REGULAMENT Nr.
6 din 7 aprilie 2008
privind modificarile in
situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor
din Romania ale institutiilor de credit din state terte
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 296 din 16 aprilie 2008
Având în vedere prevederile
art. 18, ale art. 20 alin. (1), ale art. 25 alin. (1)-(3), ale art. 27, ale
art. 77 alin. (1), ale art. 91 alin. (2) şi (4), ale art. 105, ale art. 108
alin. (3), ale art. 146, 147, art. 150 alin. (1) lit. e) şi alin. (2), ale art.
151, ale art. 155 alin. (1), ale art. 289, ale art. 301 alin. (1), ale art.
302, 320, ale art. 324 alin. (1), ale art. 333 alin. (2) şi (3) şi ale art. 334
lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile
de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi
ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale
a României,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplică
instituţiilor de credit, persoane juridice române, organizate ca bănci, bănci
de economisire şi creditare în domeniul locativ, bănci de credit ipotecar,
instituţii emitente de monedă electronică şi organizaţii cooperatiste de
credit, precum şi sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din
state terţe şi reglementează condiţiile în care pot fi operate modificări în
situaţia acestora, în scopul asigurării supravegherii prudenţiale.
(2) In cazul cooperativelor de credit sunt aplicabile
numai prevederile cuprinse în secţiunea a 4-a a cap. II.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în prezentul
regulament au semnificaţiile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, denumită în continuare O.U.G. nr. 99/2006, şi în Regulamentul
Băncii Naţionale a României nr. 11/2007 privind autorizarea instituţiilor de
credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale
instituţiilor de credit din state terţe, denumit în continuare Regulamentul nr. 11/2007.
CAPITOLUL II
Modificări în situaţia instituţiilor de credit,
persoane juridice
române
SECŢIUNEA 1
Modificările care fac obiectul aprobării sau
notificării
Art. 3. - (1) Sunt supuse aprobării prealabile a Băncii
Naţionale a României, în condiţiile prevăzute în secţiunea a 2-a, modificările
în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice
române, referitoare la:
a) completarea obiectului de activitate;
b) persoanele nominalizate să exercite
responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere;
c) auditorul financiar;
d) deschiderea de sucursale în state terţe;
e) deschiderea de sucursale
ori alte sedii secundare, în situaţiile în care Banca Naţională a României, ca
urmare a constatării unor deficienţe în administrarea riscurilor şi/sau a unei
evoluţii necorespunzătoare a indicatorilor de prudenţă bancară ai instituţiei
de credit, a dispus cu privire la aceasta măsura restricţionării extinderii libere a reţelei de sucursale ori
altor sedii secundare;
f) „Condiţiile generale de afaceri" şi „Condiţiile
generale ale contractelor de economisire-creditare", precum şi
introducerea de noi tipuri de contracte, în cazul băncilor de economisire şi
creditare în domeniul locativ;
g) actul constitutiv-cadru elaborat de casa centrală
a cooperativelor de credit;
h) dobândirea de participaţii calificate într-o
entitate dintr-un stat terţ dacă, în urma dobândirii participaţiei, entitatea
ar intra în sfera de consolidare prudenţială a instituţiei de credit şi
majorarea acestor participaţii.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române,
vor proceda la înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor
corespunzătoare modificărilor supuse aprobării prealabile a Băncii Naţionale a
României, numai după obţinerea acestei aprobări.
(3) O copie certificată de pe certificatul de
înregistrare a menţiunilor respective va fi transmisă Băncii Naţionale a
României în termen de 10 zile de la efectuarea înregistrării.
Art. 4. - (1) Sunt supuse notificării Băncii Naţionale
a României, în condiţiile prevăzute în secţiunea a 3-a, modificările în
situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, referitoare la:
a) denumire şi emblemă;
b) sediul social/sediul real;
c) restrângerea obiectului de activitate;
d) majorarea sau reducerea capitalului social;
e) acţionarii semnificativi;
f) persoanele care au legături strânse cu instituţia de
credit;
g) schimbarea unei persoane de
pe o funcţie de conducere pe o altă funcţie de conducere;
h) sucursalele şi alte sedii secundare de pe teritoriul
României;
i) participaţiile calificate deţinute de instituţia de
credit, altele decât cele supuse aprobării prealabile a Băncii Naţionale a
României şi majorarea acestor participaţii, precum şi participaţiile care
depăşesc, în situaţii excepţionale, limitele stabilite în condiţiile art. 143
alin. (3) din O.U.G. nr. 99/2006;
j) orice alte modificări ale actului constitutiv, care
nu sunt supuse aprobării prealabile;
k) alte notificări.
(2) Dacă nu se prevede altfel, notificarea va fi
însoţită, după caz, de copia certificată de pe certificatul de înregistrare a menţiunilor corespunzătoare în registrul
comerţului şi va fi transmisă Băncii Naţionale a României în termen de maximum
10 zile de la data realizării modificării sau, după caz, a înregistrării
menţiunilor corespunzătoare în registrul comerţului.
SECŢIUNEA a 2-a
Modificări supuse aprobării prealabile
2.1. Obiectul de activitate
Art. 5. - (1) Orice modificare a obiectului de
activitate al unei instituţii de credit, persoană juridică română, în sensul
completării acestuia, este supusă aprobării prealabile.
(2) Completarea obiectului de activitate se va aproba
doar în privinţa activităţilor pentru care este
fundamentată în mod corespunzător capacitatea instituţiei de credit de a le
desfăşura.
Art. 6. - (1) Cererea de aprobare a completării
obiectului de activitate va fi însoţită de următoarele documente:
a) hotărârea organului
competent privind modificarea obiectului de activitate;
b) în cazul completării obiectului de activitate,
planul de activitate, însuşit de directori şi administratori sau, după caz, de
membrii directoratului, care să fundamenteze capacitatea instituţiei de credit
de a desfăşura noile activităţi;
c) raportul unui auditor independent specializat
privind gradul de adecvare a sistemului informatic la specificul activităţii ce
urmează a fi desfăşurată, în cazul în care noua activitate presupune utilizarea unor programe informatice suplimentare.
(2) Planul de activitate prevăzut la alin. (1) lit. b)
va cuprinde, cu respectarea dispoziţiilor specifice prevăzute de Regulamentul
nr. 11/2007, cel puţin următoarele:
a) descrierea clientelei şi a segmentului de piaţă
cărora le sunt adresate noile activităţi;
b) descrierea noilor produse şi servicii oferite şi a
politicii de preţ/tarifare aferente acestora;
c) volumul noilor activităţi şi cotele de piaţă
aferente, pentru următorii 3 ani de activitate;
d) strategia de investiţii cel
puţin în legătură cu crearea suportului tehnic necesar desfăşurării noilor
activităţi şi realizarea structurii organizatorice;
e) politica de personal, care se va referi cel puţin
la recrutarea şi instruirea personalului, după caz;
f) impactul noii activităţi
asupra conturilor bilanţiere şi a contului de profit şi pierdere pentru anul
următor;
g) prezentarea proceselor de identificare,
administrare, monitorizare şi raportare a riscurilor aferente noilor
activităţi, precum şi a calculului efectuat în cadrul procesului intern de
evaluare a adecvării capitalului la profilul de risc, cu luarea în considerare
a riscurilor aferente noilor activităţi.
2.2. Persoanele
nominalizate să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere
Art. 7. - (1) In cazul schimbării unui director ori a
unui membru al consiliului de administraţie sau, după caz, a unui membru al
directoratului ori al consiliului de supraveghere, persoanele propuse pentru
funcţiile respective trebuie să fie aprobate de Banca Naţională a României
înainte de începerea exercitării responsabilităţilor.
(2) Cererea de aprobare va indica şi motivul schimbării
persoanelor care au ocupat anterior respectivele poziţii şi va fi însoţită de
hotărârea organului competent şi de documentaţia specifică, prevăzută de
Regulamentul nr. 11/2007, pentru persoanele propuse să exercite
responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere.
(3) Evaluarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se va
realiza pe baza condiţiilor prevăzute de lege şi de Regulamentul nr. 11/2007.
Art. 8. - (1) Dacă prin vacantarea unor posturi de
director sau, după caz, de membru al directoratului nu mai este îndeplinită
condiţia prevăzută de lege privind numărul minim de persoane care trebuie să
asigure exercitarea respectivelor responsabilităţi, se va convoca de îndată
organul competent, care va proceda la numirea unor noi persoane în calitate de
director sau, după caz, de membru al directoratului, pentru completarea
numărului stabilit de lege.
(2) Numirea directorilor sau,
după caz, a membrilor directoratului se va realiza într-un termen de cel mult
două luni de la data apariţiei situaţiei prevăzute la alin. (1), cu aplicarea
în mod corespunzător a prevederilor art. 7.
2.3. Auditorul financiar
Art. 9. - Cererea de aprobare a
unui nou auditor financiar va indica şi motivul schimbării auditorului
financiar anterior şi va fi însoţită de hotărârea organului competent şi de
documentaţia specifică, prevăzută de Regulamentul nr. 11/2007, pentru auditorul
financiar, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor art. 25 alin. (8)
din acest regulament.
2.4. Deschiderea de
sucursale în state terţe
Art. 10. - (1) In cazul deschiderii unei sucursale
într-un stat terţ, cererea de aprobare va indica ţara în care se intenţionează
deschiderea sucursalei şi va fi însoţită de următoarea documentaţie:
a) hotărârea organului competent, din care să
rezulte: obiectul de activitate şi, dacă este cazul, capitalul de dotare al
sucursalei, identitatea persoanei/persoanelor desemnate să asigure conducerea
sucursalei şi limitele mandatului ce îi/le este acordat, precum şi adresa sucursalei;
b) un program de activitate, care să fundamenteze
oportunitatea deschiderii respectivei sucursale şi care să cuprindă cel puţin
informaţii cu privire la: tipurile de activităţi care vor fi desfăşurate prin
intermediul sucursalei, volumul estimat al activităţii în primii 3 ani de
activitate, estimări ale poziţiei financiare şi ale performanţei aferente
activităţii ce urmează a fi desfăşurată de sucursală şi structura
organizatorică a sucursalei;
c) prezentarea cadrului legislativ şi instituţional din
statul terţ, care să cuprindă cel puţin informaţii referitoare la: autoritatea
responsabilă cu supravegherea şi sistemul de supraveghere bancară, legislaţia
în domeniul secretului bancar, al prevenirii spălării banilor şi al finanţării
terorismului, standardele privind cunoaşterea clientelei şi orice alte
informaţii relevante privind eventuale impedimente în realizarea supravegherii
prudentiale de către Banca Naţională a României, cum ar fi restricţionarea
accesului la informaţii ori a posibilităţii efectuării unor verificări la faţa
locului;
d) copia de pe actul de identitate, curriculum vitae
şi certificatul de cazier judiciar ale fiecărei persoane desemnate să asigure
conducerea sucursalei, însoţite de o declaraţie pe propria răspundere a
persoanei în cauză privind sancţiunile care i-au fost aplicate în ultimii 10
ani, dispuse de autorităţi de supraveghere ori de instituţii de credit sau
financiare în care a desfăşurat activitate.
(2) Orice modificare ulterioară a elementelor prevăzute
la alin. (1) va fi supusă aprobării prealabile a Băncii Naţionale a României.
(3) In cazul deschiderii de către instituţia de credit,
persoană juridică română, şi a altor sedii secundare pe teritoriul aceluiaşi stat terţ, cererea de aprobare va fi însoţită
de documentaţia prevăzută la alin. (1) lit. a) şi de o actualizare a
informaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b). In acest caz, instituţia de
credit va desemna o sucursală principală, care va asigura comunicarea cu Banca
Naţională a României şi îndeplinirea tuturor cerinţelor prevăzute de lege şi de
reglementările în vigoare pentru întreaga activitate desfăşurată pe teritoriul
statului terţ.
2.5. Deschiderea de
sucursale şi alte sedii secundare în situaţiile prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. e)
Art. 11. - (1) Instituţia de credit, persoană juridică
română, cu privire la care a fost dispusă măsura restricţionării extinderii
libere a reţelei de sucursale ori altor sedii secundare va supune aprobării
prealabile a Băncii Naţionale a României orice deschidere de noi sucursale ori
alte sedii secundare.
(2) Pentru sediile secundare din România, cererea de
aprobare va fi însoţită de documentaţia prevăzută la art. 30 alin. (1) lit. a),
c) şi d) şi de un program de activitate, întocmit cu respectarea cerinţelor
prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b).în cazul sediilor secundare din
străinătate, se va prezenta, după caz, documentaţia prevăzută la art. 10 alin.
(1) lit. a), b) şi d) din prezentul regulament sau cea prevăzută la art. 81
alin. (1) lit. b), c) şi d) din O.U.G. nr. 99/2006. In toate cazurile,
programul de activitate prezentat trebuie să fundamenteze oportunitatea
deschiderii sediului secundar, inclusiv din perspectiva îmbunătăţirii evoluţiei
indicatorilor de prudenţă bancară ai instituţiei de credit.
2.6. „Condiţiile generale
de afaceri", „Condiţiile generale ale contractelor de
economisire-creditare" şi noi tipuri de contracte
Art. 12. - (1) Orice modificare sau completare a „Condiţiilor generale de afaceri" şi a „Condiţiilor generale ale
contractelor de economisire-creditare" ale unei bănci de economisire şi
creditare în domeniul locativ, precum şi introducerea de noi tipuri de
contracte, potrivit legii şi cu respectarea cerinţelor prevăzute de
Regulamentul nr. 11/2007, sunt supuse aprobării prealabile a Băncii Naţionale a
României.
(2) Cererea de aprobare va fi însoţită de:
a) noile „Condiţii generale de afaceri", „Condiţii
generale ale contractelor de economisire-creditare" şi/sau noile tipuri de
contracte, după caz;
b) raportul auditorului financiar, întocmit în
conformitate cu prevederile art. 39 din Regulamentul nr. 11/2007.
(3) In cazul introducerii unor noi tipuri de contracte,
cererea de aprobare va fi transmisă în termenul prevăzut la art. 302 din O.U.G.
nr. 99/2006.
2.7. Actul constitutiv-cadru
elaborat de casa centrală a cooperativelor de credit
Art. 13. - (1) Este supusă aprobării prealabile a
Băncii Naţionale a României orice modificare a actului constitutiv-cadru
elaborat de o casă centrală şi aprobat de Banca Naţională a României.
(2) Cererea de aprobare a modificării actului
constitutiv-cadru va fi însoţită de hotărârea organului competent privind
respectiva modificare şi, în cazul unor modificări substanţiale sau, după caz,
la solicitarea Băncii Naţionale a României ori la iniţiativa casei centrale, de
textul integral al actului constitutiv-cadru, actualizat cu modificările
propuse.
(3) Casele centrale vor supraveghea efectuarea
modificărilor corespunzătoare ale actelor constitutive ale cooperativelor de
credit afiliate şi/sau ale regulamentelor de organizare şi funcţionare ale
acestora, potrivit modificărilor actului constitutiv-cadru aprobate de Banca
Naţională a României.
(4) Inregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor
privind modificările actelor constitutive ale cooperativelor de credit
prevăzute la alin. (3) se va face în termen de 45 de zile de la data aprobării
Băncii Naţionale a României cu privire la modificarea actului
constitutiv-cadru.
2.8. Dobândirea de
participatii calificate supusă aprobării prealabile şi majorarea acestora
Art. 14. - (1) Instituţiile de credit, persoane
juridice române, care intenţionează să dobândească participaţii calificate
într-o entitate dintr-un stat terţ trebuie să solicite aprobarea Băncii
Naţionale a României dacă, în urma dobândirii, entitatea ar intra în sfera de
consolidare prudenţială a instituţiei de credit. Cererea de aprobare trebuie
însoţită de următoarea documentaţie:
a) hotărârea organului competent privind dobândirea
participatiei calificate, din care să rezulte entitatea în care urmează să fie
dobândită participaţia, valoarea acestei participaţii, în mărime absolută şi
prin raportare la nivelul fondurilor proprii ale instituţiei de credit, precum
şi proporţia din capitalul social al entităţii în cauză şi din drepturile de
vot pe care o reprezintă participaţia calificată;
b) un plan de activitate, care să fundamenteze
oportunitatea dobândirii participatiei calificate;
c) pentru entitatea în care urmează să fie dobândită
participaţia calificată, actul constitutiv şi certificatul constatator eliberat
de oficiul registrului comerţului sau orice alt document oficial echivalent
eliberat de o autoritate din statul terţ în care este situată entitatea, care
să ateste cel puţin data înmatriculării, denumirea, obiectul de activitate, acţionarii
semnificativi şi persoanele împuternicite legal să reprezinte societatea;
d) ultimele 3 situaţii financiare anuale auditate ale
entităţii în care urmează să se dobândească participaţia şi, dacă este cazul,
cele la nivelul perimetrului de consolidare contabilă din care face parte
entitatea, întocmite în conformitate cu standardele contabile recunoscute la
nivel internaţional; dacă entitatea nu a încheiat 3 exerciţii financiare, se
vor transmite situaţiile financiare anuale auditate aferente perioadei în care
a desfăşurat activitate;
e) o prezentare a cadrului legislativ şi instituţional
din statul terţ, care să cuprindă cel puţin informaţii referitoare la:
autorităţile responsabile cu supravegherea şi sistemul de supraveghere a
sectorului financiar, legislaţia în domeniul secretului profesional în domeniul
financiar, al prevenirii spălării banilor şi al finanţării terorismului,
standardele privind cunoaşterea clientelei şi orice alte informaţii relevante
privind eventuale impedimente în realizarea supravegherii prudenţiale de către
Banca Naţională a României, cum ar fi restricţionarea accesului la informaţii
ori a posibilităţii efectuării unor verificări la faţa locului;
f) declaraţia autorităţii competente cu supravegherea
entităţii că nu se opune achiziţionării participatiei.
(2) Planul de activitate prevăzut la alin. (1) lit. b)
trebuie să cuprindă cel puţin informaţii referitoare la:
a) scopul urmărit prin dobândirea participatiei;
b) capacitatea administrativă şi financiară a
instituţiei de credit de a dobândi şi administra participaţia calificată, cu
prezentarea structurii organizatorice, a politicilor şi procedurilor în
domeniul administrării de participaţii;
c) identificarea,
administrarea, monitorizarea şi raportarea riscurilor asumate de instituţia de
credit prin dobândirea participatiei şi impactul asupra situaţiei financiare la
nivel individual şi consolidat a instituţiei de credit;
d) dacă este cazul, în funcţie de structura
acţionariatului entităţii în care urmează să fie dobândită participaţia şi de
influenţa pe care instituţia de credit o va avea asupra managementului
entităţii respective, strategia instituţiei de credit în ceea ce priveşte
activitatea entităţii în cauză, inclusiv modificări preconizate la nivelul
administrării şi conducerii acesteia.
(3) In cazul dobândirii unei participaţii calificate
într-o entitate care urmează să se constituie, documentaţia prevăzută la alin.
(1) lit. c) şi d) va fi înlocuită cu proiectul actului constitutiv al acesteia
şi, respectiv, cu estimări ale principalelor elemente ale bilanţului şi ale
contului de profit şi pierdere pentru primii 3 ani de activitate ai entităţii
în cauză.
Art. 15. - Majorarea participaţiilor calificate
prevăzute la art. 14, atât în situaţia majorării în valoare absolută a participaţiei,
cât şi a procentului acesteia, este supusă aprobării prealabile a Băncii
Naţionale a Românei. Cererea de aprobare va fi însoţită de următoarea
documentaţie:
a) documentele prevăzute la
art. 14 alin. (1) lit. a) şi f);
b) informaţiile prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. c)
şi d);
c) cea mai recentă situaţie financiară auditată a
entităţii în care urmează să se dobândească participaţia şi, dacă este cazul,
cea la nivelul perimetrului de consolidare contabilă din care face parte
entitatea, întocmite în conformitate cu standardele contabile recunoscute la
nivel internaţional.
SECŢIUNEA a 3-a
Modificări supuse notificării
3.1. Denumirea şi emblema
Art. 16. - (1) Modificarea denumirii, respectiv a emblemei se va realiza cu respectarea dispoziţiilor în materie
prevăzute de lege.
(2) Notificarea va fi însoţită de hotărârea organului
competent din care să rezulte noua denumire şi/sau emblemă.
3.2. Sediul social/sediul real
Art. 17. - (1) La schimbarea
sediului social şi, după caz, a sediului real, se vor avea în vedere
dispoziţiile art. 5 din Regulamentul nr. 11/2007.
(2) Notificarea va fi însoţită de hotărârea organului
competent, din care să rezulte modificarea intervenită, cu indicarea noii
adrese a sediului social şi/sau, după caz, a sediului real.
3.3. Restrângerea obiectului de activitate
Art. 18. - (1) Notificarea restrângerii obiectului de
activitate va cuprinde motivele acestei modificări.
(2) De la data notificării, se consideră retrasă
autorizaţia în privinţa activităţilor pe care instituţia de credit nu le va mai
desfăşura.
3.4. Capitalul social
Art. 19. - Notificarea majorării capitalului social va
fi însoţită de hotărârea organului competent, din care să rezulte:
a) suma cu care urmează să se
majoreze capitalul social;
b) nivelul capitalului social preconizat a se realiza
în urma acţiunii de majorare;
c) sursele utilizate pentru majorarea capitalului
social.
Art. 20. -In caz de reducere a capitalului social,
notificarea va fi însoţită de hotărârea organului
competent, din care să rezulte:
a) suma cu care urmează să se diminueze capitalul
social;
b) nivelul capitalului social preconizat a se realiza
în urma acţiunii de diminuare;
c) motivele pentru care se face reducerea;
d) modalitatea de realizare a reducerii capitalului
social. 3.5. Acţionarii semnificativi
Art. 21. - (1) Persoana fizică sau juridică ori grupul
de persoane care intenţionează să devină acţionar semnificativ, în mod direct
sau indirect, al unei instituţii de credit, persoană juridică română, trebuie
să notifice această intenţie Băncii Naţionale a României, care va putea
exercita dreptul de opoziţie, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 99/2006.
(2) Este supusă cerinţelor de notificare către Banca
Naţională a României intenţia oricărui acţionar semnificativ de a-şi majora
participaţia calificată, astfel încât aceasta să atingă sau să depăşească
nivelurile de 20%, 33% ori de 50% din capitalul social sau din drepturile de
vot ale unei instituţii de credit, persoană juridică română, ori astfel încât
instituţia de credit să devină o filială a sa. Banca Naţională a României se va
putea opune intenţiei de majorare a participaţiei sau a proporţiei drepturilor
de vot, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 99/2006.
(3) Este supusă cerinţelor de
notificare la Banca Naţională a României intenţia oricărui acţionar
semnificativ de a renunţa, direct sau indirect, la o participaţie calificată
sau de a-şi diminua participaţia calificată astfel încât aceasta să se situeze
sub nivelul de 20%, 33% ori de 50% din capitalul social sau din drepturile de vot
ale unei instituţii de credit, persoană juridică română, sau astfel încât
instituţia de credit să înceteze a mai fi o filială a sa.
Art. 22. - (1) Evaluarea persoanelor prevăzute la art.
21 alin. (1) şi (2) se va realiza pe baza condiţiilor prevăzute de lege şi de
Regulamentul nr. 11/2007. Dacă este cazul, evaluarea cadrului de supraveghere
din ţara de origine a acţionarilor semnificativi se va realiza conform
prevederilor reglementărilor în materie, emise de Banca Naţională a României.
(2) După realizarea modificărilor privind acţionarii
semnificativi, conform art. 21, se va transmite Băncii Naţionale a României un
extras, certificat de instituţia de credit, din registrul în care sunt
evidenţiate acţiunile acesteia, în termen de 10 zile de la efectuarea înregistrării.
Art. 23. - (1) Pentru persoanele sau grupul de persoane
prevăzute la art. 21 alin. (1), notificarea va fi însoţită de documentaţia
prevăzută pentru acţionarii semnificativi în Regulamentul nr. 11/2007 şi, dacă
este cazul, de strategia potenţialului acţionar semnificativ în ceea ce
priveşte activitatea instituţiei de credit din România, inclusiv modificări
preconizate la nivelul administrării şi conducerii acesteia.
(2) In cazul în care
notificarea este făcută pentru un acţionar semnificativ care se constituie ca
persoană juridică în urma unui proces de fuziune/divizare în care sunt
implicaţi unul sau mai mulţi acţionari ai instituţiei de credit, dobândind
astfel participaţia calificată concomitent cu dobândirea personalităţii
juridice, notificarea va fi asumată prin semnătură de toate persoanele juridice
participante la procesul de fuziune/divizare şi va fi însoţită de următoarele
documente şi informaţii:
a) pentru persoana juridică
participantă la procesul de fuziune/divizare, care nu deţine calitatea de
acţionar semnificativ la o instituţie de credit din România - documentaţia
specifică prevăzută pentru acţionarii semnificativi în Regulamentul nr.
11/2007;
b) pentru noul acţionar semnificativ, care se
constituie ca persoană juridică prin efectul fuziunii/divizării - o descriere a
acestuia, conform proiectului de fuziune/divizare, precum şi, dacă este cazul,
a perimetrului de consolidare contabilă şi prudenţială din care urmează să facă
parte, cu indicarea componenţei
grupului, a cotei-părţi din capital şi din drepturile de vot deţinute în cadrul
acestuia şi a societăţii-mamă consolidante, bilanţul de fuziune/divizare
auditat şi estimări ale bilanţului şi ale contului de profit şi pierdere pe
următorii 3 ani şi orice alte date şi informaţii considerate relevante de către
solicitant, care să permită o apreciere cât mai completă şi corectă a noului
acţionar semnificativ şi, după caz, a structurii grupului din care face parte;
c) dacă este cazul, strategia
noului acţionar semnificativ în ceea ce priveşte activitatea instituţiei de
credit din România, inclusiv modificări preconizate la nivelul administrării şi
conducerii acesteia.
(3) In cazurile prevăzute la alin. (2), pentru
acţionarul semnificativ constituit ca persoană juridică prin efectul fuziunii/divizării
se vor prezenta Băncii Naţionale a României, după încheierea procesului
respectiv, certificatul constatator care să ateste înregistrarea noii persoane
juridice în registrul societăţilor comerciale, inclusiv identitatea persoanelor
împuternicite legal să reprezinte persoana juridică, sau orice document
echivalent eliberat de autoritatea din ţara de origine.
Art. 24. - In cazul acţionarului semnificativ prevăzut
la art. 21 alin. (2), notificarea va fi însoţită de documentaţia prevăzută
pentru acţionarii semnificativi în Regulamentul nr. 11/2007, din care să
rezulte modificările intervenite de la data ultimei evaluări a respectivului
acţionar semnificativ şi, dacă este cazul, de strategia acţionarului
semnificativ în ceea ce priveşte activitatea instituţiei de credit din România,
inclusiv modificări preconizate la nivelul administrării şi conducerii
acesteia, după majorarea participaţiei calificate.
Art. 25. - (1) Instituţiile de credit, persoane
juridice române, vor ţine o evidenţă care să le permită identificarea
acţionarilor semnificativi. In acest scop vor solicita acţionarilor lor,
indiferent de cota de participare, informaţiile necesare în vederea calificării
acestora în categoria acţionari semnificativi.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române,
vor informa de îndată Banca Naţională a României cu privire la orice achiziţie
sau înstrăinare a acţiunilor lor care depăşeşte, respectiv se situează sub
nivelurile prevăzute la art. 21.
Art. 26. - (1) Instituţiile de credit, persoane juridice
române, vor transmite anual Băncii Naţionale a României informaţii financiare
în legătură cu acţionarii semnificativi - pentru persoanele juridice,
situaţiile financiare anuale şi pentru persoanele fizice o declaraţie pe
propria răspundere a persoanei în cauză din care să rezulte veniturile şi, dacă
este cazul, declaraţia de venit global -în termen de 6 luni de la încheierea
exerciţiului financiar precedent al acestora. Această obligaţie nu priveşte
acţionarii semnificativi care sunt instituţii de credit, persoane juridice
române.
(2) Anual, în termen de 30 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar, instituţiile de credit, persoane juridice române, vor
comunica Băncii Naţionale a României, prin reţeaua de comunicaţii interbancare,
o situaţie a tuturor acţionarilor, cuprinzând următoarele informaţii:
identitatea, domiciliul şi cetăţenia, în cazul persoanelor fizice,
naţionalitatea şi sediul, în cazul persoanelor juridice, suma, numărul de
acţiuni deţinute, procentul participaţiei la capitalul social şi proporţia
drepturilor de vot.
3.6. Persoanele care au
legături strânse cu instituţia de credit
Art. 27. - Instituţiile de credit, persoane juridice
române, trebuie să notifice Băncii Naţionale a României orice modificări cu
privire la persoanele care au legături strânse cu instituţia de credit,
altele decât acţionarii semnificativi şi persoanele desemnate să exercite responsabilităţi de
administrare şi/sau de conducere, cu aplicarea în mod corespunzător a
prevederilor art. 24 din Regulamentul nr. 11/2007.
3.7. Schimbarea unei
persoane de pe o funcţie de conducere pe o altă funcţie de conducere
Art. 28. - Schimbarea unui director aprobat, respectiv a unui membru aprobat al directoratului, de pe funcţia
deţinută pe o altă funcţie de conducere va fi notificată Băncii Naţionale a
României. Notificarea va fi însoţită de hotărârea organului statutar competent
şi de o declaraţie pe propria răspundere a persoanei în cauză, prin care să se
confirme că informaţiile cuprinse în documentaţia existentă în evidenţele
Băncii Naţionale a României nu au suferit modificări sau, după caz, să se
comunice modificările intervenite.
3.8. Sucursalele şi celelalte sedii secundare deschise pe teritoriul României
Art. 29. - (1) Deschiderea sau desfiinţarea de
sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României de către instituţiile
de credit este supusă notificării Băncii Naţionale a României.
(2) Stabilirea sediilor
secundare ale instituţiilor de credit se va realiza cu respectarea
dispoziţiilor art. 5 din Regulamentul nr. 11/2007.
Art. 30. - (1) In cazul deschiderii unei sucursale sau
a altui sediu secundar, se vor transmite Băncii Naţionale a României
următoarele documente/informaţii:
a) hotărârea organului competent, din care să rezulte
obiectul de activitate al sediului secundar, identitatea persoanei/persoanelor
desemnate să asigure conducerea sediului secundar şi limitele mandatului ce
îi/le este acordat;
b) copia certificată de pe certificatul de
înmatriculare la oficiul registrului comerţului şi de pe încheierea de
înmatriculare, în cazul deschiderii de sucursale, respectiv certificatul
constatator care să ateste înregistrările efectuate în registrul comerţului cu
privire la deschiderea altor sedii secundare cărora nu li s-a atribuit statutul
de sucursală, inclusiv cu privire la înregistrarea conducătorilor acestor sedii
secundare;
c) adresa completă şi numărul de telefon şi/sau de fax
ale sediului secundar;
d) copia de pe actul de identitate, curriculum vitae
şi certificatul de cazier judiciar ale persoanei/persoanelor desemnate să
asigure conducerea sediului secundar, însoţite de o declaraţie pe propria
răspundere a fiecărei persoane în cauză privind sancţiunile care i-au fost
aplicate în ultimii 10 ani, dispuse de autorităţi de supraveghere ori instituţii
de credit sau financiare în care şi-a desfăşurat activitatea.
(2) Dacă o persoană desemnată să asigure conducerea
sediului secundar a mai fost notificată Băncii Naţionale a României într-o
poziţie echivalentă de către aceeaşi instituţie de credit, documentaţia
prevăzută la alin. (1) lit. d) va fi înlocuită cu o declaraţie pe propria
răspundere a persoanei în cauză, prin care să se confirme că informaţiile
cuprinse în documentaţia existentă în evidenţele Băncii Naţionale a României nu
au suferit modificări sau, după caz, să se comunice modificările intervenite.
(3) Orice modificare ulterioară a elementelor
prevăzute la alin. (1), inclusiv în cazul sediilor secundare care au fost
deschise odată cu instituţia de credit, va fi notificată Băncii Naţionale a
României.
3.9. Participaţiile
calificate supuse notificării şi majorarea acestora Art. 31. - (1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor notifica Băncii Naţionale a României,
în termenul prevăzut la art. 147 din O.U.G. nr. 99/2006, următoarele:
a) participaţiile calificate, altele decât cele a căror
dobândire este supusă aprobării prealabile;
b) participaţiile calificate care depăşesc în mod
excepţional limitele stabilite în condiţiile art. 143 alin. (3) din O.U.G. nr.
99/2006.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) lit. a) va fi
însoţită de următoarea documentaţie, cu aplicarea în mod corespunzător a
prevederilor art. 14 alin. (3), dacă este cazul:
a) hotărârea organului competent privind dobândirea
participaţiei calificate, din care să rezulte entitatea în care a fost
dobândită participatia, valoarea acestei participatii, în mărime absolută şi
prin raportare la nivelul fondurilor proprii ale instituţiei de credit, precum
şi proporţia din capitalul social al entităţii în cauză şi din drepturile de
vot pe care o reprezintă participatia calificată;
b) prezentarea scopului urmărit prin dobândirea
participaţiei şi, dacă este cazul, în funcţie de structura actionariatului
entităţii în care a fost dobândită participatia şi de influenţa pe care instituţia
de credit o are asupra managementului entităţii respective, strategia
instituţiei de credit în ceea ce priveşte activitatea entităţii în cauză,
inclusiv modificări preconizate la nivelul administrării şi conducerii
acesteia;
c) pentru entitatea în care a fost dobândită
participatia calificată, actul constitutiv şi certificatul constatator eliberat
de oficiul registrului comerţului sau orice alt document oficial echivalent
eliberat de o autoritate din statul terţ în care este situată entitatea, care
să ateste cel puţin data înmatriculării, denumirea, obiectul de activitate,
acţionarii semnificativi şi persoanele împuternicite legal să reprezinte societatea;
d) ultima situaţie financiară anuală auditată a
entităţii în care a fost dobândită participatia şi, dacă este cazul, cea la
nivelul perimetrului de consolidare contabilă din care face parte entitatea,
întocmite în conformitate cu standardele contabile recunoscute la nivel
internaţional.
(3) Notificarea prevăzută la alin. (1) lit. b) va
indica nivelul depăşirii limitelor stabilite în condiţiile art. 143 alin. (3)
din O.U.G. nr. 99/2006 şi motivaţia acestei depăşiri.
Art. 32. - Majorarea participaţiilor
calificate notificate conform art. 31 alin. (1) lit. a), atât în situaţia
majorării în valoare absolută a participaţiei, cât şi a procentului acesteia,
va fi notificată Băncii Naţionale a României şi va fi însoţită de documentele
şi informaţiile prevăzute la art. 31 alin. (2) lit. a), b) şi d).
3.10. Alte modificări ale
actului constitutiv
Art. 33. - Modificările actului constitutiv, altele
decât cele determinate de modificările în situaţia instituţiei de credit supuse
aprobării conform secţiunii a 2-a sau de cele supuse notificării conform
subsecţiunilor 3.1-3.9, se vor notifica Băncii Naţionale a României, împreună
cu hotărârea organului competent privind respectivele modificări. In cazul unor
modificări substanţiale sau, după caz, la solicitarea Băncii Naţionale a
României ori la iniţiativa instituţiei de credit, aceasta va transmite şi textul
integral al actului constitutiv, actualizat cu modificările intervenite.
3.11. Alte notificări
Art. 34. - (1) In termen de 5 zile de la data începerii
desfăşurării activităţii, instituţia de credit va
notifica acest fapt Băncii Naţionale a României şi va transmite acesteia
reglementările interne, în limba română, referitoare la activităţile
desfăşurate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul
începerii desfăşurării oricărei activităţi noi pe parcursul funcţionării
instituţiei de credit.
(3) In cazul modificării reglementărilor interne, se
va transmite Băncii Naţionale a României, în termen de 5 zile de la aprobarea
acestora de către organele competente ale instituţiei de credit, textul
integral al reglementării în cauză, actualizat cu modificările intervenite.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (1)-(3), dacă nu
se prevede altfel, reglementările interne vor fi transmise în format
electronic, cu menţionarea hotărârii organului competent care Ie-a aprobat.
(5) Dacă, potrivit unor dispoziţii exprese,
reglementările interne ale instituţiilor de credit fac obiectul
validării/avizării/ aprobării Băncii Naţionale a României, acestea vor fi
transmise atât în format electronic, cât şi letric şi vor fi însoţite de
hotărârea organului competent care le-a aprobat şi de o fundamentare a
necesităţii elaborării sau, după caz, a modificării ori completării lor.
Art. 35. - Instituţiile de credit, persoane juridice
române, vor notifica Băncii Naţionale a României orice modificări operate în
structura organizatorică a instituţiei de credit. Notificarea va fi însoţită de
hotărârea organului competent şi de noua organigramă. Reglementările interne de
organizare şi funcţionare a instituţiei de credit, în versiune actualizată,
corespunzătoare noii structuri organizatorice, vor fi transmise Băncii
Naţionale a României în format electronic.
Art. 36. - Orice schimbare privind denumirea străzii
sau numerele de telefon/fax de la sediul social/sediul real al instituţiei de
credit se va notifica Băncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la
data la care a intervenit schimbarea respectivă.
SECŢIUNEA a 4-a
Modificări în situaţia cooperativelor de credit
Art. 37. - (1) Modificările în
situaţia cooperativelor de credit sunt supuse aprobării ori notificării Băncii
Naţionale a României sau, după caz, a casei centrale la care sunt afiliate, în
condiţiile prevăzute de prezentul regulament şi de reglementările-cadru emise
de casa centrală în acest sens, cu respectarea dispoziţiilor O.U.G. nr.
99/2006.
(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit vor
transmite Băncii Naţionale a României reglementările-cadru privind modificările
în situaţia cooperativelor de credit afiliate şi orice modificări ale acestora,
cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor art. 34. Reglementările-cadru
nu vor putea cuprinde cerinţe mai puţin restrictive decât cele prevăzute de
lege şi de prezentul regulament.
Art. 38. - (1) Sunt supuse aprobării prealabile a
Băncii Naţionale a României modificările în situaţia cooperativelor de credit
referitoare la:
a) completarea obiectului de activitate, cu aplicarea
corespunzătoare a prevederilor art. 5;
b) persoanele desemnate să exercite responsabilităţi
de conducere a cooperativei de credit, în calitate de director sau, după caz,
de membru al directoratului, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 7
alin. (3).
(2) Cererea de aprobare va fi transmisă Băncii
Naţionale a României de casa centrală la care este afiliată cooperativa de
credit în cauză şi va fi însoţită de următoarele documente şi informaţii:
a) pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a),
documentaţia prevăzută la art. 6 însoţită de o evaluare a casei centrale
privind capacitatea cooperativei de credit de a desfăşura respectiva
activitate;
b) pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b),
informaţii privind motivul schimbării persoanelor care au ocupat respectivele
poziţii anterior, documentaţia prevăzută la art. 53 alin. (1) lit. e) din
Regulamentul nr. 11/2007 pentru persoanele propuse şi o evaluare realizată de
casa centrală cu privire la aceste persoane.
Art. 39. - (1) Membrii cooperatori care intenţionează
să deţină părţi sociale reprezentând o participaţie de cel puţin 10% din
capitalul social al unei cooperative de credit ori să-şi majoreze participaţia
astfel încât aceasta să atingă sau să depăşească nivelurile de 20%, 33% ori 50%
din capitalul social sau care intenţionează să-şi reducă participaţia deţinută
astfel încât aceasta să scadă sub nivelurile respective, inclusiv sub nivelul
de 10% din capitalul social, vor notifica această intenţie Băncii Naţionale a
României. Prevederile art. 21 şi 22 se aplică în mod corespunzător.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) va fi transmisă
Băncii Naţionale a României prin intermediul casei centrale la care este
afiliată cooperativa de credit în cauză şi va fi însoţită de documentaţia
prevăzută la art. 53 alin. (2) din Regulamentul nr. 11/2007 şi de opinia casei
centrale privind intenţia persoanelor prevăzute la alin. (1).
(3) Cooperativele de credit vor informa de îndată
Banca Naţională a României, prin intermediul casei centrale, cu privire la
orice dobândire sau răscumpărare de părţi sociale care depăşeşte, respectiv se
situează sub nivelurile prevăzute la alin. (1), prevederile art. 25 fiind
aplicabile în mod corespunzător.
(4) Anual, în termen de 30 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar, casa centrală va transmite Băncii Naţionale a României
o situaţie a tuturor membrilor cooperatori care deţin părţi sociale
reprezentând cel puţin 10% din capitalul social al unei cooperative de credit
afiliate.
Art. 40. - (1) Casele centrale ale cooperativelor de
credit vor notifica Băncii Naţionale a României modificările în situaţia
cooperativelor de credit afiliate, referitoare la persoanele desemnate să
exercite responsabilităţi de administrare a unei cooperative de credit, şi
modificările prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) şi la art. 4 alin. (1) lit.
a)-d) şi lit. g), în termen de 10 zile de la data realizării modificării sau,
după caz, a înregistrării menţiunilor corespunzătoare în registrul comerţului.
(2) Pentru modificările în situaţia cooperativelor de
credit care, potrivit dispoziţiilor O.U.G. nr. 99/2006 sau
reglementărilor-cadru emise de casa centrală în acest sens, fac obiectul
aprobării prealabile a casei centrale, notificarea va fi însoţită şi de un
raport asumat de consiliul de administraţie sau, după caz, de consiliul de
supraveghere al casei centrale, care va cuprinde fundamentarea deciziei de
aprobare a respectivei modificări.
CAPITOLUL III
Modificări în situaţia sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state
terţe
SECŢIUNEA 1
Modificări supuse aprobării prealabile
Art. 41. - (1) Sunt supuse aprobării prealabile a
Băncii Naţionale a României modificările în situaţia sucursalelor instituţiilor
de credit din state terţe, referitoare la:
a) completarea obiectului de activitate, cu aplicarea
corespunzătoare a prevederilor art. 5 şi 6;
b) persoanele care asigură
conducerea activităţii sucursalei principale, cu aplicarea corespunzătoare a
prevederilor art. 7;
c) auditorul financiar, cu aplicarea corespunzătoare
a prevederilor art. 9;
d) deschiderea de noi sedii secundare pe teritoriul
României, în situaţiile în care Banca Naţională a României, ca urmare a
constatării unor deficienţe în administrarea riscurilor şi/sau a unei evoluţii
necorespunzătoare a indicatorilor de prudenţă bancară la nivelul sucursalei sau
a unei deteriorări a situaţiei financiare a instituţiei de credit din statul
terţ, a dispus măsura restricţionării extinderii libere a reţelei de sedii
secundare pe teritoriul României.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a), planul
de activitate care fundamentează completarea obiectului de activitate va fi
însuşit de conducătorii sucursalei principale şi de reprezentanţii
legali/statutari ai instituţiei de credit din statul terţ.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d),
cererea de aprobare va fi însoţită de documentaţia prevăzută la art. 30 alin.
(1) lit. a), c) şi d) şi de un program de activitate, întocmit cu respectarea
cerinţelor prevăzute la art. 10 lit. b), care trebuie să fundamenteze
oportunitatea deschiderii noului sediu secundar, inclusiv din perspectiva
îmbunătăţirii evoluţiei indicatorilor de prudenţă bancară.
(4) In cazul modificărilor supuse aprobării
prealabile prevăzute la alin. (1) se aplică în mod corespunzător prevederile
art. 3 alin. (2) şi (3).
SECŢIUNEA a 2-a
Modificări supuse notificării
Art. 42. - (1) Se vor notifica
Băncii Naţionale a României modificările în situaţia sucursalelor din România
ale instituţiilor de credit din state terţe, referitoare la:
a) sediul sucursalei principale, cu aplicarea
corespunzătoare a prevederilor art. 17;
b) restrângerea obiectului de
activitate, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 18;
c) schimbarea unui conducător de pe o funcţie de
conducere pe o altă funcţie de conducere în cadrul sucursalei principale, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 28;
d) majorarea sau reducerea
capitalului de dotare, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 19 şi
20;
e) deschiderea sau desfiinţarea de sedii secundare pe
teritoriul României, altele decât sucursala principală, cu aplicarea
corespunzătoare a prevederilor art. 29 şi 30;
f) notificarea elementelor prevăzute la art. 34-36,
care se aplică în mod corespunzător.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. e),
instituţiile de credit din state terţe, autorizate să funcţioneze pe teritoriul
României prin intermediul unei sucursale, pot deschide alte sedii secundare,
caz în care vor desemna o sucursală principală şi vor notifica această decizie
Băncii Naţionale a României. Sucursala principală a instituţiei de credit din
statul terţ va asigura comunicarea cu Banca Naţională a României şi
îndeplinirea, pentru întreaga activitate desfăşurată pe teritoriul României, a
tuturor cerinţelor prevăzute de lege şi de reglementările în vigoare,
aplicabile sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state
terţe.
(3) In cazul modificărilor supuse notificării prevăzute
la alin. (1) se aplică în mod corespunzător prevederile art. 4 alin. (2).
SECŢIUNEA a 3-a
Notificări ale modificărilor la nivelul
instituţiei de credit din statul terţ
Art. 43. - (1) Sucursalele
instituţiilor de credit din state terţe, care au fost autorizate să funcţioneze
pe teritoriul României, vor notifica Băncii Naţionale a României modificările
la nivelul instituţiei de credit din statul terţ, referitoare la:
a) denumire, emblemă şi sediul social;
b) acţionarii semnificativi ai instituţiei de credit
şi, după caz, structura grupului din care aceasta face parte;
c) persoane aflate în legături strânse cu instituţia de
credit;
d) orice proces de reorganizare la nivelul instituţiei
de credit ori al grupului din care face parte aceasta, inclusiv orice proces de
fuziune sau divizare, în urma căruia aceasta îşi continuă activitatea, inclusiv
prin sucursala din România;
e) orice proces de reorganizare la nivelul instituţiei
de credit ori al grupului din care face parte aceasta, inclusiv orice proces de
fuziune sau divizare, în urma căruia instituţia de credit îşi încetează
existenţa, activitatea sa fiind preluată de o altă instituţie de credit;
f) retragerea autorizaţiei de către autoritatea
competentă din statul terţ;
g) iniţierea unei proceduri de faliment sau a oricărei
proceduri care implică lichidarea instituţiei de credit din statul terţ.
(2) Cu excepţia modificărilor prevăzute la alin. (1)
lit. f) şi g), notificarea modificărilor prevăzute la alin. (1) va fi transmisă
Băncii Naţionale a României în termen de 30 de zile de la realizarea
modificărilor corespunzătoare.
(3) Sucursalele instituţiilor de credit din state
terţe vor transmite Băncii Naţionale a României, în termen de 6 luni de la
încheierea exerciţiului financiar, informaţii privind situaţiile financiare anuale
şi, după caz, situaţiile financiare consolidate ale instituţiei de credit de
care aparţin.
Art. 44. - Notificarea modificărilor prevăzute la art.
43 alin. (1) lit. a) va fi însoţită de un extras din registrul comerţului din
statul terţ sau alt document echivalent care atestă efectuarea respectivelor
modificări.
Art. 45. - (1) Notificarea modificărilor prevăzute la
art. 43 alin. (1) lit. b) va fi însoţită de următoarele documente şi
informaţii:
a) descrierea noului acţionar semnificativ şi, după
caz, a perimetrului de consolidare contabilă şi prudenţială din care face parte
instituţia de credit, cu indicarea componenţei grupului, a cotei-părţi din
capital şi din drepturile de vot deţinute în cadrul acestuia şi a
societăţii-mamă consolidante;
b) situaţiile financiare auditate, aferente ultimului
exerciţiu financiar, pentru acţionarul semnificativ şi, dacă este cazul, cele
întocmite la nivelul perimetrului de consolidare contabilă din care face parte
acesta, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 21 alin. (3) din
Regulamentul nr. 11/2007;
c) comunicare cu privire la orice modificări ce urmează
să fie puse în practică la nivelul instituţiei de credit din statul terţ,
inclusiv la nivelul sucursalei din România a acesteia, în urma modificării
acţionarilor semnificativi şi, după caz, a structurii grupului din care face
parte instituţia de credit.
(2) Banca Naţională a României va evalua noua structură
a acţionariatului şi din perspectiva cerinţelor prevăzute la art. 65 din
Regulamentul nr. 11/2007.
Art. 46. - Sucursalele instituţiilor de credit din
state terţe trebuie să notifice persoanele aflate în legături strânse cu
instituţia de credit, altele decât acţionarii semnificativi şi persoanele
desemnate să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere, cu
aplicarea în mod corespunzător a prevederilor art. 24 din Regulamentul nr.
11/2007.
Art. 47. - (1) Notificarea procesului de reorganizare,
inclusiv prin fuziune sau divizare, în care este
implicată instituţia de credit din statul terţ, în situaţia prevăzută la art.
43 alin. (1) lit. d), va fi însoţită de următoarele informaţii şi documente:
a) planul de reorganizare, după caz, proiectul de
fuziune/divizare;
b) situaţiile financiare de
fuziune sau, după caz, de divizare, însoţite de raportul unui auditor
financiar, după caz;
c) descrierea acţionarilor semnificativi ai instituţiei
de credit din statul terţ în urma procesului de fuziune sau divizare;
d) comunicare privind orice
modificări ce urmează să fie puse în practică la nivelul instituţiei de credit
din statul terţ, inclusiv la nivelul sucursalei din România a acesteia, în urma
procesului de fuziune sau divizare.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se va realiza în
termen de maximum 15 zile de la întocmirea planului de reorganizare, astfel
încât, până la finalizarea procesului de reorganizare în care este implicată
instituţia de credit din statul terţ, Banca Naţională a României să poată
evalua respectarea în noile condiţii a cerinţelor care au stat la baza emiterii
autorizaţiei.
Art. 48. -In conformitate cu dispoziţiile art. 73 din
O.U.G. nr. 99/2006, în urma evaluării modificărilor prevăzute la art. 45-47,
Banca Naţională a României va putea confirma autorizaţia de funcţionare a
sucursalei instituţiei de credit din statul terţ sau va putea proceda la
retragerea acesteia, în termen de 3 luni de la primirea documentaţiei.
Art. 49. - (1) Notificarea procesului de reorganizare,
inclusiv prin fuziune sau divizare, în care este
implicată instituţia de credit din statul terţ, în situaţia prevăzută la art.
43 lit. e), va fi însoţită de un plan de lichidare a activului şi de stingere a
pasivului sucursalei din România a acesteia şi va fi transmisă Băncii Naţionale
a României în termen de maximum 15 zile de la întocmirea planului de
reorganizare. In acest caz, autorizaţia emisă de Banca Naţională a României îşi
încetează de drept valabilitatea conform prevederilor art. 41 din O.U.G. nr.
99/2006.
(2) Dacă activitatea sucursalei urmează să fie preluată
de o instituţie de credit dintr-un stat terţ, care nu este autorizată să
funcţioneze pe teritoriul României, aceasta trebuie să prezinte la Banca
Naţională a României o cerere de autorizare care va fi însoţită de documentaţia
prevăzută la art. 67 şi art. 68 alin. (2) lit. c) din Regulamentul nr. 11/2007,
precum şi, dacă este cazul, de documentaţia prevăzută la art. 47 alin. (1) lit.
a) şi b) din prezentul regulament.
Art. 50. -In situaţiile prevăzute la art. 43 alin. (1)
lit. f) şi g), notificarea va fi făcută de îndată şi va fi însoţită de un plan
de lichidare a activului şi de stingere a pasivului sucursalei din România a
instituţiei de credit din statul terţ.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 51. - (1) Cererile de
aprobare şi notificările menţionate în prezentul regulament vor fi însoţite de
toate documentele şi informaţiile prevăzute şi vor fi transmise Direcţiei
supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României.
(2) Prevederile art. 75, 76 şi 77 din Regulamentul nr.
11/2007 se aplică în mod corespunzător.
(3) Dacă nu se prevede altfel, cererile de aprobare
şi notificările prevăzute la alin. (1) vor fi semnate de un director sau, după
caz, de un membru al directoratului, pentru instituţiile de credit, persoane
juridice române, respectiv de unul dintre conducătorii sucursalei principale,
pentru sucursalele instituţiilor de credit din state terţe autorizate să
funcţioneze în România.
(4) In cazul cooperativelor de credit, cererile de
aprobare şi notificările vor fi semnate de un director sau, după caz, de un
membru al directoratului casei centrale la care este afiliată cooperativa de
credit în cauză.
(5) Notificările privind acţionarii semnificativi ai
instituţiei de credit, persoană juridică română, inclusiv cele privind membrii
cooperatori aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 39, vor fi semnate de
persoana/persoanele în cauză. In cazul în care notificarea este formulată prin
intermediul unei terţe persoane, aceasta va fi însoţită şi de procura autentică
ori delegaţia avocaţială, după caz, prin care terţa persoană este mandatată să
reprezinte persoana/persoanele în cauză în relaţia cu Banca Naţională a
României.
Art. 52. - In vederea evaluării corespunzătoare a
modificărilor prevăzute de prezentul regulament, Banca Naţională a României
poate solicita orice informaţii şi/sau documente suplimentare necesare în acest
sens, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor art. 4 alin. (3) din
Regulamentul nr. 11/2007.
Art. 53. - (1) Banca Naţională a României hotărăşte cu
privire la aprobarea modificărilor, în termen de 30 de zile de la data primirii
documentaţiei complete în susţinerea cererii de aprobare. In cazul în care
Banca Naţională a României solicită documente şi/sau informaţii suplimentare,
termenul de 30 de zile începe să curgă de la data prezentării acestora, dar nu
poate depăşi 3 luni de la data primirii cererii. Prevederile art. 74 din
Regulamentul nr. 11/2007 se aplică în mod corespunzător.
(2) Banca Naţională a României va putea respinge o
cerere de aprobare înaintată potrivit prezentului regulament, dacă nu sunt
îndeplinite cerinţele legii şi ale reglementărilor date în aplicarea acesteia
ori dacă informaţiile furnizate sunt incomplete sau insuficiente.
(3) Hotărârea Băncii Naţionale a României cu privire
la aprobarea sau respingerea unei cereri înaintate potrivit prezentului
regulament va fi comunicată în scris solicitantului, împreună cu motivele care
au stat la baza acesteia, în cazul respingerii cererii.
Art. 54. -In cazul modificărilor supuse notificării,
care nu sunt conforme legii sau reglementărilor emise în aplicarea acesteia, cu excepţia modificărilor
referitoare la acţionarii semnificativi, Banca Naţională a României va dispune
remedierea deficienţelor existente. In cazul în care acestea nu sunt remediate
în termenul stabilit de Banca Naţională a României, aceasta va putea aplica
sancţiunile prevăzute la art. 229 din O.U.G. nr. 99/2006.
Art. 55. - (1) In cazul în care un acţionar
semnificativ nu respectă obligaţia de notificare, Banca Naţională a României va
solicita instituţiei de credit, persoană juridică română, întreprinderea
demersurilor pentru transmiterea informaţiilor şi documentelor necesare
evaluării calităţii respectivului acţionar semnificativ, în termen de maximum o
lună de la data solicitării.
(2) Banca Naţională a României se poate opune
achiziţionării participaţiei calificate sau majorării acesteia, dacă:
a) nu a primit informaţiile solicitate;
b) din informaţiile primite rezultă că acţionarul
semnificativ nu îndeplineşte cerinţele prevăzute de lege şi de reglementările
date în aplicarea acesteia.
(3) Banca Naţională a României va putea exercita
dreptul de opoziţie în termen de 3 luni de la data primirii informaţiilor sau
de la data împlinirii termenului prevăzut la alin. (1), după caz.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul membrilor cooperatori la care se face referire în
art. 39, întreprinderea demersurilor necesare conform alin. (1) revenind casei
centrale la care este afiliată cooperativa de credit în cauză.
(5) In cazul nerespectării obligaţiilor de notificare
de către acţionarii semnificativi sau al dobândirii ori majorării de către
aceştia a unei participaţii calificate, fără a lua în considerare opoziţia
Băncii Naţionale a României, devin aplicabile dispoziţiile art. 231 şi ale art.
232 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006.
Art. 56. - (1) Cererile de aprobare prealabilă
nesoluţionate la data intrării în vigoare a prezentului regulament vor fi
evaluate din perspectiva respectării condiţiilor prevăzute de prezentul
regulament, pe baza documentaţiei complete prezentate în conformitate cu
normele în vigoare la data depunerii cererii.
(2) Prevederile alin. (1) nu împiedică Banca Naţională
a României să solicite orice documente şi informaţii suplimentare, inclusiv
prin realizarea unor interviuri profesionale cu persoanele nominalizate să
exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere, dacă
informaţiile astfel furnizate nu sunt suficiente.
Art. 57. - La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Norma Băncii Naţionale a României nr. 11/2004 privind
modificările în situaţia băncilor, instituţiilor emitente de monedă
electronică, altele decât băncile, a caselor de economii pentru domeniul
locativ şi a sucursalelor instituţiilor de credit străine, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 25 noiembrie 2004, şi Norma Băncii Naţionale a
României nr. 19/2002 privind modificările în situaţia organizaţiilor
cooperatiste de credit, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 886 din 9 decembrie 2002.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu