ORDONANTA Nr. 26 din 30 ianuarie 2000
cu privire la asociatii si fundatii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 31 ianuarie 2000
In temeiul dispozitiilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. S pct. 2 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice care urmaresc desfasurarea
unor activitati in interes general sau in interesul unor colectivitati locale
ori, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociatii
ori fundatii in conditiile prezentei ordonante.
(2) Asociatiile si fundatiile constituite potrivit prezentei ordonante sunt
persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial.
(3) Partidele politice, sindicatele si cultele religioase nu intra sub
incidenta prezentei ordonante.
Art. 2
Prezenta ordonanta are ca scop crearea cadrului pentru:
a) exercitarea dreptului la libera asociere;
b) promovarea valorilor civice, ale democratiei si statului de drept;
c) urmarirea realizarii unui interes general, local sau, dupa caz, de grup;
d) facilitarea accesului asociatiilor si fundatiilor la resurse private si
publice;
e) parteneriatul dintre autoritatile publice si persoanele juridice de
drept privat fara scop patrimonial;
f) respectarea ordinii publice.
Art. 3
Actele juridice de constituire a asociatiilor si fundatiilor, incheiate in
conditiile prezentei ordonante, sunt guvernate de legea civila.
CAP. 2
Infiintarea asociatiilor si a fundatiilor
Sectiunea 1
Constituirea si inscrierea asociatiei
Art. 4
Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane
care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire
contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea
unor activitati in interes general, comunitar sau, dupa caz, in interesul lor,
personal nepatrimonial.
Art. 5
(1) Asociatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea in
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei
circumscriptie teritoriala isi are sediul.
(2) In temeiul dreptului constitutional la asociere, persoanele fizice se
pot asocia fara a constitui o persoana juridica atunci cand realizarea scopului
propus permite aceasta.
Art. 6
(1) In vederea dobandirii personalitatii juridice, asociatii incheie actul
constitutiv si statutul asociatiei, in forma autentica, sub sanctiunea
nulitatii absolute.
(2) Actul constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele de identificare a asociatilor: numele sau denumirea si, dupa caz,
domiciliul sau sediul acestora;
b) exprimarea vointei de asociere si a scopului propus;
c) denumirea asociatiei;
d) sediul asociatiei;
e) durata de functionare a asociatiei - pe termen determinat, cu indicarea
expresa a termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, in valoare de
cel putin dublul salariului minim brut pe economie, la data constituirii
asociatiei, este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor;
g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si
control ale asociatiei;
h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de
dobandire a personalitatii juridice;
i) semnaturile asociatilor.
(3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) elementele prevazute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si
h);
b) explicitarea scopului si a obiectivelor asociatiei;
c) modul de dobandire si de pierdere a calitatii de asociat;
d) drepturile si obligatiile asociatilor;
e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei;
f) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale
asociatiei;
g) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii asociatiei, cu respectarea
dispozitiilor art. 60.
(4) La autentificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei se va
prezenta dovada eliberata de Ministerul Justitiei privind disponibilitatea
denumirii noii asociatii.
Art. 7
(1) Oricare dintre asociati, pe baza imputernicirii date in conditiile art.
6 alin. (2) lit. h), poate formula o cerere de inscriere a asociatiei in
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei
circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul.
(2) Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul asociatiei;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
Art. 8
(1) Asociatia devine persoana juridica din momentul inscrierii ei in
Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(2) In termen de 3 zile de la depunerea cererii de inscriere si a
documentelor prevazute la art. 7 alin. (2) judecatorul desemnat de presedintele
instantei verifica legalitatea acestora si dispune, prin incheiere, inscrierea
asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(3) O data cu efectuarea inscrierii, incheierea prin care s-a dispus
inscrierea se comunica, din oficiu, organului financiar local in a carui raza
teritoriala se afla sediul asociatiei, pentru evidenta fiscala, cu mentionarea
numarului de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Art. 9
(1) In cazul in care cerintele legale pentru constituirea asociatiei nu
sunt indeplinite, judecatorul, la expirarea termenului prevazut de art. 8 alin.
(2), va cita, in camera de consiliu, pe reprezentantul asociatiei, punandu-i in
vedere, in scris, sa remedieze neregularitatile constatate pana la termenul
urmator, care nu va fi mai mare de o saptamana.
(2) Daca neregularitatile constatate privesc dispozitiile art. 37 alin. (2)
din Constitutie, pentru termenul fixat va fi citat si parchetul de pe langa
instanta sesizata, caruia i se vor comunica, in copie, cererea de inscriere impreuna
cu actul constitutiv si statutul asociatiei. In acest caz, punerea concluziilor
de catre procuror este obligatorie.
Art. 10
(1) In situatia in care, la termenul fixat, neregularitatile sunt
inlaturate, judecatorul, ascultand si concluziile procurorului, daca este
cazul, va lua act despre aceasta prin incheiere, dispunand inscrierea
asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(2) In cazul in care neregularitatile nu au fost inlaturate sau, desi legal
citat, reprezentantul asociatiei lipseste in mod nejustificat, judecatorul va
respinge cererea de inscriere prin incheiere motivata.
(3) Incheierile prevazute in acest articol se vor pronunta in cel mult 24
de ore de la inchiderea dezbaterilor si se vor redacta in termen de cel mult 48
de ore de la pronuntare.
Art. 11
(1) Incheierile de admitere sau de respingere a cererii de inscriere sunt
supuse numai recursului.
(2) In cazul in care procurorul nu a participat la solutionarea cererii,
parchetului pe de langa instanta sesizata i se vor comunica si copii de pe
actul constitutiv si de pe statutul asociatiei, impreuna cu incheierea de
admitere ori de respingere a cererii de inscriere, dupa caz.
(3) Termenul de recurs este de 5 zile si curge de la data pronuntarii, pentru
cei care au fost prezenti, si de la data comunicarii, pentru cei care au
lipsit.
(4) Recursul se solutioneaza cu citarea partilor, in camera de consiliu, de
urgenta si cu precadere. Dispozitiile art. 10 alin. (3) cu privire la
pronuntarea si redactarea hotararii se aplica in mod corespunzator.
Art. 12
(1) Inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor, in conformitate cu
art. 8, se efectueaza in ziua ramanerii irevocabile a incheierii de admitere,
eliberandu-se, la cerere, reprezentantului asociatiei sau mandatarului
acesteia, un certificat de inscriere care va cuprinde: denumirea asociatiei,
sediul acesteia, durata de functionare, numarul si data inscrierii in Registrul
asociatiilor si fundatiilor.
(2) In relatiile cu tertii dovada personalitatii juridice se face cu
certificatul de inscriere.
Art. 13
(1) Asociatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un
numar minim de 3 membri, organe de conducere proprii si un patrimoniu distinct
de cel al asociatiei.
(2) Filialele sunt entitati cu personalitate juridica, putand incheia, in
nume propriu, acte juridice de administrare si de conservare, in conditiile
stabilite de asociatie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot incheia acte
juridice de dispozitie, in numele si pe seama asociatiei, numai pe baza
hotararii prealabile a consiliului director al asociatiei.
(3) Filiala se constituie prin hotararea autentificata a adunarii generale
a asociatiei. Personalitatea juridica se dobandeste de la data inscrierii
filialei in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
(4) In vederea inscrierii filialei, reprezentantul asociatiei va depune
cererea de inscriere, impreuna cu hotararea de constituire a filialei si cu
actele doveditoare ale sediului si patrimoniului initial, la judecatoria in a
carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul filiala.
Dispozitiile art. 9 - 12 sunt aplicabile in mod corespunzator.
Art. 14
Daca asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmeaza sa
desfasoare activitati pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizatii
administrative prealabile, aceste activitati nu vor putea fi initiate, sub
sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, decat dupa obtinerea
autorizatiilor respective.
Sectiunea a 2-a
Constituirea si inscrierea fundatiei
Art. 15
(1) Fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe
persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte,
constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii
unui scop de interes general sau, dupa caz, comunitar.
(2) Activul patrimonial initial al fundatiei trebuie sa includa bunuri in
natura sau in numerar, a caror valoare totala sa fie de cel putin 100 de ori
salariul minim brut pe economie, la data constituirii fundatiei.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), in cazul fundatiilor al
caror scop exclusiv, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, este
efectuarea operatiunilor de colectare de fonduri care sa fie puse la dispozitia
altor asociatii sau fundatii, in vederea realizarii de programe de catre
acestea din urma, activul patrimonial initial poate avea o valoare totala de
cel putin 20 de ori salariul minim brut pe economie.
Art. 16
(1) In vederea dobandirii personalitatii juridice, fondatorul sau, dupa
caz, fondatorii incheie actul constitutiv si statutul fundatiei, in forma
autentica, sub sanctiunea nulitatii absolute.
(2) Actul constitutiv al fundatiei cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) datele de identificare a fondatorului sau, dupa caz, ale fondatorilor:
numele sau denumirea si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;
b) scopul fundatiei;
c) denumirea fundatiei;
d) sediul fundatiei;
e) durata de functionare a fundatiei - pe termen determinat, cu indicarea
expresa a termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
f) patrimoniul initial al fundatiei;
g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si
control ale fundatiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;
h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de
dobandire a personalitatii juridice;
i) semnaturile fondatorului sau, dupa caz, ale fondatorilor.
(3) Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
a) elementele prevazute la alin. (2), cu exceptia celor de la lit. g) si
h);
b) explicitarea scopului si a obiectivelor fundatiei;
c) categoriile de resurse patrimoniale ale fundatiei;
d) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale
fundatiei;
e) procedura de desemnare si de modificare a componentei organelor de
conducere, administrare si control, pe parcursul existentei fundatiei;
f) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii fundatiei, cu respectarea
dispozitiilor art. 60.
Art. 17
(1) Fundatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea sa in
Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei
circumscriptie teritoriala isi are sediul.
(2) Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv;
b) statutul;
c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
(3) Dispozitiile art. 6 alin. (4), art. 7 alin. (1), art. 8 - 12 si art. 14
se aplica in mod corespunzator.
Art. 18
(1) Fundatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza
hotararii autentificate a consiliului director, prin care le este alocat cate
un patrimoniu.
(2) Filiala este condusa de un consiliu director propriu, alcatuit din cel
putin 3 membri.
(3) Dispozitiile art. 13 alin. (2) si (4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 19
(1) Mostenitorii si creditorii personali ai fondatorilor au fata de
fundatie aceleasi drepturi ca si in cazul oricarei alte liberalitati facute de
fondator.
(2) Dupa inscrierea fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor,
nici fondatorii si nici mostenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv. De
asemenea, dupa inscriere, actul constitutiv nu mai poate fi atacat nici de
catre creditorii personali ai fondatorilor.
(3) Daca fundatia dobandeste personalitate juridica dupa decesul
fondatorului, efectele liberalitatilor facute de acesta in favoarea fundatiei,
anterior constituirii ei, se vor produce de la data actului constitutiv, pentru
fundatiile infiintate prin acte intre vii, si de la data mortii testatorului,
pentru fundatiile infiintate prin testament.
CAP. 3
Organizarea si functionarea asociatiilor si a fundatiilor
Sectiunea 1
Organizarea si functionarea asociatiei
Art. 20
Organele asociatiei sunt:
a) adunarea generala;
b) consiliul director;
c) cenzorul sau, dupa caz, comisia de cenzori.
Art. 21
(1) Adunarea generala este organul de conducere, alcatuit din totalitatea
asociatilor.
(2) Competenta adunarii generale cuprinde:
a) stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale asociatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea si revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de
cenzori;
e) infiintarea de filiale;
f) modificarea actului constitutiv si a statutului;
g) dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei
bunurilor ramase dupa lichidare;
h) orice alte atributii prevazute in lege sau in statut.
(3) Schimbarea sediului poate fi hotarata de catre consiliul director, daca
aceasta atributie este prevazuta expres in statut.
(4) Adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an si are drept de
control permanent asupra organelor prevazute la art. 20 lit. b) si c).
(5) Regulile privind organizarea si functionarea adunarii generale se
stabilesc prin statut.
Art. 22
(1) Asociatul care, intr-o anumita problema supusa hotararii adunarii
generale, este interesat personal sau prin sotul sau, ascendentii sau
descendentii sai, rudele in linie colaterala sau afinii sai pana la gradul al
patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare si nici la vot.
(2) Asociatul care incalca dispozitiile alin. (1) este raspunzator de
daunele cauzate asociatiei daca fara votul sau nu s-ar fi putut obtine
majoritatea ceruta.
Art. 23
(1) Hotararile luate de adunarea generala, in limitele legii, ale actului
constitutiv si/sau ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru asociatii
care nu au luat parte la adunarea generala sau au votat impotriva.
(2) Hotararile adunarii generale, contrare legii, actului constitutiv sau
dispozitiilor cuprinse in statut, pot fi atacate in justitie de catre oricare
dintre asociatii care nu au luat parte la adunarea generala sau care au votat
impotriva si au cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal de sedinta, in
termen de 15 zile de la data cand au luat cunostinta despre hotarare sau de la
data cand a avut loc sedinta, dupa caz.
(3) Cererea de anulare se solutioneaza in camera de consiliu de catre
judecatoria in circumscriptia careia asociatia isi are sediul. Hotararea
instantei este supusa numai recursului.
Art. 24
(1) Consiliul director asigura punerea in executare a hotararilor adunarii
generale. El poate fi alcatuit si din persoane din afara asociatiei, in limita
a cel mult o patrime din componenta sa.
(2) In exercitarea competentei sale, consiliul director:
a) prezinta adunarii generale raportul de activitate pe perioada
anterioara, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul contabil,
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programelor
asociatiei;
b) incheie acte juridice in numele si pe seama asociatiei;
c) aproba organigrama si politica de personal ale asociatiei, daca prin
statut nu se prevede altfel;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de
adunarea generala.
(3) Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului
director se stabilesc prin statut. Consiliul director isi poate elabora un
regulament intern de functionare.
(4) Nu poate fi membru al consiliului director, iar daca era, pierde
aceasta calitate orice persoana care ocupa o functie de conducere in cadrul
unei institutii publice, daca asociatia respectiva are ca scop sprijinirea
activitatii acelei institutii publice.
Art. 25
Dispozitiile art. 22 se aplica in mod corespunzator si membrilor
consiliului director. Deciziile consiliului director, contrare legii, actului
constitutiv sau statutului asociatiei pot fi atacate in justitie, in conditiile
prevazute la art. 23.
Art. 26
Consiliul director poate imputernici una sau mai multe persoane cu functii
executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt straine
de asociatie, pentru a exercita atributiile prevazute la art. 24 alin. (2) lit.
b) si d).
Art. 27
(1) Controlul financiar intern al asociatiei este asigurat de un cenzor.
(2) Pentru asociatiile cu mai mult de 100 de membri inscrisi pana la data
intrunirii ultimei adunari generale, controlul financiar intern se exercita de
catre o comisie de cenzori.
(3) In realizarea competentei sale cenzorul sau, dupa caz, comisia de
cenzori:
a) verifica modul in care este administrat patrimoniul asociatiei;
b) intocmeste rapoarte si le prezinta adunarii generale;
c) poate participa la sedintele consiliului director fara drept de vot;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de
adunarea generala.
(4) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri, din
care majoritatea este formata din asociati. Membrii consiliului director nu pot
fi cenzori.
(5) Regulile generale de organizare si functionare ale comisiei de cenzori
se aproba de adunarea generala. Comisia de cenzori isi poate elabora un
regulament intern de functionare.
Sectiunea a 2-a
Organizarea si functionarea fundatiei
Art. 28
Organele fundatiei sunt:
a) consiliul director;
b) cenzorul sau, dupa caz, comisia de cenzori.
Art. 29
(1) Consiliul director al fundatiei este organul de conducere si de
administrare al acesteia.
(2) Consiliul director asigura realizarea scopului si obiectivelor
fundatiei, exercitand urmatoarele atributii:
a) stabilirea strategiei generale si a programelor fundatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de
cenzori;
d) infiintarea de filiale;
e) incheierea de acte juridice, in numele si pe seama fundatiei;
f) executarea bugetului de venituri si cheltuieli;
g) aprobarea organigramei si a strategiei de personal ale fundatiei;
h) modificarea statutului fundatiei;
i) indeplinirea oricaror alte atributii prevazute in lege sau in statut.
(3) Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului director
se stabilesc prin statut. Consiliul director isi poate elabora un regulament
intern de functionare.
(4) Dispozitiile art. 22 si 24 alin. (4) se aplica in mod corespunzator si
in ceea ce priveste membrii consiliului director. Deciziile contrare legii,
actului constitutiv sau statutului fundatiei pot fi atacate in justitie, in
conditiile prevazute la art. 23, de fondator sau de oricare dintre membrii
consiliului director care a lipsit sau a votat impotriva si a cerut sa se
insereze aceasta in procesul-verbal de sedinta.
(5) Schimbarea scopului fundatiei se face numai de catre fondator sau de
majoritatea fondatorilor in viata. Daca nici unul dintre fondatori nu mai este
in viata, schimbarea scopului fundatiei se face numai cu intrunirea votului a patru
cincimi din numarul membrilor consiliului director.
(6) In toate cazurile, schimbarea scopului fundatiei se poate face numai
daca acesta a fost realizat in totalitate sau in parte ori daca acesta nu mai
poate fi indeplinit.
(7) Prevederile art. 26 se aplica in mod corespunzator in privinta
atributiilor prevazute la alin. (2) lit. e) si i).
Art. 30
(1) Consiliul director se compune din cel putin 3 membri desemnati de
fondator sau, dupa caz, de fondatori, la momentul constituirii fundatiei.
(2) In cazul in care, pe parcursul functionarii fundatiei, componenta
consiliului director nu se poate modifica in conditiile stabilite de statut,
instanta prevazuta la art. 17 va desemna, pe cale de ordonanta presedintiala,
la cererea oricarei persoane interesate, persoanele care vor intra in
componenta consiliului director.
Art. 31
(1) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri.
(2) Dispozitiile art. 27 se aplica in mod corespunzator.
Art. 32
In cazul in care actul constitutiv nu cuprinde componenta nominala a celor
dintai organe ale fundatiei, ci numai regulile stabilite de fondatori pentru
desemnarea membrilor acestora si daca nici unul dintre fondatori nu mai este in
viata la data constituirii fundatiei, dispozitiile art. 30 alin. (2) se aplica
in mod corespunzator.
CAP. 4
Modificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei sau fundatiei
Art. 33
(1) Modificarea actului constitutiv si/sau a statutului asociatiei se face
prin inscrierea modificarii in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la
grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul
asociatia, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 8 - 12.
(2) Cererea de inscriere a modificarii va fi insotita de procesul-verbal al
adunarii generale, in forma autentificata, iar in cazul modificarii sediului,
de procesul-verbal al sedintei consiliului director, in forma autentificata, in
situatia prevazuta la art. 21 alin. (3).
(3) Demersurile pentru autentificarea procesului-verbal si inscrierea
modificarii se intreprind de consiliul director. Pentru efectuarea
formalitatilor la notarul public nu este necesara prezenta altor persoane decat
aceea a membrilor consiliului director sau a unora dintre ei, desemnati de
adunarea generala ori de consiliul director, dupa caz.
(4) Mentiunea privitoare la schimbarea sediului se va opera, daca este
cazul, atat in Registrul asociatiilor si fundatiilor de la grefa judecatoriei
in a carei circumscriptie se afla vechiul sediu, cat si in Registrul
asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei
circumscriptie se afla noul sediu. In acest scop, o copie de pe incheierea prin
care s-a dispus schimbarea sediului va fi comunicata, din oficiu, judecatoriei
in circumscriptia careia asociatia urmeaza sa-si aiba noul sediu.
Art. 34
Dispozitiile art. 33 se aplica in mod corespunzator in cazul modificarii
actului constitutiv si/sau a statutului fundatiei.
CAP. 5
Federatia
Art. 35
(1) Doua sau mai multe asociatii sau fundatii se pot constitui in
federatie.
(2) Federatiile dobandesc personalitate juridica proprie si functioneaza in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta pentru asociatiile fara scop
patrimonial, conditii care li se aplica in mod corespunzator, cu exceptiile
stabilite in prezentul capitol.
(3) Cererea de inscriere se solutioneaza de tribunalul in circumscriptia
caruia federatia urmeaza sa isi aiba sediul.
Art. 36
(1) Federatia devine persoana juridica din momentul inscrierii sale in
Registrul federatiilor aflat la grefa tribunalului prevazut la art. 35 alin.
(3).
(2) Asociatiile sau fundatiile care constituie o federatie isi pastreaza
propria personalitate juridica, inclusiv propriul patrimoniu.
Art. 37
In cazul dizolvarii federatiilor, daca nu se prevede altfel in statut,
bunurile ramase in urma lichidarii se transmit, in cote egale, catre persoanele
juridice constituente.
CAP. 6
Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica
Art. 38
(1) O asociatie sau o fundatie poate fi recunoscuta de Guvernul Romaniei ca
fiind de utilitate publica daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) activitatea acesteia se desfasoara in interes general sau comunitar,
dupa caz;
b) functioneaza de cel putin 3 ani si a realizat o parte din obiectivele
stabilite;
c) prezinta un raport din care sa rezulte desfasurarea unei activitati
anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice
scopului sau, insotit de bilanturile si bugetele de venituri si cheltuieli pe
ultimii 3 ani;
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare an in parte este cel putin
egala cu valoarea patrimoniului initial.
(2) Guvernul Romaniei poate, la propunerea autoritatii administrative
competente, sa acorde o dispensa de la indeplinirea conditiilor prevazute la
alin. (1) lit. a) si b) daca:
a) asociatia sau fundatia solicitanta a rezultat din fuziunea a doua sau
mai multe asociatii sau fundatii preexistente; si,
b) fiecare dintre asociatiile sau fundatiile preexistente ar fi indeplinit
cele doua conditii, daca ar fi formulat solicitarea in mod independent.
Art. 39
(1) Recunoasterea unei asociatii sau a unei fundatii de utilitate publica
se face prin hotarare a Guvernului. In acest scop, asociatia sau fundatia
interesata adreseaza o cerere ministerului sau organului de specialitate al
administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara
activitatea.
(2) Conflictele de competenta aparute intre autoritatile publice prevazute
la alin. (1) privind inregistrarea cererii se solutioneaza, la sesizarea
oricareia dintre parti, de catre Secretariatul General al Guvernului, in termen
de 5 zile de la data inregistrarii sesizarii.
(3) In vederea solutionarii conflictului, autoritatile publice prevazute la
alin. (1) sunt obligate sa puna la dispozitie Secretariatului General al
Guvernului toate informatiile necesare rezolvarii acestuia. Ordinul
secretarului general al Guvernului este definitiv.
Art. 40
(1) Autoritatea administrativa competenta este obligata sa examineze
cererea si indeplinirea conditiilor prevazute la art. 38 in termen de cel mult
60 de zile. In cazul in care constata indeplinirea acestor conditii, aceasta va
propune Guvernului Romaniei recunoasterea. In caz contrar, autoritatea
administrativa va transmite persoanei juridice solicitante un raspuns motivat.
(2) In cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevazute la alin.
(1), Guvernul Romaniei decide asupra propunerii de recunoastere. Daca
propunerea se respinge, solutia va fi comunicata asociatiei sau fundatiei de
autoritatea administrativa la care s-a inregistrat cererea de recunoastere.
Art. 41
Recunoasterea utilitatii publice confera asociatiei sau fundatiei
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) dreptul de a i se concesiona servicii publice fara caracter comercial,
in conditiile legii;
b) dreptul preferential la resurse provenite din bugetul de stat si din
bugetele locale;
c) dreptul de a mentiona in toate documentele pe care le intocmeste ca
asociatia sau fundatia este recunoscuta ca fiind de utilitate publica;
d) obligatia de a mentine cel putin nivelul activitatii si performantele
care au determinat recunoasterea;
e) obligatia de a comunica autoritatii administrative competente orice
modificari ale actului constitutiv si ale statutului, precum si rapoartele de
activitate si bilanturile anuale; autoritatea administrativa are obligatia sa
asigure consultarea acestor documente de catre orice persoana interesata;
f) obligatia de a publica, in extras, rapoartele de activitate si
bilanturile anuale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si
in Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Art. 42
(1) Recunoasterea utilitatii publice se face pe durata nedeterminata.
(2) In cazul in care asociatia sau fundatia nu mai indeplineste una sau mai
multe dintre conditiile care au stat la baza recunoasterii utilitatii publice,
Guvernul, la propunerea autoritatii administrative competente sau a
Ministerului Justitiei, va retrage actul de recunoastere.
(3) Retragerea va interveni si in situatia neindeplinirii obligatiilor
prevazute la art. 41.
(4) Imprejurarile prevazute la alin. (2) si (3) pot fi sesizate autoritatii
administrative competente, Ministerului Justitiei sau Guvernului, de catre
orice alta asociatie sau fundatie ori de catre orice autoritate sau institutie
publica interesata.
Art. 43
In cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei recunoscute ca fiind de
utilitate publica, bunurile ramase in urma lichidarii se vor repartiza, prin
hotarare a Guvernului, catre alte asociatii ori fundatii cu scop similar sau
catre institutii publice.
Art. 44
Litigiile referitoare la recunoasterea utilitatii publice a asociatiilor si
fundatiilor interesate se solutioneaza potrivit Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art. 45
Dispozitiile prezentului capitol nu se aplica federatiilor, daca prin lege
nu se dispune altfel.
CAP. 7
Veniturile
Art. 46
(1) Veniturile asociatiilor sau federatiilor provin din:
a) cotizatiile membrilor;
b) dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, in
conditii legale;
c) dividendele societatilor comerciale infiintate de asociatii sau de
federatii;
d) venituri realizate din activitati economice directe;
e) donatii, sponsorizari sau legate;
f) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale;
g) alte venituri prevazute de lege.
(2) Veniturile fundatiilor sunt cele prevazute la alin. (1) lit. b) - g).
Art. 47
Asociatiile si fundatiile pot infiinta societati comerciale. Dividendele
obtinute de asociatii si fundatii din activitatile acestor societati
comerciale, daca nu se reinvestesc in aceleasi societati comerciale, se
folosesc obligatoriu pentru realizarea scopului asociatiei sau fundatiei.
Art. 48
Asociatiile si fundatiile pot desfasura orice alte activitati economice
directe, daca acestea au caracter accesoriu si sunt in stransa legatura cu
scopul principal al persoanei juridice.
CAP. 8
Relatiile cu autoritatile publice
Art. 49
(1) Autoritatile administratiei publice locale vor sprijini persoanele
juridice constituite in temeiul prezentei ordonante prin:
a) punerea la dispozitia acestora, in functie de posibilitati, a unor
spatii pentru sedii, in conditiile legii;
b) atribuirea, in functie de posibilitati, a unor terenuri in scopul
ridicarii de constructii necesare desfasurarii activitatii lor.
(2) Autoritatile administratiei publice locale intocmesc, la cererea
persoanelor juridice indreptatite, liste de prioritate pentru atribuirea
imobilelor prevazute la alin. (1).
Art. 50
Autoritatile publice sunt obligate sa puna la dispozitia asociatiilor,
fundatiilor si federatiilor informatiile de interes public, in conditiile
legii.
Art. 51
(1) In cadrul Camerelor Parlamentului, Presedintiei Romaniei, Secretariatului
General al Guvernului, institutiei Avocatul Poporului, autoritatilor
administrative autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si autoritatilor administratiei publice locale
functioneaza structuri organizatorice pentru relatia cu asociatiile si
fundatiile.
(2) Autoritatile publice mentionate la alin. (1) se pot consulta cu
reprezentantii asociatiilor si fundatiilor care isi desfasoara activitatea in
sfera lor de competenta, in vederea stabilirii unor programe sau activitati
comune.
Art. 52
(1) Dupa constituirea lor, asociatiile, fundatiile si federatiile
interesate vor solicita autoritatilor administrative autonome, ministerelor,
celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
autoritatilor administratiei publice locale sa fie luate in evidenta acestora,
in functie de domeniul in care activeaza.
(2) Autoritatile publice prevazute la alin. (1) sunt obligate sa tina
evidenta asociatiilor si fundatiilor care li s-au adresat in acest scop.
(3) Conflictele de competenta aparute intre autoritatile publice prevazute
la alin. (1) privind luarea in evidenta se solutioneaza, la cererea oricareia
dintre parti, de catre Secretariatul General al Guvernului in termen de 5 zile
de la data sesizarii. Dispozitiile art. 39 alin. (3) se aplica in mod
corespunzator.
(4) In toate cazurile, Ministerul Justitiei va comunica, spre informare,
autoritatilor publice competente prevazute la alin. (1) copii de pe hotararile
judecatoresti ramase irevocabile, precum si de pe inscrisurile doveditoare, in
termen de 5 zile de la primirea documentelor prevazute la art. 74.
Art. 53
Litigiile nascute in legatura cu aplicarea dispozitiilor prezentului
capitol se solutioneaza in conformitate cu Legea contenciosului administrativ
nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
CAP. 9
Dizolvarea si lichidarea
Sectiunea 1
Dizolvarea
Art. 54
(1) Asociatiile si federatiile se dizolva:
a) de drept;
b) prin hotararea judecatoriei sau a tribunalului, dupa caz;
c) prin hotararea adunarii generale.
(2) Fundatiile se dizolva:
a) de drept;
b) prin hotararea judecatoriei.
Art. 55
(1) Asociatia se dizolva de drept prin:
a) implinirea duratei pentru care a fost constituita;
b) realizarea sau, dupa caz, imposibilitatea realizarii scopului pentru
care a fost constituita, daca in termen de 3 luni de la constatarea unui astfel
de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;
c) imposibilitatea constituirii adunarii generale sau a constituirii
consiliului director in conformitate cu statutul asociatiei, daca aceasta
situatie dureaza mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului,
adunarea generala sau, dupa caz, consiliul director trebuia constituit;
d) reducerea numarului de asociati sub limita fixata de lege, daca acesta
nu a fost complinit timp de 3 luni.
(2) Constatarea dizolvarii se realizeaza prin hotararea judecatoriei in a
carei circumscriptie se afla sediul asociatiei, la cererea oricarei persoane
interesate.
Art. 56
(1) Asociatia se dizolva, prin hotarare judecatoreasca, la cererea oricarei
persoane interesate:
a) cand scopul sau activitatea asociatiei a devenit ilicita sau contrara
ordinii publice;
b) cand realizarea scopului este urmarita prin mijloace ilicite sau
contrare ordinii publice;
c) cand asociatia urmareste un alt scop decat cel pentru care s-a
constituit;
d) cand asociatia a devenit insolvabila;
e) in cazul prevazut la art. 14.
(2) Instanta competenta este judecatoria in circumscriptia careia asociatia
isi are sediul.
Art. 57
Asociatia se poate dizolva si prin hotararea adunarii generale. In termen
de 15 zile de la data sedintei de dizolvare, procesul-verbal, in forma autentica,
se depune la judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul,
pentru a fi inscris in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Art. 58
Fundatia se dizolva de drept in cazurile prevazute la art. 55 alin. (1)
lit. a) si b), precum si in situatia imposibilitatii constituirii consiliului
director in conformitate cu statutul fundatiei, daca aceasta situatie dureaza
mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, consiliul director
trebuia constituit. Dispozitiile art. 55 alin. (2) se aplica in mod
corespunzator.
Art. 59
Dizolvarea fundatiei prin hotarare judecatoreasca se face in conditiile
art. 56, care se aplica in mod corespunzator, precum si in cazul nerespectarii
dispozitiilor art. 15 alin. (3).
Art. 60
(1) In cazul dizolvarii asociatiei sau fundatiei, bunurile ramase in urma
lichidarii nu se pot transmite catre persoane fizice.
(2) Aceste bunuri pot fi transmise catre persoane juridice de drept privat
sau de drept public cu scop identic sau asemanator, printr-o procedura
stabilita in statutul asociatiei sau al fundatiei.
(3) Daca in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii lichidatorii nu au
reusit sa transmita bunurile in conditiile alin. (2), precum si in cazul in
care statutul asociatiei sau al fundatiei nu prevede o procedura de transmitere
a bunurilor ori daca prevederea este contrara legii sau ordinii publice,
bunurile ramase dupa lichidare vor fi atribuite de instanta competenta unei
persoane juridice cu scop identic sau asemanator.
(4) In cazul in care asociatia sau fundatia a fost dizolvata pentru
motivele prevazute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile ramase dupa
lichidare vor fi preluate de catre stat, prin Ministerul Finantelor, sau, dupa
caz, de comuna sau orasul in a carui raza teritoriala asociatia sau fundatia
isi avea sediul, daca aceasta din urma era de interes local.
(5) Data transmiterii bunurilor este cea a intocmirii procesului-verbal de
predare-preluare, daca prin acesta nu s-a stabilit o data ulterioara.
Sectiunea a 2-a
Lichidarea
Art. 61
(1) In cazurile de dizolvare prevazute de art. 55, 56, 58 si 59,
lichidatorii vor fi numiti prin insasi hotararea judecatoreasca.
(2) In cazul dizolvarii prevazute de art. 57, lichidatorii vor fi numiti de
catre adunarea generala, sub sanctiunea lipsirii de efecte juridice a hotararii
de dizolvare.
(3) In toate cazurile, mandatul consiliului director inceteaza o data cu
numirea lichidatorilor.
(4) Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice.
Reprezentantii permanenti - persoane fizice ale persoanei juridice lichidatoare
- trebuie sa fie lichidatori autorizati, in conditiile legii.
Art. 62
(1) Imediat dupa intrarea lor in functie, lichidatorii vor face inventarul
si vor incheia un bilant care sa constate situatia exacta a activului si
pasivului asociatiei sau ale fundatiei.
(2) Lichidatorii sunt obligati sa primeasca si sa pastreze registrele si
orice alte acte ale asociatiei sau fundatiei. De asemenea, ei vor tine un registru
cu toate operatiunile lichidarii in ordinea datei acestora.
(3) Lichidatorii isi indeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
Art. 63
(1) Lichidatorii sunt obligati sa continue operatiunile juridice in curs,
sa incaseze creantele, sa plateasca creditorii si, daca numerarul este
insuficient, sa transforme si restul activului in bani, procedand la vanzarea
prin licitatie publica a bunurilor mobile si imobile.
(2) Lichidatorii pot realiza numai acele operatiuni noi care sunt necesare
finalizarii celor aflate in curs.
Art. 64
(1) Suma cuvenita creditorului cunoscut care refuza sa primeasca plata
creantei sale se va consemna in contul sau.
(2) Daca plata creantei nu se poate face imediat sau atunci cand creanta
este contestata, lichidarea nu se va declara terminata inainte de a se garanta
creditorii.
Art. 65
In orice caz, lichidatorii nu pot incheia operatiunile si nu pot remite
celor in drept contul gestiunii decat dupa expirarea unui termen de 6 luni de
la publicarea dizolvarii asociatiei sau fundatiei.
Art. 66
Lichidatorii raspund solidar pentru daunele cauzate creditorilor din culpa
lor.
Art. 67
Atat fata de asociatie sau fundatie, cat si fata de asociati sau, dupa caz,
fondatori, lichidatorii sunt supusi regulilor mandatului.
Art. 68
(1) Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii sunt obligati ca in termen de
doua luni sa depuna bilantul, registrul jurnal si un memorandum, declarand
operatiunile de lichidare la Registrul asociatiilor si fundatiilor al
judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul asociatia sau
fundatia.
(2) Lichidatorii sunt obligati sa indeplineasca toate procedurile pentru
publicarea lichidarii si radierea asociatiei sau fundatiei din Registrul
asociatiilor si fundatiilor.
(3) Publicarea lichidarii se face prin afisarea la usa instantei in a carei
circumscriptie teritoriala isi are sediul persoana juridica, in termen de doua
luni de la terminarea lichidarii.
Art. 69
Daca in termen de 30 de zile libere de la depunerea bilantului nu se
inregistreaza nici o contestatie, bilantul se considera definitiv aprobat si
lichidatorii, cu autorizarea judecatoriei, vor remite celor in drept bunurile
si sumele ramase de la lichidare, impreuna cu toate registrele si actele
asociatiei sau fundatiei si ale lichidarii. Numai dupa aceasta lichidatorii vor
fi considerati descarcati si li se va elibera, in acest scop, un act
constatator.
Art. 70
(1) Contestatiile la bilantul lichidatorilor se pot formula de orice
persoana interesata la judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala se
afla sediul persoanei juridice lichidate.
(2) Toate contestatiile se solutioneaza printr-o singura hotarare. Sentinta
pronuntata de judecatorie este executorie si este supusa numai recursului.
(3) Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii trebuie sa ceara radierea
asociatiei sau fundatiei din Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Art. 71
(1) Asociatia sau fundatia inceteaza a avea fiinta la data radierii din Registrul
asociatiilor si fundatiilor.
(2) Radierea se face in baza actului constatator eliberat lichidatorilor,
in conditiile prevazute la art. 69, prin care se atesta descarcarea acestora de
obligatiile asumate.
Art. 72
Dispozitiile prezentului capitol referitoare la dizolvarea si lichidarea
asociatiilor si fundatiilor se aplica, in mod corespunzator, si in privinta
dizolvarii si lichidarii federatiilor. Instanta competenta este tribunalul in a
carui circumscriptie teritoriala se afla sediul federatiei supuse dizolvarii si
lichidarii.
CAP. 10
Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial
Art. 73
(1) Se constituie Registrul national al persoanelor juridice fara scop
patrimonial - asociatii, fundatii si federatii -, denumit in continuare
Registrul national, in scopul evidentei centralizate a acestora.
(2) Registrul national se tine de Ministerul Justitiei prin directia de
specialitate.
Art. 74
(1) In scopul constituirii si functionarii Registrului national, instantele
judecatoresti sunt obligate ca, din oficiu, sa comunice Ministerului Justitiei
copii de pe hotararile judecatoresti ramase irevocabile privind constituirea,
modificarea si incetarea oricarei asociatii, fundatii sau federatii, precum si
de pe inscrisurile doveditoare, in termen de 3 zile de la data ramanerii
irevocabile a fiecarei hotarari judecatoresti.
(2) Asociatiile si fundatiile recunoscute ca fiind de utilitate publica
sunt obligate sa comunice Ministerului Justitiei, in extras, copii de pe
rapoartele de activitate si bilanturile anuale, insotite de dovada eliberata de
Regia Autonoma "Monitorul Oficial" ca s-a solicitat publicarea
acestora si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 75
(1) Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial este
public.
(2) Ministerul Justitiei este obligat sa elibereze, pe cheltuiala persoanei
solicitante, copii certificate de pe inregistrarile efectuate in Registrul
national si de pe inscrisurile doveditoare.
(3) Inscrisurile prevazute la alin. (2) pot fi cerute si eliberate si prin
corespondenta.
(4) Datele din Registrul national pot fi redate si arhivate si sub forma de
inregistrari pe microfilme si pe suporturi accesibile echipamentelor de
prelucrare automata a datelor.
CAP. 11
Dispozitii speciale
Art. 76
(1) Persoanele juridice straine fara scop patrimonial pot fi recunoscute in
Romania, sub conditia reciprocitatii, pe baza aprobarii prealabile a
Guvernului, prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor de la
grefa Tribunalului Bucuresti, daca sunt valabil constituite in statul a carui
nationalitate o au, iar scopurile lor statutare nu contravin ordinii publice
din Romania.
(2) In acest scop, reprezentantii persoanelor juridice straine trebuie sa
ataseze la cererea de inscriere urmatoarele documente, in copii autentificate
si traduceri legalizate:
a) actul de constituire in statul a carui nationalitate o au persoanele
juridice straine;
b) statutul (in masura in care exista ca act de sine statator);
c) hotararea organului de conducere a acelei persoane juridice, prin care
se solicita recunoasterea in Romania;
d) statutul viitoarei reprezentante in Romania a acelei persoane juridice,
cuprinzand prevederi referitoare la sediu, la capacitatea juridica si la
persoanele care reprezinta persoana juridica straina;
e) hotararea Guvernului Romaniei de aprobare a cererii de recunoastere in
Romania a persoanei juridice solicitante.
(3) Dispozitiile art. 8 - 12 si ale art. 81 se aplica in mod corespunzator.
Art. 77
(1) Asociatiile si fundatiile constituite ca persoane juridice romane de
catre persoane fizice sau juridice straine pot dobandi pe intreaga durata de
functionare dreptul de proprietate si orice alte drepturi reale asupra
terenurilor necesare pentru realizarea scopului pentru care au fost
constituite.
(2) In cazul dizolvarii si lichidarii asociatiilor si fundatiilor prevazute
la alin. (1), lichidatorii au obligatia instrainarii terenurilor in termen de
cel mult un an, numai catre persoane care au capacitatea juridica de a dobandi
astfel de bunuri. Termenul de un an se calculeaza de la data ramanerii
irevocabile a hotararii judecatoresti prin care se constata ori se dispune
dizolvarea sau, dupa caz, de la data hotararii de dizolvare voluntara.
(3) In cazul nerespectarii termenului de un an pentru instrainarea
terenurilor prevazute la alin. (2), instanta competenta va dispune vanzarea
acestora prin licitatie publica.
(4) In toate cazurile, bunurile ramase dupa lichidare, inclusiv terenurile
neinstrainate in conditiile alin. (2) si (3) se atribuie cu respectarea
dispozitiilor art. 60.
CAP. 12
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 78
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 3 luni de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 79
In termenul prevazut la art. 78 Ministerul Justitiei:
a) va elabora si va adopta Regulamentul privind organizarea Registrului
asociatiilor si fundatiilor, Registrului federatiilor, precum si a Registrului
national al persoanelor juridice fara scop patrimonial, care va cuprinde si
prevederi privind accesul la acest registru al persoanelor juridice de drept
public, al persoanelor juridice de drept privat, precum si al persoanelor
fizice;
b) va stabili forma si continutul certificatelor de inscriere prevazute la
art. 12 alin. (1) si la art. 17 alin. (3), precum si conditiile de eliberare a
dovezii mentionate la art. 6 alin. (4).
Art. 80
Dispozitiile Decretului nr. 31/1954 privind persoanele fizice si persoanele
juridice se aplica, in mod corespunzator, si asociatiilor si fundatiilor, cu
exceptia acelor dispozitii care sunt contrare reglementarilor stabilite prin
prezenta ordonanta.
Art. 81
In privinta asociatiilor si fundatiilor care au calitatea de persoane
juridice straine sunt si raman aplicabile dispozitiile art. 43 si urmatoarele
din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat.
Art. 82
Cererile de autorizare a infiintarii asociatiilor, fundatiilor,
federatiilor sau uniunilor de persoane, aflate in curs de solutionare pe rolul
instantelor de judecata legal investite la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, vor continua sa fie solutionate de acele instante.
Art. 83
(1) Asociatiile si fundatiile constituite, pana la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante, in conditiile Legii nr. 21/1924 pentru persoanele
juridice (Asociatii si Fundatii) isi pastreaza personalitatea juridica legal
dobandita. Acestor asociatii si fundatii li se aplica, de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, regimul juridic prevazut de aceasta.
(2) Uniunile, federatiile sau gruparile de persoane juridice, astfel cum
sunt reglementate de Legea nr. 21/1924, isi pastreaza personalitatea juridica
si, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, li se va aplica
regimul juridic al federatiilor prevazut de aceasta din urma.
Art. 84
(1) In termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante
registrele persoanelor juridice, aflate la grefa tribunalelor in
circumscriptiile carora functioneaza persoanele juridice de drept privat
prevazute de Legea nr. 21/1924 vor fi transmise judecatoriilor in ale caror
circumscriptii teritoriale acestea isi au sediul.
(2) In acelasi termen, registrele uniunilor si federatiilor, aflate la
grefa curtilor de apel in circumscriptiile carora functioneaza uniunile si
federatiile prevazute de Legea nr. 21/1924, vor fi transmise tribunalelor in
circumscriptiile carora acestea isi au sediul.
(3) In vederea constituirii Registrului national prevazut la art. 73, in
termenul mentionat la alin. (1), instantele judecatoresti sunt obligate sa
transmita Ministerului Justitiei copii de pe registrele asociatiilor si
fundatiilor, precum si de pe registrele uniunilor si federatiilor, aflate la
grefa acestora.
Art. 85
Persoanele juridice de utilitate publica - asociatii, fundatii sau alte
organizatii de acest fel - infiintate prin legi, ordonante, decrete-lege,
hotarari ale Guvernului sau prin orice alte acte de drept public nu intra sub
incidenta prevederilor prezentei ordonante, ci raman supuse reglementarilor
speciale care stau la baza infiintarii si functionarii lor.
Art. 86
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
21/1924 pentru persoanele juridice (Asociatii si Fundatii), publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 6 februarie 1924, cu
modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Flavius Baias,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes