HOTARARE Nr.
16 din 25 martie 2008
pentru aprobarea Normei nr.
7/2008 privind taxele de autorizare, avizare si functionare in sistemul
pensiilor administrate privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 7 aprilie 2008
In temeiul dispoziţiilor art. 17 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului
României nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a
celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 14, ale art. 57 alin.
(1) lit. g), ale art. 72 alin. (2) lit. k) şi ale art.
78 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate
privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data
de 25 martie 2008,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 7/2008 privind taxele
de administrate privat, prevăzută în anexa care face parte
autorizare, avizare şi funcţionare în sistemul pensiilor
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare împreună
cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA
Nr. 7/2008 privind taxele de autorizare, avizare şi funcţionare în sistemul pensiilor
administrate privat
Având în vedere prevederile
art. 14, ale art. 57 alin. (1) lit. g), ale art. 72 alin. (2) lit. k) şi ale
art. 78 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 17 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte taxele percepute de
către Comisie în cadrul sistemului de pensii administrate privat.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 3. - Plata taxelor
prevăzute în anexă se va face de către:
a) fondatorii unei societăţi de pensii, în vederea
autorizării de constituire a acesteia;
b) societăţile de pensii, în vederea autorizării ca
administrator al unui fond de pensii administrat privat;
c) administratorii fondurilor de pensii administrate
privat;
d) depozitarii activelor fondurilor de pensii
administrate privat;
e) auditorii financiari ai fondurilor de pensii
administrate privat;
f) agenţii de marketing;
g) solicitant persoană fizică sau juridică.
CAPITOLUL II
Taxele lunare în sistemul pensiilor private
Art. 4. - De la momentul autorizării fondului de pensii
administrat privat, pe durata existenţei acestuia, administratorul achită
Comisiei o taxă lunară de funcţionare.
Art. 5. - Din momentul începerii
efective a activităţii de depozitare a activelor financiare ale fondului/fondurilor
de pensii administrat/administrate privat, depozitarii avizaţi în baza Legii nr. 411/2004, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, achită Comisiei o taxă lunară de
funcţionare.
Art. 6. - De la momentul autorizării în baza Legii nr.
411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, agenţii de
marketing, persoane juridice, brokeri, respectiv intermediari, achită Comisiei
o taxă lunară de funcţionare.
Art. 7. - (1) Taxele prevăzute în prezenta normă vor fi
virate în contul Comisiei, deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
(2) Plata sumelor datorate lunar se va realiza cel
târziu până la data de 25 a fiecărei luni pentru luna precedentă, fără
deducerea din obligaţia de plată a comisioanelor bancare.
Art. 8. - (1) Pentru neachitarea la termen a taxelor
lunare prevăzute la art. 4-6, administratorii, depozitarii şi agenţii de
marketing datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, calculate în
conformitate cu reglementările în vigoare, aplicabile la colectarea creanţelor
bugetare.
(2) Dobânzile şi penalităţile de întârziere vor fi
evidenţiate separat pe ordinul de plată şi vor fi virate în contul Comisiei,
deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
Art. 9. - (1) Verificarea respectării prevederilor legale
privind plata sumelor prevăzute la art. 4-8 se face de către Comisie.
(2) In cazul raportării eronate a bazei de calcul,
pentru diferenţele constatate, Comisia aplică în mod corespunzător dobânzile
şi/sau penalităţile de întârziere prevăzute la art. 8, calculate pentru
perioada cuprinsă între data la care aceste sume erau scadente şi data plăţii
efective.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 10. - (1) Sumele provenind din taxe de autorizare,
avizare, funcţionare, precum şi din dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere se constituie venituri la
bugetul Comisiei, conform art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 313/2005.
(2) Eventualele sume virate în plus se vor regulariza
ulterior la iniţiativa plătitorului, cu avizul
prealabil al Comisiei.
(3) In cazul în care o cerere este retrasă de către
solicitant, precum şi în cazul respingerii unei cereri, taxa percepută nu se
restituie.
Art. 11. - Societăţile de pensii care administrează, în
baza autorizaţiilor obţinute în temeiul Legii nr. 204/2006 privind pensiile
facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Legii nr.
411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, atât un fond
de pensii administrat privat, cât şi unul sau mai multe fonduri de pensii
facultative vor plăti o singură taxă pentru solicitarea de modificare a
documentelor depuse în vederea
obţinerii autorizaţiilor de administrare, cu excepţia modificării prospectelor
schemelor de pensii.
Art. 12. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv ale art. 16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 127 alin. (1),
art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), art. 141 alin. (2)-(11), art.
142 şi ale art. 143 din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 13. -Anexa face parte integrantă din prezenta
normă.
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentei
norme se abrogă Norma nr. 3/2007 privind taxele de autorizare, avizare şi
funcţionare în sistemul pensiilor administrate privat, aprobată prin Hotărârea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 19/2007, publicată
în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 178 din 14 martie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii
contrare.
ANEXA la
normă
TAXE
aferente fondurilor de pensii administrate privat
Nr. crt.
|
Plătitorul
|
Operaţiunea
|
Suma
- lei -
|
1.
|
Fondatori/Societate de pensii
|
a) autorizare de constituire
|
80.000
|
b) autorizare/avizare modificare
|
1.000
|
2.
|
Administrator
|
a) autorizare de administrare
|
300.000
|
b) autorizare prospect schemă fond de pensii
|
30.000
|
c) autorizare fond de pensii
|
30.000
|
d) autorizare/avizare modificare
(autorizări de administrare, prospect, fond)
|
1.000
|
e) avizare agent de marketing persoană fizică
|
50
|
f) avizare modificare agent de marketing persoană fizică
|
25
|
g) avizare act individual de aderare
|
1.000
|
h) avizare modificare act individual de aderare
|
500
|
i) avizare tematică agenţi de marketing
|
100
|
j) avizare modificare tematică agenţi de marketing
|
25
|
k) taxă de funcţionare lunară
|
0,25% din valoarea contribuţiilor brute încasate de
administrator, suportată de acesta din comisionul de administrare dedus din
contribuţiile plătite
|
0,005% din valoarea activului net al fondului de pensii
administrat privat, suportată de administrator din comisionul de
administrare dedus de acesta din activul net total al fondului de pensii administrat privat
|
Nr. crt.
|
Plătitorul
|
Operaţiunea
|
Suma
- lei -
|
3.
|
Depozitar
|
a) avizare
|
80.000
|
b) avizare modificare
|
1.000
|
c) taxă de funcţionare lunară
|
0,1% din veniturile brute obţinute din activitatea de
depozitare aferentă fondurilor de pensii administrate privat
|
4.
|
Auditor
|
a) avizare
|
35.000
|
b) avizare modificare
|
1.000
|
5.
|
Agent de marketing persoană juridică
|
a) autorizare de funcţionare, broker
|
5.000
|
b) avizare
|
|
- intermediar
|
4.000
|
- consultant
|
1.000
|
c) autorizare/avizare modificare (brokeri, intermediari)
|
1.000
|
d) avizare modificare consultant
|
150
|
e) avizare agent de marketing persoană fizică
|
50
|
f) avizare modificare agent de marketing persoană fizică
|
25
|
g) taxă de funcţionare lunară (brokeri, intermediari)
|
0,5% aplicat veniturilor brute realizate din activitatea de
marketing al fondului de pensii
|
6.
|
Persoana juridică specializată
|
a) taxă de avizare
|
1.500
|
b) avizare modificare
|
150
|
7.
|
Persoana juridică/fizică solicitantă
|
a) aviz de interpretare oficială a reglementărilor în vigoare
privind sistemul pensiilor administrate privat din România
|
5.000
|
b) asistenţă în vederea înfiinţării unei entităţi supuse
autorizării Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private
|
2.000
|
c) asistenţă în vederea elaborării unui document supus
autorizării/avizării Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
|
3.000
|
d) emiterea deciziei de retragere a autorizaţiei/avizului la
cerere (pj)
|
400
|
|
|
e) emiterea deciziei de radiere la cerere (pj)
|
700
|
f) eliberare duplicate ale actelor individuale emise de către
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
|
10 lei/pagină
|
g) eliberare copii ale documentelor cu caracter public
|
|
- pe suport hârtie
|
0,5 lei/pagină
|
- pe suport magnetic
|
0,5 lei/pagină + 5 lei contravaloarea suportului magnetic
|