Regulament Nr.0 din 28.09.2010de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului și Sportului ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 719 din 28 octombrie 2010
Capitolul I
Dispoziţii generale Articolul 1Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, denumit în continuare C.N.A.T.D.C.U., este un organism consultativ, fără personalitate juridică, al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare M.E.C.T.S. Articolul 2C.N.A.T.D.C.U. se constituie şi îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament, aprobat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. Articolul 3
(1) Misiunea C.N.A.T.D.C.U. este de a evalua instituţii şi persoane conform unor standarde specifice şi de a propune ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului:a)confirmarea titlului ştiinţific de doctor şi a titlurilor de conferenţiar universitar şi profesor universitar, respectiv de cercetător ştiinţific gradul II şi cercetător ştiinţific gradul I; b)atribuirea calităţii de instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat (I.O.S.U.D.) şi a calităţii de conducător de doctorat; c)recunoaşterea unor titluri, diplome, certificate universitare şi de cercetare, obţinute în străinătate.
(2) Evaluează propunerile înregistrate la M.E.C.T.S. cu privire la acordarea indemnizaţiei de merit în conformitate cu prevederile Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) La solicitarea ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, C.N.A.T.D.C.U. poate propune politici în domeniul resurselor umane în învăţământul superior din România. Articolul 4
(1) C.N.A.T.D.C.U. se organizează şi funcţionează cu următoarea structură organizatorică:a)Consiliul general; b)paneluri pe domenii fundamentale; c)comisii de specialitate; d)comisii de contestaţii.
(2) Consiliul general, panelurile pe domenii fundamentale şi comisiile de specialitate au caracter permanent pe durata întregului mandat al C.N.A.T.D.C.U.; fiecare comisie de contestaţii este numită de Consiliul general şi funcţionează doar pe perioada soluţionării contestaţiei sau contestaţiilor pentru care a fost numită. Capitolul IIConstituire Articolul 5
(1) Membrii C.N.A.T.D.C.U. sunt personalităţi de prestigiu ştiinţific, cultural şi moral, recunoscute pe plan naţional şi internaţional, numiţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pentru un mandat de 5 ani.
(2) Pot fi membri C.N.A.T.D.C.U. profesori universitari titulari ai unor instituţii de învăţământ superior acreditate, membri ai Academiei Române, precum şi cercetători ştiinţifici gradul I din instituţii de învăţământ superior acreditate sau instituţii de cercetare ştiinţifică. Articolul 6
(1) Consiliul general al C.N.A.T.D.C.U. este format din 17 membri, incluzând în componenţa sa:a)un preşedinte şi 3 vicepreşedinţi, câte unul provenind din instituţiile de învăţământ superior, Academia Română şi, respectiv, institutele de cercetare; b)preşedinţii celor 5 paneluri pe domenii fundamentale.
(2) Consiliul general este numit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pe întreaga perioadă a exercitării mandatului prevăzut la art. 5.
(3) În cazul constatării imposibilităţii exercitării mandatului unor membri ai C.N.A.T.D.C.U., preşedintele poate propune ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului înlocuirea lor. Articolul 7
(1) Comisiile de specialitate ale C.N.A.T.D.C.U. sunt formate din evaluatori, profesori universitari şi cercetători ştiinţifici gradul I, experţi în domeniul sau domeniile ştiinţific/ştiinţifice arondat/arondate, şi sunt conduse de preşedinţi. Comisiile de specialitate şi preşedinţii acestora se numesc prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pentru întreaga perioadă a exercitării mandatului prevăzut la art. 5.
(2) Numărul membrilor comisiilor de specialitate din structura C.N.A.T.D.C.U. este stabilit astfel încât să asigure calitatea evaluării printr-o încărcare uniformă şi rezonabilă a acestor membri. Consiliul general poate propune ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului completarea cu caracter permanent sau temporar a comisiilor de specialitate cu noi experţi şi în timpul derulării unui mandat al C.N.A.T.D.C.U. Articolul 8
(1) Panelurile pe domenii fundamentale sunt formate din preşedinţii comisiilor de specialitate, profesori universitari sau cercetători ştiinţifici gradul I, şi un număr egal de membri numiţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(2) Fiecare panel este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, numiţi de ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pentru întreaga perioadă a exercitării mandatului prevăzut la art. 5. Articolul 9
(1) Comisiile de contestaţii pe domenii fundamentale sunt numite de Consiliul General prin votul majorităţii membrilor prezenţi, pentru soluţionarea uneia sau mai multor contestaţii, după caz, şi funcţionează doar pe perioada soluţionării contestaţiei sau contestaţiilor respective. Din comisiile de contestaţii nu pot face parte persoanele care au participat la evaluarea iniţială şi nici cele care sunt în incompatibilitate în ceea ce priveşte cerinţa de independenţă a evaluării candidatului definită la art. 15 alin. (2).
(2) Comisia de contestaţie învestită cu reevaluarea dosarului ia decizii cu votul majorităţii simple, pe baza referatelor întocmite de membrii acesteia.
(3) Rezoluţia comisiei de contestaţii este validată de Consiliul general prin vot deschis. Hotărârea Consiliului general este înaintată spre aprobare prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Capitolul IIIAtribuţii Articolul 10Consiliul general are următoarele atribuţii: a)elaborează şi înaintează ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului regulamentul de organizare şi funcţionare a C.N.A.T.D.C.U.; b)aprobă prin hotărâre standardele şi procedurile specifice propuse de panelurile pe domenii fundamentale şi de comisiile de specialitate. În procedura de aprobare a acestora verifică dacă sunt respectate criteriile minimale de evaluare obligatorii stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Preşedintele C.N.A.T.D.C.U. înaintează ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului hotărârea privind stabilirea standardelor şi procedurilor specifice în vederea emiterii ordinului de aprobare a acesteia; c)monitorizează permanent respectarea reglementărilor, procedurilor şi standardelor în vigoare în activitatea panelurilor pe domenii fundamentale şi comisiilor de specialitate întocmind rapoarte anuale către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului; d)analizează oportunitatea şi dispune derularea unor controale, efectuate de către membrii Consiliului general, privitoare la activitatea unor paneluri pe domenii fundamentale, comisii sau experţi evaluatori, în urma sesizării externe sau interne; e)aprobă şi propune ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului măsurile necesare pentru îmbunătăţirea activităţii C.N.A.T.D.C.U., rezultate ca urmare a monitorizării şi controalelor menţionate la lit. c) şi d); f)analizează şi evaluează conţinutul dosarelor privind acordarea indemnizaţiei de merit, în conformitate cu Legea nr. 118/2002, cu modificările şi completările ulterioare; g)analizează şi validează prin decizie propunerile comisiilor de contestaţii. Decizia de validare este înaintată în vederea aprobării prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Articolul 11Preşedintele C.N.A.T.D.C.U. are următoarele atribuţii: a)convoacă şi conduce lucrările Consiliului general; b)reprezintă C.N.A.T.D.C.U. în relaţia cu ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului; c)avizează propunerile formulate de panelurile pe domenii fundamentale şi le înaintează în vederea aprobării ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Articolul 12Panelurile pe domenii fundamentale au următoarele atribuţii: a)propun Consiliului general standardele specifice de evaluare domeniului fundamental/domeniilor ştiinţifice aferente; b)analizează şi avizează propunerile comisiilor de specialitate privitoare la standardele specifice de evaluare. În cadrul procedurii de analiză şi avizare verifică dacă sunt respectate criteriile minimale de evaluare obligatorii stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului; c)evaluează la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior gradul de îndeplinire a standardelor specifice pentru acordarea calităţii de I.O.S.U.D. pe domenii de studii universitare de doctorat; în această activitate cooperează cu Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior şi Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior; d)decid cu privire la acordarea calităţii de I.O.S.U.D. şi de conducător de doctorat, precum şi a titlului de profesor universitar şi cercetător ştiinţific gradul I şi înaintează decizia către preşedintele Consiliului general; e)evaluează periodic, conform legislaţiei în vigoare, atât capabilitatea I.O.S.U.D., cât şi activitatea conducătorilor de doctorat în raport cu standardele specifice; f)coordonează activitatea comisiilor de specialitate şi validează acordarea titlurilor de profesor şi cercetător ştiinţific gradul I propuse de comisiile de specialitate; g)elaborează rapoarte anuale privind activitatea proprie, pe care le înaintează Consiliului general. Articolul 13Comisiile de specialitate au următoarele atribuţii: a)formulează şi propun panelurilor pe domenii fundamentale standarde specifice de evaluare a domeniului sau domeniilor ştiinţifice arondate. Standardele specifice de evaluare sunt elaborate cu respectarea criteriilor minimale de evaluare obligatorii, stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului; b)evaluează dosarele aferente titlurilor, diplomelor şi certificatelor a căror acordare intră în competenţa C.N.A.T.D.C.U. şi care se înscriu în domeniul sau domeniile ştiinţifice arondate; c)formulează propuneri pe baza evaluării îndeplinirii standardelor specifice şi le înaintează panelurilor pe domenii fundamentale sau preşedintelui Consiliului general, după caz; d)elaborează rapoarte anuale privind activitatea proprie, pe care le înaintează panelului de care aparţin. Articolul 14Preşedintele comisiei de specialitate are următoarele atribuţii: a)pune la dispoziţia tuturor membrilor comisiei dosarele de evaluat şi numeşte cel puţin 3 dintre aceştia ca raportori, ţinând seama de aria de expertiză şi încărcarea acestora; b)stabileşte şi comunică membrilor comisiei termenul-limită de depunere a rapoartelor de evaluare; c)ia act de rezultatele evaluărilor şi, în funcţie de rezoluţiile formulate de majoritatea evaluatorilor, formulează rezoluţia finală a comisiei, pe care o înaintează panelului pe domeniul fundamental aferent; d)poate cere efectuarea unor evaluări suplimentare; e)pentru dosarele de profesor universitar, cercetător ştiinţific gradul I şi conducător de doctorat, poate să apeleze la evaluatori din străinătate, a căror listă se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, la propunerea Consiliului general. Evaluatorii aprobaţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului au acelaşi statut cu oricare membru al comisiei. Articolul 15
(1) Experţii membri ai comisiei de specialitate numiţi de preşedintele acesteia ca raportori în evaluarea unui dosar se pronunţă în ceea ce priveşte îndeplinirea de către candidat a condiţiilor din standardele specifice în vigoare.
(2) Nu pot fi numiţi raportori membrii comisiei de specialitate care se află în incompatibilitate în ceea ce priveşte cerinţa de independenţă a evaluării candidatului, şi anume: sunt rude sau afini până la gradul al patrulea cu candidatul evaluat, provin de la aceeaşi instituţie cu acesta sau de la instituţia pentru care acesta candidează.
(3) Suplimentar faţă de raportorii numiţi iniţial de preşedinte, orice membru al comisiei de specialitate are dreptul să ceară acestuia numirea sa ca raportor voluntar pentru unul dintre dosarele repartizate comisiei, aprobarea cererii sale fiind condiţionată de respectarea prevederilor alin. (2). După acceptul preşedintelui, raportul său are aceeaşi valoare în luarea deciziei comisiei precum cele elaborate de raportorii numiţi iniţial.
(4) Membrii conducerii C.N.A.T.D.C.U. pot fi experţi evaluatori în domeniul lor de competenţă.
(5) Pot evalua dosare de I.O.S.U.D. şi conducere de doctorat numai acei experţi evaluatori care au calitatea de conducător de doctorat. Capitolul IVProcedura de funcţionare Articolul 16
(1) Dosarele şi celelalte documente care se înregistrează la Secretariatul tehnic al C.N.A.T.D.C.U. pentru evaluare şi decizie asupra actelor din dosar, după verificarea conţinutului acestora în raport cu prevederile legale în vigoare şi avizarea de către Direcţia generală juridică şi contencios a M.E.C.T.S, se programează pentru evaluare conform procedurilor din prezentul regulament.
(2) Dosarele care nu îndeplinesc prevederile legale în vigoare se returnează instituţiilor sau persoanelor care le-au transmis. Articolul 17Dosarele sunt repartizate de către Secretariatul tehnic panelurilor pe domenii fundamentale. Preşedinţii acestora repartizează dosarele uneia sau mai multor comisii, după caz. Articolul 18
(1) În cadrul comisiilor de specialitate, dosarele sunt analizate, în conformitate cu criteriile specifice, de minimum 3 experţi evaluatori numiţi ca raportori de către preşedintele comisiei. Suplimentar, la cererea acestora, preşedintele poate aproba calitatea de raportori voluntari şi altor membri ai comisiei, în condiţiile stabilite la art. 15.
(2) Odată cu numirea raportorilor pentru fiecare dosar, preşedintele comisiei de specialitate stabileşte termenul de finalizare a evaluărilor, în conformitate cu prevederile regulamentului de ordine interioară.
(3) Fiecare raportor completează un raport de evaluare în care consemnează îndeplinirea/neîndeplinirea standardelor specifice şi propune o rezoluţie.
(4) La expirarea termenului fixat, preşedintele comisiei constată că s-au depus cel puţin 3 rapoarte valide şi formulează rezoluţia finală a comisiei de specialitate pe baza majorităţii rezoluţiilor propuse de raportorii numiţi şi voluntari aprobaţi.
(5) Rezoluţia comisiei de specialitate este înaintată preşedintelui panelului pe domeniul fundamental aferent, care o supune validării panelului respectiv. Decizia se ia cu votul deschis al majorităţii simple a membrilor.
(6) Hotărârea panelului pe domeniul fundamental se înaintează către preşedintele Consiliului general, care propune ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emiterea ordinului de confirmare a rezoluţiei.
(7) Anterior formulării propunerii de emitere a ordinului prevăzut la alin. (6), Consiliul general are prerogativa de a supune dezbaterii oricare dosar aflat în procedură, la solicitarea unui membru al acestuia.
(8) Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului de confirmare/neconfirmare se comunică instituţiei/ persoanei care a promovat dosarul de evaluare. În situaţia în care dosarul de evaluare a fost promovat de instituţie, aceasta are obligaţia ca în termen de 15 zile de la data primirii ordinului să îl comunice persoanei evaluate. Articolul 19
(1) Împotriva ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului de aprobare a rezoluţiilor propuse de C.N.A.T.D.C.U. se poate formula contestaţie în termen de cel mult 10 zile de la data comunicării acestuia persoanei evaluate, conform Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Criteriile de admisibilitate a contestaţiilor se stabilesc prin regulamentul de ordine interioară.
(3) Comisiile de contestaţii se pronunţă prin rezoluţie motivată asupra admisibilităţii contestaţiei formulate, în conformitate cu prevederile alin. (2).
(4) În cazul în care contestaţia îndeplineşte condiţiile de admisibilitate, rezoluţia motivată se înaintează Secretariatului tehnic, în vederea demarării procedurii de reevaluare. Dosarele înaintate în vederea reevaluării urmează să fie analizate potrivit procedurii iniţiale. Din comisiile de reevaluare nu pot face parte persoanele care s-au pronunţat iniţial asupra dosarului de concurs.
(5) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de 60 de zile de la data expirării termenului de contestaţie. Capitolul VDispoziţii finale Articolul 20Activitatea C.N.A.T.D.C.U. este asistată, din punct de vedere tehnic, de către un secretariat numit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Articolul 21În termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Consiliul general, împreună cu secretariatul tehnic al C.N.A.T.D.C.U., va elabora şi va supune aprobării ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului standarde specifice pe domenii fundamentale/ştiinţifice, precum şi proceduri de desfăşurare a activităţilor prevăzute în misiunea acestui organism. Articolul 22Pentru concursurile şi procesele de recunoaştere aflate în curs de desfăşurare la data aprobării prezentului ordin, inclusiv în faza de contestaţii, precum şi pentru dosarele înaintate spre evaluarea C.N.A.T.D.C.U. până la data de 15 noiembrie 2010 se aplică prevederile Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3.904/2006 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, cu modificările ulterioare. ANEXA Nr. 2STRUCTURA Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare
Panel |
Comisii |
Domenii ştiinţifice arondate |
P1 |
MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE NATURALE |
Matematică |
Matematică |
Fizica şi ingineria materialelor |
Fizică |
Ingineria materialelor |
Chimie şi inginerie chimică |
Chimie |
Inginerie chimică |
Geologie, geodezie, geografie şi ştiinţa mediului |
Geologie |
Geodezie |
Geografie |
Ştiinţa şi ingineria mediului |
P2 |
ŞTIINŢE INGINEREŞTI |
Inginerie civilă |
Inginerie civilă şi instalaţii |
Arhitectură şi urbanism |
Arhitectură |
Urbanism |
Inginerie electrică, electronică şi telecomunicaţii |
Inginerie electrică şi energetică |
Inginerie electronică şi telecomunicaţii |
Inginerie energetică, inginerie geologică, mine, petrol şi gaze |
Inginerie geologică |
Mine, petrol şi gaze |
Inginerie aerospaţială, autovehicule şi transporturi |
Inginerie aerospaţială |
Ingineria autovehiculelor |
Ingineria transporturilor |
Inginerie navală şi navigaţie |
Ingineria resurselor vegetale şi animale |
Inginerie forestieră |
Ingineria produselor alimentare |
Biotehnologii |
Agronomie |
Horticultură |
Silvicultură |
Zootehnie |
Ingineria şi tehnologia informaţiei |
Informatică |
Calculatoare şi tehnologia informaţiei |
Ingineria sistemelor |
Inginerie mecanică, mecatronică şi industrială |
Inginerie mecanică |
Inginerie industrială |
Mecatronică şi robotică |
Inginerie şi management |
Panel |
Comisii |
Domenii ştiinţifice arondate |
P3 |
ŞTIINŢE BIOLOGICE ŞI BIOMEDICALE |
Biologie |
Biologie |
Medicină |
Medicină |
Medicină veterinară |
Medicină veterinară |
Medicină dentară |
Medicină dentară |
Farmacie |
Farmacie |
P4 |
ŞTIINŢE SOCIALE |
Ştiinţe juridice |
Drept |
Sociologie, ştiinţe politice şi administrative |
Sociologie |
Ştiinţe politice |
Relaţii internaţionale şi studii europene |
Ştiinţe administrative |
Ştiinţe ale comunicării |
Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică |
Ştiinţe militare |
Informaţii şi securitate naţională |
Ordine publică şi siguranţă naţională |
Ştiinţe economice şi administrarea afacerilor |
Economie |
Administrarea afacerilor |
Finanţe |
Contabilitate |
Cibernetică, statistică şi informatică economică |
Economie şi afaceri internaţionale |
Management |
Marketing |
Psihologie şi ştiinţe comportamentale |
Psihologie |
Ştiinţe ale educaţiei |
Educaţie fizică şi sport |
P5 |
ŞTIINŢE UMANISTE ŞI ARTE |
Filologie |
Filologie |
Filosofie |
Filosofie |
Istorie şi studii culturale |
Istorie |
Studii culturale |
Teologie |
Teologie |
Arte plastice |
Arte plastice şi decorative |
Artele spectacolului |
Teatru |
Coregrafie |
Cinematografie şi media |
Muzică |
|