HOTARARE Nr. 153 din 24 aprilie 1997
privind infiintarea Regiei Autonome "Inspectoratul General al
Comunicatiilor" prin reorganizarea Regiei Autonome "Inspectoratul
General al Radiocomunicatiilor"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 5 mai 1997
In temeiul prevederilor Legii telecomunicatiilor nr. 74/1996 si al Legii
serviciilor postale nr. 83/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Regia Autonoma "Inspectoratul General al
Comunicatiilor", cu sediul principal in Bucuresti, Splaiul Independentei
nr. 202 A, sectorul 6, prin reorganizarea Regiei Autonome "Inspectoratul
General al Radiocomunicatiilor", care se desfiinteaza.
(2) Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" are
personalitate juridica si functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara sub autoritatea Ministerului Comunicatiilor.
(3) Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" isi
desfasoara activitatea in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu
regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Obiectul de activitate al Regiei Autonome "Inspectoratul General
al Comunicatiilor" este, in principal:
1. supravegherea si controlul respectarii prevederilor reglementarilor,
licentelor si autorizatiilor din domeniul telecomunicatiilor si postei;
2. gestionarea frecventelor radioelectrice cu atribuire neguvernamentala;
3. monitorizarea spectrului de frecvente radioelectrice cu atribuire
neguvernamentala;
4. controlul tehnic si certificarea conformitatii cu normele tehnice din
domeniile de mai sus.
(2) Se excepteaza de la supravegherea si controlul efectuate de Regia
Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" activitatile de
telecomunicatii si posta destinate apararii, sigurantei nationale si ordinii
publice prestate de institutiile publice abilitate prin lege, precum si
retelele de telecomunicatii speciale definite de Legea nr 92/1996 privind
organizarea si functionarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale.
(3) Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor"
preia toate drepturile si obligatiile care reveneau Regiei Autonome
"Inspectoratul General al Radiocomunicatiilor" stabilite prin acte
normative, conventii, acorduri interne si internationale, contracte si alte
asemenea intelegeri.
Art. 3
Patrimoniul Regiei Autonome "Inspectoratul General al Comunicatiilor"
se constituie prin preluarea activului si pasivului de la Regia Autonoma
"Inspectoratul General al Radiocomunicatiilor", stabilit pe baza
bilantului contabil, incheiat la data de 31 decembrie 1996, si este in valoare
de 53.878.849 mii lei, din care:
a) imobilizari corporale si necorporale, in valoare de 3.485.770 mii lei;
b) active circulante, in valoare de 50.325.525 mii lei.
Art. 4
(1) Cheltuielile de capital ale Regiei Autonome "Inspectoratul General
al Comunicatiilor" se acopera din surse proprii, credite bancare si, in
completare, de la bugetul de stat, in limita prevederilor aprobate prin legea
bugetara anuala.
(2) In cazurile in care interesele de stat, inclusiv cele de aparare a
tarii, necesita executarea de lucrari sau prestari de servicii speciale, Regia
Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" impreuna cu
Ministerul Comunicatiilor, cu avizul Ministerului Finantelor, vor face
propuneri corespunzatoare de modificare a bugetului de venituri si cheltuieli si
de stabilire a surselor de acoperire a costurilor suplimentare, care se aproba
potrivit legii.
Art. 5
Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" poate
efectua modificari justificate ale tarifelor sale, in conditiile legii si
asigurarii echilibrului bugetului de venituri si cheltuieli propriu.
Art. 6
Personalul Regiei Autonome "Inspectoratul General al
Radiocomunicatiilor" va fi preluat de Regia Autonoma "Inspectoratul
General al Comunicatiilor" si se considera transferat.
Art. 7
(1) In exercitarea atributiilor ce-i revin potrivit legislatiei in vigoare,
Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" va fi
sprijinita operativ de autoritatile publice locale, organele de politie sau
alte autoritati publice, in vederea identificarii, localizarii si sanctionarii
persoanelor fizice sau juridice pentru nerespectarea legislatiei in vigoare,
din domeniul telecomunicatiilor si postei, sau a altor reglementari cu privire
la protectia radioelectrica.
(2) Personalul Regiei Autonome "Inspectoratul General al
Comunicatiilor" va avea, pe baza de delegatie, acces liber, in orice loc
in care se afla echipamente, aparate si instalatii de telecomunicatii si posta
sau surse de perturbatii radioelectrice, in conditiile legii. In obiectivele
apartinand institutiilor publice care participa la apararea, siguranta
nationala si ordinea publica, in care se pot afla eventuale surse de
perturbatii radioelectrice, accesul personalului Regiei Autonome
"Inspectoratul General al Comunicatiilor" se face pe baza
conventiilor stabilite cu fiecare dintre institutiile respective in parte.
Art. 8
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prevederile referitoare
la Regia Autonoma "Inspectoratul General al Radiocomunicatiilor" din
Hotararea Guvernului nr. 448/1991 privind infiintarea regiilor autonome
"Posta Romana", "Rom-Telecom",
"Radiocomunicatii", "Inspectoratul General al
Radiocomunicatiilor" si a Societatii Comerciale "Banc Post" -
S.A., cu modificarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 155 din 23 iulie 1991, alte prevederi cu privire la gestionarea
sau administrarea frecventelor radioelectrice cu atribuire neguvernamentala,
precum si orice alte prevederi contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Regiei Autonome "Inspectoratul General al
Comunicatiilor"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor",
denumita in continuare regie, este persoana juridica, care functioneaza pe baza
de gestiune economica si autonomie financiara si isi desfasoara activitatea in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu prezentul regulament de
organizare si functionare.
Art. 2
(1) Regia are sediul principal in Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 202
A, sectorul 6.
(2) Regia are in structura sa organizatorica directii teritoriale, centre
de control regionale, locale si alte structuri care functioneaza ca subunitati
fara personalitate juridica, cu autonomie operativa si decizionala, in limitele
stabilite de consiliul de administratie al regiei.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al regiei este, in principal:
1. supravegherea si controlul respectarii prevederilor reglementarilor,
licentelor si autorizatiilor din domeniul telecomunicatiilor si postei;
2. gestionarea frecventelor radioelectrice cu atribuire neguvernamentala;
3. monitorizarea spectrului de frecvente radioelectrice cu atribuire
neguvernamentala;
4. controlul tehnic si certificarea conformitatii cu normele tehnice din
domeniile de mai sus.
(2) In scopul asigurarii compatibilitatii electromagnetice, regia exercita
la nivel national activitatea de certificare a conformitatii cu normele tehnice
corespunzatoare pentru:
1. aparatele, echipamentele si instalatiile din domeniul telecomunicatiilor
si postei;
2. aparatele, echipamentele si instalatiile generatoare de unde
radioelectrice, precum si acelea care pot constitui surse de perturbatii
radioelectrice.
(3) Regia poate desfasura si alte activitati, respectiv eliberare de
autorizatii, cercetare si proiectare in domeniul telecomunicatiilor, postei si
in domeniul gestionarii spectrului de frecvente radioelectrice, proiectare de
sisteme informatice, cooperare internationala, metrologie, achizitii si import
de instalatii, sisteme, echipamente si aparate si altele.
Art. 4
In realizarea obiectului sau de activitate, regia exercita urmatoarele
atributii principale:
1. participa la elaborarea politicii si strategiei Ministerului
Comunicatiilor in domeniul telecomunicatiilor, postei si utilizarii spectrului
de frecvente radioelectrice si aduce la indeplinire sarcinile desemnate de
Ministerul Comunicatiilor in aplicarea acestor politici si strategii;
2. supravegheaza si controleaza aplicarea si respectarea prevederilor ce
decurg din legislatia si reglementarile in vigoare din domeniul
telecomunicatiilor si postei de catre persoanele fizice si juridice care
desfasoara activitati in acest domeniu;
3. supravegheaza si controleaza respectarea prevederilor licentelor si
autorizatiilor emise persoanelor fizice sau juridice, conform legislatiei din
domeniul telecomunicatiilor si postei;
4. poate emite autorizatii pentru operatorii independenti sau furnizorii de
servicii de telecomunicatii deschise competitiei, precum si alte autorizatii,
in baza competentelor stabilite de Ministerul Comunicatiilor si in conformitate
cu reglementarile emise de catre acesta;
5. asigura planificarea, identificarea, optimizarea, asignarea si tinerea
la zi a evidentelor utilizarii frecventelor radioelectrice cu atribuire
neguvernamentala; in acest scop, poate modifica asignarile de frecvente pentru
utilizarea rationala si eficienta a spectrului radioelectric respectiv;
6. retrage sau modifica asignarile de frecvente, in conformitate cu
prevederile legale;
7. controleaza si monitorizeaza, din punct de vedere tehnic, utilizarea
spectrului de frecvente radioelectrice cu atribuire neguvernamentala; in scopul
asigurarii protectiei radioelectrice a utilizatorilor spectrului, analizeaza
cazurile de perturbatii prejudiciabile si stabileste masurile ce se impun in
consecinta;
8. sprijina institutiile publice cu atributii in domeniul apararii,
sigurantei nationale si ordinii publice, la cererea acestora, in solutionarea
cazurilor in care utilizatori ai spectrului radioelectric cu atribuire
neguvernamentala perturba respectivii utilizatori ai spectrului radioelectric
cu atribuire guvernamentala;
9. certifica conformitatea parametrilor tehnici ai aparatelor,
echipamentelor, sistemelor si instalatiilor de telecomunicatii si posta, precum
si a acelora care pot constitui surse de perturbatii radioelectrice, cu
standardele si reglementarile tehnice in vigoare;
10. efectueaza expertiza tehnica in vederea certificarii si autorizarii
aparatelor, echipamentelor, sistemelor si instalatiilor de telecomunicatii si
posta, precum si a acelora care pot constitui surse de perturbatii
radioelectrice;
11. constata, stabileste masuri si sanctioneaza, conform legii, persoanele
fizice sau juridice pentru abateri de la prevederile normelor legale,
licentelor si autorizatiilor privind activitatile din domeniul
telecomunicatiilor si postei, precum si ale acelora referitoare la
echipamentele, instalatiile si aparatele ce pot constitui surse de perturbatii
radioelectrice; propune retragerea licentelor sau autorizatiilor, conform
legislatiei in vigoare;
12. constituie si actualizeaza baze de date cu informatii din domeniul
telecomunicatiilor si postei;
13. analizeaza documentele elaborate de organizatiile internationale, la care
Romania este parte, avand implicatii in domeniul telecomunicatiilor si postei
din tara noastra, si propune masurile ce se impun, dupa caz;
14. atesta personalul care opereaza cu echipamente radioelectrice, conform
reglementarilor in vigoare;
15. coopereaza si dezvolta relatii cu organizatii nationale si
internationale, din domeniul telecomunicatiilor si postei, si participa la
reuniunile acestora;
16. participa, cu statut de membru, la lucrarile Comisiei Superioare de
Radiocomunicatii si la lucrarile Consiliului Consultativ de Telecomunicatii;
17. participa la activitatea de elaborare a reglementarilor din domeniul
telecomunicatiilor si postei - acte normative, regulamente, instructiuni si
altele asemenea; propune Ministerului Comunicatiilor, in vederea adoptarii,
reglementari in domeniul telecomunicatiilor si postei;
18. participa la efectuarea lucrarilor pe care le implica activitatea de
coordonare internationala, cu privire la utilizarea spectrului frecventelor
radioelectrice, precum si la alte actiuni internationale consacrate
telecomunicatiilor si postei;
19. participa la activitatea nationala si internationala de standardizare
in domeniul telecomunicatiilor si postei, precum si la activitatea nationala de
standardizare pentru echipamentele, aparatele si instalatiile ce pot constitui
surse de perturbatii radioelectrice;
20. pentru toate activitatile si serviciile prestate, percepe tarife
aprobate de autoritatea de reglementare in domeniul comunicatiilor;
21. asigura publicarea periodica si furnizarea contra cost a
reglementarilor din Romania, in domeniul telecomunicatiilor si postei;
22. investigheaza sesizarile si reclamatiile referitoare la activitatile de
telecomunicatii si posta, propune si, dupa caz, ia masurile ce se impun,
conform reglementarilor in vigoare;
23. exercita si alte atributii care decurg din actele normative in vigoare,
precum si cele stabilite de Ministerul Comunicatiilor, conform legislatiei in
vigoare.
Art. 5
(1) Atributiile de control ce revin regiei, conform obiectului sau de
activitate, sunt exercitate de inspectori anume imputerniciti in acest sens.
(2) In vederea exercitarii controlului, inspectorii sunt autorizati:
1. sa aiba acces liber, permanent, in orice loc in care se afla
echipamente, aparate si instalatii de telecomunicatii sau surse de perturbatii
radioelectrice, in conditiile legii;
2. sa solicite conducerii persoanei juridice, precum si persoanelor fizice
documentele si informatiile necesare realizarii controlului;
3. sa efectueze sau sa solicite masuratori si determinari pentru
clarificarea obiectului controlului;
4. sa dispuna oprirea functionarii si sa sigileze echipamente, aparate si
instalatii, cand se constata abateri de la reglementarile din domeniul
telecomunicatiilor si postei sau de la alte reglementari cu privire la
protectia radioelectrica;
5. sa propuna retragerea autorizatiilor sau licentelor, in conditiile
legii;
6. sa aplice sanctiuni potrivit legii;
7. sa sesizeze organele de urmarire penala, in conditiile legii.
(3) Inspectorul este obligat:
1. sa nu aiba un interes patrimonial in raporturile cu persoana juridica
sau fizica, in exercitarea atributiilor sale;
2. sa nu dezvaluie, nici dupa incetarea functiei de inspector, orice date
cunoscute cu ocazia exercitarii atributiilor sale;
3. sa pastreze confidentialitatea surselor de informatii, in legatura cu
sesizarile sau plangerile primite.
Art. 6
Regia va trata in mod echitabil si nediscriminatoriu pe toti solicitantii
si beneficiarii serviciilor pe care le presteaza sau pe toate persoanele fizice
sau juridice care fac obiectul vreunui control.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Regia are un patrimoniu constituit prin insumarea patrimoniilor subunitatilor
din structura proprie, in valoare totala de 53.878.849 mii lei, stabilit pe
baza bilantului contabil incheiat la data de 31 decembrie 1996.
(2) Regia este proprietara tuturor bunurilor din patrimoniul ei si poate
dispune de acestea, cu respectarea prevederilor legale.
CAP. 4
Structura regiei
Art. 8
(1) Regia are in structura sa organizatorica directii teritoriale, centre
de control regionale si locale, departamente, servicii, birouri, compartimente,
laboratoare si alte structuri specifice necesare realizarii obiectului sau de
activitate.
(2) Structura organizatorica, infiintarea si desfiintarea unor niveluri din
structura se aproba de catre consiliul de administratie al regiei. Gradarea
nivelurilor din structura organizatorica proprie se aproba de catre consiliul
de administratie al regiei.
(3) Subunitatile din structura regiei nu au personalitate juridica si nu au
relatii directe cu bugetul administratiei publice centrale. Subunitatile din
Structura regiei au competente stabilite, in cadrul prevederilor legale, de
catre consiliul de administratie al regiei. Subunitatile din structura regiei
isi desfasoara activitatea pe baza unor regulamente de organizare si
functionare proprii, aprobate de consiliul de administratie al acesteia.
Art. 9
Regia stabileste relatii, pe baze contractuale, cu celelalte regii din
domeniul telecomunicatiilor si postei, precum si cu persoanele juridice sau
fizice care desfasoara activitati in domeniul telecomunicatiilor si postei sau
in alte domenii de activitate.
CAP. 5
Organele de conducere a regiei
Art. 10
Conducerea regiei este asigurata de:
1. consiliul de administratie;
2. directorul general;
3. comitetul de directie, ca organ operativ de conducere.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie al regiei este numit prin ordin al
ministrului comunicatiilor si cuprinde un numar de 7 membri, dupa cum urmeaza:
1. directorul general al regiei;
2. un reprezentant al Ministerului Comunicatiilor;
3. un reprezentant al Ministerului Finantelor;
4. ingineri, economisti, juristi, specializati in domeniul comunicatiilor.
(2) La lucrarile consiliului de administratie pot participa, ca invitati,
delegati din partea unor organe centrale, institutii publice sau agenti
economici, pentru consultarea in probleme specifice acestora. Consiliul de
administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului regulament de
organizare si functionare.
Art. 12
(1) Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioada de 4
ani, iar jumatate din numarul lor poate fi inlocuita la fiecare 2 ani.
(2) Consiliul de administratie poate propune inlocuirea unui membru
necorespunzator, precum si numirea unor membri pentru completarea locurilor
devenite vacante din diferite motive, in cursul perioadei de 4 ani. Membrul
astfel numit va participa la lucrarile consiliului de administratie numai pana
la implinirea acestei perioade. Completarea locurilor vacante se va face cu
persoane din aceeasi categorie cu membrii pe care ii inlocuiesc.
(3) Membrii consiliului de administratie nu pot face parte din mai mult de
doua consilii de administratie, nu pot participa la societati comerciale cu
care regia are relatii de afaceri sau are interese contrare si nu pot desfasura,
ca persoane fizice, astfel de activitati.
(4) Membrii numiti in consiliul de administratie isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau la unitatea de la care provin si toate drepturile si
obligatiile derivand din aceasta calitate.
(5) Pentru activitatea depusa in consiliul de administratie, membrii
primesc o indemnizatie al carei cuantum se stabileste prin hotarare a
consiliului de administratie.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele regiei o cer, convocarea acestuia facandu-se de presedinte sau
la solicitarea a cel putin 1/3 din numarul membrilor consiliului.
(2) Pentru luarea unor hotarari complexe, consiliul de administratie poate
apela pentru analiza la consilieri si consultanti din diferite sectoare, care
pot fi recompensati material, pe baza de contract incheiat potrivit legii.
(3) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de cel mai in varsta dintre membrii
prezenti.
(4) Ministrul comunicatiilor poate participa, ori de cate ori considera ca
este cazul, la sedintele consiliului de administratie.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie poate hotari in prezenta a 2/3 din numarul membrilor
sai. Daca nu este indeplinita aceasta conditie pentru adoptarea hotararilor,
sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un interval de
cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor consiliului.
Art. 15
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
1. aproba structura organizatorica si functionala a regiei, infiintarea,
modificarea formei de organizare si gradarea subunitatilor, reprofilarea sau
desfiintarea subunitatilor din structura regiei, precum si regulamentele de
organizare si functionare ale regiei si ale subunitatilor din structura;
2. aproba strategia si programele concrete de dezvoltare a regiei, de
introducere a unor tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in
concordanta cu strategia generala din domeniul telecomunicatiilor si postei;
3. analizeaza si aproba proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
repartizarea acestuia pe sectoare de activitate si asigura masurile pentru
executarea acestuia la toate nivelurile din structura regiei;
4. analizeaza bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi
pentru exercitiul financiar anterior, pe care le inainteaza spre aprobare la
Ministerul Finantelor, si asigura publicarea lor in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a;
5. analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de catre regie;
6. stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale regiei, precum si relatiile acestora cu
tertii;
7. aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, in conditiile legii,
majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia
de gestiune a unor bunuri, servicii, din patrimoniul regiei;
8. fundamenteaza si prezinta Ministerului Comunicatiilor propuneri pentru
acordarea de subventii, niveluri de impozite diminuate sau alte forme de
sprijin din partea statului pentru regie, in vederea aprobarii acestora in
conditiile legii;
9. aproba volumul creditelor bancare in limitele prevederilor legale;
10. aproba constituirea fondului de dezvoltare si a altor fonduri, urmarind
asigurarea sumelor necesare satisfacerii obligatiilor legale, a unor necesitati
social-culturale si de cointeresare a salariatilor,
perfectionarea-recalificarea personalului angajat, precum si a celorlalte
varsaminte prevazute de lege;
11. stabileste nivelul de salarizare a personalului angajat, in functie de
studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevazute de lege;
12. asigura masuri pentru respectarea statutului personalului, a
disciplinei tehnologice, protectiei si securitatii muncii;
13. analizeaza raportul trimestrial privind activitatea pe baza de bilant
si aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al
bugetului de venituri si cheltuieli;
14. prezinta Ministerului Comunicatiilor tarifele de baza pentru executarea
serviciilor specifice regiei, pentru a fi aprobate conform legii;
15. prezinta Ministerului Comunicatiilor propuneri si proiecte de acte
normative si modificari ale celor existente, pentru a fi supuse aprobarii
conform legii;
16. stabileste, impreuna cu organele in drept, relatiile si conditiile de
colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor si valorilor din
cadrul regiei;
17. aproba contractele colective de munca, asigura negocierea salariilor
personalului din aparatul propriu;
18. aproba utilizarea fondului valutar de care dispune regia;
19. asigura legatura cu sindicatele din cadrul regiei sau cu reprezentantii
salariatilor pentru rezolvarea operativa a problemelor ce apar, in scopul
desfasurarii optime a activitatii;
20. asigura adoptarea masurilor specifice care se impun, in vederea
realizarii integrale a obiectului de activitate al regiei, in conditii
corespunzatoare;
21. raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;
22. exercita orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 16
(1) Directorul general conduce activitatea curenta a regiei si este numit
prin ordin al ministrului comunicatiilor. Directorul general al regiei este si
presedinte al consiliului de administratie si reprezinta, personal sau prin
delegat, interesele acesteia in relatiile cu celelalte organe, organizatii,
agenti economici din tara si din strainatate, precum si cu persoanele fizice.
(2) Directorul general angajeaza si concediaza personalului regiei si
numeste conducatorii tuturor nivelurilor ierarhice din structura regiei.
(3) Directorul general exercita atributiile si are raspunderile care ii
revin din prevederile legale si aproba masuri privind activitatea regiei, cu
exceptia celor date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor
organe.
(4) Directorul general poate delega, in conditiile legii, parte din
atributiile sale celorlalte persoane din conducerea regiei.
Art. 17
Conducerea operativa a regiei este asigurata de un comitet de directie
compus din 7 membri, respectiv directorul general, directorii executivi si
specialisti din cadrul regiei, in domeniul juridic si tehnic.
Art. 18
Comitetul de directie isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul sau regulament de organizare si functionare si ii revin, in principal,
urmatoarele atributii:
1. analizeaza si avizeaza fundamentarea tuturor problemelor care se supun
consiliului de administratie pentru luarea unor hotarari si asigura aducerea la
indeplinire a acestora;
2. adopta hotarari si dispune masuri, in limita competentelor care ii sunt
stabilite de consiliul de administratie al regiei;
3. exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale.
Art. 19
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
regiei o impun, iar hotararile acestuia se iau cu majoritatea simpla a
voturilor membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din
numarul membrilor sai.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul anual, contul de profit si
pierderi. Relatiile regiei
Art. 20
(1) Regia determina anual volumul total de venituri si cheltuieli,
formuleaza propuneri pentru solicitarea de alocatii si subventii de la bugetul
administratiei publice centrale, pentru acoperirea eventualelor deficite
generate de cauze independente de regie. De asemenea, fundamenteaza
contractarea de credite financiare, in cuantumul prevazut de lege, pentru
acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul anului,
mijloacele financiare ale regiei nu sunt suficiente.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli al regiei se intocmeste pentru
fiecare exercitiu financiar si se aproba potrivit legii.
(3) Regia intocmeste anual bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, dupa modelele stabilite de Ministerul Finantelor. Din profitul net al
regiei, repartizat conform legii, o parte se utilizeaza pentru constituirea
unui fond de participare a salariatilor la profit.
(4) Operatiunile de incasari si plati ale regiei se realizeaza de catre
aparatul propriu, prin conturi deschise la unitatile bancare.
Art. 21
(1) Relatiile de cooperare ale regiei cu organe, organizatii, agenti
economici si persoane fizice si juridice din tara si din strainatate se
stabilesc pe baze contractuale. Activitatea de contractare se poate realiza si
de catre subunitatile din structura proprie, in limita competentelor si
imputernicirilor acordate de consiliul de administratie al regiei.
(2) Relatiile cu bugetul administratiei publice centrale se realizeaza
centralizat, prin aparatul propriu al regiei.
(3) Relatiile dintre subunitatile din structura si aparatul propriu al
regiei, precum si intre acestea, se stabilesc in conditiile aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 22
In cazul litigiilor, regia se adreseaza, direct sau prin unitatile din subordine,
instantelor judecatoresti prin delegare de competenta.
Art. 23
(1) Gestiunea regiei este controlata conform prevederilor legale si
reglementarilor elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Controlul economico-financiar, in cadrul aparatului propriu, precum si
in cadrul subunitatilor, se realizeaza de catre organe de control proprii,
specializate, constituite conform prevederilor legale.
CAP. 7
Dispozitii referitoare la personal
Art. 24
(1) Personalul regiei este angajat pe baza de contract individual de munca
incheiat cu directorul general si avand o durata determinata sau nedeterminata,
de la caz la caz.
(2) Angajarea si promovarea salariatilor se face in conformitate cu
prevederile legale.
(3) Personalul regiei, indiferent de functie sau de specialitate, este
supus prevederilor legislatiei muncii in vigoare si prevederilor regulamentelor
si instructiunilor specifice, avand toate drepturile si obligatiile prevazute
de acestea.
(4) Personalul regiei are obligatia de a asigura confidentialitatea datelor
cu care lucreaza si de a pastra secretul profesional, inclusiv dupa parasirea
serviciului.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 25
Accesul persoanelor straine in cadrul regiei, la sediul principal si la
subunitatile din structura se face conform regulamentului propriu aprobat de
consiliul de administratie, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 26
Regia stabileste programul de functionare a retelei de subunitati, pe
intreg teritoriul tarii, in concordanta cu interesul social pentru serviciile
sale puse la dispozitia beneficiarilor.
Art. 27
Regia raspunde pentru buna administrare a patrimoniului si ia masuri
operative, potrivit legii, pentru imputarea si recuperarea pagubelor rezultate.
Art. 28
(1) Regia se poate asocia, in conditiile legii, cu alti agenti economici,
in vederea realizarii unor activitati comune, care prezinta interes pentru
asociati si ajuta la indeplinirea obiectului sau de activitate.
(2) Regia nu poate incheia acorduri sau nu poate intra in asociere cu alti
agenti economici, in conditii care ar putea avea ca efect denaturarea jocului
concurentei, echidistanta fata de agentii economici de pe piata de
telecomunicatii si posta sau exploatarea de o maniera abuziva a unei pozitii
dominante detinute pe piata serviciilor de telecomunicatii si de posta.
Art. 29
In exercitarea atributiilor ce i revin potrivit legislatiei in vigoare,
regia va fi sprijinita operativ de autoritatile administratiei publice locale,
de organele de politie sau de alte autoritati publice, in vederea
identificarii, localizarii si sanctionarii persoanelor fizice sau juridice
pentru abateri de la legislatia si reglementarile in vigoare cu privire la
activitatea de telecomunicatii si posta, precum si cu privire la asigurarea
protectiei radioelectrice.