LEGE Nr. 311
din 8 iulie 2003
muzeelor si a colectiilor
publice nr. 311/2003*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 927 din 15 noiembrie 2006
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează regimul juridic
general, clasificarea şi principiile organizării şi funcţionării muzeelor şi
colecţiilor publice, precum şi ale colecţiilor private accesibile publicului.
Art. 2. - In înţelesul prezentei legi, următorii
termeni sunt definiţi astfel:
a) muzeu - instituţia
de cultură, de drept public sau de drept privat, fără scop lucrativ, aflată în
serviciul societăţii, care colecţionează, conservă, cercetează, restaurează,
comunică şi expune, în scopul cunoaşterii, educării şi recreerii, mărturii
materiale şi spirituale ale existenţei şi evoluţiei comunităţilor umane, precum
şi ale mediului înconjurător;
b) colecţie - ansamblul de bunuri culturale şi
naturale, constituit în mod sistematic şi coerent de către persoane fizice sau
persoane juridice de drept public ori de drept privat.
Art. 3. - (1) In sensul prezentei legi, colecţiile publice sunt colecţiile
accesibile publicului şi specialiştilor, indiferent de titularul dreptului de
proprietate, care reunesc bunuri semnificative prin valoarea lor artistică,
documentară, istorică, ştiinţifică, culturală şi memorialistică.
(2) Colecţiile private
accesibile publicului sunt colecţiile aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice sau
juridice de drept privat, la care publicul şi specialiştii au acces numai cu
acordul deţinătorilor.
Art. 4. - Funcţiile principale ale muzeului sunt:
a) constituirea ştiinţifică, administrarea,
conservarea şi restaurarea patrimoniului muzeal;
b) cercetarea ştiinţifică, evidenţa, documentarea,
protejarea şi dezvoltarea patrimoniului muzeal;
c) punerea în valoare a patrimoniului muzeal în
scopul cunoaşterii, educării şi recreerii.
Art. 5. - Funcţiile principale
ale colecţiilor publice sunt:
a) constituirea, administrarea, conservarea şi
restaurarea patrimoniului propriu;
b) cercetarea, evidenţa, documentarea, protejarea şi
dezvoltarea patrimoniului propriu;
c) punerea în valoare a patrimoniului propriu.
Art. 6. - Statul, prin autorităţile administraţiei
publice centrale, precum şi autorităţile administraţiei publice locale,
protejează muzeele, colecţiile publice şi colecţiile private accesibile
publicului, garantează libera lor funcţionare şi dezvoltare şi poate acorda
proprietarilor şi titularilor de alte drepturi reale sprijin financiar şi
logistic, conform prevederilor legale.
Art. 7. - Cultele susţin propriile muzee şi colecţii
publice şi pot beneficia în acest scop de sprijin financiar şi logistic din
partea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, conform
prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL II
Patrimoniul muzeal
Art. 8. - (1) Patrimoniul muzeal este alcătuit din totalitatea bunurilor, a drepturilor şi
obligaţiilor cu caracter patrimonial ale muzeului sau, după caz, ale colecţiilor
publice, asupra unor bunuri aflate în proprietate publică şi/sau privată.
(2) Bunurile care alcătuiesc patrimoniul muzeal pot
face obiectul dreptului de proprietate publică a statului şi/sau a unităţilor
administrativ-teritoriale ori, după caz, al dreptului de proprietate privată.
(3) Regimul juridic al dreptului de proprietate
publică şi/sau privată asupra bunurilor care se află în patrimoniul muzeal este
reglementat conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 9. - Pot face obiectul unui patrimoniu muzeal,
conform legii:
a) bunurile imobile de valoare excepţională,
arheologică, istorică, etnografică, artistică, documentară, memorialistică,
ştiinţifică şi tehnică;
b) siturile şi rezervaţiile
care au caracter arheologic, istoric, artistic, etnografic, tehnic şi
arhitectural, constituite din terenuri, parcuri naturale, grădini botanice şi
zoologice, precum şi construcţiile aferente;
c) bunurile clasate în patrimoniul cultural naţional mobil, de valoare excepţională, arheologică, istorică,
etnografică, artistică, documentară, ştiinţifică şi tehnică, literară,
memorialistică, cinematografică, numismatică, filatelică, heraldică,
bibliofilă, cartografică şi epigrafică, reprezentând mărturii materiale şi
spirituale ale evoluţiei comunităţilor umane, ale mediului înconjurător şi ale
potenţialului creator uman;
d) alte bunuri care au rol documentar, educativ,
recreativ, ilustrativ şi care pot fi folosite în cadrul expoziţiilor şi al
altor manifestări muzeale.
Art. 10. - (1) Evidenţa bunurilor care fac parte din
patrimoniul muzeal este ţinută prin Registrul informatizat pentru evidenţa
analitică a bunurilor culturale, document permanent, având caracter
obligatoriu, cu menţinerea registrelor de inventar şi a documentelor primare.
(2) Registrul informatizat pentru evidenţa analitică a
bunurilor culturale este alcătuit pe baza unui model unic, aprobat prin ordin
al ministrului culturii şi cultelor, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor.
Art. 11. - (1) Proprietarii şi titularii de alte
drepturi reale asupra muzeelor şi colecţiilor publice au, potrivit Codului
civil şi prezentei legi, următoarele obligaţii:
a) să asigure integritatea, securitatea, conservarea
şi restaurarea bunurilor clasate în patrimoniul cultural naţional mobil care
fac obiectul patrimoniului muzeal;
b) să realizeze documentarea, evidenţa şi, după caz,
clasarea bunurilor care fac obiectul patrimoniului muzeal;
c) să pună în valoare patrimoniul muzeal;
d) să asigure şi să garanteze accesul publicului şi
al specialiştilor la bunurile care constituie patrimoniul muzeal;
e) să asigure cercetarea sau, după caz, punerea la
dispoziţie, pentru cercetare, a bunurilor din patrimoniul muzeal;
f) să prevină folosirea patrimoniului muzeal în alte
scopuri decât cele prevăzute de reglementările legale în vigoare;
g) să obţină autorizarea funcţionării, acreditarea şi,
după caz, reacreditarea muzeului sau a colecţiei publice, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
h) să asigure prevenirea, localizarea şi stingerea
incendiilor;
i) să asigure paza muzeului sau a colecţiilor publice
şi dotarea acestora cu sisteme de protecţie eficiente;
j) să ia măsuri pentru prevenirea şi diminuarea
pagubelor care pot fi aduse patrimoniului muzeal, în caz de calamitate naturală
sau conflict armat.
*) Republicată în temeiul art. III din Legea nr.
12/2006 pentru modificarea şi completarea Legii muzeelor şi a colecţiilor
publice nr. 311/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 17 ianuarie 2006.
Legea muzeelor şi a colecţiilor publice nr. 311/2003 a
fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 528 din 23 iulie 2003 şi a mai fost
modificată prin Legea nr. 114/2006 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.
26/2005 privind managementul instituţiilor publice de cultură, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 12
mai 2006.
(2) Proprietarii şi titularii de alte drepturi reale
asupra muzeelor şi colecţiilor publice de importanţă naţională sunt obligaţi să
încheie contracte de asigurare parţială sau integrală, în funcţie de
obligaţiile ce le revin potrivit prevederilor Codului civil, pentru bunurile
mobile şi imobile care fac obiectul patrimoniului muzeal, conform dispoziţiilor
legale în vigoare.
(3) Proprietarii şi titularii de alte drepturi reale
asupra muzeelor şi colecţiilor publice de importanţă regională, judeţeană şi
locală sunt obligaţi să încheie contracte de asigurare parţială sau integrală
pentru bunurile clasate în patrimoniul cultural naţional, categoria Tezaur,
respectiv pentru monumentele istorice din categoriile A şi B, care fac obiectul
patrimoniului muzeal, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
(4) Incheierea contractelor de asigurare prevăzute la alin. (2) şi (3) se face treptat, acordându-se prioritate
bunurilor clasate în categoria Tezaur, respectiv monumentelor istorice din
categoriile A şi B, precum şi monumentelor etnografice transferate în muzeele
în aer liber.
(5) Autorităţile administraţiei publice centrale sau
locale, după caz, au obligaţia să prevadă în bugetele proprii fondurile
necesare pentru asigurarea bunurilor clasate în categoria Tezaur, precum şi a
imobilelor clasate în categoriile A şi B, potrivit legii.
(6) Sumele alocate de
persoanele fizice şi juridice de drept privat, pentru asigurarea bunurilor
mobile clasate în categoria Tezaur, sunt deductibile din impozitul pe profit
sau, după caz, din impozitul pe venit.
Art. 12. - Autorităţile administraţiei publice centrale
şi locale şi instituţiile publice de specialitate subordonate acestora, precum
şi proprietarii şi titularii de alte drepturi reale asupra muzeelor şi
colecţiilor publice pot coopera, după caz, cu organizaţii neguvernamentale, în
vederea dezvoltării, protejării, conservării, restaurării, cercetării şi
punerii în valoare a patrimoniului muzeal, în interes ştiinţific sau
cultural-turistic.
CAPITOLUL III
Clasificarea, înfiinţarea şi acreditarea muzeelor şi
a colecţiilor publice
SECŢIUNEA 1
Clasificarea
Art. 13. - (1) In funcţie de
forma de proprietate, de constituire şi de modul de administrare a
patrimoniului muzeal,
muzeele şi colecţiile publice se pot afla în proprietate publică sau
privată.
(2) Muzeele şi colecţiile aflate în proprietate
publică se înfiinţează şi se organizează în subordinea autorităţilor administraţiei
publice centrale sau locale, a altor autorităţi publice ori instituţii şi
funcţionează potrivit regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare,
aprobate de autorităţile sau instituţiile tutelare.
(3) Muzeele şi colecţiile publice aflate în proprietate
privată se înfiinţează, se organizează şi funcţionează în subordinea
persoanelor juridice private sau a persoanelor fizice.
(4) După forma de organizare, muzeele şi colecţiile
publice au personalitate juridică; prin excepţie de la regulă, se pot organiza
muzee şi colecţii publice fără personalitate juridică.
Art. 14. - In funcţie de aria de acoperire teritorială,
de mărimea şi de importanţa patrimoniului, muzeele şi colecţiile publice se
clasifică astfel:
a) muzee şi colecţii publice de importanţă naţională;
b) muzee şi colecţii publice de importanţă regională;
c) muzee şi colecţii publice de importanţă judeţeană;
d) muzee şi colecţii publice de importanţă locală.
Art. 15. - (1) Muzeele şi
colecţiile publice de importanţă naţională sunt muzeele şi colecţiile publice
de drept public sau de drept privat, care deţin în patrimoniul lor muzeal
bunuri de valoare excepţională, semnificative în plan naţional pentru istorie,
arheologie, etnologie, artă, arhivistică, ştiinţă, tehnică, literatură, cinematografie,
numismatică, filatelie, heraldică, bibliofil ie, cartografie şi epigrafie.
(2) Muzeele şi colecţiile publice de importanţă
regională sunt muzeele şi colecţiile publice de drept public sau de drept
privat, care deţin în patrimoniul lor muzeal bunurile prevăzute la alin. (1),
semnificative în plan regional.
(3) Muzeele şi colecţiile publice de importanţă
judeţeană sunt muzeele şi colecţiile publice de drept public sau de drept
privat, care deţin în patrimoniul lor muzeal bunurile prevăzute la alin. (1),
semnificative în plan judeţean.
(4) Muzeele şi colecţiile publice de importanţă
locală sunt muzeele şi colecţiile publice de drept public sau de drept privat,
care deţin în patrimoniul lor muzeal bunurile prevăzute la alin. (1),
semnificative în plan municipal, orăşenesc sau comunal.
Art. 16. - (1) Acordarea titulaturii de muzeu sau, după
caz, de colecţie publică de importanţă naţională, regională, judeţeană sau
locală, după caz, se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul
Culturii şi Cultelor, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
(2) Schimbarea titulaturii muzeelor şi colecţiilor
publice se realizează prin hotărâre a Guvernului, cu avizul Comisiei Naţionale
a Muzeelor şi Colecţiilor, la propunerea autorităţii în subordinea căreia se
află muzeul sau colecţia publică.
(3) Muzeele şi colecţiile publice, indiferent de
constituire şi de forma de proprietate şi administrare a patrimoniului muzeal,
funcţionează în concordanţă cu normele metodologice privind muzeele şi
colecţiile publice, elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul
Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, şi aprobate prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor.
SECŢIUNEA a 2-a
Infiinţarea şi acreditarea
Art. 17. - (1) Infiinţarea muzeelor şi a colecţiilor
publice, indiferent de forma de constituire, proprietate şi administrare a patrimoniului, este
reglementată prin prezenta lege.
(2) Pentru înfiinţarea muzeelor şi a colecţiilor
publice este necesar avizul prealabil al Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor.
(3) Obligaţia obţinerii avizului prealabil revine, de
drept, persoanei fizice sau juridice care solicită înfiinţarea unui muzeu sau a
unei colecţii publice.
Art. 18. - (1) Funcţionarea muzeelor şi a colecţiilor
publice, indiferent de forma de constituire, proprietate şi administrare a
patrimoniului, este condiţionată de acreditarea acestora.
(2) Autorităţile prevăzute la art. 13 alin. (2),
altele decât Ministerul Culturii şi Cultelor, care au în subordine muzee şi
colecţii publice, sunt obligate să solicite Ministerului Culturii şi Cultelor
acreditarea acestora; cererea de acreditare se depune la direcţia de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3) Persoanele fizice şi persoanele juridice de drept
privat, care au înfiinţat sau înfiinţează muzee şi colecţii publice în baza
avizului prealabil prevăzut la art. 17 alin. (2), sunt obligate să solicite
Ministerului Culturii şi Cultelor acreditarea acestora; cererea de acreditare
se depune la direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială se
află sediul muzeului sau al colecţiei publice respective.
(4) Acreditarea muzeelor şi a colecţiilor publice se
aprobă, la propunerea Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, prin ordin
al ministrului culturii şi cultelor.
(5) Acreditarea temporară poate conţine condiţii sau
recomandări în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 19. - (1) Revocarea acreditării muzeelor şi a
colecţiilor publice are loc în cazul nerespectarii prevederilor legale în
vigoare sau a condiţiilor de acreditare.
(2) Revocarea acreditării muzeelor şi a colecţiilor
publice se face la propunerea Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor,
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(3) Din momentul revocării acreditării, proprietarul
sau titularii de alte drepturi reale sunt obligaţi să respecte prevederile
privind protejarea patrimoniului muzeal.
Art. 20. - (1) Ordinul ministrului culturii şi cultelor
de revocare a acreditării muzeelor şi colecţiilor publice poate fi contestat în
termen de 15 zile de la publicare; contestaţia se depune la Ministerul Culturii
şi Cultelor.
(2) Persoana nemulţumită de răspunsul primit la
contestaţia prevăzută la alin. (1) se poate adresa instanţei de contencios
administrativ, în condiţiile legii.
Art. 21. - (1) In subordinea
muzeelor şi a colecţiilor publice pot funcţiona, ca unităţi fără personalitate
juridică, secţii şi filiale, organizate în aceeaşi localitate sau în alte
localităţi decât cea în care îşi au sediul muzeele şi colecţiile publice
respective.
(2) Secţiile şi filialele muzeelor şi colecţiilor
publice pot fi denumite muzee sau colecţii, cu obligaţia precizării muzeului
sau a colecţiei publice în a cărei subordine se află şi a obţinerii, pentru
secţiile sau filialele respective, a avizului prealabil prevăzut la art. 17
alin. (2) şi a acreditării prevăzute la art. 18.
(3) Organizarea şi funcţionarea secţiilor şi
filialelor teritoriale ale muzeelor şi colecţiilor publice se stabilesc prin
regulamentul de organizare şi funcţionare a muzeului sau a colecţiei publice în
a cărei subordine se află.
CAPITOLUL IV
Finanţarea muzeelor şi a colecţiilor publice
Art. 22. - (1) Activitatea muzeelor şi a colecţiilor
publice de drept public se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii
acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz.
(2) Veniturile proprii provin din tarifele pentru
serviciile oferite de muzee şi colecţii publice, din donaţii şi sponsorizări,
din alte activităţi specifice.
(3) Veniturile prevăzute la alin. (2) sunt gestionate
în regim extrabugetar, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 23. - (1) Sunt scutite de la plata taxelor de
timbru succesiunile prin care se transmite un patrimoniu muzeal sau o colecţie,
în care persoanele fizice sau juridice au calitatea de moştenitori, numai dacă
persoanele respective îşi asumă obligaţia, printr-o convenţie încheiată cu
direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, să menţină la dispoziţia publicului, spre
vizitare, patrimoniul muzeal respectiv, în condiţiile prezentei legi.
(2) In cazul în care moştenitorii nu îndeplinesc
obligaţia asumată prin convenţia prevăzută la alin. (1), taxa de timbru se
recuperează pe baza notei de constatare întocmite de direcţia generală a
finanţelor publice judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, la sesizarea
direcţiei pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti.
(3) Se consideră
neîndeplinire a obligaţiei asumate potrivit alin. (1) cazul în care accesul
publicului este interzis pe o perioadă mai mare de 60 de zile într-un an
calendaristic, cu excepţia situaţiilor în care obligaţia respectivă a devenit
imposibil de executat pentru cauze neimputabile.
Art. 24. - (1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile
oferite de muzee şi colecţii publice sunt stabilite de conducerea acestora.
(2) In cazul muzeelor şi al colecţiilor publice de
drept public, tarifele stabilite de acestea sunt aprobate de autoritatea în a
cărei subordine se află, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
CAPITOLUL V
Conducerea, organizarea şi funcţionarea muzeelor şi
a colecţiilor publice de drept public
Art. 25. - (1) Muzeele şi colecţiile publice de drept
public sunt organizate şi funcţionează conform prevederilor prezentei legi şi
ale regulamentului de organizare şi funcţionare propriu, aprobat de autoritatea
în subordinea căreia se află, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Personalul de specialitate
al muzeelor şi al colecţiilor publice cuprinde funcţiile de: cercetător
ştiinţific, arheolog, muzeograf, conservator, restaurator, investigator biolog,
investigator chimist, investigator fizician, arhitect, designer, topograf,
informatician, documentarist, bibliotecar, grafician, desenator, gestionar de
colecţie, custode, fotograf, operator video, precum şi alte funcţii asimilate
specificului colecţiilor.
(3) Pentru personalul muzeelor care lucrează în
condiţii speciale de muncă, în depozite, laboratoare şi ateliere de conservare
şi restaurare, precum şi în şantiere arheologice, se acordă un spor de
toxicitate de 15% din salariul de bază.
(4) Pentru personalul de specialitate şi tehnic care
lucrează în depozite şi la organizarea unor expoziţii cu bunuri clasate în
categoria Tezaur se acordă un spor de confidenţialitate de 15% din salariul de
bază.
(5) Personalul cu o vechime neîntreruptă de 10 ani în
muzee sau colecţii publice de drept public beneficiază de un spor de
stabilitate de 10% din salariul de bază.
(6) Criteriile şi metodologia de încadrare a
locurilor de muncă în condiţii speciale se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, iniţiată de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi al Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 26. - (1) Angajarea personalului de specialitate
din muzee şi colecţii publice se realizează prin concurs, organizat de
conducerea muzeului sau a colecţiei publice, potrivit legii.
(2) Atribuţiile personalului din muzee şi colecţii
publice se stabilesc prin fişa postului, conform structurii organizatorice,
programelor de activitate şi sarcinilor de serviciu.
(3) Pregătirea şi formarea profesională continuă a
personalului de specialitate din muzee şi colecţii publice se asigură prin
instituţii de specialitate acreditate: învăţământ postliceal, învăţământ
superior de lungă şi scurtă durată, inclusiv învăţământ la distanţă, cursuri
postuniversitare, programe de masterat şi doctorat, precum şi prin alte forme
de pregătire profesională.
Art. 27. - (1) In cadrul muzeelor şi al colecţiilor
publice de drept public sunt organizate şi funcţionează consilii de
administraţie, ca organe deliberative de conducere.
(2) Componenţa, atribuţiile, organizarea şi
funcţionarea consiliului de administraţie se stabilesc prin regulament de organizare
şi funcţionare, aprobat de autoritatea în subordinea căreia se află muzeele şi
colecţiile publice de drept public, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 28. - (1) In cadrul muzeelor şi al colecţiilor
publice de drept public pot funcţiona consilii ştiinţifice, ca organe de
specialitate alcătuite din specialişti de profil, cu rol consultativ în
domeniul cercetării ştiinţifice, organizării sau structurării serviciilor,
colecţiilor muzeale şi activităţilor culturale.
(2) In cadrul muzeelor şi al colecţiilor publice de
drept public de importanţă naţională, regională şi judeţeană funcţionarea
consiliilor ştiinţifice este obligatorie.
(3) Componenţa, atribuţiile, organizarea şi
funcţionarea consiliului ştiinţific se stabilesc prin regulament de organizare
şi funcţionare, aprobat de autoritatea în subordinea căreia se află muzeele şi
colecţiile publice de drept public, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(4) Membrii consiliului ştiinţific sunt numiţi, prin
decizie, de directorul general sau, după caz, de directorul muzeului sau al
colecţiei publice de drept public.
Art. 29. - (1) In cadrul muzeelor şi al colecţiilor
publice de drept public funcţionează comisii de evaluare şi/sau comisii de
achiziţii de bunuri culturale.
(2) Membrii comisiilor menţionate la alin. (1) sunt
numiţi, prin decizie, de directorul general sau, după caz, de directorul
muzeului sau al colecţiei publice de drept public.
Art. 30. - (1) Desfiinţarea muzeelor sau colecţiilor
publice de drept public care se află în subordinea autorităţilor administraţiei
publice locale se aprobă prin hotărâre a autorităţii administraţiei publice
tutelare, cu votul a două treimi din numărul total de consilieri, cu avizul
prealabil conform al Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
(2) Orice reorganizare a muzeelor sau colecţiilor
publice de drept public care se află în subordinea autorităţilor administraţiei
publice locale se aprobă prin hotărâre a autorităţilor publice tutelare, cu
votul a jumătate plus unu din
numărul total de consilieri, cu avizul prealabil al Comisiei Naţionale a
Muzeelor şi Colecţiilor.
CAPITOLUL VI
Instituţii şi organisme cu atribuţii în domeniul
muzeelor şi al colecţiilor publice
Art. 31. - (1) Ministerul Culturii
şi Cultelor elaborează şi asigură aplicarea strategiei naţionale şi urmăreşte
respectarea prevederilor legale, a normelor şi metodologiilor din domeniul
muzeelor şi al colecţiilor publice.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor reprezintă statul
în relaţiile internaţionale din domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice.
Art. 32. - In domeniul muzeelor şi al colecţiilor
publice Ministerul Culturii şi Cultelor exercită, prin direcţia sa de
specialitate sau prin instituţiile sale subordonate, următoarele atribuţii:
a) organizează sistemul naţional de cercetare,
evidenţă, conservare, restaurare şi protejare a patrimoniului, de inspecţie şi
clasificare a muzeelor şi a colecţiilor publice şi avizează reglementările
tehnice aplicabile în domeniu;
b) aprobă normele metodologice de acreditare a
muzeelor şi a colecţiilor publice;
c) aprobă criteriile de acreditare a muzeelor şi a
colecţiilor publice;
d) acordă şi revocă, în condiţiile prezentei legi,
acreditarea funcţionării muzeelor şi a colecţiilor publice;
e) propune acordarea titulaturii de muzeu sau, după
caz, de colecţie publică de importanţă naţională;
f) aprobă clasificarea muzeelor şi a colecţiilor
publice;
g) verifică respectarea condiţiilor de acreditare a
muzeelor şi a colecţiilor publice aflate în subordinea autorităţilor administraţiei
publice centrale şi locale;
h) acordă asistenţă ştiinţifică şi de specialitate
muzeelor, colecţiilor publice şi organizaţiilor neguvernamentale cu activitate
în domeniu;
i) colaborează cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării,
respectiv cu Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, în vederea
pregătirii specialiştilor şi a personalului auxiliar din domeniul muzeelor şi
al colecţiilor publice, în conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
j) colaborează cu Ministerul Apărării, Ministerul
Administraţiei şi Internelor şi cu celelalte autorităţi ale administraţiei
publice cu atribuţii în domeniu, în vederea stabilirii măsurilor speciale de
protejare a patrimoniului muzeal în caz de conflict armat, tulburări civile şi
catastrofe naturale;
k) avizează programele de dezvoltare muzeală;
l) sprijină şi iniţiază
cooperarea cu instituţii şi organizaţii din străinătate cu activitate în
domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice;
m) finanţează activitatea editorială a Revistei
muzeelor, publicată de Centrul de Pregătire Profesională în Cultură*).
Art. 33. - Direcţiile pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, au,
în domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice, următoarele atribuţii:
a) propun Ministerului Culturii şi Cultelor
acreditarea colecţiilor publice de drept privat;
b) verifică respectarea condiţiilor de acreditare a
muzeelor şi a colecţiilor publice aflate în subordinea autorităţilor
administraţiei publice locale, precum şi a muzeelor şi a colecţiilor publice de
drept privat;
c) constată contravenţii şi aplică sancţiuni în
domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice de pe raza lor de competenţă
teritorială, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
*) Conform art. 1 din Hotărârea Guvernului nr.
1.878/2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 40 din 17 ianuarie 2006, s-a înfiinţat
Centrul de Pregătire Profesională în Cultură, prin reorganizarea Centrului
pentru Formare, Educaţie Permanentă şi Management în Domeniul Culturii, care
s-a desfiinţat.
Art. 34. - (1) Comisia Naţională a Muzeelor şi
Colecţiilor este, potrivit legii, organismul ştiinţific consultativ şi de
avizare în domeniu al Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) In domeniul muzeelor şi al colecţiilor, Comisia
Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor are următoarele atribuţii:
a) propune reglementări de specialitate privind
domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice, obligatorii pentru întreaga reţea
de instituţii muzeale şi colecţii publice, indiferent de forma de proprietate,
administrare şi finanţare;
b) acordă aviz consultativ pentru aprobarea
strategiei naţionale de cercetare-dezvoltare din domeniul muzeelor şi al
colecţiilor publice;
c) elaborează criteriile de acordare a avizului
prealabil în vederea înfiinţării muzeelor şi a colecţiilor publice;
d) emite avize prealabile în vederea înfiinţării
muzeelor şi a colecţiilor publice;
e) elaborează normele de clasificare
a muzeelor şi a colecţiilor publice;
f) propune Ministerului Culturii şi Cultelor
clasificarea muzeelor şi a colecţiilor publice;
g) propune revocarea acreditării muzeelor şi a
colecţiilor publice;
h) avizează acordarea titulaturii de muzeu sau, după
caz, de colecţie publică de importanţă naţională;
i) avizează priorităţile de dezvoltare a muzeelor şi a
colecţiilor publice aflate în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor;
j) avizează programele de pregătire a specialiştilor
din domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice;
k) propune Ministerului Culturii şi Cultelor acordarea
unor distincţii şi recompense persoanelor care au adus contribuţii deosebite la
dezvoltarea, cercetarea, evidenţa, conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a patrimoniului muzeal.
CAPITOLUL VII
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 35. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage, după caz, răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravenţională
sau penală.
Art. 36. - (1) Distrugerea,
degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare, cu intenţie, a bunurilor
mobile din patrimoniul muzeelor şi al colecţiilor publice, clasate sau
neclasate în patrimoniul cultural naţional, precum şi distrugerea, degradarea
sau aducerea în stare de neîntrebuinţare, cu intenţie, a imobilelor care sunt
monumente istorice constituie infracţiuni şi se pedepsesc în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2) Executarea de falsuri după bunuri culturale, în
scopul comercializării sau în orice alt scop, constituie infracţiune şi se
pedepseşte în conformitate cu prevederile legale în vigoare, referitoare la
bunuri culturale clasate în patrimoniul cultural naţional.
Art. 37. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) încălcarea normelor de conservare a patrimoniului muzeal;
b) înfiinţarea de muzee şi colecţii publice fără
obţinerea avizului prealabil şi/sau funcţionarea acestora fără obţinerea
acreditării;
c) împiedicarea, prin orice mijloace, a accesului
publicului la patrimoniul muzeal, cu excepţia
cazurilor în care aceasta este generată de cauze neimputabile;
d) schimbarea titulaturii muzeului sau, după caz, a
colecţiei publice, cu nerespectarea procedurii prevăzute la art. 16 alin. (1)
şi (2);
e) neîncheierea contractelor de asigurare prevăzute la art. 11 alin. (2) şi (3).
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei.
(3) Cuantumul amenzilor poate fi actualizat prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 38. - Contravenţiile prevăzute la art. 37 se
constată, iar sancţiunile se aplică de specialişti din cadrul Ministerului
Culturii şi Cultelor şi ai direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, împuterniciţi
ca atare prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
Art. 39. - Dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
se aplică în mod corespunzător şi contravenţiilor prevăzute în prezenta lege.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 40. - Proprietarii şi titularii de alte drepturi
reale asupra muzeelor şi colecţiilor publice de importanţă naţională, care nu
au încheiat contractul prevăzut la art. 11 alin. (2), precum şi proprietarii şi
titularii de alte drepturi reale asupra muzeelor şi colecţiilor publice de
importanţă regională, judeţeană şi locală, care nu au încheiat contractul
prevăzut la art. 11 alin. (3), au obligaţia ca, în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei legi, să încheie aceste contracte.
Art. 41. - (1) In termen de 60 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei legi, Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor va
elabora criteriile de acordare a avizului prealabil necesar pentru înfiinţarea
muzeelor şi a colecţiilor publice, criteriile şi normele metodologice de
acreditare a muzeelor şi a colecţiilor publice, precum şi normele de
clasificare a muzeelor şi colecţiilor publice, aprobate fiecare prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, care se vor publica în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Comisiei
Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, va elabora normele metodologice cu privire
la funcţionarea muzeelor şi colecţiilor publice, precum şi normele de
securitate şi protejare a patrimoniului muzeal, aprobate fiecare prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, care se vor publica
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Legea nr. 12/2006 pentru modificarea şi completarea Legii
muzeelor şi a colecţiilor publice nr. 311/2003, care nu sunt încorporate în
textul republicat al Legii nr. 311/2003:
„Art. II. - Ordinul ministrului
culturii şi cultelor privind aprobarea modelului unic al Registrului
informatizat pentru evidenţa analitică a bunurilor culturale se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi; în
acelaşi termen se publică si hotărârea Guvernului prevăzută la art. 24 alin.
(6)*)."
*) In forma republicată a Legii nr. 311/2003, art. 24
alin. (6) a devenit art. 25 alin. (6).