ORDIN
Nr. 779 din 21 mai 2002
privind instalatiile de receptie portuare pentru deseurile generate de nava si
reziduurile marfii
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 862 din 29 noiembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 12 lit. b) si t) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 197/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art.
7 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila si ale art. 4
alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
avand in vedere Directiva 2000/59/EC a Parlamentului European si
Consiliului din 27 noiembrie 2000 referitoare la instalatiile de receptie
portuare pentru deseurile generate de nava si reziduurile marfii, Regula 12
alin. (1) din anexa I si Regula 7 din anexa V la Conventia internationala
MARPOL 73/78,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Scop
Scopul prezentului ordin este reducerea descarcarilor in mare a deseurilor
generate de nava si a reziduurilor marfii, in special a descarcarilor ilegale
de la navele care utilizeaza porturile maritime romanesti, prin imbunatatirea
disponibilitatii si utilizarii instalatiilor de receptie portuara pentru
deseurile generate de nava si reziduurile marfii, in vederea imbunatatirii
protectiei mediului marin.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentului ordin:
a) nava inseamna o nava maritima de orice tip operand in mediul marin,
inclusiv ambarcatiunile pe aripi portante, vehiculele pe perna de aer,
ambarcatiunile submersibile si plutitoare;
b) MARPOL 73/78 inseamna Conventia internationala din 1973 pentru
prevenirea poluarii de catre nave, astfel cum a fost modificata prin Protocolul
din 1978. Romania a aderat la Conventia internationala MARPOL 73/78, mai precis
la anexele I, II si V, prin Legea nr. 6/1993 si a acceptat anexa III, amendata,
si unele amendamente la Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea
poluarii de catre nave, modificata prin Protocolul incheiat la Londra la 17
februarie 1978, prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2001;
c) deseu generat de nava inseamna toate deseurile si alte reziduuri decat
reziduurile marfii, care sunt generate in timpul serviciului navei si cad sub
incidenta prevederilor anexelor I si V la MARPOL 73/78, si deseul asociat
marfii, dupa cum este definit in Liniile directoare ale Organizatiei Maritime
Internationale pentru implementarea anexei V la MARPOL 73/78;
d) reziduurile marfii inseamna materialul remanent al oricarei marfi la bord,
in magaziile de marfa sau tancuri, care ramane in urma finalizarii procedurilor
de descarcare si operatiilor de curatare si include excedentul provenit de la
incarcare/descarcare si scurgeri;
e) instalatii de receptie portuare inseamna orice instalatie care poate fi
fixa, plutitoare sau mobila si capabila sa primeasca deseu generat de nava sau
reziduuri ale marfii;
f) nava de pescuit inseamna orice nava echipata si folosita comercial
pentru prinderea pestelui sau a altor resurse marine vii;
g) ambarcatiune de agrement inseamna o nava de orice tip, indiferent de
mijloacele de propulsie, destinata pentru sport sau petrecerea timpului liber;
h) port inseamna locul sau zona geografica amenajata prin lucrari de
imbunatatire si echipamente pentru a permite, in principal, primirea navelor,
inclusiv a navelor de pescuit si a ambarcatiunilor de agrement.
Art. 3
Competenta
Prezentul ordin se aplica:
a) tuturor navelor, inclusiv navelor de pescuit si de agrement, indiferent
de pavilionul acestora, care fac escala sau opereaza in interiorul unui port
maritim romanesc, cu exceptia navelor militare, navelor auxiliare ori a altor
nave detinute sau operate de stat si folosite, la timpul dat, numai pentru un
serviciu guvernamental necomercial; si
b) tuturor porturilor maritime romanesti vizitate in mod normal de navele
mentionate la lit. a).
Art. 4
Instalatii de receptie portuare
(1) Administratia portului maritim asigura disponibilitatea instalatiilor
adecvate de receptie portuare pentru a satisface cerintele utilizarii normale
de catre nave a porturilor aflate in administrarea sa, fara a produce
intarzieri nejustificate acestora. In cazurile in care un agent economic
autorizat dispune de instalatii adecvate de receptie a deseurilor produse de
nave sau reziduurilor marfii, acesta poate prelua activitatea de receptie in
baza unei intelegeri scrise cu administratia portului maritim, cu conditia ca
activitatea sa se desfasoare cu respectarea parametrilor prevazuti in
standardele de mediu.
(2) Pentru a realiza compatibilitatea instalatiile de receptie portuare vor
fi dimensionate sa primeasca tipurile si cantitatile de deseu generat de nava
si reziduuri ale marfii de la navele care utilizeaza in mod regulat acel port,
luandu-se in considerare cerintele operationale ale utilizatorilor portului,
marimea si pozitia geografica a portului, tipul navelor care fac escala in acel
port si exceptarile prevazute in conformitate cu prevederile art. 9.
(3) In cazul in care comandantul unei nave sau alta persoana fizica ori
juridica, care utilizeaza instalatiile portuare, constata deficiente ale
sistemului de receptie a deseurilor, va raporta acest eveniment la Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, completand formularul-model
al Organizatiei Maritime Internationale prevazut in anexa nr. 1.
Art. 5
Receptia deseului si planuri de manipulare
(1) Un plan corespunzator de receptie si manipulare va fi intocmit in
termen de 60 de zile de la data publicarii prezentului ordin in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si va fi implementat de catre administratia
portului pentru fiecare port maritim romanesc, in urma consultarii cu partile
interesate, in special cu utilizatorii portuari sau cu reprezentantii acestora,
in ceea ce priveste cerintele art. 4, 6, 7, 10 si 12. Cerintele detaliate
pentru intocmirea unor asemenea planuri sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) Planurile de receptie si manipulare prevazute la alin. (1) pot, din
motive de eficienta, sa fie dezvoltate intr-un context national, cu implicarea
corespunzatoare a fiecarui port maritim romanesc, care va furniza tot ceea ce
este necesar si disponibil din partea acestuia, respectiv instalatiile de
receptie specifice fiecarui port.
(3) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin
Directia generala a transporturilor maritime, pe Dunare si cai navigabile va
evalua si va aviza planul de receptie si manipulare, va monitoriza
implementarea acestuia si va asigura reaprobarea acestuia la minimum 3 ani sau
dupa ce sunt aduse modificari importante modului de operare a portului.
Art. 6
Notificarea
(1) Comandantul unei nave, alta decat o nava de pescuit sau o ambarcatiune
de agrement autorizata sa transporte pana la 12 pasageri, indreptandu-se catre
un port maritim romanesc, va completa sincer si cu exactitate fiecare rubrica
din formularul al carui model este prevazut in anexa nr. 3 si va comunica
aceasta informatie administratiei portului respectiv:
a) cu cel putin 24 de ore inainte de sosire, daca portul de escala este
cunoscut; sau
b) indata ce portul de escala este cunoscut, daca aceasta informatie este
disponibila in mai putin de 24 de ore inainte de sosire; sau
c) cel mai tarziu dupa plecarea navei din portul anterior, daca durata
voiajului este mai mica de 24 de ore.
(2) Formularul prevazut la alin. (1) va fi pastrat la bord cel putin pana
in urmatorul port de escala si va fi disponibil la cererea autoritatilor
portului respectiv.
(3) Formularul prevazut la alin. (1) poate fi depus la administratia
portului maritim si de agentul navei.
Art. 7
Predarea deseului generat de nava
(1) Comandantul unei nave care face escala intr-un port maritim romanesc va
preda tot deseul generat de nava unei instalatii de receptie portuare inaintea
parasirii portului.
(2) Administratia portului maritim va elibera comandantului navei care a
predat deseul generat de nava un document prin care se atesta cantitatile
receptionate.
(3) Totusi o nava poate pleca spre urmatorul port de escala fara sa predea
deseul generat de ea, daca reiese, in urma informatiilor furnizate in
conformitate cu prevederile art. 6 si ale anexei nr. 3, ca exista suficient
spatiu destinat pentru depozitarea deseului care a fost acumulat si care va fi
acumulat in timpul voiajului prognozat al navei pana la urmatorul port de
predare.
(4) Daca exista motive intemeiate pentru a se crede ca nu sunt disponibile
instalatii adecvate in urmatorul port de predare sau daca acest port este
necunoscut si astfel exista riscul ca deseul sa fie descarcat in mare,
administratia portului maritim, impreuna cu capitania acestui port, va lua
toate masurile necesare pentru a preveni poluarea marina, solicitand
comandantului navei sa predea deseul inainte de plecarea acesteia din port.
Art. 8
Tarife pentru deseul generat de nava
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin
Directia generala economica si relatii bugetare va asigura ca toate
cheltuielile aferente instalatiilor de receptie portuare pentru deseul generat
de nava, inclusiv colectarea, tratarea si depozitarea deseului, sa fie
acoperite prin tarifele platite de comandantii navelor.
(2) Sistemele de recuperare a cheltuielilor pentru utilizarea instalatiilor
de receptie portuare nu trebuie sa constituie un motiv pentru ca navele sa
descarce deseuri in mare. In acest sens se vor aplica exclusiv navelor de
pescuit si agrement autorizate sa transporte pana la 12 pasageri urmatoarele
principii:
a) toate navele care fac escala intr-un port maritim romanesc vor plati un
tarif care sa acopere in mod semnificativ sau in totalitate cheltuielile de
utilizare a instalatiilor de receptie portuare, in conformitate cu prevederile
alin. (1). In acest sens tariful poate fi incorporat in tarifele portuare sau
poate fi adoptat un tarif standard pentru deseu. Tarifele pot fi diferite in
functie de categoria, tipul si dimensiunea navei;
b) partea din cheltuieli ce nu este acoperita de tariful la care se face
referire la lit. a), daca este cazul, va fi acoperita prin vanzarea
cantitatilor de deseuri generate de nava si predate instalatiilor de receptie
portuare;
c) tarifele pot fi reduse daca comandantul navei poate demonstra ca nava
sa, prin managementul de mediu adoptat, constructia navei, echipamentul si
operarea sa, genereaza cantitati reduse de deseuri.
(3) In vederea asigurarii faptului ca tarifele sunt corecte, transparente
si nediscriminatorii si reflecta cheltuielile facute pentru instalatiile si
serviciile facute disponibile si, acolo unde este cazul, folosite,
administratiile porturilor maritime romanesti vor comunica in mod clar
utilizatorilor portuari valoarea totala a tarifelor aplicate si criteriile de
calcul al acestora. Aceeasi obligatie o au si operatorii portuari care au
preluat atributiile in conformitate cu prevederile alin. (1) al art. 4.
Art. 9
Exceptari
(1) Cand navele sunt angajate in trafic orar cu porturi de escala regulate
si frecvente si sunt probe suficiente ca exista o intelegere pentru a se
asigura predarea deseului generat de nava si plata tarifelor intr-un port de-a
lungul rutei navei, administratiile porturilor maritime romanesti pot excepta
acele nave de la obligatiile prevazute la art. 6 la alin. (1), art. 7 si 8.
(2) Administratiile porturilor maritime romanesti vor informa semestrial
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei - Directia generala
a transporturilor maritime, pe Dunare si cai navigabile asupra exceptarilor
acordate in temeiul prevederilor alin. (1).
Art. 10
Predarea reziduurilor marfii
Comandantul unei nave care face escala intr-un port maritim romanesc se va
asigura ca reziduurile marfii sunt predate unei instalatii de receptie portuare
in conformitate cu prevederile MARPOL 73/78. Pentru predarea reziduurilor
marfii utilizatorul instalatiei de receptie portuare va plati un tarif
administratiei portului maritim.
Art. 11
Mod de aplicare
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin
Inspectoratul Navigatiei Civile poate inspecta orice nava in vederea
verificarii daca acea nava respecta prevederile art. 7 si 10.
(2) Pentru inspectiile referitoare la nave, altele decat navele de pescuit
si agrement autorizate sa transporte pana la 12 persoane, se vor avea in vedere
urmatoarele:
a) in alegerea navelor pentru inspectie, Inspectoratul Navigatiei Civile va
acorda o atentie deosebita:
- navelor care nu s-au conformat cerintelor notificarii prevazute la art.
6;
- navelor care in urma examinarii informatiei furnizate de comandant in
conformitate cu art. 6 au demonstrat ca exista motive intemeiate pentru a se
crede ca acea nava nu se conformeaza prevederilor prezentului ordin;
b) Inspectoratul Navigatiei Civile va efectua inspectii la minimum 25% din totalul
navelor maritime care viziteaza porturile maritime romanesti;
c) Inspectoratul Navigatiei Civile va dispune ca nava sa nu paraseasca
portul pana la predarea in totalitate a deseului generat de nava si a
reziduurilor marfii unei instalatii de receptie portuare in conformitate cu
prevederile art. 7 si 10, daca inspectia efectuata la bordul navei dovedeste ca
nava nu a respectat prevederile acestor articole;
d) in cazul in care exista dovezi clare ca o nava a parasit portul fara a
se conforma prevederilor art. 7 si 10, Inspectoratul Navigatiei Civile va
informa autoritatea competenta din urmatorul port de escala. Daca urmatorul
port de escala este romanesc, atunci Inspectoratul Navigatiei Civile nu va
permite plecarea navei pana cand o evaluare mai detaliata asupra factorilor
referitori la conformitatea navei cu prevederile prezentului ordin nu va avea
loc, ca de exemplu, acuratetea oricarei informatii furnizate in conformitate cu
art. 6.
(3) Inspectoratul Navigatiei Civile va elabora in termen de 60 de zile de
la publicarea prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
procedurile de control pentru navele de pescuit si de agrement autorizate sa
transporte pana la 12 pasageri, pentru a asigura conformitatea cu cerintele
prezentului ordin.
Art. 12
Masuri suplimentare
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin
Directia generala a transporturilor maritime, pe Dunare si cai navigabile va
controla periodic si prin sondaj instalatiile de receptie portuare din
porturile maritime romanesti.
(2) Administratia portului maritim impreuna cu Inspectoratul Navigatiei
Civile au urmatoarele obligatii:
a) de a lua masurile necesare in vederea asigurarii informarii adecvate a
comandantilor, direct sau prin intermediul agentilor navelor, a operatorilor de
instalatii de receptie portuare si a altor persoane interesate asupra
prevederilor prezentului ordin si de a urmari ca acestia sa se conformeze
acestui ordin;
b) de a asigura ca informatia notificata de comandanti, in conformitate cu
prevederile art. 6, sa fie in mod corespunzator examinata;
c) de a asigura ca formalitatile referitoare la utilizarea instalatiilor de
receptie portuare sa fie simple si expeditive, in vederea crearii unui
stimulent pentru comandantul care utilizeaza instalatiile de receptie portuare
si a evitarii unor intarzieri nejustificate pentru nave;
d) de a asigura ca tratamentul, recuperarea si depozitarea deseului generat
de nava si a reziduurilor marfii sa fie efectuate in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
(3) Orice parte implicata in predarea sau receptia deseului generat de nava
sau a reziduurilor marfii poate solicita compensatii pentru pierderea cauzata
de intarzierea nemotivata, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 13
Sanctiuni
Pentru descarcarea deseurilor si/sau a reziduurilor marfii in apele
teritoriale romanesti si nerespectarea prevederilor referitoare la predarea
acestora la instalatiile de receptie portuare comandantii navelor vor fi
sanctionati in conformitate cu prevederile alin. (1) si (2) ale art. 92 din
Legea apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 15
Intrarea in vigoare
Prezentul ordin intra in vigoare dupa 90 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
______________________________________________________________________________
|FORM FOR REPORTING ALLEGED INADEQUACY| FORMULAR DE RAPORTARE A DEFICIENTELOR
|
| OF RECEPTION FACILITIES FOR WASTE | INSTALATIEI DE RECEPTIE
|
| |
|
| The Master of a ship having | Comandantul unei nave care a avut
|
|difficulties discharging sewage to |dificultati in predarea deseurilor va
|
|reception facilities should forward |inainta urmatoarea informare, impreuna
|
|the information below, together with |cu documentatia doveditoare, la
|
|supporting documentation, to the |Ministerul Lucrarilor Publice,
|
|Ministry of Public Works, Transports |Transporturilor si Locuintei - Directia
|
|and Housing - General Directorate for|generala a transporturilor maritime, pe
|
|Maritime, Danube and Inland Waterways|Dunare si cai navigabile.
|
|Transports. |
|
| |
|
| 1. Port: | 1. Portul: |
| Name of Port or Area: | Numele portului sau zona:
|
| Location in the port | Locatia portului (de exemplu, dana/
|
| (e.g. berth/terminal/jetty): | terminalul/molul): |
| Date of Call: | Data escalei:
|
| |
|
| 2. Amount of waste for discharge to | 2. Cantitatea de deseuri pentru
predare|
| facility: ................... mc | la instalatie: ................. mc
|
| Amount of waste not accepted by | Cantitatea de deseuri care nu a fost
|
| facility above/other ........... mc | acceptata la instalatia de mai
|
| | sus/altele ........................ mc
|
| |
|
| 3. Special problems encountered: | 3. Probleme speciale intampinate:
|
| _ | _
|
| Undue delay |_| | Intarzieri nejustificate |_|
|
| Inconvenient _ | Localizare _
|
| locality of facilities |_| | necorespunzatoare a instalatiei |_|
|
| Use of facility _ | Folosirea instalatiei a
|
| not technically possible |_| | fost imposibila din punct _
|
| | de vedere tehnic |_|
|
| _ | _
|
| Other |_| | Altele |_|
|
| | |
| 4. Remarks: (e.g. information | 4. Observatii: (de exemplu, informatia
|
| received from port authorities or| primita de la administratia
portuara|
| operators of reception | sau operatorul instalatiei de
|
| facilities: reasons given | receptie: motive referitoare la
|
| concerning 2 above) | pct. 2 de mai sus)
|
| |
|
| 5. Ship's particulars | 5. Caracteristicile navei
|
| Name of ship: | Numele navei:
|
| Distinctive number or letters: | Numarul IMO:
|
| Port of registry: | Portul de inmatriculare:
|
| Owner or operator: | Armatorul sau operatorul navei:
|
| Number of persons on board: | Numarul de persoane la bord:
|
| Master'signature .................. | Semnatura comandantului navei ........
|
|_____________________________________|________________________________________|
ANEXA 2
CERINTE
pentru planurile de manipulare si receptie a deseului in porturi (dupa cum se specifica
in art. 5 din ordin)
Planurile vor face referire la toate tipurile de deseuri generate de nava
si la reziduurile marfii provenind de la navele care viziteaza portul in mod
normal si vor fi dezvoltate in conformitate cu marimea portului si tipurile de
nave care fac escale in acesta.
Urmatoarele elemente vor fi urmarite in planuri:
- o evaluare a necesitatilor pentru instalatiile de receptie portuare,
avandu-se in vedere necesitatile navelor care viziteaza in mod normal portul;
- o descriere a tipului si a capacitatii instalatiilor de receptie
portuare;
- o descriere detaliata a procedurilor pentru receptia si colectarea
deseului generat de nava si a reziduurilor marfii;
- descrierea sistemului de tarifare;
- proceduri de raportare a deficientelor aparute la instalatiile de
receptie portuare;
- proceduri pentru consultarea continua cu utilizatorii portuari, cu
contractorii de deseuri, operatorii de terminal si cu alte parti interesate; si
- tipul si cantitatile de deseu generat de nava si reziduurile marfii
receptionate si manipulate.
Suplimentar planurile vor include:
- sumarul legislatiei relevante si al formalitatilor de predare;
- identificarea unei persoane sau a persoanelor responsabile pentru implementarea
planului;
- o descriere a echipamentului de pretratare si proceselor in port, daca
exista;
- o descriere a metodelor de inregistrare folosite in prezent la
instalatiile actuale de receptie portuare;
- o descriere a metodelor de inregistrare a cantitatilor de deseu generat
de nava si a reziduurilor marfii; si
- o descriere despre modul cum sunt depozitate deseul generat de nava si
reziduurile marfii.
Procedurile pentru receptie, colectare, stocare, tratament si depozitare
vor fi conforme din toate punctele de vedere cu schemele de management de mediu
potrivite pentru reducerea impactului asupra mediului al acestor activitati.
Informatii care trebuie sa fie disponibile pentru toti utilizatorii
porturilor maritime:
- scurta referinta asupra importantei fundamentale a predarii complete a
deseului generat de nava si a reziduurilor marfii;
- localizarea instalatiilor de receptie portuare potrivit fiecarei dane, cu
ilustratie/harta;
- lista deseului generat de nava si a reziduurilor marfii cu care se
lucreaza;
- lista punctelor de contact, a operatorilor si serviciilor oferite;
- descrierea procedurilor de predare;
- descrierea sistemului de tarifare; si
- proceduri de raportare a deficientelor aparute la instalatiile de
receptie portuare.
ANEXA 3
INFORMATIA
ce trebuie comunicata inainte de intrarea in portul .............
(portul de destinatie, dupa cum este definit in art. 6 din ordin)
1. Numele, indicativul de apel, unde este cazul, numarul de identificare
IMO al navei:
2. Statul de pavilion:
3. Timpul estimat de sosire (ETA):
4. Timpul estimat de plecare (ETD):
5. Portul anterior de escala:
6. Urmatorul port de escala:
7. Ultimul port si data la care s-a predat deseul generat de nava:
8. Predati _ _ _
tot |_| o parte |_| nimic |_|*)
din deseul dumneavoastra la instalatiile de receptie portuare?
------------
*) Bifati casuta corespunzatoare.
9. Tipul si cantitatea de deseu sau reziduuri ce vor fi predate si/sau care
vor ramane la bord si procentajul capacitatii maxime de stocare:
Daca predati deseurile, completati coloana a doua.
Daca predati o parte sau nici un deseu, completati toate coloanele.
_______________________________________________________________________________
Tipul Deseul Capacitatea Cantitatea Portul Cantitatea
ce va maxima deseului in care estimata de
fi dedicata pastrat deseul deseu ce va
predat pentru la bord ramas fi generata
(mc) stocare (mc) va fi intre
(mc) predat notificare
si urmatorul
port de
escala (mc)
_______________________________________________________________________________
1. Ulei uzat
Mal
Apa de santina
Altele (specificati)
2. Gunoi
Resturi alimentare
Plastic
Altele
3. Deseu asociat marfii*1)
(specificati)
4. Reziduurile de marfa*1)
(specificati)
_______________________________________________________________________________
*1) Poate fi estimat.
NOTA:
1. Aceasta informatie poate fi folosita de controlul statului portului si pentru
alte scopuri de inspectie.
2. Copii ale notificarii vor fi transmise la Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei - Directia generala a transporturilor maritime, pe
Dunare si cai navigabile.
3. Acest formular va fi completat chiar daca nava este exceptata, in
conformitate cu art. 9 din Ordinul ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 779/2002.
Confirm ca:
- detaliile de mai sus sunt adevarate si corecte; si
- exista la bord spatiu suficient dedicat pentru stocarea tuturor
deseurilor generate intre momentul notificarii si in momentul intrarii in
urmatorul port in care deseul va fi predat.
Data ..................
Ora ...................
Semnatura comandantului navei/persoanei desemnate ......................