HOTARARE Nr. 71 din 11 martie 1997
privind autorizarea societatilor comerciale care desfasoara activitati de
transport maritim international
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 20 martie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Societatile comerciale, persoane juridice romane, care au obtinut de la
Ministerul Transporturilor licenta de transport naval, potrivit prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 112/1996, vor putea desfasura activitati de transport
maritim international numai in baza unei autorizatii emise potrivit normelor
metodologice din anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Pentru obtinerea autorizatiei de transport maritim international, societatile
comerciale prevazute la art. 1 vor trebui sa faca dovada constituirii unei
garantii banesti. Cuantumul garantiei banesti va fi dimensionat in functie de
numarul de nave aflate in management, astfel:
a) 60.000 dolari S.U.A. pentru societatile comerciale care detin in
gestiune si in exploatare un parc de pana la 4 nave;
b) 100.000 dolari S.U.A. pentru societatile comerciale care detin in
gestiune si in exploatare un parc de 5-9 nave;
c) 200.000 dolari S.U.A. pentru societatile comerciale care detin in
gestiune si in exploatare un parc de peste 10 nave.
Art. 3
(1) Garantia se constituie fie prin depunerea acestei sume intr-un cont
deschis la o banca din Romania, fie sub forma unei polite de asigurare
incheiate cu o societate romaneasca de asigurare in acest scop.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) vor putea fi disponibilizate la
solicitarea Ministerului Transporturilor pentru: plata salariilor neachitate de
catre societatile comerciale prevazute la art. 1, acoperirea cheltuielilor ocazionate
de repatrierea personalului navigant, alte drepturi banesti neachitate la
termen acestuia.
(3) In cazul in care societatile comerciale prevazute la art. 1 nu
efectueaza plata drepturilor mentionate mai sus, in termen de 30 de zile de la
solicitare, Ministerul Transporturilor va retrage autorizatia de transport
maritim international eliberata acestora.
Art. 4
(1) In situatia in care garantiile s-au epuizat sau s-au diminuat, ori s-a
produs o modificare a numarului de nave care determina un alt cuantum al
garantiei, societatea comerciala care a obtinut autorizatia de transport
maritim international este obligata sa procedeze, in termen de 10 zile de la
aparitia acestei situatii, la reconstituirea garantiei la nivelul prevazut la
art. 2 lit. a)-c).
(2) In situatia in care polita de asigurare a fost executata total, conform
clauzelor acesteia, in termen de 10 zile societatea comerciala este obligata sa
incheie o noua polita de asigurare pentru garantarea sumelor prevazute la art.
2 lit. a)-c).
Art. 5
Autorizatiile de transport naval, acordate de Ministerul Transporturilor,
potrivit prevederilor pct. 2 al cap. III din Hotararea Guvernului nr. 112/1996,
societatilor comerciale prevazute la art. 1, isi inceteaza valabilitatea in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
Anexa face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind obtinerea autorizatiei in vederea desfasurarii activitatii de transport
maritim international
Art. 1
Societatile comerciale prevazute la art. 1 din prezenta hotarare vor
solicita autorizarea pentru desfasurarea activitatii de transport maritim
international numai dupa ce au obtinut licenta de transport naval potrivit
normelor metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 112/1996.
Art. 2
In afara documentelor prevazute a fi prezentate in conformitate cu normele
metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 112/1996, societatea
comerciala va mai prezenta dovada constituirii garantiei in cuantumul prevazut
la art. 2 din prezenta hotarare.
In cazul constituirii garantiei prin depunerea unei sume intr-un cont
deschis la o banca din Romania, va trebui sa existe o clauza de operare numai
la solicitarea Ministerului Transporturilor.
In cazul constituirii garantiei prin contractarea unei polite de asigurare
la o societate romaneasca de asigurari, polita se va depune la Ministerul
Transporturilor.
Polita de asigurare care va fi incheiata sau, dupa caz, garantia care va fi
constituita va trebui sa asigure plata salariilor neachitate, cheltuielile
ocazionate de repatrierea personalului navigant, alte drepturi banesti neachitate
la termen acestuia. Polita de asigurare va putea fi executata din dispozitia
Ministerului Transporturilor.
Art. 3
Caietul de sarcini, anexa la autorizatia emisa, va cuprinde si
obligativitatea reintregirii cuantumului garantiei, in termen de 10 zile, in
cazurile in care garantia este executata partial sau total sau in cazurile in
care creste numarul navelor aflate in gestiune si in exploatare.
Art. 4
Prin nava aflata in gestiunea si in exploatarea societatii comerciale
autorizate se intelege, dupa caz, nava aflata in proprietate, locatiune,
locatie de gestiune sau management, apta pentru operare.
Cuantumul garantiei se stabileste pentru fiecare societate comerciala care
solicita autorizarea, in functie de numarul de nave declarat de aceasta ca se
afla simultan sub operare.
Cuantumul garantiei pentru societatile comerciale care sunt proprietare de
nave se stabileste in functie de numarul de nave aflate in management propriu,
insumat cu numarul de nave avand la bord personal navigant roman, aflate sub
diverse contracte de operare cu persoane fizice sau juridice straine.
Societatea comerciala autorizata are obligatia sa-si reintregeasca
cuantumul garantiei ori de cate ori este cazul si sa prezinte dovada la
Ministerul Transporturilor in termenul prevazut la art. 4 din prezenta
hotarare.
Art. 5
In cazul diminuarii numarului de nave, societatea comerciala poate solicita
Ministerului Transporturilor aprobarea diminuarii in mod corespunzator a
cuantumului garantiei.
Societatea comerciala are obligatia prezentarii dovezilor pentru noile sume
constituite ca garantie, in termen de maximum 5 zile de la modificarea
acestora.
Art. 6
Personalul navigant poate solicita, prin intermediul serviciului consular
roman din zona unde se afla nava, plata drepturilor salariale neachitate,
precum si repatrierea in cazul in care:
a) drepturile salariale si diurna nu au fost achitate pentru o perioada de
doua luni, in conformitate cu contractul individual de munca;
b) neplata drepturilor salariale si de diurna este confirmata de sindicatul
cu care s-a semnat contractul colectiv de munca;
c) indeplinirea obligatiilor, din contractul individual de munca, ale
membrilor echipajului este confirmata de comandantul navei.
Ministerul Transporturilor va dispune plata drepturilor salariale
neachitate si a sumelor pentru repatriere din garantia constituita de
societatea comerciala care are autorizatia de transport maritim international,
numai daca sunt indeplinite conditiile mai sus mentionate.
Art. 7
Societatea comerciala sau societatea de asigurare va transmite sumele
corespunzatoare persoanelor indreptatite in contul indicat de acestea sau
direct persoanelor imputernicite sa ridice drepturile navigatorului.
Art. 8
(1) In cazul in care, in termen de 30 de zile, societatea comerciala nu
efectueaza plata drepturilor mentionate, Ministerul Transporturilor ii va
retrage autorizatia de transport maritim international.
(2) Atunci cand societatea comerciala aduce dovezi ca personalul navigant
nu a respectat conditiile contractuale, Ministerul Transporturilor poate sa nu
ia in considerare solicitarile personalului navigant, urmand ca obligatiile
contractuale sa se execute conform legii.
Art. 9
(1) In situatia in care societatea comerciala autorizata isi inceteaza
activitatea, aceasta este obligata sa predea autorizatia de transport maritim
international organului emitent, dupa care va putea solicita eliberarea
garantiei constituite.
(2) Garantia se va elibera in termen de 60 de zile de la depunerea
autorizatiei de transport maritim international si numai dupa prezentarea
documentelor care atesta ca toate persoanele din echipajele navelor au obtinut
integral drepturile banesti cuvenite.