REGULAMENT Nr. 1 din 16 ianuarie 2002 * Republicat
privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 811 din 2 septembrie 2004
*) Republicat in temeiul art. VI din Circulara Bancii Nationale a Romaniei
nr. 22/2003 pentru modificarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr.
1/2002 privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din 30 iulie 2003 si
rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 350 din 21 aprilie
2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2002 a fost publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 44 din 22 ianuarie 2002, rectificat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 175 din 13 martie 2002 si a mai
fost modificat prin Circulara Bancii Nationale a Romaniei nr. 31/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 683 din 16 septembrie
2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste principiile si modul de desfasurare a
procesarii si decontarii pe baza bruta, in aceeasi zi bancara, a platilor de
mare valoare intre participanti, prin sistemul de transfer de fonduri de mare
valoare administrat de Societatea Nationala de Transfer de Fonduri si Decontari
- TransFonD - S.A., in calitatea sa de agent al Bancii Nationale a Romaniei,
denumit in continuare TransFonD.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) participant*1) - orice banca, persoana juridica romana, sucursala din
Romania a unei banci, persoana juridica straina, denumite in continuare banci,
orice casa centrala a cooperativelor de credit sau Banca Nationala a Romaniei,
care are acces la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, prin
intermediul unui unic punct de acces, de preferinta la sediul sau central, precum
si Trezoreria Statului, care are acces la sistemul de transfer de fonduri de
mare valoare, prin intermediul a 49 de puncte de acces, respectiv: Ministerul
Finantelor Publice, directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti si administratiile finantelor publice ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, denumite in continuare trezorerii participante;
b) plata de mare valoare - instructiunea de transfer-credit, in general de
mare valoare, inclusiv cea aferenta pietelor valutara/monetara, intre
participanti, efectuata de acestia in nume propriu sau in numele clientilor;
c) prioritate la refuz - numarul de ordin atribuit de catre participantul
platitor anumitor plati de mare valoare, indiferent de tipul acestora, in scopul
ierarhizarii lor pentru efectuarea eventualelor refuzuri ca urmare a lipsei de
lichiditati in contul sau deschis la Banca Nationala a Romaniei;
d) revocare - retragerea de la decontare a unei plati de mare valoare in
interiorul intervalului de receptie;
e) sistem de transfer de fonduri - acord formal avand la baza un contract
intre membrii acestuia, cu reguli comune si proceduri standardizate pentru
transmisia si decontarea obligatiilor banesti aparute intre membrii si/sau alti
beneficiari ai sistemului;
f) sistem intrabancar - totalitatea unitatilor teritoriale ale
participantului si a relatiilor dintre acestea privind transferurile de
fonduri;
g) sistem de transfer de fonduri de mare valoare - sistem de transfer de
fonduri, prin care platile de mare valoare intre participanti sunt procesate
instructiune cu instructiune, decontarea acestora asigurandu-se pe baza bruta
agregata in aceeasi zi bancara;
h) TEMP - modulul informatic (Transfer Electronic al Mesajelor de Plata)
pus la dispozitie participantilor de sistemul de transfer de fonduri de mare
valoare pentru transferul platilor de mare valoare ale participantilor;
i) unitate subparticipanta initiatoare - orice unitate subparticipanta din
sistemul intrabancar/intraretea/intertrezorerii al participantului, care
initiaza o plata de mare valoare in nume propriu sau in numele clientilor sai;
j) unitate subparticipanta destinatara - orice unitate subparticipanta din
sistemul intrabancar/intraretea/intertrezorerii al participantului, care
accepta o plata de mare valoare in nume propriu sau pentru a pune la dispozitia
clientilor sai o anumita suma de bani;
k) ziua z - ziua bancara in care are loc decontarea platilor de mare
valoare in cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare;
l) sistem intraretea - totalitatea organizatiilor cooperatiste de credit
din cadrul unei retele cooperatiste de credit si a relatiilor dintre acestea
privind transferurile de fonduri;
m) unitate teritoriala a participantului - orice unitate a unei banci sau
sediu secundar al unei case centrale a cooperativelor de credit;
n) unitate subparticipanta - orice unitate teritoriala a unei banci, sediu
secundar al unei case centrale a cooperativelor de credit, cooperativa de
credit sau trezorerie municipala, oraseneasca sau de comuna care nu are acces
direct la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare decat prin
intermediul unui participant;
o) sistem intertrezorerii - totalitatea trezoreriilor participante si a
unitatilor lor subparticipante si a relatiilor dintre acestea direct sau prin
reteaua TransFonD privind transferurile de fonduri de mare valoare.
------------
*1) In aceasta categorie este inclusa si orice banca aflata in regim
special de decontare sau in procedura de faliment declarata inainte de intrarea
in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor,
aprobata si modificata prin Legea nr. 597/2002.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 a fost abrogata prin
Ordonanta Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului institutiilor de credit, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2004, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 278/2004.
Art. 3
(1) Accesul participantilor, altii decat Trezoreria Statului, in sistemul
de transfer de fonduri de mare valoare se efectueaza centralizat, prin
intermediul unui unic punct de acces, situat la centrala TransFonD.
(2) Accesul Trezoreriei Statului in sistemul de transfer de fonduri de mare
valoare se efectueaza astfel:
a) directiile generale ale finantelor publice judetene in cadrul
sucursalelor TransFonD din judetul respectiv (40 de puncte de acces);
b) directiile generale ale finantelor publice ale municipiului Bucuresti si
judetului Ilfov, precum si administratiile finantelor publice ale sectoarelor
municipiului Bucuresti in cadrul Sucursalei Municipiului Bucuresti a TransFonD
(8 puncte de acces);
c) Ministerul Finantelor Publice in cadrul centralei TransFonD (un singur
punct de acces).
Art. 4
Bancile sau casele centrale ale cooperativelor de credit care au sediul
central situat in alta localitate decat in Bucuresti au posibilitatea ca, in
baza unei notificari oficiale transmise in prealabil TransFonD, sa delege in
calitate de participant propria unitate teritoriala/propriul sediu secundar din
Bucuresti.
Art. 5
Participantii au obligatia sa colecteze si/sau sa difuzeze in propriul
sistem intrabancar/intraretea/intertrezorerii informatia privind initierea si,
respectiv, acceptarea platilor de mare valoare in cadrul intervalelor maximale
precizate in anexa nr. 1.
CAP. 2
Tipuri de plati de mare valoare
Art. 6
(1) In categoria platilor de mare valoare sunt incluse urmatoarele tipuri
de operatiuni:
a) instructiunile de transfer-credite intre participanti, efectuate in nume
propriu sau in numele si pe conturile clientilor (persoane fizice, persoane juridice
sau unitati subparticipante), in suma de minimum 500 milioane lei sau
indiferent de valoare, in cazul in care initiatorul acestora decide sa
utilizeze sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, denumite in
continuare plati de mare valoare proprii sau ale clientilor;
b) instructiunile de transfer-credit intre participanti, aferente pietelor
valutara si monetara, inclusiv cele aferente facilitatilor permanente acordate
de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei isi rezerva dreptul de a modifica limita
inferioara stabilita la alin. (1) lit. a), in functie de conditiile pietei.
(3) Nu sunt acceptate in sistemul de transfer de fonduri de mare valoare
instructiunile de transfer-credit intre diferite trezorerii participante,
efectuate in nume propriu sau in numele si pe conturile clientilor (persoane
fizice, persoane juridice sau unitati subparticipante), indiferent de valoarea
acestora, cu exceptia cazurilor speciale definite in conventia incheiata intre
Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor Publice. Pentru procesarea
transferurilor de fonduri intertrezorerii, Trezoreria Statului va utiliza
sistemul de transfer de fonduri de mica valoare.
CAP. 3
Etapele prelucrarii platilor de mare valoare in cadrul sistemului de
transfer de fonduri de mare valoare
SECTIUNEA 1
Receptia si revocarea
Art. 7
Platile de mare valoare initiate de participantii-platitori sunt transmise
de catre acestia in vederea procesarii lor de catre TransFonD, prin intermediul
uneia dintre urmatoarele modalitati:
a) pe suport hartie (ordine de plata), in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
b) pe suport electronic - TEMP, in baza unui acord prealabil incheiat cu
TransFonD;
c) pe suport electronic - TELEX, in baza unui acord prealabil incheiat cu
TransFonD.
Art. 8
Participantul-platitor are obligatia ca la platile de mare valoare initiate
pe suport hartie sa anexeze, daca este necesar, unul dintre urmatoarele
documente:
a) exemplarul roz/rosu al ordinului de plata intocmit de clientul sau, de
unitatea subparticipanta sau de clientul acesteia si acceptat in original de
catre participant;
b) exemplarul roz/rosu al ordinului de plata sau transmisia telex/modem a
acestuia (acceptata de catre participantul-platitor) apartinand unitatii
subparticipante sau clientului acesteia, care va contine toate informatiile
cuprinse in ordinul de plata original;
c) comunicarea de refuz la executare, emisa in conformitate cu
reglementarile in vigoare in domeniu, in situatia refuzului la incasare al unei
plati de mare valoare;
d) documentele mentionate la lit. a) sau b), intocmite de
participantul-platitor sau de unitatea subparticipanta si aferente
instrumentelor de plata de debit, acceptate total sau partial, in situatia
excluderii temporare din calculul compensarii fie a participantului-platitor,
fie a participantului-beneficiar.
Art. 9
TransFonD accepta, in vederea procesarii, platile de mare valoare transmise
prin TEMP, insotite numai de ordinele de plata initiate de participanti si,
daca este cazul, a unuia dintre documentele mentionate la art. 8.
Art. 10
Intervalele de receptie ale platilor de mare valoare in sistemul de
transfer de fonduri de mare valoare sunt cele prevazute in anexa nr. 2.
Art. 11
In situatia prevazuta la art. 9 participantii au posibilitatea sa transmita
TransFonD ordinele de plata aferente platilor de mare valoare, receptionate
prin modulul informatic TEMP, cu maximum o jumatate de ora peste intervalele de
receptie stabilite.
Art. 12
TransFonD are obligatia sa refuze, in cursul aceleiasi zile bancare,
platile de mare valoare receptionate de la participanti, in situatia in care
acestea nu respecta conditiile de fond si de forma stabilite pe baza reglementarilor
in vigoare si a cadrului contractual.
Art. 13
Platile de mare valoare receptionate de sistemul de transfer de fonduri de
mare valoare pot fi revocate de participantul-platitor, fara acordul
participantului-beneficiar sau al TransFonD, in interiorul intervalelor de
receptie ale acestora, in baza unei notificari oficiale remise TransFonD,
semnata de persoanele autorizate sa angajeze participantul, in conformitate cu
fisa specimenelor de semnatura aprobate.
Art. 14
Revocarea platilor de mare valoare dupa incheierea intervalelor aferente
receptiei acestora este interzisa. Participantul-platitor are posibilitatea sa
recupereze suma de bani numai in baza acordului cu participantul-beneficiar,
conform procedurii mentionate la art. 19.
SECTIUNEA a 2-a
Procesarea
Art. 15
TransFonD proceseaza platile de mare valoare receptionate, instructiune cu
instructiune, prin intermediul conturilor analitice deschise in evidentele
Bancii Nationale a Romaniei pe numele participantilor. Conturile analitice
utilizate in cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare sunt cele
cuprinse in anexa nr. 3.
Art. 16
(1) In situatia insuficientei disponibilitatilor in conturile bancilor sau
caselor centrale ale cooperativelor de credit, TransFonD este autorizat sa
refuze procesarea platilor de mare valoare receptionate, in ordinea prioritatii
la refuz atribuita acestora de catre fiecare participant-platitor. Platile de
mare valoare refuzate sunt restituite participantilor-platitori insotite de
comunicari de refuz la executare semnate de persoanele autorizate sa angajeze
TransFonD, in cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont.
(2) In situatia insuficientei disponibilitatilor in contul curent general
al Trezoreriei Statului, TransFonD este autorizat sa refuze/amane procesarea
platilor de mare valoare receptionate, in conformitate cu dispozitiile primite
in scris, pana la ora 4,15 p.m., de la Ministerul Finantelor Publice. Platile
de mare valoare refuzate sunt fie restituite Trezoreriei Statului insotite de
comunicari de refuz la executare semnate de persoanele autorizate sa angajeze
TransFonD, in cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont, fie
amanate la plata, cu o zi bancara, conform dispozitiilor primite in acest sens
de la Ministerul Finantelor Publice.
Art. 17
In cazul in care:
- bancile sau casele centrale ale cooperativelor de credit nu au stabilit
prioritati la refuz platilor de mare valoare;
- valoarea platilor de mare valoare carora li s-au stabilit prioritati la
refuz este mai mica decat lipsa de lichiditati din contul bancilor sau caselor
centrale ale cooperativelor de credit;
- Trezoreria Statului nu a remis TransFonD, pana la ora 4,15 p.m.,
dispozitiile in scris privind platile de mare valoare care urmeaza a fi
refuzate/amanate,
refuzul acestora se va efectua de catre TransFonD conform principiului:
"plata/platile de mare valoare cu cea mai apropiata valoare de lipsa de
lichiditati din contul participantului este/sunt respinsa/respinse".
Art. 18
Daca pana in ziua bancara urmatoare datei debitarii contului clientului
platitor care a initiat o plata de mare valoare participantul nu a fost in
masura sa-si asigure in contul sau curent deschis la Banca Nationala a Romaniei
disponibilitatile necesare efectuarii acestei plati, acesta are obligatia ca,
pana la sfarsitul intervalului precizat anterior, sa crediteze contul
clientului platitor, direct sau prin intermediul unitatii sale subparticipante,
cu suma de bani care nu poate fi transferata in contul
participantului-beneficiar, inclusiv, unde este cazul, comisioanele, spezele si
orice alte taxe retinute in vederea efectuarii serviciului de transfer de
fonduri.
Art. 19
Refuzul la incasare al platilor de mare valoare se efectueaza prin
initierea de catre participantul-beneficiar a unei instructiuni de
transfer-credit obisnuite, insotita de o comunicare de refuz la executare, in
conditiile reglementarilor in vigoare si incadrarii in intervalele maximale
precizate in anexa nr. 4.
SECTIUNEA a 3-a
Decontarea finala si irevocabila
Art. 20
Decontarea finala si irevocabila a platilor de mare valoare, procesate de
TransFonD instructiune cu instructiune, este asigurata de Banca Nationala a
Romaniei pe baza bruta agregata, in aceeasi zi bancara, in limita
disponibilitatilor din conturile participantilor, la orele stabilite in anexa
nr. 2.
Art. 21
Sistemul de transfer de fonduri de mare valoare pune la dispozitie
participantilor, in interiorul intervalelor stabilite in anexa nr. 2, extrase
de cont sub sigla Bancii Nationale a Romaniei privind platile de mare valoare
decontate final si irevocabil.
SECTIUNEA a 4-a
Raportari
Art. 22
TransFonD are obligatia sa raporteze Bancii Nationale a Romaniei, la
sfarsitul fiecarei zile bancare, urmatoarele:
a) situatia platilor de mare valoare refuzate in ziua respectiva din cauza
insuficientei disponibilitatilor in conturile participantilor-platitori si a
celor refuzate, respectiv amanate la plata, de catre Trezoreria Statului din
cauza insuficientei disponibilitatilor in conturile participantilor-platitori;
b) situatia platilor de mare valoare aferente pietei secundare a titlurilor
de stat decontate in ziua respectiva.
CAP. 4
Dispozitii finale
SECTIUNEA 1
Comisioane
Art. 23
(1) Pentru serviciile oferite in cadrul sistemului de transfer de fonduri
de mare valoare, Banca Nationala a Romaniei, prin intermediul TransFonD,
percepe automat comisioane participantilor, altii decat Banca Nationala a
Romaniei si Trezoreria Statului.
(2) Participantii-platitori si participantii-beneficiari datoreaza
urmatoarele comisioane:
a) 150.000 lei pentru fiecare plata de mare valoare decontata prin
intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, cu exceptia
celor prevazute la lit. b) si la alin. (3);
b) 300.000 lei pentru fiecare plata aferenta depozitelor la Banca Nationala
a Romaniei si dobanzilor corespunzatoare acestora.
(3) In mod exceptional participantii-platitori datoreaza urmatoarele
comisioane:
a) 300.000 lei pentru fiecare plata de mare valoare prelucrata prin
intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, transmisa in
ultima jumatate de ora a intervalului de receptie stabilit in anexa nr. 2;
b) 300.000 lei pentru fiecare plata de mare valoare refuzata pe motiv de
lipsa de disponibilitati in contul participantului-platitor.
SECTIUNEA a 2-a
Corectarea eventualelor erori de inregistrare
Art. 24
Pentru eventualele erori de inregistrare in cadrul sistemului de transfer
de fonduri de mare valoare participantii au obligatia sa sesizeze in scris
Banca Nationala a Romaniei intr-un interval de maximum 10 zile bancare de la
data inregistrarii erorii in extrasul de cont al participantului. Dupa
expirarea acestui termen nu poate fi angajata raspunderea Bancii Nationale a
Romaniei.
SECTIUNEA a 3-a
Sanctiuni
Art. 25
(1) Contractele incheiate de catre banci si casele centrale ale
cooperativelor de credit cu clientii acestora, persoane fizice sau juridice,
trebuie sa contina, fara a se limita la acestea, urmatoarele clauze:
a) plata unei dobanzi de intarziere de minimum 0,05% din valoarea platii de
mare valoare, pe fiecare zi de intarziere, suportata de catre banci si,
respectiv, de casele centrale ale cooperativelor de credit sau unitatile lor
teritoriale in cazul in care acestea nu au respectat intervalele maximale
stabilite in anexele nr. 1 si 4;
b) plata unei penalitati de minimum 0,1% din valoarea platii de mare
valoare, pe fiecare zi de intarziere, suportata de catre banci si, respectiv,
de casele centrale ale cooperativelor de credit sau unitatile lor teritoriale
in cazul in care acestea nu au respectat prevederile art. 18.
(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit au obligatia sa impuna
incheierea unor contracte intre cooperativele de credit afiliate si clientii
acestora, care sa cuprinda, fara a se limita la acestea, clauzele prevazute la
alin. (1).
Art. 26
(1) Bancile au obligatia sa includa clauzele prevazute la art. 25 in
contractele incheiate inainte de data intrarii in vigoare a prezentului
regulament cu propriii clienti, pana la data de 1 iulie 2002.
(2) Organizatiile cooperatiste de credit din cadrul unei retele,
constituite sau rezultate prin reorganizarea organizatiilor cooperatiei de
credit in conformitate cu prevederile cap. 1 sectiunea 1 de la titlul X -
Dispozitii tranzitorii din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si modificata prin Legea
nr. 200/2002, cu modificarile ulterioare, au obligativitatea sa includa
clauzele prevazute la art. 25 in contractele cu propriii clienti in termen de
maximum 60 de zile de la obtinerea autorizatiei de functionare de la Banca Nationala
a Romaniei.
SECTIUNEA a 4-a
Alte dispozitii finale
Art. 27
(1) TransFonD asigura bancilor care nu au organizate propriile structuri
intrabancare astfel incat sa raspunda prevederilor prezentului regulament
procesarea platilor de mare valoare prin intermediul sucursalelor sale deschise
in toate orasele resedinta de judet si in municipiul Bucuresti, pentru un
interval de timp de 4 luni de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament.
(2) TransFonD asigura trezoreriilor care nu au organizate propriile
structuri intertrezorerii procesarea platilor de mare valoare prin intermediul
sucursalelor sale deschise in toate orasele resedinta de judet si in municipiul
Bucuresti.
Art. 28
Pentru intervalul stabilit la art. 27 sucursalele si centrala TransFonD vor
asigura procesarea platilor de mare valoare in ziua bancara a receptionarii
lor, in conditiile respectarii tuturor celorlalte prevederi ale prezentului
regulament.
Art. 29
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului regulament
activitatile de transfer de fonduri aferente pietelor valutara si monetara,
inclusiv piata secundara a titlurilor de stat, intre banci si Banca Nationala a
Romaniei, precum si decontarea acestor transferuri se vor efectua prin intermediul
TransFonD, in calitate de agent al Bancii Nationale a Romaniei, in baza
prezentului regulament.
(2) Activitatile de transfer de fonduri aferente pietelor valutara si
monetara, inclusiv pietei secundare a titlurilor de stat, intre case centrale
ale cooperativelor de credit si Banca Nationala a Romaniei, precum si
decontarea acestor transferuri se vor efectua prin intermediul TransFonD, in
calitate de agent al Bancii Nationale a Romaniei, in baza prezentului
regulament.
Art. 30
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului regulament
transferurile de fonduri aferente pietelor valutara si monetara, inclusiv piata
primara a titlurilor de stat, intre banci si Trezoreria Statului se vor efectua
direct de Banca Nationala a Romaniei, sediul OIS 96150, decontarea finala si
irevocabila a acestor transferuri de fonduri avand loc la ora 16,30.
(2) Transferurile de fonduri aferente pietelor valutara si monetara,
inclusiv pietei primare a titlurilor de stat, intre case centrale ale cooperativelor
de credit si Trezoreria Statului se vor efectua direct de catre Banca Nationala
a Romaniei, sediul OIS 96150, decontarea finala si irevocabila a acestor
transferuri de fonduri avand loc la ora 16,30.
Art. 31
Transferurile de fonduri aferente infiintarii, validarii sau reintregirii
operatiunilor de poprire pe conturile participantilor, in care Banca Nationala
a Romaniei are calitatea de tert poprit, se vor efectua, incepand cu data
intrarii in vigoare a prezentului regulament, direct de Banca Nationala a
Romaniei, sediul OIS 96100, decontarea finala si irevocabila a acestor
transferuri de fonduri avand loc la ora 9,00.
Art. 32
(1) Banca Nationala a Romaniei si bancile vor proceda, in maximum 4 luni de
la data intrarii in vigoare a prezentului regulament, la actualizarea
contractelor de prestari de servicii privind furnizarea prin fax, in regim de
confidentialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesarii platilor
de mare valoare, in conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit pot incheia contracte de
prestari de servicii privind furnizarea prin fax, in regim de
confidentialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesarii platilor
de mare valoare, in conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(3) Ministerul Finantelor Publice poate incheia un contract de prestari de
servicii privind furnizarea prin fax, in regim de confidentialitate, a
extraselor de cont analitic aferente procesarii platilor de mare valoare, in
conformitate cu prevederile prezentului regulament.
Art. 33
Anexele nr. 1 - 4a) si 4b)*) fac parte integranta din prezentul regulament.
------------
*) Anexele nr. 1 - 4a) si 4b) sunt reproduse in facsimil.
Art. 34
Prezentul regulament intra in vigoare la data de 15 februarie 2002.
Art. 35
Organizatiile cooperatiste de credit din cadrul unei retele, constituite
sau rezultate prin reorganizarea organizatiilor cooperatiei de credit in
conformitate cu prevederile cap. 1 sectiunea 1 de la titlul X - Dispozitii
tranzitorii din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata si
modificata prin Legea nr. 200/2002, au obligatia conformarii la prevederile
prezentului regulament in termen de maximum 60 de zile de la obtinerea
autorizatiei de functionare de la Banca Nationala a Romaniei, in conformitate
cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata si
modificata prin Legea nr. 200/2002, cu modificarile ulterioare, si ale Normei
Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2002 privind transferurile de fonduri in
cadrul unei retele cooperatiste de credit.
Art. 36
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament isi inceteaza
aplicabilitatea Circulara Bancii Nationale a Romaniei nr. 44/1995 privind
ordinele de plata cu valori mai mari de un miliard lei si alimentarea
conturilor de decontare a tranzactiilor cu valori mobiliare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 289 din 13 decembrie 1995, precum
si orice alte dispozitii contrare.
NOTA:
Redam mai jos prevederile art. II, III, IV si V din Circulara Bancii
Nationale a Romaniei nr. 22/2003:
Art. 2
TransFonD asigura bancilor si unitatilor caselor centrale ale
organizatiilor cooperatiste de credit care nu au organizate propriile structuri
intrabancare/intraretea procesarea platilor de mare valoare in relatia cu
Trezoreria Statului prin intermediul sucursalelor sale deschise in toate
orasele resedinta de judet si in municipiul Bucuresti, pentru un interval de
timp de 4 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei circulare.
Art. 3
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei circulare transferurile de
fonduri aferente pietelor valutara si monetara, inclusiv piata primara a
titlurilor de stat, intre banci/case centrale ale cooperativelor de credit si
Trezoreria Statului se vor efectua de catre TransFonD, in calitate de agent al
Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentei circulare orice alte dispozitii
contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 5
Prezenta circulara intra in vigoare la data de 1 septembrie 2003.
ANEXA 1
_______________________________________________
| Circuitul maximal al platilor de mare valoare |
|_______________________________________________|
_____________ (2') ___________ (3') _____________
| Sucursala | z | | z | Sucursala |
| TransFonD |------->| TransFonD |------->| TransFonD |
| initiatoare | ----->| Centrala |------ | destinatara |
|_____________| | |___________| (3) z| |_____________|
^ | | |
z | | z | | (3') z
(2')| | (2) | |
| | | |
_|___|________ ________v___v_
__________ (1) z-1 | Participant- | | Participant- | (4) z ____________
| Platitor |------->| platitor | | beneficiar |------>|
Beneficiar |
|__________| |______________| |______________|
|____________|
^ |
| z-1 | z+1
_____|___________ ___________v_____
__________ (1) z-1 | Unitate | | Unitate |(4) z+1 ____________
| Platitor |------->| subparticipanta | | subparticipanta |------>| Beneficiar
|
|__________| | initiatoare | | destinatara |
|____________|
|_________________| |_________________|
unde:
(1) data debitarii contului clientului platitor;
(2) data receptiei platilor de mare valoare de la banci, casele centrale
ale cooperativelor de credit, BNR si MFP;
(2') data receptiei platilor de mare valoare de la directiile generale ale
finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti, precum si de la
administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
(3) data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR bancilor, caselor
centrale ale cooperativelor de credit, BNR si MFP;
(3') data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR directiilor generale
ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti, precum si
administratiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
(4) data creditarii contului clientului beneficiar.
ANEXA 2
________________________________________________________
| Intervalele de prelucrare ale platilor de mare valoare |
|________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Tip plata de mare valoare |Interval de |Ora |Interval de
|
| |receptie al |decontarii |eliberare a
|
| |platilor de |finale si |extraselor
|
| |mare valoare|irevocabile|de cont
|
|________________________________________|____________|___________|____________|
|Instructiuni de |- plati ale | 8:00 a.m. -| 4:30 p.m. | 4:30 p.m.
-|
|transfer-credit |participantilor, |12:00 a.m. | | 7:30 p.m.
|
|intre participanti,|proprii sau ale | | |
|
|proprii sau ale |clientilor in | | |
|
|clientilor in suma |relatia cu | | |
|
|de minimum 500 |Trezoreria statului;| | |
|
|milioane lei sau |- plati | | |
|
|indiferent de |intertrezorerii. | | |
|
|valoare
|____________________|____________|___________|____________|
| |- plati intre | 8:00 a.m. -| 5:00 p.m. | 5:00 p.m.
-|
| |participanti, | 1:00 p.m. | | 7:30 p.m.
|
| |proprii sau ale | | |
|
| |clientilor | | |
|
|___________________|____________________|____________|___________|____________|
|Instructiuni de |- plati aferente | 8:00 a.m. -|10:15 a.m. |10:15 a.m.
-|
|transfer-credit |constituirii/ | 9:45 a.m. | | 7:30 p.m.
|
|intre participanti,|restituirii | | |
|
|aferente pietelor |depozitelor cu scop | | |
|
|valutara si |de garantare, | | |
|
|monetara |inclusiv dobanzile | | |
|
| |acestora; | | |
|
| |- plati aferente | | |
|
| |restituirilor de | | |
|
| |depozite/credite la/| | |
|
| |de la BNR, inclusiv | | |
|
| |dobanzile acestora. | | |
|
| |____________________|____________|___________|____________|
| |- plati aferente |10:00 a.m. -| 7:00 p.m. | 7:00 p.m.
-|
| |pietelor valutara si| 3:00 p.m. | | 7:30 p.m.
|
| |monetara ale | | | |
| |institutiilor de | | |
|
| |credit si ale BNR in| | |
|
| |relatia cu | | |
|
| |Trezoreria statului;| | |
|
| |____________________|____________| |
|
| |- plati aferente |10:00 a.m. -| |
|
| |pietelor valutara si| 5:45 p.m. | |
|
| |monetara ale | | |
|
| |institutiilor de | | |
|
| |credit si ale BNR; | | |
|
| |- plati aferente | | |
|
| |reconstituirii | | |
|
| |depozitelor cu scop | | |
|
| |de garantare | | |
|
| |executate in aceeasi| | |
|
| |zi bancara; | | |
|
| |- plati aferente | | |
|
| |facilitatilor | | |
|
| |permanente acordate | | | |
| |de Banca Nationala a| | |
|
| |Romaniei. | | |
|
|___________________|____________________|____________|___________|____________|
ANEXA 3
_____________________________________________________
| Conturi analitice utilizate in cadrul sistemului de |
| transfer de fonduri de mare valoare |
|_____________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Tip plata de mare valoare | Denumire cont analitic |Simbol
cont|
| | |analitic
|
|________________________________|_________________________________|___________|
|Instructiuni de transfer-credit |Plati proprii sau ale clientilor | 302
|
|intre participanti, proprii sau |in relatia cu Trezoreria Statului| |
|ale clientilor, in suma de
|_________________________________|___________|
|minimum 500 milioane lei sau |Plati intertrezorerii | 303
|
|indiferent de valoare
|_________________________________|___________|
| |Plati proprii sau ale clientilor | 701
|
|________________________________|_________________________________|___________|
|Instructiuni de transfer-credit |Plati aferente pietei valutare | 801
|
|intre participanti aferente
|_________________________________|___________|
|pietelor valutara si monetara |Plati aferente pietei secundare a| 802
|
| |certificatelor de depozit |
|
| |_________________________________|___________|
| |Plati aferente pietei primare a | 803
|
| |titlurilor de stat |
|
| |_________________________________|___________|
| |Plati aferente pietei secundare a| 805
|
| |titlurilor de stat |
|
| |_________________________________|___________|
| |Plati aferente plasamentelor | 809
|
|
|_________________________________|___________|
| |Plati aferente dobanzilor la | 810
|
| |plasamente |
|
|
|_________________________________|___________|
| |Plati aferente depozitelor cu | 905
|
| |scop de garantare |
|
|
|_________________________________|___________|
| |Plati aferente dobanzilor la | 906
|
| |depozitele cu scop de garantare |
|
|
|_________________________________|___________|
| |Plati aferente pietei primare a | 407
|
| |certificatelor de depozit |
|
|
|_________________________________|___________|
| |Plati aferente depozitelor la BNR| 411
|
| |_________________________________|___________|
| |Plati aferente dobanzilor la | 412
|
| |depozitele la BNR |
|
| |_________________________________|___________|
| |Plati aferente creditelor de la | 400
|
| |BNR |
|
| |_________________________________|___________|
| |Plati aferente dobanzilor la | 406
|
| |creditele de la BNR |
|
|________________________________|_________________________________|___________|
ANEXA 4a)
________________________________________________________
| Circuitul maximal al refuzului la incasare al platilor |
| de mare valoare - al participantului beneficiar |
|________________________________________________________|
_____________ ___________ _____________
| Sucursala | z+1 | | z+1 | Sucursala |
| TransFonD |<-------| TransFonD |<-------| TransFonD |
| initiatoare | ------| Centrala |<----- | destinatara |
|_____________| | |___________| | |_____________|
| | | ^
z+1 | | z+1 z+1 | | z+1
(2')| | (2) (1) | | (1')
| | | |
(3) _v___v________ ________|___|_
__________ z+1 | Participant- | | Participant- | ____________
| Platitor |<-------| platitor | | beneficiar | |
Beneficiar |
|__________| |______________| |______________|
|____________|
|
| z+2
|
(3) _____v___________ _________________
__________ z+2 | Unitate | | Unitate | ____________
| Platitor |<-------| subparticipanta | | subparticipanta | |
Beneficiar |
|__________| | initiatoare | | destinatara |
|____________|
|_________________| |_________________|
unde:
(1) data receptiei refuzului la incasare al platilor de mare valoare de la
banci, casele centrale ale cooperativelor de credit, BNR si MFP;
(1') data receptiei refuzului la incasare al platilor de mare valoare de la
directiile generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti,
precum si administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucuresti;
(2) data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR bancilor, caselor
centrale ale cooperativelor de credit, BNR si MFP;
(2') data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR directiilor generale
ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti precum si
Administratiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
(3) data creditarii contului clientului beneficiar.
ANEXA 4b)
___________________________________________________________
| Circuitul maximal al refuzului la incasare al platilor |
| de mare valoare - al unitatii subparticipante destinatare |
|___________________________________________________________|
_____________ ___________ _____________
| Sucursala | z+2 | | z+2 | Sucursala |
| TransFonD |<-------| TransFonD |<-------| TransFonD |
| initiatoare | ------| Centrala |<----- | destinatara |
|_____________| | |___________| | |_____________|
| | | ^
z+2 | | z+2 z+2 | | z+2
(2')| | (2) (1) | | (1')
| | | |
(3) _v___v________ ________|___|_
__________ z+2 | Participant- | | Participant- | ____________
| Platitor |<-------| platitor | | beneficiar | |
Beneficiar |
|__________| |______________| |______________|
|____________|
| ^
| z+3 | z+1/z+2
| |
(3) _____v___________ ___________|_____
__________ z+3 | Unitate | | Unitate | ____________
| Platitor |<-------| subparticipanta | | subparticipanta | |
Beneficiar |
|__________| | initiatoare | | destinatara |
|____________|
|_________________| |_________________|
unde:
(1) data receptiei refuzului la incasare al platilor de mare valoare de la
banci, casele centrale ale cooperativelor de credit, BNR si MFP;
(1') data receptiei refuzului la incasare al platilor de mare valoare de la
directiile generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti,
precum si administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucuresti;
(2) data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR bancilor, caselor
centrale ale cooperativelor de credit, BNR si MFP;
(2') data eliberarii extraselor de cont sub sigla BNR directiilor generale
ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti, precum si
administratiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
(3) data creditarii contului clientului beneficiar.