Ordinul Nr.983 din 14.05.2020pentru modificarea Normelor privind autorizarea şi controlul centrelor de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.212/2015, şi pentru modificarea şi completarea Normelor privind pregătirea şi atestarea profesională a anumitor categorii de conducători auto, prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.214/2015 pentru aprobarea normelor privind pregătirea şi atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere ACT EMIS DE: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 425 din 21 mai 2020
În temeiul prevederilor art. 12 lit. f) şi h) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 6 alin. (3) lit. g) şi h) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor,ministrul transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor emite prezentul ordin. Articolul INormele privind autorizarea şi controlul centrelor de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.212/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 867 din 20 noiembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 7 alineatul (2) litera d), punctul (ii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
|
„(ii) |
pentru organizarea şi desfăşurarea cursurilor de pregătire profesională a instructorilor de conducere auto şi examinarea conducătorilor auto înscrişi pentru obţinerea certificatelor de calificare profesională iniţială CPI, deţine cu orice titlu vehicule corespunzătoare constructiv, din punctul de vedere al dimensiunilor, maselor şi al sistemelor de siguranţă, prevederilor în vigoare cu privire la pregătirea şi examinarea candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere, care au inspecţia tehnică periodică valabilă şi sunt asigurate pentru daune cauzate terţilor, inclusiv persoanelor care se află în interiorul acestora. Vehiculele pot deţine sistem de transmisie automată sau manuală." |
2. La articolul 15, literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins: a)să asigure îndeplinirea în permanenţă a condiţiilor de autorizare. Dacă suporturile de curs nu sunt actualizate conform evoluţiei prevederilor reglementărilor specifice în 60 de zile de la apariţia acestora, atunci condiţiile de autorizare pentru tipurile de curs corespunzătoare nu mai sunt îndeplinite;........ ................ ................ ................ ........ ........... c)să deţină la sediu documentele prevăzute la art. 9 alin. (2), precum şi:– autorizaţia; şi – situaţiile întocmite în urma fiecărui examen, precum şi documentele aferente fiecărei persoane care a urmat unul sau mai multe cursuri în cadrul centrului de pregătire şi perfecţionare în ultimii 5 ani; sunt acceptate şi documentele arhivate electronic; 3. La articolul 15, litera n) se abrogă. 4. La articolul 21, alineatul (3) se abrogă. 5. Anexa nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins: ANEXA Nr. 2la norme CERERE pentru autorizarea centrului de pregătire şi perfecţionare profesională
Subscrisa persoană juridică, având următoarele date de identificare: Denumire1): ........ ............., C.U.I. ..............., nr. înregistrare registrul comerţului .............., telefon: ................, fax .............., e-mail: ........ ........., adresă2) ........ ................ ................ ........ .........., adresa unde se desfăşoară pregătirea practică ........ ..............., prin managerul de centru ..........., deţinător al documentului de identitate tipul ........, seria ....... nr. ... , eliberat de ...... la data de ...., având CNP .........., cu domiciliul în ........ .........., solicit prin prezenta autorizarea ca centru de pregătire şi perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere pentru efectuarea cursurilor de pregătire şi perfecţionare3), [] pentru manageri de transport; [] pentru instructori auto; [] pentru profesori de legislaţie rutieră; [] pentru consilieri de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase; |
[] pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier de mărfuri periculoase; [] pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier de mărfuri cu vehicule a căror masă maximă autorizată este mai mare de 3,5 tone şi pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier cu vehicule având mase şi/sau dimensiuni de gabarit depăşite şi pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier naţional contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate; [] pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier de persoane cu vehicule cu mai mult de 8+1 locuri şi pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier cu troleibuzul; [] pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier în regim de taxi şi transport rutier de persoane în regim de închiriere, care vor fi desfăşurate la adresa menţionată. Centrul utilizează pentru pregătire următorii lectori: tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria .......; tipul de curs ........., lector/instructor ..........., atestat seria ......., şi următoarele vehicule: nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ......; nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ......; nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ......; nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ......; nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ......; nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ......; nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ......; nr. de înmatriculare ......, categoria ......., marca ......., tipul ...... . Documentele care atestă îndeplinirea condiţiilor legale de autorizare sunt prezentate în format scanat pe suportul electronic anexat. ................ 4) ................5) |
CONFIDENŢIAL! ATENŢIE! Date cu caracter personal, prelucrate în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare. |
1) Se vor menţiona denumirea şi forma juridică de organizare. 2) Se va menţiona adresa sediului central sau filialei/sucursalei/punctului de lucru pentru care se solicită autorizarea. 3) Se vor marca cu «x» căsuţele corespunzătoare tipurilor de cursuri pentru care se solicită autorizarea. 4) Semnătura managerului de centru şi ştampila solicitantei. 5) Localitatea şi data completării cererii. 6. Anexa nr. 3 se modifică şi va avea următorul cuprins: ANEXA Nr. 3la norme
DECLARAŢIE privind veridicitatea informaţiilor furnizate în cerere şi a documentelor prezentate pe suportul electronic Subsemnatul/Subsemnata, ........ ............, având documentul de identitate tip ......, seria ..... nr. ......., eliberat de ........ la data de CNP ........ ........ ........., cu domiciliul stabil în ........ ........ ........., în calitate de manager de centru la centrul de pregătire şi perfecţionare .............., din .........., cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii, certific că informaţiile furnizate în cerere sunt adevărate şi că documentele prezentate scanat pe suportul electronic anexat sunt conforme cu cele originale. Data ............. Semnătura ................ |
CONFIDENŢIAL! ATENŢIE! Date cu caracter personal, prelucrate în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare. |
7. Anexa nr. 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: ANEXA Nr. 5la norme
Antet centru de pregătire şi perfecţionare Nr. înregistrare ........../.......... CERERE de înscriere la cursurile de pregătire şi/sau perfecţionare profesională în domeniul transportului rutier Subsemnatul/Subsemnata, ........ ................ ..............., având: 1. documentul de identitate tip ......, seria ....... nr. ......, eliberat de ........ la data de ......., CNP ............., cu domiciliul stabil în: .........., 2. permisul de conducere nr. ........, emis la data de ........., în statul ........, valabil pentru: categoria ......., din ........, categoria ......., din ........, categoria ........., din ......, categoria ......., din ........, categoria ......., din ........, categoria ........., din ......, categoria ......., din ........, 3. atestatele/certificatele profesionale valabile emise în alte state: - pentru manageri de transport nr. ........, emis în data de ........., în statul ..........; - pentru consilieri ADR nr. ....., emis în data de ......, în statul ......., valabil pentru .....; - pentru conducători auto ADR nr. ...., emis în data de ...., în statul ....., valabil pentru ....; - pentru conducători auto care transportă mărfuri nr. ...., emis în data de ...., în statul ......; - pentru conducători auto care transportă persoane nr. ..., emis în data de ...., în statul ......; solicit înscrierea la cursurile: [] pentru manageri de transport, [] formare iniţială/[] pregătire continuă; [] pentru instructori auto, [] obţinere/[] reînnoire/[] adăugare categorie ........../[] reînnoire şi adăugare categorie ........; [] pentru profesori de legislaţie rutieră, [] obţinere/[] reînnoire; [] pentru consilieri de siguranţă ADR, [] formare iniţială pentru ......../[] prelungire ..........; [] pentru conducătorii auto ADR, [] formare iniţială pentru ....../[] prelungire/[] extindere cu ....; [] pentru conducătorii auto care transportă mărfuri, [] formare iniţială/[] pregătire continuă; [] pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier cu vehicule având mase şi/sau dimensiuni de gabarit depăşite; [] pentru conducătorii auto care transportă persoane, [] formare iniţială/[] pregătire continuă; [] pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier cu troleibuzul; [] pentru conducătorii auto care efectuează transport rutier naţional contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate; [] pentru conducătorii auto în regim de [] taxi/[] închiriere. Subsemnatul/Subsemnata, ........ .., cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că în ultimele 12 luni am avut/nu am avut1) reşedinţa obişnuită, conform definiţiei prevăzute la articolul 12 din Directiva 2006/126/CE2), în alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European. Data ................ Semnătura ................ |
CONFIDENŢIAL! ATENŢIE! Date cu caracter personal, prelucrate în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare. |
1) Se anulează cu „X" varianta incorectă. 2) Textul definiţiei reşedinţei obişnuite prevăzut la art. 12 din Directiva 2006/126/CE este reprodus pe verso. VERSO Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere Articolul 12Reşedinţa obişnuită În sensul prezentei directive, «reşedinţă obişnuită» înseamnă locul în care o persoană locuieşte în mod obişnuit, adică pe parcursul a cel puţin 185 de zile din fiecare an calendaristic, datorită unor legături personale şi profesionale sau, în cazul unei persoane fără legături profesionale, datorită unor legături personale care relevă legături strânse între respectiva persoană şi locul în care locuieşte aceasta. Cu toate acestea, reşedinţa obişnuită a unei persoane ale cărei legături profesionale sunt într-un loc diferit de cel al legăturilor sale personale şi care, din acest motiv, locuieşte alternativ în locuri diferite, situate în două sau mai multe state membre, se consideră a fi locul legăturilor sale personale, cu condiţia ca persoana respectivă să se întoarcă în acel loc cu regularitate. Această din urmă condiţie nu este necesară în cazul în care persoana locuieşte într-un stat membru pentru îndeplinirea unei misiuni cu durată determinată. Frecventarea de cursuri la o universitate sau şcoală nu implică transferul reşedinţei obişnuite. Articolul IINormele privind pregătirea şi atestarea profesională a anumitor categorii de conducători auto, prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.214/2015 pentru aprobarea normelor privind pregătirea şi atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 şi 903 bis din 4 decembrie 2015, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1, alineatele (2), (3), (6), (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
(2) Prezentele norme nu se aplică conducătorilor auto care conduc:a)vehicule cu o viteză maximă autorizată care nu depăşeşte 45 km/h; b)vehicule utilizate de sau aflate sub controlul forţelor armate, apărării civile, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, al forţelor care răspund de menţinerea ordinii publice şi serviciilor de ambulanţă de urgenţă, atunci când transportul este efectuat ca o consecinţă a atribuţiilor acestor servicii; c)vehicule care efectuează teste rutiere în vederea unor dezvoltări tehnice, reparaţii sau pentru întreţinere ori vehicule noi sau reconstruite care nu au fost încă puse în funcţiune; d)vehicule pentru care este necesară deţinerea unui permis de conducere de categoria D sau D1 şi care sunt conduse fără pasageri de către personalul de întreţinere dinspre sau către un centru de întreţinere situat în vecinătatea celei mai apropiate baze de întreţinere utilizate de operatorul de transport, cu condiţia ca activitatea de conducere a vehiculului să nu constituie activitatea principală a conducătorului auto; e)vehicule utilizate în situaţii de urgenţă sau desemnate pentru misiuni de recuperare, inclusiv vehicule utilizate pentru transportul necomercial de ajutor umanitar; f)vehicule utilizate în cursul pregătirii/examinării în vederea obţinerii permisului de conducere sau a unui certificat/atestat profesional, cu condiţia ca acestea să nu fie utilizate pentru transportul de mărfuri sau de persoane în scopuri comerciale; g)vehicule utilizate pentru transportul necomercial de persoane sau de mărfuri; h)vehicule care transportă materiale, echipamente sau utilaje care urmează să fie utilizate de conducătorii auto în cursul activităţii lor, cu condiţia ca activitatea de conducere a vehiculelor să nu reprezinte principala activitate a conducătorilor auto; i)vehicule utilizate sau închiriate fără conducător auto de către întreprinderi agricole, horticole, forestiere, piscicole sau crescătorii, pentru transportul de mărfuri în cadrul activităţii profesionale specifice pe o rază de până la 100 km de la sediul întreprinderii, cu condiţia ca activitatea de conducere a vehiculului să nu constituie activitatea principală a conducătorului auto.
(3) Certificatul de calificare profesională iniţială, denumit în continuare CPI, şi certificatul de calificare profesională continuă, denumit în continuare CPC, sunt dovada calificării profesionale iniţiale, respectiv dovada pregătirii profesionale periodice a conducătorului auto, pot fi obţinute conform prevederilor prezentelor norme şi reprezintă cartela de pregătire profesională a conducătorului auto, aşa cum aceasta este definită în Directiva 2003/59/CE, cu modificările şi completările ulterioare......... ................ ................ ................ ................ ........ ............
(6) Pot obţine în România CPI doar conducătorii auto care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:a)sunt resortisanţi ai unui stat membru al Uniunii Europene şi îşi au reşedinţa obişnuită în România, aşa cum este aceasta definită la art. 12 din Directiva 2006/126/CE, cu modificările şi completările ulterioare; b)sunt resortisanţi ai unor state nemembre ale Uniunii Europene şi sunt angajaţi de o întreprindere stabilită în România sau au dobândit dreptul de a munci în România.
(7) Pot obţine în România CPC doar conducătorii auto care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:a)îşi au reşedinţa obişnuită în România, aşa cum este aceasta definită la art. 12 din Directiva 2006/126/CE, cu modificările şi completările ulterioare; b)sunt angajaţi de o întreprindere stabilită în România.
(8) Sunt recunoscute ca valabile pe teritoriul României documentele eliberate în condiţiile Directivei 2003/59/CE, cu modificările şi completările ulterioare, de alte state membre ale Uniunii Europene, şi anume:a)permisul de conducere care are înscris codul armonizat nr. 95 al Uniunii, prevăzut în anexa I la Directiva 2006/126/CE, alături de categoriile de permise corespunzătoare; sau b)cartela de pregătire profesională, prevăzută în anexa II la Directiva 2003/59/CE, cu modificările şi completările ulterioare, care are înscris codul armonizat nr. 95 al Uniunii, prevăzut în anexa I la Directiva 2006/126/CE, alături de categoriile de permise corespunzătoare. Certificatele de calificare profesională CPI şi CPC eliberate în condiţiile Directivei 2003/59/CE înainte de 23 mai 2020 sunt valabile până la data expirării; sau c)conducătorilor auto resortisanţi ai unor state nemembre ale Uniunii Europene care conduc vehicule utilizate pentru transportul rutier de mărfuri li se permite, de asemenea, să facă dovada deţinerii calificării şi formării prevăzute în Directiva 2003/59/CE prin atestatul de conducător auto menţionat în Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu condiţia ca pe documentul respectiv să fie înscris codul nr. 95 al Uniunii la rubrica «Observaţii» a atestatului. Atestatele de conducător auto pe care nu este înscris codul nr. 95 al Uniunii şi care au fost eliberate înainte de 23 mai 2020 în conformitate cu art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 în vederea certificării conformităţii cu cerinţele de formare în temeiul Directivei 2003/59/CE sunt acceptate ca dovadă a calificării până la data expirării. 2. La articolul 1, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins: (51) Modelul şi conţinutul cartelei de pregătire profesională a conducătorului auto sunt prevăzute în anexa nr. 2c) la prezentele norme. 3. La articolul 2, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(3) Conducătorii auto care efectuează transport de marfă şi care îşi dezvoltă sau îşi schimbă activitatea pentru a efectua transport de persoane ori invers şi care deţin un CPI nu trebuie să mai susţină examen teoretic pentru părţile comune ale celor două tipuri de calificare iniţială, ci doar pentru părţile specifice noii calificări, urmat de promovarea unui examen practic. Aceşti conducători vor susţine în mod obligatoriu examenul practic în totalitate. 4. La articolul 3, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: Articolul 3
(1) Pregătirea profesională periodică constă în cursuri specifice, prin care conducătorii auto îşi actualizează cunoştinţele necesare în activitate, cu precădere în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, sănătatea şi siguranţa la locul de muncă şi reducerea impactului pe care condusul unui autovehicul îl are asupra mediului.
(2) Cursurile prevăzute la alin. (1) sunt organizate de către centre de pregătire şi perfecţionare profesională autorizate de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi se desfăşoară conform programei prevăzute în anexa nr. 2a) la prezentele norme. Suporturile de curs utilizate vor fi întocmite în scopul însuşirii de către candidaţi a cunoştinţelor menţionate în anexa nr. 2a) la prezentele norme, cu respectarea necesităţilor de învăţare ale acestora. Cursurile acoperă o gamă largă de subiecte şi includ întotdeauna cel puţin un subiect legat de siguranţa rutieră. Subiectele de formare cuprinse în suporturile de curs iau în considerare evoluţiile legislative şi tehnologice relevante. Cursurile includ cel puţin două ore de instruire practică. 5. La articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins: (21) Centrele de pregătire şi perfecţionare profesională pot utiliza programe informatice de tip e-learning pentru susţinerea cursurilor de la alin. (1). Centrele pot, în condiţiile prevăzute în prezentele norme, să utilizeze platformele digitale pentru cel mult 12 ore din orele prevăzute în anexa nr. 2a) la prezentele norme. a)Programul informatic de tip e-learning este o platformă digitală operată de către centrul de pregătire şi perfecţionare profesională, care trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
|
(i) |
permite cursanţilor conectarea, pentru a deveni utilizatori, doar cu nume de utilizator şi parolă; |
|
(ii) |
ţine evidenţa automată a cursanţilor şi păstrează istoricul pentru o perioadă de doi ani privind numărul de conectări, modulele accesate, timpul cumulat de utilizare a platformei etc., punctajele obţinute la simulările de examen efectuate de către cursanţi, întocmind registre în acest sens; |
|
(iii) |
emite automat mesaje către utilizatori în situaţiile în care nu au utilizat suficient platforma digitală şi/sau nu s-au prezentat la toate orele de curs necesare pentru a le fi considerat finalizat cursul de pregătire şi perfecţionare. Mesajele oferă informaţii privind numărul orelor de curs şi al orelor de utilizare a platformei necesare pentru finalizarea cursului; |
|
(iv) |
prelucrează datele cu caracter personal cu respectarea Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor); |
|
(v) |
are implementate metode şi proceduri complexe de asigurare a securităţii cibernetice şi protecţiei datelor. |
b) Conţinutul minimal al platformei specifice pregătirii teoretice este următorul: |
|
(i) |
actele normative relevante pentru obiectivele prevăzute în anexa nr. 2a); |
|
(ii) |
cursuri şi lecţii conform obiectivelor prevăzute în anexa nr. 2a); |
|
(iii) |
un modul de examinare care trebuie să ofere o interfaţă asemănătoare celei întâlnite la examenul teoretic, pentru a pregăti cursanţii din timp pentru evaluarea finală şi a-i acomoda cu examinarea pe calculator. Etapele unei simulări de examinare trebuie să fie identice cu etapele întâlnite de către utilizator la susţinerea examenelor prevăzute la art. 5. |
c) Centrul de pregătire şi perfecţionare profesională, în calitate de operator al platformei digitale, are următoarele obligaţii: |
|
(i) |
să informeze complet şi cuprinzător toţi cursanţii în calitatea lor de utilizatori, la înregistrarea acestora pe platforma digitală, cu privire la termenii şi condiţiile de funcţionare a platformei digitale, la drepturile şi obligaţiile lor în cursul şi după utilizarea platformei digitale, precum şi cu privire la prelucrarea datelor lor cu caracter personal. Termenii şi condiţiile privind funcţionarea platformei digitale trebuie să poată fi accesaţi cu uşurinţă de utilizatori prin intermediul acesteia, iar operatorul trebuie să permită doar celor care au fost de acord în mod expres cu aceşti termeni şi condiţii să devină utilizatori ai platformei digitale; |
|
(ii) |
să păstreze evidenţa utilizatorilor şi registrele privind istoricul conectărilor, al modulelor accesate, al punctajelor obţinute la simulările de examen pentru o perioadă de cel puţin doi ani; |
|
(iii) |
să admită pe platforma digitală doar utilizatorii care şi-au înregistrat în mod corespunzător datele cu caracter personal solicitate prin platforma digitală; |
|
(iv) |
să asigure securitatea cibernetică a platformei digitale şi a tuturor datelor încărcate de utilizatori; |
|
(v) |
să prelucreze toate datele cu caracter personal colectate prin intermediul platformei digitale în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi să informeze în mod corespunzător, înainte de înregistrare, toţi utilizatorii, prin intermediul platformei digitale, cu privire la colectarea şi prelucrarea datelor cu caracter personal ale acestora; |
|
(vi) |
să înregistreze pe platforma digitală doar solicitanţii care sunt de acord în mod expres cu termenii şi condiţiile prelucrării datelor cu caracter personal; |
|
(vii) |
să nu schimbe termenii şi condiţiile de utilizare a platformei digitale fără notificarea prealabilă a utilizatorilor; |
|
(viii) |
să confirme în sistemul informatic al Autorităţii Rutiere Române - ARR finalizarea cursului pentru fiecare candidat, finalizare care atestă faptul că, în ceea ce priveşte respectivul candidat, sunt respectate prevederile reglementărilor specifice în vigoare referitoare la condiţiile de înscriere, perioada în care candidatul a efectuat pregătirea teoretică şi/sau practică, precum şi condiţiile pentru susţinerea examinării. În cazul utilizării platformelor digitale, finalizarea se confirmă după 23 de ore de curs, după |
utilizarea platformei de către utilizator pentru un timp cumulat de minimum 8 ore şi după ce utilizatorul a simulat un număr de cel puţin 4 examene teoretice; |
|
(ix) |
la solicitarea inspectorilor Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, în vederea efectuării controlului modului de desfăşurare a cursurilor de pregătire şi perfecţionare profesională şi a modului de finalizare a cursurilor, pune la dispoziţia acestora toate informaţiile cerute pe care le deţine în legătură cu activitatea utilizatorilor pe platformă. |
6. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 10Pe certificatele CPI, CPC şi pe atestatul de conducător auto menţionat în Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului se marchează codul armonizat «95» al Uniunii, corespunzător calificării de conducător auto. 7. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 12Anexele nr. 2a), 2b) şi 2c) fac parte integrantă din prezentele norme. 8. Anexa nr. 2a) se modifică şi va avea următorul cuprins: ANEXA Nr. 2a)la norme Programa de pregătire profesională periodică în vederea obţinerii CPC pentru categoriile de vehicule C1, C1E, C şi CE NOTĂ: Subiectele comune la care face referire art. 3 alin. (12) din norme sunt marcate cu «(*)».
Obiectiv |
Tematici |
Ore |
1.1. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor sistemului de transmisie în scopul utilizării optime |
(*) componentele motorului şi transmisiei şi rolul acestora, curbele de cuplu, de putere şi de consum specific ale unui motor, zona de utilizare optimă a turaţiei motorului, diagrame privind rapoartele transmisiei |
2 |
1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi funcţionarea dispozitivelor de siguranţă pentru a controla vehiculul, pentru a minimiza uzura şi pentru a preveni disfuncţionalităţile specifice |
(*) limitele de utilizare a frânelor şi a frânei de încetinire, utilizarea combinată a frânelor şi a frânei de încetinire, utilizarea optimă a vitezei şi rapoartelor transmisiei, utilizarea inerţiei vehiculului, utilizarea mijloacelor de încetinire şi de frânare în cursul coborârilor, comportament în caz de defecţiune, utilizarea dispozitivelor electronice şi mecanice, cum ar fi sistemul de control electronic al stabilităţii (ESP - Electronic Stability Program), sistemele avansate de frânare de urgenţă (AEBS - Advanced Emergency Braking Systems), sistemul antiblocare (ABS - Anti-Lock Braking System), sistemele de control al tracţiunii (TCS - Traction Control Systems) şi sistemele de monitorizare montate pe vehicul (IVMS - In Vehicle Monitoring System), precum şi a altor dispozitive, autorizate pentru utilizare, de asistenţă a conducătorului auto sau de automatizare |
3 |
1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de carburant |
(*) optimizarea consumului de carburant prin aplicarea competenţelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2, importanţa anticipării fluxului de trafic, a distanţei corespunzătoare faţă de alte vehicule, a utilizării impulsului vehiculului, a vitezei constante, a unui stil de conducere lină şi a presiunii corespunzătoare în pneuri, precum şi familiarizarea cu sistemele de transport inteligente, care conduce la creşterea eficienţei în timpul condusului şi la o mai bună planificare a rutelor |
3 |
1.3a. Obiectiv: capacitatea de anticipare, de evaluare şi adaptare la riscurile din trafic |
(*) conştientizarea diferitelor condiţii rutiere, de trafic şi meteorologice şi adaptarea la acestea, anticiparea evenimentelor viitoare; înţelegerea modului în care trebuie să se pregătească şi să se planifice o călătorie în condiţii meteorologice anormale; familiarizarea cu utilizarea echipamentelor de siguranţă conexe şi dobândirea capacităţii de a înţelege când trebuie amânată sau anulată o călătorie din cauza condiţiilor meteorologice extreme; adaptarea la riscurile de trafic, inclusiv la comportamentul periculos în trafic sau la conducerea neatentă (de exemplu, din cauza utilizării dispozitivelor electronice sau din cauza mâncatului sau a băutului etc.); recunoaşterea şi adaptarea la situaţii periculoase, legate în special de dimensiunile şi de greutatea vehiculelor, precum şi de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii, bicicliştii şi conducătorii de vehicule motorizate cu două roţi, şi dobândirea capacităţii de a face faţă stresului generat de aceşti factori |
4 |
(*) identificarea posibilelor situaţii periculoase şi interpretarea corespunzătoare a modului în care aceste situaţii care pot fi periculoase se pot transforma în situaţii în care accidentele rutiere nu mai pot fi evitate, precum şi selectarea şi punerea în aplicare a unor măsuri de sporire a marjelor de siguranţă în asemenea măsură încât un accident să poată fi încă evitat în cazul în care intervin posibile pericole |
Obiectiv |
Tematici |
Ore |
1.4. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de siguranţă şi utilizare corectă a vehiculului |
forţele care se aplică vehiculului în mişcare, utilizarea rapoartelor transmisiei în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, utilizarea sistemelor de transmisie automată, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, calcularea volumului total, repartizarea încărcăturii, consecinţele supraîncărcării pe axă, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate, tipurile de ambalaje şi suporturile de sarcină |
1 |
principalele categorii de mărfuri ce necesită arimarea, tehnici de calare şi de arimare a încărcăturii, utilizarea chingilor de arimare, verificarea dispozitivelor de arimare, utilizarea de mijloace de manevrare, acoperirea cu prelată şi scoaterea prelatei |
1 curs +2 instruire practică |
2.1. Obiectiv: cunoaşterea mediului social al transportului rutier şi regulile care îl guvernează |
(*) cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturile şi obligaţiile conducătorului auto în ceea ce priveşte calificarea iniţială şi pregătirea profesională periodică, contractul de angajare al conducătorului auto, clauze contractuale şi plăţi interzise, responsabilităţile conducătorului auto |
4 |
(*) duratele maxime de lucru specifice transporturilor rutiere; principiile, aplicarea şi consecinţele prevăzute în legislaţia în domeniu; sancţiunile în caz de neutilizare, de utilizare necorespunzătoare sau de manipulare a tahografului în scopul fraudei |
2.2. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor privind transportul rutier de mărfuri |
licenţa de transport, certificatul de transport în cont propriu, documentele care trebuie să se afle la bordul vehiculului, interdicţiile de utilizare a anumitor drumuri, taxele de utilizare a drumurilor, obligaţiile ce rezultă din contractul-tip de transport de mărfuri, redactarea documentelor privind contractul de transport |
2 |
autorizaţiile de transport internaţional, obligaţii ce rezultă din convenţia privind contractul de transport internaţional rutier de mărfuri, întocmirea documentelor pentru transportul internaţional, trecerea frontierelor, comisionarii de transport, documente speciale de însoţire a mărfii, cabotaj |
3.1. Obiectiv: creşterea percepţiei privind riscurile rutiere şi accidentele de muncă |
(*) tipologia accidentelor de muncă din sectorul transporturilor, statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor/autobuzelor, consecinţele umane, materiale şi financiare |
3 |
(*) principii şi modalităţi de corectare a atitudinilor şi comportamentelor care generează riscuri de accident rutier sau accident de muncă |
3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni criminalitatea şi traficul de imigranţi ilegali |
(*) informaţii generale, implicaţii pentru conducătorii auto, măsurile de prevenire, lista verificărilor ce trebuie efectuate de conducătorul auto, legislaţia cu privire la responsabilitatea conducătorului auto şi întreprinderilor de transport |
1 |
3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice: principiile ergonomice |
(*) gesturile şi poziţiile care implică riscuri, condiţia fizică, exerciţiile de manipulare, protecţia personală |
1 |
3.4. Obiectiv: conştientizarea importanţei stării fizice şi mentale |
(*) principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, efectele alcoolului, medicamentelor sau ale oricărei substanţe susceptibile de a modifica comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele oboselii şi stresului, rolul fundamental al ciclului elementar muncă-odihnă |
1 |
3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect şi de a acţiona în situaţii de urgenţă |
(*) comportamentul în caz de urgenţă: evaluarea situaţiei, evitarea supraaccidentelor, solicitarea de ajutor, asistenţa răniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de incendiu, evacuarea ocupanţilor din autovehicul, asigurarea siguranţei tuturor călătorilor, acţiuni în caz de agresiune; principiile de bază ale întocmirii unui proces-verbal de constatare a accidentului |
4 |
tehnici de control dinamic al vehiculului în situaţiile derapajului, ale frânării de urgenţă şi ale evitării de urgenţă a unui obstacol - exerciţii practice sau vizualizare de materiale video |
3.6. Obiectiv: abilităţi de comportament care să contribuie la îmbunătăţirea imaginii unei întreprinderi: relaţia dintre comportamentul conducătorului auto şi imaginea întreprinderii |
(*) importanţa pentru întreprindere a calităţii prestaţiei conducătorului auto, diferitele roluri ale conducătorului auto, diferiţii interlocutori potenţiali ai conducătorului auto, întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe plan comercial şi financiar ale unei dispute |
2 |
3.7. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de mărfuri şi a organizării pieţei |
transportul rutier în raport cu alte tipuri de transport (concurenţă, expeditori), diferitele activităţi din domeniul transportului rutier (transportul public, în folos propriu, activităţi conexe transportului), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport sau activităţi conexe transportului, diferitele specializări din domeniul transportului (cisternă, temperatură controlată, mărfuri periculoase, transportul animalelor etc.), evoluţia sectorului (diversificarea serviciilor oferite, relaţia transport rutier-transport feroviar, subcontractarea etc.) |
1 |
Programa de pregătire profesională periodică în vederea obţinerii CPC pentru categoriile de vehicule D1, D1E, D şi DE NOTĂ: Subiectele comune la care face referire art. 3 alin. (12) din Norme sunt marcate cu «(*)»
Obiectiv |
Tematici |
Ore |
1.1. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor sistemului de transmisie în scopul utilizării optime |
(*) componentele motorului şi transmisiei şi rolul acestora, curbele de cuplu, de putere şi de consum specific ale unui motor, zona de utilizare optimă a turaţiei motorului, diagrame privind rapoartele transmisiei |
2 |
1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi funcţionarea dispozitivelor de siguranţă pentru a controla vehiculul, pentru a minimiza uzura şi pentru a preveni disfuncţionalităţile specifice |
(*) limitele de utilizare a frânelor şi a frânei de încetinire, utilizarea combinată a frânelor şi a frânei de încetinire, utilizarea optimă a vitezei şi rapoartelor transmisiei, utilizarea inerţiei vehiculului, utilizarea mijloacelor de încetinire şi de frânare în cursul coborârilor, comportament în caz de defecţiune, utilizarea dispozitivelor electronice şi mecanice, cum ar fi sistemul de control electronic al stabilităţii (ESP - Electronic Stability Program), sistemele avansate de frânare de urgenţă (AEBS - Advanced Emergency Braking Systems), sistemul antiblocare (ABS - Anti - Lock Braking System), sistemele de control al tracţiunii (TCS - Traction Control Systems) şi sistemele de monitorizare montate pe vehicul (IVMS - In Vehicle Monitoring System), precum şi a altor dispozitive, autorizate pentru utilizare, de asistenţă a conducătorului auto sau de automatizare |
3 |
1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de carburant |
(*) optimizarea consumului de carburant prin aplicarea competenţelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2, importanţa anticipării fluxului de trafic, a distanţei corespunzătoare faţă de alte vehicule, a utilizării impulsului vehiculului, a vitezei constante, a unui stil de conducere lină şi a presiunii corespunzătoare în pneuri, precum şi familiarizarea cu sistemele de transport inteligente, care conduce la creşterea eficienţei în timpul condusului şi la o mai bună planificare a rutelor |
3 |
1.3a. Obiectiv: capacitatea de anticipare, de evaluare şi adaptare la riscurile din trafic: |
(*) conştientizarea diferitelor condiţii rutiere, de trafic şi meteorologice şi adaptarea la acestea, anticiparea evenimentelor viitoare; înţelegerea modului în care trebuie să se pregătească şi să se planifice o călătorie în condiţii meteorologice anormale; familiarizarea cu utilizarea echipamentelor de siguranţă conexe şi dobândirea capacităţii de a înţelege când trebuie amânată sau anulată o călătorie din cauza condiţiilor meteorologice extreme; adaptarea la riscurile de trafic, inclusiv la comportamentul periculos în trafic sau la conducerea neatentă (de exemplu, din cauza utilizării dispozitivelor electronice sau din cauza mâncatului sau a băutului etc.); recunoaşterea şi adaptarea la situaţii periculoase, legate în special de dimensiunile şi de greutatea vehiculelor, precum şi de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii, bicicliştii şi conducătorii de vehicule motorizate cu două roţi, şi dobândirea capacităţii de a face faţă stresului generat de aceşti factori |
4 |
(*) identificarea posibilelor situaţii periculoase şi interpretarea corespunzătoare a modului în care aceste situaţii care pot fi periculoase se pot transforma în situaţii în care accidentele rutiere nu mai pot fi evitate, precum şi selectarea şi punerea în aplicare a unor măsuri de sporire a marjelor de siguranţă în asemenea măsură încât un accident să poată fi încă evitat în cazul în care intervin posibile pericole |
1.5. Obiectiv: capacitatea de a asigura siguranţa şi confortul pasagerilor |
echilibrul mişcărilor longitudinale şi laterale, utilizarea drumurilor împreună cu alţi utilizatori, poziţia pe şosea, frânarea treptată/lină, folosirea consolelor, utilizarea de infrastructuri specifice (spaţii publice, benzi de circulaţie rezervate), realizarea unei armonii între conducerea în siguranţă şi celelalte funcţii ale conducătorului auto, interacţiunea cu pasagerii, caracteristicile specifice ale transportului anumitor categorii de călători (persoane cu dizabilităţi, copii) |
1 |
1.6. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de siguranţă şi utilizare corectă a vehiculului |
forţele care se aplică vehiculelor în mişcare, utilizarea rapoartelor transmisiei în funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul drumului, utilizarea sistemelor de transmisie automată, calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea încărcăturii, consecinţele supraîncărcării pe axă, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate |
1 curs +2 instruire practică |
Obiectiv |
Tematici |
Ore |
2.1. Obiectiv: cunoaşterea mediului social al transportului rutier şi regulile care îl guvernează |
(*) cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturile şi obligaţiile conducătorului auto în ceea ce priveşte calificarea iniţială şi pregătirea profesională periodică, contractul de angajare al conducătorului auto, clauze contractuale şi plăţi interzise, responsabilităţile conducătorului auto |
4 |
(*) duratele maxime de lucru specifice transporturilor rutiere; principiile, aplicarea şi consecinţele prevăzute în legislaţia în domeniu; sancţiunile în caz de neutilizare, de utilizare necorespunzătoare sau de manipulare a tahografului în scopul fraudei |
2.3. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor privind transportul rutier de persoane |
categorii şi tipuri de transport rutier de persoane, licenţa de transport, certificatul de transport în cont propriu, licenţa de traseu, documentul de control şi transportul de grupuri specifice, autorizaţiile de transport internaţional, întocmirea documentelor pentru transportul internaţional, trecerea frontierelor, cabotaj |
2 |
echipamente de siguranţă la bordul autobuzelor, centurile de siguranţă, încărcarea vehiculului |
3.1. Obiectiv: creşterea percepţiei privind riscurile rutiere şi accidentele de muncă |
(*) tipologia accidentelor de muncă din sectorul transporturilor, statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor/autobuzelor, consecinţele umane, materiale şi financiare |
3 |
(*) principii şi modalităţi de corectare a atitudinilor şi comportamentelor care generează riscuri de accident rutier sau accident de muncă |
3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni criminalitatea şi traficul de imigranţi ilegali |
(*) informaţii generale, implicaţii pentru conducătorii auto, măsurile de prevenire, lista verificărilor ce trebuie efectuate de conducătorul auto, legislaţia cu privire la responsabilitatea conducătorului auto şi întreprinderilor de transport |
1 |
3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice: principiile ergonomice |
(*) gesturile şi poziţiile care implică riscuri, condiţia fizică, exerciţiile de manipulare, protecţia personală |
1 |
3.4. Obiectiv: conştientizarea importanţei stării fizice şi mentale |
(*) principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, efectele alcoolului, medicamentelor sau ale oricărei substanţe susceptibile de a modifica comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele oboselii şi stresului, rolul fundamental al ciclului elementar muncă-odihnă |
1 |
3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect şi de a acţiona în situaţii de urgenţă |
(*) comportamentul în caz de urgenţă: evaluarea situaţiei, evitarea supraaccidentelor, solicitarea de ajutor, asistenţa răniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de incendiu, evacuarea ocupanţilor din autovehicul, asigurarea siguranţei tuturor călătorilor, acţiuni în caz de agresiune; principiile de bază ale întocmirii unui proces-verbal de constatare a accidentului |
4 |
tehnici de control dinamic al vehiculului în situaţiile derapajului, ale frânării de urgenţă şi ale evitării de urgenţă a unui obstacol - exerciţii practice sau vizualizare de materiale video |
3.6. Obiectiv: abilităţi de comportament care să contribuie la îmbunătăţirea imaginii unei întreprinderi: relaţia dintre comportamentul conducătorului auto şi imaginea întreprinderii |
(*) importanţa pentru întreprindere a calităţii prestaţiei conducătorului auto, diferitele roluri ale conducătorului auto, diferiţii interlocutori potenţiali ai conducătorului auto, întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe plan comercial şi financiar ale unei dispute |
2 |
3.8. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de călători şi a organizării pieţei |
transporturile rutiere de călători în raport cu alte tipuri de transport de călători (transport feroviar, automobile), diferitele activităţi ce implică transportul rutier de călători, sensibilizarea cu privire la persoanele cu handicap, trecerea frontierelor (transportul internaţional), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport rutier de călători |
1 |
9. După anexa nr. 2b) se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2c), cu următorul cuprins: ANEXA Nr. 2c)la norme DISPOZIŢII privind modelul*) Uniunii Europene pentru cartela de pregătire profesională a conducătorului auto *) Modelul este reprodus în facsimil. Notă privind modelul cartelei de pregătire profesională 1. Caracteristicile fizice ale cartelei sunt conforme normelor ISO 7810 şi ISO 7816-1. Metodele de verificare a caracteristicilor fizice ale cartelelor destinate să asigure conformitatea lor cu normele internaţionale sunt conforme cu norma ISO 10373. 2. Cartela are două feţe. Faţa 1 conţine: a)titlul «Cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto» imprimat cu caractere îngroşate; b)numele statului membru care a eliberat cartela de pregătire (menţiune facultativă); c)semnul distinctiv al statului membru care a eliberat cartela, imprimat pe negativ într-un dreptunghi albastru şi înconjurat de douăsprezece stele galbene; semnul distinctiv este următorul:RO: România; d)informaţiile specifice ale cartelei, numerotate după cum urmează: 1. numele titularului; 2. prenumele titularului; 3. data şi locul naşterii titularului; 4a. data eliberării; 4b. data expirării; 4c. numele autorităţii care eliberează cartela (poate fi tipărit pe faţa 2); 5a. numărul permisului de conducere; 5b. numărul de serie; 6. fotografia titularului; 7. semnătura titularului; 8. domiciliul sau adresa poştală a titularului (menţiune facultativă); 9. categoriile de vehicule pentru care conducătorul răspunde obligaţiilor de calificare iniţială şi/sau de calificare continuă; e)menţiunea «model al Uniunii Europene» în limba sau în limbile statului membru care eliberează cartela de pregătire profesională şi subtitlul «cartelă de pregătire profesională a conducătorului auto» în celelalte limbi oficiale ale Uniunii, tipărite cu albastru pentru a constitui fondul cărţii: f)culorile de referinţă: – albastru: Pantone reflex blu; – galben: Pantone yellow. Faţa 2 conţine: a)9. categoriile de vehicule pentru care conducătorul auto răspunde obligaţiilor de calificare iniţială şi continuă; 10. codul armonizat al Uniunii prevăzut în anexa I la Directiva 2006/126/CE: „95." urmat de data-limită de valabilitate pentru categoria respectivă. Ex.: „95.zz.ll.aaaa"; 11. se vor înscrie menţiunile corespunzătoare: „CPI" şi/sau „CPC". b)o explicaţie a rubricilor numerotate care apar pe feţele 1 şi 2 ale cartelei (cel puţin rubricile 1, 2, 3, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b şi 10). 3. Securitatea, inclusiv protecţia datelor Diferitele elemente constitutive ale cartelei au drept scop eliminarea oricărei falsificări sau manipulări şi detectarea oricărei tentative de acest gen. Nivelul de securitate al cartelei va fi cel puţin la fel de ridicat ca nivelul de securitate a permisului de conducere. Articolul IIIPrezentul ordin transpune prevederile Directivei (UE) 2018/645 a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 aprilie 2018 de modificare a Directivei 2003/59/CE privind calificarea iniţială şi formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de persoane, precum şi a Directivei 2006/126/CE privind permisele de conducere. Articolul IVDirecţia de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier şi Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul V Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor,Lucian Nicolae Bode
|