DECIZIE Nr. 4 din 27 septembrie 1999
ACT EMIS DE: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 636 din 27 decembrie 1999
Sub presedintia vicepresedintelui Curtii Supreme de Justitie, Paul Florea,
s-a luat in examinare recursul in interesul legii, formulat de procurorul
general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu privire la
aplicarea dispozitiilor art. 9 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, referitoare la solutionarea cererii de suspendare a actului
administrativ.
Ministerul Public a fost reprezentat de Ion Ionescu, prim-adjunct al
procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Reprezentantul Ministerului Public a sustinut recursul in interesul legii,
solicitand sa se decida in sensul ca hotararea prin care se solutioneaza
cererea de suspendare a actului administrativ poate fi atacata cu recurs numai
daca este formulata separat de cererea principala privind anularea acelui act.
SECTIILE UNITE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:
In practica instantelor judecatoresti nu exista un punct de vedere unitar
in legatura cu exercitarea caii de atac a recursului impotriva hotararii prin
care s-a solutionat cererea de suspendare a actului administrativ, reglementata
prin dispozitiile art. 9 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990.
Astfel, unele instante au considerat ca hotararea prin care se
solutioneaza, potrivit art. 9 din Legea nr. 29/1990, cererea de suspendare a
actului administrativ atacat in justitie (conform art. 1 din lege) nu poate fi
atacata (separat) cu recurs decat o data cu hotararea data asupra fondului
procesului.
Instantele si-au fundamentat solutia pe dispozitiile art. 282 alin. 2 din
Codul de procedura civila, potrivit carora "impotriva incheierilor
premergatoare nu se poate face apel decat o data cu fondul ...", precum si
pe prevederile art. 316 din acelasi cod, conform carora "dispozitiile de
procedura privind judecata in apel se aplica si in instanta de recurs, in
masura in care nu sunt potrivnice celor cuprinse" in capitolul referitor
la calea de atac a recursului.
Alte instante au statuat ca, in cazul in care cererea de suspendare a
actului administrativ a fost formulata distinct de actiunea prin care a fost
atacat actul, hotararea pronuntata poate fi atacata cu recurs.
Se constata asadar ca aceeasi chestiune de drept a primit solutii diferite
in raport cu imprejurarea daca cererea de suspendare a actului administrativ a
fost formulata o data cu actiunea prin care a fost atacat in justitie actul
administrativ sau a fost introdusa separat de aceasta, ceea ce este inadmisibil
in drept.
Pentru motivele care se vor arata in continuare instanta suprema considera
ca in ambele situatii hotararea data asupra cererii de suspendare a actului
administrativ atacat in justitie, potrivit art. 1 din Legea nr. 29/1990, poate
fi atacata cu recurs conform art. 299 din Codul de procedura civila.
Ca o chestiune prealabila este de remarcat ca in materia contenciosului
administrativ, potrivit art. 14 din Legea nr. 29/1990, hotararea instantei,
prin care a fost solutionata o astfel de actiune, poate fi atacata numai cu
recurs, apelul fiind suprimat.
In problema in discutie este de retinut, in primul rand, ca incheierea prin
care a fost solutionata cererea de suspendare a actului administrativ, atunci
cand aceasta a fost formulata in cadrul procesului in care se judeca actiunea
prin care a fost atacat in justitie, nu este o incheiere premergatoare in
sensul dispozitiilor art. 282 alin. 2 din Codul de procedura civila.
Incheierile premergatoare sunt cele luate in cursul judecatii, care
pregatesc intr-un fel sau altul hotararea ce urmeaza sa se dea in cauza (art.
255 alin. 2 din Codul de procedura civila), cum ar fi cele prin care se admit
ori se resping anumite probe, se acorda un termen etc.
Or, incheierea prin care a fost solutionata cererea de suspendare a actului
administrativ nu are caracterul unei incheieri premergatoare, pentru ca o
astfel de cerere apare ca un capat de cerere distinct de cadrul procesului in
care a fost atacat in substanta sa actul administrativ; nu o astfel de
incheiere pregateste hotararea ce urmeaza sa se dea in cauza in legatura cu
statuarea asupra legalitatii actului administrativ.
De aceea o atare hotarare, ca orice hotarare data intr-o cauza, poate fi
atacata cu recurs potrivit art. 299 din Codul de procedura civila, indiferent
daca a fost pronuntata in procesul in care se solutioneaza ori s-a solutionat
actiunea prin care, potrivit art. 1 din Legea nr. 29/1990, a fost atacat actul
administrativ sau a fost data intr-o cauza distincta de cea in care se
examineaza legalitatea actului administrativ, pe baza unei cereri formulate
separat de aceasta.
Sub acest aspect nu are nici o relevanta juridica imprejurarea daca cererea
prin care s-a solicitat suspendarea actului administrativ a fost formulata in
cadrul procesului in care a fost atacat actul administrativ ori a fost
introdusa separat, distinct de acest proces.
Fata de continutul art. 9 din Legea nr. 29/1990, potrivit caruia "...
pentru a se preveni producerea unei pagube iminente" instanta poate
dispune, la cerere, "suspendarea executarii actului administrativ pana la
solutionarea actiunii", se constata ca hotararea data priveste o situatie
speciala invederata de prevenirea unui prejudiciu pentru una dintre parti.
Prin urmare, in astfel de situatii instanta pronunta hotarari provizorii al
caror efect este vremelnic, durand in timp atat cat este necesar. Hotararea
poate fi modificata ori revocata in cursul procesului, iar la sfarsitul
procesului, in raport cu hotararea data in cauza, masura dispusa prin hotararea
provizorie poate fi mentinuta, modificata sau desfiintata.
Hotararile provizorii insa, fiind independente de fondul procesului, sunt
susceptibile de a fi atacate pe caile legale de atac, separat si inainte de
hotararea finala.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 26 lit. b) din Legea Curtii Supreme
de Justitie nr. 56/1993, republicata, precum si al art. 329 din Codul de
procedura civila, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se
stabili ca este susceptibila de a fi atacata cu recurs atat hotararea prin care
se solutioneaza cererea de suspendare a executarii actului administrativ,
formulata in cadrul actiunii principale, cat si hotararea prin care o atare
cerere este solutionata separat.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul in interesul legii, in sensul urmator:
In aplicarea dispozitiilor art. 9 din Legea contenciosului administrativ
nr. 29/1990 stabileste ca este susceptibila de a fi atacata cu recurs atat
hotararea prin care se solutioneaza cererea de suspendare a executarii actului
administrativ, formulata in cadrul actiunii principale, avand ca obiect
anularea acelui act, cat si hotararea prin care o atare cerere este solutionata
separat.
Pronuntata in sedinta publica la data de 27 septembrie 1999.
Vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie,
Paul Florea
Prim magistrat asistent,
Ioan Raileanu