ORDONANTA Nr. 34 din 27 august 1996
pentru ratificarea unor acorduri de imprumut si de garantie externe si a unor
amendamente la un acord de imprumut extern
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 203 din 29 august 1996
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si al art. 1 lit. a) din Legea nr. 65/1996 pentru abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
(1) Se ratifica Acordul de garantie dintre Romania si Banca Europeana
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului de modernizare
si introducere a taxarii pe autostrada Bucuresti - Pitesti, in valoare de 53,1
milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 5 august 1996, prezentat in
anexa nr. 1.
(2) Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, ca, de
comun acord cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa
introduca, pe parcursul derularii imprumutului, in raport cu conditiile
concrete de derulare a Acordului de garantie, amendamente la continutul
acestuia care privesc realocari de fonduri, modificari in structura
imprumutului garantat pe categorii si componente, modificari de termene, precum
si orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile
financiare ale Romaniei fata de Banca Europeana pentru Reconstructie si
Dezvoltare sau sa determine noi conditionari economice fata de cele convenite
initial intre parti.
Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului Romaniei asupra
amendamentelor introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa
a Romaniei.
Art. 2
(1) Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Europeana
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului pentru
alimentarea cu apa si protectia mediului in Valea Jiului, in valoare de 25
milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 5 august 1996, prezentat in
anexa nr. 2.
(2) Finantarea Proiectului pentru alimentarea cu apa si protectia mediului
in Valea Jiului se va asigura, pe intreaga perioada de executie a acestuia, din
imprumutul Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, din fonduri de
la bugetul de stat si din alocatii de la bugetul Consiliului Judetean
Hunedoara.
Sumele de la bugetul de stat cu aceasta destinatie vor fi prevazute anual
prin anexele la legea bugetului de stat, ca pozitie distincta si globala, pe
seama transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale, pentru
investitii.
(3) Ministerul Finantelor va plati comisionul initial, prevazut in
sectiunea 2.03 a Acordului de imprumut care face obiectul art. 2 din prezenta
ordonanta, din sumele aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 1996, rezervate
sub forma transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru
investitii finantate partial din imprumuturi externe.
(4) Obiectivele de investitii privind "contorizarea apei la
consumatori", cuprinse in Proiectul pentru alimentarea cu apa si protectia
mediului in Valea Jiului, se vor finanta din sursele prevazute la alin. (2) al
art. 2 din prezenta ordonanta.
(5) Regia Autonoma a Apei Valea Jiului va deschide si va alimenta anual,
pana la rambursarea integrala a imprumutului extern si a celorlalte obligatii
ce decurg din acesta, un cont de rezerva, care va fi utilizat pentru
dezvoltarea, intretinerea si inlocuirea mijloacelor fixe si pentru acoperirea
serviciului datoriei publice externe aferente imprumutului acordat de Banca Europeana
pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Regia va alimenta contul de rezerva cu sume cel putin egale cu cele
provenind din amortizarea, vanzarea si valorificarea mijloacelor fixe si din
partea din profitul net care, potrivit legii, este destinata intretinerii,
inlocuirii si dezvoltarii mijloacelor fixe.
Consiliul Judetean Hunedoara va alimenta contul de rezerva cu sume
provenind din alocatii de la bugetul judetean, de valoare cel putin egala cu
varsamintele din profitul net efectuate si cu impozitul pe profit platit de
Regia Autonoma a Apei Valea Jiului catre bugetul judetean.
(6) Consiliul Judetean Hunedoara va garanta imprumutul subsidiar acordat
Regiei Autonome a Apei Valea Jiului de catre Ministerul Finantelor, avand
obligatia ca, anual, de la data intrarii in vigoare a Acordului de imprumut la
care se face referire in alin. (1) al art. 2 din prezenta ordonanta si pana la
data terminarii acestuia, sa prevada in bugetul propriu, la capitolul
"Cheltuieli", ca pozitie distincta, fondul privind garantarea
rambursarii ratelor scadente la imprumutul subsidiar, precum si a platii
dobanzilor si comisioanelor aferente acestuia, intr-un cuantum de 10% din
echivalentul in lei al obligatiilor de plata anuale ale Regiei Autonome a Apei
Valea Jiului fata de Ministerul Finantelor, asumate prin acordul subsidiar de
imprumut si de garantie. Soldul respectivului fond, neutilizat la finele
anului, se reporteaza cu aceeasi destinatie in anul urmator, intr-un cont
distinct, deschis la trezoreria statului, purtator de dobanda. Dupa rambursarea
integrala a imprumutului subsidiar si dupa plata dobanzilor si a comisioanelor
aferente, acest sold se preia ca venit, in anul urmator, la bugetul judetean
din care s-a constituit.
(7) Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, ca, de
comun acord cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa
introduca, pe parcursul derularii imprumutului, in raport cu conditiile
concrete de derulare a Acordului de imprumut, amendamente la continutul
acestuia care privesc realocari de fonduri, modificari in structura
imprumutului pe categorii si componente, modificari de termene, precum si orice
alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale
Romaniei fata de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa
determine noi conditionari economice fata de cele convenite initial intre
parti.
Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului Romaniei asupra
amendamentelor introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa
a Romaniei.
Art. 3
(1) Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului de modernizare
a sistemului de alimentare cu apa din municipiul Bucuresti, in valoare de 25
milioane dolari S.U.A., semnat la Washington D.C. la 2 august 1996, prezentat
in anexa nr. 3.
(2) Finantarea Proiectului de modernizare a sistemului de alimentare cu apa
din municipiul Bucuresti se va asigura, pe intreaga perioada de executie a
acestuia, din imprumutul Bancii Internationale pentru Reconstructie si
Dezvoltare, din fonduri de la bugetul de stat, din alocatii de la bugetul
Consiliului General al Municipiului Bucuresti si din surse proprii ale Regiei
Generale de Apa Bucuresti.
Sumele de la bugetul de stat cu aceasta destinatie vor fi prevazute anual
prin anexele la legea bugetului de stat, ca pozitie distincta si globala, pe
seama transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale, pentru
investitii.
(3) Obiectivele de investitii privind "contorizarea apei la
consumatori", cuprinse in Proiectul de modernizare a sistemului de
alimentare cu apa din municipiul Bucuresti, se vor finanta din sursele
prevazute la alin. (2) al art. 3 din prezenta ordonanta.
(4) Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, ca, de
comun acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa
introduca, pe parcursul derularii imprumutului, in raport cu conditiile
concrete de derulare a Acordului de imprumut, amendamente la continutul
acestuia care privesc realocari de fonduri, modificari in structura
imprumutului pe categorii si componente, modificari de termene, precum si orice
alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei
fata de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa
determine noi conditionari economice fata de cele convenite initial intre
parti.
Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului Romaniei asupra
amendamentelor introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa
a Romaniei.
Art. 4
Se ratifica amendamentele la Acordul de imprumut dintre Romania si Banca
Europeana de Investitii, semnat la Luxemburg si la Bruxelles la 10 mai 1993,
ratificat de Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 2/1993, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 23 iulie 1993, aprobata
prin Legea nr. 74/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 190 din 25 iulie 1994, prezentate in anexa nr. 4.
Art. 5
Ordonanta Guvernului nr. 2/1993 pentru ratificarea Acordului de imprumut
dintre Romania si Banca Europeana de Investitii, semnat la Luxemburg si la
Bruxelles la 10 mai 1993, aprobata prin Legea nr. 74/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 25 iulie 1994, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul unic devine articolul 1.
2. Dupa articolul 1 se introduce articolul 2, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 2
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, sa introduca,
de comun acord cu Banca Europeana de Investitii, pe parcursul derularii
imprumutului, in raport cu conditiile concrete de derulare a Acordului de
imprumut, amendamente la continutul acestuia care privesc realocari de fonduri,
modificari in structura imprumutului pe categorii, componente si beneficiari,
modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu sunt de natura
sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca Europeana de
Investitii sau sa determine noi conditionari economice fata de cele convenite
initial de parti.
Guvernul Romaniei va raporta periodic Parlamentului Romaniei asupra
amendamentelor introduse, in cadrul Raportului privind datoria publica externa
a Romaniei."
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Teodor Viorel Melescanu
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
OPERATIUNEA Nr. 458
ACORD DE GARANTIE
(Proiectul de modernizare si introducere a taxarii pe autostrada Bucuresti -
Pitesti) intre Romania si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare
Acord de garantie, datat 5 august 1996, intre Romania (Garantul) si Banca
Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
PREAMBUL
Avand in vedere ca Garantul si Administratia Nationala a Drumurilor
(Imprumutatul) au solicitat asistenta din partea Bancii pentru finantarea unei
parti a Proiectului,
avand in vedere ca, printr-un acord de imprumut, avand aceeasi data cu
prezentul acord, intre Banca si Imprumutat (Acordul de imprumut), Banca a
convenit sa acorde Imprumutatului un imprumut in suma de cincizeci si trei de
milioane una suta mii dolari S.U.A. (53.100.000 U.S.D.) (imprumutul), in
termenii si in conditiile prezentate in Acordul de imprumut, dar numai cu
conditia ca Garantul sa fie de acord sa garanteze obligatiile Imprumutatului in
legatura cu imprumutul, asa cum se prevede in acest Acord de garantie, si
avand in vedere ca Garantul, luand in considerare incheierea Acordului de
imprumut dintre Banca si Imprumutat, a fost de acord sa garanteze astfel de
obligatii ale Imprumutatului,
partile convin, prin prezentul, dupa cum urmeaza:
Art. 1
Termenii si conditiile standard; definitii; titluri
Sectiunea 1.01.
Incorporarea Termenilor si conditiilor standard
Toate prevederile Termenilor si conditiilor standard, datate septembrie
1994, sunt incorporate in si aplicabile prezentului Acord de garantie, cu
aceeasi valabilitate si efect, ca si cum ar fi fost in intregime prezentate in
cuprinsul sau (prevederile mentionate fiind numite in cele ce urmeaza Termenii
si conditiile standard).
Sectiunea 1.02.
Definitii
Oriunde sunt utilizati in prezentul Acord de garantie sau in anexele la
acesta, cu exceptia cazului cand se specifica altfel, termenii definiti in
preambul au semnificatiile atribuite in acesta, termenii definiti in Termenii
si conditiile standard si in Acordul de imprumut vor avea respectivele
semnificatii atribuite in acestea, si termenii prezentati in continuare au
urmatoarele semnificatii:
- reprezentantul autorizat al Garantului este ministrul finantelor al
Garantului.
Sectiunea 1.03.
Titluri
Titlurile articolelor si sectiunilor, cat si cele ale cuprinsului sunt
inserate numai pentru inlesnirea referintei si nu vor fi utilizate in
interpretarea prezentului Acord de garantie.
Art. 2
Garantia; obligatiile Garantului
Sectiunea 2.01.
Garantia
Garantul, prin prezentul, garanteaza neconditionat, ca debitor primar si nu
numai ca garant, plata datorata si la scadenta a oricaror si a tuturor sumelor
datorate in cadrul Acordului de imprumut, fie la scadenta stabilita, fie ca
urmare a accelerarii acesteia sau altfel, si indeplinirea la timp a tuturor
celorlalte obligatii ale Imprumutatului, asa cum sunt prezentate in Acordul de
imprumut.
Sectiunea 2.02.
Finalizarea Proiectului
Garantul este de acord ca, ori de cate ori exista un motiv intemeiat sa se
considere ca fondurile aflate la dispozitia Imprumutatului vor fi insuficiente
pentru acoperirea cheltuielilor estimate ca fiind necesare pentru realizarea
Proiectului, Garantul va intreprinde masuri satisfacatoare Bancii pentru a
determina asigurarea catre Imprumutat de astfel de fonduri, asa cum sunt
necesare pentru acoperirea unor astfel de cheltuieli si necesitati.
Sectiunea 2.03.
Alte obligatii
a) Garantul va discuta cu Banca alocarea responsabilitatilor intre Garant
si Directia autostrazi privind punerea in aplicare a politicii privind
autostrazile in domeniul planificarii, cadrului legislativ, managementului,
constructiei si exploatarii si, de comun acord cu Banca, va decide asupra
aranjamentelor organizatorice viitoare, pana la data de 31 decembrie 1996 sau
orice alta data ulterioara pe care Banca si Imprumutatul o pot conveni.
b) Garantul va garanta ca Imprumutatul va furniza Bancii, cat mai curand
posibil, dar in nici un caz mai tarziu de 30 noiembrie a fiecarui an (incepand
cu anul 1996), spre analiza si comentarii, la un astfel de grad de detaliu pe
care Banca il poate solicita in mod rezonabil:
(i) programul de cheltuieli propus al Imprumutatului pentru intretinere,
reabilitare si constructii noi pentru anul urmator;
(ii) Programul de investitii in sectorul drumuri pentru anul urmator; si
(iii) sursele de finantare propuse in legatura cu Programul de investitii
in sectorul drumuri pentru anul urmator.
c) Garantul va asigura ca nici o investitie sau emiterea nici unei garantii
de credit pentru nici un proiect de drumuri al Imprumutatului nu va afecta in
mod negativ Programul de investitii in sectorul drumuri sau orice parte a
acestuia si nu va reduce disponibilitatea de fonduri in contrapartida necesare
pentru realizarea unui astfel de program si pentru intretinerea retelei de
drumuri existente la un nivel rezonabil.
d) Garantul va asigura ca toate investitiile Garantului sau ale
Imprumutatului in sectorul drumuri, care depasesc echivalentul a 5.000.000 ECU,
vor avea o rata economica interna de rentabilitate de cel putin 15% .
e) Garantul va mentine, in orice moment in cursul perioadei incepand cu 1
ianuarie 1997 si sfarsind cu 31 decembrie 2001, o alocatie de la bugetul de
stat pentru Imprumutat, in sume suficiente:
(i) sa asigure intretinerea adecvata a retelei nationale de drumuri (la un
nivel al cheltuielilor nu mai mic decat nivelul relevant al cheltuielilor
pentru anul 1995), fondurile in contrapartida pentru realizarea Programului de
investitii in sectorul drumuri si intregul serviciu al datoriei pentru toate
obligatiile de plata ale Imprumutatului, garantate de catre Garant; si
(ii) sa garanteze finalizarea Proiectului pana la data de 30 iunie 1999 sau
orice alta data asa cum poate fi convenita intre Garant si Banca.
f) Garantul va determina introducerea taxarii pe autostrada Bucuresti -
Pitesti de catre un concesionar, nu mai tarziu de 31 decembrie 1999, in cadrul
unor aranjamente acceptabile Bancii.
g) In cazul in care o concesiune pentru introducerea taxarii pe autostrada
Bucuresti - Pitesti nu a fost adjudecata in timp util pentru a permite
introducerea taxarii pe aceasta autostrada pana la data de 31 decembrie 1999,
Garantul va asigura ca Imprumutatul va licita si va adjudeca un contract de
exploatare pentru introducerea taxarii, exploatarea si intretinerea autostrazii
Bucuresti - Pitesti.
h) Garantul va determina Imprumutatul sa-si indeplineasca toate obligatiile
asumate in cadrul Acordului de imprumut.
i) Dupa examinarea legii concesiunii, a celorlalte reglementari aferente si
legi comerciale, de catre un consultant juridic numit de Banca, Guvernul va lua
in considerare, pentru inaintare la Parlament, orice amendamente juridice
recomandate de catre Imprumutat sau necesare atragerii de finantare
internationala de proiect pentru concesiuni de autostrazi.
Art. 3
Diverse
Sectiunea 3.01.
Notificari
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 10.01 din
Termenii si conditiile standard:
Pentru Garant:
Ministerul Finantelor
In atentia secretarului de stat
Str. Apolodor nr. 17,
Sectorul 5, Bucuresti
Romania
Telefon: (401) 410 0910
Telefax: (401) 335 7167
Pentru Banca:
European Bank for Reconstruction and Development
In atentia: Operation Administration Unit
One Exchange Square
London EC 2A 2EH
England
Telefon: (44-171) 338 6000
Telefax: (44-171) 338 6100
Telex: 881 2161 EBRD L G
Sectiunea 3.02.
Conditii prealabile intrarii in efectivitate; aviz juridic
Pentru scopurile sectiunii 9.03 b) din Termenii si conditiile standard,
avizul sau avizele juridice vor fi date in numele Garantului de catre ministrul
justitiei al Garantului.
Drept pentru care, partile la prezentul, actionand prin reprezentantii lor
deplin autorizati, au determinat semnarea Acordului de garantie in patru
exemplare si l-au inmanat la Bucuresti, Romania, in ziua si anul inscrise mai
sus.
ROMANIA
De catre: .......
Numele: Florin Georgescu
Functia: ministru de stat, ministrul finantelor
BANCA EUROPEANA PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
De catre: .......
Numele: Philip Cornwell
Functia: Bancher principal
ANEXA 2
OPERATIUNEA Nr. 457
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul pentru alimentarea cu apa si protectia mediului in Valea Jiului)
intre Romania si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare
Acord datat 5 august 1996, intre Romania (Imprumutatul) si Banca Europeana
pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
PREAMBUL
Avand in vedere ca Banca a fost infiintata pentru a asigura finantarea unor
proiecte specifice care sa sprijine tranzitia spre economia de piata libera si
sa promoveze initiativa antreprenoriala si privata in tarile Europei Centrale
si de Est angajate spre si aplicand principiile democratiei multipartite,
pluralismului si economiei de piata,
avand in vedere ca Imprumutatul intentioneaza sa implementeze proiectul
descris in anexa nr. 1 a acestui Acord de imprumut (Proiectul), care este
destinat sa sprijine finantarea investitiilor prioritare in infrastructura
urbana si promovarea viabilitatii financiare si a eficientei economice a
infrastructurii urbane in Valea Jiului,
avand in vedere ca Proiectul va fi realizat de catre partile locale (asa
cum sunt definite in prezentul acord) cu asistenta Imprumutatului si, ca parte
a acestei asistente, Imprumutatul va pune la dispozitia partilor locale sumele
unui imprumut (imprumutul subsidiar), asa cum se prevede in prezentul acord,
avand in vedere ca Imprumutatul a solicitat sprijin Bancii in finantarea
unei parti a Proiectului,
avand in vedere ca Imprumutatul a solicitat UE PHARE un credit
nerambursabil pentru finantarea serviciilor consultantilor la care se face
referire in sectiunea 3.04 de mai jos si pentru finantarea contractelor
selectate pentru livrarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor prevazute in partea
1 a Proiectului (creditul nerambursabil UE PHARE),
avand in vedere ca Banca a convenit pe baza, inter alia, a celor de mai
sus, sa acorde Imprumutatului un imprumut in valoare de 25.000.000 $
(imprumutul) in termenii si in conditiile stabilite in Acordul de imprumut si
in Acordul de proiect incheiate la aceeasi data intre Banca si partile locale,
partile convin, prin prezentul acord, urmatoarele:
Art. 1
Termenii si conditiile standard; definitii; titluri
Sectiunea 1.01.
Incorporarea Termenilor si conditiilor standard
Toate prevederile Termenilor si conditiilor standard ale Bancii (Termenii
si conditiile standard), datate septembrie 1994, sunt incorporate in prezentul
Acord de imprumut si sunt aplicabile acestuia, cu aceeasi validitate si efect
ca si in cazul in care ar fi fost in intregime cuprinse in textul sau.
Sectiunea 1.02.
Definitii
Oriunde sunt utilizati in prezentul Acord de imprumut sau in anexele la
acesta, cu exceptia cazurilor cand se stipuleaza altfel, termenii definiti in
preambul au semnificatiile atribuite in acesta, termenii definiti in Termenii
si conditiile standard au semnificatiile atribuite in acestea, iar termenii
prezentati in continuare au urmatoarele semnificatii:
- reprezentantul autorizat al Imprumutatului inseamna ministrul finantelor
al Imprumutatului;
- judet inseamna judetul Hunedoara;
- dolar sau $ inseamna moneda oficiala a Statelor Unite ale Americii;
- UE PHARE inseamna programul de finantare creat de Comunitatile Europene
in conformitate cu Reglementarile Consiliului (EEC) nr. 3906/89 din decembrie
1989, dupa cum va fi modificat, revizuit sau completat periodic;
- lei inseamna moneda oficiala a Romaniei;
- partile locale inseamna judetul si regia autonoma impreuna, iar parte
locala inseamna oricare dintre aceste parti;
- M.F. inseamna Ministerul Finantelor al Imprumutatului;
- M.L.P.A.T. inseamna Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului al Imprumutatului;
- rezerva I.I.D. inseamna contul de rezerva care va fi deschis in
conformitate cu prevederile paragrafului II d) din anexa nr. 4 la Acordul de
proiect;
- Programul de imbunatatire a performantelor si veniturilor inseamna
Programul de imbunatatire a performantelor si veniturilor, asa cum a fost
definit in anexa nr. 4 din Acordul de proiect;
- U.I.P. inseamna unitatea de implementare a Proiectului, infiintata si
activand ca parte a regiei autonome in conformitate cu sectiunea 2.09 a
Acordului de proiect si a sectiunii 3.03 a prezentului acord;
- M.P. inseamna managerul de proiect numit si actionand ca parte a regiei
autonome in conformitate cu sectiunea 2.09 a Acordului de proiect;
- asistentii M.P. inseamna persoanele, altele decat M.P., la care se face
referire in sectiunea 2.09 a Acordului de proiect;
- Acordul de proiect inseamna acordul dintre Banca, pe de o parte, si
partile locale, pe de alta parte, asa cum acest acord poate fi modificat
periodic, iar acest termen include toate anexele la Acordul de proiect;
- R.A.A.V.J. inseamna Regia Autonoma a Apei Valea Jiului;
- Regia autonoma inseamna R.A.A.V.J.;
- cont special inseamna contul special la care se face referire in
sectiunea 2.03 si in anexa nr. 3;
- Acordul subsidiar de imprumut si garantie inseamna acordul care urmeaza
sa se incheie intre Imprumutat si partile locale conform sectiunii 3.01 a) si
b), asa cum acesta poate fi modificat periodic;
- Pagina Telerate 3750 inseamna pagina de afisaj a ratelor interbancare
oferite la Londra (denumite uzual LIBOR) de principalele banci pentru
depozitele in valuta imprumutului, cunoscuta ca pagina 3750 a Serviciului
Telerate (sau orice alta pagina care va inlocui pagina Telerate 3750, in scopul
de a afisa aceste rate LIBOR pentru depozitele in valuta imprumutului.)
Sectiunea 1.O3.
Titluri
Titlurile articolelor si sectiunilor, ca si cuprinsul, sunt inserate numai
pentru inlesnirea referintei si nu vor fi utilizate pentru interpretarea
acestui Acord de imprumut.
Art. 2
Principalii termeni ai imprumutului
Sectiunea 2.01.
Suma imprumutului si valuta imprumutului
Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in termenii si in
conditiile stabilite sau la care se face referire in acest Acord de imprumut, o
suma de douazeci si cinci de milioane dolari (25.000.000 $).
Sectiunea 2.02.
Alti termeni financiari ai imprumutului
a) Suma minima a tragerii
Suma minima a tragerii, la care se face referire in sectiunea 3.01 b) a
Termenilor si conditiilor standard, va fi de 50.000 $.
b) Suma minima care poate fi platita in avans
Suma minima care poate fi platita in avans, la care se face referire in
sectiunea 3.07 d) a Termenilor si conditiilor standard, va fi de 1.000.000 $.
c) Suma minima care poate fi anulata
Suma minima care poate fi anulata, la care se face referire in sectiunea
3.08 a) a Termenilor si conditiilor standard, va fi de 1.000.000 $.
d) Datele de plata a dobanzii si datele de restituire a imprumutului
Datele de plata a dobanzii vor fi 24 martie si 24 septembrie ale fiecarui
an. Datele de restituire a imprumutului vor coincide cu datele de plata a
dobanzii, incepand cu 24 martie 2000. Imprumutatul va restitui imprumutul
corespunzator schemei de amortizare prezentate mai jos:
----------------------------------------
Data platii datorate Suma datorata,
in dolari
----------------------------------------
24 martie 2000 1.042.000
24 septembrie 2000 1.042.000
24 martie 2001 1.042.000
24 septembrie 2001 1.042.000
24 martie 2002 1.042.000
24 septembrie 2002 1.042.000
24 martie 2003 1.042.000
24 septembrie 2003 1.042.000
24 martie 2004 1.042.000
24 septembrie 2004 1.042.000
24 martie 2005 1.042.000
24 septembrie 2005 1.042.000
24 martie 2006 1.042.000
24 septembrie 2006 1.042.000
24 martie 2007 1.042.000
24 septembrie 2007 1.042.000
24 martie 2008 1.042.000
24 septembrie 2008 1.042.000
24 martie 2009 1.042.000
24 septembrie 2009 1.042.000
24 martie 2010 1.042.000
24 septembrie 2010 1.042.000
24 martie 2011 1.042.000
24 septembrie 2011 1.034.000
----------------------------------------
TOTAL: 25.000.000
----------------------------------------
e) Ultima data de disponibilizare
Ultima data de disponibilizare, la care se face referire in sectiunea 3.01
a) a Termenilor si conditiilor standard, va fi 24 martie 2001.
f) Comision de angajament
Rata comisionului de angajament, la care se face referire in sectiunea 3.05
a) a Termenilor si conditiilor standard, va fi de o jumatate de procent (0,5%)
anual.
g) Rata dobanzii
Imprumutul face obiectul unei rate variabile a dobanzii. Pentru scopurile
sectiunii 3.04 b) a Termenilor si conditiilor standard, rata dobanzii relevante
pe piata va fi rata oferita care apare pe pagina Telerate 3750 la ora 11,00
a.m., ora Londrei, la data relevanta de determinare a dobanzii pentru o luna,
doua luni, trei luni, patru luni, cinci luni sau sase luni, oricare dintre
aceste perioade este mai apropiata de durata perioadei relevante a dobanzii
(sau, daca doua perioade sunt egal apropiate de durata perioadei relevante a
dobanzii, media celor doua perioade).
Sectiunea 2.03.
Tragerile si contul special
a) Suma pusa la dispozitie poate fi trasa periodic, in conformitate cu
prevederile anexei nr. 2 la acest acord, pentru cheltuieli efectuate (sau, daca
Banca va fi de acord, care urmeaza sa fie efectuate), cu privire la costul
rezonabil al bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesare Proiectului si care
vor fi finantate din sumele imprumutului.
Imprumutatul a optat sa nu plateasca comisionul initial din suma pusa la
dispozitie si va plati, in schimb, acest comision initial din propriile sale
resurse.
b) Pentru scopurile Proiectului, Imprumutatul va deschide si va mentine un
cont special de depozit la o banca comerciala acceptabila pentru Banca, in
dolari, in termeni si in conditii satisfacatoare pentru Banca, inclusiv privind
protectia corespunzatoare impotriva compensarii, sechestrarii sau confiscarii.
Daca Imprumutatul doreste sa efectueze trageri pentru a depozita sume in si
pentru a efectua plati directe din contul special [in loc sa efectueze trageri
conform subparagrafului a) de mai sus], astfel de trageri se vor efectua
conform prevederilor anexei nr. 3 la prezentul acord.
Sectiunea 2.04.
Reprezentantul autorizat pentru scopul tragerilor
Ministrul finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant
autorizat al Imprumutatului in scopul realizarii oricaror actiuni permise sau
cerute in conformitate cu prevederile sectiunii 2.03 a prezentului acord si ale
sectiunilor 3.01 si 3.02 din Termenii si conditiile standard.
Art. 3
Executarea proiectului
Sectiunea 3.01.
Clauzele Proiectului
In plus fata de intelegerile generale stabilite in art. IV al Termenilor si
conditiilor standard, Imprumutatul, daca Banca nu convine altfel:
a) va subimprumuta partilor locale sumele imprumutului, printr-un acord
subsidiar de imprumut si garantie care se va incheia intre Imprumutat, pe de o
parte, si judet si R.A.A.V.J., pe de alta parte; toti termenii si conditiile
acestuia vor fi aprobati de Banca si vor include termenii si conditiile
prevazute in anexa nr. 4;
b) va percepe subimprumutatului o rata a dobanzii la imprumutul subsidiar,
care va fi egala cu rata dobanzii la imprumut plus un minimum de 0,5% pe an,
care va reprezenta comisionul de risc, acest comision va reflecta costul
imprumutului, cat si riscul neindeplinirii obligatiilor de catre subimprumutat;
acordul subsidiar de imprumut si garantie va specifica procentul comisionului
de risc, asa cum acesta va fi convenit in final intre Imprumutat si partile locale;
c) isi va exercita drepturile in conformitate cu Acordul subsidiar de
imprumut si garantie in asa fel incat sa protejeze interesele Imprumutatului si
ale Bancii, sa respecte prevederile acestui Acord de imprumut si sa
indeplineasca scopurile imprumutului si, daca Banca nu va conveni altfel,
Imprumutatul nu va delega, amenda, abroga sau renunta la Acordul subsidiar de
imprumut si garantie sau la oricare dintre prevederile acestuia;
d) va determina partile locale sa indeplineasca, in conformitate cu
prevederile Acordului de proiect, toate obligatiile fiecarei parti locale,
specificate in respectivul Acord de proiect, si va lua sau va determina sa fie
luate toate masurile necesare pentru a asigura fonduri pentru acele aspecte ale
Proiectului si pentru finantarea acestuia, care sunt in responsabilitatea
Imprumutatului, incluzand, in special, asigurarea transferurilor de la bugetul
de stat catre judet, asa cum va fi necesar scopurilor Proiectului; si
e) va intreprinde sau va determina sa se intreprinda toate actiunile,
inclusiv asigurarea de fonduri, terenuri, facilitati, servicii si alte resurse,
necesare sau corespunzatoare, astfel incat sa dea posibilitatea partilor locale
sa-si indeplineasca obligatiile care le revin, asa cum sunt specificate in
Acordul de proiect.
Sectiunea 3.02.
Achizitionarea
Pentru scopurile sectiunii 4.03 a Termenilor si conditiilor standard,
prevederile anexei nr. 5 la prezentul acord vor guverna, daca Banca nu va
conveni altfel, achizitionarea de bunuri, lucrari si servicii necesare pentru
Proiect si care vor fi finantate din sumele imprumutului.
Sectiunea 3.03.
Implementarea Proiectului
a) In scopul de a coordona, de a administra, de a urmari si de a evalua
toate aspectele implementarii si administrarii financiare ale Proiectului,
inclusiv achizitionarea de bunuri, lucrari si servicii pentru Proiect,
Imprumutatul va determina R.A.A.V.J. sa infiinteze o unitate de implementare a
Proiectului (U.I.P.). M.F. va specifica in Acordul subsidiar de imprumut si
garantie un mecanism prin care va superviza implementarea Proiectului realizata
de U.I.P.
b) M.F. va desemna un reprezentant, la nivel de director, responsabil
pentru urmarirea implementarii Proiectului si comunicarea cu directiile de
resort din minister, in scopul de a usura punerea in aplicare a atributiilor
lor statutare referitoare la Proiect, si care va actiona ca interlocutor al
Bancii in problemele specificate in Acordul de imprumut.
c) U.I.P. va actiona permanent pe durata executarii Proiectului cu resurse
adecvate si personal calificat in mod corespunzator, in conformitate cu
termenii de referinta acceptabili Bancii si M.F.
Sectiunea 3.04.
Consultantii
Imprumutatul va coopera cu consultantii la care se face referire in paragraful
2.03 al Acordului de proiect si va pune la dispozitia fiecarui consultant, fara
a percepe vreo plata, toate facilitatile si suportul necesar pentru ca acestia
sa-si realizeze atributiile, incluzand toate documentele, materialele si alte
informatii care pot fi relevante pentru activitatea lor.
Sectiunea 3.05
Frecventa de raportare si cerintele de inaintare a rapoartelor
a) Rapoartele periodice asupra Proiectului, la care se face referire in
sectiunea 4.04 a) (iv) a Termenilor si conditiilor standard, vor fi inaintate
trimestrial, in maximum treizeci (30) de zile de la sfarsitul perioadei asupra
careia se raporteaza, pana la terminarea Proiectului. Aceste rapoarte vor avea
urmatoarele trasaturi caracteristice:
(i) Informatii generale:
(A) progresul fizic realizat in implementarea Proiectului pana la data
raportarii si pe intreaga perioada a raportarii, inclusiv programul de lucrari,
cuprinzand lucrarile de constructii civile si livrarile de bunuri, precum si
tragerile efective in precedentele 3 (trei) luni;
(B) programul de lucrari efectuate si motivele pentru care exista abateri
fata de Programul de implementare a Proiectului;
(C) programul de lucrari pentru urmatoarele 3 luni;
(D) schimbarile care se asteapta a interveni in datele de finalizare a
Proiectului;
(E) utilizarea sumelor imprumutului subsidiar si utilizarea transferurilor
bugetare la care se face referire in sectiunea 3.01 d);
(F) schimbarile in ceea ce priveste personalul-cheie al partilor locale,
U.I.P., consultantii si contractorii;
(G) aspecte care ar putea influenta costul Proiectului; si
(H) orice activitate de dezvoltare care ar putea afecta viabilitatea
economica a Proiectului sau a oricarei parti a acestuia care trebuie realizata
in judet.
(ii) Situatii financiare care prezinta detaliile privind cheltuielile
pentru diversele componente ale Proiectului si tragerile din imprumut, alaturi
de o situatie care sa prezinte:
(A) estimarile de cost initiale;
(B) estimarile de cost revizuite, daca exista, si motivele pentru care apar
modificari;
(C) estimarile initiale de cheltuieli, pana la data raportarii;
(D) motivele pentru care exista variatii la (C) de mai sus, fata de
cheltuielile efective;
si
(E) cheltuielile estimate pentru urmatoarele trimestre ale anului
respectiv.
(iii) O scurta prezentare privind stadiul indeplinirii fiecarei clauze din
Acordul de imprumut si din Acordul de proiect.
b) Intr-o perioada de 60 de zile de la sfarsitul fiecarui an calendaristic,
un raport anual referitor la probleme aferente Proiectului privind protectia
mediului, sanatatea muncitorilor si protectia muncii va fi prezentat intr-o
forma satisfacatoare Bancii, care va include un rezumat al modificarilor, daca
vor exista, in legile si regulile aplicabile si o analiza a stadiului
indeplinirii reglementarilor aplicabile privind protectia mediului, sanatatea
si protectia muncitorilor.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01.
Inregistrarile financiare si raportarile
a) Imprumutatul va mentine sau va determina sa fie mentinute proceduri,
inregistrari si conturi adecvate pentru a reflecta, corespunzator standardelor
contabile international acceptate, resursele si cheltuielile privind
operatiunile aferente Proiectului (inclusiv costurile si beneficiile care vor
fi obtinute din Proiect).
b) Imprumutatul va trebui sau va determina partile locale:
(i) sa pastreze inregistrarile, conturile si situatiile financiare la care
se face referire in paragraful a) al acestei sectiuni, inclusiv inregistrarile
si conturile referitoare la contul special, pregatite si auditate, pentru
fiecare an fiscal, in concordanta cu principiile si standardele de audit
international acceptate, aplicate frecvent, de auditori independenti acceptabili
Bancii;
(ii) sa furnizeze Bancii, imediat ce este disponibil, dar nu mai tarziu de
6 (sase) luni dupa sfarsitul fiecarui an fiscal, raportul de audit al
auditorilor mai sus mentionati, cu un asemenea grad de amploare si detaliu,
dupa cum Banca va solicita in mod rezonabil; si
(iii) sa furnizeze Bancii orice alte informatii referitoare la respectivele
inregistrari, conturi si situatii financiare, ca si la auditul acestora, asa
cum Banca va solicita, periodic, in mod rezonabil.
Art. 5
Suspendarea; accelerarea scadentei; anularea
Sectiunea 5.01.
Suspendarea si accelerarea scadentei
Urmatoarele sunt specificate ca evenimente suplimentare pentru suspendarea
dreptului Imprumutatului de a efectua trageri din imprumut, in scopul sectiunii
7.01 a) (xiii) a Termenilor si conditiilor standard si ca evenimente
suplimentare pentru accelerarea scadentei, in scopul sectiunii 7.06 f) a
Termenilor si conditiilor standard:
a) cadrul legislativ si normativ aplicabil oricareia dintre partile locale
va fi fost modificat sau se va fi luat orice alta masura de catre Imprumutat,
care va avea ca efect modificarea capacitatii oricareia dintre partile locale:
(i) de a angaja obligatii si de a realiza Proiectul; sau
(ii) de a-si indeplini obligatiile prevazute in sectiunea 3.04 a Acordului
de proiect; sau
(iii) de a-si indeplini oricare alte obligatii asumate in cadrul Acordului
de proiect;
b) oricare dintre partile locale nu va reusi sa-si indeplineasca oricare
dintre obligatiile asumate prin Acordul subsidiar de imprumut si garantie, sau
c) oricare dintre partile locale nu va reusi sa-si indeplineasca oricare
dintre obligatiile asumate prin Acordul de proiect.
Sectiunea 5.02.
Anularea
Daca, in orice moment, Banca decide ca o plata din, sau orice utilizare a
contului special, a fost facuta necorespunzator fata de cerintele cuprinse in
anexa nr. 3 si stabileste suma din imprumut care a fost necorespunzator
utilizata, Banca poate, informand in scris pe Imprumutat, sa anuleze dreptul
Imprumutatului de a efectua trageri pentru suma respectiva. Dupa transmiterea
acestei informari, suma respectiva din imprumut va fi anulata.
Art. 6
Intrarea in efectivitate
Sectiunea 6.01.
Conditii prealabile intrarii in efectivitate
Urmatoarele sunt specificate ca fiind conditii suplimentare pentru intrarea
in efectivitate a acestui Acord de imprumut, pentru scopurile sectiunii 9.02 c)
a Termenilor si conditiilor standard:
a) Acordul de proiect a fost corespunzator autorizat, semnat si inmanat si
acest acord este legal obligatoriu pentru partile locale respective si este
aplicabil in conformitate cu prevederile lui;
b) Acordul subsidiar de imprumut si de garantie a fost corespunzator
autorizat, semnat si inmanat, in numele Imprumutatului si al partilor locale,
si acest acord este obligatoriu in mod legal pentru ambele parti si este
aplicabil in conformitate cu prevederile lui;
c) prevederile sectiunii 3.03 au fost puse in aplicare in mod satisfacator
pentru Banca; si
d) toate cerintele legale, normative, institutionale si alte cerinte
oficiale au fost satisfacute si toate aprobarile sau avizele pentru
constituirea rezervei I.I.D. au fost obtinute;
e) tarifele pentru alimentare cu apa si canalizare in zona deservita de
R.A.A.V.J. au fost majorate cu minimum 25% peste inflatie fata de nivelurile
tarifelor in vigoare la 1 ianuarie 1996;
f) autorizatiile referitoare la protectia mediului, necesare conform
legislatiei romanesti pentru executarea partii 1 a Proiectului, au fost
obtinute.
Sectiunea 6.02.
Aviz juridic
Pentru scopurile sectiunii 9.03 a Termenilor si conditiilor standard,
avizul sau avizele expertilor juridici trebuie emise de catre ministrul
justitiei al Imprumutatului [exceptie fac avizul sau avizele juridice asupra
aspectelor la care se face referire in paragraful b) de mai jos, care pot fi
emise de secretarul de stat abilitat din M.F.], iar urmatoarele sunt
specificate ca fiind aspecte suplimentare, necesar a fi incluse in avizul sau
in avizele care vor fi furnizate Bancii:
a) Acordul de proiect la care se face referire in sectiunea 6.01 a) a fost
corespunzator autorizat sau ratificat si este obligatoriu, din punct de vedere
legal, pentru partile locale si este aplicabil in conformitate cu prevederile
lui;
b) Acordul subsidiar de imprumut si de garantie, la care se face referire
in sectiunea 6.01 b), a fost corespunzator autorizat sau ratificat de catre
Imprumutat si partile locale si este obligatoriu din punct de vedere legal
pentru Imprumutat si partile locale si este aplicabil in conformitate cu
prevederile lui.
Sectiunea 6.03.
Incetarea din cauza neintrarii in efectivitate
Data care survine la 90 de zile dupa data semnarii Acordului de imprumut
este specificata pentru intrarea in efectivitate a Acordului de imprumut,
pentru scopurile sectiunii 9.04 a Termenilor si conditiilor standard.
Art. 7
Diverse
Sectiunea 7.01.
Notificari
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 10.01 a
Termenilor si conditiilor standard:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
Str. Apolodor nr. 17
Sectorul 5, Bucuresti
Romania
In atentia directorului general al Directiei generale a relatiilor
financiare cu organismele internationale
Telefax: 401-3126792
401-3121630
Telex: 11239 MIFIN
Pentru Banca:
European Bank for Reconstruction and Development
One Exchange Square
London EC 2A 2EH
England
Attention: Operation Administration Unit
Telephone: (44-171) 338 6000
Telefax: (44-171) 338 6100
Telex: 881 2161 EBRD L G
Sectiunea 7.02.
Taxe si costuri
Imprumutatul va suporta orice taxe si costuri profesionale, bancare, de
transfer sau de schimb aparute in pregatirea, semnarea si inregistrarea acestui
acord si a oricarui document legat de acesta.
Drept pentru care, partile la prezentul acord, actionand prin
reprezentantii lor legal autorizati, au convenit ca acest Acord de imprumut sa
fie semnat in numele lor la data inscrisa mai sus, in patru exemplare, si
inmanat la Londra, Anglia, in ziua si anul inscrise mai sus.
ROMANIA
De catre:
Numele: Florin Georgescu
Functia: ministru de stat, ministrul finantelor
BANCA EUROPEANA PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
De catre:
Numele: Johan Bastin
Functia: director, Directia infrastructura municipala si mediu
ANEXA 1
DESCRIEREA PROIECTULUI
1. Scopul Proiectului este de a sprijini pe Imprumutat si partile locale
in:
a) reabilitarea infrastructurii municipale privind alimentarea cu apa si
tratarea apei reziduale si imbunatatirea calitatii si disponibilizarii apei
potabile si serviciilor de canalizare in Valea Jiului;
b) stabilirea unui mecanism de finantare care va promova recuperarea
costurilor in asigurarea serviciilor locale;
c) consolidarea performantelor operationale si financiare ale R.A.A.V.J.
care sa-i permita sa-si imbunatateasca credibilitatea financiara;
d) reducerea poluarii Raului Jiu datorata deversarii apelor reziduale
netratate.
2. Proiectul consta in urmatoarele parti, asa cum sunt descrise in anexa
nr. 1 si in anexa nr. 4 la Acordul de proiect, sub rezerva acelor modificari pe
care Banca si Imprumutatul le pot conveni periodic:
Partea 1: -Programul de investitii pentru modernizarea sistemului de
alimentare cu apa si tratare a apei reziduale in Valea Jiului, incluzand
urmatoarele componente:
Reabilitarea retelei de alimentare cu apa, echipamente si sistem de
monitorizare
Partea 1.1. - Achizitionarea materialelor pentru reabilitarea retelei de
alimentare cu apa;
Partea 1.2. - Montarea materialelor pentru reabilitarea aductiunii
principale;
Partea 1.3. - Montarea materialelor pentru reabilitarea retelelor de distributie
din partile de Est si de Vest ale Vaii Jiului;
Partea 1.4. - Achizitionarea de echipament pentru masurarea presiunii,
dispecerizare si transmisie radio si sisteme geografice informatizate pentru
retea; sistem de tip SCADA;
Partea 1.5. - Achizitionarea de echipament de detectie a pierderilor si a
conductelor, echipament auxiliar de intretinere si vehicule de teren.
Statii de tratare a apei, rezervoare si statii de pompare
Partea 1.6. - Modernizarea statiilor de tratare a apei de la Taia, Valea
Morii si Aninoasa;
Partea 1.7. - Modernizarea rezervoarelor la Vulcan, Iscroni si Braia;
Partea 1.8. - Modernizarea statiilor de pompare de la Petrila,
Iscroni/Aninoasa si Uricani.
Achizitionare si montare apometri
Partea 1.9.- Achizitionarea si montarea apometrilor consumatori si
executarea bransamentelor interioare pentru apometri.
Reteaua de canalizare
Partea 1.10.*) - Reabilitarea retelei de canalizare;
Partea 1.11. - Achizitionarea echipamentelor de spalare sub presiune;
Partea 1.12. - Achizitionarea echipamentelor video de inspectie a
conductelor de canalizare.
Statia de tratare a apelor reziduale si echipament de laborator
Partea 1.13.*) - Modernizarea statiei de tratare a apelor reziduale;
Partea 1.14. - Achizitionarea de echipament de laborator.
---------------
*) Se estimeaza sa fie finantate din creditul nerambursabil - UE PHARE.
Partea a 2-a - Programul de imbunatatire a performantelor si veniturilor
3. Proiectul se estimeaza sa fie finalizat pana la 31 decembrie 2000.
ANEXA 2
CATEGORII SI TRAGERI
1. Tabelul atasat prezentei anexe detaliaza categoriile de pozitii care vor
fi finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor din imprumut pe fiecare
categorie si procentul de cheltuieli pentru pozitiile care vor fi astfel
finantate in cadrul fiecarei categorii.
2. Fara ca acest lucru sa fie considerat o incalcare a prevederilor
paragrafului 1 de mai sus, nici o tragere nu se va face pentru:
a) plata unor cheltuieli care s-au efectuat inainte de data prezentului
Acord de imprumut;
b) cheltuielile partilor locale intr-un an fiscal dat, cu exceptia cazului
in care Banca a primit evidente satisfacatoare in sensul ca transferurile
bugetare la care se face referire in sectiunea 3.01 d) au fost alocate in
bugetul stat al Imprumutatului pentru acel an fiscal.
TABEL
--------------------------------------------------------------
| Suma | |
| din imprumut | % din cheltuielile |
Categoria | alocata in | care urmeaza sa |
| valuta | fie finantate |
| imprumutului | |
------------------|--------------|---------------------------|
(1) Bunuri pentru | 17.806.000 | 100% din valoarea |
partile 1.1, 1.4, | | contractului, exclusiv |
1.5, 1.9, 1.11, | | toate sumele reprezentand |
1.12 si 1.14 ale | | taxe vamale si impozite |
Proiectului | | indirecte |
------------------|--------------|---------------------------|
(2) Lucrari pentru| | |
partile 1.2 si 1.3| | " |
ale Proiectului | 3.255.000 | |
------------------|--------------|---------------------------|
(3) Servicii | 100.000 | " |
------------------|--------------|---------------------------|
(4) Nealocate | 3.839.000 | |
------------------|--------------|---------------------------|
TOTAL: | 25.000.000 | |
__________________|______________|___________________________|
ANEXA 3
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe, urmatorii termeni vor avea urmatoarele
semnificatii:
- categorie eligibila inseamna in categoria (1): partile 1.4, 1.5, 1.9,
1.11, 1.12, 1.14, categoria (2) partea 1.2 si categoria (3), prezentate in
tabelul de la paragraful 2 al anexei nr. 2 la prezentul acord;
- cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile efectuate pentru un cost
rezonabil al bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesare pentru Proiect si
care vor fi finantate din sumele imprumutului alocate periodic pentru
categoriile eligibile, in concordanta cu prevederile anexei nr. 2 la prezentul
acord;
- soldul maxim al contului special inseamna o suma egala cu 600.000 $;
- suma minima a tragerii in contul special inseamna o suma egala cu 100.000
$.
2. Platile din contul special se vor face exclusiv pentru cheltuieli
eligibile, in concordanta cu prevederile prezentei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit evidente satisfacatoare pentru ea referitoare la
deschiderea corespunzatoare a contului special, in concordanta cu termeni si
conditii acceptabile pentru Banca, inclusiv protectia adecvata impotriva
compensarii, sechestrarii sau confiscarii, Imprumutatul poate trage din suma
disponibila si depozita in contul special o suma initiala care nu trebuie sa
depaseasca soldul maxim al contului special si nici nu trebuie sa fie mai mica
decat suma minima a tragerii in contul special.
4. Dupa aceea, Imprumutatul poate trage sume suplimentare din suma
disponibila si poate depozita aceste sume in contul special, cu conditia
respectarii limitelor specificate in paragraful 6 de mai jos si satisfacand
urmatoarele conditii pentru fiecare cerere de tragere:
a) Imprumutatul va fi trimis Bancii extrase de cont, documente si orice
alte dovezi cerute de Banca, pentru a demonstra ca sumele trase din contul
special au fost utilizate corespunzator.
b) Dupa efectuarea tragerii solicitate din suma disponibila si depozitarea
sumei tragerii in contul special, soldul contului special nu trebuie sa
depaseasca soldul maxim al contului special.
c) Cu exceptia cazurilor cu care, in mod periodic, Banca poate fi de acord,
suma solicitata a fi trasa din suma disponibila, pentru a fi depozitata in
contul special, nu trebuie sa fie mai mica decat suma minima a tragerii in
contul special.
5. Fara ca acest lucru sa fie considerat o incalcare a cerintelor
paragrafului 4 a) de mai sus, Imprumutatul va furniza, oricand Banca va cere in
mod rezonabil, un raport asupra soldului si altor detalii cu privire la contul
special, inclusiv extrasele de cont si orice alte documente si dovezi pe care
Banca le poate cere pentru a se demonstra ca platile efectuate din contul
special au fost efectuate conform cerintelor stabilite in prezenta anexa.
6. Fara ca acest lucru sa fie considerat o incalcare a prevederilor
paragrafului 4 al prezentei anexe, Imprumutatul nu va trage sume din suma
disponibila pentru a le depozita in contul special, daca Banca nu va conveni
altfel:
a) daca, la un moment dat, Banca va fi decis ca orice trageri ulterioare
din suma disponibila trebuie efectuate conform prevederilor sectiunii 2.03 a) a
prezentului acord; sau
b) cand suma disponibila alocata categoriilor eligibile va fi egala cu
dublul soldului maxim al contului special.
Ulterior, tragerile din suma disponibila alocata categoriilor eligibile vor
urma procedurile specifice pe care Banca le va comunica, in scris, Imprumutatului.
Asemenea trageri ulterioare se vor efectua numai dupa ce si in masura in care
Banca va fi asigurata ca sumele ramase in depozit in contul special la data
respectivei comunicari urmeaza a fi utilizate pentru efectuarea de plati
privind cheltuieli eligibile.
7. a) Daca Banca va fi decis, in orice moment, ca o plata din sau o
utilizare a contului special:
(i) a fost facuta pentru o cheltuiala sau intr-o suma care nu este
considerata eligibila conform paragrafului 2 din prezenta anexa; sau
(ii) nu a fost justificata printr-o dovada furnizata Bancii;
b) atunci Banca va putea cere Imprumutatului:
(i) sa furnizeze acea dovada suplimentara pe care Banca o poate solicita;
sau
(ii) sa depoziteze in contul special (sau, daca Banca va cere astfel, se
restituie Bancii) o suma egala cu suma platii respective sau cu partea acesteia
care nu poate fi considerata eligibila sau justificata.
In cazul in care Banca stabileste existenta cazurilor a) (i) sau (ii) de
mai sus, nici o tragere ulterioara nu se va efectua din suma disponibila pentru
depozitarea in contul special (daca Banca nu va conveni altfel) pana in
momentul in care Imprumutatul (x) a depozitat in contul special sau a restituit
Bancii o suma egala cu suma platii respective (sau a partii acesteia) care a
fost determinata ca nefiind eligibila sau justificata, sau (y) a furnizat
dovezi suplimentare, care sa satisfaca Banca, in sensul ca sumele anterior
platite din contul special au fost utilizate corect.
8. a) Daca Banca va fi stabilit, in orice moment, ca o suma ramasa
neutilizata in contul special nu va mai fi necesara pentru plata in continuare
a unor cheltuieli eligibile, atunci Imprumutatul va plati Bancii, in avans, cu
promptitudine, dupa ce Banca il va informa, suma ramasa neutilizata. De
asemenea, daca Banca va solicita Imprumutatului sa restituie Bancii o suma
corespunzator paragrafului 7 b) (ii), atunci Imprumutatul va plati in avans
Bancii, cu promptitudine, dupa ce Banca ii va comunica in scris, suma
respectiva. In aceste scopuri, cerinta ca platile in avans din imprumut sa se
efectueze la datele de plata ale dobanzii este anulata, sub rezerva
paragrafului 8 c) de mai jos.
b) Imprumutatul, pe baza comunicarii prealabile trimise catre Banca in
conformitate cu sectiunea 3.07 a) a Termenilor si conditiilor standard, poate
plati in avans la oricare dintre datele de plata a dobanzii toate sau numai o
parte din fondurile depozitate in contul special.
c) Orice plata in avans a unor sume identificate in subparagrafele a) si b)
de mai sus se va efectua in concordanta cu sectiunea 3.07 a Termenilor si
conditiilor standard, cu conditia ca, totusi, astfel de plati in avans sa nu
faca obiectul sumei minime de plata in avans specificata in sectiunea 2.02 b) a
prezentului acord si cu conditia ca, pentru orice alte plati in avans care nu
se fac la datele de plata a dobanzii, Imprumutatul sa plateasca costurile
tranzactiei, asa cum vor fi ele evaluate de Banca si comunicate Imprumutatului.
In plus, platile in avans identificate in subparagrafele a) si b) de mai sus
vor fi aplicate de catre Banca asa cum se stipuleaza in sectiunea 3.07 d) (ii)
a Termenilor si conditiilor standard.
ANEXA 4
TERMENII SI CONDITIILE
Acordului subsidiar de imprumut si garantie
Acordul subsidiar de imprumut si garantie va include termeni si conditii
satisfacatoare pentru Banca, inclusiv urmatoarele:
Imprumutul subsidiar
(1) Identificarea partilor Proiectului care vor fi finantate prin
intermediul imprumutului subsidiar si al fondurilor ce vor fi asigurate prin
bugetul de stat si prin bugetul local.
(2) Suma imprumutului subsidiar, care va fi determinata dupa cum urmeaza:
R.A.A.V.J: Echivalent dolari
---------- -----------------
TOTAL: 25.000.000
(3) Imprumutul subsidiar va fi acordat R.A.A.V.J., care va fi raspunzatoare
pentru rambursarea imprumutului, plata dobanzilor si tuturor celorlalte sume
platibile conform Acordului subsidiar, de imprumut si garantie, iar Judetul va
garanta ca debitor principal, si nu numai ca garant, plata tuturor acestor
sume.
(4) Perioada de rambursare a imprumutului subsidiar (care nu va depasi
perioada de rambursare a imprumutului), inclusiv perioada de gratie (care nu va
depasi perioada de gratie a imprumutului).
(5) Imprumutul subsidiar va fi denominat in dolari si rambursabil in lei
(partile locale isi vor asuma riscurile derivand din fluctuatia cursului de
schimb intre dolar si leu).
(6) Rata dobanzii aplicabila imprumutului subsidiar va fi rata dobanzii
aplicabila imprumutului, conform sectiunii 2.02 g) a prezentului acord, plus un
comision de risc in conformitate cu sectiunea 3.01 b).
(7) R.A.A.V.J. va plati un comision de angajament, comisionul initial si
acele speze si taxe ce vor fi aplicate imprumutului subsidiar, care vor fi
echivalente comisioanelor, spezelor si taxelor platibile de Imprumutat in
conformitate cu prezentul acord.
Tragerile
(8) Aranjamentele pentru tragerile din imprumutul subsidiar.
(9) Anularea partilor neutilizate din imprumutul subsidiar.
(10) Suma totala a imprumutului subsidiar va fi disponibila, pentru a fi
trasa, incepand cu data intrarii in efectivitate, pana la ultima data de
disponibilizare.
(11) Sumele imprumutului subsidiar vor fi utilizate exclusiv pentru
finantarea platilor pentru bunurile, lucrarile si serviciile achizitionate in
concordanta cu prevederile prezentului acord si ale Acordului de proiect.
Alte prevederi
(12) Planul de finantare pentru Proiect (reflectand costul estimat pentru
fiecare componenta a Proiectului si modul de finantare din sumele imprumutului
subsidiar, transferurile bugetare de la Imprumutat si fondurile cu care vor
contribui partile locale).
(13) Neindeplinirea obligatiei de plata a dobanzii.
(14) Evidente si conturi.
(15) Cerinte de raportare (dupa cum se va conveni intre Imprumutat si
partile locale).
(16) Dreptul de inspectie din partea Imprumutatului si a Bancii.
(17) Cazuri de neindeplinire a obligatiilor si masuri asiguratorii.
(18) Data intrarii in efectivitate a Acordului de imprumut subsidiar si
garantie.
ANEXA 5
ACHIZITIONARE
Pentru scopurile sectiunii 4.03 a Termenilor si conditiilor standard,
urmatoarele prevederi se vor aplica, exceptand cazul in care Banca va conveni
altfel, achizitiilor de bunuri si lucrari necesare realizarii Proiectului si
care vor fi finantate din sumele imprumutului:
a) Bunurile si lucrarile (incluzand pe cele cuprinse in partea 1.3 a
Proiectului) vor fi achizitionate prin licitatie internationala deschisa, cu
urmatoarele exceptii:
(i) contractele pentru bunuri gata fabricate estimate sa coste mai putin
decat echivalentul a 200.000 ECU, intr-o suma totala care sa nu depaseasca
520.000 $ (exclusiv taxe si impozite), vor fi achizitionate prin cumparare,
urmand o procedura conform careia minimum trei cotatii de pret sunt primite,
incluzand cel putin doua de la furnizori externi;
(ii) contractele pentru lucrari necesare pentru realizarea partii 1.2 a
Proiectului pot fi adjudecate prin procedurile licitatiei competitive locale
acceptabile Bancii.
b) Pentru scopurile paragrafului a) de mai sus, procedurile privind
licitatiile internationale deschise, cumpararile si licitatiile competitive locale
sunt descrise in capitolul 3 al Regulilor de achizitionare ale B.E.R.D.;
c) Urmatoarele contracte vor face obiectul unei aprobari prealabile in
conformitate cu procedurile specificate in Regulile de achizitionare ale
B.E.R.D:
(i) toate contractele adjudecate prin licitatie internationala deschisa;
(ii) contractele pentru serviciile consultantilor estimate sa coste
echivalentul a 50.000 ECU sau mai mult;
d) Toate contractele vor face obiectul procedurilor de analiza descrise in
anexa nr. 1 la Regulile de achizitionare ale B.E.R.D.;
e) Pentru orice contract a carui plata se va face din contul special,
procedurile de achizitie vor fi urmate in asa fel incat sa se asigure ca
cerintele privind analiza prevazute in paragrafele c) si d) din prezenta anexa
vor fi satisfacute inainte de efectuarea primei plati din contul special pentru
acel contract.
ANEXA 3
IMPRUMUTUL Nr. 4079 RO
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul privind alimentarea cu apa a municipiului Bucuresti) intre
Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
Acord, datat 2 august 1996, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Avand in vedere ca: (A) Imprumutatul, considerand satisfacatoare
fezabilitatea si prioritatea Proiectului descris in anexa nr. 2 la prezentul
acord, a solicitat Bancii sa acorde asistenta in finantarea Proiectului; si
(B) Proiectul va fi realizat de Regia Generala de Apa Bucuresti (R.G.A.B.) cu
asistenta Imprumutatului si, ca parte a acestei asistente, Imprumutatul va
disponibiliza pentru R.G.A.B. sumele imprumutului, asa cum s-a prevazut in
prezentul acord; si
avand in vedere ca Banca a fost de acord, pe baza, inter alia, a celor de
mai sus, sa acorde imprumutul Imprumutatului in termenii si in conditiile
prevazute in prezentul acord si in Acordul de proiect incheiat intre Banca si
R.G.A.B. la aceeasi data cu prezentul,
partile convin, prin prezentul, dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01
Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si de garantie
pentru imprumuturi intr-o singura valuta ale Bancii, datate 30 mai 1995
(Conditiile generale), constituie parte integranta a prezentului acord;
Sectiunea 1.02
Daca din context nu reiese altfel, cei cativa termeni definiti in
Conditiile generale si in preambulul la prezentul acord au respectivele
semnificatii atribuite in acestea, iar termenii suplimentari prezentati in
continuare au urmatoarele semnificatii:
a) lei inseamna moneda nationala a Imprumutatului;
b) U.C.P. inseamna unitatea de coordonare a Proiectului la care se face
referire in sectiunea 2.06 din Acordul de proiect, infiintata in cadrul
R.G.A.B.;
c) Acord de proiect inseamna acordul incheiat intre Banca si R.G.A.B.,
avand aceeasi data cu prezentul, asa dupa cum acesta poate fi modificat
periodic, si un astfel de termen include toate anexele si acordurile aditionale
la Acordul de proiect;
d) R.G.A.B. inseamna Regia Generala de Apa Bucuresti, o regie autonoma de
interes local, infiintata in baza Deciziei Consiliului Local al Municipiului
Bucuresti nr. 1.198, datata 10 decembrie 1990;
e) cont special inseamna contul la care se face referire in sectiunea 2.02
b) din prezentul acord;
f) PATS inseamna Programul de actiuni pe termen scurt convenit cu Banca, la
care se face referire in sectiunea 6.01 b) din prezentul acord;
g) Acord de imprumut subsidiar si de garantie inseamna acordul care urmeaza
sa se incheie intre Imprumutat, R.G.A.B. si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, in conformitate cu sectiunea 3.01 b) din prezentul acord, asa dupa
cum acesta poate fi modificat periodic si, un astfel de termen include toate
anexele la Acordul de imprumut subsidiar si de garantie; si
h) imprumut subsidiar inseamna imprumutul acordat in cadrul Acordului de
imprumut subsidiar si de garantie.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01
Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in termenii si in
conditiile prevazute sau la care se face referire in Acordul de imprumut, o
suma egala cu douazeci si cinci milioane dolari (25.000.000 $).
Sectiunea 2.02
a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul imprumutului in conformitate
cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord, pentru cheltuieli efectuate
(sau, daca Banca va conveni astfel, care urmeaza a fi efectuate) in legatura cu
costul rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare Proiectului descris in
anexa nr. 2 la prezentul acord si care urmeaza sa fie finantate din sumele
imprumutului.
b) Imprumutatul va putea deschide si mentine, pentru scopurile Proiectului,
un cont special de depozit in dolari la o banca comerciala, in termeni si
conditii satisfacatoare pentru Banca, inclusiv protectia adecvata impotriva
compensarii, confiscarii sau sechestrului. Depozitele in si platile din contul
special vor fi efectuate in conformitate cu prevederile anexei nr. 4 la
prezentul acord.
Sectiunea 2.03
Data limita pentru efectuarea tragerilor va fi 30 iunie 2000 sau acea data
ulterioara pe care Banca o va stabili. Banca va notifica cu promptitudine
Imprumutatului acea data ulterioara.
Sectiunea 2.04
Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la un nivel de trei
patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%) per annum, aplicat la suma capitalului
imprumutului netrasa la un moment dat.
Sectiunea 2.05
a) Imprumutatul va plati dobanda aferenta sumei capitalului imprumutului,
trasa si nerambursata la un moment dat, la o rata egala, pentru fiecare
perioada de dobanda, cu rata dobanzii cu baza LIBOR plus marja totala LIBOR.
b) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna perioada initiala de la si incluzand data
prezentului acord pana la, dar excluzand prima data de plata a dobanzii care
survine dupa aceasta, si, dupa perioada initiala, fiecare perioada de la, si
incluzand o data de plata a dobanzii pana la, dar excluzand data de plata a
dobanzii imediat urmatoare;
(ii) data de plata a dobanzii inseamna fiecare data specificata in
sectiunea 2.06 din prezentul acord;
(iii) rata dobanzii cu baza LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de
dobanda, rata oferita pe piata interbancara londoneza la depozitele in dolari
pe sase luni, valabila in prima zi a unei astfel de perioade de dobanda (sau,
in cazul perioadei initiale de dobanda, valabila pentru data de plata a
dobanzii care survine la, sau care precede imediat prima zi a unei astfel de
perioade de dobanda), asa dupa cum a fost determinata in mod rezonabil de catre
Banca si exprimata ca procent per annum;
(iv) marja totala LIBOR semnifica, pentru fiecare perioada de dobanda:
jumatate dintr-un procent (1/2 din 1%); (B) minus (sau plus) marja medie
ponderata, pentru o astfel de perioada de dobanda, sub (sau peste) ratele
oferite pe piata interbancara londoneza, sau alte rate de referinta la depozite
pe sase luni, cu privire la imprumuturile contractate de Banca si nerambursate
sau a partilor din acestea, alocate de catre Banca pentru finantarea
imprumuturilor intr-o singura valuta, sau a partilor din acestea acordate de ea
care includ imprumutul, asa dupa cum a fost determinata in mod rezonabil de
Banca si exprimata ca procent per annum.
c) Banca va notifica Imprumutatului asupra ratei dobanzii cu baza LIBOR si
asupra marjei totale LIBOR pentru fiecare perioada de dobanda, cu promptitudine
dupa determinarea acestora.
d) Ori de cate ori Banca decide ca, urmare a schimbarilor din practica
pietei care afecteaza determinarea ratelor de dobanda la care se face referire
in aceasta sectiune 2.05, este in interesul imprumutatilor sai luati in
totalitate si al Bancii sa aplice o baza pentru determinarea ratelor de dobanda
aplicabile Imprumutului, alta decat cea prevazuta in sectiunea mentionata,
Banca poate modifica baza pentru determinarea ratelor de dobanda aplicabile
imprumutului, prin notificarea Imprumutatului despre noua baza, cu cel putin
sase (6) luni inainte. Baza va deveni efectiva la expirarea perioadei de
notificare, cu exceptia cazului in care Imprumutatul notifica Bancii, in timpul
perioadei mentionate, asupra obiectiilor sale la aceasta, caz in care
modificarea mentionata nu se va aplica imprumutului.
Sectiunea 2.06
Dobanda si alte speze vor fi platibile la 15 martie si 15 septembrie ale
fiecarui an.
Sectiunea 2.07
Imprumutatul va rambursa capitalul imprumutului in conformitate cu graficul
de amortizare prevazut in anexa nr. 3 la prezentul acord.
Art. 3
Executarea Proiectului
Sectiunea 3.01
a) Imprumutatul se obliga sa indeplineasca obiectivele Proiectului asa cum
sunt prezentate in anexa nr. 2 la prezentul acord, si, in acest scop, fara
limitare sau restrictie asupra oricareia din obligatiile sale in cadrul
Acordului de imprumut, va determina R.G.A.B. sa-si indeplineasca toate
obligatiile prevazute in Acordul de proiect, va intreprinde sau va determina sa
fie intreprinse toate actiunile, inclusiv asigurarea de fonduri, facilitati,
servicii si alte resurse necesare sau adecvate pentru ca R.G.A.B. sa-si
indeplineasca aceste obligatii, si nu va intreprinde sau nu va permite sa fie
intreprinsa nici o actiune care sa impiedice sau sa se interpuna unei astfel de
indepliniri.
b) Imprumutatul va subimprumuta R.G.A.B. sumele imprumutului in cadrul unui
acord de imprumut subsidiar si de garantie care se va incheia intre Imprumutat,
R.G.A.B. si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in termeni si in
conditii, care vor fi fost aprobati de Banca, si care vor include urmatorii
termeni principali:
(i) suma imprumutului subsidiar se va rambursa in lei in valori echivalente
(determinate la data sau la datele respective de rambursare, in conformitate cu
anexa nr. 3 la prezentul acord) cu sumele trase din contul imprumutului sau
platite din contul special in contul bunurilor si serviciilor finantate din
sumele imprumutului;
(ii) capitalul imprumutului subsidiar va fi rambursat intr-o perioada nu
mai mare de douazeci (20) de ani, incluzand o perioada de gratie nu mai mare de
cinci (5) ani; si
(iii) R.G.A.B. va plati dobanda aferenta capitalului imprumutului subsidiar
trasa si nerambursata la un moment dat la o rata egala cu rata aplicabila
imprumutului in conformitate cu sectiunea 2.05 din prezentul acord.
c) Imprumutatul isi va exercita drepturile conform Acordului de imprumut
subsidiar si de garantie astfel incat sa protejeze interesele Imprumutatului si
ale Bancii si sa indeplineasca scopurile imprumutului si, cu exceptia cazului
in care Banca va conveni altfel, Imprumutatul nu va transfera, amenda, abroga
sau renunta la Acordul de imprumut subsidiar si de garantie sau la oricare din
prevederile acestuia.
Sectiunea 3.02
Cu exceptia cazului in care Banca va conveni altfel, achizitionarea
bunurilor, lucrarilor si serviciilor de consultanta necesare Proiectului si
care se vor finanta din sumele imprumutului vor fi guvernate de prevederile
anexei nr. 1 la Acordul de proiect.
Sectiunea 3.03
Banca si Imprumutatul convin prin prezentul ca obligatiile prevazute la
sectiunile 9.04, 9.05, 9.06, 9.07, 9.08 si 9.09 din Conditiile generale (cu
privire la asigurare, utilizarea bunurilor si serviciilor, scheme si grafice,
evidente si rapoarte, intretinere si respectiv achizitionare de terenuri) cu
privire la Proiect vor fi realizate de catre R.G.A.B. in conformitate cu
sectiunea 2.03 din Acordul de proiect.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01
a) Pentru toate cheltuielile cu privire la care s-au efectuat trageri din
contul imprumutului, pe baza situatiilor de cheltuieli, Imprumutatul va trebui
sau va determina R.G.A.B.:
(i) sa mentina sau sa determine sa fie mentinute, in conformitate cu
practici contabile recunoscute, evidente si conturi care sa reflecte aceste
cheltuieli;
(ii) sa asigure ca toate evidentele (contracte, comenzi, facturi, note de
plata, chitante si alte documente) reflectand astfel de cheltuieli sunt
pastrate cel putin un an dupa ce Banca a primit raportul de audit pentru anul
fiscal in care s-a efectuat ultima tragere din contul imprumutului; si
(iii) sa permita reprezentantilor Bancii sa examineze aceste documente.
b) Imprumutatul va trebui sau va determina R.G.A.B.:
(i) sa detina evidentele si conturile la care se face referire in
paragraful a) (i) din aceasta sectiune, inclusiv acelea referitoare la contul
special pentru fiecare an fiscal auditat, in conformitate cu principii adecvate
de audit aplicate consecvent de catre auditori independenti acceptabili Bancii;
(ii) sa transmita Bancii, cat mai curand posibil, dar in orice caz nu mai
tarziu de sase (6) luni de la sfarsitul fiecarui astfel de an, raportul unui
astfel de audit efectuat de auditorii mentionati, cu un astfel de continut si
grad de detaliu, dupa cum va fi solicitat Banca in mod rezonabil, continand un
aviz separat al auditorilor mentionati din care sa rezulte ca situatiile de
cheltuieli transmise in cursul unui astfel de an fiscal, impreuna cu
procedurile si controalele interne implicate de pregatirea lor, pot fi folosite
ca fundamentare pentru tragerile la care se face referire; si
(iii) sa transmita Bancii alte asemenea informatii cu privire la evidentele
si conturile mentionate si la auditul acestora, asa dupa cum Banca va solicita
periodic, in mod rezonabil.
Art. 5
Clauze asiguratorii pentru Banca
Sectiunea 5.01
In conformitate cu prevederile sectiunii 6.02 I) din Conditiile generale,
sunt specificate urmatoarele evenimente suplimentare:
a) R.G.A.B. nu va fi indeplinit vreuna dintre obligatiile sale asumate in
cadrul Acordului de proiect;
b) ca rezultat al unor evenimente care au aparut dupa data Acordului de
imprumut, va fi aparut o situatie extraordinara care va face improbabila
indeplinirea de catre R.G.A.B. a obligatiilor sale asumate prin Acordul de
proiect;
c) Decizia nr. 1.198 a Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
datata 10 decembrie 1990, va fi fost amendata, suspendata, abrogata, anulata
sau va fi facut obiectul unei derogari, astfel incat sa afecteze material si
negativ capacitatea R.G.A.B. de a-si indeplini oricare dintre obligatiile sale
asumate prin Acordul de proiect;
d) PATS va fi fost amendat, suspendat sau anulat fara consimtamantul
Bancii.
e) Imprumutatul sau orice alta autoritate avand competenta jurisdictionala
va fi luat o masura pentru desfiintarea sau dizolvarea R.G.A.B. sau pentru
suspendarea operatiunilor sale.
Sectiunea 5.02
In conformitate cu sectiunea 7.01 h) din Conditiile generale, se specifica
urmatoarele evenimente suplimentare:
a) evenimentul la care se face referire in paragraful a) al sectiunii 5.01
din prezentul acord se va produce si va continua pe o perioada de saizeci (60)
de zile de la notificarea acestuia care va fi fost transmisa Imprumutatului de
catre Banca; si
b) se vor produce evenimentele la care se face referire in paragrafele c),
d) si e) ale prezentului acord.
Art. 6
Data intrarii in efectivitate; terminarea
Sectiunea 6.01
Urmatoarele evenimente sunt specificate drept conditii suplimentare pentru
intrarea in efectivitate a Acordului de imprumut, pentru scopurile sectiunii
12.01 c) din Conditiile generale:
a) Acordul de imprumut subsidiar si de garantie a fost semnat in numele
Imprumutatului, al R.G.A.B. si al Consiliului General al Municipiului
Bucuresti; si
b) Imprumutatul a furnizat Bancii dovada satisfacatoare ca PATS a fost
aprobat in conformitate cu legislatia Imprumutatului.
Sectiunea 6.02
Urmatoarele sunt specificate ca aspecte suplimentare, pentru scopurile
sectiunii 12.02 c) din Conditiile generale, pentru a fi incluse in avizul sau
avizele care urmeaza a fi transmise Bancii:
a) Acordul de proiect a fost in mod corespunzator aprobat sau ratificat de
catre R.G.A.B. si, in conformitate cu termenii sai, este obligatoriu din punct
de vedere legal pentru R.G.A.B.; si
b) Acordul de imprumut subsidiar si de garantie a fost in mod corespunzator
aprobat sau ratificat de catre Imprumutat, R.G.A.B. si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si, in conformitate cu termenii sai, este obligatoriu
din punct de vedere legal pentru Imprumutat, R.G.A.B. si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti.
Sectiunea 6.03
Data care survine dupa una suta douazeci (120) de zile de la data
prezentului acord este specificata in prezentul pentru scopurile sectiunii
12.04 din Conditiile generale.
Art. 7
Reprezentantul Imprumutatului; adrese
Sectiunea 7.01
Ministrul finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al
Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03 din Conditiile generale.
Sectiunea 7.02
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 11.01 din
Conditiile generale:
Pentru imprumutat:
Ministerul Finantelor
Str. Apolodor nr. 17,
Bucuresti
Romania
Telex: 11239
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818, H Street, N. W. Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafica: Telex
INTBAFRAD 248423 (RCA)
Washington, D.C. 82987 (FTCC)
64145 (WUI) sau
197688 (TRT)
Drept pentru care, partile la prezentul acord, actionand prin
reprezentantii lor deplin autorizati, au dispus ca acest acord sa fie semnat in
numele lor, in Districtul Columbia, Statele Unite ale Americii, in ziua si in
anul inscrise mai sus.
ROMANIA
De catre: Napoleon Pop,
reprezentant autorizat
BANCA INTERNATIONALA PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
De catre: Christiaan Poortman,
vicepresedintele interimar pentru Regiunea Europa si
Asia Centrala.
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR IMPRUMUTULUI
1. Tabelul de mai jos precizeaza categoriile de pozitii care vor fi
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor din imprumut pe fiecare
categorie si procentul de cheltuieli pentru pozitiile care vor fi astfel
finantate din fiecare categorie:
--------------------------------------------------------
Categoria | Suma alocata | % din |
| din imprumut | cheltuielile care |
| (exprimata | vor fi finantate |
| in dolari) | |
----------------|--------------|-----------------------|
(1) Bunuri | 10.000.000 | 100% din cheltuielile |
| | externe, 100% din |
| | cheltuielile locale |
| | (cost ex-factory) si |
| | 70% din cheltuielile |
| | locale pentru alte |
| | pozitii achizitionate |
| | pe plan local |
----------------|--------------|-----------------------|
(2) Lucrari | 11.700.000 | 45% |
----------------|--------------|-----------------------|
(3) Servicii de | | |
consultanta | 800.000 | 25% |
----------------|--------------|-----------------------|
(4) Nealocate | 2.500.000 | |
----------------|--------------|-----------------------|
TOTAL: | 25.000.000 | |
________________|______________|_______________________|
2. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuieli in moneda oricarei tari,
alta decat aceea a Imprumutatului, pentru bunuri sau servicii furnizate de pe
teritoriul oricarei tari, alta decat cea a Imprumutatului; si
b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului
sau pentru bunuri sau servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului.
3. Banca poate solicita ca tragerile din contul imprumutului sa se faca pe
baza situatiilor de cheltuieli, pentru cheltuielile efectuate pentru:
a) contractele de bunuri si servicii al caror cost este mai mic decat
echivalentul a 250.000 $ fiecare; si
b) contractele al caror cost este mai mic decat echivalentul a 100.000 $
fiecare pentru angajarea firmelor de consultanta, si echivalentul a 50.000 $
fiecare pentru angajarea consultantilor individuali, in astfel de termeni si
conditii dupa cum Banca va specifica prin notificare Imprumutatului.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivele proiectului (cunoscut, pe teritoriul Imprumutatului, ca
"Modernizarea sistemului de alimentare cu apa din municipiul
Bucuresti") sunt:
(i) de a imbunatati siguranta in exploatare a sistemului de alimentare cu
apa si calitatea apei furnizate in Bucuresti;
(ii) de a contribui la reducerea pierderilor de apa (atat din punct de
vedere fizic, cat si comercial); si
(iii) de a consolida managementul R.G.A.B. in domeniile exploatarii,
evidentei clientilor si financiar, si de a-l ajuta in dobandirea experientei
necesare pentru pregatirea si punerea in aplicare a operatiunilor viitoare.
Proiectul consta in urmatoarele parti, care vor face obiectul unor astfel
de modificari dupa cum Imprumutatul si Banca pot conveni periodic pentru
realizarea acestor obiective:
Partea A
Imbunatatirea sigurantei in exploatare a sistemului de alimentare cu apa si
a calitatii apei
1. Realizarea reabilitarii statiilor de tratare a apei, inclusiv:
(i) repararea filtrelor si/sau inlocuirea echipamentelor de filtrare; si
(ii) instalarea noilor echipamente de clorurare si de tratare chimica.
2. Realizarea imbunatatirii controlului debitului in apeducte si
modernizarea rezervoarelor, inclusiv instalarea (i) vanelor de reglare a
debitului, si (ii) debitmetrelor.
3. Realizarea reabilitarii statiilor de pompare, inclusiv (i)
achizitionarea si instalarea noilor pompe cu eficienta mare din punct de vedere
al consumului energetic, (ii) reabilitarea pompelor existente, (iii) inlocuirea
echipamentelor electrice, si (iv) instalarea echipamentelor de control si de
contorizare pentru cateva statii de pompare.
Partea B
Reducerea pierderilor de apa
1. Realizarea repararii retelei primare, inclusiv:
(i) inlocuirea sectiunilor deteriorate din retea,
(ii) verificarea, repararea si/sau inlocuirea vanelor, si
(iii) refacerea unui stoc minim de piese de schimb.
2. Realizarea repararii retelei secundare, inclusiv inlocuirea:
(i) sectiunilor deteriorate din retea, si
(ii) bransamentelor in cateva cartiere ale orasului.
3. Realizarea unui program de reinnoire a contoarelor prin achizitionarea,
instalarea si/sau inlocuirea contoarelor de diferite dimensiuni pentru
consumatori inclusiv, intera alia, pentru asociatiile de locatari si
intreprinderile comerciale.
Partea C
Consolidarea institutionala a R.G.A.B.
1. Initierea unei campanii de informare publica pentru reducerea
pierderilor la consumatori, inclusiv pregatirea punerea in aplicare: (i) a unei
campanii in mass media (presa, radio, televiziune) de sensibilizare a
consumator cu privire la problemele referitoare la economisirea apei, si (ii) a
masurilor de asigurare de stimulente pentru consumatori in scopul reducerii
consumului de apa in exces.
2. Imbunatatirea sistemului de management comercial R.G.A.B., inclusiv
asistenta tehnica pentru a continua eforturile de reorganizare initiate cu
asistenta tehnica din partea altor donatori.
3. Pregatirea profesionala si alte forme de asistenta tehnica pentru
R.G.A.B. pentru dezvoltarea cunostintelor de management in domeniile: (i)
financiar si contabil; (ii) resurselor umane; si (iii) operatiunilor tehnice.
4. Supervizarea executarii Proiectului, inclusiv servicii consultanta
pentru sprijinirea UCP in managementul realizarii Proiectului.
Se estimeaza ca Proiectul va fi incheiat pana la data de 31 decembrie 1999.
ANEXA 3
GRAFIC DE AMORTIZARE
----------------------------------------
Data platii datorate Plata
capitalului
imprumutului
(exprimata
in dolari)*)
----------------------------------------
15 martie 2002 535.000
15 septembrie 2002 550.000
15 martie 2003 570.000
15 septembrie 2003 585.000
15 martie 2004 600.000
15 septembrie 2004 620.000
15 martie 2005 635.000
15 septembrie 2005 655.000
15 martie 2006 675.000
15 septembrie 2006 690.000
15 martie 2007 710.000
15 septembrie 2007 735.000
15 martie 2008 755.000
15 septembrie 2008 775.000
15 martie 2009 795.000
15 septembrie 2009 820.000
15 martie 2010 845.000
15 septembrie 2010 870.000
15 martie 2011 895.000
15 septembrie 2011 920.000
15 martie 2012 945.000
15 septembrie 2012 970.000
15 martie 2013 1.000.000
15 septembrie 2013 1.030.000
15 martie 2014 1.060.000
15 septembrie 2014 1.090.000
15 martie 2015 1.120.000
15 septembrie 2015 1.150.000
15 martie 2016 1.185.000
15 septembrie 2016 1.215.000
----------------------------------------
*) Cifrele din aceasta coloana reprezinta suma in dolari de rambursat, cu
exceptia celor prevazute in sectiunea 4.04 d) din Conditiile generale.
ANEXA 4
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile (1) - (3) prevazute in
tabelul de la paragraful 1 al anexei nr. 1 la acest acord:
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile efectuate in
legatura cu costul rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare pentru
Proiect si care vor fi finantate din sumele imprumutului, alocate periodic
categoriilor eligibile, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la acest
acord;
si
c) termenul alocatie autorizata inseamna o suma egala cu 2.000.000 $, care
va fi trasa din contul imprumutului si depozitata in contul special in
conformitate cu paragraful 3 a) al acestei anexe, cu conditia ca, totusi, daca
Banca nu va conveni altfel, alocatia autorizata va fi limitata la o suma egala
cu 1.000.000 $ pana cand suma totala a tragerilor din contul imprumutului plus
suma totala a tuturor angajamentelor speciale neachitate, emise de Banca, in
conformitate cu sectiunea. 5.02 din Conditiile generale, va fi egala sau va
depasi echivalentul a 3.000.000 $.
2. Platile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuielile
eligibile, in conformitate cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit dovezi satisfacatoare privind deschiderea
corespunzatoare a contului special, tragerile din alocatia autorizata si cele
ulterioare pentru realimentarea contului special vor fi efectuate dupa cum
urmeaza:
a) Pentru tragerile alocatiei autorizate, Imprumutatul va remite Bancii o
cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care nu vor depasi suma totala
a alocatiei autorizate. Pe baza unei sau unor astfel de cereri, Banca, in
numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depozita in
contul special acea suma sau acele sume pe care Imprumutatul le va fi
solicitat.
b) (i) Pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va remite Bancii
cereri pentru depozite in contul special la acele intervale de timp pe care
Banca le va specifica.
(ii) Inainte de sau la momentul efectuarii unei astfel de cereri,
Imprumutatul va remite Bancii documentele si alte evidente justificative
necesare, in conformitate cu paragraful 4 al acestei anexe, pentru plata sau
platile cu privire la care este solicitata realimentarea. Pe baza fiecarei
astfel de cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul
imprumutului si va depozita in contul special acea suma pe care Imprumutatul o
va fi cerut si care va fi fost fundamentata prin documentele mentionate si prin
alte evidente justificative pentru a fi platita din contul special pentru
cheltuieli eligibile.
Toate aceste depozite vor fi trase de Banca din contul imprumutului, in
cadrul categoriilor eligibile respective si in sumele respective echivalente,
asa cum vor fi fost fundamentate prin documentele mentionate si prin alte
evidente justificative.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat din contul special,
Imprumutatul, ori de cate ori Banca va solicita in mod rezonabil, va remite
Bancii astfel de documente si ale evidente justificative care sa demonstreze ca
acea plata a fost efectuata exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5. Fara ca cele ce urmeaza sa fie considerate o incalcare a prevederilor
paragrafului 3 din aceasta anexa, Bancii nu i se va cere sa efectueze noi
depozite in contul special:
a) daca, la un moment dat, Banca va fi stabilit ca toate tragerile
ulterioare trebuie efectuate de catre Imprumutat direct din contul
imprumutului, in conformitate cu prevederile art. V din Conditiile generale si
ale paragrafului a) al sectiunii 2.02. din prezentul acord;
b) daca Imprumutatul nu va fi remis Bancii, in cadrul perioadei de timp
specificata in sectiunea 4.01 b) (ii) a prezentului acord, oricare dintre
rapoartele de audit, necesar a fi remise Bancii in conformitate cu prevederile
sectiunii mentionate, referitoare la auditul evidentelor si conturilor pentru
contul special;
c) daca, la un moment dat, Banca va fi notificat Imprumutatul asupra
intentiei sale de a suspenda, in totalitate sau in parte, dreptul
Imprumutatului de a efectua trageri din contul imprumutului, in conformitate cu
prevederile sectiunii 6.02 din Conditiile generale; sau
d) o data ce suma totala netrasa a imprumutului alocata categoriilor eligibile,
mai putin suma oricarui angajament special neachitat cu privire la Proiect,
emis de Banca in conformitate cu prevederile sectiunii 5.02 din Conditiile
generale, va egala echivalentul dublului sumei alocatiei autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul imprumutului a sumelor ramase netrase din
imprumut, alocate categoriilor eligibile, va urma acele proceduri pe care Banca
le va specifica printr-o notificare adresata Imprumutatului. Astfel de trageri
ulterioare vor fi efectuate numai dupa ce si in masura in care Banca va fi fost
satisfacuta ca toate aceste sume ramase ca depozit in contul special la data
unei astfel de notificari vor fi utilizate in efectuarea de plati pentru
cheltuieli eligibile.
6. a) Daca Banca va fi stabilit, la un moment dat, ca orice plata din
contul special:
(i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma neeligibila in
conformitate cu prevederile paragrafului 2 al acestei anexe; sau
(ii) nu a fost justificata prin documentele remise Bancii, Imprumutatul,
imediat dupa primirea notificarii din partea Bancii: (A) va remite astfel de
documente suplimentare pe care Banca le poate solicita; sau (B) va depune in
contul special (sau, daca Banca va solicita astfel, va restitui Bancii) o suma
egala cu suma unei astfel de plati sau parti din aceasta, care nu este
eligibila sau justificata. Daca Banca nu va conveni altfel, nu se va mai
efectua nici un depozit ulterior de catre Banca in contul special pana cand
Imprumutatul nu va fi remis acele documente sau va fi facut acel depozit sau
restituire, dupa caz.
b) Daca Banca va fi stabilit, la un moment dat, ca orice suma neutilizata
din contul special nu va fi necesara pentru a acoperi plati viitoare pentru
cheltuieli eligibile Imprumutatul, imediat dupa primirea notificarii de la
Banca, va restitui Bancii acea suma neutilizata.
c) Imprumutatul poate, prin notificare adresata Bancii, sa restituie Bancii
toate sau o parte din fondurile depozitate in contul special.
d) Restituirile catre Banca efectuate in conformitate cu paragrafele 6 a),
b) si c) ale acestei anexe vor credita contul imprumutului pentru trageri
ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile corespunzatoare
ale prezentului acord, incluzand Conditiile generale.
ANEXA 4
LISTA
amendamentelor convenite de Romania si Banca Europeana de Investitii Ia Acordul
de imprumut, in valoare de 30 milioane ECU, semnat la Luxemburg si la Bruxelles
la 10 mai 1993
a) La art. 1.02 A si 1.06 (1) din Acordul de imprumut se decaleaza data
finala pentru alocarea creditului cu 12 luni, de la 15 noiembrie 1996 la 15 mai
1997.
b) La art. 1.02 A si 1.06 (1) din Acordul de imprumut se decaleaza data
finala pentru tragerea creditului cu 18 luni, de la 15 noiembrie 1996 la 15 mai
1998.
c) La art. 1.06 (3) din Acordul de imprumut se decaleaza data finala pentru
realocare cu 12 luni, de la 15 august 1996 la 15 august 1997.
Celelalte prevederi ale Acordului de imprumut mai sus mentionat raman
neschimbate.