LEGE
Nr. 56 din 17 martie 2005
privind aprobarea Contractului de finantare dintre Romania si Banca Europeana
de Investitii pentru Proiectul privind infrastructura municipala in domeniul
alimentarii cu apa, etapa a II-a, semnat la Bucuresti la 15 martie 2004 si la
Luxemburg la 19 martie 2004
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 315 din 14 aprilie 2005

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Contractul de finantare dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii, in valoare de 29 milioane euro, pentru Proiectul privind
infrastructura municipala in domeniul alimentarii cu apa, etapa a II-a, semnat
la Bucuresti la 15 martie 2004 si la Luxemburg la 19 martie 2004.
Art. 2
(1) Finantarea proiectului se va asigura din imprumutul Bancii Europene de
Investitii, din granturi ISPA si, in completare, din sume alocate din resursele
financiare proprii ale beneficiarilor finali ai proiectului sau, dupa caz, din
sume alocate din veniturile proprii ale autoritatilor administratiei publice
locale respective.
(2) Beneficiarii finali ai proiectului sunt Regia Autonoma Municipala
Buzau, Regia Autonoma Comunala Satu Mare si Compania Judeteana "Apa
Serv" - S.A. Piatra-Neamt.
(3) Ministerul Finantelor Publice va incheia acorduri de imprumut
subsidiare cu beneficiarii finali ai proiectului si autoritatile administratiei
publice locale, in care vor fi stipulate drepturile si obligatiile partilor,
inclusiv sursele de finantare a proiectului, conform planurilor de finantare
anexate la acestea.
(4) Oficiul de Plati si Contractare PHARE din cadrul Ministerului
Finantelor Publice este unitatea de monitorizare desemnata a proiectului si in
aceasta calitate este responsabila de urmarirea, raportarea si efectuarea
tragerilor aferente imprumutului Bancii Europene de Investitii.
(5) Contributia Romaniei la finantarea proiectului, egala cu echivalentul
in lei a 11.890.929 euro, precum si sumele necesare achitarii impozitelor,
taxelor platibile in Romania si a oricaror alte costuri aferente proiectului se
vor asigura, pe intreaga perioada de executie a acestuia, din sume alocate din
resursele financiare proprii ale beneficiarilor finali ai proiectului sau, dupa
caz, din sume alocate din veniturile proprii ale autoritatilor administratiei
publice locale respective.
(6) Echivalentul in valuta al partii in lei, reprezentand contributia
partii romane la finantarea proiectului, este cel valabil la data incheierii
contractului de finantare si poate fi modificat, pe parcursul executarii
lucrarilor, cu diferentele rezultate din actualizarea valorii totale a
proiectului, in functie de evolutia indicelui preturilor de consum total,
comunicat de Institutul National de Statistica. Cheltuielile suplimentare
rezultate ca urmare a actualizarii, precum si eventualele depasiri provenite
din modificarea unor reglementari legale in domeniul impozitelor si taxelor
aferente realizarii proiectului, pe parcursul derularii acestuia, se finanteaza
din sume alocate din resursele financiare proprii ale beneficiarilor finali ai
proiectului sau, dupa caz, din sume alocate din veniturile proprii ale
autoritatilor administratiei publice locale respective.
Art. 3
(1) Plata serviciului datoriei publice externe, respectiv rate de capital,
dobanzi si orice alte costuri, va fi asigurata din sume prevazute anual cu
aceasta destinatie din resursele financiare proprii ale beneficiarilor finali
ai proiectului sau din veniturile proprii ale autoritatilor administratiei
publice locale respective, dupa caz.
(2) Beneficiarii finali ai proiectului vor plati comisionul pentru
alimentarea fondului de risc, in vederea acoperirii riscurilor financiare care
decurg din obligatia rambursarii imprumutului extern si din plata serviciului
datoriei publice aferent. In cazul in care beneficiarii finali nu dispun de
fondurile necesare, comisionul de risc va fi achitat, in numele acestora, de
autoritatea administratiei publice locale respectiva.
Art. 4
Pentru scopurile proiectului se aproba ca, din sumele si in limita
imprumutului, beneficiarii finali ai proiectului sa efectueze, daca este cazul,
plati in valuta aferente contractelor atribuite persoanelor fizice si juridice
romane.
Art. 5
(1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice ca, de comun acord cu
Banca Europeana de Investitii si cu beneficiarii finali ai proiectului, sa
introduca, pe parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile
concrete de derulare a contractului de finantare mentionat la art. 1,
amendamente la continutul acestuia care privesc realocari de fonduri,
modificari in structura imprumutului, modificari de termene, precum si orice
alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale
Romaniei fata de Banca Europeana de Investitii sau sa determine noi
conditionalitati economice fata de cele convenite initial intre parti.
(2) Amendamentele mentionate la alin. (1) se vor aproba prin hotarare a
Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
Fi nr. 22.495
Agora nr. 2002 0343
Romania - Proiectul privind infrastructura municipala in domeniul
alimentarii cu apa, etapa a II-a
CONTRACT DE FINANTARE
intre Romania si Banca Europeana de Investitii*)
*) Traducere.
Bucuresti, 15 martie 2004
Luxemburg, 19 martie 2004
Prezentul contract este incheiat intre: Romania, reprezentata de Ministerul
Finantelor Publice, cu sediul in str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, RO-70060
Bucuresti, Romania, reprezentata de domnul Mihai Nicolae Tanasescu, ministrul
finantelor publice, denumita in continuare Imprumutatul, ca prima parte, si
Banca Europeana de Investitii, avand sediul central in bd. Konrad Adenauer nr.
100, Luxembourg-Kirchberg, Marele Ducat de Luxemburg, reprezentata de domnul
Rainer Saerbeck, director de departament, si domnul Gian Domenico Spota, avocat
principal, denumita in continuare Banca, ca a doua parte.
Avand in vedere:
1. La data de 1 februarie 1993, Comunitatile Europene si Imprumutatul au
incheiat Acordul european de asociere intre Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte.
2. In cadrul acestui acord european, Consiliul Directorilor Bancii a
autorizat acordarea de imprumuturi pentru proiecte de investitii in Romania.
3. In datele de 4/5 iunie 1997 un acord-cadru (denumit in continuare
Acordul-cadru) referitor la cooperarea financiara mentionata a fost semnat de
catre Imprumutat si Banca si este aplicabil prezentului contract (denumit in
continuare contract).
4. Imprumutatul a propus angajarea unui proiect (denumit in continuare
Proiectul) care urmeaza a fi realizat prin intermediul autoritatilor sale
locale sau al companiilor municipale de utilitati (denumite in continuare
beneficiari finali), destinat reabilitarii infrastructurii in domeniul
alimentarii cu apa si epurarii apei uzate in fiecare dintre ele (fiecare dintre
ele fiind denumita in continuare subproiect), dupa cum se specifica mai
detaliat in Descrierea tehnica prezentata in anexa A la prezentul contract
(denumita in continuare Descrierea tehnica) si identificate ca masurile
descrise in memorandumurile de finantare ISPA nr. 2002/RO/16/P/PE/019, nr.
2002/RO/16/P/PE/021 si nr. 2002/RO/16/P/PE/023 intrate in vigoare incepand cu
31 martie 2003 (fiecare dintre ele fiind denumit in continuare memorandum de
finantare si toate impreuna fiind denumite memorandumuri de finantare),
incheiate intre Romania si Comunitatea Europeana in cadrul general ISPA pentru
cofinantarea Proiectului.
5. Costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de catre Banca, este
de 120.293.769 (o suta douazeci milioane doua sute nouazeci si trei mii sapte
sute saizeci si noua) euro, incluzand cheltuieli neprevazute si dobanda pe
perioada constructiei, precum si taxe si impozite publice.
6. Imprumutatul a solicitat Uniunii Europene o contributie sub forma de
fonduri nerambursabile pentru Proiect in cadrul programului ISPA (denumit in
continuare grantul ISPA), intr-o suma echivalenta cu 73.902.840 (saptezeci si
trei milioane noua sute doua mii opt sute patruzeci) euro.
7. Costul Proiectului urmeaza sa fie finantat dupa cum urmeaza:
____________________________________________________
Contributiile Imprumutatului, 11.890.929 euro
prin beneficiarii finali
____________________________________________________
Grant ISPA 73.902.840 euro
____________________________________________________
Asistenta tehnica ISPA 5.500.000 euro
____________________________________________________
Imprumutul Bancii 29.000.000 euro
____________________________________________________
TOTAL: 120.293.769 euro
____________________________________________________
Contributia Imprumutatului prin beneficiarii finali include in special taxe
si impozite publice aferente partii din costul Proiectului care nu este
finantata din grantul ISPA.
8. In consecinta, Imprumutatul a solicitat Bancii un imprumut in suma
echivalenta cu 29.000.000 (douazeci si noua milioane) euro.
9. In conformitate cu art. 3 din Acordul-cadru, Imprumutatul a fost de
acord ca dobanda si toate celelalte plati datorate Bancii si care apar ca
urmare a activitatilor avute in vedere prin Acordul-cadru, precum si activele
si veniturile Bancii legate de astfel de activitati sa fie scutite de impozite.
10. Prin art. 4 din Acordul-cadru, Imprumutatul a fost de acord ca pe
intreaga perioada a oricarei operatiuni financiare incheiate in conformitate cu
Acordul-cadru:
a) sa asigure:
(i) ca beneficiarii sa poata schimba in orice valuta convertibila, la
cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului
necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in legatura cu
imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si
(ii) ca aceste sume sa fie transferabile liber, imediat si efectiv; si
b) sa asigure:
(i) ca Banca sa poata schimba in orice valuta liber convertibila, la cursul
de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului primite
de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si garantii sau oricarei
alte activitati si ca Banca sa poata transfera liber, imediat si efectiv sumele
astfel schimbate; sau, daca Banca va opta astfel,
(ii) ca aceasta sa poata dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Imprumutatului.
11. Convinsa fiind ca prezenta operatiune corespunde scopului functiunilor
sale si este conforma cu scopurile Acordului-cadru si tinand cont de aspectele
mentionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii Imprumutatului,
acordandu-i un credit in suma echivalenta cu 29.000.000 (douazeci si noua
milioane) euro.
12. Statutul Bancii prevede ca Banca se va asigura ca fondurile sale sunt
folosite cat mai rational posibil in interesele Comunitatii Europene si in mod
corespunzator termenii si conditiile operatiunilor sale de imprumutare vor fi conforme
cu politica Comunitatii Europene.
13. Semnarea prezentului contract in numele Imprumutatului a fost pe deplin
autorizata in termenii stabiliti in anexa nr. I.
14. Referirile din prezentul contract la "articole",
"preambul", "paragrafe", subparagrafe",
"alineate", "anexe" si "documente anexate"
reprezinta referiri facute la articolele, preambulul, paragrafele,
subparagrafele, alineatele, anexele si documentele anexate ale prezentului
contract.
Drept care s-a convenit prin prezentul contract dupa cum urmeaza:
Art. 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin prezentul contract Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul
accepta, un credit (denumit in continuare credit), in suma echivalenta cu
29.000.000 (douazeci si noua milioane) euro, care urmeaza sa fie utilizat
exclusiv pentru finantarea partiala a costurilor Proiectului si, in cadrul
acestuia, a subproiectelor, asa cum se stipuleaza mai jos.
1.02. Proceduri de tragere
A. Banca va disponibiliza creditul in maximum noua transe. Suma fiecarei
transe, daca nu este suma netrasa din credit, va fi de minimum 3 milioane euro
sau echivalentul acestora. O transa solicitata de Imprumutat in conformitate cu
subparagraful 1.02 B este denumita in cele ce urmeaza o transa.
B. Periodic, pana la data de 31 octombrie 2008, Imprumutatul poate prezenta
Bancii o solicitare scrisa (denumita in continuare cerere de tragere) pentru
tragerea unei transe. Cererea de tragere va specifica:
a) suma si valuta transei trase;
b) data preferata a tragerii, intelegandu-se ca Banca poate disponibiliza
transa in cel mult 4 luni calendaristice de la data cererii de tragere; si
c) in mod unilateral, rata fixa a dobanzii, daca este cazul, indicata de
Banca fara nici un angajament.
Imprumutatul va furniza Bancii dovada ca persoana sau persoanele care fac
cererile de tragere in cadrul prezentului contract au fost autorizate in mod
corespunzator pentru a face acest lucru.
Imprumutatul va furniza Bancii dovada relevanta necesara conform paragrafului
1.04 C.
Sub rezerva subparagrafului 1.02 C, fiecare cerere de tragere este
irevocabila.
C. Cu 10 - 15 zile inainte de data tragerii, Banca, daca cererea de tragere
este in conformitate cu subparagraful 1.02 B, va furniza Imprumutatului o notificare
(denumita in continuare aviz de tragere) care:
a) va confirma valoarea si valuta transei trase;
b) va specifica rata dobanzii fixe;
c) va specifica data la care transa este programata a fi disponibilizata
(denumita in continuare data programata de tragere), sub rezerva paragrafului
1.04.
In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in avizul de
tragere nu sunt conforme cu elementul corespunzator din cererea de tragere,
Imprumutatul poate revoca cererea de tragere printr-o notificare catre Banca,
intr-un interval de 3 zile lucratoare luxemburgheze, ulterior primirii avizului
de tragere, si ca urmare cererii si avizului de tragere nu li se va da curs.
In general, pentru scopurile prezentului contract, zi lucratoare luxemburgheza
inseamna o zi in care bancile comerciale sunt deschise pentru afaceri in
Luxemburg.
D. Tragerea va fi efectuata in acel cont bancar, pe numele si in contul
Imprumutatului, dupa cum Imprumutatul va instiinta Banca cu cel putin 7 zile
inainte de data efectuarii tragerii. Un singur cont poate fi specificat pentru
fiecare asemenea transa.
1.03. Valuta tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va elibera fiecare transa
in valuta pentru care Imprumutatul si-a exprimat o preferinta. Fiecare valuta
de tragere va fi euro sau orice alta valuta care este tranzactionata pe scara
larga pe principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza a fi trase intr-o alta valuta decat
euro, Banca va aplica cursul de schimb de referinta calculat si publicat de
Banca Centrala Europeana din Frankfurt, intr-un interval de 15 zile anterioare
datei efectuarii tragerii, dupa cum va decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, in conformitate cu paragraful 1.02, va fi
conditionata de indeplinirea in mod satisfacator pentru Banca a urmatoarelor
conditii, si anume ca, inainte de data cererii de tragere:
a) Banca sa fi primit un aviz juridic privind semnarea corespunzatoare a
prezentului contract de catre Imprumutat si privind documentele relevante, in
forma si continutul acceptabile Bancii, emis de catre un consilier juridic al
Imprumutatului;
b) Banca sa fi primit documente justificative in limba engleza privind
autorizarile de semnare a prezentului contract;
c) toate aprobarile necesare privind controlul schimbului valutar (daca
exista) vor fi fost obtinute, pentru a permite Imprumutatului sa primeasca
trageri in conditiile prezentului contract, sa ramburseze imprumutul (asa cum
este definit in paragraful 2.01) si sa plateasca dobanda si toate celelalte
sume datorate conform prezentului contract; aceste aprobari trebuie sa se
extinda si asupra deschiderii si mentinerii conturilor in care Imprumutatul
solicita Bancii sa disponibilizeze creditul; si
d) Banca sa fi primit documente satisfacatoare in legatura cu faptul ca
Oficiul de Plati si Contractare PHARE (denumit in continuare OPCP) din cadrul
Ministerului Finantelor Publice al Imprumutatului este responsabil, in calitate
de unitate de monitorizare a Proiectului, cu procedurile privind monitorizarea,
raportarea si tragerile aferente creditului, in conditii satisfacatoare pentru
Banca.
Daca o cerere pentru tragerea primei transe este efectuata inainte de
primirea de catre Banca a unor documente satisfacatoare pentru ea, demonstrand
ca aceste conditii au fost indeplinite, o astfel de cerere de tragere va fi
considerata ca fiind primita de Banca la acea data la care conditiile vor fi
fost indeplinite.
B. Tragerea fiecarei transe, inclusiv a primei transe, va fi conditionata
de primirea de catre Banca, la sau inainte de data cererii de tragere
relevanta, a acordurilor de imprumut subsidiare, asa cum se descrie in mod
detaliat in paragraful 6.10, cu referire la subproiectele care vor fi finantate
din sumele transei.
C. Tragerea fiecarei transe ulterioare primei transe va fi conditionata de
primirea de catre Banca, la sau inainte de data cererii de tragere:
a) a copiilor certificate ale contractului sau contractelor care au fost
finantate din toate transele anterioare trase, acestea fiind incheiate in
termeni satisfacatori pentru Banca; si
b) a unei situatii transmise de Imprumutat, demonstrand ca au fost
efectuate cheltuieli (excluzand impozite si taxele vamale platibile in Romania)
pentru articolele finantate de catre Banca, in conformitate cu Descrierea
tehnica, pentru o suma egala cu toate transele trase, mai putin o suma de 1
milion euro, cu exceptia ultimei trageri.
Pentru calcularea echivalentului in euro al sumelor cheltuite, Banca va
aplica cursul de schimb la care se face referire in paragraful 1.03.
Daca o parte a dovezilor furnizate de Imprumutat conform prezentului
subparagraf nu este satisfacatoare pentru Banca, Banca poate fie sa actioneze
in conformitate cu ultima propozitie a subparagrafului 1.04 A, fie sa
disponibilizeze proportional mai putin decat suma solicitata.
D. In plus, tragerea fiecarei asemenea transe se va face cu conditia ca
Banca sa fie convinsa permanent ca suficiente fonduri continua sa fie asigurate
in concordanta cu paragraful 6.07, astfel incat sa se asigure realizarea si
terminarea la timp a Proiectului.
1.05. Amanarea tragerii
A. La solicitarea Imprumutatului, Banca va amana tragerea oricarei transe,
in totalitate sau partial, pana la o data specificata de Imprumutat, aceasta
fiind o data care sa nu depaseasca 6 luni de la data de tragere prevazuta.
Intr-o asemenea situatie Imprumutatul va plati comisionul de amanare in
conformitate cu subparagraful 1.05 C. Orice solicitare de amanare va avea efect
asupra unei transe doar daca este facuta cu cel putin 7 zile lucratoare
luxemburgheze inainte de data prevazuta de tragere.
B. Daca oricare dintre conditiile la care se face referire in paragraful
1.04 nu sunt indeplinite la data specificata, tragerea va fi amanata pana la o
data convenita intre Banca si Imprumutat, cu cel putin 7 zile luxemburgheze
dupa indeplinirea tuturor conditiilor de tragere.
C. Daca tragerea unei transe este amanata fie la solicitarea
Imprumutatului, fie datorita neindeplinirii conditiilor de tragere,
Imprumutatul, la solicitarea Bancii, va plati un comision la suma tragerii
amanate. Un astfel de comision se va calcula de la data de tragere prevazuta la
data de tragere reala sau, dupa caz, pana la data anularii transei, la o rata
de R1 minus R2, unde:
- R1 inseamna rata dobanzii care va fi aplicata periodic in conformitate cu
paragraful 3.01, daca transa a fost disponibilizata la data de tragere
prevazuta; si
- R2 inseamna rata interbancara relevanta (asa cum va fi definita in
continuare) minus 0,125% (12,5 puncte de baza), cu conditia ca pentru scopurile
determinarii ratei interbancare relevante conform paragrafului 1.05 perioadele
relevante vor fi perioade succesive de o luna incepand cu data de tragere
prevazuta.
Mai mult, comisionul sus-mentionat:
a) daca amanarea depaseste o luna ca durata, se va acumula la sfarsitul
fiecarei luni;
b) va fi calculat utilizandu-se conventia numarului de zile aplicabila la
R1; si
c) atunci cand R2 depaseste R1, se va stabili la 0.
Pentru scopurile prezentului contract, rata interbancara relevanta
inseamna:
x) in cazul oricarei perioade de dobanda de o luna sau mai mult, rata
dobanzii pentru depozitele interbancare pe o perioada egala cu numarul de luni
intregi corespunzand duratei unei asemenea perioade de dobanda; si
y) in privinta oricarei perioade de dobanda mai mici de o luna, rata
dobanzii pentru depozitele interbancare pe o perioada de o luna,
oferita pe principala piata interbancara a valutei relevante (pentru dolarul
american pe piata interbancara londoneza, iar pentru euro, pe piata
interbancara a zonei euro), asa cum este selectata de catre Banca.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
A. Imprumutatul poate oricand, prin notificarea Bancii, sa anuleze, in
totalitate sau in parte si cu efect imediat, partea netrasa a creditului.
Oricum, notificarea nu va avea efect asupra unei transe a carei date de tragere
prevazute este in limita a 7 zile lucratoare luxemburgheze dupa data notificarii.
Imprumutatul, daca nu se stabileste altfel prin prezentul contract, nu va
suporta nici o obligatie in ceea ce priveste comisionul sau o altfel de
obligatie catre Banca din motivul unei asemenea anulari.
Daca Imprumutatul anuleaza o transa care a facut subiectul unui aviz de
tragere (o asemenea transa, indiferent de rata dobanzii aplicabila, fiind
denumita transa notificata), va plati un comision aplicat asupra sumei anulate.
Un asemenea comision va fi calculat in conformitate cu subparagraful 4.02 B in
ceea ce priveste perioada incepand cu data (data de inceput), aceasta fiind
ultima dintre:
a) data avizului de anulare; si
b) data notificata de tragere previzionata pentru transa notificata, pana
la data finala a platii previzionata pentru transa notificata.
Pentru acest scop:
x) referirile din subparagraful 4.02 B cu privire la data platii anticipate
se vor referi la data de inceput; si
y) suma anulata va fi considerata a fi trasa si rambursata dupa data de
inceput.
Comisionul va fi platibil in 7 zile de la solicitare.
B. Banca poate, prin notificarea Imprumutatului, in totalitate sau partial,
sa suspende partea netrasa a creditului oricand si cu efect imediat:
a) in conditiile mentionate in paragraful 4.03 sau 10.01; si
b) daca se vor ivi circumstante exceptionale care sa afecteze in mod
negativ accesul Bancii la pietele de capital internationale; sau
c) atata vreme cat, actionand in mod rezonabil, Banca nu este satisfacuta
ca garantia si angajamentele luate de Imprumutat conform paragrafelor 6.12 si
8.04 au fost indeplinite.
O asemenea suspendare va continua pana ce Banca va notifica Imprumutatului
ca poate din nou sa apeleze la credit sau, dupa caz, pana ce Banca va anula
suma suspendata, asa cum se mentioneaza mai jos.
In plus Banca poate, prin notificarea Imprumutatului, sa anuleze, in
totalitate sau in parte, portiunea netrasa din credit, in conditiile alin. a)
si b) de mai sus, intotdeauna conditionat (in cazul paragrafului 4.03) de
indeplinirea procedurilor respective specificate in fiecare subparagraf al
paragrafului 4.03. Banca poate, de asemenea, prin notificarea Imprumutatului,
sa anuleze o transa a carei tragere a fost amanata conform subparagrafului 1.05
A sau B cu mai mult de 6 luni cumulat.
Totusi Banca nu va fi indreptatita sa suspende sau sa anuleze, in baza
alin. b) de mai sus, orice transa notificata.
C. Daca Banca suspenda o transa notificata doar pe baza subparagrafului
1.06 B alin. a), Imprumutatul va plati un comision asupra sumei suspendate asa
cum se prevede in subparagraful 1.05 C.
Daca Banca anuleaza o transa notificata doar pe baza alin. a)
sus-mentionat, Imprumutatul va plati un comision asupra sumei anulate, calculat
in conformitate cu subparagraful 1.06 A, cu conditia ca nici un comision sa nu
fie platit in momentul anularii doar pe baza unui eveniment mentionat in
subparagraful 4.03 A sau B.
D. In cazul in care costul Proiectului va fi mai mic decat cifra cuprinsa
in preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa
anuleze orice parte netrasa din credit proportional cu suma redusa.
Banca poate in orice moment dupa data de 31 octombrie 2008, printr-o
notificare adresata Imprumutatului, sa anuleze orice parte din credit pentru
care nu s-a efectuat nici o tragere.
Imprumutatul nu va suporta nici o obligatie catre Banca sub forma vreunui
comision sau intr-o alta forma din motivul oricarei anulari conform
subparagrafului 1.06 D.
1.07. Sumele datorate conform art. 1
Sumele datorate conform art. 1 se vor plati in euro.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Suma imprumutului
Imprumutul (denumit in continuare imprumut) va cuprinde totalul sumelor in
valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de catre Banca,
conform paragrafului 2.04.
2.02. Valuta rambursarilor
Fiecare rambursare care cade sub incidenta art. 4 sau, dupa caz, a art. 10
va fi efectuata in valutele in care au fost efectuate tragerile si in
proportiile in care acestea sunt cuprinse in soldul imprumutului.
2.03. Valuta dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte obligatii de plata datorate conform art. 3, 4 sau,
dupa caz, art. 10 vor fi calculate si platibile proportional in fiecare valuta
in care imprumutul este rambursabil.
Orice alta plata va fi efectuata in valuta specificata de Banca, avand in
vedere valuta in care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza a fi rambursate
prin acea plata.
2.04. Notificarea de catre Banca
Dupa tragerea fiecarei transe, Banca va transmite Imprumutatului o situatie
rezumativa indicand suma, data tragerii si rata dobanzii pentru acea transa.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
Imprumutatul va plati dobanda asupra soldului nerambursat al fiecarei
transe, in rate semianuale, la datele de plata relevante specificate in
subparagraful 5.03 A, incepand cu prima data de plata urmatoare datei tragerii
transei. Dobanda va fi calculata la rata specificata in avizul de tragere, care
va fi rata aplicabila la data avizului de tragere, in conformitate cu
principiile aplicabile periodic, stabilite de conducerea Bancii pentru
imprumuturile cu rata fixa a dobanzii, denominate in valuta transei, cu termeni
asemanatori in ceea ce priveste rambursarea ratelor de capital si plata dobanzii.
3.02. Dobanda la sumele restante
Fara a contraveni prevederilor art. 10 si ca exceptie de la paragraful
3.01, dobanda se va acumula pentru orice suma restanta platibila in conditiile
prezentului contract, de la data scadentei pana la data platii, la o rata egala
cu rata interbancara relevanta plus 2% (200 puncte de baza). Pentru scopurile
determinarii ratei interbancare relevante in legatura cu prezentul paragraf
3.02, perioadele relevante vor fi perioade succesive de o luna incepand cu data
scadentei.
Cu toate acestea, dobanda se va percepe la rata mentionata in paragraful
3.01 plus 0,25% (25 puncte de baza), daca ultima rata depaseste, pentru orice
perioada relevanta, data, rata specificata in propozitiile precedente ale
prezentului paragraf 3.02.
Daca suma cu scadenta depasita este intr-o alta valuta decat valuta transei
relevante, se va aplica urmatoarea rata, si anume rata interbancara relevanta
pentru tranzactii in acea valuta plus 2% (200 puncte de baza), calculate in
conformitate cu practica pietei pentru o asemenea rata.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea normala
Imprumutatul va rambursa imprumutul conform graficului de amortizare
prezentat in anexa B.
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
A. Sub rezerva subparagrafului 4.02 B, Imprumutatul poate rambursa
anticipat, integral sau partial, orice transa, dupa transmiterea in avans cu o
luna a unei notificari scrise (denumita in continuare notificare de rambursare
anticipata) in care se specifica suma (suma rambursata anticipat) care urmeaza
a fi rambursata anticipat si data propusa pentru rambursarea anticipata (data
rambursarii anticipate), care va fi o data de plata pentru acea transa.
B. In privinta fiecarei sume rambursate anticipat, Imprumutatul va plati
Bancii la data rambursarii anticipate o compensatie egala cu valoarea curenta
(la data rambursarii anticipate) a diferentei, daca este cazul, dintre:
x) dobanda care s-ar fi acumulat ulterior la suma rambursata anticipat,
daca nu ar fi fost rambursata; si
y) dobanda care se va acumula in acest fel, daca va fi calculata la rata de
referinta a BEI, efectiva cu o luna inainte de data rambursarii anticipate, mai
putin 15 puncte de baza.
In acest scop, rata de referinta a BEI inseamna rata standard a Bancii
pentru un imprumut acordat de Banca pentru imprumuturi cu rata fixa denominate
in valuta, avand aceleasi caracteristici privind serviciul datoriei ca si suma
platita anticipat.
Valoarea curenta mentionata va fi calculata la o rata de discont egala cu
rata de referinta a BEI, aplicata ca fiecare data de plata relevanta.
C. Banca va notifica Imprumutatului, cu cel putin 15 zile inainte de data
rambursarii anticipate, suma rambursata anticipat si compensatia platibila in
conformitate cu subparagraful 4.02 B sau, dupa caz, faptul ca nu este datorata
nici o compensatie.
Nu mai tarziu de ora 17,00 ora Luxemburgului in ziua primirii unei asemenea
notificari (sau ora 17,00 in ziua urmatoare, daca notificarea a fost transmisa
dupa ora 12,00 ora Luxemburgului), Imprumutatul va notifica Bancii fie:
a) faptul ca acesta confirma avizul de rambursare anticipata, in termenii
specificati de Banca; sau
b) faptul ca acesta retrage avizul de rambursare anticipata.
Daca Imprumutatul acorda confirmarea conform alin. a), acesta va efectua
rambursarea anticipata. Daca Imprumutatul retrage avizul de rambursare
anticipata sau nu il confirma in timp util, acesta ar putea sa nu efectueze
rambursarea anticipata. Cu exceptia mentionata anterior, avizul de rambursare
anticipata va fi obligatoriu irevocabil.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
A. Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat, in mod voluntar, partial sau
integral, orice alt imprumut contractat initial pe o perioada mai mare de 5
ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei astfel de parti din
suma imprumutului nerambursat, ca suma rambursata anticipat datorata pentru
suma totala nerambursata a tuturor acelor imprumuturi.
Banca va transmite Imprumutatului cererea sa, daca este cazul, in termen de
4 saptamani de la primirea notificarii respective, conform subparagrafului 8.02
a). Orice suma ceruta de Banca va fi platita, impreuna cu dobanda acumulata, la
data indicata de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a
celuilalt imprumut.
Rambursarea anticipata a unui imprumut printr-un nou imprumut cu termen de
rambursare cel putin la fel de mare ca termenul neexpirat al imprumutului
rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.
B. In cazul in care costul total al Proiectului se va situa semnificativ
sub cifra specificata in preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a
imprumutului, proportional cu suma reprezentand diferenta.
C. Daca Banca constata ca Imprumutatul a incalcat prevederile paragrafului
6.09 in privinta unui subproiect (denumit in continuare subproiectul afectat),
poate notifica in conformitate Imprumutatul. Daca, intr-o perioada de 30 de
zile dupa notificare, Imprumutatul nu ia masuri pentru remedierea incalcarii
intr-o maniera acceptabila Bancii, Banca poate solicita, printr-o notificare
ulterioara, ca, in cadrul unei perioade ulterioare de 30 de zile, Imprumutatul
sa plateasca anticipat o fractiune din imprumut corespunzatoare cu raportul
dintre valoarea declarata a subproiectului afectat si suma totala a valorii
declarate a Proiectului, impreuna cu dobanda acumulata a sumei rambursate
anticipat, si o compensatie calculata in conformitate cu subparagraful 4.02 B,
daca este cazul.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4
In cazul oricarei rambursari anticipate partiale datorate in conformitate
cu prezentul art. 4, Imprumutatul poate selecta care transa sau transe vor fi
rambursate anticipat.
In cazul rambursarii anticipate partiale in toate valutele, pentru fiecare
suma rambursata anticipat se va aplica o reducere pro rata a fiecarei rate
ramase de rambursat.
Prevederile prezentului articol 4 nu vor contraveni dispozitiilor art. 10.
Art. 5
Platile
5.01. Locul platii
Fiecare suma platibila de catre Imprumutat conform prezentului contract va
fi platita in contul respectiv comunicat Imprumutatului de catre Banca. Banca
va indica contul cu cel putin 15 zile inainte de data scadentei pentru prima
plata pe care o va face Imprumutatul si va comunica orice schimbare a contului
cu cel putin 15 zile inainte de data primei plati la care se aplica
modificarea.
Aceasta perioada de notificare nu se aplica in cazul platilor conform art.
10.
5.02. Conventia numarului de zile
Orice suma datorata de catre Imprumutat ca dobanda, comision sau in alt
mod, conform prezentului contract, si calculata pentru orice fractiune din an
va fi calculata pe baza unui an de 360 de zile si a unei luni de 30 de zile.
5.03. Datele de plata
A. Sumele datorate semestrial conform prezentului contract sunt platibile
Bancii, in fiecare an, la 15 iunie si la 15 decembrie.
B. Pentru scopurile prezentului contract in general, platile datorate in
orice valuta la o data care nu este zi lucratoare relevanta (asa cum este
definita mai jos) sunt platibile in ziua imediat urmatoare care este zi
lucratoare relevanta.
Pentru scopurile prezentului contract, zi lucratoare relevanta inseamna:
a) in cazul euro, o zi in care opereaza sistemul de plata numit Sistemul
rapid automat transeuropean cu privire la decontarile brute in timp real;
b) in cazul oricarei alte valute decat euro, o zi in care bancile sunt
deschise pentru tranzactii in centrul financiar al tarii a carei moneda nationala
este moneda sumei in care se face plata.
C. Sumele datorate prin prezentul, altele decat ratele de capital si
dobanda, sunt platibile in termen de 7 zile lucratoare de la primirea de catre
Imprumutat a cererii emise de Banca.
O suma datorata de Imprumutat va fi considerata ca platita in momentul in
care aceasta este primita de catre Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea imprumutului si a altor fonduri
Imprumutatul va utiliza sumele imprumutului si alte fonduri mentionate in
planul de finantare descris in preambul exclusiv pentru realizarea Proiectului.
6.02. Finalizarea Proiectului
Imprumutatul va determina beneficiarii finali sa realizeze subproiectele in
conformitate cu Descrierea tehnica si sa le finalizeze pana la datele
specificate in aceasta, asa cum acestea pot fi modificate periodic cu aprobarea
Bancii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata prevazuta in
preambul, Imprumutatul va obtine finantare pentru a acoperi depasirea costului
fara a apela la Banca, astfel incat sa permita finalizarea Proiectului.
Planurile Imprumutatului pentru finantarea costului suplimentar vor fi remise
Bancii in timp util pentru aprobare.
6.04. Procedura de licitatie
Imprumutatul va determina beneficiarii finali sa achizitioneze bunuri,
servicii si sa comande lucrari pentru subproiecte, acolo unde este cazul si
satisfacator pentru Banca, prin licitatie internationala deschisa
participantilor din toate tarile Uniunii Europene si din Romania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia, Cipru, Malta si Turcia.
6.05. Asigurare
Atat timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul va determina beneficiarii
finali sa asigure in mod adecvat toate lucrarile si proprietatile care fac
parte din subproiecte, in conformitate cu practica normala pentru lucrari
similare de interes public.
6.06. Intretinere
Atat timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul va determina
beneficiarii finali sa se asigure ca toate proprietatile ce fac parte din
Proiect sunt intretinute, reparate, ca li se vor face reparatii capitale si vor
fi reinnoite, dupa cum va fi necesar pentru a fi pastrate in buna stare de functionare.
6.07. Alocarea fondurilor
Imprumutatul se angajeaza ca suficiente fonduri bugetare si/sau alte
resurse financiare, incluzand resurse cu care vor contribui beneficiarii
finali, sa fie alocate continuu Proiectului, in scopul de a se asigura completarea
planului de finantare al Proiectului, neacoperit de imprumut, si care sa
permita finalizarea la timp a Proiectului in conformitate cu Descrierea
tehnica.
6.08. Functionarea Proiectului
Atat timp cat imprumutul este nerambursat si daca Banca nu va fi convenit
altfel in scris, Imprumutatul va determina beneficiarii finali:
a) sa pastreze titlul de proprietate si posesiune asupra activelor care fac
parte din subproiecte sau, dupa cum este necesar, sa inlocuiasca si sa
reinnoiasca aceste active si sa mentina subproiectele in functionare continua
in conformitate cu scopul sau initial.
Banca poate sa nu isi dea acordul numai in cazul in care actiunea propusa
ar prejudicia interesele Bancii in calitate de creditor al Imprumutatului sau ar
face ca Proiectul sa devina neeligibil pentru finantare din partea Bancii;
b) sa intreprinda masurile necesare satisfacatoare pentru Banca pentru a
asigura o implementare si o functionare corespunzatoare a subproiectelor,
incluzand atenuarea corespunzatoare a impactului asupra mediului; si
c) sa includa proceduri de licitatie si conditii contractuale acceptabile
Bancii in orice acord de participare a sectorului privat pentru servicii de
alimentare cu apa si de epurare a apelor uzate in care se vor angaja.
6.09. Prevederi privind mediul
Atat timp cat imprumutul este nerambursat, Imprumutatul va determina
beneficiarii finali:
a) sa realizeze activitatile legate de subproiecte pe parcursul
investitiilor si sa asigure si sa mentina toate autorizatiile guvernamentale
necesare aplicabile acestora, in conformitate cu legislatia aplicabila privind
mediul si cu standardele si practicile Uniunii Europene referitoare la
protectia mediului, asa cum pot fi amendate sau modificate, cu referire in mod particular
la urmatoarele directive:
(i) Directiva Consiliului nr. 85/337/CE, amendata prin Directiva
Consiliului nr. 97/11/CE privind evaluarea impactului asupra mediului;
(ii) Directiva Consiliului nr. 91/271/CEE, amendata prin Directiva Consiliului
nr. 98/15/CEE privind tratarea apelor uzate urbane;
(iii) Directiva Consiliului nr. 98/83/CE in privinta calitatii apei
destinate consumului uman;
(iv) Directiva Consiliului nr. 2000/60/CE privind stabilirea unui cadru
pentru actiunea comunitara in domeniul politicii apei;
b) sa realizeze toate operatiunile legate de subproiecte in conformitate cu
directivele, legile, standardele si practicile la care se face referire la
alin. a) al prezentului paragraf; si
c) sa se asigure ca nu se vor folosi in realizarea subproiectelor nici un
fel de materiale si substante la care se face referire in cadrul directivelor,
legilor, standardelor si practicilor mentionate la alin. a) al prezentului
paragraf, care ar putea avea un impact negativ asupra mediului.
6.10. Acorduri de imprumut subsidiar
Imprumutatul se va asigura ca acordurile de imprumut subsidiare care se vor
incheia intre Imprumutat si beneficiarii finali sa specifice obligatiile
beneficiarilor finali, spre satisfactia Bancii, asa cum se descrie in
memorandumurile de finantare ISPA si astfel cum sunt sumarizate in anexa C la
prezentul contract.
6.11. Vizite
A. Imprumutatul confirma ca Banca poate fi obligata sa divulge Curtii de
Conturi a Comunitatilor Europene (denumita in continuare Curtea de Conturi)
acele documente referitoare la Imprumutat si la Proiect, atunci cand sunt
necesare pentru indeplinirea sarcinii Curtii de Conturi, in concordanta cu
legea Uniunii Europene.
B. Imprumutatul va permite si va determina beneficiarii finali sa permita
persoanelor desemnate de Banca, care pot fi insotite de reprezentanti ai Curtii
de Conturi, sa viziteze amplasamentele, instalatiile si lucrarile incluse in
subproiecte si sa faca acele verificari pe care acestia le doresc. Pentru acest
scop Imprumutatul va asigura si va determina beneficiarii finali sa le asigure
sau sa se asigure ca le va fi acordata toata asistenta necesara. Cu ocazia unei
astfel de vizite reprezentantii Curtii de Conturi pot solicita Imprumutatului
si/sau beneficiarilor finali sa prezinte documentele care cad sub incidenta
scopului subparagrafului 6.11 A.
6.12. Angajamentul de integritate
Imprumutatul garanteaza si se angajeaza ca nu a comis - si nici o persoana,
din cate cunoaste pana in prezent, nu a comis - nici unul dintre faptele
urmatoare si ca nu va comite - si nici o persoana, cu consimtamantul si
cunostinta sa anterioara, nu va comite - nici o asemenea actiune, si anume:
a) oferirea, acordarea, primirea sau solicitarea oricarui avantaj incorect
in vederea influentarii actiunii unei persoane care detine o functie publica
sau functia de director ori angajat al unei autoritati publice sau
intreprindere publica sau un director ori oficial al unei organizatii
internationale publice, in relatie cu orice proces de achizitie sau in executia
oricarui contract in legatura cu acele elemente ale Proiectului descrise in
Descrierea tehnica;
b) orice act care afecteaza in mod neadecvat sau vizeaza sa influenteze in
mod neadecvat procesul de achizitie ori implementarea Proiectului in
detrimentul Imprumutatului, inclusiv intelegeri intre ofertantii la licitatie.
Imprumutatul se angajeaza sa informeze Banca daca afla despre orice fapt
sau informatie sugestiva in privinta comiterii unui asemenea fapt.
Art. 7
Garantii
7.01. Garantii
Daca Imprumutatul va acorda unei terte parti vreo garantie pentru
indeplinirea oricareia dintre obligatiile sale privind datoria externa sau
orice fel de preferinta ori de prioritate in legatura cu acestea, Imprumutatul,
daca Banca va solicita, va furniza Bancii o garantie echivalenta pentru
indeplinirea obligatiilor sale in cadrul prezentului contract sau va acorda
Bancii o preferinta ori o prioritate echivalenta.
Imprumutatul confirma ca in prezent nu exista nici o astfel de garantie,
preferinta sau prioritate.
Art. 8
Informatii
8.01. Informatii privind Proiectul
Imprumutatul, prin OPCP:
a) se va asigura ca evidentele sale prezinta toate operatiile referitoare
la finantarea si realizarea Proiectului;
b) va transmite Bancii, in limba engleza sau in traducere in limba engleza:
(i) un raport privind implementarea Proiectului, pana la data de 15
decembrie 2004 si ulterior, anual, pana la terminarea Proiectului;
(ii) un raport privind terminarea Proiectului, la 6 luni dupa incheierea
acestuia; si
(iii) periodic, orice documente suplimentare sau informatii privind
finantarea, implementarea si functionarea Proiectului, dupa cum Banca poate
solicita in mod rezonabil;
c) va supune aprobarii Bancii, fara intarziere, orice modificare majora in
planurile generale, graficul de executie, planurile de finantare sau programul
de cheltuieli ale Proiectului, in legatura cu aspectele facute cunoscute Bancii
inainte de semnarea prezentului contract;
d) va informa Banca in timp util despre orice situatie care impune
consimtamantul Bancii, in conformitate cu paragraful 6.08; si
e) va informa in general Banca despre orice fapt sau eveniment cunoscut
care poate prejudicia in mod substantial sau poate afecta conditiile executarii
ori functionarii Proiectului.
8.02. Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul va informa Banca:
a) imediat, despre orice hotarare luata de el din orice motiv sau despre
orice situatie care il obliga ori despre orice cerere care i s-a facut de a
rambursa anticipat orice imprumut acordat initial pentru o perioada mai mare de
5 ani;
b) imediat, despre orice intentie din partea sa de a acorda in favoarea
unei terte parti orice garantie pentru oricare dintre activele sale; sau
c) in general, asupra oricarei situatii sau oricarui eveniment care ar
putea impiedica indeplinirea oricarei obligatii a Imprumutatului care decurge
din prezentul contract sau ar prejudicia in mod substantial ori ar afecta
conditiile executarii sau functionarii Proiectului.
8.03. Informatii privind beneficiarii finali
Imprumutatul:
a) va determina beneficiarii finali sa furnizeze Bancii in fiecare an
rapoartele de progres ale subproiectelor privind implementarea fizica si furnizarea
serviciilor, inclusiv un set de indicatori standard conveniti cu Banca; si
b) va informa Banca imediat in legatura cu orice modificare adusa
documentelor de baza ale beneficiarilor finali si cu orice schimbare a
mandatului si a statutului sau legal.
8.04. Verificarea si informarea
In plus, Imprumutatul:
a) va lua orice masuri asa cum Banca va solicita in mod rezonabil pentru a
verifica si/sau a termina orice actiune pretinsa sau suspectata de natura celei
descrise in paragraful 6.12;
b) va informa Banca asupra masurilor pentru pretinderea daunelor de la
persoanele responsabile pentru orice pierderi rezultate dintr-un asemenea fapt;
si
c) va facilita orice verificare pe care Banca o poate face referitor la un
asemenea fapt.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele si alte
impuneri de orice natura, inclusiv taxe de timbru si taxe de inregistrare,
aferente semnarii sau implementarii prezentului contract ori a oricarui
document legat de acesta si aferent acordarii oricarei garantii pentru
imprumut.
Imprumutatul va rambursa integral capitalul si va plati dobanda,
comisioanele si alte sume datorate in baza prezentului contract, brut, fara
deducerea vreunei impuneri nationale sau locale de orice natura, cu conditia
ca, daca Imprumutatul este obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere,
aceasta va majora suma de plata catre Banca astfel incat, dupa deducere, suma
neta primita de Banca sa fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer
sau schimb valutar, ocazionate de semnarea sau de implementarea prezentului
contract sau a documentelor legate de acesta si de acordarea oricarei garantii
pentru imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata datorata unui caz de culpa
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia, la cerere,
pe baza cererii facute in acest sens de Banca:
A. imediat:
a) daca vreo informatie majora sau document remis Bancii de catre
Imprumutat ori in numele acestuia sau al beneficiarilor finali, in legatura cu
negocierea prezentului contract sau in timpul cat acesta este in vigoare, se
dovedeste a fi fost incorect in orice detaliu semnificativ;
b) daca Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din
imprumut, nu plateste dobanda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata
catre Banca, dupa cum este prevazut in prezentul contract;
c) daca, urmare oricarei neindepliniri a obligatiilor in legatura cu
acesta, Imprumutatului sau unui beneficiar final i se cere sa ramburseze
anticipat orice imprumut acordat initial pentru un termen mai mare de 5 ani;
d) daca survine vreun eveniment sau vreo situatie care este posibil sa
pericliteze indeplinirea obligatiilor de plata care decurg din imprumut sau sa
afecteze negativ orice garantie acordata pentru acesta;
e) daca orice obligatie asumata de Imprumutat si la care se face referire
la pct. 9 si 10 din preambul inceteaza a fi indeplinita cu privire la orice
imprumut acordat oricarui imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene;
f) daca Imprumutatul nu isi va indeplini orice obligatie cu privire la
orice alt imprumut acordat de Banca din resursele Bancii sau ale Uniunii
Europene;
g) daca Imprumutatul sau un beneficiar final nu isi va indeplini orice
obligatie referitoare la grantul ISPA; sau
h) (i) daca un executor intra in posesia oricarei parti a activelor unuia
dintre beneficiarii finali sau un creditor, lichidator ori administrator este
desemnat pentru orice parte a acestora; sau
(ii) daca orice poprire, executare, sechestru sau alt procedeu este initiat
ori aplicat asupra proprietatii unuia dintre beneficiarii finali; sau
B. la expirarea unei perioade de timp rezonabile, specificata de Banca
intr-o comunicare catre Imprumutat, fara ca problema sa fi fost remediata in
mod satisfacator pentru Banca:
a) daca Imprumutatul nu indeplineste vreo obligatie care rezulta din
prezentul contract, alta decat cea mentionata in subparagraful 10.01 A. alin.
b); sau
b) daca vreun element important prevazut in preambul se modifica in mod
substantial sau se dovedeste a fi eronat si daca modificarea fie prejudiciaza
interesul Bancii ca imprumutator al Imprumutatului, fie afecteaza negativ
implementarea sau functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Paragraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bancii de a
solicita rambursarea anticipata a imprumutului.
10.03. Daune
In cazul solicitarii de rambursare anticipata conform paragrafului 10.01,
Imprumutatul va plati Bancii o suma calculata in conformitate cu procedurile
stabilite la subparagrafele 4.02 B si C asupra sumei care a devenit scadenta si
platibila. O asemenea suma se va acumula de la data scadentei pentru plata
specificata in notificarea Bancii privind solicitarea si va fi calculata pe
baza faptului ca rambursarea anticipata a devenit efectiva la acea data.
10.04. Nederogari
Neindeplinirea sau indeplinirea cu intarziere a exercitarii de catre Banca
a oricaruia dintre drepturile sale conform prezentului articol 10 nu va fi
considerata o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a unei cereri formulate conform prezentului
articol vor fi utilizate, in primul rand, pentru plata daunelor, comisioanelor
si dobanzii, in aceasta ordine, si, in al doilea rand, pentru reducerea ratelor
nerambursate, in ordinea inversa a scadentei. Acestea se vor aplica intre
transe, dupa cum va considera Banca.
Art. 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Prezentul contract si intocmirea, interpretarea si validitatea lui vor fi
guvernate de legea Marelui Ducat de Luxemburg.
Locul realizarii prezentului contract este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile privind prezentul contract vor fi supuse Curtii de Justitie
a Comunitatilor Europene (denumita in continuare Curtea).
Partile la prezentul contract renunta prin prezentul la orice imunitate sau
drept de a obiecta fata de jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii, emisa conform prezentului paragraf 11.02, va fi
definitiva si obligatorie asupra partilor, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica ce decurge din prezentul contract certificarea de
catre Banca a oricarei sume datorate Bancii potrivit prezentului contract va
constitui dovada prima facie a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze finale
12.01. Notificari
Notificarile si alte comunicari transmise in legatura cu prezentul contract
vor fi trimise la adresele mentionate la pct. 1 de mai jos, cu exceptia
notificarilor catre Imprumutat in legatura cu litigiile in curs sau in
declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la pct. 2 de mai jos,
unde Imprumutatul isi alege domiciliul:
- pentru Banca: 1. bd. Konrad Adenauer nr. 100, L-2950
Luxembourg-Kirchberg;
- pentru Imprumutat: 1. str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, RO-70060,
Bucuresti, Romania;
2. Misiunea Romaniei la Comunitatile Europene, 12,
rue Montoyer, B-1180 Bruxelles.
Fiecare parte poate sa comunice celeilalte parti schimbarea adresei sale
mentionate mai sus, cu conditia ca adresele de la pct. 2 de mai sus pot fi
schimbate numai cu o alta adresa din cadrul Uniunii Europene.
Daca Imprumutatul nu va specifica altfel in scris Bancii, Imprumutatul va
determina OPCP sa fie responsabil pentru contacte cu Banca pentru scopurile
paragrafelor 6.12 si 8.04.
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari pentru care sunt mentionate in prezentul
contract perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama,
telex sau prin orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada
primirii de catre destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data declarata
a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei
perioade.
12.03. Preambul, anexe si documente anexate
Preambulul si urmatoarele anexe fac parte din prezentul contract:
- anexa A "Descrierea tehnica";
- anexa B "Graficul de amortizare";
- anexa C "Obligatiile beneficiarilor finali".
Urmatoarea anexa este atasata la prezentul contract:
- anexa nr. I "Imputernicirea pentru semnare a Imprumutatului".
Ca urmare, partile la prezentul contract au convenit ca acesta sa fie
semnat in trei exemplare originale in limba engleza, fiecare pagina fiind
parafata in numele Imprumutatului de domnul Stefan Petrescu, director general,
iar in numele Bancii, de doamna Reka Balogh, consilier legal.
Semnat pentru si in numele Romaniei,
M. Tanasescu
Semnat pentru si in numele Bancii Europene de Investitii,
R. Saerbeck
G.D. Spota
Bucuresti, 15 martie 2004.
Luxemburg, 19 martie 2004.
ANEXA A
Romania - Proiectul privind infrastructura municipala in domeniul
alimentarii cu apa, etapa a II-a
DESCRIEREA TEHNICA
1. Obiective
Obiectivul subproiectelor este reabilitarea infrastructurii sistemului
privind alimentarea cu apa si epurarea apei uzate in municipiile Buzau, Satu
Mare si Piatra-Neamt. Subproiectele vor fi cofinantate de ISPA.
2. Componentele Proiectului
Subproiectele cuprind urmatoarele programe investitionale in vederea
imbunatatirii sistemului de alimentare cu apa si de colectare si tratare a
apelor uzate, care vor cuprinde urmatoarele componente:
________________________________________________________________________________
Beneficiarul Scheme privind Scheme privind epurarea
final alimentarea cu apa apelor uzate
________________________________________________________________________________
Buzau - extinderea cu circa 2 km a - reabilitarea si reconstructia
retelei de alimentare cu apa, partiala a statiei de epurare
care deserveste aproximativ a apei cu o capacitate de
1.400 de persoane 233.000 echivalent persoana si
- inlocuirea a 45 km de conducte, un flux de tratare a apei de
care reprezinta 26% din totalul 500 l/s
retelei - extinderea cu circa 25 km a
- modernizarea statiilor de canalului colector pentru a
pompare prin instalarea unor deservi aproximativ 24.000
pompe cu viteza variabila, de persoane;
contoare ultrasonice si - reabilitarea a circa 11 km de
echipament SCADA pentru operare canale colectoare principale,
optimizata constructia a 5 bazine de
- procurarea de echipament mobil retentie si desfundarea
GIS si de cartografiere canalelor colectoare
principale
digitala si a unor unitati - achizitia unei unitati mobile
mobile de detectare a CCTV pentru intretinerea
scurgerilor in retea canalului colector si a unui
- finalizarea procesului de extractor mobil pentru namolul
contorizare primara si depus
secundara prin instalarea a
circa 7.000 de contoare si
achizitionarea unui echipament
de calibrare si intretinere a
contoarelor
Piatra-Neamt - reabilitarea puturilor de apa - reabilitarea statiei de
epurare
subterana la Vaduri, inclusiv a apei cu o capacitate de
instalarea de noi pompe si 205.000 echivalent persoana
echipament SCADA si un flux de tratare a apei
de
- imbunatatirea calitativa a 400 l/s
statiei de epurare a apei brute - extinderea cu 42 km a
canalului
in Batca Doamnei colector si constructia a 6
- extinderea cu circa 8 km a statii de pompare colectoare
retelei de alimentare cu apa, - inlocuirea a 6 km de canale
care deserveste aproximativ colectoare si reabilitarea a
5.000 de persoane doua statii de pompare
- inlocuirea a circa 9 km de colectoare
conducte si reabilitarea a - achizitia unei unitati mobile
5 statii de pompare si a CCTV pentru intretinerea
accesoriilor canalului colector si a unui
- procurarea de echipament mobil extractor mobil pentru namolul
GIS si de cartografiere depus
digitala si a unor unitati
mobile de detectare a
scurgerilor in retea
- finalizarea procesului de
contorizare primara si
secundara prin instalarea a
circa 2.400 de contoare si
distribuirea de contoare zonale
prin intermediul a 33 de
contoare si, de asemenea,
achizitionarea unui echipament
de calibrare si intretinere a
contoarelor
Satu Mare - reforarea si reechiparea a 15 - reabilitarea statiei de
epurare
puturi cu un volum total de a apei cu o capacitate de
730 l/s 180.000 echivalent persoana
- dublarea a 7 km de conducta si un flux de tratare a apei
de
magistrala cu diametrul nominal 430 l/s
de 600 mm, care leaga campul de - reabilitarea sectiunilor
puturi de statia de tratare a principale ale retelei de
apei Martinesti canalizare
- reabilitarea statiei de tratare - reabilitarea statiilor de
a apei Martinesti si reducerea pompare colectoare
capacitatii la 600 l/s
________________________________________________________________________________
Investitiile sunt estimative, astfel incat marimea si caracteristicile
componentelor pot fi modificate pentru indeplinirea acelorasi obiective, cu
conditia ca acestea sa fie convenite in prealabil cu Banca.
Grafic
Subproiectele individuale vor fi implementate pe perioada 2003 - 2007.
ANEXA B
Romania - Proiectul privind infrastructura municipala in domeniul
alimentarii cu apa, etapa a II-a
GRAFICUL DE AMORTIZARE
______________________________________________
Data scadenta a Sume de rambursat
ratei de rambursat exprimate ca procent
din imprumut
______________________________________________
1. 15 iunie 2010 2,63
2. 15 decembrie 2010 2,63
3. 15 iunie 2011 2,63
4. 15 decembrie 2011 2,63
5. 15 iunie 2012 2,63
6. 15 decembrie 2012 2,63
7. 15 iunie 2013 2,63
8. 15 decembrie 2013 2,63
9. 15 iunie 2014 2,63
10. 15 decembrie 2014 2,63
11. 15 iunie 2015 2,63
12. 15 decembrie 2015 2,63
13. 15 iunie 2016 2,63
14. 15 decembrie 2016 2,63
15. 15 iunie 2017 2,63
16. 15 decembrie 2017 2,63
17. 15 iunie 2018 2,63
18. 15 decembrie 2018 2,63
19. 15 iunie 2019 2,63
20. 15 decembrie 2019 2,63
21. 15 iunie 2020 2,63
22. 15 decembrie 2020 2,63
23. 15 iunie 2021 2,63
24. 15 decembrie 2021 2,63
25. 15 iunie 2022 2,63
26. 15 decembrie 2022 2,63
27. 15 iunie 2023 2,63
28. 15 decembrie 2023 2,63
29. 15 iunie 2024 2,63
30. 15 decembrie 2024 2,63
31. 15 iunie 2025 2,63
32. 15 decembrie 2025 2,63
33. 15 iunie 2026 2,63
34. 15 decembrie 2026 2,63
35. 15 iunie 2027 2,63
36. 15 decembrie 2027 2,63
37. 15 iunie 2028 2,63
38. 15 decembrie 2028 2,69
______________________________________________
ANEXA C
Romania - Proiectul privind infrastructura municipala in domeniul
alimentarii cu apa, etapa a II-a
OBLIGATIILE BENEFICIARILOR FINALI
I. Obligatii generale aplicabile tuturor beneficiarilor finali
1. Beneficiarii finali vor stabili o unitate de implementare a fiecarui
subproiect si un fond de intretinere, inlocuire si dezvoltare stabilit in
conditii acceptabile Bancii.
2. Beneficiarii finali vor prezenta un program de intretinere si operare,
satisfacator pentru Banca, pana la 31 decembrie 2007. Programul va acoperi o
perioada de 10 ani, incepand cu 1 ianuarie 2008.
3. Beneficiarii finali vor prezenta un masterplan actualizat pentru
serviciile de alimentare cu apa/tratarea apelor uzate, care sa contina
investitiile prioritizate si costurile viitoare, in vederea asigurarii
indeplinirii directivelor CE corespunzatoare executarii masurii ISPA/BEI si a
unui concept pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a activitatilor
regiei/companiilor (alimentare cu apa/epurarea apelor uzate si termoficare).
4. Beneficiarii finali vor asigura auditarea anuala a conturilor de catre
auditori de reputatie internationala, care sa confirme faptul ca sunt tinute
sisteme de contabilitate separate pentru serviciile de alimentare cu
apa/tratarea apelor uzate si pentru activitatile de termoficare si ca nu se
aplica nici un fel de subventie incrucisata intre aceste activitati, si ca
acestea sunt prezentate Bancii la sfarsitul fiecarui an calendaristic, pana la
31 decembrie 2007, sau, in cazul in care a avut loc inainte de aceasta data,
pana la momentul infiintarii unei persoane juridice autonome pentru furnizarea
serviciilor de alimentare cu apa/tratarea apelor uzate.
5. Vor fi aprobate de catre autoritatile responsabile cresteri adecvate de
tarife pentru serviciile de alimentare cu apa/tratarea apelor uzate, in vederea
asigurarii recuperarii costurilor de operare, de intretinere si inlocuire a
activelor, precum si a costurilor cu serviciul datoriei externe pentru toate
investitiile care nu sunt finantate din grant.
6. Vor fi introduse tarife corespunzatoare de tratare a apei pentru
industrii, bazate pe afluenta cantitativa si calitativa, precum si costul
tratarii.
7. Reziduurile industriale vor fi pretratate si/sau reciclate in
conformitate cu directivele CE, astfel incat sa nu fie daunatoare proceselor
industriale, si monitorizate de catre autoritatile de mediu competente.
8. Beneficiarii finali vor furniza dovada faptului ca se va implementa o
solutie pentru inlaturarea namolului in conformitate cu directivele CE.
II. Obligatiile specifice ale subproiectelor
1. Buzau
Tarifele combinate pentru apa/ape uzate vor fi marite cu 50% in termeni
reali fata de tariful stabilit la 1 decembrie 2002.
2. Satu Mare
Tarifele combinate pentru apa/ape uzate vor fi marite cu 45% in termeni
reali fata de tariful stabilit la 1 iulie 2002.
Beneficiarul final va furniza dovada ca autorizatia de mediu a luat in
considerare in mod corespunzator rezultatele consultarii publicului.
3. Piatra-Neamt
Tarifele combinate pentru apa/ape uzate vor fi marite cu 60% in termeni
reali fata de tariful stabilit la 1 decembrie 2002.
III. Esalonarea in timp
Implementarea obligatiilor va fi in conformitate cu termenele limita
stabilite in memorandumurile de finantare.
ANEXA 1
IMPUTERNICIREA PENTRU SEMNARE A IMPRUMUTATULUI
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE DIN ROMANIA
Prin prezenta se certifica ca Presedintele Romaniei i-a acordat depline
puteri domnului Mihai Nicolae Tanasescu, ministrul finantelor publice, pentru a
semna Contractul de finantare (Romania - Proiectul privind infrastructura
municipala in domeniul alimentarii cu apa, etapa a II-a) dintre Romania si
Banca Europeana de Investitii.
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana