asigurare
CASCO (aeronava si persoane) vor fi asigurate de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
8. Operatorul aerian va asigura:
- planificarea misiunilor de pregatire/instruire a personalului;
- pregatirea personalului navigant si a personalului medical si de salvare
pentru executarea misiunilor, privind modul de exploatare, la sol si in zbor, a
aeronavelor;
- organizarea de cursuri pentru pregatirea altor categorii de personal care
participa la misiunile de zbor, pentru exploatarea echipamentelor;
- organizarea periodica a sedintelor de analiza a activitatii de
interventie/salvare aeriana;
- participarea la sedintele de analiza organizate de operatorul medical;
- pana la 20% din orele alocate anual pentru perfectionarea pregatirii
echipajelor in perioada initiala (pana in iunie 2005); ulterior se vor aloca
intre 10 si 15% din orele de zbor anuale pentru misiunile de pregatire;
- executarea zborului de anduranta in cuantum de 50 de ore de elicopter la
sosirea acestuia;
- misiunile de pregatire/instruire a personalului:
- misiunile de pregatire se vor planifica anual de operatorul aerian de
comun acord cu operatorii medicali;
- ele pot include urmatoarele tipuri de misiuni:
1. pregatirea pilotilor;
2. pregatirea echipajului de interventie;
3. pregatire in operatiunile de salvare montana si in alte tipuri de
operatiuni de salvare speciala;
4. pregatire in utilizarea troliului de salvare in misiunile de salvare;
5. exercitiile de interventie mixte cu alte servicii de interventie
medicale si nemedicale, cum ar fi salvamontul, Jandarmeria Montana, pompierii
etc.;
6. exercitiile de cautare/salvare, impreuna cu alte structuri ale
Ministerului Administratiei si Internelor si cu structurile specializate din
cadrul Ministerului Apararii Nationale.
9. Operatorul medical va asigura masa si cazarea (unde este cazul)
echipajelor de garda si a celor care se afla in repaus.
10. Personalul navigant desemnat sa execute misiuni umanitare va beneficia
de echipament de protectie adecvat, asigurat de operatorul medical.
11. Echipajele elicopterelor vor tine permanent legatura cu baza pentru
furnizarea datelor necesare executarii zborurilor (informare meteorologica,
aprobari pentru zbor, aprobari pentru survol etc.).
12. Operatorul aerian va emite Instructiunile de executare a misiunilor
umanitare in cooperare cu operatorul medical.
II.2. Operare medicala
1. Se va infiinta cate o linie de garda la Spitalul Clinic de Urgenta
Bucuresti si la Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures.
2. Serviciile de operare medicala asigurate de Spitalul Clinic de Urgenta
Bucuresti si de Institutul Clinic Fundeni pentru regiunea arondata vor fi
contractate cu Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti.
3. Serviciile de operare medicala asigurate de Spitalul Clinic Judetean de
Urgenta Targu Mures vor fi contractate cu Casa de Asigurari de Sanatate Mures.
4. Pentru elicopterul din Bucuresti contractul de operare medicala se va
incheia intre Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti si
Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti.
5. Serviciile de operare medicala contractate au la baza urmatorii
indicatori: indemnizatiile personalului medical, plata liniei de garda, costul
medicamentelor si al materialelor medicale necesare si costul contractelor de
intretinere si reparatii ale aparaturii si instrumentelor medicale din
elicopter.
6. Modalitatile de plata a operatorilor medicali in baza contractelor de
furnizare de servicii medicale cu casa de asigurari de sanatate vor include
costurile/ora de zbor si costurile/solicitare.
7. Costurile/ora de zbor au la baza urmatorii indicatori: indemnizatiile
personalului medical, precum si costul contractelor de intretinere si reparatii
ale aparaturii medicale din dotare.
8. Costurile/solicitare au la baza urmatorii indicatori: costul
medicamentelor si al materialelor sanitare.
9. Casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa deconteze costurile
medicamentelor si ale materialelor sanitare consumate efectiv/solicitare.
10. Operatorii medicali vor asigura un echipaj de interventie pentru
elicopter 24 de ore din 24, incepand cu data in care elicopterele devin apte sa
execute misiuni in toate conditiile meteorologice, durata perioadei de adaptare
fiind pana cel tarziu luna iunie 2005.
11. Medicul de garda va lucra in cadrul UPU/SMURD in cazul in care
elicopterul nu este operabil.
12. Operatorii medicali raspund de indeplinirea prevederilor prezentelor
norme metodologice, avand obligatia de a colabora cu operatorul aerian.
13. Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti va opera medical elicopterul
repartizat prin UPU - SMURD Bucuresti, aflata in structura spitalului.
14. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures va opera medical
elicopterul repartizat prin UPU - SMURD, aflata in structura spitalului.
15. Din serviciul integrat de interventie, salvare si transport sanitar
creat sub denumirea SMURD fac parte: Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti,
Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures, Unitatea speciala de aviatie a
Ministerului Administratiei si Internelor, Brigada de Pompieri a Capitalei si
Grupul de Pompieri Horea al Judetului Mures, pe baza protocoalelor incheiate
sau care urmeaza a fi incheiate intre aceste institutii.
16. Medicii-sefi/coordonatori UPU - SMURD au si atributia de medic-sef al
punctului de operare aeromedical si vor putea desemna un loctiitor care sa
coordoneze din punct de vedere medical aceasta activitate. El va avea
urmatoarele sarcini pe care le va executa de comun acord cu pilotul comandant
al punctului de operare aeromedical:
a) organizarea activitatii medicale si a garzilor;
b) organizarea cursurilor de pregatire specifice;
c) organizarea exercitiilor;
d) informarea spitalelor si a serviciilor de urgenta din zona arondata
despre modul de lucru si stabilirea protocoalelor de colaborare;
e) urmarirea respectarii protocoalelor de colaborare si de transfer de
catre unitatile sanitare din zona arondata;
f) raportarea disfunctionalitatilor si a neregulilor de colaborare cu
unitatile si serviciile sanitare din zona arondata directiilor de sanatate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si Directiei generale de
asistenta medicala din cadrul Ministerului Sanatatii si propunerea de solutii;
g) organizarea, in colaborare cu conducerile operatorilor medicali, a
sedintelor periodice de analiza a activitatii cu directorii directiilor de
sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si cu reprezentantii
unitatilor sanitare din judetele arondate;
h) organizarea de cursuri si seminarii cu personalul serviciilor de urgenta
din zonele arondate;
i) organizarea periodica (cel putin o data la 3 luni) a sedintelor de
analiza a activitatii din punct de vedere medical;
j) participarea la sedintele de analiza a activitatii de
interventie/salvare aeriana organizate de operatorul aerian;
k) asigurarea respectarii regulamentelor de functionare/operare de catre
personalul operatorului medical al punctului de operare aeromedical;
l) autorizarea executarii interventiilor secundare.
17. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical va fi asistat de un
asistent medical-sef desemnat de acesta, cu urmatoarele sarcini:
a) completarea documentelor administrative ale operatorului medical
(pontaje, decontari materiale, decontari de medicamente etc.);
b) asigurarea aprovizionarii prealabile cu medicamentele si materialele
medicale prin farmaciile si serviciile de aprovizionare ale operatorilor
medicali;
c) stabilirea procedurii de verificare, incarcare si completare a
echipamentelor, materialelor si medicamentelor din elicopter, precum si din
stocul de rezerva din cadrul punctului de operare aeromedical;
d) participarea la sedintele de analiza impreuna cu medicul-sef;
e) asigurarea respectarii regulamentelor de functionare/operare de catre
personalul operatorului medical al punctului de operare aeromedical.
18. Operatorii medicali au obligatia de a crea un stoc de materiale si
medicamente in cadrul punctului de operare aeromedical, de care va raspunde
asistentul medical-sef al punctului si va fi in permanenta accesibil
echipajului de garda.
19. Operatorii medicali au obligatia de a asigura modalitatea optima de
aprovizionare cu oxigen, medicamente si materiale sanitare, astfel incat sa nu
lipseasca din stoc materiale si/sau medicamente importante.
20. Lipsa unor materiale, medicamente sau defectiunea unor aparate fara de
care viata unui pacient poate fi pusa in pericol in timpul transportului va
face elicopterul inoperabil pana la remedierea situatiei. Responsabilitatea in
acest sens revine in intregime operatorului medical.
21. Operatorii medicali vor plati indemnizatia orara de zbor personalului
din echipa medicala care activeaza pe elicopter, conform legislatiei in vigoare
si normelor metodologice privind acordarea indemnizatiilor personalului
aeronautic militar, dupa cum urmeaza:
a) 70% din totalul indemnizatiei orare de zbor a pilotului comandant de
echipaj pentru medicul de garda;
b) 55% din totalul indemnizatiei orare de zbor a pilotului comandant de
echipaj pentru asistentul medical sau personalul de salvare.
22. Echipajul medical al elicopterului va include 2 - 3 persoane, dintre
care cel putin un medic. Numarul persoanelor care pot participa la o misiune se
stabileste de comun acord cu pilotul.
23. Pot efectua garda pe elicopter numai urmatoarele categorii de medici:
a) medici specialisti/primari in medicina de urgenta acreditati/atestati pentru
activitate pe elicopter;
b) medici specialisti/primari de ATI acreditati/atestati pentru interventia
cu elicopterul;
c) medici rezidenti in medicina de urgenta sau in anestezie, terapie
intensiva, anii III, IV si V, cu acordul directorului institutiei care opereaza
medical elicopterul si al medicului-sef de punct de operare aeromedical si doar
dupa acreditare sau atestare pentru interventia cu elicopterul.
24. Pot activa pe elicopter in cadrul echipajului medical urmatoarele
categorii de personal acreditat/atestat pentru activitate pe elicopter,
indemnizatia orara de zbor fiind platita de catre angajator:
a) medici rezidenti in curs de formare (fara plata indemnizatiei);
b) asistenti medicali in curs de formare (fara plata indemnizatiei);
c) personal de salvare in curs de formare (fara plata indemnizatiei);
d) asistenti medicali;
e) personal specializat in acordarea asistentei de urgenta in echipa.
25. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures prin UPU - SMURD va fi
desemnat ca centru de formare si acreditare a personalului medical care va
activa in cadrul echipajelor de interventie aeriana.
26. Incepand cu luna ianuarie 2007, Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti va
functiona ca al doilea centru de formare si acreditare.
27. Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti, Spitalul Universitar de Urgenta
Bucuresti, Spitalul Clinic de Urgenta "Bagdasar - Arseni", Spitalul
Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu", Spitalul
Clinic de Urgenta de Chirurgie Plastica, Reparatorie si Arsi si Spitalul Clinic
de Urgenta pentru Copii "Maria Sklodowska Curie" vor fi centrele de
referinta desemnate ca centre de urgenta si trauma pentru zona de interventie
primara deservita de elicopterul din Bucuresti.
28. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures si Spitalul Clinic
Judetean Cluj vor fi centre de referinta desemnate ca centre de urgenta si
trauma pentru zona de interventie primara deservita de elicopterul din Targu
Mures.
29. Centrele de urgenta si trauma desemnate au obligatia de a primi
urgentele critice transportate de elicopterele de interventie sau de alte
mijloace, in vederea asigurarii asistentei de urgenta calificate, efectuarii
investigatiilor de urgenta si rezolvarii cazurilor respective.
30. Centrele de urgenta si trauma vor avea asigurata garda permanenta
pentru computer tomograf, care sa permita efectuarea investigatiilor de urgenta
in maximum 15 minute de la momentul solicitarii de catre medicii de garda din
spital.
31. Centrele de urgenta si trauma vor asigura garda pentru RMN, angiografie
si endoscopie, care sa permita efectuarea investigatiilor de urgenta in maximum
60 de minute de la momentul solicitarii de catre medicii de garda din spital.
In cazul in care nu au o asemenea aparatura in dotare, vor incheia protocoale
de colaborare cu alte unitati sanitare care le au in dotare.
32. Spitalele judetene au obligatia sa asigure asistenta de urgenta,
investigatiile necesare si tratamentul definitiv la nivelul lor de competenta,
utilizand toate mijloacele si resursele aflate in structura acestora, in cazul
in care cazurile critice sunt transportate acolo, organizand inclusiv
transferul pacientului sau al pacientilor catre centrele de referinta, daca
este indicat.
33. Centrele de cardiologie din Bucuresti, Cluj-Napoca si Targu Mures sunt
desemnate ca centre de referinta pentru zonele de interventie primara deservite
de cele doua elicoptere.
34. Institutul de Ocrotire a Mamei si Copilului "Alfred Rusescu"
din Bucuresti si Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures sunt desemnate ca
centre de referinta pentru cazurile critice de neonatologie transferate de cele
doua elicoptere.
35. Medicul de garda din cadrul echipajului de pe elicopter este persoana
care va decide destinatia la care va fi transportat pacientul, luand in
considerare afectiunile, distantele, competentele necesare rezolvarii cazului,
precum si posibilitatile si restrictiile tehnice din punct de vedere al
pilotilor.
36. Unitatile sanitare desemnate ca centre de referinta conform pct. 27,
28, 33 si 34, precum si spitalele judetene din zonele de interventie primara a
elicopterelor au obligatia de a informa operatorii medicali despre orice
problema pentru care centrul respectiv nu poate asigura temporar asistenta de
urgenta corespunzatoare pacientilor critici transportati de cele doua
elicoptere din zonele de interventie primara. Unitatile respective au obligatia
sa remedieze problemele in cel mai scurt timp posibil si sa anunte operatorii
medicali despre reluarea activitatii in momentul in care problema este
rezolvata. Astfel de situatii includ defectiunea unor aparate de investigatii
paraclinice si indisponibilitatea unor aparate sau echipamente necesare
rezolvarii unei categorii de urgente.
37. Lipsa locurilor la sectiile de terapie intensiva nu poate constitui
motiv de refuz de primire a pacientilor critici care necesita investigatii si
interventii de urgenta in vederea stabilizarii si aplicarii tratamentului
definitiv, dupa care pacientii respectivi pot fi transferati catre unitati
sanitare care sa asigure terapia intensiva a acestora.
38. Operatorii medicali vor informa medicii de garda pe elicopter in
vederea evitarii transportului pacientilor critici la unitatile sanitare care
nu pot asigura asistenta de urgenta in mod temporar. Medicii de garda vor fi
informati imediat despre reluarea activitatii normale in unitatile sanitare
respective.
39. Centrele de urgenta si trauma au obligatia sa elaboreze, in termen de
90 de zile de la publicarea prezentului ordin, un program national de asistenta
spitaliceasca a pacientului traumatizat si de dezvoltare a centrelor regionale
de trauma, care va fi supus aprobarii Guvernului de catre Ministerul Sanatatii.
40. In cadrul echipajului de interventie va putea fi inclus personal
specializat, in cazul necesitatii utilizarii echipamentului de descarcerare sau
in cazul necesitatii efectuarii unor operatiuni speciale de salvare. Personalul
specializat poate fi, dupa caz, din cadrul unitatilor Ministerului
Administratiei si Internelor sau din cadrul serviciilor publice de interventie
ale autoritatilor publice locale. In cazul transportului neonatologic poate fi
solicitat un medic neonatolog sa insoteasca echipajul medical al elicopterului.
41. Elicopterul poate transporta alte categorii de personal specializat
medical sau nemedical in cadrul misiunilor de interventie si transport sanitar.
Indemnizatiile orare de zbor in acest caz vor fi platite de institutia din care
face parte personalul specializat aflat in misiune.
42. Pot participa la activitatea cu elicopterul cetateni straini aflati in
stagiu in unitatile sanitare operatoare sau in unitatile Ministerului
Administratiei si Internelor, cu acordul operatorului aerian si al
medicului-sef al punctului de operare aeromedical si cu conditia semnarii
prealabile a unei declaratii de raspundere personala si absolvire de raspundere
a operatorilor medical si aerian in cazul in care persoana respectiva este
implicata intr-un accident in timpul misiunii.
43. Este interzis transportul cu elicopterul al urmatoarelor categorii de
cazuri:
a) pacienti contaminati cu substante chimice, toxice si/sau corosive;
b) pacienti agresivi/combativi;
c) persoane instabile psihic, cu pericol de a deveni agresive in timpul
transferului.
44. Misiunile medicale primare vizeaza:
a) accidentele rutiere grave si alte tipuri de accidente in care o persoana
sau mai multe persoane se afla in pericol vital din cauza leziunilor suferite
sau din cauza imprejurarilor in care se afla;
b) pacientii aflati in stare critica in localitatile urbane mici sau cele
rurale, in localitatile sau locurile inaccesibile si in localitatile si
locurile in care lipseste asistenta medicala de urgenta calificata pentru cazul
respectiv;
c) pacientii critici, accidentati, intoxicati sau cu alte imbolnaviri
acute, transportati de ambulante sau de alte mijloace de transport la unitati
sanitare sau spitale care nu pot asigura stabilizarea si asistenta de urgenta
corespunzatoare cazurilor respective, fiind necesar transferul de urgenta catre
centre medicale specializate aflate la distanta. In cazul in care pacientul se
afla in unitatea respectiva de mai mult de 3 ore, transferul va fi considerat
ca transfer secundar;
d) pacienti suferind de afectiuni acute cu potential mare de agravare in
lipsa altor mijloace de interventie corespunzatoare in apropiere sau care pot
sa ajunga mai rapid decat elicopterul;
e) interventia in sprijinul echipajelor de urgenta si de prim ajutor ale
serviciilor de asistenta medicala de urgenta prespitaliceasca publice sau
private sau ale altor servicii publice abilitate, la solicitarea acestora.
45. Misiunile medicale secundare vizeaza:
a) cazurile critice aflate internate in unitati sanitare care nu pot
asigura investigarea si/sau asistenta medicala corespunzatoare, fiind necesar
transferul pacientului catre o unitate sanitara specializata;
b) transferul nou-nascutilor aflati in stare critica, care necesita
asistenta medicala calificata pe durata transferului si necesita incubator si
echipamente speciale de monitorizare si eventual ventilatie;
c) institutiile sanitare vor aplica prevederile anexei care face parte
integranta din prezentele norme metodologice.
46. Misiunile speciale vizeaza:
a) transportul personalului specializat pentru transplant;
b) transportul organelor prelevate in vederea transplantului;
c) misiunile de cautare/salvare;
d) alte misiuni de natura medicala fie cu caracter umanitar, fie cu
implicatii directe in domeniul sigurantei publice si/sau al sigurantei
nationale, ordonate de Ministerul Sanatatii sau de Ministerul Administratiei si
Internelor si care nu pot fi efectuate in timp util si/sau in siguranta cu alte
mijloace.
47. Punctul de operare aeromedical din incinta Institutului Clinic Fundeni
va functiona ca punct detasat de lucru al operatorului aerian, cu program de
lucru permanent.
48. Punctul de operare aeromedical din incinta Spitalului Clinic Judetean
de Urgenta Targu Mures va functiona ca punct detasat de lucru al operatorului
aerian, cu program de lucru permanent.
49. Punctele de lucru vor functiona cu program permanent din momentul in
care echipajele elicopterelor vor atinge un nivel de pregatire corespunzator.
50. Activitatea fiecarui punct de operare aeromedical va fi coordonata de
un pilot comandant numit de operatorul aerian pe timpul executarii misiunii (de
regula comandantul de echipaj).
51. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical este adjunctul
comandantului punctului pentru problemele privind functionarea, organizarea
sistemului si autorizarea misiunilor din punct de vedere medical, coordonarea
personalului care activeaza in cadrul echipajului medical si efectuarea
controlului medical zilnic al intregului echipaj de serviciu.
52. Controlul medical zilnic va fi efectuat de medicul-sef al punctului de
operare aeromedical sau de un medic desemnat, altul decat medicul care urmeaza
sa fie de garda.
53. Tot personalul echipajului de garda va fi examinat inaintea preluarii
garzii, in vederea evaluarii starii generale, masurarii tensiunii arteriale si
a pulsului si pulsoximetriei. Rezultatele fiecarui control vor fi documentate
si parafate de medicul care efectueaza controlul.
54. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical poate interzice
oricarui membru al echipajului sa efectueze serviciul din considerente
medicale, daca rezultatele consultului medical zilnic de rutina sunt in afara
parametrilor normali, putand afecta siguranta echipajului in timpul efectuarii
misiunilor.
55. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical sau persoana desemnata
sa efectueze controlul medical zilnic de rutina poate solicita examinari
suplimentare daca considera ca este necesar. In cazul personalului apartinand
Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor,
decizia de a interzice participarea unui angajat in garda din ziua respectiva
va fi comunicata imediat comandantului de echipaj sau direct comandantului
Unitatii speciale de aviatie in vederea solutionarii situatiei si punerii
elicopterului in functiune in cel mai scurt timp posibil.
56. Se interzice participarea in misiune a persoanelor care sufera de
afectiuni care pot pune viata persoanei si/sau a echipajului in pericol in
timpul misiunii, de tulburari necorectate ale vederii sau ale auzului, a
persoanelor din cadrul echipajului medical care poarta lentile de contact,
persoanelor care au consumat orice fel de bautura alcoolica in ultimele 24 de
ore inaintea intrarii in garda si a persoanelor care se afla sub influenta unor
medicamente care pot afecta in mod negativ indeplinirea misiunilor, punand in
pericol viata persoanei sau a echipajului.
57. Intregul echipaj va fi echipat cu echipament de protectie adecvat pe
toata durata interventiei. Echipamentul este alcatuit din:
a) casca de protectie cu vizor si cu microfon integrat;
b) salopeta de culoare rosie, imblanita sau umpluta cu material izolant
pentru iarna, cu reflectorizante la nivelul trunchiului, al membrelor
superioare si al membrelor inferioare;
c) geaca de protectie, din acelasi material si cu aceeasi culoare, cu
reflectorizante, pentru iarna;
d) bocanci cu talpa izolanta care sa asigure protectia gleznei si a
degetelor piciorului pentru tot timpul anului;
e) personalul va purta pe salopeta si pe geaca insemnele specifice ale
serviciului, precum si gradele, unde este cazul. Numele si functia fiecarui
membru al echipajului vor fi purtate pe salopeta si pe geaca in mod vizibil.
58. Persoanele care pot cere alertarea elicopterului sunt:
a) personalul din cadrul dispeceratelor serviciilor medicale de urgenta
prespitaliceasca, pe baza informatiilor obtinute de la un apelant sau de la mai
multi apelanti sau pe baza informatiilor obtinute de la echipajele aflate la
locul interventiei;
b) personalul din cadrul dispeceratelor operative ale unitatilor
Ministerului Administratiei si Internelor, pe baza informatiilor obtinute de la
un apelant sau de la mai multi apelanti sau pe baza informatiilor obtinute de
la echipajele aflate la locul interventiei;
c) personalul serviciilor de urgenta prespitaliceasca aflat la locul
interventiei;
d) personalul medical sau mediu din cadrul unitatilor sanitare rurale si
urbane;
e) personalul din cadrul unitatilor de interventie ale Ministerului
Administratiei si Internelor aflate la locul interventiei;
f) personalul serviciilor de salvamont, salvamar si al altor organizatii de
salvare.
59. Criteriile de alertare pentru interventiile primare includ oricare
dintre urmatoarele criterii, la care se va adauga criteriul distanta/timp de
interventie si transport/competenta echipajului, care sa justifice deplasarea
elicopterului pe langa echipajele terestre sau singur, daca echipajele terestre
nu pot sa ajunga la locul solicitarii in timp util:
a) una sau mai multe persoane aflate in pericol vital in urma unei
imbolnaviri acute, intoxicatii sau accidentari;
b) accidente/incidente cu multiple victime;
c) o victima sau mai multe victime necesitand descarcerarea;
d) o victima sau mai multe victime aflate in stare de inconstienta;
e) victima/un pacient aflata/aflat intr-o zona greu accesibila;
f) o nastere la termen sau prematura la domiciliu cu mama si/sau
nou-nascutul in stare critica;
g) alte situatii care pot fi incadrate in aceasta categorie.
60. In cazul echipajului de interventie din Bucuresti:
a) apelul va fi preluat de Centrul unic de apel 112 al municipiului
Bucuresti;
b) in urma preluarii datelor apelul va fi directionat catre punctul de operare
aeromedical si dispeceratul Brigazii de Pompieri a Capitalei, care va alerta
echipajul furnizand datele necesare si numerele de telefon de contact necesare;
c) pana la implementarea centrului unic de apel 112, apelurile pentru
elicopter vor fi preluate de dispeceratul Brigazii de Pompieri a Capitalei,
care va alerta echipajul sau, daca este necesar, va transfera apelul catre baza
aeriana de interventie;
d) serviciul de telecomunicatii din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor va asigura legaturile telefonice directe necesare intre:
(i) dispeceratul Brigazii de Pompieri a Capitalei;
(ii) punctul de operare aeromedical din cadrul Institutului Clinic Fundeni;
(iii) centrul operational al Unitatii speciale de aviatie a Ministerului
Administratiei si Internelor;
(iv) dispeceratul Brigazii Politiei Rutiere a Capitalei;
(v) dispeceratul Politiei Rutiere a DN1;
(vi) unitatea de primiri urgente din cadrul Spitalului Clinic de Urgenta
Bucuresti;
(vii) dispeceratele judetene de pompieri, politie si ambulanta ale
judetelor care fac parte din zona de interventie primara a elicopterului din
Bucuresti: Calarasi, Ialomita, Ilfov, Constanta, Prahova, Buzau, Olt, Giurgiu,
Dambovita, Arges, Teleorman, Valcea, precum si al municipiului Bucuresti.
61. In cazul echipajului de interventie din Targu Mures:
a) apelul va fi preluat de Dispeceratul integrat 112 al judetului Mures;
b) dispeceratul va alerta echipajul de interventie, furnizand datele
necesare si numerele de telefon de contact necesare;
c) serviciul de telecomunicatii din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor va asigura legaturile telefonice directe necesare intre:
(i) Dispeceratul integrat 112 Mures;
(ii) dispeceratele judetene de pompieri, politie si ambulanta ale judetelor
care fac parte din zona de interventie primara a elicopterului din Targu Mures:
Alba, Cluj, Sibiu, Mures, Salaj, Brasov, Covasna, Maramures, Harghita,
Bistrita-Nasaud si Bihor;
(iii) Punctul de operare aeromedical Targu Mures;
(iv) unitatea de primiri urgente a Spitalului Clinic de Urgenta Targu
Mures;
(v) centrul operational al Unitatii speciale de aviatie a Ministerului
Administratiei si Internelor.
62. Dispeceratele politiei, pompierilor si ale serviciilor judetene de
ambulanta din judetele mentionate mai sus vor anunta echipajul elicopterului
despre incidentele care au loc si pot necesita interventia echipajului, urmand
sa confirme sau sa infirme nevoia interventiei.
63. Alertarea echipajului se va efectua comunicandu-se urmatoarele:
a) natura interventiei;
b) localitatea si locul unde se afla victima/pacientul;
c) numarul sau numerele de telefon de contact la locul interventiei;
d) daca este necesara interventia elicopterului sau daca se recomanda
asteptarea unor informatii suplimentare de la locul de interventie;
e) starea vremii la locul interventiei (ceata, ploaie, ninsoare, vant
puternic etc.);
f) daca se poate ateriza la locul interventiei sau cel mai apropiat loc de
aterizare posibil (stadion, camp, zona degajata de obstacole etc.);
g) riscuri sau probleme deosebite;
h) in cazul misiunilor de salvare montana:
(i) salvamontul va alerta echipajul elicopterului la primirea informatiilor
despre accidentul montan;
(ii) se va stabili de comun acord cu echipajul elicopterului modalitatea de
interventie, daca aceasta este indicata;
(iii) se va stabili, la nevoie, un punct de intalnire in vederea preluarii
unui salvamontist care este familiarizat cu zona de interventie.
III. Cerinte privind dotarea elicopterelor pentru desfasurarea zborurilor
umanitare cu echipaje apartinand Unitatii speciale de aviatie a Ministerului
Administratiei si Internelor
III.1. Cerinte privind infrastructura necesara desfasurarii zborurilor
umanitare:
- punctul de operare aeromedical: daca membrilor echipajului li se cere sa
se afle in pozitia "de asteptare", trebuie sa se asigure locuri de
acomodare potrivite in apropierea fiecarei baze operationale, cu dotarile
necesare; la fiecare baza pilotilor li se vor asigura facilitati pentru
obtinerea informatiilor curente si a celor referitoare la starea si evolutia
vremii in timp real, facilitati pentru comunicatii cu cea mai apropiata unitate
ATS (serviciu de trafic aerian), legatura cu centrul operational al Unitatii
speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor si punctele de
conducere si dirijare a zborurilor;
- spitalele la care se va efectua transportul victimei (victimelor), in
cadrul interventiei primare, vor avea obligatia sa asigure infrastructura
necesara operarii elicopterelor (platforme de aterizare omologate);
- personalul operatorului aerian va desfasura periodic zboruri de
recunoastere a platformelor de aterizare apartinand spitalelor care fac parte
din interventia primara;
- punctul de operare aeromedical trebuie sa dispuna de posibilitati de
hangarare a elicopterelor repartizate si de platforma de aterizare omologata.
III.2. Cerinte privind activitatea de intretinere si service a
elicopterelor
Tehnicul de aeronava participa la pregatirea elicopterului pentru primul
zbor al zilei. Se ingrijeste de buna functionare a mijloacelor tehnice de
aerodrom si hangar, remediaza micile defectiuni aparute in procesul exploatarii
aeronavelor si urmareste starea de disponibilitate a acestora.
Reparatiile curente si lucrarile periodice se executa la baza operatorului
aerian cu fondurile asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Administratiei si Internelor.
Controlul periodic al aeronavelor se executa de catre o echipa tehnica a
Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor,
conform normativelor in vigoare, cu fondurile asigurate de la bugetul de stat
prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
Periodicitatea activitatilor de intretinere a elicopterelor este conform
regulamentelor si reglementarilor in vigoare, precum si prevederilor
constructorului.
Baza de operare trebuie sa dispuna de posibilitati de hangarare a
elicopterelor repartizate si de platforma de aterizare omologata.
Atelier de intretinere dotat cu sursa de apa curenta, aer tehnologic, sursa
de curent 220 V CA, incarcator acumulatori si sursa de alimentare externa
pentru elicoptere, truse de scule de baza necesare intretinerii curente.
III.3. Cerinte pentru echipaj:
a) componenta:
- comandant de echipaj;
- pilot;
- personal medical (medic, asistent medical).
NOTA:
Poate face parte din echipaj urmatorul personal specializat, in functie de
specificul misiunii:
- operator troliu;
- pompier descarcerare;
- salvamontist, salvamar etc.;
b) pregatire constanta - conform Planului de instruire in zbor aprobat al
personalului navigant;
c) bareme meteorologice de operare - conform baremelor meteorologice
personale si ale locurilor de aterizare (aeroport, platforma omologata, teren
necunoscut si nemarcat).
IV. Dispozitii finale
IV.1.
a) In cazul depasirii fondurilor alocate pentru anul in curs, se va cere
sustinerea programului de asistenta medicala prin alocarea resurselor
financiare necesare din fondul de rezerva al Guvernului.
b) Misiunile de transport de organe si echipe medicale specializate se vor
executa in concordanta cu orele de zbor alocate anual pentru misiunile medicale
de urgenta si cu prevederile Programului national de transplant.
c) Prevederile pct. 23 si 24 se vor aplica in cazul personalului care
activeaza pe elicopterele sanitare civile din Romania, publice sau private,
care efectueaza misiuni de interventie/transport sanitar, fiind obligatorie
respectarea prevederilor privind categoriile de personal medical, formarea si
acreditarea personalului.
d) Elicopterele utilizate in interventia si transportul sanitar in Romania
de catre serviciile publice si private vor trebui sa fie dotate conform
prevederilor Ordinului ministrului sanatatii nr. 270/2004.
e) Operatorul aerian poate inlocui, in limita posibilitatilor, un elicopter
defect sau care se afla la intretinere periodica, din cele doua elicoptere
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 126/2003, cu un elicopter
din dotarea Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si
Internelor, in varianta de transport standard, urmand ca dotarea medicala sa
fie pusa la dispozitie de operatorul medical la care elicopterul este detasat,
costurile de operare fiind acoperite din fondul alocat celor doua elicoptere
sanitare pana la remedierea defectiunii sau pana la terminarea lucrarilor de
intretinere.
f) Misiunile de zbor se vor executa numai la baremele meteorologice la care
echipajele sunt pregatite, conform regulamentelor si reglementarilor militare
in vigoare.
g) In spiritul prezentelor norme metodologice, activitatea de pregatire in
zbor si de operare a zborurilor umanitare de catre echipaje pentru a fi
capabile sa execute misiuni in toate conditiile meteorologice va fi
reglementata amanuntit prin instructiunile anuale ale comandantului Unitatii
speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor.
h) Zborurile umanitare sunt scutite de taxele aeroportuare (conform Codului
aerian si A.I.P. - Romania).
i) Spitalele judetene, precum si spitalele la care se va efectua
transportul victimei (victimelor) in cadrul interventiei primare si secundare
vor avea obligatia sa asigure in timpul cel mai scurt posibil infrastructura
necesara operarii elicopterelor (platforme de aterizare omologate), de comun
acord cu operatorul aerian.
j) Personalul operatorului aerian va desfasura periodic zboruri de recunoastere
a platformelor de aterizare de la spitalele care fac parte din zonele de
interventie primara si secundara.
k) Activitatea personalului navigant pentru executarea zborurilor umanitare
se va desfasura tinandu-se cont de obtinerea si mentinerea calificarii in zbor.
l) Pentru misiunile primare care presupun aterizarea pe terenuri
necunoscute si nemarcate, zborul se va executa numai pe timp de zi.
m) Comandantul de echipaj este responsabil de toate activitatile de la
bordul aeronavei, mai putin de starea medicala a bolnavului/accidentatului, de
care raspunde medicul de la bord.
IV.2. Conducerea spitalelor implicate in solutionarea urgentelor critice
are obligatia de a asigura toate conditiile (acces prioritar neconditionat la
salile de operatie, acces prioritar neconditionat la aparatura si echipamentele
din dotare, acces la medicamente si materiale sanitare specifice, acces la
mijloacele de comunicare locala si nationala si alte facilitati necesare)
pentru rezolvarea optima a cazurilor si pentru eventuala organizare a unui
transfer interclinic de la o unitate sanitara la alta unitate sanitara mai
competenta.
ANEXA 1
la normele metodologice
PRECIZARI
pentru transferul interclinic al pacientilor critici
Asistenta medicala de urgenta calificata si de calitate trebuie sa fie
disponibila si accesibila publicului. Urmatoarele principii de baza si
protocoale sunt aplicabile in cazul pacientilor aflati in stare critica,
necesitand transfer la o alta institutie medicala de specialitate, in urma
evaluarii sau a tratamentului in cadrul serviciului de urgenta sau al unui alt
serviciu din cadrul unui spital care nu poate asigura asistenta de urgenta
si/sau de specialitate, adecvata si de calitate pacientului respectiv.
I. Principii generale
a) Scopul principal al transferului trebuie sa fie asigurarea asistentei
medicale optime pacientului.
b) Inaintea efectuarii transferului, unitatea in care se afla pacientul are
obligatia sa il evalueze si sa ii asigure tratamentul necesar stabilizarii in
vederea transferului, evitand intarzierile nejustificate care pot afecta
negativ tratamentul definitiv in centrul de specialitate. Examinarile si
manevrele efectuate vor fi documentate in fisa pacientului.
c) Medicul din unitatea in care se afla pacientul are obligatia sa il
informeze pe acesta sau pe apartinatorii acestuia asupra riscurilor si
potentialelor beneficii ale transferului, documentand aceasta informare.
Acceptul pacientului sau al apartinatorilor se va obtine, daca este posibil,
inaintea inceperii transferului, fara ca aceasta sa duca la intarzieri ce ar fi
in detrimentul pacientului.
d) Spitalele vor avea un protocol prestabilit prin care se vor numi
persoanele responsabile de evaluarea pacientilor si organizarea transferului.
Spitalele care primesc pacienti, pentru tratament de specialitate vor stabili
persoanele responsabile de acceptarea transferurilor si organizarea acestora,
in colaborare cu spitalele ce doresc sa transfere pacienti.
e) Medicul responsabil din spitalul care transfera pacientul va evalua
starea acestuia, necesitatea transferului, momentul transferului, modalitatea
transportului, nivelul asistentei medicale pe durata transferului si destinatia
transferului avand ca scop final asigurarea ingrijirilor medicale optime
pacientului transferat fara intarziere nejustificata.
f) Acceptul pentru transfer se va obtine de la spitalul care va primi
pacientul inaintea inceperii transferului. In cazul pacientilor aflati in stare
critica sau cu potential de agravare in lipsa ingrijirilor adecvate, care
necesita asistenta medicala de specialitate ce nu poate fi asigurata de
spitalul in care se afla, un spital care poate asigura acest nivel de ingrijiri
medicale nu are dreptul de a refuza transferurile.
g) Documentatia ce cuprinde starea pacientului, investigatiile efectuate si
rezultatele acestora, medicatia administrata, specificandu-se dozele si orele
de administrare, consulturile de specialitate etc. va fi copiata sau trimisa in
original spitalului care va primi pacientul. Unde este posibil, documentatia
poate fi trimisa si prin posta electronica. Investigatiile imagistice efectuate
(CT, RX, RMN, angiografii etc.), precum si alte teste vor fi trimise cu
documentatia medicala a pacientului.
h) In cazul existentei unui plan regional de transfer al pacientilor
critici catre centre regionale de specialitate, se recomanda intocmirea unor
protocoale de transfer standardizate pentru regiunea respectiva intre spitalele
ce solicita transferuri si centrul regional de referinta.
II. Organizarea transferului
a) Responsabilitatile medicului din centrul care cere transferul
pacientului:
(i) identificarea pacientului cu indicatiile pentru transfer;
(ii) initierea procesului de transfer prin contactul direct cu medicul din
unitatea primitoare;
(iii) asigurarea stabilizarii maxime posibile a pacientului, in limita
posibilitatilor din institutia in care se afla pacientul;
(iv) determinarea modalitatii de transfer, prin consultare cu serviciul
care va efectua transferul;
(v) evitarea intarzierilor nejustificate din punct de vedere medical;
(vi) asigurarea pastrarii unui nivel constant de ingrijire pe durata
transferului;
(vii) transferul documentatiei, rezultatelor analizelor si al filmelor
catre unitatea primitoare.
b) Responsabilitatea medicului din centrul care urmeaza sa primeasca
pacientul:
(i) asigurarea din timp a resurselor necesare (materiale si umane) pentru
primirea cazului transferat;
(ii) recomandarea solutiilor optime de transfer si a masurilor terapeutice
de resuscitare inaintea inceperii transportului si pe durata transportului,
daca este necesar.
c) Inaintea efectuarii transferului pacientul va fi reanimat si stabilizat
in limita posibilitatilor unitatii in care se afla, evitandu-se intarzierile
nejustificate. Se vor efectua urmatoarele manevre de stabilizare, cand exista
indicatia:
(i) Caile respiratorii:
1. utilizati un adjuvant simplu de cale aeriana sau intubati pacientul,
daca este necesar;
2. aspirati caile respiratorii si eliberati-le;
3. introduceti o sonda nazo-gastrica (oro-gastrica in cazul traumatismelor
craniene si faciale grave) in vederea reducerii riscului de aspiratie.
(ii) Respiratia:
1. stabiliti frecventa si administrati oxigen;
2. asigurati ventilatia mecanica daca este necesar;
3. efectuati drenajul toracic daca este nevoie.
Atentie la pacientii intubati, cu traumatism toracic inchis, mai ales daca
transferul se va efectua pe calea aerului!
(iii) Circulatia:
1. controlati hemoragiile externe;
2. asigurati doua linii IV groase (minimum 18 - 16 G) si administrati
cristaloide;
3. reumpleti patul vascular utilizand cristaloide sau sange integral, daca
este indicat, pe toata durata transferului;
4. introduceti un cateter urinar, daca nu este contraindicat, in vederea
monitorizarii debitului urinar;
5. monitorizati ritmul cardiac si frecventa cardiaca;
6. administrati medicamente inotropice si vasoactive la pacientii la care
se indica (soc cardiogen, insuficienta cardiaca stanga etc.), utilizand
injectomat sau o alta modalitate sigura de control al dozelor.
(iv) Sistemul nervos central:
1. asistati ventilatia in cazul pacientului comatos;
2. administrati Manitol sau diuretice, daca sunt indicate;
3. imobilizati capul, gatul, toracele si coloana vertebrala la pacientul
traumatizat.
(v) Examinarile diagnostice:
Cand acestea sunt indicate, ele nu trebuie sa duca la intarzierea
transferului. Ele pot fi efectuate si la centrul care primeste pacientul.
1. RTG de coloana cervicala, torace, bazin si extremitati;
2. studii complexe, cum ar fi CT, angiografie etc., nu sunt indicate daca
vor duce la intarzierea transferului. Ele se vor efectua doar daca pacientul
este stabil si daca intarzierea transferului nu va afecta pacientul in mod
negativ;
3. hemoglobinemie, hematocrit, grup sanguin si gaze arteriale;
4. test de sarcina pentru toate pacientele traumatizate aflate la intervale
de varsta in care sarcina este posibila;
5. monitorizarea ritmului cardiac si a pulsoximetriei, cu notarea periodica
a valorilor in documentatia pacientului;
6. monitorizarea TA si documentarea periodica.
(vi) Plagile:
Efectuarea manevrelor de mai jos nu trebuie sa duca la intarzierea
efectuarii transferului!
1. curatati si pansati plagile in urma controlului hemoragiilor;
2. administrati profilaxia antitetanica si documentati acest lucru in
scris;
3. administrati antibiotice daca se indica in cazul respectiv.
(vii) Fracturile:
Nu intarziati transferul pentru efectuarea radiografiilor, mai ales daca
pacientul sufera de alte leziuni grave in afara fracturilor!
1. imobilizarea in atele;
2. atele de tractiune, daca exista, acolo unde este nevoie;
3. verificati circulatia periferica si documentati in scris.
d) Asigurarea ingrijirilor pe durata transferului:
(i) transferul se va efectua de personal calificat care detine
echipamentele si medicamentele necesare pentru a face fata eventualelor
complicatii;
(ii) materiale si medicamente suficiente vor trebui asigurate pentru toata
durata transferului (inclusiv produse sanguine, daca este cazul);
(iii) se va asigura permanent monitorizarea functiilor vitale pe durata
transferului;
(iv) capacitatea de a asigura functiile vitale, in caz de necesitate, pe
timpul transferului (ventilatie, aspiratie, IOT, suport hemodinamic,
imobilizare coloana etc.);
(v) capacitatea de a documenta starea pacientului si modificarile ce apar
pe durata transferului;
(vi) capacitatea de a comunica cu centrul de specialitate pentru consult,
daca va fi cazul;
(vii) in lipsa personalului calificat pentru efectuarea transferului,
spitalul care transfera pacientul va asigura personal de insotire sau va
solicita efectuarea transferului de catre un serviciu specializat pe cale
aeriana sau rutiera, dupa caz;
(viii) in cazul efectuarii transferului de servicii specializate care nu
fac parte din structura spitalelor care transfera sau care primesc pacientul
respectiv, aceste servicii au obligatia sa asigure personalul calificat sau sa
solicite personalul din partea uneia dintre institutiile implicate;
(ix) echipajul care va efectua transferul are dreptul de a recomanda si
utiliza mijlocul de transfer cel mai adecvat cazului respectiv, de comun acord
cu medicul din institutia care solicita transferul.
e) Informatiile minime ce trebuie sa insoteasca pacientul:
(i) numele pacientului, daca este posibil, cu adresa si datele despre
persoanele de contact si numerele de telefon;
(ii) istoricul afectiunii pentru care pacientul este transferat;
(iii) in caz de trauma, mecanismul leziunii, data si ora la care a avut loc
accidentul;
(iv) afectiunile/leziunile identificate;
(v) antecedentele medicale ale pacientului;
(vi) medicatia;
(vii) medicul curant al pacientului si datele de contact;
(viii) semnele vitale la sosirea pacientului in spitalul care solicita
transferul, scorul Glasgow (GCS) si, in cazul pacientului traumatizat, scorul
revizuit de trauma (RTS);
(ix) masurile terapeutice efectuate si rezultatul obtinut;
(x) rezultatele testelor diagnostice si ale analizelor de laborator;
(xi) solutiile intravenoase administrate (tipul, inclusiv produsele
sanguine si cantitatea);
(xii) semnele vitale, inclusiv GCS, masurate si documentate periodic in
spitalul care cere transferul;
(xiii) fisa medicala prespital, daca pacientul a ajuns in spital cu
ambulanta;
(xiv) fisa medicala de transfer, cu functiile vitale masurate si
documentate periodic pe durata transferului, inclusiv GCS, medicamentele si
solutiile administrate pe durata transferului. Manevrele efectuate pe durata
transferului vor fi si ele documentate;
(xv) numele si datele de contact ale medicului care a cerut transferul;
(xvi) numele si datele de contact ale medicului care a acceptat transferul;
(xvii) numele si datele de contact ale medicului sau cadrului sanitar care
a efectuat transferul.
f) Criteriile, indicatiile si contraindicatiile transferului pe calea
aerului
Transferul pe calea aerului se va utiliza in cazul in care nu se poate
asigura un transfer potrivit pe cale terestra sau in cazul in care timpul de
transfer pe cale terestra este mai lung decat permite starea pacientului,
ducand la agravarea acesteia sau la instalarea unor complicatii ireversibile.
Pacientul traumatizat sau netraumatizat, instabil sau cu potential ridicat de
agravare pe durata transportului, care necesita transfer interclinic la o
unitate specializata, trebuie sa beneficieze de o modalitate de transport
optima care sa asigure transferul in siguranta si in timp util.
(i) Oricare dintre criteriile de transfer mentionate mai jos poate fi o
indicatie pentru transfer pe calea aerului.
(ii) In situatiile in care timpul are o importanta majora (pacient
traumatizat instabil, suspiciune de hematon epidural, IMA necesitand tromboliza
sau angioplastie etc.), transferul pe calea aerului este solutia optima daca
transferul terestru va necesita un timp mai indelungat sau daca transferul
terestru nu poate fi efectuat in conditii optime din cauza starii pacientului.
(iii) Este preferabil in unele situatii ca pacientul care urmeaza a fi
transferat sa ramana sub observatie medicala in unitatea care a cerut
transferul, pana la sosirea unui mijloc de transport aerian cu personal
calificat.
(iv) In cazul in care transferul pacientului critic pe cale aeriana nu
poate fi efectuat din motive obiective, transferul va trebui efectuat in
conditii optime, utilizandu-se, in limita posibilitatilor, ambulante tip C, cu
personal calificat.
(v) Contraindicatiile transferului pe calea aerului includ:
1. pacient in stop cardiac;
2. pacient in stare terminala;
3. boala contagioasa activa netratata, ce poate periclita viata
echipajului;
4. pacient contaminat cu substante chimice;
5. pacient combativ, necontrolat (eventual, va fi anesteziat);
6. pacient constient, coerent, care refuza transferul pe calea aerului;
7. pacient instabil, care necesita o procedura salvatoare de viata (de
exemplu, laparotomie), ce poate fi efectuata in spitalul in care se afla;
8. pacient stabil, care poate fi transportat cu alt mijloc de transport
medicalizat, factorul timp nefiind de importanta majora.
III. Criteriile de transfer ale pacientului adult netraumatizat
a) Criterii generale:
(i) pacientul se afla in stare critica si necesita investigatii/ingrijiri
de specialitate intr-o unitate tertiara;
(ii) spitalul in care se afla pacientul nu ii poate asigura acestuia
tratamentul optim, cum este cazul pacientilor cu infarct miocardic acut,
necesitand tromboliza sau angioplastie.
b) Criterii specifice:
(i) pacient cu starea de constienta alterata, necesitand
investigatii/terapie intensiva/IOT/ventilatie mecanica;
(ii) anevrism disecant de aorta;
(iii) hemoragie cerebrala (hemoragie subarahnoida);
(iv) hipotermie/hipertermie severa;
(v) pacient care necesita interventie cardiaca de urgenta (ruptura
valvulara etc.);
(vi) pacient cu disritmii maligne;
(vii) pacient cu IMA, necesitand tromboliza sau angioplastie;
(viii) pacient cu IMA la care tromboliza este contraindicata, necesitand
angioplastie;
(ix) pacient in soc, necesitand IOT/ventilatie mecanica si/sau medicatie
inotropa (cum ar fi socul septic);
(x) pacient instabil care necesita investigatii avansate ce nu pot fi
efectuate in unitatea in care se afla, cum ar fi CT, angiografie etc.;
(xi) intoxicatiile severe;
(xii) insuficienta renala acuta, necesitand dializa de urgenta;
(xiii) status epilepticus ce nu poate fi controlat;
(xiv) pacient cu indicatii de terapie hiperbara de urgenta.
IV. Criteriile de transfer ale pacientului adult traumatizat
a) Sistem nervos central:
(i) trauma cranio-cerebrala:
1. plagi craniene penetrante;
2. fracturi cu infundare;
3. plagi cranio-cerebrale deschise, cu sau fara scurgere de LCR;
4. GCS sub 14 sau in curs de deteriorare;
5. pacienti care necesita IOT/ventilatie;
(ii) leziuni majore ale coloanei si/sau leziuni medulare.
b) Torace:
(i) mediastin largit sau alte semne ce sugereaza leziuni ale vaselor mari;
(ii) leziuni grave ale peretelui toracic (volet costal, torace moale etc.);
(iii) contuzie pulmonara;
(iv) leziune cardiaca;
(v) pacienti care necesita IOT/ventilatie;
(vi) pacienti care necesita ventilatie prelungita si ingrijiri speciale.
c) Bazin/abdomen:
(i) fracturi instabile ale bazinului;
(ii) fracturi de bazin cu soc si hemoragie continua;
(iii) leziuni/fracturi deschise ale bazinului.
d) Extremitati:
(i) fracturi deschise grave;
(ii) amputatie traumatica cu potential de reimplantare;
(iii) fracturi articulare complexe;
(iv) leziune majora prin strivire;
(v) ischemia unei extremitati.
e) Politrauma:
(i) traumatism cranio-cerebral asociat cu traumatism al fetei, toracelui,
abdomenului sau al bazinului;
(ii) traumatism simultan a mai mult de doua regiuni corporale;
(iii) arsuri majore sau arsuri asociate cu leziuni traumatice grave;
(iv) fracturi multiple ale oaselor lungi.
f) Factori agravanti:
(i) varsta > 55 ani;
(ii) copii;
(iii) afectiuni cardiace sau pulmonare preexistente;
(iv) diabet insulino-dependent, obezitate morbida;
(v) sarcina;
(vi) imunodepresie.
g) Agravare secundara (sechele tardive):
(i) necesitatea ventilatiei mecanice;
(ii) sepsis;
(iii) insuficienta organica sau pluriorganica (deteriorarea la nivel SNC,
cardiac, pulmonar, hepatic, renal sau a sistemului de coagulare);
(iv) necroza tisulara majora.
V. Criteriile de transfer al pacientului pediatric netraumatizat
a) Criterii fiziologice/fiziopatologice:
(i) status neurologic alterat sau in curs de agravare;
(ii) insuficienta respiratorie;
(iii) detresa respiratorie care nu raspunde la tratamentul efectuat,
asociata cu una dintre urmatoarele conditii:
1. cianoza;
2. retractii musculare (moderate/severe);
3. apnee;
4. stridor (moderat/sever);
5. respiratii patologice (gasping, respiratie acidotica etc.);
6. status astmaticus;
(iv) copii necesitand intubatie endotraheala si/sau protezare ventilatorie;
(v) disritmii grave;
(vi) insuficienta cardiaca;
(vii) soc care nu raspunde corespunzator la tratamentul instituit;
(viii) copii care necesita oricare dintre urmatoarele:
1. monitorizarea presiunii intracraniene;
2. monitorizarea presiunii venoase centrale, a presiunii arteriale invazive
sau a presiunii in artera pulmonara;
3. medicamente vasoactive;
(ix) hipotermie sau hipertermie severa;
(x) insuficienta hepatica;
(xi) insuficienta renala acuta sau cronica, necesitand dializa imediata.
b) Alte criterii:
(i) inec incomplet, cu pierderea starii de constienta, semne vitale
instabile sau probleme respiratorii;
(ii) status epilepticus;
(iii) muscatura de sarpe;
(iv) ingestie sau expunere la substante toxice, cu potential pericol vital;
(v) tulburari electrolitice severe;
(vi) tulburari metabolice severe;
(vii) deshidratare severa;
(viii) infectii cu pericol vital potential, inclusiv sepsis;
(ix) copii a caror stare generala necesita masuri de terapie intensiva;
(x) orice copil al carui medic considera ca exista beneficiu posibil in
cazul transferului de urgenta la un centru specializat in terapie intensiva
pediatrica.
VI. Criteriile de transfer ale pacientului pediatric traumatizat
a) Criterii fiziologice/fiziopatologice:
(i) status neurologic alterat sau in curs de agravare;
(ii) detresa sau insuficienta respiratorie;
(iii) copii necesitand intubatie endotraheala si/sau suport ventilator;
(iv) soc, compensat sau necompensat;
(v) leziuni necesitand transfuzii sanguine;
(vi) copii necesitand oricare dintre urmatoarele:
1. monitorizarea presiunii intracraniene;
2. monitorizarea presiunii venoase centrale, a presiunii arteriale invazive
sau a presiunii in artera pulmonara;
3. medicatie vasoactiva.
b) Criterii anatomice:
(i) fracturi si plagi penetrante profunde la nivelul extremitatilor,
complicate prin leziuni neurovasculare sau sindrom de compartiment;
(ii) fracturi a doua sau mai multe oase lungi (femur, humerus);
(iii) fracturi ale scheletului axial;
(iv) suspiciune de fractura a coloanei vertebrale, mielica sau amielica;
(v) amputatii traumatice cu potential pentru reimplantare;
(vi) traumatism cranio-cerebral asociat cu oricare dintre urmatoarele:
1. scurgere de lichid cefalo-rahidian;
2. fracturi deschise ale extremitatii cefalice;
3. fracturi cu infundare ale extremitatii cefalice;
4. indicatii pentru monitorizarea presiunii intracraniene;
(vii) plagi penetrante la nivelul capului, gatului, toracelui, abdomenului
sau al bazinului;
(viii) fracturi majore la nivelul bazinului;
(ix) traumatism inchis semnificativ la nivelul toracelui sau al
abdomenului.
c) Alte criterii:
(i) copii necesitand terapie intensiva;
(ii) copii necesitand interventii chirurgicale complexe;
(iii) orice copil al carui medic considera ca exista beneficiu posibil in
cazul transferului de urgenta la un centru specializat in trauma si/sau in
terapie intensiva pediatrica.
d) Criterii in cazul arsurilor (termice sau chimice): copilul va trebui
transferat la un centru cu capacitatea de a trata copii cu arsuri, inclusi in
criteriile care urmeaza:
(i) arsuri de gradele II si III ale unei suprafete mai mari de 10% din
suprafata corporala la copii sub varsta de 10 ani;
(ii) arsuri de gradele II si III ale unei suprafete mai mari de 20% din
suprafata corporala la copii cu varsta de peste 10 ani;
(iii) arsuri de gradul III ale unei suprafete mai mari de 5% din suprafata
corporala, indiferent de varsta copilului;
(iv) arsuri ce implica urmatoarele:
1. semne sau simptome de leziuni de inhalare;
2. detresa respiratorie;
3. fata;
4. urechile (arsuri ce implica grosimea completa a urechii sau canalul
auditiv ori timpanele);
5. cavitatea bucala si faringele;
6. arsuri profunde sau excesive ale mainii, picioarelor, organelor
genitale, articulatiilor majore sau perineului;
(v) leziuni sau arsuri prin curent electric (inclusiv fulgerare);
(vi) arsuri asociate cu traumatisme sau cu alte conditii medicale ce pot
complica starea copilului.
VII. Scorul revizuit de trauma
Revised Trauma Score (RTS)
A. Frecventa respiratorie:
(i) 10 - 29 4
(ii) > 29 3
(iii) 6 - 9 2
(iv) 1 - 5 1
(v) 0 0
B. Presiunea arteriala sistolica:
(i) > 89 4
(ii) 76 - 89 3
(iii) 50 - 75 2
(iv) 01 - 49 1
(v) 0 0
C. GCS [C pentru adult = D + E(i) + F; C pentru copil = D + E(ii) + F]
(i) 13 - 15 4
(ii) 09 - 12 3
(iii) 06 - 08 2
(iv) 04 - 05 1
(v) 3 0
D. Deschiderea ochilor spontana 4
la apel 3
la stimul dureros 2
nu deschide 1
E. Raspuns verbal
(i) Adult orientat 5
confuz 4
cuvinte fara sens 3
zgomote 2
fara raspuns 1
(ii) Copil potrivit 5
plange, consolabil 4
iritat in continuare 3
nelinistit, agitat 2
fara 1
F. Raspuns motor la comanda 6
localizeaza la stimul 5
retrage la stimul 4
flexie la stimul 3
extensie la stimul 2
absent 1
Glasgow Coma Score (GCS) C = D + [E(i) sau E(ii)] + F
Scorul revizuit de trauma (RTS) = A+B+C
VIII. Scorul pediatric de trauma
________________________________________________________________________________
Componenta +2 +1 -1
de evaluat
________________________________________________________________________________
Greutatea > 20 kg 10 - 20 kg < 10 kg
________________________________________________________________________________
Calea aeriana Normala Cale aeriana orala Intubatie
sau nazala si oxigen cricotiroidotomie
sau traheostomie
________________________________________________________________________________
Presiunea > 90 mm Hg 50 - 90 mm Hg < 50 mm Hg
arteriala Puls periferic si Puls carotidian/ Puls slab sau
sistolica perfuzie periferica femural palpabil nepalpabil
adecvate
________________________________________________________________________________
Nivelul de Treaz Obnubilat sau cu istoric Coma
constienta de pierdere a starii Nu reactioneaza
de constienta
________________________________________________________________________________
Fracturi Fara fracturi O singura fractura Mai multe
fracturi
vizibile sau inchisa sau o fractura
suspicionate deschisa
________________________________________________________________________________
Tegumente Nimic vizibil Contuzie, abraziuni; Pierdere tisulara
laceratii sub 7 cm; Fascia penetrata
fascia neafectata
________________________________________________________________________________
Total
________________________________________________________________________________