HOTARARE Nr. 17 din 16 mai 2000
pentru adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului
National pentru Studierea Arhivelor Securitatii ca Politie Politica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 244 din 2 iunie 2000
In temeiul art. 8 alin. (9) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la
propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica,
Parlamentul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se adopta Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului National
pentru Studierea Arhivelor Securitatii ca Politie Politica, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Aceasta hotarare a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in
sedinta comuna din 16 mai 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor
Securitatii ca Politie Politica
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii ca Politie
Politica se organizeaza si functioneaza in baza dispozitiilor art. 7 - 20 din
Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
securitatii ca politie politica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, si ale prezentului regulament emis
potrivit prevederilor acestei legi.
Art. 2
Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii ca Politie
Politica, denumit in continuare CNSAS, este o autoritate autonoma a
administratiei publice centrale de specialitate, cu personalitate juridica,
avand sediul in municipiul Bucuresti, care isi desfasoara activitatea sub
controlul Parlamentului Romaniei.
Art. 3
Prezentul regulament stabileste reguli de organizare privind structura
organizatorica, atributiile, procedura de desfasurare a activitatilor, statutul
personalului de specialitate si administrativ din serviciile generale ale
CNSAS, precum si reguli de disciplina si raspundere disciplinara.
Art. 4
Dispozitiile prezentului regulament se interpreteaza in conformitate cu
prevederile Legii nr. 187/1999 si ale celorlalte dispozitii legale aplicabile
functionarilor publici.
CAP. 2
Atributiile CNSAS
Art. 5
CNSAS exercita urmatoarele atributii principale:
a) asigura exercitarea dreptului de acces la propriul dosar, intocmit de
organele securitatii, ca politie politica, constand in studierea nemijlocita a
dosarului, eliberarea de copii de pe actele dosarului si de pe inscrisurile
doveditoare despre cuprinsul dosarului, eliberarea unor adeverinte privind
apartenenta sau neapartenenta, colaborarea ori necolaborarea cu organele de
securitate, furnizarea, la cerere, a identitatii agentilor de securitate si a
colaboratorilor, care au contribuit cu informatii la completarea dosarului;
b) asigura exercitarea dreptului de acces la informatiile de interes public
cetatenilor romani cu domiciliul in tara sau in strainatate, precum si presei
scrise si audiovizuale, partidelor politice, organizatiilor neguvernamentale
legal constituite, autoritatilor si institutiilor publice, la cerere, privind
calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitatii, ca politie
politica, a persoanelor care ocupa sau candideaza pentru a fi alese in
demnitatile sau functiile prevazute la art. 2 din Legea nr. 187/1999, eliberand
un act din care sa rezulte daca persoana in cauza a fost sau nu agent sau
colaborator al organelor de securitate, ca politie politica;
c) verifica, din oficiu, persoanele care candideaza sau care sunt numite in
demnitatile ori in functiile prevazute la art. 2 lit. a) - c) din Legea nr.
187/1999, persoanele care au fost alese sau numite in respectivele demnitati
ori functii publice, precum si persoanele aflate in exercitiul respectivelor
demnitati sau functii la data intrarii in vigoare a legii;
d) asigura publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, a
comunicarilor ramase definitive prin necontestare sau ramase definitive prin
hotarare a instantei judecatoresti;
e) asigura publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, a
datelor de identitate, inclusiv numele conspirative si functiile detinute de
ofiterii si subofiterii de securitate, activi sau acoperiti, care au desfasurat
activitati de politie politica, precum si ale persoanelor care au avut
competente decizionale, juridice ori politice, sau care, prin abuz de putere
politica, au luat decizii la nivel central ori local cu privire la activitatea
securitatii, ca politie politica sau cu privire la activitatea altor structuri
de represiune ale regimului totalitar comunist;
f) da publicitatii informatiile si documentele care atesta implicarea
organelor de securitate si a altor structuri politice si represive ale
regimului totalitar comunist in savarsirea unor infractiuni grave impotriva
vietii, integritatii fizice sau psihice si libertatii persoanelor, precum si a
unor acte de tradare a intereselor nationale;
g) ofera informatii, din proprie initiativa sau la cerere, in cazurile
neelucidate de decese sau de disparitii, despre care exista indicii ca s-au
produs in legatura cu activitatea organelor de securitate;
h) pune la dispozitie cercetatorilor acreditati de Colegiul CNSAS documente
si informatii complete cu privire la structura, metodele si activitatile
organelor de securitate, in conditiile legii si ale prezentului regulament.
Art. 6
Bugetul CNSAS se prevede distinct in bugetul de stat, pe baza proiectului
elaborat si inaintat Guvernului, in conditiile legii.
Art. 7
In vederea indeplinirii atributiilor care ii revin CNSAS se poate adresa
autoritatilor si persoanelor prevazute la art. 20 alin. (3) din Legea nr.
187/1999, solicitandu-le informatii, documente sau acte in legatura cu domeniul
sau de activitate.
CAP. 3
Structura CNSAS
Art. 8
CNSAS este condus de un colegiu, care isi constituie aparatul propriu.
Structura organizatorica, infiintarea si desfiintarea unor compartimente din
structura se aproba de Colegiul CNSAS.
Art. 9
(1) CNSAS functioneaza la nivel national, ca structura unica.
(2) In cadrul personalului de specialitate pot fi angajate si persoane cu
domiciliul in teritoriu, cu respectarea cerintelor prevazute la art. 11 din
prezentul regulament.
Art. 10
(1) Pot fi angajate ale CNSAS persoanele care au numai cetatenia romana si
domiciliul in tara si care nu fac parte din partide politice.
(2) Din CNSAS nu pot face parte agentii sau colaboratorii organelor de
securitate, astfel cum sunt definiti prin lege, cei ai altor servicii de
informatii straine, ai altor structuri informative interne si straine si ai
altor organizatii care au desfasurat sau desfasoara activitati ce contravin
drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.
(3) De asemenea, nu pot face parte din CNSAS persoanele care au suferit
condamnari pentru infractiuni de drept comun, chiar daca au fost amnistiate sau
reabilitate.
Art. 11
(1) Personalul de specialitate este angajat in urma unui interviu.
Deciziile de angajare se iau in plenul Colegiului CNSAS, iar numirea se face
prin ordin al presedintelui.
(2) La angajare candidatii depun o declaratie in care mentioneaza ca nu
sunt fosti colaboratori ai organelor de securitate, nu sunt agenti ai unor
servicii de informatii straine sau ca nu au fost si ca nu au savarsit
infractiuni de drept comun, chiar daca au fost amnistiate si reabilitate.
CAP. 4
Colegiul CNSAS
Art. 12
CNSAS este condus de un colegiu, compus din 11 membri numiti de Parlamentul
Romaniei pentru un mandat de 6 ani. Mandatul poate fi reinnoit o singura data.
Art. 13
CNSAS functioneaza dupa principiul egalitatii membrilor sai. In termen de 5
zile de la constituire acestia aleg biroul de coordonare, compus din
presedinte, vicepresedinte si secretar.
Art. 14
(1) Biroul de coordonare al Colegiului CNSAS conduce activitatea curenta a
CNSAS si informeaza, la prima sedinta, membrii colegiului despre masurile
luate.
(2) Presedintele Colegiului CNSAS este ordonator principal de credite si
asigura gestionarea mijloacelor materiale si banesti ale CNSAS.
(3) Presedintele convoaca si conduce sedintele Colegiului CNSAS. In absenta
presedintelui atributiile sale se exercita de drept de catre vicepresedinte.
Art. 15
Presedintele reprezinta si angajeaza CNSAS in raporturile cu celelalte
autoritati publice si organizatii din tara, precum si in relatiile
internationale, in baza mandatului stabilit de Colegiul CNSAS.
Art. 16
(1) Colegiul CNSAS raspunde pentru deciziile sau masurile adoptate de
acesta. Fiecare membru al Colegiului CNSAS este raspunzator pentru propria
activitate.
(2) Colegiul CNSAS in intregul sau si fiecare dintre membrii sai raspund in
fata Parlamentului Romaniei pentru modul de indeplinire a atributiilor ce le
revin.
Art. 17
Potrivit legii, Colegiului CNSAS ii revin urmatoarele atributii:
a) elaboreaza, in termen de 30 de zile de la data constituirii sale,
Regulamentul de organizare si functionare a CNSAS, pe care il supune aprobarii
Parlamentului Romaniei;
b) primeste in gestiune toate documentele referitoare la exercitarea
drepturilor prevazute de lege, cu exceptia celor care privesc siguranta
nationala. Stabilirea concreta a dosarelor care privesc siguranta nationala se
va face, de comun acord, de Colegiul CNSAS, impreuna cu institutiile
detinatoare ale acestora. In caz de divergenta hotararea va fi adoptata de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii;
c) solutioneaza contestatiile impotriva adeverintelor CNSAS privind
apartenenta sau neapartenenta, colaborarea ori necolaborarea cu organele de
securitate, in termen de 60 de zile de la inregistrare, in cazul adeverintelor
solicitate in temeiul dreptului de acces la propriul dosar intocmit de organele
securitatii, ca politie politica;
d) solutioneaza contestatiile impotriva comunicarilor CNSAS privind
calitatea de agent sau de colaborator al organelor de securitate, in termen de
30 de zile, in cazul comunicarilor solicitate in temeiul dreptului de acces la
informatiile de interes public;
e) vegheaza la respectarea termenelor prevazute de lege si stabileste
prioritatile potrivit art. 2 si 4 din Legea nr. 187/1999.
Art. 18
(1) In exercitarea atributiilor sale legale Colegiul CNSAS adopta decizii.
(2) Deciziile se adopta pe baza unor studii, expertize, referate, rapoarte,
informari, propuneri, care pot emana, dupa caz, de la membrii Colegiului CNSAS,
aparatul tehnic de specialitate sau de la alte autoritati publice.
(3) Membrii Colegiului CNSAS pot propune proiecte de decizii in domeniile
reglementate de Legea nr. 187/1999.
(4) Toate deciziile Colegiului CNSAS trebuie sa fie motivate in fapt si in
drept si se comunica persoanelor interesate.
Art. 19
(1) Calitatea de angajat al CNSAS este incompatibila cu exercitarea altei
functii.
(2) Angajatii CNSAS sunt obligati sa informeze in scris Colegiul CNSAS
despre orice modificari intervenite in statutul profesional.
Art. 20
Membrii si personalul CNSAS sunt obligati sa respecte normele de
confidentialitate privind problemele de serviciu si dupa pierderea calitatii de
membru sau de angajat.
Art. 21
Pentru membrii Colegiului CNSAS activitatea in cadrul CNSAS se considera
vechime in specialitate; pentru perioada in care au calitatea de membru al
colegiului actul in baza caruia isi desfasoara activitatea se suspenda.
Art. 22
In cazul incalcarii Legii nr. 187/1999 sau al savarsirii cu intentie a unei
infractiuni, constatata prin hotarare definitiva si irevocabila, membrii
Colegiului CNSAS vor fi revocati de Parlamentul Romaniei.
CAP. 5
Proceduri de functionare
SECTIUNEA 1
Deliberarea si decizia in plenul Colegiului CNSAS
Art. 23
(1) Colegiul CNSAS se intruneste in plen cel putin de doua ori pe
saptamana, la convocarea presedintelui sau la cererea a cel putin 4 membri ai
sai.
(2) Sedintele Colegiului CNSAS sunt pregatite de secretarul acestuia.
Proiectul ordinii de zi a sedintei si materialele care fac obiectul acesteia vor
fi transmise tuturor membrilor Colegiului CNSAS cu 24 de ore inainte de data
stabilita pentru sedinta.
(3) Dezbaterile Colegiului CNSAS nu sunt publice.
(4) La sedintele Colegiului CNSAS pot participa, in calitate de invitati,
in functie de subiectul dezbaterilor, conducatorii directiilor si
compartimentelor de specialitate. In cazul in care se dezbate un material
propus de unul dintre compartimentele CNSAS, va participa in mod obligatoriu
conducatorul compartimentului sau un inlocuitor al acestuia.
(5) Dezbaterile Colegiului CNSAS si modul de adoptare a deciziilor, precum
si a altor masuri se consemneaza in procesul-verbal si in stenograma de
sedinta. Dupa transcrierea in registrul de deliberari procesul-verbal va fi
semnat de membrii prezenti ai Colegiului CNSAS, consemnandu-se, la cerere, si
opinia separata cu privire la vreuna dintre problemele supuse deliberarii.
Art. 24
Colegiul CNSAS lucreaza in prezenta a cel putin 8 membri si adopta decizii
cu majoritatea de voturi a membrilor prezenti. In caz de egalitate de voturi
decide votul presedintelui care conduce sedinta in momentul votarii.
SECTIUNEA a 2-a
Proceduri de analiza si investigatii
1. Accesul
Art. 25
(1) Cererea privind accesul la propriul dosar se adreseaza in scris CNSAS.
(2) In cerere petitionarul mentioneaza numele si prenumele, inclusiv
schimbarile anterioare ale numelui, data si locul nasterii, numele si prenumele
parintilor, domiciliul, precum si adresele anterioare.
(3) Daca petitionarul actioneaza in nume propriu, acesta, la depunerea
cererii, personal, la CNSAS, isi dovedeste identitatea si prezinta documentul
care ii atesta cetatenia, conform art. 1 alin. (1) din Legea nr. 187/1999.
(4) Daca la data depunerii cererii petitionarul nu mai era cetatean roman,
acesta va anexa la cerere o copie legalizata de pe actul doveditor al
statutului sau de cetatean roman dupa anul 1945.
(5) Daca petitionarul este sotul supravietuitor sau ruda pana la gradul al
doilea inclusiv a persoanei decedate, acesta va anexa la cerere date despre
decedat si documentele care il indreptatesc sa consulte dosarul persoanei
decedate.
Art. 26
(1) Cererea care nu contine datele prevazute la art. 25 alin. (2) din
prezentul regulament va fi restituita de CNSAS, petitionarul fiind instiintat
in scris asupra datelor care lipsesc din cerere.
(2) La cererea privind accesul la dosarul personal CNSAS va raspunde in
scris in termen de 30 de zile de la data depunerii.
(3) In raspunsul scris CNSAS comunica petitionarului:
a) daca in evidentele informatizate ale securitatii exista o mentiune
privind un dosar personal si daca acesta s-a pastrat;
b) data si locul unde poate fi consultat dosarul;
c) date despre existenta dosarului, in cazul in care acesta nu s-a pastrat.
Art. 27
(1) Petitionarul caruia CNSAS i-a comunicat ca dosarul personal s-a
pastrat, denumit in continuare petitionarul indreptatit, are dreptul de acces
nemijlocit la dosar, precum si la orice alte materiale despre persoana sa,
intocmite pana la data de 22 decembrie 1989 de organele de securitate.
(2) In vederea exercitarii dreptului de acces la propriul dosar CNSAS va
comunica in scris petitionarului indreptatit data si locul unde poate consulta
dosarul.
Art. 28
(1) CNSAS elibereaza petitionarului indreptatit, la cererea acestuia, copii
de pe inscrisurile aflate in aceste dosare ori alte materiale (de exemplu, fise
de cartoteca) in legatura cu persoana care face obiectul cererii.
(2) CNSAS nu va elibera copii de pe acele inscrisuri ale dosarului al caror
continut poate afecta o terta persoana, sub alte aspecte decat cele care au
legatura cu activitatea de informator sau de colaborator al securitatii a
tertei persoane. In acest caz CNSAS va face ilizibile in copiile solicitate
pasajele privind o terta persoana care ar putea fi afectata.
(3) Derogarile de la prevederile alin. (2) se admit numai cu acordul scris
al persoanei care ar putea fi afectata sau al mostenitorilor legali ai
acesteia.
(4) Pentru eliberarea copiei CNSAS percepe o taxa, al carei cuantum va fi
stabilit corespunzator prestatiei.
Art. 29
(1) Petitionarul indreptatit, luand cunostinta de continutul dosarului,
poate solicita in scris CNSAS sa i se comunice identitatea persoanelor care au
contribuit cu informatii la completarea dosarului personal, prin deconspirarea
numelor de acoperire (conspirative) si comunicarea numelui real.
(2) CNSAS comunica petitionarului numele reale ale persoanelor numai daca
acestea pot fi stabilite cu certitudine.
Art. 30
Prevederile art. 27 - 29 din prezentul regulament se aplica si agentilor,
precum si colaboratorilor securitatii, in urmatoarele conditii:
a) petitionarului indreptatit i se va raspunde in scris ca este luat in
evidentele securitatii in una dintre aceste doua categorii, precum si daca
dosarul s-a pastrat;
b) la cerere, i se permite accesul doar la acele documente intocmite despre
persoana sa;
c) interesele persoanelor afectate sau ale tertilor primeaza atat in ceea
ce priveste accesul la documente, cat si in privinta executarii unor copii, la
cerere.
Art. 31
(1) Petitionarul indreptatit poate solicita CNSAS eliberarea unei
adeverinte privind apartenenta sau neapartenenta, colaborarea ori necolaborarea
cu organele de securitate.
(2) Continutul adeverintelor poate fi contestat in termen de 30 de zile de
la comunicare.
(3) Contestatia va fi solutionata de Colegiul CNSAS in termen de 60 de zile
de la inregistrare.
(4) Decizia Colegiului CNSAS poate fi atacata, in termen de 30 de zile de
la comunicare, la curtea de apel in a carei raza de competenta isi are
domiciliul contestatorul.
Art. 32
In cazurile neelucidate de decese sau de disparitii, despre care exista
indicii ca s-au produs in legatura cu activitatea organelor de securitate,
CNSAS ofera informatii din proprie initiativa sau pe baza unei cereri scrise
din partea mostenitorilor prezumtivi ai celor disparuti sau ai succesorilor
celor decedati.
Art. 33
(1) Pe baza unei cereri mentionand caracterul cercetarii - studiu istoric,
politologic, psihologic, sociologic -, precum si forma de valorificare - carte,
articol, conferinta, tema de cercetare - Colegiul CNSAS acrediteaza cercetatori
cu calificare academica, carora le pune la dispozitie documente si informatii
complete cu privire la structura, metodele si activitatile organelor de
securitate, in scopul stabilirii adevarului istoric asupra perioadei dictaturii
comuniste, cu respectarea prevederilor Legii nr. 187/1999.
(2) Accesul cercetatorilor este permis la urmatoarele categorii de
documente:
a) dosare de problema (tematice);
b) documente referitoare la:
- persoane care au jucat un rol in istoria tarii, incepand cu anul 1945,
conform art. 2 din Legea nr. 187/1999, exclusiv asupra activitatii desfasurate
in exercitiul functiunii, cu respectarea art. 13 alin. (2) din aceeasi lege;
- agenti si colaboratori ai organelor de securitate, ca politie politica,
cu respectarea art. 13 alin. (2) din Legea nr. 187/1999.
(3) De regula nu se dau spre cercetare documente sau informatii despre
viata privata a victimelor represiunii (persoane urmarite), Colegiul CNSAS
avand dreptul de a decide, dupa caz.
(4) Colegiul CNSAS poate retrage acreditarea cercetatorilor care utilizeaza
documentatia pusa la dispozitie in alte scopuri decat cele exclusiv
stiintifice.
2. Verificarea calitatii de agent sau de colaborator al organelor
securitatii, ca politie politica
Art. 34
(1) In vederea exercitarii dreptului de acces la informatiile de interes
public privind persoanele care ocupa sau care candideaza pentru a fi alese ori
numite in demnitatile sau in functiile prevazute la art. 2 din Legea nr.
187/1999, CNSAS face verificari in legatura cu calitatea de agent sau de
colaborator al organelor securitatii, ca politie politica.
(2) Verificarile se sisteaza daca persoana care exercita una dintre
demnitatile sau functiile enumerate la art. 2 din Legea nr. 187/1999
demisioneaza sau, dupa caz, renunta la candidatura ori la numire in termen de
15 zile de la data solicitarii acestor verificari.
Art. 35
CNSAS verifica din oficiu persoanele care candideaza sau care sunt numite
in demnitatile ori in functiile prevazute la art. 2 lit. a) - c) din Legea nr.
187/1999, precum si persoanele care au fost alese sau numite in respectivele
demnitati ori functii publice, inclusiv pe cele aflate in exercitiul
respectivelor demnitati sau functii la data intrarii in vigoare a legii, in
cazul in care verificarea nu s-a facut in timpul candidaturii.
Art. 36
(1) In vederea verificarii candidatilor la alegeri CNSAS primeste listele
de candidati de la Biroul Electoral Central sau de la biroul electoral
judetean, dupa caz, in termen de 24 de ore de la data depunerii candidaturilor.
(2) Daca volumul verificarilor depaseste capacitatea de cuprindere a
lucratorilor CNSAS, numarul tuturor candidatilor propusi in totalitatea
pozitiilor de pe lista de catre toate partidele inscrise in procesul electoral
fiind prea mare in raport cu termenul prevazut de lege, Colegiul CNSAS va
decide ordinea prioritatilor, in acord cu prevederile art. 3 alin. (4) din
Legea nr. 187/1999.
(3) In termen de 7 zile CNSAS va transmite rezultatul verificarilor si va
lua masuri pentru publicarea imediata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
a III-a, precum si in presa centrala.
Art. 37
CNSAS efectueaza verificarile in urmatoarea ordine:
a) persoanele care candideaza in alegeri, in ordinea prevazuta la art. 2
din Legea nr. 187/1999;
b) persoanele care urmeaza sa fie numite in una dintre functiile si
demnitatile prevazute la art. 2 din Legea nr. 187/1999, la nivel national;
c) persoanele care urmeaza sa fie numite in una dintre functiile si
demnitatile prevazute la art. 2 din Legea nr. 187/1999, la nivel local.
Art. 38
(1) La cererea persoanelor fizice sau juridice indreptatite, in exercitarea
dreptului de acces la informatiile de interes public, in legatura cu calitatea
de agent sau de colaborator al organelor securitatii, ca politie politica, a
persoanelor prevazute la art. 2 din Legea nr. 187/1999, CNSAS verifica probele
detinute, indiferent de forma lor, si instiinteaza de indata persoana in
legatura cu care s-au cerut informatiile, in vederea exercitarii drepturilor
prevazute la art. 3 din Legea nr. 187/1999.
(2) Pe baza datelor personale CNSAS solicita informatii despre activitatea
persoanei in cauza de la toate institutiile detinatoare de fonduri de arhiva
privind activitatea securitatii, ca politie politica.
(3) Verificarile CNSAS vor dura cel mult 60 de zile de la data primirii
cererii.
Art. 39
(1) In termen de 30 de zile de la data primirii cererilor CNSAS citeaza, in
vederea audierii, persoana care a solicitat, precum si persoana cu privire la
care s-au solicitat verificari.
(2) Pentru inceperea activitatii de verificare persoana in legatura cu care
s-au solicitat relatii va pune la dispozitie CNSAS un curriculum vitae
amanuntit, precum si o copie autentificata de pe carnetul de munca.
(3) Persoanele vor fi audiate de reprezentantii abilitati ai CNSAS, care
vor prelua toate actele si informatiile prezentate in legatura cu obiectul
cererii depuse.
(4) Declansarea si finalizarea verificarilor solicitate se pot face si in
lipsa persoanelor legal citate.
Art. 40
Calitatea de agent sau de colaborator al organelor de securitate, ca
politie politica, se stabileste de Colegiul CNSAS prin probele aflate in
evidentele organelor de securitate, coroborate cu probe cum ar fi: angajamentul
scris si semnat de cel in cauza, sinteze informative, inscrisuri olografe si
dovezi, indiferent de suportul pe care s-ar afla, din arhivele securitatii.
Art. 41
Dupa finalizarea verificarilor, pe baza documentatiei adunate, CNSAS
comunica in scris solicitantului daca persoana cu privire la care s-a cerut
verificarea a fost sau nu a fost agent ori colaborator al organelor
securitatii, ca politie politica.
Art. 42
(1) Impotriva comunicarii eliberate potrivit art. 15 alin. (4) din Legea
nr. 187/1999 solicitantul sau persoana cu privire la care s-a cerut verificarea
se poate adresa Colegiului CNSAS printr-o contestatie, in termen de 15 zile de
la data primirii comunicarii. Colegiul CNSAS reexamineaza documentatia care a
stat la baza comunicarii si, in termen de 30 de zile de la data depunerii
contestatiei, adopta o decizie care se comunica in termen de 10 zile atat
solicitantului, cat si persoanei cu privire la care s-au efectuat verificari,
indiferent de autorul contestatiei. Decizia Colegiului CNSAS poate fi atacata
in termen de 30 de zile de la data comunicarii la curtea de apel - sectia
civila in a carei raza de competenta isi are domiciliul contestatorul.
(2) Curtea de apel - sectia civila judeca contestatia in sedinta secreta,
in complet de 3 judecatori. Participarea procurorului este obligatorie.
Hotararea este definitiva si irevocabila. Actele si lucrarile dosarelor au un
regim secret.
(3) In vederea adoptarii deciziei Colegiul CNSAS audiaza persoana cu
privire la care s-au cerut verificari si utilizeaza documentatia depusa de
aceasta sau de solicitant. Documentatia initiala poate fi completata. Persoana
cu privire la care se efectueaza verificari are dreptul sa consulte documentele
care au stat la baza comunicarii contestate. Lipsa persoanei legal citate nu
impiedica adoptarea unei decizii.
(4) Dosarul curtii de apel, prin care s-a solutionat contestatia, impreuna
cu decizia definitiva si irevocabila, se restituie CNSAS, care il va arhiva.
(5) Deciziile Colegiului CNSAS, ramase definitive prin necontestare sau
prin hotarare a curtii de apel, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a III-a.
SECTIUNEA a 3-a
Registrele CNSAS
Art. 43
In vederea realizarii atributiilor prevazute de Legea nr. 187/1999 si de
prezentul regulament, CNSAS va tine urmatoarele registre:
a) registrul general de intrare si iesire a corespondentei;
b) registrul de cereri, in care se inregistreaza cererile in ordinea
primirii acestora;
c) registrul de dosare, in care se inregistreaza toate lucrarile in legatura
cu rezolvarea cererilor;
d) registrul de hotarari ale Colegiului CNSAS, in care acestea se
inregistreaza si carora li se da numar, in ordine cronologica;
e) registrul special de corespondenta secreta si confidentiala;
f) registrul de arhiva;
g) alte registre considerate necesare de catre Colegiul CNSAS.
CAP. 6
Raspunderi si sanctiuni
Art. 44
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament de catre membrii
Colegiului CNSAS si de angajatii CNSAS atrage raspunderea disciplinara a
acestora, distinct de raspunderea contraventionala, civila si penala, prevazuta
de Legea nr. 187/1999.
Art. 45
(1) Incalcarea indatoririlor de serviciu de catre functionarii CNSAS
constituie abatere disciplinara si atrage sanctionarea disciplinara a acestora,
daca nu sunt aplicabile prevederile Legii nr. 187/1999.
(2) Sunt abateri disciplinare:
a) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii
lucrarilor;
b) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara
cadrului legal;
c) refuzul nejustificat de a indeplini sarcinile si atributiile de
serviciu;
d) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
e) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
f) absente nemotivate de la serviciu;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei;
h) exprimarea opiniei sau desfasurarea de activitati cu caracter politic,
in public;
i) atitudini ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de serviciu;
j) incalcarea, sub orice forma, a dispozitiilor art. 19 din prezentul
regulament.
(3) Sanctiunile disciplinare sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 10 - 15% pe o durata de 3 - 6 luni;
c) retrogradarea din functie sau categorie in cadrul aceleiasi profesii pe
o durata de 12 luni;
d) destituirea din functie.
Art. 46
(1) In cazul savarsirii de abateri disciplinare functionarul este cercetat,
in cadrul unei anchete prealabile, de catre conducatorul compartimentului, care
se poate sesiza din oficiu sau la plangerea oricarei persoane interesate.
(2) Acesta inainteaza rezultatele anchetei prealabile Colegiului CNSAS.
(3) Colegiul CNSAS se constituie in comisie de disciplina, pentru
solutionarea cauzelor avand ca obiect abaterile disciplinare prevazute la art.
45.
Art. 47
(1) Sanctiunea disciplinara poate fi aplicata numai dupa cercetarea
prealabila a faptei imputate si dupa ascultarea functionarului care a comis
abaterea disciplinara.
(2) Toate sustinerile functionarului ascultat vor fi consemnate in scris,
sub sanctiunea nulitatii procedurii de ascultare. Refuzul functionarului de a
se prezenta la audiere se consemneaza intr-un proces-verbal.
Art. 48
(1) Avertismentul se aplica de conducatorul compartimentului.
(2) Celelalte sanctiuni prevazute la art. 45 alin. (3) lit. b) - d) din
prezentul regulament se aplica de Colegiul CNSAS.
Art. 49
Functionarul nemultumit de sanctiunea aplicata poate ataca cu plangere
decizia pronuntata de Colegiul CNSAS la sectia de contencios administrativ a
Curtii de Apel Bucuresti, pentru anularea sau modificarea, dupa caz, a
dispozitiei de sanctionare.
Art. 50
In cazul in care abaterea disciplinara este savarsita de unul dintre membrii
Colegiului CNSAS, actiunea disciplinara este instrumentata de acesta, care se
constituie in comisie de disciplina, in componenta careia nu intra persoana
cercetata.