ORDONANTA Nr. 42 din 30 ianuarie 2003
privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 2 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.2 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul juridic unitar privind
infiintarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finantarea si controlul
functionarii serviciilor de iluminat public in comune, orase si municipii.
(2) Serviciile de iluminat public, asa cum au fost definite prin lege, fac
parte din sfera serviciilor publice de gospodarie comunala.
(3) Serviciile de iluminat public cuprind totalitatea actiunilor si
activitatilor desfasurate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sub
autoritatea administratiei publice locale, in scopul asigurarii iluminatului
public al localitatilor urbane si rurale.
Art. 2
In sensul ordonantei, notiunile tehnice utilizate sunt definite in anexa ce
face parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 3
(1) Serviciile de iluminat public se realizeaza prin intermediul unei
infrastructuri tehnico-edilitare specifice, denumita in continuare sistem de
iluminat public.
(2) Sistemele de iluminat public constituie un ansamblu tehnologic si
functional, alcatuit din constructii, instalatii si echipamente specifice, care
cuprinde:
a) retele electrice de joasa tensiune supraterane sau subterane, destinate
iluminatului public;
b) stalpi de sustinere a retelei, respectiv a corpurilor de iluminat,
destinati exclusiv iluminatului public;
c) posturi de transformare si cutii de distributie aeriene, terane sau
subterane, destinate exclusiv iluminatului public;
d) echipamente de comanda, automatizare, masurare si control;
e) corpuri de iluminat, console si accesorii.
(3) Sistemele de iluminat public apartin proprietatii publice a unitatilor
administrativ-teritoriale, cu exceptiile prevazute de lege.
(4) Sistemele de iluminat public se amplaseaza, de regula, pe terenuri
apartinand domeniului public si/sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale.
Art. 4
(1) Prevederile prezentei ordonante se aplica serviciilor de iluminat
public organizate la nivelul tuturor localitatilor urbane sau rurale,
indiferent de marimea si gradul de dezvoltare economico-sociala a acestora,
care dispun de un sistem de iluminat public.
(2) Serviciile de iluminat public se gestioneaza si se administreaza prin
intermediul unor structuri specializate, denumite in continuare operatori, care
vor fi licentiati si autorizati in conditiile legii.
CAP. 2
Principii si conditii de functionare a serviciilor de iluminat public
Art. 5
(1) Organizarea si desfasurarea serviciilor de iluminat public sunt
destinate satisfacerii unor cerinte/nevoi de utilitate publica ale
comunitatilor locale, si anume:
a) ridicarea gradului de civilizatie, a confortului si a calitatii vietii;
b) cresterea gradului de securitate individuala si colectiva in cadrul
comunitatilor locale;
c) asigurarea sigurantei circulatiei rutiere si pietonale;
d) punerea in valoare, printr-un iluminat arhitectural si ornamental
adecvat, a zestrei arhitectonice si peisagistice a localitatilor;
e) realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a dezvoltarii
economico-sociale a comunitatilor locale;
f) functionarea si exploatarea in conditii de siguranta, rentabilitate si
eficienta economica a infrastructurii aferente serviciului.
(2) Serviciile de iluminat public se organizeaza si functioneaza cu
respectarea urmatoarelor principii:
a) autonomia locala;
b) descentralizarea serviciilor publice;
c) transparenta, responsabilitatea si legalitatea;
d) corelarea cerintelor cu resursele;
e) dezvoltarea durabila a localitatilor;
f) parteneriatul public-privat;
g) liberul acces la informatii si consultarea comunitatilor locale.
Art. 6
Serviciile de iluminat public vor indeplini concomitent urmatoarele
conditii de functionare:
a) continuitatea din punct de vedere cantitativ si calitativ;
b) adaptabilitate la cerintele concrete, diferentiate in timp si spatiu,
ale comunitatii locale;
c) satisfacerea judicioasa, echitabila si nepreferentiala a tuturor
membrilor comunitatii locale, in calitatea lor de utilizatori ai serviciului;
d) tarifarea pe baza de competitie a serviciului prestat;
e) administrarea si gestionarea serviciului in interesul comunitatilor
locale;
f) respectarea reglementarilor specifice in vigoare din domeniul
transportului, distributiei si utilizarii energiei electrice;
g) respectarea standardelor minimale privind iluminatul public, prevazute
de normele interne si ale Uniunii Europene in acest domeniu.
Art. 7
(1) Serviciile de iluminat public vor respecta si vor indeplini, la nivelul
comunitatilor locale, in intregul lor, indicatorii de performanta aprobati prin
hotarari ale consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor sau ale
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Indicatorii de performanta ai serviciului se aproba in baza unui studiu
de oportunitate care va tine seama cu prioritate de necesitatile comunitatilor
locale, de starea tehnica si eficienta sistemelor de iluminat public existente,
precum si de standardele minimale privind iluminatul public, prevazute de normele
interne si ale Uniunii Europene in acest domeniu.
(3) Inaintea supunerii lor spre aprobare, propunerile de indicatori de
performanta ai serviciilor de iluminat public, rezultate din studiul efectuat
in acest scop, vor fi dezbatute public in cadrul comunitatilor locale.
(4) Operatorii care au primit delegarea serviciului au dreptul de servitute
legala pentru toate instalatiile si echipamentele cu care se presteaza
serviciile de iluminat public.
CAP. 3
Organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public
SECTIUNEA 1
Gestiunea serviciilor de iluminat public
Art. 8
(1) Infiintarea, organizarea, coordonarea si controlul functionarii
serviciilor de iluminat public la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale,
precum si infiintarea, dezvoltarea si modernizarea sistemelor de iluminat
public constituie dreptul exclusiv al autoritatilor administratiei publice
locale.
(2) Gestiunea si administrarea serviciilor de iluminat public, precum si
functionarea, exploatarea si intretinerea sistemelor de iluminat public
aferente intra in atributiile si responsabilitatea exclusiva a autoritatilor
administratiei publice locale.
Art. 9
(1) Gestiunea serviciilor de iluminat public se organizeaza la nivelul
comunelor, oraselor si municipiilor dupa criteriul raportului cost/calitate
optim pentru serviciul prestat comunitatii si va tine seama de marimea, gradul
de dezvoltare si de particularitatile economico-sociale ale localitatilor, de
starea dotarilor si echipamentelor tehnice existente, precum si de
posibilitatile locale de finantare a exploatarii, intretinerii si dezvoltarii
acestora.
(2) Infiintarea, dezvoltarea si modernizarea sistemelor de iluminat public
se fac in baza unor studii de fezabilitate intocmite din initiativa
autoritatilor administratiei publice locale, care vor analiza necesitatea si
oportunitatea infiintarii/dezvoltarii acestora, vor evalua indicatorii
tehnico-economici, vor identifica sursele de finantare a investitiilor si vor
indica solutia optima din punct de vedere tehnico-economic.
Art. 10
(1) Gestionarea serviciilor de iluminat public se realizeaza prin
urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de iluminat public se face
prin hotarari ale consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale sau ale
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, care vor fi licentiate
si autorizate de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodarie Comunala, denumita in continuare ANRSC.
(3) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice
serviciului de iluminat public se organizeaza si se desfasoara in conformitate
cu prevederile art. 6, pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament al
serviciului, prin care se stabilesc nivelurile de iluminat, indicatorii de
performanta ai serviciului, conditiile tehnice, raporturile
operator-utilizator, precum si modul de tarifare, facturare si incasare a
contravalorii serviciului prestat.
(4) Caietul de sarcini si regulamentul serviciului se elaboreaza si se
aproba de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor sau de
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in conformitate cu
caietul de sarcini-cadru si cu regulamentul-cadru al serviciului de iluminat
public, aprobate prin hotarare a Guvernului.
(5) Indiferent de forma de gestiune a serviciilor de iluminat public
adoptata, autoritatile administratiei publice locale vor urmari obtinerea unui
serviciu de iluminat public corespunzator interesului general al comunitatilor
locale pe care le reprezinta, in conformitate cu legislatia interna si cu
reglementarile Comunitatii Europene.
Art. 11
(1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale
isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea,
coordonarea, administrarea, finantarea, gestionarea si controlul functionarii
serviciilor de iluminat public.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin servicii publice cu personalitate
juridica si buget propriu, organizate in subordinea consiliilor locale sau a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Desfasurarea activitatilor specifice serviciilor de iluminat public,
organizate si exploatate in sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui
regulament de organizare si functionare intocmit si aprobat de catre consiliile
locale sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in
conformitate cu regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor
de iluminat public, aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 12
(1) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale
apeleaza pentru realizarea serviciului la unul sau mai multi operatori carora le
transfera, in baza unui contract de delegare a gestiunii, in totalitate sau
numai in parte, sarcinile si responsabilitatile proprii cu privire la gestiunea
si administrarea propriu-zisa a serviciului, precum si la exploatarea,
functionarea si modernizarea sistemului de iluminat public.
(2) Pe durata derularii contractului de delegare a gestiunii, bunurile
mobile sau imobile apartinand domeniului public sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale, utilizate pentru realizarea serviciului, se incredinteaza
operatorului caruia i s-a atribuit contractul de delegare a gestiunii.
(3) Gestiunea delegata se realizeaza prin intermediul unor operatori
prestatori de servicii de iluminat public care pot fi societati comerciale cu
capital public, privat sau mixt.
(4) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea
principiilor liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si al
confidentialitatii si cu respectarea contractului-cadru si a
regulamentului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public,
aprobate prin hotarare a Guvernului.
(5) Delegarea gestiunii serviciilor de iluminat public se realizeaza prin
licitatie publica; daca procedura licitatiei publice nu a condus la desemnarea
unui castigator si la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este
aplicabila procedura negocierii directe.
(6) Prevederile alin. (5) nu se aplica in cazul serviciilor de iluminat
public care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se deruleaza in
baza unor contracte de delegare a gestiunii sau de concesionare a serviciului
de iluminat public legal incheiate; exceptia prevazuta la acest alineat
opereaza pana la expirarea sau rezilierea contractului, fara posibilitatea de
prelungire a acestuia, daca partile au convenit in acest mod.
(7) Participarea la procedura de delegare a gestiunii se face in baza
autorizatiei eliberate de ANRSC.
(8) Operatorii care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante au
incheiate contracte de concesiune vor depune documentatia pentru
licentiere/autorizare, urmand a se incheia act aditional la contractul de
concesiune; acest act aditional va cuprinde obligatiile ce revin operatorilor
in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(9) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii, total sau
partial, numai activitatile de operare propriu-zisa - gestiune, administrare,
exploatare, intretinere -, precum si activitatile de pregatire, finantare si
realizare a investitiilor din infrastructura aferenta serviciului de iluminat
public.
Art. 13
(1) In functie de regimul juridic ce urmeaza a fi adoptat pentru contractul
de delegare a gestiunii, formele de delegare a gestiunii pot fi:
a) contract de management;
b) contract de concesiune;
c) contract de inchiriere;
d) contract de locatie de gestiune;
e) contract de parteneriat public-privat.
(2) Contractul de delegare a gestiunii va fi insotit obligatoriu de
urmatoarele anexe:
a) caietul de sarcini;
b) regulamentul de serviciu;
c) inventarul bunurilor mobile si imobile, proprietate publica sau privata,
aferente serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizarii
serviciului delegat.
SECTIUNEA a 2-a
Finantarea serviciilor de iluminat public
Art. 14
(1) Finantarea cheltuielilor curente de functionare si de exploatare a
serviciilor de iluminat public se asigura din veniturile proprii ale
operatorilor sau din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale,
dupa caz, in functie de modul de gestiune adoptat.
(2) In cazul gestiunii delegate, veniturile proprii ale operatorilor se
asigura prin incasarea de la autoritatile administratiei publice locale, in
calitate de reprezentante ale comunitatilor locale beneficiare ale serviciului
de iluminat public, a sumelor reprezentand contravaloarea serviciilor prestate,
cu respectarea urmatoarelor:
a) organizarea si desfasurarea pe principii si criterii comerciale si
concurentiale a serviciului prestat;
b) protejarea autonomiei financiare a operatorilor;
c) reflectarea costului efectiv al prestarii serviciului in structura si
nivelul tarifelor;
d) ajustarea periodica a tarifelor si reflectarea corespunzatoare in
nivelul acestora a influentelor generate de majorarea in amonte a unor preturi
si tarife;
e) recuperarea integrala a cheltuielilor prin tarife;
f) acoperirea prin tarife cel putin a sumelor investite si a cheltuielilor
curente de functionare si intretinere a serviciului.
(3) Autoritatile administratiei publice locale pot finanta serviciile de
iluminat public din bugetele locale numai in baza hotararilor consiliilor
locale comunale, orasenesti, municipale sau ale Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 15
(1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente serviciilor de iluminat
public se fac cu respectarea legislatiei in vigoare privind initierea,
fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor publice, a legislatiei
privind achizitiile publice de lucrari, bunuri si servicii si cu respectarea
dispozitiilor legale referitoare la calitatea si disciplina in constructii,
urbanism si amenajarea teritoriului.
(2) In vederea asigurarii continuitatii serviciilor de iluminat public
autoritatile administratiei publice locale au responsabilitatea planificarii si
urmaririi lucrarilor de investitii necesare functionarii sistemelor in conditii
de siguranta si la parametrii ceruti prin prescriptiile tehnice; in acest scop
se vor institui sisteme de planificare multianuala a investitiilor, plecandu-se
de la un plan director si tinandu-se seama de ciclurile procesului bugetar, in
conformitate cu reglementarile legale.
(3) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ce
revin, pe de o parte, autoritatilor administratiei publice locale si, pe de
alta parte, operatorului in ceea ce priveste finantarea si realizarea
investitiilor.
(4) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorului si alocatii de la bugetul local, in
conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare garantate de catre autoritatile administratiei publice
locale sau de catre stat;
c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bilaterale sau
multilaterale;
d) venituri cu destinatie speciala constituite pe baza unor taxe locale
instituite in urma consultarii publice, in conditiile legii;
e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat
public-privat de tipul construieste-opereaza-transfera si variante ale
acestuia;
f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea
unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern sau a unor programe de
urgenta ori cu caracter social;
g) alte surse.
(5) Investitiile straine in sistemele de iluminat public vor beneficia de
toate facilitatile legale in vigoare in momentul incheierii tranzactiei;
facilitatile obtinute vor fi mentionate in contractul de delegare a gestiunii
si vor fi valabile in perioada stabilita la incheierea acestuia.
(6) Investitiile pentru reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea
infrastructurii specifice sistemelor de iluminat public care se realizeaza din
fonduri proprii ale operatorilor raman in proprietatea acestora pe toata durata
contractului de delegare a gestiunii, daca la incheierea acestuia nu s-a
convenit altfel, si vor fi amortizate de catre operator; in contractul de
delegare a gestiunii se va preciza modul de repartitie a bunurilor realizate la
incetarea, din orice cauza, a contractului.
SECTIUNEA a 3-a
Operatorii serviciilor de iluminat public
Art. 16
(1) Operatorul prestator de servicii de iluminat public poate fi
compartimentul de specialitate organizat in cadrul aparatului propriu al
consiliului local, serviciul public cu personalitate juridica si buget propriu
organizat in subordinea consiliilor locale, avand ca sarcina coordonarea
activitatii de iluminat public desfasurate de o societate comerciala cu capital
public, privat sau mixt, autorizat conform prevederilor prezentei ordonante sa
gestioneze, sa administreze si sa exploateze in vederea asigurarii iluminatului
public al localitatilor urbane si/sau rurale unul sau mai multe sisteme de
iluminat public. Serviciul de iluminat public poate fi prestat si de catre un
serviciu public cu personalitate juridica si buget propriu organizat in
subordinea consiliilor locale.
(2) Operatorii serviciilor de iluminat public trebuie sa posede capacitatea
tehnica si organizatorica, dotarea si experienta manageriala necesare prestarii
serviciului de iluminat public incredintat.
(3) Actiunea de licentiere/autorizare a operatorilor serviciilor de
iluminat public se face de catre ANRSC si are termen de finalizare de 2 ani de
la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
(4) Operatorii serviciilor de iluminat public beneficiaza de acelasi regim
juridic, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare sau de
forma de gestiune adoptata.
Art. 17
(1) Operatorii serviciilor de iluminat public cu capital public, apartinand
unitatilor administrativ-teritoriale sau statului, pot fi privatizati in
conditiile legii.
(2) Hotararea de privatizare a operatorilor apartine consiliilor locale
comunale, orasenesti, municipale sau Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, in functie de apartenenta capitalului social si de
subordonarea operatorului ce urmeaza a fi privatizat.
(3) Privatizarea operatorilor se face in conformitate cu prevederile legale
in vigoare; procedura de privatizare va include in mod obligatoriu si procedura
de delegare a gestiunii, prin care ofertantul desemnat castigator al procedurii
de privatizare obtine si contractul de delegare a gestiunii serviciului de
iluminat public.
Art. 18
(1) Operatorii serviciilor de iluminat public isi pot desfasura activitatea
si in alte localitati, pe baze contractuale, in virtutea principiului liberei
concurente pe piata serviciilor publice de gospodarie comunala.
(2) Operatorul care presteaza mai multe tipuri de servicii in una sau mai
multe localitati va tine evidente distincte si va avea contabilitate separata
pentru fiecare tip de serviciu si localitate de operare.
(3) Operatorii care participa la licitatiile organizate pentru atribuirea
contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public trebuie sa
faca dovada experientei si capacitatii tehnice si operationale in gestionarea
unor sisteme similare, a bonitatii si capacitatii financiare de a raspunde la
cerintele specifice prevazute in caietele de sarcini si sa prezinte garantii de
participare in conformitate cu documentele licitatiei aprobate de consiliile
locale responsabile.
(4) Relatiile dintre operatorii serviciului de iluminat public si
autoritatile administratiei publice locale in calitate de utilizatori, precum
si relatiile cu alti agenti economici, indiferent de forma de proprietate sau
de modul de organizare a acestora, sunt relatii comerciale, se vor desfasura
numai pe baze contractuale si vor fi guvernate de principiul liberei
concurente.
CAP. 4
Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1
Drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice centrale si
locale
Art. 19
(1) Activitatile de reglementare, licentiere si/sau autorizare a
operatorilor, indrumare metodologica, monitorizare si control al modului de
respectare si aplicare a legislatiei specifice domeniului se incredinteaza
ANRSC, care, in colaborare cu Comitetul National Roman pentru Iluminat (CNRI),
va dezvolta un sistem informational ce va permite compararea continua a
fiecarui indicator de performanta in acest domeniu.
(2) In realizarea sistemului informational si implementarea activitatilor
de monitorizare vor fi implicate si organizatiile profesionale si patronale de
interes public; autoritatile administratiei publice locale au acces la orice
informatie detinuta de ANRSC cu privire la serviciile de iluminat public.
(3) ANRSC are in principal sarcina de a monitoriza si de a controla
activitatea operatorilor cu privire la: respectarea regulamentului-cadru al
serviciului de iluminat public, a regulamentului-cadru de organizare si
functionare, a regulamentului-cadru de delegare a gestiunii, la respectarea
indicatorilor de performanta ai serviciului, la respectarea legii concurentei
si la exploatarea eficienta a patrimoniului public si/sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale afectat serviciilor.
Art. 20
(1) Aprobarea strategiilor de dezvoltare a serviciilor de iluminat public
si a programelor de dezvoltare a infrastructurii aferente, a regulamentelor si
normelor locale de organizare si functionare a serviciilor, a criteriilor si
procedurilor de monitorizare si control al gestiunii serviciilor de iluminat
public constituie atributia exclusiva a consiliilor locale sau a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza strategiei generale a
Guvernului privind serviciile de iluminat public.
(2) Indiferent de forma de gestiune adoptata, in virtutea competentelor si
atributiilor ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice
locale pastreaza dreptul de a urmari, de a controla si de a supraveghea:
a) modul de fundamentare a tarifelor si respectarea metodologiei de
stabilire si ajustare a acestora;
b) modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale
asumate de operatori;
c) calitatea si eficienta serviciilor prestate corespunzator nivelului
indicatorilor de performanta ai serviciului aprobati;
d) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune,
dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor de iluminat public.
(3) Consiliile locale comunale, orasenesti, municipale sau Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, stabilesc strategia de dezvoltare
si functionare pe termen mediu si lung a serviciilor de iluminat public, tinand
seama de planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, de programele de
dezvoltare economico-sociala a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si
de angajamentele luate de Romania in domeniile prevazute in programul
negocierilor de aderare la Uniunea Europeana.
(4) Strategiile autoritatilor administratiei publice locale vor urmari cu
prioritate realizarea urmatoarelor obiective:
a) orientarea serviciilor publice catre utilizatori;
b) asigurarea calitatii si performantelor sistemelor de iluminat public la
nivel compatibil cu directivele Uniunii Europene;
c) respectarea prevederilor normelor pentru serviciile de iluminat public
stabilite de Comisia Internationala de Iluminat, la care Romania este afiliata,
respectiv de CNRI;
d) orientarea serviciilor de iluminat public in mod nediscriminatoriu catre
toti beneficiarii comunitatii locale, potrivit necesitatilor stabilite in mod
democratic;
e) reducerea consumurilor specifice prin utilizarea unor corpuri de
iluminat performante si, dupa caz, a unor echipamente specializate;
f) promovarea investitiilor in scopul modernizarii sistemelor de iluminat
public existente si al extinderii retelelor de iluminat public in functiune;
g) asigurarea la nivelul localitatilor a unui iluminat stradal si pietonal
adecvat necesitatilor de confort si securitate individuala si colectiva,
prevazute de normele in vigoare;
h) asigurarea unui iluminat arhitectural, ornamental si ornamental festiv,
adecvat punerii in valoare a edificiilor de importanta publica si/sau
culturala, si marcarea prin sisteme de iluminat arhitectural si/sau ornamental
festiv a evenimentelor nationale si a sarbatorilor legale si/sau religioase;
i) finantarea serviciilor de iluminat public in mod avantajos pentru
utilizatori si atractiv pentru investitori;
j) promovarea de solutii tehnice si tehnologice performante, cu costuri
minime;
k) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui
mediu concurential de atragere a capitalului privat;
l) instituirea evaluarii comparative a indicatorilor de performanta ai
activitatii operatorilor si participarea cetatenilor si asociatiilor
reprezentative la acest proces;
m) promovarea formelor de gestiune delegata;
n) crearea organismelor de monitorizare a calitatii serviciilor prestate si
instituirea de mecanisme de corectie adecvate;
o) promovarea metodelor moderne de management;
p) promovarea profesionalismului, a eticii profesionale si a formarii
profesionale continue a personalului ce lucreaza in domeniu.
Art. 21
In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul administrarii si
coordonarii serviciilor de iluminat public autoritatile administratiei publice
locale adopta hotarari sau emit dispozitii, dupa caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a
dotarilor existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi sisteme
de iluminat public, in conditiile legii;
b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor tehnico-edilitare in
scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara si corelata cu programele
de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si de amenajare a teritoriului,
de urbanism si mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea si
modernizarea dotarilor publice aferente serviciilor de iluminat public;
d) delegarea gestiunii serviciilor de iluminat public, precum si
incredintarea spre administrare si exploatare a bunurilor apartinand
patrimoniului public sau privat al localitatilor, afectate serviciului;
e) contractarea sau garantarea in conditiile legii a imprumuturilor pentru
finantarea programelor de investitii din infrastructura localitatilor, aferenta
serviciilor de iluminat public si modernizari;
f) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de
organizare si functionare a serviciilor de iluminat public pe baza
normelor-cadru aprobate prin hotarare a Guvernului;
g) aprobarea taxelor locale si a tarifelor pentru serviciile de iluminat
public, cu respectarea reglementarilor in vigoare, cu exceptia tarifelor pentru
energia electrica stabilite de Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Energiei (ANRE).
Art. 22
(1) Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz, vor aproba incheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de
iluminat public, care au continutul minimal prevazut in contractul-cadru de
delegare a serviciilor de iluminat public.
(2) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public va
cuprinde in mod obligatoriu clauzele referitoare la cantitatea si calitatea
serviciilor de iluminat public prestate pentru utilizatori, indicatorii minimali
de performanta stabiliti prin regulamentul serviciilor de iluminat public si
modul de masurare a acestora, tariful practicat si formulele de actualizare a
acestuia, modul de incasare a facturilor, raspunderea contractuala, forta
majora, durata contractului, clauze speciale privind mentinerea echilibrului
contractual dat de rezultatele licitatiei si de prevenirea coruptiei, clauze de
reziliere a contractului si de administrare a patrimoniului public afectat
serviciilor de iluminat public, clauze privind forta de munca, precum si alte
clauze convenite, dupa caz.
Art. 23
Autoritatile administratiei publice locale au, in raport cu operatorii,
urmatoarele drepturi:
a) sa verifice si sa aprobe ajustarile tarifelor propuse de operatorul
serviciului, cu respectarea prevederilor contractuale;
b) sa monitorizeze si sa controleze periodic activitatile desfasurate de
operatorii serviciilor de iluminat public;
c) sa sanctioneze operatorul in cazul in care acesta nu respecta
indicatorii de performanta si parametrii de eficienta la care s-a angajat prin
contractul de delegare a gestiunii, cu exceptia situatiilor care nu se
datoreaza operatorului de servicii;
d) sa solicite ANRSC, in cazuri deosebite, retragerea licentelor si/sau
autorizatiilor operatorului care nu-si respecta obligatiile contractuale.
Art. 24
In raport cu comunitatile locale pe care le reprezinta, autoritatile
administratiei publice locale au urmatoarele responsabilitati:
a) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile legii, hotararile si
dispozitiile avand ca obiect serviciul de iluminat public;
b) sa elaboreze si sa aprobe indicatorii de performanta ai serviciului de
iluminat public numai dupa dezbaterea publica in prealabil a acestora;
c) sa consulte locuitorii cu privire la stabilirea strategiei de dezvoltare
a serviciilor de iluminat public si a infrastructurii aferente;
d) sa informeze periodic locuitorii cu privire la starea serviciilor de
iluminat public, la masurile adoptate sau preconizate pentru asigurarea
acestora, inclusiv cu privire la necesitatea instituirii unor taxe locale
pentru finantarea serviciului;
e) sa rezolve sesizarile cu privire la deficientele aparute in prestarea
serviciului de iluminat public.
Art. 25
Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii
serviciilor publice de iluminat public urmatoarele obligatii:
a) sa aplice un tratament egal tuturor operatorilor;
b) sa asigure si sa respecte independenta manageriala a operatorului fata
de orice ingerinte ale autoritatilor si institutiilor publice;
c) sa asigure mentinerea echilibrului contractual stabilit prin contractul
de delegare a gestiunii;
d) sa asigure prin normele locale adoptate un mediu de afaceri transparent;
e) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile publice, cu
precadere la acele informatii care asigura pregatirea ofertelor si participarea
la licitatii;
f) sa stabileasca conditiile de asociere sau de formare de societati mixte,
numai pe baza de licitatie organizata in conformitate cu procedurile legale de
delegare a gestiunii serviciilor publice de iluminat public;
g) sa respecte si sa indeplineasca fata de operatorii serviciilor de
iluminat public obligatiile proprii prevazute in contractele de delegare a
gestiunii acestor servicii;
h) sa achite contravaloarea prestatiilor efectuate de operator, conform
clauzelor contractuale;
i) sa pastreze confidentialitatea informatiilor, altele decat cele publice,
cu privire la activitatea operatorilor de servicii de iluminat public.
Art. 26
Impotriva hotararilor sau dispozitiilor autoritatilor publice locale, date
in aplicarea prezentei ordonante, persoanele fizice sau juridice interesate se
pot adresa instantei, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile operatorilor
Art. 27
(1) Drepturile si obligatiile operatorilor prestatori ai serviciilor de
iluminat public se prevad in contractele de delegare a gestiunii sau in
regulamentele de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public.
(2) Operatorii care presteaza servicii de iluminat public in conditiile
gestiunii delegate au dreptul sa sisteze serviciile de iluminat public si sa ii
debranseze de la reteaua electrica de joasa tensiune pe acei utilizatori care
nu si-au achitat contravaloarea serviciilor prestate, inclusiv majorarile
si/sau penalitatile pentru intarziere, in cel mult 30 de zile calendaristice de
la data expirarii termenului de plata a facturilor; masura debransarii de la
reteaua de joasa tensiune se poate lua numai in urma unei notificari prealabile
adresate utilizatorului restant si se poate pune in aplicare dupa 5 zile
lucratoare de la data primirii acesteia.
(3) Reluarea prestarii serviciului de iluminat public se va face in termen
de maximum o zi lucratoare de la efectuarea platii; cheltuielile aferente
suspendarii si, respectiv, reluarii prestarii serviciului vor fi suportate de
utilizator.
Art. 28
(1) Operatorii serviciilor de iluminat public au fata de utilizatori urmatoarele
obligatii:
a) sa gestioneze serviciile de iluminat public pe criterii de
competitivitate si eficienta economica;
b) sa promoveze dezvoltarea, modernizarea si exploatarea eficienta a
infrastructurii aferente serviciilor de iluminat public;
c) sa respecte angajamentele luate prin contractele de prestare a
serviciilor de iluminat public;
d) sa presteze serviciul de iluminat public pentru toti utilizatorii cu
care a incheiat contracte de prestare si utilizare a serviciului;
e) sa serveasca toate obiectivele utilizatorului pentru care au fost
autorizati, in conditiile prevederilor regulamentului de organizare si
functionare a serviciilor de iluminat public;
f) sa asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de
performanta stabiliti de autoritatile administratiei publice locale in caietele
de sarcini si in contractele de delegare a gestiunii serviciului de iluminat
public;
g) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale, ANRSC si CNRI
informatiile solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare
verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor de iluminat
public, in conformitate cu clauzele contractului de delegare si cu prevederile
legale in vigoare;
h) sa puna in aplicare metode performante de management, care sa conduca la
reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor
concurentiale date de normele legale in vigoare pentru achizitiile de lucrari,
bunuri si servicii.
(2) Operatorii serviciilor de iluminat public raspund de indeplinirea cu
buna-credinta a obligatiilor prevazute la alin. (1).
(3) Penalitatile pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de
performanta angajati prin contract se prevad in mod obligatoriu in contractele
de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public sau, in cazul gestiunii
directe, in regulamentele de organizare si functionare a serviciului.
(4) Operatorii serviciilor de iluminat public au obligatia sa asigure
finantarea pregatirii profesionale a propriilor salariati.
SECTIUNEA a 3-a
Drepturile si obligatiile utilizatorilor si beneficiarilor
Art. 29
(1) Utilizator al serviciilor de iluminat public poate fi orice localitate
si/sau comunitate locala, considerata in intregul sau, care beneficiaza de
serviciile operatorului.
(2) Drepturile si obligatiile utilizatorilor serviciilor de iluminat public
se prevad in contractele de delegare a gestiunii sau in regulamentele de
organizare si functionare a serviciilor de iluminat public.
(3) Raporturile contractuale ale operatorilor cu semnatarii contractului
sunt mediate de catre consiliile locale comunale, orasenesti, municipale sau de
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, care, potrivit legii,
sunt reprezentantii legali ai comunitatilor locale.
Art. 30
(1) Dreptul de acces si utilizare a serviciilor de iluminat public este
garantat tuturor membrilor comunitatii locale, persoane fizice si juridice, in
mod nediscriminatoriu.
(2) Regulamentele serviciilor de iluminat public organizate la nivelul
comunelor, oraselor si municipiilor trebuie sa contina prevederi referitoare
la:
a) accesul la informatiile publice privind serviciile de iluminat public;
b) dreptul oricarui locuitor si persoana juridica din aria de prestare a
serviciului de a avea acces la serviciul de iluminat public in conditiile
respectarii regulamentelor specifice;
c) obligatia consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, ori a autoritatii de reglementare de a aduce la cunostinta
publica deciziile cu privire la serviciile de iluminat public.
Art. 31
(1) Beneficiarii persoane fizice si/sau juridice au obligatia de a respecta
clauzele contractului de prestare a serviciilor de iluminat public, inclusiv
prevederile regulamentului serviciilor de iluminat public, si de a-si achita
obligatiile de plata in conformitate cu prevederile acestora, stabilite sub
forma de taxe locale.
(2) Utilizatorii serviciilor de iluminat public sunt obligati sa achite
catre operatori contravaloarea facturilor reprezentand plata serviciilor
primite, in termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
(3) Intarzierea in achitarea sumelor datorate, dupa expirarea termenului
prevazut la alin. (2), atrage majorari de intarziere egale cu cele utilizate
pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora
nu va depasi cuantumul debitului si se constituie venit al operatorului.
(4) Nerespectarea de catre autoritatile administratiei publice locale, in
calitate de reprezentati ai utilizatorilor si de semnatari ai contractelor de
delegare a gestiunii, a prevederilor reglementarilor-cadru privind organizarea
si functionarea serviciilor de iluminat public, respectiv a responsabilitatilor
ce le revin cu privire la asigurarea serviciilor de iluminat public, conduce la
penalizarea acestora in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 5
Tarife
Art. 32
(1) Tarifele se aproba de catre consiliile locale comunale, orasenesti,
municipale sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, atat in cazul
gestiunii directe, cat si delegate, incredintate in urma licitatiilor publice
organizate in acest scop.
(2) Cuantumul si regimul taxelor locale pentru asigurarea finantarii
serviciului de iluminat public se stabilesc anual prin hotarari ale consiliilor
locale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(3) Structura si nivelul tarifelor si taxelor vor fi stabilite astfel
incat:
a) sa acopere costul efectiv al prestarii serviciului;
b) sa acopere cel putin sumele investite si cheltuielile curente de
intretinere si exploatare;
c) sa descurajeze consumul excesiv si risipa;
d) sa incurajeze exploatarea eficienta a serviciului si protectia mediului;
e) sa incurajeze investitiile de capital;
f) sa respecte autonomia financiara a operatorului.
Art. 33
(1) Aplicarea de catre operatori a tarifelor aprobate conform art. 32 alin.
(1) este obligatorie.
(2) Tarifele aprobate trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
a) asigurarea prestarii serviciilor de iluminat public la nivelurile de
calitate si indicatorii de performanta stabiliti de consiliile locale prin caietele
de sarcini, regulamentele serviciilor si prin contractele de delegare a
gestiunii, dupa caz;
b) realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile de
iluminat public prestate pe perioada angajata si asigurarea unui echilibru intre
riscurile si beneficiile asumate de partile contractante;
c) asigurarea exploatarii si intretinerii eficiente a bunurilor apartinand
domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, afectate
serviciilor de iluminat public.
CAP. 6
Raspunderi si sanctiuni
Art. 34
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa sanctioneze
operatorul prestator al serviciilor de iluminat public in cazul in care acesta
nu presteaza serviciile la nivelul indicatorilor de calitate si de eficienta
stabiliti in contractul de delegare, prin:
a) aplicarea unor penalizari corespunzatoare prejudiciilor aduse
utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina operatorul sa remedieze
deficientele constatate; penalizarile vor fi definite in contractul de delegare
a gestiunii sau in regulamentele serviciilor;
b) solicitarea adresata autoritatii de reglementare de anulare a licentelor
de operare si/sau a autorizatiilor de functionare;
c) revocarea hotararii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune si
rezilierea contractului de delegare a gestiunii daca, timp de 12 luni de la incheierea
acestuia, se constata incalcarea repetata a obligatiilor contractuale.
Art. 35
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
a) prestarea serviciului de iluminat public fara detinerea licentei de
operare, a autorizatiei de functionare sau fara contract de delegare a
gestiunii, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) incredintarea unui contract de delegare a gestiunii serviciului de
iluminat public fara respectarea procedurilor legale sau unui operator
nelicentiat/neautorizat, cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre imputerniciti ai ministrului administratiei
publice, ai presedintelui ANRSC, de catre primarii comunelor, oraselor si
municipiilor, de catre primarul general al capitalei si persoanele
imputernicite de acestia.
Art. 36
Contraventiilor prevazute la art. 35 li se aplica prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare,
cu exceptia prevederilor art. 28.
Art. 37
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor stabili faptele care
constituie contraventii in domeniul serviciilor de iluminat public, altele
decat cele prevazute la alin. (1), potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu
modificarile ulterioare.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 38
Regulamentul-cadru al serviciilor de iluminat public, regulamentul-cadru de
organizare si functionare a serviciilor de iluminat public, precum si
contractul-cadru si regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de
iluminat public vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei Publice, in termen de 90 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei ordonante.
Art. 39
(1) In vederea incheierii contractelor de delegare a gestiunii, consiliile
locale ale comunelor, oraselor, municipiilor sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor aproba, in termen de 6 luni de la luarea
deciziei privind delegarea gestiunii sau de la primirea unei propuneri
formulate de un investitor interesat, studiul de oportunitate pentru
fundamentarea si stabilirea solutiilor optime de delegare a gestiunii
serviciilor, precum si documentatia de delegare a gestiunii.
(2) In cazul in care partile convin ca studiul de oportunitate sa fie
intocmit de o firma de consultanta independenta, costul acestuia va fi suportat
de investitorul interesat.
(3) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi demarate in termen de 30 de
zile de la aprobarea caietului de sarcini si a instructiunilor catre ofertanti
privind organizarea si desfasurarea delegarii de gestiune.
Art. 40
(1) Contractele de concesiune a serviciilor de iluminat public, valabil
incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, isi produc
efectele potrivit prevederilor contractuale.
(2) In cazul reorganizarii ori lichidarii judiciare a operatorilor cu
capital privat sau mixt, care au incheiat contracte de delegare a gestiunii in
conditiile prezentei ordonante, consiliile locale ale comunelor, oraselor,
municipiilor sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor
organiza noi licitatii in scopul desemnarii unui nou operator.
Art. 41
(1) Echipamentele de comanda, automatizare, masurare si control destinate
iluminatului public, precum si retelele electrice de folosinta comuna, pentru
iluminatul public si pentru alimentarea cu energie electrica a consumatorilor
privati, vor fi separate fizic fata de reteaua furnizorului intr-un interval de
3 ani; in aceasta perioada mentinerea in functiune a zonelor comune va fi
asigurata de furnizorul de energie electrica fara perceperea unor taxe
suplimentare.
(2) In acelasi interval de timp, iluminatul public se va separa fata de
instalatiile de distributie si furnizare a energiei electrice administrate de
entitatile teritoriale ale Societatii Comerciale de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice "Electrica" - S.A. Bucuresti, astfel:
a) delimitarea instalatiilor de iluminat public se face la clemele la care
sunt racordate coloanele de alimentare a corpurilor de iluminat public;
b) delimitarea instalatiilor de iluminat public reabilitate de catre
autoritatile administratiei publice locale se face la papucii cablurilor care
pleaca din tablourile de alimentare a retelelor de iluminat public.
Art. 42
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 43
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si resurselor,
Iulian Iancu,
secretar de stat
ANEXA 1
DEFINITIILE
notiunilor tehnice
In sensul prezentei ordonante, notiunile tehnice utilizate se definesc dupa
cum urmeaza:
1. serviciile de iluminat public sunt activitatile de utilitate publica si
de interes economic si social general, aflate sub autoritatea administratiei
publice locale, care au drept scop asigurarea iluminatului rutier, arhitectural,
pietonal, ornamental (parcuri, piete, zone de agrement etc.) si ornamental
festiv, prestate in perimetrul unei unitati administrativ-teritoriale;
2. sistemul de iluminat public este ansamblul alcatuit din aparate/corpuri
de iluminat, echipate cu sursa de lumina corespunzatoare, amplasate intr-o
dispunere logica in scopul realizarii unui mediu luminos confortabil si/sau
functional si/sau estetic, capabil sa asigure desfasurarea in conditii optime a
unei activitati/a unui spectacol/a unui sport/a circulatiei/a unui efect
luminos estetic-arhitectural si altele;
3. dispozitivul (corpul) de iluminat este aparatul de iluminat care
serveste la distributia, filtrarea sau transmisia luminii produse de la una sau
mai multe lampi catre exterior;
4. sursa de lumina este suprafata sau obiectul care emite lumina produsa
prin conversie de energie;
5. reteaua electrica de joasa tensiune destinata iluminatului public
reprezinta ansamblul format din corpuri de iluminat, conductoare, izolatoare,
cleme, armaturi, stalpi, fundatii si instalatiile de legare la pamant;
6. sistemul de iluminat al cailor de circulatie contine ansamblul
corpurilor de iluminat, retelele electrice si accesoriile necesare obtinerii
parametrilor lumino-tehnici impusi de normele in vigoare pe suprafata utila a
cailor de circulatie;
7. sistemul de iluminat arhitectural este sistemul de iluminat cu rolul de
a realiza punerea in evidenta a unor monumente de arta sau istorice ori a unor
obiective de importanta publica si/sau culturala pentru comunitatea locala
(primarie, scoli, spitale, biserici etc.);
8. sistemul de iluminat pietonal are ca scop realizarea unui nivel de
iluminat corespunzator, prevazut de normele in vigoare, al cailor de acces
destinate pietonilor;
9. sistemul de iluminat ornamental are rolul de a asigura un nivel de
iluminare si un confort vizual ridicate, impuse de normele in vigoare pentru
zonele destinate parcurilor, spatii de agrement, piete, targuri etc.;
10. sistemul de iluminat ornamental festiv este sistemul de iluminat
ornamental utilizat cu precadere in perioada sarbatorilor legale, la comemorari
si alte evenimente festive, avand ca rol punerea in valoare a unor aspecte
semnificative proprii acestora.