E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
A fost modificat de:
Articolul 41 din actul Ordonanţa 42 2003 abrogat de articolul 16 din actul Legea 570 2004
Articolul 38 din actul Ordonanţa 42 2003 in legatura cu Hotărârea 1561 2004
Articolul 19 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 131 2004
Articolul 19 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de articolul 4 din actul Ordonanţa 34 2004
Ordonanţa 42 2003 aprobat de Legea 475 2003
Articolul 5 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 7 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 9 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 10 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 12 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 15 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 16 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 19 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 24 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 25 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 31 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 5 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Articolul 34 din actul Ordonanţa 42 2003 modificat de Legea 475 2003
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 42 din 30 ianuarie 2003

privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 68 din  2 februarie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. III.2 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul juridic unitar privind infiintarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finantarea si controlul functionarii serviciilor de iluminat public in comune, orase si municipii.
    (2) Serviciile de iluminat public, asa cum au fost definite prin lege, fac parte din sfera serviciilor publice de gospodarie comunala.
    (3) Serviciile de iluminat public cuprind totalitatea actiunilor si activitatilor desfasurate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sub autoritatea administratiei publice locale, in scopul asigurarii iluminatului public al localitatilor urbane si rurale.
    Art. 2
    In sensul ordonantei, notiunile tehnice utilizate sunt definite in anexa ce face parte integranta din prezenta ordonanta.
    Art. 3
    (1) Serviciile de iluminat public se realizeaza prin intermediul unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice, denumita in continuare sistem de iluminat public.
    (2) Sistemele de iluminat public constituie un ansamblu tehnologic si functional, alcatuit din constructii, instalatii si echipamente specifice, care cuprinde:
    a) retele electrice de joasa tensiune supraterane sau subterane, destinate iluminatului public;
    b) stalpi de sustinere a retelei, respectiv a corpurilor de iluminat, destinati exclusiv iluminatului public;
    c) posturi de transformare si cutii de distributie aeriene, terane sau subterane, destinate exclusiv iluminatului public;
    d) echipamente de comanda, automatizare, masurare si control;
    e) corpuri de iluminat, console si accesorii.
    (3) Sistemele de iluminat public apartin proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale, cu exceptiile prevazute de lege.
    (4) Sistemele de iluminat public se amplaseaza, de regula, pe terenuri apartinand domeniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale.
    Art. 4
    (1) Prevederile prezentei ordonante se aplica serviciilor de iluminat public organizate la nivelul tuturor localitatilor urbane sau rurale, indiferent de marimea si gradul de dezvoltare economico-sociala a acestora, care dispun de un sistem de iluminat public.
    (2) Serviciile de iluminat public se gestioneaza si se administreaza prin intermediul unor structuri specializate, denumite in continuare operatori, care vor fi licentiati si autorizati in conditiile legii.

    CAP. 2
    Principii si conditii de functionare a serviciilor de iluminat public

    Art. 5
    (1) Organizarea si desfasurarea serviciilor de iluminat public sunt destinate satisfacerii unor cerinte/nevoi de utilitate publica ale comunitatilor locale, si anume:
    a) ridicarea gradului de civilizatie, a confortului si a calitatii vietii;
    b) cresterea gradului de securitate individuala si colectiva in cadrul comunitatilor locale;
    c) asigurarea sigurantei circulatiei rutiere si pietonale;
    d) punerea in valoare, printr-un iluminat arhitectural si ornamental adecvat, a zestrei arhitectonice si peisagistice a localitatilor;
    e) realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a dezvoltarii economico-sociale a comunitatilor locale;
    f) functionarea si exploatarea in conditii de siguranta, rentabilitate si eficienta economica a infrastructurii aferente serviciului.
    (2) Serviciile de iluminat public se organizeaza si functioneaza cu respectarea urmatoarelor principii:
    a) autonomia locala;
    b) descentralizarea serviciilor publice;
    c) transparenta, responsabilitatea si legalitatea;
    d) corelarea cerintelor cu resursele;
    e) dezvoltarea durabila a localitatilor;
    f) parteneriatul public-privat;
    g) liberul acces la informatii si consultarea comunitatilor locale.
    Art. 6
    Serviciile de iluminat public vor indeplini concomitent urmatoarele conditii de functionare:
    a) continuitatea din punct de vedere cantitativ si calitativ;
    b) adaptabilitate la cerintele concrete, diferentiate in timp si spatiu, ale comunitatii locale;
    c) satisfacerea judicioasa, echitabila si nepreferentiala a tuturor membrilor comunitatii locale, in calitatea lor de utilizatori ai serviciului;
    d) tarifarea pe baza de competitie a serviciului prestat;
    e) administrarea si gestionarea serviciului in interesul comunitatilor locale;
    f) respectarea reglementarilor specifice in vigoare din domeniul transportului, distributiei si utilizarii energiei electrice;
    g) respectarea standardelor minimale privind iluminatul public, prevazute de normele interne si ale Uniunii Europene in acest domeniu.
    Art. 7
    (1) Serviciile de iluminat public vor respecta si vor indeplini, la nivelul comunitatilor locale, in intregul lor, indicatorii de performanta aprobati prin hotarari ale consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (2) Indicatorii de performanta ai serviciului se aproba in baza unui studiu de oportunitate care va tine seama cu prioritate de necesitatile comunitatilor locale, de starea tehnica si eficienta sistemelor de iluminat public existente, precum si de standardele minimale privind iluminatul public, prevazute de normele interne si ale Uniunii Europene in acest domeniu.
    (3) Inaintea supunerii lor spre aprobare, propunerile de indicatori de performanta ai serviciilor de iluminat public, rezultate din studiul efectuat in acest scop, vor fi dezbatute public in cadrul comunitatilor locale.
    (4) Operatorii care au primit delegarea serviciului au dreptul de servitute legala pentru toate instalatiile si echipamentele cu care se presteaza serviciile de iluminat public.

    CAP. 3
    Organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public

    SECTIUNEA 1
    Gestiunea serviciilor de iluminat public

    Art. 8
    (1) Infiintarea, organizarea, coordonarea si controlul functionarii serviciilor de iluminat public la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, precum si infiintarea, dezvoltarea si modernizarea sistemelor de iluminat public constituie dreptul exclusiv al autoritatilor administratiei publice locale.
    (2) Gestiunea si administrarea serviciilor de iluminat public, precum si functionarea, exploatarea si intretinerea sistemelor de iluminat public aferente intra in atributiile si responsabilitatea exclusiva a autoritatilor administratiei publice locale.
    Art. 9
    (1) Gestiunea serviciilor de iluminat public se organizeaza la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor dupa criteriul raportului cost/calitate optim pentru serviciul prestat comunitatii si va tine seama de marimea, gradul de dezvoltare si de particularitatile economico-sociale ale localitatilor, de starea dotarilor si echipamentelor tehnice existente, precum si de posibilitatile locale de finantare a exploatarii, intretinerii si dezvoltarii acestora.
    (2) Infiintarea, dezvoltarea si modernizarea sistemelor de iluminat public se fac in baza unor studii de fezabilitate intocmite din initiativa autoritatilor administratiei publice locale, care vor analiza necesitatea si oportunitatea infiintarii/dezvoltarii acestora, vor evalua indicatorii tehnico-economici, vor identifica sursele de finantare a investitiilor si vor indica solutia optima din punct de vedere tehnico-economic.
    Art. 10
    (1) Gestionarea serviciilor de iluminat public se realizeaza prin urmatoarele modalitati:
    a) gestiune directa;
    b) gestiune delegata.
    (2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de iluminat public se face prin hotarari ale consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, care vor fi licentiate si autorizate de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala, denumita in continuare ANRSC.
    (3) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice serviciului de iluminat public se organizeaza si se desfasoara in conformitate cu prevederile art. 6, pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament al serviciului, prin care se stabilesc nivelurile de iluminat, indicatorii de performanta ai serviciului, conditiile tehnice, raporturile operator-utilizator, precum si modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciului prestat.
    (4) Caietul de sarcini si regulamentul serviciului se elaboreaza si se aproba de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in conformitate cu caietul de sarcini-cadru si cu regulamentul-cadru al serviciului de iluminat public, aprobate prin hotarare a Guvernului.
    (5) Indiferent de forma de gestiune a serviciilor de iluminat public adoptata, autoritatile administratiei publice locale vor urmari obtinerea unui serviciu de iluminat public corespunzator interesului general al comunitatilor locale pe care le reprezinta, in conformitate cu legislatia interna si cu reglementarile Comunitatii Europene.
    Art. 11
    (1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea, coordonarea, administrarea, finantarea, gestionarea si controlul functionarii serviciilor de iluminat public.
    (2) Gestiunea directa se realizeaza prin servicii publice cu personalitate juridica si buget propriu, organizate in subordinea consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
    (3) Desfasurarea activitatilor specifice serviciilor de iluminat public, organizate si exploatate in sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare si functionare intocmit si aprobat de catre consiliile locale sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in conformitate cu regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public, aprobat prin hotarare a Guvernului.
    Art. 12
    (1) In cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale apeleaza pentru realizarea serviciului la unul sau mai multi operatori carora le transfera, in baza unui contract de delegare a gestiunii, in totalitate sau numai in parte, sarcinile si responsabilitatile proprii cu privire la gestiunea si administrarea propriu-zisa a serviciului, precum si la exploatarea, functionarea si modernizarea sistemului de iluminat public.
    (2) Pe durata derularii contractului de delegare a gestiunii, bunurile mobile sau imobile apartinand domeniului public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru realizarea serviciului, se incredinteaza operatorului caruia i s-a atribuit contractul de delegare a gestiunii.
    (3) Gestiunea delegata se realizeaza prin intermediul unor operatori prestatori de servicii de iluminat public care pot fi societati comerciale cu capital public, privat sau mixt.
    (4) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea principiilor liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si al confidentialitatii si cu respectarea contractului-cadru si a regulamentului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public, aprobate prin hotarare a Guvernului.
    (5) Delegarea gestiunii serviciilor de iluminat public se realizeaza prin licitatie publica; daca procedura licitatiei publice nu a condus la desemnarea unui castigator si la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este aplicabila procedura negocierii directe.
    (6) Prevederile alin. (5) nu se aplica in cazul serviciilor de iluminat public care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se deruleaza in baza unor contracte de delegare a gestiunii sau de concesionare a serviciului de iluminat public legal incheiate; exceptia prevazuta la acest alineat opereaza pana la expirarea sau rezilierea contractului, fara posibilitatea de prelungire a acestuia, daca partile au convenit in acest mod.
    (7) Participarea la procedura de delegare a gestiunii se face in baza autorizatiei eliberate de ANRSC.
    (8) Operatorii care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante au incheiate contracte de concesiune vor depune documentatia pentru licentiere/autorizare, urmand a se incheia act aditional la contractul de concesiune; acest act aditional va cuprinde obligatiile ce revin operatorilor in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
    (9) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii, total sau partial, numai activitatile de operare propriu-zisa - gestiune, administrare, exploatare, intretinere -, precum si activitatile de pregatire, finantare si realizare a investitiilor din infrastructura aferenta serviciului de iluminat public.
    Art. 13
    (1) In functie de regimul juridic ce urmeaza a fi adoptat pentru contractul de delegare a gestiunii, formele de delegare a gestiunii pot fi:
    a) contract de management;
    b) contract de concesiune;
    c) contract de inchiriere;
    d) contract de locatie de gestiune;
    e) contract de parteneriat public-privat.
    (2) Contractul de delegare a gestiunii va fi insotit obligatoriu de urmatoarele anexe:
    a) caietul de sarcini;
    b) regulamentul de serviciu;
    c) inventarul bunurilor mobile si imobile, proprietate publica sau privata, aferente serviciului;
    d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizarii serviciului delegat.

    SECTIUNEA a 2-a
    Finantarea serviciilor de iluminat public

    Art. 14
    (1) Finantarea cheltuielilor curente de functionare si de exploatare a serviciilor de iluminat public se asigura din veniturile proprii ale operatorilor sau din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, in functie de modul de gestiune adoptat.
    (2) In cazul gestiunii delegate, veniturile proprii ale operatorilor se asigura prin incasarea de la autoritatile administratiei publice locale, in calitate de reprezentante ale comunitatilor locale beneficiare ale serviciului de iluminat public, a sumelor reprezentand contravaloarea serviciilor prestate, cu respectarea urmatoarelor:
    a) organizarea si desfasurarea pe principii si criterii comerciale si concurentiale a serviciului prestat;
    b) protejarea autonomiei financiare a operatorilor;
    c) reflectarea costului efectiv al prestarii serviciului in structura si nivelul tarifelor;
    d) ajustarea periodica a tarifelor si reflectarea corespunzatoare in nivelul acestora a influentelor generate de majorarea in amonte a unor preturi si tarife;
    e) recuperarea integrala a cheltuielilor prin tarife;
    f) acoperirea prin tarife cel putin a sumelor investite si a cheltuielilor curente de functionare si intretinere a serviciului.
    (3) Autoritatile administratiei publice locale pot finanta serviciile de iluminat public din bugetele locale numai in baza hotararilor consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
    Art. 15
    (1) Finantarea si realizarea investitiilor aferente serviciilor de iluminat public se fac cu respectarea legislatiei in vigoare privind initierea, fundamentarea, promovarea si aprobarea investitiilor publice, a legislatiei privind achizitiile publice de lucrari, bunuri si servicii si cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la calitatea si disciplina in constructii, urbanism si amenajarea teritoriului.
    (2) In vederea asigurarii continuitatii serviciilor de iluminat public autoritatile administratiei publice locale au responsabilitatea planificarii si urmaririi lucrarilor de investitii necesare functionarii sistemelor in conditii de siguranta si la parametrii ceruti prin prescriptiile tehnice; in acest scop se vor institui sisteme de planificare multianuala a investitiilor, plecandu-se de la un plan director si tinandu-se seama de ciclurile procesului bugetar, in conformitate cu reglementarile legale.
    (3) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ce revin, pe de o parte, autoritatilor administratiei publice locale si, pe de alta parte, operatorului in ceea ce priveste finantarea si realizarea investitiilor.
    (4) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
    a) fonduri proprii ale operatorului si alocatii de la bugetul local, in conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
    b) credite bancare garantate de catre autoritatile administratiei publice locale sau de catre stat;
    c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
    d) venituri cu destinatie speciala constituite pe baza unor taxe locale instituite in urma consultarii publice, in conditiile legii;
    e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat public-privat de tipul construieste-opereaza-transfera si variante ale acestuia;
    f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern sau a unor programe de urgenta ori cu caracter social;
    g) alte surse.
    (5) Investitiile straine in sistemele de iluminat public vor beneficia de toate facilitatile legale in vigoare in momentul incheierii tranzactiei; facilitatile obtinute vor fi mentionate in contractul de delegare a gestiunii si vor fi valabile in perioada stabilita la incheierea acestuia.
    (6) Investitiile pentru reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii specifice sistemelor de iluminat public care se realizeaza din fonduri proprii ale operatorilor raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului de delegare a gestiunii, daca la incheierea acestuia nu s-a convenit altfel, si vor fi amortizate de catre operator; in contractul de delegare a gestiunii se va preciza modul de repartitie a bunurilor realizate la incetarea, din orice cauza, a contractului.

    SECTIUNEA a 3-a
    Operatorii serviciilor de iluminat public

    Art. 16
    (1) Operatorul prestator de servicii de iluminat public poate fi compartimentul de specialitate organizat in cadrul aparatului propriu al consiliului local, serviciul public cu personalitate juridica si buget propriu organizat in subordinea consiliilor locale, avand ca sarcina coordonarea activitatii de iluminat public desfasurate de o societate comerciala cu capital public, privat sau mixt, autorizat conform prevederilor prezentei ordonante sa gestioneze, sa administreze si sa exploateze in vederea asigurarii iluminatului public al localitatilor urbane si/sau rurale unul sau mai multe sisteme de iluminat public. Serviciul de iluminat public poate fi prestat si de catre un serviciu public cu personalitate juridica si buget propriu organizat in subordinea consiliilor locale.
    (2) Operatorii serviciilor de iluminat public trebuie sa posede capacitatea tehnica si organizatorica, dotarea si experienta manageriala necesare prestarii serviciului de iluminat public incredintat.
    (3) Actiunea de licentiere/autorizare a operatorilor serviciilor de iluminat public se face de catre ANRSC si are termen de finalizare de 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
    (4) Operatorii serviciilor de iluminat public beneficiaza de acelasi regim juridic, indiferent de forma de proprietate, de modul de organizare sau de forma de gestiune adoptata.
    Art. 17
    (1) Operatorii serviciilor de iluminat public cu capital public, apartinand unitatilor administrativ-teritoriale sau statului, pot fi privatizati in conditiile legii.
    (2) Hotararea de privatizare a operatorilor apartine consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in functie de apartenenta capitalului social si de subordonarea operatorului ce urmeaza a fi privatizat.
    (3) Privatizarea operatorilor se face in conformitate cu prevederile legale in vigoare; procedura de privatizare va include in mod obligatoriu si procedura de delegare a gestiunii, prin care ofertantul desemnat castigator al procedurii de privatizare obtine si contractul de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public.
    Art. 18
    (1) Operatorii serviciilor de iluminat public isi pot desfasura activitatea si in alte localitati, pe baze contractuale, in virtutea principiului liberei concurente pe piata serviciilor publice de gospodarie comunala.
    (2) Operatorul care presteaza mai multe tipuri de servicii in una sau mai multe localitati va tine evidente distincte si va avea contabilitate separata pentru fiecare tip de serviciu si localitate de operare.
    (3) Operatorii care participa la licitatiile organizate pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public trebuie sa faca dovada experientei si capacitatii tehnice si operationale in gestionarea unor sisteme similare, a bonitatii si capacitatii financiare de a raspunde la cerintele specifice prevazute in caietele de sarcini si sa prezinte garantii de participare in conformitate cu documentele licitatiei aprobate de consiliile locale responsabile.
    (4) Relatiile dintre operatorii serviciului de iluminat public si autoritatile administratiei publice locale in calitate de utilizatori, precum si relatiile cu alti agenti economici, indiferent de forma de proprietate sau de modul de organizare a acestora, sunt relatii comerciale, se vor desfasura numai pe baze contractuale si vor fi guvernate de principiul liberei concurente.

    CAP. 4
    Drepturi si obligatii

    SECTIUNEA 1
    Drepturile si obligatiile autoritatilor administratiei publice centrale si locale

    Art. 19
    (1) Activitatile de reglementare, licentiere si/sau autorizare a operatorilor, indrumare metodologica, monitorizare si control al modului de respectare si aplicare a legislatiei specifice domeniului se incredinteaza ANRSC, care, in colaborare cu Comitetul National Roman pentru Iluminat (CNRI), va dezvolta un sistem informational ce va permite compararea continua a fiecarui indicator de performanta in acest domeniu.
    (2) In realizarea sistemului informational si implementarea activitatilor de monitorizare vor fi implicate si organizatiile profesionale si patronale de interes public; autoritatile administratiei publice locale au acces la orice informatie detinuta de ANRSC cu privire la serviciile de iluminat public.
    (3) ANRSC are in principal sarcina de a monitoriza si de a controla activitatea operatorilor cu privire la: respectarea regulamentului-cadru al serviciului de iluminat public, a regulamentului-cadru de organizare si functionare, a regulamentului-cadru de delegare a gestiunii, la respectarea indicatorilor de performanta ai serviciului, la respectarea legii concurentei si la exploatarea eficienta a patrimoniului public si/sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale afectat serviciilor.
    Art. 20
    (1) Aprobarea strategiilor de dezvoltare a serviciilor de iluminat public si a programelor de dezvoltare a infrastructurii aferente, a regulamentelor si normelor locale de organizare si functionare a serviciilor, a criteriilor si procedurilor de monitorizare si control al gestiunii serviciilor de iluminat public constituie atributia exclusiva a consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza strategiei generale a Guvernului privind serviciile de iluminat public.
    (2) Indiferent de forma de gestiune adoptata, in virtutea competentelor si atributiilor ce le revin potrivit legii, autoritatile administratiei publice locale pastreaza dreptul de a urmari, de a controla si de a supraveghea:
    a) modul de fundamentare a tarifelor si respectarea metodologiei de stabilire si ajustare a acestora;
    b) modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale asumate de operatori;
    c) calitatea si eficienta serviciilor prestate corespunzator nivelului indicatorilor de performanta ai serviciului aprobati;
    d) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune, dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor de iluminat public.
    (3) Consiliile locale comunale, orasenesti, municipale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, stabilesc strategia de dezvoltare si functionare pe termen mediu si lung a serviciilor de iluminat public, tinand seama de planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-sociala a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si de angajamentele luate de Romania in domeniile prevazute in programul negocierilor de aderare la Uniunea Europeana.
    (4) Strategiile autoritatilor administratiei publice locale vor urmari cu prioritate realizarea urmatoarelor obiective:
    a) orientarea serviciilor publice catre utilizatori;
    b) asigurarea calitatii si performantelor sistemelor de iluminat public la nivel compatibil cu directivele Uniunii Europene;
    c) respectarea prevederilor normelor pentru serviciile de iluminat public stabilite de Comisia Internationala de Iluminat, la care Romania este afiliata, respectiv de CNRI;
    d) orientarea serviciilor de iluminat public in mod nediscriminatoriu catre toti beneficiarii comunitatii locale, potrivit necesitatilor stabilite in mod democratic;
    e) reducerea consumurilor specifice prin utilizarea unor corpuri de iluminat performante si, dupa caz, a unor echipamente specializate;
    f) promovarea investitiilor in scopul modernizarii sistemelor de iluminat public existente si al extinderii retelelor de iluminat public in functiune;
    g) asigurarea la nivelul localitatilor a unui iluminat stradal si pietonal adecvat necesitatilor de confort si securitate individuala si colectiva, prevazute de normele in vigoare;
    h) asigurarea unui iluminat arhitectural, ornamental si ornamental festiv, adecvat punerii in valoare a edificiilor de importanta publica si/sau culturala, si marcarea prin sisteme de iluminat arhitectural si/sau ornamental festiv a evenimentelor nationale si a sarbatorilor legale si/sau religioase;
    i) finantarea serviciilor de iluminat public in mod avantajos pentru utilizatori si atractiv pentru investitori;
    j) promovarea de solutii tehnice si tehnologice performante, cu costuri minime;
    k) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui mediu concurential de atragere a capitalului privat;
    l) instituirea evaluarii comparative a indicatorilor de performanta ai activitatii operatorilor si participarea cetatenilor si asociatiilor reprezentative la acest proces;
    m) promovarea formelor de gestiune delegata;
    n) crearea organismelor de monitorizare a calitatii serviciilor prestate si instituirea de mecanisme de corectie adecvate;
    o) promovarea metodelor moderne de management;
    p) promovarea profesionalismului, a eticii profesionale si a formarii profesionale continue a personalului ce lucreaza in domeniu.
    Art. 21
    In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul administrarii si coordonarii serviciilor de iluminat public autoritatile administratiei publice locale adopta hotarari sau emit dispozitii, dupa caz, privitoare la:
    a) aprobarea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a dotarilor existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi sisteme de iluminat public, in conditiile legii;
    b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor tehnico-edilitare in scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara si corelata cu programele de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si de amenajare a teritoriului, de urbanism si mediu;
    c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea si modernizarea dotarilor publice aferente serviciilor de iluminat public;
    d) delegarea gestiunii serviciilor de iluminat public, precum si incredintarea spre administrare si exploatare a bunurilor apartinand patrimoniului public sau privat al localitatilor, afectate serviciului;
    e) contractarea sau garantarea in conditiile legii a imprumuturilor pentru finantarea programelor de investitii din infrastructura localitatilor, aferenta serviciilor de iluminat public si modernizari;
    f) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public pe baza normelor-cadru aprobate prin hotarare a Guvernului;
    g) aprobarea taxelor locale si a tarifelor pentru serviciile de iluminat public, cu respectarea reglementarilor in vigoare, cu exceptia tarifelor pentru energia electrica stabilite de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE).
    Art. 22
    (1) Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor aproba incheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public, care au continutul minimal prevazut in contractul-cadru de delegare a serviciilor de iluminat public.
    (2) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public va cuprinde in mod obligatoriu clauzele referitoare la cantitatea si calitatea serviciilor de iluminat public prestate pentru utilizatori, indicatorii minimali de performanta stabiliti prin regulamentul serviciilor de iluminat public si modul de masurare a acestora, tariful practicat si formulele de actualizare a acestuia, modul de incasare a facturilor, raspunderea contractuala, forta majora, durata contractului, clauze speciale privind mentinerea echilibrului contractual dat de rezultatele licitatiei si de prevenirea coruptiei, clauze de reziliere a contractului si de administrare a patrimoniului public afectat serviciilor de iluminat public, clauze privind forta de munca, precum si alte clauze convenite, dupa caz.
    Art. 23
    Autoritatile administratiei publice locale au, in raport cu operatorii, urmatoarele drepturi:
    a) sa verifice si sa aprobe ajustarile tarifelor propuse de operatorul serviciului, cu respectarea prevederilor contractuale;
    b) sa monitorizeze si sa controleze periodic activitatile desfasurate de operatorii serviciilor de iluminat public;
    c) sa sanctioneze operatorul in cazul in care acesta nu respecta indicatorii de performanta si parametrii de eficienta la care s-a angajat prin contractul de delegare a gestiunii, cu exceptia situatiilor care nu se datoreaza operatorului de servicii;
    d) sa solicite ANRSC, in cazuri deosebite, retragerea licentelor si/sau autorizatiilor operatorului care nu-si respecta obligatiile contractuale.
    Art. 24
    In raport cu comunitatile locale pe care le reprezinta, autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele responsabilitati:
    a) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile legii, hotararile si dispozitiile avand ca obiect serviciul de iluminat public;
    b) sa elaboreze si sa aprobe indicatorii de performanta ai serviciului de iluminat public numai dupa dezbaterea publica in prealabil a acestora;
    c) sa consulte locuitorii cu privire la stabilirea strategiei de dezvoltare a serviciilor de iluminat public si a infrastructurii aferente;
    d) sa informeze periodic locuitorii cu privire la starea serviciilor de iluminat public, la masurile adoptate sau preconizate pentru asigurarea acestora, inclusiv cu privire la necesitatea instituirii unor taxe locale pentru finantarea serviciului;
    e) sa rezolve sesizarile cu privire la deficientele aparute in prestarea serviciului de iluminat public.
    Art. 25
    Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii serviciilor publice de iluminat public urmatoarele obligatii:
    a) sa aplice un tratament egal tuturor operatorilor;
    b) sa asigure si sa respecte independenta manageriala a operatorului fata de orice ingerinte ale autoritatilor si institutiilor publice;
    c) sa asigure mentinerea echilibrului contractual stabilit prin contractul de delegare a gestiunii;
    d) sa asigure prin normele locale adoptate un mediu de afaceri transparent;
    e) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile publice, cu precadere la acele informatii care asigura pregatirea ofertelor si participarea la licitatii;
    f) sa stabileasca conditiile de asociere sau de formare de societati mixte, numai pe baza de licitatie organizata in conformitate cu procedurile legale de delegare a gestiunii serviciilor publice de iluminat public;
    g) sa respecte si sa indeplineasca fata de operatorii serviciilor de iluminat public obligatiile proprii prevazute in contractele de delegare a gestiunii acestor servicii;
    h) sa achite contravaloarea prestatiilor efectuate de operator, conform clauzelor contractuale;
    i) sa pastreze confidentialitatea informatiilor, altele decat cele publice, cu privire la activitatea operatorilor de servicii de iluminat public.
    Art. 26
    Impotriva hotararilor sau dispozitiilor autoritatilor publice locale, date in aplicarea prezentei ordonante, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instantei, in conditiile legii.

    SECTIUNEA a 2-a
    Drepturile si obligatiile operatorilor

    Art. 27
    (1) Drepturile si obligatiile operatorilor prestatori ai serviciilor de iluminat public se prevad in contractele de delegare a gestiunii sau in regulamentele de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public.
    (2) Operatorii care presteaza servicii de iluminat public in conditiile gestiunii delegate au dreptul sa sisteze serviciile de iluminat public si sa ii debranseze de la reteaua electrica de joasa tensiune pe acei utilizatori care nu si-au achitat contravaloarea serviciilor prestate, inclusiv majorarile si/sau penalitatile pentru intarziere, in cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirarii termenului de plata a facturilor; masura debransarii de la reteaua de joasa tensiune se poate lua numai in urma unei notificari prealabile adresate utilizatorului restant si se poate pune in aplicare dupa 5 zile lucratoare de la data primirii acesteia.
    (3) Reluarea prestarii serviciului de iluminat public se va face in termen de maximum o zi lucratoare de la efectuarea platii; cheltuielile aferente suspendarii si, respectiv, reluarii prestarii serviciului vor fi suportate de utilizator.
    Art. 28
    (1) Operatorii serviciilor de iluminat public au fata de utilizatori urmatoarele obligatii:
    a) sa gestioneze serviciile de iluminat public pe criterii de competitivitate si eficienta economica;
    b) sa promoveze dezvoltarea, modernizarea si exploatarea eficienta a infrastructurii aferente serviciilor de iluminat public;
    c) sa respecte angajamentele luate prin contractele de prestare a serviciilor de iluminat public;
    d) sa presteze serviciul de iluminat public pentru toti utilizatorii cu care a incheiat contracte de prestare si utilizare a serviciului;
    e) sa serveasca toate obiectivele utilizatorului pentru care au fost autorizati, in conditiile prevederilor regulamentului de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public;
    f) sa asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de performanta stabiliti de autoritatile administratiei publice locale in caietele de sarcini si in contractele de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public;
    g) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale, ANRSC si CNRI informatiile solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor de iluminat public, in conformitate cu clauzele contractului de delegare si cu prevederile legale in vigoare;
    h) sa puna in aplicare metode performante de management, care sa conduca la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale date de normele legale in vigoare pentru achizitiile de lucrari, bunuri si servicii.
    (2) Operatorii serviciilor de iluminat public raspund de indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor prevazute la alin. (1).
    (3) Penalitatile pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de performanta angajati prin contract se prevad in mod obligatoriu in contractele de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public sau, in cazul gestiunii directe, in regulamentele de organizare si functionare a serviciului.
    (4) Operatorii serviciilor de iluminat public au obligatia sa asigure finantarea pregatirii profesionale a propriilor salariati.

    SECTIUNEA a 3-a
    Drepturile si obligatiile utilizatorilor si beneficiarilor

    Art. 29
    (1) Utilizator al serviciilor de iluminat public poate fi orice localitate si/sau comunitate locala, considerata in intregul sau, care beneficiaza de serviciile operatorului.
    (2) Drepturile si obligatiile utilizatorilor serviciilor de iluminat public se prevad in contractele de delegare a gestiunii sau in regulamentele de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public.
    (3) Raporturile contractuale ale operatorilor cu semnatarii contractului sunt mediate de catre consiliile locale comunale, orasenesti, municipale sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, care, potrivit legii, sunt reprezentantii legali ai comunitatilor locale.
    Art. 30
    (1) Dreptul de acces si utilizare a serviciilor de iluminat public este garantat tuturor membrilor comunitatii locale, persoane fizice si juridice, in mod nediscriminatoriu.
    (2) Regulamentele serviciilor de iluminat public organizate la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor trebuie sa contina prevederi referitoare la:
    a) accesul la informatiile publice privind serviciile de iluminat public;
    b) dreptul oricarui locuitor si persoana juridica din aria de prestare a serviciului de a avea acces la serviciul de iluminat public in conditiile respectarii regulamentelor specifice;
    c) obligatia consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, ori a autoritatii de reglementare de a aduce la cunostinta publica deciziile cu privire la serviciile de iluminat public.
    Art. 31
    (1) Beneficiarii persoane fizice si/sau juridice au obligatia de a respecta clauzele contractului de prestare a serviciilor de iluminat public, inclusiv prevederile regulamentului serviciilor de iluminat public, si de a-si achita obligatiile de plata in conformitate cu prevederile acestora, stabilite sub forma de taxe locale.
    (2) Utilizatorii serviciilor de iluminat public sunt obligati sa achite catre operatori contravaloarea facturilor reprezentand plata serviciilor primite, in termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
    (3) Intarzierea in achitarea sumelor datorate, dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2), atrage majorari de intarziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora nu va depasi cuantumul debitului si se constituie venit al operatorului.
    (4) Nerespectarea de catre autoritatile administratiei publice locale, in calitate de reprezentati ai utilizatorilor si de semnatari ai contractelor de delegare a gestiunii, a prevederilor reglementarilor-cadru privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public, respectiv a responsabilitatilor ce le revin cu privire la asigurarea serviciilor de iluminat public, conduce la penalizarea acestora in conformitate cu prevederile legale.

    CAP. 5
    Tarife

    Art. 32
    (1) Tarifele se aproba de catre consiliile locale comunale, orasenesti, municipale sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, atat in cazul gestiunii directe, cat si delegate, incredintate in urma licitatiilor publice organizate in acest scop.
    (2) Cuantumul si regimul taxelor locale pentru asigurarea finantarii serviciului de iluminat public se stabilesc anual prin hotarari ale consiliilor locale sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
    (3) Structura si nivelul tarifelor si taxelor vor fi stabilite astfel incat:
    a) sa acopere costul efectiv al prestarii serviciului;
    b) sa acopere cel putin sumele investite si cheltuielile curente de intretinere si exploatare;
    c) sa descurajeze consumul excesiv si risipa;
    d) sa incurajeze exploatarea eficienta a serviciului si protectia mediului;
    e) sa incurajeze investitiile de capital;
    f) sa respecte autonomia financiara a operatorului.
    Art. 33
    (1) Aplicarea de catre operatori a tarifelor aprobate conform art. 32 alin. (1) este obligatorie.
    (2) Tarifele aprobate trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
    a) asigurarea prestarii serviciilor de iluminat public la nivelurile de calitate si indicatorii de performanta stabiliti de consiliile locale prin caietele de sarcini, regulamentele serviciilor si prin contractele de delegare a gestiunii, dupa caz;
    b) realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile de iluminat public prestate pe perioada angajata si asigurarea unui echilibru intre riscurile si beneficiile asumate de partile contractante;
    c) asigurarea exploatarii si intretinerii eficiente a bunurilor apartinand domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, afectate serviciilor de iluminat public.

    CAP. 6
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 34
    (1) Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
    (2) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa sanctioneze operatorul prestator al serviciilor de iluminat public in cazul in care acesta nu presteaza serviciile la nivelul indicatorilor de calitate si de eficienta stabiliti in contractul de delegare, prin:
    a) aplicarea unor penalizari corespunzatoare prejudiciilor aduse utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina operatorul sa remedieze deficientele constatate; penalizarile vor fi definite in contractul de delegare a gestiunii sau in regulamentele serviciilor;
    b) solicitarea adresata autoritatii de reglementare de anulare a licentelor de operare si/sau a autorizatiilor de functionare;
    c) revocarea hotararii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune si rezilierea contractului de delegare a gestiunii daca, timp de 12 luni de la incheierea acestuia, se constata incalcarea repetata a obligatiilor contractuale.
    Art. 35
    (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
    a) prestarea serviciului de iluminat public fara detinerea licentei de operare, a autorizatiei de functionare sau fara contract de delegare a gestiunii, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
    b) incredintarea unui contract de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public fara respectarea procedurilor legale sau unui operator nelicentiat/neautorizat, cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei.
    (2) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea sanctiunilor se fac de catre imputerniciti ai ministrului administratiei publice, ai presedintelui ANRSC, de catre primarii comunelor, oraselor si municipiilor, de catre primarul general al capitalei si persoanele imputernicite de acestia.
    Art. 36
    Contraventiilor prevazute la art. 35 li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28.
    Art. 37
    Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor stabili faptele care constituie contraventii in domeniul serviciilor de iluminat public, altele decat cele prevazute la alin. (1), potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

    CAP. 7
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 38
    Regulamentul-cadru al serviciilor de iluminat public, regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor de iluminat public, precum si contractul-cadru si regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de iluminat public vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
    Art. 39
    (1) In vederea incheierii contractelor de delegare a gestiunii, consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor aproba, in termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor interesat, studiul de oportunitate pentru fundamentarea si stabilirea solutiilor optime de delegare a gestiunii serviciilor, precum si documentatia de delegare a gestiunii.
    (2) In cazul in care partile convin ca studiul de oportunitate sa fie intocmit de o firma de consultanta independenta, costul acestuia va fi suportat de investitorul interesat.
    (3) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi demarate in termen de 30 de zile de la aprobarea caietului de sarcini si a instructiunilor catre ofertanti privind organizarea si desfasurarea delegarii de gestiune.
    Art. 40
    (1) Contractele de concesiune a serviciilor de iluminat public, valabil incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, isi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
    (2) In cazul reorganizarii ori lichidarii judiciare a operatorilor cu capital privat sau mixt, care au incheiat contracte de delegare a gestiunii in conditiile prezentei ordonante, consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor organiza noi licitatii in scopul desemnarii unui nou operator.
    Art. 41
    (1) Echipamentele de comanda, automatizare, masurare si control destinate iluminatului public, precum si retelele electrice de folosinta comuna, pentru iluminatul public si pentru alimentarea cu energie electrica a consumatorilor privati, vor fi separate fizic fata de reteaua furnizorului intr-un interval de 3 ani; in aceasta perioada mentinerea in functiune a zonelor comune va fi asigurata de furnizorul de energie electrica fara perceperea unor taxe suplimentare.
    (2) In acelasi interval de timp, iluminatul public se va separa fata de instalatiile de distributie si furnizare a energiei electrice administrate de entitatile teritoriale ale Societatii Comerciale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. Bucuresti, astfel:
    a) delimitarea instalatiilor de iluminat public se face la clemele la care sunt racordate coloanele de alimentare a corpurilor de iluminat public;
    b) delimitarea instalatiilor de iluminat public reabilitate de catre autoritatile administratiei publice locale se face la papucii cablurilor care pleaca din tablourile de alimentare a retelelor de iluminat public.
    Art. 42
    Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 43
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice dispozitii contrare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul administratiei publice,
                         Octav Cozmanca

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul industriei si resurselor,
                         Iulian Iancu,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                                 DEFINITIILE
                             notiunilor tehnice

    In sensul prezentei ordonante, notiunile tehnice utilizate se definesc dupa cum urmeaza:
    1. serviciile de iluminat public sunt activitatile de utilitate publica si de interes economic si social general, aflate sub autoritatea administratiei publice locale, care au drept scop asigurarea iluminatului rutier, arhitectural, pietonal, ornamental (parcuri, piete, zone de agrement etc.) si ornamental festiv, prestate in perimetrul unei unitati administrativ-teritoriale;
    2. sistemul de iluminat public este ansamblul alcatuit din aparate/corpuri de iluminat, echipate cu sursa de lumina corespunzatoare, amplasate intr-o dispunere logica in scopul realizarii unui mediu luminos confortabil si/sau functional si/sau estetic, capabil sa asigure desfasurarea in conditii optime a unei activitati/a unui spectacol/a unui sport/a circulatiei/a unui efect luminos estetic-arhitectural si altele;
    3. dispozitivul (corpul) de iluminat este aparatul de iluminat care serveste la distributia, filtrarea sau transmisia luminii produse de la una sau mai multe lampi catre exterior;
    4. sursa de lumina este suprafata sau obiectul care emite lumina produsa prin conversie de energie;
    5. reteaua electrica de joasa tensiune destinata iluminatului public reprezinta ansamblul format din corpuri de iluminat, conductoare, izolatoare, cleme, armaturi, stalpi, fundatii si instalatiile de legare la pamant;
    6. sistemul de iluminat al cailor de circulatie contine ansamblul corpurilor de iluminat, retelele electrice si accesoriile necesare obtinerii parametrilor lumino-tehnici impusi de normele in vigoare pe suprafata utila a cailor de circulatie;
    7. sistemul de iluminat arhitectural este sistemul de iluminat cu rolul de a realiza punerea in evidenta a unor monumente de arta sau istorice ori a unor obiective de importanta publica si/sau culturala pentru comunitatea locala (primarie, scoli, spitale, biserici etc.);
    8. sistemul de iluminat pietonal are ca scop realizarea unui nivel de iluminat corespunzator, prevazut de normele in vigoare, al cailor de acces destinate pietonilor;
    9. sistemul de iluminat ornamental are rolul de a asigura un nivel de iluminare si un confort vizual ridicate, impuse de normele in vigoare pentru zonele destinate parcurilor, spatii de agrement, piete, targuri etc.;
    10. sistemul de iluminat ornamental festiv este sistemul de iluminat ornamental utilizat cu precadere in perioada sarbatorilor legale, la comemorari si alte evenimente festive, avand ca rol punerea in valoare a unor aspecte semnificative proprii acestora.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 42/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 42 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordonanţa 42/2003
Legea 570 2004
privind unele masuri pentru privatizarea societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat" - S.A., precum si unele masuri pentru reglementarea activitatilor societatilor comerciale din domeniul distributiei de energie electrica
Hotărârea 1561 2004
pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciilor de iluminat public
Legea 131 2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2004 pentru modificarea si completarea unor dispozitii legale privind serviciile publice de gospodarie comunala
Ordonanţa 34 2004
pentru modificarea si completarea unor dispozitii legale privind serviciile publice de gospodarie comunala
Legea 475 2003
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/2003 privind organizarea si functionarea serviciilor de iluminat public
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu