REGULAMENT Nr.
5 din 23 martie 2009
pentru modificarea si
completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 privind
modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si
a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 23 martie 2009
Având în vedere prevederile art. 7 alin. (1) pct. 11 şi 12,
ale art. 25-28, ale art. 108, 146 şi 147 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi
ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale
a României,
Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
Art. I. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 6/2008 privind
modificările în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi
a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 16 aprilie 2008, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Titlul regulamentului se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„REGULAMENT
privind începerea activităţii şi modificările în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale
instituţiilor de credit din state terţe"
2. La articolul 2,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) In înţelesul prezentului regulament, sintagma persoane
cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activităţi de importanţă
deosebită desemnează persoanele nominalizate să asigure conducerea
structurilor care privesc activităţile de administrare şi control al
riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie şi creditare."
3. După capitolul I se introduce un nou capitol, capitolul I1 „Dispoziţii privind începerea activităţii", cuprinzând
articolele 21-24, cu următorul
cuprins:
„CAPITOLUL I1
Dispoziţii privind începerea activităţii
Art. 21. (1) Inainte
de începerea activităţii, instituţiile de credit, persoane juridice române,
trebuie să obţină aprobarea Băncii Naţionale a României pentru persoanele cu
funcţie de conducere de nivel mediu a unor activităţi de importanţă deosebită.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) trebuie să
dispună de reputaţie şi experienţă adecvată naturii, extinderii şi
complexităţii activităţii instituţiei de credit şi responsabilităţilor
încredinţate.
(3) Banca Naţională a României
evaluează, de la caz la caz, pentru fiecare dintre persoanele cu funcţie de
conducere de nivel mediu a unor activităţi de importanţă deosebită, dacă sunt
îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (2), luând în considerare informaţiile
legate de activitatea, experienţa şi reputaţia persoanei în cauză, precum şi
orice alte circumstanţe relevante.
(4) In vederea evaluării de către Banca Naţională a
României a persoanelor prevăzute la alin. (1), instituţia de credit va prezenta
Băncii Naţionale a României o cerere de aprobare, însoţită, pentru fiecare
dintre persoanele nominalizate, de următoarele informaţii şi documente:
a) copia actului de identitate, a cărei conformitate cu
originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate;
b) curriculum vitae, care va cuprinde cel puţin
informaţii legate de studiile absolvite, cu menţionarea instituţiei de
învăţământ, a naturii cursurilor şi a anului absolvirii, şi o prezentare
detaliată a activităţii desfăşurate, cu indicarea denumirii, adresei şi a
profilului activităţii entităţii în cadrul căreia a activat, a naturii şi
duratei activităţilor desfăşurate, precum şi a responsabilităţilor exercitate.
Dacă este cazul, se va indica şi autoritatea însărcinată cu supravegherea
fiecăreia dintre entităţile în cadrul cărora persoana respectivă a desfăşurat
activitate;
c) informaţiile prevăzute în chestionarul - anexa nr.
4 la Regulamentul nr. 11/2007, cu modificările şi completările ulterioare, care
vor fi furnizate în mod corespunzător sub semnătura persoanei în cauză;
d) certificatul de cazier judiciar sau alt document
echivalent eliberat de autorităţile competente din ţara în care îşi are
domiciliul/reşedinţa.
Art. 22. - (1) In
termen de 5 zile de la data începerii activităţii, instituţia de credit va
notifica acest fapt Băncii Naţionale a României şi va transmite acesteia
reglementările interne, în limba română, referitoare la activităţile
desfăşurate.
(2) Dacă nu se prevede altfel, reglementările interne
vor fi transmise în format electronic, cu menţionarea hotărârii organului
competent care Ie-a aprobat.
(3) Dacă, potrivit unor dispoziţii exprese,
reglementările interne ale instituţiilor de credit fac obiectul validării/
avizării/aprobării Băncii Naţionale a României, acestea vor fi transmise atât
în format electronic, cât şi pe suport hârtie şi vor fi însoţite de hotărârea
organului competent care Ie-a aprobat şi de o fundamentare a acestora.
Art. 23. -
Concomitent cu notificarea prevăzută la art. 22 alin. (1), se va transmite Băncii Naţionale a României o declaraţie
din care să rezulte că instituţia de credit îndeplineşte în totalitate
cerinţele prevăzute de legislaţia în vigoare în domeniul protecţiei valorilor.
Art. 24. -
Dispoziţiile art. 21-23 se aplică în mod corespunzător şi în cazul sucursalelor din
România ale instituţiilor de credit din state terţe."
4. La articolul 3 alineatul
(1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul
cuprins:
,,i) persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu
a unor activităţi de importanţă deosebită."
5. După articolul 3 se introduce
un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. -
Notificarea unei achiziţii propuse de către un achizitor potenţial sau a
deciziei de reducere a unei participaţii calificate într-o instituţie de
credit, persoană juridică română, se realizează în condiţiile prevederilor art. 25-31 din O.U.G. nr.
99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale celor cuprinse în
secţiunea a 21-a din
prezentul regulament."
6. La articolul 4
alineatul (1), litera e) se abrogă.
7. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) In cazul schimbării unui director ori a
unui membru al consiliului de administraţie sau, după caz, a unui membru al
directoratului ori al consiliului de supraveghere, precum şi în cazul numirii
unor persoane în astfel de funcţii nou-create, persoanele propuse trebuie să
fie aprobate de Banca Naţională a României înainte de începerea exercitării
responsabilităţilor."
8. După articolul 15 se
introduce o nouă subsecţiune, subsecţiunea 2.9 „Persoanele cu funcţie de
conducere de nivel mediu a unor activităţi de importanţă deosebită",
cuprinzând articolul 151, cu următorul cuprins:
„2.9. Persoanele cu funcţie
de conducere de nivel mediu a unor activităţi de importanţă deosebită
Art. 151. - (1) In
cazul schimbării persoanelor cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor
activităţi de importanţă deosebită sau, după caz, al numirii unor persoane în
astfel de funcţii nou-create, persoanele propuse pentru funcţiile respective
trebuie să fie aprobate de Banca Naţională a României înainte de începerea
exercitării responsabilităţilor.
(2) Cererea de aprobare va indica şi motivul
schimbării persoanelor care au ocupat anterior funcţiile respective şi va fi
însoţită de hotărârea organului competent şi de documentaţia prevăzută la art.
21 alin. (4).
(3) Evaluarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se
realizează pe baza cerinţelor prevăzute de lege, avându-se în vedere şi
prevederile art. 21 alin.
(2)-(4)."
9. După secţiunea a 2-a
„Modificări supuse aprobării prealabile" se introduce o nouă secţiune,
secţiunea a 21-a „Notificarea unei achiziţii propuse sau a deciziei de reducere a
unei participaţii calificate", cuprinzând articolele 152-1517, cu următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 21-a
Notificarea unei achiziţii propuse sau a
deciziei de reducere a unei participatii calificate
Art. 152. - (1)
Orice achizitor potenţial trebuie să notifice în prealabil, în scris, Banca
Naţională a României în legătură cu o achiziţie propusă într-o instituţie de
credit, persoană juridică română, în condiţiile prevăzute la art. 25 alin. (1)
din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Obligaţia de notificare prevăzută la alin. (1)
revine oricărei persoane care a decis în legătură cu o achiziţie propusă,
indiferent că este achizitor potenţial direct ori indirect sau că acţionează
concertat cu alte persoane ori că a depăşit involuntar un nivel de participaţie
pentru care există obligaţia de notificare, potrivit
legii.
(3) Dacă participaţia calificată pentru care există
obligaţia de notificare urmează să fie deţinută indirect prin una sau mai multe
persoane prin intermediul unei relaţii de control, toate persoanele aflate în
lanţul de participaţii sunt supuse obligaţiei de notificare a achiziţiei propuse.
(4) In cazul depăşirii involuntare a nivelurilor de
participaţie pentru care există obligaţia de notificare potrivit legii, această
obligaţie revine persoanei în cauză de îndată ce a luat cunoştinţă de faptul că
a depăşit un anumit nivel, inclusiv în cazul în care intenţionează să-şi reducă
participaţia sub nivelul respectiv.
Art. 153. - (1) In
aplicarea prevederilor art. 25 şi 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale prezentei secţiuni, la determinarea unei participaţii calificate,
pentru calculul drepturilor de vot ale unei persoane se aplică în mod
corespunzător prevederile art. 116 alin. (1) ultimele două teze, alin. (2) şi
alin. (7)-(10) din Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, aprobat prin
Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 5, 6 şi 10 din
Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2008 privind
implementarea Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de aplicare a
anumitor dispoziţii ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligaţiilor
de transparenţă în ceea ce priveşte informaţiile referitoare la emitenţii ale
căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată,
aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 28/2008.
(2) La determinarea unei participaţii calificate nu se
ţine seama de drepturile de vot sau de acţiunile pe care firmele de investiţii
sau instituţiile de credit le pot deţine ca urmare a subscrierii de instrumente
financiare şi/sau a plasării instrumentelor financiare în baza unui angajament
ferm asumat în desfăşurarea activităţii prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 6 A.
lit. f) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, cu
condiţia ca, pe de o parte, drepturile de vot sau acţiunile respective să nu
fie exercitate ori utilizate pentru a interveni în administrarea activităţii
emitentului şi, pe de altă parte, drepturile de vot sau acţiunile respective să
fie cedate în termen de un an de la data achiziţionării participaţiei.
Art. 154. - (1)
Evaluarea calităţii achizitorului potenţial se realizează pe baza criteriilor
prevăzute la art. 26 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, cu luarea în considerare a prevederilor cuprinse în
secţiunea 11 „Criterii
de evaluare a acţionarilor semnificativi" din Regulamentul nr. 11/2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Dacă achizitorul potenţial nominalizează persoane
care urmează să exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere a
instituţiei de credit vizate, la evaluarea achizitorului potenţial se va avea
în vedere şi modul în care sunt îndeplinite de către aceste persoane cerinţele
prevăzute la art. 108 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Evaluarea reputaţiei şi experienţei oricărei
persoane care va exercita responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere
a instituţiei de credit, ca rezultat al achiziţiei propuse, se realizează
concomitent cu evaluarea calităţii achizitorului potenţial, dacă acesta se află
în poziţia de a desemna noi persoane pentru exercitarea responsabilităţilor în
cauză, intenţionează să propună noi persoane în acest sens şi acestea au fost
deja identificate.
Art. 155. - (1)
Notificarea prevăzută la art. 152 trebuie să fie însoţită de toate informaţiile prevăzute în lista
cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament, în
funcţie de natura achizitorului potenţial şi a achiziţiei propuse şi, dacă este
cazul, de documentaţia specifică, prevăzută în Regulamentul nr. 11/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru persoanele propuse să exercite
responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere a unei instituţii de
credit.
(2) In cazul persoanelor care acţionează concertat în
calitate de achizitor potenţial, notificarea drepturilor de vot deţinute sau
exercitate în mod colectiv poate fi făcută de către fiecare persoană ori de
către una dintre ele în numele grupului de persoane care acţionează concertat,
fără ca prin aceasta să se aducă atingere obligaţiei de furnizare a
informaţiilor cuprinse în lista
prevăzută în anexă de către fiecare dintre persoanele în cauză.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul în care participatia calificată supusă obligaţiei de
notificare urmează să fie deţinută indirect prin una sau mai multe persoane prin
intermediul unei relaţii de control.
Art. 156. - (1)
Informaţiile cu caracter general, cuprinse în partea I a listei prevăzute în anexă, trebuie să fie furnizate de
achizitorul potenţial, indiferent de gradul de implicare, raportat la proporţia
din capital sau din drepturile de vot, pe care acesta o va deţine în instituţia
de credit vizată de achiziţia propusă.
(2) Informaţiile cu caracter general prevăzute la
alin. (1) vor fi furnizate prin completarea chestionarului - anexa nr. 2 la
Regulamentul nr. 11/2007, cu modificările şi completările ulterioare, mai puţin
la întrebările 19, 22, 26, 28 şi 29, şi transmiterea documentaţiei indicate în
lista prevăzută în anexă.
(3) Informaţiile care vizează identitatea achizitorului
potenţial, situaţia sa financiară şi finanţarea achiziţiei propuse, precum şi
cele privind existenţa sau absenţa unor înregistrări în cazierul judiciar şi,
după caz, fiscal, trebuie să fie însoţite de documente corespunzătoare care să
probeze realitatea celor declarate.
(4) Certificatele de cazier
judiciar, după caz, fiscal sau documentele echivalente trebuie prezentate în
original, în termenul legal de valabilitate. Dacă astfel de documente nu pot fi
obţinute, se va prezenta o declaraţie pe propria răspundere, în care se va
motiva în mod corespunzător imposibilitatea obţinerii documentului oficial,
însoţită, după caz, de dovezi care să ateste diligentele depuse pentru
obţinerea sa.
Art. 157. - (1)
Informaţiile specifice cuprinse în partea a II-a a listei prevăzute în anexă
trebuie să fie furnizate de achizitorul potenţial în mod distinct, după cum în
urma achiziţiei propuse acesta va dobândi sau nu controlul asupra instituţiei
de credit vizate şi proporţional cu gradul de implicare a sa în administrarea
acesteia.
(2) Achizitorul potenţial care
va dobândi controlul asupra instituţiei de credit vizate trebuie să prezinte
Băncii Naţionale a României un plan de activitate, conform secţiunii A din
partea a II-a a listei prevăzute în anexă, care să reflecte proiectele sale
referitoare la activitatea şi organizarea instituţiei de credit, structura
propusă a grupului din care aceasta va face parte şi evaluarea consecinţelor de
natură financiară a achiziţiei propuse, inclusiv o proiecţie financiară pe
termen mediu.
(3) Achizitorul potenţial care
nu va dobândi controlul asupra instituţiei de credit vizate, dar va achiziţiona
o participaţie calificată supusă obligaţiei de notificare, trebuie să prezinte
Băncii Naţionale a României un document de strategie, conform secţiunii B din
partea a II-a a listei prevăzute în anexă, cuprinzând informaţiile cerute, a
căror detaliere va depinde de gradul de implicare a achizitorului potenţial în
administrarea instituţiei de credit.
Art. 158. - (1) In
funcţie de circumstanţele concrete ale achiziţiei propuse, Banca Naţională a
României poate să excepteze în mod explicit achizitorul potenţial de la
furnizarea anumitor informaţii, în situaţii cum ar fi:
a) Banca Naţională a României este deja în posesia
informaţiilor necesare sau le poate obţine de la altă autoritate de
supraveghere;
b) achiziţia propusă urmează să se realizeze printr-o
tranzacţie intra-grup care are loc în cadrul grupului unui acţionar existent,
fără să aibă loc o modificare efectivă sau substanţială a deţinătorului direct
ori indirect al participaţiei calificate în instituţia de credit sau a
influenţei pe care grupul o exercită în instituţia de credit; în acest caz, vor
fi furnizate informaţii adecvate
care să permită evaluarea achiziţiei propuse, fără a fi necesară o reevaluare a
întregului grup;
c) achiziţia propusă se realizează prin ofertă publică
şi achizitorul potenţial nu se află în posesia tuturor informaţiilor necesare
pentru a-şi stabili un plan de activitate complet; în acest caz, achizitorul
potenţial va indica Băncii Naţionale a României dificultăţile întâmpinate în
obţinerea informaţiilor necesare, precizând care sunt aspectele din planul de
activitate care ar putea suferi modificări în perioada următoare, absenţa
informaţiilor cerute neconstituind în sine un motiv de respingere a achiziţiei
propuse, dacă informaţiile parţiale furnizate sunt suficiente pentru evaluarea
consecinţelor probabile ale achiziţiei propuse pentru instituţia de credit
vizată şi dacă achizitorul potenţial se angajează că va furniza informaţiile
lipsă imediat ce va fi posibil după finalizarea achiziţiei;
d) participatia calificată care face obiectul
notificării urmează să fie deţinută indirect prin una sau mai multe persoane;
în acest caz, evaluarea achiziţiei propuse poate fi realizată prin evaluarea
doar a persoanei care are calitatea de ultim deţinător indirect al
participaţiei şi a persoanelor care urmează să deţină în mod direct
participaţii la instituţia de credit vizată, cu excepţia cazului în care Banca
Naţională a României consideră ca fiind necesară evaluarea unuia sau a mai
multor deţinători intermediari din lanţul de participaţii;
e) achizitorul potenţial a făcut obiectul unei
evaluări anterioare de către Banca Naţională a României; în acest caz,
informaţiile furnizate referitoare la achizitorul potenţial trebuie să fie
actualizate în mod adecvat, cu luarea în considerare, însă, a influenţei pe
care acesta o va exercita asupra instituţiei de credit vizate ca urmare a
achiziţiei propuse.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere prerogativelor Băncii Naţionale a României de a excepta achizitorul potenţial de
la furnizarea unor informaţii şi în alte cazuri în care consideră că aceste
informaţii nu sunt necesare sau nu prezintă relevanţă pentru aprecierea
situaţiei concrete şi pentru realizarea evaluării conform criteriilor prevăzute
de lege, în cazurile în care lipsa informaţiilor, justificată de
particularităţile concrete ale achiziţiei propuse, nu împiedică această
evaluare sau în cazurile în care achizitorul nu exercită în fapt o influenţă
corespunzătoare nivelului participaţiei ce urmează să fie achiziţionate.
Art. 159. - (1) Pe
baza analizei efectuate asupra informaţiilor transmise de achizitorul
potenţial, deşi complete potrivit listei prevăzute în anexă, Banca Naţională a
României poate considera că pentru evaluarea achiziţiei propuse sunt necesare
anumite informaţii suplimentare de natură să clarifice sau să detalieze
informaţiile deja furnizate. In acest caz, devin incidente prevederile art. 25
alin. (5)-(7) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Cu excepţia cazului în care sunt necesare
informaţii suplimentare conform alin. (1), lista informaţiilor prevăzute în
anexă este considerată o listă exhaustivă de informaţii, relevante din punct de
vedere prudenţial, care sunt necesare Băncii Naţionale a României în scopul
evaluării achiziţiei propuse.
Art. 1510.-In sensul prevederilor art. 158şi pentru evitarea unor întârzieri în furnizarea informaţiilor
necesare în cadrul perioadei de evaluare, inclusiv a unor solicitări
suplimentare de informaţii, achizitorul potenţial se poate adresa Băncii
Naţionale a României, în anticiparea unei notificări formale, şi poate solicita
organizarea unor întâlniri preliminare în vederea prezentării şi clarificării
elementelor legate de achiziţia propusă, în special în cazurile în care aceasta
prezintă o complexitate deosebită, datorată unor factori cum ar fi:
complexitatea tranzacţiei în sine, a structurii grupului din care face parte achizitorul potenţial, structura
instituţiei de credit vizate de achiziţia propusă.
Art. 1511. - (1) In
toate cazurile, achizitorul potenţial trebuie să ateste pe propria răspundere
că toate informaţiile furnizate sunt complete şi conforme cu realitatea.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere cerinţelor prevăzute
la art. 156 alin.
(2) şi (3) referitoare la susţinerea cu documente adecvate a informaţiilor
furnizate şi nici dreptului Băncii Naţionale a României de a verifica
afirmaţiile făcute de achizitorul potenţial prin solicitarea de documente care
să probeze că cele declarate corespund realităţii şi/sau prin obţinerea unei
confirmări din partea altor autorităţi naţionale ori străine, după caz.
Art. 1512. - (1) In
aplicarea prevederilor art. 26 alin. (2) din O.U.G. nr. 99/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, Banca Naţională a României se poate
opune unei achiziţii propuse, notificată conform prezentei secţiuni, pe baza
oricăruia dintre criteriile prevăzute la alin. (1) al aceluiaşi articol, dacă
există motive rezonabile de a considera că nu sunt îndeplinite cerinţele
privind asigurarea unui management prudent şi sănătos al instituţiei de credit
vizate de achiziţia propusă.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), Banca Naţională
a României se va opune achiziţiei propuse dacă, pe baza analizei informaţiilor
primite:
a) are motive să considere că există elemente care pot
pune la îndoială credibilitatea achizitorului potenţial şi/sau competenţa sa
profesională ori concluzionează că este puţin probabil ca achizitorul potenţial
să aibă capacitatea de a face faţă dificultăţilor apărute în procesul de
achiziţie sau în viitorul anticipat;
b) persoanele propuse de achizitorul potenţial în
condiţiile art. 154
alin. (2) nu îndeplinesc cerinţele de reputaţie şi experienţă prevăzute de
lege;
c) se poate aprecia că
instituţia de credit vizată de achiziţia propusă nu va fi în măsură să se
conformeze cerinţelor prudenţiale sau că achiziţia propusă nu va permite
exercitarea unei supravegheri eficiente;
d) sunt motive de a suspecta săvârşirea unei
infracţiuni sau a unei tentative de spălare de bani ori de finanţare a
terorismului în legătură cu achiziţia propusă sau creşterea riscului în acest
sens.
(3) In orice situaţie, Banca Naţională a României se va
opune achiziţiei propuse în situaţia în care se dovedeşte că anumite informaţii
transmise de achizitorul potenţial sunt false sau incomplete, putând duce la
concluzii eronate în procesul de evaluare.
Art. 1513. - Orice
persoană care a decis să cedeze direct sau indirect o participaţie calificată
într-o instituţie de credit, persoană juridică română, ori să-şi reducă
participaţia calificată sub nivelurile prevăzute la art. 27 din O.U.G. nr.
99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să notifice în
prealabil, în scris, Banca Naţională a României în legătură cu decizia sa,
indicând nivelul participatiei la care intenţionează să ajungă în acest mod.
Art. 1514. - După
finalizarea achiziţiei propuse notificate conform art. 152, respectiv a diminuării
participatiei calificate conform art. 1513, instituţia de credit, persoană juridică română, va transmite
Băncii Naţionale a României un extras din registrul în care sunt evidenţiate
acţiunile acesteia, care să ateste modificările intervenite; extrasul va fi
certificat de instituţia de credit în cauză şi va fi transmis în termen de 10
zile de la data efectuării înregistrărilor corespunzătoare.
Art. 1515. - (1)
Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor ţine o evidenţă care să
le permită identificarea persoanelor
care deţin participaţii calificate la capitalul acestora. In acest scop vor
solicita acţionarilor lor, indiferent de cota de participare, informaţiile
necesare în vederea calificării acestora în categoria persoanelor care deţin,
direct sau indirect, participaţii calificate.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române,
vor informa de îndată Banca Naţională a României cu privire la orice achiziţie
sau înstrăinare a acţiunilor lor care depăşeşte, respectiv se situează sub
nivelurile pentru care există o obligaţie de notificare potrivit art. 25,
respectiv art. 27 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 1516. - (1)
Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor transmite anual Băncii
Naţionale a României, în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar
precedent al acestora, informaţii financiare în legătură cu acţionarii care
deţin, direct sau indirect ori în mod concertat, participaţii calificate,
astfel:
a) pentru persoanele juridice - situaţiile financiare
anuale, individuale şi, după caz, consolidate; această obligaţie nu priveşte
persoanele juridice aflate sub supravegherea sau monitorizarea Băncii Naţionale
a României;
b) pentru persoanele fizice - declaraţia pe venitul
global depusă la organele fiscale şi/sau, după caz, o declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte sursa şi veniturile obţinute şi volumul şi
natura obligaţiilor asumate.
(2) Anual, în termen de 30 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar, instituţiile de credit, persoane juridice române, vor
comunica Băncii Naţionale a României, prin reţeaua de comunicaţii interbancare,
o situaţie a tuturor acţionarilor, cuprinzând următoarele informaţii:
identitatea, domiciliul şi cetăţenia, în cazul persoanelor fizice,
naţionalitatea şi sediul, în cazul persoanelor juridice, numărul şi valoarea
acţiunilor deţinute, procentul participatiei la capitalul social şi proporţia
drepturilor de vot.
Art. 1517. -
Dispoziţiile prezentei secţiuni privind evaluarea calităţii unui achizitor
potenţial nu aduc atingere prerogativelor Băncii Naţionale a României,
prevăzute de lege, în ceea ce priveşte competenţa de a evalua pe o bază
continuă calitatea acţionarilor existenţi ai unei instituţii de credit din
perspectiva solidităţii financiare şi integrităţii acestora, precum şi a
influenţei pe care o exercită asupra administrării instituţiei de credit şi de
a dispune măsurile necesare dacă cerinţele privind asigurarea unui management
prudent şi sănătos al acesteia nu mai sunt îndeplinite."
10. Subsecţiunea 3.5
„Acţionarii semnificativi", cuprinzând articolele 21-26, se abrogă.
11. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 28. - (1) Schimbarea unei persoane aprobate să exercite responsabilităţi de conducere în
calitate de director sau, după caz, de membru al directoratului, de pe o
funcţie de conducere pe o altă funcţie de conducere, se notifică Băncii
Naţionale a României doar în cazul în care schimbarea respectivă nu implică o
realocare a responsabilităţilor încredinţate care au fost avute în vedere la
acordarea aprobării. Notificarea va fi însoţită de hotărârea organului statutar
competent şi de o declaraţie pe propria răspundere a persoanei în cauză, prin
care să se confirme că informaţiile existente în evidenţele Băncii Naţionale a
României nu au suferit modificări sau, după caz, să se comunice modificările
intervenite.
(2) Dacă schimbarea prevăzută la alin. (1) implică o
realocare de responsabilităţi, persoana în cauză va fi supusă unei noi aprobări
a Băncii Naţionale a României, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 7."
12. Articolul 34 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - (1) Instituţiile de credit vor notifica
Băncii Naţionale a României derularea unei noi activităţi, în termen de 5 zile
de la data începerii desfăşurării acesteia. Notificarea va fi însoţită de
reglementările interne referitoare la activitatea respectivă.
(2) In cazul modificării reglementărilor interne
aferente activităţilor desfăşurate, instituţiile de credit vor transmite Băncii
Naţionale a României, în termen de 5 zile de la aprobarea acestora de către
organele competente ale instituţiei de credit, textul integral al reglementării
în cauză actualizat cu modificările intervenite.
(3) Notificarea reglementărilor
potrivit alin. (1) şi (2) se realizează în condiţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) şi (3), care se aplică în
mod corespunzător."
13. La articolul 38
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) persoanele desemnate să
exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere a cooperativei de
credit, în calitate de administrator şi/sau de director ori, după caz, de
membru al comitetului de supraveghere sau de membru al directoratului, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 7 alin.
(3)."
14. La articolul 39,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Membrii cooperatori care intenţionează
să deţină părţi sociale reprezentând o participaţie de cel puţin 10% din
capitalul social al unei cooperative de credit ori să-şi majoreze participaţia
astfel încât aceasta să atingă sau să depăşească nivelurile de 20%, o treime
ori 50% din capitalul social sau care intenţionează să-şi reducă participaţia
deţinută astfel încât aceasta să scadă sub nivelurile respective, inclusiv sub
nivelul de 10% din capitalul social, vor notifica această intenţie Băncii
Naţionale a României. Prevederile art. 154, 1514 şi 1516 se aplică în mod
corespunzător."
15. La articolul 40,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Casele centrale ale cooperativelor de
credit vor notifica Băncii Naţionale a României modificările în situaţia
cooperativelor de credit afiliate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) şi la
art. 4 lit. a)-d) şi, dacă este cazul, modificările intervenite referitoare la
persoanele cu funcţie de conducere executivă a unor activităţi de importanţă
deosebită aprobate de casa centrală, în termen de 10 zile de la data realizării
modificării sau, după caz, a înregistrării menţiunilor corespunzătoare în
registrul comerţului."
16. La articolul 41
alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu
următorul cuprins:
,,e) persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu
a unor activităţi de importanţă deosebită în cadrul sucursalei, cu aplicarea
corespunzătoare a prevederilor art. 151."
17. La articolul 45,
alineatul (2) se abrogă.
18. La articolul 51, alineatul (5) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(5) Fără a se aduce atingere prevederilor art. 155 alin. (2) şi (3),
notificarea unei achiziţii propuse sau a deciziei de reducere a unei
participaţii calificate, conform secţiunii a 21-a, şi notificările privind membrii cooperatori aflaţi în
situaţiile prevăzute la art. 39 vor fi semnate de persoana/persoanele
supusă/supuse obligaţiei de notificare. In orice situaţie, dacă notificarea
este formulată prin intermediul unei terţe persoane, aceasta va fi însoţită şi
de procură autentică ori, după caz, de delegaţie avocaţială, din care să
rezulte că terţa persoană este mandatată să reprezinte în relaţia cu Banca Naţională a României
titularul obligaţiei de notificare."
19. Articolul 52 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 52. - (1) In vederea evaluării corespunzătoare a cererilor de aprobare şi notificărilor
prevăzute de prezentul regulament, Banca Naţională a României poate solicita
orice informaţii şi/sau documente suplimentare necesare în acest sens, dacă
cele prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluării
sau dacă documentaţia prezintă alte deficienţe.
(2) Evaluarea persoanelor nominalizate să exercite
responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere, precum şi a persoanelor
cu funcţie de conducere de nivel mediu a activităţilor de importanţă deosebită
se poate realiza inclusiv prin organizarea unor
interviuri socioprofesionale."
20. La articolul 53,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) Cu excepţia notificărilor de achiziţii
propuse pentru care procedura şi termenul de evaluare sunt prevăzute de O.U.G.
nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Banca Naţională a
României hotărăşte cu privire la aprobarea cererilor formulate de instituţiile
de credit potrivit prezentului regulament, în termen de 30 de zile de la data
primirii informaţiilor şi documentaţiei complete în susţinerea cererii de
aprobare. In cazul în care sunt necesare informaţii sau documente suplimentare,
termenul de 30 de zile începe să curgă de la data prezentării acestora, dar nu
poate depăşi 3 luni de la data primirii cererii."
21. Articolul 54 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 54. -In cazul modificărilor supuse notificării,
care nu sunt conforme legii
sau reglementărilor emise în aplicarea acesteia, cu excepţia notificărilor de
achiziţii propuse, Banca Naţională a României va dispune remedierea
deficienţelor existente. In cazul în care acestea nu sunt remediate în termenul
stabilit de Banca Naţională a României, aceasta va putea aplica sancţiunile
prevăzute la art. 229 din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările
ulterioare."
22. Articolul 55 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) In cazul nerespectării obligaţiei de
notificare prealabilă a unei
achiziţii propuse de către achizitorul potenţial sau a achiziţionării unei
participaţii calificate faţă de care Banca Naţională a României a făcut
opoziţie conform legii, devin incidente dispoziţiile art. 231 şi ale art. 232
alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române,
vor dispune măsurile corespunzătoare pentru asigurarea respectării prevederilor
legale privind suspendarea drepturilor de vot ale acţionarilor aflaţi în
situaţia prevăzută la alin. (1).
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul membrilor cooperatori la care se face referire în
art. 39."
23. Regulamentul nr. 6/2008
se completează cu anexa cuprinzând lista informaţiilor necesare în vederea
evaluării achiziţiilor propuse, al cărei conţinut este prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul regulament.
Art. II. - (1) In termen
de maximum două luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament,
instituţiile de credit, persoane juridice române, vor supune aprobării Băncii
Naţionale a României persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a
activităţilor de importanţă deosebită care, la data respectivă, exercită aceste
funcţii în cadrul instituţiei de credit. In acest sens, se va prezenta Băncii
Naţionale a României - Direcţia supraveghere cerere de aprobare a persoanelor
în cauză, însoţită de documentaţia corespunzătoare potrivit art. 21 alin. (4) din Regulamentul nr.
6/2008, astfel cum a fost modificat prin prezentul regulament.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică tuturor
categoriilor de instituţii de credit, persoane juridice române, cu excepţia
cooperativelor de credit.
Art. III. - (1) In
termenul prevăzut la art. II alin.
(1), casele centrale ale cooperativelor de credit vor transmite Băncii
Naţionale a României - Direcţia supraveghere o situaţie cuprinzând identitatea
persoanelor care exercită responsabilităţi de administrare la cooperativele de
credit afiliate şi care au fost aprobate de casa centrală, însoţită de
curriculum vitae pentru fiecare dintre aceste persoane.
(2) In termen de 15 zile de la data expirării
termenului prevăzut la art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
25/2009 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, casele
centrale vor comunica Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, dacă
este cazul, identitatea persoanelor cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activităţi de importanţă
deosebită, aprobate de casa centrală, care exercită funcţiile respective la
cooperativele de credit afiliate.
Art. IV. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 6/2008 privind
modificările în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi
a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe, astfel
cum a fost modificat şi completat prin prezentul regulament, se va republica,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Prezentul regulament transpune dispoziţiile art. 5
paragraful 5 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CE şi a
directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce
priveşte normele de procedură şi criteriile de evaluare aplicabile evaluării
prudenţiale a achiziţiilor şi a majorărilor de participaţii în sectorul
financiar, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 247 din 21
septembrie 2007.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin
Isărescu
ANEXA
LISTA
informaţiilor necesare pentru evaluarea unei
achiziţii propuse
PARTEA I
Informaţii generale
1. Identitatea achizitorului potenţial:
a) în cazul persoanei fizice:
(1) numele şi prenumele, data şi locul naşterii,
cetăţenia şi adresa, cu prezentarea unei copii de pe actul de identitate, a
cărei conformitate cu originalul va fi certificată de titular;
(2) un curriculum vitae complet, care să cuprindă
informaţii privind educaţia şi pregătirea profesională, experienţa profesională
anterioară şi activităţile sau funcţiile desfăşurate în prezent, cu detalierea
aspectelor relevante de natură să susţină îndeplinirea criteriului de
competenţă profesională;
b) în cazul persoanei juridice:
(3) denumirea înregistrată şi cea de afaceri şi adresa
sediului social, susţinute de documente doveditoare (act constitutiv);
(4) dovada înregistrării conform legislaţiei naţionale;
(5) o prezentare a activităţilor desfăşurate până în
prezent, cu detalierea aspectelor relevante care să susţină îndeplinirea
criteriului de competenţă profesională;
(6) lista completă a persoanelor care asigură
conducerea activităţii persoanei juridice şi curriculum vitae pentru fiecare
persoană, în care să se detalieze experienţa profesională anterioară şi
activităţile desfăşurate în prezent, în susţinerea îndeplinirii criteriului de
competenţă profesională;
(7) identitatea tuturor persoanelor care sunt
beneficiarii reali*) ai persoanei juridice;
c) în cazul unui trust care este instituit deja sau
care va rezulta din achiziţie:
(8) identitatea tuturor persoanelor care vor
administra activele în conformitate cu termenii documentelor de instituire a trustului şi participarea acestora la distribuirea veniturilor
rezultate;
(9) identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali ai proprietăţii trustului.
2. Alte informaţii
referitoare la achizitor:
a) în cazul persoanei fizice:
(10) cu privire la achizitor şi la orice companie
condusă sau controlată vreodată de către achizitor, informaţii referitoare la:
(a) existenţa ori absenţa unei
înregistrări în cazierul judiciar sau orice anchetă ori procedură penală,
acţiuni civile sau administrative relevante şi acţiuni de natură disciplinară
(inclusiv interdicţia de a ocupa o funcţie de conducere a unei entităţi,
proceduri de faliment, insolvenţă ori proceduri similare), cu prezentarea
certificatelor de cazier judiciar şi, după caz, fiscal sau de documente
echivalente;
(b) investigaţii, măsuri, proceduri speciale de
supraveghere sau sancţiuni adoptate de autoritatea de supraveghere faţă de
persoana în cauză;
(c) refuzul unei înregistrări, autorizări, dobândirii
calităţii de membru sau a licenţei de a desfăşura o activitate comercială,
afacere sau profesie; retragerea, revocarea ori radierea unei înregistrări,
autorizaţii, a calităţii de membru sau a licenţei; excluderea dintr-o
activitate ori profesie de către o autoritate guvernamentală sau de
reglementare;
(d) demiterea din funcţie ori dintr-o poziţie de
trust, relaţie fiduciară sau o situaţie similară ori solicitarea de a demisiona
din funcţie sau de a renunţa la o astfel de poziţie;
(11) informaţii cu privire la existenţa unei evaluări
anterioare a reputaţiei în calitate de acţionar sau de persoană care asigură
conducerea activităţii unei instituţii financiare, realizată deja de către o
altă autoritate de supraveghere (identitatea acelei autorităţi şi o dovadă
privind rezultatul acelei evaluări);
*) Beneficiari
reali sunt persoanele fizice care deţin sau
controlează în cele din urmă achizitorul şi/sau persoanele în contul cărora se
achiziţionează participatia. Noţiunea include, de asemenea, persoanele care
exercită în cele din urmă controlul efectiv asupra achizitorului care este o
persoană juridică sau un aranjament legal (cum ar fi un trust).
(12) informaţii cu privire la existenţa unei evaluări
anterioare, realizată deja de o altă autoritate din afara sectorului financiar
(identitatea acelei autorităţi şi o dovadă privind rezultatul acelei evaluări);
(13) informaţii furnizate de achizitor cu privire la
situaţia şi puterea sa financiară: detalii referitoare la sursele de venit, la
bunurile aflate în proprietate şi la obligaţiile asumate, inclusiv gajuri şi
alte garanţii acordate etc; informaţiile vor fi susţinute de documente
doveditoare sau, în cazul în care nu este posibilă probarea lor, de o
declaraţie pe propria răspundere;
(14) informaţii financiare, incluzând rapoarte de
rating şi rapoarte publice ale entităţilor controlate sau conduse de către
achizitor şi, dacă sunt disponibile, rapoarte de rating sau rapoarte publice
ale achizitorului însuşi;
(15) descrierea intereselor şi relaţiilor financiare1 şi nefinanciare2 ale achizitorului:
(a) cu orice alt acţionar existent al instituţiei de
credit vizate;
(b) cu orice persoană împuternicită să exercite
drepturile de vot în instituţia vizată3;
(c) cu orice persoană având responsabilităţi de
administrare şi/sau de conducere în instituţia de credit vizată;
(d) cu instituţia de credit vizată şi cu grupul
acesteia;
(e) orice alte interese sau activităţi ale
achizitorului care ar putea fi în conflict cu instituţia de credit vizată şi
soluţiile posibile pentru acele conflicte de interese;
b) în cazul persoanei juridice:
(16) cu privire la achizitor, la orice persoană care
asigură conducerea activităţii sale şi la orice entitate care se află sub
controlul său, informaţii referitoare la:
(a) existenţa ori absenţa unei înregistrări în cazierul
judiciar sau orice anchetă ori procedură penală, acţiuni civile sau
administrative relevante şi acţiuni de natură disciplinară (inclusiv
interdicţia de a ocupa o funcţie de conducere a unei entităţi, situaţii de
faliment, insolvenţă sau proceduri similare), cu prezentarea certificatelor de
cazier judiciar şi, după caz, fiscal sau de documente echivalente;
(b) investigaţii, măsuri, proceduri speciale de
supraveghere sau sancţiuni adoptate de autoritatea de supraveghere faţă de
persoana în cauză;
(c) refuzul unei înregistrări, autorizări, dobândirii
calităţii de membru sau a unei licenţe de a desfăşura o activitate comercială,
afacere sau profesie; retragerea, revocarea ori radierea unei înregistrări,
autorizaţii, a calităţii de membru sau a licenţei; excluderea dintr-o
activitate ori profesie de către o autoritate guvernamentală sau de
reglementare;
(17) informaţii cu privire la existenţa unei evaluări
anterioare a reputaţiei în calitate de acţionar sau de persoană care asigură
conducerea activităţii unei instituţii financiare, realizată deja de către o
altă autoritate de supraveghere (identitatea acelei autorităţi şi o dovadă
privind rezultatul acelei evaluări);
(18) informaţii cu privire la existenţa unei evaluări
anterioare, realizată de o altă autoritate din afara sectorului financiar
(identitatea acelei autorităţi şi o dovadă privind rezultatul acelei evaluări);
(19) descrierea intereselor
şi relaţiilor financiare4 şi nefinanciare5 ale achizitorului:
(a) cu orice alt acţionar existent al instituţiei de
credit vizate;
(b) cu orice persoană împuternicită să exercite
drepturile de vot în instituţia de credit vizată6;
(c) cu orice persoană având responsabilităţi de
administrare şi/sau de conducere în instituţia de credit vizată;
(d) cu instituţia de credit vizată şi cu grupul
acesteia;
(e) orice alte interese sau activităţi ale
achizitorului care ar putea fi în conflict cu instituţia de credit vizată şi
soluţiile posibile pentru acele conflicte de interese;
(20) structura acţionariatului achizitorului, cu
precizarea identităţii tuturor acţionarilor care au o influenţă semnificativă
şi a procentului deţinut de aceştia din capitalul social şi din drepturile de
vot, şi informaţii cu privire la acordurile dintre acţionari;
(21) dacă achizitorul face parte dintr-un grup (ca
filială sau ca societate-mamă), o schemă organizatorică detaliată a întregii
structuri corporatiste, inclusiv regulile de administrare şi conducere
intra-grup şi informaţii cu privire la procentul din capitalul social şi din
drepturile de vot al acţionarilor relevanţi şi la activităţile desfăşurate în
prezent de către grup;
(22) identificarea instituţiei/instituţiilor supravegheate
din cadrul grupului şi denumirea autorităţilor de supraveghere în cauză;
(23) situaţiile financiare ale achizitorului, la nivel
individual şi, după caz, consolidat, întocmite pentru ultimele 3 exerciţii
financiare, auditate, dacă este posibil, de o firmă de audit, incluzând:
(a) bilanţul contabil;
(b) contul de profit şi pierdere/declaraţie de venit;
(c) rapoarte anuale şi anexele financiare şi toate
celelalte documente înregistrate la organele competente;
(24) informaţii referitoare la ratingul de credit al
achizitorului şi ratingul global al grupului din care face parte;
c) în cazul unui trust:
pentru persoanele care vor administra activele trustului şi pentru beneficiarii
reali ai proprietăţii acestuia - informaţiile prevăzute la lit. a) sau b), furnizate
în mod corespunzător în funcţie de natura acestora - persoană fizică sau
persoană juridică.
3. Informaţii referitoare
la achiziţie:
(25) identificarea instituţiei de credit vizate;
(26) obiectivul general al achiziţiei (de exemplu:
investiţie strategică, investiţie de portofoliu etc);
(27) numărul şi tipul acţiunilor (ordinare sau de alt
fel) instituţiei de credit vizate, deţinute de achizitor înainte şi după
operaţiune; valoarea acţiunilor, exprimată în euro şi în moneda naţională (RON)
şi ca procent din total capital social, şi proporţia din totalul drepturilor de
vot aferente participaţiei;
(28) orice acţiune în concertare cu alte persoane
(contribuţia altor persoane la finanţare, mijloacele de participare în
aranjamentele financiare, aranjamentele organizatorice
viitoare etc);
(29) prevederi ale acordurilor existente sau
preconizate ale achizitorului cu alţi acţionari în legătură cu instituţia de
credit vizată.
4. Informaţii cu privire la
finanţarea achiziţiei:
(30) detalii privind utilizarea resurselor financiare proprii şi originea acestora, susţinute de
acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere, în cazul în care nu este
posibilă furnizarea unor acte doveditoare;
(31) informaţii cu privire la modalităţile şi reţeaua
utilizată pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor care vor fi
folosite pentru achiziţie, aranjamente financiare etc), cu prezentarea oricăror
documente relevante, după caz;
(32) detalii referitoare la accesul la resurse de
capital şi la pieţele financiare şi cu privire la finanţarea achiziţiei de
acţiuni, cu prezentarea oricăror documente relevante, după caz;
(33) informaţii referitoare la utilizarea de fonduri
împrumutate contractate din sistemul bancar (instrumente financiare ce vor fi emise) sau la orice alt tip de relaţie
financiară cu alţi acţionari ai instituţiei de credit vizate (scadenţe,
termenii acordului, gajuri şi alte garanţii), cu prezentarea oricăror documente
relevante;
1 Interesele financiare includ, de exemplu, operaţiuni de creditare, garanţii,
gajuri.
2 Interesele
nefinanciare includ, de exemplu, relaţii de familie.
3 Ase vedea
situaţiile prevăzute la art. 116 alin. (2) din Regulamentul Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori
mobiliare, cu modificările şi completările ulterioare.
4 Interesele
financiare includ, de exemplu, operaţiuni de creditare, garanţii, gajuri.
5 Cum ar fi: aceiaşi
acţionari, aceiaşi conducători etc.
6 Ase vedea situaţiile prevăzute la art. 116 alin. (2) din
Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind
emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, cu modificările şi completările
ulterioare.
(34) informaţii cu privire la activele achizitorului
sau ale instituţiei de credit vizate care urmează să fie vândute în termen
scurt (condiţii de vânzare, preţul estimat şi detalii privind caracteristicile
activelor, cu prezentarea oricăror documente relevante, după caz.
PARTEA a II-a
Informaţii specifice necesare în funcţie de nivelul
participaţiei ce va fi achiziţionată
A. Participaţie calificată cu achiziţionarea unei
poziţii de control
Dacă în urma achiziţiei propuse are loc o schimbare în
controlul asupra instituţiei de credit vizate, achizitorul potenţial trebuie să
prezinte Băncii Naţionale a României un plan de
activitate7, cuprinzând informaţii cu
privire la planul de dezvoltare strategică preconizată legat de achiziţie, date
estimative şi detalii cu privire la principalele modificări sau schimbări în
instituţia de credit vizată, care sunt avute în vedere de achizitorul
potenţial:
I. un plan de dezvoltare
strategică care să indice, în termeni generali, principalele scopuri ale
achiziţiei şi principalele modalităţi de atingere a acestora, care să includă:
(a) motivul achiziţiei;
(b) obiectivele financiare pe
termen mediu (rentabilitatea capitalurilor proprii, raportul cost-beneficiu,
câştiguri pe acţiune);
(c) principalele acţiuni de coordonare (sinergii) ce
vor fi urmărite în cadrul instituţiei de credit vizate;
(d) posibile redirecţionări
ale activităţilor, produselor sau clientelei-ţintă şi posibile realocări
preconizate ale fondurilor ori resurselor în cadrul instituţiei de credit
vizate;
(e) modalităţile generale de includere şi integrare a
instituţiei de credit vizate în structura grupului
achizitorului8, inclusiv o descriere a
principalelor acţiuni de coordonare (sinergii) ce vor fi urmărite cu alte
entităţi din grup, precum şi o descriere a politicilor care guvernează
relaţiile intra-grup;
II. situaţii financiare
previzionate ale instituţiei de credit vizate, individuale şi, după caz,
consolidate, pentru o perioadă de 3 ani, care să includă:
(a) bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere
estimative;
(b) previziuni ale indicatorilor prudenţiali;
(c) informaţii cu privire la nivelul de expunere la
risc (de credit, de piaţă, operaţional etc);
(d) o previziune a operaţiunilor intra-grup
preconizate;
III. impactul achiziţiei asupra cadrului de
administrare şi conducere şi a structurii organizatorice generale ale
instituţiei de credit vizate, inclusiv impactul asupra:
(a) componenţei şi responsabilităţilor organelor de
administrare şi/sau de conducere şi ale principalelor comitete create prin
decizia acestora (comitet de administrare a riscurilor, comitet de audit, alte
comitete);
(b) procedurilor administrative şi contabile şi
asupra sistemului de control intern: principalele schimbări în procedurile şi
sistemele legate de contabilitate, audit, control intern şi conformitate
(inclusiv în domeniul prevenirii spălării banilor), precum şi cu privire la
numirea de persoane cu funcţii-cheie de conducere de nivel mediu;
(c) arhitecturii generale a sistemului IT: aceasta
include, de exemplu, orice schimbări în ceea ce priveşte politica de subcontractare, diagrama circuitului de date,
a programelor informatice interne şi externe utilizate şi a procedurilor şi
mijloacelor de securitate a datelor şi a sistemelor esenţiale (de exemplu:
sisteme de siguranţă, planul de continuare a activităţii, proceduri de
verificare a datelor etc);
(d) politicilor care guvernează
subcontractarea şi externalizarea (domeniile avute în vedere, selectarea
furnizorului de servicii etc.) şi cele privind drepturile şi obligaţiile
aferente ale părţilor, aşa cum sunt prevăzute în contracte (de exemplu:
aranjamente de audit, calitatea aşteptată a serviciilor prestate de furnizor
etc).
B. Participaţie calificată
fără achiziţionarea unei poziţii de control
Dacă în urma achiziţiei propuse nu are loc o schimbare
în controlul asupra instituţiei de credit vizate, achizitorul potenţial trebuie
să prezinte Băncii Naţionale a României un document de strategie.
Prin aplicarea principiului proporţionalităţii, volumul
informaţiilor furnizate va depinde de gradul de influenţă al achizitorului
potenţial asupra administrării şi activităţilor instituţiei de credit vizate,
corespunzător participaţiei calificate ce va fi achiziţionată (mai puţin de 20%
sau între 20% şi 50%).
a) Participaţie calificată
sub 20%
Documentul de strategie trebuie să cuprindă următoarele
informaţii:
I. politica achizitorului
potenţial cu privire la achiziţie - în plus faţă de informaţiile cerute la pct.
3 din partea I a prezentei
liste, achizitorul potenţial trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României
informaţii cu privire la următoarele:
(a) perioada pentru care
intenţionează să deţină participaţia calificată după achiziţie;
(b) orice intenţie de majorare, diminuare sau de
menţinere a nivelului participaţiei în viitorul anticipat;
II. precizarea intenţiilor
achizitorului potenţial faţă de instituţia de credit vizată şi, în special,
dacă intenţionează sau nu să acţioneze ca un acţionar minoritar activ şi
motivul de a acţiona în acest mod;
III. informaţii privind capacitatea (situaţia
financiară) şi disponibilitatea achizitorului potenţial de a susţine instituţia
de credit vizată cu fonduri proprii suplimentare dacă este nevoie pentru
dezvoltarea activităţilor acesteia sau în cazul unor dificultăţi financiare.
In funcţie de structura globală a acţionariatului
instituţiei de credit vizate, Banca Naţională a României poate solicita
informaţii mai detaliate prevăzute la lit. b), dacă influenţa exercitată prin
intermediul participaţiei calificate ce urmează să fie achiziţionată, deşi
situată sub nivelul de 20%, este considerată echivalentă cu cea exercitată prin
intermediul unei participaţii calificate avute în vedere la lit. b).
b) Participaţie calificată
între 20% şi 50% Documentul de strategie va
cuprinde informaţii de aceeaşi natură ca cele prevăzute la lit. a), dar mai detaliate, incluzând:
I. detalii cu privire la
influenţa pe care achizitorul potenţial intenţionează să o exercite asupra
situaţiei de credit vizate (incluzând politica de dividende), asupra
dezvoltării strategice şi alocării resurselor instituţiei de credit vizate;
II. o descriere a intenţiilor
şi aşteptărilor pe termen mediu ale achizitorului potenţial faţă de instituţia
de credit vizată, care să cuprindă toate elementele cuprinse în planul de
dezvoltare strategică prevăzute în partea I din planul
de activitate.
7 In unele situaţii,
cum ar fi în cazul achiziţiei prin ofertă publică, achizitorul poate întâmpina
dificultăţi în obţinerea informaţiilor necesare pentru a întocmi un plan de
activitate complet. In acest caz, achizitorul va indica aceste dificultăţi
Băncii Naţionale a României, cu indicarea aspectelor din planul de activitate
care e posibil să sufere modificări în perioada următoare.
8 Pentru
instituţiile supravegheate în alte state membre, informaţiile referitoare la
structura grupului achizitorului pot fi reduse la informaţii referitoare la
partea din structura grupului care este afectată de tranzacţie.