HOTARARE Nr. 1621 din 23 decembrie 2003
pentru organizarea si functionarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 56 din 23 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 11 alin.
(1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si al art. 10 alin. (2) din Legea
nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI
Bucuresti se organizeaza si va functiona ca persoana juridica romana, in baza
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentei hotarari, in coordonarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI
Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti, bd. Maresal Averescu nr. 8 - 10,
sectorul 1.
(3) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI
Bucuresti functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara,
calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in regim economic.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti
are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetari stiintifice si
dezvoltari tehnologice in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor,
suport al dezvoltarii societatii informationale. Institutul desfasoara
activitati de informatizare a administratiei publice, a sectoarelor economiei
nationale si a societatii in ansamblu, precum si activitati de formare si
specializare profesionala in domeniul sau de activitate, de comert interior,
operatiuni export-import, productie, marketing, prestari de servicii cu valoare
adaugata in domeniul tehnologiilor si comunicatiei de date.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Informatica - ICI Bucuresti se aproba, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin ordin al ministrului
comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
Art. 4
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti
poate avea in structura subunitati cu sau fara personalitate juridica,
departamente, sectii, laboratoare, poate dobandi calitatea de asociat sau de
actionar fondator in cadrul altor societati comerciale ori structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 5
(1) Se aproba trecerea din domeniul public al statului in domeniul privat
al statului a constructiilor, anexelor si a terenului aferent, aflate in
administrarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica -
ICI Bucuresti, situat in municipiul Bucuresti, bd. Maresal Averescu nr. 8 - 10,
sectorul 1, identificat potrivit anexei nr. 1.
(2) Se aproba trecerea din domeniul privat al statului in proprietatea
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti,
cu titlu gratuit, a imobilului prevazut la alin. (1).
(3) Protocolul de predare-preluare, cu titlu gratuit, a constructiilor,
anexelor si a terenului aferent se va incheia intre Ministerul Finantelor
Publice si Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI
Bucuresti, in termen de 30 de zile de la data publicarii intrarii in vigoare a
hotararii.
Art. 6
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica -
ICI Bucuresti, format din baza materiala stabilita pe baza situatiei
patrimoniului de la data de 30 iunie 2003, impreuna cu constructiile, anexele
si terenul aferent, este in suma totala de 69.587.659 mii lei.
Art. 7
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, in calitate de
minister coordonator, va cuprinde in bugetul sau fondurile necesare realizarii
unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 8
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, prevazut in anexa nr.
2.
Art. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 936/1998 privind infiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 29 decembrie 1998, cu modificarile
ulterioare.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul educatiei,
cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
BUNURILE AFLATE IN PATRIMONIU
1. Bunuri din patrimoniul public al statului, care, potrivit art. 27 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, sunt inalienabile
- Nu este cazul
2. Datele de identificare a imobilului care se trece din domeniul public al
statului si din administrarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Informatica - ICI Bucuresti in domeniul privat al statului si care se transmite
cu titlu gratuit in patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
in Informatica - ICI Bucuresti
_____________________________________________________________________________
Locul unde Persoana Persoana juridica Caracteristicile tehnice
este situat juridica de la care se ale imobilului
imobilul care la care se transmite imobilul care se transmite
se transmite transmite
imobilul
_____________________________________________________________________________
Municipiul Ministerul Institutul National de Suprafata construita si
Bucuresti, Finantelor Cercetare-Dezvoltare desfasurata = 7.874,42 mp
bd. Maresal Publice in Informatica - ICI Suprafata totala a
Averescu Bucuresti terenului = 3.976,5 mp
nr. 8 - 10,
sectorul 1
_____________________________________________________________________________
ANEXA 2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Informatica - ICI Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI
Bucuresti, denumit in continuare institutul national, este infiintat in scopul
desfasurarii activitatii de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in
domeniul specific de activitate.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului specific, potrivit prezentei hotarari, si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite
prin programele nationale de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 2
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) cercetari fundamentale, de baza, pentru diferite domenii ale tehnologiei
informatiei si comunicatiei de date;
b) cercetare avansata si aplicata in informatica;
c) diseminarea rezultatelor cercetarii in informatica;
d) elaborarea de produse si sisteme informatice pentru diverse domenii de
utilizare, cu prioritate pentru sectorul public;
e) elaborarea de propuneri de metodologii si standarde in domeniul
tehnologiei informatiei si comunicatiei de date si al produselor si serviciilor
asociate acestora, armonizate cu reglementarile Uniunii Europene;
f) livrarea de sisteme "la cheie", dezvoltate pe baza cerintelor
beneficiarilor;
g) dezvoltarea de software de aplicatie, cu inalte caracteristici de
generalizare;
h) dezvoltarea, in comun cu alte firme, a unor produse software de
aplicatie;
i) administrarea Retelei Nationale de Calculatoare (RNC);
j) dezvoltarea si implementarea de retele utilizator de calculatoare;
k) elaborarea de studii de diagnoza si prognoza privind dezvoltarea domeniului;
l) evaluarea de solutii, proiecte si sisteme informatice;
m) urmarirea transformarii societatii informationale in societatea
cunoasterii, prin promovarea dezvoltarii vectorilor care asigura aceasta
trecere;
n) participarea la realizarea lucrarilor de cercetare-dezvoltare-inovare in
cadrul Spatiului de Cercetare European, al colaborarii cu alte tari pe linia
academiilor de stiinta, a unor organisme internationale si a unor institute
similare ca profil.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) asistenta tehnica, consultanta in domeniul sau de activitate;
b) asistenta tehnica la implementarea de software in institut sau la alte
firme, informare si documentare in informatica;
c) organizarea si gestionarea Bibliotecii nationale de programe;
d) activitati de productie si servicii in vederea sustinerii cercetarii si
dezvoltarii tehnologice in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiei de
date, precum si expozitii de profil.
C. Activitati de formare si de specializare profesionala in domeniul
propriu de activitate:
a) formarea si specializarea personalului din activitatea de
cercetare-dezvoltare;
b) pregatire profesionala si specializare de nivel mediu in domeniul
tehnologiei informatiei si comunicatiilor de date;
c) pregatire profesionala la nivel postuniversitar prin scoli
postuniversitare, cursuri postuniversitare, studii aprofundate si altele
asemenea, in colaborare cu unitati de invatamant in domeniul propriu de
activitate.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate;
a) cataloage cu fise de prezentare a rezultatelor cercetarii in domeniu;
b) buletine de informare;
c) studii, rapoarte, sinteze, cursuri tematice si alte publicatii in
domeniu.
E. Activitati de transfer tehnologic si valorificare a rezultatelor
cercetarii:
a) transfer tehnologic al rezultatelor cercetarilor din domeniul
tehnologiei informatiei si comunicatiei de date;
b) valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul tehnologiei
informatiei si comunicatiei de date;
c) organizari si participari la expozitii si manifestari
tehnico-stiintifice interne si internationale;
d) activitati de cooperare tehnico-stiintifica internationala.
F. Activitati de comert intern si activitati de import-export, potrivit
legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate.
G. Activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala in
domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiei de date.
(2) Obiectul de activitate al institutului national, conform Ordinului
presedintelui Institutului National de Statistica nr. 601 din 26 noiembrie 2002
privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie
2002, este constituit din urmatoarele activitati:
Domeniul principal de activitate
731 - cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale
Activitatea principala
7310 - cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale
Activitati secundare:
a) 7221 - editare de programe;
b) 7222 - consultanta si furnizare de alte produse software;
c) 6420 - telecomunicatii (asigurarea accesului la Internet);
d) 7210 - consultanta in domeniul echipamentelor de calcul (hardware);
e) 7230 - prelucrarea informatica a datelor;
f) 7240 - activitati legate de bazele de date;
g) 7260 - alte activitati legate de informatica;
h) 9251 - activitati ale bibliotecilor si arhivelor;
i) 8042 - alte forme de invatamant;
j) 5184 - comert cu ridicata cu calculatoare, echipamente periferice si
software;
k) 5248 - comert cu amanuntul, in magazine specializate, cu alte produse
n.c.a. (calculatoare si software standard, echipament de telecomunicatii);
l) 3002 - fabricarea calculatoarelor si a altor echipamente electronice;
m) 7250 - intretinerea si repararea masinilor de birou, de contabilizat si
a calculatoarelor;
n) 2211 - editarea cartilor;
o) 2213 - editarea revistelor si periodicelor.
(3) In cadrul obiectului sau de activitate institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea ministerului coordonator si cu avizul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 3
(1) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri
proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale sau
necorporale, obtinute in baza derularii unor contracte finantate din fonduri
publice, apartin institutului national, in calitate de persoana juridica
executanta, si ordonatorului principal de credite, in egala masura, daca prin
contract nu s-au stabilit alte clauze. Rezultatele cercetarilor concretizate in
active corporale sau necorporale, obtinute in baza derularii unor contracte
finantate din fonduri private, precum si rezultatele obtinute din activitati
desfasurate in asociere in participatiune sau in entitati cu personalitate
juridica nascute in urma altor forme de asociere, precum cele prevazute de
Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta.
(3) Administrarea, inregistrarea in evidenta contabila a institutului
national, precum si instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea
rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat din
fonduri publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 324/2003.
(4) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acesta in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(5) Institutul national poate efectua prestari de servicii, activitati de
productie sau comert prin asociere in participatiune, asociere in conditiile
art. 1 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau sub forma grupurilor de interese, in scopul
stimularii valorificarii rezultatelor cercetarii.
(6) Patrimoniul institutului national poate fi modificat in conditiile
legii, activele acestuia putand face obiectul operatiunilor de concesionare,
inchiriere, asociere in participatiune sau aport in natura la capitalul social
al unei societati comerciale la care institutul national este actionar sau
asociat.
(7) Baza materiala a institutului national este de drept proprietatea
acestuia.
Institutul national detine in proprietate un patrimoniu propriu in valoare
de 69.587.659 mii lei, care include si valoarea terenurilor si cladirilor
aferente, transferate din domeniul public al statului in proprietatea sa,
astfel:
- imobilizari corporale 56.214.733 mii lei,
- imobilizari necorporale 1.560.540 mii lei,
- imobilizari financiare 56.203 mii lei,
- active circulante 11.756.183 mii lei.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 4
(1) Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al conducatorului organului administratiei publice coordonator, denumit in
continuare ministru coordonator, in termen de 30 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei hotarari, si cuprinde, pe langa structura organizatorica
prevazuta la alin. (1), si urmatoarele compartimente: compartimentul juridic,
compartimentul de marketing, compartimentul financiar-contabil, compartimentul
de audit si control financiar, compartimentul de diseminare a informatiilor,
relatii publice si mass-media.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 5
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 6
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din cadrul institutului
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 7
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 8
(1) Consiliul de administratie al institutului national este format din 9
membri, cetateni romani, numiti prin ordin al ministrului coordonator, cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani
care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
f) un reprezentant al ministerului coordonator, dupa caz.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 9
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membri ai consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 10
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierdere, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institutul national in
anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 11
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 12
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau la solicitarea unei treimi din numarul membrilor consiliului
de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele
ales de catre membrii acestuia.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 14
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 15
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 16
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
9 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului
national ca urmare a acestui fapt.
Art. 17
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 18
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 19
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie compus din directorul general si conducatorii principalelor
compartimente din structura organizatorica a institutului national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 20
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 21
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun, la convocarea directorului general.
Art. 22
(1) La nivelul subunitatilor din cadrul institutului national se
organizeaza si functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara
activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare
aprobat de Consiliul de administratie al institutului national si este prezidat
de directorul subunitatii respective. Comitetul de conducere este compus din
directorul subunitatii si conducatorii principalelor compartimente din
structura organizatorica a subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 23
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general numit, pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al ministrului coordonator.
Art. 24
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste, prin compartimentele proprii specializate,
realizarea operatiunilor de comert interior si de import-export;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 25
(1) Consiliul stiintific este format din 9 pana la 15 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, din cadre
didactice din invatamantul superior, membri ai Academiei Romane, care lucreaza
sau au lucrat in Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica ICI
Bucuresti, directori ai acestuia care s-au remarcat prin realizari deosebite.
Membrii consiliului stiintific sunt alesi pentru o perioada de 4 ani, prin vot
secret, de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 26
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 27
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
bilantul contabil si contul de profit si pierdere potrivit normelor
metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bilantul contabil anual se aproba de catre ministerul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 28
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor de
performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 29
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 30
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului coordonator, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 31
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectueaza
cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 32
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institut.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 33
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin acte
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 34
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 35
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 36
Statutul de institut national de cercetare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau in momentul
modificarii obiectului de activitate al institutului national.