INSTRUCTIUNI Nr. 50 din 4 ianuarie 1967
pentru aplicarea Hotararii Consiliului de Ministri nr. 2896/1966 privind
declararea, cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor
profesionale
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
PUBLICATE IN: BULETINUL OFICIAL NR. 2 din 4 ianuarie 1967
CAP. 1
ACCIDENTELE DE MUNCA
1. In legatura cu definitia accidentului de munca astfel cum este prevazuta
in art. 1 din H.C.M. nr. 2896/1966, se precizeaza ca prin accident de munca ce
a avut loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de
serviciu, se intelege accidentul suferit de angajat sau membru cooperator care
isi desfasoara activitatea potrivit atributiilor ce le revin la locul de munca,
pe teritoriul in care organizatiile socialiste de stat cooperatiste sau
obstesti isi exercita obiectul activitatii lor.
Se considera, de asemenea, ca angajatii sau membrii cooperatori se afla la
locul de munca si atunci cand in aceeasi localitate sau in localitati diferite
isi desfasoara activitatea lor in puncte de lucru dispersate ca: sonde, trasee
de cale ferata si telefonice, sosele, tarlale agricole, parchete forestiere,
lucrari de prospectiuni (geologice, geofizice, seismice etc.), sectoare in care
isi exercita activitatea picherii, factorii postali, liniorii P.T.T.,
controlorii de conducte etc.
A. Clasificarea accidentelor de munca
2. Accidentele de munca se clasifica astfel:
a) Accident care produce incapacitate temporara de munca de cel putin o zi,
indiferent de timpul cat dureaza incapacitatea temporara de munca.
Prin incapacitate temporara de munca de cel putin o zi se intelege ziua de
munca prevazuta in programul unitatii respective (acolo unde se lucreaza 8 ore
pe zi, ziua de munca se considera 8 ore; acolo unde programul este redus la 6
ore pe zi, ziua de munca se considera 6 ore etc.). Indiferent de ora la care a
avut loc accidentul in cursul unei zile de munca, incapacitatea temporara de
munca de o zi se considera pe intreaga zi de munca pentru care s-a eliberat
certificatul de concediu medical.
b) Accident care produce invaliditate. Prin accident care produce
invaliditate se intelege accidentul care are ca urmare: pierderea unui simt, a
unui organ sau incetarea functiunii acestuia, avortul, slutirea sau o
infirmitate permanenta fizica sau psihica, daca acestea au dus la pierderea
totala sau partiala a capacitatii de munca.
c) Accident mortal. Prin accident mortal se intelege accidentul care
cauzeaza decesul imediat sau dupa un interval de timp, daca acesta a fost
confirmat in baza unui act medical, ca fiind determinat de accidentul de munca
suferit.
Daca in acelasi timp si din aceeasi cauza are loc un accident ce se
soldeaza cu cel putin 3 accidentati care se incadreaza in una din categoriile
de accidente prevazute la art. 2 lit, ab si c din H.G.M. nr. 2896/1966, se
considera accident colectiv.
3. In conformitate cu art. 3 din H.C.M. nr. 2896/1966, se considera de
asemenea accidente de munca urmatoarele:
a) Accidentul suferit de conducatorii mijloacelor de transport si
insotitorii acestora, mijlocul de transport respectiv fiind locul lor de munca
permanent.
Prin conducatori ai mijloacelor de transport se intelege: conducatorul auto
(autoturism, autocamion, automacara, autobuz), troleibuz, tramvai etc.
tractoristul, mecanizatorul, mecanicul de locomotiva si automotor, personalul
navigant ambarcat pe vase si aeronave de orice fel, vizitiul, carutasul sau
orice alta persoana care are sarcina de a conduce un mijloc de transport cu
tractiune mecanica, animala sau manuala - care figureaza pe statele de salarii
in functia respectiva, sau care, avand calificarea necesara, a primit
dispozitie scrisa pentru indeplinirea sarcinii de serviciu.
Prin insotitori ai mijloacelor de transport se intelege persoanele care au
locul de munca permanent pe mijloacele de transport si sunt prevazute in
statele de salarii in functia respectiva sau care au primit dispozitie scrisa
pentru inlocuirea unora dintre aceste persoane.
Se considera accident de munca si acela suferit de conducatorul mijlocului
de transport si de mecanizator atunci cand se deplaseaza pe drumuri publice,
cat si atunci cand parcurg distantele de la sediul unitatii (S.M.T., G.A.S.,
intreprindere, santier etc.) la un loc de munca (sonda, tarla, parchet, lot
etc.) de la locul de munca la sediul unitatii, de la un loc de munca la altul
sau executa transporturi de agregate sau materiale, cand acestia se deplaseaza
in interes de serviciu, pe baza de documente legale de transport.
In sensul prezentelor instructiuni, prin mecanizatori se inteleg si
conducatorii de combine, gredere, buldozere etc.
b) Accidentul de munca produs in organizatia socialista respectiva sau alta
organizatie socialista, dar pentru interese legate de serviciu, astfel:
- inainte de inceperea sau dupa incetarea lucrului, daca accidentatul s-a
aflat la locul sau de munca sau la alt loc de munca (atunci cand preia uneltele
de lucru, schimba imbracamintea personala cu echipamentul de protectie sau de
lucru, preia locul de munca, masina sau materialul, atunci cand se afla la
baie, spalator, in timpul deplasarii de la locul de munca pana la iesirea din
incinta intreprinderii si invers etc.);
- in timpul pauzelor legale in desfasurarea procesului de munca si anume in
cazurile cand accidentele s-au produs ca urmare a neasigurarii masurilor de
protectie a muncii de cei carora le reveneau aceste sarcini in procesul de
munca, excluzindu-se cazurile cand accidentele au loc ca urmare a unor actiuni
fara legatura cu procesul de munca.
c) Accidentul de munca ce a avut loc in timpul indeplinirii practicii
profesionale in organizatiile productive: accidentul suferit de elevi,
studenti, ucenici sau de angajati cuprinsi in cursuri de calificare si de
ridicare a calificarii cu scoaterea din productie, atunci cand efectueaza
practica profesionala intr-o organizatie socialista productiva, pe baza unui
program de practica aprobat de conducatorul organizatiei socialiste.
d) Accidentul suferit de angajat sau membrul cooperator care indeplinesc
sarcini de stat sau obstesti in cadrul atributiilor profesionale ce le revin,
sau in afara acestor atributii, ca urmare a dispozitiilor date de conducerea
organizatiei socialiste sau a sarcinilor primite din partea organizatiilor
obstesti, din care fac parte.
Se considera sarcina obsteasca si actiunea intreprinsa de un angajat sau
membru cooperator din proprie initiativa, pentru prevenirea sau inlaturarea
unui pericol ce ameninta avutul obstesc, pentru apararea ordinei socialiste,
precum si pentru salvarea unei vieti omenesti.
B. Declararea, cercetarea si evidenta accidentelor de munca
1. Declararea accidentelor de munca
4. Orice accident de munca va fi comunicat in conditiile stabilite de art.
4 si 5 din H.C.M. nr. 2896/1966.
Comunicarea va cuprinde urmatoarele date:
- numele, prenumele si profesia accidentatului;
- sectia si locul de munca unde s-a produs accidentul;
- cauzele si imprejurarile care se cunosc in legatura cu accidentul.
5. In cazul anuntarii accidentelor prevazute la art. 5 din H.C.M. nr.
2896/1966, inspectoratul de stat pentru protectia muncii teritorial sau
inspectoratul de stat pentru protectia muncii ce functioneaza in cadrul
organizatiei socialiste, care a primit comunicarea unui accident de munca
mortal colectiv sau care a produs invaliditate, va anunta de indata
inspectoratul de stat pentru protectia muncii ierarhic superior, astfel ca in
timp de cel mult 2 ore inspectoratul de stat pentru protectia muncii al
regiunii respective si al orasului Bucuresti sa poata anunta Comitetul de Stat
pentru Protectia Muncii.
La anuntarea accidentului de munca inspectoratele regionale de stat pentru
protectia muncii si cel al orasului Bucuresti vor comunica Comitetului de Stat
pentru Protectia Muncii datele de la pct. 4.
In cazul accidentelor mortale, colective sau care au provocat invaliditate,
daca printre accidentati se afla si angajati ai altor organizatii socialiste,
sau membrii cooperatori, conducatorul organizatiei socialiste unde s-a produs
accidentul va anunta imediat si pe conducatorul organizatiei socialiste al
carei angajat sau membru cooperator este cel accidentat.
6. Conducatorii organizatiilor socialiste si ai proceselor de munca sunt
obligati sa ia masurile necesare pentru a nu se modifica starea de fapt
rezultata din producerea accidentelor de munca colective mortale, sau celor
care au avut ca urmare invaliditatea, afara de cazurile cand mentinerea
acestei stari ar da loc la alte accidente, ar periclita viata sau sanatatea
accidentatilor ori securitatea organizatiei socialiste. In cazul cand este
necesar sa se modifice starea de fapt rezultata din producerea accidentului, se
vor face schite ale locului unde s-a produs accidentul, iar in masura posibilitatii,
si fotografii, sub supravegherea conducatorului organizatiei socialiste sau
inlocuitorului sau.
Schitele sau fotografiile vor fi predate de conducatorul organizatiei
socialiste sau inlocuitorul sau organelor Comitetului de Stat pentru Protectia
Muncii care cerceteaza accidentul, intrucat acestea constituie acte ale
dosarului de cercetare a accidentului.
2. Cercetarea accidentelor de munca
7. Cercetarea accidentelor de munca ce au produs incapacitate temporara de
munca ce cel putin o zi, se va face de persoanele desemnate prin decizie
scrisa, de conducatorul organizatiei socialiste sau inlocuitorul sau, cu
acordul organului sindical corespunzator.
Daca cel accidentat provine de la o alta organizatie socialista, fiind
trimis in interes de serviciu, practica sau schimb de experienta, accidentul se
cerceteaza de persoanele prevazute la alineatul 1.
Nu pot fi desemnate pentru cercetarea accidentelor de munca ce au produs
incapacitate temporara de munca de cel putin o zi, acele persoane care -
potrivit dispozitiilor legii - aveau obligatia de a organiza, controla si
conduce procesul de munca la locul unde s-a produs accidentul, precum si
lucratorii subordonati nemijlocit acestora.
Persoanele care cerceteaza accidentul trebuie sa posede pregatirea tehnica
corespunzatoare.
Ele au dreptul sa solicite si sa consulte orice acte sau documente ale
organizatiei socialiste, necesare pentru clarificarea situatiei de fapt si
stabilirea raspunderilor, iar cei care le detin sunt obligati sa le puna la
dispozitia acestora.
Daca in cursul cercetarii apar imprejurari care ar duce la denaturarea
cauzelor care au provocat accidentul de munca sau a raspunderilor, ori daca cei
care efectueaza cercetarea primesc dispozitii, ordine sau indrumari de la
organele ierarhic superioare pe care le considera ca sunt contrare legii sau
sunt de natura sa ingreuieze efectuarea cercetarii, acestia vor cere indrumari
inspectoratelor teritoriale ale Comitetului de Stat pentru Protectia Muncii,
care le vor acorda sprijinul corespunzator.
In cazul cand inspectoratele de stat pentru protectia muncii considera ca
cele aduse la cunostinta constituie infractiuni, sesizeaza imediat organele
procuraturii.
De asemenea, in cazul cand cei care efectueaza cercetarea apreciaza ca
faptele constituie infractiune, sesizeaza direct organele procuraturii in
termen de cel mult 3 zile de la inceperea cercetarii, in vederea continuarii si
rezolvarii cazului de catre acestea.
Persoanele insarcinate cu efectuarea cercetarii vor intocmi dosarul de
cercetare, pe care il depun conducatorului organizatiei socialiste in termen de
48 de ore din momentul primirii sarcinii.
In cazurile cand sunt necesare expertize, cercetarea se va face in termen
de cel mult 5 zile, cu aprobarea conducatorului organizatiei socialiste.
In cazul cand conducatorul organizatiei socialiste nu este de acord cu
concluziile la care au ajuns cei care au cercetat accidentul, va trimite
dosarul inspectoratului de stat pentru protectia muncii teritorial aratand,
prin adresa de inaintare a dosarului si punctul sau de vedere. La primirea
dosarului, inspectoratul teritorial va proceda la verificarea modului cum a
fost cercetat accidentul si daca este necesar, va dispune refacerea cercetarii.
Inspectorii de stat pentru protectia muncii, cu ocazia controalelor la
organizatiile socialiste, vor verifica dosarele de cercetare intocmite de
persoanele numite de conducatorul organizatiei socialiste sau inlocuitorul sau.
Daca inspectorii de stat pentru protectia muncii constata ca unele dosare
nu au fost intocmite conform dispozitiilor legale, dispun refacerea
cercetarilor.
8. Accidentele de munca ce au produs invaliditate, accidentele mortale sau
colective vor fi cercetate de indata de organele Comitetului de Stat pentru
Protectia Muncii.
In cazul organizatiilor socialiste care au santiere in alte regiuni decat
acelea in care isi au sediul, accidentele de munca - mortale, colective sau
care au produs invaliditate - ce au avut loc pe aceste santiere vor fi
cercetate de inspectoratul de stat pentru protectia muncii in raza caruia se
afla santierul.
Dosarul de cercetare intocmit de inspectorul de stat pentru protectia
muncii se depune de acesta in maximum 5 zile de la data cand a avut loc
accidentul, la inspectoratul de stat pentru protectia muncii al regiunii
respective sau al orasului Bucuresti.
In cazurile cand sunt necesare expertize sau alte lucrari speciale, ca
ridicari de surpari etc. termenul pentru depunerea dosarului se va stabili cu
aprobarea inspectoratului central respectiv din Comitetul de Stat pentru
Protectia Muncii.
Aceste dosare vor fi analizate de inspectoratele de stat pentru protectia
muncii si vor fi inaintate de catre acestea organelor prevazute la pct. 9 din
prezentele instructiuni.
9. Cu prilejul cercetarii accidentelor de munca, se vor intocmi dosare de
cercetare astfel:
a) pentru accidentele care au produs incapacitate temporara de munca de cel
putin o zi, intr-un exemplar care va ramane in arhiva organizatiei socialiste:
b) pentru accidentele de munca ce produc invaliditate, in doua exemplare;
c) pentru accidentele de munca mortale si colective, in trei exemplare.
Dupa ce au fost analizate si insusite de inspectoratul de stat pentru
protectia muncii al regiunii sau de cel al orasului Bucuresti, dosarele de
cercetare vor fi inaintate de acestea in termen de 10 zile de la data cand a
avut loc accidentul, astfel:
- un exemplar cu piesele originale la procuratura raionala pe teritoriul
careia a avut loc accidentul, pentru accidentele prevazute la lit. b si c;
- un exemplar cu copii certificate de inspectoratul respectiv, la Comitetul
de Stat pentru Protectia Muncii, pentru accidentele prevazute la lit. c.
Pentru accidentele prevazute la lit. b si c un exemplar cu copii
certificate ramane la arhiva inspectoratului de stat pentru protectia muncii al
regiunii sau la cel al orasului Bucuresti.
Inspectoratele centrale din Comitetul de Stat pentru Protectia Muncii sunt
obligate sa analizeze de indata dosarele privitoare la accidentele prevazute la
lit. c si, in cazul cand au unele observatii, sa le comunice inspectoratelor
regionale sau al orasului Bucuresti in termen de cel mult 10 zile de la
primirea dosarelor, pentru a fi trasmise organelor procuraturii in vederea
luarii masurilor legale corespunzatoare.
In cazul accidentelor de munca - mortale, colective sau care au produs
invaliditate - ce au avut loc in unitati, santiere etc. care apartin
organizatiilor socialiste cu sediul in alta regiune se va intocmi inca un
exemplar din dosarul de cercetare, care va fi trimis in acelasi termen de
inspectoratul de stat pentru protectia muncii al regiunii pe teritoriul careia
a avut loc accidentul, inspectoratului regional sau al orasului Bucuresti in care
isi are sediul organizatia socialista.
Dosarele de cercetare a accidentelor de munca vor cuprinde:
I. Cele referitoare la accidentele de munca cu incapacitate temporara de
munca:
- opisul actelor din dosar;
- procesul-verbal de cercetare, semnat de persoanele care au efectuat
cercetarea;
- schite ale locului unde s-a produs accidentul, acolo unde este cazul sau
fotografii;
- declaratiile accidentatilor, atunci cand acest lucru este posibil;
- declaratiile persoanelor care raspund de asigurarea masurilor de
protectie a muncii la locul de munca;
- declaratiile martorilor de la locul de munca si ale oricarei persoane
care poate contribui la stabilirea adevarului;
- copie de pe fisele de instructaj ale accidentatilor;
- copie de pe actul de scutire medicala;
- copie de pe fisa medicala de angajare.
II. Cele referitoare la accidentele de munca colective, mortale sau care au
produs invaliditate:
- opisul actelor din dosar;
- procesul-verbal de cercetare semnat de inspectorul de stat pentru
protectia muncii care a efectuat cercetarea;
- schite sau fotografii ale locului unde s-a produs accidentul;
- declaratiile accidentatilor, atunci cand acest lucru este posibil si nu
este contraindicat de medicul curant;
- declaratiile persoanelor care raspund de asigurarea masurilor de
protectie a muncii la locul de munca;
- declaratiile martorilor de la locul de munca si ale oricarei persoane
care poate contribui la stabilirea adevarului;
- copie de pe fisele de instructaj ale celor accidentati;
- orice alte acte si documente pe care inspectorul de stat pentru protectia
muncii le considera necesare pentru lamurirea cauzelor producerii accidentului;
- dupa caz, referatul organelor de specialitate (inspectoratului de stat
pentru cazane si instalatii de ridicat, inspectia de supraveghere pentru
prevenirea incendiilor) sau raportul de expertiza intocmit in cadrul cercetarii
accidentului de munca;
- raportul de constatare medico-legal in cazul accidentelor mortale;
- dovada sau certificatul de diagnostic, in cazul accidentelor care au
produs invaliditate.
Din actele dosarelor de cercetare a accidentelor de munca trebuie sa
rezulte clar:
- cauzele accidentului;
- prevederile din normele si instructiunile proprii de protectie a muncii
si ale dispozitiilor legale care nu au fost respectate;
- persoanele care se fac raspunzatoare de incalcarea lor;
- masurile ce trebuie luate pentru prevenirea altor accidente, cu aratarea
termenelor de executare.
Procesul-verbal de cercetare va contine in mod obligator urmatoarele:
- data si locul unde se face cercetarea;
- numele si prenumele persoanelor desemnate a cerceta accidentele de munca
prevazute la lit. a, sau numele si prenumele inspectorului de stat pentru
protectia muncii care cerceteaza accidentele de munca prevazute la lit. b si c;
- obiectul cercetarii si datele de identitate ale accidentatului sau
accidentatilor;
- descrierea detaliata a locului si imprejararilor in care s-a produs
accidentul;
- descrierea urmarilor suferite de accidentati;
- stabilirea cauzelor reale ale accidentului si a masurilor de protectie a
muncii ce au fost incalcate;
- stabilirea persoanelor care raspund de neluarea masurilor de protectie a
muncii la locul de munca, cu indicarea normelor in vigoare care nu au fost
respectate;
- masurile disciplinare propuse impotriva celor vinovati;
- sanctiunile contraventionale aplicate de inspectorul de stat pentru
protectia muncii;
- organizatia socialista care trebuie sa inregistreze accidentul de munca
respectiv;
- masurile pentru prevenirea altor accidente de munca, cu indicarea
termenelor si a persoanelor care raspund de executare;
- alte probleme ce se considera necesar a fi semnalate;
- numarul exemplarelor in care s-a incheiat procesul-verbal si repartizarea
acestora;
- semnatura persoanelor desemnate a cerceta accidentele de munca prevazute
la lit. a, sau a inspectorului de stat pentru protectia muncii, care cerceteaza
accidentele de munca prevazute la lit. b si c.
Procesul-verbal de cercetare se va intocmi:
- intr-un singur exemplar, pentru accidentele de munca prevazute la lit. a;
- in numarul de exemplare corespunzator dosarelor de cercetare, pentru
accidentele prevazute la lit. b si c, plus un exemplar care va fi trimis de
inspectoratul regional sau al orasului Bucuresti, conducatorului organizatiei
socialiste sau inlocuitorului sau, in termen de maximum 15 zile de la data cand
a avut loc accidentul, cu dispozitia de inregistrare a accidentului.
In cazuri speciale, termenul pentru trimiterea dosarului si a
procesului-verbal de cercetare se va stabili cu aprobarea inspectoratului
central respectiv din Comitetul de Stat pentru Protectia Muncii.
In situatiile prevazute la lit. b si c conducatorii organizatiilor
socialiste sunt obligati sa ia de indata masuri corespunzatoare pentru
prevenirea altor accidente de munca si sa prezinte conducerii ministerului sau
organului central, in termen de 24 ore de la data primirii procesului-verbal de
cercetare a accidentului, cauzele care au produs accidentul de munca si
masurile luate pentru evitarea altor accidente similare, in vederea
indeplinirii prevederilor art. 8 din H.C.M. nr. 2896/1966.
10. Probabilitatea ca accidentul sa fie urmat de invaliditate se apreciaza
de catre personalul medical care acorda primul ajutor.
Medicii de intreprindere, de circumscriptii rurale si urbane, medicii de
policlinici si spitale, care acorda primul ajutor medical sau ingrijesc pe
accidentatii de munca, sunt obligati de a aprecia si indica in termen de
maximum 48 ore organelor tehnico-administrative ale organizatiilor socialiste,
daca accidentul de munca ce a avut loc va produce numai incapacitate temporara
de munca sau va avea ca urmare invaliditatea, pentru a se efectua cercetarea in
conditii stabilite la pct. 7 si 8 din prezentele instructiuni.
Aprecierea probabilitatii ca accidentatul sa ramana invalid se face numai
in vederea cercetarii de catre organele Comitetului de Stat pentru Protectia
Muncii si luarii masurilor corespunzatoare pentru prevenirea unor cazuri
asemanatoare, atat de catre conducerile organizatiilor socialiste, cat si de
catre inspectoratele de stat pentru protectia muncii.
Aceasta apreciere nu da insa dreptul la incadrare intr-un grad de
invaliditate pentru inscrierea la drepturile de pensie pentru invaliditate si
nici nu inlocuieste decizia organului de expertiza medicala si recuperare a
capacitatii de munca.
Pentru aprecierea cat mai judicioasa a faptului daca un accident de munca
va fi urmat de invaliditate, medicii de intreprinderi (institutii), de
circumscriptii rurale sau urbane, de policlinici sau spitale vor tine seama de
urmatoarele criterii:
- pierderea unui ochi sau a ambilor ochi;
- pierderea unui membru, a portiunii unui membru (mina, antebrat, picior,
gamba) sau a mai multor membre;
- traumatisme cranio-cerebrale, toracice sau abdominale;
- traumatisme lombare grave;
- politraumatisme;
- fracturi ale coloanei vertebrale si ale bazinului;
- fracturi deschise sau cu deplasarea fragmentelor, polifracturi;
- arsuri de gradul II si III pe cel putin 10% din suprafata corpului;
- intoxicatiile profesionale acute grave;
- orice alte leziuni care se apreciaza ca pot avea ca urmare invaliditate.
La aceste aprecieri se va tine seama nu numai de o evolutie obisnuita
favorabila a leziunii respective, ci si de posibilitatea aparitiei de
complicatii.
Daca un accident de munca, considerat initial ca accident care produce
incapacitate temporara de munca, a avut ulterior ca urmare o invaliditate,
organul de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca, ce emite
decizia de incadrare a accidentatului intr-un grad de invaliditate, va anunta
despre aceasta inspectoratul de stat pentru protectia muncii in raza caruia s-a
produs accidentul si pe conducatorul organizatiei socialiste de care apartine
accidentatul.
Pe baza acestei comunicari, inspectoratul de stat pentru protectia muncii
va proceda la cercetarea accidentului.
Ori de cate ori personalul medical care acorda primul ajutor unui
accidentat de munca considera ca ar putea surveni ulterior decesul victimei,
sau constata ca victima a decedat ca urmare a accidentului suferit, va comunica
aceasta organizatiei socialiste din care face parte accidentatul, precum si
inspectoratului de stat pentru protectia muncii al regiunii sau celui al
orasului Bucuresti, care va proceda la cercetarea accidentului.
Daca in urma accidentului de munca, accidentatul a decedat la locul de
munca, constatarea decesului va fi facuta de medicul legit, care este obligat
sa inainteze raportul de constatare medico-legala la cererea inspectoratului de
stat pentru protectia muncii care cerceteaza accidentul.
Daca decesul accidentatului a avut loc intr-o unitate spitaliceasca dupa
trecerea unui timp de la producerea accidentului, seful unitatii medico-legale
va trimite, in termen de 3 zile, raportul de constatare medico-legala
inspectoratului de stat pentru protectia muncii al regiunii sau celui al
orasului Bucuresti, dupa caz, care la randul sau va proceda la cercetare si la
intocmirea dosarului de cercetare.
Daca decesul unui accidentat a avut loc la domiciliul acestuia sau in alt
loc, in afara unei unitati spitalicesti, medicul care a constatat decesul va
comunica telefonic si apoi in scris inspectoratului de stat pentru protectia
muncii al regiunii sau celui al orasului Bucuresti, dupa caz, care la randul
sau va cere unitatii medico-legale sa efectueze expertiza legala si sa trimita
raportul de constatare medico-legala inspectoratului de stat pentru protectia
muncii al regiunii sau al orasului Bucuresti, in raza caruia a avut loc
accidentul.
La primirea raportului de constatare medico-legala, inspectoratul de stat
pentru protectia muncii al regiunii sau al orasului Bucuresti va completa
dosarul si va instiinta organizatia socialista care urmeaza sa inregistreze
accidentul, pentru a fi trecut in categoria accidentelor respective.
11. Inspectoratele de stat pentru protectia muncii sunt obligate ca la
solicitatea organelor Ministerului Afacerilor Interne si ale procuraturii sa
acorde sprijinul necesar in efectuarea cercetarii accidentelor prevazute la
art. 3 lit. a din H.C.M. nr. 2896/1966, in vederea stabilirii cauzelor tehnice
si organizatorice ale accidentului, precum si a masurilor corespunzatoare
pentru prevenirea unor accidente asemanatoare.
Organele Comitetului de Stat pentru Protectia Muncii pot solicita sprijinul
necesar de la specialistii incadrati in organizatii socialiste sau de la
inspectoratul sanitar de stat, inspectoratul de stat pentru cazane si
instalatii de ridicat, inspectoratul de supraveghere pentru prevenirea
incendiilor, inspectia de stat pentru constructii etc.
Specialistii al caror sprijin a fost solicitat vor intocmi o nota de
constatare sau un act de expertiza care va face parte din piesele dosarului de
cercetare.
3. Evidenta accidentelor de munca
13. Accidentele de munca se inregistreaza in conditiile stabilite prin art.
13 din H.C.M. nr. 2896/1966 prin completarea formularului tip pentru
inregistrarea accidentelor de munca, intocmit conform modelului din anexa 1.
Formularul tip se completeaza in termen de 24 ore de la primirea
procesului-verbal de cercetare a accidentului si se semneaza de conducatorul
organizatiei socialiste sau inlocuitorul sau.
14. In cazul unui accident de munca ce are loc in alta unitate decat in
aceea din care face parte accidentatul, inregistrarea se face in conditiile
art. 14 din H.C.M. nr. 2896/1966.
In cazul cand intr-o unitate se accidenteaza un angajat sau un membru
cooperator al unei alte unitati trimis de aceasta pentru prestarea unor
servicii pe baza de contract, accidentul se inregistreaza de organizatia
socialista careia, conform clauzelor contractuale dintre unitatea prestatoare
si unitatea beneficiara, ii revenea sarcina de instruire si de asigurare a
masurilor de protectie a muncii.
In cazul cand nu s-a incheiat contract sau in contractul incheiat nu s-au
inscris clauzele mentionate mai sus si are loc un accident de munca, acesta se
va inregistra la organizatia socialista pentru care s-a prestat munca.
In cazul accidentelor produse pe santierele de constructii-montaj,
inregistrarea acestora se va face astfel:
a) de catre organizatia de constructii-montaj, pentru accidentele de munca
ce au loc din momentul primirii comenzii si amplasamentului lucrarii de la
beneficiar si pana la receptionare, indiferent daca accidentatul este angajatul
sau, sau al altei organizatii socialiste
b) de catre subantrepriza, in cazul cand se accidenteaza un angajat al sau,
daca in contractul incheiat cu antreprenorul general s-a prevazut clauza ca
subantrepriza raspunde pentru asigurarea masurilor de protectie a muncii - si
de catre antreprenorul general, in cazul cand in contract nu s-a prevazut cui
ii revine raspunderea pentru asigurarea masurilor de protectie a muncii;
c) de catre organizatia socialista executanta, in cadrul lucrarilor de
dezvoltare a unitatilor productive sau a oricaror alte lucrari ce se executa pe
teritoriul acestora, daca in contractul cu organizatia socialista beneficiara
s-a prevazut clauza ca executantul raspunde de asigurarea masurilor de
protectie a muncii - si de catre beneficiar, daca in contract sau alt act
incheiat cu unitatea executanta nu s-a mentionat cui ii revine sarcina de a
asigura masurile de protectie a muncii.
In toate cazurile in care se executa lucrari in cadrul unitatilor
productive, intre beneficiar si executant se va incheia un proces-verbal, in
care se va delimita suprafata pe care se executa lucrarea si pe care
raspunderea privind asigurarea masurilor de protectie a muncii revine
executantului.
In cazul unor situatii neprevazute in prezentele instructiuni cu privire la
inregistrarea accidentelor de munca, inspectoratele de stat pentru protectia
muncii regionale sau cel al orasului Bucuresti vor stabili organizatia
socialista care urmeaza sa inregistreze accidentul.
In astfel de situatii, cand conducatorul organizatiei socialiste nu este de
acord cu masura de inregistrare dispusa de inspectoratul de stat respectiv, se
va putea adresa Comitetului de Stat pentru Protectia Muncii. Aceasta nu
suspenda masura luata de inspectorat, rectificarea eventuala a modului de inregistrare
a accidentului urmand sa se faca dupa rezolvarea sesizarii.
Accidentele suferite de elevi, studenti, ucenici sau de angajatii cuprinsi
in cursuri de calificare si de ridicare a calificarii cu scoaterea din
productie, in timpul indeplinirii practicii profesionale intr-o organizatie
socialista productiva, se inregistreaza si se raporteaza de aceasta organizatie
socialista. Accidentul suferit de un angajat sau membru cooperator in timpul si
din cauza indeplinirii unei sarcini de stat sau obstesti se inregistreaza de
organizatia socialista in care s-a produs accidentul.
In cazul cand accidentul nu s-a produs intr-o organizatie socialista,
acesta se inregistreaza de organizatia socialista al carei angajat sau membru
cooperator este cel accidentat.
15. Accidentele de munca ce au produs incapacitate de munca de cel putin o
zi se vor inregistra prin completarea formularului tip, in baza
procesului-verbal de cercetare intocmit de persoanele prevazute la pct. 7 din
prezentele instructiuni.
16. Accidentele de munca ce au produs invaliditate se vor inregistra prin
completarea formularului tip intocmit in baza procesului-verbal de cercetare a
organelor Comitetului de Stat pentru Protectia Muncii, dupa incadrarea
accidentului intr-un grad de invaliditate de catre comisia de expertiza
medicala si recuperare a capacitatii de munca.
Accidentele de munca mortale sau colective se vor inregistra prin
completarea formularului tip, in baza procesului-verbal de cercetare intocmit
de organele Comitetului de Stat pentru Protectia Muncii.
17. Accidentele de munca prevazute la pct. 3 lit. a vor fi inregistrate pe
baza cercetarilor facute potrivit legii de organele Ministerului Afacerilor
Interne si ale procuraturii, care au obligatia de a trimite organizatiilor
socialiste interesate si inspectoratelor de stat pentru protectia muncii ale
regiunii sau orasului Bucuresti, in raza carora isi au sediile organizatiile
socialiste carora le apartin cei accidentati, concluziile privitoare la
cercetarea efectuata.
Pe baza acestor concluzii, inspectoratul de stat pentru protectia muncii
hotaraste daca accidentul care a avut loc este accident de munca si in acest
caz dispune inregistrarea la organizatiile socialiste, dupa cum urmeaza:
- accidentele suferite de conducatorii mijloacelor de transport si
insotitorii acestora care indeplinesc conditiile aratate la pct. 3 lit. a din
prezentele instructiuni, se vor inregistra de organizatia socialista careia ii
apartine mijlocul de transport si care este obligata sa instruiasca si sa ia
masurile de protectie a muncii pentru acest persoanl;
- accidentele de munca suferite de insotitorii angajati sau membrii
cooperatori ai unor organizatii socialiste care potrivit legii sunt obligate sa
delege insotitori pe mijloacele de transport C.F.R. si pe mijloacele auto ce nu
le apartin (insotitori de vietati, de incarcaturi usor inflamabile, de
explozivi sau alte incarcaturi periculoase, personalul de posta, de la
vagoanele C.F.R., etc.), ca indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 lit. a,
se vor inregistra de organizatia socialista al carei angajat sau membru
cooperator este accidentatul. In acest caz, daca producerea accidentelor se
datoreste neluarii masurilor de protectie a muncii din partea organizatiei
socialiste detine mijlocul de transport, accidentele de munca se inregistreaza
de aceasta organizatie socialista.
Comunicarea catre organizatia socialista se face in scris de catre
inspectoratul de stat pentru protectia muncii al regiunii sau de cel al
orasului Bucuresti, in termen de 5 zile de la data primirii concluziilor din
partea organelor care au cercetat accidentul.
18. Darile de seama statistice se intocmesc in conditiile stabilite la art.
18 din H.C.M. nr. 2896/1966.
Inspectoratele de stat pentru protectia muncii regionale si cel al orasului
Bucuresti sunt obligate sa confrunte lunar si trimestrial cu directiile
regionale de statistica situatia accidentelor de munca colective mortale, sau
care au produs invaliditate, incheind de fiecare data cate o minuta care va
insoti darea de seama statistica.
Urmarirea si centralizarea cauzelor accidentelor de munca, imprejurarilor
care au contribuit la producerea acestora, precum si a masurilor luate in
vederea prevenirii lor se face pe baza fisei de sesizare a accidentelor de
munca, intocmita conform modelului din anexa 2.
Fisa de sesizare a accidentelor de munca se completeaza imediat dupa
intocmirea formularului tip prevazut la pct. 13 din prezentele instructiuni, in
conformitate cu datele cuprinse in acesta si se semneaza de conducatorul
organizatiei socialiste sau inlocuitorul sau.
Dupa completare, un exemplar se va inainta, in termen de 3 zile,
ministerelor, celorlalte organe centrale ale administratiei de stat, organelor
centrale ale organizatiilor cooperatiste si obstesti, precum si comitetele
executive ale sfaturilor populare respective, regionale sau al orasului
Bucuresti ori Constanta, iar un exemplar la Comitetul de Stat pentru Protectia
Muncii.
La rubrica "Observatii" sa va inscrie unitatea care inregistreaza
accidentul de munca, mentionandu-se denumirea completa a unitatii, localitatea,
raionul si regiunea, precum si denumirea organului central tutelar.
19. In ce priveste declararea, cercetarea si evidenta accidentelor de munca
ce se produc in unitatile apartinand Ministerului Afacerilor Interne si
Ministerul Fortelor Armate, precum si a accidentelor suferite in timpul muncii
de persoanele aflate sub supravegherea ori controlul organelor acestor
ministere sau cand persoanele respective presteaza munca in alte organizatii
socialiste, se va proceda, in conformitate cu prevederile H.C.M. nr. 2896/1966,
potrivit instructiunilor emise de ministrul afacerilor interne si ministrul
fortelor armate si avizate de Comitetul de Stat pentru Protectia Muncii.
CAP. 2
BOLILE PROFESIONALE
20. Bolile profesionale, in sensul H.C.M. nr. 2896/1966 sunt afectiunile
care se produc ca urmare a exercitarii unei meserii sau unei profesiuni,
cauzate de factori nocivi fizici, chimici sau biologici, caracteristici locului
de munca, precum si suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale
organismului in procesul de munca.
Bolile profesionale a caror declarare este obligatorie sunt cele prevazute
in anexa la H.C.M. nr. 2896/1966.
21. Bolile profesionale se declara in mod obligatoriu, se cerceteaza si se
iau in evidenta, indiferent daca sunt sau nu urmate de incapacitate temporara
de munca sau daca angajatul contracteaza aceeasi boala, declarata anterior si
vindecata.
Intoxicatia acuta profesionala se declara, se cerceteaza si se
inregistreaza atat ca boala profesionala, cat si ca accident de munca.
Boala transmisibila profesionala se declara, se cerceteaza si se
inregistreaza atat ca boala profesionala, cat si ca boala transmisibila.
22. Bolile profesionale se declara de catre medicul de medicina a muncii de
la serviciile de medicina a muncii de la Laboratorul de epidemiologie sau de la
Inspectoratul sanitar de stat judetean, care efectueaza cercetarea cazului de
boala profesionala, ca urmare a semnalarii medicului care a depistat boala.
La depistarea cazului de boala profesionala, medicul de intreprindere sau
de circumscriptie teritoriala, daca a putut preciza diagnosticul clinic,
completeaza si expediaza fisa de sesizare BP1 la Serviciul de medicina a
muncii, Laboratorul de epidemiologie sau I.S.S. judetean, in raport cu
arondarea dispensarelor respective, stabilita in acest scop de catre Directia
sanitara judeteana.
La primirea fisei de sesizare BP1, Inspectoratul sanitar de stat judetean,
Laboratorul de epidemiologie sau serviciul de medicina a muncii vor cerceta la
fata locului cauzele imbolnavirii profesionale semnalate in prezenta medicului
de intreprindere si a conducatorului unitatii sau delegatului acestuia.
Concluziile acestei cercetari se vor consemna intr-un proces-verbal,
mentionandu-se cauzele imbolnavirii, responsabilitatea conducatorilor
procesului de productie respectiv si masurile tehnice si organizatorice
necesare pentru prevenirea unor imbolnaviri similare. Procesul-verbal incheiat
se va inmana conducerii intreprinderii precum si medicului care a semnalat
imbolnavirea pentru evidenta imbolnavirilor profesionale din intreprindere si
pentru a urmari realizarea in termen a masurilor prescrise.
In baza cercetarii efectuate, Inspectoratul sanitar de stat, Laboratorul de
epidemiologie sau serviciul de medicina a muncii vor confirma sau infirma
caracterul profesional al acestei imbolnaviri.
Dupa confirmarea caracterului profesional al imbolnavirii, medicul de
medicina a muncii de la I.S.S. judetean, de la Laboratorul de epidemiologie sau
de la Serviciul de medicina a muncii va declara cazul de imbolnavire
profesionala, completind fisa de declarare BP2.
Serviciile de medicina a muncii si laboratoarele de epidemiologie pastreaza
evidenta bolilor profesionale prin procesul-verbal de cercetare.
Dupa completarea fisei BP2, serviciile de medicina a muncii si
laboratoarele de epidemiologie vor inainta aceste fise, in termen de 24 ore, la
I.S.S. judetean.
Inspectoratele sanitare de stat inregistreaza evidenta bolilor profesionale
intr-un registru, cuprinzand toate datele din fisa BP2.
Pana la data de 5 ale lunii urmatoare celei in care s-a declarat
imbolnavirea profesionala, fisele BP2, se vor inainta la Centrul de calcul si
statistica sanitara cu adresa, ulterior fiind transmise prin telex.
In baza centralizarii datelor de morbiditate, la Centrul de calcul si
statistica sanitara, Ministerul Sanatatii va informa trimestrial organele
centrale interesate asupra imbolnavirilor profesionale inregistrate.
Medicii de spitale, policlinici sau din institutele de cercetare
stiintifica, care depisteaza cazuri de boli profesionale in cadrul
consultatiilor, cercetarilor sau altor examinari, sunt obligati sa comunice
imediat, prin adresa, cazul depistat, Inspectoratului sanitar de stat,
Laboratorului de epidemiologie sau Serviciului de medicina a muncii pe raza
caruia se afla unitatea unde lucreaza bolnavul. Inspectoratul sanitar de stat,
Laboratorul de epidemiologie sau Serviciul de medicina a muncii vor proceda la
declararea cazului, potrivit prezentelor instructiuni.
23. In cazul in care medicul de intreprindere (institutie) sau
circumscriptie teritoriala suspectind o boala profesionala nu poate preciza
diagnosticul clinic, va indruma bolnavul cu fisa de sesizare BP1 la unitatea
sanitara cea mai apropiata, care are posibilitatea precizarii diagnosticului
clinic de boala profesionala.
Unitatea sanitara care precizeaza diagnosticul va completa verso-ul fisei
de sesizare BP1 si o va trimite oficial Serviciului de medicina a muncii,
Laboratorului de epidemiologie sau I.S.S. judetean, in functie de teritoriul
arondat.
Dupa precizarea diagnosticului clinic, Inspectoratul sanitar de stat,
Laboratorul de epidemiologie sau Serviciul de medicina a muncii vor lua
masurile prevazute la pct. 22.
24. Bolile profesionale depistate cu ocazia examenului medical la angajare
sau a altor examinari la angajatii care lucreaza intr-un loc de munca unde nu
exista noxa care poate genera aceasta imbolnavire, se declara si se cerceteaza
de catre I.S.S. judetean pe teritoriul caruia se afla ultima intreprindere unde
exista noxa profesionala care ar putea produce imbolnavirea respectiva.
Inspectoratul sanitar de stat teritorial in urma sesizarii unitatii
sanitare care a depistat o imbolnavire profesionala, in sensul alineatului
anterior, va comunica intr-o adresa Inspectoratului sanitar de stat al
judetului unde urmeaza sa se declare boala profesionala respectiva, datele
privind identificarea bolnavului, diagnosticul, cauza imbolnavirii si ruta
profesionala a acesteia.
I.S.S. din judetul pe teritoriul caruia se afla intreprinderea care a
generat boala, va proceda la cercetarea si declararea cazului respectiv,
inregistrindu-l in registrul de evidenta a bolilor profesionale. O copie a
procesului-verbal de cercetare a cazului de imbolnavire profesionala va fi
transmisa prin I.S.S. al judetului care a semnalat imbolnavirea, la medicul
unitatii sanitare unde se afla bolnavul.
Pe baza procesului-verbal mentionat anterior, unitatea sanitara care a
depistat bolnavul il va lua in evidenta, pentru aplicarea masurilor terapeutice
si de supraveghere necesare.
25. In ceea ce priveste silicoza, modificarile radiografice ce indica un
stadiu de suspiciune vor fi diagnosticate dupa criteriile clasificarii
internationale, ca "fibroza pulmonara de urmarit". In aceste cazuri,
medicul de intreprindere sau circumscriptie teritoriala va completa fisa de
sesizare BP1. Fisa de sesizare BP1 se va inainta Inspectoratului sanitar de
stat judetean, Laboratorului de epidemiologie sau Serviciului de medicina a
muncii, care vor pastra aceste fise, avand obligatia de a urmari, periodic,
modul de dispensarizare a acestor cazuri pana la confirmarea stadiului I de
boala. Muncitorii depistati cu diagnosticul "fibroza pulmonara de
urmarit" vor fi investigati in conformitate cu instructiunile Ministerului
Sanatatii, luandu-se masuri individualizate referitoare la continuarea muncii
in mediu cu praf silicogen. In cazul confirmarii diagnosticului de silicoza
stadiul I, se va proceda la declararea cazului potrivit prevederilor
prezentelor instructiuni.
26. Diagnosticul clinic de silicoza se stabileste numai de catre comisiile
medicale de pneumoconioze pe teritoriul arondat, in baza documentatiei
medicale, potrivit instructiunilor Ministerului Sanatatii. Cazurile dificile de
diagnostic, neclarificate, se vor indruma la clinicile de boli profesionale
carora le sunt arondate comisiile medicale de silicoza respective.
In cazul confirmarii unei imbolnaviri de silicoza, odata cu primirea
procesului-verbal de cercetare, intreprinderea (institutia) respectiva va nota
acest diagnostic in carnetul de munca al salariatului, in conformitate cu art.
26 alin. 1 din Regulamentul pentru aplicarea decretului nr. 90/1960 cu privire
la carnetul de munca.
La angajarea unor muncitori, in al caror carnet de munca este specificata
imbolnavirea de silicoza, intreprinderea are obligatia de a nota in "fisa
medicala la angajare" cu care trimite muncitorul pentru efectuarea
examinarilor medicale in vederea angajarii, diagnosticul de silicoza si stadiul
bolii.
Pentru luarea in evidenta a acestor cazuri de boala, medicul de
intreprindere (institutie) sau medicul de circumscriptie teritoriala va
completa datele necesare in registrul de evidente speciale, procedand la
dispensarizarea bolnavilor.
La data aplicarii prezentelor instructiuni, medicii de intreprindere
(institutie) sau de circumscriptie teritoriala vor verifica evidenta tuturor
imbolnavirilor de silicoza confirmate de catre inspectoratele sanitare de stat
din raza lor de activitate si vor solicita intreprinderii (institutiei) sa
noteze in carnetul de munca al angajatilor, diagnosticul de silicoza.
27. Centrul de calcul si statistica sanitara al Ministerului Sanatatii va
intocmi registrul national de silicoza, cuprinzand datele din fisa BP2 si
actualizindu-l prin BP3.
Serviciile teritoriale de expertiza medicala a capacitatii de munca, ori de
cate ori intocmesc o decizie asupra capacitatii de munca pentru bolnavii de
silicoza, vor trimite la I.S.S. judetean o copie a acestei decizii.
Pe baza datelor cuprinse in aceasta decizie Inspectoratul sanitar de stat
completeaza formularul de actualizare BP3. Aceste formulare se pastreaza la
I.S.S. judetean si se trimit la Centrul de calcul si statistica sanitara, in
primele 10 zile ale lunii februarie pentru anul precedent.
La decesul pensionarilor de silicoza, oficiile de asigurari sociale si
pensii vor comunica in termen de 5 zile de la deces, printr-o adresa
Inspectoratului sanitar de stat, decesul pensionarului de silicoza si datele de
identificare a decedatului.
Aceasta comunicare se va face pentru toti pensionarii de silicoza, chiar
daca in ultima perioada, inainte de deces, acestia au trecut la pensie de
batranete.
Inspectoratul sanitar de stat judetean, prin delegatul sau in Comisia de
verificare a buletinelor de deces, va extrage diagnosticul la deces si data
acestuia pentru decedatii anuntati de catre oficiile de asigurari sociale si
pensii conform alineatului anterior.
Inspectoratul sanitar de stat va completa intr-un formular BP3 datele de
mai sus, pe care le va expedia la Centrul de calcul si statistica sanitara, in
primele 10 zile ale lunii februarie, pentru anul precedent.
28. Conducatorii de unitati sunt obligati sa organizeze evidenta bolilor
profesionale pe baza proceselor-verbale de cercetare si sa raporteze
trimestrial organului central, ierarhic, superior, pana la 20 ale lunii urmatoare
trimestrului expirat, situatia bolilor profesionale inregistrate.
CAP. 3
DISPOZITII FINALE
29. In cazul cand inspectoratele de stat pentru protectia muncii, fiind
anuntate, participa la cercetarea unor accidente si constata ca acestea nu
intrunesc conditiile stabilite de H.C.M. nr. 2896/196 pentru a fi incadrate ca
accidente de munca, inspectorul de stat pentru protectia muncii este obligat sa
constate care sunt cauzele tehnico-organizatorice ce au generat accidentul si
sa stabileasca masurile care trebuie luate de conducerea organizatiei
socialiste pentru prevenirea unor accidente asemanatoare. In acest caz
inspectorul de stat pentru protectia muncii nu intocmeste dosar de cercetare a
accidentului, ci incheie un proces-verbal de control prin care stabileste
masurile necesare, cu termen de executare si responsabilitati, anuntind
totodata organele procuraturii si ale Ministerului Afacerilor Interne pentru ca
acestea sa procedeze la cercetare.
30. Sesizarile si reclamatiile cu privire la neinregistrarea sau
inregistrarea gresita a unor accidente de munca, se rezolva de inspectoratele
de stat pentru protectia muncii, care la primirea sesizarii procedeaza astfel:
a) Cerceteaza daca solicitantul este cuprins in evidentele unitatii, ca
angajat sau ca membru cooperator in perioada respectiva.
b) Daca solicitantul este gasit in evidenta unitatii, se vor cerceta
certificatele medicale de ajutor banesc pe perioada respectiva si evidentele
unitatii medico-sanitare pe intreprindere sau institutie (punct sanitar,
dispensar, serviciu medico-sanitar), iar pentru intreprinderile sau
institutiile care nu au unitati medico-sanitare, evidentele circumscriptiei sau
policlinicii teritoriale, daca solicitantul este inregistrat ca accidentat in
perioada respectiva.
c) Daca solicitantul este gasit in evidentele de mai sus ca inregistrat
pentru consultare, internare sau ca a primit concediul medical, se va cerceta
in unitatea al carei angajat sau membru cooperator a fost solicitantul, daca
s-a produs accidentul si motivele pentru care nu a fost inregistrat. La aceasta
cercetare in unitate, se face proba cu martori, prin luarea de cel putin doua
declaratii scrise. Martorii audiati trebuie sa figureze in evidenta
organizatiei socialiste ca angajati sau membrii cooperatori la data producerii
accidentului. Declaratiile martorilor vor fi date in fata inspectorului de stat
pentru protectia muncii care cerceteaza cazul.
In cazul cand martorii confirma in scris producerea accidentului,
inspectorul de stat pentru protectia muncii va reconstitui faptele si daca va
constata ca sunt intrunite conditiile prevazute in H.C.M. nr. 2896/1966 pentru
a fi incadrat ca accident de munca, va intocmit dosarul si procesul-verbal de
cercetare a accidentului in conditiile stabilite la pct. 9 din prezentele
instructiuni.
Pe baza procesului-verbal de cercetare a accidentului, conducatorul
organizatiei socialiste este obligat sa intocmeasca formularul tip pentru
inregistrarea accidentului de munca in conditiile stabilite la pct. 13 din
prezentele instructiuni.
d) Daca nu se gaseste nici un document medical (registru sau fise de
consultatie, foi de observatii de spital sau certificate de concediu medical
pentru ajutor banesc), nu se va reconstitui inregistrarea accidentului pretins.
Pe baza cercetarii efectuate, inspectoratul de stat pentru protectia muncii
care rezolva sesizarea respectiva este obligat sa raspunda celui in cauza in
termenul legal. Raspunsul se va referi numai la faptul ca s-a dispus intocmirea
formularului tip pentru inregistrarea accidentului de munca, sau nu s-a dispus
intocmirea acestui formular din lipsa de dovezi concrete.
31. Anexele 1 - 5 fac parte integranta din prezentele instructiuni.
32. Prezentele instructiuni intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1967. Pe
aceeasi data isi inceteaza valabilitatea instructiunile Ministerului Sanatatii
si Prevederilor Sociale nr. 48 din 21 ianuarie 1965 privind cercetarea,
inregistrarea si evidenta accidentelor de munca, precum si instructiunile Ministerului
Sanatatii si Prevederilor Sociale nr. XII/C. 1/942 din 2 februarie 1965,
privind declararea, inregistrarea si raportarea bolilor profesionale.
ANEXA 1
...........................................
(ministerul, organul central, sfatul popular)
Departamentul .............................
Intreprinderea ............................
(unitatea)
Regiunea .................. raionul ........
................. orasul ..................
FORMULAR TIP Nr.......
pentru inregistrarea accidentului de munca
Data intocmirii: ziua ..... luna ........... anul ..... Numele si prenumele
accidentatului (si initiala prenumelui tatalui) ...............................
Sexul ............... Data nasterii ................... Marca .................
Profesia .................... Functia ......................... Categoria de
salarizare ............ Vechimea in functia actuala (in ani) ...... Ora .......
la care accidentatul a inceput lucrul sau (de la 0-24) ......... Locul de munca
permanent al accidentatului .................. Locul unde s-a produs
accidentul ..................... Daca a mai fost accidentat ........ De cate
ori .......... Accidentul a avut loc la ora (de la -24) ........ ziua ......
luna ............... anul ............
Descrierea imprejurarilor in care a avut loc accidentul:
................................................................................
................................................................................
................................................................................
Cauzele
accidentului:
..................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...................................................................
Denumirea si starea tehnica a masinii, instalatiei etc. la care a avut loc
accidentul ............................................
Daca masina, instalatia etc. avea dispozitiv de protectie (da, nu)
..........
Daca la acea masina, instalatie etc. au mai fost asemenea accidente in ultimele
12 luni (da, nu) ............ cate ...........................
Daca accidentatul folosea echipament de protectie (da, nu)
..................
Starea echipamentului (buna, rea)
Martori ai accidentului (numeleprenumele si functia a doi martori) .........
Daca i s-a facut instructaj conform normelor de protectie a muncii (danu)
Data ultimului instructaj ..................................................
Vinovatul (vinovatii) de accident
(numeleprenumelefunctia) .....................................................
..........................................
Masuri de prevenire .................................................
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea masurilor Termen de executare Responsabil cu executarea
crt.
--------------------------------------------------------------------------------
1
2
3
--------------------------------------------------------------------------------
Diagnosticul, zile de incapacitate, ajutoare banesti:
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Diagnosticul din Codul Scutit Nr.calendaristic Ajutoare pentru
certificatul ---------- de la de zile de inca- incapacitate de
medical B N pana la pacitate de munca munca
--------------------------------------------------------------------------------
A B 1 2 3 4 5
--------------------------------------------------------------------------------
TOTAL
--------------------------------------------------------------------------------
Numar zile spitalizare ........... Localizarea leziunilor (cap, ochi, torace
si coloana vertebrala, abdomen, membre superioare, membre inferioare)
..........
Data reintrarii in productie: ziua ....... luna .............. anul .........
Daca i s-a recunoscut invaliditatea (da, nu) ........ Numarul actului prin
care s-a stabilit invaliditatea ............ gradul de invaliditate (I, II,
III) ........
In caz de accident mortal, data decesului: ora ....... ziua ................
luna ................. anul ...........
CONDUCATORUL ORGANIZATIEI SOCIALISTE
NOTA:
Datele pe care nu le poseda organizatia socialista la completarea
formularului tip se completeaza ulterior, la incetarea incapacitatii de munca
sau la incadrarea accidentatului intr-un grad de invaliditate.
ANEXA 2
...........................................
(organul central, sfat popular)
Intreprinderea unde s-a produs accidentul..
...........................................
Regiunea ............ raionul
Localitatea ...............................
FISA NR. .........
de sesizare a accidentelor de munca
Data producerii accidentului: ora ....... ziua ...... luna
..................
anul ............
Numele si prenumele accidentatului ......................................
Profesia ...................................................................
Locul de munca unde s-a produs accidentul ..................................
Intreprinderea unde s-a produs accidentul ..................................
Cauzele accidentului .......................................................
Masuri de prevenire in viitor ..............................................
Observatii .................................................................
CONDUCATORUL ORGANIZATIEI SOCIALISTE
ANEXA 3
FISA DE SEMNALIZARE BP1
UNITATEA SANITARA ........................................................
NR. BILETULUI ...............................................................
INTREPRINDEREA ..............................................................
ADRESA INTREPRINDERII ........................................................
.............................................................................
CATRE UNITATEA MEDICO-SANITARA ..............................................
.............................................................................
NUMELE ......................................................................
PRENUMELE ...................................................................
BULETIN DE IDENTITATE (seria) ........... nr. ................................
DATA NASTERII: (anul) ............ (luna) ................... (ziua) ..........
SEXUL ...................................
DIAGNOSTIC PREZUMTIV .......................................................
.............................................................................
AGENTUL CAUZAL ..............................................................
.............................................................................
OCUPATIA CARE A GENERAT BOALA ..............................................
.............................................................................
VECHIMEA IN OCUPATIA RESPECTIVA ............................................
.............................................................................
SEMNATURA SI PARAFA MEDICULUI DE INTREPRINDERE
SAU CIRCUMSCRIPTIE SANITARA
Data ......................
Verso-ul fisei de semnalizare
UNITATEA SANITARA .........................................................
LOCALITATEA ...............................................................
DIAGNOSTICUL PRECIZAT .....................................................
............................................................................
RECOMANDARI (control periodic, orar redus, schimbarea locului de munca,
pensionare temporara sau definitiva) ......................................
............................................................................
SEMNATURA MEDICULUI PRIMAR SAU SPECIALIST
L.S. (Parafa)
Data ................
ANEXA 4
FISA DE DECLARARE A BOLILOR PROFESIONALE BP2
1. NR. FISEI................
2. NR. MATRICOL
3. JUDETUL ...................................................................
4. LOCALITATEA ...............................................................
5. UNITATEA SANITARA ..........................................................
6. NUMELE SI PRENUMELE .......................................................
7. DATA NASTERII (an, luna, zi) .................
8. SEXUL .................... NR. MATRICOL ..........................
9. INTREPRINDEREA (si localitatea)
............................................
............................................................................
10. RAMURA DE PRODUCTIE .......................................................
11. FORUL TUTELAR .............................................................
(MINISTER, ORGAN CENTRAL, CONS.POP)
12. SECTIA, ATELIERUL .........................................................
13. OCUPATIA ACTUALA ..........................................................
14. OCUPATIA CARE A GENERAT BOALA .............................................
15. VECHIMEA IN OCUPATIA CARE A GENERAT BOALA .................................
DATA DEPISTARII ...........................................................
DIAGNOSTICUL PREZUMTIV ....................................................
UNITATEA CARE A CONFIRMAT DIAGNOSTICUL CLINIC .............................
16. DIAGNOSTIC PRECIZAT (si codificarea radiologica) ..........................
............................................................................
17. DATA CONFIRMARII(AN, luna, zi) ...........................................
18. AGENTUL CAUZAL (circumstante) ............................................
19. MASURI INDICATE PENTRU BOLNAV (concediu medical, spitalizare, recomandari,
program redus, control periodic, schimbarea locului de munca, pensionare,
etc.) ....................................................................
20. BOLNAVUL A DECEDAT (da, nu) ...............................................
SEMNATURA SI PARAFA MEDICULUI
DE MEDICINA A MUNCII
PRIN PROCES-VERBAL
NR. ................
21. RUTA PROFESIONALA*) NR. MATRICOL
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Intreprinderea Ocupatia Sectie, Durata expunerii Concentra- Concentra-
crt. (localitatea) atelier anul, luna tia medie tia medie
----------------- in pulberi SiO2
de la pana la
--------------------------------------------------------------------------------
1
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
2
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
3
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
4
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
5
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
6
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
7
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 5
FORMULAR BP3 NR........
SILICOZA - ACTUALIZARE
1. NR. MATRICOL
2. DATA COMPLETARII FORMULARULUI (anul, luna, ziua)..........................
3. INSPECTORATUL SANITAR DE STAT JUDETEAN....................................
4. NUMELE SI PRENUMELE.......................................................
5. VARSTA, DATA NASTERII.....................
(anul, luna, ziua)
6. SEXUL.......................
7. INTREPRINDEREA (localitatea)..............................................
..............................................................................
NR. MATRICOL
8. DIAGNOSTICUL - STADIUL SILICOZEI.........................................
(codificarea radiologica ).............................................
9. COMPLICATII (tuberculoza activa, tuberculoza stabilizata, bronsita cronica,
emfizem pulmonar, cord pulmonar cronic, insuficienta respiratorie)
..............................................................................
10. BOLI ASOCIATE.............................................................
..............................................................................
..............................................................................
11. CAPACITATEA DE MUNCA (pastrata, redusa, pierduta).........................
12. DATA PENSIONARII (anul, luna, ziua).......................................
13. GRADUL DE INVALIDITATE....................................................
14. DATA SCOATERII DIN EVIDENTA: anul........................................
luna................ziua..............
(inclusiv deces)
15. CAUZA SCOATERII DIN EVIDENTA..............................................
16. DIAGNOSTICUL LA DECES a)................................................
b)................................................
c)................................................
SEMNATURA SI PARAFA MEDICULUI
DE MEDICINA A MUNCII
CLASIFICAREA CAUZELOR ACCIDENTELOR DE MUNCA
Clasificarea cauzelor accidentelor de munca va servi la incadrarea
accidentelor cu ocazia intocmirii proceselor-verbale de cercetare si a
dosarelor de cercetare a accidentelor mortale, colective si cu invaliditate,
precum si la gruparea mai detailata si in mod unitar a accidentelor, pe cauzele
care le-au provocat, in vederea analizelor periodice a acestora si a orientarii
mai juste a masurilor de prevenire a lor.
Avand in vedere ca, de la 1 ianuarie 1967, urmarirea statistica a cauzelor
accidentelor de munca se efectueaza pe baza "fiselor de sesizare a
accidentelor de munca", clasificarea cauzelor accidentelor va servi ca
ghid la incadrarea cauzelor accidentelor de munca produse, in grupele de cauze
stabilite prin clasificarea intocmita de Comitetul de Stat pentru Protectia
Muncii. In acest fel, la rubrica "cauza accidentului" din fisa de
sesizare se va descrie cauza producerii accidentului si se va nota si numarul
de ordine din clasificare.
Pentru ca "fisele de sesizare" sa fie bine completate de unitati,
este necesar ca Inspectorii de stat pentru protectia muncii sa sprijine
unitatile in completarea judicioasa a fiselor de sesizare, iar cauzele
accidentelor sa fie stabilite folosind ca ghid clasificarea intocmita de
Comitetul de Stat pentru Protectia Muncii.
Trebuie mentionat ca in fisa de sesizare se va trece numarul de ordine din
clasificare numai pentru cauza principala de producere a accidentului. Iata un
exemplu de felul cum se completeaza rubricile respective din fisa de sesizare:
Imprejurarile in care s-a produs accidentul: in timp ce prelucra o piesa
din fonta la strung, muncitorul nu a putut folosi ecranul de protectie
(deoarece nu era montat), dar n-a folosit nici ochelarii de protectie (desi ii
avea in dotare) si o aschie i-a sarit in ochi.
Cauzele accidentului:
1) lipsa ecranului de protectie la strung;
2) nefolosirea echipamentului de protectie prevazut in normativ pentru
functia si operatia respectiva; cod din clasificarea C.S.P.M. 10.2 (s-a
codificat cauza a doua, deoarece s-a considerat ca fiind cauza principala de
producere a accidentului).
In concluzie, trebuie ca orice document, situatie, analiza etc. ce se
intocmeste in legatura cu cauzele accidentelor de munca sa aiba la baza
clasificarea cauzelor stabilita de Comitetul de Stat pentru Protectia Muncii.
Pentru eventualele completari si imbunatatiri ale actualei clasificari, se
pot trimite observatiile respective la Comitetul de Stat pentru Protectia
Muncii.
1. Organizarea necorespunzatoare a locurilor de munca
1.1. Amplasarea incorecta a utilajelor principale si auxiliare
(masini-unelte, utilaje, stelaje pentru scule etc.) si lipsa unor spatii
corespunzatoare intre acestea.
1.2. Depozitarea necorespunzatoare in spatiul locului de munca a
materialelor de lucru si a celor rezultate din procesele tehnologice (produse
finite, semifabricate, materiale de constructii, produse de aschiere etc.)
1.3. Starea necorespunzatoare a pardoselilor si a rampelor sau murdarirea
acestora.
1.4. Acoperirea necorespunzatoare a instalatiilor de canalizare.
1.5. Starea necorespunzatoare a platformelor (tavane, acoperisuri) si a
peretilor incaperilor.
1.6. Concentrarea prea mare de personal fata de spatiul de lucru in care se
desfasoara activitatea.
1.7. Cai de acces lipsa, blocate, necorespunzator amenajate si intretinute,
cu incrucisari incorecte etc.
1.8. Iluminarea necorespunzatoare a locurilor de munca.
1.9. Lipsa masurilor contra incendiilor.
1.10. Lipsa unor locuri de refugiu sigure (care sa fie amenajate in afara
gabaritului cailor ferate), pentru personalul de intretinere si pentru
depozitarea sculelor si utilajelor.
1.11. Gabarite necorespunzatoare pentru caile de transport.
1.12. Lipsa de pregatire si curatire a terenului (parchete de exploatare,
trasee noi de instalatii de transport etc.) inainte de intrarea muncitorilor in
zonele de lucru.
1.13. Lipsa masurilor de prevenire a eruptiilor de fluide (lichide, gaze,
praf), (inclusiv autoaprinderea zacamintelor, exploziile si inundatiile
provocate de acestea).
1.14. Lipsa de nise si boxe la locuri de munca periculoase (surse deschise
de radiatii ionizante, tuneluri, galerii de mina, in laboratoare etc.).
1.15. Lipsa statiilor sau a mijloacelor de salvare (miniere, fluviale, in
siderurgie, in industria chimica etc.).
2. Existenta unor conditii necorespunzatoare ale mediului de munca
2.1. Conditii climatice necorespunzatoare (temperatura prea ridicata sau
scazuta, umiditate excesiva sau insuficienta, miscarea aerului prea puternica,
aeraj insuficient etc.).
2.2 Concentratii periculoase de substante toxice sub forma de gaze, vapori,
pulberi, aerosoli.
2.3. Concentratia excesiva a fumului.
2.4. Degajari excesive de praf.
2.5. Zgomote si ultrasunete de intensitati daunatoare.
2.6. Vibratii excesive.
2.7. Trecerea brusca de la o presiune la alta.
3. Organizarea necorespunzatoare a procesului de munca
3.1. Lipsa pregatirii profesionale pentru executarea muncii respective.
3.2. Lipsa instructajului de protectie a muncii (introductiv-general, la
locul de munca si periodic).
3.3 Folosirea muncitorilor la efectuarea unor lucrari pentru care nu sunt
autorizati.
3.4 Organizarea necorespunzatoare a procesului tehnologic (incrucisari de
operatii, amplasarea gresita a echipelor in fluxul tehnologic, nerespectarea
proiectelor etc.).
3.5. Nerespectarea duratei de lucru prescrisa pentru locul de munca
respectiv, din dispozitia conducatorului locului de munca.
3.6. Personal insuficient fata de necesarul impus prin procesele de munca.
3.7. Lipsa instructiunilor de manipulare si folosire a utilajelor si
instalatiilor.
3.8. Lipsa sau insuficienta controlului dozimetric al personalului care
lucreaza in mediu de radiatii, al campului de radiatii, precum si a curateniei
radioactive a locului de munca.
3.9. Nestabilirea cailor de evacuare in caz de incendiu sau avarii.
3.10. Executarea unor minuiri sau lucrari suplimentare, din lipsa de
dispozitive ajutatoare sau datorita organizarii necorespunzatoare a lucrului.
3.11. Aplicarea de metode de exploatare necorespunzatoare conditiilor de
zacamant.
3.12. Folosirea angajatilor la locul de munca fara controlul medical, la
angajare sau periodic, sau nerespectarea contraindicatiilor medicale pentru
locul de munca respectiv.
4. Folosirea de catre angajati a metodelor de lucru necorespunzatoare
specificului locului de munca.
4.1. Asezarea incorecta a materialului in masina sau dispozitivul de lucru.
4.2. Minuirea gresita a sculelor de lucru.
4.3. Folosirea unor unelte, incaltaminte, lampi etc. necorespunzatoare
pentru lucrari in medii explozive sau inflamabile (scule care produc scintei la
lovire etc.).
4.4. Lipsa de coordonare a lucrarilor in grupuri, lipsa de comanda sau
comanda incorecta la executarea lucrarilor in grupuri sau cu mijloace de
ridicat.
4.5. Executarea unor lucrari de ungere, reglare, reparare etc. in timpul
functionarii utilajelor si instalatiilor sau la elemente aflate sub tensiune.
5. Lipsa sau insuficienta supraveghere si control a muncitorilor
5.1. Neexercitarea controlului si supravegherii din partea celor desemnati
pentru aceasta si tolerarea abaterilor de la normele de protectie a muncii.
5.2. Lipsa asistentei tehnice sau asistenta tehnica insuficienta la
efectuarea operatiilor grele sau periculoase.
5.3. Folosirea la efectuarea controlului si supravegherii lucrarilor de
personal necalificat pentru aceasta.
5.4. Lipsa de supraveghere la lucrarile de intretinere si reparatii in
spatii inchise (camine de vizitare, canale, rezervoare, excavatii etc.) unde se
pot produce explozii sau intoxicatii, lipsa de oxigen etc.
5.5. Lipsa de supraveghere a elevilor in timpul vizitelor didactice in
unitatile productive.
5.6. Conducerea lucrarilor cu surse de radiatii de catre persoane
neatestate.
5.7. Lipsa de control la evacuarea deseurilor nocive (radioactive, toxice
etc.).
6. Starea tehnica necorespunzatoare a sculelor, dispozitivelor, utilajelor,
instalatiilor etc.
6.1. Folosirea de scule si dispozitive in stare tehnica necorespunzatoare.
6.2. Starea necorespunzatoare a organelor componente ale masinilor de
ridicat si transportat (cabluri, lanturi, carlige, scripeti, benzi etc.),
rezultata din nerespectarea instructiunilor tehnice ale I.S.C.I.R.
6.3. Lipsa sau intretinerea necorespunzatoare a legaturilor la pamant ale
utilajelor si instalatiilor actionate electric la care este prevazuta legarea
la pamant.
6.4. Starea tehnica necorespunzatoare a masinilor, utilajelor si
instalatiilor electrice.
6.5. Folosirea de utilaje si instalatii a caror stare tehnica este
necorespunzatoare datorita uzurii sau insuficientei intretineri (in special
sistemele de comanda si franare, neetanseitatea conductelor si rezervoarelor
etc.).
6.6. Exploatarea si intretinerea necorespunzatoare a cazanelor,
recipientelor, buteliilor si conductelor sub presiune, rezultata din
nerespectarea instructiunilor tehnice ale I.S.C.I.R.
6.7. Depasirea intervalelor de exploatare a utilajelor si instalatiilor
prevazute in graficele de reparatii capitale sau curente.
6.8. Folosirea de materiale necorespunzatoare la confectionarea organelor
componente ale utilajelor si instalatiilor sau la intretinerea acestora.
6.9. Functionarea necorespunzatoare a dispozitivelor, utilajelor,
instalatiilor datorita unei proiectari necorespunzatoare.
6.10. Lipsa sau starea tehnica necorespunzatoare a instalatiilor de
semnalizare si alarma si a aparaturii de control-masurare sau de siguranta,
care conditioneaza o exploatare nepericuloasa.
6.11. Reglarea gresita a masinilor sau organelor componente.
6.12. Receptionarea si darea in functiune a unor lucrari de constructii,
instalatii etc., care nu indeplinesc conditii de protectie a muncii prevazute
in norme.
6.13. Lipsa masurilor necesare pentru neutralizarea potentialelor electrice
produse de electricitatea statica.
7. Constructia sau starea tehnica necorespunzatoare a mijloacelor de acces
si sustinere (schele, platforme, stalpi, scari, poduri, podete, pasarele,
podine, rampe de acces etc.) sau lipsa unora dintre acestea.
7.1. Folosirea de materiale necorespunzatoare sau elemente subdimensionate.
7.2. Asezarea, montarea sau imbinarea necorespunzatoare a elementelor
componente.
7.3. Lipsa mijloacelor de acces acolo unde sunt necesare.
7.4. Folosirea necorespunzatoare a mijloacelor de acces si de sustinere.
8. Lipsa sau starea tehnica necorespunzatoare a ingradirilor si
dispozitivelor de protectie la locurile de munca periculoase.
8.1. Lipsa sau starea tehnica necorespunzatoare a ingradirilor zonelor
periculoase.
8.2. Lipsa aparaturilor la organele de masini in miscare sau aflate sub
tensiune.
8.3. Lipsa dispozitivelor care sa asigure protectia in timpul lucrului la
utilaje (polizoare, prese, masini-unelte).
8.4. Lipsa sau insuficienta semnalare a locurilor de munca periculoase in
incinta intreprinderilor, pe santiere, in parchetele forestiere, tarlale etc.
8.5. Constructia deficitara a ecranelor contra radiatiilor ionizante,
ultraviolete, calorice etc.
8.6. Lipsa masurilor de siguranta pentru protectia circulatiei (cailor de
acces).
8.7. Lipsa covoarelor, presurilor electroizolante la instalatiile electrice
(acolo unde acestea sunt prevazute in norme).
9. Lipsa masurilor corespunzatoare pentru sprijinire si sustinere la
lucrarile de abatere, excavare si sapaturi etc. la suprafata si in subteran.
9.1. Nerespectarea principalelor dimensiuni ale excavatiilor.
9.2. Folosirea de materiale necorespunzatoare la executarea sustinerii
lucrarilor.
9.3. Sustinerea necorespunzatoare a peretilor si tavanului excavatiilor datorita
nerespectarii monografiei de armare sau neadaptarii acesteia la
caracteristicile mecanice ale rocii excavate.
9.4. Necopturirea locurilor de munca si neranguirea fronturilor de lucru
(atat la suprafata cat si in subteran).
9.5. Nerambleerea spatiilor excavate sau executarea necorespunzatoare a
acestora.
9.6. Netaluzarea fronturilor in cariere.
9.7. Neexecutarea lucrarilor de descopertare.
10. Lipsa, folosirea incorecta si starea necorespunzatoare a mijloacelor
individuale de protectie (echipamentul de protectie)
10.1. Lipsa sau starea necorespunzatoare a echipamentului de protectie
(prin uzura, intretinere necorespunzatoare, durata de folosinta depasita etc.)
10.2. Nefolosirea echipamentului de protectie prevazut in normative pentru
functia respectiva.
10.3. Folosirea unui echipament de protectie neadecvat locului de munca
respectiv sau neprevazut in normative.
10.4. Folosirea echipamentului de protectie care nu a fost dezactivat,
neutralizat, dezinfectat etc.
11. Manipulari necorespunzatoare de materiale si piese, utilaje,
instalatii, recipiente sub presiune, substante explozive, usor inflamabile si
nocive etc.
11.1. Depozitarea si stivuirea necorespunzatoare a baloturilor, lazilor,
materialelor, pieselor etc.
11.2. Depozitarea necorespunzatoare a explozivilor, substantelor usor
inflamabile si substantelor nocive.
11.3. Depasirea sarcinilor si gabaritelor admisibile la lucrari de
incarcare, descarcare si transport sau suprasolicitarea instalatiilor de
ridicat.
11.4. Manipularea necorespunzatoare a recipientelor sub presiune.
11.5. Manipularea necorespunzatoare a materialelor si pieselor in stare de
incandescenta si a lichidelor cu temperaturi ridicate.
11.6. Manipularea si transportarea necorespunzatoare a explozivilor,
substantelor usor inflamabile si substantelor nocive.
11.7. Manipularea surselor radioactive fara asigurarea ecranarii si
distantei reglementare.
11.8. Manipulari de materiale fara respectarea normelor privind efortul
fizic al angajatilor.
11.9. Incarcarea si descarcarea vagoanelor, camioanelor, remorcilor etc.
fara a se asigura securitatea celor ce lucreaza si a celor din jur.
11.10. Folosirea unor explozivi contraindicati pentru sectorul de
activitate respectiv.
11.11. Folosirea unei cantitati de exploziv mai mare decat prevederile
normelor in vigoare pentru lucrari de puscare.
11.12. Folosirea materialelor usor inflamabile in locuri nepermise.
11.l3. Manipularea sau manevrarea gresita a utilajelor, instalatiilor etc.
12. Manevrarea necorespunzatoare a mijloacelor de transport si
nerespectarea regulilor de circulatie.
12.1. Manevrarea mijloacelor de transport de catre persoane necalificate,
fara carnet de conducere pentru mijlocul de transport respectiv sau fara
autorizatie.
12.2. Pornirea manuala necorespunzatoare a autovehiculelor (cu manivela).
12.3. Folosirea mijloacelor de transport fara verificarea prealabila a
starii tehnice a acestora.
12.4. Manevrarea mijloacelor de transport neechipate corespunzator pentru
starea timpului (gheata, polei, ceata, furtuna etc.).
12.5. Manevrarea si utilizarea necorespunzatoare a tractoarelor (viteza
excesiva, pante mari, terenuri accidentate).
12.6. Manevrarea si utilizarea necorespunzatoare a mijloacelor de transport
auto-moto.
12.7. Manevrarea necorespunzatoare a mijloacelor de transport pe cale
ferata (normala si ingusta).
12.8. Manevrarea necorespunzatoare a mijloacelor de transport aeriene.
12.9. Manevrarea necorespunzatoare a mijloacelor de transport navale.
12.10. Manevrarea necorespunzatoare a mijloacelor de transport cu tractiune
animala.
12.11. Manevrarea necorespunzatoare a mijloacelor de transport manuale
(carucioare, vagonete, roabe etc.).
12.12. Manevrarea necorespunzatoare a celorlalte mijloace de transport
(electrocare, funiculare, trolii, benzi transportoare, ascensoare etc.).
13. Nerespectarea disciplinei in munca de catre angajati
13.1. Parasirea arbitrara a locului de munca sau a traseelor indicate.
13.2. Intrarea arbitrara a muncitorilor in locuri sau zone interzise (cu
aer viciat, caderi de roci etc.).
13.3. Pornirea sau oprirea arbitrara a masinilor, instalatiilor etc.
13.4. Scoaterea nejustificata din functiune a dispozitivelor de protectie.
13.5. Consum de alcool inainte sau in timpul lucrului.
13.6. Transportarea de persoane cu mijloace de transport (tractoare,
remorci, electrocare etc.) neamenajate pentru aceasta.
13.7. Folosirea de foc deschis sau fumatul in locuri nepermise.
13.8. Depasirea din proprie initiativa a timpului normal de lucru.
13.9. Incalcarea constienta a prevederilor normelor de protectie a muncii
de catre angajati, datorita minimalizarii pericolului de accidentare (atitudine
de bravada).
13.10. Glume periculoase.
14. Calamitati naturale.
14.1. Avalanse de zapada.
14.2. Trasnete.
14.3. Inundatii.
14.4. Cutremure.
14.5. Viscol.
14.6. Furtuni.
14.7. Alunecari de teren.
15. Alte cauze.
15.1. Prelucrarea unor materiale cu defecte ascunse.
15.2. Factori personali (boli cronice si acute care slabesc atentia,
deficiente senzoriale si neuropsihice).
15.3. Lipsa propagandei tehnice si a agitatiei vizuale la locurile de
munca.
15.4. Loviri, muscaturi sau intepaturi de animale.
15.5. Sperierea cailor de la vehiculele cu tractiune animala.