LEGE
Nr. 171 din 9 iunie 2005
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, destinat finantarii Proiectului privind
reforma sectorului sanitar - faza a II-a, semnat la Bucuresti la 28 ianuarie
2005
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 519 din 20 iunie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, destinat finantarii Proiectului privind
reforma sectorului sanitar - faza a II-a, semnat la Bucuresti la 28 ianuarie
2005, in valoare de 65,1 milioane EUR, denumit in continuare Acord de imprumut.
Art. 2
(1) Aplicarea Acordului de imprumut va fi realizata de Ministerul
Sanatatii, desemnat ca agentie de implementare, prin Unitatea de Management al
Proiectului Fondului Global de Combatere a SIDA, Tuberculozei si Malariei si al
Bancii Mondiale.
(2) Ministerul Finantelor Publice va incheia cu Ministerul Sanatatii un
acord de imprumut subsidiar, prin care se vor stabili drepturile si obligatiile
partilor in aplicarea Acordului de imprumut, inclusiv repartizarea sumelor
necesare finantarii Proiectului privind reforma sectorului sanitar, denumit in
continuare Proiect, pe componente si surse de finantare.
Art. 3
Contributia Romaniei la finantarea Proiectului, incluzand si taxele si
impozitele aferente acestuia, va fi asigurata de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Sanatatii, cu exceptia cheltuielilor de functionare si de
intretinere a maternitatilor si unitatilor de neonatologie cuprinse in Proiect,
care vor fi suportate de catre aceste unitati sanitare din bugetele proprii de venituri
si cheltuieli.
Art. 4
Fondurile in lei necesare rambursarii imprumutului, achitarii dobanzilor, a
comisioanelor, inclusiv a comisionului initial, si a altor costuri aferente
imprumutului se vor asigura din sume alocate anual cu aceasta destinatie de la
bugetul de stat in bugetul Ministerului Sanatatii.
Art. 5
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei, ca prin Ministerul Finantelor
Publice, de comun acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare, sa introduca, pe parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu
conditiile concrete de derulare a Acordului de imprumut, amendamente la
continutul acestuia, care privesc modificari in structura imprumutului pe
categorii, componente, modificari de termene, precum si orice alte modificari
care nu sunt de natura sa majoreze obligatiile financiare ale Romaniei fata de
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa determine noi
conditionari economice fata de cele convenite initial intre parti.
(2) Amendamentele la Acordul de imprumut, convenite cu Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare potrivit alin. (1), se vor aproba prin
hotarare a Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Imprumut nr. 4760 RO
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul privind reforma sectorului sanitar - faza a II-a)
intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare*)
28 ianuarie 2005
*) Traducere.
Acord din data de 28 ianuarie 2005, intre Romania (Imprumutat) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Avand in vedere ca: (A) Banca a primit scrisori din datele de 15 iulie
1999, 16 februarie 2000 si 25 octombrie 2004 din partea Imprumutatului, care
descriu un program de politici si actiuni in doua faze (Programul), destinat
realizarii reformelor in sectorul sanitar al Imprumutatului;
(B) Imprumutatul a solicitat Bancii sa sprijine realizarea celor doua faze
ale Programului prin acordarea de imprumuturi catre Imprumutat pana la
echivalentul a saizeci milioane dolari (60.000.000 $) pentru o perioada de 5
ani;
(C) prima faza a Programului a fost sprijinita de Banca printr-un imprumut
in suma de 40.000.000 $, conform unui acord de imprumut (4568-RO) din data de 7
iulie 2000 intre Imprumutat si Banca;
(D) pentru a sprijini finantarea Proiectului, Imprumutatul intentioneaza sa
obtina de la Banca Europeana de Investitii (BEI) un imprumut intr-o suma
echivalenta cu 66.400.000 EUR (imprumutul BEI), in termenii si in conditiile
stabilite intr-un acord care se va incheia intre Imprumutat si BEI (Acord de
imprumut BEI);
(E) Imprumutatul, fiind convins in ceea ce priveste fezabilitatea si
prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 la acest acord (Proiectul), care
constituie faza a doua a Programului, a solicitat Bancii sprijin pentru
finantarea Proiectului, si
avand in vedere ca Banca a fost de acord, intre altele, pe baza celor
expuse mai sus, sa acorde Imprumutatului imprumutul in termenii si in
conditiile stabilite in acest acord,
partile convin dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01. "Conditiile generale aplicabile acordurilor de
imprumut si garantie pentru imprumuturi intr-o singura valuta" ale Bancii
din data de 30 mai 1995 (asa cum au fost modificate pana la 1 mai 2004)
(Conditiile generale) constituie parte integranta a acestui acord.
Sectiunea 1.02. In cazul in care contextul nu impune altfel, diferitii
termeni definiti in Conditiile generale si in preambulul acestui acord au
semnificatiile stabilite in acestea, iar urmatorii termeni suplimentari au
urmatoarele semnificatii:
a) acord de administrare inseamna acordul care se va incheia intre
Imprumutat, prin MS, si un furnizor de servicii de subimprumut, conform
paragrafului 2 d) al anexei nr. 5 la acest acord, in concordanta cu prevederile
Manualului de operare;
b) beneficiar inseamna un medic de familie sau o asociatie a medicilor de
familie care asigura servicii medicale in zonele selectate (incluzand, dar fara
a se limita la zonele rurale) si este eligibila, conform criteriilor stabilite
in Manualul de operare, sa primeasca un subimprumut conform partii C.2 a
Proiectului;
c) Plan de management privind mediul inseamna planul, satisfacator pentru
Banca, intocmit si adoptat de catre Imprumutat, care contine impactul
Proiectului asupra mediului si masurile de atenuare propuse;
d) raportul financiar de monitorizare sau RMF inseamna fiecare raport
intocmit in conformitate cu sectiunea 4.02 a acestui acord;
e) MS inseamna Ministerul Sanatatii al Imprumutatului sau orice succesor
legal al acestuia;
f) CSMF inseamna centre de sanatate multifunctionale sau orice succesor
legal al acestora;
g) CNAS inseamna Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, infiintata in
baza Legii nr. 145/1997, asa cum a fost modificata, sau orice succesor legal al
acesteia;
h) Manual de operare inseamna un manual adoptat de Imprumutat, prin care se
stabilesc criteriile de eligibilitate pentru subproiecte, beneficiari si
furnizori de servicii de subimprumut si procedurile operationale, financiare si
administrative pentru acordarea de subimprumuturi conform partii C.2 a
Proiectului, dupa cum acest manual poate fi amendat periodic cu acordul
Imprumutatului si al Bancii;
i) UMP inseamna Unitatea de Management al Proiectului, infiintata in cadrul
MS;
j) Plan de achizitii inseamna planul de achizitii al Imprumutatului, din
data de 28 octombrie 2004, care acopera perioada initiala de 18 luni (sau mai
mult) de implementare a Proiectului, asa cum va fi acesta actualizat periodic,
in conformitate cu prevederile sectiunii 3.02 a acestui acord, pentru a acoperi
perioade ulterioare de 18 luni (sau mai mult) de implementare a Proiectului;
k) cont special inseamna contul la care se face referire in anexa nr. 6 la
acest acord;
l) subimprumut inseamna un imprumut acordat sau propus spre a fi acordat
unui beneficiar eligibil conform partii C.2 a Proiectului si care va fi
finantat din sumele imprumutului;
m) furnizor de servicii de subimprumut inseamna o entitate eligibila, in
conformitate cu criteriile stabilite in Manualul de operare, sa acorde
subimprumuturi beneficiarilor conform partii C.2 a Proiectului;
n) subproiect inseamna un proiect specific, conform partii C.2 a
Proiectului, care este propus a fi realizat de un beneficiar prin utilizarea
unui subimprumut;
o) fond pentru subimprumuturi inseamna un fond la care se face referire in
paragraful 2 c) al anexei nr. 5 la acest acord;
p) acord de subimprumut inseamna un acord care se va incheia intre un
furnizor de servicii de subimprumut si un beneficiar potrivit paragrafului 2 e)
al anexei nr. 5 la acest acord.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01. Banca accepta sa imprumute Imprumutatului, in termenii si
in conditiile stabilite sau la care se face referire in acest acord, o suma
egala cu saizeci si cinci de milioane o suta de mii de euro (65.100.000 EUR).
Sectiunea 2.02. a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul
imprumutului, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la acest acord,
pentru: (i) sume platite (sau, daca Banca va fi de acord, care vor fi platite)
de catre Imprumutat in contul tragerilor ce vor fi efectuate de beneficiari in
cadrul unui subimprumut pentru a acoperi costul rezonabil al bunurilor,
lucrarilor si serviciilor necesare pentru subproiecte, pentru care este
solicitata tragerea din contul imprumutului; si (ii) cheltuieli efectuate (sau,
daca Banca va fi de acord, care vor fi efectuate) cu privire la costul
rezonabil al bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesare pentru Proiect si
care vor fi finantate din sumele imprumutului.
b) Imprumutatul poate, in scopurile acestui Proiect, sa deschida si sa
mentina un cont special de depozit in euro, la o banca comerciala, in termeni
si in conditii satisfacatoare pentru Banca, incluzand protejarea
corespunzatoare impotriva compensarii, popririi si sechestrului. Depozitele in
si platile din contul special vor fi efectuate in conformitate cu prevederile
anexei nr. 6 la acest acord.
Sectiunea 2.03. Data limita de tragere va fi 31 decembrie 2009 sau o alta
data ulterioara pe care Banca o va stabili. Banca va notifica prompt
Imprumutatului aceasta data ulterioara.
Sectiunea 2.04. La sau imediat dupa data intrarii in efectivitate,
Imprumutatul va plati Bancii un comision initial a carui valoare este egala cu
un procent (1%) din suma imprumutului, care poate face obiectul unei reduceri
dupa cum poate fi stabilit periodic de Banca.
Sectiunea 2.05. Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la o
rata egala cu trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%) pe an, aplicat asupra
sumei imprumutului, netrasa de la o perioada la alta.
Sectiunea 2.06. a) Imprumutatul va plati periodic dobanda aferenta sumei
imprumutului, trasa periodic din imprumut si nerambursata, la o rata egala,
pentru fiecare perioada de dobanda, cu rata de baza LIBOR plus marja totala
LIBOR.
b) In sensul acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna perioada initiala de la si incluzand data
semnarii acestui acord pana la, dar excluzand, prima data de plata a dobanzii
care are loc dupa aceea si, dupa perioada initiala, fiecare perioada de la si
incluzand data de plata a dobanzii pana la, dar excluzand, urmatoarea data de
plata a dobanzii;
(ii) data de plata a dobanzii inseamna orice data specificata in sectiunea
2.07 a acestui acord;
(iii) rata de baza LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de dobanda, rata
interbancara oferita pe piata Londrei la depozitele la 6 luni in euro, valabila
in prima zi a acelei perioade de dobanda (sau, in cazul perioadei de dobanda
initiale, pentru nivelul din data de plata a dobanzii care are loc sau urmeaza
imediat primei zile a acelei perioade de dobanda), asa cum a fost determinata
in mod rezonabil de Banca si exprimata ca un anume procent pe an;
(iv) marja totala LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de dobanda: (A)
trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%); (B) minus (sau plus) marja medie
ponderata, pentru acea perioada de dobanda, sub (sau peste) ratele oferite pe
piata interbancara londoneza sau alte rate de referinta pentru depozitele la 6
luni, pentru imprumuturile nerambursate ale Bancii sau pentru parti ale
acestora alocate de Banca pentru finantarea imprumuturilor denominate intr-o
singura valuta ori pentru parti ale acestora acordate de ea, care includ
imprumutul, asa cum a fost determinata in mod rezonabil de Banca si exprimata
ca un anume procent pe an.
c) Banca va notifica Imprumutatului rata de baza LIBOR si marja totala
LIBOR pentru fiecare perioada de dobanda, imediat dupa stabilirea acestora.
d) Ori de cate ori, ca urmare a schimbarilor in ceea ce priveste practicile
pietei care influenteaza stabilirea ratelor dobanzii la care se face referire
in aceasta sectiune 2.06, Banca stabileste ca este in interesul imprumutatilor
sai luati in totalitate si al Bancii sa aplice o baza pentru stabilirea ratelor
dobanzii aplicabile imprumutului, alta decat cea prevazuta in sectiunea
mentionata, Banca poate modifica baza de stabilire a ratelor dobanzii
aplicabile imprumutului dupa notificarea Imprumutatului cu privire la noua baza
cu cel putin 6 luni inainte. Noua baza va deveni efectiva la expirarea
perioadei notificate, daca Imprumutatul nu notifica Bancii, in timpul perioadei
mentionate, obiectiile lui, caz in care modificarile respective nu vor fi
aplicabile imprumutului.
Sectiunea 2.07. Dobanda si alte costuri vor fi platibile semestrial,
cumulativ, la datele de 15 februarie si 15 august ale fiecarui an.
Sectiunea 2.08. Imprumutatul va restitui suma imprumutului in conformitate
cu Graficul de rambursare prevazut in anexa nr. 3 la acest acord.
Art. 3
Realizarea Proiectului
Sectiunea 3.01. a) Imprumutatul isi declara angajamentul fata de
obiectivele Proiectului si in acest scop Imprumutatul va realiza Proiectul prin
MS, cu diligenta si eficienta necesare si in conformitate cu practicile
administrative, tehnice, financiare, de mediu si de asistenta sanitara
corespunzatoare, si va asigura cu promptitudine, dupa caz, fondurile,
facilitatile, serviciile si alte resurse necesare Proiectului.
b) Fara a se limita la prevederile paragrafului a) al acestei sectiuni si
cu exceptia cazului in care Imprumutatul si Banca vor conveni altfel,
Imprumutatul, actionand prin MS, va realiza Proiectul in conformitate cu
Programul de implementare stabilit in anexa nr. 5 la acest acord.
Sectiunea 3.02. a) Cu exceptia cazului in care Banca va conveni altfel,
achizitionarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor de consultanta necesare
Proiectului si care vor fi finantate din sumele imprumutului va fi guvernata de
prevederile anexei nr. 4 la acest acord, dupa cum respectivele prevederi pot fi
detaliate in Planul de achizitii.
b) Imprumutatul va actualiza Planul de achizitii in conformitate cu termeni
de referinta acceptabili Bancii si va transmite aceasta actualizare Bancii spre
aprobare, in cel mult 12 luni de la data Planului de achizitii anterior.
Sectiunea 3.03. In sensul sectiunii 9.07 din Conditiile generale si fara a
se limita la acestea, Imprumutatul:
a) va intocmi, pe baza instructiunilor acceptabile pentru Banca, si va transmite
Bancii, in cel mult 6 luni de la data limita de tragere sau la o data
ulterioara ce poate fi convenita in acest scop intre Imprumutat, actionand prin
MS, si Banca, un plan privind functionarea viitoare a Proiectului; si
b) va permite Bancii posibilitatea rezonabila de a se consulta cu
Imprumutatul asupra planului mentionat.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01. a) Imprumutatul, actionand prin MS, va mentine un sistem de
management financiar, incluzand inregistrari si conturi, si va intocmi situatii
financiare adecvate, in concordanta cu standardele de contabilitate acceptabile
Bancii, aplicate consecvent, pentru a reflecta operatiunile, resursele si
cheltuielile aferente Proiectului.
b) Imprumutatul, prin MS:
(i) incepand cu anul fiscal in care va intra in efectivitate si pana in
anul fiscal in care se va efectua ultima tragere din imprumut inclusiv, va
asigura auditarea situatiilor financiare la care s-a facut referire in
paragraful a) al acestei sectiuni, pentru fiecare an fiscal, in conformitate cu
standardele de audit acceptabile Bancii, aplicate in mod consecvent de catre
auditori independenti acceptabili Bancii;
(ii) va furniza Bancii, imediat ce dispune de ele, dar in orice caz nu mai
tarziu de 6 luni de la sfarsitul fiecarui an fiscal: (A) copii certificate ale
situatiilor financiare la care s-a facut referire in paragraful a) al acestei
sectiuni pentru respectivul an astfel auditat; si (B) un punct de vedere asupra
acelor situatii, inregistrari si conturi si acelui raport de audit, exprimat de
auditorii mentionati, avand sfera de cuprindere si detaliile pe care Banca le
va fi solicitat in mod rezonabil; si
(iii) va furniza Bancii orice alte informatii privind aceste inregistrari
si conturi si auditul acestor situatii financiare, precum si privind auditorii
mentionati, dupa cum Banca poate solicita periodic in mod rezonabil.
c) Pentru toate cheltuielile pentru care tragerile din contul imprumutului
au fost efectuate pe baza declaratiilor de cheltuieli, Imprumutatul, prin MS:
(i) va tine sau va asigura tinerea, in conformitate cu paragraful a) al
acestei sectiuni, de inregistrari si conturi separate care sa reflecte astfel
de cheltuieli;
(ii) va pastra, cel putin un an dupa ce Banca a primit raportul de audit
pentru anul fiscal in care a fost efectuata ultima tragere din contul
imprumutului, toate documentele (contracte, comenzi, facturi, note de plata,
chitante si alte documente) care evidentiaza astfel de cheltuieli;
(iii) va da posibilitatea reprezentantilor Bancii sa examineze astfel de
inregistrari; si
(iv) se va asigura ca acele inregistrari si conturi sunt incluse in auditul
anual la care s-a facut referire in paragraful b) al acestei sectiuni si ca
raportul acestui audit contine un punct de vedere separat al auditorilor
mentionati, conform caruia declaratiile de cheltuieli remise in timpul anului
fiscal, impreuna cu procedurile si controalele interne implicate in pregatirea
lor, pot sta la baza efectuarii tragerilor aferente.
Sectiunea 4.02. a) Fara a limita obligatiile Imprumutatului referitoare la
raportarile privind stadiul Proiectului, stabilite in anexa nr. 5 la acest
acord, Imprumutatul, prin MS, va intocmi si va transmite Bancii un raport de
monitorizare financiara, in forma si continut satisfacatoare pentru Banca,
raport care:
(i) stabileste sursele si utilizarea fondurilor pentru Proiect, atat
cumulativ, cat si pentru perioada acoperita de respectivul raport, prezentand
separat fondurile asigurate din imprumut, si explica diferentele dintre
utilizarea efectiva si cea planificata a acestor fonduri;
(ii) descrie stadiul fizic al implementarii Proiectului, atat cumulativ,
cat si pentru perioada acoperita de respectivul raport, si explica diferentele
dintre implementarea efectiva si cea planificata a Proiectului; si
(iii) stabileste stadiul achizitiilor in cadrul Proiectului, la sfarsitul
perioadei acoperite de raportul respectiv.
b) Primul RMF va fi transmis Bancii in cel mult 45 de zile de la sfarsitul
primului trimestru dupa data intrarii in efectivitate si va acoperi perioada de
la efectuarea primei cheltuieli din cadrul Proiectului pana la sfarsitul
primului trimestru calendaristic; dupa aceea, fiecare RMF va fi trimis Bancii
in cel mult 45 de zile de la sfarsitul fiecarui trimestru calendaristic
ulterior si va acoperi respectivul trimestru calendaristic.
Art. 5
Remedii ale Bancii
Sectiunea 5.01. Conform sectiunii 6.02 (p) din Conditiile generale, sunt
specificate in plus urmatoarele evenimente suplimentare:
a) Acordul de imprumut BEI nu va fi intrat in efectivitate pana la 31 mai
2005 sau la o alta data ulterioara pe care Banca o poate conveni, cu conditia
ca totusi prevederile acestui paragraf nu vor fi aplicate daca Imprumutatul
demonstreaza, intr-o maniera satisfacatoare pentru Banca, ca dispune de fonduri
suficiente pentru Proiect din alte surse, in termeni si in conditii conforme cu
obligatiile asumate de Imprumutat prin acest acord.
b) (i) Sub rezerva subparagrafului (ii) al acestui paragraf: (A) dreptul
Imprumutatului de a trage sumele din imprumutul BEI va fi fost suspendat,
anulat sau incetat, integral ori partial, potrivit termenilor Acordului de
imprumut BEI; sau (B) acest imprumut va fi devenit scadent si platibil inainte
de scadenta stabilita pentru acesta.
(ii) Subparagraful (i) al acestui paragraf nu se va aplica daca
Imprumutatul stabileste intr-o maniera satisfacatoare pentru Banca: (A) ca acea
suspendare, anulare, terminare sau rambursare anticipata nu este determinata de
neindeplinirea de catre Imprumutat a oricareia dintre obligatiile asumate de el
prin acest acord; si (B) fonduri suficiente pentru Proiect sunt disponibile
Imprumutatului din alte surse in termeni si in conditii corespunzatoare
obligatiilor asumate de Imprumutat prin acest acord.
c) Manualul de operare va fi fost amendat, suspendat, abrogat sau se va fi
renuntat la el fara acordul prealabil al Bancii.
Art. 6
Terminare
Sectiunea 6.01. Data ce survine la 150 de zile de la data prezentului acord
este specificata prin prezentul acord, in sensul sectiunii 12.04 din Conditiile
generale.
Art. 7
Reprezentantul Imprumutatului; adrese
Sectiunea 7.01. Ministrul finantelor publice al Imprumutatului este
desemnat ca reprezentant al Imprumutatului in sensul sectiunii 11.03 din
Conditiile generale.
Sectiunea 7.02. Urmatoarele adrese sunt specificate in sensul sectiunii
11.01 din Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor Publice
Str. Apolodor nr. 17
Bucuresti, Romania
Telex: 11239
Fax: 401 312 6792
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
Str. 1818 H, N.W.
Washington, D.C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafica: INTBAFRAD, Washington, D.C.
Telex: 248423 (MCI) sau 64145 (MCI)
Fax: (202) 477-6391
Drept urmare, partile la prezentul acord, actionand prin reprezentantii lor
legal autorizati, au dispus ca acest acord sa fie semnat in numele lor la
Bucuresti, Romania, in ziua si anul mentionate la inceput.
Pentru Romania,
Ionel Popescu,
ministrul finantelor publice,
reprezentant autorizat
Pentru Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare,
Anand K. Seth,
director,
reprezentant autorizat
ANEXA 1
TRAGEREA
sumelor imprumutului
1. Tabelul de mai jos stabileste categoriile de pozitii care vor fi
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor imprumutului pe fiecare
categorie si procentul cheltuielilor pentru pozitiile care vor fi astfel
finantate din fiecare categorie:
________________________________________________________________________________
Categoria Suma alocata %
din imprumut din cheltuieli
(exprimata care va fi finantat
in euro)
________________________________________________________________________________
(1) Echipamente de comunicatii 13.500.000 100% din cheltuieli externe,
100% din cheltuieli locale
(costuri franco-uzina) si
80% din costuri locale
pentru
alte articole achizitionate
de pe plan local
________________________________________________________________________________
(2) Bunuri (altele decat 40.850.000 100% din cheltuieli externe,
echipamentele de comunicatii) 100% din cheltuieli locale
(costuri franco-uzina) si
80% din costuri locale
pentru
alte articole achizitionate
de pe plan local
________________________________________________________________________________
(3) Servicii de consultanta 3.520.000 75% din cheltuieli efectuate
(inclusiv audit) de consultanti locali; si
85% din cheltuieli efectuate
de consultanti externi
________________________________________________________________________________
(4) Pregatire 1.500.000 100% din cheltuieli externe
si 75% din cheltuieli locale
________________________________________________________________________________
(5) Subimprumuturi in cadrul 4.000.000 100%
partii C.2 a Proiectului
________________________________________________________________________________
(6) Lucrari 830.000 80%
________________________________________________________________________________
(7) Costuri operationale 800.000 45%
________________________________________________________________________________
(8) Nealocate 100.000
________________________________________________________________________________
TOTAL: 65.100.000
________________________________________________________________________________
2. In sensul acestei anexe:
a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuieli in moneda oricarei alte
tari decat cea a Imprumutatului pentru bunuri sau servicii furnizate de pe
teritoriul oricarei alte tari decat cea a Imprumutatului; si
b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului
sau pentru bunuri ori servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului;
c) termenul consultanti locali inseamna persoane fizice care sunt cetateni
ai Imprumutatului si sunt rezidenti pe teritoriul Imprumutatului din punct de
vedere fiscal si companii inregistrate ca entitati juridice romane conform
legislatiei in vigoare a Imprumutatului; si
d) termenul consultanti externi inseamna consultanti individuali si firme
de consultanta, care nu sunt consultanti locali conform definitiei de la
subparagraful c) al acestui paragraf; si
e) termenul costuri operationale inseamna costuri operationale suplimentare
efectuate de UMP pentru implementarea Proiectului, incluzand salariile
personalului (altul decat functionarii publici), consumabile de birou,
combustibil si asigurarea vehiculelor, cheltuieli pentru comunicatii si
cheltuieli cu deplasarea personalului UMP.
3. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 1 de mai sus, nici o tragere
nu va fi efectuata: a) pentru plati efectuate in cadrul categoriilor (1) - (7)
prezentate in tabelul de la paragraful 1 al acestei anexe, pana cand comisionul
la care se face referire in sectiunea 2.04 a acordului nu va fi fost platit; si
b) pentru plati efectuate in cadrul categoriei (5), pana cand Manualul de
operare, satisfacator pentru Banca, nu a fost aprobat de Imprumutat si intre MS
si un furnizor de servicii de subimprumut nu a fost incheiat un acord de
administrare aferent unui fond pentru subimprumuturi, pentru care Imprumutatul
a solicitat tragerea din contul de imprumut.
4. Banca poate solicita ca tragerile din contul imprumutului sa fie
efectuate pe baza declaratiilor de cheltuieli pentru cheltuieli aferente: a)
bunurilor si lucrarilor in cadrul contractelor care costa mai putin de 100.000
EUR echivalent fiecare; b) lucrarilor in cadrul contractelor care costa mai
putin de 100.000 EUR echivalent fiecare; c) servicii de consultanta in cadrul
contractelor cu firme de consultanta, care costa mai putin de 100.000 EUR
echivalent fiecare; d) servicii de consultanta in cadrul contractelor cu
consultanti individuali, care costa mai putin de 50.000 EUR echivalent fiecare;
si e) subimprumuturi, toate in conformitate cu termeni si conditii pe care
Banca le va fi specificat prin notificarea Imprumutatului.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Proiectul constituie faza a doua a Programului Imprumutatului, care vizeaza
reducerea mortalitatii si a mortii premature, asigurarea unui acces echitabil
la serviciile de sanatate si imbunatatirea eficientei sectorului sanitar.
Obiectivul Proiectului este de a asigura servicii mai accesibile, de calitate
imbunatatita si cu rezultate medicale imbunatatite pentru persoanele care
necesita asistenta maternala si neonatala, asistenta medicala de urgenta si
asistenta medicala primara in mediul rural.
Proiectul cuprinde urmatoarele parti, sub rezerva acelor modificari pe care
Imprumutatul si Banca le pot conveni periodic pentru a realiza aceste
obiective:
Partea A. Asistenta medicala maternala si neonatala
Reabilitarea maternitatilor si a unitatilor de asistenta medicala neonatala
si asigurarea de echipamente medicale, asistenta tehnica si pregatire a
personalului in asigurarea de servicii moderne de obstetrica, ginecologie si
neonatologie
Partea B. Servicii medicale de urgenta
1. Modernizarea camerelor de urgenta in spitalele selectate, prin
asigurarea de lucrari, echipamente medicale si alte echipamente si pregatire
2. Modernizarea si implementarea capacitatii sistemului de comunicatii
integrat automat medical de urgenta, inclusiv in departamentele de urgenta din
spitale
Partea C. Asistenta medicala primara si servicii medicale in mediul rural
1. Asigurarea de lucrari, mobilier, echipamente medicale si alte
echipamente, de asistenta tehnica si pregatire pentru infiintarea de CSMF in
judetele selectate
2. Acordarea de subimprumuturi beneficiarilor eligibili, pentru
subproiectele necesare imbunatatirii practicii medicilor de familie, si
asigurarea de pregatire
Partea D. Conturile nationale de sanatate si planificarea
1. Intarirea capacitatii MS pentru dezvoltarea de conturi nationale de
sanatate
2. Intarirea capacitatii MS, a directiilor judetene de sanatate publica si
a spitalelor, pentru elaborarea de propuneri financiare pentru proiecte si
programe in sectorul sanitar
Partea E. Managementul Proiectului
Asigurarea de asistenta tehnica, de pregatire si bunuri, inclusiv vehicule,
si costuri operationale pentru a sprijini MS si UMP in managementul si
implementarea Proiectului.
Se asteapta ca Proiectul sa fie finalizat pana la data de 30 iunie 2009.
ANEXA 3
GRAFICUL DE RAMBURSARE
______________________________________________________________________
Data scadentei Plata ratelor de
capital (exprimate
in euro)*)
______________________________________________________________________
La fiecare data de 15 februarie si 15 august,
incepand cu 15 august 2010 pana la 15 august 2021 2.715.000
si la 15 februarie 2022 2.655.000
______________________________________________________________________
*) Cifrele din aceasta coloana reprezinta suma in euro care va fi
rambursata, cu exceptia celor prevazute in sectiunea 4.04 (d) din Conditiile
generale.
ANEXA 4
ACHIZITIILE
Sectiunea I
Generalitati
A. Toate bunurile, lucrarile si serviciile (altele decat serviciile de
consultanta) vor fi achizitionate in conformitate cu prevederile sectiunii I
din "Liniile directoare pentru achizitii in cadrul imprumuturilor B.I.R.D.
si creditelor A.I.D." din luna mai 2004 (Liniile directoare pentru
achizitii) si cu prevederile acestei anexe.
B. Toate serviciile de consultanta vor fi achizitionate in conformitate cu
sectiunile I si IV din "Liniile directoare: Selectarea si angajarea
consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale" din luna mai 2004
(Liniile directoare pentru servicii de consultanta) si cu prevederile acestei
anexe.
C. Denumirile utilizate mai jos in aceasta anexa pentru a descrie metodele
specifice de achizitie sau metodele prin care Banca verifica anumite contracte
au semnificatia atribuita acestora in Liniile directoare pentru achizitii sau
in Liniile directoare pentru servicii de consultanta, dupa caz.
Sectiunea II
Metode specifice de achizitie a bunurilor, lucrarilor si serviciilor
(altele decat serviciile de consultanta)
A. Licitatia competitiva internationala. Cu exceptia cazurilor in care se
prevede altfel in partea B a acestei sectiuni, contractele vor fi adjudecate in
baza licitatiei competitive internationale. Prevederile paragrafelor 2.55 si
2.56 din Liniile directoare pentru achizitii, care prevad preferinta pentru
producatorii nationali in evaluarea ofertelor, se vor aplica in cazul bunurilor
fabricate pe teritoriul Imprumutatului.
B. Alte proceduri de achizitie:
1. licitatie competitiva nationala. Bunurile ce se estimeaza ca vor costa
mai putin de 300.000 EUR echivalent pe contract si lucrarile ce se estimeaza ca
vor costa mai putin de 3.000.000 EUR echivalent pe contract pot fi
achizitionate in cadrul contractelor adjudecate pe baza licitatiei competitive
nationale, potrivit prevederilor paragrafelor 3.3 si 3.4 din Liniile directoare
pentru achizitii;
2. cumparare. Bunurile ce se estimeaza ca vor costa mai putin de 80.000 EUR
echivalent pe contract si lucrarile ce se estimeaza ca vor costa mai putin de
80.000 EUR echivalent pe contract pot fi achizitionate prin contracte
adjudecate pe baza de cumparare;
3. contractare directa. Bunurile despre care Banca convine ca indeplinesc
conditiile pentru contractare directa pot fi achizitionate in conformitate cu
prevederile acestei metode de achizitie;
4. participarea comunitatii. Bunurile, lucrarile si serviciile care vor fi
finantate din subimprumuturi, conform partii C.2 a Proiectului, pot fi
achizitionate in conformitate cu paragraful 3.17 din Liniile directoare pentru
achizitii si cu procedurile prevazute in Manualul de operare.
Sectiunea III
Metode specifice de achizitie a serviciilor de consultanta
A. Selectarea pe baza calitatii si costului. Cu exceptia cazurilor in care
se prevede altfel in partea B a acestei sectiuni, serviciile de consultanta vor
fi achizitionate prin contracte adjudecate prin selectarea pe baza costului si
a calitatii. In sensul paragrafului 2.7 din Liniile directoare pentru servicii
de consultanta, lista scurta a consultantilor pentru servicii ce se estimeaza
ca vor costa mai putin de 200.000 EUR echivalent pe contract poate cuprinde in
totalitate consultanti locali.
B. Alte proceduri:
1. selectarea pe baza celui mai mic cost. Serviciile pentru activitati in
legatura cu care Banca agreeaza ca indeplinesc conditiile paragrafului 3.6 din
Liniile directoare pentru servicii de consultanta pot fi achizitionate prin
contracte adjudecate prin selectarea pe baza celui mai mic cost, in
conformitate cu prevederile paragrafelor 3.1 si 3.6 din Liniile directoare
pentru servicii de consultanta;
2. selectarea pe baza calificarii consultantilor. Serviciile ce se estimeaza
ca vor costa mai putin de 200.000 EUR echivalent pe contract pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate in conformitate cu prevederile
paragrafelor 3.1, 3.7 si 3.8 din Liniile directoare pentru servicii de
consultanta;
3. selectarea dintr-o singura sursa. Serviciile pentru activitati in
legatura cu care Banca agreeaza ca indeplinesc conditiile paragrafului 3.10 din
Liniile directoare pentru servicii de consultanta, pentru selectarea dintr-o
singura sursa, pot fi achizitionate, cu acordul prealabil al Bancii, in
conformitate cu prevederile paragrafelor 3.9 - 3.13 din Liniile directoare
pentru servicii de consultanta;
4. consultanti individuali. Serviciile pentru activitati in legatura cu
care Banca convine ca indeplinesc conditiile stabilite in prima propozitie a
paragrafului 5.1 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta pot fi
achizitionate prin contracte adjudecate consultantilor individuali, in
conformitate cu prevederile paragrafelor 5.2 - 5.3 din Liniile directoare
pentru servicii de consultanta. In cazurile descrise in paragraful 5.4 din
Liniile directoare pentru servicii de consultanta, aceste contracte pot fi
adjudecate consultantilor pe baza de sursa unica.
Sectiunea IV
Analiza Bancii privind decizia de achizitie
Cu exceptia cazului in care Banca va stabili altfel prin notificarea
Imprumutatului, urmatoarele contracte vor fi supuse analizei prealabile a
Bancii: a) fiecare contract de bunuri, lucrari si servicii (altele decat
servicii de consultanta) achizitionate pe baza de licitatie competitiva
internationala sau de contractare directa; b) primele doua contracte de bunuri
si primele doua contracte de lucrari achizitionate pe baza de licitatie
competitiva nationala; c) primele doua contracte achizitionate pe baza de
cumparare; si d) fiecare contract pentru servicii de consultanta prestate de o
firma, ce se estimeaza ca va costa mai mult de echivalentul a 100.000 EUR
inclusiv, sau pentru consultanti individuali, ce se estimeaza ca va costa mai
mult de echivalentul a 50.000 EUR inclusiv. Toate celelalte contracte vor fi
supuse analizei ulterioare a Bancii.
ANEXA 5
PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE
1. Imprumutatul va delega MS responsabilitatea pentru implementarea
Proiectului care:
a) va mentine UMP cu acel personal si acele resurse care vor fi necesare
UMP pentru realizarea sarcinilor privind managementul general si implementarea
Proiectului;
b) pana la data de 31 mai 2005 va infiinta cate o unitate in fiecare dintre
cele opt directii judetene de sanatate publica, pentru a sprijini VMP in
implementarea activitatilor Proiectului la nivel local; si
c) pana la data de 31 mai 2005 va infiinta comitete directoare ale
Proiectului pentru fiecare parte a proiectului, cuprinzand directori generali
din MS si din alte institutii, care vor fi insarcinate cu asigurarea asistentei
si a sprijinului general pentru activitatile Proiectului.
2. In scopul realizarii partii C.2 a Proiectului, Imprumutatul, prin MS:
a) pana la data de 30 septembrie 2005, va infiinta in cadrul MS un comitet
de evaluare pentru evaluarea si selectarea subproiectelor si a beneficiarilor
eligibili, conform procedurilor stabilite in Manualul de operare;
b) va selecta furnizorii de servicii de subimprumut, in conformitate cu
criteriile de eligibilitate si procedurile prezentate in Manualul de operare si
cu prevederile sectiunii III.A a anexei nr. 4 la acest acord;
c) va autoriza fiecare furnizor de servicii de subimprumut selectat sa
stabileasca un fond revolving pentru acordarea de subimprumuturi, conform
partii C.2 a Proiectului (Fondul pentru subimprumuturi), fond care va fi
realimentat prin trageri periodice din contul de imprumut, in conformitate cu
termenii si procedurile stabilite in Manualul de operare;
d) va incheia un acord de administrare cu fiecare furnizor de servicii de
subimprumut, conform termenilor si conditiilor stabilite in Manualul de operare
care va fi fost aprobat de Banca;
e) va determina fiecare furnizor de servicii de subimprumut sa acorde
subimprumuturi beneficiarilor selectati, pe baza unui acord de subimprumut,
care se va incheia intre furnizorul de servicii de subimprumut respectiv si un
beneficiar, in termenii si in conditiile stabilite in Manualul de operare;
f) nu va amenda, abroga sau rezilia nici una dintre prevederile Manualului
de operare fara acordul prealabil al Bancii.
3. Imprumutatul, prin MS, va asigura ca toate masurile necesare pentru
realizarea Planului de management privind mediul vor fi luate in timp util.
4. Imprumutatul, actionand prin MS:
a) va mentine politici si proceduri adecvate care sa-i permita acestuia sa
monitorizeze si sa evalueze permanent, in conformitate cu indicatori
acceptabili Bancii, realizarea Proiectului si indeplinirea obiectivelor
acestuia;
b) va intocmi, conform termenilor de referinta satisfacatori pentru Banca,
si va transmite Bancii, la data de 31 martie 2007 sau in jurul acestei date, un
raport care integreaza rezultatele activitatilor de monitorizare si evaluare,
efectuate, conform paragrafului a) al acestei sectiuni, privind progresul
obtinut in realizarea Proiectului pe parcursul perioadei anterioare datei
respectivului raport, si stabileste masuri recomandate pentru a asigura
realizarea eficienta a Proiectului si indeplinirea obiectivelor acestuia pe
perioada care urmeaza acestei date; si
c) va analiza impreuna cu Banca, pana la data de 30 iunie 2007 sau la o
data ulterioara pe care o va solicita Banca, raportul la care se face referire
la paragraful b) al acestei sectiuni si dupa aceea va lua toate masurile
necesare pentru a asigura finalizarea eficienta a Proiectului si realizarea
obiectivelor acestuia, pe baza concluziilor si recomandarilor raportului
mentionat si punctului de vedere al Bancii in aceasta privinta.
ANEXA 6
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile (1) - (7) stabilite in
tabelul din paragraful 1 al anexei nr. 1 la acest acord;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile legate de costurile
rezonabile ale bunurilor, lucrarilor, serviciilor si subimprumuturilor necesare
Proiectului si care vor fi finantate din sumele imprumutului alocate periodic
categoriilor eligibile in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la acest
acord; si
c) termenul alocatia autorizata inseamna suma de 2.000.000 EUR aferenta
contului special, care va fi trasa din contul de imprumut si depusa in contul
special in conformitate cu paragraful 3 a) al acestei anexe.
2. Platile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuieli
eligibile, in conformitate cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit dovezi satisfacatoare pentru ea ca a fost deschis
contul special in mod corespunzator, tragerile alocatiei autorizate si
tragerile ulterioare pentru realimentarea contului special vor fi efectuate
dupa cum urmeaza:
a) Pentru tragerile alocatiei autorizate, Imprumutatul va transmite Bancii
o cerere sau cereri pentru depunerea in contul special a unei sume ori a unor
sume care nu vor depasi suma totala a alocatiei autorizate. Pe baza acestei
cereri sau acestor cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul
imprumutului si va depune in contul special acea suma sau sume pe care
Imprumutatul o va fi cerut.
b) (i) Pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va transmite
Bancii cereri pentru depunerea in contul special la intervalele pe care le va
specifica Banca.
(ii) Anterior sau in acelasi timp cu fiecare dintre aceste cereri,
Imprumutatul va inainta Bancii documentele si alte evidente solicitate in
conformitate cu paragraful 4 al acestei anexe, pentru plata sau platile in
legatura cu care este solicitata realimentarea. Pe baza fiecarei astfel de cereri,
Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune
in contul special acea suma pe care Imprumutatul o va fi cerut si va fi fost
dovedita prin documentele mentionate si alte evidente ca a fost platita din
contul special pentru cheltuieli eligibile. Toate aceste depuneri vor fi trase
de Banca din contul imprumutului in cadrul respectivelor categorii eligibile si
in respectivele sume echivalente, dupa cum au fost justificate prin documentele
mentionate si alte evidente.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat din contul special,
Imprumutatul va transmite Bancii, la momentul in care Banca va solicita in mod
rezonabil acest lucru, acele documente si evidente care demonstreaza ca acea
plata a fost efectuata exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 3 al acestei anexe, Bancii
nu i se va solicita sa faca alte depuneri in contul special:
a) daca, la orice moment, Banca va fi stabilit ca toate tragerile
ulterioare vor trebui efectuate de catre Imprumutat direct din contul
imprumutului, in conformitate cu prevederile art. V din Conditiile generale si
ale paragrafului a) al sectiunii 2.02 a acestui acord;
b) daca Imprumutatul nu isi va fi respectat obligatia de a transmite Bancii,
in cadrul perioadei de timp precizate in sectiunea 4.01 b) (ii) a acestui
acord, vreunul dintre rapoartele de audit solicitate sa fie transmise Bancii in
conformitate cu sectiunea mentionata, referitoare la auditul inregistrarilor si
conturilor pentru contul special;
c) daca, la orice moment, Banca va fi notificat Imprumutatului intentiile
sale de a suspenda, in totalitate sau partial, dreptul Imprumutatului de a face
trageri din contul imprumutului, in conformitate cu prevederile sectiunii 6.02
din Conditiile generale; sau
d) odata ce suma totala netrasa din imprumut, alocata categoriilor
eligibile, minus suma totala a tuturor angajamentelor speciale restante asumate
de Banca conform sectiunii 5.02 din Conditiile generale va fi egala cu echivalentul
a de doua ori suma alocatiei autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul imprumutului a sumei ramase netrase din
imprumut, alocata pentru categoriile eligibile, va respecta procedurile pe care
Banca le va preciza in notificarea catre Imprumutat. Aceste trageri ulterioare
vor fi efectuate doar dupa si in masura in care Banca va fi fost convinsa ca
toate aceste sume ramase in depozit in contul special la data unei astfel de
notificari vor fi utilizate pentru efectuarea platilor pentru cheltuieli eligibile.
6. a) Daca Banca va fi stabilit la orice moment ca orice plata din contul
special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma neeligibila
conform paragrafului 2 al acestei anexe; sau (ii) nu a fost justificata prin
evidentele transmise Bancii, Imprumutatul, imediat dupa notificarea Bancii: (A)
va transmite evidentele suplimentare pe care Banca le poate solicita; sau (B)
va depune in contul special (sau, daca Banca va solicita astfel, va returna
Bancii) o suma egala cu suma acelei plati sau a partii nejustificate ori
neeligibile a acesteia. Daca Banca nu va conveni altfel, Banca nu va mai
efectua nici o depunere ulterioara in contul special, pana cand Imprumutatul nu
va fi furnizat evidentele sau nu va fi efectuat depunerea ori restituirea
respectiva, in functie de situatie.
b) Daca Banca va fi stabilit la orice moment ca orice suma ramasa in contul
special nu va fi necesara pentru acoperirea platilor ulterioare pentru
cheltuieli eligibile, Imprumutatul, imediat dupa notificarea Bancii, va
restitui Bancii suma ramasa.
c) Imprumutatul poate returna Bancii, dupa notificarea acesteia, toate
fondurile sau orice parte a fondurilor aflate in depozit in contul special.
d) Restituirile catre Banca efectuate conform paragrafelor 6a), b) si c)
ale acestei anexe vor fi creditate in contul imprumutului pentru trageri
ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile relevante ale
acestui acord, inclusiv ale Conditiilor generale.