HOTARARE Nr.
193 din 9 martie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind transferul si detasarea judecatorilor si procurorilor,
delegarea judecatorilor, numirea judecatorilor si procurorilor in alte functii
de conducere, precum si numirea judecatorilor in functia de procuror si a
procurorilor in functia de judecator
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 12 aprilie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 133 alin. (5) şi (7) din Constituţia
României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată,
având în vedere dispoziţiile art. 48 alin. (9), ale art. 49 alin. (9) şi ale art. 57-61 din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor
şi procurorilor, republicată, cu modificările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind transferul şi detaşarea judecătorilor şi procurorilor, delegarea judecătorilor, numirea judecătorilor şi
procurorilor în alte funcţii
de conducere, precum şi
numirea judecătorilor în funcţia de procuror şi a procurorilor în funcţia de judecător,
prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea
Consiliului Superior al Magistraturii nr. 484/2005 pentru aprobarea
Regulamentului privind transferul şi detaşarea judecătorilor şi procurorilor, delegarea judecătorilor, precum şi
numirea judecătorilor în funcţia de procuror şi a procurorilor în funcţia de judecător,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 984 din 7 noiembrie 2005, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele
Consiliului Superior al Magistraturii, Judecător
Iulian Gîlcă
ANEXĂ
REGULAMENT
privind transferul şi detaşarea judecătorilor şi procurorilor, delegarea judecătorilor, numirea judecătorilor şi procurorilor în alte funcţii de conducere, precum şi numirea judecătorilor în funcţia de procuror şi a procurorilor în funcţia de judecător
CAPITOLUL I
Transferul judecătorilor şi al procurorilor
Art. 1. - (1) Transferul judecătorilor de la o instanţă la altă instanţă şi transferul procurorilor de la un parchet la alt parchet se aprobă, la cererea celor în cauză, de secţia corespunzătoare
a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Transferul nu poate fi aprobat decât la o instanţă sau la un parchet la care judecătorul sau procurorul are dreptul să funcţioneze.
Art. 2. - (1) Cererea de transfer se depune la Consiliul
Superior al Magistraturii.
(2) Direcţia resurse umane şi
organizare din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al
Magistraturii întocmeşte, în
termen de cel mult 15 zile de la primirea cererii, un referat în care prezintă datele relevante privind cariera de judecător sau procuror a solicitantului,
motivele pe care se întemeiază
cererea, situaţia posturilor
ocupate şi a posturilor
vacante la instanţa ori la
parchetul de la care se solicită transferul, precum şi la instanţa sau
parchetul la care se solicită
transferul. Referatul va cuprinde, obligatoriu, datele statistice din anul
precedent privind volumul de activitate şi încărcătura pe judecător sau procuror la instanţele sau parchetele implicate în procedura de transfer.
(3) Dacă apreciază necesar,
secţia corespunzătoare a Consiliului Superior al
Magistraturii solicită
punctele de vedere ale conducerilor instanţelor sau parchetelor de la care şi la care se solicită transferul şi
poate invita judecătorul sau
procurorul în cauză să îşi susţină cererea.
Art. 3. - La analizarea şi soluţionarea
cererilor de transfer ale judecătorilor şi
procurorilor la alte instanţe
sau parchete vor fi avute în vedere următoarele criterii:
- volumul de activitate al instanţei sau parchetului de la care se solicită şi la care se solicită transferul, numărul
posturilor vacante şi
posibilităţile de ocupare a
acestora;
- domiciliul solicitantului;
- locul de muncă al soţului sau soţiei;
- distanţa între domiciliu şi
sediul instanţei sau
parchetului la care funcţionează judecătorul sau procurorul şi posibilităţile
reale de navetă, inclusiv timpul
afectat acesteia;
- starea sănătăţii solicitantului, a soţului sau soţiei ori a copiilor minori şi părinţilor, aflaţi în întreţinerea
acestuia, precum şi alte situaţii familiale deosebite.
Art. 4. - (1) Transferul unui judecător sau procuror la o altă instituţie publică decât o
instanţă sau un parchet atrage
eliberarea din funcţie în
condiţiile art. 65 alin. (1)
lit. c) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi
procurorilor, republicată, cu
modificările ulterioare.
(2) In termen de 15 zile de la depunerea la Consiliul
Superior al Magistraturii a cererii de transfer la o altă instituţie publică decât o
instanţă sau un parchet, de către un judecător sau procuror, Direcţia resurse umane şi
organizare întocmeşte un
referat cuprinzând datele relevante privind cariera solicitantului şi motivele pe care se întemeiază cererea şi îl prezintă
Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Dacă apreciază necesar,
Consiliul Superior al Magistraturii invită solicitantul să îşi susţină cererea de
transfer.
CAPITOLUL II
Detaşarea judecătorilor şi procurorilor
Art. 5. - (1) Detaşarea judecătorilor
la alte instanţe şi a procurorilor la alte parchete se
dispune de secţia corespunzătoare a Consiliului Superior al
Magistraturii, cu acordul scris al acestora, la cererea preşedintelui instanţei sau a conducătorului
parchetului la care se solicită detaşarea.
(2) Detaşarea nu poate fi dispusă decât la o instanţă sau la un parchet la care judecătorul sau procurorul are dreptul să funcţioneze.
Art. 6. - (1) Cererea de detaşare însoţită de acordul scris al judecătorului sau al procurorului a cărui detaşare se solicită se
depune la Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Direcţia resurse umane şi
organizare solicită punctul de
vedere al preşedintelui instanţei sau al conducătorului parchetului la care funcţionează judecătorul sau procurorul şi întocmeşte, în termen de cel mult 15 zile de la primirea cererii, un referat
în care prezintă datele
relevante privind cariera judecătorului sau a procurorului, situaţia posturilor vacante şi a celor ocupate la cele două instanţe,
respectiv parchete, precum şi
volumul de activitate şi încărcătura pe judecător
sau procuror la instanţele sau
parchetele implicate în procedura de detaşare.
Art. 7. - (1) Detaşarea judecătorilor şi a procurorilor la Consiliul Superior al
Magistraturii, Institutul Naţional al Magistraturii, Şcoala Naţională de Grefieri, Ministerul Justiţiei şi unităţile
subordonate acestuia ori la alte autorităţi publice se dispune de secţia corespunzătoare
a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Dispoziţiile art. 6 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
Art. 8. - Soluţionarea cererilor de prelungire a detaşării se realizează
în conformitate cu dispoziţiile
art. 5-7, care se aplică în
mod corespunzător.
Art. 9. - Detaşarea judecătorului
sau a procurorului poate înceta anterior duratei pentru care a fost dispusă, prin hotărârea secţiei
corespunzătoare a Consiliului
Superior al Magistraturii, la cererea celui care a solicitat detaşarea ori a judecătorului sau procurorului detaşat. Detaşarea poate
înceta şi la solicitarea
motivată a preşedintelui instanţei sau a conducătorului
parchetului la care funcţionează judecătorul ori procurorul în cauză.
CAPITOLUL III
Delegarea judecătorilor
Art. 10. - (1) Delegarea judecătorilor de la judecătorii, tribunale specializate şi tribunale în circumscripţia altei curţi de
apel, pe funcţii de execuţie, se dispune, cu acordul scris al
acestora, de Secţia pentru
judecători a Consiliului
Superior al Magistraturii, la solicitarea preşedintelui curţii de
apel în circumscripţia căreia se cere delegarea şi cu avizul preşedintelui curţii de
apel unde aceştia funcţionează.
(2) Delegarea nu poate fi dispusă decât la o instanţă la care judecătorul are dreptul să funcţioneze.
Art. 11. - (1) Solicitarea privind delegarea se depune
la Consiliul Superior al Magistraturii, însoţită de avizul prevăzut la art. 10 alin. (1) şi de acordul scris al judecătorului.
(2) Direcţia resurse umane şi
organizare întocmeşte, în
termen de cel mult 15 zile de la primirea solicitării, un referat în care prezintă datele relevante privind cariera de judecător a solicitantului, motivele pe care se întemeiază cererea de delegare, situaţia posturilor ocupate şi a posturilor vacante la instanţa de la care se solicită delegarea, precum şi la instanţa la care se solicită delegarea. Referatul va cuprinde, obligatoriu, datele statistice din
anul precedent privind volumul de activitate şi încărcătura pe judecător la instanţele
implicate în procedura delegării
şi se prezintă Secţiei pentru judecători
a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) In cazul în care solicitarea de delegare nu a fost
însoţită de avizul prevăzut la art. 10 alin. (1), acesta va fi cerut înainte de prezentarea
lucrării Secţiei pentru judecători.
Art. 12. - Delegarea judecătorilor curţilor de
apel, tribunalelor, tribunalelor specializate şi judecătoriilor,
pe funcţii de execuţie, la alte instanţe din circumscripţia aceleiaşi curţi de apel se dispune, cu acordul scris al
acestora, de preşedintele curţii de apel.
Art. 13. - Delegarea încetează:
a) la expirarea termenului pentru care a fost dispusă;
b) la data la care funcţia este ocupată
prin numire, în condiţiile
Legii nr. 303/2004, republicată, cu modificările
ulterioare, dacă această dată se situează în
interiorul termenului prevăzut
la lit. a).
CAPITOLUL IV
Delegarea judecătorilor în funcţii de conducere
Art. 14. - (1) Delegarea în funcţii de conducere a judecătorilor de la judecătorii, tribunale, tribunale specializate şi curţi de apel se dispune, cu acordul scris al acestora, de către Secţia pentru judecători
a Consiliului Superior al Magistraturii, până la ocuparea funcţiei
prin numire în condiţiile
Legii nr. 303/2004, republicată, cu modificările
ulterioare.
(2) Delegarea nu poate fi dispusă decât la o instanţă la care judecătorul are dreptul să funcţioneze.
(3) Propunerea de delegare se prezintă de către preşedintele
instanţei pentru vicepreşedinţii şi preşedinţii de secţie, de către preşedintele tribunalului pentru preşedintele judecătoriei,
de către preşedintele curţii de apel pentru preşedintele tribunalului şi al tribunalului specializat şi de către colegiul
de conducere al curţii de apel
pentru preşedintele curţii respective.
(4) Propunerea de delegare făcută de preşedintele judecătoriei se trimite preşedintelui tribunalului, care o prezintă, împreună cu
punctul său de vedere, preşedintelui curţii de apel. Preşedintele
curţii de apel transmite
propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, însoţită de propriul
punct de vedere.
(5) Propunerea de delegare făcută de preşedintele tribunalului sau al tribunalului
specializat se prezintă preşedintelui curţii de apel, care o transmite Consiliului Superior al Magistraturii,
însoţită de punctul său de vedere.
(6) Propunerile de delegare, cu excepţia propunerii de delegare în funcţia de preşedinte al curţii de
apel, sunt însoţite de avizul
consultativ al colegiului de conducere al instanţei la care este vacantă funcţia de
conducere. La instanţele la
care colegiul de conducere nu se poate constitui este necesar avizul instanţei ierarhic superioare.
Art. 15. - (1) Propunerea de delegare formulată cu respectarea cerinţelor art. 14 se transmite Consiliului
Superior al Magistraturii, însoţită de următoarele:
a) acordul judecătorului propus pentru delegarea într-o funcţie de conducere;
b) avizul colegiului de conducere al instanţei sau, după caz, al instanţei
ierarhic superioare;
- declaraţiile prevăzute de
art. 48 alin. (11) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările
ulterioare.
(2) Direcţia resurse umane şi
organizare întocmeşte, în cel
mult 15 zile de la primirea propunerii, un referat în care prezintă pe scurt datele relevante privind cariera
de judecător a celui propus a
fi delegat şi situaţia funcţiei vacante pentru care se propune delegarea. Referatul va conţine menţiuni privind depunerea înscrisurilor prevăzute la alin. (1) şi
conţinutul acestora.
(3) Judecătorul a cărui
delegare se propune susţine un
interviu în faţa Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) In cazul în care se propune delegarea succesivă a aceluiaşi judecător în
aceeaşi funcţie de conducere, susţinerea interviului nu mai este necesară, cu excepţia cazului în care Secţia pentru judecători
dispune altfel.
Art. 16. - Delegarea încetează:
a) la expirarea termenului pentru care a fost dispusă;
b) la data la care funcţia este ocupată
prin numire, în condiţiile
Legii nr. 303/2004, republicată, cu modificările
ulterioare, dacă această dată se situează în
interiorul termenului prevăzut
la lit. a).
Art. 17. - (1) La propunerea preşedintelui Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Secţia pentru judecători
a Consiliului Superior al Magistraturii poate dispune delegarea judecătorilor în funcţiile de conducere de la această instanţă.
(2) Propunerea se trimite Consiliului Superior al
Magistraturii, însoţită de acordul scris al judecătorului.
(3) Direcţia resurse umane şi
organizare întocmeşte, în cel
mult 15 zile de la primirea propunerii, un referat în care prezintă pe scurt datele relevante privind cariera
de judecător a celui propus a
fi delegat şi situaţia funcţiei vacante pentru care se propune delegarea. Referatul va conţine menţiuni privind depunerea declaraţiilor prevăzute de
art. 48 alin. (11) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările
ulterioare, şi acordul judecătorului în cauză. (4) Dispoziţiile
art. 15 alin. (3) şi (4) şi ale art. 16 se aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL V
Numirea judecătorilor şi a procurorilor în alte funcţii de conducere decât cele care se ocupă prin concurs sau examen
Art. 18. - (1) Numirea judecătorilor în funcţiile
de preşedinte de secţie vacante se face la propunerea preşedintelui instanţei, pe baza candidaturilor depuse de judecători.
(2) Fiecare candidatură este însoţită de curriculum vitae, declaraţiile prevăzute de art. 48 alin. (11) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările ulterioare, un proiect privind exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere şi de orice alte înscrisuri considerate relevante.
(3) Pe baza candidaturilor depuse, preşedintele instanţei consultă judecătorii secţiei pentru care s-a depus candidatura, cu respectarea confidenţialităţii opţiunilor, şi consemnează rezultatul într-un referat, semnat şi datat.
(4) După consultarea judecătorilor
secţiei implicate, preşedintele instanţei solicită avizul
consultativ al colegiului de conducere al instanţei.
(5) In cazul în care pentru aceeaşi funcţie au fost depuse mai multe candidaturi, preşedintele instanţei, pe baza aprecierilor proprii, a rezultatelor consultării judecătorilor secţiei şi a avizului colegiului de conducere,
selectează o singură candidatură, indicând temeiurile care justifică selecţia.
(6) In cazul în care preşedintele instanţei
este delegat el însuşi în funcţie, acesta nu poate face propuneri de
numire, ci numai de delegare în funcţiile de preşedinte
de secţie vacante.
(7) Prevederile art. 14 alin. (4) şi (5) se aplică în mod corespunzător.
Art. 19. - (1) Propunerea selectată potrivit art. 18 alin. (5), însoţită de candidatura depusă şi de documentele
prevăzute la art. 18 alin.
(2), de hotărârea colegiului
de conducere şi de referatul
privind consultarea judecătorilor
secţiei, se transmite
Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Direcţia resurse umane şi
organizare întocmeşte, pe baza
propunerii formulate, în termen de cel mult 15 zile, un referat în care
consemnează:
a) evoluţia carierei profesionale a judecătorului propus pentru numire, cu evidenţierea calificativului la ultima evaluare şi a menţiunii
privind sancţiunile
disciplinare aplicate în ultimii 3 ani;
b) îndeplinirea condiţiilor de vechime stabilite de lege pentru funcţia în care urmează a se dispune numirea;
c) depunerea declaraţiilor prevăzute de
art. 48 alin. (11) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările
ulterioare, şi a rezultatului
verificării efectuate de
Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii,
dacă acesta s-a primit în
termenul prevăzut de lege;
d) conţinutul avizului colegiului de conducere şi al consultării
judecătorilor secţiei la care s-a propus numirea în funcţie;
e) precizări privind participarea la ultimul examen de numire sau promovare în
funcţie şi rezultatele obţinute;
f) opţiunea
motivată a preşedintelui instanţei pentru unul dintre candidaţi, atunci când s-au depus mai multe candidaturi.
(3) Judecătorul propus pentru numirea în funcţia de preşedinte de
secţie va susţine un interviu în faţa Secţiei pentru judecători
a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 20. - (1) Numirea procurorilor, în temeiul art. 49
alin. (9) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările
ulterioare, în alte funcţii de
conducere decât cele care se ocupă prin concurs sau examen, la parchete, se face la propunerea
procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu recomandarea conducătorului parchetului unde urmează să fie numit procurorul.
(2) Numirea procurorilor, în temeiul art. 55 din Legea
nr. 303/2004, republicată, cu
modificările ulterioare, în
alte funcţii de conducere în
cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie se face la propunerea procurorului
general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu recomandarea conducătorului direcţiei sau, după caz,
al secţiei din cadrul acestui
parchet.
(3) Fiecare candidatură este însoţită de curriculum vitae, declaraţiile prevăzute de art. 49 alin. (11), raportat la art. 48 alin. (11) din Legea
nr. 303/2004, republicată, cu
modificările ulterioare, un
proiect privind exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere şi
de orice alte înscrisuri considerate relevante.
(4) Pe baza candidaturilor depuse, conducătorul parchetului prevăzut la alin. (1) consultă procurorii secţiei sau, după caz,
ai serviciului ori biroului pentru care s-a depus candidatura, cu respectarea
confidenţialităţii opţiunilor, şi
consemnează rezultatul într-un
referat, semnat şi datat.
(5) Pe baza candidaturilor depuse, conducătorul direcţiei sau, după caz,
al secţiei din cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie consultă
procurorii serviciului sau biroului pentru care s-a depus candidatura, cu
respectarea confidenţialităţii opţiunilor, şi
consemnează rezultatul într-un
referat, semnat şi datat.
(6) După consultarea procurorilor, potrivit prevederilor alin. (4), conducătorul parchetului solicită avizul colegiului de conducere al acestui
parchet.
(7) După consultarea procurorilor serviciului sau biroului, potrivit
prevederilor alin. (5), conducătorul direcţiei
ori, după caz, al secţiei propune procurorului general
solicitarea avizului colegiului de conducere al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(8) In cazul în care pentru aceeaşi funcţie au fost depuse mai multe candidaturi, conducătorul parchetului (secţiei, direcţiei), pe baza aprecierilor proprii, a rezultatelor consultării procurorilor secţiei, serviciului sau biroului, după caz, şi a avizului colegiului de conducere, selectează o singură candidatură,
indicând temeiurile care justifică selecţia, pe care o
înaintează procurorului
general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 21. - (1) Procurorul general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, după însuşirea recomandărilor
primite conform art. 20, formulează propuneri de numire în funcţie, pe care le transmite Consiliului Superior al Magistraturii, însoţite de candidatura depusă, materialele prevăzute la art. 20 alin. (3), hotărârea colegiului de conducere şi de referatul privind consultarea
procurorilor secţiei,
serviciului sau biroului, după
caz.
(2) Prevederile art. 19 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL VI
Numirea judecătorilor în funcţia de procuror şi a procurorilor în funcţia de judecător
Art. 22. - (1) Cererea de numire a judecătorilor în funcţia de procuror şi a
procurorilor în funcţia de
judecător se reformulează în scris şi se depune la Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Direcţia resurse umane şi
organizare solicită punctul de
vedere al preşedintelui instanţei sau al conducătorului parchetului la care funcţionează judecătorul ori procurorul care solicită numirea în funcţia de judecător,
respectiv de procuror, şi
întocmeşte, în termen de cel
mult 15 zile de la primirea cererii, un referat în care prezintă datele relevante privind cariera judecătorului sau a procurorului, situaţia posturilor vacante şi a celor ocupate la instanţa sau la parchetul la care funcţionează judecătorul ori
procurorul în cauză şi la instanţa sau parchetul la care se solicită transferul, precum şi volumul de activitate şi încărcătura pe judecător ori procuror la instanţa sau parchetul implicat în procedura de transfer.
(3) Referatul întocmit potrivit alineatului precedent
va cuprinde date privind procedurile aflate în curs de derulare pentru numirea
sau promovarea în funcţiile de
judecător ori de procuror,
precum şi numărul cererilor de transfer formulate pentru
instanţa sau parchetul la care
se propune ocuparea funcţiei
în condiţiile prezentului
articol. De asemenea, în cuprinsul referatului vor fi inserate precizări vizând dificultăţile de ocupare a posturilor vacante la
instanţa sau parchetul la care
se solicită transferul şi durata vacanţelor posturilor la instanţa ori parchetul în cauză.
Art. 23. - (1) Judecătorul sau procurorul care solicită numirea în una dintre funcţiile prevăzute la
art. 22 va fi invitat pentru a susţine un interviu în faţa secţiei corespunzătoare a Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2) Secţia corespunzătoare
a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii adoptă o hotărâre şi sesizează Plenul Consiliului.
(3) In cazul admiterii cererii, Plenul Consiliului
Superior al Magistraturii propune Preşedintelui României eliberarea din funcţia de judecător şi numirea ca procuror sau, după caz, eliberarea din funcţia de procuror şi numirea ca judecător.
(4) Dispoziţiile art. 1 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.