HOTARARE Nr.
1239 din 29 noiembrie 2000
privind aprobarea
Regulamentului de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2000
privind organizarea si functionarea serviciilor de probatiune*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 844 din 16 decembrie 2008
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi
funcţionarea serviciilor de probaţiune, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se aplică după numirea în
funcţie a consilierilor de reintegrare socială şi supraveghere**) prin ordin
al ministrului justiţiei, dar nu mai târziu de 30 de zile de la aprobarea
bugetului de stat pe anul 2001, cu excepţia art. 1 alin. (2) din regulament,
care se aplică de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
ANEXĂ
REGULAMENT
de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Serviciile de probaţiune sunt organisme
specializate, fără personalitate juridică, aflate sub autoritatea Ministerului
Justiţiei, care au ca principale atribuţii reintegrarea socială a persoanelor
care au săvârşit infracţiuni, menţinute în stare de libertate, supravegherea
executării obligaţiilor stabilite de instanţa de judecată în sarcina acestora,
precum şi asistenţa şi consilierea persoanelor condamnate, la cererea acestora.
(2) Serviciile de probaţiune se organizează şi
funcţionează pe lângă fiecare tribunal. Sediile acestora se stabilesc prin
ordin al ministrului justiţiei.
(3) Serviciile de probaţiune colaborează cu alte
instituţii şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale, în vederea
reducerii fenomenului infracţional şi creşterii gradului de siguranţă socială.
(4) Serviciile de probaţiune utilizează în
activitatea lor serviciile interpreţilor şi traducătorilor autorizaţi prin
intermediul tribunalelor pe lângă care funcţionează ori de câte ori această
utilizare este necesară.
Art. 2. - Principiile activităţii de reintegrare
socială a infractorilor şi de supraveghere a executării sancţiunilor
neprivative de libertate sunt:
a) respectarea legii şi a hotărârilor judecătoreşti;
b) respectarea drepturilor omului şi a demnităţii
umane şi evitarea discriminării pe orice temei;
c) sprijinirea şi încurajarea permanentă a
persoanelor supravegheate, asistate şi consiliate, în vederea reintegrării lor
în societate şi în vederea asumării responsabilităţii propriilor acţiuni, prin
formarea unei atitudini corecte faţă de muncă, ordinea de drept şi regulile de
convieţuire socială.
Art. 3. - (1) Coordonarea activităţii de reintegrare
socială a infractorilor şi de supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate se realizează de
către Direcţia de probaţiune din cadrul Ministerului Justiţiei.
(2) Controlul activităţii de reintegrare socială şi
supraveghere se realizează de către inspectorii de probaţiune din cadrul
direcţiei prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL II
Activitatea serviciilor de probaţiune
SECŢIUNEA 1
Competenţa teritorială a serviciilor de probaţiune
Art. 4. - (1) Serviciul de probaţiune este competent să
exercite atribuţiile prevăzute de lege cu privire la persoanele faţă de care
s-au dispus măsurile prevăzute la art. 863 alin. 1 din Codul penal sau una ori mai multe dintre obligaţiile prevăzute la art. 863 alin. 3 sau la art. 103 alin. 3 din Codul penal, precum şi cu
privire la inculpaţii pentru care instanţa a solicitat referate de evaluare,
care locuiesc în circumscripţia tribunalului pe lângă care funcţionează
serviciul de probaţiune.
(2) In cazul persoanelor condamnate la o pedeapsă cu
privare de libertate, care sunt incluse în programe de resocializare, competent
este serviciul de probaţiune de pe lângă tribunalul în a cărui circumscripţie
se află unitatea penitenciară la care acestea îşi execută pedeapsa.
Art. 5. - (1) In desfăşurarea activităţii de
reintegrare socială şi supraveghere serviciul de probaţiune îşi verifică din
oficiu competenţa.
(2) In cazul în care serviciul de probaţiune constată
că nu este competent din punct de vedere teritorial să îşi exercite
atribuţiile, înştiinţează de îndată instanţa de judecată care l-a sesizat.
*) Republicată în
temeiul art. II din Hotărârea
Guvernului nr. 747/2008 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de
aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea
şi funcţionarea serviciilor de reintegrare socială a infractorilor şi de
supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 557
din 23 iulie 2008, dându-se textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651 din 13
decembrie 2000.
**) In prezent, art. 79 din Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului din
serviciile de probaţiune prevede că denumirea „servicii de protecţie a
victimelor şi reintegrare socială a infractorilor", cuprinsă în actele
normative în vigoare, se înlocuieşte cu denumirea „servicii de
probaţiune", iar denumirea „Direcţia de protecţie a victimelor şi reintegrare
socială a infractorilor", cuprinsă în actele normative în vigoare, se
înlocuieşte cu denumirea „Direcţia de probaţiune".
Anterior, Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor a
prevăzut că denumirea „servicii de reintegrare socială a infractorilor şi de
supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate" sau
denumirea „servicii de reintegrare socială şi supraveghere" se înlocuieşte
cu denumirea „servicii de protecţie a victimelor şi reintegrare socială a
infractorilor" în toate actele normative în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Referatele de evaluare
Art. 6. - (1) Referatul de evaluare, întocmit de
serviciul de probaţiune conform dispoziţiilor art. 11
alin. (1) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi
funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 129/2002, cu modificările ulterioare, este un referat scris, cu
caracter consultativ şi de orientare, având rolul de a oferi instanţei de judecată
date privind persoana inculpatului sau, după caz, persoanele menţionate la art.
1 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000, nivelul instrucţiei şcolare,
comportamentul, factorii care influenţează sau care pot influenţa conduita
generală, precum şi perspectivele reintegrării în societate.
(2) Referatul de evaluare trebuie să fie obiectiv,
concis, concret, clar şi coerent.
Art. 7. - (1) Referatul de evaluare este întocmit de consilierul de probaţiune, în baza uneia sau mai
multor întrevederi cu persoana pentru care instanţa a solicitat referat de
evaluare.
(2) Ori de câte ori apreciază că este necesar,
serviciul de probaţiune va solicita autorităţilor competente desemnarea unor
specialişti în vederea întocmirii referatului de evaluare. Aceşti specialişti
pot fi psihologi, sociologi, cadre didactice, medici sau oricare alţi
specialişti a căror opinie este considerată necesară.
(3) Consilierul de probaţiune va contacta, după caz,
membrii familiei, şcoala sau unitatea la care persoana îşi desfăşoară
activitatea, precum şi orice alte persoane care ar putea oferi informaţii utile
pentru întocmirea referatului de evaluare.
(4) In cazul în care persoana cu privire la care se întocmeşte referatul de evaluare nu colaborează la
realizarea acestuia, consilierul de probaţiune va menţiona în referat refuzul
de cooperare.
(5) In cazul în care persoana cu privire la care este
solicitată întocmirea referatului de evaluare nu este găsită, serviciul de
probaţiune înaintează organului judiciar care a solicitat întocmirea referatului,
o notă informativă însoţită de dovezi care să ateste situaţia de fapt
constatată şi imposibilitatea întocmirii referatului de evaluare.
(6) Dovezile prevăzute la
alin. (5) fac referire inclusiv la colaborarea cu organele de poliţie în
vederea identificării persoanei.
(7) In situaţia prevăzută la alin. (4), precum şi în
situaţia prevăzută la alin. (5), atunci când întocmirea referatului de evaluare
a fost solicitată în baza art. 482 din Codul de procedură penală, consilierul
de probaţiune întocmeşte referatul de evaluare fără să facă referire în
cuprinsul acestuia la datele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d) şi e).
Art. 8. - Consilierul de probaţiune desemnat să
întocmească referatul de evaluare:
a) stabileşte de îndată, dar nu mai târziu de 5 zile de
la data primirii solicitării instanţei de judecată, locul, data şi ora primei
întrevederi cu persoana pentru care s-a solicitat referatul de evaluare. Prima
întrevedere cu persoana pentru care s-a solicitat referatul de evaluare trebuie
să aibă loc în termen de 7 zile de la data primirii solicitării instanţei de
judecată. In cazul minorilor consilierul de probaţiune stabileşte locul, data
şi ora întrevederii sau întrevederilor cu minorul, precum şi cu părinţii, cu
cel care l-a adoptat, cu tutorele sau, după caz, cu persoanele sau cu
reprezentanţii instituţiilor cărora le-a fost încredinţată supravegherea
minorului;
b) contactează persoanele şi instituţiile care ar putea
furniza informaţii utile despre persoana evaluată, nivelul instrucţiei şcolare,
comportamentul acesteia, mediul social şi familial;
c) consemnează, cu ocazia fiecărei întrevederi,
datele necesare şi utile pentru întocmirea referatului de evaluare;
d) propune şefului serviciului de probaţiune, atunci
când consideră necesar, luarea măsurilor prevăzute la art. 7 alin. (2);
e) întocmeşte referatul de evaluare pe baza
informaţiilor obţinute şi îl supune spre analiză şi semnare şefului serviciului
de probaţiune;
f) înaintează referatul de evaluare instanţei de
judecată în termen de 14 zile de la primirea solicitării.
Art. 9. - (1) Referatul de evaluare cuprinde
următoarele părţi:
a) introducere;
b) sursele de informaţii utilizate la întocmirea lui;
c) date privind persoana pentru care a fost solicitat;
d) factorii care influenţează sau pot influenţa
conduita generală a persoanei pentru care a fost solicitat;
e) perspectivele de reintegrare în societate.
(2) Referatul de evaluare va purta pe prima pagină, în colţul din stânga sus, antetul serviciului de
probaţiune, iar în colţul din dreapta sus, menţiunea „Strict confidenţial după
completare".
(3) Fiecare pagină scrisă a referatului de evaluare va
purta în colţul din dreapta jos ştampila şi semnătura şefului serviciului de
probaţiune.
(4) Modelul referatului de evaluare, cu elementele pe
care le cuprinde, este prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament.
(5) După completarea datelor cuprinse în introducere
celelalte părţi ale referatului de evaluare vor fi prezentate pe scurt, într-o
formă narativă, evitându-se pe cât posibil folosirea unor termeni de
specialitate sau a unor exprimări care ar face dificilă înţelegerea
conţinutului referatului de evaluare.
(6) In cazul în care în conţinutul referatului de
evaluare rămân pagini sau spaţii libere, acestea se vor bara după întocmirea
referatului de evaluare.
Art. 10. - (1) Sursele de informaţii care au fost
utilizate la întocmirea referatului de evaluare vor fi prezentate sintetic,
avându-se în vedere atât persoanele cu care au avut loc întrevederi, cât şi
eventualele documente consultate.
(2) Sursele de informaţii vor cuprinde următoarele
precizări:
a) numărul de întrevederi avute şi, după caz, refuzul
de cooperare sau eventualele îndoieli privind acurateţea informaţiilor,
prezentate motivat;
b) sursele de informaţii la care nu a fost posibil
accesul.
Art. 11. - Redactarea părţii din referatul de evaluare, referitoare la datele privind persoana pentru care acesta a fost
solicitat, se va face diferenţiat, după cum se referă
la inculpaţi sau la persoanele prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2000.
Art. 12. - (1) In cazul inculpaţilor datele privind
persoana acestora se referă la:
a) trecutul infracţional;
b) mediul familial şi social;
c) nivelul instrucţiei şcolare şi al pregătirii
profesionale;
d) comportamentul persoanei înainte şi după comiterea
faptei;
e) factorii care au favorizat comportamentul
infracţional;
f) dacă este cazul, modul în care au îndeplinit
anterior obligaţiile stabilite de instanţa de judecată.
(2) In cazul inculpaţilor minori datele privind
persoana acestora vor privi şi condiţiile în care au crescut şi au trăit,
precum şi modul în care părinţii, cei care i-au adoptat sau tutorele îşi
îndeplineşte obligaţiile ce îi revin.
(3) Atunci când consideră necesar consilierul de probaţiune
va include în referatul de evaluare date privind starea fizică şi mintală,
precum şi dezvoltarea intelectuală şi morală a inculpatului, furnizate de
specialişti desemnaţi în acest scop.
Art. 13. - (1) In cazul persoanelor prevăzute la art. 1
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 datele privind persoana acestora se referă
la mediul familial şi social, evoluţia persoanei din punct de vedere
educaţional şi profesional, comportamentul pe perioada supravegherii, precum şi modul în care au executat obligaţiile
stabilite de instanţa de judecată.
(2) In cazul minorilor aflaţi sub supraveghere datele
privind persoana acestora vor privi şi modul în care părinţii, cei care i-au
adoptat sau tutorele îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin, precum şi, după
caz, modul de colaborare dintre serviciul de probaţiune şi persoana sau
instituţia legal însărcinată cu supravegherea minorului sau cu instituţia
publică la care minorul execută obligaţia prevăzută la art. 103 alin. 3 lit. c)
din Codul penal.
(3) Dispoziţiile art. 12 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 14. - (1) Factorii care influenţează sau care pot
influenţa conduita generală a persoanei pentru care a fost solicitat referatul
de evaluare se referă atât la factorii de natură să inhibe dezvoltarea
comportamentului infracţional, cât şi la factorii de natură să accentueze
dezvoltarea acestuia.
(2) In cazul persoanelor supravegheate acest capitol va
cuprinde şi referiri privind riscul de săvârşire din nou a unor infracţiuni şi
riscul pentru siguranţa publică, precum şi riscul de sinucidere sau de
autovătămare.
Art. 15. - (1) Perspectivele de reintegrare în
societate vor fi estimate în funcţie de factorii prevăzuţi la art. 14 alin. (1)
care au relevanţă asupra comportamentului viitor al persoanei şi vor fi
prezentate pe scurt, obiectiv şi motivat, cu menţionarea resurselor
individuale, familiale şi comunitare ce pot fi utilizate în susţinerea
reintegrării sociale a persoanei.
(2) In cazul învinuiţilor şi
inculpaţilor nu se fac propuneri sau recomandări organului judiciar privind
soluţia ce urmează să fie dată în cauză.
(3) In cazul persoanelor prevăzute la art. 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000, dacă se constată că şansele de reintegrare în
societate sunt reduse, se va face doar menţiune în acest sens, fără a se
formula propuneri sau recomandări instanţei de judecată privind măsura ce
trebuie luată.
SECŢIUNEA a 3-a
Supravegherea în comunitate
§1. Actele necesare în vederea supravegherii
Art. 16. - (1) Indeplinirea obligaţiilor impuse de
instanţa de judecată în sarcina persoanelor menţionate la art. 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 este supravegheată de serviciile de
probaţiune.
(2) Serviciile de probaţiune vor încheia protocoale
cu organizaţiile neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniu, în
vederea colaborării în procesul de reintegrare a infractorilor şi a
supravegherii eficiente a acestora.
(3) Convenţiile civile cu colaboratorii prevăzuţi la
art. 5 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 se încheie cu aprobarea
Direcţiei de probaţiune şi cu avizul Direcţiei generale economice din cadrul
Ministerului Justiţiei.
Art. 17. - Persoanele supuse supravegherii în
comunitate de către serviciile de probaţiune, conform art. 11 alin. (1) lit.
a)-c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000, sunt:
a) persoanele condamnate, cărora instanţa de judecată
Ie-a impus respectarea măsurilor prevăzute la art. 863 alin. 1 din Codul penal;
b) persoanele condamnate, cărora instanţa de judecată
Ie-a impus respectarea uneia sau mai multora dintre obligaţiile prevăzute la
art. 863 alin. 3 din
Codul penal;
c) minorii cărora instanţa de judecată Ie-a impus
respectarea uneia sau mai multora dintre obligaţiile prevăzute la art. 103
alin. 3 din Codul penal.
Art. 18. -In cazul în care, din motive obiective,
hotărârea judecătorească prin care s-au dispus măsurile prevăzute la art. 863 alin. 1 din Codul penal sau una ori
mai multe dintre obligaţiile prevăzute la art. 863 alin. 3 sau la art. 103 alin. 3 din Codul
penal nu poate fi pusă în executare temporar sau definitiv, consilierul de
probaţiune va înştiinţa şeful serviciului, care, la rândul său, va sesiza
motivat judecătorul delegat cu executarea, în vederea luării măsurilor care se
impun.
Art. 19. - (1) In cazul în care
instanţa a dispus supravegherea persoanelor prevăzute la art. 17, se întocmeşte
pentru fiecare persoană un dosar de supraveghere a executării obligaţiilor
stabilite de instanţă, denumit în continuare dosar
de supraveghere.
(2) Dosarul de supraveghere va
conţine:
a) hotărârea instanţei de judecată, în copie, sau un
extras de pe aceasta;
b) procesul-verbal întocmit cu ocazia primei
întrevederi;
c) planul de supraveghere;
d) referatul de evaluare întocmit înainte de
pronunţarea hotărârii judecătoreşti, atunci când este cazul;
e) referatul de evaluare solicitat de instanţă pe
perioada supravegherii, atunci când este cazul.
f) dovezi privind modul de îndeplinire a măsurilor şi
obligaţiilor impuse de instanţa de judecată persoanei aflate
în supraveghere.
(3) La sfârşitul perioadei de supraveghere,
consilierul de probaţiune întocmeşte un raport final în care se consemnează
modul în care persoana condamnată sau minorul a respectat măsurile de
supraveghere şi, după caz, obligaţiile impuse de instanţă, precum şi estimarea
riscului de a săvârşi alte infracţiuni, a riscului pentru siguranţa publică şi
a riscului de sinucidere sau de autovătămare, precum şi orice alte informaţii
relevante referitoare la comportamentul persoanei condamnate sau al minorului pe perioada supravegherii.
Art. 20. - (1) La primirea hotărârii judecătoreşti
şeful serviciului desemnează un consilier de probaţiune responsabil cu
supravegherea modului în care persoana îndeplineşte măsurile şi, eventual,
obligaţiile impuse de instanţă în sarcina sa.
(2) La desemnarea consilierului responsabil de caz se
are în vedere dacă a fost sau nu întocmit un referat de evaluare în cauză, iar
în cazul în care a fost întocmit un astfel de referat de evaluare,
supravegherea este, de regulă, încredinţată consilierului de probaţiune care a
întocmit referatul respectiv.
Art. 21. - (1) Cu cel puţin 3 zile înainte de data
primei întrevederi, consilierul responsabil de caz contactează persoana
condamnată şi, în cazul minorului, reprezentantul legal al acestuia, în scopul
de a transmite informaţiile referitoare la locul, data şi ora la care trebuie
să aibă loc prima întrevedere, precum şi adresa serviciului de probaţiune,
numărul de telefon şi numele consilierului responsabil de caz.
(2) Prima întrevedere cu
persoana supravegheată trebuie să aibă loc în termen de 10 zile lucrătoare de
la data comunicării hotărârii judecătoreşti.
(3) La prima întrevedere consilierul de probaţiune
aduce la cunoştinţă persoanei supravegheate, în scris şi verbal, explicându-i
în ce constau scopul, obiectivele şi modul de desfăşurare a supravegherii,
măsurile sau obligaţiile impuse de instanţa de judecată persoanei respective pe
perioada supravegherii, precum şi consecinţele îndeplinirii sau neîndeplinirii
acestora.
(4) De asemenea, persoanei supravegheate i se pune în
vedere că trebuie să respecte regulile de conduită care se referă, în
principal, la a nu avea un comportament violent sau agresiv ori o atitudine
nepotrivită sau un limbaj necorespunzător, care ar putea prejudicia personalul
de probaţiune, precum şi alte persoane aflate sub supraveghere.
(5) Consilierul de probaţiune responsabil de caz
încunoştinţează persoana supravegheată despre posibilitatea de a formula
plângere la şeful serviciului în cazul în care consideră că tratamentul aplicat de serviciul de probaţiune pe
perioada supravegherii este necorespunzător.
(6) Cu ocazia primei întrevederi, consilierul de
probaţiune face aplicarea dispoziţiilor prevăzute la art. 44 alin. (4).
(7) Aspectele aduse la
cunoştinţă se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de consilierul
de probaţiune, de persoana supravegheată şi de reprezentantul legal al
acesteia, atunci când este cazul.
(8) O copie a procesului-verbal prevăzut la alin. (7)
se înmânează persoanei supravegheate.
Art. 22. - (1) La prima întrevedere, consilierul de
probaţiune realizează evaluarea iniţială a situaţiei persoanei supravegheate,
în vederea întocmirii planului de supraveghere.
(2) La realizarea evaluării se vor lua în considerare
informaţiile conţinute în referatul de evaluare, dacă este cazul.
(3) Dacă referatul de evaluare a fost întocmit de un
alt serviciu de probaţiune, serviciul de probaţiune căruia îi revine
supravegherea solicită transmiterea unei copii a acestuia.
(4) Evaluarea persoanei vizează
următoarele aspecte:
a) analiza comportamentului infracţional;
b) situaţia familială, socială şi economică şi
atitudinea faţă de aceasta;
c) planurile sale de viitor pe termen scurt şi mediu
şi indicarea modalităţilor concrete prin care intenţionează să le pună în practică.
(5) Dacă se constată că persoana supravegheată consumă
în exces anumite substanţe, în cadrul procesului de evaluare se vor avea în
vedere: tipul sau tipurile de substanţe utilizate, cantitatea, frecvenţa şi
metodele de administrare a substanţei, istoricul consumului, contextul în care
se manifestă acest consum şi instituţia şi/sau organizaţia de specialitate în
evidenţa căreia se află sau s-a aflat persoana evaluată şi, dacă este cazul,
consilierul de probaţiune sesizează, potrivit legii, organele competente.
(6) Datele obţinute în procesul de evaluare se
consemnează într-o fişă de evaluare.
(7) Persoanei supravegheate i se va comunica data
următoarei întrevederi.
Art. 23. - Ori de câte ori apreciază că este necesar,
serviciul de probaţiune va solicita autorităţilor competente desemnarea unor
specialişti, în vederea întocmirii şi derulării planului de supraveghere.
Aceşti specialişti pot fi psihologi, sociologi, cadre didactice, medici sau
oricare alţi specialişti a căror opinie este considerată necesară.
Art. 24. - (1) La a doua întrevedere, consilierul de
probaţiune responsabil de caz va prezenta şi va explica persoanei supravegheate
planul de supraveghere.
(2) Planul de supraveghere va fi semnat de către
consilierul de probaţiune şi de persoana condamnată şi, dacă este cazul, de
către reprezentantul legal al acesteia.
(3) O copie a planului de supraveghere va fi înmânată
persoanei condamnate şi reprezentantului legal al acesteia, atunci când este
cazul.
(4) Dacă, prin hotărârea
judecătorească, instanţa de judecată fixează frecvenţa întrevederilor la un
interval mai mare de o lună, consilierul de probaţiune aduce la îndeplinire
dispoziţiile alin. (1) la prima întrevedere.
Art. 25. - (1) Planul de supraveghere conţine următoarele capitole:
a) introducere: numele, prenumele, data şi locul
naşterii persoanei supravegheate, adresa de domiciliu, infracţiunea săvârşită,
numărul hotărârii instanţei de judecată, sancţiunea aplicată, perioada de
supraveghere, menţionându-se data începerii şi încetării acesteia, numele şi
prenumele consilierului de probaţiune responsabil;
b) măsurile şi, eventual, obligaţiile impuse de
instanţa de judecată, precum şi mijloacele utilizate de consilierul de probaţiune pentru asigurarea îndeplinirii
obligaţiilor şi/sau a măsurilor stabilite de instanţa de judecată în sarcina
persoanei supravegheate;
c) nevoile criminogene şi cele sociale ale persoanei
supravegheate, precum şi obiectivele stabilite în vederea diminuării acestora;
d) riscul săvârşirii de noi
infracţiuni, riscul pentru siguranţa publică, precum şi riscul de sinucidere
sau de autovătămare;
e) metode de intervenţie propuse în vederea
soluţionării nevoilor identificate şi a diminuării riscului;
f) data, locul şi frecvenţa întrevederilor dintre consilierul
de probaţiune şi persoana supravegheată, fixate pe perioada termenului de
încercare.
(2) In cazul în care persoanei condamnate i-a fost
impusă prin hotărârea judecătorească obligaţia de a participa la derularea unui
program de intervenţie, în cuprinsul planului de supraveghere se descrie pe
scurt conţinutul programului, durata şi modalitatea de derulare a acestuia.
(3) In cazul în care persoanei condamnate i-a fost
impusă prin hotărârea judecătorească obligaţia de a presta o activitate
neremunerată într-o instituţie de interes public, planul de supraveghere va
conţine descrierea activităţii, locul de executare a acesteia şi programul de
lucru al persoanei condamnate.
(4) In perioada de supraveghere, consilierul de
probaţiune stabileşte, cu ocazia fiecărei întrevederi, în ce măsură obiectivele
planului de supraveghere sunt aduse la îndeplinire.
(5) Planul de supraveghere va fi revizuit, prin
intermediul unor anexe ale planului de supraveghere, ori de câte ori, în
situaţia persoanei supravegheate, intervin schimbări care influenţează nevoile
acesteia şi riscurile identificate.
(6) In caz de revizuire a planului de supraveghere,
dispoziţiile art. 24 se aplică în mod corespunzător.
Art. 26. - (1) Planul de supraveghere va purta pe prima pagină, în colţul din stânga sus, antetul serviciului de
probaţiune.
(2) Fiecare pagină scrisă a planului de supraveghere
va purta, în colţul din dreapta jos, ştampila serviciului de probaţiune şi
semnătura consilierului de probaţiune responsabil de
caz.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică şi anexelor
de revizuire a planului de supraveghere.
(4) Modelul planului de supraveghere este prezentat în
anexa nr. 2 la prezentul regulament, cuprinzând formularul tipizat al
introducerii.
(5) După completarea formularului tipizat al
introducerii celelalte capitole ale planului de supraveghere vor fi prezentate
pe scurt, într-o formă narativă, evitându-se pe cât posibil folosirea unor
termeni de specialitate sau a unor exprimări care ar face dificilă înţelegerea
conţinutului acestuia.
§2. Supravegherea executării
măsurilor prevăzute la art. 863 alin. 1 din Codul penal
Art. 27. - Pentru supravegherea respectării de către
persoana condamnată, pe durata termenului de încercare, a măsurilor de
supraveghere prevăzute la art. 863 alin. 1 din Codul penal serviciul de probaţiune va proceda
potrivit dispoziţiilor art. 28-31 din prezentul regulament.
Art. 28. - (1) Convocarea persoanei condamnate la
serviciul de probaţiune se face printr-o comunicare scrisă sau telefonică, cu
cel puţin 3 zile înainte de data primei întrevederi, a locului, zilei şi orei
la care trebuie să se prezinte, precum şi a numărului de telefon şi/sau adresei
serviciului.
(2) Consilierul de probaţiune trebuie să stabilească în
planul de supraveghere numărul, durata, frecvenţa şi locul întrevederilor cu
persoana supravegheată.
(3) In cazul în care, din motive obiective, persoana
supravegheată nu se poate prezenta la una dintre întâlnirile stabilite,
comunică acest lucru consilierului de probaţiune responsabil de caz înaintea
întrevederii sau, în condiţiile în care nu este posibil acest lucru, se prezintă la sediul serviciului de
probaţiune după maximum 3 zile de la momentul în care cauzele care au
determinat imposibilitatea neprezentării au încetat.
(4) Imposibilitatea obiectivă de prezentare se
justifică de către persoana supravegheată prin dovezi depuse la dosar.
(5) Consilierul de probaţiune responsabil de caz
verifică motivele invocate şi, dacă se constată că neprezentarea persoanei
supravegheate la serviciul de probaţiune la termenul fixat nu este justificată
de motive obiective, îi transmite acesteia un avertisment scris în care i se
reamintesc consecinţele încălcării măsurii şi se menţionează data următoarei
întrevederi.
(6) Dacă se constată că, după înmânarea a două
avertismente, persoana supravegheată nu se prezintă la termenele fixate,
consilierul responsabil de caz înştiinţează şeful serviciului de probaţiune,
care va sesiza judecătorul delegat cu executarea.
Art. 29. - (1) Persoana
condamnată este obligată să anunţe în prealabil serviciul de probaţiune în
legătură cu orice schimbare de domiciliu, reşedinţă sau locuinţă, precum şi
despre orice deplasare care depăşeşte 8 zile, comunicând noua adresă, numărul
de telefon, precum şi, după caz, data întoarcerii.
(2) Persoana supravegheată anunţă în scris serviciului
de probaţiune schimbarea domiciliului, reşedinţei sau a locuinţei, cu excepţia
cazurilor urgente, când anunţarea se va face mai întâi telefonic.
(3) In cazul schimbării
domiciliului, reşedinţei sau locuinţei, persoana supravegheată prezintă
consilierului de probaţiune, în termen de 30 de zile, dovezi din care să
rezulte această situaţie.
(4) In cazul în care persoana supravegheată îşi
schimbă domiciliul, reşedinţa sau locuinţa într-o localitate care nu se află în
competenţa serviciului de probaţiune dosarul va fi transmis în termen de 3 zile
lucrătoare serviciului de probaţiune competent, anunţându-se de îndată instanţa
de executare.
(5) In cazul oricărei deplasări care depăşeşte 8 zile persoana
supravegheată, cu ocazia comunicării, va pune la dispoziţie consilierului de
probaţiune adresa şi/sau numărul de telefon la care poate fi găsită pe perioada
deplasării.
Art. 30. - (1) Persoana condamnată este obligată să
comunice şi să justifice orice schimbare a locului de muncă serviciului de
probaţiune.
(2) Cu ocazia primei întrevederi cu persoana
condamnată, consilierul de probaţiune pune la dispoziţie acesteia numărul de
telefon şi adresa serviciului de probaţiune la care trebuie să comunice de
îndată orice schimbare a locului de muncă.
(3) Comunicarea se face numai în scris, precizându-se
motivele schimbării locului de muncă, noul loc de muncă al persoanei
condamnate, natura muncii pe care o desfăşoară şi descrierea activităţii,
anexându-se, în termen de 30 de zile de la data angajării, documente
justificative în acest sens.
(4) Consilierul de probaţiune este obligat să
verifice autenticitatea acestor informaţii prin contactarea unităţii
angajatoare.
Art. 31. - (1) Persoana
condamnată are obligaţia să comunice serviciului de probaţiune orice informaţii
prin care pot fi controlate mijloacele sale de existenţă.
(2) Consilierul de probaţiune îi va solicita
persoanei condamnate, la prima întrevedere, informaţii referitoare la situaţia
locativă, la situaţia sa financiară, locul de muncă şi durata pentru care este
angajată şi, după caz, la persoanele aflate în îngrijirea sa ori la persoanele
în îngrijirea cărora aceasta se află.
(3) Comunicarea informaţiilor se face în scris, fiind
însoţită de dovezi prezentate consilierului de probaţiune în termen de 30 de
zile de la data primei întrevederi.
(4) Pe perioada supravegherii, consilierul de
probaţiune responsabil de caz monitorizează orice schimbare privind mijloacele
de existenţă ale persoanei supravegheate.
§3. Supravegherea executării
obligaţiilor prevăzute la art. 863 alin. 3 din Codul penal
Art. 32. - Ori de câte ori instanţa dispune respectarea
de către persoana condamnată a obligaţiilor prevăzute la art. 863 alin. 3 din
Codul penal, serviciul de probaţiune va proceda potrivit dispoziţiilor art.
33-39 din prezentul regulament.
Art. 33. - (1) In cazul în care condamnatul este
obligat să desfăşoare o activitate sau să urmeze un curs de învăţământ ori de
calificare, consilierul de probaţiune verifică nivelul instrucţiei şcolare sau
al pregătirii profesionale, în vederea înscrierii persoanei supravegheate la un
curs corespunzător.
(2) In acest scop consilierul de probaţiune identifică
pe plan local unităţile de învăţământ şi instituţiile de calificare
profesională care organizează astfel de cursuri.
(3) Consilierul de probaţiune responsabil de caz
verifică periodic dacă persoana supravegheată urmează cursurile de învăţământ
sau de calificare.
(4) Dacă prin hotărârea judecătorească nu este
stabilit tipul activităţii la care este obligată persoana condamnată,
consilierul de probaţiune stabileşte tipul de activitate şi modalitatea de
desfăşurare a acesteia.
(5) Dacă instanţa de judecată stabileşte, în baza art.
863 alin. 3 lit. a) din Codul penal, obligaţia ca persoana condamnată să
desfăşoare o activitate neremunerată într-o instituţie de interes public, art.
43 se aplică în mod corespunzător.
Art. 34. - (1) In cazul în care persoana condamnată a
fost obligată prin hotărâre judecătorească să nu îşi schimbe domiciliul sau
reşedinţa ori să nu depăşească limita teritorială stabilită, decât în
condiţiile fixate de instanţă, consilierul de probaţiune responsabil de caz îi
va pune în vedere, la prima întrevedere, să depună acte din care să rezulte
situaţia acesteia referitoare la domiciliu sau la reşedinţă.
(2) Pentru a verifica dacă persoana supravegheată
respectă obligaţia stabilită de instanţă consilierul de probaţiune responsabil
de caz va colabora cu organele de poliţie şi cu primăria din localitatea de domiciliu
sau de reşedinţă a persoanei supravegheate, care vor sesiza orice schimbare
intervenită în situaţia acesteia.
(3) In termen de 5 zile lucrătoare de la data primei
întrevederi, serviciul de probaţiune transmite organelor de poliţie, prevăzute
la alin. (2), o informare privind persoana aflată în supraveghere în sarcina
căreia a fost impusă o astfel de obligaţie, solicitând ca, în condiţiile în
care se constată nerespectarea obligaţiei, să fie anunţat în scris serviciul de
probaţiune competent.
(4) Consilierul de probaţiune efectuează controale
inopinate la domiciliul sau la reşedinţa persoanei supravegheate pentru a
constata starea de fapt.
(5) Dispoziţiile art. 29 alin. (4) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 35. - (1) In cazul în care
persoana condamnată este obligată să nu frecventeze anumite locuri stabilite de
instanţă consilierul de probaţiune verifică periodic şi ori de câte ori este
sesizat de alte persoane dacă persoana supravegheată respectă interdicţia.
(2) Consilierul de probaţiune
responsabil de caz păstrează o legătură permanentă cu reprezentanţi ai
autorităţilor locale, ai organelor de poliţie, precum şi cu orice persoane
fizice şi juridice care ar putea oferi informaţii privind frecventarea de către
persoana supravegheată a locului supus interdicţiei.
(3) Atunci când consilierul de probaţiune constată
prezenţa persoanei supravegheate în locul sau în locurile a căror frecventare
i-a fost interzisă, îi înmânează un avertisment scris, procedând la explicarea
verbală a conţinutului acestuia.
(4) Dispoziţiile art. 34 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
(5) Obligaţia este considerată neîndeplinită atunci
când, după înmânarea a două avertismente, consilierul de probaţiune constată că
persoana supravegheată este sau a fost prezentă în locul sau în locurile a
căror frecventare i-a fost interzisă.
Art. 36. - (1) In cazul în care persoana condamnată are
obligaţia de a nu intra în legătură cu anumite persoane stabilite de instanţa
de judecată consilierul de probaţiune responsabil de caz trebuie să ia măsurile
necesare în vederea identificării şi contactării persoanelor care ar putea
furniza informaţii relevante în cazul respectiv, colaborând cu organele de
poliţie şi cu alte instituţii însărcinate cu asigurarea ordinii şi liniştii
publice.
(2) Consilierul de probaţiune responsabil de caz
efectuează vizite inopinate la domiciliul şi la locul de muncă ale persoanei
supravegheate şi colaborează cu familia acesteia în vederea respectării
obligaţiei stabilite.
(3) Dispoziţiile art. 34
alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
Art. 37. - (1) In cazul în care persoana condamnată
este obligată să nu conducă niciun vehicul sau anumite vehicule consilierul de
probaţiune verifică modul de respectare a acestei obligaţii.
(2) Consilierul de probaţiune
responsabil de caz păstrează o legătură permanentă cu reprezentanţi ai
organelor de poliţie, precum şi cu orice persoane fizice şi juridice care ar
putea oferi informaţii privind îndeplinirea sau neîndeplinirea de către
persoana supravegheată a acestei obligaţii.
(3) Dispoziţiile art. 34 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 38. - (1) In cazul în care persoana condamnată
este obligată să se supună unor măsuri de control, tratament sau îngrijire, în
special în scopul dezintoxicării, serviciul de probaţiune identifică pe plan
local, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primei întrevederi, unităţile
sanitare, precum şi organizaţiile, instituţiile sau specialiştii care
desfăşoară programe de recuperare a toxicomanilor sau
alcoolicilor, în vederea includerii persoanei supravegheate în aceste programe.
(2) Consilierul de probaţiune, cu ocazia
întrevederilor cu persoana supravegheată, precum şi prin legătura permanentă cu
persoanele implicate în tratarea acesteia, verifică dacă persoana respectă
programul de tratament sau de îngrijire.
(3) In vederea ducerii la îndeplinire a dispoziţiilor
alin. (1) şi (2), serviciile de probaţiune încheie protocoale cu unităţi
sanitare, instituţii, organizaţii şi specialişti prin care să se reglementeze proceduri
concrete de colaborare.
(4) Obligaţia prevăzută la art. 863 alin. (3) lit. f) din Codul penal
este considerată neîndeplinită în situaţiile în care persoana supravegheată:
a) refuză în mod nejustificat includerea în programe
de tratament derulate în scopul dezintoxicării,
b) întrerupe în mod nejustificat tratamentul de
dezintoxicare,
c) refuză efectuarea testelor de verificare a
consumului de substanţe.
Art. 39. - (1) In cazul în care consilierul de
probaţiune constată neîndeplinirea măsurilor şi/sau obligaţiilor impuse
persoanei condamnate de către instanţă, prevăzute la art. 863 alin. 1 şi 3 din Codul penal,
întocmeşte un raport care cuprinde un rezumat al procesului de supraveghere şi
face menţiuni cu privire la dovezile prin care se constată încălcarea
obligaţiei.
(2) Raportul întocmit potrivit alin. (1), împreună cu
dovezile în copie, vor fi înaintate spre informare şefului serviciului de
probaţiune care, atunci când consideră necesar, va sesiza judecătorul delegat
la compartimentul de executări penale, care va proceda potrivit legii.
(3) In cazul în care şeful serviciului de probaţiune
apreciază că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru sesizarea instanţei în
vederea revocării suspendării, respinge în scris şi motivat, în termen de 30 de
zile, propunerea consilierului de probaţiune.
(4) Dacă pe perioada supravegherii persoana
supravegheată săvârşeşte o altă infracţiune, instanţa de judecată poate
solicita serviciului de probaţiune care a exercitat supravegherea referatele de
evaluare prevăzute la art. 13 alin. (1).
§4. Supravegherea executării
obligaţiilor prevăzute la art. 103 alin. 3 din Codul penal
Art. 40. - Ori de câte ori instanţa stabileşte în
sarcina minorului una sau mai multe obligaţii dintre cele prevăzute la art. 103
alin. 3 din Codul penal, serviciul de probaţiune va proceda potrivit
dispoziţiilor art. 41-43 din prezentul regulament.
Art. 41. - (1) In cazul în care minorul este obligat să
nu frecventeze anumite locuri stabilite, consilierul de probaţiune verifică
periodic şi ori de câte ori este sesizat de alte persoane dacă minorul respectă
interdicţia.
(2) Consilierul de probaţiune responsabil de caz
trebuie să păstreze o legătură permanentă cu familia acestuia sau, după caz, cu
persoana ori cu instituţia legal însărcinată cu supravegherea minorului, cu
reprezentanţi ai autorităţilor locale, ai organelor de poliţie, precum şi cu
orice persoane fizice sau juridice care ar putea oferi informaţii privind
frecventarea de către minor a locului supus interdicţiei.
(3) Dispoziţiile art. 34
alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(4) Atunci când consilierul de probaţiune constată
prezenţa minorului în locul sau în locurile a căror frecventare i-a fost
interzisă, îi înmânează un avertisment scris, procedând la explicarea verbală a
conţinutului acestuia.
(5) Atunci când, după înmânarea a două avertismente,
consilierul de probaţiune constată că minorul a fost prezent în locul sau în
locurile a căror frecventare i-a fost interzisă, înştiinţează de îndată şeful
serviciului de probaţiune. Acesta din urmă înştiinţează de îndată persoana sau
persoanele cărora li s-a încredinţat supravegherea minorului, precum şi
instanţa de judecată.
Art. 42. - (1) In cazul în care minorul are obligaţia
de a nu intra în legătură cu anumite persoane stabilite de instanţa de judecată
consilierul de probaţiune responsabil de caz trebuie să ia măsurile necesare în
vederea identificării şi contactării persoanelor care ar putea furniza
informaţii relevante în cazul respectiv, colaborând cu familia acestuia sau,
după caz, cu persoana ori cu instituţia legal însărcinată cu supravegherea
minorului, precum şi cu organele de poliţie şi cu alte instituţii însărcinate
cu asigurarea ordinii şi liniştii publice.
(2) Dispoziţiile art. 34 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
(3) Totodată consilierul de probaţiune responsabil de
caz efectuează vizite inopinate la domiciliu şi, după caz, la locul de muncă
sau la şcoala la care învaţă minorul şi colaborează cu familia acestuia în
vederea respectării obligaţiei.
(4) In cazul în care minorul nu îndeplineşte obligaţia
impusă consilierul de probaţiune responsabil de caz va înştiinţa de îndată
şeful serviciului de probaţiune. Acesta din urmă înştiinţează de îndată
persoana sau persoanele cărora li s-a încredinţat supravegherea minorului,
precum şi instanţa de judecată.
Art. 43. -In cazul în care minorul este obligat să
presteze o activitate neremunerată într-o instituţie de interes public
stabilită de instanţă, serviciul de probaţiune supraveghează îndeplinirea
acestei obligaţii în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
SECŢIUNEA a 4-a
Asistenţa şi consilierea
Art. 44. - (1) Asistenţa şi consilierea persoanelor
condamnate şi a minorilor sancţionaţi cu măsura educativă a libertăţii
supravegheate au ca scop reintegrarea acestora în societate, întărirea gradului
de siguranţă socială şi prevenirea săvârşirii din nou a unor infracţiuni.
(2) Asistenţa şi consilierea se vor realiza pe baza
unui plan de asistenţă şi consiliere adaptat nevoilor individuale ale persoanei
supravegheate. Se vor estima perioada de timp şi măsura în care nevoile
identificate pot fi acoperite numai prin intervenţia serviciului de probaţiune
ori în colaborare cu organizaţii neguvernamentale, instituţii publice şi/sau
private ori cu persoane fizice sau juridice.
(3) In derularea acestei activităţi serviciile de
probaţiune urmăresc:
a) corectarea comportamentului infracţional prin
conştientizarea de către minori sau de către persoanele condamnate a faptei
săvârşite, a consecinţelor acesteia şi asumarea responsabilităţii pentru fapta
comisă;
b) motivarea minorului sau a persoanei condamnate în
vederea dezvoltării responsabilităţii şi autodisciplinei;
c) elaborarea şi derularea unor programe eficiente de
asistenţă şi consiliere a persoanelor condamnate sau a minorilor, în funcţie de
nevoile identificate ale acestora;
d) sprijinirea condamnatului sau a minorului în
vederea satisfacerii nevoilor sociale referitoare la educaţie, pregătire
profesională, loc de muncă, locuinţă sau altele
asemenea.
(4) Ori de câte ori instanţa de judecată dispune
supravegherea unei persoane condamnate sau a unui minor de către serviciul de
probaţiune, cu ocazia primei întrevederi cu persoana supravegheată i se va face
cunoscută posibilitatea de a solicita asistenţă şi consiliere pe perioada
supravegherii, explicându-i-se modalităţile practice în care poate fi
sprijinită în vederea reintegrării în societate.
(5) Pentru a beneficia de serviciile de asistenţă şi
consiliere persoana supravegheată depune o cerere scrisă la serviciul de
probaţiune.
(6) Cererea persoanei supravegheate, prin care
solicită asistenţă şi consiliere, se depune la dosarul de reintegrare socială
şi supraveghere.
Art. 45 - (1) Pentru fiecare persoană supravegheată
care a solicitat asistenţă şi consiliere se întocmeşte un dosar de reintegrare
socială şi supraveghere.
(2) Dosarul de reintegrare socială şi supraveghere
conţine documentele aferente dosarului de supraveghere prevăzute la art. 19
alin. (2) şi documentele specifice activităţii de asistenţă şi consiliere, după
cum urmează:
a) cererea scrisă privind asistenţa şi consilierea;
b) planul de asistare;
c) referatele periodice de reintegrare socială şi
supraveghere, care conţin pe scurt informaţii cu privire la rezultatele
înregistrate de către persoana asistată şi consiliată şi care se întocmesc cel
puţin o dată la 6 luni sau ori de câte ori se înregistrează o evoluţie pozitivă
ori negativă în procesul de reintegrare a persoanei respective;
d) concluziile consilierului de probaţiune, care fac obiectul unui referat de reintegrare socială şi
supraveghere final, întocmit la expirarea perioadei de asistenţă şi consiliere,
precizându-se în ce măsură persoana respectivă are perspective sau s-a
reintegrat în societate.
(3) Planul de asistare este întocmit
cu implicarea persoanei solicitante în termen de maximum 20 de zile lucrătoare
de la momentul solicitării asistării şi consilierii.
(4) Planul de asistare cuprinde următoarele capitole:
a) introducere: numele, prenumele, data şi locul
naşterii persoanei supravegheate, infracţiunea săvârşită şi numărul hotărârii
instanţei de judecată, sancţiunea aplicată, perioada de supraveghere,
menţionându-se data începerii şi încetării acesteia, numele şi prenumele
consilierului de probaţiune responsabil de caz;
b) nevoile sau problemele identificate;
c) obiectivele activităţii de asistare;
d) planificarea activităţilor în atingerea
obiectivelor;
e) resurse implicate în desfăşurarea activităţilor;
f) programul întâlnirilor dintre consilierul responsabil de caz şi persoana asistată;
g) timpul estimat în vederea realizării.
(5) Planul de asistare va fi revizuit ori de câte ori
este cazul, în cadrul unor anexe ale planului de asistare.
(6) Dosarul de reintegrare socială şi supraveghere se
păstrează în arhiva serviciului de probaţiune, consilierul de probaţiune
responsabil de caz fiind obligat să păstreze confidenţialitatea informaţiilor
cuprinse în dosar.
(7) Şeful serviciului de probaţiune are obligaţia de a
consulta fiecare dosar periodic sau ori de câte ori consideră necesar, pentru a
verifica dacă se respectă programul de resocializare a persoanei asistate şi
consiliate în ceea ce priveşte termenele, calitatea şi ritmicitatea acestuia,
precum şi orice alte obligaţii care îi revin consilierului de probaţiune pe
durata asistenţei şi consilierii.
(8) In cazul în care consilierul de probaţiune
responsabil de caz este în imposibilitate permanentă sau temporară de a-şi
îndeplini atribuţiile în ceea ce priveşte întocmirea dosarului, şeful
serviciului de probaţiune desemnează un alt consilier pe perioada amintită,
care să preia responsabilităţile cazului respectiv.
(9) Persoana asistată şi consiliată şi apărătorul
acesteia vor putea consulta dosarul de reintegrare socială şi supraveghere
numai în prezenţa consilierului de probaţiune responsabil de caz sau a şefului
serviciului de probaţiune şi numai în incinta serviciului de probaţiune, după
care se va întocmi un proces-verbal semnat de persoana care l-a studiat şi de
reprezentantul serviciului.
Art. 46. - (1) In termen de 20
de zile lucrătoare de la primirea cererii scrise din partea persoanei
supravegheate, prin care aceasta solicită asistenţă şi consiliere, serviciul de
probaţiune poate lua măsurile necesare în vederea includerii acesteia într-un
program de intervenţie specializată, adaptat nevoilor identificate ale
persoanei respective, atunci când este posibil.
(2) Activitatea prevăzută la alin. (1) se poate
desfăşura pe baza unui protocol de colaborare cu instituţii sau cu organizaţii
care desfăşoară activităţi de reintegrare socială.
(3) Protocolul de colaborare va cuprinde:
a) părţile semnatare;
b) obiectul protocolului, care constă în colaborarea
părţilor în iniţierea şi derularea planurilor de reintegrare socială şi
supraveghere, avându-se în vedere reintegrarea socială a persoanelor asistate
şi consiliate de serviciile de probaţiune;
c) tipul de servicii specializate de care pot
beneficia persoanele asistate şi consiliate;
d) durata protocolului;
e) obligaţiile părţilor;
f) data încheierii protocolului;
g) semnătura părţilor.
Art. 47. - (1) Activitatea de asistenţă şi consiliere
se poate desfăşura şi în unităţile penitenciare, includerea în astfel de
programe a persoanelor condamnate fiind posibilă numai cu acordul acestora, şi
numai cu 6 luni înainte ca situaţia persoanei să fie eligibilă pentru analizare
în comisia de liberare condiţionată.
(2) Fiecare serviciu de probaţiune de pe lângă
tribunalul în a cărui circumscripţie se află una sau mai multe unităţi
penitenciare poate încheia un protocol de colaborare cu administraţia sau cu
administraţiile penitenciare, în vederea stabilirii de comun acord a
categoriilor de persoane condamnate care pot fi incluse în programe de
resocializare, precum şi a conţinutului şi duratei acestor programe.
(3) Activitatea de asistenţă şi
consiliere acordată persoanelor prevăzute la alin. (1) presupune:
a) identificarea nevoilor cu care persoana anticipează
că se va confrunta la momentul liberării;
b) identificarea resurselor interne ale persoanei condamnate
cum ar fi motivaţia, aptitudinile şi abilităţile
acesteia;
c) identificarea resurselor existente în comunitatea
în care persoana condamnată urmează să se libereze şi informarea cu privire la
aceste resurse;
d) indicarea modalităţilor prin care persoana
condamnată poate accesa serviciile oferite de instituţiile aflate în
comunitatea în care urmează să se libereze.
Art. 48. -Activitatea de asistenţă şi consiliere
încetează în următoarele cazuri:
a) la cererea persoanei asistate şi consiliate;
b) ca urmare a lipsei de cooperare
sau a comportamentului neadecvat al persoanei asistate şi consiliate;
c) la expirarea duratei asistenţei şi consilierii.
ANEXA Nr. 1 la regulament
MINISTERUL
JUSTIŢIEI
Serviciul de probaţiune de pe lângă
Tribunalul.................
Strict confidenţial după completare
REFERAT DE EVALUARE
I. Introducere
Numele şi prenumele
inculpatului/persoanei condamnate/minorului:
|
Fapta/faptele
pentru care subiectul referatului de evaluare este
inculpate/condamnat/sanctionat cu o masura educative:
|
Instanta de
judecata care a solicitat referatul de evaluare:
|
Numarul
dosarului penal/sentintei penale:
|
Numarul si
data adresei de sesizare din partea instantei de judecata:
|
Perioada de supraveghere:
|
Numele şi prenumele consilierului de probaţiune:
|
II. Sursele de informaţii ........................................................................................................................................................................ ................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
III. Date privind persoana pentru care a fost
solicitat referatul de evaluare ....................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
IV. Factorii care
influenţează sau care pot influenţa conduita generală a persoanei pentru care a
fost solicitat referatul de evaluare.........
........................................................................................................................................................................ .........................................................
V. Perspectivele de reintegrare în societat
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Data întocmirii şi semnării referatului
...........................................................
Intocmit. Consilier de probaţiune,
...........................................................
Şef serviciu,
...........................................................
ANEXA Nr. 2 la regulament
MINISTERUL JUSTIŢIEI
Serviciul de probaţiune de pe lângă Tribunalul.........................
PLAN DE SUPRAVEGHERE
I. Introducere
Numele şi prenumele persoanei condamnate/minorului:
Data şi locul naşterii:
Infracţiunea săvârşită:
Numărul hotărârii instanţei:
Sancţiunea aplicată persoanei condamnate/minorului:
Perioada supravegherii:
Data începerii:
Data încheierii:
Numele şi prenumele consilierului de probaţiune:
II. Măsurile si/sau obligaţiile impuse de instanţa de judecată si
mijloacele utilizate pentru asigurarea îndeplinirii lor
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
III. Nevoile criminogene şi sociale ale persoanei
condamnate/minorului şi obiectivele stabilite în vederea diminuării acestora
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
IV. Riscul
săvârşirii din nou a unor infracţiuni/riscul de a pune în pericol siguranţa
publică şi riscul de sinucidere sau autovătămare
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
V Metodele de intervenţie
propuse în vederea soluţionării nevoilor identificate şi diminuării
riscului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
VI. Data, locul şi
frecvenţa întrevederilor dintre consilierul de probaţiune şi persoana
condamnată/minor pe perioada supravegherii
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
VII. Descrierea
programului de intervenţie, stabilit ca obligaţie de către instanţă (dacă este
cazul)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
VIII. Descrierea activităţii, a locului de executare şi a programului de lucru, în
cazul persoanei condamnate/minorului faţă de care s-a stabilit prestarea unei
activităţi neremunerate într-o instituţie de interes public (dacă este cazul)
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Persoana condamnată/minorul a luat cunoştinţă de
conţinutul planului de supraveghere şi înţelege sa coopereze în executarea
obligaţiilor ce îi revin.
Data semnării planului de
supraveghere...............................................
Consilier de probaţiune,
...........................................................
Am luat cunoştinţă.
Persoana condamnată/minor,
...........................................................