LEGE Nr. 7 din
11 ianuarie 2006
privind statutul
functionarului public parlamentar
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 25 mai 2009
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează statutul
funcţionarului public parlamentar din cadrul structurilor de specialitate ale
Parlamentului României.
(2) In sensul prezentei legi, prin structuri de
specialitate se înţelege serviciile Camerei Deputaţilor şi Senatului care
desfăşoară activităţile prevăzute la art. 3 şi la art. 5 alin. (2).
Art. 2. - Funcţionarii publici parlamentari numiţi în
cadrul structurilor de specialitate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului au un
statut special, conferit de atribuţiile şi răspunderile ce le revin, în scopul
realizării prerogativelor constituţionale ale Parlamentului.
Art. 3. -In sensul prezentei legi, activităţile
desfăşurate de funcţionarii publici parlamentari şi care implică exercitarea
prerogativelor constituţionale ale Parlamentului sunt următoarele:
a) asigurarea din punct de vedere tehnic şi de
specialitate a elaborării, redactării şi definitivării actelor legislative;
b) elaborarea de studii, sinteze şi analize
comparative, în scopul îmbunătăţirii şi perfecţionării cadrului legislativ;
c) organizarea, prezentarea şi redactarea lucrărilor
de specialitate ale comisiilor parlamentare;
d) organizarea lucrărilor plenului Camerei Deputaţilor
şi Senatului, inclusiv a şedinţelor comune;
e) organizarea şi desfăşurarea activităţii Biroului
permanent;
f) documentarea, evidenţa şi informatizarea
activităţii legislative;
g) gestionarea resurselor umane şi financiare,
contenciosul administrativ şi auditul intern;
h) organizarea şi desfăşurarea activităţilor de relaţii
parlamentare externe şi de protocol, precum şi activitatea de informatică,
relaţii cu presa şi cu publicul, registratură şi arhivă.
Art. 4. - (1) Funcţia publică parlamentară este o
funcţie publică specifică de carieră, autonomă.
(2) Funcţionarul public parlamentar se bucură de
stabilitate şi îşi desfăşoară activitatea cu respectarea principiilor
legalităţii, imparţialităţii, obiectivitătii, al subordonării ierarhice, precum
şi al neutralităţii politice.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), funcţionarul
public parlamentar care îşi desfăşoară activitatea la Cancelaria preşedintelui,
la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor
parlamentare şi la grupurile parlamentare îşi exercită atribuţiile cu
respectarea principiului legalităţii şi al subordonării ierarhice.
Art. 5. - (1) Raporturile de serviciu se nasc şi se
exercită pe baza actului administrativ de numire, emis în condiţiile prezentei
legi.
(2) Funcţiile publice parlamentare din cadrul
structurilor de specialitate ale Parlamentului sunt funcţiile publice în care
sunt numite, pe durată nedeterminată, persoane care desfăşoară activităţile
prevăzute la art. 3 şi persoanele numite în funcţia de şef de cabinet.
(3) Persoanele care desfăşoară activităţi de specialitate
la Cancelaria preşedintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la
cabinetele preşedinţilor comisiilor permanente, la cabinetele liderilor
grupurilor parlamentare şi la grupurile parlamentare pot fi încadrate ca
funcţionar public parlamentar pe perioadă nedeterminată, funcţionar public
parlamentar pe perioadă determinată sau personal contractual**).
(4) Prevederile prezentei legi nu se aplică
personalului din structurile Parlamentului, care desfăşoară activităţi
administrative, de gospodărire, investiţii, întreţinere-reparaţii şi de
deservire, pentru care încadrarea în muncă se face prin contract individual de
muncă, potrivit Codului muncii.
Art. 6. - (1) Funcţiile publice parlamentare se
clasifică, în raport cu nivelul atribuţiilor titularului funcţiei publice
parlamentare, după cum urmează:
a) funcţii publice parlamentare corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici;
b) funcţii publice parlamentare de conducere;
c) funcţii publice parlamentare de execuţie.
(2) Clasificarea funcţiilor publice parlamentare este
reglementată în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 7. - (1) Funcţiile publice parlamentare
corespunzătoare înalţilor funcţionari publici parlamentari sunt: funcţia de
secretar general, secretar general adjunct şi şef de departament sau director
general, după caz.
(2) Funcţiile publice parlamentare de conducere sunt:
director, director adjunct, şef serviciu, şef secţie şi şef birou.
(3) Funcţiile publice parlamentare de execuţie sunt
cele prevăzute în anexa la prezenta lege.
Art. 8. - (1) Se înfiinţează funcţia de reprezentant
permanent al Camerei Deputaţilor, respectiv al Senatului pe lângă Parlamentul
European, ca angajat contractual al Camerei Deputaţilor şi/sau al Senatului,
după caz, salarizat la nivelul funcţiei publice parlamentare de şef departament
sau director general.
(2) Pe perioada misiunii sale în străinătate, persoana
care are calitatea de reprezentant permanent al Camerei Deputaţilor, respectiv
al Senatului decontează, pe bază de documente justificative, cheltuielile
privind chiria şi întreţinerea spaţiului de locuit în străinătate, inclusiv
utilităţile aferente, cheltuielile de birou privind telefonul, faxul şi
internetul, cheltuielile privind asigurările de sănătate în străinătate şi cheltuielile
privind biletele de avion - clasa economic - pentru deplasări în interesul
serviciului la şi de la Parlamentul European.
*) Republicată în
temeiul art. V din Legea nr. 113/2009 pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 24 aprilie 2009, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public
parlamentar a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35
din 16 ianuarie 2006 şi a fost suspendată prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 2/2006 pentru suspendarea aplicării prevederilor Legii nr.
7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 13 februarie 2006 (respinsă prin
Legea nr. 271/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
740 din 30 august 2006) şi ulterior a mai fost publicată şi completată prin:
- Legea nr. 120/2007 privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea şi completarea unor acte
normative prin care se acordă drepturi sociale, precum şi unele măsuri în
domeniul cheltuielilor de personal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 299 din 4 mai 2007;
- Legea nr. 221/2007 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 460 din 9 iulie 2007;
- Legea nr. 287/2007 pentru modificarea art. 77 din
Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 5 noiembrie 2007.
**) Conform
prevederilor art. II din Legea nr. 113/2009, dispoziţiile art. 5 alin. (3) se
aplică începând cu data de 1 ianuarie 2010.
(3) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să
introducă modificările corespunzătoare în structura bugetelor de venituri şi
cheltuieli ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.
CAPITOLUL II
Incompatibilităţi şi interdicţii
Art. 9. - Calitatea de funcţionar public parlamentar
este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată, cu excepţia
funcţiilor şi activităţilor didactice din învăţământul superior, al cercetării
ştiinţifice şi al creaţiei literar-artistice.
Art. 10. - (1) Funcţionarii publici parlamentari nu pot
deţine funcţii şi nu pot desfăşura alte activităţi, remunerate sau
neremunerate, după cum urmează:
a) în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice,
cu excepţia cazului în care raportul de serviciu este suspendat, conform art.
61 alin. (1)lit. a);
b) în cadrul cabinetului demnitarului, cu excepţia
cazului în care funcţionarul public parlamentar este suspendat din funcţia
publică, în condiţiile legii, pe durata numirii sale;
c) în cadrul regiilor autonome sau al societăţilor
comerciale din sectorul public sau privat;
d) în calitate de membru al unui grup de interes
economic.
(2) Funcţionarii publici parlamentari nu pot fi
mandatari ai unor persoane în ceea ce priveşte efectuarea unor acte în legătură
cu funcţia publică pe care o exercită.
(3) In situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b),
la încetarea perioadei pentru care a fost numit sau ales ori la încheierea
mandatului demnitarului, după caz, funcţionarul public parlamentar este
reîncadrat în funcţia publică deţinută sau într-o funcţie similară.
(4) Dispoziţiile prezentei legi privind activitatea
politică a funcţionarului public parlamentar nu se aplică persoanelor care
desfăşoară activităţile prevăzute la art. 3 la Cancelaria preşedintelui, la
cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor
parlamentare şi la grupurile parlamentare.
Art. 11. - (1) Nu sunt permise raporturi ierarhice
directe, în cazul în care funcţionarii publici parlamentari sunt soţi sau rude
de gradul I.
(2) Persoanele care se află în una dintre situaţiile
prevăzute la alin. (1) vor opta, în termen de 10 zile, pentru încetarea
raporturilor ierarhice directe.
(3) Orice persoană poate sesiza existenţa situaţiilor
prevăzute la alin. (1).
(4) Situaţiile prevăzute la alin. (1)şi, corelativ,
neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (2) se constată de către
secretarul general, care va dispune încetarea raporturilor ierarhice directe
dintre funcţionarii publici parlamentari soţi sau rude de gradul I.
(5) Procedura de constatare a incompatibilităţilor
este stabilită prin Regulamentul intern al funcţionarilor publici parlamentari
din structurile de specialitate ale Camerei Deputaţilor sau Senatului, aprobat
de Biroul permanent al fiecărei Camere.
CAPITOLUL III
Selectarea, numirea, evaluarea şi promovarea funcţionarului public parlamentar
SECŢIUNEA 1
Selectarea şi numirea funcţionarului public
parlamentar
Art. 12. - (1) In structurile de specialitate ale Parlamentului
o persoană poate ocupa o funcţie publică parlamentară, dacă îndeplineşte
cumulativ următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română, domiciliul în România şi
capacitate deplină de exerciţiu;
b) cunoaşte limba română;
c) a împlinit vârsta de 18 ani;
d) este aptă din punct de vedere medical pentru
îndeplinirea funcţiei; starea de sănătate este atestată pe bază de examen
medical de specialitate;
e) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în
specialitate stabilite potrivit prezentei legi;
f) nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea
unei infracţiuni, care o face nedemnă pentru exercitarea unei funcţii publice;
g) nu a desfăşurat activitate de poliţie politică,
astfel cum este definită de lege;
h) nu a fost destituită dintr-o funcţie publică în
ultimii 7 ani;
i) a fost declarată „admis" la concursul sau
examenul susţinut pentru ocuparea funcţiei publice parlamentare.
(2) Prevederile alin. (1) lit. e) referitoare la
vechimea în specialitate şi ale alin. (1) lit. i) nu sunt aplicabile
funcţionarului public parlamentar care îşi desfăşoară activitatea la Cancelaria
preşedintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele
liderilor grupurilor parlamentare sau la grupurile parlamentare.
(3) Condiţiile de vechime în specialitate necesară
pentru ocuparea funcţiilor publice parlamentare de conducere din structurile de
specialitate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului se stabilesc de către
birourile permanente reunite ale celor două Camere, iar vechimea minimă în
specialitate necesară pentru ocuparea funcţiilor publice parlamentare de
execuţie se stabileşte, de comun acord, de către secretarii generali ai celor
două Camere ale Parlamentului.
(4) Pe lângă condiţiile prevăzute la alin. (1), pentru
ocuparea unei funcţii publice parlamentare în structurile de specialitate ale
Parlamentului pot fi stabilite condiţii specifice, aprobate de către Biroul
permanent al Camerei Deputaţilor sau Senatului, la propunerea secretarului
general.
Art. 13. - Numirea funcţionarului public parlamentar
care îşi desfăşoară activitatea la Cancelaria preşedintelui, la cabinetele
membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare
sau la grupurile parlamentare se face la propunerea preşedintelui Camerei
Deputaţilor sau al Senatului, după caz, a membrului Biroului permanent
respectiv sau a liderului grupului parlamentar, după caz.
Art. 14. - (1) Numirea funcţionarului public
parlamentar se face pe post vacant, prin concurs sau examen, după caz, în
condiţiile prezentei legi.
(2) Concursul se organizează şi se desfăşoară în cazul
în care, pentru ocuparea unui post vacant, se înscriu minimum două persoane.
(3) Examenul are loc în cazul în care, pentru ocuparea
unui post vacant, la concursul organizat s-a înscris o singură persoană sau numărul
celor înscrişi este egal ori mai mic decât numărul posturilor vacante de
acelaşi nivel, scoase la concurs.
Art. 15. - Rezultatul concursului sau examenului se
aduce la cunoştinţă candidaţilor, prin afişare, la sediul Camerei Deputaţilor
sau al Senatului, după caz, în termen de 5 zile de la susţinerea ultimei probe.
Art. 16. - (1) Candidatul nemulţumit de rezultatul
concursului sau al examenului se poate adresa cu contestaţie, la secretarul
general, în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor.
(2) Normele de organizare şi desfăşurare ale
concursului sau examenului şi procedura de soluţionare a contestaţiilor se
aprobă de Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului, la propunerea
secretarului general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 17. - (1) Pe baza rezultatelor definitive,
secretarul general emite ordinul de numire în funcţie a candidatului declarat
„admis".
(2) Actul administrativ de numire are formă scrisă şi
trebuie să conţină temeiul legal al numirii, numele funcţionarului public
parlamentar, denumirea funcţiei publice parlamentare, data de la care urmează
să exercite funcţia publică parlamentară, drepturile salariale, precum şi locul
de desfăşurare a activităţii.
(3) Fişa postului aferentă funcţiei publice parlamentare
se anexează la actul administrativ de numire, iar o copie a acesteia se
înmânează funcţionarului public parlamentar.
(4) La învestirea în funcţia publică parlamentară,
funcţionarul public parlamentar depune jurământul de credinţă, în termen de 3
zile de la emiterea actului de numire.
(5) Jurământul prevăzut la alin. (4) are următorul
conţinut: „Jur să respect Constituţia, drepturile şi libertăţile
fundamentale ale omului, să aplic în mod corect şi fără părtinire legile ţării,
să îndeplinesc conştiincios îndatoririle ce îmi revin în funcţia publică
parlamentară în care am fost numit, să păstrez secretul profesional şi să
respect normele de conduită profesională şi civică. Aşa să-mi ajute
Dumnezeu!". Formula religioasă de încheiere va respecta libertatea convingerilor
religioase.
(6) Jurământul de credinţă se poate depune şi fără
formula religioasă.
(7) Funcţionarul public parlamentar depune jurământul
de credinţă în faţa secretarului general, care poate fi asistat de secretarul
general adjunct şi de conducătorul compartimentului în care îşi va desfăşura
activitatea.
(8) Secretarul general şi secretarul general adjunct
depun jurământul de credinţă în faţa Biroului permanent al Camerei Deputaţilor
sau al Senatului, după caz.
Art. 18. - (1) Neprezentarea la termenul fixat pentru
depunerea jurământului de credinţă, consemnată în scris, duce la revocarea
ordinului de numire în funcţia publică parlamentară a persoanei în cauză, cu
excepţia situaţiei în care dovedeşte că motive obiective au împiedicat-o să se prezinte
şi pe care le face cunoscute, în termen de 5 zile, secretarului general al
Camerei Deputaţilor sau al Senatului, după caz.
(2) în termen de 5 zile de la încetarea motivelor
prevăzute la alin. (1), funcţionarul public parlamentar are obligaţia de a depune
jurământul de credinţă.
(3) Refuzul depunerii jurământului de credinţă
prevăzut la art. 17 alin. (5) sau neprezentarea în condiţiile alin. (2) se
consemnează în scris şi atrage revocarea ordinului de numire în funcţia publică
parlamentară.
Art. 19. - (1) In funcţiile publice parlamentare
corespunzătoare înalţilor funcţionari publici sunt numiţi secretarul general şi
secretarul general adjunct ai Camerei Deputaţilor sau Senatului, precum şi
şeful de departament sau directorul general, după caz.
(2) Numirea în funcţia de secretar general şi de
secretar general adjunct se face de Camera Deputaţilor sau de Senat, potrivit
regulamentului fiecărei Camere.
(3) Numirea în funcţia publică parlamentară de şef de
departament ori de director general, după caz, se face de secretarul general,
cu avizul Biroului permanent al Camerei Deputaţilor sau Senatului.
Art. 20. - (1) In funcţiile publice parlamentare de
conducere din structurile Camerei Deputaţilor sau Senatului se numesc
funcţionari publici cu studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă
de licenţă ori echivalentă, după caz, care îndeplinesc condiţiile stabilite
conform art. 12.
(2) Numirea în funcţiile publice parlamentare de
conducere se face pe bază de concurs, organizat de secretarul general al
Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, în limita posturilor vacante,
potrivit normelor stabilite de Biroul permanent al fiecărei Camere a
Parlamentului.
(3) Inalţii funcţionari publici parlamentari şi
funcţionarii publici parlamentari cu funcţii de conducere beneficiază de
indemnizaţia de conducere prevăzută de legea privind salarizarea funcţionarilor
publici.
SECŢIUNEA a 2-a
Evaluarea activităţii funcţionarului public
parlamentar
Art. 21. - Evaluarea profesională individuală a
funcţionarilor publici parlamentari se face anual, în condiţiile legii.
Art. 22. - Criteriile de evaluare a activităţii
profesionale individuale, precum şi metodologia de evaluare şi de contestare a
calificativelor acordate se aprobă de către Biroul permanent al Camerei
Deputaţilor sau Senatului, după caz, la propunerea secretarului general.
SECŢIUNEA a 3-a
Promovarea în funcţie a funcţionarului public
parlamentar
Art. 23. - (1) In carieră, funcţionarul public
parlamentar beneficiază de dreptul de a promova în funcţie.
(2) Promovarea într-o funcţie publică parlamentară
superioară se face prin concurs sau examen.
Art. 24. - (1) In vederea prezentării la examen sau la
concurs, pentru a promova într-o funcţie superioară, funcţionarul public
parlamentar trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă vechimea minimă stabilită conform art. 12
alin. (3);
b) să fi obţinut la evaluarea activităţii profesionale
din ultimii 2 ani cel puţin calificativul „Bun";
c) să îndeplinească cerinţele specifice, prevăzute în
fişa postului.
(2) Metodologia de organizare şi desfăşurare a
examenului sau concursului pentru promovarea într-o funcţie parlamentară
superioară se aprobă de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, respectiv de
Biroul permanent al Senatului, la propunerea secretarilor generali ai acestora.
Art. 25. - Promovarea funcţionarului public parlamentar
se poate face numai în funcţia imediat superioară şi numai o dată pe an, în
condiţiile prevăzute de prezenta lege.
Art. 26. - (1) Funcţionarul public parlamentar a cărui
activitate, cu ocazia evaluării profesionale anuale, a fost notată cu
calificativul „Nesatisfăcător" sau „Satisfăcător" nu poate fi
promovat în anul imediat următor.
(2) In situaţia în care, în ultimii 2 ani consecutivi,
funcţionarul public parlamentar a fost notat cu calificativul
„Nesatisfăcător", secretarul general propune funcţionarului respectiv
trecerea într-o funcţie inferioară, în limita posturilor vacante. Dacă nu
există posturi vacante ori propunerea nu este acceptată, se procedează la eliberarea
din funcţie a funcţionarului public parlamentar ca necorespunzător.
SECŢIUNEA a 4-a
Formarea profesională a funcţionarului public
parlamentar
Art. 27. - (1) Funcţionarul public parlamentar are
dreptul şi obligaţia de a-şi perfecţiona pregătirea profesională şi de a urma
cursuri de perfecţionare organizate în acest scop.
(2) Formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale
au caracter continuu, se organizează, se finanţează şi se desfăşoară potrivit
programului anual aprobat de Biroul permanent al fiecărei Camere a
Parlamentului.
Art. 28. - Formarea şi perfecţionarea profesională ale
funcţionarilor publici parlamentari se realizează în următoarele forme:
a) participarea la cursuri organizate de Parlament sau
de furnizorii de servicii de formare şi perfecţionare profesională specifice
activităţii parlamentare, din ţară sau din străinătate;
b) stagii de adaptare profesională la cerinţele
funcţiei;
c) stagii de practică şi specializare în ţară şi în
străinătate;
d) formare şi perfecţionare profesională
individualizată;
e) alte forme de pregătire profesională.
Art. 29. - (1) Planul de formare şi perfecţionare
profesională se aprobă de Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului,
la propunerea secretarului general al fiecărei Camere, cu consultarea
sindicatului.
(2) Planul de formare şi perfecţionare profesională,
după aprobare, se aduce la cunoştinţa funcţionarilor publici parlamentari.
Art. 30. - (1) Funcţionarii publici parlamentari
beneficiază de drepturile salariale cuvenite, pe perioada în care urmează forme
de perfecţionare profesională, în situaţia în care acestea sunt:
a) organizate la iniţiativa Parlamentului;
b) urmate la iniţiativa funcţionarului public
parlamentar, cu aprobarea secretarului general.
(2) In cazul în care cursurile de perfecţionare sunt
organizate în altă localitate decât cea de domiciliu, funcţionarul public
parlamentar beneficiază şi de drepturile de delegare, potrivit prezentei legi.
(3) Pentru acoperirea cheltuielilor planurilor de
formare şi perfecţionare profesională ale funcţionarilor publici parlamentari,
în bugetele anuale ale fiecărei Camere sunt prevăzute sumele necesare pentru
cheltuielile respective.
(4) Secretarul general prezintă anual Biroului
permanent un raport cu privire la realizarea planurilor de formare şi
perfecţionare profesională, precum şi cheltuielile aferente.
Art. 31. - (1) Funcţionarul public parlamentar care
urmează o formă de specializare sau de perfecţionare cu o durată mai mare de 3
luni şi primeşte pe această perioadă drepturile salariale este obligat să se
angajeze în scris că va lucra minimum 3 ani în cadrul Camerei Deputaţilor sau
Senatului, după caz. In cazul nerespectării angajamentului, acesta va suporta
cheltuielile efectuate, proporţional cu timpul rămas până la împlinirea termenului.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică funcţionarului
public parlamentar care nu mai deţine funcţia publică din motive ce nu îi sunt
imputabile sau în cazul în care a intervenit transferul în interesul
serviciului.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile funcţionarului public
parlamentar
SECŢIUNEA 1
Drepturile funcţionarului public parlamentar
Art. 32. - Stabilirea drepturilor funcţionarilor
publici parlamentari ţine seama de importanţa atribuţiilor şi răspunderilor ce
le revin în scopul realizării prerogativelor constituţionale ale Parlamentului,
ca organ reprezentativ suprem al poporului român şi ca unică autoritate
legiuitoare a ţării, precum şi de incompatibilităţile şi interdicţiile ce le
sunt stabilite prin prezenta lege.
Art. 33. - (1) Funcţionarul public parlamentar are
dreptul de a fi încadrat în funcţia corespunzătoare pregătirii, specializării,
competenţei profesionale, experienţei şi aptitudinilor personale.
(2) Funcţionarul public parlamentar are dreptul de a
fi promovat în funcţie corespunzător pregătirii, experienţei şi rezultatelor
profesionale consemnate în evaluările anuale.
(3) Funcţionarul public parlamentar se bucură de
stabilitate, de egalitate de şanse şi de tratament la numirea şi promovarea în
funcţie, precum şi la accesul la formele de pregătire profesională.
Art. 34. - (1) Funcţionarul public parlamentar
beneficiază de un tratament corect la locul de muncă, cu respectarea demnităţii
sale.
(2) Activitatea funcţionarului public parlamentar se
desfăşoară în condiţii de muncă de natură să îi ocrotească sănătatea şi
integritatea fizică.
Art. 35. - Funcţionarul public parlamentar are dreptul
de a fi informat cu privire la deciziile care se iau în aplicarea prezentului
statut şi care îl vizează în mod direct.
Art. 36. - Funcţionarii publici parlamentari se pot
organiza în asociaţii profesionale sau în alte asociaţii care au ca scop
reprezentarea intereselor proprii, perfecţionarea pregătirii profesionale,
precum şi protejarea statutului lor.
Art. 37. - (1) Dreptul la asociere sindicală este
garantat funcţionarilor publici parlamentari, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici parlamentari îşi pot exercita
dreptul la grevă, în condiţiile legii.
Art. 38. - Funcţionarii publici parlamentari pot fi
aleşi sau numiţi într-o funcţie de demnitate publică, în condiţiile legii.
Art. 39. - Pentru activitatea desfăşurată, funcţionarul
public parlamentar are dreptul la un salariu de bază lunar, sporuri,
indemnizaţii, premii şi altele asemenea, potrivit legii.
Art. 40. - (1) Stabilirea salariilor de bază ale
funcţionarilor publici parlamentari se face în mod diferenţiat, avându-se în
vedere realizarea unei ierarhii juste în sistem de carieră, în raport cu
natura, importanţa, complexitatea şi responsabilitatea funcţiilor în care
aceştia sunt numiţi, cu vechimea, disponibilitatea, confidenţialitatea şi
fidelitatea acestora în asigurarea bunei funcţionări a serviciului.
(2) Salariile de bază ale funcţionarilor publici
parlamentari se stabilesc prin lege.
(3) Până la adoptarea unei legi speciale, salariile de
bază ale funcţionarilor publici parlamentari se acordă în cuantumul şi în
condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările ulterioare.
De asemenea, funcţionarii publici parlamentari beneficiază şi de celelalte
drepturi prevăzute de Legea nr. 53/1991 privind indemnizaţiile şi celelalte
drepturi ale senatorilor şi deputaţilor, precum şi salarizarea personalului din
aparatul Parlamentului României, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Secretarul general şi secretarul general adjunct
al Camerei Deputaţilor şi Senatului beneficiază de indemnizaţia prevăzută în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr.
383/2001, cu modificările ulterioare. Ei beneficiază, de asemenea, şi de
drepturile prevăzute de Legea nr. 53/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 41. - (1) Funcţionarii publici parlamentari au
dreptul, în fiecare an calendaristic, la concediu de odihnă plătit, potrivit
legii şi regulamentului intern al fiecărei Camere. Concediul de odihnă
neefectuat până la sfârşitul anului din motive care privesc exercitarea
atribuţiilor de serviciu ori din alte motive obiective, potrivit
regulamentului, se compensează în bani.
(2) Stabilirea concediului de odihnă şi modul de calcul
al indemnizaţiei pentru concediul de odihnă se aprobă, prin regulament, de
Biroul permanent al Camerei Deputaţilor şi Senatului.
(3) Cu 5 zile înaintea plecării în concediul de odihnă,
funcţionarul public parlamentar primeşte indemnizaţia de concediu, care nu
poate fi mai mică decât suma rezultată din cumularea salariului de bază, a
indemnizaţiei de conducere şi a sporurilor acordate la salariul de bază din
luna anterioară plecării în concediul de odihnă şi o primă egală cu salariul de
bază din aceeaşi lună.
Art. 42. - Funcţionarii publici parlamentari au dreptul
la concedii medicale şi la alte concedii, în condiţiile legii.
Art. 43. - (1) Funcţionarii publici parlamentari au
dreptul la tichete de masă, în condiţiile legii.
(2) Secretarilor generali şi secretarilor generali
adjuncţi ai Camerei Deputaţilor şi Senatului, care nu au domiciliul în
municipiul Bucureşti, li se asigură cazare la hotel sau, în cazul în care nu
beneficiază de cazare la hotel, li se acordă, pe noapte, 70% din tariful minim
negociat cu unităţile hoteliere pentru cazarea unui deputat sau senator.
(3) Secretarii generali şi secretarii generali
adjuncţi ai Camerei Deputaţilor şi Senatului, care nu au domiciliul în
municipiul Bucureşti, beneficiază lunar de 4 deplasări dus-întors între
municipiul Bucureşti şi localitatea în care îşi au domiciliul, cu orice mijloc
de transport, ale căror cheltuieli se decontează în condiţiile legii.
Art. 44. - (1) Perioada în care funcţionarul public
parlamentar de specialitate juridică desfăşoară activitate în structurile de
specialitate ale Parlamentului se consideră vechime în magistratură şi în
specialitate, în condiţiile legii.
(2) Se consideră, de asemenea, vechime în specialitate
şi perioada în care funcţionarii publici parlamentari de altă specialitate îşi
desfăşoară activitatea în structurile de specialitate ale Parlamentului.
Art. 45. - Pentru merite deosebite în activitate,
funcţionarii publici parlamentari care au obţinut numai calificativul
„Excepţional" în ultimii 5 ani pot fi propuşi pentru conferirea de
decoraţii, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile funcţionarului public parlamentar
Art. 46. - (1) Funcţionarii publici parlamentari au
obligaţia să îndeplinească cu profesionalism, imparţialitate şi în conformitate
cu legea îndatoririle de serviciu şi să se abţină de la orice faptă care ar
putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului
corpului funcţionarilor publici parlamentari.
(2) Funcţionarii publici parlamentari au îndatorirea de
a respecta normele de conduită profesională prevăzute de lege.
Art. 47. - Funcţionarii publici parlamentari au obligaţia
să nu ştirbească, în orice împrejurare, prin activitatea desfăşurată şi
conduita personală, prestigiul funcţiei şi al Parlamentului.
Art. 48. - (1) Funcţionarii publici parlamentari au
obligaţia ca, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, să nu favorizeze vreun
partid politic şi să nu participe la activităţi politice în timpul programului
de lucru.
(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile
funcţionarilor publici parlamentari care îşi desfăşoară activitatea la
Cancelaria preşedintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la
cabinetele liderilor grupurilor parlamentare şi la grupurile parlamentare.
(3) Funcţionarilor publici parlamentari le este
interzis să facă parte din asociaţii interzise de lege şi să participe la
manifestări politice şi sindicale ilegale.
Art. 49. - (1) Funcţionarii publici parlamentari sunt
obligaţi să îndeplinească atribuţiile ce revin postului pe care îl ocupă.
(2) Funcţionarii publici parlamentari sunt obligaţi să
se conformeze dispoziţiilor primite de la superiorii ierarhici şi să rezolve în
termenul stabilit lucrările repartizate de către aceştia.
(3) In caz de imposibilitate a exercitării funcţiei,
funcţionarii publici parlamentari sunt obligaţi să anunţe de îndată şefii
ierarhici.
Art. 50. - Funcţionarii publici parlamentari au
obligaţia să păstreze secretul de serviciu, precum şi confidenţialitatea în
legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunoştinţă în
exercitarea funcţiei publice parlamentare, în condiţiile legii, cu excepţia informaţiilor
de interes public.
Art. 51. - (1) Funcţionarilor publici parlamentari le
este interzis să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru ei sau
pentru alţii, în considerarea funcţiei lor publice parlamentare, daruri ori
alte avantaje.
(2) Funcţionarilor publici parlamentari le este
interzis să primească direct cereri a căror rezolvare intră în competenţa lor
sau să discute direct cu petenţii ori să intervină pentru soluţionarea acestor
cereri, cu excepţia celor cărora le sunt stabilite asemenea atribuţii.
(3) La numirea într-o funcţie publică parlamentară,
precum şi la încetarea raporturilor de serviciu funcţionarii publici
parlamentari sunt obligaţi să depună, în condiţiile legii, declaraţia de avere.
Declaraţia de avere se actualizează potrivit legii.
Art. 52. - Funcţionarii publici parlamentari au
obligaţia să respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi
al incompatibilităţilor stabilite de lege.
Art. 53. - Funcţionarii publici parlamentari sunt
obligaţi să urmeze formele de pregătire şi perfecţionare profesională
organizate de Parlament sau de furnizorii de servicii de formare şi
perfecţionare profesională, specifice activităţii parlamentare din ţară sau din
străinătate.
Art. 54. - Funcţionarii publici parlamentari cu funcţii
de conducere răspund de ordinele şi instrucţiunile pe care le dau
funcţionarilor din subordine. Acestea trebuie să fie conforme cu reglementările
legale şi să nu lezeze onoarea şi demnitatea funcţionarilor publici
parlamentari care urmează să le execute.
CAPITOLUL V
Modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu
SECŢIUNEA 1
Modificarea raportului de serviciu
Art. 55. - Modificarea raportului de serviciu se face
prin:
a) delegare;
b) detaşare;
c) transfer;
d) trecerea într-o altă funcţie, ca urmare a promovării
unui concurs sau examen, sau în cadrul altui compartiment din structurile de
specialitate ale Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 56. - (1) Delegarea se dispune în interesul
Camerei Deputaţilor sau al Senatului, după caz, pe o perioadă de cel mult 60 de
zile calendaristice într-un an.
(2) Funcţionarul public parlamentar poate refuza
delegarea dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) graviditate;
b) îşi creşte singur copilul minor;
c) starea sănătăţii, dovedită cu certificat medical,
face contraindicată delegarea.
(3) Delegarea pe o perioadă mai mare de 60 de zile
calendaristice în cursul unui an se poate dispune numai cu acordul scris al
funcţionarului public parlamentar. Măsura se poate dispune pentru o perioadă de
cel mult 90 de zile calendaristice într-un an.
(4) Pe timpul delegării, funcţionarul public
parlamentar îşi păstrează funcţia şi salariul şi are dreptul la plata
cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o indemnizaţie de delegare,
potrivit legii.
Art. 57. - (1) Detaşarea se dispune în interesul
autorităţii publice sau al instituţiei publice în care urmează să îşi
desfăşoare activitatea funcţionarul public parlamentar, pe o perioadă de cel
mult 6 luni. In cursul unui an calendaristic un funcţionar public parlamentar
poate fi detaşat pe o perioadă mai mare de 6 luni numai cu acordul său scris.
(2) Detaşarea se poate dispune doar dacă pregătirea
profesională a funcţionarului public parlamentar corespunde atribuţiilor şi
responsabilităţilor funcţiei publice pe care urmează să fie detaşat.
(3) Funcţionarul public parlamentar poate refuza
detaşarea dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) graviditate;
b) îşi creşte singur copilul minor;
c) starea sănătăţii, dovedită cu certificat medical,
face contraindicată detaşarea;
d) detaşarea se face într-o localitate în care nu i se
asigură condiţii corespunzătoare de cazare;
e) este singurul întreţinător de familie;
f) motive familiale temeinice justifică refuzul de a
da curs detaşării.
(4) Pe perioada detaşării, funcţionarul public
parlamentar îşi păstrează funcţia şi salariul. Dacă salariul corespunzător
funcţiei publice pe care este detaşat este mai mare, el are dreptul la acest
salariu. Pe timpul detaşării în altă localitate, autoritatea sau instituţia
publică beneficiară este obligată să îi suporte costul integral al
transportului, dus şi întors, cel puţin o dată pe lună, al cazării şi al
indemnizaţiei de detaşare.
Art. 58. - (1) Transferul, ca modalitate de modificare
a raportului de serviciu, poate avea loc între autorităţile sau instituţiile
publice, după cum urmează:
a) în interesul serviciului;
b) la cererea funcţionarului public parlamentar.
(2) Transferul în interesul serviciului se poate face
numai cu acordul scris al funcţionarului public parlamentar transferat, de
regulă în aceeaşi funcţie publică sau într-una echivalentă. In cazul
transferului în interesul serviciului în altă localitate, funcţionarul public
parlamentar transferat are dreptul la o indemnizaţie egală cu salariul net
calculat la nivelul salariului din luna anterioară celei în care se transferă,
la acoperirea tuturor cheltuielilor de transport şi la un concediu plătit de 5
zile. Plata acestor drepturi se suportă de autoritatea sau instituţia publică
la care se face transferul, în termen de cel mult 15 zile de la data aprobării
transferului.
(3) Transferul la cerere se face într-o altă funcţie
publică echivalentă, în urma aprobării cererii de transfer a funcţionarului
public parlamentar de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice la
care se solicită transferul.
Art. 59. - (1) Funcţionarul public parlamentar poate fi
trecut definitiv sau temporar în cadrul altor compartimente din cadrul
structurilor de specialitate ale Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
(2) Trecerea definitivă în cadrul altui compartiment se
face, cu acordul scris al funcţionarului public parlamentar, de către
secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
(3) Trecerea temporară în cadrul altui compartiment se
dispune motivat de către secretarul general al Camerei Deputaţilor sau
Senatului, după caz, în interesul Camerei din care funcţionarul public
parlamentar face parte, pe o perioadă de 6 luni, dar nu mai mare de un an, cu
respectarea pregătirii profesionale şi a salariului pe care acesta îl are.
Funcţionarul public parlamentar poate fi trecut temporar în cadrul altui
compartiment pe o perioadă mai mare de 6 luni numai cu acordul său scris.
Art. 60. - (1) Exercitarea cu caracter temporar a unei
funcţii publice parlamentare de conducere vacante se realizează prin promovarea
temporară a unui funcţionar public parlamentar care îndeplineşte condiţiile
specifice pentru ocuparea acestei funcţii de conducere.
(2) Măsura prevăzută la alin. (1) se dispune de
secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, pe o
perioadă de maximum 6 luni.
(3) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii
publice parlamentare de conducere, al cărei titular este detaşat sau suspendat
în condiţiile prezentei legi, se realizează prin promovarea temporară, pe
durata detaşării sau suspendării titularului, a unui funcţionar public
parlamentar care îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea acestei
funcţii publice parlamentare.
(4) Măsura prevăzută la alin. (3) se dispune de
secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
(5) Dacă salariul corespunzător funcţiei publice
parlamentare pe care este delegat să o exercite este mai mare, funcţionarul
public parlamentar are dreptul la acest salariu.
SECŢIUNEA a 2-a
Suspendarea raportului de serviciu
Art. 61. - (1) Raportul de serviciu se suspendă de
drept atunci când funcţionarul public parlamentar se află în una dintre
următoarele situaţii:
a) este numit sau ales pe durată determinată într-o
altă funcţie în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice; perioada de
exercitare a acelei funcţii se consideră vechime în funcţia publică
parlamentară, precum şi vechime în specialitate;
b) este încadrat la cabinetul unui demnitar;
c) este desemnat de secretarul general al Camerei
Deputaţilor sau Senatului, după caz, să desfăşoare activităţi în cadrul unor
organisme ori instituţii internaţionale, pentru perioada respectivă;
d) efectuează stagiul militar, serviciul militar
alternativ, este concentrat sau mobilizat;
e) este arestat preventiv;
f) efectuează tratament medical în străinătate, dacă
funcţionarul public parlamentar nu se află în concediu medical pentru
incapacitate temporară de muncă, precum şi pentru însoţirea soţului sau, după
caz, a soţiei ori a unei rude până la gradul I inclusiv, în condiţiile legii;
g) se află în concediu pentru incapacitate temporară
de muncă, în condiţiile legii;
h) carantină, în condiţiile legii;
i) concediu de maternitate, în condiţiile legii;
j) este dispărut, iar dispariţia a fost constatată prin
hotărâre judecătorească irevocabilă;
k) forţa majoră;
l) în alte cazuri expres prevăzute de lege.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data
încetării motivului de suspendare de drept, funcţionarul public parlamentar
este obligat să informeze în scris secretarul general al Camerei Deputaţilor
sau Senatului, după caz, despre acest fapt.
(3) In termen de 5 zile de la expirarea termenului
prevăzut la alin. (2), secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului,
după caz, este obligat să asigure condiţiile necesare reluării activităţii de
către funcţionarul public parlamentar.
Art. 62. - (1) Raportul de serviciu se suspendă la
iniţiativa funcţionarului public parlamentar în următoarele situaţii:
a) concediu pentru creşterea copilului în vârstă de
până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei
de 3 ani, în condiţiile legii;
b) concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în
vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu handicap pentru afecţiunile
intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani;
c) concediu pentru formare profesională;
d) desfăşurarea unei activităţi în cadrul unor
organisme sau instituţii internaţionale în alte situaţii decât cele prevăzute
la art. 61'alin. (1)lit. c);
e) pentru participare la campania electorală până în
ziua ulterioară alegerilor, dacă nu este ales;
f) concedii fără plată pentru studii sau pentru alte
interese personale.
(2) Cererea de suspendare a raportului de serviciu se
face în scris, motivat, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data de
la care se solicită suspendarea.
Art. 63. - Pe perioada suspendării raportului de
serviciu, secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz,
este obligat să rezerve postul aferent funcţiei publice parlamentare
respective. Numirea pe funcţie se face pe o perioadă determinată.
SECŢIUNEA a 3-a
Incetarea raportului de serviciu
Art. 64. -Incetarea raportului de serviciu al
funcţionarului public parlamentar are loc în următoarele condiţii:
a) prin demisie;
b) prin eliberare din funcţia publică parlamentară;
c) prin destituire din funcţia publică parlamentară;
d) prin pensionare;
e) prin acordul părţilor, consemnat în scris;
f) de drept.
Art. 65. - Funcţionarul public parlamentar poate
demisiona din funcţie, cu obligaţia notificării în scris secretarului general
al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz. Demisia nu trebuie motivată şi
produce efecte la 30 de zile calendaristice de la înregistrare.
Art. 66. - (1) Secretarul general al Camerei
Deputaţilor sau Senatului, după caz, va dispune eliberarea din funcţie prin
ordin, care se comunică funcţionarului public parlamentar în termen de 5 zile
lucrătoare de la emitere, pentru motive neimputabile acestuia, în următoarele cazuri:
a) reducerea personalului, ca urmare a reorganizării
activităţii, prin desfiinţarea postului ocupat de funcţionarul public
parlamentar;
b) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare în
funcţia ocupată de către alt funcţionar public parlamentar, a unui funcţionar
public eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neîntemeiate, de la
data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de reintegrare;
c) starea sănătăţii fizice sau/şi psihice a
funcţionarului public parlamentar, constatată prin decizie a organelor
competente de expertiză medicală, nu îi mai permite acestuia să îşi
îndeplinească atribuţiile corespunzătoare funcţiei publice parlamentare
deţinute.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1), secretarul
general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, este obligat să acorde
funcţionarului public parlamentar care urmează să fie eliberat un preaviz de 30
de zile calendaristice.
(3) Funcţionarul public parlamentar poate fi eliberat
din funcţie în situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) numai dacă nu
există funcţii publice parlamentare vacante corespunzătoare în cadrul
structurilor Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 67. - Destituirea din funcţia publică parlamentară
se dispune, prin ordin, de secretarul general al Camerei Deputaţilor sau
Senatului, după caz, şi se comunică funcţionarului public parlamentar în termen
de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, în următoarele cazuri:
a) ca sancţiune disciplinară aplicată pentru
săvârşirea repetată a unor abateri disciplinare sau a unei abateri disciplinare
care a avut consecinţe grave;
b) dacă s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate,
iar funcţionarul public parlamentar nu acţionează pentru încetarea acestuia
într-un termen de 10 zile de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.
Art. 68. - Raportul de serviciu încetează de drept în
următoarele situaţii:
a) la data decesului;
b) la data rămânerii irevocabile a hotărârii
judecătoreşti de declarare a morţii funcţionarului public parlamentar;
c) dacă funcţionarul public parlamentar nu mai
îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a), d)
şi e);
d) ca urmare a constatării nulităţii absolute a
actului administrativ de numire în funcţie, de la data la care nulitatea a fost
constatată prin hotărâre judecătorească definitivă;
e) când funcţionarul public parlamentar a fost
condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru săvârşirea unei
infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, de
serviciu sau în legătură cu serviciul, de fals ori pentru fapte de corupţie sau
a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care îl face incompatibil cu
exercitarea unei funcţii publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit
reabilitarea;
f) când funcţionarul public parlamentar a fost
condamnat printr-o hotărâre definitivă prin care s-a dispus aplicarea unei
sancţiuni privative de libertate;
g) ca urmare a interzicerii exercitării funcţiei, ca
măsură de siguranţă ori ca pedeapsă complementară, de la data rămânerii
definitive a hotărârii judecătoreşti prin care s-a dispus interdicţia;
h) la data expirării termenului pentru care a fost
exercitată cu caracter temporar funcţia publică.
Art. 69. - Raportul de serviciu încetează de drept la
data comunicării deciziei de pensionare a funcţionarului public parlamentar
pentru limită de vârstă ori invaliditate.
Art. 70. - Constatarea cazului de încetare a raportului
de serviciu, în situaţiile prevăzute la art. 65 şi 69, se face prin ordin al
secretarului general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, în termen
de 5 zile lucrătoare.
Art. 71. - (1) La încetarea raportului de serviciu,
funcţionarul public parlamentar îşi păstrează drepturile dobândite în cadrul
carierei, cu excepţia cazului în care raportul de serviciu a încetat din motive
imputabile acestuia.
(2) Funcţionarul public parlamentar, la încetarea
raportului de serviciu, are obligaţia de a preda lucrările şi bunurile care
i-au fost încredinţate în vederea exercitării atribuţiilor de serviciu.
Art. 72. -In cazul în care raportul de serviciu a
încetat din motive pe care funcţionarul public parlamentar le consideră
neîntemeiate, acesta poate cere instanţei de contencios administrativ anularea
actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus încetarea
raportului de serviciu, în termen de 30 de zile calendaristice de la
comunicare, cu plata unor despăgubiri egale cu drepturile băneşti de care
acesta ar fi beneficiat pe acea perioadă.
Art. 73. - (1) Funcţionarii publici parlamentari al
căror raport de serviciu a încetat pentru motive neimputabile în condiţiile
art. 64 lit. d) şi ale art. 66 beneficiază de o indemnizaţie egală cu 7 salarii
lunare brute, care se impozitează potrivit legii. In sensul prezentului
articol, prin salariu lunar brut se înţelege salariul de bază brut lunar
şi sporurile din ultima lună de activitate.
(2) Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se acordă o
singură dată în decursul carierei de funcţionar public parlamentar.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul
decesului funcţionarului public parlamentar aflat în activitate. In acest caz,
de indemnizaţie beneficiază soţul sau soţia şi copiii care se aflau în
întreţinerea funcţionarului public parlamentar la data decesului.
Art. 74. - (1) Funcţionarii publici parlamentari din structurile
de specialitate ale Parlamentului au dreptul la asigurări sociale, în
condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici parlamentari cu o vechime în
muncă de 30 de ani au dreptul la pensie pentru limită de vârstă la împlinirea
vârstei de 65 de ani.
(3) La împlinirea vârstei prevăzute la alin. (2),
funcţionarii publici parlamentari cu o vechime în muncă de 30 de ani, din care
cel puţin 14 ani în structurile Parlamentului, beneficiază de pensie de
serviciu în cuantumul prevăzut la art. 82 din Legea privind statutul
judecătorilor şi procurorilor nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Pentru fiecare an ce depăşeşte vechimea de 14 ani
în Parlament, se adaugă la cuantumul pensiei câte 1% din venit, fără a se putea
depăşi venitul brut avut la data pensionării.
(5) Pensiile de serviciu şi pensiile de urmaş,
stabilite în condiţiile prezentei legi, se actualizează prin aplicarea la
cuantumul pensiei de serviciu aflate în plată a procentului de majorare a
salariului de bază de care beneficiază funcţionarul public parlamentar aflat în
activitate, cu aceeaşi vechime, nivel de salarizare şi funcţie publică. Dacă în
urma actualizării rezultă o pensie mai mică, se păstrează pensia aflată în
plată.
(6) Partea din pensia de serviciu care depăşeşte
nivelul pensiei din sistemul asigurărilor sociale de stat se suportă din
bugetul de stat.
(7) La data intrării în vigoare a prezentei legi*),
pensiile pentru limită de vârstă şi vechime integrală ale celor care au ocupat,
cel puţin 4 ani, funcţii corespunzătoare funcţionarului public parlamentar în
structurile de specialitate ale Parlamentului se recalculează şi se
actualizează în acord cu dispoziţiile alin. (3) şi (5), avându-se în vedere
venitul brut lunar al funcţionarului public parlamentar în activitate
corespunzător funcţiei avute la data pensionării.
Art. 75. - (1) Funcţionarii publici parlamentari care
au o vechime în muncă de 30 de ani, din care cel puţin 14 ani în structurile
Parlamentului, pot solicita pensionarea şi înainte de împlinirea vârstei de 65
de ani, dar nu mai devreme de 60 de ani; dispoziţiile art. 74 alin. (3)-(6) din
prezenta lege se aplică în mod corespunzător.
(2) De drepturile prevăzute la alin. (1) şi la art. 74
alin. (3), (5) şi (6) din prezenta lege beneficiază şi funcţionarii publici
parlamentari cu o vechime în muncă de 30 de ani, din care în structurile
Parlamentului între 4-14 ani, în acest caz cuantumul pensiei prevăzut la art.
74 alin. (3) fiind micşorat cu 1% pentru fiecare an care lipseşte din vechimea
de 14 ani.
Art. 76. - La calculul vechimii în structurile
Parlamentului prevăzute la art. 74 şi 75 se ia în considerare, după caz, şi
perioada în care funcţionarul public parlamentar a avut calitatea de deputat
sau de senator.
Art. 77. - La îndeplinirea condiţiilor de pensionare
prevăzute la art. 74-76, funcţionarul public parlamentar optează pentru pensia
calculată conform prevederilor prezentei legi sau pentru pensia calculată în
condiţiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi
de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, ori ale altor
legi speciale din cadrul sistemului public.
Art. 78. - Funcţionarii publici parlamentari care
împlinesc vârsta de pensie îşi pot continua activitatea cu aprobarea
secretarului general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 79. - Funcţionarii publici parlamentari se pot
asigura şi la instituţiile private de asigurări sociale, în condiţiile legii.
Art. 80. - (1) Persoanele care îndeplinesc condiţiile
de pensionare prevăzute de prezenta lege beneficiază de prevederile art. 74 şi
75, după caz, chiar dacă la data pensionării ocupă o altă funcţie sau au o altă
ocupaţie, după caz. In acest caz, pensia se stabileşte pe baza drepturilor
salariale pe care le are un funcţionar public parlamentar în activitate cu
aceeaşi vechime, nivel de salarizare şi funcţie publică.
(2) De prevederile alin. (1) pot beneficia numai
persoanele al căror raport de serviciu a încetat în condiţiile art. 64 lit. a),
b) şi e) din prezenta lege.
Art. 81. - (1) Au dreptul la pensie de urmaş copiii şi
soţul supravieţuitor al funcţionarului public parlamentar dacă, la data
decesului, acesta beneficia de pensie de serviciu sau îndeplinea condiţiile
pentru obţinerea unei pensii de serviciu.
(2) Copiii au dreptul la pensia de urmaş până la
împlinirea vârstei de 16 ani, respectiv până la împlinirea vârstei de 26 de
ani, dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizat potrivit
legii, sau pe durata invalidităţii de gradul I sau II, în condiţiile în care
invaliditatea s-a ivit până la împlinirea vârstei de 16 ani sau a celei de 26
de ani, dacă şi-au continuat studiile într-o formă de învăţământ organizat
potrivit legii.
(3) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de
urmaş la împlinirea vârstei de pensionare prevăzute la alin. (2) al art. 74 şi,
respectiv, la alin. (1) al art. 75, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin
15 ani.
(4) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de
urmaş, indiferent de vârstă, pe perioada în care este invalid de gradul I sau
II şi dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 5 ani.
(5) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de
urmaş, indiferent de vârstă şi de durata căsătoriei, dacă decesul soţului s-a
produs ca urmare a unui accident de muncă, a unei boli profesionale sau a
tuberculozei şi dacă nu realizează venituri dintr-o activitate profesională
pentru care asigurarea este obligatorie.
(6) Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte prin
aplicarea unui procent din pensia de serviciu aflată în plată sau din pensia de
serviciu la care ar fi avut dreptul funcţionarul public parlamentar la data
decesului, în funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, astfel:
a) pentru un singur urmaş - 50%;
b) pentru 2 urmaşi - 75%;
c) pentru 3 sau mai mulţi urmaşi - 100%.
(7) Pensiile de urmaş se actualizează în condiţiile
alin. (5) al art. 74.
(8) Soţul supravieţuitor care are dreptul la o pensie
proprie şi îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezenta lege pentru obţinerea
pensiei de urmaş poate opta pentru cea mai avantajoasă pensie.
(9) Drepturile de pensie de urmaş stabilite potrivit
prevederilor prezentei legi se acordă începând cu luna următoare depunerii
cererii.
(10) Până la adoptarea unui statut propriu,
prevederile alin. (1)-(9) se aplică şi urmaşilor funcţionarilor publici din
cadrul Consiliului Legislativ şi membrilor acestuia.
CAPITOLUL VI
Răspunderea disciplinară a funcţionarilor publici parlamentari
Art. 82. - Funcţionarii publici parlamentari răspund
disciplinar, contravenţional, civil şi penal, în condiţiile legii.
Art. 83. - (1) Funcţionarii publici parlamentari
răspund disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu.
*) Aplicarea Legii
nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar a fost suspendată
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 2/2006 pentru suspendarea aplicării
prevederilor Legii nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public
parlamentar, până la data intrării în vigoare a Legii nr. 271/2006 privind
respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 2/2006 pentru suspendarea
aplicării prevederilor Legii nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public
parlamentar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 740 din
30 august 2006.
(2) Constituie abatere disciplinară:
a) încălcarea prevederilor legale privind
interdicţiile funcţionarilor publici parlamentari;
b) desfăşurarea de activităţi publice cu caracter
politic în timpul programului de lucru;
c) refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire ce
îi revine potrivit fişei postului sau dispusă de conducătorul ierarhic
superior;
d) neglijenţă gravă sau repetată în rezolvarea
lucrărilor;
e) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;
f) absenţa nemotivată de la serviciu sau întârzierea
ori plecarea înainte de termen de la program în mod repetat;
g) atitudinea ireverenţioasă în timpul exercitării
funcţiei;
h) nerespectarea reglementărilor legale referitoare la
secretul de serviciu, secretul profesional sau a confidenţialităţii lucrărilor
care au acest caracter;
i) manifestările care aduc atingere prestigiului
Parlamentului;
j) utilizarea funcţiei în afara Parlamentului, cu
excepţia cazului în care aceasta urmăreşte realizarea sarcinilor de serviciu.
(3) Nu constituie abatere disciplinară fapta săvârşită
în condiţiile alin. (2) lit. b) de funcţionarul public parlamentar care îşi
desfăşoară activitatea la Cancelaria preşedintelui, la cabinetele membrilor
Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare şi la
grupurile parlamentare.
Art. 84. - Sancţiunile disciplinare care se pot aplica
funcţionarilor publici parlamentari, proporţional cu gravitatea faptelor, sunt:
a) mustrarea;
b) avertismentul;
c) diminuarea drepturilor salariale lunare brute cu
5-10%, pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
d) suspendarea dreptului de promovare pe o perioadă de
1-3 ani;
e) trecerea într-o funcţie inferioară, pe o perioadă de
6-12 luni, cu diminuarea corespunzătoare a salariului de bază;
f) revocarea din funcţia de conducere ocupată şi
trecerea pe o funcţie de execuţie;
g) destituirea din funcţie.
Art. 85. - (1) Sancţiunea disciplinară se aplică de
către secretarul general al Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, în cel
mult 30 de zile de la data luării la cunoştinţă despre abaterea săvârşită, dar
nu mai mult de un an de la data săvârşirii acesteia.
(2) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 84 lit.
a) şi b) se pot aplica direct de către şefii de departament ori directorii
generali sau, după caz, de către directorii structurilor în care îşi desfăşoară
activitatea cel în cauză.
(3) La aplicarea şi individualizarea sancţiunii
disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii disciplinare,
împrejurările în care aceasta a fost săvârşită, gradul de vinovăţie şi
consecinţele abaterii, comportarea generală în serviciu a funcţionarului public
parlamentar, precum şi de existenţa, în antecedentele acestuia, a altor
sancţiuni disciplinare care nu au fost radiate în condiţiile legii.
(4) Sancţiunea disciplinară nu poate fi aplicată decât
după cercetarea prealabilă a faptei imputate şi după audierea funcţionarului.
Audierea funcţionarului trebuie consemnată în scris, sub sancţiunea nulităţii.
Refuzul acestuia de a se prezenta la audiere sau de a semna o declaraţie
privitoare la abaterile imputate se consemnează într-un proces-verbal. In
astfel de cazuri, sancţiunea poate fi aplicată fără audierea acestuia.
Art. 86. - (1) Impotriva sancţiunilor disciplinare,
aplicate în condiţiile art. 85 alin. (2), funcţionarul public parlamentar se
poate adresa secretarului general cu contestaţie, în termen de 15 zile de la
data comunicării sancţiunii aplicate. Secretarul general se pronunţă cu privire
la contestaţie în termen de 10 zile de la primirea acesteia, solicitând, dacă
apreciază necesar, şi avizul comisiei de disciplină.
(2) Secretarul general şi secretarul general adjunct
pot fi sancţionaţi disciplinar de către Biroul permanent al Camerei Deputaţilor
sau al Senatului, după caz, pentru abateri disciplinare, cu sancţiunile
prevăzute la art. 84.
Art. 87. - (1) In cadrul Camerei Deputaţilor şi
Senatului se constituie câte o comisie de disciplină.
(2) Modul de constituire a comisiei de disciplină,
componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura de lucru ale acesteia
se stabilesc de către Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului.
Art. 88. - Funcţionarul public parlamentar nemulţumit
de sancţiunea aplicată se poate adresa instanţei de contencios administrativ,
solicitând anularea sau modificarea ordinului ori dispoziţiei de sancţionare,
în condiţiile legii.
Art. 89. - (1) Sancţiunile disciplinare se radiază de
drept, după cum urmează:
a) în termen de 6 luni de la aplicare, sancţiunile
disciplinare prevăzute la art. 84 lit. a) şi b), dacă funcţionarul public
parlamentar sancţionat cu una dintre aceste sancţiuni nu a săvârşit o altă
abatere disciplinară în această perioadă;
b) în termen de un an de la expirarea termenului pentru
care au fost aplicate, sancţiunile prevăzute la art. 84 lit. c)-f), dacă
funcţionarul public parlamentar sancţionat cu una dintre aceste sancţiuni nu a
săvârşit o altă abatere disciplinară în această perioadă.
(2) Radierea sancţiunii disciplinare prevăzute la alin.
(1) se constată prin act administrativ al secretarului general al Camerei
Deputaţilor sau Senatului, după caz.
Art. 90. - Răspunderea contravenţională a
funcţionarului public parlamentar se angajează, potrivi legii, în cazul în care
acesta a săvârşit o contravenţie în timpul şi în legătură cu exercitarea
atribuţiilor de serviciu.
Art. 91. - Răspunderea civilă a funcţionarului public
parlamentar se angajează pentru:
a) pagubele produse cu vinovăţie patrimoniului Camerei
Deputaţilor sau Senatului, după caz;
b) nerestituirea în termenul legal a sumelor ce i s-au
acordat necuvenit;
c) daunele plătite de Camera Deputaţilor sau Senat,
după caz, în calitate de comitent, unor terţe persoane, în temeiul unei
hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.
Art. 92. - (1) Răspunderea funcţionarului public
parlamentar pentru infracţiunile săvârşite în timpul exercitării funcţiei în
care este numit sau în legătură cu aceasta se stabileşte potrivit legii penale.
(2) In cazul în care, în urma sesizării parchetului
sau a organului de cercetare penală, s-a dispus începerea urmăririi penale,
secretarul general va lua măsura suspendării funcţionarului public parlamentar
din funcţia pe care o deţine.
(3) Dacă parchetul dispune scoaterea de sub urmărire
penală ori încetarea urmăririi penale în cazul prevăzut la alin. (2), precum şi
în cazul în care instanţa judecătorească dispune achitarea sau încetarea
procesului penal, suspendarea din funcţie încetează, iar secretarul general al
Camerei Deputaţilor ori Senatului, după caz, este obligat să acorde salariul şi
celelalte drepturi cuvenite funcţionarului public parlamentar pe perioada suspendării.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 93. - (1) Persoanele care, la data intrării în
vigoare a prezentei legi*), sunt încadrate în structurile Parlamentului şi
desfăşoară activităţile prevăzute la art. 3 şi la art. 5 alin. (2) se numesc,
în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, cu
respectarea condiţiilor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a)-g), în funcţiile
publice parlamentare prevăzute în anexa la prezenta lege, corespunzător
funcţiilor deţinute la această dată. Odată cu numirea, funcţionarii publici
parlamentari depun jurământul de credinţă, potrivit art. 17 alin. (5)-(7).
*) A se vedea nota
de subsol de la art. 74 alin. (7).
(2) Stabilirea funcţiei de conducere şi a funcţiei de
execuţie se face pentru fiecare salariat, avându-se în vedere nivelul
studiilor, vechimea în specialitate, nivelul încadrării avute, fişa postului,
fişa de evaluare pe anul anterior, precum şi complexitatea şi responsabilitatea
funcţiei.
(3) In cazul în care persoana nu are vechimea minimă
prevăzută de prezenta lege pentru acea funcţie, numirea se face în funcţia
deţinută la data intrării în vigoare a legii*), la nivelul de
salarizare avut.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică în mod
corespunzător şi persoanelor care sunt încadrate în structurile Parlamentului
în care se desfăşoară activităţile prevăzute la art. 3 şi la art. 5 alin. (2)
şi care, la data intrării în vigoare a prezentei legi*), sunt
detaşate sau suspendate.
(5) De prevederile art. 41, art. 43 şi ale art. 73-75
beneficiază şi personalul prevăzut la art. 5 alin. (4).
Art. 94. - (1) Până la adoptarea unui statut propriu,
prevederile art. 44 şi ale art. 73-75 din prezenta lege se aplică şi
funcţionarilor publici din cadrul Consiliului Legislativ - organ consultativ de
specialitate al Parlamentului - şi membrilor acestuia.
(2) Perioada în care persoanele prevăzute la alin. (1)
desfăşoară activitate în cadrul Consiliului Legislativ constituie vechime în
structurile Parlamentului.
Art. 95. -In termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi*). Regulamentul intern al personalului din structurile
Camerei Deputaţilor sau Senatului, după caz, va fi pus de acord cu prevederile
prezentei legi.
Art. 96. - Normele cu privire la stabilirea pensiei de
serviciu prevăzute de prezenta lege vor fi aprobate printr-o convenţie
încheiată între secretariatele generale ale celor două Camere ale
Parlamentului, Consiliul Legislativ şi Casa Naţională de Pensii şi alte
Drepturi de Asigurări Sociale, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 97. - Prezenta lege se completează în mod
corespunzător cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu cele ale
Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici,
republicată, cu cele ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi cu orice alte dispoziţii legale, în măsura în care nu contravin
prezentei legi.
*) A se vedea nota
de subsol de la art. 74 alin. (7).
ANEXA
CLASIFICAREA
funcţiilor publice parlamentare şi condiţiile de
studii
I. Funcţiile publice parlamentare de conducere din
structurile de specialitate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului
Nr. crt.
|
Funcţia
|
Nivelul studiilor
|
1.
|
Funcţii publice parlamentare corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici
|
|
|
a) Secretar general
|
S
|
|
b) Secretar general adjunct
|
S
|
|
c) Şef departament, director general
|
S
|
2.
|
Funcţii publice parlamentare de conducere
|
S
|
|
a) Director, director adjunct
|
S
|
|
b) Şef serviciu, şef secţie
|
S
|
|
c) Şef birou
|
S
|
II. Funcţiile publice parlamentare de execuţie din
structurile de specialitate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului
Nr. crt.
|
Funcţia
|
Nivelul studiilor
|
1.
|
Consilier parlamentar
|
S
|
2.
|
Expert parlamentar
|
S
|
3.
|
Consultant parlamentar
|
S
|
4.
|
Şef cabinet*)
|
S, SSD, PL, M
|
5.
|
Referent**)
|
SSD, PL, M
|
6.
|
Stenodactilograf
|
PL, M
|
*) Funcţia de şef
cabinet se utilizează la cabinetele membrilor birourilor permanente, la
comisiile permanente, la secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi,
precum şi la departamente şi la direcţiile generale, după caz.
**) Persoanele cu
studii generale absolvite cu diplomă, care, la data intrării în vigoare a
prezentei legi, desfăşoară activităţi de natura funcţiei publice, potrivit
prezentei legi, vor putea fi menţinute în funcţia publică parlamentară ca
funcţionar public parlamentar.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II-IV din Legea nr.
113/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 7/2006 privind statutul
funcţionarului public parlamentar, care nu au fost încorporate în textul
republicat al Legii nr. 7/2006 şi care se aplică, în continuare, ca dispoziţii
proprii ale Legii nr. 113/2009:
„Art. II. - Prevederile alin. (21) al art. 5*)
din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, cu
modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin
prezenta lege, se aplică de la data de 1 ianuarie 2010.
Art. III. - (1) Prevederile art. 71 alin. (1) **)
din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
lege se aplică şi funcţionarilor publici parlamentari al căror raport de
serviciu a încetat în condiţiile art. 62 lit. d)***) şi art. 64****)
din Legea nr. 7/2006, cu modificările şi completările ulterioare, până la
data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Cheltuielile suplimentare determinate prin
acordarea indemnizaţiei potrivit alin. (1) vor fi asigurate prin bugetul
Camerei Deputaţilor, respectiv al Senatului, în mod eşalonat în cursul anilor
2009 şi 2010.
(3) Procedura privind plata cheltuielilor care rezultă
din aplicarea prevederilor art. 71 alin. (1)**) din Legea nr.
7/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse
prin prezenta lege, se aprobă de Biroul permanent al fiecărei Camere, la
propunerea secretarilor generali ai acestora.
Art. IV. - Se
autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă, la propunerea Camerei
Deputaţilor, respectiv a Senatului modificările corespunzătoare în volumul şi
în structura bugetelor celor două Camere pe anul 2009."
*) Art. 5 alin. (21)
a devenit în urma renumerotării art. 5 alin. (3).
**)Art. 71 alin.
(1) a devenit în urma renumerotării art. 73 alin. (1).
***) Art. 62 lit.
d) a devenit în urma renumerotării art. 64 lit. d).
****)Art. 64 a
devenit în urma renumerotării art. 66.