HOTARARE Nr.
442 din 8 aprilie 2009
privind stabilirea cadrului
general de implementare a masurilor cofinantate din Fondul European pentru
Pescuit prin Programul Operational pentru Pescuit 2007-2013
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 14 mai 2009
Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr.
1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit, ale
Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei de stabilire a unor norme
detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit, ale Regulamentului (CE,
EURATOM) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil
bugetului general al Comunităţii Europene, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 27/2008 privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de
la Comunitatea Europeană din Fondul European pentru Pescuit şi a fondurilor de
cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobată prin Legea
nr. 168/2008,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Obiectiv şi dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Obiectul prezentei hotărâri îl constituie
stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de
beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul Operaţional pentru
Pescuit 2007-2013, denumit în continuare POP, pe întreaga perioadă de derulare a programului, pe teritoriul
României.
(2) Regulile stabilite în prezenta hotărâre sunt
aplicabile cheltuielilor realizate din asistenţa comunitară, precum şi din
cofinanţarea naţională a operaţiunilor - din bugetul de stat, bugetul local,
alte surse publice şi private.
(3) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, în
calitate de autoritate de management pentru POP, asigură îndeplinirea
obligaţiilor ce decurg din funcţiile prevăzute la art. 59 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul
European pentru Pescuit.
Art. 2. - (1) Termenii programare,
axă prioritară, măsură, operaţiune, monitorizare, evaluare, strategie de
dezvoltare locală, comitet de monitorizare, cheltuială publică, au înţelesurile din Regulamentul (CE)
nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit, denumit
în continuare FEP, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L223/2006.
(2) In înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) POP - documentul
programatic elaborat potrivit Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului, în baza căruia vor fi accesate sumele alocate României pentru
perioada de programare 2007-2013;
b) Ghidul solicitantului - o detaliere tehnică şi financiară a fiecărei măsuri şi cuprinde
setul de informaţii necesare solicitantului pentru pregătirea, derularea şi
implementarea proiectului, elaborat pentru fiecare măsură de către Agenţia
Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, denumită în continuare ANPA, în calitate de autoritate de
management pentru POP; este disponibil la sediul central al ANPA, la filialele
regionale ale ANPA, precum şi pe site-ul ANPA şi al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MAPDR;
c) contract de finanţare - documentul juridic încheiat între autoritatea de management
(ANPA) şi solicitantul de finanţare, prin care se acordă acestuia din urmă
asistenţa financiară nerambursabilă aferentă unei operaţiuni în scopul
atingerii obiectivelor axei prioritare din POP şi care stabileşte obiectul
sprijinului, drepturile şi obligaţiile părţilor, durata de execuţie, valoarea,
plata, precum şi alte dispoziţii şi condiţii specifice;
d) decizie de finanţare - actul unilateral emis de
autoritatea de management, care se elaborează în cazul în care beneficiarul
este o instituţie care participă la implementarea POP şi care stabileşte
obligaţiile acesteia;
e) proiect eligibil -
proiectul/operaţiunea care îndeplineşte condiţiile minime prevăzute în
Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului şi care poate fi selectat,
conform criteriilor aprobate de Comitetul de monitorizare, pentru a primi
asistenţă financiară nerambursabilă din FEP;
f) conflict de interese - situaţia de incompatibilitate în care se află o persoană care are
un interes personal ce influenţează imparţialitatea şi obiectivitatea
activităţilor sale în evaluarea, monitorizarea, realizarea şi raportarea
activităţilor desfăşurate în cadrul Programului operaţional pentru pescuit;
interesul personal include orice avantaj pentru persoana în cauză, soţul/soţia,
rude ori afini, până la gradul al patrulea inclusiv, sau pentru instituţia din
care face parte;
g) cheltuieli eligibile - cheltuielile
realizate de către beneficiar, aferente proiectelor
finanţate în cadrul POP, care pot fi finanţate atât din FEP, în limita ratei de
cofinanţare conform reglementărilor comunitare, cât şi din bugetul de stat
şi/sau contribuţia proprie a beneficiarului, conform reglementărilor legale
comunitare şi naţionale în vigoare;
h) cheltuieli neeligibile - cheltuielile inerente realizării proiectelor finanţate din FEP în
cadrul POP, care nu pot fi finanţate din FEP, conform reglementărilor
comunitare şi naţionale.
Art. 3. - Pentru a fi
eligibilă, o cheltuială trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii
cu caracter general:
a) să fie efectiv plătită potrivit prevederilor art. 55
alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului, cu condiţia ca
operaţiunea cofinanţată să nu fi fost finalizată înainte de data începerii
eligibilităţii;
b) să fie dovedită cu facturi sau cu alte documente
contabile cu valoare probatorie, echivalentă facturilor, însoţite de
documentele de plată, potrivit legii, pe baza cărora cheltuielile să poată fi
auditate şi identificate;
c) să fie în conformitate cu prevederile deciziei de
finanţare sau ale contractului de finanţare;
d) să fie conformă cu prevederile legislaţiei
naţionale şi comunitare.
Art. 4. - (1) Contribuţia în natură poate fi
considerată cheltuială eligibilă în conformitate cu prevederile art. 3, dacă
îndeplineşte şi următoarele condiţii specifice:
a) contribuţia constă în terenuri, clădiri,
echipamente, materiale, activitate profesională sau prestaţii voluntare;
b) obiectul contribuţiei în
natură sub formele prevăzute la lit. a) nu trebuie să fi fost achiziţionat prin
intermediul unor finanţări comunitare nerambursabile;
c) în cazul terenului, clădirilor şi echipamentelor,
valoarea este certificată de un evaluator autorizat;
d) în cazul clădirilor şi echipamentelor, acestea
trebuie să facă parte integrantă şi inseparabilă din rezultatul operaţiunii;
e) în cazul terenurilor şi clădirilor, acestea trebuie
să fie libere de orice sarcini sau interdicţii şi să nu facă obiectul unor
litigii aflate în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti;
f) cheltuielile nu au fost realizate prin măsuri de
inginerie financiară;
g) în cazul prestaţiei voluntare, valoarea muncii
este determinată luându-se în considerare timpul destinat şi valoarea
salariului mediu pe oră sau pe zi pentru munca prestată.
(2) La finanţarea unei operaţiuni contribuţia FEP
acoperă totalul cheltuielilor eligibile în limita ratei de cofinanţare din FEP,
cu excepţia contribuţiei în natură a beneficiarului.
Art. 5. -Amortizarea este considerată cheltuială
eligibilă dacă respectă prevederile aplicabile ale art. 3 şi îndeplineşte
următoarele condiţii specifice:
a) bunul amortizabil nu a fost achiziţionat prin
intermediul unor finanţări comunitare nerambursabile;
b) amortizarea este calculată în conformitate cu
prevederile legale în vigoare şi justificată prin orice document contabil;
c) corespunde perioadei de cofinanţare a operaţiunii.
Art. 6. - Cheltuielile generale de administraţie sunt
eligibile dacă respectă prevederile art. 3 şi dacă sunt alocate proporţional
operaţiunii, potrivit metodei elaborate de autoritatea de management şi
prevăzute în contractul de finanţare/decizia de finanţare.
Art. 7. - Costul achiziţiei de teren fără construcţii
este eligibil dacă sunt îndeplinite prevederile art. 3 şi următoarele condiţii
specifice:
a) trebuie să existe o legătură directă între
achiziţionarea de terenuri şi obiectivele operaţiunii cofinanţate;
b) costul de achiziţie al terenului este certificat de
un evaluator autorizat;
c) partea din suma totală a cheltuielilor legate de
operaţiune, reprezentată de achiziţionarea terenului, să nu depăşească 10% din
valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente operaţiunii.
Art. 8. - Costul de achiziţie al imobilelor deja
construite, inclusiv terenul pe care se află construcţia, este eligibil dacă
sunt îndeplinite prevederile art. 3, precum şi următoarele condiţii specifice:
a) operaţiunea nu beneficiază de finanţare din fonduri
publice;
b) imobilul nu a beneficiat de finanţări comunitare nerambursabile în ultimii 10 ani pentru
construcţie sau reabilitare;
c) costul de achiziţie al imobilului este certificat
de un evaluator autorizat, care să confirme că imobilul respectă condiţiile
tehnice prevăzute în legislaţia naţională;
d) imobilul este folosit potrivit destinaţiei
atribuite de autoritatea de management pentru perioada stabilită de aceasta;
e) imobilul este utilizat numai în conformitate cu
obiectivele operaţiunii.
Art. 9. - Costul achiziţionării echipamentului de
ocazie este eligibil dacă sunt îndeplinite prevederile art. 3, precum şi
următoarele condiţii specifice:
a) vânzătorul echipamentului prezintă o declaraţie prin
care se atestă originea şi confirmă că în ultimii 7 ani echipamentul nu a fost
achiziţionat printr-un ajutor naţional sau comunitar;
b) preţul echipamentului de ocazie nu excedează valorii
sale de piaţă şi este mai mic decât preţul echipamentului similar nou;
c) echipamentul respectă condiţiile tehnice necesare
pentru operaţiune, precum şi pe cele prevăzute în legislaţia naţională.
Art. 10. - In cazul leasingului financiar, astfel cum
este definit în Ordonanţa Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de
leasing şi societăţile de leasing, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, cheltuielile utilizatorului de leasing sunt eligibile dacă respectă
prevederile art. 3 şi următoarele condiţii specifice:
a) obiectul contractului de leasing respectă
prevederile din contractul de finanţare/decizia de finanţare;
b) utilizatorul de leasing este
beneficiarul operaţiunii;
c) ratele de leasing plătite de utilizator sunt
aferente contractului de leasing şi sunt justificate cu documente contabile;
d) valoarea maximă eligibilă nu depăşeşte valoarea de
piaţă a bunului care face obiectul contractului de
leasing;
e) ratele de leasing sunt eligibile exclusiv pentru
perioada de finanţare a operaţiunii.
Art. 11. - Cheltuielile referitoare la următoarele
contracte de subantrepriză nu sunt eligibile pentru cofinanţarea din FEP:
a) contractele de subantrepriză
care determină o creştere a costului de executare a operaţiunii, fără a aduce o
valoare adăugată proporţională;
b) contractele de subantrepriză încheiate cu
intermediari sau consultanţi, în temeiul cărora plata se defineşte în procente
din costul total al proiectului, cu excepţia cazurilor în care o asemenea plată
este justificată de beneficiar, cu referire la valoarea reală a lucrărilor sau
a serviciilor furnizate.
Art. 12. - Pentru toate contractele de subantrepriză,
subcontractorii se angajează să furnizeze organismelor de audit şi de control
toate informaţiile necesare privind activităţile de subantrepriză.
Art. 13. - (1) Cheltuielile bancare de deschidere şi de
administrare a conturilor sunt eligibile în situaţia în care implementarea unei
operaţiuni necesită deschiderea unui cont sau a mai multor conturi separate,
cerinţă obligatorie printr-o clauză explicită în contractul de
finanţare/decizia de finanţare.
(2) Dobânda rezultată din operaţiunile prevăzute la
alin. (1) se deduce din cheltuielile bancare.
Art. 14. - Dobânzile de debit, altele decât subvenţiile
la dobândă care vizează reducerea costului împrumutului pentru întreprinderi
din cadrul unui regim autorizat de ajutoare de stat, taxele de schimb şi
celelalte cheltuieli pur financiare nu sunt eligibile pentru cofinanţarea din
FEP.
Art. 15. - Cheltuielile cu consultanţa juridică, cheltuielile
notariale, cheltuielile de expertiză tehnică şi financiară sunt eligibile dacă
sunt legate şi strict necesare de operaţiune şi cerute obligatoriu printr-o
clauză explicită în contractul de finanţare/decizia de finanţare.
Art. 16. - Cheltuielile privind plata salariilor,
remuneraţiilor şi stimulentelor efectuate de beneficiar în cadrul implementării
proiectului constituie cheltuieli eligibile dacă acestea sunt în mod real şi
definitiv suportate de către beneficiar.
Art. 17. - (1) Cheltuielile cu privire la pregătirea,
gestionarea, informatizarea, evaluarea, informarea, comunicarea, derularea şi
controlul POP sunt eligibile.
(2) Cheltuielile privind chiria şi cele care vizează
consolidarea mijloacelor administrative necesare implementării POP, fiind
cuprinse aici cheltuielile cu remuneraţia funcţionarilor publici şi
contractuali care afectează aceste costuri, sunt eligibile.
CAPITOLUL II
Reguli privind proiectele care pot fi cofinanţate din FEP
Art. 18. - (1) Un solicitant poate depune în acelaşi
timp cel mult două proiecte pentru măsuri diferite din cadrul POP, pentru a fi
cofinanţate din FEP.
(2) Un beneficiar poate depune un al doilea proiect în
cadrul aceleiaşi măsuri cofinanţate din FEP, cu condiţia ca primul proiect să
fie finalizat.
Art. 19. - Pentru beneficiarii măsurilor derulate din
POP se aplică următoarele restricţii de finanţare:
a) beneficiarii înregistraţi
în lista Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în
continuare APDRP, a
debitorilor pentru Programul SAPARD şi pentru FEP, până la achitarea integrală
a datoriei faţă de APDRP, inclusiv a majorărilor de întârziere;
b) beneficiarii Programului SAPARD sau ai cofinanţării
FEP, care se află în situaţii litigioase cu APDRP sau ANPA, până la
soluţionarea definitivă a litigiului.
Art. 20. - (1) Cheltuielile generale ale proiectului
sunt eligibile numai în cazul în care nu depăşesc 12%
din valoarea totală eligibilă a proiectului, dacă proiectul prevede
construcţii-montaj, sau 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, dacă
proiectul nu prevede construcţii-montaj sau nu necesită certificat de urbanism.
(2) Costurile generale ale
proiectului pentru proiectele depuse de beneficiarii publici, ale căror studii
de fezabilitate au fost întocmite şi finanţate din alte fonduri comunitare sau
bugetare, înainte de intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 28/2008
privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice
aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de
elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de
intervenţii, costurile reprezentând actualizarea acestor studii nu vor depăşi
3% din valoarea costurilor de proiectare şi inginerie, cu menţinerea procentului
de maximum 12% din costurile generale ale proiectului.
(3) In cazul proiectelor care necesită acord de mediu
şi studiu de impact de mediu, selecţia proiectelor se va efectua fără
obligativitatea prezentării acestora, iar perioada de timp dintre notificarea
beneficiarului şi încheierea contractului de finanţare nu va putea depăşi 6
luni.
(4) Studiul de fezabilitate şi, după caz, documentaţia
de avizare a lucrărilor de intervenţie, aferente unui proiect integrat, se
realizează potrivit prevederilor legale pentru fiecare tip de investiţie,
integrarea realizându-se printr-un deviz general
centralizator, întocmit de proiectantul care
elaborează documentaţia aferentă investiţiei majoritare.
Art. 21. - (1) Cheltuielile generale şi specifice
necesare pentru realizarea proiectului sunt eligibile dacă îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt necesare pentru desfăşurarea proiectului şi în
conformitate cu principiile managementului financiar adecvat, ale economiei şi
ale eficienţei costurilor;
b) sunt efectuate în conformitate cu prevederile
contractului/deciziei de finanţare;
c) sunt înregistrate în evidenţele contabile ale
beneficiarului, sunt identificabile şi verificabile şi sunt susţinute de
originalele actelor de plată, precum şi de documente justificative, în
condiţiile legii.
(2) In cazul subcontractării operaţiunilor de furnizare
de bunuri, lucrări sau servicii, contractorul răspunde în integralitate de
respectarea prevederilor contractuale faţă de beneficiarii cofinanţării prin
FEP şi este obligat să furnizeze autorităţii de management toate informaţiile
legate de subcontractori, conform cerinţelor acestora. Subcontractarea totală a
achiziţiei nu este permisă în cazul operaţiunilor derulate pentru cofinanţarea
din FER
Art. 22. - (1) In înţelesul prezentei hotărâri, pentru
cofinanţare din FEP sunt eligibile cheltuielile care au ca rezultat
următoarele:
A. active corporale:
a) construcţii noi şi/sau modernizarea clădirilor
folosite pentru producţie, servicii, inclusiv turism, depozitare, inclusiv
construcţii destinate protecţiei mediului, infrastructură internă şi utilităţi;
b) branşamente şi racorduri necesare proiectelor;
c) lucrări de reabilitare şi conservare a obiectivelor
de patrimoniu;
d) achiziţii în leasing financiar de utilaje,
instalaţii, echipamente şi dotări noi, de mijloace de transport specializate,
dacă leasingul financiar se derulează pe perioada de implementare a proiectului
şi dacă transferul proprietăţii bunului către beneficiar se realizează înainte
de ultima cerere de plată;
e) achiziţii de terenuri şi imobile în condiţiile
prezentei hotărâri;
B. active necorporale:
a) costurile generale legate de realizarea investiţiilor prevăzute la lit. A.a) pentru proiectare
şi asistenţă tehnică, asimilate categoriei de active necorporale, după cum
urmează: studii de teren, obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii;
b) achiziţiile, inclusiv achiziţiile în leasing
financiar, de know-how sau de cunoştinţe tehnice nebrevetate, software, brevete
şi licenţe pentru pregătirea şi implementarea proiectului, dacă leasingul
financiar se derulează pe perioada de implementare a proiectului şi dacă
transferul proprietăţii bunului către beneficiar se realizează înainte de
ultima cerere de plată.
(2) Activele corporale şi necorporale rezultate din
implementarea proiectelor cofinanţate din FEP trebuie să îndeplinească,
cumulativ, următoarele condiţii:
a) să fie considerate active
amortizabile;
b) să fie achiziţionate în condiţii de piaţă;
c) să fie incluse în categoria activelor proprii ale
beneficiarului şi să fie utilizate în exclusivitate în locaţia în care a
beneficiat de finanţare nerambursabilă pentru minimum 5 ani, termen calculat
din momentul în care investiţia a fost finalizată.
(3) Pentru categoriile de beneficiari ai cofinanţării
din FEP care, pe perioada derulării proiectului, precum şi în perioada de
monitorizare, îşi schimbă tipul şi dimensiunea întreprinderii avute la data
depunerii cererii de finanţare, în sensul trecerii de la categoria de microîntreprindere
la categoria de întreprindere mică sau mijlocie, respectiv de la categoria întreprindere mică sau
mijlocie la categoria alte întreprinderi, cheltuielile pentru finanţare rămân
eligibile pe toată perioada derulării proiectului şi în perioada de
monitorizare.
Art. 23. - Proiectele depuse de beneficiarii publici
pentru finanţare prin FEP se încadrează în categoria proiectelor negeneratoare
de profit şi sunt de utilitate publică.
Art. 24. - (1) Durata maximă de execuţie a investiţiei
cofinanţate din FEP este de 2 ani de la data încheierii contractului de
finanţare.
(2) Durata maximă de execuţie prevăzută la alin. (1)
poate fi prelungită cu acordul prealabil al părţilor contractante şi cu
aplicarea penalităţilor prevăzute în contractul de finanţare, cu excepţia
investiţiilor care prevăd adaptarea la standardele comunitare, caz în care
această prelungire nu poate depăşi termenul de graţie legal impus pentru adaptarea la standarde.
Art. 25. - Nu sunt eligibile următoarele categorii de
cheltuieli:
a) taxa pe valoarea adăugată recuperabilă;
b) dobânda la datorie;
c) contravaloarea aferentă bunurilor furate,
pierdute, confiscate sau dispărute, care fac obiectul proiectului;
d) impozitele, taxele vamale şi taxele cu efect
echivalent cu al celor vamale de plătit la importul de mărfuri;
e) comisioanele bancare, costurile garanţiilor şi
cheltuielile similare;
f) costurile de schimb valutar, taxele şi pierderile
ocazionate de schimburile valutare asociate contului
euro FEP;
g) în cazul contractelor de leasing nu sunt eligibile
costurile aferente: taxa de management, dobânzile;
h) cheltuiala legată de proiectele care au generat taxe
de utilizator sau participant înainte de încheierea proiectului, fără ca sumele
respective să fi fost deduse din costurile eligibile;
i) amenzile, penalităţile şi cheltuielile de judecată.
Art. 26. - (1) Contractul de finanţare pentru
investiţiile cofinanţate din FEP, în integralitatea sa, precum şi toate
drepturile şi obligaţiile ce decurg din acesta nu pot face obiectul cesiunii.
(2) In caz de imposibilitate, neimputabilă
beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea va fi
preluată, la cerere, de succesorul/succesorii său/săi în drepturi, potrivit
prevederilor legale în materie, cu aprobarea expresă şi prealabilă a
contractanţilor.
(3) Beneficiarul nu are dreptul să constituie garanţii
sau ipoteci asupra investiţiei ce face obiectul contractului de finanţare, care
să devină executorii mai devreme de împlinirea a 5 ani de la finalizarea
investiţiei.
CAPITOLUL III
Reguli financiare
Art. 27. - (1) In conformitate cu prevederile
Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului şi potrivit prevederilor POP,
aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C (2007) 6.664 din 14 decembrie
2007, contribuţia financiară acordată de Comunitatea Europeană din FEP se
completează cu contribuţia naţională, asigurată anual de la bugetul de stat.
(2) Alocările financiare totale ale contribuţiei
publice din FEP şi de la bugetul de stat, defalcate pe ani, pe axe, aferente
perioadei de programare 2007-2013, sunt prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, care
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Se pot angaja cheltuieli prin decizia/contractul
de finanţare numai în limita sumelor stabilite pentru
fiecare măsură de către autoritatea de management.
(4) Incheierea contractelor de finanţare sau emiterea
deciziei de finanţare se poate face începând cu data aprobării POP prin decizia
Comisiei Europene.
CAPITOLUL IV
Reguli pentru monitorizare şi evaluare
Art. 28. - (1) Pentru examinarea progresului
înregistrat de POP 2007-2013, comparativ cu obiectivele propuse, instituţiile
implicate în implementare desfăşoară activităţi de monitorizare şi evaluare, pe
baza datelor puse la dispoziţia acestora de către beneficiarii de cofinanţare
din FEP
(2) Beneficiarii cofinanţării din FEP trebuie să
furnizeze toate datele solicitate de instituţiile implicate atât în perioada de
implementare a proiectelor, cât şi ulterior finalizării acestora.
CAPITOLUL V
Reguli generale pentru control
Art. 29. - Beneficiarii măsurilor de sprijin
cofinanţate din FEP asigură accesul la locul de implementare a investiţiilor,
însoţesc echipele de control şi pun la dispoziţia acestora, în timp util, toate
informaţiile şi documentele relevante, potrivit prevederilor procedurilor
specifice de control, corespunzătoare fiecărei instituţii responsabile.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 30. - Beneficiarul trebuie să depună din proprie
iniţiativă toate eforturile pentru a lua cunoştinţă despre toate informaţiile
oferite, astfel încât să cunoască înainte de asumarea obligaţiilor toate
drepturile şi obligaţiile născute din decizia/contractul de finanţare.
Art. 31. - (1) In conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, ANPA stabileşte liste cu cheltuielile
eligibile, având în vedere conţinutul POP şi prevederile Regulamentului (CE) al
Consiliului nr. 1.198/2006 şi ale Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei
de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul
European pentru Pescuit.
(2) Listele prevăzute la alin. (1) se aprobă prin
ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
(3) In vederea verificării şi
confirmării eligibilităţii cheltuielilor efectuate pentru realizarea unei
operaţiuni, autoritatea de management stabileşte proceduri specifice aprobate
prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
Art. 32. - Hotărârea Guvernului
nr. 1.390/2008 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor
cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit prin Programul Operaţional
pentru Pescuit 2007-2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 763 din 12 noiembrie 2008, se
abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Alocarea financiară anuală a contribuţiei publice
(în euro, pentru întreaga perioadă de programare 2007-2013)
Contribuţie publică anuală
|
TOTAL
|
An
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
FEP
|
15.127.527
|
22.157.050
|
30.156.234
|
36.391.468
|
39.257.052
|
42.262.575
|
45.362.301
|
230.714.207
|
Buget naţional
|
5.042.509
|
7.385.683
|
10.052.077
|
12.130.487
|
13.085.683
|
14.087.525
|
15.120.767
|
76.904.736
|
ANEXA Nr. 2
Alocarea financiară a contribuţiei publice pe axe
(în euro, pentru întreaga perioadă de programare 2007-2013)
Axă prioritară
|
Contribuţia
publică totală
(euro)
|
Contribuţie FEP (euro)
|
Rată de cofinanţare FEP
(%)
|
Contribuţie naţională (euro)
|
Rată de contribuţie naţională
(%)
|
Axa 1
|
13.300.000
|
9.975.000
|
75%
|
3.325.000
|
25%
|
Axa 2
|
140.000.000
|
105.000.000
|
75%
|
35.000.000
|
25%
|
Axa 3
|
40.000.000
|
30.000.000
|
75%
|
10.000.000
|
25%
|
Axa 4
|
100.000.000
|
75.000.000
|
75%
|
25.000.000
|
25%
|
Axa 5
|
14.318.942,7
|
10.739.207
|
75%
|
3.579.735,7
|
25%
|
TOTAL:
|
307.618.942,7
|
230.714.207
|
|
76.904.735,7
|
|