ORDIN Nr. 93
din 17 septembrie 2008
pentru aprobarea Criteriilor
si metodologiei privind selectionarea personalului si stabilirea duratei
participarii acestuia la misiuni individuale in afara teritoriului statului
roman
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 670 din 29 septembrie 2008
Pentru aplicarea dispoziţiilor
art. 14 alin. (2) din Legea nr. 42/2004 privind participarea forţelor armate la
misiuni în afara teritoriului statului român,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării,
ministrul apărării emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Criteriile şi metodologia privind
selecţionarea personalului şi stabilirea duratei participării acestuia la
misiuni individuale în afara teritoriului statului român, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin intră în vigoare la data
de 1 octombrie 2008.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă „M.R.U.-5, Norme privind selecţia şi pregătirea personalului pentru
trimiterea la misiuni în străinătate şi utilizarea ulterioară a acestuia",
aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M. 136/2002*).
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
*) Ordinul
ministrului apărării naţionale nr. M.136/2002 nu a fost publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare a
ţării şi securitate naţională.
ANEXĂ
CRITERII ŞI METODOLOGIE
privind selecţionarea personalului şi stabilirea
duratei participării acestuia la misiuni individuale în afara teritoriului statului român
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul ordin reglementează modul de
selecţionare a personalului din Ministerul Apărării în vederea participării la
misiuni individuale în afara teritoriului statului român.
Art. 2. - (1) Misiunile individuale se ocupă prin
detaşare şi au durata de până la un an.
(2) Misiunile individuale sunt acele misiuni în funcţii de stat major din structuri NATO, UE, ONU,
OSCE şi alte structuri/organizaţii internaţionale la care România este parte,
precum şi în funcţii aparţinând forţelor din teatrele de operaţii, inclusiv
funcţii de vizibilitate.
(3) Prin funcţii de
vizibilitate se înţelege funcţiile prevăzute cu
gradul de colonel/similar şi general/similar.
Art. 3. - Misiunile individuale în afara teritoriului
statului român a căror durată este mai mare de un an se reglementează separat,
prin ordin al ministrului apărării.
CAPITOLUL II
Criteriile privind selecţionarea personalului
Art. 4. - Selecţionarea personalului în vederea
participării la misiuni individuale în afara teritoriului statului român se
desfăşoară pe baza următoarelor criterii:
a) criterii eliminatorii;
b) criterii de ierarhizare.
Art. 5. - (1) Criteriile eliminatorii, prevăzute în anexa
nr. 1, se analizează în baza documentelor de evidenţă a personalului şi a
testelor specifice susţinute de candidaţi.
(2) Candidaţii care nu îndeplinesc criteriile
eliminatorii sunt respinşi şi nu mai pot fi ierarhizaţi.
(3) Criteriile de ierarhizare, prevăzute în anexa nr.
2, stabilesc ierarhizarea candidaţilor pe baza punctajului obţinut de către
aceştia.
Art. 6. - Pentru funcţiile de vizibilitate se
organizează şi se desfăşoară şi proba de interviu de evaluare.
CAPITOLUL III
Metodologia privind selecţionarea personalului
Art. 7. - Personalul din Ministerul Apărării poate fi
trimis în misiuni individuale în afara teritoriului statului român prin
concurs, cu aprobarea ministrului apărării.
Art. 8. - Scopul desfăşurării concursului este de a
ierarhiza candidaţii care au îndeplinit criteriile eliminatorii.
Art. 9. - (1) Concursul se organizează, de regulă, cu 4
luni înainte de data stabilită pentru ocuparea postului
sau trimiterii personalului la misiuni individuale în afara teritoriului
statului român.
(2) In situaţii deosebite, selecţionarea personalului
în vederea participării la misiuni individuale în afara teritoriului statului
român se poate face şi prin procedura de urgenţă, procedură ce constă în selecţionarea
candidatului din baza de date existentă.
Art. 10. - Situaţiile deosebite precizate la art. 9
alin. (2) sunt următoarele:
a) întoarcerea din misiune a celui detaşat din motive
obiective;
b) perioada dintre momentul
lansării ofertei de către structurile/organizaţiile internaţionale şi cel
pentru ocuparea postului este mai mică de 4 luni.
Art. 11. - Pentru organizarea concursului, Statul Major
General, prin Direcţia personal şi mobilizare, elaborează un plan propriu de
măsuri, conform modelului prezentat în anexa nr. 3, şi o bază de selecţie,
conform modelului prezentat în anexa nr. 4, în scopul respectării principiilor
transparenţei şi egalităţii de şanse, precum şi a criteriilor formulate de
organismele internaţionale, cu indicarea surselor de selecţie şi a numărului de
candidaţi.
Art. 12. - Pentru rezolvarea problemelor tehnice de
organizare a interviului de evaluare se înfiinţează secretariatul comisiei de
evaluare a candidaţilor pentru funcţiile de vizibilitate, format din 2 membri
ai structurii de personal din Direcţia personal şi mobilizare. Comisia de
evaluare a candidaţilor pentru funcţiile de vizibilitate este desemnată de
către directorul Statului Major General, are o componentă variabilă în funcţie
de nivelul gradelor candidaţilor şi nu va avea mai mult de 5 membri.
Art. 13. - Concursul cuprinde următoarele etape:
a) ierarhizarea candidaţilor declaraţi admişi în
procesul de selecţie pe baza evaluării datelor din memoriul original/dosarul profesional;
b) desfăşurarea interviului de evaluare a candidaţilor;
c) stabilirea ierarhiei finale;
d) aprobarea de către ministrul apărării a
candidatului care urmează să ocupe postul scos la concurs.
Art. 14. - (1) Ierarhizarea candidaţilor se efectuează
în ordine descrescătoare, pe baza punctajelor standard acordate în urma
evaluării datelor din memoriul original.
(2) In cazul celor care solicită ocuparea funcţiilor de
vizibilitate, punctajul obţinut la interviul de evaluare - prin însumarea
notelor, pe o scară de la 1 la 10 - se înmulţeşte cu coeficientul 0,6 şi se
însumează cu punctajul rezultat în urma evaluării datelor din memoriul original
-înmulţit la rândul său cu coeficientul 0,4. Ierarhia finală a candidaţilor se
realizează pe baza mediei ponderate a celor 2 termeni.
Exemplu:
Punctaj la interviul de evaluare: 9+9+9+8+8=43
Punctaj în urma evaluării datelor din memoriul
original: 14
Punctaj final:
(43x0,6+14x0,4):2=(25,8+5,6):2=31,4:2=15,7
CAPITOLUL IV
Responsabilităţile structurilor privind
selecţionarea personalului
Art. 15. - Departamentul pentru politica de apărare şi
planificare analizează solicitările structurilor/organizaţiilor internaţionale
prevăzute la art. 2 alin. (2) şi oportunitatea participării cu personal din
Ministerul Apărării la misiuni individuale în afara teritoriului statului român
şi, după caz, aprobă sau înaintează spre aprobare documentaţia necesară pentru
luarea deciziei.
Art. 16. - Statul Major General are responsabilităţi
privind gestionarea, selecţia, organizarea, desfăşurarea concursului şi
instruirea personalului Ministerului Apărării, cu excepţia personalului
Direcţiei generale de informaţii a apărării, în vederea trimiterii la misiuni
individuale temporare în afara teritoriului statului român.
Art. 17. - Direcţia generală de informaţii a apărării
are responsabilităţi privind planificarea, selecţia, instruirea, gestiunea şi
evaluarea personalului din structurile subordonate
pentru participarea la misiuni individuale temporare în afara teritoriului
statului român, conform reglementărilor proprii.
Art. 18. - Direcţia personal şi mobilizare exercită
următoarele atribuţii:
a) evaluează datele din memoriile originale/dosarele
profesionale ale candidaţilor declaraţi admişi în urma desfăşurării procesului
de selecţie, pe baza punctajelor standard, prevăzute în anexa nr. 2;
b) centralizează datele şi întocmeşte tabelul cu
ierarhizarea tuturor candidaţilor;
c) pregăteşte documentaţia necesară pentru susţinerea
interviului de evaluare de către candidaţii pentru funcţiile de vizibilitate şi
transmite preşedintelui comisiei datele necesare convocării acesteia;
d) comunică rezultatele finale ale concursului
structurilor din care provin candidaţii;
e) întocmeşte raportul adresat ministrului apărării
pentru aprobarea candidaţilor ce urmează să ocupe posturile scoase la concurs;
raportul cu candidaţii care au susţinut interviul de evaluare va fi semnat şi
de preşedintele comisiei;
f) iniţiază demersurile necesare emiterii ordinului de
detaşare a candidaţilor declaraţi admişi.
Art. 19. - Pentru evaluarea candidaţilor în vederea
selecţionării, se abilitează următoarele structuri cu atribuţii specifice,
astfel:
a) Secţia psihologie militară a Statului Major General
şi Secţia psihologie a Direcţiei generale de informaţii a apărării, pentru
examinarea psihologică;
b) Spitalul Clinic de Urgenţă Militar Central „Dr.
Carol Davila", prin ambulatoriul de specialitate, pentru examinarea
medicală;
c) Secţia poliţie militară a Statului Major General,
pentru verificarea cunoştinţelor şi deprinderilor privind circulaţia pe drumurile
publice şi conducerea autovehiculelor;
d) Direcţia management resurse umane, prin Centrul
naţional militar de testare limbi străine, pentru administrarea testelor de
plasament pentru cursul de învăţare a limbii engleze
americane/American Language Course Placement Test, denumit în continuare ALCPT,
pentru funcţiile de stat major, şi a testelor de
stabilire a profilului lingvistic standardizat, pentru funcţiile de
vizibilitate.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 20. - (1) Duratele
mandatelor şi alte cerinţe de personal pentru participarea la misiuni
individuale sunt precizate în fişele posturilor transmise de
structurile/organizaţiile internaţionale prevăzute la art. 2 alin. (2) în care
personalul urmează să fie detaşat.
(2) Instruirea personalului din cadrul Ministerului
Apărării care participă la misiuni individuale în afara teritoriului statului
român se reglementează prin ordin al ministrului apărării şi se execută cu cel
puţin 20 de zile înainte de plecarea în misiune.
Art. 21. - (1) Personalul care a participat la o
misiune individuală în afara teritoriului statului român poate fi selecţionat
pentru a îndeplini o nouă misiune de acelaşi tip, numai după o perioadă de cel
puţin un an.
(2) In scopul încadrării unor funcţii pentru care nu
există candidaţi, şeful Statului Major General şi directorul general al
Direcţiei generale de informaţii a apărării pot aproba participarea la selecţie
şi înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (1), pentru personalul din subordine.
Art. 22. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele criterii şi metodologie.
ANEXA Nr. 1 la criterii si metodologie
CRITERII ELIMINATORII
privind selecţionarea candidaţilor pentru misiuni
individuale
Nr. crt.
|
Criterii
|
Condiţii
|
Modul de verificare
|
Structura care verifică
|
1.
|
Competenţa profesională
|
Pregătirea militară generală
|
Evaluarea competenţei profesionale şi verificarea cerinţelor de
personal - studiul documentelor de evidentă
|
Structura care propune candidaţii
|
Pregătirea de specialitate
|
2.
|
Cerinţe de stat major
|
Abilităţi de lucru în mediul internaţional
|
Capacitatea de a redacta documente în limba engleză
|
Cunoştinţe de bază privind operarea PC, MS Office
|
3.
|
Gradul
|
Subofiţer/maistru militar la general -în funcţie de cerinţele
postului
|
4.
|
Vârsta
|
Să nu împlinească limita de vârstă în grad pe timpul misiunii
|
25-50 de ani pentru observatorii militari
|
5.
|
Cerinţe de personal
|
Să aibă cel puţin un an de la întoarcerea din ultima misiune
|
Să nu aibă probleme personale sau familiale deosebite şi să nu
fie urmărit, cercetat penal sau administrativ, aspecte care să necesite
prezenţa în ţară
|
Să nu fi fost repatriat sau sancţionat pe timpul unei misiuni
internaţionale
|
6
|
Starea sănătăţii
|
Apt psihologic
|
Test - admis/ respins
|
Secţia psihologică
|
Apt medical conform cerinţelor fişei medicale standard ONU
|
Vizită medicală - admis/respins
|
Ambulatoriul de specialitate din cadrul Spitalului Clinic de
Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila"
|
Condiţie fizică foarte bună certificată de medicul unităţii la
capitolul antecedente personale şi date antropologice din fişa medicală
|
Capacitate de lucru în condiţii grele şi periculoase
|
7.
|
Cunoaşterea limbii engleze
|
- pentru observatorii ONU sau OSCE - cel
puţin 80 de puncte ALCPT
- pentru personalul de stat major- cel puţin 70 de puncte ALCPT
|
Test ALCPT
|
Centrul naţional militar de testare limbi străine din cadrul
Direcţiei managament resurse umane
|
Pentru funcţiile de vizibilitate
|
STANAG 6001
|
8.
|
Conducerea autoturismelor de teren
|
Posesor al permisului de conducere categoria B
|
Probă teoretică si practică - admis/respins
|
Secţia poliţie militară
|
Cel puţin 2 ani experienţă de conducător auto
|
Abilităţi în conducerea vehiculelor 4x4
|
Cunoştinţe privind executarea întreţinerii zilnice a
autoturismelor
|
ANEXA Nr. 2 la criterii si metodologie
CRITERII DE IERARHIZARE
a candidaţilor selecţionaţi pentru misiuni
individuale
Nr. crt.
|
Criteriul
|
Nivel
|
Punctaj
|
Punctaj obţinut
|
1.
|
Funcţii îndeplinite - se punctează o singură funcţie din fiecare
categorie. Pentru subofiţeri se vor evalua funcţiile corespunzătoare
domeniului fişei postului din teatru şi eşalonului unde sunt încadraţi.
|
Comandant de pluton/similar
|
1
|
|
Comandant companie/similar
|
2
|
|
Comandant batalion/similar
|
3
|
|
Ofiţer de stat major la nivel batalion/similar
|
2
|
|
Ofiţer de stat major la nivel brigadă/similar
|
3
|
|
Ofiţer de stat major la nivel categorii de forţe ale armatei/similar
|
3
|
|
2.
|
Cursuri/similare pentru subofiţeri
|
Curs de bază
|
1
|
|
Curs avansat
|
2
|
|
Curs stat major
|
3
|
|
Facultatea de comandă şi stat major/ULD
|
4
|
|
Curs de operaţiuni de pace
|
4
|
|
Curs de conducere a operaţiunilor multinaţionale întrunite - JOINT
|
4
|
|
3.
|
Participarea la alte misiuni individuale în afara teritoriului
statului român
|
1
|
|
Observaţii:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
ANEXA Nr. 3 la criterii si metodologie
- model -
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRARII
Statul Major General
Direcţia personal si mobilizare
..........2008
Nr.....................
Bucureşti
NESECRET
Exemplarul nr...................
Aprob
PLAN DE MĂSURI
pentru selecţia organizată în
perioada............pentru încadrarea funcţiei............în perioada.................
Nr. crt.
|
Activitatea
|
Data şi locul
|
Cine execută
|
Observaţii
|
1.
|
Elaborarea cerinţelor de personal
|
|
|
|
2.
|
Intocmirea planului de măsuri şi stabilizarea bazei de date de
selecţie
|
|
|
|
3.
|
Transmiterea solicitărilor de personal către structurile
menţionate în baza de selecţie la structurile evaluatoare
|
|
|
|
4.
|
Centralizarea propunerilor primite şi pregătirea documentaţiei
necesare desfăşurării selecţiei - tabele nominale, fişe medicale, formulare
de lucru etc.
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Activitatea
|
Data şi locul
|
Cine execută
|
Observaţii
|
5.
|
Intâlnire cu candidaţii, instructaj privind programul selecţiei,
preluarea documentelor solicitate şi înmânarea fişelor medicale Examinarea
psihologică
|
|
|
|
6.
|
Evaluarea cunoştinţelor de limba engleză
|
|
|
|
7.
|
Examinarea cunoştinţelor şi deprinderilor auto
|
|
|
|
8.
|
Examinarea medicală
|
|
|
|
9.
|
Verificarea îndeplinirii cerinţelor de personal
|
|
|
|
10.
|
Centralizarea rezultatelor examinărilor
|
|
|
|
11.
|
Intocmirea documentelor şi prezentarea rezultatelor candidaţilor,
în vederea stabilirii participanţilor la misiune
|
|
|
|
12.
|
Iniţierea raportului de misiune
|
|
|
|
13.
|
Comunicarea rezultatelor
|
|
|
|
14.
|
Solicitarea certificatelor de securitate
|
|
|
|
15.
|
Inştiinţarea Direcţiei operaţionalizare, generare şi evaluare
forţe /J.7 privind perioada de pregătire centralizată
|
|
|
|
16.
|
Inapoierea memoriilor originale
|
|
|
|
17.
|
Emiterea ordinelor de detaşare
|
|
|
|
18.
|
Expedierea extraselor din ordinul de
detaşare
|
|
|
|
19.
|
Actualizarea bazei de date
|
|
|
|
Şeful,
.....................................
Intocmit
.....................................
ANEXA Nr. 4 la criterii si metodologie
- model -
BAZA DE SELECŢIE
pentru activitatea din perioada...........................
Nr. crt.
|
Cod denumire funcţie
|
Gradul
|
Solicitări
|
Total
|
Structura
|
Nr. de candidaţi
|
Comandamentul Forţei Multinaţionale,
Bagdad
|
1.
|
|
|
SMFT
|
|
|
SMFA
|
|
|
SMFN
|
|
|
Comandamentul Corpului Multinaţional, Bagdad
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
..
|
|
|
|
|
|
..
|
|
|
|
|
|
..
|
|
|
|
|
|
..
|
|
|
|
|
|
Comandamentul Brigăzii Inaintate Vest,
Tallil
|
n
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Şeful,
........................................
Intocmit
.........................................